(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30  آبان  1391 - شماره 20362

بررسي شانس صعود فوتبال ايران به جام جهاني
كار از اما و اگر هم گذشت!
وقتي نام منچستر و رئال، فوتبال ملي را به مرز نابودي مي كشاند
اشتباهاتي كه كي روش اصرار به تكرار آنها دارد!
پايان ركورد 30 مسابقه بدون شكست مهرام
6گل استثنايي فوتبال جهان
بدترين پنالتي هاي فوتبال كدام بودند؟!
قاسمي از برتري برابر فردين معصومي مي گويد
فقط 10 روز تمرين داشتم
رونق گردشگري لندن به لطف برگزاري بازي هاي «پارالمپيك»


بررسي شانس صعود فوتبال ايران به جام جهاني

كار از اما و اگر هم گذشت!

تيم ملي فوتبال ايران در حالي برابر ازبكستان شكست خورد كه براي صعود به جام جهاني بايد در كنار شكست دادن حريفان، منتظر ناكامي ازبكستان و حتي كره جنوبي برابر رقيبان باشد تا فرصت صعود مستقيم به جام جهاني را كسب كند.
هفته نخست از دور برگشت مرحله چهارم انتخابي جام جهاني 2014 برزيل در قاره آسيا در گروه A با شكست خانگي ايران برابر ازبكستان و پيروزي قطر مقابل لبنان به پايان رسيد تا با توجه به اين نتايج شرايط صعود تيم ملي كشورمان به جام جهاني بار ديگر به اما و اگر كشيده شود. در شرايطي كه پيش از بازي هاي چهارشنبه علاقه مندان به فوتبال كشورمان اين اميدواري را داشتند، تيم ايران با پيروزي برابر ازبكستان و اختلاف 5 امتيازي با تيم سوم جدول، به جام جهاني نزديك تر شود، حال بايد چشم به ساق هاي حريفان بدوزند كه در مسابقات بعدي نتايجي به نفع تيم ايران را كسب كرده تا شاهد ناكامي دوباره فوتبال كشورمان در رسيدن به جام جهاني نباشيم.
با توجه به نتايج بدست آمده، در حال حاضر شانس تيم هاي كره جنوبي و ازبكستان براي صعود مستقيم از گروه A به جام جهاني بيشتر شده و تيم هاي ايران، قطر و لبنان بايد براي رسيدن به پلي آف بجنگند. در مطلب زير به بررسي شرايط تيم هاي اين گروه براي صعود به جام جهاني
مي پردازيم، شرايطي كه با يك اشتباه مي تواند هر كدام از تيم هاي مدعي را از جام جهاني دور و يا تيم هاي بدون شانس را جهاني كند.
احتمال صعود كره جنوبي:
كره جنوبي در اين هفته استراحت داشت اما نتايجي در اين روز رقم خورد كه به سود اين تيم نبود. برتري ايران و تساوي قطر و لبنان شرايط بهتري را براي اين تيم رقم مي زد اما آنها كه ساختار و فوتبالي حرفه اي دارند، قطعا به اين مسائل توجهي ندارند. كره اي در 4 بازي پاياني، در 3 مسابقه ميزبان هستند و يك بار به لبنان سفر خواهند كرد كه اين مسئله شانس آنها را براي صعود مستقيم به جام جهاني به مراتب بيشتر مي كند.كره جنوبي ابتدا در خانه ميزبان قطر است و روي كاغذ بايد اين تيم مطرح آسياي شرقي را برنده آن رقابت دانست. اگر شگفتي خاصي در آن بازي رقم نخورد، كره در پايان 5 بازي خود با 10 امتياز، جايگاه بهتري نسبت به ازبكستان و ايران خواهد داشت. آنها در بازي بعد به لبنان مي روند و تساوي در آن بازي، مي تواند نتيجه خوبي باشد، هر چند رسيدن به پيروزي آن را با 13 امتياز به يك قدمي جام جهاني مي رساند.ديدارهاي پاياني كره جنوبي در اين مرحله در خانه برگزار مي شود. آنها اگر برابر لبنان و قطر موفق ظاهر شده باشند، ابتدا ميزبان ازبكستان و سپس به مصاف ايران مي روند و مي تواند با پيروزي در يكي از اين دو ديدار، صعودشان به جام جهاني را قطعي كند. اما اگر آنها برابر قطر و لبنان نتيجه دلخواه را كسب نكرده باشند، بايد در اين دو بازي پيروز شوند تا پس از سال ها، طعم تلخ حضور نداشتن در جام جهاني را تجربه نكنند.
احتمال صعود ازبكستان:
كسب 3 امتياز در ورزشگاه آزادي شانس ازبكستان براي جهاني شدن را بيشتر از ايران كرد، اين يك واقعيت تلخ براي فوتبال ماست. ازبك ها در بازي بعدي در خانه ميزبان لبنان هستند و پيروزي در آن بازي، آنها را به جام جهاني نزديك تر مي كند. آنها پس از استراحت در هفته هشتم، در سئول به مصاف كره جنوبي مي روند و در بازي پاياني در خانه ميزبان قطر هستند.پيروزي در دو بازي خانگي مقابل لبنان و قطر، براي تيم آماده ازبكستان دور از دسترس نيست و حتي اين احتمال وجود دارد آنها در سئول هم امتياز بگيرند. با توجه به اين مسائل، شانس صعود اين تيم به جام جهاني زياد است، مگر آنها در خانه مقابل لبنان يا قطر امتياز از دست بدهند تا شانس ديگر تيم ها از جمله ايران براي صعود به جام جهاني بيشتر شود.
احتمال صعود ايران:
