(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یک شنبه 08 اردیبهشت 1392 - شماره 20475

PDF  نسخه

كوتاه اقتصادي
ابويي خبر داد كدگذاري كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي در استان هاي مرزي
دولتخواه: معوقات مستمري بگيران تامين اجتماعي ماه آينده پرداخت مي شود
معاون رئيس جمهور اعلام كرد
 گسترش روابط اقتصادي ايران و تركيه تا سقف 35 ميليارد دلار
با اعتبار 375ميليارد ريال سازمان گسترش امسال 90پروژه صنعتي اجرا مي كند
يك مسئول: كارگران ساختماني از امسال بيمه مي شوند
واكنش كشتيراني به اظهارات رئيس سازمان خصوصي سازي
رئيس سازمان دامپزشكي اعلام كرد
اجراي طرح هدفمند واكسيناسيون دام در كشور
افتتاح دفتر نمايندگي فروش محصولات دخاني ايران در لبنان
   

كوتاه اقتصادي


¤ معاون وزير راه از هدف گذاري توسعه ظرفيت ناوگان ريلي براي حمل مواد خام معدني و فرآورده هاي فولاد خبر داد و گفت: در اين راستا با شركت هاي فولاد و وزارت صنعت تفاهم كرديم تا آنها در ساخت خط آهن به روش BOT و توسعه ناوگان همكاري كنند.
عبدالعلي صاحب محمدي با تاكيد بر اينكه حدود 65درصد ظرفيت جابه جايي بار كشور مربوط به محصولات معدني است، بر لزوم ورود صاحبان صنعت فولاد، نفت و گاز به حوزه احداث خطوط ريلي و توسعه ناوگان تاكيد كرد.
¤ قائم مقام مديرعامل شهر پرديس از فعال شدن مجدد سامانه مسكن مهر پرديس خبر داد و گفت: متقاضياني كه مبالغ خود را واريز نكرده اند تا پايان ارديبهشت فرصت تكميل پرونده ثبت نام خود را دارند.
پيمان پيرفرشيد افزود: سايت ثبت نام مسكن مهر پرديس به دليل تكميل نبودن مدارك و يا واريز نشدن مبالغ توسط متقاضيان بسته شده بود اما به آنها مهلتي جديد داده شد كه تا آخر ارديبهشت ماه جاري مبالغ خود را واريز و پرونده خود را تكميل كنند.
¤ مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي گفت: هيچ گونه افزايشي در كارمزد خدمات بانكداري الكترونيك صورت نگرفته است. داوود محمدبيگي اظهار داشت: برخي رسانه ها مدتي پيش از افزايش هزينه خدمات بانكي از جمله بانكداري الكترونيك خبر دادند كه چنين مساله اي صحت ندارد.
¤ بانك مسكن توانست با كسب بالاترين امتياز در شاخص هاي عمومي و اختصاصي در ميان بانك ها و شركت هاي بيمه استان مركزي، رتبه نخست را كسب كند. حميدرضا دشتباني، مدير شعب استان مركزي، در نشست ارزيابي عملكرد اين مديريت، با بيان مطلب فوق به عملكرد بانك در سال گذشته اشاره و اظهار كرد: امتياز هر دستگاه اجرايي كه هر ساله توسط استانداري به تمامي دستگاه هاي اجرايي ابلاغ مي شود، در بسياري از تصميم گيري ها به عنوان شاخص قرار گرفته و جايگاه دستگاه را در نحوه عملكرد و چگونگي خدمت رساني به مشتريان مشخص مي كند؛ اين موضوع براي بانك مسكن كه در سال هاي اخير تمامي امكانات خود را در مسير خدمتگزاري و پاسخگويي به مردم به كار گرفته، از ويژگي و اهميت خاصي برخوردار است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6650 الي 6656، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630 الي 2632، 2614، 6510، 6511، 6514 الي 6517، 6519 و 6559 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي انجام رسالتهاي فرهنگي و اجتماعي خود، ششمين سال متوالي زمينه انجام كليه فعاليت هاي بانكي در بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران را فراهم نمود.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در راستاي ترويج بانكداري اينترنتي و جلب رضايت مشتريان، علاوه بر ارايه خدمات بانكي به بازديدكنندگان بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به متقاضيان استفاده از خدمات بانكداري اينترنتي اين بانك كه ظرف مدت 10 روز كاري از تاريخ يازدهم لغايت 21 ارديبهشت سال جاري نسبت به ثبت نام دستگاه رمزياب در محل غرفه اين بانك در نمايشگاه بين المللي كتاب اقدام نمايند، 50 درصد تخفيف در نظر گرفته است.

