(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 28  آبان  1391 - شماره 20360

معترضان در شرق عربستان :
راه شهدا را ادامه مي دهيم
تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد در آستانه سفر اوباما به ميانمار
حماس: غزه را به گورستان صهيونيست ها تبديل مي كنيم
 50 هزار فلسطيني، 5000 شهادت طلب آماده دفاع از غزه
تظاهرات گسترده در شهرهاي اردن نظام پادشاهي بايد سرنگون شود
در حركتي مغاير با مقررات بين المللي فرانسه
سفارت سوريه در پاريس را به مخالفان بشار اسد داد
ادامه اعتراض هاي جهاني عليه جنايت هاي رژيم صهيونيستي در غزه
حزب الله: سلاح مقاومت آماده شليك به اسرائيل است
امضاي 10 توافقنامه ميان پوتين و مركل در مسكو
مجلس نمايندگان آمريكا قانون تحريم مقامات روسيه را تصويب كرد


معترضان در شرق عربستان :

 راه شهدا را ادامه مي دهيم

هزاران نفر از مردم شرق عربستان با حمل سمبليك تابوت قربانيان اعتراض هاي اخير بر ادامه راه شهيدان تأكيد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «فرانس 24»، شيعيان عربستاني ساكن مناطق شرقي اين كشور همچنان به اعتراض هاي خود عليه آل سعود ادامه مي دهند و در اين راستا، به مناسبت سالگرد كشته شدن اولين معترض شيعه، حدود دو هزار معترض در شهرهاي القطيف و العواميه دست به تظاهرات زدند.
براساس اين گزارش، معترضان صلح طلب در خيابان هاي القطيف به طور آرام تجمع كردند و تابوت هاي نمادين شهدا را بر روي دوش خود حمل مي كردند.
براساس اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، معترضان در حالي كه تصاويري از شهدا و زندانيان سياسي در دست داشتند، با سردادن شعارهايي، آزادي آيت الله نمر و افراد بازداشت شده را از بند رژيم آل سعود خواستار شدند.
 


تجمع اعتراض آميز مقابل كاخ سفيد در آستانه سفر اوباما به ميانمار

صدها نفر از مردم آمريكا در اعتراض به سفر باراك اوباما به ميانمار و ناديده گرفتن جنايات جنگي رهبران آن كشور در قتل عام مسلمانان مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند.
به گزارش ايرنا در اين تجمع كه به دعوت نهادهاي مدني آمريكا برگزار شد تظاهركنندگان خواستار لغو سفر شنبه هفته آينده اوباما به ميانمار و توجه رهبران آمريكا به نقض حقوق بشر در آن كشور شدند. تظاهركنندگان فرياد مي زدند: ما به اوباما هشدار مي دهيم كه نمي تواند به آنچه در ميانمار مي گذرد بي تفاوت باشد.سازمان هاي حقوق بشر از آمريكا كه خود را مدافع حقوق بشر در جهان مي داند به دليل برنامه ريزي اين سفر شديداً انتقاد كرده اند و آن را نمونه اي از سياست يك بام و دو هواي آمريكا در مسئله حقوق بشر توصيف كرده اند.در خشونت هاي اخير عليه اقليت مسلمانان ميانمار، بيش از 200 نفر كشته شده و 100 هزار نفر نيز آواره شده اند.
 


