(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 5 تير 1391 - شماره 20240

افزايش مجاز اجاره مسكن 13 تا 15درصد تعيين شد
2 اقدام دولت براي تنظيم بازار شير و مرغ
كوتاه اقتصادي
وزير دارايي سابق روسيه: منطقه يورو از هم مي پاشد
از سوي سازمان بازرسي اعلام شد ابهام در عملكرد بيمه هاي شخص ثالث
هشدار بهمني پيرامون فشارهاي تورمي
گمرك نفت در بنادر خليج فارس تأسيس مي شود
بانك مركزي گزارش داد افزايش 85 درصدي قيمت مرغ نسبت به سال گذشته
گزارش سازمان بازرسي كل كشور از وضعيت ميدان نفتي پارس جنوبي


افزايش مجاز اجاره مسكن 13 تا 15درصد تعيين شد

رئيس اتحاديه املاك كشور از تفاهم جديد 4 نهاد مسئول براي تعيين نرخ 13 تا 15 درصدي افزايش مجاز اجاره بها در سال جاري خبر داد.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام تفاهم جديد سازمان تعزيرات حكومتي، اتحاديه املاك، كانون سردفتران و معاونت امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي گفت: نرخ مجاز براي افزايش اجاره بها در سال جاري بين 13 تا 15 درصد تفاهم شد كه از دهم تير اجرا مي شود، تفاهمنامه مذكور ديروز امضا شد.
پيش از اين نرخ 12 تا 14 درصد براي افزايش مجاز اجاره بها اعلام شده بود كه اتحاديه املاك ضمن مخالفت با اين نرخ ، طرح تعزيراتي شدن قيمت و اجاره مسكن را ناكارآمد اعلام كرده بود.
خسروي پيشتر با بيان اينكه طرح تعزيرات اجاره بها به آن شكل مناسبي كه بايد پياده شود امكان پذير نيست گفته بود: طرح تعزيراتي برخورد با اجاره بها سال گذشته (7 تا 9 درصد) موفق نبود چرا كه شاخص بانك مركزي وقتي نرخ تورم را 20 درصد اعلام مي كند نمي توان بر موفقيت اين طرح در سال جاري نيز اميدوار بود.
وي با اشاره به اينكه سال گذشته اين كار را انجام داديم و نتيجه نگرفتيم تصريح كرده بود: عدد 12 تا 14 درصد به نرخ تورم نزديك است اما اينكه به موجران اجبار شود 12 تا 14 درصد بيشتر ننويسيد موجر و مستاجر در بيرون از بنگاه معاملات ملكي به توافق مي رسند و كار بدتر مي شود.
معاون امور مسكن وزير راه و شهرسازي نيز در اين باره گفت: نشست اجرايي كردن طرح تعزيرات اجاره بها در تهران و كرج عصر شنبه ميان روساي سازمان تعزيرات حكومتي، اتحاديه املاك، كانون سردفتران و معاونت امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد و اعضاي حاضر در اين نشست به مجاز شدن افزايش نرخ اجاره بها در فصل تابستان به رقم بين 12 تا 14 درصد به جمع بندي رسيده اند.
ابوالفضل صومعلو خاطرنشان كرد: براي اجرا شدن بهتر اين طرح مقرر شد، نشست دوم برگزار شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به آغاز فصل تابستان و فصل نقل و انتقالات آيا بلوك بندي قيمت مسكن و اجاره در تهران اجرا خواهد شد، تاكيد كرد: بلوك بندي قيمت و اجاره مسكن از هفته گذشته آماده شده اما براي اينكه به دليل مراجعات زياد به مشكل بر نخوريم، سعي شد، ابتدا پهناي باند سايت مزبور را افزايش دهيم.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: بلوك بندي قيمت و اجاره مسكن آماده است و تا دو روز آينده در تهران آغاز مي شود.
 


