(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 22 مهر 1391 - شماره 20330

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده كل قوا در مراسم صبحگاه مشترك يگان هاي نظامي استان خراسان شمالي:
ايران اهل تجاوز نيست مقابل هيچ تجاوزي هم كوتاه نمي آيد
درپرتو وحي
حاشيه هاي سفر رهبر معظم انقلاب
نسيم رحمت الهي بر گنجينه فرهنگ ها
بازتاب بيانات رهبر انقلاب در رسانه هاي خارجي
اخبار ادبي و هنري
تشييع پيكر شهداي گمنام در چند شهر ايران
همايش توريسم ورزشي كشور در مشهد آغاز شد
جانشين فرمانده بسيج مستضعفين:
پرواز پهپاد در اسرائيل قدرت حزب الله را به نمايش گذاشت
با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي
يادواره شهداي هسته اي در استان مركزي برگزار شد
رضا برجي در اصفهان تصاوير كودكان زلزله زده را به نمايش گذاشت
جشنواره سراسري تئاتر بسيج در يزد آغاز شد
ابراز تمايل مركز جهاني تئاتر براي همكاري با ايران
تشييع پيكر شهيد در شهرستان درچه برگزار شد


فرمانده كل قوا در مراسم صبحگاه مشترك يگان هاي نظامي استان خراسان شمالي: ايران اهل تجاوز نيست مقابل هيچ تجاوزي هم كوتاه نمي آيد

رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند كه ملت ايران به پيروي از تعاليم اسلام اهل تجاوز و تعرض نيست اما در مقابل هيچ تجاوزي نيز كوتاه نخواهد آمد.
مراسم صبحگاه مشترك يگانهاي نظامي، انتظامي و بسيج استان خراسان شمالي، صبح ديروز (جمعه) با حضور حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، فرمانده معظم كل قوا درپادگان شهيد نوري تيپ پياده حضرت جواد الائمه سپاه پاسداران در بجنورد برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي ورود به پادگان تيپ پياده حضرت جواد الائمه عليه السلام، در محل يادمان شهدا حضور يافتند و با قرائت فاتحه، علو درجات شهداي دفاع مقدس را مسئلت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس از يگانهاي حاضر در ميدان سان ديدند.ايشان در سخناني در اين مراسم، نيروهاي مسلح را مايه امنيت خاطر ملت و مصونيت ساز در مقابل توهمات تجاوزكارانه بيگانگان دانستند و تأكيد كردند: ملت ايران به پيروي از تعاليم اسلام اهل تجاوز و تعرض نيست اما در مقابل هيچ تجاوزي نيز كوتاه نخواهد آمد.
ايشان با تأكيد بر اينكه انگيزه سلطه گران براي جنگ افروزي، فروش سلاح و رونق بخشيدن به صنايع نظامي وابسته به سرمايه داران است، افزودند: تنها عاملي كه موجب تضعيف انگيزه جنگ افروزي قدرت طلبان و يا از بين رفتن اين انگيزه مي شود، آمادگي عمومي ملت و آمادگي دفاعي نيروهاي مسلح است.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: احساس آمادگي عمومي در ملت ايران بويژه جوانان، امروز بيش از هر زمان ديگر است و نيروهاي مسلح نيز بسيار آماده تر و تواناتر از گذشته هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي ياد خدا و معنويت را عامل اصلي افزايش توانايي و قدرت بازدارندگي نيروهاي مسلح دانستند و تأكيد كردند: پيروزي رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس و شكست ارتش به ظاهر قدرتمند و مجهز و مدعي رژيم صهيونيستي در جنگ هاي 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه بهترين نمونه ها از تأثير معنويت در افزايش قدرت و توان دفاعي هستند.
ايشان افزودند: ملت ايران امروز بيش از هر زمان ديگر در مقابل دشمنان، احساس قدرت مي كند و اين احساس متكي بر واقعيات است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم حفظ و تقويت قدرت آمادگي ملت و نيروهاي مسلح، خاطرنشان كردند: آمادگي و روحيه پاي كار بودن ملت ايران و نيروهاي مسلح، آنچنان هيبتي بوجود آورده است كه اجازه گمان و توهم تجاوز را نيز به دشمن نخواهد داد.
پيش از سخنان فرمانده معظم كل قوا، سردار سرلشگر جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به توانايي هاي نيروي مسلح بويژه نيروهاي سپاه گفت: سپاه ضمن رصد دائمي تهديدها، آمادگي دفاعي و بازدارندگي خود را با تركيب نيروي حرفه اي زميني و بسيج، گسترش برد موشكي و افزايش توان دفاعي و تهاجمي در دريا، بسيار افزايش داده و به سطح بازدارندگي راهبردي رسانده است.
در ادامه اين مراسم سرود جمعي «قبله اميد» اجرا شد.در پايان مراسم نيز يگانهاي حاضر در ميدان از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.
ديدار معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي
با رهبر انقلاب
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنجشنبه نيز در ديدار هزاران نفر از معلمان، اساتيد و اعضاي هيأت علمي دانشگاههاي استان خراسان شمالي، با اشاره به لزوم اهتمام به ساختن و شكل دهي هويت انساني كودكان بر اساس خلقيات نيكو، از همان دوران ابتدايي، تأكيد كردند: اساسي ترين نياز كشور، ايجاد روحيه اميد به آينده، نشاط ، و خودباوري در نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، هدف از برگزاري جلسات متعدد با معلمان و اساتيد را نهادينه كردن فرهنگ احترام به مقام معلم و استاد بيان كردند و با اشاره به برخي مطالب حرفه اي، دقيق، سنجيده و كارشناسي شده معلمان و اساتيد استان خراسان شمالي، افزودند: اين مطالب بسيار قابل استفاده و شنيدن آنها لذت بخش بود، ضمن آنكه نشان دهنده وجود استعدادهاي برتر و انديشه هاي خوب و روشن در خراسان شمالي است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تبيين فلسفه تشكيل حكومت در اسلام به منظور ايجاد تحول همه جانبه در فرد و جامعه و غلبه خصلت هاي انساني بر خصلت هاي پست ، تأكيد كردند: در چنين ديدگاهي، جايگاه و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالي و معلمان و اساتيد بسيار مهم و برجسته است.
ايشان شكل دهي و ساخت شخصيت و هويت كودكان را يكي از وظايف اساسي تربيتي در آموزش و پرورش دانستند و در ادامه به بيان برخي خصلت هاي مورد نياز جامعه كه بايد از كودكي مورد اهتمام قرار گيرند، پرداختند.
آموزش فرهنگ خردورزي اولين نكته اي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين خصوص گفتند: بايد از همان دوران كودكي، ذهن كودكان را به فكر كردن و خردورزي عادت داد.
ايشان خودباوري و اعتماد به نفس را يكي ديگر از نيازهاي تربيتي دوران كودكي دانستند و خاطرنشان كردند: يكي از فرهنگ هاي غلطي كه از دوران گذشته در جامعه شكل گرفته و همچنان وجود دارد، نگاه نيازمندانه به غرب و بزرگ ديدن غرب و كوچك ديدن خود ، بخصوص در مسائل علمي است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه ريشه كن شدن اين فرهنگ غلط در گرو ترويج روحيه خودباوري است، افزودند: خودباوري كه در مقابل غرب باوري قرار دارد، بايد در ميان كودكان و جوانان گسترش يابد و از وظايف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالي تزريق روحيه خودباوري است.
بردباري و حلم يكي ديگر از خصلت هاي اخلاقي بود كه رهبر انقلاب اسلامي نياز آن را در جامعه و روابط اجتماعي و حتي سياسي بسيار ضروري دانستند و تأكيد كردند: اگر گروههاي سياسي با صبر و بردباري با يكديگر برخورد كنند، فضا بهتر خواهد شد.
ترويج روحيه كنجكاوي و پرسشگري، كار جمعي و همكاري، كار و دوري از تنبلي، و مطالعه و كتابخواني در ميان كودكان و نسل جوان، از ديگر نكاتي بودند كه حضرت آيت الله خامنه اي به آنها اشاره كردند.
ايشان همچنين عادت دادن كودكان و جوانان به داشتن همت بلند و افق دور دست را يكي ديگر از نيازها برشمردند و افزودند: ترويج روحيه خودباوري و اينكه «ما ميتوانيم» از جمله نيازهايي است كه از وظايف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالي بشمار مي رود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفتهاي شگرف علمي كشور و همچنين افزايش جذب دانشجو و هيأت علمي در كشور نسبت به ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، تأكيد كردند: مراكز معتبر آماري دنيا، رتبه علمي جمهوري اسلامي ايران در دنيا را، رتبه شانزدهم اعلام و پيش بيني كرده اند اين جايگاه تا شش سال ديگر به رتبه چهارمي ارتقاء خواهد يافت.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به ارتقاء سهم ايران در توليد علم در دنيا، به 2 درصد، خاطر نشان كردند: همه اين پيشرفتها در شرايط سختي ، تحريم و فشار، و با همت عده اي جوان متخصص و با انگيزه كه از حمايتهاي مالي و معنوي سازمان يافته هم برخوردار نبودند، آغاز شد.
ايشان افزودند: اين پيشرفتهاي بزرگ علمي و دانشگاهي، در چنين شرايطي، اميد بخش و نشان دهنده روحيه خودباوري و حركت رو به جلو، در ميان نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: بايد در مدارس و دانشگاهها دائما، روحيه اميد به آينده و حركت و نشاط دميده و از هرگونه القاء يأس و نااميدي پرهيز شود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين معلمان و اساتيد را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنه عرفان هاي كاذب توصيه كردند و افزودند: معيار اسلام براي علوّ معنوي و روحي ، تقوا و پاكدامني، با تلاش براي دوري از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با گلايه از برخي مطالب و يا اشعار و سرودهايي كه در برخي ديدارها قرائت ميشوند تأكيد كردند: اظهار محبت از جانب مردم به خدمتگزاران خود، مطلوب و مورد تأييد اسلام است اما اين اظهار محبت نبايد موجب بيان سخنان، تعابير، و اوصاف مبالغه آميز شود.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: بايد جلوي گسترش فرهنگ تمجيد و مبالغه گويي اغراق آميز گرفته شود.
