(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 خرداد 1391 - شماره 20220

وزير اقتصاد: مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در بهترين زمان ممكن اجرا مي شود
جشن خودكفايي توليد بنزين در ايران
كمك بلاعوض 2300 ميليارد توماني دولت به كشاورزان
رئيس اتحاديه مشاوران املاك: طرح تعزيراتي اجاره بها ناموفق بود
كوتاه اقتصادي
تفاهم ايران و چين براي همكاري در مسائل فني و حرفه اي و ايجاد اشتغال
زائران مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) بيمه مي شوند
مسئولان در اتحاديه خبر دادند علوفه ارزان تامين نشد
عضو هيأت عامل اعلام كرد جزئيات اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي
عرضه 400 هزار ميليارد ريال سهام شركت هاي بزرگ در بورس
وزير نيرو: ايران يك ميليارد مترمكعب آب از تاجيكستان وارد مي كند
تأمين اجتماعي كمك هزينه ازدواج پرداخت مي كند
امكان فروش اينترنتي 10 هزار قلم كالا فراهم شد
بهره برداري از 20 هزار كيلومتر راه تا پايان دولت دهم



وزير اقتصاد: مرحله دوم هدفمندي يارانه ها در بهترين زمان ممكن اجرا مي شود

وزير اقتصاد از اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها در بهترين زمان ممكن خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا در واكنش به اين اظهارنظر كه زمان هاي متعددي براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مطرح مي شود، تصميم دولت براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها چه زماني است؟ اظهار كرد: انشاالله به موقع فاز دوم اجرايي مي شود. دولت زمان مشخصي را در نظر ندارد، بايد با توجه به ابلاغيه مجلس در ستاد هدفمندي يارانه ها مسئله را بررسي كنيم و آن وقت تصميم گيري نهايي صورت گيرد.
سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه مدوني براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها پيش بيني شده است؟ گفت: همان طور كه ديديم آقاي فرزين به موقع و به درستي اعلام كرده، اكنون ما هيچ برنامه مصوبي درباره زمان و چگونگي اجراي اين قانون نداريم. البته اين به آن معنا نيست كه قانون از دستور خارج شده باشد. فاز اول هدفمندي يارانه ها اجرا شده و در حال انجام است، در واقع مي توان گفت در بسياري از جاها تثبيت هم شده است. ما تجربيات خوبي از فاز اول به دست آورديم و نقاط ضعف و قوت را آناليز كرديم. حالا درباره آن كه چه زماني و چگونه فاز دوم اجرايي شود، فعلا مصوبه اي نداريم. در حال بررسي هستيم و انشاالله به موقع نتيجه اطلاع رساني خواهد شد.
حسيني در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه آيا ممكن است فاز دوم اين قانون امسال اجرايي شود؟ اضافه كرد: ما درباره كم و كيف و زمان اجراي فاز دوم هنوز هيچ تصميمي نگرفته ايم. لذا براي هيچ چيز بيش از گمانه زني ارزش قائل نيستيم و فكر مي كنيم كه فاز دوم در بهترين شرايط و زمان صورت بگيرد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو در پاسخ به اين پرسش كه با وجود اعتراضات زيادي كه دولت و شخص رئيس جمهور به بودجه مصوب مجلس براي سال جاري داشته، شرايط اقتصادي كشور را از اين منظر چگونه پيش بيني مي كنيد، خاطرنشان كرد: به هر حال توقعاتي وجود دارد و انتظاراتي هم هست، اما آنچه مسلم است، اين كه آقاي رئيس جمهور قانون بودجه را ابلاغ كرده است، پس تمام هم و غم ما اين خواهد بود كه از تمام ظرفيت هاي اين قانون استفاده كنيم. رئيس جمهور دغدغه هايي دارند كه آن را اعلام كرده اند كه برخي از آن ها محل تامل دوباره داشت. به نظر من بايد ضوابط اجرايي بودجه را عملياتي كنيم. آن چه امروز به آن تاكيد دارم، اين است كه روي نقاط قوت و ظرفيت قانون بودجه تاكيد داشته باشيم و حتما به صورت كامل از آن استفاده كنيم تا تقويت و پيشرفت اقتصاد ملي را داشته باشيم. اگر دغدغه هايي هم وجود دارد، سعي داريم با ضابطه اجرايي و ظرفيت هاي مديريتي آنها را تامين كنيم.
وزير اقتصاد و امور دارايي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه كمتر از يك ماه به ادعاي اتحاديه اروپا در مورد نخريدن نفت ايران باقي مانده، با توجه به شرايطي كه پيش رفته و اظهاراتي كه مقامات اروپايي اخيرا داشتند پيش بيني شما براي ماه آينده چيست؟ تاكيد كرد: فكر مي كنم اتحاديه اروپا اقداماتي را كه مي توانسته انجام دهد تاكنون انجام داده است، مثال مي زنم؛ ممكن است حداكثر بيايند و يك بخشي از نفت ما را نخرند كه اگر اين اتفاق بيافتد، پيش بيني من اين است كه قيمت نفت افزايش مي يابد و ما دغدغه اي از اين بابت نداريم. ما در شرايط بسيار دشوارتري هم تاكنون اقتصاد ايران را مديريت كرده ايم. شما برگرديد به نيمه دوم سال 78 يا سال 88 كه ايران با كاهش شديد درآمدهاي نفتي مواجه بود، معتقدم اقتصاد ايران اقتصاد پرظرفيتي است هرچند ممكن است مثلا چند صد بشكه از سوي يك يا چند كشور معدود تا حد اندكي براي كشور زحمت داشته باشد، ولي ما به خطر نمي افتيم.

