(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 تير 1391 - شماره 20247

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بدون گريم (يادداشت روز)
ماكاروني (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
تازه ترين خبرها از پرونده هاي قضايي در گفت وگوي اژه اي با خبرنگاران
مهمانپرست: تحريم نفت ايران فاقد مشروعيت و مغاير قوانين بين المللي است
صالحي : هزينه تحريم ها در ازاي حفظ استقلال نظام ناچيز است
هزينه هاي نظامي و امنيتي كمر اقتصاد اسرائيل را مي شكند (خبر ويژه)
كلاوسون: اعتماد به نفس ايران غرب را به چالش گرفته است (خبر ويژه)
پس چرا اصلاح طلبان همواره سوگلي غرب بوده اند؟! (خبر ويژه)
گاردين: ايران با نگاه به آينده ريسك تحريم ها را پذيرفته است (خبر ويژه)


بدون گريم (يادداشت روز)

طي چند سده اخير، پيوست سياست هاي راهبردي و تصميم گيري حساس و مهم آمريكايي ها در پهنه مسايل سياسي دروغ و فريبكاري بوده است.
نكته قابل اعتنا در اين ميان آن است كه هر چند دامنه اين دسيسه ها و دروغ ها بر مدار مردم فريبي قرار داشته اما آمريكايي ها همواره از طريق پروپاگاندا در شيپور فريب حمايت از ملت ها و مردم دنيا دميده اند.
نمونه ها دراين باره مثنوي هفتاد من كاغذ را پشت سر مي گذارد و به وضوح نشان مي دهد چه قبل از جنگ جهاني اول و چه بعد از آن تاكنون همواره دروغ و مردم فريبي سياست ثابت آمريكا بوده است.
در نيمه قرن نوزدهم پالك رئيس جمهور وقت آمريكا در توجيه جنگ با مكزيك نه تنها مردم اين كشور بلكه مردم كشور خودش را فريفت تا خواسته هاي جاه طلبانه دولتش تامين شود.
در اواخر همان قرن اين بار مك كينلي براي حمله به كوبا با ادعاي نجات اين كشور از سلطه اسپانيا، اهرم دروغ و مردم فريبي را در دستور كار قرارداد. با فاصله كوتاهي براي حمله به فيليپين نيز مك كينلي به مردم آمريكا دروغ گفت.
در جنگ جهاني اول هم وودرو ويلسون رئيس جمهور وقت آمريكا با ادعاي دروغ استقرار صلح و دموكراسي در دنيا وارد جنگ شد.
در ادامه همين خط، «هري ترومن» هم جواز بمباران هيروشيما و ناكازاكي را بخاطر حمايت از ملت ها«!» صادر كرد.
طرفه آنكه اين خط هيچ گاه قطع نشد و كندي و نيكسون و جانسون و ديگر مقامات آمريكا تنها با دروغ و مردم فريبي به بهانه حمايت از ملت ها خواسته هاي شيطاني خودشان را پي گرفتند.
همچنانكه ريگان براي حمله به گرانادا و بوش پدر براي حمله به پاناما اين دروغ را پيش كشيدند كه امنيت مردم آمريكا درخطر است! اين دروغ پردازي ها و مردم فريبي ها تا حمله به عراق در سال 1991 ادامه پيدا كرد. در دوره بوش پسر نيز يكبار ديگر آمريكا حمله به عراق را در دستور كار قرار داد و اين بار كالين پاول- وزير خارجه وقت- در فوريه 2003 و يك ماه قبل از حمله طي سخناني در شوراي امنيت در ادعايي گزاف نسبت به وجود اسناد و شواهد ماهواره اي، تصويري و صوتي درباره تسليحات هسته اي عراق هشدار داد و بلافاصله رسانه هاي آمريكايي به ميدان آمدند كه آمريكا بايد براي حمايت از ملت ها به عراق داراي تسليحات هسته اي حمله كند كه بعدها ثابت شد اين دروغ بزرگ دولت بوش به مردم بوده است و از سوي ديگر مردم بي گناه در عراق را به خاك و خون كشيدند.
در دوره اوباما در 8 سال گذشته نيز سعي شد دامنه اين دروغ ها و مردم فريبي ها در پشت الفاظ و واژه پردازي هاي، «استراتژي هاي تركيبي»، «قدرت هوشمند»، «تحريم هوشمند»، «تحريم فراگير»، «تغيير مناسبات» و... پنهان شود اما آيا اين داعيه دروغين حمايت از ملت ها كه در تمامي سده هاي گذشته ابزاري براي جنايات و تجاوزات و توطئه هاي كوچك و بزرگ آمريكا و چند كشور همسو با او بوده است قابليت آن را دارد كه باز هم جنايات آمريكا را در پوشش هاي دروغين جاي دهد يا سيماي بدون رتوش واشنگتن در دشمني با مردم برملا شده است؟
اعلام تحريم هاي نفتي عليه ايران از اول ژوئيه و فشارها بر ضد سوريه در شرايط كنوني بطور مشخص نشان مي دهد كه آمريكايي ها «مردم» را نشانه رفته اند و خواهان انتقام گيري از ملت هايي هستند كه در جبهه مقاومت، جبهه استكبار را آچمز كرده اند.
آمريكايي ها در تحريم نفتي عليه ايران ناشيانه عمل كرده اند و قطع نظر از پيامدهاي اين اقدام و اينكه آيا اساسا چنين كاري قابليت اجرايي دارد يا نه، افكارعمومي دنيا فهميد كه آمريكا با تحريم هاي فراگير كه يكي از آنها تحريم نفتي است و تحريم بانك مركزي و تحريم بيمه كشتي ها و محموله هاي نفتي و... نيز در ادامه آن است، آشكارا و بدون هرگونه نقابي كه تاكنون به چهره داشته، مي خواهد از عموم مردم انتقام بگيرد.
