(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


 شنبه 27  آبان  1391 - شماره 20359

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استراگيجي اسرائيل (يادداشت روز)
قولنج (گفت و شنود)
احمدي نژاد در ديدار وزراي شركت كننده در اجلاس اسكاپ تاكيد كرد
استفاده از توانمندي هاي اسكاپ براي تجديدنظر در مباني مديريت جهاني
سخنگوي اشتون اعلام كرد
نشست 1+5 درباره ايران 21 نوامبر در بروكسل
در سازمان ملل متحد مطرح شد
هشدار ايران نسبت به بهره برداري سياسي از شوراي حقوق بشر
3 وزير كابينه اين هفته به بهارستان مي روند
با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) صورت گرفت
دستگيري عوامل تروريستي سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه در خوزستان
كيهان و خوانندگان
لوموند ديپلماتيك:
اروپا بلور ترك برداشته است (خبر ويژه)
هاشمي اسطوره ما نيست اما در زمين ما بازي مي كند (خبر ويژه)
VOA: آمريكا بر لبه پرتگاه مالي ايستاده است (خبر ويژه)
بي بي سي: همان چيزي كه اسرائيل مي ترسيد بر سرش آمد (خبر ويژه)


استراگيجي اسرائيل (يادداشت روز)

اسرائيل باز هم غافلگير شده است، اما نه از جانب جنبش حزب الله و جبهه لبنان. اين بار نوبت جنبش حماس در نوار غزه است تا به تلافي تعدي ارتش رژيم صهيونيستي، زمامداران تل آويو را دچار شوك كند. پس از اصابت موشك هاي فجر - با برد 80 كيلومتر- به تل آويو، نوبت مقر پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) در بيت المقدس شد تا هدف موشك هاي حركت مقاومت اسلامي فلسطين قرار گيرد. اين اتفاقات كه به معناي پايان مصونيت رژيم اسرائيل با وجود سپر موشكي گنبد آهنين است، نشان مي دهد صهيونيست ها 4 سال پس از جنگ 22روزه غزه همچنان دچار ترس رو به تصاعد و فقدان استراتژي و رهبري سياسي با كفايت هستند.
رژيم صهيونيستي چرا وارد درگيري نظامي اخير با غزه شد و نتايج اين رويداد چه خواهد بود؟
1- زماني نه چندان دور ارتش اسرائيل از عهده ارتش چند كشور عربي برمي آمد اما دقيقا از هنگامي كه بيداري اسلامي در منطقه جايگزين ناسيوناليسم شد و مقاومت اسلامي جاي تسليم طلبي و مذاكره از سر ضعف را گرفت، ورق برگشت. آريل شارون رئيس حزب ليكود وقتي در سال 2001 به نخست وزيري رسيد، مدعايش اين بود كه كار فلسطيني ها را 100 روزه تمام مي كند. او به قصاب اردوگاه هاي صبرا و شتيلا معروف بود و در همان ماجرا 3500 فلسطيني را قتل عام كرده بود. صهيونيست ها به شارون لقب بولدوزر داده بودند. اما جنايتكاري با اين مختصات مجبور شد در تابستان 2005 دستور تخليه يكجانبه و عقب نشيني از غزه را صادر كند. اين اتفاق شكستي بزرگ به شمار مي رفت. به همين دليل شارون مجبور شد در يك سخنراني تلويزيوني بگويد «عقب نشيني از نوار غزه اقدامي دردناك اما اجتناب ناپذير براي ماست كه براي تامين آينده اسرائيل صورت گرفت. ما نمي توانيم براي هميشه غزه را نگاه داريم. آنجا بيش از يك ميليون فلسطيني زندگي مي كنند». شوك اين عقب نشيني كمتر از عقب نشيني از جنوب لبنان نبود. غزه باريكه اي به طول 40 و عرض 6 تا 12كيلومتر است كه سالها از طرف اسرائيل و مصر (رژيم مبارك) در محاصره بوده است. شوك دوم، 3 سال بعد رخ داد يعني آن هنگام كه صهيونيست ها با برآورد سراسر اشتباه، به غزه هجوم بردند. 18ماه قبل از حمله، محاصره غزه حتي در حد ارسال غذا و دارو كامل شده بود. سلاح كه جاي خود را داشت. اما تا آخرين روز جنگ 22روزه، نه تنها ارتش اسرائيل نتوانست وارد خاك غزه شود بلكه هدف حداقلي توقف شليك كاتيوشاهاي مقاومت اسلامي فلسطين نيز برآورده نشد.
4 سال بعد از جنگ 2008، وضعيت موازنه قوا براي اسرائيل بهتر نشده كه به مراتب بدتر شده است. از يك سو رژيم حسني مبارك به عنوان پشتوانه و پشتگرمي مهم اشتغالگران قدس فرو پاشيده و از طرف ديگر جريان مقاومت اسلامي در مرزهاي شمالي و جنوبي فلسطين قدرتمندتر شده است. اكنون منابع صهيونيستي مي گويند تعداد موشك هاي حزب الله از 10 هزار فروند به 60 تا 70 هزار فروند رسيده و برد آنها افزايش يافته است. همين منابع درباره توان موشكي حماس نيز مي گويند مقاومت اسلامي فلسطين اكنون داراي حدود 12هزار فروند موشك موثر مي باشد كه يكي از آنها موشك هاي فجر است. حماس با اين موشك ها توانسته مراكز استراتژيك تل آويو، صحراي نقب (نزديكي ديمونا) و بيت المقدس را در تيررس خود درآورد. حماس در همين دو روز گذشته با اسقاط 2 هواپيماي شناسايي و جنگي دشمن و حمله به تل آويو و نيز كنست در بيت المقدس، چشمه هايي از توسعه قدرت خود را به رخ كشيد. تل آويو از 21سال پيش در معرض حمله موشكي قرار نگرفته بود و حالا حماس به تدريج بعضي برگ هاي برنده را رو مي كند تا ثابت شود قدرت اطلاعاتي اسرائيل به موازات تحليل قدرت نظامي اين رژيم رو به ضعف نهاده است.
2- با اين اوصاف و به رغم زيان هاي استراتژيك كه اسرائيل با آن مواجه خواهد شد، مي توان گفت اقدام سران تل آويو رفتاري از سر گيجي و ترس و اضطرار و استيصال بوده است. آنها به روال دو جنگ 2006 و 2008 و به شهادت گزارش كميته تحقيق وينوگراد، فاقد رهبري سياسي داراي كفايت و توانمند در زمينه تدبير براي خروج آبرومندانه از جنگ هاي اين چنيني هستند. رژيم صهيونيستي به ويژه در چند سال اخير بحران چند لايه اي را در حوزه هاي اقتصادي، سياست داخلي، سياست خارجي و امنيت منطقه اي سپري مي كند. در حالي كه بيداري اسلامي در اطراف مرزهاي فلسطين اشغالي در جريان است و مقامات رژيم صهيونيستي از زلزله 9ريشتري سخن مي گويند، بحران در راس حاكميت منجر به انحلال پارلمان و اعلام برگزاري انتخابات زودرس شده است. همزمان آشوب هاي اقتصادي- اجتماعي بي سابقه اي كه هراز چندگاه در خيابان هاي تل آويو و برخي شهرهاي ديگر پديدار مي شود، عرصه را براي رژيم فاقد هويت و انسجام ملي تنگ تر مي كند. خيلي از كشورهاي دنيا دستخوش آشوب و بحران هستند اما فقط در رژيم اسرائيل بود كه 12نفر درخيابان ها خودسوزي كردند. در بيرون از مرزهاي جعلي، رژيم آمريكا پشتوانه محكم اشغالگري بوده اما حالا 16نهاد اطلاعاتي گزارش مبسوط و محرمانه اي را تهيه مي كنند كه گزاره هاي كليدي آن اين عبارات است: «اسرائيل بزرگترين خطر براي منافع ملي آمريكاست. روابط واشنگتن با 57 كشور اسلامي به خطر افتاده است. آمريكا با تحولات فعلي بايد براي خاورميانه بدون اسرائيل آماده شود».
