(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20 خرداد 1391 - شماره 20227

يادداشت خبرنگار
گلوي 500 روستاي هرمزگان زيرتيغ تشنگي
ايران در كيهان
رئيس پليس راهور كردستان: كاهش تلفات درون شهري سنندج براي هفتمين سال
كيوسك هاي مشهد 100درصد مطبوعاتي مي شود
اجراي 100درصد مصوبات گازي سفر استاني رئيس جمهور به اصفهان
استان فارس نيازمند توسعه شبكه هاي حمل و نقل است
60 هزار هكتار شاليزار خوزستان به زير كشت برنج مي رود
انتصابات جديد در شهرستان ها
سند وقف دومين موزه كشور در كرج امضا شد
آغاز عمليات اجرايي مجتمع تفريحي آبشار آب سفيد
صدور مجوز ورود خودرو براي ساكنان قشم



يادداشت خبرنگار

جاي خالي سند توسعه در شهرستان دماوند
امروزه براي رسيدن به پيشرفت و توسعه در هر نهاد، سازمان، منطقه نياز به برنامه ريزي است و اين برنامه در قالب ها و نام هاي مختلف اعم از برنامه توسعه، سند چشم انداز و... نوشته مي شود و فراروي مديران و تصميم گيران قرار مي گيرد و براساس آن عمل مي شود، ديگر بدون برنامه مدون و همه جانبه نگر پيشرفت و تعالي اتفاق نمي افتد و دوره آزمون و خطا براي مديريت گذشته است.
براي اداره كشور عزيزمان ايران از سوي مراجع قانونگذار قوانين توسعه و سند چشم انداز 20 ساله تهيه و در حال اجراست، اما در شهرستان دماوند اين سند هنوز تهيه و اجرايي نشده و آينده شهرستان به طور دقيق مشخص نشده است.
همين مهم سبب شد كه در ايام تبليغات انتخابات مجلس نامزدهاي نمايندگي بر روي اين موضوع مانور دهند و آن را به عنوان يك نقيصه مطرح كنند كه به نظر درست بوده است، چرا كه گاهي اوقات مسئولان اجرايي شهرستان در ادوار مختلف، دماوند را يك شهرستان با قابليت گردشگري دانسته و بر ضرورت تهيه طرح و برنامه در اين راستا سخن بگويند.
زماني كه حرف از توسعه صنعت دامداري و كشاورزي مي شود، برخي مديران از توسعه صنعت و برخي مواقع از دانشگاهي بودن اين شهرستان سخن مي گويند.
بي شك اين شهرستان قابليت هاي فراواني دارد اما به انجام رسيدن اين قابليت ها نياز به يك برنامه جامع و كلان دارد كه متأسفانه تا به حال در اسناد بالادستي به خوبي متولي نگارش آن مشخص نشده است و هر سازمان و دستگاهي بدون در نظر داشتن برنامه توسعه منطقه اي و با در نظر داشتن اهداف سازماني دستگاه متبوع تصميم گيري مي كند كه اين رويه ديگر پاسخگو نيست و آيندگان را با مشكل مواجه مي كند. اميد است دستگاه هاي اجرايي با بهره گيري از نظر مراكز علمي و اهل فن و نخبگان منطقه سند چشم انداز شهرستان را تهيه كنند.
آبعلي -خبرنگار كيهان

 



