(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 20 خرداد 1391 - شماره 20227

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوفي عنان: ايران بخشي از راه حل سوريه است
پيشنهادات چهارگانه ايران در دوازدهمين اجلاس شانگهاي
آيت الله يزدي: شاخصه احزاب و گروه ها ارتباط با روحانيت اصيل است
هاشمي رفسنجاني: غرب از ابزار نخ نماي تهديد، تحريم و فشار دوري كند
جامعه مدرسين حوزه علميه قم حوادث تروريستي سوريه را محكوم كرد
پاك آيين: ناتو در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان در مقابل جامعه جهاني پاسخگو باشد
ضرغامي: پيشنهاد مي كنيم مشروح مذاكرات 1+5 در مسكو به صورت زنده پخش شود
آمريكا فهرست كشورهاي مستثني شده از تحريم نفتي ايران را اعلام مي كند
نائيني: اسناد موجود از ارتباط مديران فتنه با «كانون هاي تفكر» آمريكا حكايت دارد
عبداللهيان: حمايت كنندگان از تروريست ها مسئول جنايت «حماه » سوريه هستند
مقداد نجف نژاد رئيس فراكسيون ورزش مجلس نهم شد



به رغم مخالفت آمريكا
كوفي عنان: ايران بخشي از راه حل سوريه است

با گذشت بيش از يك سال از آشوب ها در سوريه و ناكامي محور عربي-غربي براي ساقط كردن دولت بشاراسد، كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه ضمن اشاره به برخي كارشكني ها درباره طرح 6 ماده اي اش تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران بخشي از راه حل بحران سوريه است.
به گزارش روزنامه ديلي استار، «كوفي عنان» دبيركل سابق سازمان ملل و نماينده ويژه آن و اتحاديه عرب در سوريه پنج شنبه شب پس از پايان شوراي امنيت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «اميدواريم ايران به عنوان يك كشور مهم در منطقه، بخشي از راه حل سوريه باشد.»
وي همچنين با اشاره به لزوم ايجاد گروه تماس جديد كه با مشاركت قدرت هاي بين المللي و منطقه اي باشد، تاكيد كرد كه ايران بايد بخشي از هر راه حلي باشد كه به منظور پايان بحران در سوريه ارائه مي شود.
جلسه پنج شنبه شب شوراي امنيت پشت درب هاي بسته و به منظور ارائه گزارش درباره طرح شش ماده اي عنان درباره بحران سوريه برگزار شد.
در همين رابطه، روسيه نيز بر لزوم حضور ايران در نشستي بين المللي براي بررسي اوضاع سوريه و يافتن راه حلي براي پايان بحران در اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري بلومبرگ دولت روسيه در اين باره تاكيد كرد همانطور كه «سرگئي لاوروف» وزير امورخارجه اين كشور پيشنهاد داده است، ايران بايد براي شركت در نشستي بين المللي با حضور تمام كشورهاي تاثيرگذار روي دولت و گروه هاي مخالف در سوريه دعوت شود.
«الكساندر لوكاشويچ» سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه در اظهارنظراتي كه ديروز در تلويزيون دولتي روسيه پخش شد، اعلام كرد: ما اميدواريم كه اين پيشنهاد امروز توسط «كوفي عنان» نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه و دبيركل سازمان ملل تحت بررسي قرار گيرد؛ ديدگاه قاطعانه ما اين است كه ما نمي توانيم بدون حضور كشوري مانند ايران و ساير كشورهاي منطقه كاري از پيش ببريم.
لوكاشويچ همچنين اعلام كرده است كه قتل عام جديد در سوريه كه طي آن 55 نفر ديگر كشته شدند، اقدامي تحريك آميز است كه با هدف تضعيف طرح صلح «كوفي عنان» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سور يه انجام شده است؛ وي تاكيد كرد كه پايان حمايت كشورهاي عربي از گروه هاي مسلح مخالف، به جلوگيري از تكرار اين حوادث كمك مي كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه ادامه داد: مسكو بارها از حمايت مالي و تسليحاتي برخي كشورهاي عربي از گروه هاي مسلح سوري انتقاد كرده است و از اين كشورها خواسته است تا از نفوذ خود براي جلوگيري از افزايش خشونت ها در سوريه استفاده كنند تا از تكرار حوادث حوله و حماه جلوگيري شود.
