(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 تير 1391 - شماره 20242

از امروز انجام مي شود توزيع مرغ 4 هزار و 650 توماني در ميادين ميوه و تره بار
معاونت توسعه سرمايه انساني: حداكثر اضافه كار كارمندان در ماه 175 ساعت است
قاليباف اصل خبر داد قول وزير اقتصاد براي حمايت از بازار سرمايه
كوتاه اقتصادي
ضرب الاجل بانك مركزي به كليه صندوق هاي قرض الحسنه كشور
خطيبي اعلام كرد عدم پايبندي به نظام سهميه بندي اوپك علت كاهش جهاني قيمت نفت
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد بهره برداري از تونل امامزاده هاشم قبل از زمستان
افزايش 10 ميليون توماني وام مسكن در بافت هاي فرسوده
براي نخستين بار در كشور گوجه فرنگي هم علامت استاندارد گرفت
عليرغم تشديد تحريم ها هند به واردات نفت از ايران ادامه مي دهد
قبرس پنجمين قرباني بحران مالي در منطقه يورو


از امروز انجام مي شود توزيع مرغ 4 هزار و 650 توماني در ميادين ميوه و تره بار

معاون برنامه ريزي استانداري تهران با تأكيد بر اينكه طبق محاسبات انجام شده قيمت مرغ در هر كيلوگرم بايد 5 هزار تومان باشد گفت: از امروز 70 تن مرغ با قيمت 4650 تومان در ميادين توزيع مي شود.
نعمت الله تركي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: با آناليز هزينه ها براي قيمت تمام شده مرغ با احتساب هر كيلوگرم سويا 1300 تومان و هزينه هاي جانبي حداكثر قيمت مرغ در شهر تهران بايد 5 هزار تومان باشد و اگر مرغداري ها سوياي 900 توماني دريافت كنند بايد قيمت بالاتر از 4600 تومان نباشد.
وي افزود: اگر قيمت ها بالاتر از 5 هزار تومان در شهر تهران باشد تخلف محسوب مي شود و با بازرسي هايي كه از صبح ديروز آغاز شده به شدت با گرانفروشان مقابله مي شود.
معاون برنامه ر يزي استانداري تهران گفت: از امروز 70 تن مرغ با قيمت 4650 تومان در ميادين ميوه وتره بار تهران توزيع مي شود و همچنين بخشي از واحدهاي صنفي نيز با نصب بنر با همين قيمت بايد مرغ را توزيع كنند.
وي افزود: در تلاش هستيم تا توزيع روزانه مرغ با قيمت تعادلي را به 110 تن برسانيم.
تركي گفت: واردات مرغ به كشور آغاز شده كه بخشي از آن براي ماه مبارك رمضان ذخيره سازي مي شود و بخشي ديگر طي چند روز آينده وارد شبكه توزيع مي شود.
وي افزود: هيچ مشكلي براي توزيع مرغ در ماه مبارك رمضان نداريم.
جزئيات جلسه تعيين نرخ
دبير انجمن صنايع لبني ايران ضمن تشريح جزئيات جلسه تعيين نرخ محصولات لبني از جمله شير در بازار گفت: وزارت صنعت پيشنهاد افزايش 30 درصدي قيمت 50 درصد از محصولات لبني با درصدهاي متفاوت چربي را در بازار مطرح كرده است.
رضا باكري در گفتگو با مهر درخصوص جلسه روز دوشنبه خود با قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تعيين قيمت محصولات لبني در بازار اظهار داشت: در اين جلسه مفتح ابتدا پيشنهاد داد كه كليه محصولات لبني با قيمت هاي پايين عرضه شود و دولت هم در ازاي آن عدم النفع كارخانه هاي لبني را در قالب هاي مختلف تأمين و پرداخت كند.
وي يادآور شد: همچنين مفتح پيش از اين پيشنهاد كرده بود كه براي كاهش قيمت شير علوفه از طريق كارخانجات صنايع لبني بين دامداران توزيع شود كه البته كارخانجات با اين طرح موافقت نكردند، چون معتقد بودند كه اين كار در حوزه فعاليت آنها نيست و بهتر است خود دامدارها متولي انجام اين كار باشند.
