(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 07 اردیبهشت 1392 - شماره 20474

نفوذ پهپاد ناشناس به آسمان اسرائيل سفر هوايي نتانياهو را ناتمام گذاشت
تهديد تازه تروريست هاي القاعده بيروت را به آتش مي كشيم
آمريكا براي نخستين بار به نقض حقوق بشر در بحرين اعتراف كرد
جوسازي هاي تازه غرب عليه سوريه
دمشق: استفاده از سلاح شيميايي دروغ است
با تشديد ناآرامي ها نوري مالكي نسبت به وقوع جنگ داخلي در عراق هشدار داد
پرويز مشرف با حكم ديوان عالي پاكستان به زندان افتاد
اعتراف پس از 18 سال رئيس جمهور صربستان: براي قتل عام مسلمانان سربرنيتسا عذرخواهي مي كنم
ادامه ناآرامي ها در اروپا يورش پليس اسپانيا به معترضان طرح هاي رياضتي در مادريد
مامور آمريكايي ايجاد اغتشاش انتخاباتي در ونزوئلا بازداشت شد
مظنون انفجارهاي بوستون از بيمارستان به زندان انتقال يافت
موضوع خروج شبه نظاميان «پ ك ك» مجلس تركيه را به تشنج كشاند
درگيري شديد پليس شيلي با دانشجويان در خيابان هاي سانتياگو
   
 نفوذ پهپاد ناشناس به آسمان اسرائيل سفر هوايي نتانياهو را ناتمام گذاشت


نگراني از نفوذ پهپاد ناشناس به آسمان اسرائيل سفر هوايي نتانياهو ناتمام ماند.
به گزارش آسوشيتدپرس، به دنبال ورود يك هواپيماي بدون سرنشين به حريم هوايي فلسطين اشغالي، هواپيماي حامل «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل مجبور به فرود اضطراري شد.
سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي گفت كه اين هواپيماي بدون سرنشين در آسمان لبنان ردگيري شد و روز پنجشنبه (5 ارديبهشت) از سوي يك فروند هواپيماي جنگنده اف16 اين رژيم در حدود 9 كيلومتري سواحل عربي شهر حيفا تحت تعقيب قرار گرفت و سرنگون شد.
تلاش براي يافتن لاشه اين هواپيماي بدون سرنشين آغاز شده است. حزب الله لبنان هرگونه دخالت در پرواز اين پهپاد در آسمان اسرائيل را تكذيب كرده است.

 

 تهديد تازه تروريست هاي القاعده بيروت را به آتش مي كشيم


در پي تهديد گروهك تروريستي «النصره» مبني بر به آتش كشيدن بيروت به بهانه دخالت حزب الله لبنان در درگيري هاي سوريه، جنبش حزب الله اين اتهام را به شدت تكذيب كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، دفتر اطلاع رساني گروهك تروريستي «جبهه النصره » در سوريه با انتشار بيانيه اي خطاب به «ميشل سليمان» رئيس جمهوري لبنان با متهم كردن جنبش مقاومت حزب الله به دخالت در درگيري هاي سوريه، به وي 42 ساعت مهلت داد تا به اين دخالت موهوم پايان دهد وگرنه بيروت را به آتش خواهد كشيد.
در پي اين تهديد جنبش مقاومت حزب الله لبنان اتهامات گروهك تروريستي جبهه النصره را درباره شركت داشتن عناصر اين حزب در درگيري هاي ارتش سوريه با گروه هاي مسلح و تروريست ها را تكذيب كرد.
حزب الله تاكيد كرد كه سلاح و امكانات حزب الله براي مقابله با تهديدات رژيم صهيونيستي است. همچنين «عدنان منصور» وزير خارجه دولت موقت لبنان در واكنش به اين تهديد، هرگونه دخالت مستقيم حزب الله در سوريه را تكذيب و تاكيد كرد كه نيروهاي حزب الله به منظور دفاع از مردم لبنان در روستاهاي مرزي اين كشور حضور دارند.


