(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - شماره 20478

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
از سوی رهبر انقلاب صورت گرفت
ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش
درمکتب امام
دفتر رئیس‌جمهور: خبر نوار 8 میلیونی رئیس‌جمهور کذب محض است
گرامیداشت امیرحسین فردی توسط مؤسسه کیهان
پرونده مشایی در کمیسیون اصل90 بررسی می‌شود
در اجلاس علما و بیداری اسلامی صورت گرفت
تاکید علمای جهان اسلام بر نقش محوری ایران در بیداری اسلامی
در تهران انجام شد
دیدار دبیر شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان با مقامات ارشد ایران
   


ولایتی: هاشمی در فتنه 88
نقش داشت
ولایتی در جلسه هفتگی انصار حزب الله از نقش هاشمی در فتنه 88سخن گفت و در عین حال تاکید کرد که باید احترام وی حفظ شود.
به گزارش رسا، علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان در پاسخ به سؤالی درباره نقش هاشمی در فتنه و نوع رابطه با وی، گفت: آقای هاشمی با حکم رهبر معظم انقلاب رییس مجمع تشخیص مصلحت است و نظر رهبر معظم انقلاب این است که احترام ایشان حفظ شود، اما این که آقای هاشمی در فتنه نقش داشته معلوم است؛ هر کس که در خط و طریق رهبری است باید در فتنه موضع‌ می‌گرفت، آن‌روز بعضی‌ها فکر می‌کردند که کار تمام شد ولی مردم آمدند و نشان دادند کار تمام نشده و آن‌روز، روز امتحان بود.
از نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد مانند سال ۸۸ از نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم.
محسن رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شورای نگهبان در مورد تایید یا عدم تایید صلاحیت خودتان تمکین می‌کنید، اظهار کرد: من وظیفه‌ام را خدمت به مردم می‌دانم و البته همانطور که در سال 88 تمکین کردم این بار هم به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم.
برای کاندیداتوری استخاره کردم
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد من برای ورود به عرصه رقابت‌ها و اعلام کاندیداتوری خود استخاره کردم و با توجه به آیه‌ای که آمده تکلیف خود را بر نام‌نویسی و ورود به انتخابات دانستم.
حجت‌الاسلام‌ علی فلاحیان با بیان اینکه خیلی از افراد به من گفتند وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی نشوم، اظهار داشت: استدلال آنهایی که به من می‌گفتند وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشوم این بود که رأی نمی‌آورم و موجب خرد شدن رأی‌ها می‌شوم.
وی افزود: یکی از اطرافیان که برای من استخاره گرفته بود اعلام کرد افرادی که اطراف تو را گرفته‌اند باور به پیروزی شما ندارند اما وارد میدان رقابت‌ها شوید که پیروز خواهید شد.
عدم تمکین کواکبیان
از اجماع اصلاح طلبان
عضو جبهه اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه حمایت جبهه اصلاح طلبان از مصطفی کوکبیان مشروط است، گفت: در صورت عدم تبعیت کواکبیان از اجماع اصلاح طلبان بر روی هاشمی وی دیگر کاندیدای این جبهه نخواهد بود.
محمدجوادحق شناس با بیان اینکه در صورت محقق نشدن اجماع بر روی کاندیدای واحد اصلاح طلبان، کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاح طلبان مصطفی کواکبیان خواهد بود، اظهار داشت: در صورت عدم تبعیت کواکبیان از اجماع اصلاح طلبان بر روی هاشمی ایشان دیگر کاندیدای این جبهه نخواهند بود.
