(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 تير 1391 - شماره 20259

معرفي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان در سيما
ماراتن معنويت و جذابيت در رسانه ملي
يك هشدار
سينماي ايران در بحران؛ چه بايد كرد؟ - بخش دوم
آب در كوزه و ما تشنه لبان مي گرديم...!
به بهانه نمايش سري جديد برنامه مشاعره در سيما
چكامه؛ فرصتي براي احياي آئين هاي ادبي
در نشست نقد فيلم «شور شيرين» عنوان شد
سينماي دفاع مقدس؛ قرباني جريانات سياسي
جنايات كومله در فيلم «شنام» افشا مي شود
پيش بيني شمقدري درباره آينده سينماي غرب


معرفي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان در سيما

ماراتن معنويت و جذابيت در رسانه ملي

اميد صدرا
يكي از اتفاقات فرهنگي ماه مبارك رمضان در كشورمان، نمايش مجموعه هاي تلويزيوني ويژه اين مناسبت است. به گونه اي كه مي توان از اين اتفاق به عنوان يك آيين فرهنگي ياد كرد. امسال نيز چند مجموعه براي پخش در لحظات پس از افطار در دست توليد هستند كه در اين گزارش به طور اجمالي معرفي شده اند. رقابت اين سريال ها در طول يك ماه آينده ديدني خواهد بود. اما بايد ديد كدام يك در جذب مخاطب و كدام يك در فرهنگسازي مطابق فضاي معنوي ماه مبارك رمضان به موفقيت خواهند رسيد؟
شبكه يك: «راز پنهان»
شبكه يك سيما امسال سريال «راز پنهان» را براي ماه رمضان نمايش مي دهد. اين مجموعه تلويزيوني موضوعي اجتماعي دارد و به كارگرداني فلورا سام ساخته شده است.
«راز پنهان» داستان دو جوان به نام هاي فرامرز و اميرعلي است كه در دوران كودكي دوستي نزديكي با هم داشته اند. پس از سال ها آن دو به طور اتفاقي با يكديگر ملاقات مي كنند و دوباره با هم رابطه پيدا مي كنند. اما اين دوستي ماجراهاي تازه اي را براي آن ها پيش مي آورد.
داريوش ارجمند، پروانه معصومي، محمود عزيزي، الهام حميدي، عليرضا جلالي تبار، كامران تفتي، لادن طباطبايي، كاوه آشنا، حميدرضا محمدي و سعيد پورصميمي در اين سريال بازي مي كنند.
سريال «راز پنهان» در طول ماه مبارك رمضان هر شب ساعت 22 و 10 دقيقه به نمايش در مي آيد.
شبكه دو: چمدان
سريال «چمدان» سريال ويژه شبكه دو براي پخش در ماه مبارك رمضان است. اين سريال به كارگرداني و تهيه كنندگي خسرو ملكان ساخته شده و از مضمون طنز برخوردار است. اين سريال داستان يك چمدان را روايت مي كند؛ چمداني كه دست به دست مي چرخد و ماجراهاي جالبي را پشت سر مي گذارد... مهران غفوريان، شهره لرستاني، فتحعلي اويسي، اكرم محمدي، ارژنگ اميرفضلي، فلور نظري، يوسف صيادي، محسن قاضي مرادي، رضا بنفشه خواه، اشكان اشتياق، فلامك جنيدي، عنايت بخشي، تورج و... از جمله بازيگران مجموعه طنز «چمدان» هستند.
زمان نمايش سريال «چمدان» ساعت 23 و 10 دقيقه است.