2 اقدام دولت براي تنظيم بازار شير و مرغ

سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت و تجارت برنامه هاي دولت براي تنظيم بازار شير و مرغ را اعلام كرد.
حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سؤال كه افزايش قيمت مرغ تا مرز 7 هزار تومان در هر كيلوگرم رسيده و به نظر مي رسد اقدامات صورت گرفته از سوي وزارتخانه مطبوع شما تاكنون تأثيري در تنظيم بازار اين كالاي استراتژيك نداشته است، اظهار داشت: در حال حاضر در تأمين نهاده ها براي مرغداري هاي كشور دچار مشكل هستيم، در عين حال از چهارشنبه هفته گذشته توزيع نهاده هاي مورد نياز مرغداري ها از بنادر جنوبي كشور آغاز شده است.
وي افزود: روزانه 150 تريلي سبوس و كنجاله سويا از بنادر جنوبي كشور بارگيري و در شهرهاي مختلف توزيع مي شود.
سرپرست معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزايش قيمت مرغ گفت: واقعيت اين است كه در حال حاضر توليد مرغ كاهش پيدا كرده و از طرفي با افزايش قيمت نهاده ها با افزايش قيمت جوجه يك روزه مواجه هستيم ضمن اينكه مشكلاتي هم در واردات نهاده ها وجود دارد.
رادمرد در پاسخ به اين سؤال كه در حال حاضر چه مقدار نهاده هاي مورد نياز مرغداري ها در بنادر جنوبي تخليه شده است، گفت: در حال حاضريك كشتي در حال تخليه است، يك كشتي هم دوشنبه تخليه مي شود و 5 كشتي ديگر در راه است.
وي ادامه داد: در مجموع در تير ماه بايد 300 هزار تن نهاده هاي مورد نياز مرغداري ها تخليه و توزيع شود كه در حال حاضر 70 هزار تن آن در حال توزيع است، البته پيش از اين نيز 45 هزار تن ديگر هم توزيع شده بود كه آن مقدار با تفاهم نامه نبوده است، اما در ازاي سبوس و كنجاله سويايي كه به مرغداري ها مي دهيم گوشت مرغ تازه با قيمت تعادلي دريافت مي كنيم.
سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزايش قيمت شير از روز شنبه در تهران اظهار داشت: جلسات پيگيري قيمت شير و قيمت شيرخام در حال برگزاري است و صبح يكشنبه نيز جلسه ويژه اي در اين خصوص برگزار كرديم و تصميم گرفتيم به جاي آنكه نهاده هاي دامي را به دامداري ها بدهيم اين نهاده ها را در اختيار كارخانجات لبنيات قرار دهيم تا كارخانجات در ازاي نهاده ايي كه به دامداري ها مي دهند، شير را با قيمت مصوب 620 تومان دريافت كنند.
گفتني است از روز شنبه دو كارخانه لبني قيمت شير پرچرب خود را تا 350 تومان و شير كم چرب را تا 200 تومان در هر ليتر افزايش داده اند و دليل آن نيز افزايش قيمت شير خام از سوي دامداري ها اعلام شده است.
دلايل گراني مرغ و تخم مرغ
در همين حال مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداري گوشتي درباره علت گراني مرغ در روزهاي اخير به ايسنا گفت: افزايش قيمت گوشت مرغ ناشي از چند عامل است كه افزايش تقاضا و مصرف در اين ايام و اعياد جاري، افزايش قيمت گوشت قرمز، افزايش قيمت جوجه يكروزه و مهم تر از همه كمبود نهاده هاي توليد و افزايش قيمت آن از جمله اين عوامل هستند.
حسين مقدم نيا افزود: با توجه به اين كه گوشت مرغ كالاي جايگزين گوشت قرمز محسوب مي شود و گوشت قرمز طي ماه هاي اخير با رشد چشم گير قيمتي مواجه بوده، تقاضا براي مصرف گوشت مرغ به عنوان كالاي جايگزين آن افزايش يافته است لذا قيمت گوشت مرغ نيز روند افزايشي به خود گرفته است.
مقدم نيا افزايش قيمت جوجه يكروزه را يكي از دلايل افزايش گوشت مرغ خواند و گفت: هر قطعه جوجه كه اواخر فروردين ماه امسال 300 تومان فروخته مي شد، با بيش از سه برابر افزايش به 1100 تومان رسيده است.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداري گوشتي با گلايه از افزايش قيمت واكسن و دارواظهار كرد: افزايش تلفات در برخي استان ها نيز باعث افزايش قيمت گوشت مرغ شده است؛ به طوري كه تلفات در برخي از استان ها در دو سه ماهه اخير 13 تا 15 درصد بوده است.
مقدم نيا همچنين تصريح كرد: دليل اصلي افزايش قيمت گوشت مرغ، نبودن كنجاله سويا به عنوان خوراك اصلي مرغ است كه توليدكنندگان، اين محصول را كيلويي 1500 تا 1800 تومان تهيه مي كنند و شركت پشتيباني امور دام هنوز اين نهاده را به صورت ارزان قيمت در اختيار مرغداران نداده است.
مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: اين در حالي است كه مرغداران مبلغ خريد 55 هزار تن كنجاله سويا را به حساب شركت پشتيباني امور دام واريز كرده اند اما هنوز اين شركت اين نهاده را در اختيار مرغداران قرار نداده اند.
در اين رابطه ناصر نبي پور رئيس هيأت مديره اتحاديه مرغداران مرغ تخم گذار استان تهران هم در گفت وگو با مهر، دليل افزايش قيمت تخم مرغ را گراني نهاده هاي دامي دانست و گفت: روز جمعه سويا را كيلويي 1520 تومان خريداري كردم و تاكنون هيچ يك از وعده هاي شركت پشتيباني امور دام براي دادن كنجاله سويا به نرخ 800 تومان به مرغداران و دامداران محقق نشده است.
