(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 خرداد 1391 - شماره 20216

جادوي آب و نمك
قرص جلوگيري از سكته
توده هاي متورم دور پلك
روش جديد پزشكي هسته اي محققان ايراني براي درمان سرطان
مسكن ها به قلب و كليه آسيب مي زنند
خطرناك ترين عادت ها براي سلامت قلب
ناهنجاريهاي ساختاري در مغز قاتلان و متجاوزان
بزرگ ترين فوبياي جهاني



جادوي آب و نمك

در تحقيقاتي كه به تازگي از سوي گروه سلامت و سيستم ايمني بدن در دانشگاه اورگان انجام شد، محققان دريافتند كه شستشوي بيني با آب نمك مي تواند بسيار موثرتر از استفاده از اسپري هاي بيني باشد.
در اين مطالعه حدود 200 نفر از افرادي كه دچار سينوزيت مزمن بودند انتخاب شدند كه در گروه اول 100 نفر از آنها به مدت 8 هفته از روش شست وشو با آب نمك و در گروه دوم هم 100 نفر از روش اسپري بيني استفاده نمودند. پس از طي اين دوره در گروه اول پس از دو هفته بهبود آشكار علائم گرفتگي بيني و سينوزيت محرز شد و پس از اتمام دوره تقريباً 60 درصد آنها فاقد علائم بيماري بودند در حالي كه در گروه دوم فقط در 40 درصد بهبود علائم مشخص گرديد.
در نتيجه با استفاده از روش ساده و ارزان شست وشوي بيني با آب نمك مي توان اثر بخشي بالايي به همراه درمان هاي لازم در درمان سينوزيت مزمن مشاهده نمود. محققان توصيه مي كنند كه بيماران سينوزيت مزمن از روش مذكور براي كاهش يا از بين بردن علائم خويش استفاده كنند.
از سوي ديگر آب و نمك اگرچه به طور مكفي خواص دهان شويه هاي معمولي را ندارد اما جايگزين مناسبي براي آن به شمار مي رود و چنانچه افراد عادت به استفاده از محلول آب و نمك بعد از مسواك و نخ دندان شوند افزون بر صرفه جويي اقتصادي از بروز بيماري هاي دهان و دندان پيشگيري مي كنند. استفاده از آب و نمك علاوه بر ضدعفوني محيط دهان، ميزان ابتلا به پوسيدگي دندان ها را هم كاهش مي دهد.
شست وشوي روزانه گلو با آب نمك مهمترين و كارآمدترين شيوه پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي حلق است. ضمن اينكه شست وشوي روزانه بيني از بيماري هاي زير جلوگيري مي كند:
سرماخوردگي، سرفه، التهاب چشم، بيني و گلو، التهاب سينوسهاي پيشاني، سردرد، خستگي، بيخوابي و در سرماخوردگي سر، مجاري تنفسي را باز مي كند.
استفاده از آب و نمك براي تميز كردن بيني يكي از روشهاي بسيار قديمي است كه علاوه بر تميز كردن سوراخها از ذرات كثيف و بيماري زا، پوشش مخاطي بيني را هم تقويت مي كند.
در كشور سوئد، به درخواست شركت هاي بيمه درماني، استفاده از اين روش به صورت آزمايشي در يك دوره زماني مشخص در مدارس به اجرا درآمد. از آنجا كه دانش آموزان همگي در يك محدوده سني مشخص هستند، بصورت جمعي زندگي مي كنند و خوراك و برنامه روزانه مشابهي دارند در مورد ابتلا به بيماري هاي ويروسي نيز تقريباً در شرايط يكساني قرار دارند.
