(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 خرداد 1391 - شماره 20217

تحصن دانشجويان دانشگاه حلب عليه فعاليت گروه هاي تروريستي در سوريه
دولت تونس نخست وزير قذافي را تحويل ليبي مي دهد
هزاران نفر در جمهوري چك عليه طرح رياضت اقتصادي به خيابان ها ريختند
استقبال گسترده مردم از نخستين انتخابات آزاد رياست جمهوري در مصر
فراسوي رويدادها
تظاهرات بي سابقه دانشجويان كبك عليه افزايش شهريه در كانادا
كانديداي حزب حاكم دومينيكن رئيس جمهور شد
20 كشته و 30 مجروح در ناآرامي هاي كراچي
سيدحسن نصرالله مردم لبنان را به حفظ آرامش فرا خواند
امضاي قرارداد نظامي ميان انگليس و عربستان
چها رسوي پنج قا ره
اوباما از سركوب معترضان در شيكاگو دفاع كرد
اعتراض خياباني در لندن عليه سفر وزيرخارجه اسرائيل به انگليس
تظاهرات روز شهدا در خيابان هاي بحرين



تحصن دانشجويان دانشگاه حلب عليه فعاليت گروه هاي تروريستي در سوريه

دانشجويان دانشگاه حلب با تجمع مقابل اين دانشگاه عمليات تروريستي در سوريه را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دانشجويان با برگزاري تظاهرات و تجمع در مقابل دانشگاه حلب مخالفت خود را با هرگونه مداخله بيگانگان در امور داخلي كشورشان اعلام و حوادث تروريستي اخير در سوريه را محكوم كردند.
دانشجويان تاكيد كردند دشمنان نظام سوريه با مسلح كردن تروريست ها تلاش مي كنند امنيت و ثبات كشور را برهم بزنند كه با حمايت مردم از نظام اين توطئه ها ناكام خواهند ماند.
گفتني است روز گذشته بر اثر انفجار يك بمب در مسير اتوبوسي در نزديكي فرودگاه سوريه دست كم سه تن كشته و 19تن ديگر مجروح شدند.

 



دولت تونس نخست وزير قذافي را تحويل ليبي مي دهد

دولت تونس اعلام كرد، آخرين نخست وزير ديكتاتور ليبي را به دولت موقت طرابلس تحويل مي دهد.
به گزارش پرس تي وي، «منظر بن ضياف» سخنگوي وزارت دادگستري تونس اعلام كرد، «البغدادي المحمودي» را طي هفته هاي آينده به مقامات ليبي تحويل مي دهد. به گفته بن ضياف، «عبدالرحيم الكيب» نخست وزير دولت موقت ليبي در تماس تلفني با همتاي تونسي خود، به وي قول داد كه المحمودي در دادگاهي عادلانه محاكمه شود. المحمودي سپتامبر گذشته (شهريور) حين فرار از ليبي، در مرز تونس و توسط نظاميان اين كشور بازداشت شد. وي از سال 2006 تا زمان سقوط حكومت «معمر قذافي» (مرداد گذشته) نخست وزير ديكتاتور بود. قذافي پس از 42 سال خودكامگي، در اكتبر 2011 (مهر گذشته) به قتل رسيد.

 



هزاران نفر در جمهوري چك عليه طرح رياضت اقتصادي به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از پايتخت نشينان جمهوري چك در اعتراض به اوضاع اقتصادي تظاهرات كردند.
هزاران نفر از مردم بحران زده «پراگ»، روز سه شنبه خشمگين از بي توجهي دولتمردان نسبت به درخواست ها براي توقف اجراي رياضت هاي اقتصادي به خيابان ها ريختند و عليه دولت شعار دادند.
«جلو دولت را بگيريد؛ رياضت هاي اقتصادي كافي است؛ هزينه هاي عمومي را كاهش ندهيد، ما كار مي خواهيم و...» از جمله شعارهاي معترضان جمهوري چك را تشكيل مي داد.
دولت راست ميانه اين كشور مدت هاست همسو با سياست هاي تحميلي صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا و همراه با دولتمردان ساير كشورهاي اروپايي اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي را در دستوركار خود قرار داده است. حذف هزاران فرصت شغلي، كاهش يا توقف استخدام در سازمان ها و ادارات دولتي و افزايش سن بازنشستگي از ديگر روش كشورهاي بحران زده اروپايي است كه فشار عمده آن بر دوش اقشار متوسط به پايين جامعه وارد مي شود.