حماس: غزه را به گورستان صهيونيست ها تبديل مي كنيم

50 هزار فلسطيني، 5000 شهادت طلب آماده دفاع از غزه

در پي تهديد رژيم صهيونيستي مبني بر حمله زميني به نوار غزه، جنبش حماس اعلام كرد 50 هزار رزمنده و 5000 شهادت طلب منتظر ورود نظاميان اشغالگر صهيونيست به غزه هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي فراخوان ارتش رژيم صهيونيستي براي حمله به نوار غزه و تهديد سران اين رژيم در مورد اينكه حمله فوق طي روزهاي آتي صورت خواهد گرفت، «علي بركه» نماينده جنبش حماس در لبنان اعلام كرد هم اكنون 50هزار مبارز فلسطيني به همراه 5000 نيروي استشهادي براي مقابله با هرگونه حمله زميني اسرائيل به نوار غزه آماده هستند. آنها قطعا اين منطقه را گورستان نظاميان صهيونيست خواهند كرد.
وي افزود «بنيامين نتانياهو» از اين به بعد بايد هزينه هاي زيادي را بپردازد و دوراني كه تنها ما قرباني مي شديم، گذشته است. وي گفت: نتانياهو (با حمله به غزه) ريسك بزرگي كرد و الان بايد تاوان آن را بپردازد.
اين اظهارات در واكنش به رجزخواني سران رژيم صهيونيستي صورت گرفت و همزمان با آن موشكباران فلسطين اشغالي، از جمله تل آويو ادامه دارد. مبارزان فلسطيني در تازه ترين حملات موشكي خود تل آويو، سدروت، شاعر هنيگف، عسقلان، اسدود، بئرالسبع، نقب غربي، نتيفوت، اشكول و ديگر مناطق و شهرهاي فلسطين اشغالي و همچنين پايگاه هاي هوايي رژيم صهيونيستي در حنسريم و تسليم را هدف قرار دادند. شمار موشك هاي شليك شده از غزه به فلسطين اشغالي تا عصر ديروز به 724 فروند رسيده است. سران رژيم صهيونيستي كه حتي در بيت المقدس اشغالي و تل آويو نيز از حملات موشكي در امان نيستند، اكنون سردرگم شده اند. حزب سوسيال دموكرات اسرائيل به همراه برخي مقامات و شخصيت هاي صهيونيست خواستار آتش بس شدند. جنبش حماس ضمن رد اين درخواست ها، اعلام كرد اكنون قواعد بازي عوض شده است.
هرچند كه رژيم صهيونيستي رسانه ها را در مورد پوشش شمار تلفات و خسارات فلسطين اشغالي شديدا سانسور مي كند، خبرها حاكي است سه موشك حماس به فرودگاه «بن گورين» در تل آويو اصابت كرده است. صهيونيست ها همچنين اعتراف كردند در پي سرنگوني يك فروند جنگنده آنها در نوار غزه، دو خلبان صهيونيست به اسارت مبارزان فلسطيني درآمدند.
گزارشگر شبكه تلويزيوني المنار از فلسطين اشغالي گزارش داد، سران رژيم اسرائيل به خاطر اصابت موشك هاي «فجر-5» در شوك به سر مي برند. اين موشك ها همچنين زندگي عادي صهيونيست ها را در تل آويو، بيت المقدس و ساير مناطق مختل و ميليون ها نفر را روانه پناهگاه ها كرده است. خيلي از شهرك نشينان نيز به مناطق دوردست فرار كرده اند. شهر عسقلان نيز خالي از سكنه شده است.
پايگاه اينترنتي صهيونيستي «دبكا فايل» اعلام كرد، نيروهاي مقاومت فلسطين اكنون ده ها فروند ديگر موشك دوربرد فجر در اختيار دارد. ديگر منابع صهيونيستي نيز با هراس از قدرت موشكي مقاومت سخن مي گويند. در همين حال، گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس اعلام كرد موشك هايي با برد 80 كيلومتر در اختيار دارد. اين در حالي است كه فاصله تل آويو با نوار غزه تنها 60 كيلومتر است.
علاوه بر موشك هاي فجر و «گراد»، نتانياهو نگراني خود را در مورد هواپيماهاي بدون سرنشين حماس ابراز كرده است.
شبكه الجزيره طي تحليلي در رابطه با جنگ كنوني، از بروز نشانه هاي شكست رژيم صهيونيستي در اين جنگ خبر داد.
