(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 07 اردیبهشت 1392 - شماره 20474

تب و تاب حماسه سیاسی در خراسان جنوبی
برای احداث درمانگاه پیرزن خرم‌دره‌ای باغ و ساختمان مسکونی خود را اهدا کرد
ایران چهارمین کشور تولید کننده محصول گردو در جهان است
ایران در کیهان
نصب 43 دوربین ترافیکی جدید در سطح شهر گرگان
بیماران یک روستا در کلاله رایگان معاینه شدند
10 روستای «سادات جعاوله» محروم از امکانات اولیه
امام جمعه بناب: شکوهمندی انتخابات خرداد سرنوشت کشور را رقم می‌زند
 رشت 800هکتار بافت فرسوده دارد
موزه سهراب سپهری در اردهال کاشان تأسیس می‌شود
بهره‌برداری از پایانه مسافربری خوانسار
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خبر داد
برگزاری جشنواره مشاعره و شعرخوانی رضوی در مازندران
تولید 20 انیمیشن در بردسکن
ظلمی که به محیط زیست می‌کنیم...
تکثیر 83 میلیون قطعه بچه ماهی پرورشی در مازندران
کارگاه آشنایی با مبانی روزنامه‌نگاری در یزد برگزار شد
   


استان خراسان جنوبی با داشتن مردمی ولایتمدار و انقلابی در تمامی صحنه‌های سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با حضوری فعال در طول 35 سال گذشته در عرصه انتخابات، همواره جزء استانهای برتر کشور بوده است. از نیمه دوم سال گذشته با حضورچند تن از کاندیداهای ریاست جمهوری و نمایندگان آنها، عملا تکاپوی این حرکت سیاسی در استان شروع شد و تاکنون که پایان مهلت ثبت نام از داوطلبین عضویت در شوراها می‌باشد به اوج رسیده است. رشد داوطلبان شوراها حاکی از آن است که خلق حماسه‌ای دیگر از سوی مردم سختکوش این دیار در راه است.
عظیمی یکی از فرهنگیان اهل سنت ساکن در شهرستان درمیان، حضور درعرصه انتخابات را وظیفه ملی و موجب تحکیم وحدت می‌داند. شاکری از کسبه شهرستان زیرکوه، شرکت در انتخابات را یک «نه» بزرگ از سوی ملت ایران به آمریکا و موجب بی‌اثر شدن تحریمهای دشمنان می‌داند. تابعی از اساتید حوزه و دانشگاه در بیرجند، خواستار استفاده از ظرفیتهای نظام برای ایجاد زمینه مناسب حضور باشکوه مردم در انتخابات شد.
رجبی‌مقدم فرماندار فردوس، از فراهم شدن فضای امن و امیدوارکننده و مورد انتظار و تاکید رهبری برای برگزاری انتخاباتی پرشور و بانشاط در شهرستان فردوس خبر داد. یعقوب‌پور یکی از فعالان فرهنگی شهرستان قاین انتخابات را مظهر مردم سالاری دینی، و ایران اسلامی را در این خصوص مقام اول دنیا خواند.
رحیمی یکی از دانشجویان دانشگاه نهبندان برگزاری انتخابات را مایه دلگرمی مردم و پیشرفت اهداف نظام، حفاظت و حراست از خون شهدا و شادی دل حضرت ولی عصر معرفی کرد. یوسفی از هنرمندان شهرستان سربیشه بزرگ ترین هنر انقلاب اسلامی را مشارکت دادن مردم در سرنوشت خودشان دانست.
خاطرنشان می‌سازد استاندار خراسان جنوبی ضمن اعلام آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی استان برای برپایی انتخاباتی پرشور و خلق حماسه سیاسی در استان خراسان جنوبی از ثبت‌نام 1378 نفر برای شرکت در انتخابات شوراها خبر داد.
بیرجند -خبرنگار کیهان

 