 



استقبال گسترده مردم از نخستين انتخابات آزاد رياست جمهوري در مصر

مردم مصر با تشكيل صف هاي طولاني براي انداختن راي به نامزد مورد علاقه خود، از نخستين انتخابات رياست جمهوري آزاد در كشورشان استقبال كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، با آغاز زمان قانوني راي گيري در مصر، صف هاي طولاني در مراكز راي گيري تشكيل شد.
براساس اين گزارش در قاهره، اسكندريه و برخي ديگر از شهرهاي بزرگ مصر، مردم اين كشور از صبح زود در مراكز راي گيري حاضر شده و در صفوف فشرده و منظم به نامزد مورد علاقه خود راي دادند.
گزارش هاي دريافتي حكايت از آن دارد كه در اولين انتخابات رياست جمهوري در مصر بيش از 51 ميليون نفر واجد شرايط هستند و از ميان 13 نامزد، رئيس جمهور آينده را تعيين خواهند كرد.
بر پايه اين گزارش ها، تاكنون گزارشي از بروز حادثه يا برخورد بين موافقان و مخالفان نامزدها در حوزه هاي راي گيري دريافت نشده است و بيش از 250 هزار نفر از نيروهاي امنيتي پليس و ارتش مصر، مسئوليت امنيت انتخابات رياست جمهوري را برعهده دارند.
براساس اعلام كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر كه عهده دار برگزاري انتخابات در اين كشور است، روند راي گيري در تمام حوزه ها به خوبي پيش مي رود.
به گفته سخنگوي كميته انتخابات براي جلوگيري از بروز هرگونه تقلب در آرا و برگزاري درست آن در هر حوزه راي گيري يك قاضي نظارت بر روند آن را برعهده گرفته است.
سخنگوي كميته انتخابات رياست جمهوري مصر يادآور شد: براي نخستين بار در مصر، راي دهندگان از جوهري استفاده خواهند كرد كه تا 24 ساعت امكان از بين بردن آن وجود ندارد تا به اين وسيله از شركت چند باره راي دهندگان جلوگيري شود.
در همين راستا نيز وزارت رشد و توسعه محلي مصر اعلام كرد: با هماهنگي با كميته عالي انتخابات 52 هزار كميته با حضور 231 هزار كارمند براي اجراي هرچه بهتر انتخابات و دريافت شكايت مستقر شده اند.
همچنين كميته عالي انتخابات مصر اعلام كرد: با درخواست 53 سازمان، نهاد و گروه غيردولتي براي پيگيري روند انتخابات در 13 هزار شعبه اخذ راي در پايتخت و ساير شهرهاي بزرگ مصر موافقت كرده است.
اين در حالي است كه علاوه بر 50 ناظر اتحاديه عرب براي نظارت بر روند انتخابات رياست جمهوري در مصر 72 ناظر ديگر از كشورهاي مختلف جهان از جمله آمريكا، راي گيري در اين كشور را زير نظر خواهند داشت.
آمار رسمي ارائه شده از سوي دولت مصر نيز حكايت از آن دارد كه بيش از 3000 خبرنگار خارجي و داخلي، پوشش خبري نخستين انتخابات رياست جمهوري در اين كشور مسلمان را برعهده دارند.
دولت مصر نيز به كارمندان وزارتخانه ها و ادارات دولتي در روز چهارشنبه اجازه داد كه بر سر كارهاي خود حاضر نشوند و در نخستين انتخابات پس از سقوط رژيم حسني مبارك شركت كنند.