اما سران رژيم صهيونيستي براي فرار از مهلكه كنوني، گفتمان تهديد را به آزمون گذاشته اند؛ وزيران خارجه و راه كابينه رژيم صهيونيستي گفتند كه «اسماعيل هنيه» نخست وزير و «محمود الزهار» از مسئولان ارشد دولت حماس در فهرست ترور اسرائيل قرار دارند.
در همين چارچوب ديروز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي دفاتر و حتي منازل شماري از رهبران حماس را در شهر غزه هدف قرار دادند.
اسماعيل هنيه گفت: جنگنده هاي صهيونيست محل ديدار من با نخست وزير مصر را با خاك يكسان كردند. اين ديدار جمعه صورت گرفته بود. همچنين، در حمله جنگنده هاي اسرائيلي به منزل «ابراهيم ابوصلاح» يكي از رهبران حماس در غزه، بيش از 30 نفر مجروح شدند كه حال برخي از آنها وخيم است. اين حمله احتمالا شهيد نيز برجاي گذاشته است.
شمار حملات هوايي چهار روزه اسرائيلي ها به مناطق مسكوني نوار غزه از 500 مورد گذشت. در اين حملات علاوه بر مناطق مسكوني، مساجد، بيمارستان ها، ورزشگاه ها و بناهاي عمومي و دولتي نيز هدف قرار گرفته اند.
تعداد كل شهداي فلسطيني از 40 نفر فراتر رفت و شمار مجروحان نيز به بيش از 450 تن رسيد. همزمان با جنگنده ها، كشتي هاي جنگي اسرائيلي نيز مناطق مسكوني غزه را گلوله باران مي كنند. تانك ها و خودروهاي زرهي اسرائيل نيز براي حمله به نوار غزه آماده مي شوند.
شبكه پرس تي وي نيز اعلام كرد، بيمارستان هاي غزه به شدت با مشكل كمبود دارو و تجهيزات درماني مواجه است. «مفيد المحلاتي» وزير بهداشت دولت حماس نيز اعلام كرد رژيم صهيونيستي در جنگ كنوني از سلاح هاي ممنوعه استفاده مي كند. به گفته وي، نشانه هايي از اين سلاح ها در مجروحان و اجساد شهدا قابل مشاهده است.
ساير رويدادها
¤ خالد مشعل جهت ديدار با «محمد مرسي» رئيس جمهوري مصر وارد قاهره شد. اين ديدار در چارچوب فشار هرچه بيشتر بر صهيونيست ها براي توقف حمله به غزه صورت گرفته است.
¤ عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق سكوت جامعه جهاني نسبت به كشتار مردم غزه را شرم آور خواند.
¤ وزير خارجه عراق و روزنامه القدس العربي خواستار تحريم نفتي آمريكا و غرب شدند تا از اين طريق حملات به نوار غزه متوقف شود.
¤ محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، حمله اسرائيل به غزه را ضربه به پروژه ملي فلسطين دانست.
¤ هفته نامه فلسطيني المنار به نقل از يك ديپلمات اروپايي فاش كرد رژيم صهيونيستي ترور «احمد الجعبري» و حمله به نوار غزه را قبلا با مقامات آمريكايي و قطر هماهنگ كرده بود.
¤ كنگره آمريكا و آلمان از حمله اسرائيل به نوار غزه حمايت كردند. اوباما اين حمله را حمايت از خود توصيف كرد!
¤ يك هيئت تونسي به رياست وزيرخارجه اين كشور براي همبستگي با فلسطيني ها به نوارغزه رفت.
¤ محمد مرسي رئيس جمهور مصر اعلام كرد: اگر كشورم را در معرض خطر ببينم، بي ترديد دست به انجام اقداماتي غيرمعمول خواهم زد. وي گفت: هرگز به اسرائيل اجازه يكه تازي و عربده كشي در نوارغزه را نخواهيم داد.
¤ ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه خواستار توقف درگيري ها در نوار غزه شد.
¤ مقتدا صدر، رهبر جريان «صدر» عراق خواستار فراخواندن سفيران خارجي از تل آويو شد.
¤ شهرك هاي اسرائيلي در جنوب فلسطين اشغالي براي نخستين بار از صحراي سينا موشكباران شدند.
 


