(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 8 خرداد 1391 - شماره 20220

عشق و محبت را به فرزندان نشان دهيد
جوانانمان را تنها نگذاريم
مشكلات اصلي سفره ايراني
خانم هاي باردار!
غذاي سرخ كردني ممنوع
غذاهايي كه شما را كج خلق مي كند
كودكان بد زبان
بر خجالت خود غلبه كنيد



عشق و محبت را به فرزندان نشان دهيد

تربيت نوجوانان با توجه به پيچيدگي زندگي هاي امروزي براي والدين مشكل تر و سخت تر شده است. والدين همواره نگران دوره جواني فرزندانشان هستند.
مهم ترين وظيفه والدين اين است كه عشق و محبت خود را به فرزندانشان نشان دهند. مورد محبت قرار گرفتن از سوي والدين به جوان احساس امنيت و تعلق خاطر مي دهد. محبت بجا و مناسب به آنها باعث تعديل در رفتارهاي دشوار آنها مي شود.
بررسي هايي كه در مركز رفتار سنجي نيويورك شده نشان مي دهد والدين بايد در مورد محبت كردن دو نكته را درنظر داشته باشند. اول اين كه محبت كردن به فرزند بايد دائمي و بدون قيد و شرط باشد.
حتي زماني كه آنها رفتار نامناسب نشان مي دهند نبايد به يكباره محبت والدين قطع شود.
نكته ديگر اين كه والدين بايد محبت و عشق خود به فرزندانشان را بيان كنند و آن را به صورت آشكار و به شيوه هاي مختلف نشان دهند. به گونه اي كه فرزندان در محبت و عشق والدين به خود ترديدي راه ندهند.
بعداز محبت كردن، دومين نكته مهم آن است كه قوانين و دستورالعمل هايي را براي جوانان به وجود بياوريد و از رعايت آنها مطمئن شويد. رعايت انضباط و قوانين اعمال شده از سوي والدين، موجب مي شود آنها راحت تر با قوانين دنياي بيرون كنار بيايند.
همچنين، اين امر موجب تعديل و سازگاري فرزندان با اطرافيان مي شود. بهتر است براي اين كه از اجراي قوانين اعمال شده اطمينان حاصل كنيد از عباراتي مانند «اين كار را انجام بده» استفاده كنيد به جاي اين كه از واژه منفي و واكنش برانگيز «اين كار را نكن» استفاده كنيد.
وقتي تنبيهي را براي رفتار دشوار و تخطي از قوانين آنها درنظر مي گيريد حتما آن كار را انجام دهيد چرا كه اگر مرتب از حرف خود سرپيچي كنيد فرزندانتان به حرف شما اطمينان نخواهند داشت. اگر قرار است تنبيهي را براي كارهاي نامناسب آنها اعمال كنيد، اين كار را بلافاصله پس از مرتكب شدن كار نادرست انجام دهيد چرا كه تاثير آن بيشتر خواهد بود.
هرگز كودكان را درحضور ديگران تنبيه نكنيد. تنبيه در جلوي ديگران حتي موجب تشديد رفتار بد و نابهنجار او خواهد شد. تنبيه شدن در حضور ديگران موجب خرد شدن شخصيت كودكان مي شود و تنفر نسبت به والدين را به وجود مي آورد.
كودكان نبايد در مورد نوع قوانين و چگونگي رعايت آنها دچار ابهام شوند. قوانين بايد ساده و قابل اجرا باشد. قوانين ايجاد شده بايد منطقي و عقلاني باشد. فلسفه رعايت اين قوانين بايد از سوي والدين براي كودك توضيح داده شود. به كودكتان توضيح دهيد كه رعايت اين قوانين به نفع خود اوست و رعايت نكردن آنها موجب پشيماني او خواهد شد.
درنگ نكنيد و قاطع باشيد
با فرزندانتان راجع به قوانين صحبت كنيد. در صورت امكان، در مورد بعضي از قوانين به توافق برسيد. ممكن است قوانين تاثير مختلفي بر كودكان با توجه به نوع شخصيت آنها داشته باشد. دراين زمينه شخصيت كودك، عامل محوري است. بايد با توجه به نوع شخصيت كودكان و علايق آنها قوانين تنظيم و اجرا شود.
