(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 تير 1391 - شماره 20259

درباره آلزايمر
دبير انجمن اپتومتري خواستار شد
برخورد جدي با فروش لنز در آرايشگاه ها و سوپرماركتها
تغذيه در دوران روزه داري
ميدان مغناطيسي سشوار بيشتر از يك دكل برق
طول عمر سلول هاي بنيادين
توليد ژن براي رفع ضايعات نخاعي
زردچوبه و خميردندان براي درمان آكنه
خاصيت استخوان سازي ايبوپروفن


درباره آلزايمر

بيماري آلزايمر يكي از عوامل دمانس يا زوال عقل است. علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغييراتي درحالات و رفتار است.
به گزارش ايسنا گاهي افراد به اين علائم توجهي نمي كنند و تشخيص نمي دهند كه چنين اختلالي وجود دارد. از آنجا كه علائم به تدريج ظاهر مي شوند ممكن است كه مدت طولاني جلب توجه نكند و به اشتباه تصور شود كه اين رفتارها بخشي از روند پيري است.
10عامل هشداردهنده دمانس به شرح زير هستند كه توجه آنها بسيار ضروري است:
1- اختلال حافظه
اختلال حافظه، درحدي كه دركارهاي روزانه ايجاد مشكل كند. طبيعي است كه افراد قرارهاي ملاقات، اسامي همكاران يا شماره تلفن دوستي را فراموش كنند ولي بعد به خاطر مي آورند. بيمار مبتلا آلزايمر ممكن است اغلب مسائل بويژه آنهايي را كه به تازگي اتفاق افتاده فراموش كند وبعد هم به خاطر نياورد.
2-مشكلات درانجام كارهاي عادي
افراد پرمشغله ممكن است گاهي حواسشان پرت شود. به عنوان مثال هويجي راكه براي غذا پخته اند، بر روي اجاق گاز جا بگذارند و تا پايان خوردن غذا هم به خاطر نياورند. اما فردي با بيماري آلزايمر حتي توانايي پخت قسمتي از غذا را ندارد و ممكن است فراموش كند كه غذا خورده است.
3- ضعف بيان
براي همه افراد گاه پيش مي آيد كه درپيدا كردن لغات مناسب دچار مشكل شوند، ولي فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است گاهي كلمات ساده را از ياد ببرد و لغات نامناسب جايگزين كند،در نتيجه جملات او نامفهوم مي شوند.
4- گم كردن زمان و مكان
به طور طبيعي گاهي اوقات ممكن است افراد، روز هفته يا مقصدشان را فراموش كنند ولي دوباره با تمركز به ياد بياورند. فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است در خيابان راه خود را گم كند و نداند كه چگونه به آنجا رفته است يا نتواند از آنجا راه خانه خود را دوباره پيدا كند.
5- ضعف يا كاهش قضاوت
ممكن است فرد مبتلا به بيماري عفوني مراجعه به پزشك را به تعويق بياندازد ولي بالاخره اين كار را انجام مي دهد.
اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر نه مشكلاتش را درك مي كند و نه مراجعه به پزشك را ضروري مي داند همچنين به دليل اشكال در تصميم گيري هاي ساده مثلا ممكن است لباس هاي زمستاني را درگرماي تابستان بپوشد.
6- مشكلات در تفكر ذهني
گاه و بيگاه ممكن است افراد رسيدگي به حساب هايشان را مشكل بدانند. اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ارقام را كاملا فراموش مي كند و نمي داند با آنها چه كار كند. بسياري جشن تولد را برگزار نمي كنند ولي فرد مبتلا شايد ديگر نداند كه جشن تولد چه معنايي دارد.
7- جا به جا گذاشتن اجسام
هر كسي ممكن است موقتا كليد يا كيف پول را سرجايش نگذارد. ولي فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است اجسام را درمكان هاي نامربوط بگذارد، مثلا اتو را در فريزر يا ساعت مچي را در قندان بگذارد.
8- تغييرات درحالات و رفتار
همه ممكن است گاهي غمگين يا بدخلق باشند. اما در فرد مبتلا به بيماري آلزايمر خلق و خو مي تواند سريعا تغيير كند و بي هيچ دليل، آرامش به اشك و خشم تبديل شود.
9-تغييرات در شخصيت
شخصيت افراد با سن قابل تغيير است ولي شخصيت فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند دچار دگرگوني شود.
ممكن است كاملا سردرگم، بدبين يا منزوي شود. اين تغييرات شامل بي تفاوتي، ترس يا رفتارهاي نامناسب نيز هست.
10- از دست دادن انگيزه
به طور طبيعي افراد، گاهي از كارخانه، فعاليت هاي تجاري يا وظايف اجتماعي خسته مي شوند. ولي در نهايت دوباره انگيزه هاي خود را پيدا مي كنند. فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است نسبت به وقايع و رويدادهاي محيط زندگي و خانواده اش كاملا بي تفاوت به نظر بيايد.
عوامل خطر و راه هاي پيشگيري
با اين اقدامات مي توانيد سلامت مغز خود را حفظ كنيد:
- از ذهن خود بيشتر استفاده كنيد.
مغز خود را هميشه فعال نگه داريد. مطالعات نشان مي دهد چنانچه از مغز خود به طور مراتب كار بكشيد. خطر ابتلا به بيماري را كاهش مي دهيد. بنابراين بسيار مهم است كه مغز را به صورت منظم، فعال نگه داريد. هر روز يك كار تازه انجام دهيد. يا روش انجام كارهاي روزانه را تغيير دهيد. به طور مثال موي خود را با دستي كه از آن كمتر كار مي كشيد شانه بزنيد.