نتيجه استفاده از اين روش حاكي از آن بود كه در طول فصل سرما گروه اول يعني دانش آموزاني كه هر روز صبح بيني شان را با آب و نمك شستند 6 برابر كمتر از گروهي كه دراين تحقيق شركت نكردند، سرما خوردند. موفقيت اين تحقيق تا حدي بود كه شركت هاي بيمه براي كاهش هزينه هاي سالانه خود در فصل سرما، ظرف هاي پلاستيكي مخصوص شست وشوي بيني سفارش مي دهند و به صورت رايگان ميان مشتريان خود پخش مي كنند.
براي موثر بود اثر آب و نمك مي بايست درصد نمك (نمك خوراكي و در بهترين حالت، نمك گرفته شده از آب دريا) تنظيم شده باشد. آب بدون نمك يا كم نمك موجب سوزش حفره هاي بيني مي شود. اگر درصد نمك بيشتر از حد مشخص باشد هم تاثير ناخوشايندي خواهد داشت.
تركيب مناسب يك قاشق چايخوري نمك در يك ليتر آب است. اين تركيب را مي توان به صورت فردي و پس از چند بار استفاده، بهتر تنظيم كرد. در برخي كشورها براي شست وشوي بيني از ظرفهاي پلاستيكي كوچكي استفاده مي شود كه اغلب شركتهاي بيمه درماني يا پزشك خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختيار علاقه مندان قرارمي دهند.
خواص مهم نمك
نمك يكي از مواد غذايي ضروري براي بدن است و به عملكرد صحيح بدن و مغز كمك مي كند. اما مصرف زياد نمك مي تواند خطراتي را براي بدن داشته باشد. اين خطرات در افرادي كه فشار خون بالايي دارند، به مراتب بيشتر است. مهم ترين مزاياي آن عبارتند از:
- ثابت كردن ضربان غير عادي قلب است و به تنظيم فشار خون كمك مي كند.
- خارج كردن اسيديته زيادي كه در بدن به وجود آمده است.
حفظ تعادل مقدار قند خون و فراهم ساختن انرژي لازم براي بدن.
- كمك به عملكرد صحيح سلول هاي عصبي و جذب مواد مغذي
- صاف و نرم كردن حنجره و جلوگيري از چسبناك شدن مخاط كه معمولاً در تنگي نفس ديده مي شود.
- براي بيماري زكام و سينوزيت بسيار مفيد است.
- نمك يك آنتي هيستامين طبيعي است.
-جلوگيري از كرامپ يا گرفتگي عضلاني و جلوگيري از ريزش بزاق حين خوابيدن.
- براي ساخت استخوان مهم است. يكي از مهم ترين دلايل پوكي استخوان، كمبود نمك و آب است.
- براي تنظيم خواب مهم است و به عنوان يك هيپنوتيسم طبيعي عمل مي كند.
- نمك قسمتي از درمان بيماران ديابتي است.
استفاده از نمك بر روي زبان، موجب توقف سرفه هاي خشك مي شود.
با اين همه خواص مفيد، چرا نمك زياد، براي بدن مضر است؟ نمك از املاح سديم و كلر تشكيل شده است. در بزرگسالان، هنگامي كه مقدار سديم دريافتي زياد باشد، بدن آب زيادي را نگه مي دارد و مقدار مايعات جمع شده در بدن بسيار زياد مي شود بسياري از دانشمندان براين باورند كه همين عامل باعث پرفشاري خون مي شود و اين خود عاملي است براي بيماري قلبي و سكته، زيرا اين مقدار زياد مايعات حين عبور از قلب به اعضاي بدن مي روند و باعث خستگي و درد در اندام ها مي شوند و اين خود عاملي براي ظاهر شدن بيماري كرونري و انسداد رگ هاي قلب است.
در بدن بزرگسالان، مقداري از نمك دريافتي از طريق كليه ها از بدن خارج مي شود. اما در بدن نوزادان، كليه ها هنوز توانايي كافي براي خارج كردن نمك از بدن را ندارند.