بزرگ ترين فرصت براي صعود مستقيم ايران به جام جهاني، با شكست برابر ازبكستان از دست رفت. تيم ايران كه در بازي بعدي اين مرحله استراحت دارد، در هفته چهارم در حالي ميزبان قطر است كه مسابقه بسيار سختي خواهد بود.قطري ها در صورت شكست برابر كره جنوبي در هفته هفتم، براي از دست ندادن شانس صعود به جام جهاني حتي از ديدار پلي آف از تمام مسائل دروني و بيرون براي گرفتن 3 امتياز از ايران به ميدان مي آيند. ضمن اينكه كسب امتياز در سئول هم انگيزه آنها را براي موفقيت خانگي برابر ايران افزايش مي دهد، به همين دليل تيم ملي كشورمان براي حذف نشدن، به 3 امتياز آن مسابقه نياز دارد. در بازي بعدي، ايران در تهران ميزبان لبنان است و بايد اميدوار باشد تا هفته نهم، قطر در دو بازي خود امتيازي نگيرد، ازبكستان هم برابر لبنان به تساوي برسد تا شاگردان كي روش با شكست دادن لبنان، شانس صعود خود به جام جهاني و كاهش اختلاف خود با كره جنوبي و ازبكستان را كاهش دهند. در صورتي كه همه چيز به سود تيم ملي ايران باشد، باز هم بازي آخر در كره جنوبي، ديدار مرگ و زندگي خواهد بود. ايران كه حضور در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي را در 10 دقيقه پاياني بازي با كره در سئول از دست داد، اميدوار است اين بار شرايط به نحوي رقم بخورد كه از آن كشور به جام جهاني راه يابد.
احتمال صعود قطر:
روزهاي سخت قطر با پيروزي برابر لبنان و شكست ايران برابر ازبكستان به پايان رسيد و حالا ميزبان جام جهاني 2022 اميدوار شده است به جام جهاني صعود كند. شايد گرفتن امتياز در كره سخت باشد اما آنها به فكر شكست دادن ايران در خانه هستند. در صورت كسب 4 امتياز و يا بيشتر در اين بازي ها آنها شانس صعود به جام جهاني به صورت مستقيم يا صعود به پلي آف را به دست مي آورند.قطري ها بايد در اين دو بازي تكليف خود را مشخص كنند زيرا آخرين ديدارشان در اين گروه بازي با ازبكستان در تاشكند است كه اگر كار صعودشان به آن ديدار بكشد، كار سختي پيش رو خواهند داشت.
احتمال صعود لبنان:
كمترين شانس براي صعود به جام جهاني مربوط به لبنان است. آنها در سه بازي آينده خود بايد ابتدا در ازبكستان به ميدان بروند، سپس در خانه به مصاف كره جنوبي مي روند و در بازي پاياني در تهران با ايران بازي مي كنند. آنها شايد شانس كمي براي صعود داشته باشند اما مي توانند تيم هاي صعود كننده از اين گروه به جام جهاني را تغيير دهند.گرفتن امتياز در تاشكند، شانس ايران را براي جهاني شده بيشتر مي كند. ناكام كردن كره جنوبي در خانه ايران و ازبكستان را اميدوارتر مي كند و بردن ايران در تهران، ازبكستان را مي تواند براي نخستين بار به جام جهاني بفرستد.
حريف پلي آف آسيا:
هرچند استراليا تا به امروز عملكرد خوبي در گروه B مرحله مقدماتي جام جهاني نداشته است، اما پس از ژاپن اين تيم با برگزاري 3 ديدار خانگي از 4 بازي آينده، از شانس بالايي براي صعود مستقيم به جام جهاني برخوردار است. در اين شرايط بايد گفت از بين عراق، اردن و عمان، تيم سوم گروه B براي حضور در ديدار پلي آف مشخص مي شوند.
پلي آفي آسيا - آمريكاي جنوبي:
در قاره آمريكاي جنوبي، آرژانتين صدرنشين است و اكوادور و كلمبيا اين تيم را تعقيب مي كنند. ونزوئلا، اروگوئه و شيلي با 12 امتياز رده هاي چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده و فاصله زيادي با ديگر تيم هاي حاضر در اين گروه يعني تيم هاي بوليوي، پرو و پاراگوئه گرفته اند. به نظر مي رسد يكي از تيم هاي ونزوئلا، اروگوئه و شيلي به عنوان تيم پنجم راهي مرحله پلي آف آسيا و آمريكاي جنوبي شود و براي رسيدن به جام جهاني برزيل 2014 از تنها شانس باقي مانده استفاده كند. برنامه ديدارهاي پاياني از مرحله چهارم انتخابي جام جهاني 2012 برزيل در گروه A قاره آسيا به شرح زير است:
هفته هفتم: سه شنبه - 06/01/92
¤ كره جنوبي - قطر
¤ ازبكستان - لبنان
هفته هشتم: سه شنبه - 14/03/92
¤ لبنان - كره جنوبي
¤ قطر - ايران
هفته نهم: سه شنبه - 21/03/92
¤ ايران - لبنان
¤ كره جنوبي - ازبكستان
هفته دهم: سه شنبه - 28/03/92
¤ ازبكستان - قطر
¤ كره جنوبي - ايران
بازي رفت مرحله پلي آف آسيا: سه شنبه 19/06/92
¤ تيم سوم گروه A - تيم سوم گروه B (ميزبان با قرعه كشي مشخص مي شود)
بازي برگشت مرحله پلي آف آسيا: سه شنبه 23/06/92
¤ تيم سوم گروه A - تيم سوم گروه B (ميزبان با قرعه كشي مشخص مي شود)
بازي رفت مرحله پلي آف آسيا - آمريكاي جنوبي: سه شنبه25/08/92
¤ تيم برنده پلي آف آسيا - تيم پنجم آمريكاي جنوبي(ميزبان با قرعه كشي مشخص مي شود)
بازي برگشت مرحله پلي آف آسيا - آمريكاي جنوبي: سه شنبه 29/08/92
¤ تيم برنده پلي آف آسيا - تيم پنجم آمريكاي جنوبي(ميزبان با قرعه كشي مشخص مي شود).
 


