(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3 تیر 1391 - شماره 20238

عزيمت ناوهاي جنگي آمريكا به درياي مديترانه و خليج فارس
حزب الله لبنان سقوط رژيم صهيونيستي را حتمي دانست
دولت جديد يونان رسما آغاز به كار كرد
اعتراض بزرگ در شهرهاي مصر مردم: آماده رويارويي با نظاميان هستيم
توافق حزب حاكم پاكستان بر سر نخست وزيري پرويز اشرف
زنجيره انساني 50 هزار نفري غزه در حمايت از اسراء
استفاده نيروهاي آل خليفه از سلاح هاي ممنوعه براي سركوب معترضان
اعتصاب و تظاهرات در انگليس، اسپانيا و ايتاليا
همكاري ماموران سيا و آنكارا براي مسلح كردن تروريست ها در سوريه
اظهارات كم سابقه كرزاي عليه آمريكا فساد در افغانستان نتيجه حضور اشغالگران است
نوري مالكي: واشنگتن حق ندارد با مسعود بارزاني وارد مذاكره شود
عضو برجسته حزب امت اسلامي عربستان: رژيم آل سعود ديگر مشروعيت ندارد
100 كشته و 500 مجروح در درگيري هاي قبيله اي ليبي



عزيمت ناوهاي جنگي آمريكا به درياي مديترانه و خليج فارس

آمريكا در اقدامي مقابله جويانه پس از اعزام ناوهاي جنگي روسيه به سواحل سوريه، چند ناو خود را به سمت خاورميانه روانه كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «اينترفاكس» روسيه، ارتش آمريكا تعدادي از ناوهاي جنگي خود را به درياي مديترانه و خليج فارس فرستاد.شبكه العربيه نيز با تاييد اين خبر اعلام كرد ناو اتمي «آيزنهاور» نيز در ميان ناوهايي است كه عازم خاورميانه شده است.اين در حالي است كه آمريكا پيش از اين اعلام كرده بود قصد ندارد ناوهاي جنگي خود را به اين منطقه اعزام كند.
گفتني است هفته گذشته منابع خبري از حركت چندين ناو جنگي نيروي دريايي روسيه به مقصد بندر «طرطوس» سوريه در درياي مديترانه خبر داده بودند.
پيشتر يك تحليلگر آمريكايي گفته بود حمله به سوريه به آغاز جنگ جهاني سوم منجر خواهد شد.

 



حزب الله لبنان سقوط رژيم صهيونيستي را حتمي دانست

حزب الله سقوط رژيم صهيونيستي را حتمي و گريزناپذير عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از بيروت، يك مقام ارشد جنبش حزب الله لبنان ادامه حيات رژيم صهيونيستي ستم به تاريخ و ارزش هاي انساني است و سقوط آن را حتمي دانست.
شيخ «نبيل قاووق»، رئيس شوراي اجرايي حزب الله ديروز در ديدار با «ديويد ويس» و «ديويد فيلدمن»، دو تن از خاخام هاي يهودي ضد صهيونيسم كه براي شركت در همايش «فلسطين؛ بيداري ملت ها» به لبنان سفر كرده اند گفت: اسرائيل به پايان راه خود رسيده و ملت هاي مسلمان به ماهيت واقعي آن پي برده اند.شيخ نبيل قاووق بقاي رژيم صهيونيستي را وابسته به بحران آفريني در منطقه دانست ولي خاطرنشان كرد اين بحران سازي ها دائمي بودن حيات اين رژيم را تضمين نمي كند چرا كه سقوط اسرائيل حتمي است.