 



ماه آينده برگزار مي شود
جشن خودكفايي توليد بنزين در ايران

معاون وزير نفت از برگزاري جشن خودكفايي بنزين ايران در تيرماه سال جاري خبر داد و اعلام كرد: با وجود افزايش تحريم ها نه تنها هيچ فرآورده نفتي روي آبي نداريم بلكه تقاضاي خريد خارجي محصولات نفتي از ايران افزايش يافته است.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر، با اشاره به برگزاري جشن خودكفايي از واردات بنزين ايران با افتتاح نهايي فاز دوم طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند در تيرماه سال جاري، گفت: در حال حاضر تمامي واحدهاي فرآيندي اين واحد پالايشگاهي راه اندازي شده و تا چند هفته آينده هم دو واحد باقيمانده به طور كامل راه اندازي خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر مراحل پيش راه اندازي واحدهاي آر.سي.دي و آر.اف. سي سي پالايشگاه نفت شازند رو به پايان است، تصريح كرد: تا تير ماه سال جاري اين واحد جديد بنزين سازي به طور كامل در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.
معاون وزير نفت با يادآوري اينكه با بهره برداري از اين دو واحد در مجموع ظرفيت توليد بنزين با استاندارد يورو 5 كشور روزانه 8 ميليون ليتر افزايش مي يابد، اظهار داشت: همزمان با اين واحدها طرحهاي جديد بنزين سازي هم در ساير پالايشگاه هاي موجود نفتي كشور راه اندازي خواهد شد.
بنابراين گزارش: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 8 ميليون ليتر بنزين با كيفيت بالا در پالايشگاه نفت شازند توليد مي شود كه علاوه بر بنزين به زودي يك طرح جديد افزايش توليد گازوئيل در پالايشگاه نفت شازند در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.
يكي از مهمترين ويژگي هاي طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت شازند راه اندازي نخستين طرح پتروپالايشگاهي ايران است و اين كارخانه جديد از ظرفيت توليد روزانه 7 هزار و 500 بشكه پروپيلن نيز برخوردار است.
افزايش ظرفيت پالايشي از روزانه 170 هزار بشكه به 250 هزار بشكه هم يكي ديگر از ويژگي هاي اين طرح پالايشگاهي كشور است ضمن آنكه در كنار كاهش ميزان توليد نفت كوره به ازاي افزايش توليد بنزين و گازوئيل از ديگر ويژگي هاي اين پروژه پالايشگاهي به شمار مي رود.
با اجراي كامل اين پروژه نفتي ظرفيت توليد گاز مايع به 6/3 ميليون ليتر، پروپيلن به 2/1 ميليون ليتر و نفت سفيد به 6 ميليون ليتر در روز افزايش يابد.
وي با اشاره به افزايش تقاضاي كشورهاي همسايه و برخي از شركتهاي خارجي براي خريد فرآورده هاي مختلف نفتي همچون بنزين، گازوئيل، گاز مايع، سوخت هواپيما و نفت كوره از ايران، بيان كرد: با اين وجود هيچگونه ظرفيت مازادي براي عرضه به بازارهاي جهاني وجود ندارد.
ضيغمي با يادآوري اينكه هم اكنون بخش عمده اي از صادرات فرآورده نفتي ايران از مسير زميني به كشورهاي همسايه انجام مي شود، تاكيد كرد: براي صادرات دريايي فرآورده نفتي هم مشكل خاصي وجود ندارد.
پيش بيني مي شود همزمان با آغاز شمارش معكوس براي راه اندازي 7 طرح جديد پالايشگاهي در سال 91، ظرفيت توليد بنزين امسال به بيش از 70 ميليون ليتر در روز افزايش يابد كه در اين صورت امكان صادرات بلندمدت بنزين فراهم مي شود.