دبير انجمن صنايع لبني ايران در ادامه به پيشنهاد ديگر قائم مقام وزارت صنعت در اين جلسه اشاره كرد و افزود: اما پيشنهاد جديدي كه مفتح مطرح كرد، اين است كه كارخانجات لبني 50 درصد محصولات خود را با قيمت هاي پايين و 50 درصد ساير محصولات خود را براساس سيستم عرضه و تقاضا در بازار عرضه كنند.
وي خاطرنشان كرد: در حقيقت پيشنهاد شد كه محصولات لبني مانند شير، ماست و پنير داراي 5/1 درصد چربي (كم چرب) در قالب محصولات يارانه اي و با كاهش 30 درصدي قيمت و ساير محصولات لبني با درصدهاي متفاوت چربي با افزايش 30 درصدي قيمت به بازار عرضه شوند تا به نوعي عدم النفع حاصل از فروش محصولات لبني داراي
5/1 درصد چربي دربازار جبران شود.
باكري با بيان اينكه قرار شد كه تا دو روز ديگر پاسخ نهايي را به قائم مقام وزارت صنعت اعلام كنيم، گفت: در حال حاضر طرح چنين پيشنهادي از سوي وزارت صنعت رابه اطلاع صاحبان صنايع لبني رسانده ايم تا با مطالعه و كار كارشناسي در مورد آن تصميم گيري كنند.
وي با تأكيد بر اينكه هنوز هيچ چيز درباره پيشنهاد مطرح شده از سوي وزارت صنعت قطعي نيست، گفت: اين پيشنهاد وزارت صنعت در حالي مطرح مي شود كه صاحبان صنايع لبني معتقدند با توجه به اينكه كليه هزينه هاي تمام شده محصولات كارخانجات صنايع لبني 30 درصد نسبت به بهمن و اسفند ماه سال گذشته افزايش يافته است كه 24 درصد آن مربوط به بهاي شير خام و 6 درصد ديگر مربوط به ساير هزينه هاي سربار مثل هزينه بسته بندي و حمل و نقل است، قيمت محصولاتشان بايد 30 درصد افزايش يابد.
بيانيه اتحاديه
اتحاديه مرغداران گوشتي بيانيه اي درباره واردات و قيمت فروش مرغ صادر كرد.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است: برخي عوامل سودجو با دامن زدن به شرايط فعلي، تئوري واردات مرغ را مطرح مي كنند كه تبعات آن جبران ناپذير خواهد بود. از توليدكنندگان انتظار است ضمن هماهنگي با مسئولان استاني، مرغ را با قيمت زنده هر كيلوگرم 37700 ريال عرضه تا آماده طبخ آن به قيمت 54000 ريال تأمين شود.
به گزارش فارس، اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ايران با ارسال بيانيه اي به اين خبرگزاري اعلام كرده است: صنعت پرورش طيور گوشتي كشور با توليد ساليانه بيش از 7/1 ميليون تن گوشت مرغ تأمين كننده بيش از 33 درصد نياز پروتئيني جامعه بوده و از بعد تأمين و امنيت غذايي و اشتغال و سرمايه گذاري از اهميت بسزايي برخوردار است.
در اين بيانيه خطاب به توليدكنندگان آمده است: شما توليدكنندگان زحمت كش در شرايط سخت بحراني در مقاطع مختلف عليرغم زيان هاي فراوان اقدام به توليد كرده و نياز جامعه را تأمين نموديد. در سال جاري عليرغم افزايش قيمت نهاده ها و كمبود آن توليد را ادامه داده ايد، هم اكنون كه قيمت اين محصول در بازار افزايش پيدا كرده كه بخش اعظم آن ناشي از افزايش قيمت نهاده ها مي باشد جاي نگراني براي تداوم توليد و فشار مضاعف بر مصرف كننده و توليدكننده مي باشد در غير اين صورت اينگونه بحران هاي مقطعي توليد را به مخاطره خواهد انداخت.
در ادامه اين بيانيه تصريح شده است: جهت حل آني معضل و گذر از اين مرحله و رسيدن به شرايط مطلوب، علي رغم اينكه قيمت محصول تابع عرضه و تقاضا مي باشد بايد با هم انديشي و عزم دسته جمعي بتوانيم از اين شرايط سخت گذر نموده و به شرايط مطلوبي برسيم كه به نفع توليد و مصرف كننده باشد.


