(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 13  آذر  1391 - شماره 20371

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خارج از دستور
پس از چند جلسه بحث و بررسي پرحاشيه
مجلس كليات طرح جنجالي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را تصويب كرد
در مكتب امام
ذوالقدر: سبك زندگي ديني جامعه را واكسينه مي كند
آيت الله مصباح يزدي:
نبايد با گرايش هاي ناسيوناليستي ، جايگاه شهدا را پايين بياوريم
در ديدار قائم مقام كميته هماهنگي گروه هاي ملي سوريه
جليلي: تخريب زيرساخت هاي سوريه در جهت تامين منافع رژيم صهيونيستي است
رئيس سازمان سنجش خبر داد
تغييرات كنكور 92 با اجراي نظام 3-3-6
سلطانيه:
تعويق كنفرانس هلسينكي صادق نبودن اوباما را نشان داد
تكرار ادعاهاي واهي امارات درباره جزاير سه گانه ايران


خارج از دستور

جزئيات جلسه لاريجاني با
آيت الله جنتي و حقوقدانان شوراي نگهبان
مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تصويب كليات طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه علني ديروز مجلس، اظهار داشت: رئيس مجلس هم در جلسه غيرعلني صبح ديروز اعلام كرد كه جلسه اي را با آيت الله جنتي و حقوقدانان شوراي نگهبان برگزار كردند و آنها دو ديدگاه را در اين رابطه داشتند؛ يك ديدگاه اين بود كه اين طرح خلاف قانون است و ديدگاه ديگر اين بود كه اين طرح اختيارات شوراي نگهبان را سلب مي كند و در هر دو صورت اين طرح در شوراي نگهبان رد خواهد شد.
لاهوتي درگفت وگو با فارس، ادامه داد: اگر شوراي نگهبان طرح را رد كند و مجلس بر نظرش اصرار ورزد، طرح به مجمع تشخيص مي رود كه اين مسئله هم به صلاح نيست.
اين نماينده مجلس گفت: با تصويب اين طرح ما عده اي را وام دار يكديگر مي كنيم كه اين مسئله درست نيست.
بازديد اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس از زندان اوين
محمدحسن آصفري نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اگر مسائل مطرح شده در خصوص نسرين ستوده واقعيت داشته باشد، كميسيون امنيت ملي، وزير دادگستري و رئيس سازمان زندان ها را به مجلس فرا مي خواند و از وزير دادگستري مي خواهيم تا در خصوص اين پرونده به كميسيون توضيح دهد.
وي افزود: اعضاي كميسيون امنيت مجلس اين هفته از زندان اوين بازديد خواهند كرد و البته اين بازديد شامل موارد خاصي نيست؛ اگر در اين بازديد موارد خلاف قانون مشاهده شود، در ابتدا به صورت كتبي به مسئولان تذكر مي دهيم و در صورت تكرار مسئولان را به مجلس فرا مي خوانيم.
آصفري ادامه داد: هر چند كه ممكن است نمايندگان به صورت خصوصي بازديدهايي را از زندان ها و بازداشتگاه هاي حوزه انتخابي خود داشته باشند، ولي بازديد اين هفته كميسيون امنيت به صورت رسمي انجام مي شود.
تقدير توكلي از احمدي مقدم براي بركناري رئيس پليس فتا
به گزارش فارس، احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ديروز يكشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تقدير از عملكرد سردار احمدي مقدم در بركناري رئيس پليس فتا اظهار داشت: از آقاي احمدي مقدم درباره موضعگيري عاقلانه در پرونده ستار بهشتي تشكر مي كنيم.
وي افزود: اميدوارم با اهتمام مجلس، قوه قضائيه و نيروي انتظامي در مورد پرونده ستار بهشتي برخورد مناسب با عاملين اين حادثه صورت بگيرد.
رفع ممنوعيت دريافت گذرنامه
براي دختران زير 40 سال
يك عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت كه اين فراكسيون پيشنهاد كرده در لايحه گذرنامه، زنان زير 40 سال در صورتي كه رشيده باشند اجازه خروج از كشور پيدا كنند.
لاله افتخاري در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: پيشنهاد فراكسيون زنان اين بوده كه در لايحه گذرنامه كه براي زنان زير 40 سال بدون اجازه ولي ممنوعيت خروج پيش بيني شده، قيد رشيده بودن اضافه شود تا اگر زناني زير 40 سال به تشخيص مراجع ذي صلاح رشيده باشند، ممنوعيت خروج از كشور نداشته باشند.
وي افزود: به نظر ما نه بايد به صورت مطلق به هر كسي اجازه خروج از كشور داد كه تبعات داشته باشد و نه اينكه به صورت مطلق جلوي خروج همه گرفته شود. ما معتقديم بايد در صورت احراز رشيده بودن، اجازه خروج از كشور داده شود.
 