اين شبكه همچنين امسال يك سريال ويژه كودكان و نوجوانان آماده كرده كه در ماه مبارك رمضان هر روز قبل از افطار پخش خواهد شد. اين سريال «مثل من مثل تو» نام دارد كه به كارگرداني شاهين باباپور ساخته شده و داستان آن درباره خانواده اي سنتي است كه پسر 11ساله اين خانواده قهرمان آن است. او با توجه به اين كه هنوز به سن بلوغ نرسيده سعي مي كند روزه بگيرد و هر روز داستان هايي در مدرسه، خانه و مسجد محل برايش رخ مي دهد. در اين مجموعه بازيگراني نظير لاله صبوري، جليل فرجاد، رضا توكلي، برانوش سيف الهي، اكبر مددي مهر و علي سليماني ايفاي نقش مي كنند.
شبكه سه: «خداحافظ بچه»
شبكه سه سيما هم براي پخش در ماه مبارك رمضان سريال «خداحافظ بچه» و همچنين مجموعه طنز «خنده بازار» را در نظر دارد. «خداحافظ بچه» به كارگرداني منوچهر هادي يك سريال كمدي است. اين سريال داستان زوجي خوشبخت به نام مرتضي و ليلا را روايت مي كند كه در آرزوي تولد فرزند به سر مي برند. وقوع اتفاقي غيرمنتظره، زندگي آرام اين زوج را به هم مي ريزد. آن دو با انجام آزمايشي، در مي يابند كه مشكل ناباروري دارند و به همين دليل، تصميم مي گيرند سرپرستي كودكي را به عهده بگيرند... آتيلا پسياني، بهاره رهنما، شهرام حقيقت دوست و مهرآوه شريفي نيا به ترتيب نقش يك زوج را در اين سريال بازي مي كنند. بهنوش بختياري، مهدي صبايي، ايمان صفا، مائده طهماسبي، ناصر گيتي جاه، شهين تسليمي، نادره محتشمي، داريوش هاشمي، مونيا جمالپور، عبدالله عبدالكريمي، محسن حاجي قاسم، كاوه نويد، مرتضي كوهي، ندا ميرمهدي، نوشين زارع و... ديگر بازيگران اصلي سريال هستند.
سريال «خداحافظ بچه» نيز در شب هاي ماه مبارك رمضان هر شب ساعت 20 و 50 روي آنتن مي رود.
شبكه چهار: «رهايي»
شبكه چهارم سيما نيز قصد دارد مجموعه تلويزيوني «رهايي» را ويژه شب هاي قدر در سه قسمت روي آنتن ببرد.
بنا به گزارش خبرگزاري فارس، در خلاصه داستان اين سريال به كارگرداني محسن بخارائي آمده است: سعيد و نرگس، زوج جواني هستند كه در حال تمرين تئاتري براي اجراي عمومي در عيد سعيد فطر هستند. نرگس متوجه بارداري اش مي شود و براي اينكه اجراي تئاتر دچار خلل نشود، اين موضوع را از همسرش پنهان مي كند. از طرف ديگر آزادي خواهر سعيد از زندان، موجب پديد آمدن اتفاقاتي مي شود كه زندگي سعيد و نرگس را به هم مي ريزد و موجب بدبيني و شك سعيد به همسرش مي شود. داستان فيلم در ماه مبارك رمضان روي مي دهد و نقطه عطف آن در ليالي قدر مي گذرد...
ساعت پخش سريال «رهايي» هنوز مشخص نشده است.
شبكه تهران: «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد»
شبكه تهران هم در ماه مبارك رمضان امسال قسمت هاي جديدي از مجموعه «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» را پخش مي كند. «تسويه حساب»، «زندگي با وجدان آسوده»، «شب سوم»، «شليك به خود»، «گوشي همراه»، «محدوده خطر»، «مردن به اختيار»، «نذر»، «نيسان» و «وسوسه پاركبان» از جمله قسمت هايي هستند كه تا به حال براي پخش آماده شده اند.
«شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» نيز ساعت 19 هر شب پخش مي شود.
 