از سوی دیگر، عضو شوراي مركزي حزب مردم سالاري گفت: اعضاي حزب تصميم گرفتند تا ستاد انتخاباتي جداگانه را براي «مصطفي كواكبيان» تشكيل دهند.
«ميرزابابا مطهري‌نژاد» درباره دليل عدم پيوستن كواكبيان به ائتلاف افزود: به نظر ما فرصتي براي ائتلاف باقي نمانده است و طي يك ماه باقي مانده تا انتخابات، فقط مي‌توان به اجماع فكر كرد.
ثبت‌نام یک نفر
از اعضای ائتلاف پنج گانه
دبیر ائتلاف اکثریت اصول گرایان اعلام کرد در حال حاضر تصمیم‌مان این است که در زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری از بین اعضای ائتلاف حتی‌المقدور یک نفر ثبت‌نام کند.
حجت‌الاسلام موسی پور با تاکید بر این‌که هدف ائتلاف اکثریت اصولگرایان کاهش تعداد کاندیداهای اصولگراست، اظهار کرد: ائتلاف اکثریت اصولگرایان در جهت استفاده از همه ظرفیت اصول‌گرایان و انسجام بیشتر بین اجزای مختلف اصولگرایی و تحقق شعار حماسه سیاسی همچنین ایجاد شور و نشاط شکل گرفته است.
وی افزود: تصمیم ائتلاف اکثریت در حال حاضر این است که از بین ائتلاف (پورمحمدی، ابوترابی‌فرد، باهنر، متکی و آل‌اسحاق) در هنگام زمان ثبت‌نام یک نفر ثبت نام کند.
دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان تاکید کرد: براساس سنجش مقبولیت کاندیداها و پایگاه اجتماعی‌شان سعی‌مان این است که کاندیداها را به حداقل برسانیم و به یک نظر واحد برسیم.
رئیس ستاد انتخاباتی حدادعادل انتخاب شد
حداد عادل کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری حسین نجابت را به عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرد.
غلامعلی حدادعادل، کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌هایش برای ورود به عرصه انتخابات و ساختار ستاد انتخاباتی اش گفت: هر کدام از اعضای ائتلاف پیشرفت، به صورت مستقل برنامه هایشان را دنبال می کنند. بنده هم برای اداره ستاد خودم از آقای دکتر حسین نجابت نماینده تهران در مجلس دعوت به همکاری کردم و ایشان هم لطف کردند و پذیرفتند و کار را آغاز کردند.
کهولت سنی و کاندیداتوری
حبیب‌الله عسگراولادی اعلام کرد به بنده پیشنهاد کرده‌اند که شما نامزد ریاست‌جمهوری شوید اما سن و سال و جسمم اقتضای چنین کاری را ندارد.
دبیرکل جبهه پیروان با اشاره به سخنان هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه من 80سال سن دارم یادآور شد: اگر آقای هاشمی آمدند شما خواستید به وی رأی ندهید.
وی افزود: به بنده پیشنهاد کرده‌اند که شما نامزد ریاست‌جمهوری شوید اما سن و سال و جسمم اقتضای چنین کاری را ندارد. بنابراین کسی که دو دوره رئیس‌جمهور بوده باید جا را برای نسل جوان باز کند و تکرار مکررات صورت نگیرد.
شمارش آرای شوراها ظرف سه روز
دبیر‌هیئت مرکزی‌ نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام کرد بر‌اساس پیش بینی‌های انجام شده، قرار است که شمارش آرای انتخابات شوراها ظرف سه روز به اتمام برسد.
محمد ابراهیم رضایی با بیان اینکه هیئت مرکزی‌ نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز دوشنبه نشستی با وزارت کشور برگزار کرد،‌ گفت: این هیئت در نشستی با مسئولان وزارت کشور، آخرین اخبار و اطلاعات رسیده را بررسی کرد.
وی افزود: در این جلسه درباره شمارش آرای انتخابات شوراها، رابطه با ناظرین شورای نگهبان و هماهنگی‌هایی که نیاز بود انجام شود، بحث کردیم.
رضایی خاطرنشان کرد: بر‌اساس پیش بینی‌های انجام شده، قرار است که شمارش آرای انتخابات شوراها ظرف سه روز به اتمام برسد.