پس از چند جلسه بحث و بررسي پرحاشيه

مجلس كليات طرح جنجالي اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را تصويب كرد

نمايندگان مردم در خانه ملت روز گذشته سرانجام پس از بحث و بررسي با 144 راي موافق، 91 راي مخالف و 11 راي ممتنع از مجموع 253 نماينده حاضر در مجلس، كليات اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را تصويب كردند.
در اين جلسه كه با حضور سيدصولت مرتضوي به عنوان رئيس ستاد انتخابات كشور و نماينده دولت برگزار شد، نمايندگان مجلس به عنوان مخالف و موافق ديدگاه هاي خود را درباره تصويب كليات طرح مذكور مطرح كردند.
گفتني است پيش تر در جلسه چهارشنبه اول آذر ماه، نماينده كميسيون طراح، يك نفر از موافقان و مخالفان اين اصلاحيه درباره طرح اصلاح قانون انتخابات سخن گفته بودند.
سخنان مخالفان
اولين ناطق مخالف طرح در صحن ديروز مجلس، روح الله عباسپور عضو فراكسيون اصولگرايان به تعيين شرايط انتخابات در اين اصلاحيه اعتراض كرد و گفت كه چارچوب حركت ما را قانون اساسي مشخص و معين مي كند.
وي همچنين با اشاره به بحث هايي كه در جريان انتخابات رياست جمهوري گذشته در مورد نقش شوراي نگهبان مطرح بود، گفت: عده اي مي خواستند شوراي نگهبان را در نقش نظارتي خود و مسئوليت وزارت كشور را در اجرا زير سوال ببرند؛ اين اصلاح پيام خوبي ندارد و مي تواند بر اين موضوع صحه بگذارد كه انتخاباتي كه سال 88 با مسئوليت وزارت كشور و شوراي نگهبان برگزار شده، دچار تشكيك بوده و ما مي خواهيم ساختار را تغيير دهيم.
نماينده مردم بوئين زهرا با بيان اينكه طرح اصلاح قانون انتخابات با 10 اصل قانون اساسي مغايرت دارد، گفت: اين طرح نقش نظارتي شوراي نگهبان و نقش اجرايي وزارت كشور را زير سوال مي برد.
وي با اشاره به پيش بيني تاييد كانديداهاي رياست جمهوري از سوي مقامات براي اثبات رجل سياسي و مذهبي بودند، تصريح كرد: وقتي عالي ترين مقام اجرايي از 300 نفر امضا بگيرد به آنها بدهكار مي شود.
وي در پايان گفت: شوراي نگهبان در چارچوب وظايف خود اصلاح قانون انتخابات را رد خواهد كرد و شما با علم به اينكه مي دانيد اين موضوع با قانون اساسي منافات دارد نبايد وقت 288 نماينده و شوراي نگهبان را تلف كنيد.
مهرداد بذرپاش عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان، مخالف ديگر اصلاحيه بود كه آن را خلاف نظر شوراي نگهبان دانست و تاكيد كرد: اينكه مجلس با علم به اينكه طرحي مخالف با اصول قانون اساسي است را به تصويب برساند در شأن مجلس اصولگراي نهم نيست.
نماينده مردم تهران در مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: اصل 62 قانون اساسي شرايط انتخاب شونده و انتخاب كننده را مشخص كرده است؛ يك كانديدا با تصويب نهايي اين طرح بايد برود چند صد امضا جمع كند اما ممكن است بعدا شوراي نگهبان بخواهد او را رد صلاحيت كند، آيا اين اتفاق هزينه اش بيشتر است يا شرايط فعلي؟ يا ممكن است كسي اسامي امضاكنندگان را منتشر كند؛ اين مفسده ايجاد مي كند.
بذرپاش همچنين پس از تصويب كليات طرح اصلاح قانون انتخابات در گفت وگو با انتقاد از تصويب كليات طرح اصلاح قانون انتخابات در جلسه علني ديروز مجلس اظهار داشت: نمايندگان در سالروز تصويب قانون اساسي طرحي را تصويب كردند كه به اذعان تعداد زيادي از نمايندگان و شوراي نگهبان برخلاف قانون است.
همچنين حجت الاسلام سيدعلي طاهري نماينده مردم گرگان در مخالفت با طرح كليات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در صحن علني ديروز مجلس، گفت: شبهه هايي به طرح اصلاح قانون انتخابات وارد است؛ اول آنكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار داريم و اصلاحيه اين قانون موجب محدوديت كانديداها براي شركت در انتخابات است.