نبي پور اضافه كرد: در حال حاضر نهاده كنجاله سويا را براي مردادماه از شركت «آوا تجارت صبا» با قيمت هر كيلوگرم 925 تومان پيش خريد كرده ايم.
وي با بيان اينكه هر كارتن تخم مرغ (حاوي 180 عدد تخم مرغ) را به قيمت 19 هزار تومان به عاملين مي فروشيم و عاملين هم با احتساب 6 هزار تومان سود آن را به قيمت 25 هزار تومان به فروش مي رسانند، گفت: در حقيقت من توليدكننده به ازاي هر كارتن تخم مرغ 12 تا 13 هزار تومان ضرر مي دهم و واسطه با فروش همين كارتون تخم مرغ به خرده فروش ها 6 هزار تومان سود مي برد.
نبي پور با اشاره به راهكار ارزان شدن تخم مرغ در بازار گفت: شركت پشتيباني امور دام نهاده ها را به نرخ بهمن ماه سال گذشته (كنجاله سويا كيلويي 435 تومان- ذرت كيلويي 360 تومان) به ما بدهد تا قيمت تخم مرغ در بازار كاهش پيدا كند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ نماينده فائو در جمهوري اسلامي ايران گفت: در ايران جنگل ها سريعتر در حال ناپديدشدن هستند و همواره چرخه دائمي فرسايش و بيابانزايي وجود دارد. نورالدين مونا اظهار داشت: در كشورهاي خاورميانه، مقابله با بيابان زدايي و پرداختن به مسائل مربوط به مديريت خشكسالي با توجه به لزوم تقويت آگاهي هاي زيست محيطي، افزايش هزينه زيرساخت هاي حاشيه اي و مشاركت عمومي در فرآيند تصميم گيري، پيچيده است. نماينده فائو در جمهوري اسلامي ايران گفت: تغييرات آب و هوايي هم به عنوان يك چالش ديگر براي مديريت مؤثر در حال ظهور است. مونا گفت: حدود 70 درصد از اراضي ايران، از جمله جنگل ها و مراتع در مناطق خشك و نيمه خشك قرار دارند. اين شرايط سخت، همراه با خشكسالي هاي مكرر و كمبود شديد آب، باعث ايجاد فقر و ناامني غذايي مي شود.
¤ تازه ترين آمار گمرك ايران حاكي از واردات 41 ميليون دلار موز و 58 ميليون دلار پرتقال در كشور در دو ماهه نخست سال جاري است و در بين ميوه هاي وارداتي پرتقال با 9 /58 ميليون دلار بيشترين سهم را به خود اختصاص داده و موز نيز با 3/41 ميليون دلار در رده بعدي قرار گرفته است. همچنين واردات پرتقال نسبت به سال گذشته 26 درصد افزايش يافت، اما واردات موز با كاهش 31 درصدي مواجه شده است.
¤ رئيس كل بانك مركزي گفت: سپرده هاي مردم در مؤسسات اعتباري و تعاوني هاي اعتبار آزاد كه بانك مركزي در حال رسيدگي به شرايط و مسائل آنهاست، در هر شرايطي محفوظ بوده و مشكلي براي آن بوجود نمي آيد. محمود بهمني گفت: بانك مركزي از مدت ها قبل به دنبال ساماندهي بازار غير متشكل پولي و مؤسسات اعتباري و تعاوني هاي اعتبار آزاد است و در اين راستا نيز اقدامات فراواني انجام داده است.
¤ بانك پاسارگاد، هيچ گونه مذاكره اي درخصوص توسعه ميدان مشترك اسفنديار انجام نداده است. روابط عمومي بانك پاسارگاد اعلام كرد: در پي درج خبر توسعه ميدان مشترك نفتي اسفنديار با همكاري بانك پاسارگاد به آگاهي مي رساند اين بانك تاكنون هيچگونه مذاكره اي در اين مورد نداشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7790 الي 7795، 7797،2250 الي2253،2230 الي 2233، 2630، 2631، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 6655 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ سازمان بازرسي كل كشور عملكرد هيئت موسس، هيئت راه اندازي و هيئت مديره فعلي بانك دي را بررسي كرد.در نشريه سازمان بازرسي كل كشور آمده است: اين بررسي ها با تأكيد بر محورهايي چون نحوه تأمين سرمايه؛ نحوه اجراي مقررات و ضوابط تأسيس بانك؛ بررسي هزينه هاي تأسيس، بررسي خريدها و هزينه هاي صورت گرفته توسط بانك و واحدهاي تابعه (اعم از دارائيهاي ثابت، موجودي كالا و هزينه ها) و چك هاي صادره در سرفصل اسناد پرداختي انجام شده است. بر اساس اين بررسي ها، قراردادهاي منعقد شده با هيئت اجرائي براي راه اندازي بانك در شرف تأسيس، ماهيت پيمانكاري داشته و پروژه محور بوده است. لذا پرداخت مبالغي تحت عنوان عيدي و پاداش و ساير مزايا به اعضاي اين هيئت فاقد وجاهت قانوني بوده است. همچنين برخي مبالغ پرداختي بابت اثاثيه و منصوبات اداري از يك كلينيك ساختماني، فاقد قرارداد و صورتحساب بود و در خصوص كارمزد پذيره نويسي به مأخذ 3 در هزار وجوه حاصل از پذيره نويسي نيز، پرداخت هاي اضافه صورت گرفته است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 120 ميليون اوراق بهادار، به 295 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را حق تقدم بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 39 ميليون و 500 سهم با نرخ 540 ريال داشت. كمترين حجم معاملات و افزايش قيمت را مهندسي صنعتي روان فن آور در بازار اول فرابورس با جابجايي 151 سهم و افزايش قيمت
7/2درصد و قيمت پاياني يك هزار و 989 ريال داشت.
 


