(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 27  آبان  1391 - شماره 20359

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس قوه قضائيه شبكه ملي عدالت افتتاح شد
در پايان رزمايش مدافعان آسمان ولايت تاكيد شد
اعلام آمادگي بسيجيان ايران براي عزيمت به غزه
در مكتب امام
مناظره كواكبيان و متكي پيرامون مذاكره با آمريكا
اعلام آمادگي 20 هزار بسيجي اصفهان براي اعزام به غزه
وظيفه ما در برابر قرآن و عترت
وزير نيروي ايران با سيد حسن نصرالله ديدار كرد
نادران:
همكاري مجلس و دولت لازمه عبور از تحريم ها است
گزارش خبري كيهان از مواضع فريبكارانه رئيس جمهور آمريكا
دست چدني اوباما بار ديگر مخملي شد
در آستانه ماه محرم
پرچم عزاي حسيني بر فراز گنبد منور رضوي برافراشته شد
نصب پرچم حرم امام حسين(ع)
بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س)
وزير علوم:
اساتيد دانشگاه هاي ايران به لحاظ بنيه علمي در دنيا كم نظيرند
رايزني هاي صالحي در حاشيه اجلاس سازمان همكاري اسلامي


با حضور رئيس قوه قضائيه شبكه ملي عدالت افتتاح شد

طرح شبكه ملي عدالت با حضور رئيس قوه قضاييه و مسئولان قضايي در جلسه شوراي روساي دادگستري هاي سراسر كشور افتتاح شد.
در اين مراسم حجت الاسلام حميد شهرياري رئيس مركز آمار و فناري اطلاعات قوه قضاييه گفت: شبكه ملي عدالت، گسترده ترين شبكه الكترونيك كشور است كه 900 دادگستري را به هم وصل كرده است.
وي افزود: بانك مركزي، سازمان ثبت احوال كشور، سازمان هاي ثبت اسناد و املاك كشور، پزشكي قانوني، زندان ها و اقدامات تاميني نيز به اين سامانه متصل شده اند.
وي ادامه داد: مردم نيز مي توانند از طريق اينترنت به اين سامانه متصل شوند و دادخواست خود را ارائه كنند.
رئيس مركز آمار و فناري اطلاعت قوه قضاييه، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با 12 هزار دفتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق در 430 نقطه كشور به اين سامانه متصل است.
وي با بيان اين كه با راه اندازي اين شبكه امكان مكاتبات اداري و مبادله اطلاعات فراهم شده است، تاكيد كرد: در حوزه امنيت شبكه نيز به گونه اي كار شده است كه امكان نفوذ و يا سرقت اطلاعات وجود نداشته باشد.
شهرياري نرم افزارهاي فعال در اين شبكه را سامانه مديريت پرونده قضايي (سپ)، دبيرخانه الكترونيك، سايت اينترنتي قوه قضاييه، سامانه خدمات الكترونيكي (سخا) و مانند آن دانست و گفت: هدف از اين شبكه، پيشگيري از وقوع جعل و افزايش سرعت و دقت بوده است.
وي خدمات ارائه شده از سوي پزشكي قانوني در اين شبكه را شامل تشخيص بارداري، تعيين ميزان ارث، تعيين نوع صدمات و جراحات و بررسي توانايي تحمل محكوميت برشمرد و افزود: تمامي اين اقدامات به صورت مكانيزه انجام مي شود.
رئيس مركز آمار قوه قضاييه، خدمات سازمان زندان ها و اقدامات تاميني را در اين شبكه اين گونه بيان كرد: اعلام قرار تامين و نوع و ميزان آن براي شخص زنداني، اعلام صدور قرار نهايي و نوع آن براي شخص زنداني، ارسال پرونده به مراجع ديگر، صدور كيفر خواست براي زنداني، صدور راي براي زنداني، استعلام موجود بودن زنداني، اعلام آزادي زنداني، اعلام تمديد مرخصي و يا تحويل زنداني به مراجع انتظامي از مكاتبات اين سازمان در شبكه ملي عدالت است.
وي بازداشت ملك، رفع بازداشت ملك و استعلامات ثبتي را از فعاليت هاي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در اين سامانه برشمرد و گفت: استان يزد به عنوان پايلوت كشوري در نظر گرفته شده است و اگر اين سامانه بدون هيچ مشكلي فعال شود، تمامي استان ها به آن وصل مي شوند.
به گزارش ايرنا، شهرياري هزينه اجراي اين شبكه ملي را 35 ميليارد تومان بيان كرد و گفت: تمامي اين بودجه از سوي رئيس قوه قضاييه با استفاده از ساير رديف هاي بودجه اي در اختيار اين مركز قرار گرفته است.
 