ژست آمريكايي ها تاكنون اين بود كه تحريم ها عليه برخي مقامات يا نهادها است ولي اكنون برخلاف مقررات و قوانين بين المللي دارايي ها و سرمايه مردم را نشانه رفته است.
از همان شش ماه پيش كه روي تحريم نفتي و تحريم بانك مركزي ايران بصورت پررنگ و برجسته در رسانه هاي غربي مانور داده مي شد برخي از اين رسانه ها زبان به گلايه گشودند تا از گاف راهبردي واشنگتن جلوگيري كنند.
به عنوان نمونه چندي پيش و با بالا گرفتن موضوع تحريم ها عليه ايران، يك روزنامه هلندي در مقاله اي با عنوان « در موضوع تحريم عليه ايران نبايد زياده روي كرد» مي نويسد: «كشورهاي غربي در حالي خريد نفت از ايران را تحريم كرده اند و تحريم هاي سنگين ديگري را با هدف مجازات اين كشور تصويب كرده اند كه كشورهاي ديگري در منطقه بدون هيچ مجازاتي تسليحات هسته اي دارند... در تحريم هاي اخير مردم ايران هدف قرار مي گيرند و ...»
از سوي ديگر، دخالت هاي آشكار آمريكا در سوريه از ارسال سلاح به اين كشور تا دميدن در شعله ناامني ها و آشوب ها در شهرهاي مرزي سوريه نشان مي دهد آمريكا، مردم سوريه را كه با الهام از جمهوري اسلامي در جبهه مقاومت ايستادگي مي كنند نشانه رفته است هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا 3 روز پيش -30 ژوئن/10تير- بطور رسمي اعلام مي كند كه بشاراسد بايد قدرت را ترك كند. خب، آيا اين چيزي جز ديكتاتوري مدرن از سوي آمريكايي ها است كه به خود اجازه مي دهند نماينده يك ملت را آنهم به بهانه حمايت از ملت خود به رفتن از صحنه سياست تهديد كنند؟
بنابراين اگر آمريكايي ها با جنگ و لشكركشي به افغانستان و عراق در سال 2001 و 2003 و بعد حمايت از رژيم صهيونيستي در جنگ هاي سال 2006 و 2008 در لبنان و غزه، دچار يك اشتباه راهبردي شدند و از چهره واقعي دموكراسي آمريكايي و صهيونيستي كه مفهوم آن، كشتار و خونريزي كودكان و زنان و غيرنظاميان است پرده برداشتند اكنون اقدام آنها در تحريم نفتي ايران و تشديد فشارها بر ضد سوريه، ساحتي ديگر از سياست هاي ضد مردمي و خوي كابويي آنها را نشان داد.
آمريكايي ها بايد بدانند سياست مردم فريبي و پمپاژ دروغ در پهنه مسائل سياسي ديگر جواب نمي دهد و امروز با تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي عرصه بر كابوها تنگ شده است.
هرچند اوباما از همان آغاز رياست جمهوري اش بر قدرت هوشمند تكيه كرد و مزورانه از گشايش روابط حسنه با جهان اسلام سخن گفت ولي امروز اين ملت هاي مسلمان هستند كه مي پرسند چرا رگه اي از دموكراسي و حقوق بشر را آمريكايي ها در بحرين دنبال نمي كنند. چرا آمريكا از حسني مبارك كه با صهيونيست ها ائتلاف كرده بود تا مردم غزه را به خاك و خون بكشاند براي ماندن در قدرت دفاع مي كند اما بشار اسد كه عقبه حمايت مردمي دارد بايد از قدرت كنار برود؟! و چرا از سوي ديگر قشون كشي عربستان به بحرين و سركوب مردم مظلوم اين كشور از منظر آمريكايي ها مباح است و ده ها سؤال و چراي ديگر...
بدون شك به تعبير فارين پاليسي، هسته اي شدن ايران بهانه است و علت اصلي اين است كه مردم ايران به آمريكا «نه» بزرگي گفته اند.
بنابراين آمريكايي ها در پروژه نارضايتي هاي اقتصادي و معيشتي بر ضد مردم ايران با اهرم تحريم هاي جديد ناكام خواهند ماند چون مردم ايران در پيشقراول ملت هاي مسلمان و بيش از همه هوشيارانه فهميده اند كه سياست ثابت آمريكا، مردم فريبي- حتي عليه مردم خودشان- است و آنچه آمريكايي ها را به خشم آورده است الگو شدن انقلاب اسلامي و بصيرت ملت ايران براي ملت هاي مسلمان است.
و بالاخره در پايان اين يادداشت بايد به سخنان رهبر بصير انقلاب اسلامي در روز نخست سال گذشته اشاره داشت كه قبل از شرايط كنوني و پيش از آن كه آمريكا و متحدانش بخواهند از ديگر ملت هايي كه از ايران الگو گرفته اند انتقام بگيرند با اشاره به سخنان آن ايام رئيس جمهور آمريكا در خصوص حمايت از ملت ايران خاطرنشان كردند: «ما نمي دانيم كه آيا رئيس جمهور كنوني آمريكا مي فهمد كه چه مي گويد يا اينكه غافل و گيج است... ادعاهاي آمريكايي ها مبني بر حمايت از ملت ها همواره دروغ است و آنها نه تنها به ملت هاي منطقه رحم نمي كنند بلكه در قبال ملت خود هم ترحمي ندارند زيرا رئيس جمهور فعلي آمريكا در بحراني ترين شرايط اقتصادي اين كشور، هزارها ميليارد دلار از پول آمريكا را به كيسه كمپاني هاي اسلحه سازي و نفتي مي ريزد.»
حسام الدين برومند
 