وزير دارايي سابق روسيه: منطقه يورو از هم مي پاشد

وزير دارايي سابق روسيه پيش بيني كرد حوزه يورو به دليل بحران مالي از هم مي پاشد.
به گزارش فارس به نقل از پرس تي وي، آلكسي كوردين، وزير سابق دارايي روسيه گفت، حوزه يورو از هم خواهد پاشيد زيرا به قدر كافي توان مقاومت در مقابل بحران هاي اقتصادي و مالي را ندارد.
وي ديروز در حاشيه نشست بين المللي اقتصادي سن پترزبورگ به خبرنگاران گفت: «يك بحران مالي و اقتصادي جدي در طي يك سال آينده اروپا را فرا خواهد گرفت اسپانيا قرباني بعدي اين بحران است و احتمالا بعدا نوبت ايتاليا خواهد رسيد.» كوردين افزود: «زمان (براي متوقف كردن بحران) سپري شده است.»
وزير سابق دارايي روسيه تصريح كرد: جهان بر لبه فروپاشي اقتصادي حركت مي كند و بحران مالي يونان حل نخواهد شد، وي گفت: «يونان قادر به انجام تعهدات خود (در قبال كشورهاي قرض دهنده) نخواهد بود.»
كوردين در ادامه اظهار داشت: حتي اگر آلمان در مورد توافقات مربوط به بسته كمك اقتصادي با يونان تجديدنظر كند، باز هم يونان از بحران خلاص نخواهد شد. وي گفت، يونان از حوزه يورو خارج خواهد شد و اين سرنوشت در انتظار اسپانيا نيز هست.
كوردين گفت: بحران مالي در حوزه يورو اجتناب ناپذير است و زمان براي متوقف كردن آن سپري شده است. بنابراين، جدي ترين بحران اقتصادي و مالي در طي يك سال آينده در اروپا گسترش خواهد يافت.
يونان در مركز بحران بدهي حوزه يورو قرار دارد و در حال سپري كردن پنجمين سال بحران است. در سايه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت يونان، تاكنون نيم ميليون نفر از شهروندان اين كشور شغل خود را از دست داده اند.
چاره جويي ديرهنگام براي مبارزه با بحران بدهي در حوزه يورو اواخر سال 2009 از يونان آغاز شد، اما اين بحران سال گذشته به كشورهاي ديگر اروپايي نظير ايتاليا، اسپانيا و فرانسه نيز سرايت كرد. بحراني كه اكنون ديگر نه تنها اروپا، بلكه تمام كشورهاي توسعه يافته را تهديد مي كند.


از سوي سازمان بازرسي اعلام شد ابهام در عملكرد بيمه هاي شخص ثالث

عملكرد شركت هاي بيمه در بحث بيمه هاي شخص ثالث براي صندوق تامين خسارت هاي بدني، غيرشفاف و مبهم است و شركت هاي بيمه نيز در پرداخت مطالبات صندوق تامين خسارت هاي بدني با تاخير اقدام مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اداره كل نظارت و بازرسي امور بانك و بيمه سازمان بازرسي كل كشور، نحوه وصول درآمدهاي صندوق تامين خسارت هاي بدني (بند الف ماده 11قانون اصلاح قانون بيمه شخص ثالث) را بررسي كرد.
در اين بررسي ها آمده است: صندوق تامين خسارت هاي بدني، به آمار دقيق عملكرد شركت هاي بيمه در رشته شخص ثالث دسترسي ندارد و كليه مراحل محاسبه و وصل مطالبات به صورت دستي و بدون استفاده از سيستم هاي آن لاين و يكپارچه انجام مي شود كه احتمال بروز اشتباه و يا عدم كنترل دقيق را افزايش مي دهد.
در اين گزارش تصريح شد: مبناي محاسبه واحد اتكايي بيمه مركزي نيز اطلاعات ارسالي از طرف شركت هاي بيمه بوده كه خود به دليل عدم دسترسي الكترونيكي و نظارت الكترونيك و يكپارچه در صنعت بيمه قابليت اتكا ندارد و موجب تاخير در پرداخت و عدم شناسايي به روز درآمدهاي صندوق شده است.
به دليل موارد فوق شركت هاي بيمه نيز مطالبات مذكور را اغلب به صورت علي الحساب و با تاخير پرداخت مي كنند و تفكيك برخي از اين مبالغ براي صندوق غيرممكن است.
در گزارش سازمان بازرسي اشاره شده كه آمار و ارقام مندرج نشان دهنده عدم واريز منظم و مشخص عوارض مربوطه توسط شركت هاي بيمه بوده است به طوري كه برخي از شركت هاي بيمه به علت عدم تفكيك منظم مبالغ مربوط به بند الف و ب ماده 11قانون، پرداخت هايي را به صورت علي الحساب به صندوق داشته اند كه تفكيك آن مبالغ براي صندوق نيز امكان پذير نبوده است.
در اين بررسي ها مشخص گرديد: به استناد برنامه عملياتي بيمه مركزي با توجه به راهبرد استقرار نظام تنظيم و نظارت هوشمند، نهادينه و خودتنظيم و سياست هاي كاربرد و توسعه كاربرد فناوري اطلاعات در تمامي امور صنعت بيمه، مكانيزه كردن وصول درآمدهاي صندوق تامين خسارت هاي بدني از شركت هاي بيمه (از جمله طراحي روش قابل اجرا براي وصول به موقع 5درصد درآمد صندوق) با مأخذ برنامه تحول اداري در حوزه IT به مدت 12ماه با همكاري مديريت فناوري اطلاعات بيمه مركزي ج.ا. ايران و اداره وصول درآمدها و پيگيري مطالبات صندوق پيش بيني گرديد كه تا زمان تهيه گزارش منجر به تهيه هيچ گونه نرم افزاري در اين خصوص نشد و در نتيجه ارسال اطلاعات و صورتحساب هاي مربوطه همچنان با تاخير همراه بوده است.
سازمان بازرسي كل كشور در پايان گزارش، پيشنهادهايي به شرح زير ارائه كرد: شركت هاي بيمه كه مجاز به صدور بيمه نامه شخص ثالث مي باشند موظفند در اجراي بند «الف» ماده 11 قانون، معادل 5 درصد از حق بيمه هايي را كه بابت بيمه اجباري موضوع قانون دريافت مي نمايند، حداكثر ظرف 3 روز از پايان هر هفته به حساب صندوق واريز نمايند، با توجه به تاخير غيرقانوني و نامرتب پرداخت مفاد بند الف و ب ماده 11 قانون بيمه شخص ثالث توسط شركت هاي بيمه و عدم دسترسي صندوق به اطلاعات به روز شده عملكرد شركت هاي بيمه، بيمه مركزي توسط شوراي عالي بيمه با همكاري صندوق تامين خسارت هاي بدني، براساس بند الف ماده 18 آيين نامه چگونگي اداره صندوق، نسبت به تدوين سازوكار و استقرار سيستم نرم افزاري مناسب جهت دسترسي مستقيم و آن لاين صندوق تامين خسارت هاي بدني به آمار بيمه هاي شخص ثالث شركت هاي بيمه جهت نظارت، كنترل، محاسبه و دريافت به موقع منابع درآمدي صندوق اقدام و نتيجه را به اين سازمان گزارش نمايد، صندوق تامين خسارت هاي بدني با عنايت به اختيارات و وظايف قانوني خود نسبت به وصول آخرين بدهي مربوطه از شركت هاي بيمه بدهكار اقدام و نتيجه را به سازمان بازرسي كل كشور اعلام نمايد.
گفتني است: به منظور حمايت از زيان ديدگان حوادث رانندگي، خسارت هاي بدني وارد به اشخاص ثالث كه به علت فقدان يا انقضاء بيمه نامه، بطلان قرارداد بيمه، تعليق تامين بيمه گر، فرار كردن و يا شناخته نشدن مسئول حادثه و يا ورشكستگي بيمه گر قابل پرداخت نباشد يا به طور كلي خسارت هاي بدني خارج از شرايط بيمه نامه، توسط صندوق مستقلي به نام صندوق تامين خسارت هاي بدني پرداخت خواهد شد.
 