گلوي 500 روستاي هرمزگان زيرتيغ تشنگي

گزارش از شهين صادقي
اين روزها هرمزگان، ديار شرجي و گرما دست هايش را بيشتر از هميشه به تمناي باران به آسمان بلند كرده است، اما دريغ از قطره آبي كه گلوي خشكيده و عطشناكش را خيس كند و هرم سوزان دلش را فرونشاند. لب هاي ترك خورده دشت هاي هرمزگان در زير ستيغ سوزان آفتاب، آخرين تمناي باران را زمزمه مي كند و كودكانش ترانه «باز باران» را با حسرت خاطرات گذشته در نخلستان هاي خشكيده فرياد مي كنند.
هرمزگان از بين 31 استان كشور به لحاظ ميزان دريافت بارندگي نسبت به ميانگين درازمدت 9 ماهه با بيش از 60 درصد كاهش بارندگي در رديف آخر استان هاي كم بارش ايران در سال 90 قرار دارد. در سال گذشته به طور متوسط 48 ميلي متر بارندگي وجود داشته كه در مجموع 40 درصد ميانگين بلندمدت بوده است. خشكسالي هاي بيش از 15 سال و بارش جوي بسيار نامساعد زير ميانگين درازمدت موجود بيش از 80 گنبد نمكي كه باعث شوري و بالا رفتن EC آب در منطقه غرب استان شده، همچنين خشك شدن بيش از 100 حلقه چاه و دهنه چشمه، كاهش آبدهي 30 تا 70درصدي 135 حلقه چاه، كاهش كيفيت آب 183 حلقه چاه از 365 حلقه چاه و 18 دهنه چشمه استان و كاهش شديد آب سفره هاي زيرزميني و زيرسطحي، وضعيت آبي هرمزگان را دچار بحران جدي كرده است.
هرمزگان داراي 152 هزار هكتار زمين كشاورزي با توليد سالانه دوميليون و 200 هزارتن انواع محصولات زراعي به ويژه سبزي و صيفي است كه خشكسالي هاي اخير بخش كشاورزي استان را با مشكل جدي مواجه كرده است. به طوري كه بسياري از باغات مركبات و حتي تخيلات بر اثر خشكسالي از بين رفته با دچار افت و بيماري شده اند. از طرفي وزش باد شديد دربخش شرقي و مركزي استان سبب بروز پديده گرد و غبار شده كه مشكلات را مضاعف كرده به طوري كه در عمل فتوسنتز گياهان زراعي اختلال ايجادكرده و با جلوگيري از عمل درست فتوسنتز، سرعت شيره در اندام هاي گياه را كاهش داده و در نتيجه سبب كاهش قدرت دفاعي آنان در برابر آفات و كوتولگي گياهان شده است كه پيامدهاي جبران ناپذيري در امر كاهش زاد و ولد دوميليون و 200 هزار واحد دامي و آسيب جدي به 200 هزار كلني زنبورعسل دارد.
مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور نيز چندي پيش درسفر به بندرعباس درباره وضعيت منابع آبي هرمزگان گفت: با توجه به كاهش ميزان بارندگي ها نسبت به سال گذشته، وضعيت منابع آب هرمزگان چندان رضايت بخش نيست.
مهدي ثمره هاشمي افزود: درنتيجه خشكسالي هاي اخير و كاهش بارندگي طي سال گذشته، شاهد پايين آمدن حجم آب سد استقلال و همچنين منابع آب زيرزميني در استان بوده ايم كه در مجموع وضعيت راضي كننده اي نيست.
وي خاطرنشان كرد: آبدهي سدهاي «شميل» و «نيان» خود عامل موثر و تقويت كننده منابع زيرزميني استان و افزايش دبي چاه هاي شميل و نيان است كه مي توان كمبود آب سد استقلال ميناب را از اين طريق جبران كرد.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در ادامه وضعيت منابع آبي جزاير هرمزگان را مناسب خواند و گفت: مشكلات تأمين آب جزاير استان كاملا حل شده است. همچنين طرح هاي فاضلاب جزاير لارك، لاوان، هرمز و ابوموسي به بهره برداري رسيده و اين طرح ها در ديگر جزاير استان نيز در دست مطالعه و يا اجراست.