 



دولت جديد يونان رسما آغاز به كار كرد

كشور بحران زده يونان با معرفي كابينه جديد خود، به دو ماه بن بست سياسي پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها، سرانجام پس از دو ماه بن بست سياسي، سه حزب پيروز انتخابات پارلماني يونان روز پنجشنبه با حضور در كاخ رياست جمهوري تشكيل دولت ائتلافي جديد را رسما اعلام كردند.
«آنتونيس ساماراس»، رهبر حزب محافظه كار «دموكراسي نوين» نيز به عنوان نخست وزير جديد اين كشور سوگند ياد كرد.
در عين حال احزاب محافظه كار سوسياليست و چپ ميانه رو در اين دولت ائتلافي با صدور بيانيه اي مشترك اعلام كردند قصد دارند درباره شرايط كمك هاي مالي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول «بدون به خطر انداختن جايگاه يونان در اروپا و منطقه يورو» تجديدنظر كنند.
كابينه جديد يونان همچنين وعده داد شرايطي ايجاد كند كه بدون وابستگي به توافق هاي مربوط به دريافت وام از اتحاديه اروپا، كشور را از بحران خارج كند.
رئيس بانك ملي يونان و وزير سابق اقتصاد اين كشور (سال 2001) نيز به عنوان وزير اقتصاد جديد اين كشور انتخاب شد.
گفتني است، يونان در حال حاضر در كانون بحران بدهي منطقه يورو قرار دارد. اين كشور در 5 سال اخير به علت اتخاذ تدابير سختگيرانه رياضتي از سوي دولت، در ركود شديد اقتصادي به سر مي برد. تدابيري كه باعث بيكاري شمار زيادي از مردم اين كشور شده است.
در حال حاضر از هر پنج كارگر يوناني يك نفر بيكار است و بانك هاي اين كشور نيز در وضعيتي متزلزل و ناپايدار به سر مي برند. دستمزدها و حقوق بازنشستگي نيز تا 40درصد كاهش يافته است. بحران اقتصادي در وضع جوانان يوناني نيز به شدت اثر گذاشته طوري كه بيش از نيمي از جوانان اين كشور اكنون بيكارند!

 



اعتراض بزرگ در شهرهاي مصر مردم: آماده رويارويي با نظاميان هستيم

ميليون ها مصري با تجمع در ميدان التحرير و شهرهاي بزرگ اين كشور، اقدام شوراي عالي نيروهاي مسلح در تاخير در اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري مصر را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات ميليوني مردم مصر در محكوميت شوراي نظامي حاكم روز جمعه با حضور 12 حزب، گروه و جنبش انقلابي در «ميدان التحرير» قاهره كه مركز انقلاب مردمي 25 ژانويه به شمار مي رود برگزار شد.
در اين تظاهرات گسترده، معترضان مصري كه برخي از آنها براي سومين روز متوالي در ميدان التحرير تجمع كرده اند پس از برگزاري نمازجمعه با سر دادن شعارهايي اقدام شوراي نظامي حاكم در انحلال پارلمان، صدور بيانيه متمم قانون اساسي و بيانيه محدوديت اختيارات رئيس جمهور را محكوم كردند.
بر پايه اين گزارش، مصري ها با پاره كردن تصاوير نامزد مورد حمايت نظاميان، خشم خود را از پيروز نشان دادن «احمد شفيق» آخرين نخست وزير رژيم مبارك از سوي شوراي نظامي حاكم بر مصر نشان دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «جنبش مردمي ششم آوريل»، حزب سلفي «النور»، حزب «الوسط»، جماعت اسلامي همگام با جماعت اخوان المسلمين در اعتراض بزرگ مردمي در روز جمعه شركت كردند.
«محمود مراد» خبرنگار اين شبكه در گزارشي از حال و هواي ميدان التحرير گفت: ميدان التحرير بار ديگر رنگ و بوي روزهاي انقلاب 25 ژانويه را به خود گرفته و پر از معترضاني شده است كه خود را براي تظاهرات و رويارويي با نظاميان آماده مي كنند.
در اين گزارش، مهم ترين خواسته هاي معترضان، لغو متمم قانون اساسي، اعلام فوري نتايج انتخابات رياست جمهوري، لغو بيانيه انحلال پارلمان و كناره گيري نظاميان از قدرت عنوان شده است.
در اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، شعارهاي تظاهركنندگان عبارت از «اعلاميه اختيارات رياست جمهوري باطل است، حكم ديوان عالي قانون اساسي باطل است، مجلس نمايندگان قانوني است» عنوان شده است.
همچنين تظاهركنندگان مصري با سر دادن شعار «نظاميان قدرت را رها كنيد،» مرسي را رئيس جمهور اعلام كنيد»، ملت خط قرمز است» براي انقلاب 25 ژانويه جانفشاني مي كنيم»، آمادگي خود را براي وادار كردن شوراي نظامي حاكم بر مصر از مواضع زورگويانه خود، اعلام كردند.
در زمينه تحولات داخلي، احمد شفيق كانديداي مورد حمايت نظاميان در يك كنفرانس خبري، مدعي برنده شدن در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر شد و گفت: براساس شمارش آرا در حوزه هاي انتخاباتي و نظارت ستاد انتخاباتي، با اطمينان مي گويم كه برنده قانوني انتخابات هستم.
سخنان احمد شفيق در حالي عنوان شده است كه صدها مورد از تخلف ستادهاي انتخاباتي و طرفداران وي در دور دوم انتخابات كميسيون عالي انتخابات مصر گزارش شده است، اما به اين شكايات و تخلفات توجهي نشده است.
با اين حال فشار افكارعمومي باعث شد كه كميسيون انتخابات مصر يكي از روزهاي هفته جاري را به عنوان روزنهايي اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در نظر بگيرد در حالي كه پيش از اين آرا بسيار سريع شمرده شده بود و نتيجه را روساي شعب راي گيري تائيد كرده بودند و براساس آنها «محمد مرسي» پيشتاز انتخابات بود.
از سوي ديگر «محمد مرسي» نامزد اسلامگراي پيروز در انتخابات، روز جمعه در برابر ميليون ها مصري به عنوان رئيس جمهور مردمي مصر سوگند ياد كرد كه از اهداف و آرمان هاي انقلاب مردمي 25 ژانويه پاسداري و حمايت كند.
آخرين خبرهاي دريافتي از مصر حاكي است، شوراي عالي نيروهاي مسلح با صدور بيانيه اي، معترضان مصري را از هرگونه نزديك شدن به اماكن دولتي و اعمال خشونت آميز برحذر داشت.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» در اين بيانيه نظاميان كه به منظور ايجاد رعب و وحشت در ميان معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري صادر شده است، هيچ گونه اشاره اي به مخالفت هاي مردمي با شوراي حاكم نظامي سخن به ميان نيامده است.
اين در حالي است كه بسياري از مردم مصر، توسل به زور و خشونت از طرف نظاميان را همچون يك سال و نيم گذشته بعيد نمي دانند و از احتمال درگيري هاي گسترده حتي جنگ داخلي سخن به ميان آورده اند.