 



براي اجراي طرحهاي زيربنايي صورت مي گيرد
كمك بلاعوض 2300 ميليارد توماني دولت به كشاورزان

وزير جهاد كشاورزي گفت: با كمك بلاعوض دولت براي اجراي سيستم هاي آبياري و طرحهاي زيربنايي آب و خاك، ركورد عملياتي اجراي آب امسال شكسته مي شود.
صادق خليليان در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به مصوبه شوراي عالي آب گفت: براساس اين مصوبه 500 ميليارد تومان براي اجراي طرح هاي آبخيزداري، تقويت آبهاي زيرزميني و حفظ منابع آب و خاك كشور در اختيار وزارت جهاد كشاورزي قرار مي گيرد.
وزير جهاد كشاورزي افزود: اين اعتبار علاوه بر بودجه امسال وزارت جهاد كشاوزري است.
خليليان گفت: هيئت دولت در سفر خود به خراسان رضوي تصويب كرد 2300 ميليارد تومان يارانه و كمك بلاعوض به كشاورزاني داده شود كه سيستم آبياري تحت فشار خود را تغيير دهند يا طرح هاي زيربنايي آب و خاك اجرا كنند.
وي افزود: به ازاي هر هكتار عمليات آب و خاك، دولت 85 درصد وام بلاعوض مي دهد و 15 درصد بقيه را كشاورز پرداخت مي كند.
خليليان اظهار اميدواري كرد با حمايت هايي كه از سوي دولت انجام گرفته ركورد عمليات اجرايي در طرح هاي زيربنايي آبياري امسال شكسته مي شود.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: مجموع اعتبارات وزارت جهاد كشاورزي در بودجه امسال 2 هزار ميليارد تومان بود و الان 2 هزار و 300 ميليارد تومان براي كارهاي زيربنايي آب و خاك به عنوان كمك بلاعوض به كشاورزان در اختيار قرار گرفته و 500 ميليارد تومان هم علاوه بر بودجه از محل ماده 10 و 12 قانون براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در نظر گرفته شده است.

 