خرم‌دره- خبرنگار کیهان:
پیرزن روشن‌دل 101 ساله خرم‌دره‌ای باغ و منزل مسکونی خود واقع در شهرستان خرم‌دره را برای احداث درمانگاه اهداء کرد.
نوری‌پور فرماندار خرم‌دره، به اتفاق معاون، مشاور بهداشتی، معتمدین و جمعی از خبرنگاران با حضور در منزل نرجس فتحی‌مقدم خرمی(ننه نرگس) پیرزن 101 ساله نابینا در شهرستان خرم‌دره عیادت کردند.
در این دیدار ننه‌نرگس زمینی به مساحت 850مترمربع که ارزش ریالی بیش از یک میلیارد دارد را برای ساخت درمانگاه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهداء کرد.
وی در این دیدار هدف از اهدای ساختمان و باغ خود را مشارکت در کار خیر عنوان کرد.
ننه‌نرگس ادامه داد 2 ساله بودم که بر اثر بیماری بینایی خود را از دست دادم با این وجود تمام کارهای روزانه را خودم انجام می‌دهم نان می‌پزم، غذا درست می‌کنم، سوزن هم نخ می‌کنم و گاهی برای خودم نوحه‌سرایی هم می‌کنم.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 20میلیون درخت گردو در ایران وجود دارد.
ایوب ایرانی فام در نشست تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: ایران بیست و دومین کشور صادر کننده و چهارمین تولید کننده این محصول در دنیا است.
وی همچنین با تشریح جزئیاتی در مورد آفت «کرم خراط» و با عنوان این که این آفت، در درختان گردوی استان گزارش شده و راه مقابله با آن ساده است، اظهار داشت: گردوکاران درعین حال باید از جایگزینی روش‌های سنتی بدون مشورت با کارشناسان کشاورزی، خودداری کنند.
سالانه بیش از 170هزار تن گردو در ایران تولید می‌شود.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: کسبه متخلف لرستان در نوروز 12 میلیارد ریال جریمه شدند. مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان افزود: تعداد 8 شعبه ثابت و سیار رسیدگی به پرونده‌های تخلفات صنفی در استان طی تعطیلات نوروزی را به همراه داشتند که با رسیدگی به 937 پرونده، کسبه متخلف را به 12 میلیارد ریال جریمه محکوم کردند. بخش عمده جریمه مربوط به 18 پرونده تخلفاتی در حوزه بهداشت و درمان و دارو است.
اوز- خبرنگار کیهان: برای اولین بار مرغداری بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در بخش اوز به بهره‌برداری رسید. بخشدار اوز گفت: این مرغداری گوشتی در دو سالن به تولید 30 هزار قطعه مرغ سالم که در بازار به مرغ سبز معروف است می‌پردازد. وی افزود: این مرغداری طی 4 دوره بیش از 280 تن مرغ سبز تولید و روانه بازار می‌کند. تولید و پرورش مرغ سبز بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک و داروهای شیمیائی است و برای کودکان درحال رشد، بانوان باردار و سالمندان بسیار مفید است.
کرج- خبرنگار کیهان: شهردار کرج خواستار حمایت مسئولان کشوری و استانی از نخبگان جوان و دارای آینده کشورمان شد. وی در آیین تجلیل از نخبگان کرج گفت: امروزه با وجود نخبگان در ایران و شرکت در المپیادهای مختلف، شاهد هنرنمایی و شکوفایی نسلی هستیم که پرورش یافته این انقلاب هستند. وی افزود: باید به خود افتخار کنیم و به حمایت از نخبگان بپردازیم و در این راستا وظیفه مسئولان حمایت از این قشر جوان است.
بروجرد- خبرنگار کیهان: رئیس اداره ثبت احوال شهرستان بروجرد گفت: در سال 91 در بروجرد 4149 مورد ازدواج، 833 مورد طلاق، 5622 مورد ولادت و 1791 مورد وفات صورت گرفته است که در مقایسه با سال 90 ازدواج 7/3درصد کاهش طلاق 3/3 درصد افزایش و ولادت 8/1درصد کاهش و وفات 7 درصد کاهش داشته است. وی همچنین از صدور 9741 جلد شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال در سال 91 خبر داد.
جزیره کیش- خبرنگار کیهان: در تعطیلات نوروزی امسال بیش از 40 هزار گردشگر داخلی و خارجی از کشورهای سوئد، آلمان، ایتالیا، هندوستان، ژاپن، کره‌جنوبی، چین، مالزی، عراق، مراکش، امارات متحده عربی از مجموعه شهر زیرزمینی کاریز کیش دیدن کردند. این شهر زیرزمینی با قدمت 2500 سال از کهن‌ترین آثار به جا مانده از ایران باستان است که مرمت و با زمانی در مجموعه‌ای دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی درآمده است.
فیروز‌آباد- خبرنگار کیهان: مردم فیروز‌آباد در اقدامی خداپسندانه به یاری نیازمندان فرآورده‌های خونی رفتند و با اهدا ی 73 هزار سی‌سی خون سالم در امر بهبودی آنان سهیم شدند. با حضور اکیپ سیار انتقال خون استان فارس در شهرستان فیروز‌آباد تعداد 160- نفر به میزان هر نفر 45 سی‌سی موفق به اهدا خون شدند.