اين در حالي است كه سرلشكر «محمد العصار» يكي از اعضاي شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر روز چهارشنبه اعلام كرد كه انتخابات رياست جمهوري در كمال صحت و شفافيت برگزار شده است و نظاميان حاكم بر مصر، نتايج آن را هرچه كه باشد خواهند پذيرفت.
اين مقام نظامي متذكر شد: اگر نامزدي در دور نخست انتخابات پيروز شد، شوراي عالي نيروهاي مسلح، قدرت را طي مراحلي قانوني به او واگذار خواهد كرد، اما اگر كار به دور دوم بكشد، پس از تعيين نامزد پيروز، نظاميان از قدرت كناره گيري خواهند كرد.همچنين براساس اصلاحات صورت گرفته در پيش نويس قانون اساسي مصر، رئيس جمهور منتخب فقط براي مدت چهار سال و آن هم تا دو دوره در مقام اجرايي خواهد بود و بعد از آن نمي تواند نامزد انتخابات شود.
برپايه اصلاحات صورت گرفته، در پيش نويس قانون اساسي جديد مصر، رئيس جمهور انتخاب شده برخلاف اسلاف خود در برابر نمايندگان مردم پاسخگو خواهد بود.
نگراني آمريكا و غرب
از پيروزي اسلامگرايان
استقبال گسترده مردم مصر از انتخابات رياست جمهوري در مصر و رويكرد آنها به سوي نامزدهاي اصولگرا، باعث نگراني آمريكا، اسرائيل و عربستان سعودي شده است.
بر اساس گزارش هفته نامه فلسطيني «المنار»، كابينه رژيم صهيونيستي در حال رايزني با كشورهاي منطقه و نيز آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي درباره اوضاع مصر پس از انتخابات و پيروزي اسلامگرايان است. گزارش رسانه هاي صهيونيستي نيز حاكي است كه مواضع اسرائيل در مورد آينده مصر از نگراني آن حكايت دارد زيرا بر روي كار آمدن يك رئيس جمهور اسلامگرا، به معناي درهم كوبيده شدن پايگاه اصلي راهبردي تل آويو در قبال كشورهاي عربي خواهد بود و مي تواند موجوديت نامشروع آن را برهم بزند.
همچنين پايگاه خبري نهرين به نقل از راديو نروژي «اوستن» گزارش داد كه منابع اروپايي تاكيد كردند كه بيم آن مي رود؛ آمريكا در صورتي كه احساس كند يكي از نامزدهاي اسلامگرا پيروز انتخابات مصر خواهد بود، تلاش ها و فشارهاي خود را براي اعمال نفوذ بر نتايج آن افزايش دهد.
اين منابع تأكيد كردند: در اين راستا، آمريكا اتاق عمليات ويژه براي انتخابات رياست جمهوري مصر در سفارت آمريكا در قاهره و در وزارت خارجه اين كشور در واشنگتن داير كرده است كه تنها وظيفه آنها پيگيري تغيير و تحولات جاري در عرصه داخلي مصر و ارائه طرح ها و راهكارها براي مقابله با پيروزي يك نامزد اسلامگراست.
براساس اين گزارش؛ انگليسي ها به شكلي روزانه آخرين تغيير و تحولات جاري در عرصه انتخاباتي مصر را با آمريكايي ها ارزيابي و ديدگاه و پيشنهادات رد و بدل شده را بررسي مي كنند تا مانع به قدرت رسيدن نامزدهاي اسلامگرا در انتخابات رياست جمهوري مصر شوند.

