(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 07 اردیبهشت 1392 - شماره 20474

كوتاه اقتصادي
مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران مطرح كرد
الزامات حذف ارز مرجع براي واردات گوشت
رئيس سازمان دامپزشكي: فقط گوشت هاي ممهور به مهر دامپزشكي را بخريد
معاون وزير راه و شهرسازي: دولت براي كنترل اجاره بها وارد بازار مسكن مي شود
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري: مجوزي براي چارتر صادر نشده است
شوراي اقتصاد تصويب كرد
نرخ خريد تضميني گندم به 720 تومان افزايش يافت
غضنفري مدعي شد
صنعت خودروسازي در آستانه بحران است
مديركل نظارت فني بيمه مركزي: رانندگاني كه خسارت نزنند تا 70 درصد حق بيمه تخفيف مي گيرند
سازمان جهاني كار خبر داد
افزايش تعداد كارمندان و كارگران فقير در اروپا
بازدهي بورس به 10/5 درصد رسيد
معاون وزير صنعت و تجارت: تمام روغن موجود در كشور با ارز مرجع وارد شده است
وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي: مهلت تكميل مدارك سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني تمديد شد
   

كوتاه اقتصادي


¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تكميل طرح هاي نيمه تمام در سال جاري خبر داد و گفت: واگذاري سنگ معدن به صنايع بالادستي فولاد به روش استخراج و فروش انجام مي شود. به گزارش مهر، امير اميني گفت: از جمله طرح هاي مورد اشاره تكميل بخش احياي مستقيم طرح هاي 7 گانه فولاد استاني است كه تا پايان امسال به بهره برداري خواهند رسيد. اميني با بيان اينكه ايميدرو امسال 5400 ميليارد تومان پروژه براي اجرا تعريف كرده است افزود: تلاش خواهيم كرد از روش هاي مختلف تأمين منابع مالي، اعتبارات مورد نياز اين پروژه ها را تأمين كنيم.
¤ مشاور انجمن صنايع لبني گفت: براساس مطالعه اي كه در انجمن صنايع لبني شده است سرانه مصرف شير در دو سال گذشته 22 درصد كاهش يافته است. حسين چمني در گفت وگو با فارس، با اعلام اين خبر اظهار داشت: در شهريور 90 و 91 دو نوبت مطالعه در شهرهاي بالاي صد هزار نفر انجام شد كه حاكي از كاهش 22 درصدي مصرف شير در اين شهرها بود. مشاور انجمن صنايع لبني افزود: سال گذشته كاهش سرانه مصرف 6 درصد بود و امسال به 22 درصد رسيده است. وي ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه ميزان سرانه مصرف شير در كشور بايد به 167 ليتر برسد اما اين ميزان دو سال پيش 80 ليتر بود.
¤ معاون وزير راه با بيان اينكه هدف گذاري امسال كارگروه ترانزيت جابجايي حدود 12 ميليون تن كالا است، گفت: فروردين ماه امسال يك ميليون و 4 هزار تن كالاي ترانزيتي از ايران عبور كرد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/13 درصد رشد داشته است. شهريار افندي زاده در گفت وگو فارس درباره عملكرد ترانزيت در فروردين ماه سال 1392، اظهار داشت: اين رقم در ماه ابتدايي سال جاري، يك ميليون و 4 هزار تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/13 درصد رشد داشته است؛ در فروردين ماه سال 91 اين رقم 885 هزار تن بود. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: 94 درصد كالاي ترانزيتي عبوري از ايران در فروردين ماه امسال از طريق سيستم حمل و نقل جاده اي و 6 درصد از طريق سيستم حمل و نقل ريلي جابه جا شد.
¤ رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، سهم سازندگان داخلي در تأمين نيازهاي صنعت نفت را 30 درصد اعلام كرد. رضا پديدار در گفت وگو با ايرنا، ميانگين ظرفيت كاركرد شركت ها در زمينه هاي مرتبط با صنعت نفت را 30 درصد عنوان كرد و گفت: مابقي ظرفيت سازندگان داخلي يا خالي است يا در خدمت ديگر صنايع قرار گرفته است. پديدار با اشاره به محدوديت هاي اعمال شده در ورود تجهيزات صنعت نفت به كشور اظهار داشت: با وجود شرايط تحريم، پيش بيني مي شد كه ثبت سفارش ها به توليد كنندگان داخلي نسبت به گذشته رشد زيادي داشته باشد، در حالي كه تفاوت چنداني در افزايش ثبت سفارش ها صورت نگرفته است.