هشدار بهمني پيرامون فشارهاي تورمي

رئيس كل بانك مركزي درباره اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها هشدار داد: شرايط نبايد به گونه اي باشد كه اجراي هدفمندسازي يارانه ها فشارهاي تورمي را بيشتر از اين كند.
رئيس كل بانك مركزي هر چند اظهار مي كند كه سناريوهاي تغييرات قيمتي در فاز دوم هدفمندسازي را در اختيار ندارد و به همين دليل نمي تواند تأثيرات تغييرات قيمتي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها را بر نرخ تورم اعلام كند اما متذكر مي شود كه اجراي پشت سر هم سياست ها ممكن است فشارهاي تورمي را بيشتر كند.
محمود بهمني در اين مورد به ايسنا گفت: هر چند تاكنون سناريوهاي تغييرات قيمتي در فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها در اختيار ما قرار نگرفته اما اگر ما ارقام را داشته باشيم، كارشناسان ما بلافاصله بر روي آن كار مي كنند و خيلي سريع تأثيرات تغييرات قيمتي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها را بر نرخ تورم اعلام مي كنند.
وي درباره تأثير اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها بر سياست گذاري ارزي نيز مي گويد: اين موضوع ارتباطي به نرخ ارز ندارد. در شرايط فعلي قيمت ارز را تغيير نمي دهيم و حتماً سياست تثبيت داريم، البته ممكن است گاهي مسايل سياسي بر قيمت سكه و ارز تأثير رواني بگذارد اما بر قيمت ذاتي تأثيري ندارد.
با وجود اين، رئيس كل بانك مركزي در مورد هدفمندسازي يارانه ها متذكر مي شود: وقتي يك مرحله قيمت ها افزايش پيدا مي كند، در مراحل بعد اين روند حتماً كاهنده خواهد بود، بنابراين بايد بين مراحل اجرا زمان كافي در نظر گرفته شود.
وي در اين مورد گفت: منظور ما اين است كه شرايط نبايد به گونه اي باشد كه اجراي يارانه ها فشارهاي تورمي را بيشتر از اين كند. اجراي پشت سر هم سياست ها ممكن است چنين عواقبي داشته باشد.
رئيس كل بانك مركزي در واكنش به اين كه آيا اخبار مربوط به احتمال توقف گام دوم هدفمندسازي يارانه ها را تأييد مي كند؟ پاسخ داد: نه. بانك مركزي وارد هدفمندسازي يارانه ها نمي شود. قصد دخالت نداريم اما آماده هستيم كه در اين زمينه به وظايف خود عمل كنيم.
 