 



فراسوي رويدادها

جنجال براي هيچ!
فكر مي كنيد «خون» يك رئيس جمهور سابق آمريكا چقدر مي ارزد؟
يك خانه حراجي در آمريكا تصميم گرفته نمونه اي از خون «رونالد ريگان» را به حراج بگذارد! حالا، اين يك ريزه خون براي خودش جنجالي به پا كرده و دردسرساز شده است، چرا كه «بنياد رونالد ريگان» براي جلوگيري از فروش خون چهلمين رئيس جمهور آمريكا به دادگاه شكايت كرده است.
«جان هويبوش»، رئيس اين بنياد كه خيلي از اين موضوع عصباني است، مي گويد هر فردي از جمله رئيس جمهور آمريكا، بايد اين اطمينان را داشته باشد كه از زماني كه در اختيار نظام پزشكي قرار مي گيرد، حقوق و زندگي خصوصي اش در امان است! او اضافه مي كند كه مسئولان اطمينان داده اند كه تحقيقاتي در اين زمينه در جريان است. حالا، قرار است شيشه 10 سانتيمتري نمونه خون «ريگان» به همراه يك گزارش پزشكي و همين طور، نامه اي از طرف فروشنده اش در اينترنت به حراج گذاشته شود. فروشنده در اين نامه توضيح داده كه ابتدا قصد داشته اين خون را به «كتابخانه ملي ريگان» اهدا كند، اما آنها قبول نكردند! و اين كه، مادرش كه در همان آزمايشگاهي كه خون «ريگان» را آزمايش كرده بودند، كار مي كرده و با اجازه رئيس آزمايشگاه شيشه خون را براي خودش برداشته است! خلاصه اين كه، با وجود اين همه جار و جنجال هنوز هيچي نشده آخرين قيمت پيشنهادي براي اين شيشه خون تا سه شنبه شب 9181 پوند (حدود 14458 دلار) بوده است. «ريگان» كه در سال 2004 فوت كرد، بين سال هاي 1981 تا 1989 رئيس جمهور آمريكا بود.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



تظاهرات بي سابقه دانشجويان كبك عليه افزايش شهريه در كانادا

صدها هزار نفر از دانشجويان كانادايي در يكصدمين روز از اعتصاب ها و تظاهرات خود عليه افزايش شهريه ها به خيابان ها ريختند.
شهر كبك ايالت مونترال كانادا روز سه شنبه مصادف با يكصدمين روز اعتصاب ها و تظاهرات هاي خياباني عليه افزايش 70درصدي شهريه هاي دانشگاهي شاهد حضور گسترده دانشجويان خشمگين بود.
«صد روز اعتصاب، صد روز تحقير» اصلي ترين شعار دانشجويان معترض كانادايي بود كه در آن به نحوه برخورد پليس با اين اعتراض ها اشاره شده است.
يادآور مي شود دانشجويان كانادايي در اين مدت بارها و بارها با آمدن به خيابان ها، تحصن مقابل دانشگاه ها و تعطيلي كلاس هاي درس براي توقف افزايش شهريه هاي دانشجويي تلاش كردند و در مقابل پليس ضد شورش كانادا نيز با تمام قوا به سركوب و دستگيري معترضان پرداخت. روز دوشنبه يعني درست يك روز قبل از برگزاري اين تظاهرات گسترده پليس كانادا 300 تن از دانشجويان را راهي بازداشتگاه ها كرد. دولت محلي كانادا در حالي با اين تظاهرات گسترده اعتراضي مواجه مي شود كه روز جمعه با تصويب قوانين جديد به دنبال جلوگيري از ادامه اعتراض ها بود. دانشجويان اعلام كرده اند دولت براي حل بحران بدهي بايد از روشي غير از افزايش شهريه ها استفاده كند. در غير اين صورت اعتراض ها همچنان ادامه خواهد داشت.