 

مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران مطرح كرد
الزامات حذف ارز مرجع براي واردات گوشت


مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران گفت: براي كم رنگ كردن اثر حذف ارز مرجع واردات گوشت در بازار داخل بايد قيمت نهاده ها ثابت نگه داشته شود و توليد داخل تقويت شود.
سعيد سلطاني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين كه حذف ارز مرجع واردات گوشت با توجه به اينكه سالانه حدود 100 هزار تن واردات داريم، چه تأثيري در بازار داخل مي گذارد،گفت: در صورتي كه با تأمين نهاده ها و كاهش قيمت از توليدكننده داخل حمايت نشود، حذف ارز مرجع باعث افزايش قيمت گوشت خواهد شد.
مديرعامل سراسري اتحاديه دامداران افزود: اما دولت تصميم گرفته است تا اختصاص ارز مرجع براي محصولاتي مانند گندم، جو، ذرت و سويا تا آخر سال ادامه داشته باشد.
وي گفت: تأمين نهاده هاي توليد گوشت با قيمت مناسب مي تواند توليد داخل را تقويت كند و اثرات حذف ارز مرجع را خنثي كند.
سلطاني تصريح كرد: اگر دولت تصميم به حذف ارز مرجع گوشت هم گرفته باشد بايد در راستاي طرح خودكفايي گوشت نهاده هاي دامداران را تحويل دهد تا آنها بعد از 6 و 9 ماه لاشه با وزن 10 درصد بيشتر تحويل دهند.
وي ادامه داد: اگر وزن لاشه دام را 30 تا 40 درصد افزايش دهند امكان صادرات نيز وجود خواهد داشت.به گفته سلطاني قيمت علوفه 70 درصد و قيمت ساير نهاده ها 30 درصد در قيمت تمام شده گوشت تأثير دارد.

 

رئيس سازمان دامپزشكي: فقط گوشت هاي ممهور به مهر دامپزشكي را بخريد


رئيس سازمان دامپزشكي كشور ضمن درخواست از دستگاه هاي مربوطه براي جلوگيري از ورود داروهاي دامي قاچاق به كشور، تاكيد كرد: با توجه به افزايش شيوع بيماري هاي دامي در فصل بهار و تابستان، مصرف كنندگان فقط گوشت هاي ممهور به مهر دامپزشكي را بخرند.
به گزارش ايسنا، سيد محسن دستور با اشاره به مشكلات ارزي به وجود آمده در سال گذشته عنوان كرد: عليرغم مشكلات ارزي به وجود آمده در سال گذشته در حوزه تهيه داروهاي دامي توانستيم از لحاظ كمي و كيفي رشد قابل قبولي داشته باشيم.
وي تصريح كرد: كيفيت داروهاي تهيه شده در كشور بالاست و سياست سازمان دامپزشكي بر صادرات دارو در سال جاري است لذا اگر بخواهيم در بازار رقابت حضور داشته باشيم بايد داروهايي با كيفيت بالا توليد كنيم تا پس از كسب مجوز از كشورهاي درخواست كننده، داروهاي دامي را به اين كشورها صادر كنيم.
دستور اظهار كرد: مبناي بسياري از سرمايه گذاري ها در بخش دارو براي ارتقاي كيفيت اقلام دارويي است و به همين دليل با بالا رفتن كيفيت داروهاي توليدي در سال گذشته بيش از 35 درصد افزايش صادرات داشته ايم.
رئيس سازمان دامپزشكي با اشاره به فعاليت بيش از 150كارخانه توليد دارو در كشور گفت: با سرمايه گذاري هاي خوبي كه در بخش دارو صورت گرفته بيش از 150 كارخانه توليد دارو در كشور فعال هستند كه از اين تعداد برخي به توليد مواد اوليه مي پردازند.
وي يكي از مشكلات سازمان دامپزشكي را وجود داروهاي قاچاق عنوان كرد و از دستگاه هاي مربوطه خواست از ورود داروهاي قاچاق به كشور جلوگيري كنند.
دستور با هشدار به دامداري هايي كه از اين داروها استفاده مي كنند، توصيه كرد: دامداران از داروهاي قاچاق و فاقد پروانه استفاده نكنند چرا كه اگر موردي از اين دست مشاهده شود با مصرف كننده اينگونه داروها برخورد مي شود و به مراجع قانوني معرفي خواهند شد.
رئيس سازمان دامپزشكي برنامه كلي سازمان جهاني بهداشت را ريشه كن كردن بيماري هاي دامي در دنيا عنوان و اظهار كرد: با توجه به اين برنامه، سازمان دامپزشكي كشور نيز با ايجاد مراكز بهداشتي و انجام واكسيناسيون به دنبال ريشه كن كردن بيماري هاي دامي در كشور است.
دستور در خصوص مشكلات موجود براي ريشه كن شدن كامل بيماري هاي دامي در كشور افزود: مشكل عمده وجود بافت سنتي در دامداري هاي كشور است اما عليرغم اين مشكلات در سال گذشته نسبت به سال 90 كاهش بيماري هاي دامي به خصوص بيماري تب برفكي را شاهد بوديم.
وي درباره تبيين برنامه هاي اين سازمان در خصوص مبارزه با عرضه گوشت هاي غيرمجاز گفت: گوشت هايي از سلامت برخوردار هستند كه مهر سازمان دامپزشكي بر آنها خورده باشد.
رئيس سازمان دامپزشكي افزود: اين سازمان بر مراكز توليد و عرضه گوشت دام نظارت دارد و در سال گذشته نزديك به 2 ميليون و 600 هزار بازرسي از هتل ها، رستوران ها و مراكز نگهداري و عرضه گوشت انجام شده كه در اين خصوص 10 هزار پرونده تخلف تشكيل و به مراجع قانوني جهت رسيدگي ارجاع شده است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل بهار و افزايش رشد حشره كنه در بين دام ها توصيه مي شود مردم به هيچ عنوان از گوشت هاي فاقد مهر سازمان دامپزشكي استفاده نكنند زيرا امكان بروز بيماري هاي دامي در انسان، در اين فصل و فصل تابستان افزايش مي يابد.

