(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 تير 1391 - شماره 20248

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با طرح 100 نماينده مجلس تنگه هرمز بر روي تحريم كنندگان ايران بسته مي شود
خارج از دستور
كيهان بررسي مي كند
بازتاب جهاني طرح بستن تنگه هرمز قيمت نفت دو برابر مي شود
در مكتب امام
آيت الله آملي لاريجاني در جمع مديران و كاركنان وزارت اطلاعات:
مسئولان نظام در حفظ امنيت ملي و دفاع از كيان اسلامي اتحاد نظر دارند
ولايتي: پيروزي اسلام گرايان در مصر طليعه بزرگي براي جهان اسلام است
لاريجاني درديدار همتاي سوري: اصلاحات در سوريه با سلاح ديكتاتورهاي منطقه صورت نمي گيرد
جنبش امل لبنان: ايران قلعه اي محكم براي دفاع ازمسلمانان جهان است
سردار فضلي خبر داد
حضور بيش از 100هزار دانشجو در اردوهاي جهادي


با طرح 100 نماينده مجلس تنگه هرمز بر روي تحريم كنندگان ايران بسته مي شود

با طرح 100 نماينده مجلس تنگه هرمز بر روي كشورهاي تحريم كننده ايران مسدود مي شود.
ابراهيم آقامحمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اين خبر افزود: طرح دو فوريتي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تهيه شده كه بر جلوگيري از تردد نفتكش هايي كه به كشورهاي تحريم كننده ايران نفت حمل مي كنند از تنگه هرمز تاكيد دارد.
وي گفت: اين طرح در پاسخ به تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه كشورمان تدوين شده است.
آقامحمدي با بيان اينكه بستن تنگه هرمز طبق قانون و كنوانسيون ژنو جزء حقوق ماست، گفت: اگر منافع مردم به خطر بيفتد ما مي توانيم از اين حق استفاده كنيم.
اين عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه به احتمال زياد طرح بستن تنگه هرمز در صحن علني مجلس راي خواهد آورد، گفت: اين درخواست مردم است كه ما عليه تحريم كنندگان اقدام عاجل انجام دهيم اما در نهايت تصميم گيري در اينگونه موارد با مقام معظم رهبري است.
نماينده مردم خرم آباد ادامه داد: در مورد اين طرح نقطه نظراتي در هيئت رئيسه و وزارت امور خارجه وجود دارد كه اميدواريم آنها را هم بشنويم.
وي در ادامه تاكيد كرد: تصويب اين طرح، اعلام جنگ نيست، بلكه ما تنها مي خواهيم از منافع كشورهايي كه به زيان ما عمل مي كنند جلوگيري كنيم.
آقامحمدي بيان كرد: بستن تنگه هرمز احتمالا تنها در مورد كشورهايي كه عليه منافع ما اقدام مي كنند صورت خواهد گرفت، نه كشورهايي كه با ما منافع مشترك دارند، براي مثال درخواست ما اين نيست كه تنگه را به روي كشور روسيه ببنديم اما در برابر اروپا و آمريكا اين اقدام عاجل است كه نشان مي دهد ما از حق مسلم خودمان در مورد بهره وري از انرژي صلح آميز هسته اي كوتاه نخواهيم آمد.
بازنده بازي تحريم
كشورهاي غربي هستند
خبر ديگر آنكه 220 نماينده مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن اقدام خصمانه اتحاديه اروپا در تحريم نفتي ايران تاكيد كردند كه با اين اقدام بازنده اين بازي كشورهاي غربي هستند.
نمايندگان مجلس در اين بيانيه كه توسط محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي قرائت شد تحريم هاي نفتي عليه ايران را نشانه دشمني اتحاديه اروپا با ملت بزرگ ايران دانسته و تاكيد كردند: اين تصميم اتحاديه اروپا براي هميشه در حافظه تاريخي مردم ايران باقي خواهد ماند. در بخش ديگري از بيانيه نمايندگان مجلس آمده است:
اتحاديه اروپا امروز به شدت درگير مشكلات اقتصادي خويش است بداند كه اين گونه اقدامات خصمانه موجب مي گردد كه گرايش اقتصادي و تجاري بازرگانان و صاحبان صنايع ايران به سوي كشورهايي باشد كه اقدامات خصمانه عليه ملت ايران انجام نمي دهند و در اين بازي بازنده كشورهاي غربي خواهند بود.
افزايش احساس
امنيت اجتماعي در جامعه
فرمانده نيروي انتظامي در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه در دهه 70 شاهد افزايش جرائم و ناهنجاري ها در كشور بوديم گفت: بروز جرم و احساس ناامني در كشور در حال كاهش و احساس امنيت دائما در حال افزايش است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم طي سخناني درباره محدوديت اخلاقي-اجتماعي، اظهار داشت: در دهه 70 شاهد افزايش جرائم و ناهنجاري ها در كشور بوديم يعني در اين مقطع زماني رشد سريع اين جرائم را شاهد بوديم در حالي كه نيروي انتظامي متناسب با نيازهاي لازم تقويت نشده بود.
وي با بيان اينكه نيروي انتظامي در دهه 80 مشغول تقويت خود بود تا بتواند بخشي از عقب ماندگي ها را جبران كند، گفت: متاسفانه در آن دوران درگير اولويت هاي سياسي و اقتصادي بوديم و مسائل فرهنگي مورد بي مهري قرار گرفت و اين موضوع موجب افزايش ناامني در كشور شد.