تظاهرات گسترده در شهرهاي اردن نظام پادشاهي بايد سرنگون شود

ده ها هزار اردني براي سومين روز پياپي با برگزاري تظاهرات و سردادن شعارهاي ضد دولتي، سرنگوني نظام حاكم را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها ده ها هزار اردني با برگزاري تظاهراتي تحت عنوان «جمعه خشم» در شهرها و استان هاي اين كشور، افزايش قيمت كالاها و سوخت را محكوم كردند و خواستار سرنگوني نظام حاكم شدند. تظاهرات در امان پايتخت، در ابعاد بسيار وسيعي برگزار شد. شركت كنندگان در اين تظاهرات كه در مقابل مسجد الحسيني در مركز امان برگزار شد، با سر دادن شعارهايي عليه ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن و نيز شعارهايي از جمله «ملت خواهان بركناري نظام هستند» (الشعب يريد اسقاط النظام) از دولت اين كشور خواستند كه استعفا كند.
در اين تظاهرات كه به دعوت جنبش هاي اسلامي و جوانان و ملي برگزار شد، هزاران تن از مردم اردن شركت داشته و قصد حركت به سمت دفتر پادشاهي اردن را داشتند كه با ممانعت نيروهاي ژاندارمري و نيروهاي ضد شورش رو به رو شدند.
در استان امان و الزرقا، نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد و مردم تصاوير پادشاه اردن را به آتش كشيدند. تظاهرات در شهرهاي مختلف اردن از شنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام افزايش 53 درصدي بهاي گاز خانگي و بالا رفتن بهاي بنزين تا ميزان 12 درصد شدت گرفته است.
لغو سفر پادشاه به لندن
همزمان با گسترش اعتراضات ضد حكومتي در اردن، وزارت خارجه انگليس اعلام كرد كه عبدالله دوم پادشاه اردن سفر خود را به لندن لغو كرد. رويترز در گزارش خود به دلايل لغو اين سفر اشاره اي نكرد ولي ناظران سياسي معتقدند دليل اصلي لغو سفر ملك عبدالله به لندن گسترش اعتراضات مردمي بوده است.


 


در حركتي مغاير با مقررات بين المللي فرانسه

سفارت سوريه در پاريس را به مخالفان بشار اسد داد

در يك مداخله آشكار در امور داخلي سوريه و خارج از عرف ديپلماتيك، دولت فرانسه، سفارت سوريه در پاريس را به مخالفان «بشار اسد» تحويل داد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «احمد معاذ الخطيب» رئيس ائتلاف ملي سوريه روز شنبه در راس گروهي از مخالفان بشار اسد وارد پاريس شد و با «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه ديدار و گفت و گو كرد.
براساس اين گزارش، رئيس جمهور فرانسه در جريان اين ديدار كه در كاخ «اليزه» برگزار شد حمايت كامل كشورش از مخالفان بشار اسد و در راس آنها ائتلاف ملي سوريه را اعلام كرد.
«لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه نيز در گفت و گو با خبرنگاران از برگزاري نشست كشورهاي غربي براي بررسي نحوه مسلح كردن مخالفان بشار اسد و حمايت از مناطق تحت اشغال گروه هاي مسلح در سوريه خبر داد.
اين در حالي است كه ديدار رهبران فرانسه با مخالفان بشار اسد، چهار روز پس از آن انجام شد كه كاخ اليزه، ائتلاف جديد مخالفان سوريه را به عنوان نماينده رسمي مردم سوريه به رسميت شناخت.
به گزارش ايسنا، سخنگوي كاخ اليزه اعلام كرد كه پاريس با سپردن سفارت سوريه به مخالفان، با انتخاب «مندز رماخوس» به عنوان سفير مخالفان در فرانسه موافقت كرده است.
بر پايه اين گزارش، ائتلاف جديد مخالفان سوري روز جمعه براي ديدار با مقام هاي انگليس در نشستي به ميزباني «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس در لندن حضور يافتند و «ويليام هيگ» وزير امور خارجه انگليس اعلام كرد كه اين كشور ظرف روزهاي آينده در خصوص به رسميت شناختن شوراي مخالفان تصميم گيري خواهد كرد.
اين گزارش حاكي است، فرانسه، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس، تاكنون ائتلاف جديد مخالفان سوري را به رسميت شناخته اند.
در همين حال كشورهاي عضو ناتو در ادامه مداخلات خود در امور داخلي سوريه، با استقرار نيرو و ادوات جنگي در مرز مشترك سوريه و تركيه موافقت كردند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آلماني «زود دويچه»، دولت آلمان قصد دارد پيش از برنامه سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نظاميان خود را در مرز تركيه با سوريه مستقر كند.
براساس گزارش اين روزنامه، آلمان با اعزام 170 نيرو به منطقه، در برنامه موشك دفاعي «پاتريوت» فعاليت خواهد كرد.
همچنين تركيه قصد دارد طي هفته جاري، درخواستي رسمي تسليم ناتو كند و از اين سازمان بخواهد تا در حفاظت از سيستم دفاعي موشكي به اين كشور كمك كند و ناتو نيز قول داده است تا در اسرع وقت به اين درخواست رسيدگي كند.
 