گمرك نفت در بنادر خليج فارس تأسيس مي شود

تفاهمنامه ايجاد گمرك اختصاصي نفت ميان وزارت نفت و گمرك جمهوري اسلامي ايران امضاء شد.
تفاهمنامه ايجاد گمرك اختصاصي نفت ميان رستم قاسمي، وزير نفت و عباس معمارنژاد، رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران با حضور جمعي از مديران صنعت نفت و گمرك جمهوري اسلامي ايران در ساختمان وزارت نفت امضا شد.
براساس اين تفاهمنامه، پيش بيني مي شود ميزان واردات، صادرات، ترانزيت و سوآپ نفت خام و فرآورده هاي نفتي و همچنين ترخيص ا نواع كالا و تجهيزات از مبادي گمركي كشور با شتاب بيشتري انجام شود.
رئيس كل گمرك با تشريح ويژگي ها و جزئيات تأسيس گمرك اختصاصي نفت از تأسيس اولين مبادي گمركي نفت در بندر امام خميني، شهيد رجايي، عسلويه و تهران خبر داد.
عباس معمارنژاد در مراسم امضاي تفاهم نامه تأسيس گمرك نفت با بيان اينكه يكي از مؤلفه هاي طرح تحول گمركي تسريع در انجام تشريفات گمركي و ارائه تجهيزات به فعالان خصوصي و دولتي است، گفت: افزايش نظارت، دقت و كنترل در اجراي قوانين و مقررات گمركي هم يكي ديگر از ويژگي هاي اين طرح تحول است.
رئيس كل گمرك با اعلام اينكه با تصويب قانون جديد گمرك امكان صدور مجوز براي تأسيس گمرك هاي اختصاصي فراهم شده است، تصريح كرد: بر اين اساس از سال گذشته تاكنون مذاكرات متعددي با مجموعه وزارت نفت براي تأسيس گمرك اختصاصي نفت انجام شده است.
معاون وزير اقتصاد و دارايي با اعلام اينكه تأسيس گمرك اختصاصي نفت داراي ويژگي ها و مزيت هاي متعدد اقتصادي است، تأكيد كرد: كاهش هزينه هاي صنعت نفت، تسريع در ترخيص كالا و تجهيزات و افزايش اطلاعات تخصصي كارشناسان وزارت نفت از فعاليت هاي گمركي از مهمترين مزيت هاي تأسيس گمرك اختصاصي نفت است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه هم اكنون وزارت نفت بخش عمده اي از صادرات، واردات، ترانزيت، سوآپ نفت خام و فرآورده هاي نفتي كشور را بر عهده دارد، اظهار داشت: همچنين در شرايط فعلي بخش عمده اي از واردات كالا و تجهيزات براي خروجي هاي نفت، گاز و پتروشيمي توسط مجموعه وزارت نفت انجام مي شود.
معمارنژاد در پايان با اعلام اينكه با ايجاد گمرك هاي اختصاصي در بندر امام خميني، عسلويه، بندر شهيد رجايي و تهران هزينه نگهداري كالا و تجهيزات وزارت نفت در انبارهاي گمركي كاهش قابل توجهي پيدا مي كند، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بايد امكانات و تجهيزات تأسيس گمركات توسط مجموعه وزارت نفت تأمين شود، قطعاً ايجاد اين گمركات نفتي زمينه تحول و شكوفايي صنعت نفت را فراهم خواهد كرد.
 