معاونت توسعه سرمايه انساني: حداكثر اضافه كار كارمندان در ماه 175 ساعت است

معاون حقوقي معاونت توسعه سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: طبق قانون مديريت خدمات كشوري اضافه كاري كارمندان حداكثر 175 ساعت در ماه است.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با فارس، در مورد محدوديت هاي اضافه كاري كارمندان در سال جاري گفت: براساس قانون مديريت خدمات كشوري همه كاركنان دولت مي توانند تا 50 درصد حقوق و مزاياي خود را در قالب اضافه كاري دريافت كنند و 20 درصد كارمندان به تشخيص رئيس دستگاه و با معيار نياز دستگاه به خدمات آنها از اين قاعده مستثني هستند.
معاون حقوقي، امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: براساس قانون حداكثر اضافه كاري 175 ساعت در ماه است.
وي افزود: قانون اذعان دارد اضافه كاري بايد در مقابل كار اضافه انجام شود.
تاجي در مورد مطلب برخي رسانه ها كه گفته بودند محدوديت اضافه كاري ها برداشته شده است، گفت: قبلا در ضوابط اجرايي قانون بودجه محدوديت هايي براي اضافه كاري كارمندان وجود داشت كه اين محدوديت ها در ضوابط اجرايي قانون بودجه 91 برداشته شد.
تاجي در مورد تبديل وضعيت كارمندان شركتي و ايراد رئيس مجلس به مصوبه دولت گفت: براي رفع اين ايرادها پيش نويسي از سوي معاونت حقوقي معاونت توسعه مديريت تهيه شده و به زودي به دولت ارائه مي شود.
معاون حقوقي، امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: اگر ايرادهاي گفته شده برطرف شود، قانون تبديل وضعيت نيروهاي شركتي اجرا مي شود وگرنه موارد ايراد گرفته شده براساس قانون نحوه اجراي اصل 85 قانون اساسي كه مورد ايراد رئيس مجلس قرار گرفته كان لم يكن تلقي مي شود.
وي گفت: ايرادهاي رئيس مجلس هم شكلي و هم ايراد ماهيتي است كه به زودي برطرف مي شود.


