(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 خرداد 1391 - شماره 20216

كاهش 7 درجه اي دما وزش باد و باران شديد در تهران
ريزگردها در آذربايجان باران در هرمزگان
كتاب هاي كهنه درسي جمع آوري مي شود
فرهادي: مشكل استخدام فارغ التحصيلان تربيت معلم حل شد
جنگنده هاي آمريكايي پر از قطعات تقلبي چيني
رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي وزارت بهداشت:وجود وايتكس در «شيرها» شايعه بود
اعلام قبولي هاي آزمون دكتري
معافيت سه برادري تمديد شد
حوادث كوتاه از كشور
تمديد مهلت ثبت نام اعتكاف دانشجويي
كشف مجسمه بودا در افغانستان
صدور كارت پايان خدمت سربازان معتاد پس از ترك اعتياد
به دليل نقص فني قطار باري در مسير زاهدان-بم متوقف شد
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر: آسيب رساني به سگ هاي پليس جرم محسوب مي شود
شوراي شهر تهران نرخ بليت مترو را 12 درصد افزايش داد
پدر افسرده خود و دو فرزندش را كشت



هواشناسي پيش بيني كرد
كاهش 7 درجه اي دما وزش باد و باران شديد در تهران

مشاور پيش بيني رئيس سازمان هواشناسي كشور از كاهش 7 درجه اي دماي هوا، وزش باد، بارش باران شديد و احتمال آب گرفتگي در پايتخت خبر داد.
مهندس رضا زاده در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه توده گرد و خاكي كه هم اكنون تهران را فرا گرفته است از نوار غربي و شمال غرب وارد كشور شده گفت: اوج فعاليت اين توده را روز دوشنبه در استان هاي غربي شاهد بوديم كه موج خيلي ضعيف آن هنوز در تهران ساكن است.
وي با اشاره به اين كه هسته جديد گرد و غبار در عراق شكل گرفته است، افزود: امروز نوار غربي كشور تحت تاثير اين هسته قرار مي گيرد و در استان هاي غربي نيز شاهد افزايش غلظت آلاينده ذرات معلق هستيم.
مشاور پيش بيني رئيس سازمان هواشناسي كشور از تشكيل يك سامانه قوي بارشي بر روي تركيه خبر داد و گفت: اين سامانه مناطق غربي و نيمه شمالي كشور را تحت تاثير قرار داده است.
وي افزود: براين اساس امروز در استانهاي تهران، سمنان، گلستان، خراسان شمالي و خراسان رضوي رگبار باران، وزش باد، رعد و برق و احتمالا تگرگ پيش بيني مي شود كه شدت بارشها در شمال سمنان، شرق تهران، شمال خراسان رضوي و استانهاي گلستان و خراسان شمالي بيشتر است.
مشاور پيش بيني رئيس سازمان هواشناسي كشور با اشاره به اين كه سامانه مذكور امروز و فردا دامنه هاي جنوبي البرز و بخصوص تهران را فرا مي گيرد، خاطر نشان كرد: براين اساس امروز به سبب وزش باد شديد و بارش شديد باران در سطح تهران، احتمال شكستن درختان و آب گرفتگي معابر عمومي دور از انتظار نيست كه در اين خصوص هشدارهاي لازم به شهرداري تهران داده شده است.
وي به وضع دماي تهران اشاره كرد و گفت: طي روزهاي گذشته شاهد افزايش دما در پايتخت بوديم كه اين گرما هنوز فروكش نكرده است اما پيش بيني مي شود تا روز پنجشنبه كاهش قابل ملاحظه دما را در نيمه شمالي كشور بخصوص تهران شاهد باشيم كه براين اساس پيش بيني مي شود حداكثر دماي هوا در پايتخت در اين مدت تا 7 درجه سانتيگراد كاهش يابد.مشاور پيش بيني رئيس سازمان هواشناسي كشور خاطر نشان كرد: بخشي از كاهش ديد افقي در تهران مربوط به گرد و خاك، بخشي غبار و بخشي ابرناكي است هر چند ميزان گرد و خاك هواي تهران در حد توده هفته گذشته نيست.