 



كانديداي حزب حاكم دومينيكن رئيس جمهور شد

نامزد حزب حاكم سوسيال-ليبرال در انتخابات رياست جمهوري دومينيكن با كسب 51 درصد آرا پيروز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «دانيلو مدينا»، كانديداي حزب حاكم جمهوري دومينيكن در انتخابات رياست جمهوري كه روز يكشنبه برگزار شد با كسب 51 درصد از آرا پيروز شد.
كميته مركزي انتخابات جمهوري دومينيكن با اعلام اين خبر «مدينا» را رئيس جمهوري بعدي اين كشور معرفي كرد.
در اين انتخابات «ايپوليتو مخيا»، رقيب اصلي «مدينا» كه از حزب اپوزيسيون انقلابي حضور داشت با چهار درصد اختلاف و كسب نزديك به 47 درصد از آرا شكست خورد.
آخرين گزارش حاكي است، نامزد شكست خورده انتخابات دومينيكن نسبت به نتايج اعلام شده اعتراض كرده است.
گفتني است از 5/6 ميليون نفر واجد شرايط مشاركت در انتخابات 4/5 ميليون نفر در انتخابات شركت كردند. اين جمهوري در درياي كارائيب واقع شده است.

 



20 كشته و 30 مجروح در ناآرامي هاي كراچي

حملات تروريستي و درگيري خياباني در شهر كراچي پاكستان 20 كشته و 30 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عصر سه شنبه افراد مسلح ناشناس به اجتماع طرفداران احزاب و گروه هاي سياسي مختلف در منطقه «لباري» كراچي حمله كردند. اين حمله به مناطق مختلف اين شهر بندري و پرجمعيت گسترش يافت. در اجتماع مذكور، مردم عليه تروريست ها شعار مي دادند و از دولت اسلام آباد مي خواستند جلو ترورهاي هدفمند را بگيرد. در حمله فوق، دو غيرنظامي جان خود را از دست دادند و شش نفر هم زخمي شدند.
ادامه ناآرامي ها نيز جان 9 غيرنظامي ديگر را گرفت و 24 نفر ديگر نيز طي اين حملات، جراحت برداشتند. افراد مسلح علاوه بر حمله به مردم، اماكن عمومي، مغازه ها و خودروهاي شخصي را نيز به آتش كشيدند. وضعيت شماري از زخمي ها وخيم اعلام شده است و احتمال افزايش تلفات نيز وجود دارد. آخرين آمار از شمار كل كشته شدگان ناآرامي هاي جاري كراچي، 20نفر اعلام شده است.
ديروز همزمان با ناآرامي در كراچي، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا نيز مناطقي را در وزيرستان شمالي، واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان بمباران كردند. در اين حملات نيز پنج غيرنظامي كشته شدند.
كارشناسان، اين حملات را كه بلافاصله پس از نشست ناتو در شيكاگو انجام شد، دهن كجي آمريكا به دولت و مردم پاكستان ارزيابي مي كنند. «آصف علي زرداري»، رئيس جمهوري پاكستان به نشست مذكور رفته بود تا از آمريكا بخواهد به اين حملات پايان دهد. پارلمان پاكستان نيز اخيراً از واشنگتن خواسته بود به حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين پايان دهد. اما آمريكا صريحاً اعلام كرده است، قصد ندارد به برنامه هاي پنهاني «سيا» در پاكستان پايان دهد.
علاوه بر آن، به گزارش واحد مركزي خبر، سناي آمريكا به كاهش كمك ها به پاكستان رأي داد و تهديد كرد اگر اسلام آباد مسير حركت انتقال كاميون هاي حامل تداركات ناتو به افغانستان را بازگشايي نكند، كمك ها به پاكستان را بيشتر كاهش مي دهد.
خبرگزاري فرانسه در ارتباط با نشست شيكاگو گزارش داد كه اين اجلاس نتوانست به تيرگي روابط اسلام آباد و واشنگتن پايان دهد.