در حالي كه روسيه كشور ايران را بخش مهمي در راستاي تلاش ها براي برقراري صلح منطقه اي توصيف كرده است اما «هيلاري كلينتون» وزير امور خارجه آمريكا درباره طرح ابتكاري روسيه مبني بر حضور ايران به عنوان متحد «بشاراسد» رئيس جمهوري سوريه در نشست بين المللي با محور تحولات دمشق را مورد ترديد قرار داده و مدعي شده است: تصور دعوت از كشوري كه سرپرستي حمله نظام اسد عليه مردم اين كشور را برعهده دارد، كمي سخت است.
آمادگي ايران براي ايفاي نقش در سوريه
«محمد خزاعي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در جلسه مجمع عمومي اين سازمان كه براي بررسي شرايط سوريه تشكيل شده بود، طي سخناني ضمن محكوم كردن حوادث تروريستي اخير در سوريه، نسبت به خطر طولاني شدن بحران در اين كشور و سرايت بي ثباتي به ساير كشورهاي منطقه هشدار داد.
سفير و نماينده دائم كشورمان با بررسي عوامل تضعيف كننده طرح كوفي عنان، عدم التزام گروه هاي مسلح مخالف در سوريه به آتش بس مورد حمايت سازمان ملل را يكي از اين عوامل دانست و تاكيد كرد: همزمان با اين امر و حتي از زمان آغاز حوادث در سوريه، مقامات برخي كشورها مواضع و اظهارات تحريك آميزي در جهت تضعيف هرگونه امكان حل و فصل سياسي در سوريه داشته، خواستار تغيير حكومت در سوريه شده و گروه هاي مخالف را به سمت تقابل نظامي تشويق كردند.
خزاعي توجهات را به عمليات گسترده تروريستي گروه هاي خشن و افراطي در سوريه كه مردم بي گناه را هدف قرار داده اند، جلب كرده و گفت، واقعيت اين است كه برخي از بازيگران منطقه اي و گروه هاي مخالف مسلح در سوريه هيچگونه التزامي به ماموريت فرستاده ويژه سازمان ملل نداشته و از هيچ اقدامي براي به شكست كشانيدن طرح كوفي عنان دريغ نمي كنند كه نمونه آشكار آن در حوله و حماه اتفاق افتاده است.
سفير و نماينده دائم كشورمان با هشدار به اين كه دود ناشي از آتش برافروخته شده در سوريه، مي تواند همه منطقه را در بر گيرد، بر ضرورت توقف فوري ارسال پول، سلاح و پشتيباني جهت گروه هاي مخالف تاكيد كرد و گفت: بحران در سوريه مي تواند به بي ثباتي بيشتر منطقه منجر شده و بر روي اقتصاد، بازار انرژي و موفقيت مردم در منطقه تاثيرات منفي خواهد داشت.
خزاعي با موثر خواندن ماموريت كوفي عنان و طرح شش ماده اي وي در جهت كاهش تنش و خشونت در سوريه، بر حفظ و تقويت پروسه سياسي به عنوان تنها راه عملي تاكيد كرد و افزود: ما بايد از همه طرفها بخواهيم كه به ماموريت كوفي عنان و طرح وي پايبند باشند.
خزاعي در پايان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران حامي يك روند سياسي سازنده، بي طرفانه و صلح آميز به رهبري خود سوري ها بوده و آماده است تا نقش خود را در اين روند ايفا كند.
تحليلگران سياسي معتقدند كه هدف روسيه از برگزاري نشستي بين المللي با حضور ايران براي حل بحران سوريه تحت فشار قرار دادن مخالفان و گروه هاي مسلح اين كشور - بخوانيد تروريست ها - جهت حمايت از تلاش هاي صلح عنان است.
اما در طرف مقابل گفته مي شود هدف عنان و محور عربي-غربي ضد سوري، بوجود آوردن وضعيتي شبيه «يمن» براي انتقال قدرت در سوريه است.
روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي به جزئياتي از طرح جديد عنان اشاره كرده و آورده است: عنان به منظور شكستن بن بست، «گروه تماس» ايجاد خواهد كرد كه شامل اعضا دائم شوراي امنيت، عربستان سعودي و احتمالا قطر به عنوان نمايندگان اتحاديه عرب و نيز تركيه و ايران خواهد بود. هدف از اين اقدام گرد هم آوردن كشورهايي است كه بيشترين نفوذ را در اين شرايط دارا هستند.
منابع غيررسمي فاش كردند كه ماموريت «گروه تماس» اين است كه پيش نويس طرح انتقال قدرت را در سوريه آماده كرده و سپس مقدمات برگزاري انتخابات رياست جمهوري، پارلماني و تدوين قانون اساسي جديد را فراهم خواهد آورد.
تدوين اين نقشه راه -بخوانيد توطئه جديد - در حالي مطرح مي شود كه دولت سوريه طي يكسال گذشته 5 اقدام مهم از جمله تدوين قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات پارلماني را انجام داده و مردم اين كشور نيز از اصلاحات بشار اسد استقبال كرده اند.