 

ابويي خبر داد كدگذاري كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي در استان هاي مرزي


معاون پيشگيري و هماهنگي امور سازمان ها و استان هاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: برنامه كدينگ كارت سوخت تمامي خودروهاي گازوئيلي در استان هاي مرزي به اجرا گذاشته مي شود.
مهدي ابويي در گفت وگو با ايسنا افزود: اين تصميم در جلسه بررسي و ساماندهي كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي با هدف جلوگيري از اجاره يا فروش كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي و قاچاق گازوئيل در استان هاي مرزي برگزار شد، گرفته شده است.
وي تأكيد كرد: با اجراي اين برنامه تنها خودروهاي گازوئيلي استان هاي مرزي در استان مربوطه قابل سوخت گيري با استفاده از كارت سوخت خواهند بود و كارت سوخت گازوئيل ساير استان ها قابل استفاده نيست.
ابويي ادامه داد: در اين جلسه كه مسئولان استان هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، مديران شركت ملي پخش، سازمان راهداري و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت حضور داشتند، راهكارهاي كوتاه مدت و ميان مدت سازماندهي كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي بررسي و تصميم هاي لازم اتخاذ شد.
به گفته وي، برابر مصوبات اين جلسه شركت ملي پخش موظف شد طرح فني ساماندهي كارت سوخت نفت گاز را به اين نحوه كه كارت هر خودرو براي همان خودرو قابل استفاده باشد، تهيه و به ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه كند.
معاون پيشگيري و هماهنگي امور سازمان ها و استان هاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خاطرنشان كرد: با اجراي برنامه كد گذاري كارت سوخت خودروهاي گازوئيلي در استان هاي مرزي سوخت خودروهاي ترانزيتي و حمل كالا از استان هاي مرزي به ساير استان ها برابر رويه اجرايي مشخص تأمين و تحويل خواهد شد.

 