 



در پي ربوده شدن زائران لبناني در سوريه
سيدحسن نصرالله مردم لبنان را به حفظ آرامش فرا خواند

دبير كل حزب الله لبنان در واكنش به ربوده شدن تعدادي از اتباع لبناني در سوريه مردم را به خويشتن داري فرا خواند و تاكيد كرد حزب الله و ديگر مسئولان لبنان تمام تلاش خود را براي بازگرداندن اين افراد به كار مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سيدحسن نصرالله گفت، ما شبانه روز براي بازگشت آنها به آغوش خانواده ها تلاش مي كنيم و از مردم مي خواهيم آرامش خود را حفظ كنند.
وي تاكيد كرد: من از طرف نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان و رهبران حزب الله و جنبش امل اعلام مي كنم كه اين اقدام كاملا محكوم است و دولت لبنان بايد به وظايف خود در اين زمينه عمل كند.
ما تماس هايي با نجيب ميقاني، نخست وزير لبنان برقرار كرده ايم.
دبير كل حزب الله اظهار داشت: معترضان نبايد راه ها را ببندند و نمي خواهيم كه مشكلي با ارتش و يا نيروهاي امنيتي به وجود آيد و به همين دليل از تمام ساكنان ضاحيه جنوبي،بقاع و تمام مناطق ديگر لبنان مي خواهم كه به اين سخنان توجه كنند.
نصرالله همچنين تاكيد كرد: برخي افراد در لبنان به دنبال اين مسئله تهديد كردند كه اتباع سوري را مي ربايند اين اقدام كاملا ممنوع و از لحاظ اخلاقي و شرعي حرام است. اتباع سوري برادران ما هستند و كسي نبايد خودسرانه عمل كند.
وي افزود: تماس ها با مسئولان سوري و برخي كشورهاي منطقه اي آغاز شده است و ما از هيچ اقدامي براي بازگرداندن اين افراد دريغ نمي كنيم. همگان بايد به وظايف خود در اين زمينه عمل كنند تا پايان خوشي براي اين ماجرا رقم بخورد.
سيدحسن نصرالله همچنين كشته شدن دو شيخ اهل سنت وابسته به حزب المستقبل را به مفتي اهل سنت لبنان تسليت گفت.
گفتني است يك گروه مسلح تروريستي در منطقه حلب سوريه با هجوم به يك اتوبوس زائران لبناني كه از زيارت امام رضا(ع) در ايران به صورت زميني در حال بازگشت به لبنان بودند مردان كاروان را ربوده و زنان را به حال خود رها كردند.
آنها افراد ربوده شده را به مكاني نامعلوم انتقال دادند براساس گزارش ها يكي از 13 تن فرد ربوده شده فرار كرده است، او در تماس با دستگاه هاي امنيتي موضوع را به آنها اطلاع داده است.
با ربوده شدن اتباع لبناني بار ديگر درگيري ها در لبنان بالا گرفته است.
با ربودن 13 زائر شيعه لبناني در سوريه بار ديگر تظاهركنندگان خشمگين به خيابان ها ريختند و با آتش زدن لاستيك ها خشم خود را ابراز كردند كه با سخنراني سيدحسن نصرالله به تظاهرات خود پايان دادند.
عدنان منصور وزير خارجه لبنان نيز در تماس تلفني با همتاي سوري خود خواستار آزادي اتباع ربوده شده لبناني شد.

 



امضاي قرارداد نظامي ميان انگليس و عربستان

منابع خبري از امضاي قرارداد نظامي سه ميليارد دلاري بين انگليس و عربستان در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري انگليس، اين قرارداد نظامي ميان شركت تسليحاتي «بي اي ايي سيستمز» و دولت عربستان در چند روز اخير به طور پنهاني منعقد شده است.
براساس اين قرارداد كه هنوز جزئيات و زمان دقيق امضاي آن اعلام نشده، شركت انگليسي قرار است، هواپيماهاي آموزشي از نوع «هاوك»، انواع شبيه ساز (سيميلاتور)، قطعات يدكي هواپيماي جنگي و ديگر تجهيزات زميني را براي ارتش عربستان فراهم كند.
گزارش هاي دريافتي نيز حاكي از آن است كه يك مقام وزارت دفاع عربستان گفته است كه اين قرارداد؛ نيروي هوايي عربستان را قادر خواهد ساخت تا به طور موثرتري از جنگنده هاي خود استفاده كند.
اين در حالي است كه عربستان سعودي يكي از عمده ترين خريداران تسليحات نظامي از انگليس به شمار مي رود و طي سال هاي گذشته انواع مختلف هواپيما، هلي كوپتر و ديگر تسليحات و تجهيزات نظامي به رياض فروخته است.