در پايان رزمايش مدافعان آسمان ولايت تاكيد شد

 اعلام آمادگي بسيجيان ايران براي عزيمت به غزه

سخنگوي رزمايش «مدافعان آسمان ولايت4» در پايان اين رزمايش گفت: پدافند هوايي به صورت شبانه روز آماده مقابله با هرگونه تهديد است.
با انجام موفقيت آميز چهارمين مرحله از رزمايش «مدافعان آسمان ولايت 4»، اين رزمايش پدافندي روز پنجشنبه هفته گذشته به كار خود پايان داد.
اجراي طرح ضد استقرار مواضع راداري، موشكي و توپخانه اي يگان هاي شركت كننده، برنامه هاي چهارمين روز رزمايش بود. به گزارش ستاد خبري رزمايش مشترك سراسري مدافعان آسمان ولايت 4، در مرحله چهارم اين رزمايش، يگان هاي شركت كننده با دريافت فرمان ضد استقرار توسط شبكه يكپارچه پدافند هوايي خاتم الانبيا آجا پس از اجراي سه مرحله موفقيت آميز در مقابله با تهديدات كشور نارنجي، به جمع آوري ادوات، سامانه هاي پدافندي و آفندي اقدام كردند.
امير شاهرخ شهرام در پايان اين رزمايش با حضور در جمع خبرنگاران به تشريح برخي دستاوردها و اقدامات مهم صورت گرفته در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 پرداخت.
شهرام اين رزمايش را محكي براي ارزيابي توانمندي ها و اطلاعات نيروهاي مسلح در صحنه نبرد دانست و گفت: رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 در وسعت 850 هزار كيلومتر مربع از ميهن اسلامي مان و در 8 استان در مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق برگزار شد كه بخشي از يگان هاي نيروهاي مسلح از ارتش، سپاه، بسيج، نيروي انتظامي و مرزباني در مناطق مختلف مستقر شده بودند.
شهرام با اشاره به آمادگي شبانه روزي سامانه هاي راداري، كشف و شناسايي و نيز شبكه يكپارچه ديدباني اظهار داشت: در اين رزمايش حملات شبانه روزي و دسته هاي چند تايي پرنده ها كه به صورت همزمان انجام مي شد به صورت صد درصد، كشف، شناسايي و رهگيري شدند.
سخنگوي رزمايش در بخشي از سخنان خود با اشاره به حفظ عملياتي سامانه موشكي برد بلند S200 در اين رزمايش، اظهار داشت: اين سامانه يكي از سامانه هاي راهبردي دفاع هوايي كشور محسوب مي شود كه در سال هاي اخير توسط متخصصان، كاركنان و محققان صنعت، دانشگاه و قرارگاه پدافند هوايي ارتقا يافته و توانسته ايم اين سامانه را در حوزه هاي مختلف بكارگيري كنيم.
شهرام با بيان اينكه سامانه موشكيS200 براي تعداد كثيري از هواپيماهاي مهاجم كارايي دارد، گفت: اگر بر فرض يك اسكادران 7 فروندي از هواپيماهاي دشمن حمله اي را صورت دهند سامانه موشكي S200 مي تواند با يك شليك تمامي آنها را نابود كند.
سخنگوي رزمايش افزود: اما با بهينه سازي مبتكرانه اي كه در اين سامانه صورت داده ايم توانسته ايم آن را طوري ارتقا دهيم كه قابليت كشف و انهدام حتي پهپاد با ابعاد و سطح مقطع راداري كم و در ارتفاع پست را نيز داشته باشد.
شهرام تصريح كرد: سامانه S200 براي اهداف در ارتفاع 120هزار پايي طراحي شده اما پهپادي كه در اين رزمايش مورد هدف سامانه S200 قرار گرفت در ارتفاع 60هزار پايي بود كه اين سامانه توانست اين هدف را به خوبي كشف، رهگيري و منهدم كند.
وي همچنين اين رزمايش را هشدار براي كساني عنوان كرد كه فكر حمله به ايران را در سر مي پرورانند و گفت: پدافند هوايي به صورت شبانه روز آماده مقابله با هرگونه تهديد است.
به گزارش فارس وي در بخش ديگري از سخنان خود به همكاري و هماهنگي نيروهاي مختلف شركت كننده در اين رزمايش از جمله ارتش و سپاه پرداخت و گفت: اين همكاري ها كه با محوريت و هدايت قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) انجام شد همكاري بسيار مناسبي بود كه اين رزمايش به خوبي انجام گرفت.
وي افزود: برخي از پهپادها را توپخانه هاي سپاه مورد هجوم قرار داده و برخي از هواپيماهاي دشمن توسط رادارهاي سپاه كشف و شناسايي شد.
وي با بيان اينكه پدافند هوايي در هيچ زماني پيش از انقلاب و چه در زمان جنگ چنين اقتداري نداشته است، گفت: ما به عنوان نيروهاي پدافند هوايي هر آن آماده رزم واقعي هستيم و اين ماهيت پدافند هوايي است چرا كه در غير اين صورت نمي تواند پاسخگوي اولين تهديدات باشد.
 