 

معاون وزير راه و شهرسازي: دولت براي كنترل اجاره بها وارد بازار مسكن مي شود


معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اجاره بها در سال گذشته بين 20 تا 25 درصد افزايش يافت، گفت: امسال هم وزارت راه و شهرسازي با همكاري سازمان حمايت و سازمان تعزيرات وارد بازار اجاره مي شود.
ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه مسئولان به دنبال اين هستند كه از سوداگري در بخش مسكن جلوگيري كنند، گفت: ما با همكاري سازمان حمايت از مصرف كننده و سازمان تعزيرات و مشاوران املاك حتما به بازار اجاره وارد مي شويم و رقم نزديك به حقيقت را اعلام مي كنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش كه افزايش قيمت مسكن در سال گذشته چه تاثيري بر اجاره بها مي گذارد، افزود: عده اي با افزايش قيمت مسكن از بازار سوءاستفاده مي كنند. ما 14 تا 15 درصد را براي اجاره سال گذشته تعيين كرديم، عده اي از مردم به ما اعتراض كردند كه حداكثر افزايش اجاره بها را بايد 10 درصد اعلام مي كرديد و در تمام كشورها حداكثر اجاره بها اين رقم افزايش پيدا مي كند .
وي تصريح كرد: اما ما به آنها اعلام كرديم كه اين واقعيت قيمتهاي اجاره است و حتي دولت چند درصد كمتر از نرخ واقعي هم اعلام كرد، زيرا برخي از مالكان اجاره بها را بالا نمي برند اما ميانگيني كه از اتحاديه مشاوران املاك گرفتيم افزايش 20 تا 25 درصدي اجاره بها در سال گذشته را نشان مي داد، بنابراين ما سعي كرده بوديم كه كمتر از اين نرخ باشد.
صومعلو با بيان اينكه اجاره بها در سال 91 تا 22 درصد هم گزارش شده بود، بيان كرد: ميانگين قيمتي كه از سوي وزارت راه و شهرسازي اعلام شده بود، در بازار به اجرا رسيد و مستاجران مشكلي درخصوص اين قيمت نداشتند بنابراين امسال هم اجاره بها افزايش پيدا مي كند به همين منظور دولت وارد بازار اجاره خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه معتقدم كه دولت به عنوان بخش حاكميتي بايد در بازار اجاره بها وارد شود، گفت: افتتاح هاي مسكن مهر تاثير زيادي را بر بازار اجاره بها مي گذارد و ممكن است كه قيمتها در اين بخش پايين بيايد، زيرا مسكن مهر كمك مي كند كه مستاجران صاحبخانه شوند.

 

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري: مجوزي براي چارتر صادر نشده است


رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه شركت هاي هواپيمايي براي اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما آمادگي دارند، گفت: پس از اعلام سازمان مبني بر ممنوعيت پروازهاي چارتري، تاكنون هيچ شركتي مجوز پرواز چارتري را دريافت نكرده است.
حميدرضا پهلواني در گفتگو با مهر در خصوص آزادسازي نرخ بليت هواپيما اظهار داشت: در حال حاضر شرايط براي آزادسازي نرخ بليت هواپيما فراهم شده است و تمامي شركت ها آمادگي اجراي اين طرح را دارند.
وي افزود: وظيفه سازمان اين بوده است كه بسترسازي لازم را براي اجراي اين طرح آماده كند و تصميم نهايي با قوه مجريه و مقننه است كه اين طرح را به سازمان ابلاغ كنند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص ممنوعيت پروازهاي چارتري گفت: سازمان هنوز بر ممنوعيت چارترهاي بدون مجوز تأكيد دارد و ما معتقديم كه در پروازهاي برنامه اي، چارتر تعريفي ندارد.
پهلواني تصريح كرد: اگر شركت هاي هواپيمايي پروازي را چارتر كنند سازمان مخالفتي ندارد اما اين اقدام بايد با مجوز سازمان انجام گيرد و به دست عده اي دلال و واسطه نيافتد.
وي با بيان اينكه اگر اين اقدام بازهم انجام گيرد به طور حتم با برخورد شديد سازمان روبرو خواهد شد، افزود: پروازهاي انجام شده از نظر سازمان برنامه اي هستند و تمامي شاخص هاي حقيقي و حقوقي يك مسافر بايد در پروازها در نظر گرفته شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به نظارت سازمان بر فعاليت ايرلاينها، گفت: پس از اعلام سازمان مبني بر ممنوعيت پروازهاي چارتري تاكنون هيچ شركتي مجوز پرواز چارتري را دريافت نكرده است.