 

 آمريكا براي نخستين بار به نقض حقوق بشر در بحرين اعتراف كرد


دولت آمريكا كه از رژيم آل خليفه حمايت مي كند براي نخستين بار به نقض حقوق بشر در بحرين اعتراف كرد.
به گزارش ايسنا، وزارت خارجه آمريكا در گزارشي مسئله بازداشت هاي غيرقانوني و شكنجه مخالفان دولت را تاييد كرده است.
بحرين يكي از متحدان كاخ سفيد در خليج فارس است و واشنگتن اجازه نمي دهد رژيم آل خليفه به دست انقلابيون بيفتد.
ناظران سياسي منطقه معتقدند كه تهيه اين گزارش عليه دولت بحرين هم تحت فشار افكار عمومي صورت گرفته است.
همزمان با انتشار اين گزارش، نيروهاي رژيم آل خليفه به تظاهرات زنان بحريني در روستاي «دمستان» يورش بردند و تعدادي از معترضان را بازداشت كردند.
خبر ديگر اينكه وزارت امور خارجه عربستان سعودي هر گونه گفت وگو با مخالفان دولت بحرين را تكذيب كرد. خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (واس) به نقل از مسئول وزارت خارجه اين كشور اعلام كرد گزارش برخي رسانه هاي خبري درباره گفت-و گوهاي رياض با اعضاي جمعيت وفاق ملي بزرگترين ائتلاف شيعه مخالف دولت بحرين كاملا بي اساس است.
خبر مربوط به گفت وگوي دولت رياض با مخالفان دولت بحرين را روزنامه انگليسي فايننشال تايمز منتشر كرده اما سعودي ها اين خبر را تكذيب كرده و گفته اند كه در امور داخلي بحرين دخالت نمي كنند!
سعودي ها ظاهرا فراموش كرده اند كه واحدهاي نظامي عربستان براي سركوب معترضان بحريني وارد خاك اين كشور شده اند.
بحرين از دو سال پيش صحنه اعتراض هاي مسالمت آميز مردم عليه رژيم آل خليفه است.

 