اين را بدانيد كه به نوزادان، غذاي پر نمك ندهيد، زيرا در بدنشان جمع مي شود و چون نمي تواند خارج شود، باعث بيماري كليه، كبد و آسيب به مغز مي گردد كه در شرايط حاد به مرگ نوزاد مي انجامد.
جالب اينكه نمك موجب افزايش يا كاهش وزن نمي شود. در واقع نمك هيچ كالري ندارد. مصرف زياد نمك، به دليل نگه داري بيش از حد آب در بدن، باعث افزايش وزن موقتي مي گردد و برعكس آن، مصرف كم نمك، به خاطر بيرون كردن آب از بدن، مي تواند موجب كاهش وزن موقتي شود.
از سوي ديگر اكثر غذاهاي رژيمي، بدون نمك هستند و كاهش وزن ايجاد شده در اين رژيم ها، فقط به خاطر دفع مقدار زيادي آب از بدن است و اگر بعد از اين رژيم، غذاهاي نمكي مصرف كنيد، به همان وزن قبلي خود مي رسيد. مقدار زياد نمك در غذا، باعث افزايش كالري و كاهش فيبر غذايي مي شود و اين غذا به طور كلي مشابه غذاهاي حاضري و آماده است.
متخصصان مصرف حداقل 6 گرم نمك در روز را توصيه مي كنند. ولي در كودكان اين مقدار بايد خيلي كم شود. تخمين زده شده كه اگر2-1 گرم نمك در روز مصرف شود، ميزان بيماري هاي قلبي به صفر مي رسد.
دانشمندان در اين زمينه بسيار تحقيق كرده اند و به اين نتيجه مهم رسيده اند كه غذاهاي خوشمزه داراي مقدار زيادي نمك باشند و اين خود عاملي براي ابتلا به پوكي استخوان، تنگي نفس و سرطان معده است. پيتزا، همبرگر و ساندويچ سوسيس بيشتر از 1 گرم نمك دارند و اين مقدار چند برابر مقدار توصيه شده براي كودكان 6-4 سال است.
در تحقيقي در سال 2011 پژوهشگران دانشگاه ملبورن به تعدادي داوطلب افشانه خوراكي دادند و بعد تعداد ذراتي را كه اين افراد به هنگام سرفه منتشر كردند اندازه گيري نمودند. ويروس هايي كه از طريق سرفه، عطسه و تنفس از انسان يا حيوان منتقل مي شود شامل سرخك، آنفلوآنزا، آدنوويروس، ويروس تب خوك آفريقايي و تب برفكي، زونا (آبله مرغان)، ويروس برونشيت عفوني و آبله است.
باكتري هايي كه از طريق قطرات هوازي گسترش مي يابند، شامل باكتري اي كولاي، سياه زخم و سل است. محققان دريافته اند تعداد قطراتي كه برخي افراد در هوا منتشر مي كنند، بسيار بيشتر از ديگران است. اين افراد عامل بروز عفونت هاي ويروسي كشنده محسوب مي شوند.
به طور كلي حدود نيمي از مردم بيش از 98 درصد قطرات بيماري زا را توليد مي كنند. محققان دريافته اند زماني كه داوطلبان با دهان باز نفس مي كشند در مقايسه با زماني كه سرفه يا عطسه مي كنند، تعداد قطرات بيشتري را در فضا منتشر مي كنند.
بعد از آن كه داوطلبان به مدت 6 دقيقه افشانه آب نمك را استنشاق كردند، تعداد قطرات منتشر شده در كساني كه بيشترين قطرات را در هوا پخش مي كردند 70 درصد كاهش يافت. آب نمك ظاهرا بر فشار سطح مايع در داخل ريه ها تاثير مي گذارد. فشار سطح، خاصيت فيزيكي مايعات است كه امكان حركت برخي ميكروب ها را بر روي آب را فراهم مي كند و باعث تشكيل قطره آب مي شود.