 



توافق حزب حاكم پاكستان بر سر نخست وزيري پرويز اشرف

ائتلاف حاكم پاكستان بر سر نخست وزيري «راجا پرويز اشرف» به توافق رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، ائتلاف حاكم در پاكستان ديروز بر سر نخست وزيري «راجا پرويز اشرف» وزير سابق آب و برق به توافق رسيد. قرار است «آصف علي زرداري» رئيس جمهور اين فرد را به عنوان نخست وزير جديد به مجلس معرفي كند.
زرداري چهارشنبه گذشته «مخدوم شهاب الدين» وزير صنايع نساجي را به عنوان نخست وزير جديد به مجلس معرفي كرده بود. ولي پس از آن يك قاضي دادگاه هاي پاكستان حكم بازداشت شهاب الدين را صادر كرد. شهاب الدين متهم است كه در زمان صدارت پست وزارت بهداشت، داروي «ايفي درين» كه در توليد موادمخدر مصرف دارد، را به كشور وارد كرده است.
هفته گذشته ديوان عالي پاكستان «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير وقت را در ارتباط با پرونده هاي پولشويي مجرم شناخته و همين باعث بركناري وي شده بود. با عيان شدن شكاف ميان دولت و دستگاه قضايي، به نظر مي رسد كه اوضاع در پاكستان پيچيده تر شده است.
پاكستان طي 48 ساعت اخير شاهد دو انفجار در شهرهاي كويته و پيشاور نيز بوده است.
اين انفجارها كمتر از 10 كشته و شماري زخمي در پي داشت.