ماكاروني (گفت و شنود)

گفت: روزنامه انگليسي «گاردين» خطاب به آمريكا و اروپا نوشته است «آيا مي دانيد چرا ايران ريسك تحريم را پذيرفته است؟ و چرا در مقابل تحريم هاي بيشتر، مقاومت بيشتري مي كند»؟
گفتم: خب! چرا؟!
گفت: گاردين نوشته؛ «غرب نمي فهمد كه ايران با پذيرش تحريم ها عقبه استراتژيك خود يعني ملت هاي مسلمان را عليه غرب مي شوراند و از سوي ديگر تحريم ها را دور مي زند و آسيبي نمي بيند.»
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: نوشته است، ايران طي 30 سال گذشته نشان داده كه اهل مقاومت است ولي غرب با بحران اقتصادي روبروست و در ادامه تحريم ها تاب مقاومت ندارد. و نتيجه گرفته كه شكست دادن ايران به خواب شبيه است.
گفتم: چه عرض كنم؟!... يارو خواب ديد كه داره ماكاروني مي خوره، وقتي بيدار شد، ديد كش شلوارش نيست!
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003

¤به مسئوليني كه بار مسئوليت تداوم راه شهدا را بر دوش گرفته اند مي گويم همانند شهدا مواظب باشيد كه دعاي خير ولي فقيه بدرقه راهمان باشد. نكند خداي نكرده طوري عمل كنيم كه باعث نگراني و عدم رضايت او را فراهم كنيم كه فردا پاسخي براي حضرت زهرا(س) مادر وليمان نخواهيم داشت.
جانباز قطع دست و فرهنگي
¤اگر اتحاديه اروپا تحريم نفتي عليه كشورمان ايران را اجرا كند ما هم بايد از عبور نفت كش ها از تنگه هرمز به مقصد اروپا جلوگيري كنيم. خوشبختانه با اتحاد و همدلي و همكاري بين مردم و مسئولين مي توانيم تمام توطئه هاي دشمنان را نقش بر آب بكنيم و بر مشكلات پيروز شويم.
علي نژاد
¤از مسئولين كشور تقاضا دارم در رابطه با اجلاس كشورهاي غيرمتعهد كه قرار است در شهريور ماه در ايران تشكيل شود تحت هيچ شرايطي از سران كشورهايي مثل بحرين، قطر، عربستان و كه دستشان عليه بيداري اسلامي منطقه (بحرين) به خون آغشته شده و در سوريه عليه مردم مظلوم و مسلمان اين كشور جنايت هاي وحشيانه انجام داده اند براي شركت در اين اجلاس دعوت به عمل نياورند.
اسلامي از همدان
¤استقبال جهاني از پيروزي آقاي محمد مرسي در حقيقت نشانه گرايش و علاقه مردم جهان به برقراري و حاكميت اسلام است و تاريخ و تجربه ثابت كرده كه عاقبت ظلم و تجاوز، ذلت است.
6263---0938
¤به آقاي اردوغان نخست وزير تركيه بايد هشدار داد كه با طناب پوسيده غرب براي مردم مسلمان اين كشور مشكل درست نكند تصميمات از سر توهم قدرت خيالي او پاي دشمنان قسم خورده اسلام را به منطقه خواهد كشيد. مطمئن باشيد اين آتش بازي او دامن خودش را نيز خواهد گرفت چرا كه سوريه امروز تاوان مقاومت در برابر رژيم اشغالگر قدس را مي پردازد و اگر اين مقاومت بشكند نوبت به اشغال كشور تركيه خواهد رسيد.
بختياري
¤دستور دولت مبني بر پرداخت تسهيلات بدون سپرده گذاري به توليدكنندگان قابل تقدير است مشروط به اينكه بانك ها عمل كنند و خداي ناكرده همه تسهيلات از شركت هاي ساختگي مثل گروه آريا سر در نياورد.
0950---0919
¤از وزير كار درخواست مي شود آخرين وضعيت بيكاري و نيز تلاش هاي در جهت اشتغالزايي در دولت دهم را ارائه نمايند. همچنين از وزير صنعت، معدن و تجارت درخواست مي شود براي مهار گراني هاي افسار گسيخته تدبيري بينديشند.
6193---0935
¤با توجه به انحلال بانك تات تكليف ما سهامداران چه مي شود؟ از مسئولين بانك مركزي درخواست مي شود مشكل ما را مرتفع نمايند.
8346---0937
¤بليت هاي اعتباري يك ساله مترو كمك حال طبقه متوسط و پايين جامعه بود ولي متاسفانه آنها را جمع كرده اند. چرا؟
0104---0936
¤شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در اين ستون در جواب انتقادهايي كه از عملكرد منفي اتوبوس هاي ريالي شده جواب داده اين اتوبوس ها متعلق به بخش خصوصي بوده و زير نظر آنان نمي باشد. ولي براي اطلاع اين مسئولين و مردم بنويسيد روي بدنه اين اتوبوس ها نوشته شده زير نظر شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه. در اين بين ما جواب داده شده آنان را بپذيريم يا آنچه را كه روي بدنه اين اتوبوس ها نوشته اند؟
عليشاهي از تهران
¤پس از كاهش سهميه ارزي مسافرتي و ايجاد حباب ارز، ارائه 42 ميليارد دلار دولتي به بانكها باعث شد بيت المال در حباب سودجويان و دلالها افتاده و كسي به بانك مركزي حساب پس ندهد.
8853---0912
¤شهرك فرديس كرج با چند ده هزار جمعيت هنوز پايانه اتوبوس ندارد و اتوبوس هاي شركت واحد در كنار خيابان مسافرين را سوار و پياده مي كنند. در ضمن چند پروژه عمراني آن نيز نيمه كاره رها شده است. ضعف مديريتي مديران و مسئولين استان البرز و اين شهرك باعث شده ساكنين و شهروندان رنج ببرند.
عبدي
¤ 2 رشته قنات روستاي سرهنگچه از توابع شهرستان اردستان به طور ناگهاني فرو ريخته است. باغات و مزارع كشاورزان محروم اين روستا شديدا وابسته به اين دو قنات است كه اكنون در حال خشكيدن و نابودي است. به جهاد كشاورزي اردستان مراجعه كرده ايم مي گويند بودجه و اعتبار نداريم. بازسازي اين قنات ها بدون همكاري دولت امكان پذير نيست. از مسئولين محترم تقاضاي رسيدگي عاجل را داريم.
اهالي روستاي سرهنگچه از توابع اردستان اصفهان
¤ در سفري كه اخيرا به منطقه عمارلوي گيلان از طريق جاده لوشان به شهر جيرنده داشتم شاهد خرابي و ويراني اين جاده كم عرض و غيراستاندارد بودم كه واقعا در شان مردم و استان گيلان نيست. آيا وقت آن نرسيده كه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامي مسئولين محترم استان با اختصاص بودجه اي احداث جاده جديد را هرچه زودتر در دستور كار قرار دهند و نسبت به ترميم جاده فعلي كه محل تردد وسايل نقليه سنگين و باربري نيز هست اقدامي شايسته داشته باشند؟
بدري
¤ جاده روستاي اميرآباد به شهرستان زواره در استان اصفهان بدون زيرسازي مناسب و آسفالت ريزي درست، بازگشايي شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است همين امر باعث گرديده غير از حيف و ميل صورت گرفته در بيت المال چندين تصادف منجر به خسارت هاي شديد مالي و جاني به وجود بيايد كه معلول شدن يك زن و مجروح شدن يك عده حاصل آن مي باشد. براي جلوگيري از خسارت بيشتر از مسئولين امر درخواست رسيدگي داريم.
جمعي از اهالي روستاي اميرآباد
¤ به دولت عدالت محور بگوييد مردم فقط حقوق بگيران دولت نيستند تا در هر سال 10 تا 15% نسبت به حقوق آنها افزايش دهيد تا بتوانند بخشي از تورم را جبران نمايند بقيه مردم چه كنند و براي بقيه مردم چه تدابيري انديشيده مي شود؟
5299---0912
¤ سازمان بسيج مستضعفان و وزارت ارشاد بهتر است همزمان و هماهنگ با نيروي انتظامي در جهت مقابله با بدحجابي و مفاسد اجتماعي و مظاهر آن در سطح جامعه اقدام كنند.
قاسمي
پاسخ مركز اطلاع رساني و ارتباطات ناجا
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 30/2/91 يكي از شهروندان در روزنامه مبني بر وقوع سرقت هاي سريالي در شهرستان ملاير، به آگاهي مي رساند؛ «برابر بررسي هاي صورت گرفته، هيچگونه سرقت سريالي در اين شهرستان بوقوع نپيوسته است و گشت هاي موتوري، خودرويي و پياده فرماندهي انتظامي اين شهرستان نيز با تمام توان به حفظ امنيت و آرامش شهروندان مي پردازند. ضمناً هر چند كه جلوگيري از وقوع برخي جرايم و بزهكاري ها به صورت مطلق امكان پذير نمي باشد، اما آمار مطلوب نسبت كشف وقوع جرايم و دستگيري مجرمان نشان از موفقيت عوامل انتظامي اين شهرستان در اجراي وظايفشان دارد.»
پاسخ روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 18/3/91 با عنوان «واگذاري امور به شهرستان ها در آموزش و پرورش» به اطلاع مي رساند، «منظور نگارنده دقيقاً مشخص نيست ولي مفاد شيوه نامه ساماندهي نيروي انساني سال 91 نسبت به سنوات گذشته تغيير زيادي ندارد و به مناطق، نواحي و مجتمع هاي آموزشي توجه شده است كه اين موضوع نيز نمي تواند دليل انتقال افراد باشد زيرا نياز و عدم نياز مبدأ و مقصد، شرط اول نقل و انتقال مي باشد.»
پاسخ شهرداري منطقه 5
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 23/3/91 با عنوان «مشكلات ترافيكي خيابان وليعصر(عج) منتهي به مترو صادقيه به آگاهي مي رساند: بخشي از خيابان مذكور حدفاصل كانال ميانرود مترو صادقيه به پياده رو و مسير دوچرخه اختصاص يافته و با توجه به يكطرفه بودن خيابان مذكور 2 لاين براي عبور وسايل است. ازدحام ترافيك موجود در محل مربوط به توقفهاي حاشيه اي خلاف توسط رانندگان مسافربر شخصي در طرفين معبر است كه براي رفع مشكل نياز به استقرار عامل مستمر پليس راهور جهت اعمال قانون و برقراري نظم ترافيكي در محل است.
 