رحیم‌آباد- خبرنگار کیهان: اولین جلسه شورای اداری شهرستان رودسر سال 92 در محل فرمانداری این شهر برگزار شد. جلالی فرماندار رودسر درخصوص انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا گفت: تمام تلاش همه مسئولین و ائمه جماعات، حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد تا دشمنان ناامید شوند. وی همچنین از سفر دو میلیون و 655 نفر مسافر نوروزی در ایام تعطیلات از این شهر خبر داد.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: ارزش کالاهای صادراتی استان گلستان در یک سال 201 میلیون و 139 هزار و 821 دلار بود که نسبت به سال قبل 52درصد افزایش یافته است. مدیرکل گمرکات گلستان گفت: عمده اقلام صادراتی استان گلستان آهن‌آلات، فولاد، مواد غذایی، رب گوجه فرنگی، سیمان، گل و گیاه، مصنوعات پلاستیکی، تخم‌مرغ، محصولات فلزی معدنی و دامی است.
اراک- خبرنگار کیهان: جشنواره طبخ غذاهای سنتی و محلی به مناسبت هفته سلامت با محوریت فشارخون در شهر صنعتی کاوه ساوه برگزار شد. در این جشنواره بانوان ساوجی 28 نوع غذای سنتی و بومی را با پنج خصوصیات شامل: ‌ارزش غذایی، طبخ، تزیین، نوآوری و کاهش دهنده فشار خون طبخ کردند.
رحیم‌آباد- خبرنگار کیهان: شورا و دهیاری روستای کاکرود در سفر استاندار گیلان و فرماندار روستا خواستار بازسازی لوله‌های آب آشامیدنی و بسته‌شدن خانه بهداشت به علت فرسودگی و انتقال آن به مدرسه این روستا شدند. روستای کاکرود در 40 کیلومتری بخش رحیم‌آباد و دارای 120 خانوار و 300 نفر جمعیت است.
اهوازـ خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان گفت: 74درصد واحدهای صنعتی بهره‌برداری شده استان تحت پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب قرار دارند. وی افزود: در استان خوزستان 5 شهرک صنعتی دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و 4 شهرک صنعتی به شبکه فاضلاب شهری متصل‌اند.
اردبیل- خبرنگار کیهان: سد عمارت گرمی 22 هزار هکتار از اراضی این منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد. عملیات اجرایی این پروژه از سال 1385 آغاز و با صرف 350 میلیارد ریال از 21 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار می‌باشد. برای تکمیل این سد 2700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. این سد با حجم تنظیمی 194 میلیون متر مکعب این منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.
فیروزآباد- خبرنگار کیهان: همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا(س) و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نمایشگاه بزرگ کتاب در بوستان ولی‌عصر فیروزآباد برگزار شد. این نمایشگاه با همکاری شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد فیروزآباد و یک انتشاراتی از قم برگزار شد.
* مراسم تشییع جنازه نمادین حضرت زهرا(س) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء از میدان امام همراه با نوحه‌خوانی و مداحی برگزار شد. این سوگواره و دسته عزاداری به سمت گلزار شهدای گمنام همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی انجام شد.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: در مراسمی از فعالان عرصه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش پرورش گنبدکاووس و 50 نفر از کارکنان برتر مراکز درمانی و بهداشتی شهرستان تجلیل و قدردانی شد. در این مراسم رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش گلستان گفت: باید با جدی گرفتن غربالگری در مدارس، دانش‌آموزان بیمار شناسایی و مداوا شوند تا بیماری آنها موجب بروز ناهنجاری و خسارات جانی مالی نشود.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: همزمان با هفته سلامت جشنواره غذای سالم در روستای صوفی شیخ‌ داز شهرستان کلاله برگزار شد. جشنواره غذای سالم در راستای تشویق و ترغیب خانواده‌ها در بهره‌گیری از غذاهای گیاهی و حبوبات برگزار شد. دراین جشنواره 70 نفر از خانم‌های خانه‌دار کلاله با ارائه انواع غذاها شرکت کردند.
تربت‌حیدریه- خبرنگارکیهان: معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش تربت‌حیدریه گفت: از ابتدای اجرای طرح اسکان نوروزی تا پایان تعطیلات بیش از 1100 خانوار با تعداد 4هزار و پانصدو‌شصت‌وچهار نفر در مدارس این شهر اسکان داده شدند. این تعداد مسافر در 16مدرسه با مجموع 125 کلاس و همچنین تعداد 6 سوئیت مجهز مرکز رفاهی فرهنگیان اسکان داده شدند.
فیروزآباد- خبرنگارکیهان: اعضای هیئت اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی فیروزآباد انتخاب شدند. این اعضا با رأی معتمدین محلی انتخاب شدند. شورای اسلامی شهر فیروزآباد 8عضو اصلی و 5عضو علی‌البدل دارد و ثبت نام از کاندیداها از روز 92/1/26 و به مدت شش روز ادامه دارد.
اصفهان- خبرنگارکیهان: با تلاش مهندسان و متخصصان کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید کک درباتری شماره3 این شرکت از مرز 10هزار تن گذشت باتری شماره3 مجهز به 2بلوک 37سلولی است که در یک ماه گذشته این میزان کک را تولید کرده است. برای دستیابی به تولید اسمی 900هزار تن، 6ماه نیاز است تا باتری ازنظر رژیم حرارتی و تولید تثبیت شود.