وقتي نام منچستر و رئال، فوتبال ملي را به مرز نابودي مي كشاند

اشتباهاتي كه كي روش اصرار به تكرار آنها دارد!

محمود محمدي
بايد اعتراف كنيم كه نام منچستر و رئال فوتبال ملي ما را به مرز نابودي كشيده است؛ تا كسي مي آيد انتقادي از كي روش كند حضور در رئال و منچستر چماق مي شود و بر فرق سر او فرود مي آيد.
تيم ملي فوتبال كشورمان در نخستين ديدار دور برگشت مسابقات مقدماتي جام جهاني 2014 درخانه مقابل ازبكستان شكست را پذيرا شد تا مجددا كار صعود به اما و اگر كشيده شود؛ اين باخت تلخ در شرايطي رقم خورد كه در صورت پيروزي ملي پوشان تا حدود زيادي خيالمان از بابت صعود راحت مي شد.
در طول چند روز گذشته تحليل هاي از شكست تيم ملي فوتبال كشورمان برابر ازبكستان ارائه شده كه در هريك از آنها اين باخت از زواياي مختلف مورد بررسي قرارگرفته است. البته وجه اشتراك تمام اين تحليل آن بود كه بسياري از كارشناسان اعتقاد داشتند تيم ملي نمايش خوبي داشت اما در بعد نتيجه گيري ناكام بود. فارغ از اينكه اين اظهار نظرات درست بوده يا غلط قصد داريم در اين مطلب مشكلات فني تيم ملي را مورد بررسي قرار دهيم و در پايان اين خوانندگان عزيز باشند كه قضاوت كنند تيم ملي در بازي با ازبكستان خوب بازي كرده يا خير.
1- جمعه 28مهر ماه و پس از پيروزي تيم ملي مقابل كره جنوبي مجيد جلالي يكي از كارشناسان فوتبال در گفت وگويي با خبرگزاري ايسنا مدعي شد اخراج كي روش در بازي با كره جنوبي ترفند او بوده است. وي در قسمتي از مصاحبه خود گفت:«بازي با كره التهاب زيادي داشت و شايد لازم بود كه دقايقي قطع شود. قطع بازي به مدت چند دقيقه مي توانست حرارت آن را كم كند.شايد كي روش به اين دليل اخراج شد تا بازي چند لحظه از حركت بايستد. به هرحال اين كارها جزو ترفندهاي مربيگري است كه بد نيست در چنين مواقعي از آنها استفاده شود.» جلالي كه اتفاقا يكي از كارشناسان ثابت اين روزهاي برنامه هاي تلويزيوني است آن روزها به تعريف و تمجيد از اخراج كي روش پرداخت اما پيش بيني نمي كرد كه در بازي بعدي تيم ملي با ازبكستان همين «نبود كي روش» بلاي جان تيم ملي مي شود. نتيجه گيري فني از مطرح شدن اين موضوع آن است كه اخراج مربي در فوتبال تحت هيچ شرايطي - تاكيد مي شود تحت هيچ شرايطي - درست نيست و اثرات منفي خود را قطعا بر روي تيم به جا مي گذارد.
متاسفانه در بازي با ازبكستان نبود كي روش در كنار زمين و عدم نظارت مستقيم او بر تيم به ضرر ما تمام شد. شايد اگر كي روش در كنار زمين بود روند حركتي تيم ملي بهتر مي شد و يا حتي اگر اين اتفاق هم نمي افتاد لااقل ماركار آقاجانيان مجبور نبود 20بار مسير نيمكت تا محل استقرار كي روش را با دوندگي زياد طي كند تا اطلاعات فني مربي پرتغالي را به نمازي انتقال دهد! لازم به يادآوري است كه پس از بازي تيم ملي مقابل ازبكستان مجيد جلالي يكي از آن دسته كارشناساني بود كه مدعي شد تيم ملي مقابل ازبكستان خوب بازي كرد!