ادامه اعتراض هاي جهاني عليه جنايت هاي رژيم صهيونيستي در غزه

در چهارمين روز از تهاجم وحشيانه اسرائيل به نوار غزه، هزاران تن از مردم نقاط مختلف جهان با برپايي تظاهرات، نسبت به جنايات صهيونيست ها اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران تن از مسلمانان تركيه در ادامه واكنش به حملات سه روز گذشته ارتش اسرائيل به مردم مظلوم فلسطين، تظاهرات اعتراض آميز برگزار كردند. تظاهركنندگان در اسلامبول با حمل پلاكاردهايي با عنوان «اي اسرائيل، اين بمب ها براي سرطان تو چاره ساز نيست، بايد حساب اين جنايت ها را پس بدهي» و مرگ براسرائيل، اسرائيل نابود است فلسطين پيروز است، جنايات رژيم صهيونيستي را در غزه به شدت محكوم كردند.
همچنين جمع كثيري از مردم مسلمان اسلامبول بعد از نماز جمعه در مساجد اين شهر، نماز ميت غيابي براي شهداي فلسطيني حملات روزهاي اخير برگزار كردند.
مردم مسلمان شهر «بورسا» در غرب تركيه نيز در تظاهراتي عليه رژيم صهيونيستي، حملات اين رژيم به نوار غزه را محكوم كرده و بر حمايت از مردم بي دفاع فلسطين تاكيد كردند.
مسلمانان شهرهاي مختلف تركيه از جمله آنكارا، قونيه و قيصريه نيز در تظاهراتي ضمن محكوم كردن حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه، از مردم بي دفاع غزه حمايت كردند.
همچنين «حزب حركت ملي تركيه» (دومين حزب بزرگ مخالف دولت) حملات ددمنشانه رژيم صهيونيستي به غزه را به شدت محكوم كرد.
به گزارش روزنامه «مليت» چاپ تركيه «دولت باغچه لي» رئيس حزب حركت ملي طي سخناني در جمع هواداران حزب خاطرنشان كرد: جامعه بين المللي نبايد در مقابل كشتار مردم فلسطين سكوت كند و با تحرك جهاني بايد در برابر صهيونيست ها ايستادگي كرد و مردم تركيه همچنان به دفاع خود از غزه ادامه خواهند داد و صداي آنان را به گوش جهانيان خواهند رساند.
پاكستاني ها نيز در تجمعات خود با سردادن شعارهاي «مرگ بر اسرائيل»، تجاوز آشكار رژيم صهيونيستي به سرزمين فلسطين و كشته شدن مسلمانان را محكوم كردند.
به گزارش ايرنا، روز جمعه تجمع اعتراض آميز مسلمانان در شهرهاي مختلف پاكستان برگزار شد و سخنرانان با انتقاد از حاكمان برخي كشورهاي اسلامي اعلام كردند: اقدامات خصمانه واشنگتن و تل آويو عليه مسلمانان، تهديدي براي صلح و امنيت منطقه و جهان است.
اين در حالي است كه در قاره اروپا و به خصوص آلمان، انگليس، اسپانيا، يونان و ايتاليا، صدها تن از معترضان با تجمع در مقابل سفارت و كنسولگري هاي رژيم صهيونيستي به جنايات جنگي صهيونيست ها عليه مردم غزه اعتراض كردند.
معترضان با بيان اين كه كشتن زنان و كودكان بي دفاع نمي تواند دفاع از خود تلقي شود، تاكيد كردند: رژيم صهيونيستي به هيچ قانون و قطعنامه بين المللي پايبند نيست و حقوق بشر را براي مردم فلسطين به رسميت نمي شناسد.
صدها فلسطيني مقيم آلمان نيز اعلام كردند: قتل عام غيرنظاميان فلسطيني غيرقابل قبول است و تا زماني كه اين وضعيت خاتمه نيابد به اعتراض هاي خود ادامه خواهيم داد.
در ايتاليا نيز جمع كثيري از مسلمانان پس از اين كه پليس و نيروهاي امنيتي مانع از تجمع آنها در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي شد، با برگزاري تظاهرات در برابر پارلمان، جنايات صهيونيست ها را محكوم كردند.
اين در حالي است كه كره جنوبي، آفريقاي جنوبي، تونس، نيويورك و عراق نيز شاهد تظاهرات مشابهي بود كه معترضان با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي حمايت خود را از مردم فلسطين اعلام كردند و خواستار تحرك عملي جوامع بين المللي و نهادهايي همچون سازمان ملل در برخورد با اين جنايات شدند.
شهرهاي نيويورك و واشنگتن نيز براي دومين روز پياپي شاهد تجمع مسلمانان بر ضد جنايات رژيم صهيونيستي در غزه بود.
 


