(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 مهر 1391 - شماره 20334

درباره معوقات آزادگان فولاد خوزستان
تقدير امام جمعه سمنان از مواضع روزنامه كيهان
ايران در كيهان
گراميداشت روز حافظ در فيروزآباد
معاون فرهنگي ستاد احياي همدان خبر داد
تبديل همدان به بزرگ ترين كارگاه آموزشي امر به معروف
با كمك نقشه هاي هوايي ارتش
نقشه دقيق غارهاي آذربايجان شرقي تهيه مي شود
نيكوكار لرستاني مزرعه يك ميليارد توماني را وقف سالمندان كرد
با حضور استاندار موزه تمبر كرمانشاه افتتاح شد
انتقاد نماينده بناب از وضع مطبوعات آذربايجان شرقي
براي اولين بار در لرستان مسابقات فوتبال
به صورت مستقيم در سينما تماشاي اليگودرز پخش مي شود
برگزاري يادواره 105 شهيد شهرستان چايپاره
انتصابات جديد در شهرستانها
به گفته مدير جهاد كشاورزي شهرستان
خسارت سيل راميان در 35 سال اخير بي سابقه بود
افزايش شكايت هاي زيست محيطي مردم آستارا به هنگام بارندگي


درباره معوقات آزادگان فولاد خوزستان

پس از قريب به 22 سال از مصوبه مجلس شوراي اسلامي درخصوص پرداخت معوقات دوران اسارت به آزادگان؛ سال گذشته براساس دستور رئيس جمهور و با تشكيل كارگروهي براي تعيين تكليف مطالبات دوران اسارت آزادگان، مقرر شد با كمك مجلس شوراي اسلامي همه آزادگان از حقوق دوران اسارت خود و تسهيلات مقرر در ماده 13 قانون حمايت از آزادگان برخوردار شوند. اين درحالي است كه آزادگان شركت گروه ملي صنعتي فولاد خوزستان هنوز نتوانسته اند به اين حق قانوني خود دست پيدا كنند.
به رغم تلاش ها و پيگيري هاي بسياري كه توسط آزادگان گروه ملي براي تحقق اين مصوبه انجام شد اما هم چنان هيچ پاسخ مشخصي از سوي هيچ يك از مسئولان مربوطه دريافت نشده است.
پس از وقوع اختلاس نجومي در شركت گروه ملي صنعتي فولاد خوزستان حساب هاي مالي اين شركت به گونه اي دست خوش تغيير شده است كه قادر به پرداخت معوقات نيست.
لازم به ذكر است، ماده 13 قانون حمايت از آزادگان بيان مي دارد كه مدت اسارت براي عموم آزادگان اعم از اين كه قبل از اسارت در دستگاه ها شاغل بوده يا بعد از اسارت شاغل شده باشند، به ازاي هر يك سال اسارت 2 سال به عنوان سابقه رسمي و مرتبط تلقي مي شود و از هر لحاظ مورد محاسبه قرار خواهد گرفت و دستگاه ذي نفع موظف است كسورات بازنشستگي را در قانون بودجه سال بعد پيش بيني و پرداخت كند.
اهواز- خبرنگار كيهان
 


تقدير امام جمعه سمنان از مواضع روزنامه كيهان

سمنان- خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه سمنان، در ديدار با كاركنان دفتر سرپرستي كيهان استان سمنان گفت: نياز فوري و ضروري امروز كشور كار فرهنگي است.
امام جمعه سمنان افزود: در برخي مواقع به سمت اقتصاد يا عرصه هاي ديگر متمركز شده و از كار فرهنگي غفلت كرده ايم كه موجب آسيب هاي فراوان شده است زيرا برخلاف عرصه هاي ديگر جبران عقب ماندگي فرهنگي كار ساده اي نيست و در بسياري موارد غيرقابل جبران است.
آيت الله سيدمحمد شاهچراغي با اشاره به دقت نظر آقاي شريعتمداري در انتشار اخبار و تحليل هاي سياسي ابراز داشت: اعتبار رسانه ها به ميزان صحت اخبار وتحليل هاي آنهاست و اگر رسانه اي مدام از خوانندگانش به دليل انتشار اخبار خلاف واقع عذرخواهي بكند اعتبار خود را از دست خواهد داد لذا امروز مي بينيم كه اقشار مختلف جامعه اعتماد خاصي به اخبار و مواضع كيهان دارند.
نماينده مردم سمنان در مجلس خبرنگان ضمن تجليل از مواضع روزنامه كيهان اظهار داشت: سلامت نفس، هوشمندي، زيركي و حسن نيت آقاي شريعتمداري مدير مسئول كيهان قابل ستايش است.
 