قاليباف اصل خبر داد قول وزير اقتصاد براي حمايت از بازار سرمايه

مديرعامل شركت بورس از وعده وزير اقتصاد براي حمايت از بازار سرمايه خبر داد.
حسن قاليباف اصل در گفت وگو با فارس با اشاره به برگزاري جلسه ديروز رئيس سازمان بورس و معاونين وي و همچنين مسئولان بورس اوراق بهادار با وزير اقتصاد اظهار داشت: به دليل كاهش شاخص و حجم معاملات در روزهاي گذشته لازم بود جلسه اي با حضور دست اندركاران بازار سرمايه با وزير اقتصاد برگزار شود كه اين جلسه روز سه شنبه برگزار و با نتايج خوبي همراه بود.
وي ادامه داد: در اين جلسه گزارشي از وضعيت سودآوري صنايع و شركت هاي مختلف حاضر در بورس ارائه شد كه جمع بندي آن اين بود كه اكثر صنايع از رشد سودآوري معقولي برخوردار بوده و از نظر بودجه اي نيز شرايط مناسبي دارند، اما در اين ميان جو رواني بازار متاثر از مسائل بين المللي بوده و تحت تاثير شرايط غير بورسي قرار دارد.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: همچنين در خصوص تامين مالي و كمك به بنگاه هاي اقتصادي نكاتي اعلام شد. وزير اقتصاد هم اعلام كرد براي حمايت از صنايع و بنگاه ها و تامين مالي مورد نياز آنها حمايت هايي را انجام خواهد داد. اين در حالي است كه وزارت اقتصاد از طريق نهادهايي مانند بانك ها دائما در تامين مالي بنگاه ها و صنايع فعال بوده و قرار است از طريق بانك ها هم به بازار سرمايه و هم به صنايع كمك شود.
قاليباف اصل در خاتمه گفت: با اين اوصاف جلسه خوبي را با وزير اقتصاد برگزار كرديم و اميدواريم آثار مثبت آن طي روزهاي آينده قابل مشاهده باشد.
ريزش 233 واحدي
شاخص بورس
اما عليرغم برگزاري جلسه فوق سريال ريزش هاي شديد بورس و سقوط قيمت ها ديروز نيز تكرار شد و شاخص كل بورس با ريزش 233 واحدي به عدد 25 هزار و 325 واحد رسيد.
در بازار ديروز صف هاي فروش سنگين براي اكثر شركتها تشكيل شد و شاخص كل بورس سريع ترين افت خود را از همان اولين ساعات معاملات تجربه كرد. بر اين اساس شدت عرضه و توقف خريد باعث شد كه حجم صف فروش 5 نماد بندرعباس، نفت و گاز پارسيان، فولاد مباركه و سرمايه گذاري گروه توسعه ملي به بيش از يك ميليارد تومان برسد.
به اين ترتيب روند نزولي بازار رفته رفته با تشكيل صف هاي فروش بيشتر شد و از همه مهم تر اينكه صف فروش ميليوني براي سهام تازه وارد پالايشگاه بندرعباس تشكيل شد. كاهش قيمت هر سهم اين شركت از 114 تومان روز عرضه (يكشنبه گذشته) به 111 تومان ديروز موجب ثبت اتفاقي نادر در عرضه اوليه سهام شركت هاي مشمول اصل 44 بورسي شد. چرا كه تاكنون و در جريان عرضه 19 شركت دولتي قبلي در بورس و فرابورس (از 15 بهمن 85) سابقه نداشت شركتي از گروه مشمولين اصل 44 در سومين روز حضور با كاهش قيمت و صف فروش روبرو شود.
اين رويداد ناخوشايند موجب شد تا ديروز تعدادي از سهامداران حاضر در تالار حافظ خصوصا خريداران سهام اين شركت به مدت 10 دقيقه نسبت به تداوم روزهاي منفي اعتراض كرده و خواهان رسيدگي مسئولان بازار سرمايه و دولت به بورس شدند.
سهامداران حقيقي نسبت به مواردي چون عدم حمايت عملي دولت، جمع نشدن سهام شركت ها خصوصا پالايشگاه بندرعباس توسط سرمايه گذاران حقوقي و نقش اين گروه در منفي تر شدن وضعيت از طريق عرضه سهام به قيمت هاي پايين، برخي از سياست هاي نادرست سازمان بورس در توقف و بازگشايي نمادها و عدم تغيير دامنه نوسان در روزهاي منفي بازار، شائبه دستكاري در شاخص، عدم توجه نهادهاي مالي بزرگ به توصيه هاي مسئولان بازار سرمايه به دليل سخت گيري هايي كه در موقع رونق بورس گرفته مي شود، تبليغات تلويزيوني سازمان بورس در دعوت از سرمايه گذاران آن هم در چنين شرايطي و كم توجهي به تغيير رويه ها، انعكاس اخبار مانند بازدهي هزار برابري بورس در 22 سال، سياست هاي غلط سازمان خصوصي سازي در عدم عرضه سهام در روزهاي رونق و عرضه در ايام منفي، كاهش سود تقسيمي شركت ها در مجامع و غيره گلايه داشتند.
بورس بحران ندارد مشكلاتش بيروني است
در همين حال يك فعال بازار سرمايه با تحليل وضعيت روزهاي اخير بازار سهام گفت: بورس بحران ندارد ولي به دلايلي چون عدم ارايه تسهيلات بانك ها به شركت هاي سرمايه گذاري، مشكلات بيروني دارد.
حسن بالازاده در گفت وگو با فارس، درباره عوامل موثر در شرايط روزهاي اخير بازار سهام اظهار داشت: واقعيت اين است كه بورسي با بحران ناشي از تحريم ها روبرو نيست، چون اگر اينگونه بود بايد از سودآوري شركت هاي بورسي كاسته مي شد كه چنين اتفاقي نيفتاده است. اين در حالي است كه تحريم ها از 30 سال پيش هم وجود داشته و موضوع جديدي نيست. وي ادامه داد: در اين شرايط يكي از مشكلات اصلي بازار سهام كاهش نقدينگي نهادهاي مالي و شركت هاي بزرگ از يك سو و عدم ورود شركت هاي جديد سرمايه گذاري است. چرا كه واقعيت اين است اغلب شركت هاي سرمايه گذاري به دليل عدم امكان دريافت تسهيلات از بانك ها، مجبور به فروش سهام هستند. در اين ميان بانك ها اعلام مي كنند به دليل تمركز سرمايه شركت هاي سرمايه گذاري در بورس و ساير اوراق، حاضر به ارايه تسهيلات نيستند.
بيانيه سرمايه گذاران بورس مشهد
تعدادي از سرمايه گذاران بورس اوراق بهادار مشهد نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كردند:
بازار بورس اوراق بهادار كه دماسنج اقتصادي كشور مي باشد متاسفانه مدت مديدي است كه اوضاع نابسامان و بي ثباتي دارد. با توجه به اينكه امسال سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني مي باشد انتظار مي رود براي بهبود اوضاع بازار بورس انديشه اي شود تا مبادا زمينه بي اعتمادي سرمايه گزاران بيش از اين فراهم آيد.
 