 



احمدي نژاد تشريح كرد
پيشنهادات چهارگانه ايران در دوازدهمين اجلاس شانگهاي

رئيس جمهور كشورمان در دوازدهمين اجلاس شانگهاي پيشنهادات چهارگانه جمهوري اسلامي را در راستاي خروج اعضاي اين پيمان از تسلط سلطه گران بر معادلات اقتصادي جهان مطرح كرد.
محمود احمدي نژاد پيش از ظهر پنج شنبه به وقت محلي در دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي شانگهاي با بيان اينكه همه ما خواستار بناي دنيايي بهتر و دوست داشتني تر هستيم، گفت: ناكارآمدي و تبعيض آلودگي نظام حاكم بر جهان، وضعيت را به نقطه اي بحراني و شرايط غيرقابل برگشت نزديك ساخته و مشكلات ناخواسته اي را به همه ملت ها تحميل كرده است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه امروز بحران اقتصادي همه نقاط جهان از آمريكاي شمالي تا اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين را در بر گرفته و همه از آن آسيب مي بينند، افزود: امروز بحران هاي اقتصادي در آستانه تبديل شدن به بحران هاي فراگير اجتماعي و سياسي هستند.
احمدي نژاد اظهار داشت: ميل شديد دولت هاي برده دار و استعمارگر سابق كه امروز فريبكارانه تحت نام آزادي و دموكراسي سخن مي گويند نسبت به احياء دوره استعمار و چپاول ثروت ها و داشته هاي ملت ها به ويژه در آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين، زمينه ساز درگيري ها، جنگ ها و بحران هاي جاري است.
رئيس جمهور افزود: امروز كه كشورهاي آسيايي از جمله چين، هند، ژاپن، ايران، روسيه، قزاقستان و ساير كشورهاي عضو سازمان شانگهاي پس از يك دوره طولاني عقب مانده از قافله پيشرفت با سرعت در مسير پيشرفت گام برمي دارند و منطقه را به لحاظ اقتصادي در صدر جهان قرار مي دهند تمايل شديد و برنامه گسترده كشورهاي عضو ناتو براي گسترش به شرق و جلوگيري از اين رشد و احياي روابط استعماري گذشته كاملا عيان و آشكار شده است و جنگ افغانستان، پاكستان و عراق بخشي از اين طراحي پيچيده است.
احمدي نژاد در پيشنهادات چهارگانه خود به شركت كنندگان در دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي شانگهاي، تقويت همدلي و همگرايي منطقه اي و بين المللي بين اعضاء و همه ملت ها و دولت هايي كه به دنبال نظمي عادلانه و انساني هستند را به عنوان يكي از عوامل تحقق اهداف ياد شده عنوان كرد و گفت: بايد بدانيم كه استعمارگران با پيشرفت چين به همان اندازه مخالف هستند كه با پيشرفت روسيه، هند، ايران، پاكستان و همه اعضاي ديگر پيمان شانگهاي مخالفند.
رئيس جمهور تصريح كرد: گسترش همكاري هاي اقتصادي و طراحي و اجراي نظامات جديد پولي و مالي و همكاري هاي اقتصادي به عنوان راهكار و پيشنهادي ديگر حائز اهميت است، چرا كه اگر اعضاي شانگهاي رابطه پولي خود را در مراودات اقتصادي از ارز حاكم بر جهان قطع كنند، بخش وسيعي از منافع ملي و منابع آنان كه از طريق نظامات موجود به رايگان به جيب سلطه گران سرازير مي شود حفظ و صيانت خواهد شد.
احمدي نژاد پشتيباني از مراودات اقتصادي، تسهيل آن و حمايت از سرمايه گذاري هاي بين اعضاء را به نفع همه كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي دانست و اظهار داشت: تاسيس نهادهاي مالي، پولي و اقتصادي بين المللي، خارج از تسلط سلطه گران به نفع همه اعضاء، ملت ها و دولت هاي مستقل و امري ضروري و كاملا امكان پذير است.
رئيس جمهور در تشريح پيشنهاد ديگر خود به سران شركت كننده در سازمان همكاري شانگهاي خاطرنشان كرد: تقويت روابط فرهنگي و سياسي در جهت گسترش دوستي ها و همگرايي ها در برابر اصرار ديگران بر جدايي و تفرقه بسيار ضروري و تقويت كننده امنيت و پيشرفت همه اعضاء خواهد بود.
احمدي نژاد افزود: سلطه طلبان براي تامين منافع مادي و سياسي خود به هيچ يك از تعهداتشان و حتي چهارچوب ها و نظاماتي كه خود وضع كرده اند، پايبندي و تعهد ندارند و البته امروز ديگر ملت ها بيدار شده و عدالت و احترام به سرعت به مطالبه اي عمومي در بين همه ملت ها تبديل مي شود و اراده ملت ها نظم جديد را بر جهان حاكم خواهد ساخت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئيس جمهور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در تمامي زمينه هاي ممكن همچون گذشته، همكاري ها را در بالاترين سطح گسترش داده و از تحقق همه اهداف انساني و عادلانه شانگهاي حمايت خواهد كرد.
مخالفت صريح چين
با هرگونه اعمال تحريم، فشار
و تهديد عليه ايران
محمود احمدي نژاد كه از شامگاه سه شنبه به وقت محلي به منظور شركت در دوازدهمين اجلاس سران سازمان كشورهاي همكاري هاي شانگهاي و ديداري رسمي از چين وارد پكن شده بود، روز جمعه با استقبال رسمي «هوجين تائو» رئيس جمهور چين، ديدار و مذاكرات رسمي خود را آغاز كردند.
احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به توافقات صورت گرفته بين ايران و چين براي افزايش سطح مبادلات تجاري به رقم 200ميليارد دلار در سال خاطرنشان كرد: حجم مبادلات تجاري ايران و چين سال گذشته از مرز 45 ميليارد دلار گذشته و با رفع برخي موانع اداري، مي توان براحتي حجم اين مبادلات را در طول 3 تا 5 سال به بيش از 100ميليارد دلار افزايش داد و در اين راستا جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد همكاري هاي خود با چين را در عرصه انرژي نيز گسترش دهد.
رئيس جمهور چين نيز در اين ديدار با اشاره به پشتوانه تاريخي و فرهنگي كهن روابط ايران و چين از گسترش روزافزون اين روابط در سال هاي اخير ابراز خرسندي كرد و گفت: اجراي گام به گام توافقات دو كشور باعث خوشحالي و رضايت چين است و در شرايط كنوني گسترش همكاري ها در عرصه هاي مختلف را باعث تسريع و تسهيل منافع مشترك مي دانيم.