در مكتب امام

هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد
اگر بعضي از مسائل در زمانهاي گذشته مطرح نبوده است و يا موضوع نداشته است، فقها امروز بايد براي آن فكري بنمايند. لذا در حكومت اسلامي هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مي كند كه نظرات اجتهادي-فقهي در زمينه هاي مختلف ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسي توان و حق جلوگيري از آن را ندارد ولي مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه براساس آن نظام اسلامي بتواند به نفع مسلمانان برنامه ريزي كند كه وحدت رويه و عمل ضروري است و همين جا است كه اجتهاد مصطلح در حوزه ها كافي نمي باشد بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولي نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلي در زمينه اجتماعي و سياسي فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم گيري باشد، اين فرد در مسائل اجتماعي و حكومتي مجتهد نيست و نمي تواند زمام جامعه را به دست گيرد.
اما شما بايد توجه داشته باشيد تا زماني كه اختلاف و موضعگيريها در حريم مسائل مذكور است، تهديدي متوجه انقلاب نيست.
منشور برادري- 10/8/1367
 


مناظره كواكبيان و متكي پيرامون مذاكره با آمريكا

مناظره مصطفي كواكبيان و منوچهر متكي پنج شنبه شب در برنامه ديروز، امروز، فردا پيرامون مذاكره با آمريكا برگزار شد.
در اين مناظره مصطفي كواكبيان رئيس ائتلاف مردمي اصلاحات با بيان اينكه برقراري رابطه با آمريكا بستگي به منافع ملي دارد، تصريح كرد: مذاكره نه شرعا حرام و نه واجب است و معتقدم كه گفت وگو در اين شرايط به نفع ما نيست و احمدي نژاد در بدترين شرايط بحث مذاكره مستقيم با اين كشور را مطرح كرد چرا كه با وجود تحريم هاي بين المللي آنها مدعي اين مسئله مي شوند كه حتما تحريم ها تاثيرات منفي زيادي به بار آورده است.
مديرمسئول روزنامه مردم سالاري ابراز داشت: حركات زيگزاگي احمدي نژاد در قبال آمريكا و نامه نگاري هاي يك طرفه اصلا كار درستي نيست و بايد با ايجاد پيش زمينه هايي در مذاكرات 1+5 صداقت اوباما را بسنجيم و اينكه او در هيچ شرايطي حق ندارد بگويد ايران بايد در مسائل هسته اي تضمين بدهد ما بايد در عرصه ديپلماسي به گونه اي رفتار كنيم كه به آنها نشان دهيم واقعا به دنبال دستيابي به سلاح هسته اي نيستيم.
متكي وزيرامورخارجه سابق كشورمان نيز در ادامه به مذاكرات ميان ايران و آمريكا در طول 34 سال گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: در زمان اشغال سرزمين عراق از سوي آمريكا آنها خواستار مذاكره با جمهوري اسلامي ايران بودند و ما به اين جهت كه چارچوب روشني در اين مذاكرات وجود نداشت اين عمل را نپذيرفتيم و آنها در ادامه خواستار مذاكره با ايران بخاطر عراق شدند و ما همه مي دانيم كه مذاكرات نه شرعا و نه منطقا حرام و غيرقابل دفاع نبود و رهبر معظم انقلاب هم حمايت خود را از اين مذاكره اعلام داشت.
وي در ادامه به فشارهاي تبليغاتي اوباما در آستانه انتخابات رياست جمهوري اشاره و تاكيد كرد: اوباما در صورت پيروزي در انتخابات قرار بود تا سال 2011 تمام نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج كند و ما اين امكان را براي وي فراهم كرديم و در كنار آن در پرونده هسته اي شاهد بوديم نامه هايي را لولا رئيس جمهور برزيل و اردوغان نخست وزير تركيه ارسال كرد مبني بر اينكه به ايران بگوييد 5/3 درصد سوخت را به ما بدهد و سوخت 20درصد را تحويل شان مي دهيم و در آن نامه ها ذكر شده بود كه طرف ايراني ممكن است به ما اعتماد نكند و من به عنوان رئيس جمهور آمريكا به آنها مي گويم اين مسئله را تضمين مي كنم.
متكي در ادامه اضافه كرد: بعد از درخواست اوباما نشست هاي سه جانبه اي انجام گرفت كه در نهايت به انتشار بيانيه تهران ختم شد و در آن لولا و اردوغان از اين بيانيه به عنوان برگ سياسي موفقيت آميز براي خود ياد كردند در اين ميان اوباما هم مي توانست موفق باشد اما شاهد بوديم كه بعد از گذشت سه روز، يك قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت به تصويب رساند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: رويكرد دولت نهم در عرصه سياست خارجي برآمده از واقعيت ميداني بود و ما بايد در عرصه ديپلماسي با استفاده از تدبير و مقاومت و با همت مردم پيش برويم و حق اشتباه در اين مرحله را نداريم.
 