يك هشدار

پژمان كريمي
سينما، هنر جذابي است. مخاطب كلان دارد. به همين دليل، هنر هفتم براي معرفي، شرح حال، گزارش و گسترش انديشه بزرگان و الگوسازي ابزاري كارآمد به شمار مي آيد.
اما دو پرسش!
آيا هر فيلم سازي مجاز است به سراغ روايت زندگي و سيره بزرگان بويژه نامداران دين و سياست رود؟
آيا تنها شرط پرداخت به موضوع زندگي و انديشه بزرگان، حرفه اي بودن است؟
در ميان اهالي نقد و سينما دو نگاه وجود دارد:
نگاه نخست بر آن است كه هنرمند با اتكا به هنر و خلاقيت و بينش حرفه اي اش، مي تواند و اجازه دارد وارد هر حيطه اي بشود و درباره هر موضوعي فيلم بسازد!
در واقع چنين نگاهي براي هنر و هنرمند هيچ مرزي قائل نيست و در سايه «حرفه اي» بودن پا گذاشتن فيلم ساز به هر ميدان مفهومي و عرصه موضوعي را محكوم به نتيجه مطلوب توصيف مي نمايد.
نگاه دوم اما سلب كننده نگاه نخست است. در چنين نگاهي، هنرمند هنگامي مي تواند در حوزه موضوعي دست به تكاپوي هنري بزند، كه آن موضوع را به اندازه كافي بشناسد و به ويژه در نسبت به موضوع هاي قدسي و مقدس، باور و تعهد عملي خود را ابراز نمايد. نگارنده با نگاه دوم همراه است.
هنرمند، بي شناخت و تعهد، بر پايه نفسانيت رفتار مي كند. نسبت به رعايت حقيقت دغدغه ندارد. حرفه اي بودن هنرمند، دليل قابل اعتمادي براي واقع نگري و تحليل درست هنرمند نسبت به موضوع تلقي نمي شود.
فيلم ساز غيرمتعهد، موضوع ناهمپوشان با باور خود را بدرستي فهم نمي كند. نمي تواند رابطه اي منطقي ميان مفاهيم قدسي و باورهاي الهي و ذهنيت دنيازده اش برقرار نمايد. از آنجا هم كه محتوا و ساختار جدايي ناپذيرند، فيلم ساز اگر هم حرفه اي اما در روايت و تصويرسازي موضوع ها و مفاهيم الهي و قدسي دچار لكنت و لغزش و اشتباه مي شود. اين حالت، هنگامي است كه فرض كنيم فيلم ساز با كينه و عناد به سراغ موضوع نرفته است و نمي خواهد كه به عمد تخريب و قلب واقع اي را مرتكب شود.
چندي پيش سازمان سينمايي سوره اعلام كرد كه به زودي كار ساخت يك فيلم سينمايي درباره زندگي حضرت امام خميني(ره) را آغاز مي كند.
طبيعي است هر مسلمان و هر انسان آزادي خواهي كه دل در گرو ارزش هاي الهي دارد، از روايت زندگي ابرمردي عارف، سياست مداري بزرگ و نخبه اي فرهنگي در قاب سينما استقبال مي كند.
حضرت روح الله(ره) انقلابي بزرگ و تاريخ ساز را رهبري كردند. ايشان ثابت كردند كه با قدرت ايمان مي توان به بزرگ ترين قدرت هاي زميني برتري يافت و با به كارگيري دين هر گرهي را گشود و رستگاري دنيا و آخرت را پيش رو نهاد.
ايشان الگوي بزرگ ديني ، سياسي ، اجتماعي و حماسي اند. از اين رو، سينما بايد رو به موضوع زندگي و سير و سلوك شان آورد. ضروري است كه سينما به تصويركردن انديشه هاي آن رادمرد و مرد آسماني مشغول شود.
اما يك نكته!
ساخت فيلم سينمايي درباره حضرت امام(ره) را چه كساني عهده دار مي شوند؟
باورمندان به ارزش هاي الهي؟ مؤمنان؟ عناصري انقلابي و داراي تعهد برجسته به اسلام و نظام؟ افرادي كه در مسير هنر متعهد گام هاي بزرگي برداشته اند؟ چه كساني؟
هنوز يادمان نرفته است كه فيلم «فرزند صبح» بهروز افخمي با صرف دو ميليارد تومان، چگونه تصويري از اماممان ارائه كرد!
تصويري كه سبب رنج و اندوه مؤمنان شد. فيلمي كه با واقعيت امام ما فاصله زيادي دارد.
اين فيلم ثابت كرد كه حرفه اي بودن براي نزديك شدن به موضوع هاي قدسي و مقدس كافي نيست و چه بسا سبب تحريف موضوع شود.
از اين روست كه حوزه هنري بايد در عوامل فيلم درباره حضرت امام تأمل كند!
هر موضوعي لوازمي دارد. برخي خود را براي ساخت فيلم ياد شده شايسته مي دانند. يك نفر از اينان پيشتر داراي انديشه كمونيستي بوده است. يك نفر فيلمي درباره روحانيت ساخت كه اعتراض ها را برانگيخت!
نگارنده همواره فردي خوش بين است اما به ياد بسپاريم كه «برخي» بدشان نمي آيد با نقاب نفاق، قداست ها را بزدايند و واقعيت را دگرگونه نشان دهند.

 


سينماي ايران در بحران؛ چه بايد كرد؟ - بخش دوم

آب در كوزه و ما تشنه لبان مي گرديم...!