مشاور وزير نيرو با تأكيد بر هزينه بربودن طرح هاي توليد آب در هرمزگان و لزوم صرفه جويي در مصرف آب، اظهارداشت: درحال حاضر بيش از 90 درصد مصرف آب در بخش كشاورزي است كه تنها با راندمان30 درصد بيشترين هدررفت آب را همراه دارد. اين مسئله مي طلبد تا مسئولان ذي ربط با تغيير الگوهاي كشت و شيوه هاي آبياري، مصرف آب را در اين بخش تا يك دهم كاهش دهند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي هرمزگان نيز گفت: به دليل مشكلات حاصل از خشكسالي در حال حاضر 500 روستاي استان با تانكر آبرساني مي شوند و آبرساني به 300 روستاي هرمزگان نيز با جيره بندي انجام مي شود.
عبدالحميد حمزه پور با بيان اينكه غالب جمعيت استان روستايي است اظهارداشت: آب آشاميدني روستاهاي استان هرمزگان با 365 حلقه چاه، 17 دهنه چشمه، يك رشته قنات، 15 انشعاب از خط محرم و ساير منابع تأمين مي شود كه 90 درصد آن ازطريق چاه هاي عميق و سطحي است.
وي اظهار داشت: هرمزگان داراي يك هزار و 829 روستا است كه به دليل كاهش منابع آبي و خشكسالي هاي پي درپي هم اكنون با مشكلات كم آبي و بي آبي دست و پنجه نرم مي كنند.
حمزه پور وضعيت منابع آب در استان هرمزگان را به ويژه در حاشيه دريا بسيار تأسف بار خواند و گفت: از متوسط ريزش هاي جوي تنها 5/16درصد يعني حدود 3ميليارد مترمكعب آن به جريانات سطحي تبديل و در مدت كوتاهي به دريا سرازير مي شود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي هرمزگان اظهار داشت: آبرساني به روستاهاي اين استان نيازمند 3هزار ميلياردريال اعتبار است كه براساس برآوردهاي انجام شده در صورت تأمين اعتبار مورد نياز مي توان مشكل 220روستاي بالاي 20خانوار و 400روستاي زير 20خانوار در بخش آب و همچنين داراي شبكه انتقال آب فرسوده و نامتناسب با نياز جمعيتي را برطرف كرد. وي با اشاره به راهكارهاي گريز از اين بحران گفت: گريز از اين معضل، راهي جز تأمين آب از ساير مناطق و انتقال آن تحت عنوان مجتمع هاي آبرساني باقي نمي گذارد. حمزه پور افزود: يكي از راهكارهاي مناسب در جهت تأمين آب شرب روستاها احداث آب شيرين كن است كه در اين راستا با سرمايه گذاري بيش از 100ميليارد ريال توسط بخش خصوصي 5دستگاه آب شيرين كن در حال راه اندازي است و در مجموع تعداد 13دستگاه آب شيرين كن در استان وجود دارد كه 6دستگاه از آن در حال بهره برداري و دو دستگاه نيز آماده افتتاح است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب هرمزگان نيز در اين رابطه گفت: ميزان كل توليد فعلي آب در هرمزگان 2900 ليتر در ثانيه است و اين در حالي است كه نياز آبي استان 3200 ليتر در ثانيه است و عملا 300 ليتر در ثانيه كمبود آب داريم.
حسين خادمي تصريح كرد: نياز آبي استان هم اكنون از چاه ها، خط محرم، آبشيرين كن ها، و سد استقلال تأمين مي شود.
وي بيشتر نياز آبي استان را در شهرهاي بندرعباس، لنگه، بستك، جناح، سوزا، درگهان، رويدر، سيريك، تخت، قلعه قاضي، سردشت و گوهران عنوان كرد.
وي همچنين با اشاره به ميزان هدر رفت آب به دليل فرسودگي شبكه ها گفت: با توجه به بالانسينگ انجام شده سال90، ميزان هدر رفت واقعي حاصل از نشت شبكه توزيع و انشعابات در مجموع21 درصد است.
خادمي با بيان اينكه از 82دشت هرمزگان 54دشت ممنوعه و مابقي بابيلان منفي است، اظهار داشت: سال 1390 يكي از بي سابقه ترين سال هاي خشك سالي در 30سال گذشته بود. به گفته وي، ورودي سد استقلال ميناب كاهش يافته و وضعيت تأمين آب شهر بندرعباس بحراني و در وضعيت اضطراري است.