دولتخواه: معوقات مستمري بگيران تامين اجتماعي ماه آينده پرداخت مي شود


رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي از پرداخت كليه معوقات مستمري بگيران تامين اجتماعي در خردادماه خبر داد.
عزيز دولتخواه در نشست خبري كه ديروز در سازمان تامين اجتماعي برگزار شد، با اشاره به اينكه سالانه حدود 10 درصد نسبت به عدد پايه، به تعداد بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي اضافه مي شود، اظهار كرد: قطعا امسال بودجه سازمان افزايش خواهد يافت و با توجه به اينكه 25 درصد افزايش حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان را داشته ايم، پس از ارسال نامه تامين بودجه به هيئت امنا، افزايش حقوقها اعمال خواهد شد.
رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه 70 درصد منابع سازمان صرف پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران مي شود، گفت: افزايش 25 درصدي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران از اول فروردين ماه اعمال و همزمان با پرداخت آن از خرداد، كليه معوقات نيز با حقوق خرداد ماه به مستمري بگيران پرداخت مي شود.
وي از راه اندازي مركز اطلاع رساني 142 از چهارشنبه هفته جاري خبر داد و گفت: اين مركز اطلاع رساني از روز يكشنبه (امروز) به صورت آزمايشي كار خود را شروع مي كند و روز چهارشنبه هفته جاري هم به صورت رسمي كار خود را آغاز خواهد كرد.
رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي ادامه داد: بخشي از عملكرد سازمان مربوط به كميته ICT است كه وظيفه مكانيزه كردن امور سازمان در تمامي زمينه ها را برعهده دارد و با توجه به اولويت هاي سازمان، قصد داريم مسائل مربوط به بهبود را در 2 فاز اضطراري و اساسي انجام دهيم كه در بهبود اضطراري، هدفمان پروژه هايي است كه شروع شده و مي تواند مشكلات مردم را برطرف كند.
دولتخواه با بيان اينكه اتمام ديتا سنتر و الكترونيكي كردن پرونده ها از جمله مسائل مربوط به اين فاز است، گفت: از قبل براي ديتا سنتر 20 ميليارد تومان هزينه شد كه در وضعيت نامشخصي به سر مي برد و الكترونيكي كردن پرونده ها نيز از قبل آغاز شده بود و قرار شد كه به صورت جدي پيگيري شود.
وي افزود: در بخش دوم نيز هدفي كه مدنظر بود، ارائه خدمات سريع و با دقت در مركز اطلاع رساني 142 بود كه قبلا با عنوان «نداي تامين» فعاليت مي كرد.
رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي با اشاره به اينكه اين مركز اطلاع رساني سه امكان و ابزار را براي تماس گيرندگان ايجاد مي كند، خاطرنشان كرد: متقاضيان در تهران با شماره 142 و در شهرستان ها با شماره 021142 مي توانند با اين مركز ارتباط برقرار كنند و براي ارسال پيامك نيز با شماره 5000142 و نيز در بخشي كه در سايت سازمان با عنوان 142 وجود دارد، مي توانند از 8 صبح تا 4 عصر با كارشناسان ارتباط برقرار كرده و سوالات خود را مطرح كنند.
دولتخواه افزود: بخشي از امكانات در نظر گرفته شده در اين مركز مربوط به درمان و بيمه ها، رسيدگي به شكايات و سوالات عمومي است.
وي با اشاره به اينكه 50 ميليون نفر در حال حاضر دريافت سرويس از خدمات سازمان تامين اجتماعي هستند، گفت: چه كساني كه عضو سازمان تامين اجتماعي و چه كساني كه بيرون از خانواده سازمان هستند، اين تعداد را شامل مي شوند.
رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي افزود: 478 شعبه سازمان تامين اجتماعي در سراسر كشور وجود دارد كه بخشي از قسمت هاي آن مربوط به پاسخگويي و مشاوره است كه افراد با طي كردن مسافت هاي طولاني بايد پاسخ سوالات خود را دريافت مي كردند، اما با راه اندازي اين مركز اين مشكل برطرف مي شود.
دولتخواه با بيان اينكه 5/11 ميليون نفر بيمه شده تحت پوشش سازمان هستند و نيز بيش از يك ميليون و 800 هزار نفر حقوق بگير و مستمري بگير در سازمان تامين اجتماعي وجود دارد، گفت: تعداد پرونده هاي اين افراد، فضاي بسياري را اشغال كرده كه الكترونيكي كردن پرونده ها، مسائل بيمه اي پرونده هاي افراد را نيز در برمي گيرد.
رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي همچنين با اشاره به «كارت هوشمند درمان» اعلام كرد: در تعامل برقرار شده با سازمان ثبت احوال، مقرر شد سيستم كارت هوشمند را كه جايگزين كارت ملي مي شود، به كارت درمان نيز متصل شود تا مجددا هزينه اي براي اين امر پرداخت نشود و كد ملي فرد به عنوان كد درمان وي نيز در نظر گرفته شود.
دولتخواه، با بيان اينكه سازمان تامين اجتماعي پس از ورود به مسائل مالي خود در ابتداي سال 91 بالغ بر هفت ماه بدهي به مراكز درماني، بيمارستان ها و داروخانه ها را پرداخت كرد، گفت: تا پايان خردادماه، اين هفت ماه بدهي پرداخت شد.
وي افزود: عملا در سال 91، هزينه 12 ماه را پرداخت كرديم و بودجه ما نيز بيش از اين ظرفيت نداشت و اگر بدهي ها نبود، مي توانستيم مقداري از بودجه خود را به سال 92 اختصاص دهيم.
به گفته رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي، در سازمان تامين اجتماعي سه بخش داروخانه ها، هزينه هاي سرپايي و بيمارستان ها وجود دارد كه بدهي هاي سازمان به آنها تا 9 ماه پرداخت شده و تسريع در ساير پرداخت ها را نيز دستور كار قرار داريم.
دولتخواه در مورد تفاوت مركز اطلاع رساني 142 كه قرار است اين هفته افتتاح شود با 142 كه از پيش وجود داشت نيز گفت: خط 142 از 27 اسفند ماه در حال به روزرساني بود و تا 20 فروردين به طول انجاميد، در سيستم قبلي به صورت زنده كسي پاسخگوي فرد نبود و فرايند پاسخگويي دو هفته به طول مي انجاميد.
وي ادامه داد: صرف رسيدگي به شكايات و نيز دريافت سابقه بيمه اي كه بايد با مراجعه به شعبه و يا اينترنت در اختيار فرد قرار مي گرفت، در اين مركز در نظر گرفته شده است.
به گفته رئيس هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي، مركز اطلاع رساني 142 به صورت زنده از 8 صبح تا 16 بعدازظهر پاسخگوي تماس گيرندگان خواهد بود و كل هزينه اي كه براي آن صرف شده است، 100 ميليون تومان است.
دولتخواه همچنين از پاسخگويي يكي از معاونان و مديركل هاي آن معاونت به تماس گيرندگان در دوشنبه هر هفته خبر داد و گفت: تماس گيرندگان مي توانند به صورت تلفني با معاون مربوطه ارتباط برقرار و جواب سوالات خود را دريافت كنند.
وي همچنين اجراي برنامه اي كه منجر به ارائه خدمات غيرحضوري به متقاضيان تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي شود را تنها راهكاري دانست كه مي تواند به صورت كامل پاسخگوي نياز افراد باشد.