محمد قمي
بي ترديد يكي از وظايف تاريخي منتقدان سينماي ايران در اين برهه حساس و خطير سينماي كشور، كه بحران هاي متعددي آن را دربرگرفته است، علاوه بر يادآوري ضعف ها و نقصان ها و كژي ها و كاستي ها، بيان رهنمودهاي برون رفت از اين وضعيت است.
وضعيتي كه واقعا همه مناسبات اين سينما و به خصوص مخاطبان آن را تحت الشعاع خود قرار داده و فضايي ملتهب و درعين حال فرساينده و افسرده كننده را بر سينماي ايران حاكم كرده است.
اما دربخش پيشين اين نوشتار يادآور شديم كه يكي از جدي ترين مشكلات ساختاري و ريشه اي سينماي ايران به اذعان همگان بحث فيلمنامه و قصه است. مشكلي كه باعث شده سينماي ايران علي رغم ويژگي هاي خوب و استانداردهاي قابل قبول فني و عملياتي از ضعف درام و فيلمنامه رنج ببرد و تأكيد كرديم كه از دلايل عمده ضعف در فيلمنامه ها يكي از اين است كه نويسندگان سينماي ايران نسبت به داشته هاي غني و اصيل گنجينه هاي متون كهن و تمدني خويش كم توجه و يا اساسا بي توجه هستند. همين غفلت هم باعث شده است كه آنها درعين اينكه داراي يك عقبه عظيم فكري و تمدني در حوزه جغرافياي فكري- سرزميني خود هستند از اين نقص و خلأ متضرر شوند.
سؤال اينجاست كه چه تعداد از نويسندگان و كارگردانان و عوامل محتوايي سينماي ايران تا به حال شاهنامه را تورق كرده اند يا منطق الطير را خوانده اند؟
و اينها را به عنوان نمونه اي نشانگر انبوهي از شاهكارهاي ادبي و معرفتي و حكمي با بار دراماتيك بالا و فضاي انديشگي والا، از گنجينه متون ارزشمند و فاخر ادبيات و معارف آسماني و انساني ايران زمين برشمرديم.
سينماگر ما و نه تنها سينماگر، بلكه هر هنرمندي كه درعرصه خلق اثر هنري به آفرينندگي مشغول است چاره اي ندارد جز آنكه به همين منابع و آبشخورهاي فكري با همه ارزش هاي متني و ساختاري و محتوايي شان رجوع كند و از آنها الهام بگيرد و چيزي در خور بيافريند.
مگر نه اينكه آبشخور بسياري از محصولات سينمايي و ادبي غرب و از آن جمله همين مجموعه پرسروصدا و جهانگير «هري پاتر» در اصل و اساسش داستان هاي «هزار و يك شب» خودمان بوده كه با تغيير زبان و لحن و بيان و بنان. و تزريق نشانه هاي خودي شان، تبديل به يكي از فراگيرترين و پرمخاطب ترين توليدات عرصه قلم و هنر چه در حوزه ادبيات و چه در حيطه سينما در غرب شد و درسراسر عالم ميليون ها نسخه از مجلدات مختلف رمانش به فروش رفت و سالن هاي سينما را نيز در سراسر گيتي به تصرف ورسيون هاي سينمايي اش درآورد؟
و اين تنها يكي از نمونه هاي پرشمار استفاده بهينه غربي ها از متون كهن شرقي است كه با دقت و حساسيت و زمان سنجي و مخاطب شناسي قابل تأمل و توجه آنها، تبديل به فرصتي برايشان شده است تا مخاطب ميليوني جهاني كسب كنند و انديشه و فكر خود را در قالبي مناسب حال و روزگار بيننده به خوردش بدهند.
بي آنكه كمتر كسي متوجه ظرافت و تزريق لطيف و ناخودآگاهانه مفاهيم و معاني و «فرهنگ»ي شود كه در اين فيلم ها به طرق مختلف منتشر و مستتر است.
سينماگران غرب طي دهه اخير درباره مولانا و خيام هم فيلم ساخته اند و تلاش بسيار كرده اند كه اين بزرگان انديشه و حكمت و عرفان اسلامي و ايراني را از آن خود كنند؛ از كليپ هاي مدونا درباره مولانا گرفته تا پروژه هاي سينمايي حجيم و عظيم درباره ديگر بزرگان انديشه و فكر ما، همگي گويا و جوياي اين تلاش عظيم و حركت مواج براي تسخير دل و ديده مخاطب در سراسر عالم توسط سينما و سينماگر غرب است.
و براستي در اين ميان جايگاه و پايگاه سينما و سينماگر ايراني كجاست؟ كسي كه انباني عظيم و چنته اي فراخ و پر و پيمان از تمدن و فرهنگ و معرفت دارد و از آن بي خبر يا بدان بي اعتماد و بي اعتقاد است!
ادامه دارد