 



ايران در كيهان

برگزاري سالگرد ارتحال امام خميني
¤ مراسم بيست و سومين سالگرد ارتحال ملكوتي امام خميني، با حضور مردم و مسئولان بخش بادرود همزمان با نماز مغرب و عشا در محل حسينيه مركز شهر بادرود برگزار شد. در اين مراسم يكي از روحانيون گفت: رمز موفقيت و پيروزي امام خميني در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايران تعبد و بندگي ايشان و شجاعت روحي و اخلاقي وي بود.
توليد محصولات ارگانيك
پلدختر- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي پلدختر گفت: در سال جاري بيش از يكهزار هكتار از محصولات سبزي و صيفي پلدختر به روش محصولات ارگانيك (محصولات سالم) كشت شده كه پيش بيني مي شود امسال بيش از 3هزار تن محصول از آنها برداشت شود.
علي خادمي با بيان اينكه يك باب مغازه در شهر خرم آباد براي عرضه سبزي و صيفي ارگانيك استان، ايجاد شده است گفت: اين باب مغازه به تنهايي قادر به فروش و عرضه محصولات ارگانيك مذكور نيست به همين دليل مابقي محصولات به ساير شهرستان هاي استان صادر مي شود و در اختيار عموم قرار مي گيرد.
اختصاص تسهيلات
گناباد- خبرنگار كيهان: فرماندار گناباد از تصويب 34 طرح كشاورزي و اختصاص حدود 6ميليارد و 650 ميليون ريال تسهيلات براي اجرايي شدن آنها در گناباد خبر داد. محمد صفايي در جلسه كار گروه توسعه كشاورزي شهرستان گناباد گفت: خريد ادوات كشاورزي، توسعه باغ هاي پسته، كاشت گياهان دارويي، تجهيز مرغداري، پرورش شترمرغ و احداث گاوداري شيري از مهم ترين اين طرح هاست.
وي با اشاره به توليد سالانه 1500 تن انار در گناباد، خواستار احداث صنايع تبديلي انار در اين شهرستان شد.
كمك به خانواده زندانيان
¤ در سال گذشته 300 ميليون ريال توسط انجمن حمايت از زندانيان به مددجويان و خانواده هاي بي بضاعت كمك شده است. سمرقندي بازرس انجمن حمايت از زندانيان در جلسه مجمع عمومي و نسيم مهر به مناسبت روز ملي حمايت از خانواده هاي زندانيان گفت: بيش از 300 ميليون ريال كمك هاي نقدي و غيرنقدي توسط انجمن حمايت از زندانيان صورت گرفته كه 206 ميليون و 379 هزار و 200 ريال آن صرف خريد جهيزيه، پرداخت كمك هزينه درمان، پرداخت هزينه اجاره مسكن و ديگر كمك هاي نقدي و غيرنقدي به خانواده هاي بي بضاعت شده است. وي افزود كمك به مددجويان و زندانيان بي بضاعت به مبلغ 107 ميليون و 237 هزار و 577 ريال است.
صرفه جويي 500هزار دلاري
كيش- خبرنگار كيهان: رئيس ايستگاه تقويت فشار گاز منطقه آزاد كيش گفت: با متصل شدن نفت و گاز جزيره سيدي به نيروگاه كيش روزانه 500 هزار دلار در مصرف گازوييل اين نيروگاه صرفه جويي شده است.
محمدرضا گودرزي افزود: پيش بيني مي شود در آينده سوخت گاز نيروگاه جزيره كيش با راه اندازي ميدان گازي كيش از اين ميدان تأمين شود.
وي برآورد 35 ميليارد فوت مكعب گاز همراه با نفت كه از سال 1385 به نيروگاه كيش منتقل شده است معادل 6ميليون بشكه نفت خام عنوان كرد.
افزايش 30 درصدي كلزا
اردبيل- خبرنگاركيهان:مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: در سال زراعي جاري و با توجه به افزايش سطح زيركشت كلزا در استان پيش بيني مي شود بيش از 30 هزار تن دانه روغني كلزا در استان توليد شود.
مهندس داود طائي گفت: توليد دانه روغني كلزا امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزايش خواهد داشت.
تصويب 181 طرح كشاورزي
¤ استاندار اردبيل گفت: در راستاي اشتغالزايي در بخش كشاورزي 181 طرح در كارگروه كشاورزي استان به تصويب رسيد.
سيدحسين صابري درجلسه كارگروه توسعه كشاورزي استان افزود: براي اين طرح ها كه براي 225 نفر زمينه ايجاد اشتغال را فراهم مي كند 650 ميليارد و 195 ميليون ريال اعتبار اختصاص يافته است.
وي گفت: طرح هاي يادشده در قالب 174 فرد حقيقي و 7 تعاوني ارائه شده است.
بهره برداري از طرح هاي عمراني
¤ تعداد 14 پروژه عمران شهري در اردبيل به بهره برداري رسيد.
براي تكميل اين پروژه ها توسط شهرداري اردبيل 86 ميليارد ريال هزينه شده است.
پل ارجستان و تقاطع غيرهمسطح آن، كارخانه آسفالت به ظرفيت 160تن در ساعت، پارك توتستان، پارك كودك گيلانارباغي و پارك منظريه از مهم ترين پروژه هاي افتتاح شده در اردبيل هستند.
توسعه سطح زيركشت
پارس آباد مغان- خبرنگاركيهان: كشت برنج در 1500 هكتار از شاليزارهاي شهرستان پارس آباد مغان آغاز شد.مديرجهاد كشاورزي پارس آباد مغان با اعلام مطلب بالا افزود: پيش بيني مي شود امسال بيش از 8500 تن شلتوك برنج استحصال شود.
حسن روحي با اشاره به افزايش سطح زيركشت در منطقه گفت: در سال زراعي جاري سطح زيركشت اين محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزايش يافته است.
احداث تصفيه خانه
يزد- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان در نشست بررسي مسائل جاري و مشكلات واحدهاي صنعتي مستقر در منطقه ويژه اقتصادي يزد با برشمردن پروژه هاي عمراني اجرا شده و در دست اجرا در اين منطقه، گفت: آغاز عمليات تصفيه خانه فاضلاب شهرك صنعتي يزد و منطقه ويژه اقتصادي با اعتباري بالغ بر 95 ميليارد ريال از مهمترين اين اقدامات است.
سيدمسعود عظيمي افزود: موضوع تخصيص 10 ليتر بر ثانيه آب به واحدهاي صنعتي و ميزان خريد در سال جاري و نحوه تخصيص آب مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد پس از اعلام نظر واحدها و تصميم گيري نهايي دراين خصوص اقدام شود.
تصويب 938 طرح
كرمانشاه- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه در نشست ستاد اجرايي طرح توسعه كشاورزي گفت: 938 طرح با اعتبار 147ميليارد ريال به تصويب رسيد و طي چند هفته اخير 3هزار و 103 هكتار از اراضي ملي شناسايي شده است.
مهندس علي اشرف منصوري افزود: تاكنون 18هزار و 571 نفر بيكار در سامانه سازمان جهاد كشاورزي ثبت نام كرده اند و ما اجاره اراضي را به متقاضيان شروع كرده ايم.