در زير پيشنهاداتي براي به چالش كشيدن روزانه مغز شما ارائه مي شود:
- براي به كارگرفتن ذهن خود بازي هاي مختلف كنيد. شطرنج، پازل، جدول كلمات و ارقام و بازي هاي حافظه.
- يك فعاليت جديد را آغاز و دنبال كنيد. يك زبان جديد ياد بگيريد. در يك كلاس جديد شركت كنيد. به موزه و مكان هاي تفريحي ديگر برويد. خود را سرگرم كرده و معاشرت كنيد. داشتن روابط اجتماعي باعث مي شود كه از نظر ذهني نيز رابطه ها را حفظ كنيد. به نظر مي آيد داشتن روابط اجتماعي عامل مهمي در جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر است. بنابراين با همه در تماس باشيد. با افراد خانواده و دوستان و همسايگان تماس تلفني و رفت و آمد داشته و با افراد مثبت انديش معاشرت كنيد. هرچه سرگرم باشيد بهتر است.
- سبك زندگي سالمي را انتخاب كنيد: يك سبك زندگي سالم هم براي مغز داراي اهميت است و هم براي ساير اعضاي بدن. ديابت، فشارخون، كلسترول بالا و چاقي همه از عوامل خطر براي ابتلا به بيماري آلزايمر محسوب مي شوند. راه هاي ساده اي هست كه مي توانيد سبك زندگي سالم را براي خود انتخاب كرده و سلامت مغز خود را بهبود بخشيد.
- غذاي سالم بخوريد. از ميوه ها و سبزي هايي كه رنگ تيره دارند مصرف كنيد. مانند انگور سياه، تمشك، شاتوت، اسفناج، سبزي خوردن و روغن امگا3 كه در ماهي و روغن كانولا يافت مي شوند.
- ورزش كنيد: فعاليت بدني ملايم و مستمر به سلامت قلب و عروق كمك مي كند و به طور محسوس مي تواند خطر ابتلا به سكته قلبي، سكته مغزي و ديابت را كاهش دهد.
- به اعداد توجه داشته باشيد: فشارخون، كلسترول، قند خون و وزن خود را در حد متعال نگه داريد. اگر مبتلا به ديابت هستيد مهم است كه آن را كنترل كنيد.
- فشارهاي عصبي را كاهش دهيد: از تمرين هاي تمدد اعصاب مانند مراقبه و يا تكنيك هاي ديگر استفاده كنيد.
- عاقلانه انتخاب كنيد.
- سيگار نكشيد.
- براي معاينات دوره اي يا هرگونه عارضه مهم به طور منظم به پزشك خود مراجعه كنيد. پزشك نقش مهمي را در حفظ سلامتي تان دارد.
- از ضربه هاي سر پيشگيري كنيد: ضربه هاي مكرر به سر عامل خطري است كه مي تواند بعدها به بيماري آلزايمر منجر شود. با پيشگيري از ضربه، امروز و آينده از مغز خود مراقبت كنيد.
- از كلاه ايمني استاندارد براي فعاليت هاي ورزشي مانند دوچرخه سواري، اسكيت و غيره استفاده كنيد.
- با استفاده از نرده از افتادن پيشگيري كنيد تا دچار ضربه مغزي نشويد.
- ايمن رانندگي كنيد و از كمربند استفاده نماييد.
وقتي از يك بيمار مبتلا به آلزايمر مراقبت مي كنيد
مراقبت كردن از يك فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند بسيار طاقت فرسا بوده و احتياج به وقت و نيروي بسيار دارد. حتي با داشتن نيروي جواني و سلامتي كامل، مراقبت كردن مي تواند وظيفه اي بس دشوار باشد. براي تداوم در اين امر واجب است كه در درجه اول از خود مراقبت كنيد. پس اول بايد علائم فشارهاي عصبي بر خود و بيمار را شناسايي كنيد. بايد راهكارهايي پيدا كرد تا فشار عصبي و ضربه هايي كه در اين مسير برجسم و عواطف مراقبت كننده وارد مي شود را كاهش دهد. يك مراقبت كننده بايد اول از خود مراقبت كند زيرا او مهمترين شخص درزندگي يك بيمار مبتلا به آلزايمر است.
فهرست زير شامل علائم فشارهاي عصبي است كه در افراد مراقبت كننده به طور شايع ديده مي شود. لطفا به اين فهرست توجه كنيد. اگر اين علائم در شما يا هر فردي كه مي شناسيد، ديده مي شود بهتر است به پزشك متخصص اعصاب و روان مراجعه يا با مؤسسه حمايت از بيماران آلزايمر براي كمك تماس بگيريد.
10علامت فشار روحي بر روي فردي كه مراقبت از بيمار مبتلا به آلزايمر را به عهده دارد:
1- عدم پذيرش
درباره بيماري و اثرات آن بر روي بيمار (من مي دانم كه مادرم بهتر مي شود. حتما در تشخيص بيماري او اشتباه كرده اند.)
2- خشم
خشم شما شامل فرد مبتلا به بيماري و ديگران مي شود. (اگراو اين سؤال را دومرتبه تكرار كند، جيغ مي كشم.)
3- دوري از جمع
شما ديگر مايل نيستيد با دوستان خود تماس بگيريد يا در كارهايي كه قبلا از آن لذت مي برديد شركت كنيد. (ديگر مايل نيستم در جمع همسايه ها شركت كنم.)
4- اضطراب
در مورد روبروشدن با آينده (من نگران روزي هستم كه ديگر نتوانم از عزيزم نگهداري كنم.)
5- افسردگي
بسياري از اوقات، شما نگران و نااميد و غمگين هستيد. (ديگر هيچ چيز برايم مهم نيست.)
6- خستگي مفرط
شما ديگر نيروي لازم را براي اتمام كارها نداريد. (ديگر توان هيچ كاري را ندارم.)
7- بي خوابي
نصف شب بيدار مي شويد، ممكن است كابوس يا خواب هاي آشفته ديده باشيد. (به ندرت تا صبح مي خوابم، مرتب گوش مي دهم كه نكند پدر از سر جايش بلند شده باشد.)