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس افزود: در اين اصلاح كه بستر اولين انتخابات پس از فتنه 88 است مدنظر طراحان طرح مذكور قرار دارد در حالي كه اين اصلاح به همين دليل، به صلاح نيست.
طاهري با بيان اينكه شوراي نگهبان به چند ماده طرح اصلاح قانون انتخابات اشكال گرفته است، گفت: اين طرح در صورت تصويب در مجلس، از سوي شوراي نگهبان رد خواهد شد و در صورتي كه ما به آن اصرار كنيم به مجمع تشخيص ارسال خواهد شد لذا بهتر است طرحي كه درباره اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخيص در دست بررسي است مورد بررسي قرار بگيرد.
سخنان موافقان
بعد از مخالفان، نوبت به موافقان طرح اصلاح قانون انتخابات رسيد؛ كاظم جلالي رئيس فراكسيون رهروان ولايت و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در موافقت خود با كليات طرح اصلاح از نمايندگان خواست كه بلوا به پا نكنند و جريان اصلاح قانون را به وقايع سال 88 متصل نكنند.
جلالي با اشاره به اعلام كانديداتوري 1200نفر در انتخابات سال 84 گفت كه تنها داشتن سواد خواندن و نوشتن كه در قانون اساسي براي تحصيلات كانديداها لحاظ شده است، اين كه يك بيكار براي به دست آوردن شغل اعلام كانديداتوري كند، در شان كشور نيست.
وي همچنين تأكيد كرد كه در جمهوري اسلامي تمام انتخابات، درست بوده است اما نبايد اصلاح قانون را به وقايع سال 88 متصل دانست، اين اصلاحيه مي تواند تمام قوا را در برگزاري انتخابات شريك كند، ضمن اين كه در مورد جرائم انتخاباتي هم اصلاحاتي ايجاد كرده كه بايد مورد توجه قرار گيرد، تا مناظره ها مثل دوره گذشته به كشور ضربه نزند.
علي مطهري ديگر موافق طرح اصلاح كليات قانون انتخابات بود كه نبود هيئت هاي اجرايي را از ضعف هاي قانون فعلي دانست و گفت: اين هيئت تركيبي از سه قوه و معتمدان مردم است.
وي ادامه داد: رفتار مجلس قابل تحسين بود، چون از طرفي به وظيفه خود در دفاع از حقوق ملت عمل كرد و از طرف ديگر وقتي مقام رهبري مصلحت بالاتري را ديدند و دستور توقف سؤال را دادند، اطاعت كرد.
مطهري با بيان اينكه اصلاح قانون انتخابات اقدامي معقول و حكيمانه است، گفت: دولت احساس نكند كه با دستور رهبري در حاشيه امن قرار گرفته است و بداند كه تا پايان دوره اش هر طور كه عمل كند از اقدام نظارتي مؤثر مجلس مصون نخواهد ماند.
محمدجواد كوليوند نايب رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي هم در موافقت با اصلاح قانون، با بيان اين كه طرح شامل دو بخش اجرا و نظارت است، گفت: در اجرا اصل اين است كه هيئت هاي اجرايي 30 نفره حضور داشته باشند، ورودي هاي كانديداتوري كاهش پيدا كند و برگزاري علاوه بر قوه مجريه به عهده باقي قوا هم باشد.
مخالفت دولت با اصلاح قانون انتخابات
بعد از دو نيمه مخالف و موافق طرح اصلاح، سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور، پشت تريبون مجلس حاضر شد و مخالفت صريح دولت با اين اصلاحيه را اعلام كرد.
مرتضوي در اظهارات خود، اصلاحيه را نوعي تشكيل شركت سهامي براي انتخاب رئيس جمهور خواند و كليات را مخالف قانون اساسي دانست.
وي همچنين به اصل تفكيك قوا اشاره كرد وگفت كه انجام وظايف اجرايي، از جمله اجراي انتخابات به عهده قوه مجريه است و اگر ملاك مشورت كردن است بهتر است سه قوه در مورد اجراي وظايف قوه قضا هم فكري كنند.
مرتضوي تأكيد كرد: طرح اصلاح قانون انتخابات، طرح اصلاح قانون اساسي است نه قانون انتخابات چرا كه برخي از اصول قانون اساسي در اين طرح ناديده گرفته شده است.
وي با تشكر از موافقان و مخالفان طرح در پايان با بيان اينكه كانديداي انتخابات در صورت جلب نظر چند تن از شخصيت ها بعد از رياست جمهوري وام دار آنها خواهد شد، از نمايندگان خواست با كليات طرح اصلاح قانون انتخابات مخالفت كنند.
علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران و عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس در گفت و گو با فارس با اشاره به بررسي كليات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در جلسه علني ديروز مجلس اظهار داشت: فراكسيون اصولگرايان مجلس بعضي اصلاحات را در قانون انتخابات لازم مي داند اما با كليات طرح انتخابات مخالف است.
وي افزود: اشكالات زيادي به طرح اصلاح قانون انتخابات داريم كه بر همين اساس فراكسيون اصولگرايان با كليات طرح مخالف است.
از سوي ديگر؛ اسماعيل جليلي عضو هيئت رئيسه فراكسيون رهروان ولايت درباره تصويب كليات طرح اصلاح قانون رياست جمهوري گفت: در صحن علني مجلس كليات طرح مذكور با تلاش اعضاي فراكسيون رهروان ولايت با 144 راي موافق به تصويب نمايندگان رسيد و در واقع تصويب اين طرح فراكسيوني بود.
همچنين سيداحمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت وگويي درباره طرح اصلاح انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: مانند لايحه برنامه كه بيش از اندازه درباره آن بزرگنمايي شد، در مورد اين طرح نيز بيش از حد فضاسازي شد، چرا كه مجلس به راحتي مي تواند در يك فضاي كارشناسي شده اين موضوع را بررسي كند.
انتقاد به سخنان رئيس مجلس در مصاحبه تلويزيوني
حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس در تذكري آيين نامه اي اظهار داشت: خوب بود از نمايندگاني كه در طول هفته هاي گذشته تشخيص درستي از بيانات رهبر معظم انقلاب درباره سؤال از رئيس جمهور داشتند، تشكر مي شد.
وي ادامه داد: برخي مي گفتند رهبر انقلاب هر چه بگويد ما از ايشان تبعيت مي كنيم ولي بعداً عين سؤال طراحان را قرائت كردند. بنابراين خوب است به دولت هم فرصتي بدهيد تا از خودش دفاع كند، اين رفتارها تنش را اضافه مي كند.
نماينده تهران در مجلس در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: مطالبه رهبر انقلاب براي ما مهم است، آقاي لاريجاني شنبه شب گفت كه اگر رهبري نكته اي داشته باشد معمولاً به رئيس مجلس مي گويد، سؤال بنده اين است چرا رهبر انقلاب موضعش درباره سؤال از رئيس جمهور را به رئيس مجلس نگفت و در جمع بسيجيان آن را مطرح كرد؟ اين درد است.
در ادامه حجت الاسلام سيد محمد حسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را برعهده داشت، در پاسخ به اين تذكر رسايي گفت: اين موضوع جاي تذكر نداشت اما بنده سخنان شما را استماع كردم.
وي افزود: اگر مي خواستيد از فرمايشات رهبر معظم انقلاب الهام بگيريد شايد نبايد اين تذكر را مطرح مي كرديد اما به عنوان برادر كوچكي كه در خدمت شما هستم، بايد بگويم اگر ما اشاره صريح رهبري در موردي را داشته باشيم، با تعهد ديني و تعهدي كه نسبت به قانون اساسي و اقتدار نظام داريم، هيئت رئيسه همانطور عمل مي كند و تاكنون نيز مبنا بر همين بوده است.
ابهام در آماده سازي مقدمات براي برگزاري انتخابات
مهدي سنايي نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي ماده يك از طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري در مجلس گفت: در ماده يك آمده است كه وزارت كشور موظف است 4 ماه قبل از پايان دوره 4 ساله رياست جمهوري مقدمات اجراي انتخابات براي دور بعد را فراهم آورد كه اين موضوع ابهام دارد.
وي افزود: با توجه به اينكه انتخابات در خرداد ماه برگزار مي شود و جابجايي دولت ها در اواخر مرداد است بايد معلوم شود كه منظور اين ماده زمان انتخابات است يا زمان جابجايي دولت كه به اعتقاد من منظور برگزاري انتخابات است و بايد 4 ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري وزارت كشور اقداماتش را انجام دهد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد رفع ابهام سنايي را وارد دانست و اين پيشنهاد را به رأي مجلس گذاشت و در نهايت با رأي مثبت نمايندگان مقرر شد كه وزارت كشور 4 ماه قبل از برگزاري انتخابات مقدمات اجراي انتخابات دور بعد را فراهم آورد.
مقدمات انتخابات