به بهانه نمايش سري جديد برنامه مشاعره در سيما

چكامه؛ فرصتي براي احياي آئين هاي ادبي


آرش فهيم
يكي از برنامه هاي قابل تأمل اما مظلوم و مهجور سيما برنامه «چكامه» است كه با محوريت مشاعره و شعرخواني روي آنتن شبكه آموزش سيما مي رود. برنامه اي كه هر شب با حضور دكتر اسماعيل آذر و ژاله صادقيان و گردهم آمدن جمعي از علاقه مندان به شعر و شاعري فضاي متفاوتي را در تلويزيون پديد مي آورد. اين بار شاهد وقوع نوع ديگري از جذابيت رسانه اي هستيم؛ جاذبه اي كه بيش از هر چيز متكي بر تلنگر زدن به نيازهاي فطري مخاطب است؛ نيازهايي همچون گرايش به زيبايي و معنويت و ذوق سليم كه برنامه هاي رسانه هاي مدرن به ويژه در مغرب زمين معمولا برخلاف اين نيازها حركت مي كنند و با جاذبه هاي كاذب به نيازهاي كاذب نيز دامن مي زنند.
اما اهميت اين برنامه را بايد از زاويه اي ديگر نگريست؛ در زمان و زمانه اي زندگي مي كنيم كه سلطه ماشينيسم، گسترش ابزار و مناسبات مدرن، توسعه شهرنشيني، گرفتار شدن در ترافيك هاي پرازدحام و مملو از آلودگي صوتي و محيطي، غرق شدن در كشمكش هاي مختلف زندگي روزمره زندگي بيشتر ما را دچار وضعيت فرساينده و خسته كننده اي كرده است. به واسطه اين شرايط هر چند بشر امروز در آسودگي جسمي به سر مي برد و برخي از ساكنان اين دوران به لطف ماشين ها و دستگاه هاي جديد گاه در شبانه روز حتي چند دقيقه اي را هم به خود زحمت حركت و جنبش نمي دهند، اما تنش هاي رواني و فشارهاي عصبي طاقت فرسايي بر زندگي انسان امروز تحميل شده است. در چنين اوضاعي است كه وجود پنجره هايي كه نمايي از دنيايي زيباتر را نشانمان دهد ونسيمي حيات بخش را به روح و جانمان بنشاند محسوس است.
به ويژه اينكه از سوي اربابان و مالكان دنياي موجود، ابزارهاي فريبنده به ظاهر آرام بخشي پيرامون مردم را فراگرفته است كه نتيجه اش فرورفتن بيش از پيش در باتلاق هاي انسان سوز است. برخي از افراد براي فراقت از رنج هاي متجددانه خود به لوازم و سرگرمي هاي انحطاط آميز پناه مي برند، غافل از اينكه اين تفريحات نيز از ترفندهاي استعماري دست ساز نظام سرمايه داري جهاني براي به بردگي كشيدن انسان ها هستند.
در مقابل راه رهايي بخش دين و معنويت قرار دارد كه تنها ضامن موجود براي عبور به سلامت از بحران ها و دردها و گرفتاري ها، و در نهايت ساختن دنيايي بهتر است. هنر و ورزش هم اگر در راستاي ارزش هاي ديني باشند، همين كاركرد را مي يابند. در اين ميان ادبيات فارسي داراي جايگاه ويژه اي است. ادبيات و به ويژه شعر كلاسيك فارسي از يك طرف ارزنده ترين و زنده ترين ميراث فرهنگي ايران است كه از صدها سال پيش به ما رسيده است و از طرف ديگر، ملهم و برآمده از فرهنگ و انديشه ناب اسلامي است. ضمن اينكه اين بخش از فرهنگ ما، برخلاف قالب هاي هنري مدرن با فطرت انسان نزديكي بيشتري دارد. شعر كلاسيك ايراني قادر به پالايش روح انساني و يكي از كارآمدترين درمانگرهاي رواني است.
در اين شرايط است كه لزوم نمايش بيش از پيش برنامه هاي ادبي در صدا و سيما ضروري تر به نظر مي رسد. برنامه اي چون «چكامه» با موضوع مشاعره و شعرخواني مخاطب خود را به حال و هوايي آرام و متعالي مي برد و گاه مانند چشمه زلالي در يك كوير سوزان عمل مي كند. حداقل كاركردي كه اين برنامه دارد اين است كه يك مرور كلي و همه جانبه اما مختصر و مفيد در پهنه گسترده شعر ايراني است. بيننده اين برنامه مي تواند در كمتر از يك ساعت ده ها بيت از شاعران و سبك ها و دوره هاي مختلف را بشنود. «چكامه» ديدار و شنيداري است از افتخارات درخشان سرزمين ما! يادبودي است از يك منبع عظيم معنوي و هنري كه حاصل گردش هايي پي درپي دوران و آمد و رفت مردمان و سلسله هاي گوناگون است. اين برنامه با همه سادگي و بي شيله و پيله بودن، ما را به يك سفر ادبي مي برد و بار ديگر به يادمان مي آورد كه چه ذخيره زيبا و ارزشمندي در اختيار داريم اما از آن غافليم!
اما اي كاش كه كاركرد «چكامه» از آنچه هست فراتر رود و بتواند به يك برنامه جريان ساز در حوزه شعر وادب امروز ايران زمين تبديل شود. برنامه اي شود كه هم به اعتلاي جايگاه ادبيات در جامعه بينجامد و هم مقام اين رسانه كهن و اصيل را در رسانه ملي ما ارتقا بخشد. يعني اين برنامه بايد در پي ارائه روش ها و فراهم كردن زمينه هايي باشد تا بار ديگر رسوم ارزشمندي چون شب هاي شعر و محافل شعرخواني و مشاعره در جامعه ما احيا شود. آرماني كه اگر محقق شود، عاملي براي كاهش خيلي از گسست ها ومشكلات اجتماعي و فرهنگي ديگر مي شود.
برنامه اي چون «چكامه» با همه مهجوريت و ضعف و قوت هايش يك بركت است و بايد بيش از اين قدرش دانسته شود. به همين دليل لازم است كه مديريت سيما هم برنامه هاي متنوع تر و بيشتري را به ادبيات اختصاص دهند و هم اينكه جايگاه برنامه مشاعره را در سيما برجسته تر كنند. مثلا همان طور كه براي برخي از برنامه ها تيزر تبليغاتي يا زيرنويس معرفي پخش مي شود، براي اين برنامه نيز چنين ترفندهايي تدارك ديده شود. چون هم اكنون اصلا بعضي از مردم اطلاعي از پخش اين برنامه ندارند. حتي مي توان اين برنامه را از شبكه آموزش كه مخاطب عام كمتري دارد به شبكه ها و زمان هايي منتقل كرد كه توجه بيشتري جلب شود.
 