براي رژيم بي ريشه اي كه با حمايت هاي ويژه سياسي و اقتصادي آمريكا سر مي كند، اين قبيل اتفاقات به هم تنيده، حكم مرگ را دارد. در چنين اوضاع بغرنجي، پهپاد تجسسي حزب الله براي چندمين بار وارد آسمان فلسطين اشغالي و منطقه استراتژيك نقب مي شود و به حباب «سپر موشكي گنبد آهنين» تلنگر مي زند. بلافاصله آشوب رسانه اي در تل آويو برپا مي شود مبني بر اينكه اگر نوبت بعدي تل آويو را بزنند، تعجب نخواهيم كرد. سرافكندگي در برابر ايران پس از يكي دو سال تهديد و پرزور يافتن سنبه ايران، موضوع ديگري خارج از حوصله اين نوشتار است. در چنين شرايطي، راه انداختن يك درگيري كوچك در غزه و ايجاد آرايش جنگي، اگر هيچ خاصيتي نداشته باشد كه ندارد شايد لااقل بتواند شهروندان نيم بند صهيونيست را مرعوب و منسجم كند يا چنان ترس را بر آنان مستولي سازد كه موقتا دنبال اعتصاب و اعتراض و اغتشاش خياباني نباشند. نتانياهو نيز شايد بدين ترتيب بتواند نمدي از اين كلاه براي خود در انتخابات ژانويه بدوزد.
3-حمله به غزه براي كتمان انواع بحران هاي لاعلاج اسرائيل، نقض غرض است. استيصال و ناتواني در اين جنگ در هر دو احتمال- طولاني شدن يا توقف زودهنگام جنگ- لطمه بزرگي به قدرت رو به افول اسرائيل خواهد بود. ترساندن اتباع خود به قصد برقراري ثبات و امنيت در حاكميت، با اصابت موشك هاي جديد حماس وسعت غيرقابل كنترل پيدا مي كند و اين يعني اينكه مهاجران به خطا در اين سرزمين اشغالي اقامت گزيده اند. از ديگر سو خبط اخير نتانياهو- باراك، شكاف موجود ميان جهان اسلام و آمريكا را تشديد خواهد كرد همچنان كه به عنوان يك رويداد راهبردي ديگر، باعث در اولويت قرار گرفتن مسئله فلسطين و تهديد اسرائيل نزد ملت هاي منطقه به جاي پروژه هاي جعلي نظير سوريه خواهد شد. بعد از موج 2 سال پيش بيداري اسلامي و انقلاب ملت ها، مثلث «آمريكايي- عبري- عربي» كوشيدند ضمن بحران سازي در سوريه و ايجاد انفعال در ميان دولت هاي جديد منطقه، بهار عربي مدعايي را مصادره به مطلوب كنند و موجي از فشار را عليه جبهه مقاومت به واسطه نقش آفريني تركيه اخواني و قطر و عربستان سازمان دهند. ادعا اين بود كه الگو را نبايد از ايران شيعه بلكه تركيه يا مصر سني اخواني اخذ كرد. البته همان زمان هم سوال بود كه آمريكاي طرفدار جنگ هاي صليبي و تركيه مدعي دموكراسي شبه سكولار چگونه مي توانند با رژيم هاي مرتجع و خودكامه قطر و سعودي (وهابي مسلك) و يا تروريست هاي تندرو القاعده متحد شوند؟! در عين حال به اعتبار حوادث متعدد، مسئله فلسطين در حال كمرنگ شدن بود.
خبط بزرگ حمله به باريكه غزه بار ديگر آشكار كرد كه قطب بندي و تقسيم بندي اصلي همان قطب بندي «جبهه اسلامي- غرب» و مسئله اولويت دار مسئله فلسطين است. اكنون جهان اسلام منتظر است تا ببيند كشورهاي بسيج كننده گروه هاي مسلح در سوريه براي ارعاب و ترور، در قبال تجاوز رژيم صهيونيستي و مظلوميت مسلمانان غزه كدام اقدام عملي را انجام مي دهند؟ دولت هاي اسلامي به ويژه تركيه و مصر در اين آزمون محك زده مي شوند. ميدان جنگ غزه، مانند هر ميدان جنگ ديگري موقعيت عيارسنجي ادعاها و هويت هاست. اينجا ديگر نمي توان يكي به نعل و يكي به ميخ زد. در نگاه ناظران منطقه اي، شليك موشك هايي نظير فجر5 از سوي مقاومت اسلامي نشان مي دهد كه ايران در حمايت از جبهه مقاومت اسلامي به دعواي ساختگي شيعه و سني كمترين اعتباري قائل نشده است. اكنون مي مانند ديگر كشورهاي اسلامي كه روزگاري القدس العربي و عمروموسي و ديگران درباره برخي از آنها گفتند «در حالي كه ايران موشك به فضا مي فرستد و پله هاي قدرت علمي را يكي پس از ديگري درمي نوردد، برخي از دولت هاي عربي دنبال آنند كه چگونه ديوارهاي آهني و بتوني بسازند و مانع از دسترسي مردم غزه به جهان خارج (از جمله مصر) شوند». رزمندگان حماس و صدها ميليون ناظر مسلمان در منطقه اكنون بهتر از هميشه مي دانند كه دوصد گفته و وعده دولت ها به اندازه نيم كردار جمهوري اسلامي در حمايت از ملت مظلوم فلسطين اعتبار ندارد.
آخرين اقدام سبعانه رژيم صهيونيستي، عملا به امت اسلامي ديكته مي كند كه به جاي كرنش و نرمش و سازش، فرمان پروردگار را عملي كنند كه «واعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدّوالله وعدّوكم». چاره اي جز قدرتمند شدن و استقامت و مقاومت نيست. و البته پيام مهمتري در ميان است. خبط اخير رژيم اسرائيل در طليعه ماه محرم بار ديگر ماجراي قيام اباعبدالله الحسين(ع) را سزاوار مطالعه و تأسي مي كند. بي ترديد جهان ستم كشيده و مستضعف براي نجات و عزت چاره اي جز رويكرد به اين فرمول الهي ندارد. به عبارت ديگر به تدريج، اين دكترين تبديل به محور وحدت در ميان امت اسلام و حتي وحدت با مستضعفان غيرمسلمان خواهد شد همان گونه كه فاصله هاي ميان ايران و حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامي در فلسطين را از ميان برداشته است.
4- جمهوري اسلامي ايران در كنار نقش آفريني مستقل مي تواند ظرفيت هاي سازمان كنفرانس اسلامي و جنبش عدم تعهد را دست كم از بعد فشار رواني و سياسي، به ميدان دفاع از ملت مظلوم فلسطين فرا بخواند. اتحاديه عرب البته در اين ميان تا به امروز امتحان بدي پس داده و سوال طبيعي اين است كه آيا گروهي كه در ماجراي حمايت از گروه هاي تروريست در سوريه نقش آفريني كرد، حاضر است از مردم مظلوم غزه در برابر اشغالگران صهيونيست دفاع كند؟ مصر البته داراي نقش منحصر به فردي است و دولت اين كشور بايد همزبان با ملت و در صيانت از امنيت در معرض تهديد خود به ميدان بيايد. لغو معاهده كمپ ديويد و اجازه امدادرساني به غزه از طريق گذرگاه رفح كمترين توقع از دولت جديد مصر است. در اين ميان سزاوار است وزارت امور خارجه محور سلسله رايزني هاي فوري با دولت هاي اسلامي براي مقابله فشار صهيونيست ها و حمايت از مقاومت اسلامي فلسطين باشد.
محمد ايماني
 