اعلام آمادگي 20 هزار بسيجي اصفهان براي اعزام به غزه


رزمايش اقتدار 20 هزار نفري بسيجيان اصفهان با عنوان محرم روز پنجشنبه در دانشكده اميرالمؤمنين(ع) سپاه آغاز شد و بسيجيان اين شهر آمادگي خود را براي اعزام به سرزمين هاي اشغالي غزه اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، در اين رزمايش گردان هاي عاشورا، امام حسين(ع)، امام علي(ع) و بيت المقدس حضور داشتند و ورزش هاي رزمي و عمليات راپل توسط نيروهاي بسيجي استان اصفهان صورت گرفت.
بخش نخست رزمايش در قالب گردهمايي 20 هزار نفري بسيجيان استان اصفهان پنجشنبه برگزار شد و همزمان با آن در ساير شهرستان هاي استان نيز تجمعات بسيجيان صورت گرفت و بعدازظهر پنجشنبه هم آموزش هاي تاكتيكي و راهپيمايي شبانه برگزار شد.
بخش دوم رزمايش ديروز توسط گردان هاي واكنش سريع بيت المقدس، امام حسين(ع)، امام علي(ع) و عاشورا در 99 نقطه استان برگزار شد.
عمليات رزمي اين گردان ها در قالب عمليات تأخيري، پدافند دورادور، دفاع از سرزمين و بازپس گيري مناطق اشغالي انجام شد.
اين رزمايش به مناسبت 25 آبان سال 61، روز حماسه و ايثار اصفهان كه در آن بيش از 300 شهيد تشييع جنازه شدند برگزار شد و ديروز به پايان رسيد.
 