سردار احمدي مقدم با ذكر اين نكته كه مقام معظم رهبري از اوايل دهه 70 موضوع تهاجمات فرهنگي را مطرح كرد افزود: كسي اين موضوع را جدي نگرفت ولي آرام آرام همه وجود تهاجم فرهنگي را قبول كردند.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از سخنانش با ذكر اين نكته كه در آن زمان دشمنان خواستار از پاي در آوردن جمهوري اسلامي ايران در راستاي اهدافشان بودند تصريح كرد: دشمنان امنيت ملي ما را با تخريب امنيت اخلاقي هدف مي گيرند و ما بايد از زاويه امنيت ملي به موضوع امنيت اخلاقي نگاه كنيم.
احمدي مقدم ادامه داد: راهكارهاي اجراي طرح عفاف و حجاب در دولت خاتمي به تصويب رسيد و در ابتداي دولت احمدي نژاد براي اجرا ابلاغ شد و مسئوليت كار به وزير ارشاد محول شد اما در ميانه راه تشخيص داده شد كه بايد اين وظيفه از وزارت ارشاد سلب و به وزارت كشور محول شود.
وي اضافه كرد: در مجموعه اين راهكارها، 26 دستگاه، 284 وظيفه دارند كه ناجا 21 وظيفه به عهده دارد كه عمده اين وظايف نيز ايجابي، انضباطي و نظارتي است و بخش كمي سلبي است.
به گفته فرمانده نيروي انتظامي در ابتداي اجراي اين طرح با واكنش هايي مواجه و متوجه شديم كه نيازمند تغيير ساختار، طرح و نقشه و همچنين آموزش هاي لازم هستيم از اين رو تلاش كرديم با ايجاد پليس امنيت اخلاقي، ارتقاء ساختار، تقويت پليس زن و ارائه آموزش هاي مختلف، اين طرح را اجرايي كنيم.
وي درباره مطالبات اجتماعي در راستاي اجراي اين طرح نيز گفت: در نظرسنجي كه انجام شد، بيش از 50 درصد شركت كنندگان خواستار برخورد با آرايش افراطي خانم ها و يا بدحجابي بودند.
وي اضافه كرد: در حال حاضر بروز جرم و احساس ناامني با وجود افزايش تهديدات دشمن در حال كاهش و احساس امنيت دائما در حال افزايش است.
وي با تاكيد بر اينكه در حوزه امنيت اجتماعي، جرائم فوق العاده كاهش يافته، گفت: مقاومت در برابر اجراي اين طرح بسيار محدود شده است و همواره در جريان اجراي اين طرح ها شاهد افزايش رضايت عمومي و كاهش انتقادات هستيم.
در جريان بررسي موضوع امنيت اخلاقي و اجتماعي در مجلس حجت الاسلام مرتضي آقا تهراني با اعلام اينكه موضوع حجاب و عفاف امر به معروف و نهي از منكر است كه گاهي واجب كفايي و گاهي واجب عيني است گفت: بحث عفاف و حجاب يكي از بحث هاي اساسي اسلام است و اگر كسي منكر آن شود از اسلام خارج مي شود.
اين نماينده مجلس ادامه داد: يكي از مشكلات عفاف و حجاب در كشور ما ناهمگوني در اين زمينه است و اگر هر گروه و دستگاهي بخواهد كار خود را انجام دهد اين ناهماهنگي شدت مي يابد بنابراين اگر صدا و سيما، سينما، دولت، تئاتر، مساجد و با هم از اين بحث حمايت كنند يك كار نظام مند و همگوني انجام مي شود.
محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: اقدامات نيروي انتظامي در حوزه امنيت اجتماعي و اخلاقي گوي سبقت را از ديگر دستگاه ها ربوده است.
نصرالله پژمان عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز با بيان اينكه سياست درستي در مورد عفاف و حجاب نداريم گفت: 16تير ماه 59 اولين بخشنامه دولت در زمينه عفاف و حجاب تدوين شد و براساس آن بي حجابي تخلف به حساب آمد.
وي افزود: در بررسي سير قوانين در زمينه عفاف و حجاب مي بينيم كه روز به روز توجه جدي تري به اين مسئله شده است كه اين نشان از توجه مسئولين و مطالبه مردم دارد.
وي با بيان اينكه متاسفانه وضع موجود وضع قابل ذكر و خوبي نيست ادامه داد: در مشهد ماهي نيست كه امام جمعه و خطبا از وضعيت عفاف و حجاب انتقاد نداشته باشند كه اين مسئله نشان مي دهد خواسته مسئولان و مطالبه مردم هنوز محقق نشده است.
رد نيمي از فيلمنامه هاي ارسال شده به وزارت ارشاد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ديگر مسئولاني بود كه در جلسه ديروز مجلس به نمايندگان ملت گزارش داد.
سيدمحمد حسيني با اشاره به اولويت هاي اين وزارتخانه براي بحث فرهنگي عمومي گفت: يكي از اولويت هاي بسيار مهم ما در خصوص توجه فرهنگ عمومي بحث عفاف و حجاب است چرا كه امروز تخريب عفاف و حجاب يكي از اهداف مهم غرب است.
وي افزود: در بحث عفاف و حجاب ما از تمام تشكل هايي كه در اين خصوص براي حمايت از اين فرهنگ تلاش مي كنند، حمايت مي كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به انتقاد يكي از نمايندگان كه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتقادي به بحث عفاف و حجاب وجود ندارد، گفت: من به عنوان وزير هم نمي توانم در مورد ساير مجموعه ها چنين نظري بدهم. امروز تمام توجه اين وزارتخانه بحث حجاب و عفاف متمركز شده است.