 


رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یك اصل 110 قانون اساسی سیاست های كلی"ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش كشور" را كه پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ كردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن سیاست های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» که در راستای اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین و از سوی معظم له نیز به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور
1- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه ( زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزه های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تأکید بر ریشه کن کردن بی سوادی و تربیت انسان های مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقت‌جو، آزادمنش، مسئولیت پذیر، قانونگرا، عدالت خواه، خردورز، خلاق، وطن دوست، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور و ایثارگر.
2- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی  و عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها.
3- بهسازی و اِعلای منابع آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی با تأکید بر:
3-1- ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه های درسی مراکز و دانشگاه های تربیت معلم و شیوه های یاددهی و یادگیری برای پرورش معلمان با انگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش.
3-2-  باز نگری در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و بکارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره  مهارتی.
3-3- اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان.
3-4- توسعه مهارت حرفه ای و توانمندی های علمی و تربیتی معلمان با ارتقاء کیفی آموزش های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش.
3-5- استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان مبتنی بر شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی برای ارتقاء.
3-6- توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی.
3-7- استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان.
4- ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی با توجه به:
4-1- روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفتهای علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی.
4-2- توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری و بهره گیری از روشهای یاددهی و یادگیری متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی.
4-3- تبیین اندیشه دینی-سیاسی امام خمینی(ره)، مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی.
4-4- توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن(روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز.
4-5- تحول بنیادین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش آموزان.
4-6- رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی.
4-7- تقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموخته ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان.
4-8- تقویت آموزش های فنی و حرفه ای.
5- اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی بویژه در:
5-1- ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده ها.
5-2- ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانش آموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
5-3- ارتقاء تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی.
5-4- رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.
5- 5- توسعه تربیت بدنی و ورزش در مدارس.
5-6- تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه های تربیتی و پرورشی.
6- تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با تأکید بر:
6-1- بازمهندسی ساختار اداری در کلیه سطوح با رویکرد چابک سازی، پویاسازی همراه با ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و بسترسازی برای تقویت مشارکت های مردمی و غیر دولتی، منطبق بر قانون اساسی و سیاست های کلی نظام اداری و آموزش و پرورش بویژه ایجاد زمینه مشارکت معلمان، خانواده ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و سایر نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی در فرآیند تعلیم و تربیت.
6-2- رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در سیاست های کلی.
6-3- بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره وری نظام آموزش و پرورش.
7- بهینه سازی فضا، زیر ساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:
7-1- ضابطه‌مند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.
7-2- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و الزام سازندگان شهرکها به احداث واحدهای مورد نیاز آموزش و پرورش.
7-3-ارائه الگو و ضابطه لازم الرعایه از طرف وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس.
7-4- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش های مرتبط با فناوری های نو در مدارس.
8- ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در بند یک سیاست های کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازنده آموزش و پرورش با خانواده ها، رسانه ها و جامعه.
9- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق.
10- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته بندی‌های سیاسی.
11- هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های مرتبط.
12- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمّی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.
13- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش.

 


مهمترین چیزها برای کشور
مهمترین چیزی که برای کشور ما لازم است:
- تعهد اسلامی
- و تهذیب اسلامی است.
که اگر این یک سنگر، صحیح بشود و سنگر دانشگاه و فیضیه یک سنگر اسلامی باشد، دیگر سایر ملت به این طرف و آن طرف نخواهند گرایید و با صراط مستقیم، راه انسانیت و راه اسلامیت و راه استقلال و راه آزادی را طی می‌کنند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 210

 


مرکز روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور مطلب یکی از سایتهای خبری با عنوان نوار 8 میلیونی رئیس‌جمهور را کذب محض اعلام کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی انتشار مطلبی غیرواقعی و دروغین با موضوع «نوار 8 میلیونی رئیس‌جمهور...» توسط یکی از سایت‌های خبری که گرایشات خاص سیاسی آن بر همگان آشکار است، صراحتا تاکید می‌شود که اصل موضوع مطرح شده در آن و آنچه به رئیس‌محترم جمهور نسبت داده شده است، کاملا بی‌اساس و کذب محض است.
در ادامه این اطلاعیه تأکید شده است: اگرچه این مطلب پس از مدت کوتاهی از انتشار بلافاصله از خروجی سایت مذکور حذف گردید، اما انتشار آن یک هدف بیشتر ندارد که همانا زیر سوال بردن سلامت انتخابات 88 و مخدوش نشان دادن انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با هدف ایجاد نگرانی در مردم نسبت به حفظ آرایشان و در نتیجه کاهش مشارکت و از بین بردن زمینه‌های خلق حماسه است.
انتشاردهندگان چنین مطالبی همچنین به دنبال ایجاد پیامدهای سوء نسبت به نتیجه آراء انتخابات، التهاب‌آفرینی و مقدمه‌سازی برای بلوا و آشوب هستند همان برنامه و سناریویی که قبلا هم- پیش از برگزاری انتخابات 88- از سوی برخی افراد و محافل سیاسی مطرح و بعد از انتخابات به اجرا درآمد.
در بخش پایانی این اطلاعیه نیز آمده است: مرکز روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر کذب و دروغین بودن این مطلب، دستگاه‌های مسئول را موظف به رسیدگی به این موضوع و اطلاع‌رسانی کافی به مردم در این زمینه می‌داند.
خبر مورد اشاره توسط یکی از سایت‌‌های حق‌العمل‌کار که عمدتا برای رسانه‌های ضدانقلاب خوراک خبری تامین می‌کرد منتشر شده بود.