جوسازي هاي تازه غرب عليه سوريه
دمشق: استفاده از سلاح شيميايي دروغ است
 


آمريكا و انگليس براي عملياتي كردن توطئه جديد خود مدعي شده اند كه دولت سوريه در جنگ عليه شبه نظاميان، از سلاح شيميايي استفاده كرده است.
به گزارش پرس تي وي، «چاك هاگل»، وزير دفاع آمريكا طي سفرش به امارات متحده به خبرنگاران گفت، واشنگتن مداركي در اختيار دارد كه نشان مي دهد در سوريه سلاح شيميايي از نوع گاز «سارين» در مقياس كم به كار رفته است. سارين داراي قدرت كشندگي بسيار زياد و فراتر از گازهاي «خردل» و «كلر» است. هاگل به سازمان هاي اطلاعاتي استناد كرد و گفت دولت سوريه از گاز «سارين» استفاده كرده است.
البته، «ميگوئل رودريگز» يك مقام كاخ سفيد اعلام كرد كه دولت آمريكا به دنبال مدارك «موثق و متقن» در اين مورد است.
قبل از هاگل، يك فرمانده ارتش رژيم صهيونيستي مدعي شده بود دمشق از گاز سارين استفاده كرده است.
اين اتهامات در حالي مطرح مي شود كه «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا به بهانه وجود سلاح هاي كشتار جمعي در خاك عراق، 20مارس 2003 (29 اسفند 1379) به اين كشور حمله كرد.وزارت خارجه انگليس نيز پنجشنبه مدعي شد اين كشور شواهدي «محدود اما متقاعدكننده اي» در مورد استفاده از سلاح شيميايي در سوريه در اختيار دارد. سخنگوي وزارت خارجه انگليس ضمن ابراز نگراني از اين موضوع، آن را «جنايت جنگي» خواند.
آمريكا و انگليس در حالي انگشت اتهام را به سمت دولت دمشق گرفته اند كه پيش از اين (29 اسفند) شبه نظاميان فعال در سوريه از گازهاي سمي عليه مردم سوريه استفاده كرده اند.
آمريكا و انگليس در جنگ تحميلي صدام عليه ايران (1367-1359) سلاح هاي شيميايي در اختيار ديكتاتور سابق عراق قرار داده بودند.
يك سناتور آمريكايي به نام «جان مك كين» سناريوي جديد آمريكا و انگليس عليه دمشق را با ادعاهاي خود تكميل كرد؛ او گفت كه دولت آمريكا بايد منطقه پرواز ممنوع را در مورد سوريه به اجرا درآورد و علاوه بر آن، به مخالفان مورد اعتماد در خاك سوريه كمك هاي نظامي بكند.
شبكه خبري «راشا تودي» استفاده از سلاح شيميايي توسط دولت سوريه را بي اساس دانست و هدف از اين اتهام را ايجاد شرايط تهاجمي عليه دولت سوريه ارزيابي كرد.
«فيصل مقداد» وزير خارجه سوريه نيز گفت: اظهارات برخي (سران) كشورها مبني بر استفاده از سلاح شيميايي در سوريه كذب محض است. مقداد اين نكته را نيز گفت كه حمايت آمريكا از افراد مسلح در سوريه، حملاتي مشابه آنچه كه 11سپتامبر سال 2001 عليه ايالات متحده اتفاق افتاد را براي اين كشور تكرار خواهد كرد.
نگراني رژيم صهيونيستي
در پي پيروزي هاي مكرر ارتش سوريه و اعتراف تروريست ها به شكست بزرگ خود، مقامات رژيم صهيونيستي درصدد تغيير شرايط برآمدند.
كارشناسان رژيم صهيونيستي ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به برتري ارتش سوريه در ميدان هاي نبرد، ادعاي استفاده دمشق از سلاح هاي شيميايي را تكرار مي كنند و به وضوح از آمريكا مي خواهند كه شرايط را تغيير دهد. نشريه آمريكايي «ورلد تريبيون» نيز به پيروزي هاي چشمگير ارتش سوريه در نبرد با گروه هاي مسلح مخالف اذعان كرده است. به نوشته اين نشريه، نيروهاي مسلح ارتش سوريه توانسته اند مخالفان مسلح را از منطقه «عتيبه» خارج كند. عتيبه يك منطقه بسيار مهم و استراتژيك است.
«سليم حربا» كارشناس مسائل نظامي و راهبردي سوريه نيز به خبرگزاري فارس گفت: ارتش سوريه پس از دو سال مقاومت قدرتمندانه اكنون با تكيه بر تاكتيك جديد در مقابله با تروريست ها، زمام اوضاع ميداني را در اختيار گرفته است.
وي افزود: ارتش سوريه توانست هرگونه دخالت نظامي احتمالي بيگانگان عليه سوريه را ناكام بگذارد و تروريست ها و عمليات متعدد آنان را با شكست هاي پي درپي روبه رو سازد.حربا تصريح كرد: ارتش اكنون راهبرد حمله به جاي دفاع را در مناطق مختلف عليه تروريست ها به اجرا گذاشته و توانسته است تروريست ها را به محاصره درآورد و اكنون عمليات تعقيب تروريست ها به طور مداوم در جريان است و آنان را به گونه اي فلج كرده و در تنگنا قرار داده است كه حتي راهي براي فرار ندارند.
اين كارشناس سوري افزود: تاكتيك جديد ارتش مبتني بر جمع آوري تروريست هاي مسلح در يك نقطه و سپس حمله ضربتي به آنان است كه نمونه اين عمليات در منطقه عتيبه در حومه دمشق رخ داد كه پاكسازي اين شهر از تروريست ها را به دنبال داشت.
ساير رويدادها
¤ يك مقام لبناني از كشف مقادير قابل توجهي ادوات نظامي متعلق به شورشيان مخالف نظام سوريه در فرودگاه دمشق خبر داد.
¤ دمشق ادامه همكاري با «اخضر ابراهيمي» را مشروط به قطع ارتباط وي با اتحاديه عرب كرد.
¤ شاه اردن ديروز در ديدار با رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد، يك طرح شش ماده اي براي حل بحران سوريه را به وي ارائه كرد.
¤ روزنامه واشنگتن پست از حمايت گسترده آوارگان سوري از بشار اسد خبر داد.

 