به خاطر داشته باشيد كه شما سال ها تجربه داريد بنابراين در اجراي دستورالعمل ها و قوانين خود درنگ نكنيد و قاطع باشيد. هرگز اجازه ندهيد فرزندتان نظر شما را راجع به قوانين و تنبيهي كه از نظر شما حتماً بايد اجرا شود تغيير دهد.
براي مثال اگر فرزندتان عمداً به كسي يا چيزي آسيبي رساند بايد حتماً عذرخواهي كند و تنبيه لازم براي مثال محروم شدن از فعاليت هاي مورد علاقه اش اعمال شود. البته در اين مورد نبايد زياد افراط شود و حتماً از تنبيه هاي بدني پرهيز شود.
با فرزندانتان راجع به مسائل واقعي زماني صحبت كنيد كه مطمئن هستيد آنها حوصله دارند و به حرف شما گوش مي دهند.
به جوانتان نحوه انجام امور مختلف را آموزش دهيد. براي مثال مي توانيد به آنها نحوه آشپزي كردن و حتي تعمير لوازم منزل را ياد بدهيد. اين كار موجب مي شود تا آنها احساس كنند مفيدند.
آنها را تشويق كنيد تا در انجام امور منزل با شما همكاري كنند. روح تعلق و دلبستگي به خانواده در حين همكاري در منزل به وجود مي آيد و تقويت مي شود. تعطيلات را با هم سپري كنيد. با هم به رستوران برويد و در فعاليت هاي اجتماعي، ورزشي شركت كنيد.
آموختن ارزش هاي درست و مورد قبول همگان موجب سازگاري و پذيرفته شدن فرزندتان در جامعه مي شود. به فرزندانتان ياد دهيد تا با ديگران با مهرباني، احترام و درستكاري و همان گونه كه دوست دارند با آنها رفتار شود، رفتار كنند. بر رفتارهاي درست در خانه تأكيد كنيد. در خانه درست رفتار كنيد تا كودكانتان رفتار درست را از آشما بياموزند.
براي تقويت و رشد احترام در بچه ها، بايد در خانواده بين اعضا احترام متقابل وجود داشته باشد. والدين بايد با احترام با كودكان رفتار كنند. و در صورتي كه اشتباهي انجام داده اند بايد از فرزندان خود عذرخواهي كنند. همچنين والدين بايد كودكان را وادار كنند تا همواره با رعايت ادب و احترام با آنها رفتار كنند. اگر فرزندان با والدين با احترام برخورد نكنند، آن رفتار در آنها دروني مي شود.
به حرف فرزندتان گوش كنيد
والدين بايد حتي با وجود مشغله زياد از همان اوايل دوران كودكي به حرف هاي كودكانشان گوش بسپارند. گوش كردن به حرف هاي فرزندانتان موجب مي شود تا آنها حرف هاي درون خود را بدون ترس از دست دادن محبت والدين بيان و خشم و عصبانيت خود را در حضور شما تخليه كنند.
ابراز محبت به كودكي كه پيوسته بي تربيت، ناسازگار و بدخلق است، همچون گروهي از كودكاني كه دوران بلوغ را سپري مي كنند، سخت است. جالب است بدانيم در اين زمان است كه او به محبت بيشتري نياز دارد. والديني كه هم در دوران سركشي و ستيز كودكان و هم در دوراني كه كودكان نوپا هستند و از شيريني خاصي برخوردارند، به آنان توجه مي كنند، در واقع پايه عزت نفس كودكانشان را مي سازند.وقتي كه با فرزندتان مي گذرانيد، يكي ديگر از مواردي است كه براي تقويت عزت نفس او مهم است. كودكان به زمان با كيفيت نياز دارند. آنان به شما نياز دارند تا در هنگام بازي و حتي در برخي زمان ها بدون هيچ علتي در كنارشان باشيد. اين بدين معنا نيست كه شما بايد كاملا در همه احوال مراقب كودكانتان باشيد.
اغلب براي بيشتر كودكان فقط حضور والدين در خانواده كافي است. گاهي اوقات مشغله كاري در بيرون از خانه به قدري زياد است كه مجبوريم زمان خيلي كمي را با كودكانمان بگذرانيم. هيچ چيز مشكل تر از اين نيست كه براي بودن با كودك زمان كافي پيدا كنيم، ولي بايد بدانيم كه اين زمان براي رشد كودك اهميت دارد.