 


مراسم گرامیداشت امیرحسین فردی نویسنده متعهد و انقلابی روز گذشته توسط مؤسسه کیهان برگزار شد.
در این مراسم که در مسجد امین‌السلطان در خیابان فردوسی برگزار شد، خانواده فردی، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان و جمعی از اهالی فرهنگ حضور داشتند.
در این مراسم، مرتضی طاهری مداح اهل‌بیت(ع) به نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت معصومین(س) پرداخت و پس از وی حجت‌الاسلام والمسلمین غروی سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی، خداگرایی، دگرگرایی و انحراف‌شناسی و دشمن‌شناسی را از ویژگی‌های بارز امیرحسین فردی دانست.
غروی با هشدار نسبت به برنامه‌های دشمنان برای به انحراف کشاندن نسل جوان تصریح کرد: مرحوم فردی سعی کرد تا با قلم خود، نسل جوان را از سقوط در فریب‌های امپریالیسم نجات دهد.
غروی ادامه داد: چرا امیرحسین فردی برای ما ارزش دارد، چون سعی کرد از رهگذر قلم به بچه‌های ما آموزش بدهد تا با امپریالیزم مبارزه کند.
گفتنی است، روز دوشنبه نیز مراسم ختم امیرحسین فردی با حضور خانواده و نزدیکان وی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام محمدیان سخنرانی کرد و حسام‌الدین سراج خواننده نیز به یاد مرحوم فردی چند بیتی نوحه خوانی کرد.
امیرحسین فردی از مفاخر ادبیات معاصر ایران روز پنجشنبه پنج اردیبهشت در سن 64 سالگی دار فانی را وداع گفت. فردی مدیر مسئول هفته نامه کیهان بچه‌ها و نویسنده رمان‌های «گرگ سالی»، «اسماعیل»، «کوچک جنگلی»، «سیاه‌چمن»، «یک دنیا پروانه» و «آشیانه در مه» بود.

 


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از پیگیری پرونده رحیم مشایی در این کمیسیون خبر داد.
مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با مهر ضمن تایید خبر پیگیری پرونده اسفندیار رحیم‌مشایی در کمیسیون اصل90 گفت: این پرونده شامل شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از مسئول دفتر سابق رئیس‌جمهور است که در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی است.
وی درباره ابعاد این پرونده افزود: هنوز بنا نداریم که ابعاد این پرونده را بررسی کنیم اما قطعا این گزارش می‌تواند به نهادهای نظارتی که وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، کمک کند. سخنگوی کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: بدون شک گزارش پرونده شکایت از مشایی تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت‌ها تهیه و ارائه خواهد شد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل 90 بنا دارد پرونده سایر نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری را نیز بررسی کند.

 