 



ريزگردها در آذربايجان باران در هرمزگان

ستاد حوادث غيرمترقبه آذربايجان شرقي مدارس، دانشگاه ها و سازمان هاي دولتي را به دليل پديده ريزگردها تعطيل اعلام كرد.
به گزارش ايرنا، خليل ساعي، ديروز در گفتگو با خبرنگاران پس از برگزاري جلسه ويژه ستاد بحران استان اعلام كرد: با توجه به اينكه شرايط هواي تبريز به دليل اين پديده با منشا برون مرزي از شرايط بحراني گذشته است، اين تصميم گرفته شد.
وي با اعلام اينكه امروز بانك ها و مراكز درماني به ارائه خدمات ادامه خواهند داد و تعطيل نيستند، گفت: دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان كه امروز امتحان دارند بايد در جلسه و ساعت امتحان در مدارس خود حضور يابند.
دبير ستاد حوادث غيرمترقبه آذربايجان شرقي همچنين گفت: واحدهاي توليدي كه داراي آلايندگي هستند امروز تعطيل خواهند بود.
در اردبيل نيز ورود گرد و غبار و ريزگردها كه كارشناسان هواشناسي از چند روز قبل درباره آن هشدار داده بودند براي ساكنان منطقه تازگي دارد و در سال هاي قبل چنين پديده اي با اين شدت در منطقه مشاهده نمي شد.
پيش بيني شده است كه پديده ريزگردها كه از بيابان هاي عراق سرچشمه مي گيرند تا عصر امروز در شهر اردبيل و نقاطي از استان ادامه داشته باشد و از آن پس با نفوذ جريان هاي ناپايدار ساكنان اين نقاط شاهد وقوع رگبار و رعد و برق باشند كه تا روز پنجشنبه ادامه مي يابد.
در شرايطي كه مناطق شمال غرب كشور مواجهه با پديده وارداتي ريزگردها رفته، در شهرستان بشاگرد در 275 كيلومتري بندرعباس بارندگي 41 ميلي متري موجب خوشحالي مردم، به ويژه كشاورزان اين شهرستان نوبنياد شد.
به گزارش اداره هواشناسي بشاگرد روز دوشنبه بارندگي توام با رعد و برق بخش وسيعي از اين شهرستان را فرا گرفت.
بارندگي در اين فصل از سال كه هرمزگان گرماي 38 درجه را تجربه مي كند و به سمت خرما پزان به پيش مي رود، كم سابقه است.
شهرستان بشاگرد بواسطه كوهستاني بودن منطقه نسبت به ساير نقاط استان از آب و هواي مناسب تري برخوردار بوده و به كشت محصولاتي نظير زعفران و سير شهرت دارد.



 



كتاب هاي كهنه درسي جمع آوري مي شود

معاون امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه 8 ازاجراي طرح جمع آوري كتابهاي مستعمل دانش آموزان مدارس شرق تهران خبر داد.
به گزارش مهر، حميدرضا فرخي، خارج كردن كتابهاي درسي مستعمل از زباله هاي خانگي و بازيافت اوراق اين كتابها براي تهيه خمير كاغذ را از اهداف مهم اين طرح ذكر كرد و افزود: اين كتابها به انبار اداره كل چاپ و توزيع كتب درسي منتقل مي شود و پس از طي كردن مراحل لازم دوباره به كاغذ يا مقوا تبديل شود.
وي گفت: كيفيت اين كاغذها مانند كاغذهاي ديگر است و از آن مي توان براي توليد سوخت، عايق كردن ديوارها و سقف، پركننده رنگ يا پوشش استفاده كرد.
فرخي افزود: يكي از برنامه هاي اداره بازيافت آموزش و تشويق دانش آموزان به تفكيك پسماندهاي خشك از جمله كاغذ و كتاب و حفظ منابع طبيعي از جمله جنگلها است.
وي گفت: به همت آموزشگران اداره بازيافت و همكاري آموزش و پرورش منطقه 8، ضمن آموزش به دانش آموزان در خصوص تفكيك پسماندها از جمله كتاب و دفترهايي كه قابل استفاده نيست، از طريق اداره بازيافت جمع آوري و به مركز پردازش انتقال داده مي شود.
فرخي اظهار داشت: اين اداره با تحويل كتاب و دفتر از دانش آموزان (آخرين روز مدرسه) جوايزي به آنان اهداء مي كند.