 



قرص جلوگيري از سكته

رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران، از توليد قرص تركيبي براي جلوگيري از سكته هاي قلبي و مغزي خبر داد و گفت: اين دارو كه در فاز آزمايشي است و براي برخي بيماران تجويز شده توانسته تا 80درصد جلوي سكته هاي قلبي و مغزي را بگيرد.
دكتر رضا ملك زاده در گفتگو با مهر، كاهش سكته هاي قلبي و مغزي را از جمله زمينه هاي تحقيقاتي اين مركز نام برد و افزود: مهم ترين علت مرگ ومير در ايران سكته هاي قلبي و مغزي است و از سوي ديگر افرادي كه اين نوع از سكته ها را تجربه مي كنند 15سال از عمر مفيد خود را از دست مي دهند.
رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد، با اشاره به جزئيات پروژه مطالعاتي دراين زمينه ادامه داد: نتايج مطالعات نشان داد كه افزايش فشار خون و ميزان چربي خون و چاقي در بروز سكته هاي قلبي و مغزي موثرند و همچنين تغيير شيوه زندگي و كاهش فشار خون و چربي موجب كاهش ميزان مرگ و مير تا 50درصد مي شود.
وي خاطر نشان كرد: دراين راستا اقدام به توليد نوعي قرص هاي تركيبي پايين آورنده چربي و فشار خون با عنوان «پلي پيل» شديم.
ملك زاده با بيان اينكه توليد اين دارو در فاز آزمايشگاهي است، اضافه كرد: اين قرص تركيبي از داروهاي كاهش دهنده فشار خون و چربي است كه بيماران مبتلا به طور روزانه از اين داروها استفاده مي كنند.
وي درمان بيماران با استفاده از اين دارو را رضايت بخش خواند و يادآور شد: اين قرصها توانسته جلوي 80درصد بروز سكته هاي مغزي و قلبي را بگيرد.
ملك زاده ايران را كشوري مستعد براي بروز سكته هاي قلبي و مغزي توصيف كرد و اظهار داشت:50 درصد افراد بالاي 60 سال مبتلا به فشار خون هستند و 20درصد از افراد دچار چاقي هستند. اين آمارها نشان مي دهد كه مردم ايران مستعد ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي هستند.اين محقق افزود: با استفاده از شيوه هاي آسان به جاي روش هاي جراحي مي توان نسبت به پيشگيري از بروز سكته هاي قلبي و مغزي اقدام كرد.

 



توده هاي متورم دور پلك

يك جراح و متخصص بيماري هاي چشمي گفت: مصرف غذاهاي آماده (فست فود) به همراه چربي و ادويه جات، توده هاي متورم دور پلك ها را تشديد مي كند.
اين توده هاي متورم دور پلك كه حاوي چرك و چربي هستند «شالازيون» نام دارد.
دكتر «شاهرخ ميلان» در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه اين نوع توده ها ناشي از انسداد مجاري چربي در درون پلك هاست، گفت: البته توده هاي معروف به شالازيون گاهي مانند جوش هم در درون پلك ها ظاهر مي شود.
ميلان ادامه داد: اين توده و جوش هاي چرب پلكي ممكن است تا مدت ها بماند و از بين نرود.
وي در مورد بهبود توده هاي حاوي چرك و چربي داخل پلك ها گفت: رعايت بهداشت چشم ها مانند شست وشوي دقيق و منظم آنها و همچنين نحوه تغذيه در بهبود اين توده هاي متورم بسيار موثر است.
اين چشم پزشك افزود: افرادي كه با اين جوش ها دست و پنجه نرم مي كنند بايد از مصرف غذاهاي چرب و سرخ كردني، تخم مرغ، موز و خرما پرهيز كنند.
ميلان گفت: استفاده از اين مواد خوراكي منجر به تشديد اين توده ها مي شود.

 