 

شوراي اقتصاد تصويب كرد
نرخ خريد تضميني گندم به 720 تومان افزايش يافت


شوراي اقتصاد در جديدترين تصميم خود نرخ خريد تضميني گندم معمولي را از 550 تومان به 720 تومان افزايش داد.
به گزارش فارس، شوراي اقتصاد در اين مصوبه خود نرخ خريد گندم دوروم (ماكاروني) را هم به كيلويي 750 تومان افزايش داد.
خريد تضميني گندم كه از چند روز پيش در برخي استان هاي كشور آغاز شده است با نرخ 550 تومان و گندم ماكاروني 580 تومان انجام مي شد.
قرار است كشاورزاني كه با نرخ 550 تومان گندم توليدي را تحويل داده اند مابه التفاوت 720 تومان به آنها پرداخت شود.
قيمت مصوب شوراي اقتصاد در آخرين جلسه شورا در هفته گذشته تصميم گيري شد و امروز (شنبه) ابلاغ مي شود.
كشاورزان از ابتداي سال از قيمت پايين قيمت خريد تضميني گندم گله داشتند و كارشناسان قيمت كيلويي 550 تومان را منطقي نمي دانستند.
در همين حال سخنگوي خريد تضميني گندم بانك سپه گفت: پرداخت پول كشاورزان به طور نقدي و در 45 دقيقه بعد از دادن اطلاعات به بانك انجام مي شود.
محسن دارايي در گفت وگو با فارس در پاسخ به ميزان خريد تضميني گندم طي چند روز گذشته گفت: تاكنون 35 هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شده و پول آنها به حسابشان واريز شده است.
سخنگوي خريد تضميني گندم بانك سپه افزود: قيمت خريد گندم از كشاورزان فعلا كيلويي 550 تومان است و هنوز جايزه تشويقي 100توماني رئيس جمهور لحاظ نمي شود.
وي ادامه داد: البته جلساتي كه برگزار شده قرار است نرخ خريد تضميني گندم افزايش يابد و با نرخ جديد محاسبه شود كه در اين صورت مابه التفاوت خريدهاي قبلي هم پرداخت مي شود.
دارايي در خصوص نحوه پرداخت پول كشاورزان، گفت: بعد از اينكه گندم ها وارد سيلو شدند توسط نمايندگان بخش بازرگاني اطلاعات در فلاپي ها به نزديك ترين شعبه بانك سپه منتقل مي شود و 45 دقيقه بعد از آن پول در حساب كشاورزان است.
سخنگوي خريد تضميني گندم بانك سپه گفت: 800 هزار كشاورز در بانك سپه حساب باز كرده اند و پول خريد تضميني گندم آنها بلافاصله به حسابشان واريز مي شود.

 