تازه ترين خبرها از پرونده هاي قضايي در گفت وگوي اژه اي با خبرنگاران

سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري با اصحاب رسانه تازه ترين اخبار مربوط به پرونده هاي قضايي از جمله دادگاه اختلاس بيمه و دادگاه فساد مالي را تشريح كرد.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي در سي ويكمين نشست خبري قوه قضائيه با بيان اينكه درباره عدم انعكاس كامل برخي احكام صادره توسط رسانه ها كه گلايه مند هستند گفت: مدتي بعد در يكي از بخش هاي خبري تلويزيون با حالتي تمسخرآميز يك حكم درباره زمين خواري قرائت شد كه من هم با توجه به همين مطلب قرائت شده نسبت به آن تعجب كرده ام.
وي ادامه داد: موضوع را پيگيري كرده ام و وقتي حكم را ديدم متوجه شدم كه اولا دادستان به حكم ابتدايي اعتراض كرده ثانيا دادگاه در حكم خود تمام زمين را از زمين خوار پس گرفته اما در بخش خبري منعكس نشده است.
دادگاه حكم قلع و قمع تمام مستحدثات در اين زمين داده بود كه اين هم در بخش خبري منعكس نشد و فقط حبس را منعكس كردند. در حالي كه هم زمين از آن گرفته شده و هم ساخت وسازهاي درون زمين تخريب شده و هم اين فرد به زندان محكوم شده اين بخش خبري تنها بخشي از اين حكم را منعكس كرد.
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه نسبت به شرارت ها جرايم خشن، آدم ربايي، سرقت مسلحانه، مصمم به برخورد قاطعانه هستيم و اين راه را ادامه خواهيم داد گفت: از برخي فريادهاي داخلي و خارجي باكي نداريم و اين اقدامات را حق مردم مي دانيم و امنيت جامعه مهم تر از همه چيز است.
وي افزود: بر همين اساس در ماه هاي اخير تعدادي از سارقان مسلح، متجاوزان، قاتلان و آدم ربايان هم به سرعت محاكمه شدند و هم برخي از آنها حكمشان در ملأ عام اجرا شد.
محسني اژه اي با تاكيد بر اينكه در آينده هم احكام به شدت و به صورت علني با غير علني اجرا خواهد شد خاطرنشان كرد: قاچاق مواد مخدر به طور مسلم هم در ايران و هم در بسياري از كشورها يك معضل است و به صورت سازمان يافته انجام مي شود يعني اينكه هم مديريت مي شود و هم پشتوانه دارد و هم براي آن سازمان دهي صورت گرفته است ما هم بايد سازمان يافته اقدام كنيم و يكي از فعاليت هاي دادستاني كل كشور اين است كه بتوانيم همه دستگاه هايي كه در جريان مبارزه با مواد مخدر وظيفه اي برعهده دارند به صورت سازمان يافته مبارزه كنند.
دادستان كل كشور ادامه داد: نبايد اين گونه باشد كه ناجا يك سياست داشته باشد و قوه قضائيه از آن بي اطلاع باشد و سياست خود را پيگيري كند يا بعد از صدور حكم سازمان زندان ها در برخورد با زنداني طبق سياست خودش رفتار كند.
وي گفت: كساني كه در دام افراد فاسد و مافيا قرار مي گيرند مراقب باشند به طور جد تعقيب، شناسايي و دستگير مي شوند و حكم آنها بدون اغماض اجرا مي شود.
محسني اژه اي با بيان اينكه در ماه هاي اخير تعدادي از محكومان در زمينه خريد و فروش شيشه اعدام شدند گفت: اين موضوع در حال تبديل شدن به يك تهديد براي خانواده ها و جوانان است.
صدور حكم 39 متهم
پرونده فساد مالي تا پايان تيرماه
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي با اشاره به برگزاري جلسات دادگاه اختلاس بيمه ايران اظهار داشت؛ امروز [دوشنبه] رسيدگي اين پرونده به پايان رسيد و اميدواريم هر چه زودتر احكام متهمان صادر شود و به اطلاع برسد.
وي ادامه داد: پرونده فساد بانكي نيز در دست رسيدگي است كه در ابتدا بخشي را به خاطر پيچيدگي مقدم دانسته و براي 32 نفر از متهمان كيفرخواست صادر كرديم.
سخنگوي قوه قضائيه با بيان اينكه اميدواريم محاكمه اين افراد در تيرماه به پايان رسيده و احكام مربوطه نيز صادر شود، گفت: نسبت به برخي متهمان مواردي پيش آمد كه دادگاه صلاح دانست فردي به عنوان مثال در موضوع شركت خدمات عمومي فولاد ايران به دادگاه اضافه شود. همچنين در مورد شركت اسپادانا كه مديرعامل جوان و بي اطلاع آن مورد سوءاستفاده قرار گرفت.
محسني اژه اي با بيان اينكه در اين زمينه تحقيقات منظمي صورت گرفت ادامه داد: در تحقيقات بعدي چند مهر جعلي مربوط به دادگستري و سازمان هاي ديگر به دست آمد و مشخص شد كه برخي از نامه هايي كه مي خواستند به بانك بفرستند را با مهر جعلي ارسال مي كردند.
وي افزود: نهايتا متهمان اين بخش به 39 نفر افزايش يافت و قاضي سراج امروز اعلام كرد تلاش مي كنم براي 8 نفر باقيمانده در يكشنبه آينده جلسه اي برگزار شده و آخرين دفاعيات را اخذ كنم تا در همين ماه حكم اين 39 نفر صادر شود.
دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: براي خاوري و برخي متهمان ديگر كه بعضا زنداني يا با قرار وثيقه آزاد هستند كيفرخواست صادر شده است.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: مفاسد اقتصادي وقتي رخ مي دهند كساني كه آلوده هستند حتما بخشي از آنها صاحب نام و افرادي هستند كه توان مالي و تبليغاتي داشته و شروع به جوسازي مي كنند. بخشي از آن هم اجتناب ناپذير بوده و طبيعي است كه عربده كشي و فضاسازي صورت گيرد.