حزب الله: سلاح مقاومت آماده شليك به اسرائيل است

معاون دبيركل حزب الله لبنان گفت سلاح مقاومت چه در فلسطين و چه در لبنان براي هدف قرار دادن اسرائيل آماده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شيخ «نعيم قاسم» ديروز ميان عزاداران دهه محرم در منطقه «ضاحيه» بيروت گفت: سلاح مقاومت اسلامي در لبنان و فلسطين براي هدف قرار دادن صهيونيست ها آماده است.
اظهارات قاسم در شرايط كنوني به معني هشدار به رژيم صهيونيستي است كه نوار غزه را هدف حمله زميني قرار ندهد.
قاسم افزود: تنها با قدرت و ايجاد ترس در دل صهيونيست ها بايد با اسرائيل مقابله كرد. معاون دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: اسرائيل بدون توجيه و بهانه اي به غزه حمله كرد و از پشتيباني غرب و آمريكا نيز بهره مي برد.
قاسم گفت: سران اسرائيل از رسيدن موشك هاي مقاومت فلسطين به تل آويو به شدت غافلگير شده و اين پديده دستاوردي بزرگ براي رزمندگان مقاومت است.
شيخ «محمد يزيك» رئيس شوراي مذهبي حزب الله نيز طي مراسمي در شهر بعلبك گفت: اتحاديه عرب كه تمام تلاش خود را صرف ويران ساختن سوريه كرده است الان كه غزه زير آتش شديد قرار دارد، كجاست و (براي جلوگيري از اين جنايات) چه كرده است؟ وي از جهان اسلام و عرب خواست از مردم غزه در برابر حملات رژيم صهيونيستي حمايت كنند.
 