8- عكس العمل هاي احساسي
با كوچك ترين چيز ناراحت مي شويد، و خيلي وقت ها عصبي هستيد. (وقتي غذايش را نخورد، بي اختيار داد زدم)
9- عدم تمركز
شما قادر نيستيد كه تمركز كنيد و براي كارها دچار مشكل مي شويد. (من هر روز مي توانستم جدول حل كنم حالا اگر شانس بياورم، يك چهارم آن را بتوانم حل كنم.)
10- مشكلات سلامتي
شما ممكن است چاق يا لاغر شده يا بيشتر مريض شويد (سرماخوردگي، آنفلوآنزا). ممكن است دچار ناراحتي هاي مزمن شويد. (پشت درد، سردرد، فشارخون و غيره).
چگونه فشارهاي عصبي فرد مراقبت كننده از بيمار مبتلا به آلزايمر را كاهش دهيم؟
پيدا كردن راهكارهايي براي احساس بهبودي:
فهرست زير شامل پيشنهاداتي است كه مي تواند بعضي از فشارها را كم كند. از روش هاي مختلف استفاده كنيد. شما ممكن است راهكارهاي ديگري پيدا كنيد، كه مؤثرتر باشند.
1- راجع به بيماري آلزايمر اطلاعات كسب كنيد و چگونگي مراقبت از بيمار را بياموزيد و اين اطلاعات را در اختيار ديگر افراد خانواده نيز قرار دهيد.
آگاهي هر چه بيشتر از بيماري و روش هاي مراقبتي باعث مي شود كه آمادگي لازم را براي تحمل مسير اين بيماري پيدا كنيد. درك چگونگي اثرات اين بيماري بر روي فرد به شما كمك مي كند تا تماس خود را با او حفظ كنيد و خود را با تغييرات او وفق دهيد. انتقال اين اطلاعات به اعضاي خانواده و دوستان باعث خواهد شد كه آنها كاملا در جريان پيشرفت بيماري قرار گيرند و كمك هاي لازم را در اختيار شما قرار دهند.
2- واقع بينانه به بيماري بنگريد
بسيار حائز اهميت و همچنين بسيار مشكل است كه واقع بينانه به بيماري و اثرات آن نگريست. بيماري آلزايمر از نوع پيش رونده است و فردي كه از او مراقبت مي كنيد به تدريج بدتر مي شود. وقتي شما واقعيت را قبول كنيد برايتان آسان تر خواهد بود تا با وضعيت او خود راوفق دهيد.
3- نسبت به خود واقع بينانه عمل كنيد
بسيار مهم است كه توجه داشته باشيد مراقبت از فرد مبتلا به وقت و انرژي احتياج دارد و توان شما محدود است. اين شما هستيد كه بايد تصميم بگيريد كدام كار ارجحيت دارد و بيشتر به چه چيز بها مي دهيد؟ قدم زدن با فردي كه از او مراقبت مي كنيد، زماني مختص به خودتان يا يك خانه مرتب؟ هيچ جواب صحيحي وجود ندارد. فقط شما مي دانيد كه در چه زماني چه چيز مهم تر است. به غير از انتخاب اين موارد، بايد براي كارهاي روزانه تان حد و حدودي براي خود بگذاريد.
شايد اعتراف به اينكه همه كارها را نمي توان با هم انجام داد مشكل باشد. «نه» گفتن سخت است. ولي بايد دانست كه بيش از حد نمي توان كار انجام داد. درباره توان خود كمي فكر كنيد و هر جا لازم دانستيد، كمك بگيريد.
4- احساسات خود را قبول داشته باشيد
وقتي از فرد مبتلا به آلزايمر مراقبت مي كنيد ممكن است احساسات متفاوتي داشته باشيد. در يك روز ممكن است احساس رضايت، خشم، گناه، خوشحالي، افسردگي، خجالت، ترس يا نااميدي كنيد. اين احساسات مي توانند گيج كننده و غيرقابل كنترل باشند. به هر حال نه خوب هستند نه بد، بلكه طبيعي هستند. معني احساسات منفي اين نيست كه شما مراقبت كننده خوبي نيستيد. معني اين احساسات فقط اين است كه شما انسان هستيد و آنچه در توان داريد انجام مي دهيد.
5- احساسات خود را با ديگران درميان بگذاريد
بسيار حائز اهميت است كه احساسات خود را با فردي كه با او راحت هستيد در ميان بگذاريد. درباره احساسي كه داريد يا موردي كه شما را ناراحت مي كند صحبت كنيد. اين فرد مي تواند يك دوست نزديك، يكي از اعضاي خانواده، يك نفر در گروه حمايت كننده آلزايمر، يكي از اعضاي هيئت مسجد يا يك مسئول بهداشت باشد.
6- نكات مثبت را جست وجو كنيد
نگرش شما مي تواند براحساسات شما اثر بسزايي داشته باشد. سعي كنيد كه نكات مثبت مسائل را ببينيد. توجه كنيد كه فرد مبتلا چه كارهايي را مي تواند انجام دهد. براي هر روز اهميت ويژه اي قايل شويد. هنوز ممكن است اوقات خوب و با ارزش باقي مانده باشد.
7- از خود مراقبت كنيد
سلامتي شما بسيار اهميت دارد. آن را ناديده نگيريد. خوب غذا بخوريد و سعي كنيد به طور منظم ورزش كنيد. راه هايي پيدا كنيد كه خود را آرام كرده و حتماً به اندازه كافي استراحت كنيد. مرتب به پزشك خود مراجعه كنيد تا وضع شما را زير نظر بگيرد اين روش باعث خواهد شد كه شما فشارهاي عصبي را رفع و بتوانيد مراقبت كننده خوبي براي مريض خود باشيد. همچنين شما به تعطيلات منظم احتياج داريد، تا به كارهاي ديگر خود غير از مراقبت بپردازيد. صبر نكنيد تا زيادي فرسوده شويد و بعد برنامه ريزي كنيد. براي علايق خود وقت بگذاريد. اين فعاليت ها باعث مي شوند كه نيرو پيدا كنيد.
 