2- عملكرد تيم ملي در بازي با ازبكستان و تغييرات عجيب و غريب در تركيب تيم باز هم ادعاي قديمي ما را مبني بر اينكه كي روش يك استعداد ياب بزرگ است تا يك هدايت كننده اي حرفه اي به اثبات رساند. مربي اي كه 15 ميليارد تومان رقم قراردادش با فدراسيون فوتبال ايران است و سال ها در باشگاه هايي چون منچستر و رئال كار كرده هرگز در طول اين مدت به عقلش نرسيد كه يك بار روي ضربات شروع مجدد با شاگردانش كاركند؟! در بازي با لبنان روي يك ضربه كاشته گل خورديم؛ در ديدار با كره روي همين ارسال هاي شروع مجدد دو بار توپ به ديرك دروازه مان برخورد كرد و در تقابل با ازبكستان نيز تير خلاص ضربات كاشته به قلبمان شليك شد. عجيب است كه در طول چند روز گذشته حتي يك كارشناس نيز به اين موضوع اشاره نكرده است.
3- ازبكستان مقابل ما بسيار با برنامه بازي كرد. اين تيم 20 دقيقه ابتدايي سعي در كنترل بازي داشت و به همين دليل هم برتري ما به چشم آمد. البته برخي مسئولان- از جمله نايب رئيس نخست فدراسيون فوتبال -بدون در نظر گرفتن اين موضوع مهم و تنها با ملاك قرار دادن همين 20دقيقه مدعي مي شوند ما برابر حريف خود خوب كار كرديم. ازبكستان پس از آنكه فشار ابتدايي ايران را كنترل كرد، كم كم از لاك دفاعي خارج شد و در نهايت در آن زماني كه مورد نظرش بود به گل رسيد. اگر فاصله نفر نخست اين تيم (مهاجم نوك) را با نفر آخر اين تيم ( مدافعان وسط)در نظر بگيريم ، متوجه مي شويم كه آنها هميشه يك متراژ معيني را رعايت مي كردند.
به عبارت ديگر وقتي قرار بر انجام كارهاي دفاعي بود تيم كشويي عقب مي آمد و وقتي برنامه هاي هجومي در دستور كار قرار مي گرفت تيم كشويي بالا مي رفت. اين اصل تاكتيكي ازبكستان تا آخر بازي رعايت شد و ما هرگز نتوانستيم نظم آنها را برهم بزنيم.
4- تيم ملي در خانه بازي مي كرد و از نظر رواني برتري محسوسي نسبت به حريف داشت. ميل به پيروزي در تيم ما وجود داشت اما عملا كاري نمي توانستيم از پيش ببريم؛ ازبك ها چنان بازي را بسته بودند كه تيم ملي مستاصل شده بود. معمولا در چنين مواقعي توصيه مي شود توپ آن قدر به گردش دربيايد تا روزنه هاي دفاعي حريف باز شود و اگر هم اين اتفاق رخ نداد تيم مهاجم به شوتزني روي بياورد. تيم ملي چند باري اين كار را كرد اما به خواسته خود نرسيد. در اين شرايط انتظار مي رفت كي روش با خلاقيت خود روند بازي را تغيير دهد اما اين اتفاق هرگز رخ نداد. فوتبال روز دنيا به ما اين نكته را يادآوري مي كند كه در مواجهه با اين شرايط بهتر است توپ ها از خط دفاعي مستقيما به روي دروازه حريف ريخته شود تا هافبك ها از توپ هايي كه مدافعان حريف برگشت مي دهند استفاده كنند اما اين اتفاق نيز رخ نداد. فرق «كي روش بين المللي» با برخي «مربيان وطني» كه انگ سنتي بودن به آنها مي چسبد بايد در چنين مواردي باشد كه متاسفانه نبود!