حكمفرما كردن انضباط در خانواده، كاري بس مشكل است. تنظيم قوانين منصفانه و به كار بستن آنها به طور منطقي مي تواند مهارت هاي هر پدر و مادري را آزمايش كند.
مهم نيست كه شما چه حد و حدودي را درباره كودكانتان به كار مي بريد زيرا آنان همواره در جست وجوي راه هايي براي شكستن اين حد و حدود هستند. اين امر طبيعي است. ولي كودكاني كه تابع قوانين و حد و حدود آن هستند، احساس مهم بودن مي كنند و مهم نيست كه تا چه اندازه ممكن است از خود مقاومت نشان دهند.
در لحظه هاي مهم زندگي فرزندانتان حاضر باشيد
براي والدين طبيعي است كه نسبت به كودكانشان اميدواري زيادي داشته باشند. همه ما دوست داريم كه كودكانمان بهترين شاگرد در كلاس درس باشند. ما از كودكانمان انتظارات زيادي داريم ولي آنان بيشتر انتظارات ما را برآورده نمي كنند.
يكي از روش هاي مهم تقويت عزت نفس، پذيرش كودكان در همه شرايط است. هر كودكي مشخصه منحصر به فرد خود را دارد و از نقاط ضعف و قوت برخوردار است. به يقين ما بايد انتظار داشته باشيم كه كودكانمان تا آنجا كه مي توانند تلاش كنند. در هر صورت چه آنان در كاري به راحتي موفق شوند يا به سختي از آن عبور كنند، تشويق كارهايشان و تصديق قوه خود ارزشي براي آنان بسيار ضروري است.
هميشه سعي كنيد در لحظه هاي مهم زندگي فرزندانتان حاضر باشيد حضور در بازي هاي مدرسه اي، مراسم اعطاي جوايز و جشن ها، لحظات مهمي است كه كودكان دوست دارند با شما سهيم شوند. قوانين روشني را تنظيم كرده و آنها را اجرا كنيد. سعي نكنيد در اجراي آن از تنبيه هاي مختلف استفاده كنيد.
جوانان هم اشتباه خواهند كرد و هيچ كس هميشه از تمام قوانين پيروي نخواهد كرد. محدوديت ها را استوار ولي دوستانه اجراكنيد. به فرزند خود اميدوار باشيد. به جاي نصيحت كردن آنان براي انتخاب هاي بد، انتخاب خوب آنان را مورد تمجيد قرار دهيد. همه دچار اشتباه مي شوند. به جوانان كمك كنيد كه از اشتباهات خود پلي براي موفقيت بسازند. به احساسات آنها احترام بگذاريد. هرگز نسبت به ترديدها، ترس ها عقايد و افكار آنان بي اهميت نباشيد.
پيشرفت جوانانتان را ارج نهيد. آنها بايد بدانند كه شما از آنان انتظار تلاش فراوان داريد ولي ظرفيت هاي آنان را هم مي شناسيد، از پيشرفت هاي آنان تمجيد مي كنيد و هرگز آنها را به خاطر اشتباهاتشان شرمسار نمي كنيد. عقايد و ارزش هاي خود را با آنها در ميان بگذاريد. با آنان صحبت كنيد و به صحبت هايشان گوش دهيد تا به اين ترتيب به آنها اعتماد به نفس بدهيد.
وقتي آنها به مشكل برمي خورند راهنمايي هاي لازم را به آنها ارائه دهيد. در اين مورد سعي نكنيد كه عقايد خود رابه زور به آنها تحميل كنيد.
به تدريج به فرزندانتان آزادي و استقلال دهيد و كنترل خود بر زندگي آنها را كم كنيد. با استقلال منطقي دادن به آنها احترام و محبت خود را به آنها نشان مي دهيد. در ابتدا، فقط بايد به جوان ها آزادي تصميم گيري در موضوع ها و مسائل جزئي داده شود.بعدها به مرور زمان به آنها آزادي تصميم گيري در امور بزرگ تر را مي دهيد. اما بايد هميشه براي دادن مشاوره و راهنمايي به آنها آمادگي داشته باشيد. فرزندان شما هرچقدر هم كه بزرگ شده باشند به مشورت و استفاده از تجربيات شما نياز دارند.