4 ماه قبل از سوي وزارت كشور فراهم مي شود
همچنين نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني ديروز خود اولين ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري را بررسي و تصويب كردند.
در اين ماده آمده است كه ماده 3 قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران مصوبه 5/4/1364 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن به شرح زير اصلاح مي شود:
وزارت كشور موظف است 4 ماه قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري مقدمات اجراي انتخابات را فراهم آورد و با رعايت اصول 119 و 131 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مراتب برگزاري انتخابات و تاريخ شروع ثبت نام داوطلبان رياست جمهوري را با استفاده از وسائل ارتباط جمعي به اطلاع عمومي برساند.
ماده يك از طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري با 190 رأي موافق، 17 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع از مجموع 252 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
مخالفت مجلس با تغيير «كارت ملي» به «كد ملي» در اصلاح قانون انتخابات
در ادامه اين جلسه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري، ماده 2 اين طرح را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
در جريان بررسي اين ماده، حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران يك پيشنهاد رفع ابهام را در اين ماده مطرح كرد، اما به تصويب مجلس نرسيد.
در ماده 2 اين طرح آمده است كه در ماده 19 قانون انتخابات رياست جمهوري بعد از كلمه «شناسنامه» عبارت «و كارت ملي» اضافه مي شود؛ بر اين اساس و در صورت تصويب نهايي، در هر مرحله انتخاباتي هر شخص واجد شرايط مي تواند فقط يك بار با ارائه شناسنامه و كارت ملي خود راي دهد.
غلامرضا مصباحي مقدم پيشنهاد رفع ابهام تغيير كارت ملي به كد ملي را مطرح كرد كه وكلاي ملت با 25 راي موافق، 63 راي مخالف و 24 راي ممتنع از 238 نماينده حاضر در جلسه، با اين رفع ابهام مخالفت كردند.
پيش از پيشنهاد رفع ابهام مصباحي مقدم، پيشنهاد حذف كل ماده 2 طرح مذكور مطرح شد كه با مخالفت وكلاي ملت مواجه شد.
ادامه بررسي ماده 2 طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري به بعد از قرائت نطق هاي صحن علني، موكول شد.
لاريجاني: مجلس در سؤال از رئيس جمهور به تكليف خود عمل كرد
علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني ديروز مجلس با اشاره به سالروز تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران گفت: مدرس فرمود قانون اساسي رساله عملي دولت ايران است و در قانون اساسي نيز نظير تفكر مدرس جايگاه مجلس رفيع است و بيش از 50 اصل از قانون اساسي مربوط به مجلس است.
وي تصريح كرد: به تعبير امام(ره) مجلس در راس امور قرار داده شده كه سير حركت ساير قوا و نظارت بر آنها را بر عهده دارد و در اين راه حق سؤال و استيضاح دارد و اين امر جزء حقوق ذاتي مجلس است.
رئيس قوه مقننه خاطرنشان كرد: در سؤال اخير برخي از نمايندگان از رئيس جمهور نيز مجلس به تكليف خود عمل كرد و همانطور كه ملاحظه كرديد رهبر معظم انقلاب اقدام مجلس را تحسين كردند كه به وظيفه خود عمل نمود اما ادامه آن را مفيد ندانستند. ما از هدايت هاي آن رهبر فرزانه سپاسگزاريم.
لاريجاني افزود: قانون اساسي، كه ميثاق ملي ماست، بر رعايت تفكيك قوا زير نظر ولي امر مسلمين تاكيد مي كند كه اميدواريم با رعايت اين مبنا تمام تلاش هاي نمايندگان در جهت حل مشكلات ملت و حل مسائل اقتصادي كشور قرار گيرد و در اين راه از همه حقوق خود استفاده نمايند.
گفتني است، همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در سخناني، درگذشت همسر و دو فرزند الله وردي دهقاني نماينده مردم ورزقان در حادثه تصادف را تسليت گفت.
 