بانك مركزي گزارش داد افزايش 85 درصدي قيمت مرغ نسبت به سال گذشته

بانك مركزي، گزارش هفتگي متوسط قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي در تهران و در هفته منتهي به دوم تيرماه را منتشر كرد.
افزايش سه رقمي برخي محصولات و افزايش 85 درصدي قيمت مرغ نسبت به هفته مشابه سال گذشته حكايت از وضعيت نامناسب بازار دارد. به گزارش ايسنا، طي هفته پاياني بهار امسال بيشترين افزايش قيمت ها مربوط به سبزي هاي برگي با 144 درصد رشد، گوجه سبز با 129 درصد، هلو با 126 درصد، خيار با 109 درصد و مرغ با 85 درصد رشد نسبت به هفته مشابه سال قبل بوده است.
در هفته منتهي به دوم تيرماه امسال در مقايسه با هفته پيش از آن از 11 گروه اقلامي 7 گروه تخم مرغ، برنج، حبوب، ميوه هاي تازه، سبزي هاي تازه، گوشت مرغ و چاي افزايش قيمت و تنها گروه گوشت قرمز كاهش قيمت داشته است. سه گروه لبنيات، قند و شكر و روغن نباتي هم طي اين هفته نسبت به هفته قبل هيچ تغيير قيمتي نداشته اند. اين اعداد حاكي از افزايش قيمت 63 درصد اقلام طي هفته منتهي به دوم تيرماه در مقايسه با هفته قبل آن است.
همچنين مقايسه قيمت اقلام در هفته منتهي به دوم تيرماه امسال با هفته مشابه ماه قبل نشان مي دهد كه از 11 گروه اقلامي هشت گروه لبنيات، تخم مرغ، برنج، حبوب، سبزي هاي تازه، گوشت مرغ، چاي و روغن نباتي افزايش قيمت و سه ميوه هاي تازه، گوشت قرمز و قند و شكر كاهش قيمت داشته اند. اين اعداد حاكي از افزايش قيمت 72 درصد اقلام طي هفته منتهي به دوم تيرماه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل است.
بر اين اساس مقايسه قيمت اقلام طي هفته منتهي به دوم تيرماه در مقايسه با هفته مشابه سال قبل نشان مي دهد كه همه اقلام به جز تخم مرغ افزايش قيمت داشته اند.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات، قيمت تمام اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل بدون تغيير بود. بهاي تخم مرغ افزايش داشت و شانه اي 40000 تا 50000 ريال فروش مي رفت. در گروه برنج، قيمت تمام اقلام اين گروه اندكي افزايش يافت. در گروه حبوب، بهاي عدس ثابت بود و قيمت ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل افزايش جزيي داشت.
ميوه فروشي هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي كردند كه در گروه ميوه هاي تازه بهاي سيب زرد تخم لبنان، طالبي، خربزه و هندوانه افزايش، ولي قيمت ساير اقلام اين گروه به ويژه سيب گلاب كاهش يافت. در گروه سبزي هاي تازه بهاي گوجه فرنگي، بادنجان و كدو سبز افزايش، ولي قيمت ساير اقلام اين گروه كاهش داشت.
در اين هفته بهاي گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله اندكي كاهش، ولي قيمت گوشت مرغ افزايش يافت.
در هفته مورد بررسي، بهاي شكر و چاي خارجي افزايش جزيي داشت. قيمت قند و انواع روغن نباتي بدون تغيير بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات قيمت تمام اقلام اين گروه بدون تغيير بود. بهاي تخم مرغ معادل 1/10 درصد افزايش داشت.
در هفته مورد بررسي، در گروه برنج، قيمت برنج وارداتي غيرتايلندي معادل 1/0 درصد و برنج داخله درجه يك و درجه دو هر يك 2/0 درصد افزايش يافت. در گروه حبوب بهاي عدس ثابت بود و قيمت ساير اقلام اين گروه بين 1/0 درصد تا 6/0 درصد افزايش داشت.
در هفته مورد گزارش، در گروه ميوه هاي تازه بهاي سيب زرد تخم لبنان معادل 8/6 درصد، طالبي 5/0 درصد، خربزه 4/1 درصد و هندوانه 3/16 درصد افزايش، ولي قيمت ساير اقلام اين گروه بين 4/0 تا 3/17 درصد كاهش يافت.
در گروه سبزي هاي تازه بهاي گوجه فرنگي معادل 4/7 درصد، بادنجان 3/0 درصد و كدو سبز 6/6 درصد افزايش، ولي قيمت ساير اقلام اين گروه بين 1/0 درصد تا 8/2 درصد كاهش داشت.
بر اين اساس در مقايسه قيمت اقلام طي هفته دوم تيرماه نسبت به هفته مشابه ماه قبل بيشترين كاهش مربوط به گوجه سبز با 31 درصد كاهش بوده است.
بيشترين افزايش قيمت در اين بخش مربوط به سيب زرد با 47 درصد افزايش قيمت بوده است.
همچنين در بخش مقايسه قيمت اقلام طي هفته منتهي به دوم تيرماه با هفته مشابه سال قبل بيشترين افزايش قيمت مربوط به سبزي هاي برگي با 144 درصد رشد قيمت بوده است.
بيشترين كاهش قيمت در اين مقايسه مربوط به تخم مرغ با 16 درصد كاهش بوده است.
در هفته مورد بررسي، بهاي گوشت معادل 1/0 درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 4/0 درصد كاهش، ولي قيمت گوشت مرغ 4/7 درصد افزايش يافت.
در هفته مورد گزارش، بهاي شكر معادل 1/0 درصد و چاي خارجي
3/0 درصد افزايش داشت. قيمت قند و انواع روغن نباتي بدون تغيير بود.
بر اين اساس بيشترين افزايش در هفته منتهي به دوم تيرماه نسبت به هفته قبل از آن مربوط به هندوانه با 3/16 درصد رشد و بيشترين كاهش مربوط به سيب گلاب با 17 درصد كاهش بوده است. موضوع قابل توجه اين است كه ميوه سيب گلاب دقيقا در جايگاه سيب قرمزي قرار دارد كه به نظر مي رسد بانك مركزي از آمارهاي خود حذف كرده است.
 