در ابتداي اين ديدار آقايان و خانم ها:
سيّدجواد پورنقي ـ متخصص داخلي، فوق تخصص گوارش و كبد، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي بجنورد
خيرالنساء محمدپور ـ كارشناسي ارشد رشته مديريت، نماينده گروه هاي آموزش دوره ابتدايي
حسين اسكندري ـ دكتراي فلسفه و تعليم و تربيت از دانشگاه تربيت مدرّس
جلال لنگري ـ دكتراي رياضي، رزمنده و جانباز، 24 سال سابقه تدريس
معصومه اسلامي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه بجنورد، داراي مقالات علمي ـ پژوهشي، مشاور خانواده
غلامرضا ابراهيمي مقدم ـ دكتراي تخصصي در رشته فلسفه و كلام از حوزه علميه قم
محمدرضا كرامتي ـ استاد و متخصص قرآني، حافظ كل قرآن
و قربانعلي اسماعيلي ـ عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد، دكتراي رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامي
مطالبي را در خصوص موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنين مسائل فرهنگي بيان كردند.
محورهاي مطالبي كه معلمان و اساتيد بيان كردند به اين شرح است:
-ارتقاي امكانات آموزشي و پژوهشي مراكز علمي استان خراسان شمالي
- ايجاد زمينه براي جلوگيري از مهاجرت اساتيد و پژوهشگران خراسان شمالي به استانهاي ديگر
- ضرورت تأسيس علوم بين رشته اي در رشته هاي پزشكي بمنظور اهتمام بيشتر به مسائل انساني و اخلاقي در كنار دروس تخصصي
- توسعه و تجهيز مدارس قرآني در مقاطع ابتدايي
- اهتمام بيشتر به مسائل آموزشي، علمي، تربيتي و رفاهي معلمان مقاطع ابتدايي
- تأسيس مراكز پژوهشي و كارگاههاي علمي براي دوره ابتدايي
- توجه به ويژگيهاي بومي و فرهنگي مناطق مختلف در تدوين كتابهاي درسي
- اهميت تدوين نقشه راه جامع و فلسفه آموزش عالي
- وجود غرب زدگي پنهان در لايه هاي سيستم آموزشي
- غلبه فنّي گرايي و حرفه گرايي در دانشگاهها و كم توجهي به رشته هاي علوم انساني
- استفاده از اساتيد مجرب و داراي سابقه معلمي در دانشگاه جامع فرهنگيان
- لزوم رفع نواقص علمي و آموزشي كتابهاي رياضي، تحت نظر يك گروه متخصص
- اهتمام به شاخص هاي ارتقاي بهداشت رواني خانواده بر اساس آموزه هاي اسلامي
- پيشنهاد تشكيل پژوهشكده فرهنگي خانواده در دانشگاهها
- ضرورت تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات مشاوره اي و روانشناختي به خانواده ها
- تخصيص متوازن و عادلانه امكانات و فرصت هاي پژوهشي و تحقيقاتي به دانشگاهها
- در نظر گرفتن امتيازات ويژه براي اساتيد در مناطق محروم
- توجه دو چندان به موازين علمي و اخلاقي در جذب اعضاي هيأت علمي
- اصلاح برخي روشهاي انتقال معارف ديني به نسل جوان
- توجه جدي تر مراكز و دستگاههاي فرهنگي و آموزشي به فرهنگ ديني
- لزوم اقدامات روشمند و هماهنگ براي ارتقاي فرهنگ اخلاق اجتماعي
- ضرورت گسترش روحيه نقد منصفانه و نقدپذيري در جامعه
توصيه هاي رهبر انقلاب
به طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه در ديدار روحانيون استان خراسان شمالي
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين چهارشنبه شب درپايان اولين روز از سفر به خراسان شمالي در ديدار علماء، فضلا، روحانيون و طلاب اين استان ، با اشاره به تفكيك ناپذيري روحانيت از نظام اسلامي و فرصت عظيمي كه پيروزي انقلاب اسلامي در اختيار روحانيت، براي گسترش معارف ديني قرار داده است، تأكيد كردند: روحانيت و حوزه هاي علميه بايد با تلاش علمي مضاعف و مجهز شدن به معارف عميق ديني و آشنايي با انديشه هاي نو و ارتباط مستمر با نسل جوان بويژه دانشجويان، در جهت خدمت به نظام اسلامي و تقويت آن حركت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مخاطبان گسترده و ميليوني روحانيون به واسطه تشكيل نظام اسلامي، افزودند: روحانيت و حوزه هاي علميه سربازان اين نظام هستند و هيچ گاه نمي توانند خود را جدا از نظام اسلامي تصور كنند.
ايشان هرگونه تفكري را كه روحانيت را جداي از نظام اسلامي بداند، سكولاريسم خواندند و تأكيد كردند: حوزه هاي علميه نمي توانند سكولار و نسبت به نظام اسلامي بي تفاوت باشند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فتواي مراجع محترم تقليد مبني بر حرام قطعي بودن تضعيف نظام، خاطر نشان كردند: در حاليكه سياست سرويس هاي امنيتي دشمنان نظام اسلامي اعم از امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي، القاء وجود فاصله ميان روحانيت و نظام است، هيچ روحاني نمي تواند خود را جداي از نظام اسلامي بداند.
حضرت آيت الله خامنه اي نظام اسلامي را نيز مرتبط با روحانيت دانستند و افزودند: بدون حضور روحانيت، انقلاب اسلامي، هيچ گاه به پيروزي نمي رسيد زيرا روشنفكران و گروهها و احزاب غير اسلامي، توانايي و نفوذ و مقبوليت روحانيت را در سطح كشور نداشتند.
ايشان با اشاره به وظايف سنگين روحانيت در شرايط كنوني، پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) را اسوه روحانيت دانستند و خاطر نشان كردند: امروز نيز همانند شرايط جنگ احزاب در دوران پيامبر(ص)، همه دشمنان ملت ايران در سطح بين المللي و منطقه اي، دست به دست يكديگر داده اند، تا ايستادگي و عزم راسخ اين ملت را بشكنند اما همانگونه كه در آن جنگ، مومنان به خود ترس و ترديد راه ندادند، ملت ايران هم با تلاش براي افزايش قدرت و توانايي هاي خود، در مقابل فشارها ايستاده است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در جنگ احزاب عده اي منافق و سست ايمان، مومنان را مورد عتاب و خطاب قرار مي دادند كه چرا كوتاه نمي آييد و سياست خود را عوض نمي كنيد اما ياران واقعي پيامبر(ص) در پاسخ به آنها مي گفتند: ما از اين فشارها تعجب نمي كنيم و نمي هراسيم و به راه خود ادامه خواهيم داد.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: فشارها تا زمانيكه در مقابل خواسته دشمنان سر تعظيم فرود آورده نشود، ادامه خواهد داشت و تنها راه تأثير نپذيرفتن از اين فشارها ، قدرتمند شدن در ابعاد مختلف است.
ايشان مصداق قدرتمند شدن روحانيت را، درس خواندن عالمانه و تعمق در معارف ديني با نيت رسيدن به مدارج برجسته علمي دانستند و خاطر نشان كردند: روحانيت در كنار كسب علم بايد همواره مقيد به تديّن، تهذيب اخلاقي، فرائض و نوافل، و تلاوت قرآن باشد.
رهبر انقلاب اسلامي ارتباط صميمي و با روي خوش، با جوانان و پاسخگويي به سوالات و نيازهاي فكري آنان را يكي از وظايف مهم روحانيون برشمردند و افزودند: لازم است روحانيون و ائمه جماعات، كانون هاي فرهنگي مساجد را با همكاري بسيج رونق بخشند و ضمن حضور تأثيرگذار در مساجد و نمازهاي جماعت، معارف ديني و مناقب اهل بيت عليهم السّلام را براي مردم بيان كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به استعداد خيز بودن استان خراسان شمالي و يادآوري جايگاه برخي علماي برجسته اين منطقه، خاطرنشان كردند: خراسان شمالي با چنين جايگاهي زمينه تأسيس يك حوزه علميه كامل و داراي سطوح عالي را دارد.
ايشان علما و فضلاي سراسر كشور بويژه خراسان شمالي را به هجرت از حوزه هاي علميه قم و خراسان و شهرهاي بزرگ، به مناطق خود توصيه كردند و افزودند: تنها راه ارتقاء كمّي و كيفي حوزه هاي علميه كشور طرح هجرت است كه بايد بصورت عملي اجرا شود.
در ابتداي اين ديدار آيت الله مهمان نواز نماينده استان خراسان شمالي در مجلس خبرگان به رهبر انقلاب اسلامي خير مقدم گفت.
حجت الاسلام و المسلمين فرجام مدير اجرايي حوزه علميه خراسان نيز گزارشي از وضعيت علمي و آموزشي حوزه هاي علميه خراسان از جمله خراسان شمالي ارائه كرد.
در اين ديدار همچنين حجت الاسلام و المسلمين يعقوبي امام جمعه بجنورد ضمن بيان مطالبي در خصوص حوزه هاي علميه خراسان شمالي، پيشنهاد تأسيس حوزه علميه جامع در بجنورد را ارائه كرد.
مشروح بيانات رهبر معظم انقلاب در روزهاي آتي در روزنامه منتشر خواهد شد.
 