5- تمام تيم هاي حاضر درگروه ما متوجه شده اند كه از كار افتادن خط هافبك ايران برابر است با توقف يا شكست اين تيم! به تركيب خط هافبك ايران نگاهي بيندازيد؛ نفرات مركزي ما نكونام، تيموريان و نوري هستند. سه فوتباليستي كه تلاش خود را مي كنند اما جنس شان جور نيست. نكونام و آندو به ظاهر كار توپ گيري، جنگندگي و خراب كردن بازي حريف را برعهده دارند و اين محمد نوري است كه بايد طراح تيم ملي باشد. آيا در اين چند بازي اخير تيم ملي، نوري توانسته وظايف خود را به خوبي انجام دهد؟! مسلما جواب منفي است اما با اين حال كي روش همچنان اصرار به استفاده از نوري را دارد. شايد اگر مجتبي جباري بود طراح تيم ملي او مي شد اما حالا كه شماره هشت استقلال نيست و نوري نيز نمي تواند بازي ساز تيم ملي باشد، وظيفه كي روش است كه هافبك مناسب را براي تيم ملي پيدا كند اما نمي كند.
6- چند بازي اخير تيم ملي نشان داده كه كي روش علاقه زيادي به بازي با يك مهاجم دارد و شرايط نيز او را وادار به تغيير سيستم نمي كند. براي سرمربي پرتغالي تيم ملي فرق نمي كند برد مي خواهيم يا تساوي، در خانه بازي مي كنيم يا خارج از خانه؛ او تحت هر شرايطي تيم خود را با يك مهاجم به ميدان مي فرستد. كي روش بازيكنان را فداي سيستم كرده و آزادي عمل را از آنها گرفته است. به قوچان نژاد نگاه كنيد؛ او فوتباليستي با توانايي بالاست اما چون در نوك پيشاني خط حمله به ميدان مي رود بايد از جريان بازي خارج باشد تا توپ به او برسد. وقتي عباسفرد به ميدان مي رود و قوچان نژاد يك خط عقب برده مي شود تازه توانايي هاي اين بازيكن شكوفا مي شود. حضور عباسفرد در ميدان مثمرثمر نبود اما همين كه رضا قوچان نژاد آزاد شد ضرباهنگ حركتي تيم ملي منظم تر شد.
7- وقتي ازبك ها در همان نيمه اول با يكي دو تغيير تاكتيكي راه هاي نفوذ دژاگه را بستند بايد كي روش زورش را روي جناج چپ و حركات خلعتبري مي گذاشت اما او نه تنها اين كار را نكرد بلكه خلعتبري را هم از زمين بيرون كشيد و به جايش از انصاري فرد استفاده كرد. واقعا سرمربي تيم ملي چه نقشه اي در سر داشت كه از انصاري فرد در جناح چپ استفاده كرد، آيا او نمي دانست انصاري فرد مثل خلعتبري نمي تواند به قلب دفاع ازبكستان بزند؟!
8-عباسفرد فوتباليست زحمتكش و متعصبي با قابليت هاي فني متوسط در عرصه باشگاهي است، ولي چه فرآيندي طي مي شود كه از او در دقايق پاياني اين بازي حساس استفاده مي شود؟! به ميدان فرستادن عباسفرد در آن دقايق نشان دهنده آن نبود كه ما برنامه اي براي زماني كه از ازبك ها عقب افتاديم، نداشتيم؟! خاطرتان است همين عباسفرد قرار نبود در تيم ملي باشد اما چون قاضي مصدوم شد او به جمع ملي پوشان اضافه گرديد.
شايد اگر حوصله و فضاي بيشتري بود مي شد چند مورد ديگر به تمام اين موارد اضافه كرد؛ بايد اعتراف كنيم كه نام منچستر و رئال فوتبال ملي ما را به مرز نابودي كشيده است؛ تا كسي مي آيد انتقادي از كي روش كند حضور در رئال و منچستر چماق مي شود و بر فرق سر او فرود مي آيد.متاسفانه تيم ملي ما به گونه اي عمل كرده كه كارش به اما و اگر كشيده شود. ايران از 5 بازي خود 2 شكست داشته تا اتوماتيك وار به قسمت شلوغ جدول هدايت شود؛ حالا مشخص نيست چه سرنوشتي در انتظارمان است، شايد به عنوان تيم اول يا دوم راهي جام جهاني شويم و شايد حتي به عنوان چهارمي گروه خود دست پيدا كنيم.