 با تشديد ناآرامي ها نوري مالكي نسبت به وقوع جنگ داخلي در عراق هشدار داد


در پي بالا گرفتن ناآرامي در شهرهاي شمالي و غربي عراق، نخست وزير اين كشور نسبت به وقوع جنگ داخلي در عراق هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي» طي يك نطق تلويزيوني، نسبت به آغاز يك جنگ داخلي در عراق هشدار داد. مالكي گفت: روي سخن من با رؤساي قبايل، فرهيختگان و اصحاب رسانه است و از آنها مي خواهم مقابل كساني كه قصد دارند بار ديگر جنگ داخلي و طايفه اي در عراق راه بيندازند، سكوت نكنند.
وي ادامه داد: نتيجه اي كه از راه گفت وگو و تفاهم به دست مي آيد، هرگز از راه حملات تروريستي به دست نخواهد آمد.
نخست وزير عراق در ادامه شبكه القاعده و بقاياي حزب بعث رژيم صدام و نيز برخي از كشورهاي منطقه را به تلاش براي ضربه زدن به عراق متهم كرد.
وي گفت: ما در ميان ملت عراق دشمني نداريم، دشمن ما فقط القاعده، گروه هاي تروريستي و بقاياي حزب بعث هستند كه هدفشان برافروختن آتش فتنه در عراق است.
نخست وزير عراق همچنين خاطرنشان كرد: برخي طرف هاي خارجي نيز مي خواهند عراق را ناآرام كنند.
مالكي در اظهارات خود از چهره هاي سرشناس استان هاي غربي و شمالي عراق خواست براي مذاكره با دولت آمادگي خود را اعلام كنند.
وي گفت: آنچه در شهر الحويجه و «شهرك سليمان بيك» در استان صلاح الدين اتفاق افتاد تاكيدي است بر اينكه ما بايد هر چه سريع تر به اين مسئله پايان داده و به مسئوليت خود عمل كنيم. من به صراحت اعلام مي كنم كه اگر آتش فتنه در عراق شعله ور شود، هيچ برنده و بازنده اي نخواهد داشت.
در ناآرامي هاي سه شنبه گذشته شهر «الحويجه» تاكنون حدود 200 تن از شبه نظاميان مسلح و نيروهاي دولتي كشته شده اند.
شديدترين درگيري ها از شهرهاي موصل و فلوجه گزارش شده است.
از سوي ديگر، ارتش عراق به عناصر مسلحي كه بخش هايي از استان صلاح الدين را به تصرف در آورده اند، 48 ساعت مهلت داد كه اين مناطق را ترك كنند. شهرك «سليمان بيك» واقع در 150 كيلومتري شمال بغداد نيز عصر چهارشنبه به اشغال عناصر مسلح در آمده است.
تروريست هاي فعال در عراق سعي مي كنند با انفجار بمب در شهرهاي جنوبي، اين مناطق را نيز ناآرام كنند. در همين چارچوب، انفجار خودروي بمب گذاري شده در ميدان «العشرين» نجف سه شهيد و 23 زخمي برجاي گذاشت. در بغداد نيز بمبي در مسجد «الكبيسي» واقع در شرق اين شهر منفجر شد.اين انفجار چهار شهيد و 36 زخمي برجاي گذاشت.
خبر ديگر اينكه دولت عراق عصر ديروز سفير اين كشور را از قطر فرا خواند. علت اين اقدام، مداخله دوحه در امور داخلي عراق و حمايت مالي و تسليحاتي از تروريست ها اعلام شده است.

 

 پرويز مشرف با حكم ديوان عالي پاكستان به زندان افتاد


«پرويز مشرف» با حكم ديوان عالي پاكستان به اتهام دست داشتن در ترور «بي نظير بوتو» و سركوب قضات در سال 2007 بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان كه در بازداشت خانگي به سر مي برد، ديروز با حكم ديوان عالي اين كشور به زندان منتقل شد. به گفته «چودهري اظهر» نماينده دستگاه قضايي، اتهام مشرف دست داشتن در ترور بي نظير بوتو و سركوب قضات در سال 2007 است. وي كه در سال 1999با كودتاي نظامي عليه «نوازشريف» نخست وزير وقت، به قدرت رسيده بود، تا سال 2008 در پست رياست جمهوري ماند و در اين سال استعفا كرد و با پذيرش تبعيد خودخواسته پاكستان را ترك كرد.
مشرف پس از چهار سال اقامت در دبي و لندن، فروردين ماه به پاكستان بازگشت.به گفته «چودري حبيب الرحمان» رئيس دادگاه ضد تروريسم پاكستان، همزمان با بازداشت پنج روزه مشرف، تحقيقات و بازجويي آژانس ضد تروريسم پاكستان نيز از مشرف انجام مي شود.
خانم «افشان عادل» وكيل مدافع مشرف، اتهامات عليه وي را رد كرد و گفت: هيچ سندي درباره دخالت مشرف در حادثه حمله انتحاري به تجمع هواداران حزب مردم و ترور بي نظير بوتو وجود ندارد.
خبر ديگر از پاكستان اينكه، دو نامزد انتخابات پارلماني پاكستان از سوءقصد تروريستي در ايالت بلوچستان و شهر كراچي جان سالم به در بردند. اين انتخابات 21 ارديبهشت برگزار مي شود.