محسني اژه اي افزود: قبل از تصويب ماده 188 رسانه ها مي توانستند خبر دادگاه را از ابتدا تا انتها پخش كنند اما براساس اين تبصره رسانه ها ديگر مجاز به اين كار شناخته نشدند برخي اوقات صاحب رسانه با عنوان خاصي فرد يا متهم را معرفي مي كند اما هيچ اسمي از او نمي برد.
وي با بيان اينكه مردم توقع دارند فردي كه حجم فساد را مرتكب شده به آنها شناسانده شود اما قانون اين اجازه را نمي دهد گفت: در مورد پرونده ها برخي افراد معترض هستند و از همه مي خواهيم تا جايي كه مقدور هست همگي قانون را رعايت كنيم.
خبرنگار ديگري با اشاره به محكوميت «ع-غ» (فرد متهم به جن گيري، رمالي و توهين به مقدسات) به هشت سال زندان و شلاق، خواستار توضيح از سوي سخنگوي قوه قضائيه شد كه وي پاسخ داد: اين فرد در دادگاه بدوي محكوم به زندان و شلاق شده است ولي اين حكم قطعي نيست و قابل تجديدنظرخواهي است.
سندي درباره باغ قلهك
به دستگاه قضايي نرسيده است
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه نشست خبري خود درباره سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه دستگاه قضايي براي اعمال مجازات هاي جايگزين حبس چه راهكاري انديشيده است، گفت: در حال حاضر لايحه اي در مجلس وجود دارد كه اگر آن لايحه تصويب شود بخش عمده اي از مجازات هاي حبس كاسته مي شود.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اسامي برخي افراد در حواشي رسيدگي به دو پرونده مهم فساد اقتصادي برده شده كه باعث شده شهروندان توقع برخورد با اسامي قيد شده را دارند، گفت: اسم هايي كه برده مي شود به دو نوع است.
اژه اي گفت: در مورد اول متهم مي آيد و مي گويد فلان فرد با من صحبت كرد و من را تشويق كرد يا من رفتم پيش فلان فرد كه من گفتم فسادي رخ داده است اينها هيچ كدام مصداق جرم نيست شايد يك نفري پيدا شود در راهروي همين ساختمان به من بگويند جرمي در يك جايي رخ داده است. اگر من در همان لحظه كاري نكنم اين به معناي وقوع جرم نيست.
وي گفت: اما يك زماني هست كه متهم مي گويد من به واسطه فردي كاري را انجام دادم يا فردي به من كمك كرد تا كاري را انجام دهم حالا آن فرد قطعا مورد سوال قرار مي گيرد تا بررسي شود.
محسني اژه اي افزود: البته يك زماني هم هست كه متهمان قصد دارند با كلي گويي و ابهام صحبت كردن موضوع را لوث كرده و براساس آن به نفع خودشان از آب گل آلود ماهي بگيرند.
دادستان كل كشور خاطر نشان كرد: اگر به واقع براساس قوانين و مقررات اتهام متوجه فردي باشد، دادستان پا پيش گذاشته و بر عليه آن فرد اعلام جرم خواهد كرد هر چند كه معلوم نيست اگر دادستان اعلام جرم كرد براي دادگاه آن جرم محرز شود يا خير.
اژه اي درباره برخي اسناد و مدارك مجلس هشتم درباره استرداد باغ قلهك نيز گفت: هر وقت در مجلس نكته اي، مطلبي يا پرونده اي به دستگاه قضايي ارجاع شود مطمئنا دستگاه قضايي آن را پيگيري خواهد كرد.
وي گفت: در اين مورد به خصوص كه مبني بر استرداد باغ قلهك و اسناد ارائه شده از مجلس است هنوز چيزي از مجلس به دستگاه قضايي ارائه نشده است.
صدور كيفرخواست
براي دو مداح تهراني
غلامحسين محسني اژه اي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره پرداخت حقوق 14 ميليون توماني و رقم هاي هنگفت به دانشگاه آزاد اسلامي واحد آكسفورد و احيانا برخورد مدعي العموم با اين موضوع گفت: هنوز گزارش رسمي به ما نرسيده است اگر مشخص شود و گزارشي به ما برسد آن زمان مي توان در مورد جرم بودن يا نبودن آن تصميم گيري كرد.
وي همچنين درباره پرونده دو مداح تهراني نيز افزود: دو مداح آمدند از آنها بازجويي شد و براي آنها كيفرخواستي صادر شد كه آنها هم توضيحاتي ارائه كردند و الان هم پرونده به دادگاه رفته تا درباره آن تصميم گيري شود.
لازم باشد مسئله گراني را پيگيري قضايي مي كنيم
غلامحسين محسني اژه اي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه از وي درباره برخورد دستگاه قضايي با مسببين گراني اخير پرسيده بود گفت: نكته اي كه بايد اشاره كنم اين است كه درخصوص مسئله گراني خط مقدم برخورد و رسيدگي تعزيرات حكومتي است كه زيرمجموعه خود دولت است. وي گفت: در قانون تعزيرات به وزير دادگستري اختياراتي داده شده است كه در آن به مسائل گران فروشي رسيدگي شود و با متخلفان برخورد لازم را داشته باشيم.
محسني اژه اي تصريح كرد: هر چند مسئله گراني هم مثل مسئله ارز دو جنبه دارد يكي اينكه عوامل اقتصادي باعث گراني شود و ديگر اينكه عده اي مخصوصا چيزي را گران بفروشند.
وي گفت: البته اگر نيازمند برخورد قضايي باشد مطمئنا دستگاه قضايي ورود پيدا خواهد كرد و با بر هم زنندگان نظم اقتصادي برخورد لازم را خواهد كرد.
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه از وي درباره سرنوشت شكايت نمايندگان مجلس از انتصاب سعيد مرتضوي به رياست سازمان تامين اجتماعي خطاب به ديوان عدالت اداري نيز گفت: اين پرونده در ديوان در حال بررسي است تا هفته گذشته هم كه من پرس وجو كردم هنوز به نتيجه نرسيدم.
 