 


پايان ركورد 30 مسابقه بدون شكست مهرام

فولاد ماهان اصفهان با شكست مهرام در هفته سوم ليگ برتر بسكتبال روند 1280 دقيقه بدون شكست اين تيم را قطع كرد.
تيم بسكتبال مهرام مدافع عنوان قهرماني در حالي در هفته سوم ليگ برتر برابر فولاد ماهان شكست خورده بود كه فصل گذشته را بدون شكست پشت سر گذاشته بود. مهرامي ها آخرين باري كه در ليگ ايران مغلوب شده بودند در ديدار چهارم فينال دو فصل گذشته برابر ذوب آهن بود. اين تيم كه فصل گذشته با هدايت مصطفي هاشمي وارد ليگ شد 22 ديدار مرحله مقدماتي، دو ديدار مرحله پلي آف، دو ديدار مرحله نيمه نهايي، سه مسابقه فينال و دو ديدار نخست اين فصل را با برد پشت سر گذاشت كه در مجموع 1240 دقيقه بدون باخت بود. البته اگر ديدار پنجم فينال دو فصل پيش را نيز محسوب كنيم تعداد بازي ها 30 و اين زمان 1280 دقيقه مي شود.
مدافع عنوان قهرماني در دو مسابقه نخست با هدايت مهران آتشي به پيروزي رسيد اما در اولين روز نشستن مهمد بچيروويچ سرمربي تيم ملي بسكتبال ايران روي نيمكت تيمش، پس از 29 مسابقه تن به شكست داد.
 