 

 اعتراف پس از 18 سال رئيس جمهور صربستان: براي قتل عام مسلمانان سربرنيتسا عذرخواهي مي كنم


رئيس جمهور صربستان پس از گذشت 18 سال از نسل كشي مسلمانان سربرنيتسا، رسما عذرخواهي و طلب بخشش كرد.
«توميسلاو نيكوليچ»، رئيس جمهور صربستان 18 سال پس از جنايات عليه مسلمانان در «سربرنيتساي» بوسني و هرزگوين كه در سال 1995 و از سوي صرب ها و با حمايت ناتو صورت گرفت، ديروز رسما عذرخواهي كرد.
وي بدون اينكه از كلمه «نسل كشي» استفاده كند و صرفا با اكتفا به كلمه «جنايت» گفت: «به خاطر همه جناياتي كه بر ضد مسلمانان روا داشته شده متاسفم. به زودي با سفر به سربرنيتسا در برابر قربانيان اداي احترام مي كنم.»
وي افزود: «من در اينجا زانو مي زنم و به خاطر جناياتي كه انجام شده طلب بخشش مي كنم.»در جريان جنايات صرب ها عليه مسلمانان سربرنيتسا دستكم 8000 مسلمان قتل عام شدند. در آن زمان اين منطقه مسلمان نشين تحت حفاظت سربازان هلندي سازمان ملل قرار داشت كه نيروهاي صرب به فرماندهي ژنرال «راتكو ملاديچ» در تاريخ 11 ژوئيه 1995 بدون كوچكترين واكنشي از سوي اين نيروها، منطقه را به تصرف خود در آوردند و به طرز فجيعي زنان و مردان و كودكان مسلمان را قتل عام كردند.رهبران قبلي صربستان، از جمله بوريس تاديچ، رئيس جمهور سابق اين كشور اين كشتار را نسل كشي دانسته است در حالي كه رئيس جمهور فعلي صربستان، سال گذشته كه در انتخابات صربستان پيروز شد براي اينكه گفته بود در اين شهر نسل كشي اتفاق نيفتاده، آماج انتقادهاي گسترده واقع شد. رهبر مسلمانان بوسني اخيرا از «نيكوليچ» خواسته بود كشتار سربرنيتسا را نسل كشي اعلام كند. در عين حال، وي در مصاحبه اخير خود گفت آنچه كه در سربرنيتسا روي داده است، مشخصه هاي نسل كشي را دارد.

 