در مكتب امام

اهميت انتخابات آزاد
قهراً وقتي انتخابات آزاد شد، و اين اشخاص غيرصالح در آن دخالت نكردند، در مجلس اشخاص صالح مي روند.
وقتي اشخاص صالح در يك مجلسي رفتند، دولت صالح به پاشد، رئيس جمهور صالح شد، اين مخالف مصلحت مملكت عمل نخواهد كرد.
صحيفه نور -ج 4 - ص 121
 


ذوالقدر: سبك زندگي ديني جامعه را واكسينه مي كند

معاون راهبردي قوه قضاييه گفت: بايد جامعه را به گونه اي بسازيم كه در مقابل آسيب ها واكسينه شود.
محمدباقر ذوالقدر در همايش ملي «مفهوم شناسي سبك و فرهنگ زندگي با الگوي اسلامي و ايراني» در خراسان شمالي افزود: در جامعه اسلامي، بايد سبك زندگي ايماني و ديني اصل باشد كه اكنون برخي آسيب هاي جامعه، ناشي از تاثير ماهواره است.
وي گفت: بايد با بهره گيري از پيشگيري اجتماعي از وجود چنين آسيب هايي در جامعه مواظبت كنيم و سبك زندگي ديني را در جامعه رواج دهيم.
ذوالقدر افزود: با برخورد كيفري مي توان با جرايم به خصوص مواد مخدر مقابله كرد اما متاسفانه 65 تا 70 درصد جرايم مربوط به مجرمان و محكومان مواد مخدر است.
معاون راهبردي قوه قضاييه با ذكر اينكه ما در جنگ تمام عيار فرهنگي به سر مي بريم، اظهاركرد: بايد افراد راهكارهايي را در اين زمينه ارائه دهند و طبق اين فضا كار كنند.
ذوالقدر هم چنين تاكيد كرد: تا زماني كه تربيت و پرورش ديني در خانواده حاكم نباشد، جامعه دچار نابساماني مي شود.
وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري و مطرح كردن عنوان هايي از قبيل افزايش آمار طلاق، فروپاشي خانواده، معضل دروغگويي، غيبت، پرخاشگري، عدم رعايت حقوق ديگران در سفر اخير ايشان به خراسان شمالي گفت: طي بررسي از جرايم در سه سال اخير، مشخص شد اين عناوين از جمله علل بسياري از جرايم است.
ذوالقدر با ذكر اينكه پيشگيري از جرايم، تنها با برخورد كيفري حل نمي شود، افزود: بايد در زمينه علوم انساني و سبك زندگي بيش از پيش كار شود.
وي ادامه داد: برخي معيارهاي جامعه، اسلامي نيست و بايد با زدودن سبك زندگي غربي، براي تحقق آرمان هاي اسلامي در جامعه تلاش كنيم.
وي اظهاركرد: در جامعه اسلامي ما ميزان جرم و ناهنجاري هاي اجتماعي هر چند اندك باشد قابل قبول نيست و حتي يك جرم و آسيب نبايد در جامعه وجود داشته باشد، به عنوان مثال طلاق خود يك آسيب است اما مي تواند زمينه ساز ده ها جرم باشد.
به گزارش ايسنا، در اين همايش از تمبر يادبود همايش ملي مفهوم شناسي سبك و فرهنگ زندگي با الگوي اسلامي و ايراني رونمايي شد
 


آيت الله مصباح يزدي:

نبايد با گرايش هاي ناسيوناليستي ، جايگاه شهدا را پايين بياوريم

آيت الله مصباح يزدي اظهار كرد: نبايد با گرايش هاي ناسيوناليستي، اجر و جايگاه شهدا را پايين بياوريم و اهداف آنان را زير سوال ببريم زيرا شهداي اسلام به واسطه كلام حق و دفاع از اسلام به جانفشاني پرداختند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پنجمين يادواره شهداي اين موسسه گفت: مهمترين هدف والاي شهيدان اسلام، جهاد در راه خدا و حفظ ارزش هاي ديني و اسلامي بود.
وي با بيان اينكه «شهادت در راه حفظ آب و خاك، شاخصه مشترك ميان بسياري از كشورهاست ولي جانفشاني در حفظ جامعه اسلامي و حفظ ارزش هاي ديني داراي جايگاه والايي است»، افزود: اهداف ملي گرايي و دفاع از خاك و وطن تنها منحصر به كشور ما نيست و بسياري از جوامع با اين عناوين وارد جنگ مي شوند اما آنچه دفاع مقدس را ارزشمند كرد، گذشت شهيدان از جان خود در راه خدا و محافظت از ارزش هاي ديني و اسلامي بود.
مصباح يزدي با اشاره به كشته شدن ميليونها انسان در طول تاريخ به منظور دفاع از ميهن خاطرنشان كرد: اين جمعيت كثير با هدف دفاع از كشور و خاك خود مجاهدت كردند اما هيچگاه ارزش و جايگاهي را كه شهداي اسلام از آن برخوردارند، به دست نياورده اند. اين رشادت، مجاهدت و شهادت بركات زيادي در جامعه اسلامي به همراه داشت و زمينه هدايت و نجات بسياري از انسانها را فراهم كرد زيرا با اعتقادات قلبي و ديني عجين شده است و حقانيت اسلام را تداعي مي كند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تاكيد كرد: شهيدان همواره زنده اند و شاهد اعمال و رفتار ما هستند و تصور اينكه آنان تنها براي دفاع از خاك و سرزمين رفته اند، به معناي ناديده گرفتن اجر آنان است زيرا شهيدان با هدفي والا و ارزشمندتر گام در مسير شهادت نهادند.
وي در ادامه، خشنودي خدا را بهترين پاداش براي شهدا دانست و اظهار كرد: شهيدان اسلام با الگوگيري از مكتب اسلام و سيدالشهدا(ع)، رضايت خداوند را انتخاب كردند كه بهترين اجر و پاداش براي آنان خشنودي خداوند است. بايد براي ياد و خاطره اين عزيزان و خانواده معظم شهدا احترام قائل بود و آنان را فراموش نكرد زيرا جايگاه آنان در گذشتن از جان عزيزانشان كمتر از مقام شهادت نيست.
به گزارش ايسنا، مصباح يزدي با بيان اينكه «در كشور اسلامي و شيعي بايد بر محور معارف اهل بيت حركت و به ويژه با پيروي از راه و مكتب اهل بيت(ع) بر حفظ ارزش هاي ديني و اسلامي تلاش كنيم»، گفت: انبيا و اهل بيت(ع) براي هدايت بشر و نجات او از گمراهي انتخاب شدند و در راه اين هدف جانفشاني كردند.
 