در نشست نقد فيلم «شور شيرين» عنوان شد

سينماي دفاع مقدس؛ قرباني جريانات سياسي

فيلم سينمايي «شور شيرين» به رغم پرداختن به يكي از اسوه ها و قهرمانان ملي كشورمان اما در مظلوميت و فراموشي اكران خودش را مي گذراند. اين درحالي است كه در كشورهاي غربي براي فيلم هايي كه به اسطوره هاي دروغين مغرب زمين مي پردازند، بهاي زيادي داده مي شود. اين مسئله موضوعي بود كه در نشست نقد فيلم «شور شيرين» مطرح شد.
نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «شور شيرين» با حضور جواد اردكاني (كارگردان)، ابراهيم اصغري (تهيه كننده)، حميد عمارلو(بازيگر) و محمدتقي فهيم(منتقد) در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
در ابتداي اين نشست محمدتقي فهيم گفت: ساخت فيلم «شور شيرين» را مي توان يك اتفاق خوشايند در سينماي ايران قلمداد كرد، چراكه اين فيلم هم توانسته در زمينه ارتباط با مخاطب موفق باشد و آنها را با ژانر دفاع مقدس آشتي بدهد و هم اينكه به لحاظ ساختاري، تمام ويژگي هاي يك فيلم سينمايي را دارد.
وي با اظهار تأسف از نحوه اكران فيلم «شور شيرين» خاطرنشان كرد: متأسفانه «شور شيرين» قرباني اختلافات و سياسي كاري مديران شد و عدم همكاري اين مديران كه بعضاً اعتقاد دارند كه چنين فيلم هايي مخاطب زيادي ندارد، به فروش اين فيلم ضربه زد.
نايب رئيس اسبق انجمن منتقدان همچنين اضافه كرد: اگر مديران سينمايي مي توانستند از اكران درست اين فيلم دفاع كنند، مطمئناً توفيق بيشتري پيدا مي كرد، چراكه «شور شيرين» دربرگيرنده تمنيات قلبي مردم ايران است و داراي تمام ويژگي هاي يك فيلم سينمايي است.
فهيم با تأكيد بر اكشن بودن ژانر فيلم «شور شيرين» گفت: تو در تو بودن فيلمنامه، پردازش به تشكيلات جاسوسي، كشمكش ها و فراز و فرودهاي بجا در فيلم، كه نياز به تسلط خاصي بر دكوپاژ و ميزانسن دارد، نشان دهنده تسلط كارگردان است و همچنين داستان پردازي هاي متعدد در دل كليت درام، از ديگر ويژگي هاي فيلم «شور شيرين» است، به خصوص سكانس فينال و پاياني فيلم كه به نظر من بهترين فينالي بود كه مي شد براي اين فيلم تصور كرد.
اين منتقد سينما تصريح كرد: فيلم «شور شيرين» يك فيلم زندگينامه نيست چراكه در يك فيلم زندگينامه آنچه شخصيت را مي سازد پرداخت به جزئيات شخصي قهرمان فيلم است كه در برگيرنده پايگاه و خاستگاه اجتماعي آن فرد نيز مي باشد. اما در رابطه با شور شيرين ما با يك فيلم زندگينامه روبه رو نيستيم چراكه تنها به مقطعي از زندگي شهيد كاوه پرداخته شد كه به دوران فرماندهي او در كردستان بازمي گردد و حضور وي در فيلم مدت دار نيست اما پردازش درست به حضور تحسين آميزش در آن مقطع حساس، فيلم را به نام شهيد كاوه تمام مي كند.
در ادامه جواد اردكاني، كارگردان فيلم «شور شيرين» درباره تعليق هاي موجود در فيلم گفت: در بسياري از سكانس ها باتوجه به اينكه ظرفيت بيشتري براي تعليق وجود داشت، براي جلوگيري از چندپارگي فهم مخاطب، جلوي اين كار را گرفتم.