دبير انجمن اپتومتري خواستار شد

برخورد جدي با فروش لنز در آرايشگاه ها و سوپرماركتها

دبير انجمن علمي اپتومتري ايران ضمن هشدار نسبت به فعاليت مراكز غيرمجاز از جمله آرايشگاه ها در زمينه ارائه خدمات از جمله لنزهاي تماسي خواستار برخورد جدي تر مراجع نظارتي با اين متخلفان شد.
به گزارش ايسنا، دكتر محمدرضا زرين با بيان اينكه رويكرد انجمن علمي اپتومتري ايران اجراي ضوابط و دستورالعمل هاي قانوني است، گفت: در مذاكرات متعدد با مسئولان وزارت بهداشت بر اين مهم تأكيد كرده ايم كه مي توانيم ضابط قانوني وزارت بهداشت باشيم و موارد تخلف را به حداقل كاهش دهيم.
وي افزود: گستردگي وظايف وزارت بهداشت در مواردي باعث مي شود تخلفاتي به اشكال مختلف رخ دهد و از ديدشان پنهان بماند. انجمن علمي اپتومتري مي تواند تمامي اين تخلفات را كنترل كرده و به عنوان يك ضابط قانوني عمل كند. به عنوان مثال ارائه و فيت لنز تماسي يك كار تخصصي است كه متأسفانه در آرايشگاه ها و سوپرماركت ها صورت مي پذيرد و فاجعه بار است كه بايد جلوي آن را گرفت.
دبير اجرايي پانزدهمين كنگره سراسري اپتومتري ايران، با اشاره به اينكه اخيراً ساخت و ارائه عينك طبي توسط افراد غيرمجاز نيز گسترش يافته و به هيچ وجه به صلاح سلامت مردم نيست، عنوان كرد: قانون صريحاً ضوابط تأسيسي مؤسسات و مراكز عرضه كننده عينك طبي را اعلام كرده است و افرادي كه صلاحيت فني ساخت و فروش عينك را از وزارت بهداشت دارا هستند مي توانند اقدام به اخذ پروانه تأسيس و مسئول فني نمايند.
زرين با بيان اينكه هدف از تجويز عينك، حفظ بهداشت چشم، كمك به افزايش سطح بينايي و در نهايت حفظ پتانسيل هاي بينايي است، گفت: عينك غيراستاندارد باعث مي شود فرد همان بينايي را هم كه دارد از دست بدهد و دچار كاهش ديد شود، حتي گاهي مواد به كار رفته در عينك هاي غيراستاندارد مي تواند آسيب هاي پوستي ايجاد كند.
به گزارش ايسنا، پانزدهمين كنگره سراسري اپتومتري ايران، از تاريخ 8تا 10 شهريورماه امسال در مركز همايش هاي بين المللي شهرداري تهران و با حضور اپتومتريست هاي كشور در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكترا، چشم پزشكان، پرستاران و مهندسين پزشكي برگزار مي شود و داراي حداقل 12امتياز بازآموزي است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام در كنگره به آدرس اينترنتي www.iranoa.com مراجعه نمايند.