روش جديد پزشكي هسته اي محققان ايراني براي درمان سرطان

دبير انتشارات دهمين كنگره بين المللي آسيا و اقيانوسيه پزشكي هسته اي و بيولوژي از روش جديد درمان سرطان نوروپلاستوما اطفال توسط محققان پزشكي هسته اي كشورمان خبرداد.
داود بيگي در دهمين كنگره بين المللي آسيا و اقيانوسيه پزشكي هسته اي و بيولوژي گفت: 4 كنگره در جهان در حوزه پزشكي هسته اي از جمله در آمريكا، اروپا و همچنين كنگره پزشكي هسته اي جهاني و در نهايت كنگره پزشكي هسته اي آسيا و اقيانوسيه هر 4 سال يك بار برگزار مي شود.
وي با اشاره به اهميت برگزاري دهمين كنگره بين المللي آسيا و اقيانوسيه پزشكي هسته اي و بيولوژي در ايران افزود: اكنون بيش از 124 مركز پزشكي هسته اي در كشور فعاليت دارند و در توليد راديو داروها نيز سرآمد هستيم.
بيگي ادامه داد:ايران درسال 2006 در كشور كره جنوبي در بين 70 كشور جهان از نظر ارائه مقالات رتبه هفتم جهاني را كسب كرد و درسال 2010 نيز دربين 85 كشور جهان از نظر تعداد مقالات رتبه نخست را كسب نمود.
وي تصريح كرد: از سال 2008 موسسه پزشكي هسته اي بيمارستان شريعتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران با همكاري انجمن پزشكي هسته اي ايران با حضور استادان مختلف كشورمان در كنگره هاي جهاني شركت كردند و با ارائه مقالات پزشكي هسته اي اطلاع رساني جامعي را درباره برگزاري دهمين كنگره بين المللي آسيا و اقيانوسيه در كشورمان با برپايي غرفه هاي مختلف انجام دادند.
بيگي اظهار داشت: دراين كنگره استاداني از كشورهاي ايتاليا، اتريش، آذربايجان، چك، فنلاند، آلمان، هنگ كنگ، اندونزي، ژاپن، عمان، عراق، فيليپين، كره جنوبي، سوئد، سوئيس، تركيه، امارات، انگلستان و آمريكا حضور مي يابند.
وي ادامه داد: هدف اصلي اين كنگره فراهم كردن بستري براي افزايش همكاري كشورها در گسترش كاربرد صلح آميز فناوري هسته اي در زمينه پزشكي و ارتقاي سلامت در سطح جهان و بخصوص كشورهاي آسيايي و اقيانوسيه است.
بيگي تصريح كرد: اين كنگره بين المللي فرصتي استثنايي براي گردهم آمدن متخصصان مختلف كه در ارتباط با پزشكي هسته اي اشتغال دارد را فراهم مي سازد تا به تبادل اطلاعات و تجاربشان بپردازند و حوزه معلوماتشان را گسترش دهند و نيازمندي هاي اين رشته را هرچه بيشتر شناخته و برطرف كنند.
وي گفت: اين مشاغل مي تواند شامل متخصصان پزشكي هسته اي، تكنولوژيست ها، فيزيست ها، مهندسان پزشكي، داروسازان هسته اي، شيميست ها و بيولوژيست هاي هسته اي باشد.
بيگي با اشاره به اينكه اين كنگره براي حضور 32 رشته پزشكي و داروسازي داراي امتياز بازآموزي دارد، از روش جديد محققان كشورمان در رشته پزشكي هسته اي براي درمان سرطان نوروپلاستوما در اطفال خبرداد و گفت: اين نوع سرطان در 75 درصد اطفال زير 4 سال و 50 درصد اطفال زير دوسال رخ مي دهد و با استفاده از اين روش درماني پزشكي هسته اي مي توان طول عمر بيماران را افزايش داد.
وي تصريح كرد: اين تومور سرطاني در اطفال از هر 10 سرطان يك مورد گزارش مي شود و از هر مرگ 15 كودك يك مورد مربوط به اين سرطان است.
دبير انتشارات دهمين كنگره بين المللي آسيا و اقيانوسيه پزشكي هسته اي و بيولوژي بيان داشت: اين بيماري درحالت پيشرفته كاملا كشنده است و ايران بعداز آمريكا شرايطي را فراهم كرده است تا با تلفيق راديو داروها، شيمي درماني و پيوند مغز و استخوان روش درماني را براي سرطان نوروپلاستوما در افراد براي جلوگيري از مرگ و مير آنها با كمك مركز تحقيقات هسته اي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز خون و آنكولوژي و سلول هاي بنيادي بيمارستان شريعتي فراهم كند.
بيگي خاطرنشان كرد: دراين كنگره جوايز متعددي نيز از جمله 600 دلار براي بهترين پوستر، 600 دلار براي بهترين مقاله پزشكي هسته اي باليني، 600 دلار براي بهترين مقاله بخش داروسازي و 600 دلار براي بهترين مقاله در بخش فيزيك پزشكي هسته اي اهدا خواهد شد.