كوتاه اقتصادي

 
¤ معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تخصيص اعتبار 20ميليارد توماني براي كاهش فقر غذايي كودكان در سال جاري خبر داد. سيدعبدالله عمادي با تأكيد بر اينكه جلسه شوراي عالي بيمه در خصوص تعيين تعرفه هاي درماني هفته آينده و با حضور وزراي مربوطه برگزار خواهد شد اظهار داشت:در اين جلسه به طور قطع ميزان تعرفه هاي درماني در سال جاري مشخص خواهد شد.
¤ در پي درج خبري مندرج در يكي از خبرگزاري ها با عنوان «فيش حقوقي ملاك پرداخت يارانه قرار مي گيرد» ستاد هدفمندسازي يارانه ها اين خبر را تكذيب كرد. ستاد هدفمندسازي يارانه ها اعلام كرد: هيچ تصميم و برنامه اي براي حذف ميزان يارانه كنوني دريافتي خانوارها ندارد و مطالب ذكر شده در خبرگزاري ايسنا منبعث از برداشت هاي شخصي خبرنگار آن رسانه بوده و تكذيب مي شود.
¤ دبير انجمن مديريت كيفيت ايران گفت: از هفت هزار سازمان داراي استاندارد مديريت كيفيت، تنها 200 سازمان به درستي از اين استاندارد استفاده مي كنند.
¤ رئيس كل بانك مركزي گفت: براي كنترل و نظارت بيشتر بر عملكرد بانك ها به ازاي هر پنج واحد بانكي يك بازرس خواهيم داشت كه بر اين اساس ميزان بازرسي ها تشديد مي شود.
¤ رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از تعيين تكليف و تكميل تمام طرح هاي نيمه تمام در دست اجراي اين سازمان در سال جاري با تزريق نقدينگي هاي جديد خبر داد. فريدون احمدي اظهار كرد: در سال جاري تمام طرح هاي در دست اجرا تعيين تكليف مي شوند؛ به گونه اي كه برخي با تامين منابع تكميل و برخي نيز در صورت نياز به بخش خصوصي واگذار مي شود.
¤ مديركل امور اداري صندوق تامين اجتماعي گفت: داوطلباني كه در آزمون استخدامي 25 خرداد سال 91 صندوق تامين اجتماعي شركت كرده اند، مي توانند با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني تأمين به نشاني www.tamin.irوjazbtamin.ir از نتايج اين آزمون مطلع شوند. مهدي رضايي با بيان اينكه اين آزمون در كمال صحت و سلامت در سراسر كشور برگزار شد، افزود: در اين آزمون بيش از 98 هزار داوطلب شركت كردند كه تعدادي بالغ بر 5هزار نفر در دو بخش بيمه اي و درماني جذب خواهند شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5580، 5581، 5557 الي 5559، 5569، 5560 الي 5563، 7790 الي 7795، 7797، 7781 الي 7784، 7725، 7726 و 7769 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در ابلاغي از سوي مهندس نيكزاد رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي وزارت راه و شهرسازي منصوب شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، مهندس علي نيكزاد با توجه به ضرورت تشكيل شوراي هماهنگي روابط عمومي ها وزارت متبوع سيدقاسم بي نياز مديركل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي را به عنوان رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي اين وزارتخانه منصوب كرد.
¤ با حضور جمال دامغانيان عضو هيئت مديره بانك ملي ايران و غلامحسين بلنديان معاون برنامه ريزي سازمان بازرسي كل كشور، تفاهمنامه همكاري ميان اين دو سازمان امضا و مبادله شد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، دامغانيان در اين مراسم با اشاره به جايگاه بانك ملي ايران در كشور گفت: بانك ملي ايران به عنوان بانك دولت و بزرگترين بانك كشور وظيفه خود مي داند كه مانند گذشته به سازمان ها خدمات ارائه كند.


ضرب الاجل بانك مركزي به كليه صندوق هاي قرض الحسنه كشور

 
بانك مركزي به كليه صندوق هاي قرض الحسنه 2 ماه مهلت داد تا نسبت به ثبت مشخصات صندوق در سايت موردنظر اين بانك اقدام نمايند.
در اطلاعيه بانك مركزي در اين باره آمده است: در راستاي ساماندهي صندوق هاي قرض الحسنه سراسر كشور، كليه صندوق هاي قرض الحسنه موظفند از تاريخ نشر اين اطلاعيه به مدت دو ماه به آدرس nbfi.cbi.ir (قسمت صندوق قرض الحسنه- تقاضاي تطبيق) مراجعه و نسبت به درج مشخصات صندوق، اعضاي هيات امنا، اعضا هيات مديره، مديرعامل و سيستم هاي نرم افزاري مورد استفاده اقدام نموده و كد رهگيري اخذ نمايند.
درج اطلاعات و اخذ كد رهگيري به منزله صدور مجوز فعاليت نبوده و هيچ گونه تعهدي براي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران جهت صدور مجوز فعاليت ايجاد نمي نمايد.
بديهي است مسئوليت عواقب عدم مراجعه به سامانه فوق الذكر و اخذ كد رهگيري در مهلت مقرر بر عهده مديرعامل و اعضاي هيات مديره صندوق هاي قرض الحسنه خواهد بود.
 