مهمانپرست: تحريم نفت ايران فاقد مشروعيت و مغاير قوانين بين المللي است

سخنگوي وزارت امور خارجه تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا عليه ايران را فاقد مشروعيت و مغاير قوانين بين المللي از جمله اصول تجارت آزاد دانست.
رامين مهمانپرست اضافه كرد: آمريكا و اروپا علاوه بر پيامدهاي سياسي و ديپلماتيك اين اقدام، بايد آماده رويارويي با مشكلاتي چون تشديد بحران مالي و اقتصادي و گسترش اعتراضات اجتماعي باشند.
وي در واكنش به تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه كشورمان، اظهار داشت: آمريكا و اتحاديه اروپاي با تداوم رويكرد فشار و تحريم از طريق تحريم هاي اخير، عملاً امنيت انرژي و تعادل بازار جهاني انرژي را در سطح بين المللي تهديد كرده اند.
وي افزود: آنها در قبال اين اقدام غيرمسئولانه خود بايد پاسخگوي سياست ها و مواضعي باشند كه بر بحران اقتصادي دنيا تأثيرگذار خواهد بود؛ چرا كه امنيت عرضه، بخش تفكيك ناپذيري از امنيت بازار جهاني انرژي همچنين رامين مهمانپرست در نشست تبيين ابعاد حقوقي منع كاربرد سلاح هاي شيميايي و ميكروبي در خانه ستارخان در تبريز گفت: جاي تأسف است كه دموكراسي به همراه مفاد مختلف حقوق بشر در نزد دولتمردان آمريكا و صهيونيستي به ابزاري براي فشارهاي سياسي با لحاظ منافع خود تبديل شده است.
وي اضافه كرد: تروريسم در هر شكلي محكوم است، چطور مي شود در جريان هر عمليات تروريستي پاي سرويس هاي جاسوسي غرب و رژيم صهيونيستي به ميان مي آيد، چرا تلاش مي شود نام منافقين كه 16 هزار جنايت در كشور داشته اند از ليست تروريست ها حذف شود و يا عبدالمالك ريگي كه 400 نفر از مردم بي گناه سيستان و بلوچستان را ترور مي كند، مگر مورد حمايت آمريكا نبود.
وي افزود:اين چه حقوق بشري است كه نيروهاي ناتو با سر بريده مردم افغانستان فوتبال بازي مي كنند؟
 


صالحي : هزينه تحريم ها در ازاي حفظ استقلال نظام ناچيز است

وزير امور خارجه كشورمان در خصوص اعمال تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا عليه كشورمان گفت: براي حفظ استقلال نظام بايد هزينه هم پرداخته شود.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان در گفت و گو با فارس، در خصوص تحريم هاي جديدي كه اتحاديه اروپا از روز يكشنبه عليه كشورمان اعمال كرده اظهار داشت: 33 سال است كه ما در تحريم قرار داريم و اين تحريم هم به تحريم هاي گذشته اضافه شده و اين مشكلي نيست.
وي افزود: توصيه مي كنم كه در برابر اين تحريم ها انسجام، وحدت ملي، انسجام داخلي، مقاومت، ايستادگي، صبر و حوصله داشته باشيم چرا كه انسان براي حفظ استقلال خودش بايد هزينه آن را هم بپردازد.

 


هزينه هاي نظامي و امنيتي كمر اقتصاد اسرائيل را مي شكند (خبر ويژه)

يك مركز مطالعاتي رژيم صهيونيستي فاش كرد بودجه هاي ويژه ارتش و تامين امنيت شهرك نشين ها، اقتصاد اين رژيم را نابود كرده است.
به گزارش قدسنا، مركز پژوهشي «ادفا» در تازه ترين پژوهش خود اعلام كرد: از سال 1989 تا سال 2011 دولتهاي اسرائيل هر سال 13 ميليارد دلار فقط به عنوان بودجه هاي جاري جهت تامين حملات نظامي مقطعي خرج ارتش هاي خود كرده اند و اين مقدار غير از بودجه هاي ثابتي است كه هر ساله براي ارتش اختصاص مي يابد. اين بودجه امسال 19 ميليارد دلار است.
اين گزارش مي افزايد: هزينه اي كه حكومت اسرائيل براي هر فرد عادي در اسرائيل در خصوص مسائل رفاهي و اجتماعي مي كند 458 دلار در سال است و اين در حالي است كه اين رقم براي هر فرد شهرك نشين جهت تامين امنيت آنان 605 دلار است و افزايش 32 درصدي را نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، از سال 2000 م تا سال 2009 ، 21 هزار واحد شهرك نشيني در شهرك هاي كرانه باختري غير از قدس احداث شده است.
 


كلاوسون: اعتماد به نفس ايران غرب را به چالش گرفته است (خبر ويژه)