ايران در كيهان

بازديد از سراي سالمندان
نطنز- خبرنگاركيهان: به مناسبت روز جهاني سالمندان مسئولان شهرستان نطنز از سراي سالمندان اين شهر بازديد كردند.
معاون فرماندار شهرستان نطنز به همراه رئيس اداره بهزيستي و تني چند از مسئولين محلي وامدادگران هلال احمر به مناسبت روز جهاني سالمندان از سراي سالمندان امام حسين(ع) نطنز بازديد كردند. در اين بازديد قنبري ضمن گفتگوي دوستانه با چند تن از سالمندان و شنيدن مسائل و مشكلات ايشان به مسئولين سراي سالمندان توصيه نمود با اعزام سالمندان به اماكن مذهبي و امامزاده ها به ايجاد روحيه بهتر در آنها كمك نمايند. وي ابراز اميدواري كرد كه بخش مردان سراي سالمندان نطنز نيز با كمك هاي خيرين و ادارات ذي ربط بزودي راه اندازي شود.
كاهش آمار تصادفات
گرمسار- خبرنگاركيهان: تصادفات فوتي در گرمسار 35درصد كاهش يافته است. فرمانده انتظامي شهرستان گرمسار با اعلام خبر فوق گفت: اين درحالي است كه تصادفات فوتي در جاده هاي شهرستان نيز 35درصد كاهش يافته است.
سرهنگ ميري افزود: رعايت قانون از سوي رانندگان، اجراي قانون جديد راهور و افزايش نرخ جريمه ها، اقدامات آموزشي پليس در مراكز آموزشي و عمومي و همچنين قاطعيت در برخورد با رانندگان پرخطر را از مهمترين عوامل كاهش تصادفات فوتي در شهرستان گرمسار برشمرد.
تسهيلات ماشين آلات كشاورزي
بندرعباس- خبرنگاركيهان: 40ميلياردريال تسهيلات براي تامين ماشين آلات كشاورزي استان هرمزگان اختصاص يافت.
رئيس اداره امور فناوري هاي مكانيزه جهاد كشاورزي هرمزگان با اعلام اعتبارات مذكور در قالب تسهيلات يارانه دار با كارمزد هفت درصد و بازپرداخت پنج تا هفت سال براي خريد انواع ماشين آلات كشاورزي و ادوات مورد نياز كشاورزان و رانندگان حرفه اي ماشين هاي كشاورزي درحال توزيع است.
غبار روبي امامزاده
خوروبيابانك- خبرنگاركيهان: امامزاده سيدداود(ع) خوروبيابانك غبار روبي شد.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان خوروبيابانك با اعلام خبر فوق گفت: در اين آيين بيش از يكصد و 65ميليون ريال از نذور مردمي جمع آوري و شمارش شد.
مجتبي بابايي افزود: مبالغ جمع آوري شده صرف امور جاري مسجد النبي و امامزاده سيد داوود(ع) مي شود.
يادواره شهدا
درچه- خبرنگاركيهان: يادواره شهداي كردستان در درچه اصفهان برگزار شد. در اين مراسم يادواره شهداي كردستان با حضور مسئولين شهري و اقشار مختلف مردم به مدت 2شب در ميدان امام خميني شهر درچه برگزار شد. شايان ذكر است در اين يادواره پيشمرگان كرد نيز شركت كرده بودند با بيان خاطراتي از دوران دفاع مقدس ياد و خاطره شهداي مظلوم آن منطقه را گرامي داشتند.
مانور مديريت بحران
خوروبيابانك- خبرنگاركيهان: مانور لحظه صفر مديريت بحران در شهرستان خوروبيابانك برگزار شد.
همزمان با سراسر استان، نخستين مانور لحظه صفر مديريت بحران در شهرستان خوروبيابانك برگزار شد.
اين مانور لحظه اي كه با حضور به موقع كليه عوامل اجرايي با مديريت بحران و بدون اطلاع قبلي برگزار شد؛ اداره هاي دولتي، شهرداري ها، آتش نشاني، هلال احمر، اورژانس، نيروهاي نظامي و انتظامي ميزان آمادگي و انسجام عملياتي خود را در مقابله با حوادث و بلاياي طبيعي را به نمايش گذاشتند.