غضنفري مدعي شد
صنعت خودروسازي در آستانه بحران است


وزيرصنعت و تجارت خواستار دخالت رئيس جمهور براي رفع مشكل خودروسازان شد.
مهدي غضنفري در گفت وگويي اظهار داشت: وضعيت خودروسازي به دليل مشكلات مختلف آنان بسيار بغرنج و پيچيده تر از سال قبل شده است.سال گذشته عمده شكايت آنان دو سه مورد بود:اينكه سازمان حمايت مصرف كننده و توليدكنندگان قيمت ها را پايين نگه داشته، بانك مركزي ارز نمي دهد و بانك ها تسهيلات كافي نداده اند. اما در چند ماه گذشته موضوع خودرو با اظهارنظرهاي متفاوت به يك بحران تبديل شده است.
وي افزود: حقيقتا وضعيتي پيش آمده كه وزارت صنعت نمي تواند مسئوليت آن را بپذيرد يعني از سال قبل و بويژه در دو ماه اخير به دنبال مجموعه اي از فضاسازي ها، خودروسازان و به تبع آنها قطعه سازان و توليدكنندگان وابسته به آنها نمي دانند قرار است چه تصميمي در مورد قيمت كالاهاي توليدي آنها اخذ شود و از ما مي پرسند چرا افراد مطلع و غيرمطلع، افراد مرتبط و غيرمرتبط، دستگاه هاي مسئول و غيرمسئول و همه كساني كه دست به رسانه دارند با انگيزه هاي مختلف مصاحبه مي كنند، قيمت مي دهند، تخفيف مي دهند، تكذيب مي كنند، تندي مي كنند و خلاصه به طور گوناگون به ابهام فضاي موجود مي افزايند.
غضنفري ادامه داد: به نظرم وضعيت كنوني صنعت خودروسازي نگران كننده است، وزارت صنعت از مدير اين يا آن بنگاه دفاع نمي كند، آنان حتما بايد با بهره وري بالاتر و كيفيت بهتر كار كنند، اما انصافا در اين شرايط كار كردن بسيار مشكل است.
وزير صنعت در ادامه در پاسخ به اين سوال كه شما ظاهرا از اينكه موضوع قيمت گذاري از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گرفته شده راضي نيستيد، گفت: اصلا مهم نيست چه دستگاهي قيمت گذاري مي كند. مهم اين است كه واقعيت هاي موجود را درك كنيم و از رفتارهاي ساده انگارانه پرهيز كنيم. مصرف كنند ه و توليدكننده حقوق مشخصي دارند كه افراط و تفريط در توجه به يكي از آنها منجر به ضرر هر دوي آنها مي شود. وقتي ما به بهانه و يا به دليل حمايت از مصرف كننده فشارهاي خارج از تحمل بر توليد كننده وارد كنيم دو اتفاق مي افتد: يا توليدكننده بلافاصله دچار مشكل تداوم و استمرار توليد مي شود و به ناچار بازار دچار كمبود، گراني، رانت و سفته بازي خواهد شد يا اينكه متاسفانه با تلنبار شدن مشكلات و پنهان شدن آنها در زير فشارها مدتي بعد مثل يك زخم چركي مي تركد و همه جا را آلوده مي كند. هر كدام از اين دو حالت رخ دهد هم توليدكننده و هم مصرف كننده آسيب مي بيند و البته اگر در مورد يك صنعت بزرگ با آثار اقتصادي- اجتماعي بزرگتر صحبت مي كنيم فشارهاي موجود ممكن است موجب يك دومينوي ركود پشت سرهم و جبران ناپذير در همه توليد و اقتصادي كشور گردد. به نظر من تبعات وضعيت اخير براي مردم عزيز كشورمان تا همين الان به اندازه كافي مشكل زا بوده و بايد به فوريت وضعيت موجود سامان دهي شود.
غضنفري افزود: من همواره از سازمان حمايت مي خواستم مراقب هر دو قشر باشد هم توليدكننده و هم مصرف كننده، چون در يك نگاه سيستمي اينها بايد براي هم نافع باشند و نبايد با دخالت هاي ناآگاهانه شرايط سيستم را بي جهت به نفع يكي از آنها و به ضرر ديگري به هم زد. شايد برخي ما را ترغيب به افراط و يا تفريط در حمايت از يكي از اين دو گروه كنند و برايمان كف بزنند اما وقتي زيان هاي ناشي از رفتار ما بروز كرد و هر دو گروه را موجب خسران كرد حتما همان ها كه تشويقمان مي كردند حالا سرزنشمان خواهند كرد.
وزير صنعت در پاسخ به اين سوال كه چرا موضوع قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت واگذار شد؟ گفت: طبق قانون، ضوابط قيمتي هر كالايي را كه شوراي اقتصاد آنرا انحصاري اعلام كند به عهده شوراي رقابت خواهد بود. البته دقت كنيد عنوان شوراي اقتصاد با شوراي رقابت اشتباه نشود. ما قانون را قبول داريم و تابع آن هستيم. اما دو نكته قابل توجه وجود دارد. اول اينكه واقعا با توجه به تعدد بنگاه هاي خودروسازي در ايران، آيا وضعيت توليد خودرو انحصاري است؟ بسياري بر تصميم شوراي اقتصاد نقد جدي وارد مي كنند.
ثانيا حالا اگر كالايي انحصاري بود آيا شوراي رقابت بايد براي آن قيمت گذاري كند و يا تنها ضوابط قيمت گذاري آن را اعلام كند و بقيه كار را به دستگاه هاي مسئول بسپارد. شايد هم بهتر باشد شوراي رقابت چگونگي تغييرات در فضاي كسب و كار را پيشنهاد دهد تا كلا از انحصار جلوگيري به عمل آيد. يعني بر اصول و قواعد كار و سرمايه گذاري براي جلوگيري از بروز شرايط انحصاري تمركز كند تا هيچ گاه شاهد بروز انحصار در اقتصادمان نباشيم.
غضنفري در پاسخ به اين سوال كه اگر شوراي رقابت دقيقا كار قيمت گذاري را انجام دهد چه مشكلي بروز مي كند؟اظهار داشت: فعلا كه دو ماه گذشته و هنوز ابعاد كار به وضوح مشخص نيست. اما ببينيد وقتي شوراي رقابت از خودروساز مي پرسد چرا قيمت فلان خودرو بالاست او ليست بلند بالايي از قيمت قطعاتي را نشان مي دهد كه گران شده است. اگر شما ليست او را بپذيريد كار بيشتري باقي نمي ماند، يعني قيمت خودرو همان است. ولي اگر ليست او را نپذيريد بايد برويد سراغ قطعه ساز چون ممكن است قطعه ساز انحصاري عمل كرده باشد. وقتي سراغ قطعه ساز مي رويد او هم يك ليست بلندتري جلوي شما مي گذارد از مواد اوليه گرفته تا خدماتي كه خريداري كرده است. دوباره شما با همان موضوع مواجه مي شويد يعني يا بپذيريد و يا اينكه برويد سراغ حلقه بعدي اين زنجيره طويل. اگر شوراي رقابت بخواهد ادامه بدهد بايد يك سازمان 200 يا 300 نفري ايجاد كند براي قيمت گذاري همه حلقه هاي اين مسير طولاني.
باز فرض كنيد شوراي رقابت قيمت گذاري كرد، توليدكننده ممكن است اصلا نپذيرد و يا به طور ظاهري بپذيرد ولي عمل نكند، شورا چكار مي كند؟ قاعدتا شوراي رقابت براي حفظ و كنترل قيمت هاي اين همه كالا بايد نظام كنترل و بازرسي بگذارد و بعد جريمه و سازمان تعزيرات و پلمپ. يعني انجام كار چند سازمان ديگر و دوباره روز از نو روزي از نو و انبوهي از كارهاي موازي. براي همين شايد بهتر باشد شوراي رقابت از اجرا فاصله گيرد.
وزير صنعت و تجارت در ادامه گفت: اين وزارتخانه چندين بار مشكلات خودروسازي كشور را در دولت، مجلس، كميسيون هاي مختلف و شوراي پول و اعتبار مطرح كرده است. تعداد جلسات برگزار شده ده ها برابر سال هاي قبل بوده است. همچنين اينجانب چندين بار شخصا با آقاي رييس جمهوري دراين باره گفت وگو كرده ام و به ويژه اخيرا در مورد قرار گرفتن اين صنعت در آستانه بحران مطالبي را عرض كرده و درخواست مساعدت نموده ام. به نظرم ورود آقاي رييس جمهور مثل هميشه راهگشاست، به ويژه اينكه بعد از مصاحبه تلويزيوني ايشان و سوء برداشت از سخنانشان فشارهاي بيشتري به اين صنعت وارد شد. دولتي كه به اخذ تصميمات بزرگ معروف است در اينجا هم بايد قاطعانه عمل كند.