 



فرهادي: مشكل استخدام فارغ التحصيلان تربيت معلم حل شد

مدير روابط عمومي آموزش و پرورش از استخدام سه هزار و 900 فارغ التحصيل دختر و پسر دانشگاه تربيت معلم خبر داد.
علي فرهادي در گفت وگو با مهر افزود: فارغ التحصيلان دختر و همچنين پسرهايي كه مشكل سربازي ندارند براي سال تحصيلي جديد در آموزش و پرورش استخدام مي شوند.
وي با اشاره به اينكه بسياري از فارغ التحصيلان تربيت معلم از رتبه هاي بالايي برخوردار هستند افزود: آموزش و پرورش نامه نگاري هاي لازم را براي دانشجويان پسري كه مشكل سربازي دارند با ستاد نيروهاي مسلح انجام داده است تا اين دانشجويان خدمت سربازي خود را به عنوان سرباز معلم در دانشگاه باشند.
به گفته فرهادي، چنانچه نيروهاي مسلح قبول كند كه اين دانشجويان مي توانند به عنوان سرباز معلم در دانشگاه تربيت معلم تحصيل كنند، مشكل آنها برطرف شده و در غير اين صورت كار از دست آموزش و پرورش خارج است.
فرهادي با بيان اين كه پرداخت حق بيمه طلايي بسيار بالاتر از بيمه آتيه سازان است، تصريح كرد: بر همين اساس وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد به منظور رفاه حال بازنشستگان، حاضر است علاوه بر پرداخت حق بيمه آتيه سازان و همچنين پرداخت مابه التفاوت بيمه طلايي به بيمه ايران، تمامي بازنشستگان را بيمه طلايي كند.
به گفته وي، هم اكنون آموزش و پرورش و همچنين بيمه ايران هيچ مشكلي در اين زمينه ندارد و تنها سازمان بازنشستگي و وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي اعلام كرده اند كه با توجه به وجود موانع و مشكلات قانوني نمي تواند آن را اجرا كند و بايد مبلغ هفت هزار و 100 تومان، به بيمه آتيه سازان حافظ براي بيمه تكميلي فرهنگيان پرداخت شود.

 



جنگنده هاي آمريكايي پر از قطعات تقلبي چيني

گزارش منتشر شده از سوي سناي آمريكا نشان مي دهد كه ارتش و صنايع نظامي اين كشور به صورت گسترده اي از قطعات معيوب و تقلبي چيني استفاده كرده اند و همين امر هم قابليت اطمينان به اين تجهيزات را كاهش داده است.
به گزارش فارس به نقل از شبكه بي بي سي، يك گروه تحقيق از سناي آمريكا گزارش داد كه جنگنده ها و تجهيزات نظامي آمريكا مملو از قطعات الكترونيكي تقلبي چيني است.كميته خدمات نظامي سناي آمريكا در گزارشي كه پس از يك سال بررسي منتشر كرده، عنوان كرده است كه در بررسي هاي انجام گرفته، بيش از 1800 مورد قطعات تقلبي در جنگنده ها و هواپيماهاي نظامي آمريكا پيدا شده است.اين كميته زنجيره تامين آمريكا را به دليل استفاده از اين قطعات به ضعف متهم كرده است. اين كميته همچنين عنوان كرده است كه كار كردن صحيح اين قطعات مي تواند موجب به وجود آمدن ريسك هاي امنيتي و ملي شده و موجب تحميل شد هزينه هاي سنگين تر به پنتاگون شود.برخي تجهيزات نظامي كه اين گزارش مستقيما به آن اشاره كرده، هلي كوپترهاي SH- 60B نيروي دريايي آمريكا، هواپيماهاي ترابري C130J و C-27J و همچنين هواپيماي P-8A نيروي دريايي، هستند.پس از چين، انگليس و كانادا دو كشور بعدي هستند كه قطعات تقلبي و معيوب به ارتش آمريكا فروخته اند.