اين مانور همزمان با هفته كاهش اثرات و بلاياي طبيعي و به منظور ارتقاء سطح آمادگي عوامل امدادي با عنوان مانور لحظه صفر در شهر فرخي خوروبيابانك برگزار شد.
شهرستان خوروبيابانك با وسعتي افزون بر 12هزار كيلومتر مربع در 420كيلومتري شرق اصفهان قرار دارد.
آبياري باغات به روش تحت فشار
ساري- خبرنگار كيهان:استاندار مازندران گفت: باغات استان بايد به آبياري تحت فشار مجهز شوند.
استاندار مازندران در جلسه كارگروه توسعه كشاورزي استان با اعلام خبر فوق گفت: برنامه ريزي در امور كشت و زراعت، بايد منجر به توسعه كشاورزي استان گردد.
سيدعلي اكبر طاهايي افزود: بسياري از زمين هاي كشاورزي بخصوص شاليزارهاي استان با قوانين موجود توانستند نسبت به اخذ مجوز تغيير كاربري اقدام كنند كه اگر اين روند ادامه يابد در آينده اي نزديك شاهد كاهش سطح زير كشت برنج در استان خواهيم بود.
برنامه هاي هفته نيروي انتظامي
هويزه- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته نيروي انتظامي مراسمي با عنوان جنگ شادي جهت خانواده هاي شاغل نيروي انتظامي شهرستان هويزه در تالار فدك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هويزه برگزار شد.
گفتني است در اين مراسم با اجراي تئاتر و مسابقات و حضور شاعر و حافظان قرآن شهرستان از نيروهاي انتظامي تقدير شد. در همين رابطه شركت كنندگان در اين مراسم با ابراز انزجار از اسائه ادب به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) مراتب تنفر خويش را ابراز داشته و آن را محكوم كردند.
ثبت جهاني قنات
مشهد- خبرنگار كيهان: با هدف تكميل پرونده ثبت جهاني يونسكو، عمليات نقشه برداري از قنات 33 كيلومتري قصبه گناباد به مرحله اجرايي رسيد.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با اعلام خبر فوق گفت: هم اكنون در مرحله نخست، مسير 33 كيلومتري قنات قصبه گناباد مشخص و نقشه برداري مسير به ويژه جزئيات ميله چاه هاي اوليه در حال انجام است.
مجتبي رجايي خراساني افزود: طي چند روز آينده، سر 6 حلقه چاه از مجموعه چاه هاي قنات قصبه بازگشايي خواهد شد و بررسي هاي بيشتر در اين خصوص آغاز مي شود.
كنترل آنفلوآنزاي پرندگان
اروميه- خبرنگار كيهان آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در آذربايجان غربي تاكنون مشاهده نشده است.
مدير كل دامپزشكي آذربايجان غربي گفت: مراقبت و پايش از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان ادامه دارد و تاكنون موردي مشاهده نشده است.
شهرام ديلمقاني افزود: آزمايش هاي مستمر در شش ماه گذشته امسال به منظور مراقبت و پايش آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان با ايجاد پايگاه هاي ديده وري توسط گروه هاي بررسي و نمونه برداري مستقر در اداره كل و شبكه هاي دامپزشكي استان و با نظارت عالي ستاد اجرايي مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد طيور استان انجام گرفت.
 