 

معاون رئيس جمهور اعلام كرد
گسترش روابط اقتصادي ايران و تركيه تا سقف 35 ميليارد دلار


معاون امور بين الملل رئيس جمهور از گسترش روابط اقتصادي ايران و تركيه خبر داد.
علي سعيدلو با اشاره به ديدار صبح ديروز هيات تركيه اي با مقامات ايراني خاطرنشان كرد: در اين ديدار و گفت و گوها دو طرف توافق كردند كه سطح مبادلات اقتصادي و تجاري ايران و تركيه به 35 ميليارد دلار افزايش يابد.
سعيدلو افزود: افزايش گسترش مبادلات اقتصادي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه نه تنها باعث رونق اقتصادي ميان دو كشور مي شود بلكه اثرات مطلوبي در سطح منطقه اي و بين المللي به همراه خواهد داشت.
«جودت ييلماز» وزير توسعه و برنامه ريزي جمهوري تركيه و نماينده ويژه دولت اين كشور در امور افزايش همكاري هاي اقتصادي صبح ديروز با علي سعيدلو معاون امور بين الملل رئيس جمهوري ديدار و گفت وگو كرد.
دو طرف در اين ديدار درباره همكاري هاي نفتي، گاز، برق، تجارت ترجيحي آزاد براي تحقق توازن منطقي و كمي، ايجاد شهرك هاي صنعتي، سرمايه گذاري مشترك و متقابل، توسعه حمل و نقل ترانزيتي، گسترش صنعت توريسم و گردشگري و افزايش سطح همكاري هاي پولي و مالي ميان اين دو كشور گفت وگو و تبادل نظر كردند.
پس از انجام اين ديدار نخستين نشست مشترك ميان هيات هاي ايراني با حضور معاون رئيس جمهوري در امور بين الملل، وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس سازمان توسعه و تجارت ايران برگزار شد.
در اين نشست وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اين كه انتظارات ايران از تركيه در زمينه گسترش روابط تجاري بين دو كشور برآورده نشده است گفت: قرار بود تجارت دو كشور براساس ريال و لير انجام شود كه اين اتفاق هنوز نيفتاده است.
مهدي غضنفري گفت: متاسفانه پروژه احداث شهرك صنعتي مشترك ايران و تركيه با وجود وعده هاي داده شده تاكنون به سرانجام نرسيده است.
همچنين حميد صافدل رئيس سازمان توسعه تجارت در نشست مذكور با اشاره به اين كه موافقت نامه ترجيحات تجاري ايران و تركيه به زودي نهايي مي شود گفت: دو كشور براي رسيدن به حجم تجارت 35 ميليارد دلاري با احتساب نفت و گاز هدف گذاري كرده اند.
وي با اشاره به اين كه تركيه قصد دارد بيشترين معافيت را به محصولات صادراتي كشاورزي ايران بدهد گفت: در تلاش هستيم با تثبيت نرخ ارز ريسك تجارت بين ايران و تركيه را كاهش دهيم.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران هم در نشست شوراي مشترك بازرگانان ايران و تركيه گفت: ايران در حال خروج از شرايط تحريمي بوده و بسياري از علائم نشان مي دهد شرايط جديدي در فضاي تجاري كشور در حال شكل گيري است.
او با اشاره به اين كه در فضاي جديد تجاري كشورهايي كه هم اكنون با ايران روابط خوبي دارند در اولويت همكاري قرار خواهند گرفت، گفت: اخيرا در نشستي در قطر نسبت به تشديد تحريم ها عليه ايران و آسيب تحريم ها به كشورهاي ديگر اعتراض شد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران همچنين با اشاره به ثبت بيش از 1400 شركت ايراني در تركيه گفت: حجم تجارت ايران و تركيه در دو ماهه نخست سال 2013 به ترتيب چهار و هشت درصد افزايش يافت كه اين نشان دهنده بي تاثير بودن تحريم ها بر روابط تجاري دو كشور است.
افزايش صادرات گاز ايران به تركيه
از سوي ديگر رستم قاسمي وزير نفت كشورمان در ديدار وزير توسعه تركيه اظهار كرد: خط لوله نهم سراسري گاز ايران از اهواز تا دهگلان در حال تكميل است و با توافق با شركت هاي تركيه اي اين خط لوله به مرز بازرگان خواهد رسيد كه قرارداد نهايي اين توافقنامه به زودي نهايي مي شود.
وزير نفت افزود: شركت هاي بخش خصوصي تركيه در اين طرح مشاركت خواهند داشت و اميدواريم تا يك ماه آينده اين قرارداد به امضا برسد.
وي ادامه داد: در ديدار با وزير توسعه تركيه مذاكره هاي سازنده اي صورت گرفت و با توجه به نقش انرژي در روابط دو كشور، بر توسعه روابط در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي تاكيد شد.
وزير نفت با اشاره به اين كه ايران آماده افزايش صادرات گاز به كشور دوست و همسايه، تركيه است، گفت: بيش از 12 ميليارد دلار از حجم مبادلات ايران و تركيه كه در سال گذشته به حدود 22 ميليارد دلار رسيد مربوط به بخش انرژي است.
قاسمي تصريح كرد: ايران آمادگي دارد در بخش نفت، گاز و پتروشيمي نيازمندي هاي تركيه را تامين كند.
وي با بيان اين كه زمينه هاي فراواني براي سرمايه گذاري تركيه در صنعت پتروشيمي ايران وجود دارد، گفت: براي حضور شركت ها و سرمايه گذاران تركيه در ايران هيچ محدوديتي وجود ندارد.
جودت ييلماز وزير توسعه تركيه هم در حاشيه ديدار با وزير نفت كشورمان تاكيد كرد: دو كشور با سرمايه گذاري هاي مشترك در پروژه هايي كه بازدهي بالايي دارند مي توانند همكاري بيشتري داشته باشند.
وزير توسعه تركيه با تاكيد بر اين كه دولت اين كشور از هرگونه سرمايه گذاري ايران در تركيه حمايت مي كند، گفت: استان هاي مرزي با ايران از امتيازها و مشوق هاي ويژه اي براي سرمايه گذاران برخوردار است.