وي افزود: در خصوص هيئت نظارت بر مطبوعات نيز اين جلسات همگي ضبط مي شود و نمايندگان محترم مي توانند به راحتي ببينند كه در اين جلسات چه كساني از نشريات غربي حمايت مي كنند و عده اي ديگر از آن انتقاد مي كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: در خصوص سينما نيز هيچكس از آن چه كه امروز در سينما مي گذرد، دفاع نمي كند. اما مي توان گفت كه سينما همواره در حال رشد بوده است.
حسيني گفت: البته بايد جلوي برخي از ريشه هاي نفوذ فرهنگ غربي كه به وسيله مراكز خاص در سينما منتشر مي شود مقابله خواهد شد.
وي از رد نيمي از فيلمنامه هاي ارسال شده به وزارت ارشاد براي كسب مجوز ساخت به علت ضعف ساختار خبر داد و گفت: اينگونه نيست كه ما به تمام فيلمنامه هاي ارسالي مجوز دهيم.
بعد از اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي علي مطهري نماينده تهران در مجلس طي اظهاراتي گفت: وزير ارشاد بايد تابع اسلام باشد نه تابع مشايي.
مطهري گفت: اين يك مشكل اساسي در كشور است كه كسي كه رئيس جمهور مي شود خيال مي كند كه مي تواند با اتكا به آراي مردم سياست هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي مورد نظرش را اجرا كند. در حالي كه يك رئيس جمهور هر مقدار هم كه راي داشته باشد بايد تابع سياست هاي كلي نظام باشد، هرچند كه خودش مخالف اين سياست ها باشد.
اعتبارنامه توكلي تاييد شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعتبارنامه احمد توكلي نماينده تهران را با راي قاطع تصويب كردند.
بهارستان نشينان با 204 راي سفيد، 40 راي كبود و 8 راي زرد از 243 راي حضار، اعتبارنامه احمد توكلي رابه تصويب رساندند.
علي لاريجاني در جريان بررسي اعتبار نامه احمد توكلي با حمايت از وي گفت: بنده آقاي توكلي را مي شناسم و از وضعيت وي اطلاع دارم، لذا بايد بگويم كه وي شخصيتي مبارز است كه در راه اعتقادش مبارزه كرده است.
وي ادامه داد: مطالبي كه در مورد آقاي توكلي گفته شد در قبال خدماتي كه وي داشت قابل اعتنا نيست البته ممكن است برخي از مطالبي كه گفته شد يك تخلف كوچك باشد؛ مثلاً در مورد مسئله ارز كه گفته شد به هر حال آقاي توكلي عيال وار است و از اول انقلاب هم چندين فرزند داشت؛ بيان اين مطلب درست نيست و مته به خشخاش گذاشتن است.
لاريجاني اظهار داشت: در مورد مدرك تحصيلي ايشان هم خيلي از دانشگاه ها براي گرفتن دكترا فوق ليسانس نمي خواهند و وزارت علوم هم مدرك آقاي توكلي را تأييد كرده است.
رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اين كه توكلي مال حرام خور نيست، اظهار داشت: آن زميني كه گفته شد را آقاي توكلي وقف كرده است؛ افرادي را كه به كشور خدمت مي كنند نبايد با اين سخنان ضايع كرد.
لاريجاني همچنين اظهار داشت: در مورد مركز پژوهش ها هم مدتي كه وي حضور داشت خدمات بسيار مفيدي را انجام داد و در حال حاضر كه وي تغيير پيدا كرده دليل عملكرد بد وي نيست؛ توكلي دو دوره در اين مركز بود و وقتي شخصي جديد مي آيد، فكر جديدي هم مي آيد و تغيير در مركز پژوهش ها براي بحث هاي مطرح شده در اين روزها نيست.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در دفاع از توكلي گفت: ناراحتم كه ما بايد اين چنين از آقاي توكلي دفاع كنيم ما بايد مراسم بزرگداشت براي وي مي گذاشتيم نه اينكه جلسه به اينجا مي رسيد كه اينچنين از ايشان دفاع كنيم.
حسين نجابت نماينده تهران نيز با بيان اينكه توكلي از افتخارات نظام است گفت: توكلي اول كسي است كه در برابر موسوي موضع گيري كرد و اولين كسي بود كه نسبت به دولت فعلي نقادي كرد و با وجود رفاقتي كه با آقايان حداد و لاريجاني دارد بيشترين تذكرات را به اين دو نفر داد.
گفتني است در جريان بررسي اعتبارنامه توكلي، علي ايرانپور و موسوي نژاد نماينده دشتستان به عنوان معترض به اعتبارنامه توكلي سخنراني كردند.
احمد توكلي نيز در پاسخ به معترضين گفت: دست از مبارزه با فساد، انحراف، استبداد، قانون شكني و رانت خواري نخواهم كشيد.
ابقاي رحماني فضلي
در رياست ديوان محاسبات
با راي نمايندگان مجلس رحماني فضلي به عنوان رئيس و رحيمي به عنوان دادستان ديوان محاسبات كل كشور انتخاب شدند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 198 راي از 235 نماينده حاضر در صحن علني مجلس با ابقاي مجدد عبدالرضا رحماني فضلي به عنوان رئيس ديوان محاسبات موافقت كردند. همچنين امين حسين رحيمي هم توانست با راي موافق 204 نماينده مجلس به عنوان دادستان ديوان محاسبات منصوب شود.
گفتني است اعضاي فراكسيون ايثارگران در جلسه ديروز خود محمداسماعيل كوثري را به عنوان رئيس اين كميسيون و هشت نفر از اعضا را به عنوان هيئت رئيسه انتخاب كردند.
همچنين در جلسه ديروز طرح افزايش تبصره 3 به ماده 6 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان اعلام وصول شد.