تغذيه در دوران روزه داري

مديرگروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: پرخوري و بدخوري علت اصلي عوارض روزه داري است كه اكثر افراد پس از ماه مبارك رمضان دچار افزايش وزن و بيماري گوارش مي شوند كه ناشي از اصول نامناسب تغذيه در دوران روزه داري است.
به گزارش دانشگاه علوم پزشكي مشهد، زهرا اباصلتي افزود: تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار اهميت دارد و بايد مواد غذايي نظير گوشت، مرغ، ماهي، لبنيات و سبزي ها، قسمت اعظم رژيم غذايي شخص را در برگيرد.
وي اظهار داشت: مصرف تمام مواد غذايي بايد روي اصول و برنامه باشد. مثلا اگر مي گوييم لبنيات خوب است، بايد درنظر داشته باشيم كه مصرف بالاي لبنيات بدون مصرف آب به ميزان كافي، ايجاد سنگ هاي مجاري ادراري را بسيار افزايش مي دهد.
اباصلتي اضافه كرد: مصرف مواد پروتئيني (گوشت، مرغ، لبنيات و ماهي) به تنهايي كافي نيست، بلكه در كنار آنها بايد از سبزي ها، سالاد، آب و حبوبات استفاده كرد تا از يبوست جلوگيري شود و بايد درنظر داشت كه مصرف زياد غذاهاي پروتئيني موجب تشنگي مي شود.
وي درباره كودكان و نوجواناني كه براي اولين بار روزه مي گيرند، اظهار داشت: بايد تمام مواد مغذي در رژيم غذايي آنها گنجانده شود. اين نوجوانان بايد در وعده سحر به مقدار كافي غذا بخورند. و آب هويج و گوجه فرنگي بسيار مصرف كنند.
اباصلتي افزود: بسياري از افراد طي اين ماه به لحاظ تغذيه دچار بدخوري يا پرخوري شده و در تغديه افراط مي كنند به گونه اي كه ممكن است، حتي وزن فردي كاهش يافته، اما ميزان چربي خونش افزايش يابد.
به گفته وي علت اصلي اين مشكلات افراط درمصرف شيريني است چون شيريني ، مواد قندي و چربي ها، به راحتي سلامت مصرف كنندگان را با خطر مواجه مي كند.
وي گفت: درماه مبارك رمضان بايد از مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ كرده به شدت خودداري كرد، چون برخلاف آنچه كه مردم گمان مي كنند كه در ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد كم مي شود در بسياري موارد مشاهده شده كه پس از ماه رمضان نه تنها باعث كاهش وزن نشده، بلكه موجب افزايش وزن و چربي هم مي شود.
مدير گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: مصرف زياد مواد غذايي چرب هنگام افطار باعث بي اشتهايي در هنگام سحر مي شود، چون هضم چربي ها در بدن نيازمند مدت زمان طولاني تر است، استفاده از خوراكي ها و مواد غذايي تا دير وقت و به تأخير انداختن زمان خواب، موجب بي اشتهايي و بي حوصلگي هنگام سحر مي شود.
وي گفت: اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود مشكلي براي وعده سحر ايجاد نخواهد شد.
دكتر اباصلتي خاطر نشان كرد: اگر روزه به شيوه مناسب انجام نشود يعني رژيم غذايي به گونه اي باشد كه كالري بيش از حد ممكن وارد بدن شود، به طور حتم به بدن آسيب مي رسد.
وي يادآور شد: اگر روزه داري به شيوه صحيح انجام شده باشد، مي تواند با كاهش كالري در بدن، نوع خوب كلسترول يا HDL را در بدن افزايش دهد و موجب كاهش كلسترول بد يا LDL شود.