در ديدار قائم مقام كميته هماهنگي گروه هاي ملي سوريه

جليلي: تخريب زيرساخت هاي سوريه در جهت تامين منافع رژيم صهيونيستي است

هيثم مناع، قائم مقام كميته هماهنگي گروه هاي ملي سوريه با سعيد جليلي، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
سعيد جليلي در اين ديدار كه عصر يك شنبه برگزار شد، با اشاره به اين كه عزت و قدرت ملت سوريه در گرو اين است كه مردم اين كشور خود سرنوشت خود را تعيين كنند، تاكيد كرد: حفظ مصلحت و منافع مردم بايد در اولويت طرح هاي برقراري آتش بس و توقف خشونت ها قرار گيرد.
او تنها راه حل سوريه را برقراري دموكراسي در اين كشور دانست و افزود: كشورهايي كه در راه تحقق دموكراسي مانع ايجاد مي كنند داراي نيت هاي مشكوكي هستند و امروز خود تبديل به بخشي از مشكل شده اند.
جليلي با محكوم كردن اعمال خشونت و دامن زدن به اقدامات تروريستي، تخريب زيرساخت هاي سوريه را نوعي آسيب وارد كردن به آينده اين كشور و موجب خشنودي رژيم صهيونيستي دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ارائه راه حل هاي عملي و ابتكارهاي همه جانبه و پايبندي واقعي به آن را راه حل توقف خشونت ها و هم چنين تسكين آلام و رنج هاي ملت سوريه دانست.
وي افزود: صحنه سوريه امروز به گفت وگوهاي آشكار احتياج دارد تا قدرت منطق جايگزين منطق قدرت شده و به قضاوت افكار عمومي گذاشته شود.
جليلي بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارائه كمك هاي انسان دوستانه و تلاش براي برگزاري انتخاباتي آزاد در اين كشور تاكيد كرد.
هم چنين در اين ديدار هيثم مناع، قائم مقام كميته هماهنگي گروه هاي ملي ضمن تقدير از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي بازگشت آرامش در سوريه تاكيد كرد: گروه هاي معارضه صرفا راه حل سوري و بدون دخالت طرف هاي خارجي را راه حل صحيح و اصولي مي دانند.
او راه حل نظامي را در سوريه شكست خورده دانست و افزود: لحاظ كردن منافع ملت، توقف خشونت ها از سوي هر دو طرف و آغاز گفت وگوها برنامه كميته هماهنگي براي تحقق دموكراسي در سوريه است
 