هوجين تائو تأكيد كرد: دولت چين از گسترش روابط با ايران در همه زمينه ها استقبال مي كند.
رئيس جمهوري چين ضمن تأييد و تأكيد بر مواضع كشورش درباره بهره مندي جمهوري اسلامي ايران از حق برخورداري و استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي تصريح كرد: چين تنها راه حل رسيدن به تفاهم در موضوع هسته اي ايران را گفت وگو مي داند و با هرگونه اعمال تحريم، فشار و تهديد مخالفت قاطع دارد.
پوتين: حامي حق مسلم هسته اي ايران هستيم
محمود احمدي نژاد بعد ازظهر پنجشنبه به وقت محلي در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، در ديدار «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه با بيان اينكه فرصت هاي بسيار خوبي در دو كشور براي فعال كردن همه ظرفيت هاي موجود به منظور گسترش همكاري هاي مشترك وجود دارند، گفت: شرايط منطقه اي و بين المللي، همكاري ها و روابط گسترده تر ايران و روسيه را اقتضاء مي كند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز در اين ديدار جمهوري اسلامي ايران را شريك و دوست قديمي و همسايه خوب براي روسيه دانست و تصريح كرد: تاريخي كهن و طولاني از همكاري هاي ايران و روسيه وجود دارد و ايران شريك نزديك و صميمي ما براي همكاري در حوزه خزر است.
پوتين تأكيد كرد: روسيه احترام فراواني براي گذشته تاريخي و امروز ملت ايران قائل است و در تمام مسائل بين المللي به صورت دائم با اين كشور در تماس و همكاري است.
رئيس جمهور روسيه با بيان اينكه در مورد مسئله مهم هسته اي ايران، به طور دائم با اين كشور در تماس و ارتباط هستيم، خاطرنشان كرد: روسيه كار بزرگ خود را در احداث و راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر به پايان رساند و امروز كار اين نيروگاه پيش رفته و بايد به زودي وارد مراحلي جديد شود.
پوتين گفت: روسيه همواره از پيشرفت ها و حقوق ملت ايران در همه مجامع جهاني حمايت كرده و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را حق مسلم جمهوري اسلامي ايران مي داند و همچون تهران كه با توسعه سلاح هاي كشتار جمعي و تسليحات اتمي مخالف است، اساس كار خود را بر اين ايده استوار كرده است.
وي همكاري هاي اقتصادي دو كشور را پر حجم و در سطح بالا ارزيابي كرد و افزود: مطمئنم ايران و روسيه در حوزه اقتصادي همكاري هاي بسيار بيشتري ر ا بايد با يكديگر داشته باشند.
مخالفت صريح ايران با دخالت قدرت هاي بيگانه در سوريه
محمود احمدي نژاد در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «فونيكس» چين در پاسخ به اين سؤال كه نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اظهار داشته است كه طرح جديد وي براي حل مسائل سوريه فقط با كمك ايران و روسيه قابل اجراست، نظر شما در اين رابطه چيست؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه دو حرف روشن دارد، اول اينكه اين حق همه ملت هاست كه از احترام، عدالت، آزادي و حق تعيين سرنوشت برخوردار باشند و دوم اينكه احقاق اين حق و استيفاي آن بايد با روش هاي مسالمت آميز و از آن مهمتر بدون دخالت خارجي صورت گيرد، چرا كه دخالت هاي خارجي نقطه مقابل آرامش، ثبات و احقاق حقوق ملت ها است.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه هرگاه و هرجا كه ناتو براي حل مشكلي وارد عمل شده وضع بدتر از سابق شده است، افزود: ملت سوريه ملتي رشيد و بزرگ است كه بايد به او كمك كرد تا در فضايي دوستانه و با مشاركت مردم خود اين كشور مسائلش را حل كند و اگر اصلاحاتي بايد انجام شود كه لازم هم هست، بايد در فضايي آرام و بدون تنش آفريني بيگانگان باشد در حالي كه منافع بيگانگاني كه امروز در امور داخلي سوريه دخالت مي كنند در دل درگيري و تفرقه نهفته است.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا با اجراي طرح جديد مبني بر اينكه بشار اسد با كمك و دخالت ايران و روسيه قدرت را به هركس كه خودش تشخيص مي دهد واگذار كند، موافق هستيد؟ تصريح كرد: به هيچ وجه نبايد در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت كرد و چنين اموري فقط در حيطه اختيارات دولت و ملت سوريه است؛ سياست جمهوري اسلامي ايران توقف كشتار، كينه ورزي و دخالت بيگانگان در سوريه و حاكميت اراده اين ملت بر سرنوشت خويش است.
آمريكا به اهداف خود
در افغانستان دست نخواهد يافت
احمدي نژاد بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلي در حاشيه دوازدهمين اجلاس شانگهاي در ديدار با حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان گفت: جمهوري اسلامي ايران و افغانستان هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي از يكديگر جدا نخواهند شد و همواره يار يكديگر باقي خواهند ماند و در اين راستا ايران از هر كمكي به مردم افغانستان دريغ نخواهد كرد.
رئيس جمهور با بيان اينكه آمريكايي ها هرچه تلاش كنند موفق نخواهند شد شرايط تسلط كامل بر امور دنيا را احيا نمايند، اظهار داشت: يكي از مصاديق اين تلاش انعقاد نامه امنيتي با افغانستان است كه مطمئنم نفعي از محل اين توافقنامه نصيب آمريكايي ها نخواهد شد و آنها به اهدافي كه از اين توافق نامه منظور كرده اند دست نخواهند يافت.
محمود احمدي نژاد همچنين در ديدار با «آصف علي زرداري»، رئيس جمهور پاكستان با بيان اينكه حقوق و منافع ملت هاي منطقه براي سلطه طلبان هيچ اصالتي ندارد، گفت: مستكبران همه امور و مسائل را در چارچوب منافع خود ارزيابي كرده و هدف آنها از حضور و دخالت در امور منطقه، مقابله با استقلال و حركت ملت ها براي پيشرفت است.
بازگشت احمدي نژاد به تهران
رئيس جمهور كشورمان و هيئت همراه پس از شركت در اجلاس شانگهاي ديروز عازم تهران شد.