خطيبي اعلام كرد عدم پايبندي به نظام سهميه بندي اوپك علت كاهش جهاني قيمت نفت

عدم پايبندي برخي اعضاي اوپك به نظام سهميه بندي يكي از دلايل كاهش جهاني قيمت نفت است.
سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در اوپك در گفت وگو با مهر در پاسخ به سؤالي مبني بر تلاش عربستان سعودي براي كاهش قيمت جهاني نفت به محدوده 50 تا 60 دلار، توضيح داد: در آستانه يكصد و شصت و يكمين اجلاس اوپك وزير نفت عربستان سعودي رسماً خواستار كاهش قيمت جهاني نفت به بهانه بهبود وضعيت اقتصاد جهاني شده بود.
وي با بيان اينكه تمايل عربستان براي افزايش توليد و صادرات نفت خام به منظور كاهش قيمت نفت موضوعي غيرقابل انكار است، تبيين كرد: در حال حاضر هم يكي از دلايل كاهش جهاني طلاي سياه عدم پايبندي برخي از اعضاي اوپك به نظام سهميه بندي اين سازمان است.
خطيبي با تأكيد بر اينكه هم اكنون سقف توليد نفت اوپك 30 ميليون بشكه در روز تعيين شده خاطرنشان كرد: با اين وجود برخي از كشورهاي عضو بيش از سقف تعيين شده نفت به بازار عرضه مي كنند.
به گفته نماينده ايران در هيئت عامل اوپك افزايش عرضه نفت خام توسط برخي از كشورهاي عضو اوپك منجر به كاهش قيمت نفت در هفته هاي اخير شده است.
بنابراين گزارش: ادامه بحران اقتصادي در منطقه يورو، ادامه نگرانيها نسبت به بهبود وضعيت رشد اقتصاد جهاني و افزايش عرضه نفت به بازارهاي جهاني از مهمترين دلايل كاهش قيمت نفت از نظر كارشناسان بين المللي است.
در آخرين معاملات در بازار جهاني بهاي نفت خام برنت درياي شمال با 59 سنت كاهش به 90 دلار و 39 سنت در هر بشكه رسيد. همچنين قيمت نفت دبليو.تي.آي آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه اوت با 50 سنت كاهش به كمتر از 26/79 دلار رسيده است.
درهمين حال بهاي جهاني طلاي سياه از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون با 20 درصد كاهش همراه بوده است به طوري كه در سه ماه گذشته قيمت اين كالاي استراتژيك اقتصادي و سياسي با افتي 23 درصدي همراه بوده است.
خطيبي درباره احتمال تشكيل نشست فوق العاده و اضطراري اعضاي اوپك به دنبال سقوط قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني گفت: در يكصد و شصت و يكمين اجلاس وزيران نفت عضو اوپك در وين اعضا درباره تشكيل نشست فوق العاده در صورت ادامه كاهش قيمت نفت به توافق رسيدند.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك با اعلام اينكه اگر قيمت نفت به سطحي نگران كننده كاهش يابد تشكيل نشست فوق العاده ضروري به نظر مي رسد، تصريح كرد: با توافق اعضاي اوپك، مسئوليت برگزاري نشست فوق العاده به رياست اوپك واگذار شده است.
به گفته اين مقام مسئول رياست اوپك (وزير نفت عراق) پس از بررسي وضعيت بازار نفت و با مشورت ساير اعضاي اوپك نسبت به برگزاري نشست فوق العاده اقدام خواهد كرد.
خطيبي با تأكيد بر اينكه نوسان هاي چند روزه قيمت نفت ملاك برگزاري اجلاس فوق العاده اوپك نيست، اظهار داشت: اگر براي رياست و ساير اعضاي اوپك مسجل شود كه كاهش قيمت نفت براي يك دوره طولاني مدت ادامه يابد در اين صورت اين نشست اضطراري برگزار خواهد شد.
نماينده ايران در اوپك يادآور شد: تشخيص ضرورت برگزاري نشست فوق العاده اوپك با رياست و وزيران نفت كشورهاي عضو اين سازمان است.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد بهره برداري از تونل امامزاده هاشم قبل از زمستان

معاون وزير راه و شهرسازي از افتتاح تونل امامزاده هاشم قبل از فصل زمستان خبر داد و گفت: ساخت قطعه دو اين پروژه هم تا پايان دولت دهم به پايان مي رسد.
احمد صادقي ضمن بازديد از تونل امامزاده هاشم در گفتگو با مهر، اظهار داشت: اين تونل بخشي از واريانت گردنه تونل امامزاده هاشم است كه با انجام اين واريانت بطول 5 كيلومتر و 400 متر، گردنه صعب العبور و پرحادثه امامزاده هاشم حذف خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه از اين 5 هزار و 400 متر، 3 هزار و 200 متر مربوط به تونل است، گفت: اين تونل به دليل شرايط بسيار سخت و صعب العبور بودن با دشواري در حفاري و ساخت روبرو بوده ضمن اينكه بافت تونل ريزشي بود و در زمان حفاري 600 ليتر در ثانيه آب در تونل جمع مي شد.
وي علت كندي اجراي پروژه را شرايط دشوار تونل عنوان كرد و افزود: خوشبختانه امسال تونل و راه هاي دسترسي آن در آستانه بهره برداري قرار گرفته و تا قبل از آغاز فصل سرما افتتاح خواهد شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تصريح كرد: تاكنون حدود 600 ميليارد ريال براي ساخت اين واريانت هزينه شده است و به 300 ميليارد ريال ديگر هم براي پايان پروژه نياز است كه از محل اعتبارات مهر ماندگار تأمين مي شود.
صادقي با بيان اينكه با بهره برداري از اين تونل و راه هاي دسترسي آن، سوانح جاده اي بطور قابل توجهي كاسته مي شود، اظهار داشت: از نكات برجسته تونل اين است كه ما تراز عبور را 450 متر كاهش داديم بنابراين خطر برف و كولاك در اين منطقه وجود ندارد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين تونل بصورت رفت و برگشت است، افزود: در داخل تونل براي حوادث احتمالي پاركينگ اضطراري پيش بيني شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ساخت قطعه دوم اين پروژه، بيان كرد: قطعه دوم بطول بيش از 2 هزار مترمربع در دستور كار سال آينده قرار دارد، بنابراين پيش بيني مي شود كه اين واريانت بطول 11 كيلومتر و 800 متر تا پايان دولت دهم به پايان برسد.
وي برآورد هزينه كل اين پروژه را 150 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: براي قطعه يك 90 ميليارد تومان هزينه نياز است كه قرارگاه خاتم الانبياء ساخت اين قطعه را هم بر عهده دارد.