 



چها رسوي پنج قا ره

ارتقاي رابطه بحرين با آمريكا
فرمانده كل نيروهاي دفاعي بحرين در ديدار با فرمانده جديد نيروهاي دريايي آمريكا، با تاكيد بر روابط دوستانه آمريكا- بحرين بر همكاري دوجانبه براي رسيدن به اهداف مشترك تاكيد كرد.
خليفه بن احمد آل خليفه در اين ديدار روابط ميان دو كشور را دوستانه و خوب توصيف كرد و خواستار ارتقاي روابط نظامي با آمريكا شد.
نشست دوستان يمن در رياض
گروه دوستان يمن شامل تعدادي از كشورهاي اروپايي و عربي تحولات جاري در يمن را در رياض بررسي كردند.
در اين نشست درباره روند ايجاد اصلاحات در يمن، مهار فقر و مشكل وجود نداشتن قانون در اين كشور بحث و گفت وگو شد.
ديدار مشعل با امير كويت
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در ديدار با امير كويت آخرين تحولات فلسطين به ويژه پرونده آشتي ملي را مورد بررسي قرار داد.
امير كويت در اين ديدار با تاكيد بر اهميت وحدت ملي فلسطينيان حمايت هاي كويت از مسئله فلسطين و تلاش براي تحقق خواسته هاي عادلانه و مشروع ملت فلسطين را اعلام كرد.
نگراني صهيونيست ها
رئيس بخش مطالعات و پژوهش هاي اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي طي اظهاراتي به افزايش قدرت نظامي حزب الله لبنان ، حماس و سوريه اذعان كرد.
ايتي بارون مدعي شد كه حزب الله، حماس و سوريه از تجهيزات جنگي و پيشرفته مدرن برخوردارند كه قادرند نقاط استراتژيك اسرائيل را هدف قرار دهند.

 



اوباما از سركوب معترضان در شيكاگو دفاع كرد

رئيس جمهوري آمريكا از عملكرد مقامات و پليس شيكاگو در سركوب مخالفان جنگ تشكر كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «باراك اوباما» در مراسم پاياني اجلاس سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در شيكاگو از «رام امانوئل» شهردار اين شهر قدرداني كرد. اوباما با اشاره به استقرار هزاران نيروي پليس طي اجلاس ناتو (يكشنبه و دوشنبه) در شيكاگو اظهار داشت كه پليس به بهترين نحو توانست مخالفان جنگ را سركوب كند.
نيروهاي نظامي و پليس كه تعدادشان از شمار معترضان بيشتر بود و به هزاران نفر مي رسيد، شهر شيكاگو را از جمعه تا دوشنبه به يك پادگان تبديل و عملا اين شهر را تعطيل كرده بودند.
پليس شيكاگو طي اين مدت، بيش از 100 معترض را دستگير كرد. تنها در نخستين روز برگزاري اجلاس (يكشنبه) 25 تظاهركننده به دست پليس زخمي شده بودند. آمريكايي ها نسبت به ادامه جنگ در افغانستان خشمگين هستند.
طي سال گذشته طرفداران جنبش «وال استريت» نيز بارها به دست پليس آمريكا سركوب شده اند.
در برخي موارد، پليس با شناسايي منازل طرفداران وال استريت، به اين مكان ها نيز حمله مي كرد. آمريكا در ميان كشورهاي صنعتي، شديدترين سيستم نظارتي را دارد و از نيروهاي ضدشورش، پليس، ارتش، اف بي آي، سيا و ديگر نهادهاي امنيتي گرفته تا سازمان امنيت داخلي و نظاميان بخش امنيت خصوصي، كه شمار آنها به ميليون ها نفر مي رسد، اين كشور را تحت كنترل دارند. در حقيقت، شكل گسترده سركوب در آمريكا، از وجود نوعي بحران اين كشور حمايت دارد. هرچه دامنه تنش هاي اجتماعي در آمريكا گسترده تر مي شود، فضاي سياسي اين كشور نيز بسته تر مي گردد.