 



آيت الله يزدي: شاخصه احزاب و گروه ها ارتباط با روحانيت اصيل است

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ديدار با جامعه اسلامي مهندسين گفت: يكي از مهمترين شاخص هاي احزاب حركت زير نظر ولي امر و چتر روحانيت اصيل است.
به گزارش فارس، آيت الله محمد يزدي پيش از ظهر پنج شنبه در ديدار با اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين كه در دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم برگزار شد به ارتباط با روحانيت اصيل كه يكي از مهمترين شاخص هاي احزاب و گروه ها به شمار مي رود اشاره و تصريح كرد: به نظر بنده تك گرايي و فردگرايي هميشه خطرناك است. هيچ وقت به يك نفر نبايد تكيه كرد اما اگر به گروه، جمع و مجموعه توجه شود معمولاً حق در مجموعه گم نخواهد شد.
وي بر همين اساس به احزاب اشاره كرد كه بايد زير نظر ولي امر و چتر روحانيت حركت كنند و اظهار داشت: چگونه مي توان روحانيت اصيل را تشخيص داد و اينكه با چه كسي خود را هماهنگ كرد بايد گفت اگر با يك يا دو نفر هماهنگي صورت گيرد ممكن است لغزش ايجاد شود اما اگر هماهنگي با مجموعه باشد كمتر انحراف به وجود مي آيد يا اصلاً انحرافي صورت نخواهد گرفت.
همچنين آيت الله جوادي آملي رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء در ديدار با جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه برخي از شما در مجلس يا خارج از مجلس قرار داريد، تصريح كرد: ما در هر بخشي كه حضور داشته باشيم، به يك منبع الهي نياز داريم و در واقع 3 عنصر مدار قانوني، استخراج اين مواد از مباني و همچنين اين مباني را از منابع گرفتن در جامعه و مجلس بسيار مهم است و تفاوت نظام اسلامي با غيراسلامي در ضلع سوم است.
آيت الله جوادي آملي ادامه داد: بايد گفت كه سازمان ملل دستش خالي است. سازمان ملل مواد و مباني را دارد اما منابع را ندارد و همانگونه كه در بغداد ايران رامعطل كردند، در مسكو نيز ايران را معطل خواهند كرد؛ با اينكه حق با ما است.
آيت الله حسين نوري همداني نيز در ديدار با جامعه اسلامي مهندسين گفت: پيام انقلاب اسلامي ايران بايد به كل جهان برسد چرا كه نمونه ها و حركت هاي بسياري از آن به وجود آمده است؛ از تونس و مصر و يمن و ليبي همه بيدار شده اند و امروز ما مي بينيم اين پيام از جبل الطارق گذشته و وارد اروپا شده است.

 



هاشمي رفسنجاني: غرب از ابزار نخ نماي تهديد، تحريم و فشار دوري كند

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد كه غرب بايد بداند كه راه موفقيت مذاكرات، تصريح آنها بر حقوق حقه مردم ايران و نيز عدم استفاده از ابزار نخ نماي تهديد، تحريم و فشار است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از دانشجويان و استادان گروه حقوق و علوم سياسي واحد پرديس دانشگاه آزاد اسلامي در پاسخ به سؤالي پيرامون آينده مذاكرات هسته اي با گروه 1+5، نابرابر بودن اين مذاكرات را يادآور شد و گفت: اگرچه جمهوري اسلامي ايران با كمك خداوند متعال و مقاومت مردم فداكار كشورمان در راه حقوق خود ايستاده است، اما فشارهاي همه جانبه جبهه استكبار، اجازه مذاكره برابر براساس «بازي برد- برد» را نمي دهد. لذا غرب بايد بداند كه راه موفقيت مذاكرات، تصريح آنها بر حقوق حقه مردم ايران و نيز عدم استفاده از ابزار نخ نماي، تهديد، تحريم و فشار است.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به پرسشي پيرامون آينده جنبش هاي منطقه و نقش جمهوري اسلامي در آن، حركت هاي مردمي و اسلامي كشورهاي اسلامي را الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران خواند و با تأكيد بر لزوم هوشياري انقلابيون درباره آينده انقلاب ها گفت: جمهوري اسلامي ايران مي توانست از مرحله الهام بخشي به مرحله انتقال تجربيات و تأسيس و كارآمدي نظام اسلامي برسد، اما اينكه چرا در اين مورد ضعف وجود دارد، نياز به آسيب شناسي توسط كارشناسان و محققان حوزه و دانشگاه دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسشي پيرامون خلاف قانون بودن قانون گذاري توسط مجمع تشخيص مصلحت، با تأييد اين مطلب گفت درمان جنگ چند مورد قانون گذاري توسط مجمع انجام گرفت، اين امر را مختص دوران خاصي چون دفاع مقدس و البته زيرنظر حضرت امام(ره) خواند و گفت: به خاطر وضع خاصي كه در دوران دفاع مقدس داشتيم و لازم بود برخي موارد نظير قانون كار، تعزيرات حكومتي و يا اراضي كشاورزي و نيز قانون مواد مخدر كه به لحاظ شرعي و قانون اساسي مبنايي براي آن نداشتيم و ضرورت جنگ و نياز جامعه نيز بود توسط مجمع تصويب شد و پس از جنگ ديگر موردي به عنوان تصويب قانون در مجمع نداشتيم و شايد بشود آن موارد را هم از مصاديق معضلات و بن بست شكني خواند.