خارج از دستور

اين دو پست ناهمخوان
چگونه قابل جمع است؟!
پذيرش مسئوليت هاي متعدد در كنار نمايندگي ملت در مجلس شوراي اسلامي از سوي برخي نمايندگان مجلس نهم، پرسش هايي را در ميان نمايندگان و در اذهان عمومي پديد آورده است.
«كاظم جلالي» نماينده مردم شاهرود و ميامي دو روز پيش از سوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به رياست مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي منصوب شد كه اين گزينش به روال قانوني صورت پذيرفته است. اما تصدي اين مسئوليت مهم از سوي نماينده شاهرود در حالي است كه وي چند روز پيش نيز با حكم «فرهاد دانشجو» رئيس منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي شد؛ مسئوليتي كه مديريت و نظارت بر چندين مركز زيرمجموعه اين منطقه گسترده شامل دو استان سمنان و گلستان را در پي دارد. حال سوالي كه در افكارعمومي شكل گرفته اين است كه وظيفه مهم و خطير رياست مركز پژوهش هاي مجلس كه بايد گزارش هاي راهبردي در حوزه هاي مختلف را تهيه نمايد چگونه با رياست بر منطقه 10 دانشگاه آزاد با گستره ياد شده قابل جمع است؟
همچنين خاطر نشان مي شود كه تجميع چندين شغل و مسئوليت مهم، خلاف قوانين موضوعه كشور است كه رعايت آن از سوي نمايندگان ملت كه وظيفه خطير قانون گذاري را برعهده دارند و بايد پاسدار قانون باشند ضرورت بيشتري دارد.
جلسه عباسي با فراكسيون ورزش
عضو فراكسيون ورزش مجلس گفت: عباسي وزير ورزش و جوانان در جلسه صبح ديروز مجلس قول داد تا از آبروي خود براي حل مشكلات پيش روي ورزشكاران اعزامي به المپيك هزينه خواهد كرد.
بهروز نعمتي نماينده مردم اسدآباد خاطرنشان كرد: در اين جلسه وزير ورزش و جوانان پس از شنيدن نكات و نگراني هاي نمايندگان مجلس، ضمن ارائه توضيحاتي درباره روند مشكل پيش آمده در زمينه حضور ايران در المپيك، قول مساعدت داد تا براي رفع اين مشكلات از هيچ تلاشي مضايقه نكرده و حتي آبروي خود را در اين راه هزينه خواهد كرد.
پيگيري رواديد حجاج ايراني
توسط سازمان حج
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: مسئولان سازمان حج در حال پيگيري موضوع رواديد براي حجاج ايراني هستند.
علاءالدين بروجردي در خصوص عدم صدور رواديد براي حجاج ايراني از سوي عربستان گفت: تا آنجايي كه من مطلع هستم و از رئيس سازمان حج پرسيدم ايران سهميه توافق شده خود را گرفته است؛ يعني تعدادي كه براساس تفاهم با طرف عربستاني شده بود، ويزاها صادر شده ولي با توجه به اينكه متقاضي در ايران زياد است، نوعي همكاري فراتر از ميزان توافق شده در حال انجام است كه اين بحث متوقف شده بود، ولي هم اكنون مسئولان در حال مذاكره هستند و انشاءالله ظرف دو روز اين مشكل حل مي شود.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: مردم مسلمان بايد نسبت به قابليت عربستان در اداره مناسك حج و عمره و حقي كه آنها براي خود قائل شده اند شك كنند.
ناصر حقيقت پور گفت: حج را بايد شورايي متشكل از همه كشورهاي مسلمان اداره كنند.
 