 



اعتراض خياباني در لندن عليه سفر وزيرخارجه اسرائيل به انگليس

فعالان فلسطيني مقيم انگليس با برگزاري تظاهراتي در لندن نسبت به سفر «آويگدور ليبرمن» وزيرخارجه رژيم صهيونيستي به انگليس اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان فلسطيني در حالي كه پلاكاردهايي در دست داشتند شعارهايي عليه ليبرمن سر دادند و وي را قاتل و جنايتكار جنگي خواندند كه بايد محاكمه شود.
ليبرمن كه به طور مخفيانه وارد انگليس شده است قرار است با برخي مقامات اين كشور ديدار و در ميان جمعي از سرمايه داران صهيونيست سخنراني كند.
مسئول بخش اطلاع رساني باشگاه فلسطيني لندن پيرامون اين سفر تصريح كرد كه قشرهاي مختلف جامعه انگليس مخالف با سفر ليبرمن به اين كشور هستند و حتي سازمان هاي يهودي به شيوه اي علني نارضايتي خود را از اين سفر به خاطر مواضع افراطي و نژادپرستانه ليبرمن عليه فلسطينيان اعلام كرده اند.
وي از وزير خارجه انگليس و دولت اين كشور خواست تا از ديدار با ليبرمن خودداري كند زيرا اين ديدار، اقدامي تحريك آميز عليه اقليت فلسطيني مقيم انگليس و تمامي مخالفان انگليسي سياست هاي نژادپرستانه اسرائيل خواهد بود.
از سوي ديگر وزير دفاع اتريش تاكيد كرد وزير خارجه رژيم صهيونيستي غيرقابل تحمل است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نوربرت دارابوس» وزيردفاع اتريش در حاشيه نشست ناتو در شيكاگو در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، من صددرصد روي حرف هايم مبني بر اينكه «اويگدور ليبرمن» وزيرخارجه اسرائيل غيرقابل تحمل است، ايستاده ام.
وي همچنين از سياست هاي رژيم صهيونيستي در رابطه باملت فلسطين به ويژه شهرك سازي در كرانه باختري و قدس اشغالي انتقاد كرد.
اين اظهارات وزير دفاع اتريش موجب شده است كه از سوي برخي مقامات و احزاب اتريش تحت فشار قرار گيرد.

 



تظاهرات روز شهدا در خيابان هاي بحرين

هزاران تن از مردم بحرين روز چهارشنبه با برگزاري تظاهرات و راهپيمايي تحت عنوان يوم الشهيد (روز شهدا) ياد و خاطره شهداي اين كشور را گرامي داشتند.
به گزارش مركز اطلاع رساني «الستره»، در اين تظاهرات مردمي از شهيد «سيدحميد ابراهيم محفوظ» و خانواده وي تجليل شد.
تظاهركنندگان و معترضان بحريني روز چهارشنبه ضمن گراميداشت ياد قربانيان مبارزات مردمي، از زندانيان در بند خود (المشيمع و الخواجه) تجليل كردند و خواستار قصاص قاتلان فرزندان خود شدند.در اين تظاهرات شعار مرگ بر آل خليفه و مرگ بر آمريكا سر داده شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14