قولنج (گفت و شنود)

گفت: روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» چاپ تل آويو نوشته است مقامات اسرائيلي قدرت موشكي حماس را دستكم گرفته بودند.
گفتم: در جنگ 22 روزه هم دچار همين خطا شده بودند.
گفت: نوشته است نتانياهو باور نمي كرد حماس موشك هايي داشته باشد كه بتواند به تل آويو هم حمله كرده و حتي جنگنده «اف-16» اسرائيل را نيز سرنگون كند.
گفتم: در خبرها آمده است كه ملت هاي مسلمان منطقه براي مقابله مستقيم با ارتش اسرائيل لحظه شماري مي كنند.
گفت: همين روزنامه «يديعوت آحارونوت» نوشته است: نتانياهو و چند مقام ديگر اسرائيلي بعد از شليك موشك هاي گراد و فجر به پناهگاه ها رفته اند.
گفتم: رو كه نيست؟ سنگ پاست!... آقا فيله پاشو ميذاره روي روباهه و آقا روباهه با اين كه كمرش شكسته و دنده هاش له شده بود، گفت؛ آخيش قولنجم شكست!
 


احمدي نژاد در ديدار وزراي شركت كننده در اجلاس اسكاپ تاكيد كرد

استفاده از توانمندي هاي اسكاپ براي تجديدنظر در مباني مديريت جهاني

رئيس جمهور در ديدار كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل در آسيا و اقيانوسيه(اسكاپ)گفت: بايد از ظرفيت هاي گسترده اسكاپ در جهت حركت در مسير ايجاد نظم عادلانه در جهان براي دستيابي جامعه بشري به سعادت استفاده كرد .
محمود احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به اين مطلب افزود: همه كشورهاي عضو كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل در آسيا و اقيانوسيه در حقيقت در يك جبهه قرار دارند، چرا كه نمي توانيم بدون محبت و عدالت و در كنار هم بودن زندگي و حركت كنيم.
وي مشاركت فعال شركت كنندگان دراين اجلاس را تحسين و اظهار كرد: مطمئناً اين اجلاس و بيانيه تهران پايان راه نيست و بايد از ظرفيت هاي گسترده اسكاپ در جهت حركت در مسير ايجاد نظم عادلانه در جهان براي دستيابي جامعه بشري به سعادت استفاده كرد.
رئيس جمهور هدف از برگزاري اين قبيل اجلاس ها را ساختن زندگي بهتر توصيف كرد و گفت: مشخص است كه زندگي بهتر تنها در برخورداري مادي خلاصه نمي شود، همگان به دنبال زندگي سعادتمند همراه با رفاه و آرامش در امنيت و صلح پايدار هستند .
وي با طرح اين پيشنهاد كه اعضاي اسكاپ اجلاس ويژه اي براي بررسي شصت سال اجراي برنامه توسعه در جهان و مباني مورد نياز جامعه بشري تشكيل دهند، اظهار داشت: در اين اجلاس ويژه مي توان ضمن تبادل تجربيات و پيشرفت امور، با بررسي و تجديدنظر در مباني موجود به يك تفاهم جدي در خصوص مباني توسعه دست يافت.
گفتني است، پيش از سخنان احمدي نژاد، بهروز مرادي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، گزارشي از اقدامات و برنامه هاي انجام شده در اجلاس كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) ارائه كرد .
وي با بيان اينكه امروز هزينه هاي كسري بودجه دولت هاي سرمايه داري توسط ملت هاي ساير كشورها پرداخت مي شود، يادآور شد: بيش از 16 هزار ميليارد دلار بدهي خارجي آمريكا به معناي وجود كسري بودجه و تورم است و اين سوال وجود دارد كه آيا آنها خودشان اين فشار را تحمل مي كنند و يا به ديگر كشورها منتقل كردند.
 