افزايش 10 ميليون توماني وام مسكن در بافت هاي فرسوده

معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن در بافت هاي فرسوده به 30 ميليون تومان خبر داد.
مجيد كيان پور در نشستي خبري گفت: كارگروه مسكن با افزايش 10 ميليون توماني وام ساخت مسكن در بافت هاي فرسوده موافقت كرد تا اين وام از 20 به 30 ميليون تومان افزايش يابد.
وي ادامه داد: افزايش سقف وام در بافت هاي فرسوده در كارگروه مسكن به تصويب رسيده اما نيازمند بررسي و تصويب در شوراي پول و اعتبار است.
به گفته كيان پور نرخ سود اين وام كه از محل منابع داخلي بانك ها پرداخت مي شود در دوره فروش اقساطي 15 درصد و در دوره مشاركت 20 درصد است.
وي بانك هاي عامل پرداخت اين تسهيلات را ملت، سپه، صادرات، تجارت و رفاه عنوان كرد.
وي درباره تأثير طرح تفصيلي شهر تهران بر قيمت بافت فرسوده اظهار داشت: اگر آنچه كه در طرح تفصيلي مطرح شده اجرا شود به رونق نوسازي در بافت فرسوده كمك مي كند و قيمت ها را كاهش مي دهد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران تصريح كرد: هدف دولت اين است كه در نوسازي بافت هاي فرسوده مالك محور باشيم و با توانمند شدن مالكان بافت فرسوده نوسازي شود.
وي افزود: در شهرهاي ديگر هم اين امتيازات براي نوسازي بافت هاي فرسوده وجود دارد و شوراي شهر هم مي تواند بنا به شرايط موجود امتيازات بيشتري را در نظربگيرد.كيانپور با بيان اينكه با اجراي طرح تفصيلي كاهش قيمت مسكن را خواهيم داشت، گفت: سال گذشته 34 هزار و 500 تسهيلات در تهران پرداخت شد و 44 هزار و 500 واحد هم پروانه ساختماني دريافت كردند.


براي نخستين بار در كشور گوجه فرنگي هم علامت استاندارد گرفت

اهواز- خبرنگار كيهان:
كارشناس فني اداره كل استاندارد خوزستان گفت: براي نخستين بار در كشور محصول گوجه فرنگي باغي توليد شده در يكي از گلخانه هاي استان نشان استاندارد گرفت.
مازيار فرامرزي با اعلام اين خبر اظهار داشت: به منظور تشويق هرچه بيشتر كشاورزان براي دريافت نشان استاندارد، اين اداره كل اقدام به صدور پروانه كاربرد علامت استاندارد محصول گوجه فرنگي باغي توليد شده در شهرستان رامهرمز كرده است به گفته اين مقام مسئول اين محصولات كشاورزي بايد سالم، داراي حد مجاز باقي مانده سموم و آفت كش ها بوده و در ظروف بسته بندي مجاز يعني نو، سالم، تميز و غيربازيافتي كه نسبت به هر نوع آلودگي ثانويه نفوذناپذير هستند بسته بندي شوند.
وي ادامه داد: همچنين اطلاعاتي نظير نام محصول كشاورزي، نام و نشاني توليدكننده، بسته بندي كننده محصول، علامت تجاري آن، نام استان محل توليد، تاريخ توليد و بسته بندي محصول به روز، ماه، سال، تاريخ انقضاي محصول به روز، ماه، سال، وزن خالص، شرايط نگهداري، عبارت محصول ايران بايد بر روي برچسب محصولات كشاورزي داراي حدود مجاز باقي مانده سموم و آفت كش ها به زبان فارسي و خوانا، قابل رويت با مركب پاك نشدني درج شود.
كارشناس فني اداره كل استاندارد خوزستان افزود: واحدهاي داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد مي توانند براي محصولات كشاورزي خود از علامت استاندارد ايران استفاده كنند.
 