 



جوانانمان را تنها نگذاريم

فرزندان ما در زندگي شان به خصوص در دوره جواني با فشارهاي روحي رواني زيادي دست و پنجه نرم مي كنند. اين مشكلات هر علتي كه داشته باشد مي تواند در نهايت منجر به مشكلات رفتاري شود و همچنين نگراني، افسردگي بي خوابي و حتي اعتياد را به دنبال داشته باشد.
والدين بايد براي مقابله با مشكلات جوانان، پيش از هر چيز بايد ارتباط خود را با او بهتر و صميمي تر كنند به گونه اي كه جوان بتواند به راحتي با شما صحبت و درد دل كند توجه به اين نكات نيز ثمربخش است.
وقت بيشتري صرف جوان تان كنيد، به خصوص اگر گرفتار هستيد چون اين امر منشأ اين بيماري است. به فرزندتان فرصت بيشتري دهيد و بگذاريد تا در مورد مشكلات و نگراني هايش صحبت كند. سعي كنيد در وعده هاي غذايي در كنار خانواده و فرزندتان باشيد.
به او كمك كنيد تا از خودش انتظارات واقع بينانه داشته باشد. خود و فرزندانتان را براي شرايط پراسترس آماده كنيد. براي مثال تولد يك نوزاد، نقل مكان به يك شهر جديد يا انجام دادن يك عمل جراحي از اين نمونه است.
به فرزندتان كسب آرامش را بياموزيد روش هايي مثل تنفس عميق، آرام كردن و شل كردن عضلات، گوش دادن به نواي خوش، خواندن كتاب و نقاشي كردن مي تواند به كسب آرامش كمك كند.
متاسفانه منشأ و منبع فشار روحي در نوجوانان ناشناخته است و والدين به راحتي قادر به شناسايي آن نيستند. اين موارد، برخي از علل بروز فشار روحي در نوجوانان است:
- تغيير در مراقبت هاي پيش از دوران مدرسه از جمله تغيير كلاس درس يا تغيير معلم
- دادن تكليف بيش از حد به كودك
- انتظار بيش از حد از كودك كه موجب ترس او بشود
- شنيدن اخباري كه موجب تشديد استرس شود.
- بيماري هايي از قبيل آسم يا ديابت- تصادف رانندگي
- مشكلات اقتصادي در منزل
توجه به هر يك از اين موارد و ريشه يابي استرس نوجوانان، در انتخاب راه صحيح براي مقابله با اين مشكل به والدين كمك مي كند. بهتر است اين مشكل را با جلب همكاري خود او و به كمك او حل كنيد. به او اطمينان دهيد كه مشكلات موجود قابل رفع است و او در مواجهه با هر مشكلي از حمايت شما برخوردار خواهد بود.
برقراري ارتباط خوب، يكي از مهم ترين جنبه هاي تربيت نوجوان است. والدين بايد به نوجوان خود احساس شفقت و دلسوزي را منتقل كنند.
بايد به نظرات آنان گوش دهند و براي مشكلات راه حل پيدا كنند. در مقابل مي توانيم آنها را به خاطر كاري كه كرده اند سرزنش كنيم و يا به آنها بگوييم كه به خاطر كاري كه انجام داده اند عصباني هستيم.
والدين بايد مراقب رفتارهاي خود هنگام خطاب كردن نوجوانانشان يا پاسخ دادن به او باشند.
وقتي نوجوان شما موضوعي را در مورد دوستش به شما مي گويد، مطمئن باشيد كه ايده اي درباره موقعيتي ويژه دارد.
بنابراين هر فرصتي را غنيمت بشماريد تا نشان دهيد افكار و نظرات او براي شما ارزش دارد. به نوجوان خود بگوييد كه به نظرات او علاقه مند هستيد و مايليد كه آنها را بشنويد. اجازه دهيد او نظر خود را در هر زمينه اي ابراز كند بعد اگر اشتباهي در افكار يا نظرش ديديد، به طور منطقي درباره آن بحث كنيد و نظر درست را ارائه دهيد. در هر حال خونسردي خود را حفظ كنيد و با آرامش به او پاسخ دهيد.