رئيس اتحاديه مشاوران املاك: طرح تعزيراتي اجاره بها ناموفق بود

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه طرح تعزيراتي كنترل اجاره بها در تابستان اجرا نمي شود، گفت: اين طرح نه تنها موفق نبود بلكه باعث شد تا بسياري از موجران و مستأجران به بيراهه بروند.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه آيا با نزديك شدن به فصل نقل و انتقال مسكن طرح تعزيرات كنترل اجاره بها اجرا مي شود يا خير؟ افزود: طرح تعزيراتي كنترل اجاره بها كه سال گذشته رشد بيش از 7 تا 9 درصدي را ممنوع اعلام مي كرد در يك مقطع از فصل تابستان اجرا شد و اتفاقاً ناموفق بود.
وي با اشاره به اينكه طرح با قانون متفاوت است، ادامه داد: طرح براي يك مقطعي از سوي دولت و يا دستگاه ذيربط اجرا مي شود اما بايد اذعان كرد كه يك عده از موجران و مالكان از طرح تعزيراتي كنترل اجاره بها تمكين نكردند و خارج از بنگاه مسكن اقدام به نوشتن مبايعه نامه كردند.
قلي خسروي تأكيد كرد: پس متوجه مي شويم كه طرح ضمانت اجرايي ندارد و بايد به دنبال اجراي يك قانون محكم و قوي در اين خصوص در مجلس باشيم.
رئيس اتحاديه املاك گفت: مخالفت بنده با اجراي طرح تعزيراتي كنترل اجاره بها از اين جهت است كه مي بينيم مالكان و مستأجران به بيراهه مي روند و مجبورم كه بگويم طرح مسكوت بماند تا خلافي صورت نگيرد.
قلي خسروي درخصوص طرح بلوك بندي گفت: اجراي اين طرح مشكل ساز خواهد بود چرا كه اين طرح براي تعيين قيمت املاك اشخاص تهيه شده است.
رئيس اتحاديه املاك كشوري در پاسخ به اين سؤال كه آيا با توجه به ركود بازار ارز و سكه رونق وارد بازار مسكن شده يا خير گفت: خريد و فروش مسكن تا حدودي رونق گرفته و احتمال مي رود در روزهاي آتي نيز وضعيت بهتر شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه قيمت مسكن در 5/2 ماه گذشته چند درصد رشته داشته است افزود: اين كه بنده بگويم قيمت مسكن چند درصد رشد داشته است چندان به صلاح نيست.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور در ادامه گفت: بر اساس برنامه ريزي دولت امسال با واگذاري واحدهاي مسكوني مهر در كشور حدود 90 درصد مشكل مسكن برطرف مي شود و سودجويان نمي توانند در اين شرايط به منافع مورد انتظار برسند.
قلي خسروي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: بررسي وضعيت معاملات املاك در ماه هاي پاياني سال گذشته نشان مي دهد كه روزانه 15 هزار و 200 مورد معامله در زمينه هاي مختلف اعم از خريد و فروش ملك، اجاره، پيش فروش و غيره صورت گرفت.
وي اضافه كرد: طي دو ماهه امسال ميزان معاملات در سطح كشور در اين بخش به 5 تا 6 هزار مورد كاهش يافت.
قلي خسروي از طرح مسكن ويژه به عنوان يكي از طرح هايي نام برد كه در جهت ثبات بخشيدن به قيمت ها و پاسخگويي به تقاضا به مورد اجرا گذاشته شده، افزود: برخي رسانه ها بدون بررسي همه جانبه با انتشار قيمت هاي مسكن به جاي جلوگيري از شتاب قيمت ها به آن دامن مي زنند.
به گفته وي، ورود انبوه سازان به بازار مسكن نقش مؤثري در پاسخگويي به تقاضاي بازار به دنبال داشت و اكنون 100 هزار دستگاه واحد مسكوني طرح مهر از سوي آنان به مورد اجرا گذاشته شده است.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور از اجراي طرح كد رهگيري و ساماندهي املاك و مستغلات به عنوان ابزارهايي ياد كرد كه مانع از رشد حباب گونه قيمت ها در بخش ساختمان و مسكن شده و اكنون دولت به دنبال حاكم ساختن آرامش بر اين بازار است.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مهلت معاوضه سكه با اوراق گواهي سپرده تا پايان وقت اداري روز شنبه مورخ 13 خردادماه سال جاري تمديد شد.روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: به منظور فراهم كردن آخرين فرصت براي افرادي كه مايل به استفاده از اوراق گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري (عام) بانك ملي ايران با نرخ سود 24 درصدي به جاي مبلغ پرداختي جهت پيش خريد سكه طلا است، مدت عرضه اين اوراق تا پايان وقت اداري روز شنبه مورخ 13/3/1391 تمديد شد.
¤ عضو هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران ايران گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسي و در راستاي واگذاري تصدي گري دولت به بخش خصوصي، واگذاري شركت دولتي پشتيباني امور دام به تشكل مركزي دامداران يك امر ضروري است كه بايد هرچه سريعتر محقق شود.
¤ دبيركل بانك مركزي با اعلام اينكه مجلس ادامه انتشار ايران چك توسط بانك مركزي را پذيرفته است، اسكناس درشت بعدي را 20 يا 50 هزار توماني اعلام كرد. محمود احمدي در مورد انتقاد مجلس نسبت به انتشار چك پول توسط بانك مركزي گفت: چك پول منتشر شده توسط بانك مركزي يك ابزار پذيرفته شده است كه امكان جعل، قبول آن توسط مردم و مشكل پشت نويسي ندارد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390 الي 3399، 3311، 2250 الي 2253، 2230، 2233، 2630 الي 2631، 6600 الي 6609، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 3537، 3538، 3440 الي 3449، 3420 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ وزارت جهاد كشاورزي گزارش داد: 14 ميليون تن گندم امسال در كشور توليد مي شود. دفتر محصولات اساسي غلات، حبوبات و نباتات علوفه اي وزارت جهاد كشاورزي در توضيحاتي خواستار اصلاح ميزان توليد گندم در سال 91 شد. دفتر محصولات اساسي غلات، حبوبات و نباتات علوفه اي در توضيحات خود نوشته است: در گزارش موصوف توليدگندم 2/13 ميليون تن درج شده در حالي كه آخرين برآوردهاي اين دفتر از وضعيت گندم در سال زراعي 91-1390 مويد توليد 14 ميليون تن است.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: هم اكنون 600 واحد بسته بندي گوشت قرمز، مرغ و ماهي در كشور فعال هستند و اين سازمان آمادگي صدور پروانه براي واحدهاي بسته بندي جديد در هر نقطه از كشور را دارد.
¤ مديرعامل شهر جديد بهارستان از تحويل واحدهاي مسكن مهر اين شهر تا پايان امسال خبر داد و گفت: مترو بهارستان - اصفهان با اعتبار 300 ميليارد تومان در سه سال آينده به بهره برداري مي رسد. عبدالحميد محمدي با بيان اينكه ساخت 12 هزار واحد مسكن مهر در اين شهر جديد در حال ساخت است، گفت: در ابتدا ساخت مسكن مهر در اين شهر در دستور كار قرار نداشت اما در دوره جديد و به دستور وزير، ساخت اين تعداد واحد مسكوني در برنامه توسعه اي اين شهر قرار گرفت.

 



تفاهم ايران و چين براي همكاري در مسائل فني و حرفه اي و ايجاد اشتغال

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ايران و وزير منابع انساني چين يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند.
به گزارش روابط عمومي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بر اساس اين يادداشت تفاهم، طرفين توافق خود را براي طراحي و تدوين برنامه هاي مشترك براي توسعه همكاريها و تبادل اطلاعات و تجربيات از طريق مبادله هيئتهاي كارشناسي، برگزاري كارگاههاي آموزشي و تحقيقات مشترك در زمينه هاي سياستگذاري بازار كار و استفاده از تجربيات يكديگر درخصوص كارآفريني، ايجاد خوشه كسب و كار و حمايت از صنايع كوچك و متوسط و نظام جامع اطلاعات بازار كار اعلام كردند.
بر پايه اين گزارش: همكاري در زمينه سياست هاي تأمين اجتماعي، نظام پوشش بيمه هاي اجتماعي و مديريت و نظارت برنامه هاي تأمين اجتماعي، روش هاي تعيين حداقل دستمزد، نحوه رسيدگي به اختلافات كارگران، كارفرمايان طبقه بندي مشاغل، بازرسي كار از ديگر موضوعات مورد توافق بود.
اين گزارش مي افزايد: همكاري در زمينه مديريت آموزش هاي فني و حرفه اي، ارايه آموزش فني و حرفه اي متناسب با نياز بازار كار و مشاغل جديد و آموزش مشاغل خانگي و شيوه هاي ارايه آموزش هاي فني و حرفه اي از طريق بخش خصوصي از ديگر مفاد اين يادداشت تفاهم همكاري است.