ميدان مغناطيسي سشوار بيشتر از يك دكل برق

كارشناس بهداشت پرتوهاي مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با تأكيد بر لزوم توجه به مبحث سنجش انرژي ها و امواج الكترومغناطيس در كشور، گفت: لازم است سيستم سنجش انرژي و اشعه در منازل فعال شود.
مهندس علي گوراني در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اين كه بدن همواره در معرض مقادير زيادي از تشعشعات قرار دارد، گفت: اين تشعشعات از دو منبع طبيعي و مصنوعي به بدن انسان تابيده مي شود كه منبع طبيعي يعني خورشيد، مهم ترين عامل تابش انرژي به شمار مي رود.
وي افزود: با پيشرفت علم و تكنولوژي، تشعشعات الكترومغناطيس از مهم ترين منابع تابش مصنوعي، پاك، ارزان و در دسترس به شمار مي روند كه با گستردگي زيادي در تمام امور زندگي افراد وارد شده اند؛ از اسباب بازي كودكان گرفته تا پيشرفته ترين تكنولوژي ها، در مجموع خطوط انتقال برق، ترانس هاي برق، ارتباطات الكترونيكي، راديو فركانس ها و... در تمام امورات زندگي حضور يافته اند.
گوراني ادامه داد: الكترون ذاتا هر جا كه حركت كند اطراف خود ميدان الكتريكي و مغناطيسي ايجاد مي كند كه حاوي انرژي است. اين انرژي ها اگر از مقدار مشخصي بالاتر روند، آسيب پذيري بدن در مواجهه با آن بالاتر مي رود. اطراف تمام وسايل برقي در منازل ميدان مغناطيسي وجود دارد. در ميان وسايل منزل، آن دسته از وسايلي كه سيم پيچ دارند مانند سشوار، جاروبرقي، ماشين لباسشويي و... ميدان مغناطيسي بسيار قوي تري در اطراف خود ايجاد مي كنند. به عنوان مثال ميدان مغناطيسي سشوار به مراتب از يك دكل برق 220 هزار ولت بيشتر است.
وي با بيان اين كه براي ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي استاندارد ملي و مشخصي وجود دارد، افزود: از آنجا كه وسايل برقي اطراف خود ميدان هاي الكترومغناطيس ايجاد مي كنند، طبعا مكان هايي از منزل كه اين وسايل بيشترند، آلودگي هم بيشتر است. به اين ترتيب در آشپزخانه هاي منازل بيشترين ميدان هاي الكترومغناطيس ناشي از وسايل خانگي مطرح هستند.
زمان استفاده از منابع مولد انرژي را كاهش دهيد
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت گفت؛ در مواجهه با امواج الكترومغناطيس بايد به تأكيد سازمان جهاني بهداشت مبني بر «حداقل موجه شدني رساندن» (آلارا) توجه داشت كه اين موضوع 4 اصل را شامل مي شود. اولين اصل در مواجه با تشعشعات مربوط به زمان مواجهه است؛ به اين ترتيب كه تا حد ممكن زمان استفاده از منابع مولد اشعه و انرژي كاهش يابد و در موارد نياز استفاده شود. به عنوان مثال مايكروويو نوسان ساز 300 مگاهرتز است كه بايد هنگام استفاده از آن زمان پرتوگيري تا حد امكان كاهش يابد.
زنان باردار از تشعشعات مايكروويو دوري كنند
وي افزود: دومين اصل در بحث مواجهه با منابع مولد اشعه، فاصله است. براين اساس بايد تا حد امكان فاصله از مولد اشعه افزايش يابد؛ چرا كه انرژي دريافتي با فاصله نسبت عكس و مجذور دارد. در اين زمينه يك سري از راهنماها وجود دارند. به عنوان مثال در زمان كار مايكروويو بايد حداقل يك متر فاصله با آن وجود داشته باشد. اين فاصله براي افرادي كه از دستگاه نوسان ساز قلب استفاده مي كنند بايد بيشتر باشد؛ به طوري كه به اين افراد توصيه مي شود در زمان كار مايكروويو به آشپزخانه وارد نشوند. همچنين به زنان باردار توصيه مي شود كه خود را در معرض تشعشعات مايكروويو قرار ندهند.
گوراني سومين اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه را «حفاظ» يا «شيلد» عنوان كرد و ادامه داد: در مقابل هر انرژي مي توان با حفاظ مخصوص به آن، مانع ايجاد كرد، حفاظ در مقابل تشعشعات بحث بزرگي در دنياست كه در ايران كمتر به آن پرداخته شده است و مردم اطلاع چنداني از آن ندارند.
وي مباحث رفتاري را چهارمين اصل در مواجهه با منابع مولد اشعه دانست و گفت: در اين زمينه بحث فرهنگسازي و آموزش بسيار حائزاهميت است. آموزش ها بايد طوري باشند كه بتوانند تغيير در باور ايجاد كنند و اين آموزش ها به رفتار تبديل شوند.
كارشناس بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت در پايان گفت: در كشور ما به مبحث سنجش انرژي ها و امواج الكترومغناطيس چندان پرداخته نشده است و اين موضوع در هزينه هاي خانوارها جايي ندارد. اين درحالي است كه به عنوان مثال فرمايكروويو سالانه نياز به سنجش دارد و بايد كنترل كيفي شود. لازم است فرهنگ سنجش انرژي ها در خانوارها نهادينه و سيستم سنجش در منازل فعال شود.
 