 



مشكلات اصلي سفره ايراني

يكي از مشكلات اساسي كدبانوهاي ايراني بي اطلاعي از چگونگي مصرف مواد غذايي است. گاهي مشاهده مي شود خوراكي هايي برسر سفره جاي خوش مي كنند كه تركيب آنها در معده باعث بروز مشكلات در وضعيت مزاج مي شود.
1-زرشك پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهي
هر دوي اين غذاها، بسيار سرد هستند و به مرور زمان درصورت مصرف زياد، غلظت خون ايجاد كرده و مقدار زيادي اخلاط نابجا ومضر بلغم و سودا دربدن توليد مي كنند. ماهي، مرغ، برنج، زرشك، باقلا، روغن نباتي همگي سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه اين غذاها، سالاد، ماست يا ترشيجات هم مصرف گردد، مشكل چند برابر خواهد شد. درصورت مصرف چنين غذاهايي،حتما بايستي ادويه ها و مواد غذايي گرم مثل فلفل سياه، زنجبيل،آويشن، سياه دانه، عسل، كنجد و خرما مصرف نماييد.
2-خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهاي گوشتي
مصرف همزمان ماست و غذاهاي گوشتي، يكي از ممنوعات طب اسلامي و سنتي به حساب مي آيد. طبق گفته حكما، مصرف همزمان ماست با غذاهاي گوشتي علاوه بر اينكه توليد بلغم مي كند، موجب فساد گوشت درمعده و در برخي موارد بروز لك و پيس مي شود.
3-حذف سبزي از سفره و جايگزيني سالاد
طبق فرموده ائمه عليهم السلام، سبزي زينت و آرايش و بركت سفره است و سفره اي كه درآن سبزي باشد، محل حضور فرشتگان

 



خانم هاي باردار!
غذاي سرخ كردني ممنوع

اضافه وزن و چاقي يكي از بزرگ ترين مشكلات بهداشتي و عامل خطر براي بسياري از بيماري هاي دوران بارداري است و بهتر است خانم هاي باردار از مصرف غذاهاي سرخ كرده خودداري كرده و حتي الامكان غذاها را به شكل آب پز، بخارپز و كبابي مصرف كنند.
زنان باردار بايد چربي اطراف گوشت و پوست مرغ را قبل از پخت، جدا و از مصرف آنها خودداري كرده و از شير و محصولات لبني كم چرب استفاده كنند.
در ضمن به جاي بكار بردن سس هاي چرب در تهيه سالاد از چاشني هايي مثل آبليمو، سركه، آبغوره و آب نارنج استفاده كرده و از تنقلات پرچرب مثل چيپس، پيراشكي و شكلات اجتناب كنند.
همچنين زنان باردار بايد مصرف غذاهاي آماده (فست فودها) را كه حاوي چربي زيادي است مثل سوسيس، كالباس و پيتزا را محدود كنند.
راه هاي كاهش مصرف مواد قندي يكي از راه هاي پيشگيري از چاقي در اين دوران است و لازم است زنان باردار از ميوه هاي تازه به جاي شيريني و شكلات در ميان وعده ها استفاده كنند و مصرف دوغ كم نمك و بدون گاز، آب و آب ميوه هاي طبيعي را جايگزين نوشابه هاي گازدار كنند.
براساس اعلام دفتر بهبود تغذيه، خانم هاي باردار براي افزايش دريافت فيبر بايد روزانه از سبزي هاي محلي يا سالاد همراه غذا استفاده كنند.
همچنين مصرف ميوه هاي تازه به عنوان ميان وعده و مصرف نان هاي سبوس دار به جاي نان هاي سفيد بايد در برنامه غذايي زنان باردار قرار گيرد.

 