سخنگوي اشتون اعلام كرد

نشست 1+5 درباره ايران 21 نوامبر در بروكسل

سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه نمايندگان 1+5 ، 21 نوامبر (1 آذر) در بروكسل پيرامون برنامه هسته اي ايران با هم ديدار خواهند كرد.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: «كاترين اشتون»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا چهارشنبه آينده در بروكسل ميزبان نمايندگان شش كشور موسوم به 1+5 خواهد بود.
براساس اين گزارش اين اولين مذاكرات بين 6 كشور پس از انتخابات مجدد باراك اوباما به رياست جمهوري آمريكا در تاريخ ششم ماه نوامبر است. رويترز مدعي است كه با انتخاب مجدد اوباما، اميد به بقاي راهكار ديپلماتيك در خصوص مسئله هسته اي ايران افزايش يافته است.
رويترز افزود: سخنگوي اشتون، ديدار 21 نوامبر نمايندگان شش كشور را بخشي از مشاوره هاي مداوم براي يافتن راه حل ديپلماتيك براي برنامه هسته اي ايران دانسته است.
پيش از اين خبرگزاري آسوشيتدپرس هم به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش داده بود كه به احتمال زياد گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران روز جمعه (ديروز) منتشر خواهد شد.
آسوشيتدپرس به نقل از منابع ديپلماتيك خود مدعي شده است كه ظرفيت غني سازي ايران در سايت هسته اي فردو افزايش يافته است. اين خبرگزاري همچنين خبر داده است كه گزارش آژانس بين المللي انرژي هسته اي در مورد برنامه هسته اي ايران روز جمعه منتشر مي شود.
يكي از ديپلمات هاي مورد استناد آسوشيتدپرس به اين خبرگزاري گفته است كه ايران در چند روز آينده قادر خواهد بود تا غني سازي 20درصد خود را با 700 سانتريفيوژ در تأسيسات هسته اي فردو ادامه دهد. اين تعداد از سانتريفيوژها دو برابر تعدادي است كه تاكنون فعال بوده است. بنا بر اين گزارش، با راه اندازي اين سانتريفيوژها، زمان لازم براي رسيدن ايران به سطح غني سازي لازم براي توليد تسليحات هسته اي نصف مي شود.
البته دو ديپلماتيك ديگري كه آسوشيتدپرس با آن ها مصاحبه كرده است، عدد 700 سانتريفيوژ را تائيد نكرده اند، اما هر دوي آنها تأكيد كرده اند كه ايران در چند ماه گذشته تعداد قابل توجهي به سانتريفيوژهاي سايت فردو افزوده است. اين سانتريفيوژها هنوز آغاز به كار نكرده اند. اما راه اندازي آن ها تنها چند روز زمان مي برد.
 


در سازمان ملل متحد مطرح شد

هشدار ايران نسبت به بهره برداري سياسي از شوراي حقوق بشر

سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل در نشست مجمع عمومي نسبت به تلاش برخي كشورها براي بهره برداري سياسي از شوراي حقوق بشر و خدشه به اعتبار آن هشدار داد.
اسحاق آل حبيب، سفير و معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در نشست مجمع عمومي اين سازمان كه براي بررسي گزارش سالانه شوراي حقوق بشر برگزار شده بود، با تاكيد بر اهميت كاركرد شوراي حقوق بشر سازمان ملل و مشاركت فعال ايران در آن نسبت به تلاش برخي كشورها براي بهره برداري سياسي از اين شورا و خدشه به اعتبار آن هشدار داد.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان با اشاره به تلاش ها براي اصلاح سازوكار شوراي حقوق بشر سازمان ملل بر جلوگيري از سياسي كاري در اين نهاد بين المللي تاكيد كرد.
وي با تاكيد بر اهميت نقش شوراي حقوق بشر براي بهبود ساختار حقوق بشر در سازمان ملل، تاسيس آن را گامي به جلو و فاصله گرفتن از كميسيون حقوق بشر سازمان ملل دانست كه اعتبار آن به دليل سياسي كاري خدشه دار شده بود.
اسحاق آل حبيب افزود: شوراي حقوق بشر سازمان ملل بايد محلي براي گفتگو و بحث ميان كشورها بوده و تفاوت هاي فرهنگي و ملي ميان كشورهاي مختلف جهان را در نظر بگيرد.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان با ابراز نگراني از تلاش برخي كشورها براي تاثيرگذاري بر عملكرد شوراي حقوق بشر سازمان ملل گفت: برخي كشورها هنوز تلاش دارند از اين نهاد و كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل بهره برداري سياسي كرده و شكي نيست كه برخي قطعنامه هاي آن در راستاي اهداف سياسي صادر مي شود.
وي تصريح كرد: شوراي حقوق بشر بايد با سازوكاري مشخص با تحميل معيارها، تفسيرها و ديدگاه هاي خاص برخي كشورها بر آن مقابله كند.
اسحاق آل حبيب همچنين بر تعهد جمهوري اسلامي به حقوق بشر و رعايت موازين آن تاكيد كرده و گفت: سياست ما همكاري و اقدام متقابل براي گسترش و حمايت از حقوق بشر بوده كه در منشور سازمان ملل نيز ذكر شده و در عين حال رويكرد ما پرهيز از سياست يك بام و دو هوا و سياسي كاري است.
سفير و معاون نمايندگي كشورمان در پايان تاكيد كرد: ايران براي گسترش مباني حقوق بشر براساس همگرايي فرهنگي و ارزش هاي جهان شمول تلاش كرده و در اين راه از هرگونه همكاري با سازمان ملل و از جمله كميسارياي عالي حقوق بشر اين سازمان استقبال مي كند.
 


3 وزير كابينه اين هفته به بهارستان مي روند

وزراي نفت، اقتصاد و ورزش و جوانان اين هفته براي پاسخگويي به پرسش تعدادي از نمايندگان در صحن علني مجلس حاضر مي شوند.
به گزارش فارس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روزهاي يكشنبه، سه شنبه و چهارشنبه اين هفته تشكيل جلسه علني مي دهند.
بررسي سؤال نادر قاضي پور و جواد جهانگيرزاده نمايندگان اروميه از رستم قاسمي وزير نفت در دستور كار جلسات علني هفته آتي خانه ملت قرار دارد.
مجلسي ها همچنين سؤال عده اي از نمايندگان مجلس از سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي را نيز مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.
محمد عباسي وزير ورزش و جوانان با حضور در يكي از جلسات علني هفته بعد پارلمان، به پرسش سيداحمدرضا دستغيب نماينده شيراز پاسخ مي دهد.
گزارش كميسيون اقتصادي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور هفته آينده در صحن علني مجموعه بهارستان بررسي مي شود.
رسيدگي به گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات مبني بر رد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد آموزش و پرورش درباره نحوه گزينش و اعزام معلمان به خارج از كشور از ديگر دستور كارهاي جلسات هفته آينده مجلس است.
 


با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) صورت گرفت

دستگيري عوامل تروريستي سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه در خوزستان