علمای جهان اسلام در ادامه اجلاس بین‌المللی علما و بیداری اسلامی بر نقش محوری ایران در بیداری ملل مسلمان تاکید کردند.
شیخ طلعت تاج‌الدین از علمای روسیه در اجلاس علما و بیداری اسلامی در تهران گفت: انقلاب اسلامی ایران نقش اصلی پیشگامی در جریان بیداری اسلامی را از آن خود کرده است.
این عالم روسی گفت: جریان بیداری اسلامی از آغاز قرن 19 در بین مسلمانان روسی آغاز شد و عالمانی چون شهاب‌الدین المرجانی و حسین فایض از پیشگامان آن در روسیه بودند.
تاج‌الدین افزود: این عالمان توانستند در مقابل کسانی که در صدد از بین بردن هویت مسلمانان بودند ایستادگی کردند.
وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم با همکاری علمای اسلام برای تعمیق میراث اسلامی همکاری کنیم.
شیخ طلعت تاج‌الدین در پایان از زحمات علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی تشکر کرد.
شیخ هانی حمید الثامر نماینده آیت‌الله سیستانی نیز تاکید کرد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی علما را در مسیر صحیح جهت برقراری وحدت میان مسلمانان قرار داد.
وی در گفت‌وگو با العالم اجلاس بین‌المللی علما و بیداری اسلامی در تهران را اقدامی مبارک و برگرفته از تعالیم قرآن کریم توصیف و تاکید کرد که تنها راه دفع فتنه، براساس توصیه قرآن کریم، گفت‌وگو و تفاهم حتی با غیر مسلمانان است.
نماینده آیت‌الله سیستانی علما را رکن بیداری در زندگی امت اسلامی و پیشگامان بیداری اسلامی توصیف کرد و افزود، امام خمینی(ره) با اقدام مبارک خود بیداری اسلامی را در جهان شکوفا کرد، و این راه با رهبری امام خامنه‌ای ادامه دارد.
شیخ هانی حمید الثامر تاکید کرد، رهنمودهای امام خامنه‌ای در اجلاس امروز، علما را در مسیر درست و صراط مستقیم قرار داد؛ راهی که آنها را به سوی انجام وظیفه در متحد کردن مسلمانان رهنمون می‌سازد.
مولانا محمد جعفر خان از علمای بنگلادش نیز در اجلاس علما و بیداری اسلامی در تهران گفت: مردم ایران با نصرت خداوند قدرت آمریکا را از بین بردند.
محمد جعفر خان با اشاره به لزوم وحدت اسلامی در بین جوامع مسلمان تصریح کرد: انقلاب ایران به رهبری امام خمینی تلاش زیادی برای وحدت مسلمانان داشته است.
وی گفت: از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم به امور دیگر کشورها همچون بنگلادش نیز بیشتر توجه کند تا مسلمانان این کشور بتوانند حقوق خود را حفظ کنند.
محمد جعفر خان با اشاره به توطئه همیشگی صهیونیست‌های ضد مسلمین افزود: آنها در یمن، پاکستان، چچن، لبنان و... در حال توطئه هستند و باید با همبستگی جلوی دشمنی آنها را سد کرد.
وی گفت: توطئه و دشمنی آنها موجب شده برخی از ساده‌اندیشان دچار اغوا و گمراهی شوند و ضد تعالیم اسلام و پیامبر سخنانی گزاف به زبان بیاورند.
وی با اشاره به ضرورت ترویج زبان و فرهنگ فارسی در بنگلادش گفت: از دولت ایران می‌خواهیم زمینه گسترش زبان فارسی را نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در مدارس بنگلادش هم ترویج کند تا این موضوع موجب گسترش بیداری اسلامی شود.
شیخ بن قاسم بلقاسمی از علمای تونس نیز در اجلاس علما و بیداری اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: باید همگان مواظب دستهای پنهان در مسائل سیاسی مسلمین باشند چون دشمنان می‌خواهند بیداری اسلامی را به نفع خود مصادره کنند.
این عالم تونسی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال وارد کردن خدشه به روند بیداری اسلامی هستند و با اقدامات خود قصد دارند جلوی گسترش آن را بگیرند.
شیخ بن قاسم بلقاسمی در پایان افزود: کشورهای مسلمانی که دیکتاتورهایشان را به زیر کشاندند سعی کنند به سمت اسلام حقیقی حرکت کنند تا سعادت جوامعشان تضمین شود.
دیدار علمای روسیه و ترکیه با ولایتی
دیدار علمای روسیه و ترکیه با دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی از دیگر اخبار این اجلاس بین‌المللی بود.
«شیخ طلعت تاج‌الدین» رئيس بخش مرکزی روحانیت مسلمانان روسیه در دیدار با ولایتی بر نقش سازنده برگزاری این اجلاس‌ها تأکید کرد.