 



جامعه مدرسين حوزه علميه قم حوادث تروريستي سوريه را محكوم كرد

سرويس شهرستان ها:
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتشار بيانيه اي اقدامات تروريستي اخير در سوريه را محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است: دولت و ملت كشور مسلمان سوريه، روزهاي بسيار سختي را مي گذرانند. با آنكه دولت سوريه، بارها و بارها مخالفان را به مذاكره دعوت كرده و گام هاي خوبي برداشته است ولي مخالفين به وسيله عوامل تروريستي خود آتش بس را نقص كرده و گفت وگو بي ثمر مانده است. ترديدي نيست كه تشديد بحران ها در سوريه، به نفع آمريكا و رژيم صهيونيستي است لذا آنان با توطئه هاي گوناگون مي كوشند تا بر اختلافات دامن بزنند و آن را حل نشدني جلوه بدهند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به كشتار حدود 150 نفر از مردم بي دفاع سوريه توسط تروريست ها اين سوال را مطرح كرد كه آيا جز اين است كه استكبار جهاني (آمريكا و اسرائيل) و عوامل دست نشانده آنان در منطقه متهم اصلي اين حادثه اند؟! آيا جز اين است كه غاصبان بلندي هاي جولان، دشمن درجه يك هرگونه ثبات و آرامش در سوريه اند؟!
در اين بيانيه با اشاره به پيروزي مقاومت در جنگ 33 روزه لبنان و مقاومت 22 روزه غزه، همچنين سرنگوني رژيم مبارك به عنوان متحد تل آويو در منطقه آمده است رژيم صهيونيستي با تمام توان درصدد رخنه در سپر مقاومت و انتقامگيري از ملت و دولت سوريه است و مي خواهد امواج خروشان بيداري اسلامي در منطقه را از مسير خود منحرف سازد، غافل از آنكه امروز ملت هاي منطقه پرچمدار مبارزه با آمريكا-كه مصداق اتم استكبار در قرآن كريم است - و مبارزه با رژيم صهيونيستي - كه مصداق بارز اشد الناس عداوه للمؤمنين در قرآن كريم است- هستند.
در پايان اين بيانيه تاكيد شده است جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن محكوم كردن فجايع اخير در سوريه و ابراز همدردي با دولت و ملت شريف آن، بهترين راه براي پايان بخشيدن به بحران هاي اخير را گفت وگوي مسالمت آميز طرفين مي داند و اميد آن را دارد كه كشورهاي اسلامي با وحدت كلمه بتوانند توطئه هاي آشكار و پنهان ايادي استكبار در ميان مسلمانان را برطرف سازند.

 



پاك آيين: ناتو در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان در مقابل جامعه جهاني پاسخگو باشد

رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با محكوم كردن حمله هوايي ناتو به شرق افغانستان ،اين اقدام را مصداق بارز نقض حقوق بشر و ناديده گرفتن موازين بين المللي دانست و گفت: ناتو در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان در مقابل جامعه جهاني بايد پاسخگو باشد.
محسن پاك آيين در گفتگو با مهر،با اشاره به نارضايتي جامعه بين المللي از اقدامات خشن و غير انساني سربازان خارجي در افغانستان گفت: اعتراض مردم اروپا و آمريكا به ادامه حضور نيروهاي بيگانه در افغانستان،نتيجه طبيعي عملكرد منفي نيروهاي بيگانه در افغانستان است.
رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه افزود: با توجه به انتقاد شديد حامد كرزاي از اقدام اخير نظاميان خارجي، انتظار مي رود نشست وزراي امور خارجه در كابل در روز 25 خرداد، موضوع نقض حقوق بشر در افغانستان را مورد توجه قرار دهد.
حمله هوايي ناتو به شرق اين كشور موجب كشته شدن 18 غيرنظامي شد و حامد كرزاي ضمن انتقاد شديد به اين حمله كه روز چهارشنبه به يك خانه مسكوني در ولايت لوگار انجام شده، اين اقدام را غيرقابل قبول خواند.

 



ضرغامي: پيشنهاد مي كنيم مشروح مذاكرات 1+5 در مسكو به صورت زنده پخش شود

رئيس سازمان صدا و سيما گفت : پيشنهاد مي كنيم مشروح مذاكرات آينده گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران در مسكو به صورت زنده توسط شبكه هاي جهاني پخش شود.
رئيس سازمان صدا و سيما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اصول عقلانيت سياسي در غرب گفت: پيشنهاد مي كنيم مشروح مذاكرات آينده گروه 1+5 و جمهوري اسلامي ايران در مسكو به صورت زنده توسط شبكه هاي جهاني پخش شود.
آقاي ضرغامي از آمادگي رسانه ملي براي پخش مشروح اين مذاكرات به زبان هاي زنده دنيا توسط شبكه هاي جمهوري اسلامي خبر داد و اعلام كرد: اين اقدام گام موثري در جهت اعتماد سازي و تنوير افكار عمومي مردم دنيا در تشخيص قوت استدلال، ميزان پايبندي به حقوق قانوني ملت ها و صداقت طرفين مذاكره خواهد بود.
رئيس رسانه ملي افزود: افكار عمومي دنيا انتظار دارد اين مذاكرات، سازنده و رو به جلو باشد. رسانه هاي مستقل مي توانند با اقدامات مبتكرانه زمينه اين تحول را در سطح جهاني فراهم كنند.