گزارش سازمان بازرسي كل كشور از وضعيت ميدان نفتي پارس جنوبي

سازمان بازرسي كل كشور طرح توسعه لايه مشترك نفتي پارس جنوبي را بررسي كرد.
برداشت ايران از اين لايه نفتي مشترك در حالي هنوز به 35 هزار بشكه در روز نرسيده است كه قطر روزانه 450 هزار شبكه برداشت مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اداره كل نظارت و بازرسي نفت سازمان بازرسي كل كشور گزارش داد: لايه نفتي پارس جنوبي با ذخيره اي بالغ بر 6/1 ميليارد بشكه نفت درجا، بين دو كشور ايران و قطر، مشترك است. اين ميدان در سال 1367 كشف، ليكن اولين چاه اكتشافي آن در سال 1377 حفاري شده است.
متعاقبا پس از 6 سال مناقصه بي نتيجه براي جذب پيمانكاران خارجي، اجراي فاز اول طرح مذكور به صورت ترك تشريفات مناقصه در اسفند ماه 1383 طي قراردادي براي مدت 19 ماه به صورت بيع متقابل به شركت توسعه پترو ايران واگذار گرديد و طبق برنامه مي بايست از آذر ماه سال 1385 از طرح مزبور بهره برداري به عمل مي آمد.
با و جود مشترك بودن لايه نفتي پارس جنوبي با ميدان الشاهين قطر و بهره برداري قريب به 450 هزار بشكه نفت در روز توسط طرف قطري، حتي برداشت روزانه 35 هزار بشكه ايران در فاز اول اين طرح تاكنون محقق نشده است.
براساس بررسي انجام شده، صرفا چاه هاي مربوط به بلوك A در ميدان حفاري شده و در بلوك C كه نزديك مرز است، هيچ چاه توليدي حفاري نگرديده و همچنين براي خريد يا ساخت تاسيسات سرچاهي، پالايشگاه، ساخت واحد فروش و ذخيره شناور نيز اقدام موثري انجام نشده و پيشرفت طرح مجموعا كمتر از 50 درصد است.
با وجود ضعف پيمانكار و وجود اختلاف بين شركت نفت و گاز پارس و شركت هاي پترو ايران و نيكو، مديريت شركت ملي نفت، موضوع را به صورت جدي دنبال ننموده و اقدام اصولي جهت رفع ابهامات و حل مشكلات به عمل نياورده است.
اخيرا مبحث جديدي تحت عنوان مستقل بودن بخشي از لايه هاي نفتي از سوي شركت نفت و گاز پارس مطرح و در رسانه ها منتشر شده است. عدم بررسي دقيق اين امر مي تواند اتمام فاز اول و توليد زودهنگام را تحت الشعاع قرار دهد.
برابر تحقيقات هيئت بازرسي، شركت شلمبره در سال 2005 با بررسي نقشه هاي موجود در آن زمان يك فرورفتگي فيمابين نواحي A و B و C اعلام مي كند و احتمال مي دهد اين فرورفتگي ممكن است ناحيه A را از نواحي B و C جدا كرده باشد، ليكن در سال 2010 مديريت اكتشاف شركت ملي نفت با بررسي نقشه هاي ژئوفيزيكي موجود، اين نظريه را رد مي نمايد، لذا تا زماني كه دلايل و مدارك كافي مبني بر مستقل بودن بخشي از ميدان به تاكيد كارشناسان ذي صلاح نرسد بايستي از بيان نظرات غير كارشناسانه و انحراف خودداري شود. مصوبه شوراي اقتصاد براي واگذاري طرح توسعه به صورت ترك تشريفات با فرض مشترك بودن ميدان صادر شده است.
با توجه به ماموريت شركت نفت فلات قاره در توليد نفت از ميادين دريايي و تجربيات اين شركت در اينگونه ميادين نفتي و از طرفي حجم بالاي ماموريت شركت نفت و گاز پارس و تراكم تاسيسات طرح ها در منطقه ويژه انرژي پارس (عسلويه)، واگذاري مسئوليت توسعه طرح لايه هاي نفتي پارس جنوبي به شركت نفت فلات قاره مورد توصيه اكيد است. در صورت امكان انتقال نفت توليدي از لايه نفتي پارس جنوبي به جزيره لاوان و استفاده از پالايشگاه لاوان، اين اقدام اصولي و اقتصادي تر به نظر مي رسد.
در آغاز طرح گزينه انتقال توليد نفت ميدان به صورت دو فازه (پس از آبگيري در دريا) و به صورت سه فازه از طريق خط لوله مورد بررسي واقع شده كه نهايتا در اولين MDP، نصب سكوهاي A و C براي آبگيري تاييد شده و پس از آن به استفاده از FPSO تغيير يافته است، در آن زمان انتقال نفت توليدي به جزيره لاوان نيز مورد بحث بوده است.
اهم پيشنهادهاي اصلاحي ارائه شده جهت بهبود وضعيت طرح توسعه لايه هاي نفتي پارس جنوبي عبارتند از: لزوم رفع ابهامات و اختلافات فني، قراردادي و مالي و رفع و تسريع در تكميل فاز توليد زودهنگام با حضور مديريت هاي شركت نفت و گاز پارس، شركت پترو ايران و شركت نيكو، ارزيابي فني و اقتصادي جهت انتقال نفت توليدي از طريق خطوط لوله به صورت دو فاز (نفت و گاز) يا سه فازه (آب، نفت و گاز) به جزيره لاوان با توجه به مشكلات تامين FPSO و همزمان با پيگيري ساخت آن و با توجه به شرايط روز، طراحي خطوط لوله انتقال به نحو قابل استفاده و فاز توسعه نهايي در صورت تاييد انتقال نفت توليدي در فاز اول با خط لوله، بررسي امكان استفاده از PSU موجود در ميدان سروش و نوروز براي طرح توليد زودهنگام از لايه هاي نفتي پارس جنوبي، بررسي و اقدام درخصوص واگذاري مسئوليت توسعه لايه هاي نفتي پارس جنوبي به شركت نفت فلات قاره ايران با توجه به تجربيات طولاني شركت نفت فلات قاره در توسعه ميادين نفتي دريايي و بهره برداري از آنها و ضرورت بازنگري در تبعات فني و اقتصادي ناشي از تغييرات MDP و حجم كار به منظور دسترسي به اهداف توليد و سقف قرارداد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14