 


گرگان- خبرنگار کیهان:
با نصب 43 دوربین کنترل هوشمند جدید، اعمال قانون در سطح شهر گرگان افزایش می‌یابد.
مدیر مرکز کنترل ترافیک و حمل و نقل شهرداری گرگان اعلام کرد به منظور کنترل و نظارت بیشتر بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای افزایش ایمنی و سلامت شهروندان، اعمال قانون در تقاطع‌های شهر گرگان افزایش خواهد یافت.
مهدی بکاییان افزود: نصب 43 دوربین جدید در دستور کار مرکز کنترل و ترافیک و حمل و نقل شهرداری گرگان قرار گرفته است که به زودی در مکان‌های جدید نصب و فعال خواهد شد.
وی اظهار داشت: به موجب آثار ثبت شده مرکز کنترل ترافیک و حمل ونقل شهرداری گرگان در زمان تعطیلات نوروزی سال 92 تعداد 3900 تخلف توسط این مرکز به ثبت رسیده است. این در حالی است که این میزان درمدت تعطیلات نوروزی سال گذشته که 4225 مورد تخلف به ثبت رسیده است 7/7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است که تمامی تخلفات رانندگی به صورت شبانه‌روزی در مرکز کنترل نامحسوس ترافیک شهرداری گرگان ثبت می‌شود و جریمه‌های قانونی آن توسط همین ارگان در مدت یک هفته تا ده روز به درب منازل شهروندان از طریق پست ارسال می‌شود.

 


شرق گلستان- خبرنگار کیهان
به مناسبت هفته سلامت، یک تیم پزشکی با حضور در روستای خوجه‌لر، بیماران این روستا را به صورت رایگان ویزیت کردند.
این تیم پزشکی شامل پزشک متخصص داخلی، متخصص زنان و زایمان، متخصص اطفال و 3پزشک عمومی، ماما و دارویار بود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئيس کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان کلاله گفت: این طرح در راستای ارتقاء سلامت مردم، خدمت‌رسانی به اهالی روستاهای کمتر توسعه یافته، همچنین به عنوان اقدامی بسیجی برای خدمت به محرومان جامعه اجرا شده است.
دکتر ابراهیم فدایی افزود: در اجرای این طرح 150 نفر از بیماران روستای خوجه‌لر کلاله به صورت رایگان ویزیت شدند و داروهای موردنیاز خود را نیز رایگان دریافت کردند.