به همت وزارت اطلاعات عناصر تروريستي وابسته به سرويس هاي اطلاعاتي در استان خوزستان دستگير شدند.
روابط عمومي وزارت اطلاعات در اطلاعيه اي اعلام كرد: با الطاف الهي و توجهات حضرت ولي عصر(عج) و با تلاش هاي شبانه روزي سربازان گمنام امام زمان(عج)، در چند روز گذشته تعدادي از عناصر تروريست وابسته به سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه كه با انجام چندين مورد بمب گذاري در شبكه هاي انرژي استان خوزستان درصدد اخلال در امنيت استان و ايجاد ناامني در زندگي شهروندان خوزستان بودند، به همراه مقدار قابل توجهي مواد منفجره و اقلام ارسال شده از يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس شناسايي و بازداشت شدند.
اين عناصر با هدايت سرويس هاي جاسوسي غربي- صهيونيستي درصدد اقدامات خرابكارانه ديگري بودند كه به لطف الهي كشف و خنثي شد.
در اين عمليات تعداد هفت بمب آماده انفجار و وسايل ارتباطي و مخابراتي كشف و ضبط شده است؛ اطلاعات تكميلي مربوط به اين تيم تروريستي متعاقبا به استحضار ملت شريف ايران خواهد رسيد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ آمريكا خيال كرده كه خاك ايران هم برايش مثل پاكستان و افغانستان است و هر از چندگاهي با هواپيماهايش به خاك ما تجاوز كند. اين آخرين پيام ملت ايران است كه نه تنها پهپاد آمريكايي كه حتي در صورتي كه گنجشكي از سوي آمريكا به خاك ملت شهيدپرور ايران وارد شود منتظر پاسخ كوبنده از سوي ملت باشند.
يك شهروند
¤ اگر چه ملت صبور ايران وضع و اوضاع گراني و تورم بوجود آمده را به هر طريقي تحمل مي كنند و انقلاب به سلامت از اين مقطع عبور خواهد كرد ولي كساني كه مسئوليت گرفته اند براي گره گشايي از مشكلات مردم بايد هرچه در توان دارند به ميدان بياورند و به وظيفه خود عمل نمايند.
6263---0938
¤ صاحب منصب و سياستمداري كه فهم و درك درستي از اشارات ولي امر مسلمين، رهبر معظم انقلاب نداشته باشد، از نظر ملت انقلابي، الفباي سياست را نياموخته و فاقد هر نوع شخصيت سياسي و ارزشي و اسلامي است.
9005--3190
¤ انتقاد از آموزنده نبودن برنامه تلويزيوني خنده بازار زياد وارد نيست چرا كه اينگونه برنامه ها فقط جنبه سرگرمي دارند و مي توانند از روي آوردن شهروندان به برنامه هاي مبتذل ماهواره ها جلوگيري بكنند. بر سر نشاط آوردن مردم در شرايط فشار اقتصادي و تورم يك ضرورت است و لازم نيست تمام برنامه هاي سيما آموزنده هم باشند.
5240---0911
¤ در سريال تلويزيوني «راستش را بگو» كه از شبكه يك سيما پخش مي شود در خود فيلم يك دروغ وجود دارد و آن خلوت نشان دادن ايستگاه هاي مترو مي باشد كه چنين چيزي واقعيت ندارد و ارائه چنين تصويري غيرمطابق با واقع در فيلم نوعي دروغ است.
احمدزاده
¤ توصيه هاي پليس به هيئت هاي عزاداري در ايام محرم خيلي بجا بود ولي چرا همين دستگاه و نهاد برنامه اي براي جلوگيري از صداي بلندگوي مجالس عروسي هاي مبتذل و مزاحم براي شهروندان ندارد و اگر دارد اجراء نمي كند.
5298---0917
¤ يكي از دلايل افزايش سن ازدواج براي دختران اشتغال آنان و عدم نياز مالي است. بنابراين بايد كشور به گونه اي مديريت بشود كه در اين كار تعديل صورت بگيرد.
1706---0913
¤ اگر قضاوت منصفانه نسبت به دولت داشته باشيم بايد اعتراف بكنم دولت در طول 7 سال گذشته به اندازه 17 سال براي نظام كار كرده و موجب پيشرفت در عرصه هاي مختلف شده است ولي معلوم نيست چرا در سال آخر، كار را مقداري شل كرده است و نظارت گذشته را ندارد.
9802---0918
¤ عرض مي كنم خواندن تاريخ گذشتگان براي سرگرم شدن نيست بلكه بايد از حوادث گذشته عبرت گرفت و راه آزموده را دوباره نيازماييم چرا كه خسارت است.
4147---0937
¤ در صورت عملي شدن تصميم دولت كانادا در توقيف اموال سفارت ايران در آن كشور بايد فوراً عبور كشتي كانادايي از تنگه هرمز ممنوع شود. در رابطه با فرانسه نيز بايد همين اقدام و واكنش نشان داده شود. بايد دشمنان دستشان بيايد كه برخورد با ايران براي آنان هزينه دارد.
5240---0911
¤ مگر تمام بانك ها تحت مديريت بانك مركزي نيست پس چرا نظارت مستمر و قوي نسبت به امور جاري بانكها صورت نمي گيرد كه در هر ماه شاهد اختلاس از بانك ها باشيم. اگر يك مورد در ديگر كشورها رخ مي داد رئيس بانك مركزي استعفا مي داد. اين چه سيستمي در بانكهاست كه يك كارمند جز نيز قادر است به راحتي 5/3 ميليارد تومان اختلاس نمايد.
علي مرداني
¤ مهدي هاشمي براي محاكمه به ايران آمده يا براي چكاپ خود؟
9005---0913
¤باور كنيد من و بسياري از جوانان كشور مجروح جنگ نرم دشمن هستيم كه اين آقايان به اصطلاح اصلاح طلب مجري آن بودند.
4147---0912
¤ تحريم هاي اخير دولت آمريكا پس از پيروزي مجدد اوباما بر ضد كشورمان بيانگر ضعف و استيصال آمريكا در مقابل ايران است. اين تحريم ها جنبه تبليغاتي براي اميدواركردن اپوزيسيون است كه دچار بحران هويت شده اند.
8007---0919
¤ با تشكر از كيهان و چاپ مقاله روزنامه آلماني در واقعيت قدرت اقتصادايران كه خيلي اميدواركننده است متأسفانه در داخل كشور برخي رسانه ها و جريانهاي چپ و راست و فتنه و ساكنين و بازي خوردگان رأس فتنه و حلقه انحرافي و... به بهانه دشمني با دولت روزانه به سياه نمايي و نااميد كردن مردم مشغولند.
6111---0912
¤ از مسئولين دولتي بويژه وزير نيرو درخواست مي شود چاره اي براي درياچه هامون كه 13 سال است خشكيده نمايند. مگر سيستان و بلوچستان زماني انبار غله كشور نبوده است كه حال به خاطر مشكل آب دچار مشكل شده است.
1529---0915
¤ دانشجوي ترم سوم مديريت بازرگاني هستم. بسيار مشتاقم همزمان در دو رشته در دو دانشگاه تحصيل نمايم مي گويند نمي شود چرا؟ اگر كسي بخواهد پيشرفت كند آنهم براي مملكت خود چرا مانع مي شوند؟ از مسئولين امر درخواست حل مشكل ياد شده را دارم.
يك جوان دانشجو از شهرستان ماكو
¤ جايگاه سوخت گاز سر خاتون آباد شهرستان پاكدشت چندماه مي شود كه تعطيل شده و شهروندان با مشكل مواجه شده اند. رفع اين مشكل مقداري مساعدت و تلاش مسئولين شهر را مي طلبد كه اميدواريم عملي شود.
7642---0919
¤ معلوم نيست چرا هر سال در ايام بارندگي سال خيابان هاي محله چيتگرشمالي تهران را كنده كاري مي كنند. امسال اين وضعيت به هم ريخته محله با ايام محرم و عزاداري سيدالشهداء نيز تقارن پيدا كرده كه كار را مشكل تر مي كند.
9173---0936
¤ دبستان علامه طباطبايي در منطقه 2 معلم ورزش ندارد با اينكه آموزش و پرورش به خاطر اهميت آن به 3 ساعت افزايش يافته است ولي متاسفانه بچه هاي اين مدرسه در اين سه ساعت بيكارند و هيچ كار مفيدي انجام نمي دهند.
ولي يك دانش آموز
¤ چندين سال است كه عضو تعاوني مسكن مهر 51خرم آباد هستم به رغم واريز پول براي مسكن مسئولان شركت تعاوني با بهانه هاي واهي از پاسخگويي طفره مي روند از مسئولين استان درخواست مساعدت دارم.
3179---0916
¤ خبرنگار اخبار 30:20 شبكه دوم سيما خبر تصويب طرح مخالفت مجلس با اجراء مرحله دوم هدفمندي يارانه ها را اعلام و گزارش مصاحبه با چند شهروند موافق با اين كار مجلس را پخش مي كند خدا وكيلي معني اين كار چيست؟
2385---0913
¤ براي اطلاع مسئولين بنويسيد نبود پل هوايي عابرپياده در چهارراه معراج خوراسكان اصفهان جان صدها دانش آموز تعداد 4 باب مدرسه اين منطقه را تهديد مي كند. چرا هيچ مسئولي در اين رابطه احساس مسئوليت نمي كند؟
0142---0913
 