 

با اعتبار 375ميليارد ريال سازمان گسترش امسال 90پروژه صنعتي اجرا مي كند


معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ضمن تشريح برنامه ها و رويكردهاي اين سازمان در سال92 از تعريف 90 پروژه با اعتبار 375ميليار ريال خبر داد.
مهرداد صباغي، تدوين و توسعه دانش فني و سرمايه گذاري و بهره برداري تجاري را دو رويكرد ايدرو در سال جاري ذكر كرد و گفت: توسعه دانش فني كاربردي، تجاري سازي پايلوت ها، ارتقاي نفوذ پذيري در صنعت، ايجاد دانش فني با ماهيت ايجاد صنايع پيشرفته و بازارهاي جديد، شناسايي نيازهاي صنعت و بازارهاي نو، مطالعه روند جهاني و فناوري روز دنيا، تعامل با حوزه هاي دانشگاهي و تكنولوژيك و تحليل روند در راستاي توسعه صنايع پيشرفته و خطرپذيري از اهداف اصلي ايدرو در سال 92 خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: در حوزه هاي نوآوري 20پروژه با اعتبار تقريبي 300ميليارد ريال و درخصوص فرآيند ارتباط با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي نيز درحال حاضر 30پروژه با اعتبار تقريبي 40ميليارد ريال در دست مطالعه و اقدام قرار دارد.
صباغي افزود: شناسايي دانش فني داخل و مشاركت تكنولوژيك با بخش خصوصي با رويكرد دانش محور، مشاركت تكنولوژيك با صاحبان فناوري هاي خارجي، ايجاد صنايع جديد مبتني بر فناوري نوين، ايجاد ارزش افزوده اقتصادي، رفع نياز كشور و اشتغال زايي از اهداف ايدرو به شمار مي رود.
به گفته اين مقام مسئول 40طرح سرمايه گذاري در صنايع پيشرفته با اعتبار تقريبي 35هزار ميليارد ريال در دستور كار قرار دارد، ضمن آن كه، تمامي عناوين پروژه هاي ذكر شده در تقسيم بندي صنايع پيشرفته قرار داشته و نتايج آنها به طور كامل به خلق محصولات و فرآيندهاي نوين در راستاي توسعه صنايع پيشرفته مي انجامد.
معاون ايدرو خاطرنشان كرد: فعاليت هاي ايدرو درحالت كلي براساس تحقيقات و استراتژي هاي تدوين شده در حوزه هاي متعدد صنايع پيشرفته از قبيل بيوتكنولوژي، مواد پيشرفته، نانوتكنولوژي، انرژي هاي نو و تجديدپذير، فناوري اطلاعات و ارتباطات، صنايع الكترونيك و ميكروالكترونيك است و اين صنايع به عنوان صنايع هدف شناخته شده اند.