ادامه ناآرامي ها در اروپا يورش پليس اسپانيا به معترضان طرح هاي رياضتي در مادريد 


پليس اسپانيا معترضان به سياست هاي رياضت اقتصادي تروئيكاي اروپايي را به شدت سركوب كرد.
روز پنجشنبه هزاران نفر از جوانان جوياي كار و قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي تروئيكاي اروپايي در «مادريد»، مقابل ساختمان پارلمان اين كشور تجمع كردند. تصاوير و گزارش هاي منتشر شده حاكي است گروهي از معترضان كه به دليل اجراي بي چون و چراي اين سياست هاي تحميلي از سوي دولتمردان اسپانيا شعارهاي ضد دولتي سر مي دادند، از سوي پليس ضد شورش اين كشور به شدت سركوب شدند. رسانه هاي اسپانيا در اين باره نوشتند، پس از اين كه معترضان قصد ورود به ساختمان پارلمان را داشتند پليس مجبور به استفاده از خشونت شد.
اين دور از اعتراض ها پس از افزايش بي سابقه نرخ بيكاري و انتشارات شايعاتي مبني بر افزايش مجدد سن بازنشستگي و در راه بودن موج تازه اي از سياست هاي رياضتي آغاز شد. در اسپانيا طبق آمارهاي رسمي بيش از شش ميليون نفر بيكار زندگي مي كنند.
آخرين خبرها حاكي است پليس اسپانيا پس از هجوم معترضان از سه ناحيه مادريد به سمت ساختمان پارلمان، شماري از آنها را بازداشت كرده است. دستگيرشدگان «جوانان كم سن و سال» گزارش شده اند.
از پرتغال، ديگر كشور بحران زده اروپايي نيز خبر مي رسد، راهپيمايي سالگرد پيروزي انقلاب «گل ميخك» در اين كشور، به صورت خودجوش تبديل به يك تظاهرات ضد دولتي شده است.
در اين باره خبرگزاري فارس به نقل از يورو نيوز نوشت: در جريان سي ونهمين سالروز پيروزي انقلاب «گل ميخك» در پرتغال، صدها نفر از انقلابيون اين كشور سياست هاي رياضت اقتصادي دولت را محكوم كردند. نكته جالب توجه در باره اين اعتراض اينكه، شمار نسبتا زيادي از نيروهاي پليس نيز همراه با معترضان، در اين تظاهرات ضد دولتي شركت داشتند. يكي از افسران پليس در گفت و گو با «يورو نيوز» شركت خود در اين تظاهرات را منطقي خواند و گفت: «ما بخشي از همين مردم هستيم. اينجا آمده ايم تا اجراي قانون را تضمين كنيم.» يكي از معترضان گفت: «شرايط كشور بسيار بد است. امروز روز آزادي پرتغال از فاشيسم است. امروز بايد به نماد مبارزه با سياست هاي رياضتي تبديل شود.
ميزان بيكاري در پرتغال 18 درصد است. اين كشور از سال 2011 براي بازپرداخت 78 ميليارد يورو وام بين المللي ناگزير به اجراي برنامه هاي سختگيرانه اقتصادي تروئيكاي اروپايي شده است.
39 سال پيش در چنين روزهايي افسران ناراضي ارتش پرتغال شورش كردند و حكومت ديكتاتوري «سالازار» را سرنگون كردند. جنبشي كه به انقلاب «گل ميخك» مشهور شد.
معترضان پرتغالي در اين تظاهرات خواستار بركناري دولت و وقوع انقلابي جديد شدند.
فرانسه
گروهي از كارگران فولادسازي فرانسوي در شهر لورن، نيز در اعتراض به «عدم بهبود اوضاع اقتصادي» و «وعده هاي عمل نشده از سوي فرانسوا اولاند» رئيس جمهور كشورشان اعتصاب كردند. به نوشته واحد مركزي خبر، كارگران معترض همچنين در اقدامي نمادين سنگ قبري براي وعده هاي عمل نشده اولاند تهيه كردند و او را فردي «خائن» ناميدند. خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: با آغاز اين اعتصاب بخش هايي از كارخانه عملا تعطيل شد. گفتني است اولاند با مخالفت كردن با سياست هاي رياضت اقتصادي دولت «نيكولا ساركوزي» وي را شكست داد اما امروز خود نيز همچون وي، به يكي از مجريان اصلي سياست هاي رياضت اقتصادي تروئيكاي اروپايي تبديل شده است.

 

مامور آمريكايي ايجاد اغتشاش انتخاباتي در ونزوئلا بازداشت شد 


نيروهاي امنيتي ونزوئلا يك جاسوس سيا را كه مامور ايجاد اغتشاش انتخاباتي بوده دستگير كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، دولت ونزوئلا گفته است يك شهروند آمريكايي كه تامين منابع مالي براي سازماندهي تظاهرات دانشجويي در اين كشور پس از انتخابات را به عهده داشته، دستگير كرده است.
«ميگوئل رودريگز» وزير كشور ونزوئلا گفته فردي به نام «تيموتي هالت تريسي» از طرف سازمان سيا مامور ايجاد اغتشاش در اين كشور بوده است.
وي در يك كنفرانس خبري گفت: «ما يك فرد آمريكايي را دستگير كرده ايم كه برقراري رابطه نزديك با دانشجويان را آغاز كرده بود. اعمال او به وضوح نشان مي دهد كه به ا و به عنوان جاسوس اطلاعاتي آموزش ديده بود؛ در اين باره هيچ شكي وجود ندارد. او نحوه رفتار در عمليات مخفي را بلد بود.»
رودريگز گفته مامور 35 ساله و اهل ميشيگان است و نهادهاي دانشجويي را تغذيه مالي مي كرده است.
به گفته وزير كشور ونزوئلا هدف نهايي وي ايجاد جنگ داخلي در اين كشور بوده است.
مادورو در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا كه در 14 آوريل برگزار شد با كسب 8/50 آرا به پيروزي رسيد.
نامزد شكست خورده انتخابات ونزوئلا، حاشيه اندك پيروزي مادورو را دليلي بر تقلب در انتخابات دانسته و مردم را به تظاهرات خياباني فرا خواند.
زورآزمايي هاي خياباني در اين كشور هشت كشته و بيش از 60 زخمي بر جاي گذاشت.
كاپريلس نامزد شكست خورده دوباره تاكيد كرده به اعتراض هاي خود عليه نتيجه انتخابات ادامه خواهد داد.