 



رئيس پليس راهور كردستان: كاهش تلفات درون شهري سنندج براي هفتمين سال

سنندج- خبرنگاركيهان:
رئيس پليس راهور كردستان در جمع خبرنگاران گفت: تصادفات درون شهري منجر به فوت در دو ماهه فروردين و ارديبهشت سال جاري نسبت به سال گذشته 40 درصد كاهش كشته داشته است.
سرهنگ سيدعارف قادرزاده افزود: براساس آمار رسمي در سال جاري نه نفر بر اثر وقوع تصادف كشته شده اند درحاليكه اين آمار درمدت مشابه سال گذشته 15 نفر بوده است.
وي عامل اين كاهش را برنامه ريزي مناسب، همراهي و همگامي مسئولان استاني و همكاري و تعامل مردم با خادمان خودشان در پليس راهور ذكر كرد و گفت: با فرهنگ سازي مناسب و اقدامات انجام گرفته هرسال شاهد اين كاهش ها هستيم كه در نوع خود بي سابقه است.
رئيس پليس راهور كردستان با اشاره به رشد 66 درصدي متوفيان تصادفات عابرين پياده در ماه هاي فروردين و ارديبهشت گفت: اين موضوع نگران كننده است و درچندسال اخير روندي روبه رشد داشته است.
وي اضافه كرد: در ماه هاي فروردين 49 درصد و ارديبهشت 38 درصد از عابرين پياده در تصادفات مجروح شده اند.
سرهنگ قادرزاده از آمار فوتي و جرحي تصادفات موتورسيكلت سواران خبر داد و گفت: در ماه فروردين 5/26 درصد و در ارديبهشت نيز 39 درصد از مجموع تصادفات فوتي و جرحي مربوط به موتورسيكلت سواران بوده است.
وي تصريح كرد: برخورد با موتورسيكلت سواران بايد تشديد شود تا اين آمارهاي نگران كننده از اين وسيله آسيب پذير كاهش يابد.
رئيس پليس راهور كردستان گفت: در بحث امنيت عابرين پياده بايد موضوع ايمن سازي معابر و فرهنگ سازي و آموزش تداوم يابد.
سرهنگ قادرزاده اظهارداشت: وضعيت هسته مركزي سنندج به علت عدم ساماندهي دست فروشها، عدم وجود گذرگاه هاي عابرپياده و متمركزبودن مراكز بهداشتي و تجاري در هسته مركزي شهرمطلوب نيست.
وي اضافه كرد: براي خروج از اين وضعيت راهكارها و برنامه هاي خوبي همچون پاركينگ طبقاتي و نصب دوربين هاي ثبت تخلف اصلاح هندسي تقاطع ها و... در دست اقدام است.
رئيس پليس راهور كردستان گفت: اين دوربين ها در 10 نقطه شهر سنندج به منظور ثبت تخلفات و اعمال ترافيكي نصب خواهدشد و با اصلاحات هندسي و احداث تقاطع هاي غيرهمسطح درحال رفع 90 نقطه حادثه خيز در داخل شهر هستيم.
وي افزود: اين نقاط حادثه خيز درسال گذشته 49 نقطه بود كه رفع شد.