 



رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي وزارت بهداشت:وجود وايتكس در «شيرها» شايعه بود

رئيس انستيتو تغذيه و صنايع غذايي وزارت بهداشت گفت: وجود وايتكس در شيرهاي موجود در بازار شايعه است و تاكنون چنين موضوعي از طرف سازمان غذا و دارو اثبات و اعلام نشده است.
مجيد حاجي فرجي در گفت وگو با فارس افزود: مسئله وجود وايتكس در شيرهاي موجود در بازار از چند سال پيش در بين مردم شايعه شده است و برخي سايت هاي اينترنتي هم كه موثق نيستند اين مسئله را اعلام كرده اند اما هرگز چنين موضوعي توسط سازمان غذا و دارو و آزمايشگاه كنترل غذا و داروي اين سازمان تاييد و اعلام نشده است.
وي ادامه داد: قطعا چنين موضوعي خلاف است و اگر اتفاق بيفتد حتما توسط سازمان غذا و دارو كه علاوه بر نظارت بر توليد شيرهاي مصرفي مردم، اين محصولات را در بازار نيز نمونه برداري و آزمايش مي كند، مشخص مي شود و با توجه به حساسيت اين سازمان نسبت به سلامت مواد غذايي مجوزدار قطعا جلوي آن گرفته مي شد، بنابراين صحت ندارد.
حاجي فرجي در پاسخ به اين پرسش كه چه دليلي دارد كه در شير وايتكس بريزند، گفت: يك دليل آن اين است كه ممكن است برخي شيرها آلودگي ميكروبي بيش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه كردن وايتكس مي توانند اين آلودگي ها را از ديد آزمايشگاه غذا و دارو پنهان كنند كه البته در آزمايشگاه غذا و دارو راه هاي كشف اين مسئله وجود دارد.
وي گفت: به هرحال تقلب موضوعي است كه در هر جايي امكان آن هست و بايد مراقبت كرد كه رخ ندهد و افراد سودجو نتوانند سازمان هاي مسئول را دور بزنند اما مسئله مهمتر اين است كه نبايد كاري كنيم كه سرانه مصرف شير در كشور پايين بيايد.
رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي تاكيد كرد: در شرايط فعلي هم سرانه مصرف شير در كشور ما بسيار پايين و در حدود يك سوم حد لازم است و اگر مردم نسبت به اعلام اين مسائل نگران شوند، ممكن است، ميزان مصرف سرانه شير در كشور از اين هم پايين تر بيايد.
حاجي فرجي درباره عوارض استفاده از وايتكس در شير گفت: اين مسئله حتما عوارضي دارد و به علت افزايش محيط اسيدي معده حتي اگر در كوتاه مدت خودش را نشان ندهد در بلندمدت عوارض آن آشكار مي شود.

 



اعلام قبولي هاي آزمون دكتري

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج اوليه آزمون نيمه متمركز دكتري سال 91 خبر داد و گفت: داوطلبان مي توانند اسامي خود را در سايت سازمان مشاهده كنند.
دكتر حسين توكلي گفت: براساس نتايج اعلام شده 34 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته هستند.
وي گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، مي توانند در روزهاي 4 تا 7 خرداد ماه حداكثر تا 50 كد رشته محل را انتخاب كنند و در نهايت حداكثر تا سه كد رشته محل براي انجام مصاحبه علمي در هفته سوم خرداد ماه به دانشگاه ها معرفي مي شوند.
توكلي خاطرنشان كرد: معرفي اوليه داوطلبان به صورت سه برابر انجام مي گيرد و در نهايت نمره نهايي با جمع 80 درصد نمره آزمون كتبي و 20 معدل كارشناسي و كارشناسي ارشد (معدل هاي تراز مي شوند) با ضريب يك و مصاحبه با ضريب دو محاسبه مي شود.
مشاور عالي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور تأكيد كرد: نتايج نهايي دومين آزمون نيمه متمركز دكتري در 20 شهريور ماه اعلام مي شود و بيش از 10 هزار نفر در اين آزمون پذيرفته مي شوند.
آزمون ورودي دوره دكتري نيمه متمركز سال 91 روز جمعه 25 فروردين با شركت 178 هزار و 427 داوطلب برگزار شد. آزمون در 9 گروه آموزشي و 285 كد رشته امتحاني شامل گروه علوم انساني، علوم پايه، فني- مهندسي، كشاورزي و منابع طبيعي، هنر، علوم پزشكي، دامپزشكي، زبان خارجي، تربيت بدني و علوم پزشكي برگزار شده است.