6گل استثنايي فوتبال جهان

زلاتان ابراهيموويچ، مهاجم سوئد در جريان بازي با انگليس يك گل بسيار زيبا به ثمر رساند كه خيلي ها معتقدند زيباترين گل تاريخ فوتبال بوده است.
گل چهارم زلاتان ابراهيموويچ از آن گل هايي بود كه هر چند سال يك بار در فوتبال رخ مي دهد، اما تاريخ فوتبال كم گل زيبا مثل گل زلاتان به خود نديده است. پايگاه خبري give me football به پنج گل زيبا تاريخ فوتبال كه رقيب گل زيباي زلاتان به انگليس براي انتخاب به عنوان زيباترين گل تاريخ هستند، نگاهي انداخته است. هر چند كه نظرات در خصوص گل هاي زيبا مي تواند متفاوت باشد، اما مطمئنا همه اتفاق نظر خواهند داشت كه اين پنج گل در ميان زيباترين گل هاي تاريخ فوتبال جاي دارند:
1- ماركوفان باستن
(هلند- شوروي)
زمان و مكان يك گل در انتخاب آن گل به عنوان گل برتر نقش عمده اي دارند، اما ضربه قوس دار و روپاي «ماركوفان باستن» برابر شوروي در فينال يورو 88 بدون شك يك استثنا در فوتبال بوده است.
2- ديگو مارادونا
(آرژانتين- انگليس)
گاهي حساسيت بازي و نبوغ فردي نيز به بازيكن كمك مي كند تا گلش زيبا و جاودانه شود. مناقشه آرژانتين و انگليس بر سر جزاير فالكلند از يك طرف و نبوغ مارادونا از طرفي يك گل فوق العاده در جام جهاني 1986 در مكزيك رقم زد كه تا ساليان از ياد فوتبال دوستان نرفته است. گل جاودانه مارادونا آن قدر قشنگ بود كه گري لينه كر، مهاجم انگليسي در توصيف آن گفت: مي خواستم بعد از اين گل مارادونا را در آغوش بگيرم، اما فهميدم در تيم رقيب هستم.
3- دنيس بركمپ (هلند- آرژانتين)
گل هاي زيبا حتما نبايد از راه دور باشند يا به صورت دريبل زده شوند. بعضي مواقع فقط تكنيك ناب و مهارت ظريف نيز كافي است تا گل زيبايي در تاريخ رقم خورد. كنترل زيباي برگ كمپ روي پاس دي بوئر و ضربه استادانه او براي خلق چنين صحنه اي كافي بود.
4- زين الدين زيدان
(رئال مادريد- بايرلوركوزن)
در دقايق پاياني نيمه نخست بود كه زين الدين زيدان با ضربه روپا توپ را از كنار بالاك و هانس يورگ بوت زد و به قعر دروازه لوركوزن دوخت تا يك گل تاريخي را به ثمر رساند.
5- كارلوس آلبرتو (برزيل- ايتاليا)
كجا بهتر از گل زدن در فينال جام جهاني؟ برزيل زردپوش در فينال مكزيك زير آفتاب داغ مكزيك سال1970 درخشش خاصي داشت. اين گل زيبا از ابتدا تا پايان مثال كاملي از تكنيك ديد اجرا و تسلط را به نمايش گذاشت تا برزيل در جام جهاني هت تريك كند.
 


بدترين پنالتي هاي فوتبال كدام بودند؟!

پنالتي عجيبي كه نيمار در بازي با كلمبيا از دست داد او را در جمع بازيكنان بزرگي قرار داد كه بدترين پنالتي هاي فوتبال را زدند. ديويد بكام، جان تري، تيري آنري و وين روني از ديگر بازيكناني هستند كه پنالتي شان به بدترين شكل ممكن از دست رفته است.
در بازي برزيل برابر كلمبيا وقتي داور به سود برزيل پنالتي گرفت، نيمار مشتاقانه به سمت توپ دويد تا به راحتي گل هاي ملي خود را افزايش دهد اما لحظاتي بعد پنالتي او سر از تماشاگران پشت دروازه درآورد تا اكنون نيمار نيز به ليست بازيكناني بپيوندند كه به خاطر پنالتي بدي كه زده نامش به تاريخ بپيوندد. اكنون نگاهي به 4 پنالتي بد ديگر فوتبال جهان مي اندازيم:
ديويد بكام (انگليس- پرتغال)
در زمان اسون گوران اريكسون، بكام پنالتي زن اول تيم بود اما او بيشتر به خاطر ناكامي اش در ضربات پنالتي به ياد مي آيد تا موفقيت در زدن پنالتي. بكام كه در جام جهاني 2002 پنالتي زيبايي را برابر آرژانتين گل كرد بعد از آن 3 پنالتي برابر تركيه، فرانسه و پرتغال را از دست داد كه برابر پرتغال در يورو 2004 بدترين پنالتي او بود و باعث شد انگليس يك بار ديگر به خاطر پنالتي او از يك تورنمنت حذف شود.
وين روني (منچستر يونايتد- چلسي)
از زماني كه وين روني به منچستر يونايتد پيوسته است او 9 پنالتي از 25 پنالتي خود را از دست داده است و اخيرا فرگوسن به او هشدار داده است كه ممكن است پنالتي زن اول خود را تغيير دهد اما از اين 9 پنالتي بدترين پنالتي او مربوط مي شود به فصل قبل برابر چلسي كه روني نه تنها قبل از زدن ضربه پايش لغزيد و تعادل خود را از دست داد بلكه پاي تكيه گاهش را نيز اشتباه گذاشت تا توپ به شكل خيلي بدي به بيرون رود.
جان تري (چلسي-منچستر يونايتد)
كسي تا به حال ديده است كه كاپيتان چلسي ساعت ها گريه كند؟ اين اتفاق بعد از فينال چلسي و منچستر يونايتد در مسكو رخ داد وقتي كه تري اين فرصت را داشت تا با گلزني خود در پنالتي تيم را به قهرماني برساند اما با سرخوردن در زمين خيس مسكو ضربه پنالتي او در حساس ترين موقعيت ممكن به بدترين شكل از دست رفت تا تنها باران بتواند اشك هاي بي پايان او را پاك كند.
آندره پيرلو (ميلان-بارسلونا)
اما حكايت ضربه چيپ در پنالتي. اگر پنالتي گل شود شما بازيكن بااعتماد به نفس و باهوشي شناخته مي شويد و اگر از دست رود احمق تلقي خواهيد شد!آندره پيرلو يكي از اساتيد ضربه چيپ است كه در يورو 2012 پنالتي چيپ او برابر انگليس گل زيبايي را رقم زد اما پيرلو قبل از آن يك پنالتي بد داشت. او در بازي پيش فصل برابر بارسلونا قرار گرفت و پنالتي اش را چيپ زد اما پينتو دروازه بان آبي و اناري بدون حركت آن پنالتي را گرفت.
 