 


جاده اهواز- اندیمشک نرسیده به دهستان الهایی مسیری به 10 روستا ختم می‌شود که به روستاهای «سادات جعاوله» معروفند؛ اما گویا اهالی این روستاها مشکلاتی دارند که آنها را مجبور به گشودن زبان به شکایت کرده است از این رو عضو شورای روستای «سید سعد» که یکی از همین 10 روستاست به دفتر سرپرستی کیهان در خوزستان آمد و در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ساکنین این روستاها که حدود 5 هزار نفرند همگی از سادات و اولاد پیغمبر هستند که این مایه فخر اهالی است؛ اما به لحاظ امکانات زندگی روستایی حقیقتا با مشکلات فراوانی رو به رو هستند که از آن جمله می‌توان به عدم برخورداری از آب شرب اشاره کرد؛ این در حالی است که ما جزو روستاهای حاشیه رودخانه دز هستیم و با این محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنیم و در واقع آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم.
«سید راهی جعاوله» افزود: سال‌های پیش مردم از ناچاری از آب رودخانه استفاده می‌کردند و همین امر زمینه ساز ابتلا بسیاری از اهالی به بیماری‌های مختلف شد که پزشکان علت آن را استفاده مستقیم از آب تصفیه نشده رودخانه عنوان کردند.
وی در ادامه گفت: همچنین جاده دسترسی روستاهای مذکور به طول 9 کیلومتر به دلیل عمر زیاد و فرسودگی بیش از حد که از سوی مسئولین ذی‌ربط نیز تایید شده و مدارک آن نیز موجود می‌باشد به وسیله بارش‌های فصلی تخریب و سالها پیش از بین رفته است و سالهاست هیچ اقدامی برای ترمیم و بهسازی آن صورت نگرفته است.
این عضو شورای روستا همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مردم این روستاها از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برند و فرزندانشان تنها تا اتمام مقطع ابتدایی می‌توانند در روستا تحصیل کنند و برای ادامه تحصیل باید به خارج از روستا بروند و به همین خاطر اکثر دخترها به خاطر بعد مسافت و مشکلات دیگر پس از اتمام مقطع ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.
جعاوله ادامه داد: البته برخی از این مدارس ابتدایی نیز به همت اهالی بنا شده برای مثال من به کمک اهالی روستای خود با استفاده از پول زکات گندم یک دبستان ساختیم و هیچ ارگان دولتی نیز در این رابطه به ما کمک نکرد.
این معتمد محلی از فقدان مراکز بهداشتی و درمانی روستایی نیز اظهار نارضایتی کرد و اظهار داشت:‌تا کی باید از یک خانه بهداشت محروم باشیم پس چه زمانی قرار است نوبت به ما برسد تا از خدمات روستایی برخوردار شویم.
اهوازـ خبرنگار کیهان

 


بناب- خبرنگار کیهان:
امام جمعه بناب گفت: در فرهنگ ناب اسلام امام و پیشوا امین مسلمین، و چشم بیدار جامعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی باقری بنابی در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم بناب با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب طبق دستور آیات قرآنی و حساسیت شرایط، این مقطع را مقطع حماسه اعلام کردند، افزود: در چنین موقعیتی سیاست و اقتصاد با یکدیگر گره خورده‌اند و اگر در صحنه سیاسی و انتخاباتی که پیش‌رو داریم از نظر کمی و کیفی عملکرد خوبی داشته باشیم هر دو گره یک جا بازخواهد شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب تصریح کرد: درخشش و شکوهمندی انتخابات خردادماه سرنوشت این کشور را رقم خواهد زد و هرگونه صحبت ناصحیح در این زمینه حرف دشمن بوده و با اغفال زده شده است. چون به هر قیمتی ملت خواستار استقلال کشور بوده و با هیچ گونه فشاری مردم هویت خود را از دست نخواهند داد.