كيهان بررسي مي كند

بازتاب جهاني طرح بستن تنگه هرمز قيمت نفت دو برابر مي شود

سرويس سياسي-
طرح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تحريم هاي نفتي آمريكا و اتحاديه اروپا براي بستن تنگه هرمز بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خارجي داشته و باعث افزايش قيمت نفت شده است.
شبكه الجزيره انگليسي در اين باره گزارش داد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايران طرحي را تدوين كرده كه براساس آن از تردد نفت كش هايي كه به كشورهاي تحريم كننده ايران، نفت حمل مي كنند، در تنگه هرمز جلوگيري مي كند.
اين گزارش افزود: اين طرح تاكنون به امضاي 100 نماينده از مجموع 290 نماينده پارلمان ايران رسيده است.
الجزيره در ادامه به نقل از «ابراهيم آقامحمدي» عضو اين كميسيون تصريح كرد كه اين طرح در پاسخ به اعمال تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپا عليه ايران تدوين شده است.
اين شبكه تاكيد كرد كه ايران بارها هشدار داده در صورتي كه تأسيسات هسته اي آن در حملات هوايي آمريكا و اسرائيل مورد هدف قرار گيرد، جريان عبور نفت از تنگه هرمز را مسدود خواهد كرد. در صورت عملي شدن اين تهديد، قيمت نفت به دو برابر قيمت كنوني افزايش خواهد يافت.
شبكه راشاتودي نيز در گفت وگو با «گرت پورتر» خبرنگار معروف آمريكايي درباره اقدام نمايندگان مجلس ايران براي ارائه طرح مسدود كردن تنگه هرمز، اعلام كرد اين طرح اولين گام از مجموعه اقدامات محتمل ايران در واكنش به تحريم ها و مخدوش كردن جريان عبور نفت از منطقه خليج فارس است كه موجب مي شود قيمت نفت به طرز چشمگيري افزايش يابد.
وي افزود: انتظار مي رود طي هفته ها و ماه هاي آينده، ايران دست به مجموعه اقداماتي بزند كه با ارائه اين طرح به مجلس شروع شده و با تهديد تصويب آن ادامه خواهد يافت.
پورتر تصريح كرد كه تهديد به مين گذاري در مسير نفت كش هاي عبوري خليج فارس، از ديگر اقدامات ايران در اين زمينه است. سپس ايران گزينه استفاده محدود از مين در تنگه هرمز را خواهد داشت كه به دنبال اجرايي شدن آن، قيمت نفت به طرز بي سابقه اي افزايش مي يابد و آمريكا را مجبور مي كند كه واكنش نشان دهد.
روزنامه نيويورك تايمز هم در گزارشي پيرامون تهديد ايران به بستن تنگه هرمز آورده است: پنتاگون به خوبي مي داند كه ايران مي تواند به راحتي تنگه هرمز را ببندد.
خبرگزاري رويترز هم در اين باره اعلام كرد: انتشار خبر تهيه پيش نويس طرحي از سوي نمايندگان مجلس ايران براي بستن تنگه هرمز و ادامه اعتصاب كارگران نفتي نروژ علت افزايش قيمت نفت در اين روز عنوان شده است.
براساس اين گزارش در حالي سه شنبه (ديروز) قيمت نفت افزايش يافته است كه با توجه به كاهش توليدات صنعتي آمريكا و چين انتظار مي رفت بازار نفت روندي نزولي را تجربه كند.
قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در روز سه شنبه 64 سنت افزايش يافت و به 39/84 دلار رسيد. هر بشكه نفت برنت درياي شمال نيز با 79 سنت افزايش به 38/97 دلار رسيد، كه اين ميزان درپايان وقت ديروز از مرز 100دلار گذشت.
براساس اين گزارش بن براون، تحليلگر مؤسسه آپشن اكسپرس نيز با اشاره به جايگاه مهم ايران در بازار نفت گفت: ايران همواره عاملي تأثيرگذار در بازار نفت است و از پتانسيل تأثيرگذاري قابل توجه بر قيمت نفت برخوردار است.
خبرگزاري فرانسه هم در اين باره گزارش داد: مجلس ايران در پاسخ به تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه نفت ايران و با هدف جلوگيري از استفاده آنها از تنگه هرمز براي انتقال نفت، پيش نويس طرح بستن اين تنگه را ارائه كرد.
همچنين روزنامه اكسپرس تريبون، نيويورك تايمز، فاكس بيزينس، بيزينس اينسايدر، حريت تركيه و لس آنجلس تايمز و چندين روزنامه و خبرگزاري ديگر نيز در بخش هاي مختلف خبري خود اين موضوع را پوشش دادند.
حدود 100 نفر از نمايندگان مجلس طرحي را تهيه كرده اند كه براساس آن از تردد نفتكش هايي كه به كشورهاي تحريم كننده ايران، نفت حمل مي كنند، از تنگه هرمز جلوگيري مي شود.
اين طرح كه در پاسخ به تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران تدوين شده، داراي يك ماده واحده است كه براساس آن دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است تا براساس حق حاكميت خود از عبور نفتكش هايي كه به كشورهاي تحريم كننده ايران، نفت حمل مي كنند، جلوگيري كند.
قرار است اين طرح با قيد 2 فوريت به هيئت رئيسه مجلس ارسال شود.