 



مسكن ها به قلب و كليه آسيب مي زنند

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: استفاده مكرر و طولاني مدت از مسكن ها كه حاوي مواد مخدر هستند، باعث افزايش آسيب هاي قلبي و كليوي مي شود.
«محمدحسين غلامي» درگفت وگو با ايرنا افزود: مصرف داروهاي مسكن اعتيادآور بوده و پس از مصرف احساس سرخوشي به فرد دست مي دهد.
وي با بيان اين كه مصرف مسكن ها باعث كاهش سطح هوشياري، بروز زخم معده، تنگ شدن مردمك چشم، تعريق، تهوع و خواب آلودگي مي شود، اظهار داشت: تحقيقات ثابت كرده افرادي كه مسكن زياد استفاده مي كنند، دچار يبوست شده و تاول هاي چركي در پوست آنان ايجاد مي شود.
اين روان پزشك تصريح كرد: مسكن ها از تركيبات هروئين، ترياك و مواد شيميايي ناخالص تهيه مي شوند كه مي تواند فعاليت آن بخش ازمغز را كه عهده دار كنترل تنفس است، مختل كرده و حتي منجر به قطع تنفس و مرگ شوند.
غلامي خاطرنشان كرد: مصرف گسترده داروها بدون نسخه مانند استامينوفن كدئين، اكسپكتورانت كدئين، ترامادل و غيره باعث به خطر افتادن جان بسياري از افراد شده است.
براساس گزارش هاي رسمي كشور، قرص استامينوفن كدئين و ديفنوكسيلات درجدول پرفروش ترين داروها قرار داشته است.

 



خطرناك ترين عادت ها براي سلامت قلب

عادت هاي ناسالم در زندگي كه به راحتي قابل تغيير هستند اگر ادامه يابند، خطر حمله قلبي را بيش از 90 درصد افزايش مي د هند.
به گزارش ايسنا، پزشكان در يك مطالعه بزرگ روي حدود 30 هزار داوطلب از 52 كشور مختلف جهان دريافتند كه عادات ناسالم و الگوهاي نامناسب در زندگي روزمره مي توانند تا بيش از 90 درصد خطر حمله قلبي را تشديد كنند درحالي كه با چند تغيير كوچك و مثبت در عادتهاي روزمره مي توان شاهد تأثير چشمگير و مفيد در حفظ سلامت قلب بود.
روزنامه ديلي تلگراف در گزارش جديد خود بدترين عادت هايي كه در سلامت قلب را به خطر مي اندازند معرفي كرده است: گذراندن زمان زياد در مقابل صفحه تلويزيون براي قلب يك فاكتور خطرناك و كشنده است.
براساس مطالعه منتشرشده درمجله كالج كارديولوژي آمريكا افرادي كه روزانه 4 ساعت يا بيشتر تلويزيون تماشا مي كنند بيشتر با خطر مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي- عروقي مواجه مي شوند.
منفي گرايي و نگرش منفي به زندگي نيز از عوامل مهم تهديدكننده سلامت قلب است. منفي گرايي موجب بروز استرس و افسردگي مي شود و اين دو اختلال نيز به نوبه خود خطر بروز بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد، به همين خاطر متخصصان روانشناسي در «بولتن سايكولوژي» تأكيد كردند اگر اخم هاي خود را باز كنيد و نگاه مثبت به زندگي داشته باشيد 50 درصد كمتر با حمله قلبي و سكته مغزي مواجه مي شويد.
- خروپف كردن با صداي بلند اختلال خطرناكي است كه اگر درمان نشود، خطر وقوع حمله قلبي و سكته مغزي تشديد مي شود.
- مصرف اندك موادغذايي حاوي فيبر يكي ديگر از عوامل موثر در بروز حمله قلبي است. كارشناسان انستيتوملي انجمن آمريكايي سلامت بازنشستگان در يك مطالعه روي 400 هزار داوطلب به اين نتيجه رسيدند كه خوردن زياد فيبر خوراكي در طول روز نه تنها سلامت قلب را بهبود مي بخشد بلكه همچنين به طول عمر شما مي افزايد.
- ابتلا به بيماري هاي لثه و رعايت نكردن بهداشت لثه و دندانها از عوامل مهم ديگري است كه خطر ابتلا به بيماري قلبي را تا دو برابر افزايش مي دهد. يك مطالعه جديد تأكيد كرده است افرادي كه هرگز در طول عمر خود نخ دندان نكشيده اند 30 درصد بيشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.
برپايه اين تحقيق سيگاركشيدن حتي خيلي كم تهديد جدي براي قلب است به طوري كه كشيدن يك نخ سيگار در روز 63 درصد حمله قلبي را تشديد مي كند.