غذاهايي كه شما را كج خلق مي كند

تحقيقات نشان مي دهد نوع غذا و خلق و خو با يكديگر در ارتباط اند و رعايت يك رژيم غذايي نامناسب نه تنها كاهش قندخون را به همراه دارد بلكه باعث بي ثباتي رفتاري مي شود.
بدن انسان براي ساخت انتقال دهندگان عصبي مثل دوپامين، اندروفين، گلوتامين و سروتونين از موادي مثل اسيدآمينه، مواد معدني، اسيدهاي چرب، پروتئين و كربوهيدرات ها استفاده مي كند. اگر شما به حد كافي مواد مزبور را مصرف نكنيد دچار افسردگي و اضطراب خواهيد شد.
براي پيشگيري از اين بيماري ها به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- نوسانات شديد در ميزان قندخون باعث افسردگي مي شود بنابراين بايد قندخون خود را ثابت نگه داريد براي اين كار بايد در طول روز به دفعات ولي در حجم كم غذاهاي سالم بخوريد.
هيچ وعده غذايي را حذف نكنيد، به ويژه صبحانه را.
برخي از افراد سعي مي كنند با مصرف كربوهيدرات ها به درمان افسردگي خود بپردازند. درست است كه كربوهيدرات ها ترشح سروتونين را افزايش مي دهند ولي يادتان باشد مصرف انواع نامناسب كربوهيدرات ها مي تواند نتيجه معكوس داشته باشد.
مصرف غذاهاي حاوي قند و كربوهيدرات هاي ساده را محدود كنيد زيرا اين مواد نوسان شديد قندخون را به همراه دارد كه اثرات آن افسردگي، اضطراب و تندمزاجي است.
توصيه مي شود از كربوهيدرات هاي پيچيده مثل غلات كامل و ميوه ها و سبزي ها استفاده كنيد. با مصرف اين مواد، ميزان ثابتي قند وارد جريان خون مي شود و در نتيجه نوسان شديد قند نخواهيد داشت.
2- چربي را از رژيم غذايي خود حذف نكنيد.
بدن شما به مقداري چربي نياز دارد. روغن بادام زميني و ماهي بسيار مفيد هستند در عوض مصرف كره و مارگارين را محدود كنيد. در ضمن به مقدار زياد اسيدهاي چرب امگا3 مصرف كنيد.
تحقيقات اخير نشان مي دهد كه كمبود چربي هاي مزبور افسردگي را به دنبال دارد.
اسيدهاي چرب امگا3 در ماهي هاي چرب، (قزل آلا، تون، خالي مخالي و ساردين)، تخم كتان و گردو يافت مي شود.
3- ميوه ها و سبزيجات تازه اركان اصلي يك رژيم غذايي سالم را تشكيل مي دهند.
مردم افسرده غالباً دچار كمبود ويتامين ها و مواد معدني هستند.
ويتامين 6B (گوشت، ماهي، موز، سيب زميني و غلات كامل)، ويتامين 12B (ماهي و فرآورده هاي لبني كم چرب)، اسيد فوليك (سبزيجات پربرگ سبز، پرتقال، عدس، ذرت، نخودفرنگي، انواع مغزها و بذرها)، ويتامين C (انگور فرنگي، ليمو، ميوه هاي ترش و سبزيجات) و روي براي تشكيل انتقال دهندگان عصبي ضروري هستند.
4- اگر كسل و بي حوصله هستيد غذاهاي سرشار از اسيدآمينه تريپتومان مثل جوجه، سينه بوقلمون و شير بخوريد. تريپتوفان براي تشكيل سروتونين به كار مي رود. در ضمن شما مي توانيد براي جذب بهتر اين ماده، كربوهيدرات ها را به غذاي خود اضافه كنيد، مثل يك برش نان يا مقداري سبزيجات.
5- مصرف قهوه و ساير نوشيدني هاي كافئين دار را محدود كنيد. مصرف بالاي كافئين افسردگي را به دنبال دارد.
6- هرگز هيچ كدام از گروه هاي غذايي را از رژيم غذايي خود حذف نكنيد.
7- تمرينات بدني راه خوبي براي فعال كردن جسم و ذهن است. اندروفين آزادشده در طول تمرينات ورزشي تأثيرات مثبتي بر روي روحيه انسان دارد. روزي حداقل 20 دقيقه به فعاليت بدني بپردازيد. بااين كار از شدت بي نظمي هاي رفتاري و اضطراب شما كاسته خواهد شد.
ترجمه از آذرشايان

 