رئيس سازمان سنجش خبر داد

تغييرات كنكور 92 با اجراي نظام 3-3-6

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به آغاز ثبت نام كنكور از پنجشنبه 16 آذر ماه، نحوه طراحي سؤالات كنكور و همچنين تأثير اجراي نظام تحصيلي جديد «3-3-6» آموزش و پرورش در كنكور را تشريح كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش ابراهيم خدايي با اشاره به نحوه طراحي سؤالات كنكور، تشريح كرد: منابع امتحاني كنكور براساس سه سال آخر متوسطه است، بنابراين سؤالاتي كه طرح مي شود متشكل از دوره پيش دانشگاهي، سال هاي سوم و دوم دبيرستان و سال اول هم با وزن كمتري است.
وي با اشاره به اجراي طرح «3-3-6» در نظام آموزش و پرورش كشور و تأثير آن در كنكور، اظهار داشت: در صورت اجراي اين طرح، سؤالات كنكور همچنان از سه سال آخر دوره متوسطه طراحي مي شود.
خدايي همچنين درباره بازنگري منابع كنكور گفت: اگر قرار باشد منابع كنكور بازنگري شود، بايد در كارگروه ماده 4 اين كار صورت گيرد، اين در حالي است كه كارگروه تغييري براي منابع كنكور در دستور كار ندارد.
وي با اشاره به تصويب حذف كنكور 92 در بيش از 3 هزار كد رشته دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و غيرانتفاعي، گفت: شيوه نامه پذيرش دانشجو در اين رشته ها در حال تهيه است و تا پيش از آغاز ثبت نام كنكور اعلام خواهد شد.
رئيس سازمان سنجش در خصوص ساماندهي نظام پذيرش دانشجو، گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين موضوع را بررسي مي كند و تحقق آن از اهداف شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه فراتر از وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد است. بر اين اساس ورودي هاي آموزش عالي كشور مديريت مي شوند و برنامه ريزي لازم براي نيازهاي كشور انجام خواهد شد.
رئيس سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به مباحث مطرح شده در قالب حذف كنكور گفت: حذف كنكور در 90 درصد كد رشته هاي امتحاني دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور قابل اجراست.
گفتني است، ثبت نام آزمون سراسري از 16 تا 25 آذر ماه انجام خواهد شد و زمان برگزاري كنكور 92 نيز 30 و 31 خرداد و اول تير ماه تعيين شده است.
 


سلطانيه:

تعويق كنفرانس هلسينكي صادق نبودن اوباما را نشان داد

نماينده دائم ايران در آژانس گفت كه اعلام آمريكا در تعويق يك جانبه كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي در هلسينكي نشان دهنده صادق نبودن مقامات آمريكا به ويژه اوباما و سخنان او در پراگ درباره عاري سازي جهان و خاورميانه از سلاح هسته اي است.
علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اعلام يك جانبه آمريكا مبني بر لزوم تعويق كنفرانس عاري سازي خاورميانه از سلاح هسته اي در هلسينكي تخلف آشكار از مصوبه اي است كه با اجماع تمام كشورها در نيويورك در 2010 تصويب شده بود و با اين اقدام به طور عملي كنفرانس مذكور توسط آمريكا به گروگان گرفته شده است.
او با اشاره به اعتراض برخي از كشورها نسبت به اعلام يك جانبه آمريكا براي تعويق كنفرانس هلسينكي گفت: كشورهاي عضو اتحاديه عرب، ايران، روسيه و اتحاديه اروپا و برخي كشورهاي ديگر از جمله ژاپن و برزيل اين اقدام آمريكا را محكوم و ابراز تاسف كردند.
نماينده ايران در آژانس با اشاره به پذيرش مصوبه 2010 كنفرانس بازنگري در ان.پي.تي از سوي آمريكا و اظهارات مقامات اين كشور به ويژه باراك اوباما در پراگ درباره عاري سازي جهان و خاورميانه از سلاح هسته اي افزود: اقدام آمريكا در تعويق يك جانبه كنفرانس هلسينكي نشان مي دهد كه اظهارات مقامات آمريكا صادقانه نيست.
به گزارش ايسنا، براساس قطعنامه 1995 كنفرانس بازنگري در ان.پي.تي 2010 تصميم بر آن شد كه خاورميانه عاري از سلاح هسته اي ايجاد شود.
شرط همه كشورهاي در حال توسعه به ويژه كشورهاي خاورميانه براي پذيرش نامحدود معاهده ان.پي.تي اين بود كه ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته اي جدي گرفته شده و اقدامات قابل توجهي با همراهي بين المللي در اين راستا انجام شود.
 


تكرار ادعاهاي واهي امارات درباره جزاير سه گانه ايران

امير امارات در روز ملي كشورش بار ديگر ادعاهاي واهي خود درباره جزاير سه گانه ايراني را تكرار كرد.
شيخ خليفه بن زايد آل نهيان رئيس امارات در سخنراني چهل و يكمين سالگرد روز ملي امارات، ادعاهاي تكراري خود را درباره مالكيت جزاير سه گانه ايراني مطرح كرد.
وي از ايران خواست براي حل اين مسئله با امارات مذاكره كند و به داوري سازمان هاي بين المللي در اين باره رضايت دهد تا امنيت و ثبات در منطقه خليج فارس حاكم شود.
به گزارش فارس، امارات عربي متحده به پشتيباني كشورهايي مانند عربستان و كشورهاي غربي همچنان ادعاي مالكيت جزاير سه گانه (تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي) را مطرح مي كند.
اين ادعا در حالي صورت مي گيرد كه ايران بارها جزاير سه گانه ايراني را جزو لاينفك اراضي خود دانسته و در عين حال آمادگي خود را براي رفع سوء تفاهمات با امارات اعلام كرده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10