در مكتب امام

بهشت و جهنم فوق المكان و الزمان هستند
در عالم آخرت، غيب نيست.
مكان و زمان نيست تا بعد و موجبات عدم حضور حاصل باشد.
همه مجتمعند و اهل جهنم، اهل بهشت را مي بينند و بلعكس.
چون بهشت و جهنم فوق المكان و الزمان هستند.(1)
تقريرات درس فلسفه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- شرح اسفار ص 917 تا 921


آيت الله آملي لاريجاني در جمع مديران و كاركنان وزارت اطلاعات:

مسئولان نظام در حفظ امنيت ملي و دفاع از كيان اسلامي اتحاد نظر دارند

رئيس قوه قضاييه وحدت و يكپارچگي مردم و مسئولان را رمز بقاي نظام جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد و گفت: هيچ كدام از مسئولان نظام با وجود برخي اختلاف سليقه هاي احتمالي، در موضوع حفظ امنيت ملي و دفاع از كيان نظام اسلامي كوچكترين ترديد و اختلاف نظري ندارند،بلكه اتحاد نظر دارند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وتشريفات قوه قضائيه ، آيت ا... آملي لاريجاني عصرديروز در همايش مديران وزارت اطلاعات با اشاره به توطئه هاي دشمنان نظام و موضوع تحريم هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اين كه همه مردم و تمام مسئولان يكپارچه و مصمم در برابر تمام توطئه هاي استكباري از جمله تحريم ها خواهند ايستاد گفت: حسرت ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي ايران و از بين بردن وحدت و امنيت ملي اين نظام اسلامي قطعاً بر دل دشمنان خواهند ماند.
آيت ا... آملي لاريجاني با تاكيد بر اين كه سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات وظيفه سنگيني در خنثي سازي توطئه دشمنان دارند و در اين راه از حمايت و همدلي تمام مسئولان عالي نظام برخوردارند اظهار كرد: وزارت اطلاعات با تجربه هاي بسيار گرانبها و عظيم و بعنوان نهادي قانونمند، از ابتداي انقلاب تاكنون همواره نقشه هاي دشمنان را نقش بر آب كرده و اكنون نيز با وجود تمام تلاش هاي دشمن با سخت كوشي و تلاش و ايمان و تعهد و همكاري همه اركان نظام راه خود را به پيش خواهد برد.
رئيس دستگاه قضا در ادامه سخنان خود با تاكيد بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام مردم و مسئولان خطاب به مديران وزارت اطلاعات گفت: در جريان انجام وظايف محوله و تلاش هاي خالصانه اي كه انجام مي دهيد بايد همانگونه كه مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان قضايي اعلام داشتند مراقب حفظ حرمت و آبروي اشخاص باشيد.
آيت ا... آملي لاريجاني با تاكيد بر حمايت دستگاه قضايي از فعاليت هاي وزارت اطلاعات همكاري بيش از پيش اين وزارتخانه با قضات و مسئولان قضايي را موجب تسهيل امور دانست وگفت: خصوصا در مواردي كه نهادهاي امنيتي ضابط دستگاه قضايي محسوب مي شوندبا التزام به قانون و تحت نظر قاضي عمل كنند و در انجام وظايف قانوني خود خداي ناكرده از حدود ديني و شرعي نيز عدول نكنند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه شاغلان در مناصب و فعاليتهاي اطلاعاتي و قضايي همواره در معرض خطر لغزش از مسير حق و حقيقت قرار دارند توجه هميشگي به تزكيه نفس را موجب جلوگيري از لغزش و تباهي و غفلت دانست و بر ضرورت توجه هميشگي به تزكيه نفس تاكيد كرد.
 