درپرتو وحي

اگر پرهيزگار شويد
خداوند معلم شما مي شود!
قرآن كريم:
از (نافرماني) خداوند بپرهيزيد و (مطمئن باشيد كه) خداوند (آنچه را لازم داريد) به شما تعليم مي دهد (زيرا) خداوند به همه چيز دانا است.
سوره بقره
آيه 282
 


حاشيه هاي سفر رهبر معظم انقلاب

 نسيم رحمت الهي بر گنجينه فرهنگ ها

¤ نمايندگان رهبر انقلاب در دومين روز از ماموريت خود به نمايندگي از رهبر انقلاب اسلامي به شهرستان هاي مانه و سملقان و گرمه عزيمت كردند. اين نمايندگان رهبري ضمن ديدار و ابلاغ سلام رهبر فرزانه انقلاب مسائل و مشكلات اين شهرستان ها را بررسي و به رهبري گزارش مي كنند.
بر همين اساس حجت الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان در شهر آشخانه و روستاي چخماقلو و همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي در شهرهاي ايور، درق و گرمه حضور مي يابند.
تقوي در شهرستان جاجرم و شهرهاي شوقان، سنخواست و مركز اين شهرستان و رحيميان در بخش مرزي راز و جرگلان و شهر راز و دهستان غلامان حضور يافت.
¤ پايگاه خبري لبناني انصار حزب الله متعلق به كميل باقرزاده آورده است: بيروت، پيگير لحظه به لحظه اخبار سفر آقا به خراسان شمالي توسط جوانان لبناني است.
وي در اين سايت اضافه كرده است: با دوستان لبناني نشستيم پاي سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مردم ولايتمدار بجنورد!
¤ رئيس راهور بجنورد گفت: به دنبال انجام ديدارهاي اقشار مختلف مردم خراسان شمالي با رهبر معظم انقلاب در مصلاي بجنورد، محدوديت هاي ترافيكي در حوالي اين محل اعمال شده است.
محمد اسپيدكار اظهار كرد: بر همين اساس تردد هرگونه وسيله نقليه در ميدان دولت تا ميدان حضرت قائم(عج) تا سه شنبه هفته آينده به صورت رفت و برگشت ممنوع خواهد بود.
وي افزود: شهروندان مي توانند براي تردد از ساير معابر اين شهر كه باز است، استفاده كنند.
¤ امام جمعه بجنورد با قدرداني از حضور كم نظير مردم اين خطه در استقبال از رهبر انقلاب اسلامي گفت: اين حضور مردم در استقبال از رهبر انقلاب اسلامي دشمن شكن بود.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم يعقوبي در نمازجمعه اين هفته مركز خراسان شمالي در مسجد انقلاب، اظهار كرد: دوست و دشمن نسبت به حضور باشكوه مردم ولايتمدار در استقبال بي سابقه از رهبر انقلاب معترف بودند.
شب شعر ولايت
¤ امام جمعه اسفراين با بيان اينكه شركت در ديدار با رهبر معظم انقلاب يك تكليف است، مردم را به حضور در مراسم استقبال از رهبري فراخواند.
حجت الاسلام والمسلمين قدير محمديان در آيين نمازجمعه اين هفته اين شهرستان با اشاره به اينكه روز شنبه رهبر معظم انقلاب به ديار دارالقرآن سفر خواهند كرد، گفت: بي ترديد مردم ولايتمدار اين شهرستان حماسه بزرگي را در استقبال از رهبري خلق خواهند كرد.
¤ مديركل بهزيستي خراسان شمالي از حضور نماينده ويژه رهبر انقلاب اسلامي در مراكز بهزيستي اين استان خبر داد.
محمدرضا كاظم زاده اظهار كرد: براساس برنامه قرار است تا صبح يكشنبه نماينده ويژه رهبر معظم انقلاب از مراكز بهزيستي بازديد به عمل آورد.
¤ در آستانه سفر رهبر معظم انقلاب تعدادي از شاعران اسفراين سروده هاي خود را با موضوعات دوستي و محبت اهل بيت پيامبر(ص) و شعرهاي انقلابي قرائت كردند.
 