 



كيوسك هاي مشهد 100درصد مطبوعاتي مي شود

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان ميادين و ميوه و تره بار شهرداري مشهد گفت: كيوسك هاي مطبوعاتي موجود در سطح شهر بايد تنها به سمت عرضه محصولات مطبوعاتي بروند.
جلال قرباني با بيان اينكه كيوسكها بايد از عرضه ساير كالاها به ويژه كالاهاي دخاني و خوراكي پرهيز كنند، افزود:يكي از اهداف بلندمدت اين سازمان براي ساماندهي فعاليت كيوسك هاي موجود در سطح شهر مشهد، سوق دادن فعاليت آنها به سمت عرضه محصولات فرهنگي از جمله روزنامه، مجلات و كتاب هاي آموزشي است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 185كيوسك مطبوعاتي در سطح شهر فعاليت مي كنند، اظهار داشت: از جمله برنامه هاي ديگر اين سازمان براي اين كيوسكها حذف عرضه دخانيات در كيوسك هاي مطبوعات است.

 



اجراي 100درصد مصوبات گازي سفر استاني رئيس جمهور به اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت گاز استان اصفهان از اجرايي شدن 100درصد مصوبات سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان اصفهان خبر داد.
مرتضي طغياني در نشست با خبرنگاران گفت: در سه سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به اصفهان آنچه در تعهد ما بود به مرحله اجرا درآمد به طوري كه امروز تمامي تعهدمان از سفرهاي استاني 100درصد اجرايي شده است.
وي با بيان اينكه شركت گاز استان اصفهان 98 درصد مردم استان را تحت پوشش گاز طبيعي قرار داده است، افزود: در حال حاضر استان اصفهان 10درصد عمليات اجرايي گاز ايران را به خود اختصاص داده است و با توزيع سالانه بيش از 16ميليارد مترمكعب در سطح استان اصفهان بالاترين توزيع كننده گاز در سطح كشور محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: در حال حاضر بيش از 5300 مركز صنعتي، تجاري استان از گاز برخوردارند.
طغياني افزود: زيرساخت هاي گاز تا 20سال آينده براي استان اصفهان فراهم شده است، و كار گازرساني به 300روستاي استان اصفهان در دست اجراست كه تا پايان سال كار اجرايي آن به پايان مي رسد.

 



استان فارس نيازمند توسعه شبكه هاي حمل و نقل است

شيراز- خبرنگاركيهان:
استان فارس نيازمند توسعه شبكه حمل و نقل ريلي و جاده اي از نوع تبديل راه هاي اصلي يا آزادراه است.
مديركل راه و شهرسازي استان فارس با بيان اين مطلب گفت: يكي از مشكلات اصلي فارس تلفات جاده اي ناشي از حوادث رانندگي است كه علت اصلي آن عدم وجود فرهنگ مناسب رانندگي است.
«هوشنگ عشايري» افزود: يكي از مباحث مهمي كه در زمينه افزايش ايمني راه ها مطرح شد طرح «بخشنده كردن جاده ها» بود كه علي رغم تأكيد وزارت راه به اين امر مهم در استان فارس آنگونه كه بايد توجه نشد.
وي گفت: براساس اين طرح بايد ضريب امنيت و ايمني راه ها را به حدي بالا ببريم كه اگر راننده اي مرتكب خطا، تخلف و يا اشتباهي در رانندگي شد اين اشتباه او منجر به مرگ وي و يا افراد ديگر نشود.
وي اظهار داشت: تلاش مي كنيم تا پايان برنامه پنجم يك هزار كيلومتر آزادراه در فارس ايجاد كنيم و جمع بزرگراه هاي استان را به يك هزار و 700كيلومتر و جمع آزادراه ها را به 400كيلومتر برسانيم.
«عشايري» در زمينه آزاد راه شيراز- اصفهان نيز گفت: اين پروژه 210كيلومتري در دو قطعه 105 كيلومتري در حال اجراست و با اتمام آزادراه شيراز- اصفهان و آزادراه شيراز- بوشهر، فارس از آزادراه نيز برخوردار خواهد شد.
وي اين دو پروژه را به لحاظ اقتصادي بودن مناسب حضور و مشاركت بخش خصوصي دانست مدير كل راه و شهرسازي استان فارس افزود: براي اجراي پروژه آزادراه شيراز- اصفهان 3500 ميليارد ريال و براي اجراي پروژه شيراز- بوشهر 4000 ميليارد ريال اعتبار درنظر گرفته شده است.