قاسمي از برتري برابر فردين معصومي مي گويد

فقط 10 روز تمرين داشتم

كشتي گير سنگين وزن تيم پرسپوليس جويبار با وجود پيروزي برابر فردين معصومي در حساس ترين ديدار هفته نخست ليگ از كشتي خود راضي نيست.
كميل قاسمي مي گويد: از آمادگي دور بودم؛ چون بعد از المپيك مدتي استراحت كردم و تمرين نداشتم، نتوانستم خوب كشتي بگيرم. براي مسابقات ليگ تنها 10 روز تمرين كرده بودم و چون قرارداد داشتم و به تيم پرسپوليس متعهد بودم كشتي گرفتم هر چند كه شرايط بدني خوبي نداشتم.
دارنده نشان برنز المپيك همچنين درباره كشتي با فردين معصومي گفت: درست است كه اين كشتي تاثيري در نتيجه نداشت ولي به خاطر مردم شهر جويبار و به احترام آنها تلاش خود را كردم و آقاي معصومي هم براي پيروزي آمده بود اما خدا را شكر موفق شدم و شرمنده جويباري ها نشدم.
قاسمي در پايان اظهار كرد: اين اولين مسابقه ليگ بود و نمي توان از الان گفت كه تيم خوب است يا بد ولي كشتي گيران و تيم خوبي داريم و اميدوارم در هفته هاي آينده شرايط بهتر شود و بتوانيم اين شكست را جبران كنيم.
 


رونق گردشگري لندن به لطف برگزاري بازي هاي «پارالمپيك»

مسابقات «پارالمپيك» با جذب 680هزار گردشگر به لندن صنعت گردشگري اين شهر را رونق داد.
آمارها نشان مي دهد كه برگزاري مسابقات «پارالمپيك» در شهر لندن پايتخت انگليس رونق صنعت گردشگري اين شهر را درپي داشته است. تعداد سفرهاي انجام شده در ماه سپتامبر به لندن در سال جاري ميلادي در مقايسه با زمان مشابه در سال 2011، يك درصد رشد داشته و به رقم دو ميليون و 630هزار گردشگر رسيده كه اين امر رشد 17درصدي درآمدهاي اين شهر از محل صنعت گردشگري را نيز درپي داشته است. آمارها همچنين نشان مي دهد، هدف حدود 680هزار گردشگر از دو ميليون و 630هزار گردشگري كه در ماه سپتامبر به لندن سفر كرده اند تماشاي مسابقات پارالمپيك بوده است.
دولت انگليس با وجود مشكل كسري شديد بودجه، قصد دارد در قالب برنامه اي 10ساله، درآمدهاي اين كشور از محل صنعت گردشگري را به 188ميليارد پوند در سال 2020 برساند و اين كشور را به قطب نخست گردشگري اروپا تبديل كند. در قالب اين برنامه 10ساله كه رشد 60درصدي درآمدهاي انگليس از محل صنعت گردشگري را درپي خواهد داشت، تعداد شاغلان در صنعت گردشگري انگليس نيز از رقم فعلي 264هزار نفر، به سه ميليون مي رسد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10