 



زائران مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) بيمه مي شوند

زائران داخلي و خارجي شركت كننده در بيست و سومين سالگرد مراسم ارتحال حضرت امام خميني(ره) تحت پوشش خدمات بيمه اي كنسرسيوم شركت هاي بيمه اي با راهبري بيمه ايران قرار مي گيرند.
جواد سهاميان مقدم مديرعامل بيمه ايران با اشاره به قرارداد ستاد مركزي بزرگداشت مراسم ارتحال حضرت امام خميني(ره) با اين شركت به عنوان راهبر اين كنسرسيوم، افزود: اين بيمه نامه از 10 خرداد ماه معتبر است.
وي افزود: بر اين اساس تمامي زائران ارگان ها، نهادهاي رسمي و غيررسمي، هيات هاي مذهبي و مردمي كه به صورت كاروان و با تاييد اين ستاد در مراسم شركت دارند از لحظه حركت در مبدأ تا مراجعت به مبادي اوليه تحت پوشش خدمات بيمه اي اين شركت مي باشند.
وي درباره مدت زمان اعتبار اين بيمه نامه نيز گفت: اين بيمه نامه تا 20 خرداد ماه اعتبار خواهد داشت و تمامي زائران در اين مدت تحت پوشش بيمه حوادث، عمر، مسئوليت و درمان به منظور جبران هزينه هاي درماني كه منجر به بستري در بيمارستان مي شود، خواهند بود.
مديرعامل شركت سهامي بيمه ايران درباره شروع و انقضاي اين بيمه نامه براي زائران خارجي نيز گفت: اين بيمه نامه براي تمامي زائران خارجي از لحظه ورود به كشور از طريق مرزهاي هوايي، زميني و دريايي آغاز و انقضاي آن نيز همان بيستم خرداد ماه است از اين رو زائران خارجي تنها تا اين تاريخ نزد اين شركت ها بيمه هستند.
سهاميان مقدم درخصوص آن دسته از زائراني كه براي شركت در اين مراسم به صورت پياده يا با دوچرخه به سمت حرم مطهر حركت مي كنند نيز، گفت: بيمه گذار و بيمه گر براي اين گروه و افراد نيز پيش بيني هاي لازم را كرده و اين افراد نيز مشمول خدمات اين بيمه نامه خواهند بود.
به گفته وي، از آنجا كه اين دسته از زائران حركت خود را بسيار زودتر از سايرين به سمت حرم مطهر آغاز مي كنند زمان اين بيمه نامه براي آنان به شرط تاييد ستاد مركزي بزرگداشت مراسم حضرت امام(ره) از بيستم ارديبهشت ماه اعتبار خواهد داشت.
يادآور مي شود: مراسم بيست و سومين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) از ساعت 9 صبح روز يكشنبه 14 خرداد ماه در مرقد بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي آغاز مي شود.

 