 

يك مسئول: كارگران ساختماني از امسال بيمه مي شوند


عضو هيئت مديره كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران از آغاز اجراي طرح سهميه بيمه سال92 كارگران ساختماني طي روزهاي آينده خبر داد.
هادي ساداتي به ايسنا گفت: براساس اين طرح، سالانه 200هزار كارگر ساختماني تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند كه اميدواريم با ابلاغ آن به شهرستان ها طي روزهاي آينده كار معرفي كارگران ساختماني را آغاز كنيم و در هفته كارگر خبر خوشي به كارگران بدهيم.
وي درباره معرفي كارگران حقيقي و مستحق ساختماني براي بهره مندي از مزاياي بيمه گفت: شناسايي كارگران حقيقي ساختماني از كارگران غيرحقيقي امري ضروري است و نقش انجمن هاي صنفي كارگري در اين خصوص بسيار مهم است.
ساداتي ابراز عقيده كرد: تنها انجمن هاي صنفي كارگران ساختماني مي توانند در طرح شناسايي كارگران واقعي ساختمان مشاركت جدي و حضور پررنگي داشته باشند.
عضو هيئت مديره كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران از مسئولان امر خواست تا به جهت اجراي مطلوب طرح، از همكاري و توانمندي انجمن هاي صنفي كارگران ساختماني براي اعمال بازرسي و شناسايي افراد مستحق در طرح سهميه بيمه استفاده كنند.
رئيس انجمن صنفي كارگران ساختماني مازندران در ادامه از آغاز طرح آموزش ايمني كارگران ساختماني در مازندران براي نخستين بار خبر داد.
وي افزود: اين آموزشها براساس آيين نامه ايمني امور پيمانكاران، كارگران، كارآموزان و كارفرمايان ساختماني است كه در سال89 به تصويب رسيد و آيين نامه آن تدوين شد منتها دستورالعمل آموزش آن در سال90 صادر شد.
ساداتي تصريح كرد: درحال حاضر كار آموزش ايمني كارگران و كارآموزان ساختماني از سوي بازرسان ادارات كار شهرستاني و استاني در دست انجام است و اين كار اقدام موثري در راستاي حفظ و صيانت از نيروي كار و جلوگيري از حوادث ناگوار ساختماني خواهد بود.
به گفته رئيس انجمن صنفي كارگران ساختماني مازندران آموزش هاي ارائه شده به كارگران و كارآموزان همراه با بخش هايي از قانون كار و قانون تأمين اجتماعي مرتبط با كارگران و پيمانكاران ساختماني است و نوعي فرهنگسازي در راستاي رعايت اصول ايمني در محيط كار محسوب مي شود.
ساداتي آموزش بهداشت فردي، ايمني محيط كار، امدادرساني و رعايت اصول ايمني را از جمله موارد پيش بيني شده در آموزش هاي ايمني برشمرد.

 