 

مظنون انفجارهاي بوستون از بيمارستان به زندان انتقال يافت 


پليس آمريكا متهم انفجارهاي بوستون را از بيمارستان به زندان منتقل كرد.
به گزارش شبكه خبري «ان بي سي نيوز»، جوهر سارنايف، متهم انفجارهاي تروريستي هفته گذشته بوستون كه با ضرب گلوله پليس به گردنش در بيمارستان بستري شده بود، ديروز از بيمارستان به زندان منتقل شد.براساس اين گزارش، «سارنايف» 19 ساله چچني تبار به يك زندان فدرال كه داراي امكانات ويژه حفاظتي است منتقل شده است.
مقامات امنيتي آمريكا هدف از چنين انتقالي را «تأمين امكانات ويژه درماني» براي وي عنوان مي كنند. سارنايف كه شهروند آمريكايي چچني تبار است هنگام دستگيري به شدت مجروح شد طوري كه قادر به تكلم نيست. شليك 40 گلوله به اين نوجوان 19 ساله از سوي پليس اقدام تأمل برانگيزي است كه هنوز اف بي آي پاسخ قانع كننده اي به آن نداده است.در همين رابطه شهردار نيويورك نيز اظهار داشت، بازجويي هاي به عمل آمده از تنها متهم باقي مانده نشان مي دهد، «جوهر» به همراه برادر بزرگترش «تيمور لنگ» 26 ساله كه كشته شد، قصد انجام يك حمله تروريستي ديگر در نيويورك را داشتند اما موفق نشدند.
به گفته اين مقام آمريكايي، اين دو برادر قصد داشتند با خودرويي كه آن را سرقت كرده بودند ميدان اصلي شهر نيويورك را منفجر كنند اما به دليل تمام شدن بنزين خودروي شان موفق به انجام آن نشده اند!
گفتني است، از زمان وقوع انفجارهاي بوستون كه سه كشته و 176 مجروح برجاي گذاشت، موضع گيري هاي مختلفي از اين حادثه شده است. چندي پيش خبرهايي در برخي رسانه هاي بين المللي منتشر شد كه نشان مي داد دولت آمريكا پشت اين انفجارهاست. طرفداران اين تحليل به تصاوير به دست آمده از هك شدن حساب كاربري شبكه خبري «سي بي اس نيوز» در توئيتر استناد مي كنند.
در اين تصاوير دو مأمور امنيتي آمريكا با كلاه و لوازم خاصي در صحنه حضور دارند. گفته مي شود دقيقاً همان نشانه هايي كه برادران «سارنايف» را به متهم اصلي اين انفجارها بدل كرد، در اين دو مأمور نيز وجود دارد.

 