این عالم روس با بیان اینکه اسلام در منطقه بلغار بدون اجبار پذیرفته شده است، گفت: با وجود نبود حمایت‌های دولتی، اسلام و مساجد در این کشور گسترش خوبی داشته و اقبال جوانان به دین درخور تحسین است.
شیخ‌طلعت تاج‌الدین تأکید کرد: مشکل مسلمانان روسیه در حال حاضر وجود گروه‌های تندرو مذهبی است که هدف آن ایجاد تفرقه و فتنه می‌باشد و برگزاری این نوع اجلاس‌ها می‌تواند موجب انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان شود.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی هم در این دیدار گفت: اسلام در روسیه بسیار قدیمی‌تر از مسیحیت است و با وجود تهدیدات بی‌شمار کمونیسم در طول سال‌های متمادی، اسلام در این منطقه، حفظ و حتی گسترش یافت.
شیخ راویل عین‌الدین رئيس شورای مفتیان روسیه نیز طی دیداری با دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به خاطره خود از پیام امام به گورباچف اظهار داشت: در زمان کمونیسم ما 30 هزار مسلمان از دست دادیم و بیش از 14 هزار مسجد نیز تخریب شد.
وی افزود: اما به یاری خدا بعد از فروپاشی شوروی و تحقق پیش‌بینی حضرت امام خمینی، مسلمانان به سرعت به بازسازی و ایجاد مساجد جدید پرداختند و طی یک مدت کوتاه 8 هزار مسجد در روسیه ساخته شد.
ولایتی هم در این دیدار با تأکید بر آینده روشن مسلمانان روسیه، تصریح کرد: اتحاد و ایجاد هم‌افزایی بین گروه‌های مختلف اسلامی در روسیه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دیدار با «اغوزخان اصیل تورک» رئيس شورای عالی حزب سعادت ترکیه با دبیرکل مجمع بیداری اسلامی از دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی و علما بود.
اغوزخان اصیل تورک با اشاره به فعالیت مثمر ثمر مرحوم اربکان نخست‌وزیر فقید ترکیه گفت: بعد از فوت ایشان بسیاری در ترکیه راهشان را عوض کردند، اما هسته‌های مرکزی همچنان امیدوارانه برای نیل به اهداف واقعی اسلامی فعال است.
این عالم ترک با اشاره به دشمنی‌های صهیونیست و آمریکا با ملت و دولت ایران گفت: آمریکا و اسرائيل نه تنها دشمن ایران بلکه دشمن تمام ملت‌های مسلمان هستند.
ولایتی نیز در این دیدار با بیان اینکه اسلام واقعی را می‌توان در اندیشه‌های مرحوم اربکان جستجو کرد، گفت: آنچه به ترکیه و اسلام کمک می‌کند اسلامی از جنس اندیشه‌های آقای مرحوم اربکان است.
علمای امت مهمترین نقش را در بیداری اسلامی دارند
دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت نیز در نشست علمای امت و بیداری اسلامی گفت: علما به‌عنوان وارثان علوم انبیا مهمترین نقش را در جریان بیداری اسلامی بر عهده دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری افزود: در بین کشورهای اسلامی افرادی سودجو، سلطه‌گر و مزدور وجود دارند که جریان بیداری را برای خود خطر می‌دانند که باید مواظب حرکات و نقشه‌های آنها بود.
همچنین آمریکا و صهیونیسم حرکت بیداری را منافی منافع خود می‌دانند و برای استمرار سلطه خود با آنان مقابله می‌کنند.
وی همچنین اتحاد شیعه و سنی را از عوامل مؤثر و بسیار موفقیت بخش در تداوم بیداری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: تفرقه مذهبی و ایجاد حساسیت‌های مذهبی از اهداف دشمنان برای جلوگیری از بیداری است که مسلمانان باید با پشت پا زدن به این اختلافات و اتحاد بین خود با این ترفند قدیمی دشمن مقابله کنند.
عضو شورای مرکزی مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به وجود ظلم و ستم و دیکتاتوری فراوان در کشورهایی مانند عربستان و قطر افزود: این کشورها موضوعاتی را که خود گرفتارند، بهانه کردند تا سوریه را به هم بریزند و اقدامات آنها در جهت مخالفت با جبهه مقاومت اسلامی و همسو با تأمین منافع دشمنان اسلام است.
مهمترین شعارهای بیداری اسلامی
علمای شرکت کننده در اجلاس بیداری اسلامی در کمیسیون «بنیان‌های نظری بیداری اسلامی» تأکید کردند: جنبش بیداری اسلامی شعار اصلی خود را دعوت به استقلال، مقابله با نظام سلطه و مبارزه با استبداد قرار داده است.