مسئولان در اتحاديه خبر دادند علوفه ارزان تامين نشد

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران و دبير انجمن صنايع لبني از خلف وعده وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص توزيع كنجاله سويا خبر دادند.
در حالي كه طبق وعده هاي داده شده قرار بود با تعيين علوفه ارزان براي دامداري ها، شير خام ارزان شود و به 630 تومان اسفندماه برگردد، نه تنها دامداران اين محصول را ارزان نكرده اند، بلكه از ابتداي خردادماه متقاضي افزايش 30 تا50 توماني هر كيلو شير خام هستند.
سعيد سلطاني سروستاني در خصوص وضعيت توزيع علوفه بين دامداران اظهار داشت؛ خوشبختانه طبق وعده اي كه كرده بوديم، توانستيم دست واسطه ها را از اين نهاده كوتاه كنيم به طوريكه قيمت نهاده جو را نسبت به قيمت بازار كاهش دهيم و آن را به صورت اعتباري (2 ماهه) با قيمت 440 تومان در اختيار دامداران گذاشتيم.
وي اضافه كرد: هم اكنون 30 هزار تن جو در انبارها موجود است كه هيچ تقاضايي براي دريافت آن از سوي دامداران وجود ندارد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور با بيان اينكه در خصوص توزيع نهاده كنجاله سويا بين دامداران گفت: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت علي رغم قراردادي كه با ما داشته است، هنوز كنجاله سويا را در اختيار ما نگذاشته تا آن را بين دامداران توزيع كنيم، البته اين قول را داده اند كه ظرف 15 روز آينده اين نهاده را در اختيار اتحاديه بگذارند تا آن را بين دامداران توزيع كنيم.
به گزارش مهر، وي در عين حال تصريح كرد: با اين وجود دامداران مجبورند كنجاله سويا را از بازار آزاد كيلويي تقريبا 1500 تومان تهيه كنند.
سلطاني با بيان اينكه قيمت سبوس در بازار آزاد كيلويي تقريبا 460 تومان است كه توانستيم آنرا كيلويي 225 تومان به دامداران عرضه كنيم، گفت: عرضه نهاده سبوس با قيمت پائين موجب شكسته شدن قيمت اين نهاده در بازار آزاد شد بطوريكه قيمت سبوس از كيلويي 460 تومان در بازار آزاد به كيلويي تقريبا 315 تومان رسيد.
رضا باكري دبير انجمن صنايع لبني نيز در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: در حال حاضر شير خام كيلويي 800 تا 850 تومان براي كارخانه هاي لبني تامين مي شود و قيمت اين محصول هيچ گونه كاهشي نيافته است.
وي افزود: در حالي كه قرار بود شركت پشتيباني امور دام به هر كيلو علوفه 100 تومان يارانه بپردازد و دامداران نيز شير خام را به قيمت 630 تومان مصوب اسفندماه در اختيار صنايع لبني قرار دهند، اين امر هنوز محقق نشده است و دولت در كنترل قيمت شير خام موفق نبوده است.
باكري خاطرنشان كرد: دامداري ها هنوز علوفه ارزان نگرفته اند و محصولاتشان را براساس قيمت هاي تمام شده مي فروشند و از ابتداي خردادماه مطالبه 30 تا 50 توماني افزايش قيمت براي هر كيلو شير را دارند.
دبير انجمن صنايع لبني تصريح كرد: فقط كارخانه هاي لبني قيمت شير پاستوريزه، ماست و پنير را براساس خواسته مسئولان دولتي به نرخ مصوب اسفندماه باز گردانده اند.
وي درباره كاهش توليد شير پاستوريزه به دليل مقرون به صرفه نبودن آن از سوي كارخانه هاي لبني تصريح كرد: اصلا اين گونه نبوده و توليد شير پاستوريزه كاهش نيافته است، بلكه كاهش شير پاستوريزه به دليل كاهش شير خام ورودي به كارخانه هاي لبني است، چرا كه از زماني كه مصوب شده قيمت شير خام به كيلويي 630 تومان برگردد، دامداران از تحول اين محصول به كارخانه هاي لبني خودداري مي كنند و شير خام را به كارخانه هاي شير خشك كه بهاي بالاتري به آنها مي دهند، تحويل مي دهند و از عرضه شير خام با قيمت پايين به كارخانه هاي لبني خودداري مي كنند، لذا توليد شير پاستوريزه به دليل كاهش شير خام ورودي به صنايع لبني كاهش يافته، نه به دليل مقرون به صرفه نبودن توليد آن.
باكري تاكيد كرد: سهم بازار هر يك از محصولات لبني براي كارخانه ها مشخص است و آنها نمي توانند ميزان توليد محصولي را كاهش دهند.

 



عضو هيأت عامل اعلام كرد جزئيات اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي

عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي جزئيات اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي در سال جاري را تشريح و از تسهيل شرايط براي صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي خبر داد.
محمود دودانگه در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در قانون بودجه سال 91 تصميمات خوبي براي بخش صنعت و صادرات اخذ شده و با اصلاح قانون صندوق توسعه ملي اختيارات بيشتري به صندوق توسعه داده شده است.
وي افزود: در خصوص صادرات خدمات فني و مهندسي يكي از اقداماتي كه صورت گرفته اين است كه براي ارائه تسهيلات به صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي ديگر برنده شدن در مناقصات بين المللي ملاك نيست.
دودانگه افزود: با تصويب مجلس در سال جاري 10 درصد از منابع صندوق به صورت تسهيلات ريالي در اختيار بخش كشاورزي و 10 درصد از منابع صندوق به صورت ريالي در بخش صنعت به استثناء ساخت مسكن قرار مي گيرد.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي اظهار داشت: با تصويب مجلس 18 درصد از منابع صندوق در سال 91 به شكل تسهيلات ارزي در اختيار پيمانكاران بخش خصوصي كه در بخش بالادستي نفت فعاليت مي كنند قرار مي گيرد.
دودانگه گفت: مجلس تصويب كرده است كه در سال جاري 5 درصد تسهيلات ارزي براي خريد هواپيما و همچنين 10 درصد از تسهيلات ارزي براي توسعه مترو كلان شهرها استفاده شود.