عليرغم تشديد تحريم ها هند به واردات نفت از ايران ادامه مي دهد

دولت هند به پالايشگاه هاي اين كشور اجازه داد نفت ايران را با شرايط حمل و بيمه توسط شركت هاي ايراني خريداري كنند.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، منابع مطلع گفتند: دولت هند به پالايشگاه هاي دولتي اين كشور اجازه داده تا واردات نفت از ايران را با شرايط حمل و بيمه توسط شركت هاي ايراني از ابتداي ماه جولاي ادامه دهند. بدين ترتيب حتي پس از اجرا شدن تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران واردات روزانه 200 هزار بشكه نفت خام هند از ايران ادامه خواهد يافت.
هند، يكي از بزرگترين مشتريان نفتي ايران، اوايل ماه جاري از تحريم هاي آمريكا عليه ايران معاف شد، اما تحريم هاي اتحاديه اروپا كه قرار است از ابتداي ماه جولاي، يعني 4 روز ديگر اجرايي شود، شامل ممنوعيت پوشش بيمه اي محموله هاي نفتي ايران مي شود و اين مسئله مشتريان نفتي ايران در آسيا و از جمله هند را با مشكل مواجه ساخته است.
در ميان ديگر مشتريان آسيايي نفت ايران، ژاپن تضمين هاي دولتي براي محموله هاي نفتي ايران درنظر گرفته و چين از ايران خواسته تا حمل محموله هاي نفتي اش به مقصد اين كشور را خود بر عهده بگيرد. اما كره جنوبي ديگر مشتري آسيايي نفت ايران از ابتداي جولاي واردات نفت از ايران را متوقف خواهد ساخت.
يكي از مقامات وزارت حمل و نقل دريايي هند گفت: «بله، ما به آنها اجازه داده ايم نفت ايران را به شرط حمل و بيمه بر عهده خود ايران، خريداري كنند.» برخلاف رويه پالايشگاه هاي خصوصي، شركت هاي دولتي هندي، براي واردات نفت ايران با اين شرايط به مجوز دولتي نياز دارند.
بر اساس قراردادهاي منعقده ميان دو كشور، هند در فاصله ماه هاي آوريل تا مارس، قرار است حدود 310 هزار بشكه نفت از ايران خريداري كند كه 100 هزار بشكه آن توسط شركت خصوصي آسار، خريداري خواهد شد.
شركت هاي بيمه دولتي هند به سرپرستي شركت بيمه عمومي اين كشور توافق كرده بودند از ماه جولاي 50 ميليون دلار پوشش بيمه اي را براي كشتي هاي حامل نفت ايران فراهم سازند، اما با توجه به صادر نشدن مجوز اين پوشش بيمه اي، اين امر به تأخير افتاده است.
 


قبرس پنجمين قرباني بحران مالي در منطقه يورو

قبرس به عنوان پنجمين كشور بحران زده منطقه يورو براي رهايي از بحران مالي و ورشكستگي اقتصادي كمك مالي 10 ميليارد يورويي از اتحاديه اروپا را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي اكونوميك تايمز، يك مقام آگاه اروپايي ضمن بيان اين مطلب تاكيد كرد: قبرس به دنبال دريافت كمك مالي 10 ميليارد يوريي از اتحاديه اروپا است كه در اين صورت اين كشور پنجمين قرباني بحران مالي و بدهي منطقه يورو خواهد بود.
سيستم مالي و بانكي قبرس به شدت به يونان وابسته است و بحران مالي و بدهي يونان تاثير منفي زيادي بر اقتصاد قبرس داشته است. بر اين اساس، دولت قبرس روز دوشنبه نيز آمادگي خود را براي دريافت كمك هاي مالي از اتحاديه اروپا اعلام كرده بود.
توليد ناخالص داخلي قبرس به 3/17 ميليارد يورو مي رسد و دريافت كمك مالي 10 ميليارد يورويي از اتحاديه اروپا به اين معناست كه اين كشور قصد دارد معادل نيمي از توليد ناخالص داخلي خود را وام بگيرد.
بر اين اساس، تاكنون كشورهاي ايرلند، پرتغال، يونان و اسپانيا براي مقابله با بحران مالي و بدهي منطقه يورو مجبور به دريافت كمك هاي مالي بين المللي شده اند. دولت قبرس تا پايان ماه ژوئن با 8/1 ميليارد يورو كمبود سرمايه و منابع مالي روبرو است.
رسانه هاي گروهي قبرس نيز ميزان كمك مالي درخواستي از سوي دولت اين كشور را بين 6 تا 10 ميليارد يورو اعلام كرده اند. قبرس سومين اقتصاد كوچك منطقه يورو پس از مالت و استوني به شمار مي رود. قبرس طي ماه هاي اخير تلاش زيادي كرد تا بخشي از منابع مالي موردنياز خود را از روسيه و چين تامين كند ولي شكست اين تلاش ها مقام هاي اين كشور را بر آن داشته است تا از اتحاديه اروپا درخواست دريافت كمك مالي كنند. نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولت قبرس به بيش از 16 درصد رسيده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14