 



زنجيره انساني 50 هزار نفري غزه در حمايت از اسراء

هزاران دانش آموز فلسطيني با تشكيل زنجيره انساني، حمايت خود را از اسراي دربند رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) بيش از 50 هزار دانش آموز فلسطيني به دعوت جنبش حماس با تشكيل زنجيره اي انساني، همبستگي خود را با اسراي فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
براساس اين گزارش، اين زنجيره انساني كه بزرگترين در نوع خود است كه تاكنون در نوار غزه تشكيل شده است، از «بيت حاتون» در شمال رفح آغاز و تا رفح در جنوب غزه امتداد داشت و دانش آموزان فلسطيني حاضر در آن، با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين، خواستار آزادي اسراي فلسطيني از زندان هاي اسرائيل شدند.
گزارش قدسنا حاكي است؛ دانش آموزان فلسطيني در اين زنجيره انساني، از پيروزي اسلامگرايان در انتخابات رياست جمهوري مصر ابراز خوشحالي و حمايت خود را از «محمد مرسي» به عنوان رئيس جمهور مردمي در اين كشور اعلام كردند.

 



استفاده نيروهاي آل خليفه از سلاح هاي ممنوعه براي سركوب معترضان

ماموران امنيتي رژيم آل خليفه براي سركوب معترضان از سلاح هاي ممنوعه استفاده كرده است.
شبكه العالم اين خبر را به نقل از شاهدان عيني منتشر كرده است.
براساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي بحرين همزمان در منامه در ديگر شهرها نيز با استفاده از سلاح هاي ممنوعه و گاز اشك آور به سركوب تظاهرات ضد دولتي پرداخت.
همچنين به گزارش واحد مركزي خبر، پليس بحرين با گازهاي سمي تظاهرات آرام اهالي منطقه الدراز منامه را سركوب كرد. مخالفان دولت بحرين در تظاهرات آرامي كه در منطقه الدراز برگزار كردند، با سر دادن شعار الله اكبر، اعتراض خود را نشان دادند. نيروهاي پليس بحرين اين تظاهرات آرام را با استفاده از گازهاي سمي و گلوله هاي ساچمه اي پراكنده كردند.
در همين حال گروه هاي مختلف بحريني تاكيد كردند مردم اين كشور تا سرنگوني آل خليفه از پاي نمي نشينند. به گزارش شبكه العالم، گروه هاي مخالف بحريني تاكيد كردند تا رسيدن به آزادي به تظاهرات ضد دولتي خود ادامه خواهند داد.
خبر ديگر اينكه يك پزشك بحريني در اعتراض به شيوه برخورد رژيم آل خليفه با پرسنل و كادر پزشكي اعتصاب غذا كرد.
به گزارش فارس به نقل از رسانه هاي بحريني، دكتر سعيد السماهيجي از روز پنجشنبه در اعتراض به احكام ظالمانه مسئولان بحريني عليه پزشكان و كادر پزشكي اين كشور دست به اعتصاب غذا زده است.
در همين حال، نيروها و جريان هاي مخالف رژيم بحرين همبستگي كامل خود را با پزشكان و پرسنل پزشكي اعلام داشتند.

 