لوموند ديپلماتيك:

اروپا بلور ترك برداشته است (خبر ويژه)

دموكراسي در اتحاديه اروپا به لطف بحران اقتصادي به حال تعليق درآمده و نوعي سزاريسم حاكم است كه مي تواند به فاشيسم بينجامد.
نشريه فرانسوي لوموند ديپلماتيك با انتشار ارزيابي فوق درباره بحران سياسي- اقتصادي موج، در اتحاديه اروپا نوشت: نيشخندي تلخ، تشويق يا نقشي برگور؟ اهداي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا در ماه گذشته، باعث شگفتي شد چرا كه در همان زمان بانك مركزي اروپا و كميسيون بروكسل جنگي بودجه اي- رياضتي بر عليه كشورهاي عضو براه انداخته بودند. چنين بزرگداشتي البته در مورد ماهيت رژيم سياسي اتحاديه اروپا پرسش برانگيز است.
اين نشريه با يادآوري عباراتي از زيگموند فرويد مي نويسد: «اگر ما بلوري را به زمين بزنيم، متلاشي خواهد شد، اما به شيوه اي ويژه؛ از شكسته شدن آن، بنا به بافت لايه هاي تشكيل دهنده اش، ذراتي به دست مي آيند كه شكل آنها، هر چند ناپيدا، پيشاپيش بنا به ساختار بلور تعيين شده است.» اين نظر فرويد كه در سال هاي 1930 درباره بيماران رواني گفته شده، در مورد بيماران سياسي هم صدق مي كند. در صف نخست اين بيماران اتحاديه اروپا قرار دارد، ساختاري كه ترك برداشته و رخنه در آن افتاده است.
در ادامه گزارش لوموند ديپلماتيك آمده است: بحران اقتصادي اي كه از سال 2007 آغاز گشت، تناقضهاي دروني ساختار اروپايي را برجسته كرد و نشان داد كه اتحاديه اروپا برسياست زورگويي استوار است و زمينه آن را دارد كه ساز و كارهاي دمكراتيك را با توجه به بحران هاي اقتصادي و مالي به تعليق بكشاند. از چهار سال پيش، نهادهايي چون بانك مركزي و كميسيون اروپايي تن به هيچ گونه كنترل مردمي نمي دهند. اين نهادها با همراهي فعالانه طبقات حاكم كشورهايي چون ايرلند، مجارستان، روماني، يونان، ايتاليا، اسپانيا، پرتغال و فرانسه،... برنامه هاي خود را به مردمان اين كشورها تحميل كرده اند.
نويسنده با مرور چهار بحران اقتصادي در سال هاي 2007، 2008، 2009 و 2011 كه تا به امروز تداوم يافته، تأكيد مي كند: ورشكستگي چهارمين بانك سرمايه گذاري جهان يعني لمن برادرز در سال 2008 ضربه نخست براي بردن نظام مالي جهاني به لبه پرتگاه ورشكستگي بود. در سال 2009 نيز اروپا در مركز بحران اقتصادي قرار مي گيرد و گردونه جهنمي به راه مي افتد؛ بالا رفتن نرخ بهره قروض دولت ها در كشورهاي پيراموني، همگاني شدن روش هاي انقباضي مالي، رشد كاهش يابنده و يا در حال سقوط آزاد. در چنين بحراني، همين كه بانك مركزي اروپا از دادن ضمانتهايش سر باز مي زند، حاكميت ملي كشورها در تركيب با واحد پولي يكسان يكسره به تهاجم سودخواهان سپرده مي شوند.
اين گزارش حاكي است: در مرحله چهارم بحران كه از ماه ژوئيه 2011 آغاز مي شود، بحران بدهي هاي كشورهاي پيراموني اروپا به برخي كشورها در قالب اروپا چون ايتاليا كشانده مي شود. تمامي قاره دوباره در بحران، و به ويژه كشورهاي جنوب در ركود اقتصادي فرو مي روند. در همين زمان بحران اقتصادي بيش از پيش سياسي مي شود. تنش هايي در سطح جهاني، و به ويژه در كشورهايي چون اسپانيا، ايتاليا، پرتغال و يونان كه در درون تلاطم هاي اقتصادي قرار دارند، روي مي دهند. نقش بنياد مالي جهاني (IIF) در اين دوران نقشي اساسي است. اين بنياد، كه به گونه اي براي شركت هاي مالي جهاني لابي گري مي كند، تمامي نيرويش را براي فشار آوردن به نمايندگان دولت هاي ملي و اتحاديه اروپا به كار مي گيرد.
لوموند ديپلماتيك با پيش بيني بناپارتاليسم و فاشيم و نازيسم به اروپا مي نويسد: اروپا از آغاز بحران پي درپي نشانه هاي يك رژيم خودكامه را از خود نشان داده است. اكنون تكنوكرات هاي فاقد مشروعيت روي كار مي آيند. آنتونيوگراشي نظريه پرداز ايتاليايي اين گرايش به خودكامگي نظامهاي دمكراتيك در دوران بحراني را «سزاريسم» مي نامد. در سده 19 و در نيمه نخست سده 20، بيشتر از درون ارتشها بود كه سزاريسم سر برمي آورد. ناپلئون بناپارت، اتو ون بيسمارك و بنيتو موسوليني 3 چهره نمادين اين جريان بوده اند. سزاريسم نام خود را از ژنرال رومي محبوب مي گيرد. سازوكار فعلي اتحاديه اروپا گونه اي از سزاريسم است. پس از جنگ جهاني دوم، بعضي از نهادهاي دمكراتيك از جمله دادگاه قانون اساسي و بانك هاي مركزي مستقل بيش از پيش در اروپاي غربي قدرتمند شدند. نظريه اي كه بر مبناي آن نخبگان آن زمان اروپا رفتار مي كردند اين بود كه نظام هاي خودكامه «همزاد»، يعني نازيسم و استالينيسم، فرآورده «زياده روي» در دمكراسي بوده اند. به همين دليل بايد دمكراسي را از انحراف خودش بركنار نگه داشت. از همان آغاز پيدايش، برنامه اتحاديه اروپا در درون اين نگرش دور نگه داشتن مردمان از قدرت پا گرفته است. اين جريان از سال 2009 شدت بيشتري گرفته است. اتحاد اقتصادي و پولي به ابزار اعمال قدرت در مديريت اقتصادي و اجتماعي ناشي از بحران تبديل شده اند. چنين است كه برخلاف آن چه رسانه هاي حاكم و روشنفكر اروپاي ليبرال مي خواهند بباورانند، گزينه پيش رو، پيگيري ساختن اتحاديه اروپا در مقابل بازگشت به ناسيوناليسم نيست بلكه گزينه اي است كه دو پديده متضاد را در برابر همديگر مي نهد؛ سزاريسم يا دمكراسي.