مدير تحقيقات موسسه واشنگتن اعلام كرد: تحريم ها باعث نشده ايران حتي ذره اي در مقابل غرب عقب نشيني كند و اين توقع كه ايران عقب بنشيند غيرواقعي است.
پاتريك كلاوسون در مقاله اي كه با همكاري يكي از عناصر ضدانقلاب فراري (مهدي-خ) در سايت موسسه مطالعات خاور نزديك واشنگتن نوشته تصريح مي كند: هر چه تحريم ها شديدتر مي شود، ايران نيز اعتماد به نفس بيشتري در مواجهه با بن بست هسته اي از خود نشان مي دهد. مقامات ايران باور دارند كه در ارتباط با غرب در جايگاه مطمئني قرار دارند. آنها مقاومت در مقابل غرب را مفيد مي دانند همچنان كه رهبر ايران اخيرا گفت «پيروزي بدون پذيرش خطر ممكن نيست. ما ايستاده ايم. دشمنان ما بايد بدانند كه لجاجت، تكبر و خود بزرگ بيني و توقعات بي جا در مقابل ملت ايران آنها را به هيچ جا نخواهد رساند.» اكنون چالش آمريكا اين است كه چگونه ضعف را به ايران ثابت كند.
كلاوسون مي افزايد: مقامات ايراني باور دارند كه اروپا گرفتار بحران اقتصادي است و اين بحران نشان مي دهد كه الگوي اقتصادي آن شكست خورده است. آنها همچنين آمريكا را درگير مبارزات انتخاباتي مي دانند و معتقدند كه اين كشور به دليل دو جنگ طولاني و بي نتيجه در منطقه خاورميانه خسته است. ايراني ها، احتمال حمله زودهنگام نظامي را هم نمي دهند، به خصوص پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر، آنها معتقدند كه حتي پس از ماه نوامبر، غرب درباره اثرات جنگ بر اقتصاد لرزان خود آن قدر نگراني دارد كه از مقابله با ايران خودداري كند. به اين ترتيب، تهران هيچ عجله اي براي پاسخگويي به خواسته هاي 1+5 ندارد.
وي سپس به موضوع بيداري اسلامي و پيروزي اسلامگرايان در كشورهاي منطقه پرداخت و نوشت: اين خيزش ها از نگاه ايران مثبت است و اتفاقات سال گذشته نشان مي دهد اسلام سياسي در مصر، ليبي، يمن يا تونس در حال پيشرفت است. رهبران ايران از كنار گذاشته شدن حاكمان سكولار رضايت دارند.
كلاوسون درباره تحريم هاي نفتي خاطر نشان كرد: در سال هاي اخير، قيمت بالاي نفت براي ايران درآمد بسياري به ارمغان آورده است. حتي با وجود بحران هاي اخير، درآمد امروز نفت، چهار برابر سال 2002 است. در آگوست 2011، پيش از تصويب آخرين دور تحريم ها، صندوق بين المللي پول پيش بيني كرد كه درآمد صدور نفت ايران در سال 2012 بالغ بر 104 ميليارد دلار يا چهار و نيم برابر درآمد 23 ميليارد دلاري ايران در سال 2003-2002 خواهد بود. با اين حال حتي اگر حجم صادرات ايران به نصف برسد و اين كشور تنها 50 دلار بابت هر بشكه نفت دريافت كند، درآمد آن بيشتر از يك دهه قبل خواهد بود. ايران حتي منابع اقتصادي جايگزين هم دارد؛ چنانچه بعضي پيشنهاد مي كنند، حتي اگر 70 درصد اين درآمد به دست نيايد، ايران همچنان مي تواند از 30 ميليارد دلار ذخيره ارز استفاده كند. مقامات ايراني موقعيت اين كشور به لحاظ اقتصادي و در مقايسه با بحران غرب را خوب مي بينند.
مدير تحقيقات موسسه واشنگتن در تحليل خود ضمن اذعان به آشفتگي اپوزيسيون تصريح كرد كه بدگماني به غرب در ميان ايراني ها رو به افزايش است. وي مي نويسد: مقامات ايراني در هفته هاي اخير گفته اند غرب در مذاكرات هسته اي جدي نيست؛ همان چيزي كه غرب سال ها در مورد آنها مطرح مي كرد. هفته پيش هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه يك چهره عملگراي شناخته شده است، درباره مذاكرات مسكو، گفت: «اين مذاكرات نشان داد كه غرب نمي خواهد كاري بكند و در مذاكرات صادق نيست. آنها مي خواهند با قلدري به هدف هايشان برسند.» در نظر ايران، غرب سازش در زمينه هسته اي را گام اول مي بيند اما حتي حل كامل موضوع هسته اي هم باعث ايجاد مشكلات ديگر ميان ايران و غرب خواهد شد. حيدر مصلحي، وزير اطلاعات مي گويد«آمريكا و غرب با مطرح كردن موضوع حقوق بشر، تحريم و تروريسم، تلاش مي كنند به ايران فشار بياورند اما دليل واقعي اين رويارويي، هيچ كدام از اين مسائل نيست. آنها اسلام و گفتمان اسلام را هدف قرار داده اند.»
اين تحليلگر آمريكايي در پايان تصريح مي كند: چالش بزرگ پيش روي غرب، عوض كردن برداشت مقامات ايراني و اعتماد به نفس آنهاست. تحريم هاي فعلي باعث نشده كه ايران حتي ذره اي از موضع خود مقابل غرب عقب نشيني كند و اين توقع كه تحريم هاي جديد باعث شود ايران عقب بنشيند، غيرواقعي است.
همزمان با انتشار اين تحليل، وبسايت صداي آمريكا به نقل از فيليپ مورو ديفراگ از انستيتوي روابط خارجي فرانسه نوشت: تاثير تحريم ها ناچيز خواهد بود. ايراني ها عادت كرده اند با تحريم ها زندگي كنند. به همين جهت است كه آزارشان نمي دهد. مي گويند يك تحريم ديگر، با اين هم مي سازيم.»

 


پس چرا اصلاح طلبان همواره سوگلي غرب بوده اند؟! (خبر ويژه)