اعتصاب و تظاهرات در انگليس، اسپانيا و ايتاليا

مردم كشورهاي انگليس، ايتاليا و اسپانيا به نشانه اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت اعتصاب و تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «يورونيوز» پزشكان انگليسي براي نخستين بار در 30 سال گذشته در اعتراض به برنامه دولت براي بالا بردن ساعات كاري و افزايش سهم مشاركت پزشكان در صندوق بازنشستگي دست از كار كشيدند. اتحاديه پزشكان انگليس، به عنوان سازمان دهنده اين اعتصاب اعلام كرد، از هر پنج بيمارستان، كار چهار بيمارستان با اختلال مواجه شده است. بنا به اعلام اين اتحاديه، از هر سه پزشك نيز يك پزشك دست از كار كشيده است و با انتشار آگهي در روزنامه ها تلاش شده به مردم انگليس نسبت به دلايل لازم براي برگزاري اين اعتصاب توضيح داده شود.
«بي بي سي» شبكه تلويزيوني دولتي انگليس نيز با اشاره به اين اعتصاب اعلام كرد ادامه اين روند بخش زيادي از خدمات درماني انگليس را با مشكل مواجه خواهد كرد.
به گزارش فارس، از آخرين باري كه پزشكان در انگليس اعتصاب كردند بيش از 30 سال مي گذرد. انگليس براي مقابله با بحران اقتصادي مجبور به اجراي اصلاحات اقتصادي شده است. در عين حال خبر مي رسد رانندگان اتوبوس لندن نيز ديروز اعتصاب كردند. مخالفت مقامات لندن با افزايش كرايه ها، دليل برپايي اين اعتصاب عنوان شده است. اتحاديه هاي كارگري در اسپانيا نيز روز پنجشنبه با برپايي يك تظاهرات گسترده ضددولتي خشم و انزجار خود را از بي توجهي مسئولان به مشكلات اقتصادي به نمايش گذاشتند.
شبكه تلويزيوني پرس تي وي در اين باره گزارش داد،هزاران نفر از مردم «مادريد» كه به دنبال فراخوان دو اتحاديه بزرگ كارگري به خيابان ها آمده بودند از دولتمردان خود خواستند اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي را متوقف كنند.
اسپانيا چند هفته اي است موافقت اروپا را براي دريافت يك بسته مالي جديد با هدف نجات بانك هاي خود كسب كرده است كه به اعتقاد مخالفان، اين امر همان طور كه از نامش پيداست براي نجات بانك هاست نه مردم. اسپانيا در مقابل دريافت اين كمك 100ميليارد يورويي، موظف به اجراي رياضت هاي جديد اقتصادي شده است. از طرفي به همين ميزان به بدهي هاي اين كشور بدهكار افزوده خواهد شد. كارگران ايتاليا نيز ديروز مثل اسپانيايي ها در اعتراض به اوضاع اقتصادي و اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي به مدت 24ساعت دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ايتاليايي ها بنا به درخواست 8اتحاديه كارگري روز جمعه در مخالفت با سياست هاي رياضتي دولت همچنين تظاهرات كردند.«حمله دولت به شرايط كاري، افزايش بيكاري، افزايش كارهاي موقت، افزايش ماليات ها در بخش مسكن، كالا و خدمات، حمله به حقوق بازنشستگي، افزايش فساد و...» از جمله دلايل اعتصابيون براي برپايي اين دور از اعتراض ها اعلام شده است.
ايتاليا يكي از سه عضو مهم اتحاديه اروپا و منطقه يورو است و برپايي تظاهرات پي درپي و اعتصاب ها در بخش هاي مختلف اين كشور به خوبي نشان مي دهد بحران فقط گريبان كشورهاي ضعيفي مثل يونان، اسپانيا و پرتغال را نگرفته است.
يادآور مي شود اروپا چند سالي است با يكي از بدترين بحران هاي اقتصادي خود دست و پنجه نرم مي كند، بحراني كه در برخي از اين كشورها اكنون به يك بحران سياسي تبديل شده است. يك روزنامه آلماني نيز در تشريح اوضاع اروپا نوشت: شعله هاي آتش بحران يورو همچنان زبانه مي كشد و بازارهاي مالي نيز آشفته اند... ارزش يورو و بازار سهام اروپا همچنان سير نزولي را طي مي كند. پوشالي بودن اميدها به بهبود اوضاع در كشورهايي مثل اسپانيا پس از موافقت با پرداخت كمك مالي نمايان شده است. اين روزنامه آلماني در ادامه نوشت: براساس ارزيابي بانك مركزي اروپا، پايداري مالي منطقه يورو اكنون در معرض خطر جدي قرار دارد.
گفتني است، هستند بسياري از كارشناسان كه اعلام مي كنند منطقه پولي يورو نفس هاي آخر خود را مي كشد. در همين رابطه اظهارات وزير خارجه آلمان كه گفته است: «ايجاد پول واحد يورو از همان ابتدا اشتباه بود» جالب به نظر مي رسد: «گيد وستروله» گفت: ايجاد پول واحد يورو بدون هماهنگي كافي كشورهاي عضو صورت گرفته كه اين امر اشتباه بود. «ماريومونتي» نخست وزير ايتاليا نيز ديروز اعلام كرد، اروپا فقط يك هفته فرصت دارد تا بتواند يورو را از خطر سقوط نجات دهد. گفتني است پيش از اين تحليلگران زيادي براي سقوط يورو يا اتحاديه اروپا زمان تعيين كرده اند اما اين براي نخستين بار است كه يك مقام رسمي و بلندپايه اروپايي اين گونه اظهارنظر مي كند.