گراميداشت روز حافظ در فيروزآباد

فيروز آباد- خبرنگاركيهان:
حافظ شناسان و دوستداران لسان الغيب در محفلي سراسر شور و شعور ياد روز حافظ قرآن را در فيروزآباد گرامي داشتند.
در ويژه برنامه اي كه به مناسبت ياد روز حافظ غزل سراي نامي ايران زمين توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فيروزآباد با حضور جمع كثيري از اديبان، شعرا، سخنوران و دوستداران شعر و ادب ترتيب يافته بود شاعران با قرائت اشعار خود ياد حفظ را گرامي داشتند. اجراي موسيقي سنتي توسط گروه موسيقي شيدا و سخنراني در رابطه با حافظ و حافظ شناسي از ديگر برنامه هاي مراسم بود كه تا پاسي از شب ادامه داشت.
 


معاون فرهنگي ستاد احياي همدان خبر داد

تبديل همدان به بزرگ ترين كارگاه آموزشي امر به معروف

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان همدان، گفت: استان همدان امروز به بزرگ ترين كارگاه آموزشي امر به معروف و نهي از منكر تبديل شده است.
معاون فرهنگي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر همدان با اعلام اين مطلب در همايش سراسري معاونان فرهنگي ستادهاي احياي كشور كه به صورت ويدئو كنفرانس برگزار شد، افزود: هم اكنون همدان با نگاه زيرساختي و تقويت بنيه اعتقادي آحاد مردم در احياي فريضتين، تبديل به بزرگ ترين كارگاه آموزشي با موضوع امر به معروف و نهي از منكر و نيز ترويج فرهنگ تذكر لساني در كشور شده است.
محمدجواد بيات ادامه داد: تاكنون در همين راستا، بيش از 56 هزار نفر از قشرهاي مردم از آموزش هاي لازم برخوردار شده اند و در 6 ماهه نخست امسال با همكاري اوقاف و امور خيريه، شوراي امر به معروف و نهي از منكر در برخي از بقاع متبركه استان با رويكرد فرهنگي راه اندازي شده است.
وي خاطرنشان ساخت: در 3 شهر منتخب بهار، كبودرآهنگ و تويسركان براي اجراي طرح تذكر لساني با مشاركت نهادهاي فرهنگي، شهرداري ها و مردم براي تقويت فضاي تبليغاتي با موضوع امر به معروف اقدامات موثري صورت گرفته و در همدان نيز به همت شهرداري، 110 تابلو نوشته و بيلبورد در سطح گذرگاه ها نصب شده است.
 


با كمك نقشه هاي هوايي ارتش

نقشه دقيق غارهاي آذربايجان شرقي تهيه مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
با كمك نقشه هاي هوايي سازمان نقشه برداري و جغرافيايي ارتش، نقشه هاي دقيق غارهاي آذربايجان شرقي تهيه مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: با شناسايي غارها به عنوان عناصري از طبيعت بكر و جاذبه هاي اكوتوريستي، از ويژگي هاي محيط زيستي و گردش پذيري آن حفاظت مي شود.
بيوك رئيسي در حاشيه كميته تخصصي غارشناسي آذربايجان شرقي به كيهان يادآور شد: مسئوليت حفاظت و نظارت بر غارهاي استان، برعهده حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي به عنوان دبير كارگروه غارها خواهد بود.
وي گفت: 13غار شناسايي شده كه در تبريز، جلفا، شبستر، مراغه، مرند، كليبر، هشترود و بناب قرار دارند و شناخته ترين غارهاي استان، غار آبي آسياب خرابه، جلفا، غار كبوتر مراغه و غار هوراند هستند.
رئيسي افزود: دي ماه امسال چهارمين همايش غارشناسي آذربايجان شرقي تشكيل خواهدشد. اين همايش با عنوان «غارها، پتانسيل هاي ناشناخته اكوتوريسم در آذربايجان شرقي ترتيب خواهد يافت و هدف از آن، ايجاد زمينه براي سرمايه گذاري اقتصادي در صنعت گردشگري غارنوردي، آموزش شيوه هاي نوين غارنوردي و نقشه برداري از غارها، ايجاد مشاركت و همكاري براي پيشرفت و توسعه صنعت تخصصي غارنوردي، حفاظت از محيط زيست و تنوع زيستي غارها و پاكسازي محيط پيرامون آن است و سرمايه گذاري در اين حوزه مي تواند به اشتغال در جوامع بومي كمك كند.
اين گزارش حاكي است موضوع غارها تاكنون در 3 همايش كه توسط انجمن كوهنوردي ايران برگزار شده مورد بررسي قرار گرفته است.
غارهاي «عرش» در شبستر «هامپوفيل» و «قيزقالاسي» در مراغه «اسكندر» در سعيدآباد تبريز «وايقان» در كليبر «دوگي جان» و «ذره ريز» در مرند «آغ بلاغ» در هشترود و «چاخماق لار»، «قويون لار» و «دوش» در بناب قرار دارند.
 