كودكان بد زبان

تمام كودكان در هرسني كه باشند گاهي ناسزا مي گويند. براي غلبه بر اين مشكل به توصيه هاي زير توجه كنيد.
1- كودكان بايد براي ابراز وجود و جلب توجه ابزارهاي مناسبي در اختيار داشته باشند. دراين صورت آنها نيازي به متوسل شدن به بدزباني نمي بينند.
2- به كودكان كم سن و سال تر اسامي درست اعضاي بدن را بياموزيد و آنها را به كار ببريد تا ديگر به سراغ اسامي نامناسب نروند.
3- مراقب محتواي برنامه هاي تلويزيوني و ويديوئي كه فرزندتان مي بيند و يا آهنگ هايي كه گوش مي دهد باشيد. امروزه كودكان بيشتر از زمان كودكي ما در معرض انواع برنامه ها قرار دارند. اگر از برنامه اي خوش تان نمي آيد اين مسئله را با فرزندتان درميان بگذاريد و يا اجازه ندهيد برنامه مزبور را تماشا كند.
4- هرگز واكنش تندي نداشته باشيد. گاهي كودكان براي برپا كردن جنگ قدرت به ناسزاگويي روي مي آورند. اگر از دست فرزندتان ناراحت شويد او احساس مي كند كه در مركز توجه قرار گرفته و به همين دليل به ناسزاگويي خود ادامه مي دهد.
5- در مورد كلمات مجاز و غيرمجاز صراحتا با فرزندتان حرف بزنيد: «ممكن است ساير كودكان اين واژه را به كار ببرند ولي در خانه ما استفاده از آن مجاز نيست.»
6- اگر كودكان بزرگ تر ناسزا مي گويند سعي كنيد ريشه اين معضل را پيدا كنيد. آيا آنها به دنبال جلب توجه هستند؟ آيا نمي دانند خشم خود را چگونه به صورت مناسبي بروز دهند؟
اگر ناسزاگويي از خشم نشأت مي گيرد به احساس فرزندتان احترام بگذاريد ولي راه هاي ديگري را براي بروز آن پيدا كنيد: «مي بينم كه تو واقعا عصباني هستي ولي زماني كه آرامش خود را به دست آوردي دوست دارم دراين مورد با تو حرف بزنم. تنها در اين صورت است كه ما مي توانيم گفت وگوي مفيدتري با يكديگر داشته باشيم.»
7- در مورد واكنش خود تصميم بگيريد. شما نمي توانيد يك كودك را وادار كنيد كه ناسزا نگويد و (شما شايد سعي خود را بكنيد ولي موفق نخواهد شد!) ولي در عوض بايد تصميم بگيريد كه در صورت شنيدن چنين كلماتي چه واكنشي نشان دهيد.كودك شما بايد بداند كه وقتي ناسزا مي گويد شما بدون گفتن حتي يك كلمه از او دور مي شويد.شما در واقع با اين كار پيام زير را به فرزندتان مي دهيد:
«من مستحق رفتار بهتري هستم و تصميم گرفته ام به ناسزاهاي تو گوش ندهم» يادتان باشد اعمال ما موثرتر از يك سخنراني است!
8- والدين غالبا راجع به عواقب ناسزاگويي فرزندشان سؤال مي كنند. برخي از والدين از كودك خود مي خواهند در ازاي هر ناسزايي كه مي گويد مبلغي پول كنار بگذارد و سپس اين مبلغ را صرف امورخيريه مي كنند ولي توصيه ما به شما اين است كه از كودك خود بخواهيد براي يافتن يك واژه مناسب به لغت نامه مراجعه كند. در ضمن مي توانيد از او بخواهيد در طول روز از كلمه مزبور بارها استفاده كند و يا آن را بر روي كارت نوشته و به ساير اعضاي خانواده آموزش دهد.
9- هر زمان كه كودك تان قدم مثبتي برمي دارد وي را تشويق كنيد و با گفتن جملاتي مثل «معلوم مي شود كه تو ديگر بزرگ شده اي» وي را در برداشتن گام هاي مثبت ديگر ترغيب نمائيد. يادتان باشد حتي كوچك ترين اقدام را نيز ناديده نگيريد.
10- و نكته بسيار مهم اين كه مراقب نحوه حرف زدن خود باشيد. با همسر و فرزندان خود مودبانه حرف بزنيد و الگوي خوبي به كودك تان ارائه دهيد. كودكان در مقابل استانداردهاي دوگانه گيج مي شوند. كودكان نمي فهمند اگر براي شما ناسزا گفتني اشكالي ندارد چرا براي آنها كاري ناپسند محسوب مي شود.اگر ناسزاگويي و بدزباني كودك تبديل به امري رايج شود والدين بايد بدانند. فرزندشان در صدد برپايي جنگ قدرت است و از اين مسئله به عنوان ابزاري براي انتقام از آنها استفاده مي كند. در اين گونه موارد بايد به ريشه يابي مسئله پرداخت.