وظيفه ما در برابر قرآن و عترت

چيزي در جهان امكان، بالاتر از قرآن كريم نيست ، زيرا تجلّي خاص خداست ؛ آنطوري كه وجود مبارك امير مؤمنان در نهج البلاغه فرمود: فتجلّي لهم سبحانه ف ي ك تاب ه م ن غ ير ان يكونوا رأوه (1). گرچه اصل خلقت را وجود مبارك حضرت امير (ع) تجلّي خدا مي داند ، زيرا در خطبه ديگر فرمود : الحمد ل لّه المت جلّي ل خلق ه ب خلق ه (2)، امّا تجلّي خداي سبحان در قرآن كريم يك تجلّي خاص است كه در خطبه ديگر راجع به قرآن بالخصوص فرمود : فتجلّي لهم سبحانه ف ي ك تاب ه م ن غ ير ان يكونوا رأوه . پس سراسر عالم طبق آن خطبه تجلّي خداست، لكن تجلّي خاصّ خدا در قرآن كريم است برابر اين دو خطبه ياد شده.
همتايي عترت طاهرين (ع) با قرآن كريم
اگر در جهان امكان، چيزي بالاتر از قرآن كريم بود ، وجود مبارك رسول گرامي (ص) عترت طاهرين را معادل آن مي دانست و چون بالاتر از قرآن كه كلام خاص خدا و مجلاي خاص الهي است وجود ندارد ، فرمود : عترت طاهرين ع دل قرآن كريمند : نّي تار أ ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي ، و اگر متمسك بشويد گمراه نمي شويد ؛ لن يفتر قا حتّي ير دا عليّ الحوض(3). درباره قرآن كريم فرمود : اگر تمام جنّ و انس جمع بشوند ، نمي توانند مثل اين كتاب را بياورند (4). معناي آن حديث شريف ثقلين اين است كه تمام جن و انس يك طرف، اين عترت طاهرين يك طرف . هيچ كس مثل امير المؤمنين نخواهد بود ، هيچ كس مثل فاطمه زهرا (س) نخواهد بود ، هيچ كس مثل حسين بن علي نخواهد بود !بنابراين حرمت اهل بيت همتاي حرمت قرآن كريم است.
وظيفه ما نسبت به قرآن و عترت
خداي سبحان كاري كه مربوط به خودش است ، به عهده گرفته . در نشئه امكان ، تكليف ؛ يعني دنيا، وظايفي كه به عهده ماست ، ما را به وظايفمان آشنا كرده.درست است كه اولياي الهي با كرامت اداره مي شوند ، امّا خداي سبحان به همان اولياي الهي فرمود : شما هم بايد يك كاري انجام بدهيد ، همه كارهاي شما برابر با كرامت و معجزه نباشد! قرآن كريم بخش وسيعي از كارهاي عيساي مسيح و وجود مبارك مريم (س) را به خدا ا سناد داد ؛ يعني ارسلنا ا ل يها روحنا شد ، فتمثّل لها بشراً سو يّاً (5) شد ، من از طرف خدا مبعوث شدم به تو فرزندي عطا كنم شد ؛ او هم مادر شد به نام مريم كه مادر عيسي (س) شد ، همه اينها از راه غيب بود . جآء ها المخاض ا لي ج ذع النّخله(6)، درد زايمان كه فرا رسيد ، به كنار درخت خرماي خشك پناه برد .
خداي سبحان فرمود : اين درخت خشك را ما سرسبز مي كنيم ، يك ؛ بارور مي كنيم ، دو ؛ شاخه هايش پر بار مي شود ، سه ؛ اينها كار ماست ! امّا ما كه توانستيم اين درخت خشك را سرسبز بكنيم ، پر بار بكنيم ؛ تو هم بايد دستي تكان بدهي ، حركت بدهي ، اين شاخه را تكان بدهي ، ميوه اش بريزد : و هزّي ا ل يك ب ج ذع النّخله تساق ط عل يك رطباً جن يّا (7). همان خدا مي توانست اين خوشه و شاخه را يك مقدار نزديكتر كند ، امّا بناي عالم بر اين است كه خود انسان هم يك دستي تكان بدهد! و همين كار را هم كرد ؛ مريم (س) دستي حركت داد و اين شاخه را گرفت و تكان داد و خرما ريخت و او گرفت و استفاده كرد.
مطلب بعدي آن است كه حفظ قرآن به عهده خداي سبحان است، در سوره حجر فرمود : ا نّا نحن نزّلنا الذّ كر و ا نّا له لحاف ظون (8)؛ امّا ما بايد دستي تكان بدهيم ، تفسيري داشته باشيم ، قلمي داشته باشيم، بنان و بياني داشته باشيم ، نگذاريم هر كسي هر قرائتي را به قرآن كريم ا سناد بدهد تا اين كتاب محفوظ بماند ؛ كه الآن بحث ما درباره قرآن و تفسير قرآن نيست بلكه درباره عترت است . اين عترت همتاي قرآنند،ذات أقدس له اينها را حفظ كرده ؛ اگر اينها ع دل قرآنند كه هستند ، اگر خدا حافظ قرآن است كه هست ، خدا حافظ اينها هم خواهد بود . امّا به ما فرمودند:فاقرؤوا ما تيسّر م ن القرآن (9)؛ تا مي توانيد با قرآن مأنوس باشيد ؛ يعني شما هم بايد دستي تكان بدهيد ، از اين ميوه بهره برداري كنيد ، اين شاخه را تكان بدهيد ، ميوه اش بريزد و بهره برداري كنيد . من حفظ مي كنم ، ولي شما مكلّفيد ، درباره عترت طاهرين هم همينطور است.
ماندگاري حقيقت قرآن و عترت
جريان عترت طاهرين را آنها خواستند مثل قرآن بردارند ، ديدند برداشتني نيست ؛ چون خود قرآن فرمود : حقيقت ولايت ، حقيقت عترت همتاي قرآن است ؛ امّا ظاهر بدنشان يا به مرگ طبيعي رحلت مي كنند يا شهيد مي شوند يا مسموم مي شوند ؛ بالأخره بدنشان از دنيا رفتني است : ا نّك ميّ أ و ا نّهم ميّ تون (10)، و ما جعلنا ل بشر م ن قبل ك الخلد افن م تّ فهم الخال دون (11)، اينجا جاي بقاء و ابديت نيست ؛ امّا حقيقت نبوّت ، ولايت ، عترت ، امامت و خلافت مثل حقيقت قرآن مي ماند . گاهي هم ممكن است كسي (معاذ الله) قرآن را تيرباران كند ، مثل وليد ! كم نبودند كه قرآن را سوزاندند و تيرباران كردند ؛ امّا حقيقت قرآن كه محفوظ است ! ائمه را هم شهيد كردند ، ولي ولايتشان محفوظ است !
آنها خواستند با حقيقت قرآن بجنگند ؛ يا بر سر نيزه كردند يا مثل وليد قرآن را تيرباران كردند ، يك شعر مسخره آميزي هم (معاذ الله) خواند ؛ قل مزّقن ي الوليد (12)، اي قرآن در قيامت پيش خدا شهادت بده كه وليد مرا تيرباران كرده ؛ اين كارها را كردند ولي هيچ اثر نكرد! درباره عترت طاهرين هم، آنها را يا مسموم كردند يا شهيد كردند ؛ اين امر طبيعي است ! اگر هم مسموم يا شهيد نمي شدند ، بالأخره رحلت مي كردند به مرگ عادي ، بر اساس ما جعلنا ل بشر م ن قبل ك الخلد ! امّا حقيقت نبوّت و ولايت و عترت روي همان سيره و سنّت اينهاست كه محفوظ است . خدا آن را يقيناً نگه مي دارد ، امّا وظيفه ما اين است كه دستي تكان بدهيم و اين شاخه پر بار را نزديكتر بياوريم و بهره بگيريم .
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته)
در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از مبلّغان اعزامي به مناطق مختلف كشور ، طلاب ، دانشجويان
و اقشار مختلف مردم ، قم ؛ 5 / 10 / 1387
ـــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه / خ 147
(2) همان / خ 108
(3) وسائل الشيعه / 27 / 34
(4) ر . ك : اسراء / 88
(5) مريم / 17
(6) مريم / 23
(7) مريم / 25
(8) حجر / 9
(9) مزّمل / 20
(10) زمر / 30
(11) انبياء / 34
(12) بحار الأنوار / 38 / 193
خوان حكمت در دهه اول محرم روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