 



در روزهاي آينده
آمريكا فهرست كشورهاي مستثني شده از تحريم نفتي ايران را اعلام مي كند

يك مقام دولتي در آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن در روزهاي آينده فهرست جديدي از كشورهايي را كه از تحريم هاي نفتي ايران مستثني شده اند منتشر مي كند.
به گزارش رويترز، به موجب تحريم هاي آمريكا عليه ايران كشورهايي كه اقدام به خريد نفت از ايران كنند با تحريم هاي واشنگتن روبرو مي شوند، اما ايستادگي كشورها در برابر اين تحريم ها سبب شد تا در ماه مارس ايالات متحده 11 كشور را از اين تحريم ها مستثني كند و بر همين اساس قرار است ظرف روزهاي آينده نيز كشورهاي جديدي را كه از اين قانون مستثني شده اند، اعلام كند.
اين مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود به فهرست اين كشورهاي جديد اشاره نكرده اما گفته كه نبايد اين انتظار وجود داشته باشد كه تمام خريداران نفت ايران از تحريم هاي آمريكا مستثني شوند.
به گفته اين مقام آمريكايي، اين فهرست به احتمال زياد روز يكشنبه يا دوشنبه هفته آينده منتشر مي شود.
رويترز در ادامه مي نويسد : بيش از دو سوم نفت صادراتي ايران را خريداران آسيايي و به ويژه كشورهاي چين، ژاپن، هند و كره جنوبي خريداري مي كنند كه البته ژاپن پيشتر از اين فهرست خارج شده بود و مذاكراتي ميان مقامات هند، چين، كره جنوبي و حتي تركيه با مقامات آمريكايي در جريان بود تا آنها را نيز از فهرست تحريم ها خارج كند.
برهمين اساس مقامات آمريكايي اعلام كرده اند كه مذاكرات خوبي با مقامات كره جنوبي داشته اند و همچنين مدعي شده اند كه سئول با كاهش خريد نفت از ايران موافقت كرده و از تاريخ اول جولاي يعني زمان اجراي تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران، كره جنوبي نفت كشورهاي ديگر را جايگزين نفت ايران مي كند،اما در صورتيكه نام كره جنوبي در فهرست جديد آمريكا باشد، اين كشور همچنان مي تواند بدون مشكل به خريد نفت از ايران ادامه بدهد.
رويترز در ادامه به تنش هاي ميان چين و آمريكا نيز اشاره كرده و مي نويسد : البته ممكن است آمريكا براي آنكه فشار تحريم ها بر ايران را به قوت خود نگاه دارد، چين و سنگاپور را از تحريم هاي خود مستثني نكند تا چين به عنوان بزرگترين خريدار نفت ايران براي تهيه نياز خود با مشكل روبرو باشد.
در همين رابطه «مارك دابوويتز» رئيس موسسه دفاع از دموكراسي هاي آمريكا به رويترز گفت: پيش بيني من اين است كه به غير از چين همه خريداران نفت ايران از تحريم هاي آمريكا مستثني مي شوند.
به نوشته رويترز، دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران كه خريداران نفت اين كشور را هدف قرار داده از تاريخ 28 ژوئن ( 8 تير ) به اجرا در مي آيد و البته «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا به وزارت خارجه اين كشور اين اختيار را داده كه خريداراني كه با كاهش واردات نفت از ايران موافقت كنند را از فهرست تحريم ها خارج كند.

 



نائيني: اسناد موجود از ارتباط مديران فتنه با «كانون هاي تفكر» آمريكا حكايت دارد

رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام حسين(ع) گفت: اسناد و مدارك موجود از ارتباط كساني كه فتنه 88 را مديريت مي كردند با 1200 كانون تفكر در آمريكا حكايت دارد.
«علي محمدنائيني» در چهارمين كارگاه جنگ نرم كه به همت بسيج اساتيد گلستان برگزار شد، درخصوص اينكه بازيگران در جنگ نرم تاثير بسزايي دارند، اظهار داشت: در جنگ نرم به زعم بازيگراني كه آن نظام را مورد آماج قرار مي دهند، با بهره گيري از قدرت نرم، اراده خود را تحميل مي كنند.
استاد دانشگاه امام حسين(ع) در ادامه اضافه كرد: در فتنه 88 نيز يك پشتوانه تهاجمي فرهنگي 10، 15 ساله وجود داشت كه توانست استحاله فرهنگي به وجود آورد و سپس بسيج اجتماعي در جامعه به بهانه انتخابات ايجاد شود.
وي در تشريح انعطاف، سياليت و عامليت در مديريت جنگ نرم اظهار داشت: اين سياليت را در فتنه 88 مشاهده كرديم و همانطور كه ما در فتنه 88 شبكه هاي اجتماعي را براي حوزه عمليات رواني پيش بيني نمي كرديم، پس در فتنه آينده نيز نمي توانيم برخي از وجوه را پيش بيني كنيم و البته اين جنگ در داخل و خارج كارآمدي و اعتبار نظام را به چالش مي كشد.
اين استاد دانشگاه درخصوص راه برون رفت از اين چالش ها تاكيد كرد: بايد در هر عرصه اي قرارگاهي به صورت جداگانه فعاليت كند. مثلا در عرصه هاي اينترنت، عفاف و حجاب و... قرارگاه هاي جداگانه اي نياز داريم تا علاوه بر توليدات داخلي با رصد دشمن به مقابله با آن بپردازد.
نائيني درخصوص كاركرد بنيادها و موسسات فعال و تصميم ساز در آمريكا گفت: 1200 كانون تفكر در آمريكا فعاليت مي كند كه حتي برخي از ايراني هاي فراري نيز در اين كانون ها حضور دارند.
وي افزود: در آمريكا جايگاه اين مراكز تصميم ساز در كنار رسانه به عنوان قوه چهارم حاكميت در تراز سه قوه ديگر قرار دارد كه برخي از مراكز به مراكز فشار سياسي تبديل شده اند.
رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام حسين با بيان اينكه پژوهشگاه هاي كانون هاي تفكر در آمريكا بر تصميم هاي سياست مداران آمريكايي تاثير داشته است، تصريح كرد: البته اين به معناي موفق بودن آنها نيست، ولي بالاخره اسنادي كه آنها ارائه مي كنند، دنيا را تحت تاثير قرار مي دهد.
نائيني با اشاره به اينكه در نشست هاي اين كانون هاي تفكر اشخاصي براي تحقق اهداف آنها به ديگر كشورها معرفي مي كنند، تصريح كرد: اين كانون ها نيروهايي را براي جاسوسي و براندازي در كشورهاي ديگر تربيت مي كنند و همچنين آنها را براي تحقق اهداف خود در همه زمينه ها تقويت مي كنند.
وي افزود: بنا بر اسناد و مداركي كه موجود است كساني كه فتنه 88 را مديريت مي كردند با اين كانون ها در ارتباط بوده اند.
اين استاد دانشگاه در ادامه به چهار نظريه تهديد اشاره كرد و اظهار داشت: ريشه تهديدها در ذات و ماهيت انقلاب اسلامي، رفتار جمهوري اسلامي است و يا آنكه ريشه تهديدها به نخبگان و مسئولان تراز اول جمهوري اسلامي ارتباط پيدا مي كند و همچنين برخي از ريشه هاي تهديد به بخشي از حاكميت و نهادهاي اداري و سياسي مربوط مي شود.
رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام حسين(ع) درخصوص ريشه تهديد كه مربوط به نخبگان و مسئولان تراز اول است، تصريح كرد: در اين مرحله دشمن تمركز خود را بر اصل جايگاه ولايت فقيه قرار داده و معتقد است تا زماني كه ولايت فقيه وجود دارد، نمي توانند اهداف خود را در ايران تحقق بخشند.
نائيني به تشريح ريشه تهديدي كه مربوط به بخشي از حاكميت است، پرداخت و تاكيد كرد: از ديگر كانون هايي كه دشمن تمركز ويژه اي بر آن دارد، توجه اصلي به سپاه و بسيج است كه معتقدند اگر به اين پايگاه هاي اجتماعي ضربه وارد شود، جايگاه ولايت فقيه نيز تنزل خواهد كرد.
به گزارش فارس، وي افزود: با اين رويكرد است كه هجمه هاي رسانه اي غرب عليه سپاه و بسيج فعاليت مي كنند و قصد دارند سپاه را به عنوان سازمان تروريستي معرفي كنند.
نائيني در ادامه اضافه كرد: مديريت رهبرمعظم انقلاب در فتنه 88 بسيار هوشمندانه بود و رهبرانقلاب اسلامي با بصيرت افزايي به مقابله با توطئه ها پرداختند كه در نهايت اين توطئه ها با تجمع مردم خنثي شد.
رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام حسين(ع) با اشاره به اينكه تهاجم فرهنگي مقدمه انقلاب رنگي است، تصريح كرد: ابتدا بايد ارزش ها و باورهاي نخبگان جامعه با تهاجم فرهنگي دگرگون شود و سپس با بهره گيري از رويدادهاي اجتماعي مثل انتخابات براندازي صورت گيرد.