 



عرضه 400 هزار ميليارد ريال سهام شركت هاي بزرگ در بورس

رئيس كل سازمان خصوصي سازي سال 91 را سال طلايي عرضه سهام از طريق بازار سرمايه دانست.
پيمان نوري در گفت وگو با ايسنا از عرضه 400 هزار ميليارد ريال سهم در 6 ماهه اول سال خبر داد و گفت: اين نويد را مي دهيم كه در صورت رفع موانع اجرايي 400 هزار ميليارد ريال سهام شركت هاي عمدتا با اندازه متوسط و بزرگ را در شش ماهه اول سال 91 از طريق بازار سرمايه عرضه كنيم و اين يك ركورد بي نظير در دهه گذشته در سازمان خصوصي سازي خواهد بود.
وي افزود: براي سال 91 كه آن را سال طلايي عرضه از طريق بازار سرمايه حتي بدون در نظر گرفتن بازار سوم فرابورس مي ناميم، چند شركت با اندازه كلان از جمله هلدينگ خليج فارس در شش ماهه اول سال به ارزش بيش از 400 هزار ميليارد ريال عرضه خواهد شد كه با سهم 40درصدي تخصيص يافته براي سهام عدالت حداقل 240 هزار ميليارد ريال از طريق بازار سرمايه عرضه خواهد شد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين بيش از 122 هزار ميليارد ريال عرضه هايي است كه تصميمات قيمت گذاري آن در سال 90 گرفته شده است.
نوري ادامه داد: سال 1390 نيز سازمان خصوصي سازي موفق شد چند ركورد ارزنده را ثبت كند كه در دهه گذشته بي نظير بوده است يكي از اين موارد تصويب قيمت شركت هاي مشمول و مستعد واگذاري به ميزان نزديك به 200 هزار ميليارد ريال بوده است. ركورد ديگري كه در سال 1390 براي اولين بار در دهه گذشته صورت گرفت تحقق 140 درصدي بودجه واريزي به خزانه است. همچنين واگذاري بيش از 230 هزار ميليارد ريال از سهام شركت هاي مستعد واگذاري از تجارب ارزنده و كم نظير سال 1390 سازمان خصوصي سازي بوده است.
به گفته نوري از مبلغ نزديك به 200 هزار ميليارد ريال سهام قيمت گذاري شده در سال 1390 عرضه 62درصد از نظر ارزش ريالي از طريق بازار سرمايه، 22درصد از طريق مزايده،
07/0درصد از طريق مذاكره و به شكل رقابتي، 2/15درصد بابت رد ديون و 41/0 درصد از طريق سهام عدالت اتفاق مي افتد.

 



وزير نيرو: ايران يك ميليارد مترمكعب آب از تاجيكستان وارد مي كند

وزير نيرو از تفاهم براي واردات يك ميليارد مترمكعب آب از تاجيكستان به ايران خبر داد.
مجيد نامجو در مراسم آغاز به كار نهمين اجلاس كميسيون هاي مشترك همكاري هاي ايران و تاجيكستان با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد برق ايران از مرز 66 هزار مگاوات عبور كرده است، گفت: ساخت و راه اندازي واحدهاي جديد نيروگاهي براي همه كشورهاي جهان به منظور استفاده در يك مقطع زماني خاص توجيه اقتصادي ندارد.
وزير نيرو با اعلام اينكه در فصول سرد سال برق مازاد ايران به بيش از 10 هزار مگاوات افزايش مي يابد، تصريح كرد: از سالهاي گذشته مذاكرات اوليه و توافق هايي با تاجيكستان براي تبادل برق و انرژي الكتريكي آغاز شده است.
اين عضو كابينه دولت دهم با تأكيد بر اينكه در صورت توافق دو كشور امكان واردات برق در فصل تابستان از كشور تاجيكستان وجود دارد، اظهار داشت همچنين در فصول سرد سال ايران مي تواند برق كافي را به اين كشور دوست و همسايه صادر كند.وي با اشاره به مذاكرات سه جانبه انجام گرفته بين ايران، تاجيكستان و افغانستان براي ايجاد يك كريدور جديد برق بيان كرد: براي ايجاد ارتباط الكتريكي بين سه كشور بايد يك خط انتقال 500 كيلوولتي احداث شود كه هم اكنون حجم دقيق سرمايه گذاري و برخي از مسائل فني در حال بحث و بررسي است.
نامجو در پاسخ به پرسشي در خصوص واردات آب شرب از كشور تاجيكستان توضيح داد: در حال حاضر در مورد حجم آب وارداتي از اين كشور همسايه توافق نهايي حاضل نشده است اما پيش بيني مي شود در فاز نهايي حدود يك ميليارد مترمكعب آب توسط تاجيكستان به ايران صادر شود.
وزير نيرو همچنين با انتقاد از روند اجرايي شدن توافقات پيشين با كشور تاجيكستان گفت: در يك ارزيابي اجمالي در مورد روند پيشرفت تحقق تفاهم ها، مي توان گفت روند تحقق آن در سطح مطلوب و درخور روابط خوب و صميمانه دو كشور برادر و مسلمان نيست.
وي گفت: نيازمند تلاش و اهتمام جدي براي زدودن موانع دست و پاگير اداري و پيدا كردن راهكارهاي مناسب براي عملياتي كردن پروژه ها هستيم.
وزير نيرو همچنين با اشاره به ايجاد كميته پيگيري هاي مشترك بين ايران، تاجيكستان و افغانستان براي راه اندازي كريدور تبادل آب و برق تبيين كرد: در اين كميته سه جانبه برخي از مشكلات و مسائل پيش روي طرح مورد بررسي قرار مي گيرد.
به گزارش مهر، گل شيرعلي وزير انرژي و صنايع تاجيكستان هم در اين نشست مشترك با اعلام آمادگي كشورش براي تأمين آب مورد نياز ايران، گفت: يادداشت تفاهمي سه سال قبل بين ايران، افغانستان و تاجيكستان براي صادرات و ترانزيت آب امضا شده بود كه هم اكنون چندين نقطه همچون رودخانه عمودريا و وحش براي تأمين آب شرب مورد نياز ايران كانديد شده اند.
اين عضو كابينه دولت تاجيكستان بر ضرورت تسريع ساخت برخي از كارخانجات ماشين سازي و استحصال سيمان توسط پيمانكاران ايراني در تاجيكستان تأكيد كرد و اظهار داشت: تاجيكستان در فصول گرم سال 5 تا 6 هزار مگاوات ظرفيت مازاد براي صادرات برق به ايران دارد.