 



معافيت سه برادري تمديد شد

مشمولان غيرغايبي كه تا پايان سال 1390 واجد شرايط معافيت هايي از قبيل معافيت جد و جده، سه برادري و... بوده اند در صورتي كه همچنان واجد شرايط معافيت هستند تا 31 شهريور سال 91 فرصت دارند تا براي ثبت و رسيدگي به درخواست خود اقدام كنند.
سازمان وظيفه عمومي ناجا در اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به اين كه تصويب قانون جديد وظيفه عمومي، تغيير ضوابط برخي از معافيت ها يا حذف آن را دربر داشته است در اين راستا برخي از مشمولان كه واجد شرايط معافيت هاي اجرايي سال 1390 از قبيل معافيت جد و جده، سه برادري، كسر خدمت منجر به معافيت و... بوده و به دليل عدم آگاهي يا پاره اي از مشكلات در سال 1390 موفق به بهره مندي از اين نوع معافيت ها نبوده اند، در صورتي كه همچنان واجد شرايط معافيت باشند تا تاريخ پايان شهريورماه فرصت دارند تا براي ثبت درخواست خود از طريق دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي اقدام كنند.
واجدان شرايط معافيت سه برادري در سال 90 با مساعدت سازمان وظيفه عمومي ناجا در باب اين نوع معافيت، چنانچه فرزند سوم خانواده حداقل نيمي (9ماه) از مدت خدمت دوره ضرورت را تا پايان سال 90 گذرانده و خدمت وي همچنان استمرار داشته باشد، به عنوان برادر خدمت كرده محسوب شده و برادر چهارم وي در صورتي كه همچنان واجد شرايط اين نوع معافيت باشد تا پايان شهريورماه مي تواند براي ثبت درخواست خود به دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10) مراجعه كند، همچنين در اين نوع معافيت، كسر خدمت بسيج خدمت كرده نيز با مدت خدمت آنان قابل تجميع است.
كليه مشمولان غيرغايب كه تا اول تيرماه 91 واجد شرايط معافيت كفالت پدر بالاي 59 سال تمام بوده بنابراين تا اين تاريخ موفق به ارائه درخواست خود نشده اند، در صورتي كه همچنان واجد شرايط اين نوع معافيت باشند تا 31شهريورماه مهلت ثبت درخواست خود از طريق دفاتر خدمات الكترونيك انتظامي (پليس+10) را خواهند داشت.

 