 


هاشمي اسطوره ما نيست اما در زمين ما بازي مي كند (خبر ويژه)

عضو متواري گروهك ملي-مذهبي خواستار استفاده اپوزيسيون از برخي مواضع هاشمي شد. وي در عين حال معتقد است جامعه به هاشمي اعتماد ندارد.
تقي رحماني در مقاله اي با طرح اين پرسش كه از هاشمي چه مي خواهيم، نوشت: برخي در نقد هاشمي از تاريخ گذشته او مي گويند كه غلط نيست اما هاشمي هنوز بر سر خواسته هاي تير ماه 88 تأكيد دارد هاشمي آزادي زندانيان سياسي انتخاباتي، دلجويي از خانواده آسيب ديدگان؛ آزادي مطبوعات و گفتگو براي تفاهم را تكرار كرده هر از گاهي به شيوه خود حرف مي زند. اصلاح طلبان هم زماني كه رفرم را شروع كردند و باب ميل آزادي خواهان سخن گفتند متناسب منافع خود حركت مي كردند و هنوز هم چنين مي كنند. راديكال هاي آنان با نشريه ايران فردا حاضر به مصاحبه نبودند و بعد تندتر رفتند. پس هاشمي هم مطابق موقعيت و منافع خود عمل مي كند.
وي با بيان اينكه مخالفان سفت و سخت هاشمي چند دسته هستند، مي افزايد: جمعي را نظر بر اين است كه هاشمي بايد چون ما شود و دموكراسي خواه گردد تا پذيرفته شود؛ اين گونه خواسته نشان از امري غيرممكن مي دهد. در اين صورت منافع متفاوت افراد كه عامل اصلي موضع گيري هستند كجا مي رود؟ بايد بدون اسطوره سازي از همراهي راهبردي همه نيروها و افراد استفاده كرد. تازه توجه كنيم كه هاشمي به خاطر گذشته اش نمي تواند اسطوره شود.
وي كه پس از فتنه سال 88 به پاريس گريخت در ادامه اين تحليل مي نويسد: اعمال و مواضع هاشمي منتي بر ما ندارد چون در شرايط حاضر مخالف سياست هاي موجود است، ما هم هستيم. اين مخالفت را بايد براي تأثير بيشتر همسو كرد.
تقي رحماني نوشت: برخي دوستان مي گويند هاشمي در ساختن وضع فعلي نقش اصلي را داشته و خود خرابي ها را جبران كند. اما مگر اين ممكن است اگرچه غيرممكن نيست اما هاشمي ديدي دارد و منافعي و موقعيتي كه در آن زندگي مي كند و دليلي براي مواضع خود دارد كه البته ما به آن باور نداريم. اما چرا در سياست ما حداكثري هستيم؟! اين نگاه خطرناك است اين اشتباه را روشنفكران اول انقلاب با رهبر انقلاب، كردند و نتيجه خوبي نگرفتند. آفت اين نگاه آن است كه در اين روال ما به دنبال كسي مي گرديم كه با او بيعت كنيم و اين يعني فاجعه را طلب كردن.
وي با استناد به يكي از منافقين عضو سازمان مجاهدين (انقلاب) نوشت: آقاي (ابوالفضل) قدياني مي گفت من آقاي خميني را قبول داشتم اما بايد به سخن بازرگان هم گوش مي دادم كه به امام انتقاد مي كرد اما چنين نكردم در حالي كه بازرگان به گردن من حق داشت و اينها بودند كه امثال من را به آگاهي رسانده بودند اما من به امام ديد بيعت داشتم و اين ديد غلط بود.[!]
وي با ابراز تأسف از اختلافات كريم سنجابي و بازرگان در آستانه انقلاب اسلامي نوشت: بايد گفت كه رقابت فردي آقاي بختيار با مرحوم سنجابي و رقابت مرحوم سنجابي با بازرگان باعث شد به ناشناخته اي در عالم سياست اعتماد صددرصد كنند و در عمل به جاي همكاري با هم براي گرفتن امتياز از روحانيت، به رقابت باهم در جلب اعتماد از روحانيت بپردازند. هاشمي از اين اشتباه اين بزرگان سود جست. پس نقش نادرست راهبردي بزرگان خود را در ايجاد حوادث گذشته ببينيم. قرار نيست ما به دنبال منجي باشيم. با اين ديد حر زمانه شدن و منجي يابي و نقد هاشمي امري غير راهبردي است. حر زمانه شدن را نمي توان از هر كس انتظار داشت.
عضو گروهك ملي-مذهبي و نزديك به سازمان منافقين مي نويسد: فراموش نكنيم هاشمي از كارنامه خود جمع بندي و نظر دارد. از شرايط انقلاب تحليل دارد. درست بودن و نبودن گذشته افراد نياز به زمان و مرور تاريخ دارد تا همگاني شود. اما مگر موسوي، كروبي، خاتمي و تاج زاده يك باره تمام گذشته خود را نقد كردند يا تاكنون كرده اند يا خواهند كرد؟
اين ضد انقلاب مقيم فرانسه سپس به اعتماد جامعه به هاشمي پرداخت و نوشت: اما مهمترين مخالفت با همراهي راهبردي با هاشمي اين است كه جامعه به هاشمي اعتماد ندارد اين نقد را بايد با دقت بررسي كرد كه موضوع مناسب و قابل اعتنايي است. شرايط دموكراسي خواهان [ اسم مستعار جريان برانداز] و اصلاح طلبان را بايد بررسي كرد و موقعيت جنبش سبز را در نظر گرفت و... مانور هاشمي در حكومت است نه در جامعه. اگر فضا باز شد او مختار است كه انتخاب كند. اما هاشمي باعث شده كه معترضان به سياست هاي حاكميت، زمزمه مخالفت سر دهند، اين كشمكش امري تاكتيكي نيست بلكه امري واقعي است كه از تضاد منافع و موقعيت برمي خيزد، در نتيجه براي ما قابل اعتنا است.
وي ادامه مي دهد: مانور در دورن حاكميت حتي كار خاتمي هم نيست، كروبي و موسوي هم در حصرند. همچنين بسياري از نيروهاي سياسي طرفدار دموكراسي تحت فشار هستند و امكان فعاليت مؤثر از ايشان گرفته شده است. شايد همين فشار ما را عصباني كند كه تندتر شويم اما تند شدن بدون چشم انداز و قدرت لازم يعني بي اثر شدن نيروي مؤثر كه مي تواند كار مهمي كند. هر مانوري كه بتواند قدرت مطلقه را متزلزل كند خوب است. تا بتواند كشور را از تك گويي در اعلام مواضع به نقد تك گويي بكشد. اين به نفع است. منتها بايد اين صدا شنيده شود. هاشمي داراي اين توان است و حتي بازيگران بين المللي هم به اين مسئله توجه دارند. آنها به ميل ما رفتار نمي كنند. توان بازيگران داخلي را سنجش و بر روي آنها حساب باز مي كنند و هنر ما اين است كه به اين محاسبه پي ببريم تا بتوانيم بهتر عمل كنيم.
وي اضافه مي كند: در نتيجه هاشمي در درون حكومت مانور مي دهد وظيفه ما شيفتگي يا نفرت نيست چيزي كه در بعضي از مواضع دوستان مشاهده مي شود انگار به مخالف خود مي گويند بيا خواسته ما را انجام بده تا بعد ببينيم چه مي توانيم با تو بكنيم. بايد بپذيريم هر كس بازي خود را مي كند و نقاط مشترك را راهبرد تعيين مي كند. هاشمي تلاطم را در حد توان راه انداخته و باز ادامه مي دهد چرا كه بايد ادامه دهد. ما در اين ميانه چه مي كنيم اين مهم است. ما كه با خاتمي و هاشمي به دموكراسي نرسيده ايم كه از آنها عبور كنيم يا نااميد شويم. جامعه مدني و مبارزه مدني ايجاب مي كند كه از شيوه همه يا هيچ گذر كنيم.
 