ولايتي: پيروزي اسلام گرايان در مصر طليعه بزرگي براي جهان اسلام است

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: پيروزي اسلام گرايان در مصر طليعه بزرگي براي جهان اسلام محسوب مي شود؛ زيرا دست هاي بسياري پشت پرده بود تا مردم مصر نتوانند به خواسته هاي خود دست پيدا كنند.
نشست خبري علي اكبر ولايتي دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي ديروز با حضور خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي در سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.
وي در اين نشست اظهار داشت: تمامي اجلاس هايي كه از سوي مجمع جهاني بيداري اسلامي تشكيل شده است حدود 70 درصد از مدعوين، اهل تسنن بوده اند و تنها 30 درصد از اهل تشيع در اين اجلاس ها شركت كرده اند.
ولايتي گفت: مجمع جهاني بيداري اسلامي تلاش كرده با برگزاري اجلاس هاي متنوع از قشرهاي مختلف اهداف خود را در عرصه بين الملل تبيين كند. از اين رو در 20 و 21 تير ماه نيز با دعوت از هزار و 200 خانم از سراسر كشور اجلاس جهاني زنان و بيداري اسلامي را برگزار خواهد كرد.
در اين نشست خبري ولايتي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر آينده روابط ايران و مصر پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور اظهار داشت: انتخاباتي كه در مصر برگزار شد از ابتدا مورد استقبال جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و خوشحاليم كه پس از سال هاي طولاني شاهد هستيم كه يك رئيس جمهور مسلمان به همت مردم مصر در اين كشور انتخاب شده است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره در برقراري ارتباط با كشورهاي همسايه اولويت قائل است، از اين رو برقراري رابطه با مصر نيز براي كشورمان بسيار مهم تلقي مي شود.
ولايتي اظهار داشت: پيروزي اسلام گرايان در مصر طليعه بزرگي براي جهان اسلام محسوب مي شود زيرا دست هاي بسياري پشت پرده بود تا مردم مصر نتوانند به خواسته هاي خود دست پيدا كنند.
دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي افزود: اميدواريم با توجه به سابقه تبادل فكري كه ميان ايران و مصر وجود داشته روابط دو كشور دوباره براساس ارتباط متقابل شكل گيرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با اشاره به اينكه برقراري رابطه با مصر از جايگاه ويژه اي براي جمهوري اسلامي ايران برخوردار است اظهار داشت: مصر پرچمدار حركت هاي سياسي در جهان اسلام بوده است و افرادي چون عبدالناصر در پيشبرد آرمان هاي اسلام نقش بسزايي را داشتند. از اين رو به طور حتم برقراري رابطه با مصر براي ايران از جايگاه ويژه اي نسبت به ساير كشورها برخوردار است.
به گزارش فارس، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برنامه هاي مجمع جهاني بيداري اسلامي براي ارتباط با احزاب فراگير اسلامي گفت: قبل و بعد از وقوع انقلاب در منطقه جمهوري اسلامي ايران همواره سعي كرده با احزاب اسلامي برنامه هاي منسجم داشته باشد و از اين روحمايت از جنبش هايي همچون حماس، جهاد اسلامي، مسلمانان مبارز جمهوري آذربايجان، اخوان المسلمين و جبهه نجات اسلامي را همواره جزو سياست هاي اساسي خود قرار داده است از اين رو به طور حتم پس از وقوع انقلاب هاي مردمي اين روند را نيز طي خواهد كرد و در دستور كار مجمع جهاني بيداري اسلامي قرار خواهد داد.
گفتني است، علي اكبر ولايتي در حاشيه نشست خبري مجمع جهاني بيداري اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره حضور خود در انتخابات رياست جمهوري سال آينده گفت: در اين باره اظهارنظر نمي كنم.


لاريجاني درديدار همتاي سوري: اصلاحات در سوريه با سلاح ديكتاتورهاي منطقه صورت نمي گيرد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با رئيس مجلس سوريه ضمن تأكيد بر انجام اصلاحات در كشور سوريه تصريح كرد: اصلاحات در اين كشور با انفجار و سلاح صورت نمي گيرد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران پس از ديدار با رئيس مجلس سوريه با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه از ديدار آقاي محمدجهاد اللحام بسيار خرسنديم، گفت: دو ملت ايران و سوريه همواره روابط عميقي داشتند و ما هميشه موضع سوريه را در مقابله با رژيم صهيونيستي بخش ممتازي مي دانيم و ستايش مي كنيم.
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي يك غوغاي سياسي در صحنه بين المللي به وجود آمده است گفت: اين مسئله دو وجه دارد كه بخشي از آن مربوط به اصلاحات دموكراتيك در سوريه است و برخي ديگر توطئه گري است كه در منطقه و جهان عليه سوريه به راه انداخته اند تا اين نيروي مقاومت و مبارز بر عليه رژيم صهيونيستي را ضعيف كنند.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه ما از اصلاحات در درون سوريه حمايت مي كنيم، يادآورد شد: تمام كشورهاي منطقه بايد ساختاري دموكراتيك داشته باشند اما توجه به توطئه گري برخي كشورها در منطقه كه حكومت هاي ديكتاتور دارند و با سلاح مي خواهند اين قدرت عليه رژيم صهيونيستي را تضعيف كنند توجه داشت.
رئيس قوه مقننه افزود: توضيحاتي كه آقاي اللحام رئيس مجلس سوريه دادند دلالت بر اين داشت كه اصلاحات و حركات دموكراتيك در سوريه آغاز شده و ما از اين حركات دموكراتيك در سوريه حمايت مي كنيم اما معتقد هستيم با سلاح و انفجار نمي شود اصلاحات ايجاد شود.
وي با بيان اينكه مذاكرات مثبتي با آقاي اللحام داشتيم اظهار اميدواري كرد كه در مجموع وضع منطقه به سمت آرامش پيش برود.
در ادامه اين ديدار رئيس مجلس سوريه محمد جهاد اللحام با تشكر از ملت ايران به ويژه دكتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به خاطر مواضع و صحبت هايشان گفت: بنده از موضع بزرگوارانه و عادلانه ايران در قبال بحران سويه تقدير و تشكر مي كنم چرا كه در شرايط كنوني سوريه از ابعاد مختلف با فشارهاي زيادي از جمله تبليغاتي، سياسي و نظامي مواجه است.
اللحام ادامه داد: در واقع دولت آمريكا و برخي از مزدوران در منطقه كه وابسته به غرب هستند تلاش مي كنند به بهانه دموكراسي اهداف خود را بر سوريه تحميل كنند و در ادامه آن با سيطره بر سوريه به هدف رژيم صهيونيستي برسند.
رئيس مجلس سوريه تأكيد كرد: برخي كشورهاي منطقه كه از دموكراسي و آزادي صحبت مي كنند و براي آن دل مي سوزانند از كوچكترين آزادي و دموكراسي حتي براي حقوق مردم خودشان برخوردار نيستند.
وي با بيان اينكه بهترين نمونه براي چنين كشورهايي كشور قطر است، گفت: نيمي از پايگاه هاي آمريكا كه نيروهاي مسلح را عليه سوريه تغذيه مي كنند در اين كشور وجود دارد تا ملت سوريه را به كشتن دهد.
 