حوادث كوتاه از كشور

استخر جان جوان را گرفت
اسفراين- خبرنگار كيهان: جوان 17 ساله اسفرايني كه دو روز گذشته به همراه دو تن از دوستان خود براي شنا به استخر كشاورزي روستاي كوشكي رفتند، در داخل استخر غرق شد. مسئول آتش نشاني اسفراين گفت: در ساعت 10 شب گزارشي مبني بر غرق شدن جواني در روستاي كوشكي را دريافت كرديم كه بلافاصله نيروي آتش نشاني واحد امداد و نجات هلال احمر در محل حاضر و توسط سه تن از غواصان اداره ورزش و جوانان اسفراين كار تجسس آغاز شد كه ساعت 12 و نيم جنازه از بين گل و لاي استخر بيرون كشيده شد و تحويل مقامات قضايي شد.
مرگ بهيار جوان
برازجان- خبرنگار كيهان: در تاريخ 31 ارديبهشت جواني به نام سيدحسين حسيني فرزند سيدمرتضي اهل روستاي خيرآباد برازجان كه به تازگي دوره بهياري خود را به اتمام رسانيده بود، به همراه 5 تن از دوستان خود با يك سواري پرايد براي شنا به رودخانه درياقلي در مسير برازجان رفتند كه پس از بازگشت از محل رودخانه با يك دستگاه پژو 206 تصادف كرد و جان خود را تسليم كرد.
انهدام شبكه قاچاق
همدان- خبرنگار كيهان: فرمانده انتظامي استان همدان گفت: با انجام عملياتي در 4 مرحله، جمعا 255 كيلوگرم مواد مخدر از شبكه بزرگ تهيه و توزيع مواد مخدر در همدان كشف شد كه 250 كيلوگرم آن از نوع ترياك و 5/5 كيلوگرم آن از نوع هرويين است. مهدي معصوم بيگي اضافه كرد: 12 نفر مرد در رابطه با اين شبكه بزرگ تهيه و توزيع مواد مخدر دستگير شدند و تعداد 8 دستگاه خودرو شامل تريلر، زانتيا، پژو و 5 پرايد نيز در اين رابطه توقيف شدند.
كشف 3 كيلوگرم شيشه در اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: فرمانده انتظامي استان اصفهان از كشف 3 كيلوگرم شيشه در يك عمليات ضربتي در اصفهان خبر داد. «حسن كرمي» گفت: اولين عمليات مبارزه با پديده شوم شيشه از تاريخ 25 ارديبهشت ماه آغاز شد كه طي 5 روز پس از گذشت اين عمليات 3 كيلوگرم شيشه به دست پليس افتاد و 13 نفر توزيع كننده در اين رابطه دستگير شدند.
انهدام پاتوق توزيع شيشه
اصفهان- خبرنگار كيهان: ماموران پليس مركز اصفهان در عملياتي ويژه، يك پاتوق توزيع و مصرف ماده مخدر شيشه را منهدم و 4 شرور سابقه دار و تحت تعقيب را دستگير كردند. فرمانده انتظامي اصفهان گفت: در ادامه طرح مبارزه با توزيع كنندگان و مصرف كنندگان شيشه، تيم عملياتي اين فرماندهي تعدادي از افراد شرور سابقه دار كه اقدام به راه اندازي پاتوقي براي تجمع و مصرف مواد مخدر به صورت گروهي كرده بودند و موجب مزاحمت و سلب آسايش ساكنان محله شده بودند را منهدم كرد.

 



تمديد مهلت ثبت نام اعتكاف دانشجويي

مهلت ثبت نام در مراسم اعتكاف دانشجويي دانشگاه جامع علمي كاربردي تا ششم خرداد تمديد شد.
دانشگاه جامع علمي كاربردي ديروز اعلام كرد، دانشجويان علاقه مند به حضور در مراسم اعتكاف مي توانند تا ششم خرداد ماه با مراجعه به پرتال اطلاع رساني دانشگاه به نشاني www.uast.ac.ir و يا مراجعه به مراكز علمي كاربردي براي تكميل فرم ثبت نام در اين مراسم معنوي اقدام كنند.
مراسم اعتكاف دانشجويي دانشگاه جامع علمي كاربردي از 15 تا 17 خرداد ماه در مساجدي كه از سوي واحدهاي استاني اين دانشگاه در نظر گرفته شده است در سراسر كشور برگزار مي شود.

 



كشف مجسمه بودا در افغانستان

استاندار باميان از كشف ده ها اثر تاريخي از جمله پيكره يك بودا و آثار با ارزش ديگر در اين استان خبر داد.
به گزارش «ايرنا» حبيبه سرابي» به خبرنگاران گفت: مجسمه سنگي بودا، 277 عدد سكه مربوط به دوره بودايي و اسلامي، 11 پارچه كوزه و گلدان حكاكي شده و تعدادي سنگ هاي قيمتي و 6 حلقه دستبند از جمله اشياي كشف شده هستند.
به گفته سرابي، اين آثار باارزش باستاني به طور تصادفي در جريان يك پروژه ساختماني كشف و توسط نيروهاي امنيتي به رياست اطلاعات و فرهنگ باميان تحويل داده شدند.
سرابي تأكيد كرد كه اين آثار از نظر تاريخي داراي ارزش و اهميت زيادي هستند.
رئيس اطلاعات و فرهنگ استان باميان افغانستان سه روز پيش با اعلام نارضايتي و شكايت از پرواز بالگردهاي ناتو بر فراز مجسمه هاي تخريب شده بودا گفته بود: پرواز اين بالگردها باعث شده تا اين آثار فرهنگي- جهاني، در معرض تخريب بيشتري قرار بگيرد.
ابراهيم اكبري به رسانه هاي افغانستان گفت:چندي پيش به همين دليل قطعه بزرگي از مجسمه 53 متري صلصال فرو ريخت.
گفتني است، مجسمه هاي بزرگ بوداي 53 متري صلصال و 33 متري، شمامه در مركز افغانستان كه از ميراث هاي بزرگ جهاني محسوب مي شود در زمان حكومت گروه طالبان تخريب شدند.
سه روز پيش سازمان فرهنگي ملل متحد (يونسكو) نيز نسبت به نابودي آثار باارزش باستاني افغانستان واقع در معدن مس عينك در استان لوگر اين كشور هشدار داده بود.