بازتاب بيانات رهبر انقلاب در رسانه هاي خارجي

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جريان سفر به خراسان شمالي، در رسانه هاي منطقه و فرامنطقه اي بازتابي گسترده به همراه داشت.
در همين ارتباط، خبرگزاري فرانسه گزارش داد آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران تاكيد كرد كه ايران مي تواند بر تحريم هاي وحشيانه غرب فائق آيد.
ايشان با اشاره به اين مطلب كه ملت ايران از مشكلات اقتصادي عبور خواهند كرد، فرمودند: از بحران هاي بزرگتر از اين عبور كرده ايم.
روزنامه انگليسي ديلي استار هم نوشت: رهبر معظم ايران امروز در بجنورد اعلام كرد ملت اين كشور بر تحريم هاي اقتصادي غرب غلبه خواهد كرد.
همچنين روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست» در اين خصوص نوشت: رهبري ايران تحريم هاي كشورهاي اروپايي عليه ايران را احمقانه خوانده و گفت اروپايي ها خودشان را قرباني آمريكا مي كنند.
خبرگزاري «رويترز» به بخشي ديگر از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي در خصوص پرهيز مسئولان نظام از مشاجره بر سر مسائل اقتصادي پرداخت و به نقل از معظم له نوشت: مسئولان كشور بايد وظايف خود را بشناسند و آنها را بپذيرند و از متهم كردن همديگر بپرهيزند.
روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» نيز با پرداختن به بيانات رهبر معظم انقلاب به نقل از ايشان نوشت: غربي ها دروغ مي گويند كه اگر ما برنامه هسته ايمان را متوقف كنيم، تحريم ها را لغو خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه انگليسي زبان «نيوز» چاپ اسلام آباد نوشت: رهبر انقلاب اسلامي ايران گفتند كه ايران قادر به غلبه بر مشكلات ناشي از تحريم هاي اقتصادي كشورهاي غربي بر سر برنامه هاي صلح آميز هسته اي اين كشور است.
اين روزنامه با اشاره به سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به استان خراسان شمالي، افزود: حضرت آيت الله خامنه اي تحريم هاي غربي را مانند جنگي عليه يك ملت تعبير كردند.
روزنامه «اكسپرس تريبيون» پاكستان گزارش داد: رهبر انقلاب اسلامي ايران اعلام كردند كه ايران بر تحريم هاي غرب غلبه كرده و اين اقدام آنان را همواره شكست داده است.
اين روزنامه به نقل از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي افزود: تحريم هاي غرب همانند جنگي عليه ملت ايران بوده، اما جمهوري اسلامي ايران با پشتوانه مردمي، آنها (غرب) را شكست مي دهد.
روزنامه انگليسي زبان «ديلي تايمز» چاپ اسلام آباد گزارش داد: رهبر انقلاب اسلامي ايران، كشورهاي غربي را به دليل اظهارات پوچ مبني بر اينكه تحريم ها در صورتي كه ايران نسبت به غيرنظامي بودن اهداف برنامه هاي هسته اي كشورش اطمينان دهد، رفع خواهد شد، به دروغگويي متهم كردند.
اين روزنامه افزود: حضرت آيت الله خامنه اي تحريم هاي غرب را غيرانساني خواندند.
روزنامه اقتصادي «بيزنس ركوردر» پاكستان نيز به نقل از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي نوشت: دشمنان از جمله آمريكا و برخي از دولت هاي اروپايي در حال حاضر تحريم هاي اعمال شده را به پيشبرد برنامه هاي هسته اي ايران ارتباط مي دهند، در حالي كه آنان دروغ مي گويند.
به نقل از اين روزنامه، حضرت آيت الله خامنه اي عنوان كردند: ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل استقلال و مقاومت در برابر قدرت هاي جهاني همواره با تحريم هاي غرب و هم پيمانانش مورد هدف قرار گرفته است.
شبكه تلويزيون ملي پاكستان «پي تي وي» نيز گزارش كرد: حضرت آيت الله خامنه اي حمايت كشورهاي غربي به منظور اجراي تحريم ها عليه ايران را ناداني خواند.
اين شبكه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران فرمودند كه اروپايي ها با مشكلات اقتصادي بسيار پيچيده تري در جهان امروز روبرو هستند.
بسياري از روزنامه هاي اردو زبان و سايت هاي خبري در پاكستان نيز سخنان حضرت آيت الله خامنه اي در طول سفر ايشان به استان خراسان شمالي را بازتاب دادند.
روزنامه «جنگ» چاپ اسلام آباد نوشت: رهبر انقلاب اسلامي ايران گفتند كه ايران قادر به بي نتيجه كردن و شكست تحريم هاي كشورهاي غربي عليه مردم ايران است.
همچنين معاون دبيركل حزب جماعت اسلامي پاكستان با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در ارتباط با موضوع «تفكيك ناپذيري روحانيت از نظام اسلامي» آن را حكيمانه و در راستاي ارتقاي حركت روشنگرانه روحانيون در جوامع اسلامي ارزيابي كرد.
«فريد احمد پراچه» در گفت وگو با ايرنا گفت: آشنايي با افكار جديد مبتني بر اصول اسلام وظيفه مهم روحانيون بوده و آنان بايد انديشه ها و دستاوردهاي خود را با نسل جوان به اشتراك بگذارند.

 