طول عمر سلول هاي بنيادين

محققان فرانسوي دريافتند كه سلول هاي بنيادين مي توانند 17روز بدون هرگونه آسيبي به حيات خود ادامه دهند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري خاورميانه، گروهي از محققان فرانسوي در تحقيقات خود دريافتند: سلول هاي بنيادين گرفته شده از فرد متوفي مي تواند به مدت 17روز پس از مرگ وي بدون هرگونه آسيب ديدن زنده بماند.
اين تحقيقات به سرپرستي «فابريس چريتيان» از محققان انستيتوي پاستور انجام شد.
محققان اجساد 16فرد را كه عمر يكي از آنها 95سال بود، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند و دريافتند كه سلول هاي بنيادين استخوان بعد از گذشت چهار روز از مرگ سالم هستند.
اين محققان گفتند: اين سلول ها اكسيژن را با درجه 4سانتي گراد از دست مي دهند كه همين امر آنها را قادر مي سازد تا بيشتر از ساير سلول ها عمر كنند.
پروفسور فابريس هم اكنون درحال تحقيقات روي برخي سلول هاي پوست به منظور آگاهي از ميزان سازگاري آنها با محيط پيرامون آنها است؛ امري كه كمك مي كند اين سلول ها را براي دوره اي تا 17روز به منظور استفاده از آنها در مرحله بعدي حفظ كرد.
اغلب سلول هاي بدن انسان عملاً قادر به تقسيم نيستند و بسياري از زمان تولد تا مرگ شخص بدون تقسيم شدن حضور دارند البته بعضي بافت هاي بدن نظير خون، پوست و لوله گوارش داراي چرخه بازسازي سريعي هستند و در هر روز ممكن است چندين سلول جديد بسازند.
سلول هاي بنيادي سلول هايي هستند كه به همانندسازي خود قادر هستند و مي توانند در فرايند تمايز به يك يا انواعي از سلول هاي بالغ تبديل شوند.
سلول هاي بنيادي به سه دسته سلول هاي بنيادي بزرگسال (Adult stem cells)، سلول هاي بنيادي جنيني(Embryonic stem cells) و سلول هاي بنيادي بند ناف (Umbilical cord stem cells) تقسيم مي شوند.


توليد ژن براي رفع ضايعات نخاعي

رئيس مركز تحقيقات سلولي و مولكولي دانشگاه علوم پزشكي تهران از اجراي پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه درمان ضايعات نخاعي با استفاده از سلول هاي بنيادي خبر داد و گفت: در اين پروژه ها به نتايج مطلوبي در فاز آزمايشگاهي دست يافتيم.
دكتر محمدتقي جغتايي در گفتگو با مهر، با اشاره به درمان هاي رايج در زمينه ضايعات نخاعي افزود: در روش هاي متداولي كه براي درمان ضايعات نخاعي به كار مي رود سعي مي شود تا با اقدامات توانبخشي و رفع التهاب نخاعي نسبت به درمان اين نوع ضايعات اقدام شود.
رئيس مركز تحقيقات سلولي و مولكولي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اجراي پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه درمان ضايعات نخاعي در اين مركز اظهار داشت: براي درمان ضايعات نخاعي استراتژي هايي در نظر گرفته مي شود كه اين استراتژي ها تاكنون به عنوان روش هاي درماني رايج معرفي نشده و در فاز آزمايشگاهي است.
وي استفاده از فاكتورهاي رشد مغزي را يكي از اين استراتژي ها نام برد و اظهار داشت: در اين روش فاكتورهاي رشد تزريق مي شود و اثرات آن در درمان ضايعات نخاعي مورد بررسي قرار مي گيرد.
جغتاي ژن تراپي (درمان با ژن) را از ديگر استراتژي هاي درماني دانست و در اين باره توضيح داد: در اين روش با دستكاري ژنها اقدام به از بين بردن فاكتور بيماري يا توليد ژني خاص براي درمان ضايعات نخاعي مي شود.
وي سلول درماني را از ديگر روش هاي درماني براي ضايعات نخاعي عنوان كرد و ادامه داد: در اين روش با استفاده از انواع سلول هاي بنيادي روشهايي براي درمان اين نوع ضايعات ارائه مي شود.
جغتايي با بيان اينكه اين استراتژي ها با اجراي 8 پروژه تحقيقاتي در اين مركز به كاربرده شد، تاكيد كرد: اين مطالعات در فاز آزمايشگاهي و حيواني بوده است و نتايج مطلوبي از اين آزمايشها به دست آورديم ولي اين استراتژي ها نمي تواند به عنوان روش درماني براي بيماران ضايعات نخاعي به كار برده شود.
رئيس مركز تحقيقات سلولي و مولكولي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با تأكيد بر اينكه هر يك از اين روش هاي درماني به تنهايي براي درمان ضايعات نخاعي كمكي به درمان اين نوع بيماران نخواهد كرد، توضيح داد: درمان ضايعات نخاعي با استفاده از سلول هاي بنيادي بسيار مشكل است از اين رو به نظر مي رسد در آينده براي درمان اين نوع ضايعات نياز به روش هاي تركيبي با استفاده از روش هاي مختلف است.
جغتايي، با اشاره به برخي پروژه هاي اجرايي شده در اين زمينه يادآور شد: در يكي از اين پروژه ها در محيط آزمايشگاهي با استفاده از سلول هاي بنيادي جنيني و غيرجنيني مطالعاتي در زمينه درمان قطع نخاع و ضايعات نخاعي شد و نتايج مناسبي را در روند بهبود دريافت كرديم.
اين محقق با بيان اينكه نتايج به دست آمده در فاز آزمايشگاهي است، اضافه كرد: روش هاي درماني ارائه شده بر روي مدل هاي حيواني بوده است.