واكنش كشتيراني به اظهارات رئيس سازمان خصوصي سازي


كشتيراني جمهوري اسلامي ضمن خلاف واقع دانستن اظهارات رئيس سازمان خصوصي سازي، بيانيه اي را در اين زمينه صادر كرد.
روابط عمومي اين شركت اعلام كرد: معاون وزير امور اقتصاد و دارايي و رئيس سازمان خصوصي سازي روز چهارشنبه گذشته چهارم ارديبهشت ماه در گفت وگويي با رسانه ها، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را فاقد اهليت مالي اعلام كرد.
آنچه در اين گزارش خلاف واقع، بيش از همه موجبات تعجب و تاسف را فراهم مي كند اظهارات غيرمستدل و غيرمسئولانه معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس سازمان خصوصي سازي مبني بر عدم اهليت مالي شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران است.
در اين بيانيه آمده است: صرف وجود يك اختلاف مالي آن هم در شرايطي كه موضوع هم اكنون در حال رسيدگي در هيات داوري است به هيچ وجه منطقا و قانونا مويد عدم اهليت مالي يك شركت آن هم بدون توجه به سبقه اين شركت به عنوان ناوگان ملي كشور نمي تواند تلقي شود. از سوي ديگر طرح چنين ادعاها و اظهاراتي بدون توجه به منشا اختلاف و قبل از فارغ شدن داوران از رسيدگي و بدون مداقه به شرايط و اوضاع و احوال تحريمي مترتب به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، اين حق را براي اين شركت فراهم مي كند كه به طريق قضايي موضوع را پيگيري و اعاده حيثيت كند و علي القاعده مقام اظهاركننده اين مطالب غير واقع نيز مي بايست از عهده خسارت مادي و معنوي موضوع در شرايط خطير امروز برآيد.
در بخش ديگر بيانيه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران آمده است: وقوع بحران مالي در بازارهاي بين المللي و تبعات ناشي از تحريم هاي غيرقانوني و ناجوانمردانه اعمال شده توسط آمريكاي جهانخوار و شركاي تجاري آنان در اروپا، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را در جذب منابع مالي با مشكلات جدي روبرو نمود به طوري كه امكان پرداخت دو قسط آخر از هشت قسط مربوط به خريد سهام شركت خيبر به مبلغ 8/9 ميليارد تومان را از اين شركت سلب كرد. در اين راستا تمامي عوامل استكبار از جمله بانكهاي خارجي وام دهنده در جهت تشديد و همنوايي با تنگناهاي ايجاد شده و به منظور به زانو در آوردن خاكريز مقدم تحريم ها (به اذعان تمامي دولتمردان و تحريم كنندگان) درخواست حال شدن يكجاي وام هايشان را كردند كه كمك بي دريغ دولت در تامين مبالغ وام ها نقشه هاي پليد آنان را نقش بر آب كرد.
سازمان خصوصي سازي در آن برهه مي توانست با توجه به استحقاق شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از برخورداري تخفيفات موضوع دستورالعمل هاي موجود در سازمان مذكور و با استناد به ارتقاء مادي و كيفي شركت خيبر، بخش عمده اي از بدهي اين شركت را تسويه و مابقي را دريافت كند.
گفتني است شركت خيبر در زمان تحويل گيري با پنج ميليون تومان سرمايه و تعداد اندك پرسنل، زيان ده بود اما كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اقدامات خود توانست آن را به شركتي پويا و سودده تبديل كند و ضمن افزايش و بكارگيري كاركنان مجرب و تحصيل كرده در اين شركت، سرمايه آن را به ميزان قابل ملاحظه اي معادل 9 ميليارد تومان (1800 برابر) افزايش دهد.
اما با وجود اين اقدامات، عدم همكاري و همدلي سازمان خصوصي سازي باعث شد موضوع بارها و بارها از طريق مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت امور اقتصادي و دارايي (وزير دستگاه متبوع سازمان خصوصي سازي) ارجاع شود كه باز هم افاقه نكرد، مضافا به اينكه اين شركت كشتيراني ساليان متمادي و قريب به 25 سال پيگير مطالبات قطعي و پذيرفته شده خود از دولت محترم بوده كه عملا بيش از بدهي مورد ادعاي سازمان خصوصي سازي مي باشد و علي رغم وجود منشاء واحد تاكنون موجبات تحقق فرايند تهاتر (با استناد به مواد مندرج در قانون بودجه كل كشور) در يك ساله اخير نيز فراهم نشده است.
در پايان اين بيانيه آمده است: ادعائي از طرف اين شركت در خصوص نحوه واگذاري سهام شركت خيبر به كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و ايرادات مترتبه بر اين فرايند در مراجع ذيصلاح، مطرح پيگيري مي باشد.

 