 



تأمين اجتماعي كمك هزينه ازدواج پرداخت مي كند

صندوق تأمين اجتماعي مراحل و مدارك لازم براي دريافت كمك هزينه ازدواج بيمه شدگان اين صندوق را اعلام كرد.
صندوق تأمين اجتماعي به بيمه شده زن يا مرد كه براي اولين بار ازدواج نموده و ظرف 5 سال قبل از تاريخ ازدواج، حداقل به مدت 720 روز سابقه كار و پرداخت حق بيمه داشته باشد، كمك ازدواج پرداخت مي نمايد. مشروط بر آنكه در تاريخ ازدواج رابطه استخدامي بيمه شده با كارفرما قطع نشده باشد، عقد ازدواج دائم بوده و در دفاتر رسمي ازدواج به ثبت رسيده باشد.
براين اساس: مبلغ كمك هزينه ازدواج برابر با يك ماه متوسط حقوق يك فرد بيمه شده است و در صورتي كه زن و شوهر هر دو داراي اين شرايط باشند، كمك هزينه ازدواج به هر دو نفر پرداخت مي شود.
لازم به ذكر است، تصوير و اصل سند ازدواج و شناسنامه زن و شوهر از مدارك لازم براي دريافت كمك هزينه ازدواج صندوق تأمين اجتماعي است.

 



امكان فروش اينترنتي 10 هزار قلم كالا فراهم شد

مديرعامل فروشگاه رفاه اعلام كرد: با راه اندازي سايت اينترنتي اين فروشگاه، هم اكنون 10 هزار قلم كالا امكان فروش اينترنتي پيدا كرده اند.
محمدرضا رشيدي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه مي توان از اين طريق بدون مراجعه حضوري در فروشگاه اين كالاها را خريداري كرد و در محل تحويل گرفت، افزود: در 10 استان البرز، مركزي، اردبيل، گيلان، آذربايجان شرقي، سمنان، زنجان، فارس و كردستان اين سامانه راه اندازي شده و در تهران نيز به زودي راه اندازي مي شود.
او همچنين با اشاره به راه اندازي كارت هاي الكترونيكي رفاه كارت گفت: با انتشار اين كارت ها بن هاي كاغذي جمع آوري مي شوند و رفاه كارت از سه طريق نقدي، اقساط و اعتباري امكان خريد كالا دارد.
وي مجموعه هاي تابع كار را مصرف كنندگان اصلي رفاه كارت اعلام و خاطرنشان كرد: با استفاده از اين كارت ها مي توان از تخفيف ويژه و معافيت مالياتي نيز استفاده كرد؛ ضمن اين كه رفاه كارت به پول نقد تبديل نمي شود.

 



بهره برداري از 20 هزار كيلومتر راه تا پايان دولت دهم

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: 10 هزار كيلومتر راه آهن، 3 هزار كيلومتر آزادراه و 5 هزار كيلومتر بزرگراه در دست احداث است.
احمد صادقي در گفت وگو با مهر، با اشاره به پروژه هاي در حال اجرا در حوزه راه، بيان كرد: با اجراي طرح مهر ماندگار تا پايان دولت دهم 20 هزار و 217 كيلومتر شبكه راه آهن، آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و روستايي بهره برداري مي شود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در خصوص افتتاح بزرگراه 4 خطه رامسر- تنكابن، اظهار داشت: اين بزرگراه به همراه كمربندي تنكابن به طول 5/25 كيلومتر و پل هاي روگذر 3 راهي چالوس- نوشهر به ارزش 336 ميليارد ريال از ديگر پروژه هايي بودند كه امسال به بهره برداري رسيد. صادقي تصريح كرد: عمليات تعريض محور تنكابن- رامسر به طول 15 كيلومتر و كنار گذر تنكابن به طول 10 كيلومتر بخشي از بزرگراه آستارا- گرگان است كه انجام شد.
صادقي تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي سال گذشته 1800 پروژه در حوزه هاي راه آهن، آزادراه، بزرگراه و راه اصلي را در سراسر كشور اجرا كرد. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اين پروژه ها با اعتبار 18 هزار و 400 ميليارد ريال به اجرا درآمدند و بيشترين حجم پروژه هاي انجام شده را به خود اختصاص دادند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14