 



ناهنجاريهاي ساختاري در مغز قاتلان و متجاوزان

دانشمنداني كه مغز افراد متهم به قتل، تجاوز و حمله هاي خشونت آميز را اسكن كرده اند به قوي ترين شواهد براي اين مدعا دست يافته اند كه اين بيماران رواني داراي ناهنجاريهاي ساختاري در مغز خود هستند.
به گزارش مهر، محققان مؤسسه روانپزشكي كالج كينگز لندن اظهار داشتند كه تمايز مغز بيماران رواني حتي آنها را از مجرمان خشن كه دچار اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند و افراد سالم و عادي مشخص است.
اين تحقيق نشان مي دهد كه بيماران رواني كه دچار فقدان حس همدردي هستند داراي ماده خاكستري كمتري در بخشهايي از مغز خود هستند كه براي درك احساسات ديگران مهم است.
در حالي كه درمانهاي رفتاري و شناختي ممكن است به افرادي كه دچار اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند كمك كند، اين رويكرد براي بيماران رواني كه دچار چنين آسيب مغزي هستند كاربردي ندارد. براي درك اين كه كدام درمان موثر است، بايد مشخص شود كه افراد جزء كدام دسته هستند و كدام نوع از برنامه هاي درماني براي آنها تاثيرگذارتر است.
اسي ويدينگ استاد روانشناسي و علوم زباني دانشگاه كالج لندن كه در اين تحقيق مشاركتي نداشته اين تحقيق را شواهد بزرگي درباره اهميت تشخيص بيماران رواني از غير بيماران ارائه كرده است تا اين دو گروه در يك گروه قرار نگيرند و برنامه هاي درماني مشابهي را طي نكنند.
اين تحقيقات همچنين داراي كاربرد براي نظامهاي قضايي است. علاقه به اين مسئله كه درون مغز مجرمان خشونت گرا چه اتفاقي در حال رخ دادن است به واسطه جلسه محاكمه آندرس برينگ بريويك، قاتل نروژي كه ماه ژوئيه گذشته 77 نفر را به قتل رساند شكل گرفته است.
دو گروه روانپزشك كه از سوي دادگاه منصوب شده بودند برويك را مورد بررسي قرار دادند چرا كه اين قاتل خود را ديوانه معرفي كرده بود.
براساس گزارش رويترز، تيم تحقيقاتي بلك وود با استفاده از تكنيك ام آر آي مغز 44 مجرم مرد بزرگسال در بريتانيا را كه پيش از اين بيماري آنها اختلال شخصيت ضداجتماعي تشخيص داده شده بود اسكن كردند. اين مجرمان به جرايمي چون قتل، تجاوز، تلاش به قتل و وارد كردن جراحات شديد محكوم شده بودند.
از 44 نفري كه مغز آنها اسكن شده بود تنها 17 نفر دچار بيماري اختلال شخصيت ضداجتماعي بودند و 27 نفر ديگر بيمار رواني تشخيص داده شدند. در اين ميان محققان همچنين مغز 22 فرد سالم غيرمجرم را نيز اسكن كردند.
نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد كه ميزان ماده خاكستري مغز بيماران رواني كمتر از افرادي بود كه دچار بيماري رواني نبوده اند.
محققان اظهار داشتند كه اين بخشهاي مغز براي درك احساسات و نيات ديگران حائز اهميت است و وقتي فعال مي شود كه فرد به اخلاق رفتاري فكر مي كند. صدمه به اين بخش از مغز موجب فقدان حس همدردي در افراد مي شود و احساس آگاهي فرد از اعمال و رفتار خود چون گناه و شرمندگي را كاهش مي دهد.
ليندزي توماس استاد روانپزشكي قانوني دانشگاه ادينبورو كه در اين تحقيقات شركت نداشته اظهار داشت كه نتايج بلك وود به اين شواهد افزوده است كه بيماري رواني، بيماري با اختلال مغزي دستگاه عصبي است.
اين تحقيق نشان مي دهد كه خشن ترين جرايم از سوي يك گروه كوچك از مجرمان مرد كه دچار بيماري اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند انجام مي شود.
براي مثال در انگلستان و ولز، حدود نيمي از زندانيان مرد به اين بيماري مبتلا هستند و بررسي 23 هزار بيماري از 63 كشور كه در سال 2002 انجام شده نيز نشان مي دهد كه 47 درصد به اين اختلال شخصيتي دچارند.
براساس نتايج اين تحقيق كه در مجله روانپزشكي عمومي منتشر شده، چنين بيماراني معمولا با رويكردهاي پرخاشگرانه واكنش نشان مي دهند اما اكثر آنها بيماري رواني نيستند. ميان افرادي كه مبتلا به بيماري اختلال شخصيت ضداجتماعي هستند با افرادي كه بيمار رواني توصيف مي شوند تمايز واضح رفتاري وجود دارد. الگوهاي آنها از جرم متفاوت است و نشان دهنده ضرورت اعمال رويكردهاي درماني متفاوت براي هرگروه است.

