(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 24 خرداد 1391 - شماره 20231

بهبود درمان بدخيم ترين سرطان مغز با نانوذرات طلا!
بهداشت مواد غذايي
پانداهاي ماقبل تاريخ



بهبود درمان بدخيم ترين سرطان مغز با نانوذرات طلا!

پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله اي كه اخيرا در نشريه «nature medicineس به چاپ رساندند، نشان دادند كه با استفاده از نانوذرات مهندسي شده مي توان تومورهاي مغزي را با دقت بالايي زدود.
اين روش جديد درمان بيماراني را كه داراي سرطان مغزي كشنده اي هستند بهبود مي دهد.
به گزارش ايسنا، درآمريكا سالانه حدود 14 هزار نفر دچار سرطان مغز مي شوند كه از اين تعداد حدود 3000 نفر گيليوبلاستوماز هستند كه بدخيم ترين نوع اين سرطان محسوب مي شود. پيش بيني زمان زنده ماندن كساني كه دچار اين نوع سرطان هستند بسيار سخت است؛ اما به طور ميانگين اين بيماران بدون درمان تنها سه ماه زنده مي مانند و با جراحي مي توان اين مدت زمان را به نزديك يك سال رساند.
يكي از دلايل كم بودن شانس زندگي در بيماران آن است كه حتي ماهرترين جراحان نيز قادر به زدودن همه تومورها از سلول هاي مغز نيستند. پس از جراحي، سلول هاي سرطاني باقيمانده قادرند تكثيريافته و جاي سلول هاي زدوده شده را پر كنند كه به آن «ميكرومتاستاز» گفته مي شود. مشاهده «ميكرومتاستازها» با چشم غيرمسلح امكان پذير نيست.
اخيرا روشي مبتني بر نانوذرات ارائه شده است كه با استفاده از آن مي توان تومورها را قبل و درحين جراحي تصويربرداري كرد. نانوذرات مورد استفاده در اين روش از جنس طلا بوده كه با عوامل شيميايي پوشانده شده است.
«گامبهير» از محققان اين پروژه مي گويد: ما فرض كرديم كه اين ذرات تنها به بافت هاي سرطاني بيمار نفوذ مي كنند نه سلولهاي سالم. از آنجا كه رگ هاي خوني تغذيه كننده تومور داراي نشت هستند، بنابراين اين ذرات مي توانند شانس خروج از رگ و واردشدن به تومور را داشته باشند كه با پوشش منحصر به فرد خود مي توانند به تومور متصل شوند. پس از اتصال مي توان با روش هاي مختلف تصويربرداري جاي آنها را مشخص كرد و نتيجه جراحي را بهبود داد.
يكي از روش ها MRI است كه با آن مي توان مرز تومور را مشخص كرد اما حين جراحي امكان تعيين دقيق محل تومور وجود ندارد. با استفاده از نانوذرات داراي پوشش گادولينيوم و مواد شيميايي كنتراست دهنده MRI مي توان اين مشكل را حل كرد.
روش دوم، تصويربرداري فتواكوستيك است كه در آن پالس هاي نوري با استفاده از هسته نانوذرات طلا جذب مي شوند. با گرم شدن نانوذرات، سيگنال هاي فراصوت توليد مي شوند كه اين سيگنال ها قابل تبديل به تصوير است. اين روش حساسيت زيادي دارد. بنابراين مي توان براي زدودن توده تومور مورد استفاده قرارگيرد.
روش سوم، تصويربرداري رامان است كه در آن نانوذرات طلا قادرند سيگنال هاي كم رمق رامان را تقويت و با استفاده از ميكروسكوپ ويژه اي آنها را ضبط كنند.

 