 



رئيس سازمان وظيفه عمومي خبر داد
صدور كارت پايان خدمت سربازان معتاد پس از ترك اعتياد

رئيس سازمان وظيفه عمومي گفت: كارت پايان خدمت سربازان معتاد پس از ترك اعتياد آنها صادر مي شود.
سردار حميد صدرالسادات در گفت وگو با مهر تاكيد كرد: طبق قانون اصلاحيه سربازي، سربازان معتاد كارت پايان خدمت نمي گيرند.
وي تاكيد كرد: اگر موضوع اعتياد سربازان در دوران اعزام مشخص شود از اعزام فرد جلوگيري و با دادن مهلت براي ترك اعتياد به مراكز درماني و كمپ هاي ترك معرفي مي شود.
صدرالسادات افزود: اگر در طول دوران خدمت اعتياد سربازي مشخص شود پس از ترك اعتياد كارت پايان خدمت دريافت مي كند. البته اجراي اين قانون به تدوين آيين نامه ها موكول شده است.به گفته رئيس سازمان وظيفه عمومي، مشمولاني كه سوم خرداد خود را معرفي كنند شامل اضافه خدمت نمي شوند.

 



به دليل نقص فني قطار باري در مسير زاهدان-بم متوقف شد

مدير كل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: قطار باري به علت نقص فني در فاصله «بلاگ» بين ايستگاه هاي مزارآب و شوره گز مسير ريلي زاهدان-بم متوقف شده است.
«مصطفي داوودي» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در زاهدان افزود: قطار باري حامل گازوييل كه از كرمان به سمت زاهدان در حركت بود، بامداد ديروز پس از گذر از بم در فاصله بين شوره گز و مزارآب ديزلش دچار نقص فني شده است.
وي بيان كرد: از سوي ديگر قطار مسافري زاهدان-تهران نيز كه صبح ديروز از ايستگاه زاهدان حركت كرده به علت مسدود شدن مسير توسط قطار باري در ايستگاه مزارآب متوقف شده است.
داوودي اظهار داشت: اعضاي كميسيون سوانح راه آهن جنوب شرق كشور با اطلاع از توقف قطار باري به محل اعزام شده اند و سعي دارند مشكل فني قطار و مسدود شدن مسير را برطرف كنند.
وي با بيان اينكه ديزل امداد از ناحيه كرمان اعزام شده تا جايگزين ديزل معيوب شود، گفت: پس از راه اندازي مجدد قطار باري و بازگشايي مسير، قطار مسافري زاهدان-تهران به حركت خود ادامه مي دهد.

 



رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر: آسيب رساني به سگ هاي پليس جرم محسوب مي شود