وزير نيروي ايران با سيد حسن نصرالله ديدار كرد

وزير نيروي كشورمان در سفر به لبنان با دبير كل حزب الله ديدار كرد.
به گزارش فارس به نقل از «اخبار اللبنانيه»، «مجيد نامجو» وزير نيروي ايران با «سيد حسن نصرالله» دبير كل حزب الله لبنان ديدار كرد. «غضنفر ركن آبادي» سفير ايران در لبنان نيز در اين ديدار حضور داشت. در اين ديدار، وزير نيروي ايران، پروژه هاي نيروگاهي و سد كه ايران در حال انجام و توسعه آن است را تشريح كرد. همچنين دبير كل حزب الله لبنان و وزير نيروي ايران آخرين اوضاع سياسي در منطقه و به خصوص نوار غزه را بررسي كردند.

 


نادران:

همكاري مجلس و دولت لازمه عبور از تحريم ها است

نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اين كه كشور از سخت ترين تحريم هاي غرب عبور كرده است، گفت: عبور از وضعيت كنوني مستلزم همكاري ميان مجلس و دولت است.
الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جمع اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران در خصوص وضعيت كنوني اقتصاد كشور، گفت: اتكا به درآمد نفتي، نبود تكنولوژي پيشرفته، قانون هدفمندي يارانه ها، سياست هاي پولي دولت و تحريم ها از عوامل مهم و تاثيرگذار بر اقتصاد كشور است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس به حجم تحريم هاي غرب عليه ايران اشاره كرد و اظهار داشت: دولت در مواجهه با تحريم ها وظايفي داشت كه به آن عمل نكرد، به عنوان مثال در سالي كه رهبر معظم انقلاب به حمايت از توليد ملي تاكيد مي كنند، ما شاهد واردات بي رويه كالاهاي لوكس به كشور بوديم.
وي افزود: برخي از مسئولان اجرايي، مديران بانك ها، صاحبان كارخانه ها و ... از تحريم ها به عنوان فرصتي براي توجيه كردن كوتاهي هاي خود سوءاستفاده مي كنند، كه اين امر باعث ايجاد وضع نامناسبي در كشور خواهد شد.
نادران در ادامه به غفلت دولت از بازار ارز و متعادل كردن آن، اشاره كرد و گفت: براي مجازات متخلفين ارز و قاچاق كالا، قانون ضعيفي وجود دارد، از اين رو نهادهاي امنيتي و قضايي نمي توانند به درستي با متخلفان برخورد كنند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه كشور از سخت ترين تحريم هاي غرب عبور كرده است، گفت: عبور از وضعيت كنوني مستلزم ايجاد وحدت و همكاري ميان مجلس و دولت است.
 