رئيس دولت اصلاحات به بهانه ايام پاسدار و جانباز و روز شهادت شهيد بهشتي، از اسلام و انقلاب سخن گفت.
به گزارش وبسايت خاتمي، وي در ملاقات «جمعي از ايثارگران و جانبازان دفاع مقدس» گفته است: ما نظام را قبول داريم و انقلاب اسلامي را واقعه بزرگي مي دانيم كه منجر به استقرار جمهوري اسلامي شد. واقعه بزرگي كه نه مي توان آن را ناديده گرفت و نه به مصلحت جامعه و ملت ما است كه اين كار را بكند. جمهوري اسلامي به نظر ما همان است كه مي تواند پاسخگوي نياز جامعه ما باشد؛ جامعه اي كه طالب آزادي و استقلال و سربلندي و امنيت است. به شرط آن كه واقعا جمهوري اسلامي باشد، يعني راي و نظر مردم در تعيين حكومت موثر باشد و حكومت هم خود را در برابر مردم مسئول بداند و لوازم جمهوريت يعني آزادي انديشه و بيان و نقد و اجتماعات را فراهم آورد و موازين اسلامي، به ويژه معنويت و اخلاق و عدالت در جامعه حاكم گردد. اصلاحات هم همين را مي خواهد. حال اگر ديگراني، خواستار راه و سامان و نظام و انتظامي ديگر و در پي براندازي هستند، دچار اشتباه بزرگي شده اند و طبعا راه ما هم از آنان جداست.
وي در عين حال گفته است: از جمله مطالبي كه بارها به آن پرداخته ام اين است كه نتيجه حذف و حصر، تقويت حكومت و جلب و جذب نيروهاي مأيوس نيست. حاصل حذف و حصر نوميدي از اصلاح در جامعه است و نتيجه تداوم آن اين كه گروه گروه از جوانان و مردم رو به كساني بياورند كه مي گويند اسلام يا حداقل حكومت اسلامي نباشد و اين فاجعه اي است كه بيش و پيش از همه حكومت بايد به آن بيانديشد و آن را حل كند.
خاطر نشان مي شود برخلاف اظهار نگراني و دلسوزي خاتمي، عناصر ضد انقلاب در فرصت فتنه فراهم شده از سوي مدعيان اصلاح طلبي- از جمله شخص وي- مجال آن را يافتند كه عليه اسلام، جمهوري اسلامي، قانون اساسي، ولايت فقيه، امام خميني و بالاتر از همه حضرت اباعبدالله الحسين(ع) هتاكي كنند بي آن كه با كمترين اعتراض از سوي مدعيان اصلاح طلبي از جمله خاتمي مواجه شوند. از سوي ديگر و برخلاف اظهارات القايي خاتمي مبني بر اسلام گريزي مردم به خاطر برخورد با فتنه گران بايد به وي يادآور شد كه غيرت ديني مثال زدني ملت، حماسه بي سابقه 9 دي و قدرت نمايي خياباني «جمهوريت و اسلاميت» را پديد آورد تا كسي به گزافه و خلاف هويت حقيقي ملت ايران لاف جمهوريت نزند، حال آن كه همين مردم به سران فتنه لعنت مي فرستادند امروز با رأفت جمهوري اسلامي، همان عناصر خائن براي مصون ماندن از خشم و غيرت ملت انقلابي در خانه هاي امن نگهداري مي شوند، كه خاتمي از آن به عنوان حصر ياد مي كند. همچنين شايسته يادآوري است كه عدم تمكين به آراي ملت و ايجاد آشوب از سوي زياده خواهان جايي براي اظهار نگراني نسبت به جمهوريت و جمهوري اسلامي باقي نمي گذارد و نكته چهارم اينكه چرا امثال خاتمي در آن 8 ماهه فتنه با اردوي دشمنان جمهوري اسلامي- از سلطنت طلبان تا تروريست هاي منافقين و ماركسيست هاي ضد دين و بهايي ها و گروهك هاي تندرو و ريگي- هم جبهه شده بودند. آيا اين همه خيانت، از سر نگراني براي ملت و جمهوري اسلامي بود؟!
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش از شهيد بهشتي تجليل و فقدان او را ضايعه اي بزرگ قلمداد كرد و خواستار مطالعه اظهارات آن شهيد در مجلس خبرگان قانون اساسي در دفاع از اسلام شد. وي با اين همه متذكر اين نكته نشد كه بهشتي نقش عمده اي را در نهادينه كردن ولايت فقيه در متن قانون اساسي داشت و به دست منافقين كوردلي به شهادت رسيد كه در فتنه 88 شعار مرگ بر ولايت فقيه مي دادند و روي نام جمهوري اسلامي خط كشيده بودند.
رئيس دولت اصلاحات در عين حال درباره مذاكرات هسته اي گفته است: غربي ها نشان داده اند نمي خواهند چيزي به جمهوري اسلامي بدهند، در عين حال كه مي خواهند خيلي چيزها را يكطرفه از ما بگيرند! اين شدني نيست! متاسفانه گروه 1+5 ضعيف است. 1+5 يا تحت تاثير قدرت هاي بيروني است، يا لااقل احساس ترس و ضعف مي كند. غربي ها نشان داده اند كه حاضر نيستند آن حقوق به رسميت شناخته شده را در عمل هم به رسميت بشناسند.
سؤال مهمي كه درباره اين بخش از اظهارات خاتمي وجود دارد اين است كه همين غرب مستكبر و معاند، با چه منطقي علي الدوام از اصلاح طلبان در ايران جانبداري كرده و در فتنه سبز نيز حامي آنها بود؟ و چرا كساني مثل بوش و اوباما بارها اعلام كردند «ما از اصلاح طلبان در ايران حمايت مي كنيم»؟ آيا نمي توان نتيجه گرفت كه اصلاح طلبان چون سر بزنگاه ها آلت فعل غرب بوده اند، مطلوب آنها واقع شده اند؟
 


گاردين: ايران با نگاه به آينده ريسك تحريم ها را پذيرفته است (خبر ويژه)

يك روزنامه انگليسي تصريح كرد تحريم ها براي ايران يك سرمايه گذاري با هزينه اي دركوتاه مدت است كه سود بالايي را در بلندمدت به دنبال خواهد داشت و اين كشور ريسك تحريم ها را پذيرفته است.
روزنامه گاردين در گزارشي نوشت: غرب اميدوار است مقامات ايران در مقابل تحريم ها، نهايتا دست كشيدن از برنامه هسته اي را به نفع خود ببينند اما مشكل اين استراتژي اين است كه غرب از ارزيابي ايران سر درنمي آورد و آن را غيرمنطقي تلقي مي كند.، غرب بايد بفهمد كه ايران هزينه ها و مزايا و گزينه هاي در دسترس را چگونه ارزيابي مي كند.
گاردين افزود: غرب در پي شكست تحريم هاي قبلي، تحريم هاي ديگري را وضع كرد اما ايران موضع جسورانه تري را مقابل غرب اتخاذ كرده و اعلام كرده با تهديدهاي خودش به تهديدهاي اقتصادي و نظامي پاسخ خواهد داد. از نگاه آنها بهاي تسليم بسيار بيشتر از مقاومت و نافرماني است.
اين روزنامه انگليسي يادآور شد: ايران به رغم فشارها تسليم نشده است. اين مسئله بايد سياست گذاران غربي را به اين فكر وادارد كه از خود بپرسند ايران به چه نحو، بهاي تحريم ها را ارزيابي مي كند و غرب را به چالش مي طلبد. عدالت اسلامي، حاكميت اسلامي و مبارزه با استيلاي غرب، 3 آرمان راهبردي جمهوري اسلامي از سال 1979 است. بنابراين غرب و ايران درك مشتركي از تحريم ها ندارند. ايران معتقد است هدف تحريم ها، جلوگيري از گسترش مدل ايراني در منطقه و جهان است تا انقلابيون عرب از آن الگوبرداري نكنند. به باور مقامات ايراني از جمله رهبر عالي اين كشور، ترويج مدل ايراني در خاورميانه كليدي براي امنيت درازمدت است و از اين رو فشار كوتاه مدت تحريم ها تحمل پذير است.
گاردين نوشت: با توجه به اين ديدگاه تهران معتقد است كه بايد صبورانه منتظر يك سري تغييرات به هم پيوسته باشد كه در نهايت پشتيبان ايران خواهد بود. ايران شاهد يك بحران اقتصادي است كه به طور فزاينده اي غرب را فلج مي كند. همچنين اين كشور خود را به اندازه كافي نزديك به باشگاه كشورهاي هسته اي و آماده ملحق شدن به آن در نظر مي گيرد و اينكه به زودي به نقطه اي خواهد رسيد كه شرايط اساسا موافق با اين كشور تغيير مي كند. از اين رو ايران ممكن است واقعا تحريم ها را هزينه بر در نظر نگيرد بلكه به عنوان يك مزيت به حساب آورد. طبق اين نظريه جمهوري اسلامي مدلي براي كپي برداري توسط انقلابيون عرب است و مقاومت به سه اسطوره اساسي جمهوري اسلامي مشروعيت بيشتري مي بخشد. بنابراين تحريم ها يك سرمايه گذاري در كوتاه مدت است كه سود بالايي را در درازمدت به همراه خواهد داشت.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14