نيكوكار لرستاني مزرعه يك ميليارد توماني را وقف سالمندان كرد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
نيكوكار لرستاني مزرعه يك ميليارد توماني را وقف سالمندان و ايتام كرد.
سرپرست فرمانداري ازنا با اعلام خبر فوق گفت: مصطفي دارابي نيكوكار ازنايي ساكن روستاي مرزبان واقع در 8 كيلومتري شهرستان ازنا 20 هكتار از زمين زراعي خود را كه حدود يك ميليارد تومان ارزش دارد، وقف ساخت سراي سالمندان و خانه نگهداري از يتيمان كرد.
به گزارش خبرنگار ما، غلامرضا دهقان افزود: اين خير لرستاني با مشاهده وضعيت اسفبار يك سالمند رها شده در شهر ازنا تصميم گرفت براي نجات اين گونه افراد از سرگرداني و ايجاد سرپناه براي يتيمان 20 هكتار زمين مرغوب زراعي خود را وقف امور خيريه كند.
وي با بيان اين مطلب كه تاكنون سند 13 هكتار از اراضي مذكور به اوقاف و امور خيريه ازنا واگذار شد و اقدامات لازم براي واگذاري مابقي آن در جريان است، ابراز داشت: در ملك مذكور يك باب ساختمان ويلايي دو طبقه، يك حلقه چاه عميق، سوله بزرگ، يك دستگاه تراكتور، وسايل و ادوات كشاورزي فراواني نيز توسط اين خير وقف شده است.
 


با حضور استاندار موزه تمبر كرمانشاه افتتاح شد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار كرمانشاه موزه تمبر كرمانشاه افتتاح شد.
در اين مراسم استاندار كرمانشاه طي سخناني اظهار داشت: در آستانه اولين سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان كرمانشاه هستيم كه در پرتو اين سفر كارهاي خوبي در استان محقق شد. به گزارش خبرنگار ما مهندس هاشمي افزود: در سفر مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه 1185 پروژه مصوب شد كه نزديك به 500 پروژه وارد مرحله اجرا شد و مابقي با تامين اعتبار به اجرا درخواهد آمد. وي در ادامه به نقش شركت پست اشاره كرد و گفت: پست عاملي تسهيل كننده در روند خدمات رساني در جامعه است و با دانش و تجهيزاتي كه در اختيار دارد مانع ترددهاي اضافي در شهرها و روستاها مي شود.
شايان ذكر است در ادامه مديركل پست استان كرمانشاه گزارشي از عملكرد اين شركت ارائه كرد. وي گفت: در سال گذشته علي رغم اينكه بيش از يك ميليارد تومان زيان دهي داشتيم اما توانسته ايم خدمات ارزنده اي به شهروندان ارائه دهيم.
حاتم سليماني تصريح كرد: تاكنون 206 روستاي استان از دفاتر آي، سي، تي، برخوردار هستند و بزودي چاپ تمبر اختصاصي را در دستور كار قرار خواهيم داد.
 