 



بزرگ ترين فوبياي جهاني

براساس تحقيقات انجام شده ترس جدا شدن افراد از تلفنهاي همراه رو به رشد است به طوريكه ممكن است فوبيايي كه از آن با عنوان «Nomophobia» ياد مي كنند به بزرگترين ترس جهان تبديل شود.
به گزارش مهر، بسياري از ما هر روز از تلفن همراه خود استفاده مي كنيم اما تعداد در حال افزايشي از افراد نسبت به اين وسيله ارتباطي خود بيش از حد حساس هستند به طوري كه 66درصد افرادي كه در يك نظرسنجي شركت كرده اند به هراس «Nomophobia» يا (ترس همراه نداشتن تلفن همراه) دچارند.
براساس تحقيقاتي كه چهار سال پيش انجام شده آمار اين اختلال افزايش يافته است، چرا كه چهار سال پيش تعداد افرادي كه به اين فوبيا دچار بودند، تنها 53درصد بود اما اكنون آنها به 66درصد رسيده اند.
ما روزانه به طور متوسط تلفن همراه خود را 34 بار چك مي كنيم و همواره آن را همراه خود داريم، اما ترس از گم كردن ، تمام شدن باطري و جلوي چشم نبودن آن نشانه هايي از ابتلا به «Nomophobia» است.
شايد ناميدن اين حالت به عنوان يك نوع فوبيا يا هراس درست نباشد چرا كه فوبيا معمولا به يك ترس غيرمنطقي گفته مي شود و در اين دنياي ارتباطي هوشمند اضطراب كه هنگامي كه تلفن همراهتان با شما نيست يك احساس قابل درك است، اما افرادي كه همواره مي خواهند تلفن خود را همراه داشته باشند و اين وسواس فكري هر دقيقه آنها را به خود مشغول كرده به «Nomophobia» مبتلا هستند.
براساس گزارش ديلي ميل، اگر فكر مي كنيد كه به هراس «Nomophobia» مبتلا هستيد. بايد علائم آن را بشناسيد: ناتوانايي خاموش نگاه داشتن تلفن همراه، وسواس فكري بررسي تمام تماسهاي از دست رفته، نامه هاي الكترونيك و پيامك و شارژ بيش از حد تلفن از ترس تمام شدن ناگهاني باطري آن از علائمي است كه مي تواند نشان دهد به اين هراس مبتلا شده ايد.
در جديدترين تحقيقات انجام شده در بريتانيا يك هزار نفر شركت كرده اند كه 66نفر آنها به اين هراس دچار بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14