اخبار ادبي و هنري

با اطلاع رساني به موقع كيهان؛
همايش مروج عرفان هاي كاذب لغو شد
به دنبال اطلاع رساني به موقع هفته گذشته روزنامه كيهان، همايشي كه قرار بود امروز با حضور يكي از مروجين عرفان هاي كاذب برگزار شود، لغو شد.
همايش ياد شده قرار بود با موضوع مديريت و با سخنراني برايان تريسي مروج عرفان هاي كاذب و نوظهور با بليط گران بها و در محل مركز همايش هاي صدا و سيما برپا شود كه روزنامه كيهان در خبري، ماهيت تريسي را افشا نمود. گويا همايش مذكور با حمايت دو عضو شوراي شهر تهران مجوز برپايي يافته بود!
استقبال از ناشران دفاع مقدس در فرانكفورت
اولين حضور مجمع ناشران دفاع مقدس در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت با استقبال ايراني ها و غيرايراني ها مواجه شد.
اميرشهريار امينيان عضو هيئت موسس مجمع ناشران دفاع مقدس درباره اولين سال حضور مجمع ناشران دفاع مقدس در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت به فارس گفت: ما با 120 عنوان كتاب برگزيده از 45 ناشر در اين نمايشگاه حضور داريم كه به طور مختصر به اسامي چون: كتاب يوسف، فاتحان، روايت فتح، انديشه ورزان، رسول آفتاب، قدر ولايت، فرهنگ گستر، نيلوفران، پلاك هشت، حوا، انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس، سوره و چند ناشر ديگر مي توان اشاره كرد.
وي از نويسندگاني همچون احمد دهقان، رضا اميرخاني، محمد علي گوديني، حبيب احمدزاده، محمدرضا بايرامي و رحيم مخدومي نام برد و اظهار داشت: ما در اين غرفه پوسترهايي را با عكس و مختصري از شرح آثار اين نويسندگان تدارك ديده ايم كه اين نويسندگان را به مخاطب معرفي مي كند.
آيا كيارستمي در اسرائيل فيلم مي سازد؟
عباس كيارستمي گفت: در حال مهيا كردن پروژه اي هستم كه در اسرائيل فيلمبرداري مي شود.
اين كارگردان سينما كه در آمريكا به سر مي برد، در مصاحبه با پلي ليست و همچنين در كنفرانس خبري فيلم جديدش درباره برنامه آينده اش، فيلم موهن آمريكايي و... صحبت كرده است.
به گزارش خبرنامه دانشجويان وي در اظهارنظري عجيب ضمن ادعاي اين كه «آرزو دارم كه دوباره به سرزمين اسرائيل برگردم(!)» گفت: اما همزمان در حال مهيا كردن پروژه اي هستم كه در اسرائيل فيلمبرداري مي شود.
كيارستمي اما بدون محكوم كردن توهين فيلم آمريكايي اخير از اين كه خشونتي از طرف مسلمانان صورت بگيرد ابراز ناراحتي كرده و گفته است: خبر كاملا خوشايند براي من واكنش متمدنانه تر ايران برخلاف واكنش همراه با خشونت تمام كشورهاي اسلامي بود!
كيارستمي سالها پيش در گفت و گو با يك روزنامه ايتاليايي، به صراحت عنوان كرد كه از شراب وگوشت خوك استفاده مي كند.
وي از فيلمسازان جوان عرب خواسته بود كه به موضوع بيداري اسلامي نپردازند.
افشاگري درباره باج خواهي و رانت خواري جريان اپوزيسيون نماي تئاتر
مديركل هنرهاي نمايشي در واكنش به ادعاهاي جريان شبه روشنفكر تئاتر درباره عدم حمايت دولت از آن ها به افشاگري درباره دريافت بودجه هاي هنگفت توسط برخي از اين كارگردان ها پرداخت.
قادر آشنا در بخشي از گفت وگو با مهر به اختصاص بودجه 280 ميليون توماني از يك نمايش با محتوايي شبه روشنفكرانه و اپوزيسيون نمايانه اشاره كرد و در اين باره توضيح داد: نمايش «مشروطه بانو» در سال 90 مبلغ 280 ميليون تومان براي 55 اجرا در سالن اصلي تئاتر شهر از ما گرفته است. ظرفيت سالن اصلي 579 صندلي است ولي روزانه 171 نفر از اين نمايش بازديد مي كردند؛ يعني كمتر از 30 درصد. وي همچنين به نمايش ديگري از همين جنس نيز اشاره كرد و گفت: «خواجه نظام الملك»؛ نمايشي كه با حمايت 80 ميليوني اجرا شد اما فقط 7 ميليون فروخت!
آشنا تصريح كرد: اكثر چهره ها و كارگردان هاي تئاتري طي ماه هاي گذشته آثار خود را به صحنه برده اند و به گفته دوستان معترض اگر كيفيت و محتواي تئاتر پايين است پس اساتيد و چهره هاي تئاتر در آن دخيل هستند. چرا بايد چشم را به روي واقعيت بست و به نوع ديگري سخن گفت؟ اگر دوستان معتقدند تئاتر سير قهقرايي داشته پس خود آن ها هم در آن دخيل بوده اند و كمك كنند تئاتر از سير قهقرايي بيرون بيايد.
گرچه افشاگري مدير كل تئاتر كشور درباره باج خواهي و رانت خواري مدعيان هنر مستقل-كه همواره از بودجه هاي دولتي استفاده مي كنند و ژست مستقل بودن مي گيرند- در نوع خود جالب است، اما سؤال اين است كه چرا مديريت تئاتر چنين بودجه هاي هنگفتي را به اين گونه افراد اختصاص مي دهد. آن هم در شرايطي كه تئاتر انقلاب در مهجوريت و مظلوميت به سر مي برد!
چندي پيش نيز علي رفيعي از بنياد رودكي تقاضاي بودجه 200 ميليوني كرده بود و شرط گذاشته بود كه اين بودجه نه به عوامل بلكه بايد به حساب او واريز شود تا وي سهم عوامل نمايش خود را پرداخت نمايد!
 


تشييع پيكر شهداي گمنام در چند شهر ايران

سرويس شهرستانها-
همزمان با ايام شهادت امام محمدتقي(ع) پيكر شهداي گمنام در دو استان اصفهان و چهارمحال وبختياري و خوزستان تشييع مي شوند.
به گزارش خبرنگار كيهان در شهركرد، سرهنگ پاسدار جمشيد علي بابايي مدير كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان چهارمحال وبختياري گفت: پيكر 4 شهيد گمنام سالهاي دفاع مقدس 25 مهر ماه سالجاري با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران در شهرهاي بن و لردگان تشييع و به خاك سپرده مي شوند.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در اصفهان، سرهنگ مجتبي فدا جانشين فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان از برگزاري مراسم تشييع 5 تن از شهداي دوران دفاع مقدس در اين استان خبر داد و افزود: سه تن از اين شهيدان شناسايي شده اند كه پس از تشييع به شهرهاي دهاقان و تيران و كرون منتقل و به خاك سپرده خواهند شد.
مجتبي فدا با بيان اينكه اين شهدا در روز 25 مهر ماه از فلكه فيض اصفهان به سمت گلستان شهدا تشييع و طي آيين ويژه اي در خيمه حسيني اين گلستان برپا خواهد شد، اظهار كرد: دو تن از شهدا گمنام هستند و در گلستان شهدا به خاك سپرده خواهند شد.
وي اعلام كرد: اين دو شهيد گمنام از آزادگان اردوگاه هاي عراقي هستند كه به درجه شهادت نائل آمده اند و سه تن ديگر توسط كميته جستجوي مفقودان كشف شده اند.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان از اهواز 4 تن از شهداي گمنام نيز در استان خوزستان تشييع مي شوند.
بنابراين گزارش، دو تن از اين شهداي گمنام در دانشگاه شهيد چمران و دو تن ديگر نيز در تپه هاي نورالشهدا واقع در محله درويشان شهرستان باغملك خاك سپاري مي شوند.
دو شهيد، گمنام كه در باغملك به خاك سپرده خواهند شد، 20 ساله و 22 ساله هستند كه به ترتيب در مناطق عملياتي سلمانيه عراق و منطقه شوش به شهادت رسيده اند و پيكرهاي مطهرشان پس از سال ها غربت توسط كميته جست وجوي مفقودين و جستجوگران نور كشف شد.
همچنين شهداي گمنامي كه در دانشگاه شهيد چمران اهواز به خاك سپرده مي شوند به ترتيب 19 و 23 ساله هستند كه در منطقه عملياتي سليمانيه عراق و در منطقه قصر شيرين به شهادت رسيده اند.
 