 



60 هزار هكتار شاليزار خوزستان به زير كشت برنج مي رود

اهواز-خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليد گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان گفت: پيش بيني مي شود در سال زراعي پيش رو 60 هزار هكتار از اراضي استان به زير كشت برنج برود.
محمد قاسمي نژاد افزود: عمليات كشت برنج از نيمه دوم خرداد ماه شروع مي شود و در سال 91 پيش بيني مي شود كه
60 هزار هكتار از اراضي استان به زير كشت برنج برود.
وي اضافه كرد: ارقامي كه در استان كشت مي شوند ارقام پرمحصول مانند آمل 3، دانيال، شفق، كادوس، پويا و عنبر نجفي پا كوتاه و ارقام محلي از جمله چمپا و عنبربو محلي است.
وي با بيان اين كه سطح زير كشت برنج در سال 90، 58 هزار و 25 هكتار بوده خاطرنشان كرد: اين ميزان نسبت به سال زراعي قبل آن يعني سال 89 كه 53 هزار هكتار بوده 9 درصد افزايش را نشان مي دهد.وي ميزان عملكرد برنج در سال 90 را 4 هزار و 724 كيلوگرم در هر هكتار عنوان كرد و افزود: از سطح كشت شده 274 هزار و 88 تن شلتوك و 178 هزار و 157 تن برنج سفيد توليد شده است.به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان خوزستان، قاسمي با بيان اينكه برنج به دو روش مستقيم و نشايي در استان كشت مي شود به مناطق عمده كشت برنج در استان خوزستان اشاره كرد و گفت: در شمال شرق شامل شهرستان هاي ايذه، باغملك و رامهرمز به صورت نشايي و در بقيه مناطق به صورت كشت مستقيم است. وي درخصوص خدمات ارائه شده به برنج كاران منطقه نيز اظهار داشت: به كارگيري 55 نفر از فارغ التحصيلان كشاورزي جهت ارائه توصيه هاي فني، وارد كردن ارقام جديد پرمحصول دانه بلند به چرخه كشت زارعين از قبيل ارقام شفق، كادوس، پويا و تهيه و توزيع كود مورد نياز، بذر و غيره از جمله خدماتي است كه ارائه شده است.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

درچه-خبرنگاركيهان: طي مراسمي سيد محمد باقر محمدي به عنوان فرماندار جديد شهرضا معرفي شد.
شهركرد-خبرنگاركيهان: از سوي مهندس علي عليخاني مدير كل راه و شهرسازي استان چهارمحال و بختياري «رستم باقرسايي» سرپرست مديريت توسعه منابع، «حسينعلي مقصودي» سرپرست مديريت ساخت و توسعه راه ها، «عبدالله اسلامي» سرپرست مديريت فني و اجرايي، «قاسم قاسمي» سرپرست مديريت مسكن و ساختمان، «سيدحسن نوربخش» سرپرست مديريت شهرسازي و معماري، «هوشنگ حيدري» سرپرست مديريت املاك و حقوقي و «شهرام نديمي» سرپرست مديريت راهداري اداره كل راه و شهرسازي استان چهارمحال و بختياري منصوب شدند.
بناب-خبرنگار كيهان: طي مراسمي دكتر علي عباديان به عنوان مسئول جديد بسيج اساتيد دانشگاه پيام نور آذربايجان شرقي معرفي شد.
اراك-خبرنگاركيهان: براساس حكمي از سوي قائم مقام وزير بهداشت و رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي، دكتر عاطفه صالح به سمت سرپرست مديريت نظارت و هماهنگي امور درمان منصوب شد.
¤ طي حكمي از سوي سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي، دكتر مرتضي واعظ به عنوان سرپرست اداره نظارت بر درمان حوزه معاونت درمان دانشگاه منصوب شد.
¤ براساس حكمي از سوي رئيس مركز آموزشي درماني بيمارستان ولي عصر(عج) اراك، ميثم بخشي به عنوان سرپرست مديريت منصوب شد.