 موضوع خروج شبه نظاميان «پ ك ك» مجلس تركيه را به تشنج كشاند


طرح مسئله خروج شبه نظاميان «حزب كارگران كرد تركيه» (پ ك ك) از خاك اين كشور، مجلس تركيه را متشنج كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نمايندگان احزاب مخالف دولت «رجب طيب اردوغان» روند مذاكرات صلح دولت با پ ك ك را خيانت به تركيه دانستند.
ابتدا در مجلس «عايشه نور كاپالي باغچه» نماينده وابسته به حزب حاكم «عدالت و توسعه» در مورد طرح صلح مذكور گفت: امروز براي همه ما روز جشن، برادري و حلاليت طلبيدن است و در عين حال روز گريه و ماتم همه جنگ طلبان و احزابي است كه راز بقاي آنها در تداوم خشونت، جنگ و برادركشي است.
اين سخنان موجب خشم «كامر گنج» نماينده حزب جمهوريخواه خلق شد؛ او گفت: عبدالله اوجالان (رهبر زنداني پ ك ك)، اردوغان، باراك اوباما و سازمان سيا دست به دست هم داده اند و مي خواهند تركيه را تجزيه كنند. چرا تعارف مي كنيد، برنامه شما براي تجزيه تركيه چيست؟ بدون هيچ تعارفي برنامه خود را اعلام كنيد.
«اوكتاي ورال» سخنگوي حزب مخالف «حركت ملي» نيز گفت: اجازه دادن به خروج نيروهاي تروريست «پ.ك.ك» از كشور، مصداق روشن خيانت و ظلم است و قانون حكم مي كند كه اين تروريست ها دستگير و محاكمه شوند.
اين در حالي بود كه نمايندگان كرد حاضر در مجلس (وابسته به حزب صلح و دموكراسي) از روند مذاكرات صلح دولت با اوجالان حمايت مي كردند.
آنان گفتند كه امروز يك روز تاريخي براي برادري كردها و ترك ها و يك نقطه عطف براي آغاز شكست مفتضحانه همه احزابي است كه با تكيه بر سلاح، نژادپرستي و برادركشي، راي مردم را جلب مي كنند.به دنبال درگيري لفظي نمايندگان حزب عدالت و توسعه با نمايندگان حزب حركت ملي، فضاي مجلس براي دقايقي طولاني متشنج شده و رئيس مجلس، جلسه را به مدت نيم ساعت تعطيل كرد.
«مراد كاراييلان» از رهبران حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك.) پنجشنبه از عقب نشيني نيروهاي اين حزب از تركيه خبر داد.
«كاراييلان» اين مطلب را در يك كنفرانس خبري در ارتفاعات قنديل در شمال عراق كه با حضور ده ها خبرنگار خارجي و ترك برگزار شد عنوان كرد.
وي گفت: عناصر «پ.ك.ك» از 18 ارديبهشت ماه به تدريج از تركيه خارج خواهند شد و سلاح هاي خود را به همراه خواهند داشت و اگر حمله اي عليه آنان صورت بگيرد از خود دفاع خواهند كرد.
وي تاكيد كرد كه به محض وقوع حمله اي عليه عناصر «پ.ك.ك» در مسير خروج، آنان از خود دفاع خواهند كرد.
كاراييلان افزود: دومين مرحله از اين روند، تغيير قانون اساسي تركيه خواهد بود و بايد قانون اساسي جديد چنان تدوين شود كه همه بتوانند آزادانه خواسته هاي خود را مطرح كنند.
وي آخرين مرحله اين روند را مرحله خلع سلاح دانست و گفت: در صورت تحقق دو مرحله ياد شده عناصر «پ.ك.ك» خلع سلاح خواهند شد.نخست وزير تركيه پيشتر گفته بود كه عناصر پ.ك.ك. بايد با زمين گذاشتن سلاح هاي خود در تركيه، اين كشور را ترك كنند.
سخنان «كاراييلان» نشان مي دهد كه رهبران «پ.ك.ك» اين پيشنهاد اردوغان را نپذيرفته اند.
نخست وزير تركيه اخيرا در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «سي.ان.ان.ترك» كه به طور زنده پخش مي شد، همچنين گفته بود: عناصر مسلح پ.ك.ك كه شمار آنان در خاك تركيه 1500 و يا 2000 نفر است، راه كوه ها را خوب بلدند و مي توانند با دفن سلاح هاي خود در خاك تركيه و يا باقي گذاشتن آنها در غارهايي كه در آنها به سر مي برند، اين كشور را ترك كنند.
مذاكرات دولت تركيه با عبدالله اوجالان رهبر زنداني «پ.ك.ك» براي ادامه روند صلح ادامه دارد.
منابع ترك قبلا روز پنجشنبه را به عنوان زمان آغاز خروج عناصر پ. ك. ك از تركيه اعلام كرده بودند.


 

درگيري شديد پليس شيلي با دانشجويان در خيابان هاي سانتياگو 


پليس شيلي با استفاده از گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش به تجمع اعتراضي دانشجويان يورش برد.
واحد مركزي خبر به نقل از رويترز گزارش داد، پليس در جريان اين درگيري در سانتياگو تعدادي از دانشجويان معترض را بازداشت كرد.
غير از دانشجويان و دانش آموزان اقشار ديگر نظير كارگران و مدافعان حقوق دانشجويان نيز به صف تظاهركنندگان پيوستند.
تظاهركنندگان در نامه اي از دولت خواستند به جاي تغيير مكرر وزيران، اصلاحات و تغييرات زيربنايي در نظام آموزش شيلي انجام دهد. تظاهركنندگان نيز در پاسخ به خشونت پليس به سوي آنها سنگ و ساير اشيا پرتاب كردند. دانشجويان شيليايي خواستار ايجاد زمينه برابر و رايگان براي تحصيل همه اقشار جامعه شده و دولت و وزارت آموزش كشور را به كسب درآمد از دانشجويان ثروتمند و محروم كردن ساير افراد متقاضي از كسب دانش، متهم كردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10