 


رشت- خبرنگارکیهان:
کلانشهر رشت دارای حدود 800هکتار بافت فرسوده است.
شهردار رشت درباره اقدامات این شهرداری برای نوسازی اساسی بافت فرسوده شهر اظهار داشت: درحال حاضر درحال ساماندهی پهنه‌های فرسوده /800هکتاری شهر رشت هستیم و در این رابطه از مجموعه نوسازی شهرداری تهران نیز کمک گرفته‌ایم و درحال جذب سرمایه‌گذار می‌باشیم.
ثابت‌قدم در رابطه با نقش دولت در نوسازی بافت فرسوده شهر رشت گفت: عدم پایبندی دولت به تعهد قانونی خود که مصوب مجلس نیز بوده است از مشکلات بافت فرسوده رشت می‌باشد زیرا در زمینه بافت فرسوده به شهرداری رشت پولی از سوی دولت پرداخت نشده است. وی گفت: در رابطه با راه‌های در پیش گرفته شده توسط شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده این شهر اظهار داشت: ما درحال حاضر به دنبال ایجاد طرح‌های محرک توسعه هستیم و می‌خواهیم که با افزایش خدمات شهری، مردم را تحریک به نوسازی کنیم.

 


کاشان- خبرنگارکیهان:
مدیر آستان مقدس حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر(ع) از تأسیس موزه سهراب سپهری در مشهد اردهال کاشان خبر داد.
حجت‌الاسلام حسن فیروزی در مراسم بزرگداشت سهراب سپهری در مشهد اردهال، اظهار داشت: هیئت امنای امامزاده برای راه‌اندازی موزه سهراب‌شناسی در آستان این امامزاده واجب‌التعظیم، مقدمات آن که تعبیه مکان موزه است را فراهم کرده است.
وی گفت: امیدواریم آثار سهراب‌سپهری که از محل تولد او خارج شده است با کمک دوستداران و خانواده‌اش جمع‌آوری شود تا در این موزه در معرض دید عموم قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه این مراسم دوستان و نزدیگان سهراب‌سپهری به خاطره گویی و شعرخوانی پرداختند و در پایان با قرائت فاتحه و اهدای گل بر مزار این شاعر، یاد و خاطره او را گرامی داشتند. این مراسم به مناسبت اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سهراب سپهری با همکاری آستان مقدس سلطانعلی ابن امام‌محمدباقر(ع)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شاعران جوان شهرستان کاشان برگزار شد.

 


خوانسار- خبرنگار کیهان:
پایانه مسافربری شهرستان خوانسار با حضور معاون امور عمرانی استانداری اصفهان، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان و جمعی از مسئولان محلی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
سیدحسن شفعتی شهردار خوانسار دراین مراسم گفت: این پایانه به مساحت 800مترمربع در زمینی به مساحت 6 هزار متر با اعتباری بالغ بر 10میلیارد ریال احداث شده است و دارای امکاناتی مانند انبار مناسب برای تخلیه بار، اتاق استراحت همراه با کلیه امکانات مخصوص رانندگان، تعدادی مغازه برای فروشگاه موادغذایی، محوطه و پارکینگ مناسب برای تردد اتوبوسها، جایگاه ویژه تاکسی برای حمل و نقل مسافران و فضای سبز مناسب است.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرکانون پرورش فکری مازندران گفت: اولین جشنواره مشاعره و شعرخوانی رضوی ویژه کودکان و نوجوانان در مازندران برگزار می‌شود.
قاسم عزیززاده گرجی به کیهان گفت: کانون پس از برگزاری سه دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در چهارمین دور برگزاری جشنواره‌های رضوی خود، مجری برگزاری اولین جشنواره مشاعره و شعرخوانی رضوی ویژه کودک و نوجوان در کشور شده است.
مدیرکانون پرورش فکری مازندران، هدف از این جشنواره را ترغیب کودکان و نوجوانان به خواندن شعر، فراهم‌سازی فضای خلاق در حوزه شعر و مشاعره، شناسایی منابع مناسب در حوزه مشاعره و شعرخوانی برای کودکان و نوجوانان به ویژه شناسایی اشعار و آثار فاخر با مفاهیم رضوی برشمرد.
این جشنواره از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که توسط کانون پرورش فکری مازندران در این استان برگزار خواهد شد.