 



مجلس تركيه از داود اوغلو توضيح خواست
همكاري ماموران سيا و آنكارا براي مسلح كردن تروريست ها در سوريه

نمايند مجلس تركيه خواستار پاسخگويي وزير امور خارجه اين كشور درباره همكاري سازمان جاسوسي سيا و آنكارا براي انتقال سلاح به مخالفان بشار اسد شد.
به گزارش خبرگزاري ها «وهاب سجر» نماينده حزب مخالف جمهوري خواه خلق با ارائه نامه اي به رئيس مجلس ملي تركيه خواهان پاسخگويي «احمد داوود اوغلو» درباره گزارش مطبوعات در مورد فعاليت هاي سازمان سيا عليه سوريه در تركيه و همكاري دولت اين كشور با مخالفان سوري شد.پايگاه خبري «دوغان» روز جمعه در گزارشي تحت عنوان «آيا سلاح ها از تركيه مي رود»، نوشت: نماينده مجلس تركيه از داوود اوغلو سوال كرد كه شمار جاسوسان سيا در تركيه چند نفر است و در كجا اقامت دارند. اين نماينده مجلس تركيه در سوال ديگري پرسيده است: انتقال سلاح به سوريه كه موجب كشته شدن شمار بيشتري در سوريه خواهد شد چه نفعي براي تركيه خواهد داشت.
روزنامه حريت چاپ تركيه نيز روز پنجشنبه نيز نوشته بود يك تيم از سازمان جاسوسي سيا در جنوب تركيه انتقال سلاح به سوريه را هدايت مي كند.
حريت افزود: منابع اطلاعاتي آمريكا و برخي كشورهاي عربي به نيويورك تايمز گفته اند كه هزينه سلاح هاي ارسالي به سوريه را تركيه، قطر و عربستان سعودي تامين مي كنند.برپايه اين گزارش، آمريكا و «سيا» تصاوير مربوط به تمركز واحدهاي ارتش سوريه را نيز كه از طريق ماهواره به دست مي آورند، در اختيار معارضان سوري قرار مي دهند.
رئيس سابق سرويس جاسوسي رژيم اسرائيل نيز با ادعاي مضحك اين كه بشار اسد از زور عليه مردم خود استفاده مي كند گفت: بايد از دست اسد خلاص شد.
«مئير داگان در يك كنفرانس مطبوعاتي در بيت المقدس افزود: مرگ اسد به طور قابل توجهي نفوذ ايران در منطقه و موقعيت حزب الله را تضعيف مي كند و احتمالا به يك تغيير سياسي در لبنان مي انجامد.
رئيس جمهور سابق لبنان نيز هدف از اين هجمه سنگين به سوريه را حمايت اين كشور از مقاومت دانست.
اميل لحود در گفتگو با نشريه البناء لبنان اظهار داشت: وقايع سوريه ناشي از اين است كه سوريه محور مقاومت است و اين ادعا كه وقايع آن كشور براي تحقق دموكراسي است، صحت ندارد.
خبر ديگر از تحولات سوريه اين كه اتحاديه عرب كه تاكنون از مواضع عربستان و قطر عليه سوريه حمايت مي كرد در موضعي جديد كه ناشي از اختلاف گسترده در بين كشورهاي عضو اين اتحاديه است، اعلام كرد كه درخواست عربستان و قطر براي تجهيز مخالفان سوريه موضع اين اتحاديه نيست.احمد بن حلي معاون دبير كل اتحاديه عرب در گفت وگو با اينتر فكس سوريه مدعي شد: تاكنون در اتحاديه عرب بحثي در خصوص تجهيز مخالفان و يا دخالت نظامي در اين بحران نشده است.
سرنگوني جنگنده
يك فروند جنگنده ارتش آنكارا توسط پدافند هوايي سوريه در آب هاي منطقه اي اين كشور سرنگون شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، خبرگزاري «دوگان» تركيه از سقوط يك فروند هواپيماي نظامي اين كشور در آب هاي سوريه خبر داد.از سوي ديگر پايگاه خبري سوري «دام پرس» نيز اعلام كرد پدافند هوايي اين كشور با دو فروند هواپيماي متخاصم كه وارد حريم هوايي اش شده بودند مقابله كرده است.اين پايگاه خبري هويت اين دو هواپيما را نامشخص دانست اما گفت برخي اعلام كرده اند احتمالا اين دو هواپيما متعلق به رژيم صهيونيستي بوده است.