گزارش خبري كيهان از مواضع فريبكارانه رئيس جمهور آمريكا

دست چدني اوباما بار ديگر مخملي شد

سرويس سياسي-
رئيس جمهور آمريكا در حالي وعده تلاش ديپلماتيك جديدي براي حل موضوع هسته اي ايران را داد كه وي به فاصله دو روز پس از پيروزي در انتخابات اخير رياست جمهوري اين كشور بسته جديدي از تحريم ها عليه برخي موسسات و مقامات كشورمان را اعمال كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در جمع خبرنگاران در كاخ سفيد گفت: در رابطه با ايران من بسيار خواهان حل ديپلماتيك اين مشكل هستم.
وي مدعي شد: در ماه هاي پيش رو تلاش مي كنم اقدامي انجام دهم تا ببينم آيا مي توانيم گفت وگويي را با ايران، نه فقط با ما بلكه با جامعه بين المللي آغاز كنيم تا ببينيم آيا مي توانيم موضوعات را حل كنيم.
با وجود تاكيد جمهوري اسلامي ايران بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود، اوباما بار ديگر موضعش مبني بر اين كه به ايران اجازه دسترسي به سلاح هسته اي را نمي دهد، تكرار كرد اما در عين حال گفت: هم چنان براي آن كه اين موضوع را به شكل ديپلماتيك حل كنيم پنجره اي از زمان وجود دارد.
اوباما در حالي از مذاكره با ايران صحبت كرد كه در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل و تحريم هاي يك جانبه اروپا و آمريكا عليه ايران آنها را «شديدترين تحريم ها در تاريخ» خواند.
رئيس جمهور آمريكا كه در اولين كنفرانس خبري پس از پيروزي مجدد در انتخابات رياست جمهوري و تداوم حضورش در كاخ سفيد صحبت مي كرد، افزود: بايد راهي باشد كه در آن آنها بتوانند از انرژي هسته اي صلح آميز بهره مند شوند و در عين حال به تعهدات بين المللي شان عمل كنند و تضمين هايي روشن را به جامعه بين المللي بدهند مبني بر اينكه به دنبال سلاح هسته اي نيستند.
ادعاي باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا مبني بر تلاش كشورش براي حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران در حالي مطرح مي شود كه وي دو روز پس از پيروزي بر «ميت رامني» رقيب جمهوريخواه خود در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، دور جديدي از تحريم هاي يكجانبه عليه 4 موسسه و 5 مقام ديگر ايران را اعمال كرد. در همين رابطه، برخي نمايندگان كنگره آمريكا نيز در تلاش براي تدوين طرحي با عنوان «تحريم كامل ايران» هستند.
اين اظهارات اوباما يادآور همان شعار دروغين «تغيير» است كه 4 سال پيش وي پس از ورود به كاخ سفيد مطرح كرد و همان زمان خواستار تعامل و گفت وگو با ايران شد.
وي سال 1388 در پيام به اصطلاح تبريك نوروزي به مردم ايران مدعي شد كه آماده گفت وگو با مقامات ايران است. همان زمان رهبر معظم انقلاب در جمع زائران حرم رضوي با اشاره به روي كار آمدن رئيس جمهور و دولت جديد در آمريكا گفتند: آنها مي گويند به سوي ايران دست دراز كرده ايم و ما مي گوييم اگر آمريكا در زير دستكش مخملي، دستي چدني را پنهان كرده باشد اين اقدام هيچ معنا و ارزشي ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اقدام مسئولان آمريكا در تبريك عيد نوروز به مردم ايران هم افزودند: حتي در همين پيام تبريك نيز ملت ايران طرفدار تروريست و دنبال سلاح هسته اي خوانده شده است آيا اين تبريك است يا دنباله همان اتهامات؟
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: نمي دانيم چه كسي واقعا در آمريكا تصميم گير است، رئيس جمهور يا كنگره و يا عناصر پشت پرده، اما در هر حال تاكيد مي كنيم كه ملت ايران درباره مسائل مربوط به خود اهل محاسبه و منطق است و احساساتي نمي شود.
امروز با گذشت 4 سال از آن شعار فريبنده اوباما و تشديد فشارها و تحريم ها كه مستقيما ملت ايران را نشانه گرفته است، براي همگان روشن شده است كه اظهارات جديد اوباما باز هم مصداق آن «دست چدني» در پوششي مخملي است.
 


در آستانه ماه محرم

پرچم عزاي حسيني بر فراز گنبد منور رضوي برافراشته شد

پرچم سياه عزاي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بر فراز گنبد منور حرم مطهر حضرت رضا(ع) به اهتزاز درآمد.
به گزارش خبرگزاري فارس همزمان با آخرين روز ماه ذي الحجه در مراسمي باشكوه در صحن آزادي با حضور خادمان بارگاه منور رضوي، آئين تعويض پرچم گنبد و پوشش ضريح مطهر حرم ملكوتي حضرت ثامن الحجج(ع) برگزار شد.
اين مراسم در ميان حزن و اندوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي با قرائت زيارت امين الله و مرثيه سرايي ذاكر اهل بيت(ع) حاج رضا انصاريان آغاز شد.
در ادامه پوشش ضريح مطهر با آدابي ويژه تعويض شد و سپس خادمان سادات حرم مطهر رضوي براي تعويض پرچم سياه عزاي حسيني به سمت گنبد منور رضوي روانه شدند.
رئيس اداره انتظامات حرم مطهررضوي در حاشيه اين مراسم معنوي گفت: اين مراسم در طول سال به صورت رسمي در ميلاد حضرت رضا(ع) و آغاز ماه محرم الحرام برگزار مي شود.
محمد توكلي تصريح كرد: پرچم سياه عزاي حسيني مزين به آيه شريفه «نصرمن الله و فتح قريب»، توسط تعدادي از خادمان در تشريفات و آييني خاص همراه با ذكر و مدح ائمه معصومين(ع) و قرائت صلوات خاصه به بالاي گنبد منور انتقال يافت.
وي در ادامه با بيان اينكه پوشش ضريح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملكوتي ثامن الحجج(ع) در اعياد و شهادت ها تعويض مي شود، اظهار داشت: در ايام شهادت رنگ پرچم و پوشش ضريح مشكي و در اعياد و ميلاد ائمه هدي(ع) پوشش و پرچم به رنگ سبز است.
توكلي در پايان قدمت و پيشينه برگزاري مراسم تعويض پرچم را مربوط به دوران صفوي دانست و افزود: البته اين آئين در طول تاريخ، داراي فراز و نشيب هاي مختلفي بوده است، ولي شكل فعلي اجراي آن، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شده است.
 