بردسکن- خبرنگار کیهان:
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن از تولید 20 انیمیشن برای نخستین بار در این شهر خبر داد.
حسن مدرس مقدم افزود: تولید 20 انیمیشن برای نخستین بار در بردسکن توسط انجمن فیلم وعکس این شهرستان منجر به فعالیت و جسارت بیشتر هنرمندان بردسکن جهت حضور فعال در عرصه تولیدات استانی و حتی کشوری شده است.
مدرس، انجمن‌های نمایش، فیلم وعکس، انجمن ادبی، هنرهای تجسمی و انجمن علوم قرآنی را از جمله انجمن‌های فعال این اداره دانست.
وی اظهار داشت: با حضور کارشناسان شعر و ادب، امسال برنامه‌های بزرگداشت مولانا، حافظ، سعدی و پروین اعتصامی توسط این اداره در تقویم کاری گنجانده شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن همچنین به اجرای کار نمایشی کودک و دیجیتال اشاره نمود و افزود: تاکنون 59 کانون مسجددر شهرستان بردسکن ایجاد شده است که نقش به سزایی در انجام امور فرهنگی در روستا و شهر داشته‌اند.
وی برگزاری دوره‌های قرآنی و تدبر در قرآن را از جمله برنامه‌های دارای اولویت این اداره ذکر کرد.

 


تعطیلات نوروزی امسال نیز با خاطرات شیرین و تلخ گذشت.
عملکرد دستگاه‌های خدماتی به مسافران به نسبت سالهای گذشته به لحاظ کمی و کیفی مناسب بود، در این میان پلیس راه ناجا که با فرهنگ‌سازی و حضور فعال در جاده‌ها در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نقش به سزایی داشت که مردم نیز به خوبی همکاری می‌کردند، اما در کنار این موضوع لازم است نگاهی به موضوع محیط زیست و پسماند‌ها داشت که متاسفانه مورد توجه برخی هموطنان قرار نگرفته و شاهد رهاسازی انبوهی از زباله‌ها در سطح منابع طبیعی شامل کویر و جنگل و دریا و حاشیه جاده‌ها و... بودیم، اقدامی که در شان ایرانی نیست و رفته رفته به یک تهدید جدی تبدیل شده و ادامه آن صدمات غیرقابل جبرانی به محیط زیستمان وارد خواهد کرد که در سالهای آتی دیگر نمی‌توانیم از این مواهب الهی بهره‌مند شویم. لذا شایسته است در درجه اول هموطنان و دستگاههای ذی ربط اعم از سازمان محیط زیست، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان‌های بهداشتی و رسانه ملی و اصحاب رسانه بیش از پیش به این موضوع پرداخته تا شاهد طبیعت پاک و عاری از زباله شویم.

آبعلی -خبرنگار کیهان

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرکل شیلات مازندران از تکثیر 83 میلیون قطعه بچه ماهی پرورشی در مازندران خبرداد.
حسن حبیب‌نژاد با بیان اینکه مازندران رتبه اول آبزی پروری را در کشور داراست اظهار داشت: 83 میلیون بچه ماهی پرورشی در این استان تکثیر شده است. وی افزود: گردش اقتصادی تولید آبزیان پرورشی در منابع آب‌های داخلی در سال گذشته بیش از 412 میلیارد تومان بوده است که نشان از جایگاه والای فعالیت‌های آبزی‌پروری در مازندران و کشور دارد.
مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر فراهم شدن زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آبزی‌پروری این استان تصریح کرد: با توجه به استقبال کشورهای همسایه از محصولات شیلاتی استان برنامه توسعه کیفی محصولات و نیز تسهیل در صادرات آبزیان از جمله برنامه‌های در دست اجرای شیلات استان است.
حبیب‌نژاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 6هزار نفر به طور مستقیم در بخش‌های مختلف آبزی‌پروری مشغول فعالیت هستند.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
نخستین کارگاه آشنایی با مبانی روزنامه‌نگاری برای نشریات دانشگاهی در سالن آمفی‌تئاتر مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد برگزار شد.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان یزد در این کارگاه آموزشی به ارائه آماری درخصوص تعداد نشریات استان پرداخت و گفت: در استان یزد تعداد 103 عنوان نشریه محلی وجود دارد که از این میان 35 عنوان نشریات تخصصی دانشگاهی هستند.
حسن مفیدی افزود: طبق مصوبه سال 83 نشریات دانشگاهی می‌توانند در فضای علمی فعالیت کنند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نشریات دانشگاهی در یزد فعالیت چندانی ندارند، خواستار فعالیت دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه شد.
دکتر محمودرضا مرتضوی، مدرس رشته علوم ارتباطات نیز در این کارگاه به ارائه بحث‌هایی درخصوص سبک‌های خبری، گرافیک و صفحه‌آرایی و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی پرداخت.


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10