انتقاد نماينده بناب از وضع مطبوعات آذربايجان شرقي

بناب- خبرنگار كيهان:
نماينده بناب در مجلس شوراي اسلامي نبود يك روزنامه استاني اثرگذار در سطح كشور را مورد انتقاد قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمين شيخ محمد باقري بنابي در جلسه شوراي اداره شهرستان بناب ضمن انتقاد از وضعيت راكد و كسالت آور مطبوعات آذربايجان شرقي افزود: در آينده دلايل نبود روزنامه شاخص استاني مؤثر در سطح كشور را اعلام خواهم كرد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: براي فعاليت مطبوعات بايد سعه صدر مديران و آزادي معقول و قانوني براي آنها فراهم باشد.
وي در مورد اخذ مجوز راه اندازي راديو بناب هم گفت: براي اين كار اقداماتي شروع شده، اما باتوجه به يك سري محدوديت ها، بايد موانع آنها رفع شود.
 


براي اولين بار در لرستان مسابقات فوتبال

به صورت مستقيم در سينما تماشاي اليگودرز پخش مي شود

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
با نصب دستگاه هاي جديد ديجيتال از اين پس علاقه مندان ورزش فوتبال مي توانند مسابقات را به صورت مستقيم بر روي پرده سينماي اليگودرز تماشا كنند.
مدير سينما تماشا ضمن اعلام اين خبر گفت: با پيگيري هاي انجام شده و حمايتهاي معاونت سينمايي وزارت ارشاد و موسسه سينما شهر سالن سينما تماشاي اليگودرز به عنوان اولين سينماي استان لرستان مجهز به سيستم ديجيتال شد.
به گزارش خبرنگار ما: احمدرضا گودرزي افزود: نصب دستگاه هاي ديجيتال علاوه بر اكران فيلم هاي سينمايي اين امكان را فراهم مي كند كه علاقه مندان بتوانند مسابقات ورزشي را بصورت مستقيم با كيفيت عالي تصوير و صدا تماشا كنند.
وي ابراز داشت: سينما تماشا اليگودرز داراي دو سالن مجزاست و قابليت پخش دو فيلم به صورت همزمان را دارد كه از همين ظرفيت مي توان براي پخش مستقيم مسابقات ورزشي براي بانوان و آقايان در دو سالن مجزا استفاده كرد.
 


برگزاري يادواره 105 شهيد شهرستان چايپاره

چايپاره- خبرنگار كيهان:
يادواره 105 شهيد شهرستان چايپاره در مسجد جامع اين شهر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين ابراهيمي امام جمعه چايپاره در اين يادواره گفت: خون سرخ شهداي گرانقدر باعث افتخار و اقتدار نظام اسلامي و عامل شكست توطئه هاي دشمنان اسلام و قرآن است.
وي پايداري در راه شهدا و صيانت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي را كه با خون شهيدان سرافراز و بهترين فرزندان ايران اسلامي به دست آمده است وظيفه اي همگاني دانست و برگزاري يادواره شهدا را براي انتقال آرمان ها و اميد بخشيدن به خانواده هاي معظم شهدا ضروري دانست.
 


انتصابات جديد در شهرستانها

اهواز- خبرنگار كيهان: بهروز حسيني فر با حكم وزير كشور به سمت معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان منصوب شد.
هويزه- خبرنگار كيهان: طي مراسمي سعيد حامدي به عنوان رئيس جديد اداره كار شهرستان هويزه معرفي شد.
جاسك- خبرنگار كيهان: مدير كل تبليغات اسلامي استان بوشهر با صدور حكمي حجت الاسلام والمسلمين جليل درويشي را به رياست اداره تبليغات اسلامي شهرستان جاسك منصوب كرد.
 