 

مديركل نظارت فني بيمه مركزي: رانندگاني كه خسارت نزنند تا 70 درصد حق بيمه تخفيف مي گيرند


مديركل نظارت فني بيمه مركزي گفت: به رانندگان وسايل نقليه اي كه در طول دوره بيمه شخص ثالث خود خسارتي وارد نكنند تا 70 درصد تخفيف داده مي شود.
به گزارش روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، مديركل نظارت فني بيمه مركزي اعلام كرد: به منظور تشويق دارندگان وسيله نقليه به رعايت اصول ايمني در رانندگي، براي وسايل نقليه اي كه در طول دوره بيمه نامه خود خسارتي وارد نمي كنند، در سال دوم 10درصد و در سال هاي بعد متناسب با تعداد سال هايي كه خسارت نداشته اند تا 70 درصد تخفيف در حق بيمه محاسبه مي شود.
مفيد اميني افزود: از دارندگان وسايل نقليه اي كه در طول دوره بيمه نامه خود خسارت مالي و يا صدمه بدني وارد كنند، براساس نوع و تعداد خسارت براي بيمه نامه بعدي از 10درصد تا 100درصد بيشتر از كساني كه خسارتي نداشته اند، حق بيمه دريافت خواهد شد.
وي ادامه داد: درصد تخفيف حق بيمه بابت عدم خسارت و يا افزايش حق بيمه بابت خسارت هاي دارندگان وسايل نقليه، در آيين نامه اجرايي قانون بيمه شخص ثالث پيش بيني شده و شركت هاي بيمه موظف به اعمال آن هستند.
مديركل نظارت فني بيمه مركزي با تأكيد بر اهميت رعايت اصول ايمني و مقررات راهنمايي و رانندگي يادآور شد: شركت هاي بيمه موظف شده اند كه هنگام صدور بيمه نامه، متناسب با تعداد تخلفات حادثه ساز وسيله نقليه كه پليس اعلام مي كند، دو تا 16درصد به حق بيمه شخص ثالث اضافه كنند.
براساس اين گزارش، مراكز صدور بيمه نامه شخص ثالث بايد جدول حق بيمه سالانه بيمه قانوني شخص ثالث انواع وسايل نقليه را براي تعهدات بدني ديه 152ميليون تومان و تعهدات مالي 3 ميليون و 800 هزار تومان و توضيحات مربوط به آن را در محل صدور بيمه نامه در ديد متقاضيان قرار دهند.

 

سازمان جهاني كار خبر داد
افزايش تعداد كارمندان و كارگران فقير در اروپا


سازمان جهاني كار با انتشار گزارشي از تاثيرات بحران اقتصادي در اروپا اعلام كرد: در بخش حقوق و دستمزد، تعداد كارمندان فقير و كارگران فقير بخش عمومي افزايش يافته است.
به گزارش سازمان جهاني كار در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: بحران اقتصادي باعث ايجاد تكان هايي در بخش دولتي اروپا شد. اين وضعيت در بخش هاي عمومي بسياري از كشورهاي اروپايي ايجاد و منجر به كاهش هزينه ها در بخش حقوق و دستمزد شده است.
بر پايه اين گزارش، دستمزد كاركنان بخش دولتي از راه هاي مختلفي قطع شده است. اين وضعيت در كشورهايي مانند استوني، ايرلند، لتوني، ليتواني و روماني باعث توقف اساسي در پرداخت دستمزد شده است. همچنين در برخي كشورها مانند يونان و مجارستان پاداش ها براي كارمندان بخش دولتي لغو شده و تصميمات جديدي درباره حداقل دستمزد در يونان گرفته شد.
در روماني تفاوت دستمزد بين بخش دولتي و خصوصي از 40 درصد در سال 2010 به منهاي 15 درصد در سال 2011 سقوط كرد. چنين وضعيتي باعث كاهش مهارت هاي شغلي، سرمايه گذاري در مشاغل بخش دولتي و جذب فارغ التحصيلان جوان شده است. اين پديده، كارمندان فقير را در بخش دولتي اروپا به وجود آورده است.
كاهش دستمزد يكنواخت و افزايش نابرابري پرداخت مزد باعث افزايش تعداد كارگران زيرخط فقر شده است. اين موضوع به بروز مسئله كارگران فقير بخش عمومي در اروپا هم منجر شده است.
اعتراضات به اقدامات رياضت اقتصادي در جنوب اروپا به ويژه در يونان، اسپانيا و پرتقال افزايش يافت. اين موضوع باعث برخورد كردن مردم با بحران و حركت آنها به سمت كشورهاي شمالي اروپا به منظور جست وجوي شغل مناسب و معقول شده و در مجارستان نيز باعث ايجاد موج گسترده اي از مهاجرت پزشكان، پرستاران و معلمان شد.
بااين حال، از دست رفتن شغل در بخش عمومي منجر به افزايش ميزان كار و ساعات كار براي كارمندان باقي مانده شده، البته اين موضوع كاهش ميزان اضافه كاري را در پي داشته است. در هر صورت غفلت از گفتمان اجتماعي در روند اصلاحات، موجي از تظاهرات و اعتصابات كاركنان بخش عمومي را در سراسر اروپا ايجاد كرده است.