وي همچنين درباره محدوديت هاي پيش روي فيلمسازهايي كه مي خواهند در ژانر دفاع مقدس كار كنند، نيز اظهار داشت: واقعاً براي كار در اين حوزه با محدوديت هاي بسياري روبه رو هستيم كه البته همه محدوديت ها به سانسور مربوط نمي شود و به نظر من بيشتر به دليل نوع نگاه مردم و صنوف سينمايي و قهرماني است كه به آن پرداخته مي شود. زيرا اين محدوديت ها در زماني كه قرار است پيرامون يك شخصيت حقيقي فيلمي ساخته شود تنگ تر مي شود و همين امر يكي از عوامل ضعف سينماي ما در ساخت و توليد فيلم هاي زندگينامه اي است.
اردكاني اضافه كرد: من معتقدم به هر قيمت نبايد براي مخاطب جذابيت ايجاد كنيم، اما به هرحال نمي توان منكر اين محدوديت ها هم شد و تمام اين موارد دست به دست هم مي دهند تا ما دچار ضعف هاي جدي باشيم.
كارگردان فيلم سينمايي «شور شيرين» خاطرنشان كرد: در طول ساخت «شور شيرين» دو چيز براي من از اهميت خاصي برخوردار بود كه تمام سعي ام را براي اينكه چنين برداشتي از فيلم نشود انجام دادم، يكي اينكه سعي كردم از فضاي فيلم هاي قهرمان فردي معمول در سينما دور بمانم، دوم اينكه تلاش كردم كه مخاطب در مقام مقايسه شخصيت شهيد كاوه با ديگر قهرمان هاي فيلم هاي روز، به ويژه فيلم هاي خارجي برنيايد كه اگر چنين مي شد بسيار بد بود.
اين كارگردان سينما در پايان گفت: سينماي دفاع مقدس داراي ظرفيت هاي بسياري است كه متأسفانه از اين ظرفيت ها تاكنون به درستي استفاده نشده و اين به مديريت ضعيف سينماي ما برمي گردد و من اميدوارم از اين پس اين ژانر از مظلوميتي كه در آن به سر مي برد خارج شود.
ابراهيم اصغري، تهيه كننده فيلم شور شيرين هم در ادامه اين نشست، با اظهار رضايت از كار با آقاي اردكاني در دو پروژه «شور شيرين» و «كبودي ياس» گفت: توليد فيلم هاي دفاع مقدس كار بسيار سختي است اما من اين سختي را با هيچ چيز عوض نمي كنم.
اصغري افزود: سخت تر از توليد فيلم هاي دفاع مقدس، بحث اكران و نمايش اين فيلم ها مي باشد كه مهم ترين مانع براي ارتباط مردم با اين گونه فيلم هاست و اگر دلسوزي بعضي از مسئولان نبود بعضي ها شايد نمي گذاشتند كه فيلم شور شيرين اكران شود.
بازيگر نقش شهيد كاوه در فيلم «شور شيرين» نيز در اين نشست در سخنان كوتاهي درباره نقش خود گفت: بازي در نقش كسي كه در زمان معاصر وجود داشته و بسياري از همرزمان و خانواده اش او را ديده اند به خودي خود كار بسيار سختي است، اما وقتي اين شخصيت شهيد كاوه باشد كار چند برابر سخت مي شود.
همچنين در اين نشست دختر شهيد كاوه هم در سخنان كوتاهي با بيان اينكه از كليت فيلم «شور شيرين» رضايت دارد، ضمن قدرداني از سازندگان اين فيلم گفت: باتوجه به ديگر فيلم هايي كه در ژانر دفاع مقدس ساخته شده و من تا امروز ديدم بايد بگويم كه اين فيلم به آنچه كه از خانواده و همرزمان پدرم شنيدم خيلي نزديك بوده است.
وي افزود: من هميشه پدرم را از منظر خانواده و يا همرزمانش كه در كنار او جنگيدند و زندگي كردند مي شناختم، ولي «شور شيرين» نگاه تازه اي براي من از پدرم در ذهنم ساخت.