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر از توانايي اجراي 400عمليات به صورت همزمان در نقاط مختلف كشور توسط مركز سگ هاي موادياب ناجا خبر داد.
سردار علي مويدي در حاشيه رزمايش توانمندي پليس در سگ هاي موادياب در جمع خبرنگاران گفت: اين مركز به عنوان يك مركز دانش محور در سطح دنيا و منطقه شناخته مي شود و ما به طور قطع مي توانيم بگوييم كه ما در دنيا حرف اول را مي زنيم.
وي با اشاره به اينكه 20 سال از فعاليت ناجا در پرورش سگ هاي موادياب مي گذرد، امروز ما به تخصصي ترين پليس در زمينه تربيت سگ هاي موادياب در سطح جهان مبدل شده ايم به نحوي كه نه تنها در آموزش سگ هاي موادياب توفيق به دست آورده ايم بلكه در يافتن اجساد و افراد زنده در زير آوار نيز به پيشرفت هاي بسيار چشمگيري نائل آمديم و همچنين توانسته ايم در زمينه رهايي گروگان، سگ هاي قدرتمندي را تربيت كنيم.
اين فرمانده ارشد انتظامي خاطرنشان كرد: در سال 90 بيش از 50 تن مواد مخدر توسط سگ هاي اين مركز در كل كشور كشف شد با توجه به اين آمار توفيق آميز نيازمند است تا سرمايه گذاري طولاني مدت و هدفمند در اين زمينه صورت گيرد.
مويدي تاكيد كرد: اين مركز از نظر توانمندي به حدي رسيده است كه هم اكنون به صورت همزمان در 400 نقطه از كشور توانايي اجراي عمليات را دارد.
وي با بيان اينكه هم اكنون بسياري از كشورهاي حاشيه خليج فارس به دنبال استفاده از توانمندي اين مركز هستند گفت: ما به صورت روزانه در برخي از استان هاي جرم خيز خود 100 نقطه به صورت همزمان عمليات از طريق سگ هاي موادياب داريم.
اين فرمانده انتظامي با اشاره به اينكه آسيب رساني به سگ هاي پليس جرم تلقي مي شود گفت: اين سگ ها به عنوان سرمايه ملي تلقي مي شود و ابزاري براي كشف جرايم به حساب مي آيد لذا آسيب رساندن به اين سگ ها جرم محسوب مي شود.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: كساني كه در مركز آموزش سگ هاي موادياب فعاليت مي كنند افرادي تحصيل كرده هستند كه از آخرين تكنولوژي هاي روز بهره مند شده و به صورت شبانه روزي به آموزش سگ ها مي پردازند. مركز آموزش سگ هاي موادياب مركزي دانش بنيان است.
وي خاطرنشان كرد: عمر مفيد سگ ها با توجه به قدرت بويايي به 10 سال مي رسد كه در اين بين دو سال آموزش براي آنها در نظر گرفته شده است.

 



شوراي شهر تهران نرخ بليت مترو را 12 درصد افزايش داد

شوراي اسلامي شهر تهران ديروز نرخ بليت هاي مبلغ دار مترو را 12 درصد افزايش داد.
درچهارصد و شصت و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران ادامه بررسي لايحه افزايش نرخ بليت هاي مترو در سال جديد صورت گرفت و در نهايت با افزايش 12 درصدي نرخ بليت هاي اعتباري مبلغ دار در سال جديد موافقت و آن را تصويب كرد.
بليت هاي تك سفره در سال جاري نيز از 300 تومان به 350 تومان و بليت هاي دو سفره از 450 به 550 تومان بدون محدوديت طول سفر تصويب شد؛ همچنين بليت هاي مدت دار يك ساله نيز با حدود 20 درصد افزايش به مبلغ 55 هزار تومان بدون محدوديت طول سفر مورد تصويب اعضاي شوراي شهر قرار گرفت.
بليت هاي اعتباري 6 ماهه به دليل اينكه كمتر مورد استفاده شهروندان قرار مي گرفت نيز به طور كلي حذف شد.

 



پدر افسرده خود و دو فرزندش را كشت

مرد ايتاليايي پس از پرت كردن دو فرزندش از طبقه ششم ساختمان به زندگي خود پايان داد.
بنابر اعلام پليس ايتاليا، «ماركو توريني» 41 ساله كه به دليل از دست دادن شغلش افسرده شده بود، دست به قتل دختر 14 ماهه و پسر 4 ساله اش زد و در پايان خودكشي كرد.«ماركو» كه از 18 ماه پيش شغلش را در يك موسسه تبليغاتي از دست داده بود و تلاش هايش براي يافتن شغل جديد بي فايده بود، دست به اين اقدام زد.
همسر «ماركو» كه شاهد حادثه بود، گفت: قبل از جنايت با همسرم هم بگومگويي كرديم اما او يكباره دختر و پسرم را در بغل گرفت، به بالكن رفت و فرزندانم را به پايين پرت كرد.
يكي از همسايه ها گفت: همسر «ماركو» تنها فرياد مي زد و خود را سريع به طبقه اول رساند تا ببيند چه بلايي سر فرزندان و همسرش آمده است.به گفته پزشكان «ماركو» در دم جان باخت اما دو فرزندش پس از انتقال به بيمارستان فوت كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14