بهداشت مواد غذايي

رعايت بهداشت مواد غذايي يك موضوع جهاني است كه سازمان هاي مختلفي بر آن نظارت دارند. سازمان بهداشت جهاني واقع در نيويورك يكي از مهم ترين آنهاست كه همه ساله دستورات و قوانيني را براي تمام كشورها وضع مي كند.
با استفاده از دستورات ساده مي توانيد خود را از اين بيماري ها محافظت كنيد. اين قوانين به طور قابل توجهي خطر بيماري هاي ناشي از آلودگي موادغذايي را كاهش مي دهند. از مهم ترين اين قوانين كه اعلام شده اند عبارتند از:
طولاني بودن فاصله بين تهيه و مصرف غذا
نگهداري غذاهاي آماده به مدت طولاني در درجه حرارت مناسب براي رشد باكتري ها
حرارت ناكافي و آلودگي هاي ثانويه
تماس افراد آلوده با غذا
سازمان جهاني بهداشت در مقابل اين اشتباهات توصيه هايي دارد كه خطر آلودگي، بقا و تكثير عوامل بيماري ها را در غذاها كاهش مي دهد. قوانين مهم سازمان جهاني بهداشت براي ايمني و بهداشت غذايي نشان مي دهد كه مصرف بسياري از موادغذايي نظير ميوه ها و سبزي ها در حالت طبيعي بهترين توصيه است ولي موادغذايي ديگر بدون طي مراحل فرآوري ايمن نيستند.
براي مثال به جاي شيرتازه، شير پاستوريزه بخريد و اگر قدرت انتخاب داريد از گوشت تازه يا فريز شده اي استفاده كنيد كه به وسيله اشعه يونيزان پاستوريزه شده باشد. در هنگام خريد به ياد داشته باشيد فرآوري كردن موادغذايي براي افزايش ايمني، همراه با افزايش مدت ماندگاري ابداع شده است. غذاهاي معيني مثل كاهو كه به صورت خام خورده مي شوند، احتياج به شست وشو و ضدعفوني دقيق دارند.
بسياري از غذاهاي خام، به خصوص گوشت سفيد، گوشت قرمز و شير غيرپاستوريزه، معمولا آلوده به ميكروب هاي بيماري زا هستند. پخت دقيق آنها مي تواند ميكروب هاي بيماري زا را از بين ببرد ولي به خاطر داشته باشيد براي رسيدن به اين مهم دماي تمام قسمت هاي ماده غذايي بايد به حداقل 70 درجه سانتيگراد برسد. گوشت، ماهي و ماكيان يخ زده بايد قبل از پخت، كاملا از انجماد خارج شوند.
وقتي غذاي طبخ شده به اندازه دماي اتاق سرد شود، ميكروب ها در آن شروع به تكثير مي كنند و هر چه زمان بيشتري سپري شود، خطر بيشتر است. براي رعايت ايمني، غذا را بلافاصله بعد از پخت مصرف كنيد.
اگر مجبوريد غذا را جلوتر تهيه كنيد يا مي خواهيد آن را براي مدتي نگهداريد، آن را در مكان گرم نزديك يا بالاي 60درجه سانتيگراد يا در مكان سرد نزديك يا زير 10 درجه سانتيگراد نگهداري كنيد. زماني كه بخواهيد غذا را براي مدت چهار يا پنج ساعت نگهداري كنيد، اين قانون اهميت حياتي خواهد داشت.
به طور كلي غذاي كودكان بهتر است از قبل تهيه نشود. يكي از اشتباهاتي كه موجب بروز مسموميت هاي غذايي مي شود گذاشتن مقدار زيادي غذاي گرم در داخل يخچال است. در يك يخچال تقريباً پر، غذاها نمي توانند به آن سرعت كه بايد و شايد سرد شوند. وقتي مغز غذا به مدت طولاني گرم باقي بماند (يعني بالاي 10درجه سانتيگراد)، ميكروب ها در آن رشد كرده و به سرعت تا حد بيماري زايي تكثير مي شوند.
اين بهترين روش مبارزه با ميكروب هايي است كه ممكن است در طول نگهداري رشد كرده باشند. نگهداري مناسب، رشد ميكروب ها را كاهش مي دهد ولي ميكروارگانيسم ها را از بين نمي برد. بنابراين غذا را يك بار ديگر به دقت حرارت دهيد، به طوري كه دماي تمام قسمت هاي غذا به حداقل 70درجه سانتيگراد برسد.
غذاهاي سالم پخته شده مي توانند در اثر كوچك ترين برخورد با غذاهاي خام آلوده شوند. اين آلودگي ممكن است مستقيم باشد، مثل زماني كه گوشت خام مرغ با غذاي پخته تماس يابد. اين موضوع مي تواند از اين هم ظريف تر باشد. براي مثال زماني كه مرغ خام را آماده مي كنيد از همان تخته و چاقوي شسته نشده براي قطعه قطعه كردن مرغ پخته استفاده نكنيد، انجام اين كار مي تواند تمام خطرات بالقوه رشد ميكروبي را دوباره ايجاد كرده و باعث بروز بيماري شود.
قبل از شروع به آماده كردن غذا و همين طور بعد از پايان اين كار دست هاي تان را به دقت بشوييد، خصوصاً بعد از آماده سازي غذاهاي خام مثل ماهي، گوشت و ماكيان و اگر در دست هاي تان عفونتي وجود دارد قبل از تهيه غذا روي آن را پوشانده و پانسمان كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد حيوانات خانگي مانند سگ، پرندگان و به خصوص لاك پشت غالباً ناقل ميكروب هاي بيماري زاي خطرناكي هستند كه مي توانند از دست هاي شما به غذا منتقل شوند.
از آنجايي كه غذاها به آساني آلوده مي شوند تمام سطوح مورد استفاده هنگام آماده سازي و تهيه غذا بايد دقيقاً تميز نگه داشته شوند. هر ذره غذا، يا لكه اي مي تواند يك منبع ميكروب باشد. پارچه هايي كه با ظروف و وسايل آشپزي تماس دارند بايد هر روز تعويض و قبل از مصرف دوباره در آب جوشانده شوند. پارچه هاي جدا براي تميز كردن زمين ها نيز به شست وشوي مكرر نياز دارند.
نگهداري غذا در ظروف دردار بهترين راه محافظت غذاست.
وجود آب پاكيزه همان قدر كه براي نوشيدن مهم است براي تهيه غذا نيز اهميت دارد. اگر در مورد آب مصرفي تان شك داريد قبل از اضافه كردن آن به غذا يا استفاده براي تهيه يخ، آن را بجوشانيد، به خصوص در مورد آب مورد استفاده براي تهيه غذاي فرزندانتان بسيار دقت كنيد.