 



اظهارات كم سابقه كرزاي عليه آمريكا فساد در افغانستان نتيجه حضور اشغالگران است

رئيس جمهور افغانستان با انتقاد شديد از عملكرد نظاميان آمريكايي و ناتو در كشورش، گفت كه اشغالگران عامل فساد و ناامني در افغانستان هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «حامد كرزاي» طي سخناني كم سابقه در مجلس افغانستان، عملكرد نظاميان آمريكايي و ناتو را به شدت مورد انتقاد قرار داد. كرزاي در اين اظهارات تند و كم سابقه فاش كرد، ريشه فساد اداري در دولت وي به نظاميان آمريكايي مربوط مي شود. رئيس جمهور افغانستان گفت در هر محلي كه بازسازي و يا پروژه اي اجرا مي شود پيمانكاران و نظاميان آمريكايي با تردستي، حدود 70 درصد بودجه را به جيب مي زنند و علاوه بر آن، فساد را در دولت و جامعه افغانستان مديريت مي كنند. وي به طور تلويحي نظاميان آمريكايي را با شبه نظاميان طالبان همدست خواند گفت، در حالي كه نظاميان افغان خود را براي تحويل گرفتن فرماندهي امنيتي مناطق آماده مي كنند، حملات شبه نظاميان طالبان نيز روز به روز افزايش مي يابد.
وي گفت: ما هر روز دست كم 20 تا 25 كشته داريم. كرزاي افزود: سرزمين ما امنيت ندارد و خانه هاي ما و مردم ما ايمن نيستند. كرزاي گفت كه مردم افغانستان ممكن است مجبور شوند علف بخورند، ولي به هر حال، نيروهاي امنيتي خود را خواهند ساخت.
وي گفت كه از آمريكا و ديگر كشورهاي غربي خواسته شده كه هر كسي كه در فساد دست داشته و حالا به آمريكا گريخته است را به افغانستان بازگردانند و پول هايي كه ربوده و در بانك هاي خارجي ذخيره شده است هم به كشور بازگردانده شوند.
كرزاي در بخشي از سخنان خود گفت كه خارجي ها همواره براي «تجزيه» افغانستان تلاش كرده اند، اما با مقاومت و مخالفت مردم اين كشور مواجه شده اند.
به تعبير وي، ابرقدرت هاي بسياري در افغانستان دفن شده و آرزوي تجزيه اين كشور را با خود به گور برده اند.
گروگانگيري در حومه كابل
به گزارش واحد مركزي خبر، نيروهاي امنيتي افغانستان ديروز حدود 40 گروگان را در حومه كابل از دست شبه نظاميان طالبان نجات دادند. اين عمليات كه با درگيري همراه بود و در كنار درياچه «غرقه» رخ داد، مرگ 17 نفر را در پي داشت و 10 زخمي نيز برجاي گذاشت. يك نيروي پليس و سه مهاجم از جمله كشته شدگان هستند. بيشتر قربانيان اين حادثه، غيرنظاميان هستند. گروگانگيران به مسلسل، نارنجك و كمربندهاي انفجاري مجهز بودند.