VOA: آمريكا بر لبه پرتگاه مالي ايستاده است (خبر ويژه)

صداي آمريكا در گزارشي اعلام كرد دولت اين كشور بر لبه پرتگاه مالي ايستاده است.
بخش انگليسي VOA در گزارشي با عنوان «آمريكا بر لبه پرتگاه مالي» تأكيد كرد: توجه رئيس جمهور و كنگره پس از انتخابات اخير معطوف به پديده اي در عرصه اقتصاد آمريكا شده كه از آن به عنوان پرتگاه مالي ياد مي شود. اوباما جايگاه فعلي اقتصاد آمريكا را لبه پرتگاه خوانده است اگر دو حزب دموكرات و جمهوري خواه تا اول سال 2013 (يك ماه و نيم ديگر) به توافق نرسند، ايالات متحده با افزايش ماليات ها و كاهش هزينه هاي بسياري از مراكز و ادارات دولتي مواجه خواهد شد كه رقم آن به 600 ميليارد دلار مي رسد.
اين گزارش حاكي است: قوانين كنوني ماليات به تمامي شهروندان، فارغ از ميزان درآمدشان، اين امكان را مي دهد كه ماليات كمتري بپردازند. قانون تخفيف مالياتي سالهاست كه در آمريكا اجرا مي شود، اما مهلت اجراي آن در پايان سال جاري ميلادي به اتمام خواهد رسيد. دموكرات ها درصدد آنند كه ميزان مالياتي را كه ثروتمندان مي پردازند افزايش دهند و به تعبير ديگر ماليات پرداختي را منوط به ميزان درآمد كنند. عدم توافق قطعي نمايندگان دو حزب اصلي سياسي آمريكا تا شش هفته ديگر، كشور را به سمت ركوردي ديگر خواهد برد و از ميزان هزينه هاي مجاز ارتش و از بودجه بسياري از برنامه هاي اجتماعي كاسته خواهد شد. اين رويداد به ميزان بيكاري در جامعه آمريكا نيز دامن خواهد زد و به همين دليل به پرتگاه مالي تعبير مي شود. عدم توافقي است كه رئيس جمهوري آمريكا نسبت به آن هشدار داده است.
صداي آمريكا اضافه كرد: تاكنون اما توافقي ميان نمايندگان مردم از دو حزب دموكرات و جمهوري خواه حاصل نشده است و هيچ يك از دو طرف موضع خود را تغيير نداده اند. برخي تحليلگران اقتصادي برآنند كه در عين ممكن بودن، قدري دور از ذهن است كه دو حزب سياسي تا پايان سال جاري به چنين توافقي برسند.
صداي آمريكا با بيان اينكه سقف بدهي هاي آمريكا از 16 تريليون (16هزارميليارد) دلار گذشته، يادآور شد: باراك اوباما وعده داده كه ميزان بدهي ها را كاهش دهد اما موفق به حصول توافق با مخالفان نشده است.
 


بي بي سي: همان چيزي كه اسرائيل مي ترسيد بر سرش آمد (خبر ويژه)

حمله موشكي حماس به تل آويو همان چيزي بود كه اسرائيل نگران آن بود.
شبكه دولتي انگليس با بيان اين مطلب و با اشاره به بكارگيري موشك هاي فجر با برد 75كيلومتر، از سوي مقاومت اسلامي فلسطين اعلام كرد: تل آويو از سال 1991 و جنگ آمريكا با عراق بر سر كويت مورد حمله موشكي قرار نگرفته بود. اكنون حماس به اين سطح از توانمندي دست يافته كه بتواند تل آويو را در فاصله 75 كيلومتري تهديد كند.
بي بي سي اضافه كرد: راكت فجرنمونه پيشرفته اي از يك سيستم كوتاه برد است كه ايران در سالهاي اخير روي آن كاركرده است. برخي گزارش ها حاكي از آن است كه حزب الله لبنان شمار قابل توجهي از اين راكت ها را در اختيار دارد و آنها را خيبر-1 نامگذاري كرده و در نبرد پيشين با اسرائيل توانست اهدافي در عمق خاك اسرائيل را با اين راكت ها هدف قرار دهد. اسرائيل طي دو روز گذشته تلاش زيادي مي كرد تا محل هاي نگهداري اين راكت ها را بزند اما كارايي سيستم دفاع ضدموشكي اسرائيل موسوم به گنبدآهنين اكنون با چالش جدي مواجه است.
شبكه دولتي انگليس يادآور شد: طي پنجاه سال گذشته از زمان تشكيل اسرائيل، معادله نظامي بين اسرائيل و فلسطيني ها به شكل كاملا روشني يك طرفه و به نفع اسرائيل بود اما اكنون فلسطيني ها با داشتن راكت هايي با بردهاي مختلف به درجه اي رسيده اند كه توانسته اند از نظر تعداد و برد راكت هايشان به تهديدي براي اسرائيل تبديل شوند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10