به گفته مدير جهاد كشاورزي شهرستان

خسارت سيل راميان در 35 سال اخير بي سابقه بود

شرق گلستان- خبرنگار كيهان:
خسارت 85 ميليارد ريالي بخش كشاورزي سيلاب اواخر تابستان امسال در شهرستان راميان در 35 سال گذشته بي سابقه بوده است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان راميان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: ميزان بارش شهريورماه كه باعث جاري شدن سيلاب در اين منطقه شده بود، 180 ميلي متر بوده است.
رحمان صالحي نسب گفت: بارش شديد باران در كمترين زمان ممكن و همچنين عدم لايروبي رودخانه ها و كانال هاي آبي در شهرستان سبب جاري شدن سيلاب در اين شهرستان شده بود.
مدير جهاد كشاورزي راميان افزود: براي كاهش ميزان خسارات احتمالي و همچنين پيشگيري از بروز سيلاب در آينده شش رودخانه خصوصا رودخانه هاي خروشان قره چاي و آق چاي اين شهرستان نيازمند لايروبي است.
صالحي نسب، با بيان اينكه شهرستان راميان از جمله شهرستان هاي كم خطر حوادث غيرمترقبه محسوب مي شود، گفت: بر اساس اعلام ايستگاه باران سنجي اين شهرستان در سال 500 ميلي متر بارندگي دارد كه بارندگي 180 ميلي متري در يك روز سبب جاري شدن سيلاب شده بود.
وي، تخصيص اعتبارات ويژه براي كاهش ميزان خسارات در اين شهرستان را ضروري دانسته و اظهار داشت: تعمير و احداث بندهاي انحرافي، آب نماها و مهم تر از همه لايروبي رودخانه ها و كانال هاي دائمي و فصلي آب در شهرستان نيازمند اعتبارات است كه مسئولان استاني بايد در اين زمينه توجه كنند.
مدير جهاد كشاورزي راميان طرح تبديل اراضي شيبدار بالادست براي كاهش ميزان سيلاب را ضروري دانست و گفت: 35هزار هكتار اراضي شيبدار در اين شهرستان شناسايي شده است كه از اين ميزان تاكنون يك هزار و 500 هكتار آن به درختان مثمر نظير گردو، فندوق و زيتون اختصاص يافته است، ضمن اينكه امسال نيز پيش بيني مي شود حدود 250 هكتار از اين اراضي شيبدار اين شهرستان براي كشت درختان مثمر اختصاص يابد.
وي در خصوص برنامه هاي آينده اين نهاد براي توسعه بخش كشاورزي و باغي گفت: اين شهرستان داراي سه هزار و 400 هكتار باغ مي باشد كه در برخي از سالها كشاورزان به دليل مقرون به صرفه نبودن محصولات آن را برداشت نمي كنند. به همين خاطر در طرح توسعه بخش كشاورزي پيشنهاد توسعه نوغانداري، پرورش ملكه زنبور عسل، دامداري كوچك 10 رأسي و پرواربندي گوسفند داخل بافت روستا، توليد ماهيان سردآبي و... در دستور كار اين نهاد قرار گرفته است.
وي گفت: تاكنون براي تحقق اين مهم 26 پرونده تشكيل و به استان ارسال شد كه تاكنون 13 پرونده مصوب شد و بقيه نيز در دست بررسي است.
 


افزايش شكايت هاي زيست محيطي مردم آستارا به هنگام بارندگي

رشت- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره حفاظت از محيط زيست آستارا از افزايش بي سابقه شكايت هاي زيست محيطي مردم در ايام بارندگي و نفوذ فاضلاب در اين شهرستان خبر داد.
ساسان اكبري پور گفت: در هفته هاي اخير همزمان با افزايش بارندگي هاي فصلي بيش از 30 مورد شكايت شهروندان در مورد نشت فاضلاب شهري در كوچه ها و معابر آستارا به اين اداره واصل شده است.
وي نبود سيستم فاضلاب شهري را از مهمترين مشكلات اين شهرستان عنوان كرد و افزود: آستارا به هنگام بارندگي تبديل به مخزن فاضلاب مي شود كه اين مسئله نگراني هاي زيست محيطي و به خطر افتادن سلامت جامعه را به دنبال دارد.
وي خاطرنشان كرد: شكايت هاي وصول شده شهروندان براي رسيدگي به دادگستري آستارا ارسال مي شود.
 


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14