همايش توريسم ورزشي كشور در مشهد آغاز شد

مشهد- خبرنگاركيهان:
پنجمين دوره همايش همگاني توريسم ورزشي كشور در مشهد افتتاح شد.
اين همايش با هدف توسعه همبستگي همگاني از طريق پرداختن به ورزش همگاني براي اولين بار با انجام سه ورزش همگاني دووميداني، اسكيت و دوچرخه سواري از خراسان رضوي آغاز شد.
در اين همايش كه با همكاري مشترك كميسيون ورزش براي همه و كميسيون توريسم ورزشي كميته ملي المپيك و فدراسيون ورزش هاي همگاني كشور از مقابل اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي آغاز و در اولين روز تا چناران ادامه يافت، ورزشكاران در سه رشته همگاني دووميداني، اسكيت و دوچرخه سواري از استان هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان، مازندران و تهران به صورت سه گانه شركت دارند.
اختتاميه اين همايش در روز 26 مهرماه به مناسبت روز تربيت بدني و ورزش و گراميداشت سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) در تهران برگزار مي شود.
گفتني است، در پايان اين همايش به تمامي ورزشكاران و مشاركت كنندگان اين حركت بزرگ در تمامي رده هاي سني گواهي نامه ويژه اي به صورت مشترك از طرف كميته ملي المپيك و فدراسيون ورزش هاي همگاني كشور اهدا مي شود و گزارش مصور و مكتوب آن در كتاب ويژه اي چاپ و براي نشان دادن حسن همبستگي و ارزشمندي ورزش در ميان مردم ايران به كميته بين المللي المپيك ارسال مي شود.
چهار دوره قبلي اين همايش نيز، در استان هاي مازندران، گيلان و تهران و يكبار به صورت خانوادگي در فيروزكوه برگزار شده است.
 


جانشين فرمانده بسيج مستضعفين:

پرواز پهپاد در اسرائيل قدرت حزب الله را به نمايش گذاشت

جانشين فرمانده بسيج مستضعفين با اشاره به اينكه امروز بسيج در بالاترين سطح آمادگي است، گفت: دشمنان توان عملي كردن تهديدات خود را ندارند.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، سرتيپ علي فضلي در جمع خبرنگاران در زنجان با اشاره به اينكه به لطف خدا امروز بسيج در عرصه هاي مختلف حضور دارد، تصريح كرد: بسيج آماده تر از هميشه در بالاترين سطح آمادگي، آماده دفاع از نظام و انقلاب است.
وي به اجراي كاروان هاي راهيان نور در كشور اشاره كرد و گفت: در سال گذشته قريب به 4 ميليون ايراني با سفر به مناطق جنگي جنوب با رشادت هاي رزمندگان در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس آشنا شدند كه بيش از 88 درصد آنها براي نخستين بار به اين سفر اعزام شده بودند.
فرمانده قرارگاه هادي با بيان اينكه سال گذشته 900 هزار دانش آموز از مناطق جنگي جنوب بازديد كردند، افزود: امسال نيز با همكاري آموزش وپرورش بيش از يك ميليون دانش آموز و فرهنگي از نقاط مختلف كشور به مناطق جنگي اعزام مي شوند.
وي با بيان اينكه اعزام كاروان هاي راهيان نور دانش آموزي از 11 مهر ماه سال جاري آغاز شده است، افزود: تا امروز 50 هزار دانش آموز با همكاري آموزش وپرورش در قالب كاروان هاي راهيان نور به مناطق جنگي جنوب اعزام شده اند.
سرتيپ علي فضلي فتنه 88 را يك حادثه بزرگ در تاريخ انقلاب نام برد و گفت: در اين حادثه دشمنان خارجي با فريب خورگان داخلي پيوند خورده بودند تا فتنه بزرگي را به نا م مردم تمام كنند.
جانشين فرمانده بسيج مستضعفين بصيرت افزايي، گردهمايي هاي سياسي، روشنگري، بهره گيري از متون قرآني و آشنايي با تكليف را از رسالت هاي مهم بسيج دانست و گفت: برنامه هاي بسيار خوبي در راستاي بصيرت افزايي توسط بسيج اجرا مي شود.
وي در ادامه در مورد پهپاد حزب الله و پرواز آن بر روي فضاي فلسطين اشغالي گفت: اين امر قدرت حزب الله را به نمايش گذاشت.
سردار فضلي با اشاره به اينكه حزب الله امروز در بالاترين حد قدرت خود قرارد دارد، تصريح كرد: اميدواريم دشمنان حماقت نكنند.
وي در پاسخ به سوالي درباره تهديدات دشمنان عليه كشورمان گفت: آنها توان اجرايي كردن تهديدات خود را ندارند.
 


با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي

يادواره شهداي هسته اي در استان مركزي برگزار شد

اراك-خبرنگار كيهان:
يادواره شهداي انرژي هسته اي با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در شهرستان شازند استان مركزي برگزار شد.
علي لاريجاني در اين مراسم گفت: پيروي از ولايت فقيه و تعامل و دوستي مسئولان و حضور مردم در صحنه از عوامل مهم و تاثيرگذار در عبور از بحران ها و رسيدن به پيشرفت و توسعه همه جانبه است.
وي با يادآوري مانع تراشي هاي مختلف استكبار براي جلوگيري از پيشرفت ملت ايران خاطرنشان كرد: مردم هميشه در صحنه، با شناخت راه از ميادين بزرگي چون جنگ تحميلي و نفوذ ايادي بيگانه در اوايل انقلاب اسلامي با سربلندي عبور كردند.
لاريجاني اظهار كرد: دشمن نظام جمهوري اسلامي ايران قصد دارد با به پا كردن هياهوي تبليغاتي، اذهان مردم و مسئولان را از مسايل اصلي كشور دور كند، غافل از اينكه رهبر آگاه و مردم شجاع و جوانان متخصص ظرفيت هاي فراواني براي عبور از موانع و رسيدن به قله هاي پيشرفت را فراهم كردند.
رئيس مجلس ايثار و شهادت طلبي و حمايت از رهبري و پيروي از آرمانهاي انقلاب را رمز موفقيت و سرافرازي ملت دانست و گفت: زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا و گراميداشت رشادتهاي دانشمندان شهيد هسته اي، عزم ملت ايران را براي عبور از مرز فناوري و دستيابي به تكنولوژي هاي مورد نياز استوارتر خواهد كرد.
در پايان اين مراسم از خانواده هاي شهداي هسته اي با اهداي تنديس يادواره قدرداني شد.
 