امضاي 10 توافقنامه ميان پوتين و مركل در مسكو

با وجود بحراني بودن روابط سياسي مسكو-برلين، در جريان ديدار رئيس جمهور روسيه با صدراعظم آلمان 10 موافقتنامه اقتصادي - فرهنگي امضا شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ولاديمير پوتين»، رئيس جمهور روسيه روز جمعه با «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در كاخ كرملين ديدار و در جهت بهبود تنش هاي سياسي و تحكيم روابط اقتصادي با يكديگر گفت وگو كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، در جريان اين ديدارها 10 موافقت نامه همكاري هاي فرهنگي، اقتصادي ميان دو كشور به امضا رسيد.روزنامه «كريستين ساينس مانيتور» با اعلام خبر اين ديدار نوشت:
نشست آلمان- روسيه، يك رويداد سالانه است و معمولا هم به خوبي پيش مي رود كه بخشي از آن به دليل روابط اقتصادي قوي دو كشور است... اما با همه اينها، مواضع انتقادي آلمان ها در خصوص نوع برخورد پوتين با مخالفان دولت تيرگي روابط در سطوح سياسي شده است.
«الكسي پوشكف»، رئيس كميسيون روابط خارجي دوما در اين باره گفت: روابط روسيه با آلمان اين روزها دچار بحران است، اما اين يك بحران سطحي است.
اين مقام روسيه در ادامه تصريح كرد: هرچند بنياد روابط اقتصادي دو كشور مستحكم است اما اختلافات سياسي مهمي وجود دارد كه همانند طوفان است. دوستان آلماني ما از يك مورد غافل هستند و آن اين كه از سال 2008 و بحران اقتصادي آن دوران، امور تغيير كرده است و اروپا هرچه كمتر و كمتر براي ما به عنوان يك نمونه در نظر گرفته مي شود. اروپا همچنان يك جاي عالي است اما ما ديگر نمي خواهيم از آنها مشورت بگيريم و يا انتقادهاي آنها را بپذيريم.
رئيس كميته امور خارجه دوما گفت: امروز فاصله سياسي بيشتري ميان اروپا و مسكو ايجاد شده است. آ لمان ها گمان مي كنند كه يك روابط اقتصادي خوب براي ما يك هديه محسوب مي شود و در عوض از ما مي خواهند تا روز به روز به آنها نزديك تر شويم. با اين حال گمان مي كنيم كه روسيه بازارهاي خوبي دارد كه اروپايي ها بايد به خاطر آن از ما متشكر باشند. آنها بايد بدانند كه انتقادهايشان باعث بروز تنش در روابط دو كشور مي شود.
 


مجلس نمايندگان آمريكا قانون تحريم مقامات روسيه را تصويب كرد

مجلس نمايندگان آمريكا قانون محدودكننده مبادلات بازرگاني با روسيه موسوم به قانون «جكسون-ونيك» را لغو و همزمان قانون تحريم رواديدي عليه مقامات روس موسوم به «فهرست ماگينسكي» را تصويب كرد.
خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد» نوشت: اين اقدام مجلس نمايندگان آمريكا كه روز جمعه صورت گرفت احتمالا تا قبل از پايان سال جاري ميلادي به امضاي رئيس جمهور آمريكا خواهد رسيد تا بلافاصله قابليت اجرايي پيدا كند.
پيش از اين مقامات روسيه نسبت به تصويب تحريم ها ضد مقاماتشان هشدار داده اند. وزارت خارجه روسيه گفته بود، در صورت تصويب چنين قوانيني، مسكو نيز شماري از مقامات رسمي آمريكا را تحريم مي كند.
هفته گذشته كميته تحقيق كنگره آمريكا سند مربوط به لغو قانون «جكسون- ونيك» را مورد تاييد قرار داده و روسيه را كشوري با وضعيت عادي براي مشاركت اقتصادي با ايالات متحده تشخيص داده و لغو اين قانون را امكان خوبي براي افزايش صادرات كالاهاي آمريكايي به روسيه دانست.
لايحه قانوني «فهرست ماگينسكي» در خصوص اعمال تحريم هاي رواديدي عليه برخي مقامات روسي است كه به عقيده مقامات آمريكايي در مرگ مشكوك «سرگئي ماگينسكي» وكيل فعال در زمينه حقوق بشر در زندان هاي روسيه دست داشتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10