 



سند وقف دومين موزه كشور در كرج امضا شد

كرج- خبرنگار كيهان:
سند وقف دومين موزه كشور در استان البرز رونمايي و امضا شد.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان البرز در نشست خبري با خبرنگاران از رونمايي وقف نامه دومين موزه كشور در اين استان خبر داد و گفت: اين موزه خصوصي پس از استان يزد دومين موزه وقفي است كه توسط عباس فتاحيان با هدف زنده نگهداشتن اين ميراث گرانبها و انتقال آن به نسل هاي آينده وقف شده است.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل بني احمدي با اشاره به نيت واقف اظهار داشت: در اين وقف نامه آمده است كه متولي موقوفه موظف است عوايد آن را همه ساله پس از وضع مخارج، نگهداري و مرمت و تعميرات لازمه عين موقوفه به مصرف امور خيريه برساند و عوايد حاصله ناشي از بازديد افراد و اشخاص از اموال مورد وقف تماما صرف نيت واقف شود. وي اظهار داشت: اين موزه بزرگترين موزه اسناد و نسخ خطي و مردم شناسي در كشور است كه شامل سه بخش مردم شناسي، باستان شناسي و بخش اسناد و نسخ خطي است. مديركل اوقاف و امور خيريه استان البرز گفت: بيش از 5 هزار سند خطي در اين موزه گنجانده شده است و جزء بي نظيرترين اسناد در كشور است.

 



آغاز عمليات اجرايي مجتمع تفريحي آبشار آب سفيد

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
عمليات اجرايي ساخت مجتمع تفريحي آبشار آب سفيد در اليگودرز آغاز شد.
با حضور فرماندار و جمعي از مسئولان اليگودرز و سرمايه گذاران، پروژه عمليات اجرايي زيرساخت هاي گردشگري در آبشار آب سفيد آغاز شد.
اين زيرساخت ها شامل احداث پاركينگ، اورژانس، سرويس بهداشتي، نمازخانه، رستوران، آلاچيق، سوييت هاي اقامتي و سكوهاي اقامتي و فروشگاه با مجوز از دستگاه هاي مربوط و سرمايه گذاري بخش خصوصي در سايت گردشگري آبشار آب سفيد انجام مي شود.
آبشار آب سفيد يكي از مناظر ديدني و طبيعي اليگودرز است كه در 50 كيلومتري اين شهر واقع شده است اما تاكنون به آن توجه جدي نشده و همين موضوع همواره باعث نارضايتي مردم بويژه گردشگران شده است.

 



مديركل گمرك جزيره خبر داد
صدور مجوز ورود خودرو براي ساكنان قشم

قشم-خبرنگار كيهان:
مديركل گمرك قشم گفت، صدور مجوز ورود موقت خودرو به سرزمين اصلي فقط براي ساكنان اين جزيره امكانپذير است.
محمدرضا قادر در نشست اختصاصي با خبرنگار كيهان افزود: مجوز ورود موقت خودرو از گمرك قشم با مهلت يك ماهه و يك بار در سال صرفا براي ساكنان جزيره قشم صادر مي شود.
وي گفت: صاحبان خودروهاي پلاك ورود موقت پس از خروج از جزيره قشم موظفند قبل از اتمام مهلت قانوني يك ماهه، خودرو خود را براي تسويه تضامين مربوطه به گمرك قشم بازگردانند.
به گفته قادر، عدم مراجعه به موقع خودروهاي ياد شده به گمرك قشم مشمول جرايم تاخير است و برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.قادر در پايان گفت: قانونگذار روزانه جرايمي حداقل 200 هزار و حداكثر تا يك ميليون ريال براي ديركرد پس از مدت يك ماهه مهلت قانوني ورود خودروهاي پلاك موقت به جزيره قشم در نظر گرفته كه در مورد متخلفان اعمال خواهد شد.


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14