 



نوري مالكي: واشنگتن حق ندارد با مسعود بارزاني وارد مذاكره شود

نخست وزير عراق خطاب به مقامات و شركت هاي آمريكايي از آنها خواست مستقيما با دولت خودمختار كردستان(عراق) در مورد مسايل سياسي و يا نفتي وارد مذاكره نشوند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «نوري مالكي» پنجشنبه در بغداد خطاب به سران آمريكا گفت كه با «مسعود بارزاني» مستقيما و بدون اطلاع دولت بغداد وارد مذاكره نشوند. وي گفت، آمريكايي ها حق ندارند در مورد بهره برداري از چاه هاي نفت منطقه خودمختار كردستان و به ويژه مناطق مورد اختلاف دولت خودمختار و دولت بغداد وارد مذاكره شوند. اين صريح ترين جملاتي بود كه مالكي تاكنون عليه آمريكايي ها به كار برده است. هفته گذشته نيز يكي از نزديكان مالكي به خبرنگاران گفته بود كه وي از سفر «جو بايدن» به عراق ممانعت كرده است. معاون رئيس جمهور آمريكا قصد داشت به كردستان عراق برود و با بارزاني ديدار و گفت و گو كند.
خبر ديگر در مورد مالكي اينكه، «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق اعلام كرد مالكي طي روزهاي آينده به پارلمان فراخوانده مي شود. به ادعاي النجيفي تعداد كساني كه خواستار استيضاح مالكي هستند بيشتر از حد نصاب قانوني است. مالكي نيز خواستار برگزاري نشست فوق العاده پارلمان براي خروج از بحران جاري شده است.
دو انفجار در بغداد
به گزارش خبرگزاري فارس، بر اثر وقوع دو انفجار در مناطق شيعه نشين بغداد، دست كم 13غيرنظامي كشته و 100نفر ديگر زخمي شدند. در همين حال، سه نيروي پليس نيز در غرب عراق توسط افراد مسلح ناشناس ترور شدند. انفجار بمب در شهر سامرا جراحت پنج زائر ايراني را در پي داشت.

 



عضو برجسته حزب امت اسلامي عربستان: رژيم آل سعود ديگر مشروعيت ندارد

عضو برجسته حزب امت اسلامي عربستان، رژيم آل سعود را فاسد و فاقد مشروعيت لازم براي حكومت بر حرمين شريفين دانست.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «شيخ محمد بن سعد آل مفرح» عضو هيئت عالي حزب امت اسلامي عربستان با انتقاد از حكومت آل سعود اظهار داشت: فساد در نهادهاي مختلف عربستان به گونه اي گسترش يافته كه اعتماد مردم از اين دستگاه و احكام آن سلب و زندان ها پر از افراد مظلوم شده است.
وي گفت: با توجه به گسترش بي سابقه فساد در كشور، همه مردم بايد به وظيفه شرعي، ملي و انساني خود براي مقابله با ظلم و استبداد عمل كنند و ما در حزب اسلامي با خدا و ملت خود پيمان مي بنديم كه به راه اصلاحات بدون هيچ واهمه اي ادامه دهيم.
اين منتقد سعودي يادآور شد: مردم عربستان، اينك از فقيرترين ملت ها هستند و ميزان درآمد آنها به شدت كاهش و بيكاري افزايش يافته است و اقدام دولت در واگذاري زمين به آشنايان و افراد با نفوذ باعث شده اين عده به ثروتي هنگفت دست يافته و 70 درصد مردم كشور قادر به تهيه مسكن نيستند.

 



100 كشته و 500 مجروح در درگيري هاي قبيله اي ليبي

درگيري قبيله اي در دو منطقه ليبي بيش از 100 كشته و 500 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، درگيري هاي خونبار ميان قبايل «الشقيقه» و «الزنتان» دست كم 105 كشته و 500 زخمي برجاي گذاشت. سخنگوي دولت موقت ليبي با تاييد خبر بالا، اعلام كرد هم اكنون در اين مناطق آرامش برقرار است.
پيش از اين مقامات طرابلس اين دو منطقه را مناطق نظامي اعلام كرده بودند. در شرايط فعلي بسياري از انقلابيون دولت را متهم مي كنند كه از آنها براي تشكيل ارتش جديد دعوت نشده است. ارتش نيز براي برقراري آرامش مجبور شده است از سلاح هاي سنگين استفاده كند.
علاوه بر دو منطقه مذكور، در ساير مناطق از جمله جنوب شرق و شمال غرب اين كشور نيز قبايل مسلح با نيروهاي دولتي درگير شدند. خبر ديگر اينكه عناصر مسلح يك قاضي را ترور كردند. اين قاضي حاميان «معمر قذافي» ديكتاتور سابق را تحت تعقيب قضايي قرار داده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14