رئيس سازمان دامپزشكي اعلام كرد
اجراي طرح هدفمند واكسيناسيون دام در كشور


رئيس سازمان دامپزشكي كشور از اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون در كشور و صرفه جويي 6 ميليارد توماني خبر داد.
سيد محسن دستور ديروز در نشست خبري اظهار داشت: طرح واكسيناسيون سال گذشته در مورد بيماري شاربن و تب برفكي اجرا و امسال به طور گسترده در كل كشور اجرا مي شود.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور افزود: با اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون در 10 استان كشور در مورد بيماري شاربن، تعداد كانون ها در دام هاي سنگين به يك سوم و در دام هاي سبك به 50درصد كاهش يافت.
وي افزود: در حال حاضر بيماري شاربن در 85 هزار واحد اپيدمولوژي دامي ديده شده و اين رقم قبلا فراتر از اين رقم بود و اين به معناي ريشه كني اين بيماري است.
وي همچنين از اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون در مورد بيماري تب برفكي خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح تعداد كانون هاي بيماري در دام سنگين 35درصد و در دام سبك 20درصد كاهش يافت و حجم واكسيناسيون در مورد دام هاي سبك به 37 ميليون راس و دام هاي سنگين 7 ميليون راس رسيد.
دستور، همچنين از اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون در مورد طاعون دام كوچك نشخواركنندگان خبر داد و گفت: با اجراي پايش ها و مراقبت هاي ويژه و همچنين توليد واكسن توسط موسسه رازي كه پيش از اين وارداتي بود، سال گذشته تعداد كانون ها 30درصد كاهش يافت.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اينكه اجراي هدفمندي واكسيناسيون به چه شكل انجام مي شود و چه ميزان صرفه جويي براي كشور دارد، گفت: هدف اين طرح كاهش هزينه ها با انجام مراقبت هاي بهداشتي و پايش مستمر است.
دستور افزود: در اين طرح به دنبال اين هستيم تا استفاده از دارو و واكسيناسيون هدفمند شده و از استفاده بي مورد جلوگيري شود و با مراقبت هاي بهداشتي استفاده از دارو و واكسن به حداقل برسد.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور ادامه داد: اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون سال گذشته 5 تا 6 ميليارد تومان براي كشور صرفه جويي داشت و اين طرح را در سال جاري با قدرت ادامه مي دهيم.
دستور در خصوص نتايج طرح هدفمندي واكسيناسيون گفت: كاهش مراجعات به واحدهاي دامداري، كاهش هزينه تهيه واكسن و مصرف، كاهش هزينه تمام شده درمان براي دامداران و دولت از اثرات اجراي طرح هدفمندي واكسيناسيون است.
دستور در خصوص اولويت برنامه ها در سال جاري گفت: كنترل كيفي، توليد محصول سالم و ادامه طرح پايش براي 6 محصول گوشت مرغ، ماهي، گوشت قرمز، شير، عسل و تخم مرغ از برنامه هاي سال جاري است.
وي ادامه داد: در زمينه بررسي و تشخيص بيماري ها نيز برنامه ريزي شده و در نيمه نخست سال آزمايشگاه مجهزي در گلمكان مشهد در سطح 2 به بهره برداري مي رسد.
دستور همچنين اجراي طرح واكسيناسيون، پايش برخي بيماريهاي تنفسي در حوزه طيور به ويژه آنفلوآنزا، سيستم مراقبت آبزيان، كنترل فرآورده هاي بيولوژيك و دارو را از ديگر برنامه هاي اين سازمان عنوان كرد.
وي گفت: يكپارچه سازي شبكه هاي مراقبت، انجام قرنطينه در مورد آبزيان و طيور و تخصيص كد رديابي براي همه محصولات دامي از اهم برنامه هاي سازمان دامپزشكي كشور در سال جاري است.
دستور، در مورد بودجه پيشنهادي براي واكسن گفت: سال جاري 30 ميليارد تومان همانند سال 91 بودجه واكسيناسيون منظور مي شود به علاوه از ساير منابع اختصاص مي يابد كه رشد 20درصد را همراه خواهد داشت.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سازمان دامپزشكي در اخذ ارز مرجع براي واردات دارو و واكسيناسيون موفق نبوده است، گفت: اين سازمان همانند وزارت بهداشت براي واردات دارو و واكسن ارز مرجع دريافت كرد اما امسال با حذف ارز مرجع و تخصيص ارز مبادله اي بايد تمهيداتي براي تامين دارو و واكسن درنظر گرفته شود.
دستور در پاسخ به سوالي مبني بر استفاده از هورمون در پرورش مرغ گفت: همان طور كه گفته شده است در صنعت پرورش طيور گوشتي كشور هيچ هورموني تا به حال استفاده نشده و اگر برخي مي گويند مرغ در طول 45 روز به وزن 2 كيلوگرم مي رسد دليل آن استفاده از نژادهاي برتر است كه ضريب تبديل آنها بالا است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور تصريح كرد: طي چند سال گدشته گفته مي شد دو نوع هورمون براي تغذيه طيور استفاده مي شود، اما با پايشي كه انجام شد اين فرضيه به طور كامل منتفي است.

 

افتتاح دفتر نمايندگي فروش محصولات دخاني ايران در لبنان


معاونت بازرگاني و اقتصادي شركت دخانيات ايران از افتتاح دفتر نمايندگي فروش محصولات دخاني در لبنان در آينده نزديك خبر داد.
احد خيري گفت: همزمان با برگزاري نمايشگاه تخصصي كشورمان در لبنان در اواسط ارديبهشت ماه سال جاري و در راستاي توسعه صادرات محصولات دخاني، دفتر نمايندگي فروش محصولات دخاني در بيروت افتتاح خواهد شد.
وي با بيان اينكه سياست هاي كلي شركت دخانيات ايران توسعه صادرات محصولات دخاني ايران به بازارهاي منطقه اي و بين المللي است، اضافه كرد: تنباكوي زرد طلايي به عنوان يكي از محصولات برتر تنباكوي جهان نقش بسيار تعيين كننده اي در اين زمينه دارد، زيرا اين محصول در كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و خاورميانه طرفداران بسياري دارد.
به گفته معاونت بازرگاني و اقتصادي شركت دخانيات ايران، راه اندازي دفاتر نمايندگي فروش در ديگر كشورهاي منطقه از برنامه هاي آتي شركت دخانيات است كه به زودي محقق خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10