نصب پرچم حرم امام حسين(ع)

بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س)

همزمان با شب اول محرم الحرام طي مراسمي پرچم حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بر گنبد زرين حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم نصب شد.
طي اين مراسم با حضور مسئولان و خادمان بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) آيين سوگواري شهادت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش در ايوان آيينه حرم كريمه اهل بيت(س) برپا و پرچم حرم امام حسين(ع) بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س) نصب شد.
پرچم متبرك حرم امام حسين(ع) طبق سنتي همه ساله در شب اول محرم بر فراز حرم كريمه اهل بيت(س) نصب مي شود.
پرچم گنبد حرم حضرت ابوالفضل(ع) نيز پنجشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در مراسم مشابهي بر فراز گنبد آستان مقدس امامزاده شاه سيدعلي(ع) قم برافراشته شد.
امامزاده شاه سيدعلي(ع) يكي از نوادگان قمر بني هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) است؛ به همين دليل همزمان با فرا رسيدن ماه محرم پرچمي كه در يك سال گذشته بر گنبد حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) برافراشته بوده است براي نصب بر روي گنبد مرقد امامزاده شاه سيدعلي(ع) به اين آستان اهدا شده است.
اين پرچم به مدت 10 شبانه روز بر روي آستان مقدس امامزاده شاه سيدعلي(ع) برافراشته خواهد بود.
 


وزير علوم:

اساتيد دانشگاه هاي ايران به لحاظ بنيه علمي در دنيا كم نظيرند

اساتيد دانشگاه هاي كشور اگر در مقايسه با اساتيد ديگر دانشگاه هاي دنيا چيزي بيشتر نداشته باشند از اساتيد دانشگاه هاي خارجي كمتر نيستند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه سومين نشست رؤساي دانشگاه هاي سراسر كشور با اشاره به مطلب فوق افزود: سعي مي كنيم بودجه هاي پژوهشي و دانشگاه ها كاهشي نداشته باشد و در حال حاضر هيچ مشكلي براي تجهيزات دانشگاه ها نداريم و زيرساخت هاي سخت افزاري دانشگاه هاي كشور قابل رقابت با بهترين دانشگاه هاي دنيا مانند فرانسه، ژاپن و انگليس است.
كامران دانشجو با اشاره به فعاليت گروهي با محوريت اقتصاد مقاومتي در وزارت علوم گفت: اين وزارتخانه برنامه دارد با كاربردي سازي پژوهش ها و تحقيقات در موضوع اقتصاد مقاومتي فعاليت هايي را تدوين كنند.
دانشجو افزود: از ديگر برنامه هاي وزارت علوم براي حركت در موضوع اقتصاد مقاومتي حمايت از شركت هاي دانش بنيان مستقر در پارك ها و مراكز رشد است.
وي در ادامه به موضوع نشاط سياسي در محيط دانشگاه پرداخت و اظهار كرد: شايد برخي افراد مي خواهند مشكلات صنفي را به امراض و اغراض سياسي خود تبديل كنند اما با مشخص شدن خطوط قرمز، محيط دانشگاه بايد داراي نشاط سياسي باشد البته فضاي دانشگاههاي مختلف كشور با يكديگر متفاوتند.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها در نشيت رؤساي دانشگاه ها، گفت: مردم در مكتب امام حسين(ع) مسائلي را آموختند كه بر اين اساس فشارها و تحريم ها راه هاي جديدي را به روي مردم باز مي كنند.
وي با بيان اين كه دانشمندان كشور مي توانند از تنگناهاي موجود استفاده كرده و پيشرفت لازم را براي كشور رقم بزنند، افزود: فرماندهي تنگه احد در دست رؤساي دانشگاه ها است و من معتقدم رؤساي دانشگاه ها با استفاده از توان مديريتي لازم مي توانند از سختي ها و مشكلات به خوبي خارج شوند.
محمديان بيان داشت: ملت ما 33 سال است با آموزه هايي كه از كربلا گرفته اند ايستادگي كرده و هر روز كه مي گذرد بر عزت كشور افزوده مي شود.
رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها با بيان اين كه ملت ايران فرهنگ عاشورا را به خوبي تجربه كرده اند، گفت: بر اين اساس هر چه دشمن فشارها را بر ملت بيشتر كرده است، مقاومت نيز افزايش يافته است.
 


رايزني هاي صالحي در حاشيه اجلاس سازمان همكاري اسلامي

وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه اجلاس وزراي خارجه سازمان همكاري اسلامي در جيبوتي با وزيران خارجه پاكستان، تركيه، قزاقستان، عمان، مالي و جيبوتي ديدار و درباره تحولات منطقه تبادل نظر كرد.
در اين ديدارها بحران هاي مختلف منطقه اي از جمله فلسطين و تهاجم وحشيانه رژيم صهيونيستي به غزه، مسئله سوريه، كشتار مسلمانان ميانمار و ساير موضوعات مورد بررسي قرار گرفت.
همچنين نبيل علي شعث عضو شوراي مركزي جنبش فتح در حاشيه اجلاس با علي اكبر صالحي ملاقات كرد و به تبادل نظر درخصوص موضوع فلسطين پرداخت.
صالحي در ملاقات جداگانه اي با محمدعلي يوسف وزير امور خارجه جيبوتي نيز رياست اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي را به وي تبريك گفت و از برگزاري خوب اجلاس تشكر كرد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10