رضا برجي در اصفهان تصاوير كودكان زلزله زده را به نمايش گذاشت

اصفهان-خبرنگار كيهان:
در حاشيه برگزاري بيست وششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان، نمايشگاهي از عكس هاي رضا برجي با عنوان «زمزمه تصاوير» در مجموعه فرهنگي و هنري استاد فرشچيان اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما؛ در اين نمايشگاه 42 عكس «رضا برجي» كه از كودكان زلزله زده گرفته شده است به نمايش گذاشته شد.
از جوايزي كه برجي در طول سال هاي فعاليتش دريافت كرده، مي توان به جايزه بهترين فيلم و كارگرداني جشنواره سوم سيما براي سريال مدال هاي شكسته و اولين نشان ايثار به عنوان هنرمند جانباز در سال 83 اشاره كرد.
وي همچنين علاوه بر برگزاري نمايشگاه مختلف در شهرهاي مختلف ايران و جهان سابقه عضويت در هيئت داوران جشنواره فيلم هاي مستند و مسابقات عكاسي ايران و جهان را دارد.
«برجي» به غير از عكاسي در زمينه مستندسازي و نويسندگي نيز فعاليت هايي داشته كه از ميان آن ها مي توان به نگارش چندين مقاله در مطبوعات ايران و جهان در حوزه هاي فرهنگ، رسانه و سينما، نويسنده چندين كتاب از جمله پدر-پسر خون، سه گزارش تونل گيلاس، ساخت بيش از 12 سريال تلويزيوني و بيش از 40 فيلم مستند بلند و كوتاه اشاره كرد.
شايان ذكر است مستند سواحل اشك و زيتون ساخته وي تا امروز موفق به دريافت پنج جايزه داخلي و خارجي شده است همچنين از آخرين ساخته هاي برجي مي توان از مستند سربداران سربرنيستا و سريال گلوله و زنبق نام برد.
اين نمايشگاه عكس از 17 تا 21 مهرماه همزمان با برگزاري بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودك و نوجوان در اصفهان برگزار شد.
 


جشنواره سراسري تئاتر بسيج در يزد آغاز شد

 يزد- خبرنگار كيهان:
افتتاحيه دهمين جشنواره تئاتر بسيج هنرمندان استان يزد پنجشنبه (20مهر ماه) در گلزار شهدا خلدبرين به همراه گلباران قبور شهدا برگزار شد.
رئيس سازمان بسيج هنرمندان استان يزد با اعلام خبر فوق گفت: طبق جدول اجرايي اعلام شده در اين جشنواره 6 نمايش در شهرهاي يزد و بافق به مدت 25 شب به اجراي عمومي خواهند رفت كه علاوه بر هنرمندان، عموم مردم، خانواده ها و جوانان علاقه مند نيز مي توانند در سالن هاي اعلام شده حضور يافته و از آنها ديدن كنند.
به گزارش خبرنگار ما، علي محمد پارسائيان افزود: امسال به پيشنهاد انجمن نمايش بسيج هنرمندان استان يزد و موافقت بسيج هنرمندان كشور، جشنواره تئاتر بسيج به شكل اجراي عمومي براي همگان طرح ريزي شده كه اين مهم براي اولين بار در سطح جشنواره هاي رسمي كشور اجرا مي شود.
وي اظهار داشت: 5 نمايش صحنه اي و يك نمايش خياباني پذيرفته شده در بخش نهايي جشنواره تئاتر بسيج استان يزد از 20 مهر تا 10آبان ماه در تالارهاي هنر و شرف الدين علي يزد و تالار ارشاد بافق بر روي صحنه رفته و يك نمايش خياباني هم در سطح شهر يزد براي مردم و مخاطبان اجراي عمومي خواهد داشت.
گفتني است، مراسم پاياني و اختتاميه دهمين جشنواره استاني تئاتر بسيج يزد 12 آبان و در آستانه عيد سعيد غدير در تالار فرهنگ با حضور هنرمندان استان با معرفي برترين ها برگزار خواهد شد.
 

 


ابراز تمايل مركز جهاني تئاتر براي همكاري با ايران

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس مركز جهاني تئاتر (استيج) گفت: براي توليد آثار نمايشي مشترك با ايران علاقه مند هستيم.
ايوت اليزابت هاردي در جريان برگزاري نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان افزود: كيفيت آثار نمايشي ارائه شده در جشنواره همدان خوب است و براي توليد نمايش مشترك با اين جشنواره آمادگي داريم.
وي ادامه داد: البته عملي شدن اين پيشنهاد، به ديدار و تعامل با اعضاي استيج كشور ايران بستگي دارد.
وي اضافه كرد: لازم است كه بين دبير و ساير مسئولان جشنواره تئاتر كودك و نوجوان ايران ارتباط بيشتري برقرار شود تا با انتقال اين روابط به ديگر كشورها و اطلاع آنها از ظرفيت ها و فعاليت هاي تئاتر در كشور شما، توليد آثار نمايشي مشترك در سطح جهان زودتر تحقق يابد.
وي به تفكيك تئاتر كودك از تئاتر نوجوان در جشنواره نوزدهم همدان اشاره كرد و اظهار داشت: تفكيك تئاتر به 2 گروه سني، يك مزيت براي اين جشنواره محسوب مي شود و اين امكان را به بچه ها مي دهد كه نمايش خاص خود را تماشا كنند.
لازم به يادآوري است مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور ( به مركزيت همدان) اعلام كرده است كه جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان در مركز اسناد ملي ثبت مي شود.
به گفته قاسم بلوري اين مركز آمادگي دارد كه با در اختيار داشتن اسناد مربوط به جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان، اين رويداد فرهنگي را به ثبت ملي برساند.
 


تشييع پيكر شهيد در شهرستان درچه برگزار شد

درچه- خبرنگار كيهان:
سرباز شهيد مجيد عابدي در هنگام درگيري با اشرار در منطقه مرزي بلوچستان به درجه رفيع شهادت نائل شد.
سرباز شهيد مجيد عابدي كه در تاريخ 19/7/1390به خدمت سربازي اعزام شده بود در هنگام درگيري با گروه اشرار در منطقه مرزي بلوچستان به علت اصابت گلوله به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
جنازه اين شهيد در ميان حزن و اندوه مردم شهر درچه با حضور خانواده اين شهيد باشكوه خاصي تشييع شد.
در اين مراسم امام جمعه شهرستان درچه آيت الله موسوي در محل ميدان امام خميني درچه بر پيكر اين شهيد نماز خواندند.
شايان ذكر است، شهيد عابدي از تكاوران يگان تكاوري 117سيستان و بلوچستان بوده است كه در هنگام گشت زني با گروه اشرار منطقه خاش بلوچستان به شهادت رسيد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14