 



عبداللهيان: حمايت كنندگان از تروريست ها مسئول جنايت «حماه » سوريه هستند

معاون عربي آفريقاي وزارت خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با بازماندگان فاجعه تروريستي منطقه حماه ، مسئوليت آن را متوجه برخي طرف هايي دانست كه با شعار دفاع از مردم سوريه عملا از تروريستها حمايت مي كنند.
به گزارش فارس، حسين امير عبداللهيان در واكنش به نشست به اصطلاح دوستان سوريه اعلام كرد: برخي طرف ها به جاي حمايت از تروريست ها از مردم سوريه حمايت كنند و فرياد مردم مظلوم بحرين را مورد توجه قرار دهند.
معاون عربي آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان ضمن ابراز همدردي با بازماندگان فاجعه تروريستي اخير در منطقه حماه (روستاي القبير) تداوم اين قبيل اقدامات را جنايت تروريستي سازمان يافته عليه بشريت خواند.
وي مسئوليت آن را متوجه برخي طرف هايي دانست كه با شعار دفاع از مردم سوريه عملا از تروريست ها حمايت مي كنند.
امير عبداللهيان با تاكيد بر اين كه واقعيات را نمي توان از منظر افكار عمومي آگاه منطقه دور نگاه داشت، از اعمال سياست دو گانه انتقاد و اظهار داشت: به جاي حمايت از تروريست ها در سوريه بايد از طرح اصلاحات رئيس جمهوري بشاراسد و تلاش هاي كوفي عنان نماينده دبيركل سازمان ملل حمايت كرد و نيز وضعيت مردم بحرين را كه مورد سركوب، كشتار و شكنجه قرار دارند مورد توجه قرار داد.
وي با تاكيد بر اهميت امنيت و ثبات منطقه اي، توقف خشونت ها و گفت وگوي ملي و همه جانبه را مناسب ترين راهكار دانست و اضافه كرد: همانگونه كه راهكار نظامي در بحرين ناكارآمد بوده است، حمايت از تروريست ها در سوريه اقدامي شكست خورده، مغاير حقوق مردم سوريه و تهديد كننده صلح و امنيت منطقه اي و جهاني است.

 



مقداد نجف نژاد رئيس فراكسيون ورزش مجلس نهم شد

عضو فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي از انتخاب مقداد نجف نژاد به عنوان رئيس اين فراكسيون در مجلس نهم خبر داد.
حجت الاسلام سيد جلال يحيي زاده عضو فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: حدود 15 نفر از اعضاي فراكسيون ورزش طي جلسه اي انتخابات اين فراكسيون را برگزار كردند.
وي با بيان اينكه بر اساس انتخابات انجام شده مقداد نجف نژاد نماينده بابلسر رئيس فراكسيون ورزش مجلس شد، افزود: بت كليا، تابش، گروسي و بنده از جمله اعضاي فراكسيون ورزش مجلس هستيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14