زردچوبه و خميردندان براي درمان آكنه

تقريبا همه ما اين تجربه را داريم كه يك روز صبح از خواب بيدار شويم و در حالي كه استرس يك قرار مهم را داريم، ناگهان در مقابل آيينه متوجه شويم كه يك جوش بزرگ و وقت ناشناس با ظاهري ناخوشايند روي بيني مان بيرون زده كه شايد حتي بتواند موجب كاهش اعتماد به نفسمان در طول آن روز شود.
به گزارش ايسنا، متخصصان بهداشت عمومي پـوست در كانادا در مقاله اي به چند راهكار خانگي ساده و در عين حال موثر براي مقابله با اين آكنه هاي بي موقع و ناخوشايند اشاره كرده اند كه به كار بردن آنها تقريبا براي هر فردي ميسر است.
به گزارش تورنتو نيوز، اين كارشناسان توصيه مي كنند:
- با ماليدن مقدار اندكي خميردندان روي آكنه مي توانيد به سريع تر خشك شدن آن كمك كنيد.
- همچنين مي توانيد مقداري خمير زردچوبه تهيه كرده و آن را قبل از خواب روي جوش بماليد و هنگام صبح با آب بشوييد.
- عسل نيز براي درمان جوش هاي بزرگ مفيد است چون خاصيت ضد باكترياي قوي دارد و عفونت را درمان مي كند.
- روغن درخت چاي را نيز مي توانيد امتحان كنيد. اين روغن نيز خاصيت ضد باكتريايي دارد و محصول استراليا است. روغن درخت چاي به كاهش قرمزي و تورم كمك مي كند و مانع زخم شدن محل جوش مي شود.
- مراقب باشيد از مصرف صابون هايي كه موجب بروز حساسيت و واكنش هاي آلرژيك مي شوند، پرهيز كنيد و قبل از خواب از خوردن غذاهاي خيلي چرب و ادويه دار خودداري نماييد چون در بروز بثورات جلدي و آكنه ها تاثير فوق العاده اي دارند.


خاصيت استخوان سازي ايبوپروفن

طبق تحقيقاتي كه محققان دانشگاه گراند انجام داده اند «ايبوپروفن» به عنوان داروي مسكن غيراستروئيدي ضدالتهاب (NSAID) مي تواند در ترميم استخوانهاي شكسته يا جراحي شده اثر بسزايي داشته باشد.
به گزارش مهر، نتايج آزمايشات غيرباليني نشان مي دهد پروفن خلاف ساير داروهاي NSAID اثر منفي روي ساخت و تكثير آستنوبلاست ها ندارد.
آستنوبلاست ها سلول هايي هستند كه مستقيما در ساخت و بازسازي ماتريس استخوان ها نقش داشته و وجودشان باعث رشد، استحكام و سالم ماندن استخوان ها مي شود.
طبق تحقيقاتي كه در ژورنال استخوان و متابوليسم مواد معدني چاپ شده محققان دانشگاه گراندا اثرات درمان هاي دارويي و غيردارويي متنوعي را بر روي آستنوبلاست ها بررسي كرده و ثابت كردند ايبوپروفن اثر قابل توجهي بر روي اين سلول ها دارد.
به گفته محققان تجويز اين دارو با دوز بالاي 25ميكرومتر ساير سلول ها را فعال كرده و تعداد فاگوسيت ها را كم مي كند.
فاگوسيت ها به سلول هاي بيگانه خوار معروفند و ياخته هايي هستند كه سبب انهدام ميكروبها يا ساير ياخته هاي مضر مي شوند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14