 



پانداهاي ماقبل تاريخ

با كشف يكي از اقوام ماقبل تاريخ خرسهاي پانداي بزرگ در اسپانيا، برخي از محققان اظهار مي دارند كه خاستگاه اصلي پاندا چيني در اروپا بوده است.
به گزارش مهر، براساس نتايج تحقيقات دانشمنداني كه اخيرا دندانهاي فسيل شده اين گونه تازه كشف شده را يافته اند، اين خرس كه از آن با عنوان Agriarctos Beatrix ياد مي شود 11 ميليون سال پيش مي زيسته و در جنگل هاي مرطوبي زندگي مي كرده كه اكنون اسپانيا است.
براساس اظهارات جوان آبلا، ديرينه شناس موزه ملي علوم طبيعي اسپانيا، كشف اين دندانهاي فسيل شده به متخصصان ديرينه شناسي اطلاعات بسياري درباره اين گونه ارائه مي كند.
وي اظهار داشت: براي مثال تمام دندانهاي خرس داراي ويژگيهايي است كه ما از آن متوجه مي شويم اين دندانها متعلق به خرس بوده است، همين ويژگيها درباره دندانهاي سگها، گربه ها، آهوها و ساير گروه هاي مهره دار نيز وجود دارد.
وي افزود: پس از تحليل اين دندانهاي فسيل شده محققان نتيجه گيري كرده اند كه اين دندانها متعلق به خانواده خرسها است و به طور دقيق متعلق به يك تيره فرعي از خرسهاي پاندا بزرگ است و شباهت اين تيره فرعي به خرسهاي پاندا بسيار جالب است، چرا كه اين خرس داراي طرحهايي شبيه به طرح پانداها و با همان رنگ سياه و سفيد بوده است.
اين حيوان 60 كيلوگرم وزن داشته و به نظر مي رسد كه از شكارچيان قابل توجهي در دوران پيش از تاريخ اروپا نبوده است.
اين گونه تازه كشف شده چون پانداهاي كنوني از درختها بالا مي رفتند تا از انواع مختلف شكارچيان آن زمان در امان باشند.
براساس گزارش نشنال جغرافي، همچنين مشخص شده است كه اين خرس كهن ترين گونه شناخته شده در اين تيره فرعي است كه پانداهاي بزرگ نيز بخشي از آن محسوب مي شوند. از اين رو محققان اعتقاد دارند كه خاستگاه خرس پاندا كه در حال حاضر در چين زندگي مي كنند در مناطق گرم و مرطوب جنوب غربي اروپا بوده است.
خرسهاي پانداي امروزي در نواحي مركزي و جنوبي غربي چين زندگي مي كنند. پاندا به سادگي توسط لكه هاي سياه روي گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسايي است.
پاندا امروزه فقط در چند كوهستان مركزي چين عمدتا در ايالت سيچوآن و در حد كمتري در شاآن شي و گانسو زندگي مي كنند.
پانداها زماني در نواحي كم ارتفاع تر هم زندگي مي كردند اما با پيشرفت زمين هاي زراعي و همزمان از بين رفتن جنگل ها و برخي از عوامل ديگر پانداها به مناطق مرتفع پناه آوردند. نسل اين جانور به شدت در معرض تهديد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14