 

بازدهي بورس به 10/5 درصد رسيد


در هفته منتهي به دوم ارديبهشت ماه بورس گوي سبقت را از بازارهاي رقيب ربود.
در هفته اي كه گذشت يك ميليارد و 343 ميليون سهم به ارزش 6 هزار و 339 ميليارد ريال به صورت خرد و بلوك تغيير مالكيت يافت.
همچنين خريد و فروش هاي اين هفته بازار سهام در 180 هزار و 251 دفعه انجام شد كه در مقايسه با مدت مشابه قبل 10/5 درصد رشد را نشان مي دهد. در اين مدت، 60 هزار و 127 خريدار در پنج روز كاري بازار سهام به معامله پرداختند.
اين در حالي است كه از ابتداي امسال، هفت ميليارد و 274 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 67 هزار و 819 ميليارد ريال دادوستد شده است. در اين مدت، تعداد 222 هزار و 418 سرمايه گذار، در 616 هزار و 457 دفعه اين تعداد سهام را خريداري كرده اند.
شاخص كل نيز از ابتداي سال تا پايان هفته منتهي به دوم ارديبهشت ماه، چهار هزار و 12 واحد رشد كرد تا بازدهي 10/5 درصدي را نصيب سرمايه گذاران كند. اين متغير در دوم ارديبهشت ماه، بر روي عدد 42 هزار و 52 واحد ايستاد. اين رقم براي نخستين بار در تاريخ بورس كشور تجربه شد و ركوردي تازه را به نام خود ثبت كرد. شاخص كل نسبت به هفته پيش هم 3/20 درصد افزايش يافت.
شاخص قيمت و سود نقدي هم عدد 171 هزار و 92 واحد را براي خود ثبت كرد. شاخص شناور آزاد نيز به عدد 48 هزار و 539 واحد رسيد تا نسبت به ابتداي سال 8/8 درصد رشد داشته باشد.
شاخص بازار اول 32 هزار و 120 واحد و شاخص بازار دوم 76 هزار و 769 واحد را در پرونده كاري خود ثبت كرد. در عين حال شاخص صنعت در آخر هفته منتهي به دوم ارديبهشت ماه، بر روي عدد 36 هزار و 578 واحد ايستاد كه نسبت به ابتداي سال 11/2 درصد رشد كرد.
در هفته منتهي به دوم ارديبهشت ماه ، 94 هزار و 970 برگه اوراق مشاركت به ارزش 95 ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار معامله شد. آمارها از اين حكايت دارند كه از ابتداي امسال تاكنون 335 هزار و 61 برگه اوراق مشاركت به ارزش 335 هزار ميليارد ريال در بورس خريداري شده است.

 

معاون وزير صنعت و تجارت: تمام روغن موجود در كشور با ارز مرجع وارد شده است


معاون وزير صنعت و تجارت در واكنش به افزايش قيمت روغن به بهانه تخصيص ارز مبادله اي براي واردات آن گفت: تمام روغن موجود در كشور با ارز مرجع وارد شده است.
عباس قبادي اظهار داشت: تمام روغن خامي كه در كشور موجود است با ارز مرجع وارد شده و تاكنون حتي يك كيلو روغن خام هم با ارز مبادله اي وارد كشور نشده است.
قبادي گفت: ذخاير روغن خام كشور در شرايط بسيار عالي و حداقل تا 5 ماه ديگر پاسخگو خواهد بود.
وي افزود: فروش روغن خام به كارخانجات روغن نباتي با قيمت سال گذشته و كيلوگرم 2 هزار تومان خواهد بود.
عباس قبادي در گفت وگو با فارس در خصوص قيمت تضميني گندم اظهار داشت: من هم شنيده ام كه قيمت خريد تضميني گندم 720 و گندم دروم 750 است و فكر مي كنم كه اين قيمت ها بزودي براي ما ابلاغ شود.
وي افزود: براساس دستوري كه به ما داده اند كماكان گندم با قيمت 465 تومان به كارخانجات آرد فروخته مي شود و مابه التفاوت آن را دولت يارانه مي دهد. اين بدان معناست كه قيمت فروش گندم، آرد و نان كماكان هيچ تغييري نمي كند.
معاون وزير صنعت گفت: ذخاير گندم كشور در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و تا اطلاع ثانوي هم قيمت نان هيچ تغييري نخواهد كرد.
كاهش مشروط قيمت روغن
دبير انجمن روغن نباتي گفت: به شرط تخصيص ارز مرجع آمادگي كامل داريم تا قيمت ها را به حالت قبل برگردانيم.
قاسم فلاحتي در گفت و گو با فارس، درخصوص انتقاد معاون اول رئيس جمهور از حذف ارز مرجع كالاهاي اساسي و همچنين اظهارات مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران درباره ذخاير مناسب براي روغن خام با ارز مرجع گفت: قيمت گذاري صورت گرفته با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت بوده است و اين قيمت ها در حالتي تعيين شده است كه 50 درصد روغن خام با ارز مرجع و 50 درصد با ارز مبادله اي باشد.
وي افزود: اگر دولت بخواهد كل روغن خام را با ارز مرجع به ما بدهد و يا محموله هايي را كه در حال حاضر در گمرك است را با ارز مرجع ترخيص كنيم ما آمادگي كامل داريم تا قيمت ها را به حال قبل برگردانيم.
دبير انجمن روغن نباتي گفت: در حال حاضر 200 هزار تن روغن خام بخش خصوصي در گمرك است و مشكل تخصيص ارز دارد.
وي افزود: صحبت هاي صورت گرفته فعلا در حد مصاحبه بوده است و در حالت اجرايي و عملياتي اتفاقي رخ نداده است.
فلاحتي گفت: ما همگام و هماهنگ با دولت و تصميمات دولت هستيم و به شرط دريافت ارز مرجع، آمادگي كامل داريم تا قيمت روغن را به حالت قبل برگردانيم.
گفتني است اخيرا محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور با انتقاد از اظهارات حسن رادمرد معاون وزير صنعت كه گفته بود ارز مرجع ديگر به كالاهاي اساسي مثل روغن و شكر داده نمي شود گفت: اين اظهارات كاملا بي اساس و بدون نظر دولت بوده است. و دولت همچنان مكلف به پرداخت ارز مرجع به تمام كالاهاي اساسي است.