 


جنايات كومله در فيلم «شنام» افشا مي شود

فيلم «شنام» به كارگرداني احمد مرادپور با موضوع فعاليت ها وجنايات حزب كومله ساخته مي شود.
به گزارش خبرنگاركيهان، اين فيلم براساس كتاب «شنام» توليد خواهد شد. «شنام» خاطرات 14 ماه اسارت كيانوش گلزار راغب در زندان هاي حزب كومله است. او درجريان عمليات «شنام» به فرماندهي احمد متوسليان درسال 60 و 61 درمنطقه مريوان به اسارت كومله در آمد.
براساس اين گزارش، فيلمنامه فيلم سينمايي «شنام» هم اكنون درمرحله نگارش قرار دارد.
احمد مرادپور به همراه امير عربي و عليرضا طالب زاده فيلمنامه اين اثر سينمايي را مي نويسند و پس از آن، فيلم واردمرحله پيش توليد و سپس توليد خواهد شد.
مرادپور كارگرداني فيلم هاي «رنجر»، «سجاده آتش» و مجموعه تلويزيوني «رقص پرواز» را دركارنامه هنري خود ثبت كرده است.
 


پيش بيني شمقدري درباره آينده سينماي غرب

جواد شمقدري، پيش بيني كرد كه سينماي غرب درآينده دچار سقوط و انحطاط خواهد شد.
چهل و هشتمين جشنواره سينماي جوان (دنا) باحضور رئيس سازمان سينمايي وجمعي از هنرمندان و با معرفي برگزيدگان در ياسوج برگزار شد.
رئيس سازمان سينمايي، دراين مراسم گفت: ماهيت و محتواي سينماي كنوني جمهوري اسلامي ايران برخلاف سينماي غرب و هاليوود برپايه كمال و ارزش هاي معنوي و متعالي انسان استوار است.
شمقدري افزود: امروزه بسياري از تحليل گران و مناديان عرصه هنرو سينما درغرب، اروپا و حتي آمريكا ماهيت اصلي سينماي هاليوود را بر پايه اميال و انگيزه هاي مادي و جنسي دانسته اند و نوعي انحطاط و سقوط را براي آينده سينماي غرب پيش بيني كرده اند.
وي ادامه داد: سينماي غرب همواره با تلاش هاي متوهمانه و انگيزه هاي خيال پردازانه خود هر روز و بيش از پيش درمنجلاب اين نيست انگاري هاي بيهوده فرو مي رود و به جاي تفكر و انديشه متعالي انساني به صورت لجام گسيخته مغروق در دنياي خيالي و لذات جنسي شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14