 



بر خجالت خود غلبه كنيد

حتما در برنامه هاي مستند حيات وحش بارها صحنه فرار حيوانات از مقابل انسان ها را ديده ايد. به اين مسئله «خجالت در حيوانات» مي گويند.
در انسان نيز همين طور است. در واقع به انساني خجول مي گويند كه در مقابل ديگران احساس ترس، ناراحتي و عدم اطمينان مي كند. خجالت علل و انواع مختلفي دارد و راه هاي گوناگوني براي غلبه بر آن يافت مي شود.
خجالت كشيدن گاهي اثرات منفي به دنبال دارد و در صورتي كه با آن مقابله نشود فرصت هاي زيادي از دست مي رود بنابراين اگر آدمي خجالتي هستيد و احساس مي كنيد كه به همين علت فرصت هاي زيادي را از دست مي دهيد بايد به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- درست مثل هرترس ديگري، اولين گام براي غلبه بر خجالت، تشخيص مشكل و تصميم گيري براي حل آن مي باشد.
اگر شما از اين بيم داريد كه مردم به حرف هاي تان بخندند و يا از آن برداشت اشتباه كنند فردي خجالتي هستيد. خجالت در هر انساني متفاوت است. گروهي از افراد خجالتي در جمع احساس ناامني مي كنند و در برخي از موارد نيز خجالت كشيدن هم خود فرد و هم اطرافيانش را به دردسر مي اندازد.
گاهي صورت افراد خجالتي سرخ مي شود و به تته پته مي افتند. در رفتار اين افراد اضطراب و هيجان زدگي به چشم مي خورد و ضربان قلب شان تند مي شود. درست مثل هرترس ديگري، تنها در صورتي مي توانيد بر خجالت خود غلبه كنيد كه تبعات منفي آن را شناسايي نماييد.
البته گام بعدي اين است كه تصميم بگيريد با خجالت خود مواجه شويد و براي برطرف كردن آن چاره اي بينديشيد.
2- از هر فرصتي براي رفت و آمد با مردم و گپ زدن با آنها استفاده كنيد.
خجالت مي تواند يك حالت ذهني باشد. آيا مي دانيد مردم چه تصوير ذهني از شما دارند؟ احساس عدم امنيت و ترس در نحوه تفكر شما در اين مورد نقش مهمي ايفا مي كند.
اگر شما براي غلبه بر خجالت خود تلاش نكنيد هرگز در حضور ساير مردم احساس امنيت نخواهيد كرد و ممكن است حتي از پرسيدن يك نشاني نيز بيم داشته باشيد.
بنابراين شما بايد از هر فرصتي براي بودن در كنار مردم و تمرين كردن مهارت هاي كلامي خود استفاده كنيد. اگر به يك جشن يا گردهمايي دعوت شده ايد حتما به آنجا برويد و از بودن در جمع لذت ببريد. اجازه ندهيد احساس عدم امنيت بر شما مستولي شود. به مهماني ها به عنوان فرصتي براي غلبه بر خجالت خود فكر كنيد. با افرادي كه در محيط كار يا همسايگي با آنها برخورد مي كنيد حرف بزنيد. با اين كار مي توانيد گام به گام بر خجالت خود غلبه نماييد.
3- براي اينكه در جمع راحت باشيد بايد طوري رفتار كنيد كه ديگران نيز در حضور شما احساس راحتي كنند. هميشه خود را جاي ديگران بگذاريد.
اگر هنگام مكالمه خجالت مي كشيد در مورد تصوير ذهني كه طرف مقابل از شما پيدا مي كند بينديشيد. آيا اگر اين تصوير ذهني منفي باشد خودتان احساس تأسف يا ناراحتي نمي كنيد؟
از سوي ديگر اگر شما سعي كنيد كه راحت باشيد؛ حداقل طرف مقابل براي حرف زدن با شما احساس آرامش كافي خواهد كرد.
با به كاربستن توصيه هاي ساده فوق مي توانيد بر خجالت خود غلبه كرده و ارتباط تان را با سايرين بهبود بخشيد. موفق باشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14