 

وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي: مهلت تكميل مدارك سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني تمديد شد


مديركل امور اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه از تمديد فرصت تكميل مدارك سهام عدالت كارگران فصلي و ساختماني تا اواسط ارديبهشت ماه سال جاري خبر داد.
غلامرضا بستان منش در گفت وگو با فارس با اشاره به بحث سهام عدالت كارگران اظهار داشت: برنامه داريم كه براي سهام ترجيحي و نيز سهام عدالت بيشتري به كارگران واگذار شود.
وي ادامه داد: چگونگي واگذاري سهام عدالت براي كارگران فصلي و ساختماني از سوي سازمان خصوصي سازي مشخص شده است.
مديركل امور اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اينكه مسئولان به دنبال توزيع سهام عدالت ميان تمامي قشر كارگر هستند، گفت: طرح و برنامه هاي اين موضوع به مسئولان ارائه شده و مسائل مربوطه آن پيگيري مي شود.
بستان منش بيان داشت:وزارت تعاون، كار و رفاه در بحث سهام عدالت به عنوان معرفي كننده قشر كارگر محسوب مي شود و مسئول واگذاري سازمان خصوصي سازي است.
به گفته وي، در صورتي كه دو دهك به جامعه آماري اضافه شود تمامي كارگران مي توانند از اين سهام برخوردار شوند.
مديركل امور اجتماعي وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي با اعلام اين خبر كه ثبت نام باقي مانده كارگران فصلي و ساختماني براي دريافت سهام عدالت تمديد شده است، بيان داشت: تا اواسط ارديبهشت افرادي كه ثبت نام اوليه را انجام داده اما مدارك لازم را نياورده اند، مي توانند دراين مدت مدارك خود را تكميل كنند.
اين مقام مسئول، عنوان كرد: برخي كارگران فصلي و ساختماني مدارك خود را تكميل نكرده و بايد در اين راستا اقدام كنند.
بستان منش با بيان اينكه درخواست واگذاري سهام عدالت براي همه كارگران از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه به وزارت اقتصاد و دارايي ارائه شده است، تصريح كرد: امكان واگذاري از سوي سازمان خصوصي سازي بايد اعلام شود و وزارتخانه اين آمادگي را دارد كه از كارگران ثبت نام كنند.
وي افزود: 3/2 ميليون كارگر فصلي و ساختماني بايد مشخص شود كه چه ميزان از سهام عدالت را به خود اختصاص مي دهند تا در صورت مازاد بودن سهام به كارگران باقي مانده پرداخت شود.
پرداخت تسهيلات به تعاون
مديرعامل بانك توسعه تعاون از پرداخت هزار و 100 ميليارد تومان تسهيلات به بخش تعاون خبر داد و گفت:حدود 70 هزار شغل در اين راستا نيز ايجاد شده است.
ماشاالله عظيمي در گفت وگو با فارس در خصوص عملكرد بانك توسعه تعاون در سال گذشته اظهار داشت:سال گذشته در راستاي اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده بانك توسعه تعاون بيش از هزار و 100 ميليارد تومان تسهيلات به بخش تعاون پرداخت شده است.
وي تاكيد كرد: حدود 70 هزار شغل در بخش هاي مختلف با تسهيلات پرداختي ايجاد شده است.
مديرعامل بانك توسعه تعاون با بيان اينكه 40 درصد تسهيلات پرداختي در بخش كشاورزي بوده است، گفت: مابقي اين تسهيلات به ترتيب در بخش هاي صنعت، مسكن و خدمات است.
عظيمي با اشاره به اينكه پرداخت تسهيلات در سال گذشته 148 درصد رشد داشته بيان داشت: امسال نيز با برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود پرداخت تسهيلات 20 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد و به حدود هزار و 500 ميليارد تومان برسد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10