جنبش امل لبنان: ايران قلعه اي محكم براي دفاع ازمسلمانان جهان است

نايب رييس جنبش امل لبنان با ستودن نقش پيشگام ايران در دفاع از مسلمانان جهان، اظهار داشت: ايران قلعه اي محكم براي دفاع از مسلمانان است زيرا كشوري است كه اولين جريان بيداري اسلامي را بدون هيچ گونه ناخالصي طي اين تاريخ تاريك و ظلماني در خود شاهد بوده است.
به گزارش ايرنا ، شيخ صمحمد مصري« يكي از مسئولان بلند پايه جنبش امل» طي سخناني در مراسمي در ضاحيه از نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در دفاع از مسلمان جهان و قضيه فلسطين تمجيد كرد و جمهوري اسلامي را حامل پرچم رسول الله (ص) دانست.
وي گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران چه در خليج فارس و چه در ديگر جايگاه هاي جهان اسلام كه از سوي دشمنان مورد تهديد قرار بگيرند، پيروزمند است.
مصري همچنين با اشاره به فرهنگ و هنر ايران اسلامي گفت: در هر گوشه اين كشور فرهنگ و ادب را مي توان ديد كه از جمله آنها مي توان به نقش و نگارها در ابنيه تاريخي اصفهان و موزه هاي تهران اشاره كرد، در مشهد مرقد شريف امام هشتم (ع) وجود دارد و شهر قم نيز مهد علم و معرفت است.
وي ايران را عامل عزت و سرافرازي امت اسلام در دنياي كنوني دانست و گفت: ايران امروز پرچم اسلام را در جهان برافراشته است.


سردار فضلي خبر داد

حضور بيش از 100هزار دانشجو در اردوهاي جهادي

جانشين سازمان بسيج مستضعفين در مراسم اردوهاي جهادي دانشجويي در دانشگاه علامه طباطبايي گفت: اردوهاي جهادي دانشجوي بسيجي و غير بسيجي ندارد و بيش از صد هزار دانشجو افتخار حضور در اين اردوها را داشته اند.
سردار علي فضلي، روزسه شنبه در مراسم افتتاحيه اردوهاي جهاد دانشجويي در جمع دانشجويان اظهار داشت: امروز سالگرد شهادت شهيد دستواره سردار بزرگ سپاه اسلام و اين روزها سالروز عمليات كربلاي 1 و آزاد سازي مهران است كه دشمن بعثي ناكام شد و در چنين روز بزرگي شما عزيزان فرصت حضور در جهاد دانشجويي و سازندگي را پيدا كرده ايد.
وي تصريح كرد: اردوهاي جهادي، دانشجوي بسيجي و غير بسيجي ندارد و تا كنون بيش از 100 هزار دانشجو افتخار حضور در اين اردوها را داشته اند بنابراين ما محتاج سازندگي هستيم مثل جبهه ها كه دانشگاه توفيق الي الله و انسان ساز بودند.
سردار فضلي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در 6 آذر ماه 90 مصادف با اول محرم در حضور 18 قشر بسيجي از برادران و خواهران تصريح كرد: نايب امام زمان در آن مراسم گفتند كه تناسب ميان هويت و حقيقت بسيج با هويت محرم و عاشورا وجود دارد و بسيج افتخار دارد كه پيرو مكتب عاشورا است.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: عاشورا اوج فداكاري و ايثار در راه خداوند و تحقق اهداف الهي است اما نياز به بصيرت الهي، اخلاص، موقع شناسي و پاشيدن بذر داريم كه از خصوصيات اصلي و الهي عاشورا بوده و رو به افزايش و گسترش است و بعد از اين هم همينطور خواهد بود.
سردار فضلي اظهار داشت: مقام معظم رهبري فرمودند همانطور كه امام حسين(ع) همه داشته هاي خود را به ميدان آورد بسيج هم به دنبال همين كارها و همين هدف ها است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان كرد: مقام عظماي ولايت فرمودند «بسيج سياسي است اما سياست زده نيست؛ بسيج اهل جذب است اما اهل تسامح در اصول نيست؛ بسيج طرفدار علم و متخلق به اخلاق اسلامي است اما ريا كار نيست و بسيج دنيا را آباد مي كند اما خود اهل دنيا نيست.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14