در این کمیسیون تأکید شد: قدرشناسی و پاسداری از نعمت بزرگ بیداری اسلامی مستلزم تلاش مدام برای معرفی مبانی نظری این حرکت و کوشش در جهت جوشش و گسترش مستمر آن می‌باشد. همچنین این وظیفه بدون تردید بیش از هر قشر دیگری برعهده علما و اندیشمندانی است که وظیفه سنگین هدایت‌گری امت را برعهده دارند.
علمای شرکت کننده در این اجلاس با ابراز اینکه جنبش اخیر بیداری اسلامی ریشه در قرن‌ها مبارزه علمای مسلمان و تلاش فکری و عملی آنها دارد، تصریح کردند: این تلاش‌های فکری و عملی گنجینه بی‌انتهایی هستند که باید از آن در جهت تداوم و موفقیت جنبش کمال استفاده را کرد.
علمای شرکت کننده با تأکید بر اینکه بیداری اسلامی برخواسته از انگیزه‌های دینی، اجتماعی و انسانی است، اعلام کردند که بیداری اسلامی از طریق مساجد و برگزاری نمازهای جمعه و جماعت در میادین عمومی و با طرح شعارهای ضد ظلم و استکبار و صهیونیسم، حضور خود را به نمایش گذاشته است.
در این کمیسیون مصوب شد که مسلمانان در فرآیند بیداری اسلامی ضمن بهره‌گیری از تمامی دستاوردهای علمی بشری به دنبال نوسازی تمدنی هستند که پیشرفت و تعالی مادی و معنوی را توأمان مد نظر قرار می‌دهد. تعالی اخلاقی جامعه یکی از اصول مورد تأکید در تمدن نوین اسلامی است.
همچنین علمای شرکت کننده در نخستین اجلاس علمای بیداری اسلامی در کمیسیون نقش علما در بیداری اسلامی تأکید کردند؛ مقابله با مذاهب و رویکردهای فکری افراط‌گرایانه و یا تفریط‌گرایانه مغایر با کتاب و سنت امری ضروری است.
در این کمیسیون اعلام شد: نقش بی‌بدیل علما در گسترش،‌تداوم و هدایت جنبش بیداری اسلامی، ضرورت برخورداری علما از ویژگی‌های مطلوب برای رهبری جنبش را آشکار و برجسته می‌سازد.
همچنین مقابله با تحجر و توجه به جدیدترین دستاوردهای علمی بشری و همچنین نیازها و تقاضاهای جدید جوامع اسلامی، برای تمامی علمای اسلامی امری ضروری محسوب می‌شود.
علمای شرکت کننده در این کمیسیون تصریح کردند که وظیفه خطیر علما و اندیشمندان جهان اسلام در شرایط کنونی، تبیین و اشاعه اهداف و آرمان‌های حرکت بیداری اسلامی است که این امر تنها در سایه اجتهاد دائمی و جهاد مستمر در هر دو حوزه نظری و عملی امکان‌پذیر خواهد بود.
علمای جهان اسلام با بیان اینکه مقابله با مذاهب و رویکردهای فکری افراط‌گرایانه و یا تفریط‌گرایانه مغایر با کتاب و سنت امری ضروری است، تأکید کردند: همچنان که افراط جایز نیست، تفریط در برابر تبلیغات شبهه‌انگیز نیز قابل پذیرش نیست و بایستی ضوابط مزبور به منظور حفظ شایسته نام اسلام مورد توجه قرار گیرد.
علمای شرکت کننده تأکید کردند: صدور فتوی باید منحصر به علمای مختصص در زمینه قرآن و سنت و علوم مرتبط با آن شود، عالمانی که آگاه به اصول و فقه بوده و از توانایی استنباط احکام شرعی برخوردار باشند و مسائل و اوضاع روز و مردم را بشناسند.
در این نشست بر ضرورت بازشناسی آرا و اندیشه‌های متفکرین و اندیشمندان اسلامی در چند قرن اخیر از جمله دیدگاه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی، شیخ حسن‌بنا، سید قطب اقبال لاهوری، محمد عبده، عبدالقادر جزائری، محمد سنوسی، سعید نورسی، آیت‌الله کاشانی، امام موسی صدر، آیت‌الله سید محمد باقر صدر، امام خمینی، شیخ عزالدین قسام، سید اسماعیل بلخی، سید نواب صفوی، آیت‌الله خامنه‌ای و دیگران برای مردم تأکید شد.
نمایشگاه اسناد و مدارک جنایات منافقین
در حاشیه اجلاس
در حاشیه اجلاس علما و بیداری اسلامی که با حضور صدها نفر از علما و اندیشمندان،نخبگان و روحانیون برجسته جهان اسلام انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با برپایی نمایشگاهی از قربانیان ترور اسناد و مدارک جنایات گروههای تروریستی نظیر منافقین را به نمایش گذاشت.
در این نمایشگاه که با عنوان «ایران قربانی تروریسم» و «محکومیت جهانی تروریسم» برگزار شد فرصت آشنایی بیش‌تر علما، اندیشمندان و روحانیون جهان اسلام شرکت کننده در اجلاس با قربانیان ترور و گروه‌های تروریستی به ویژه فرقه تروریستی منافقین فراهم شد.
سجادی، مدیر عامل انجمن دفاع از قربانیان تروریسم گفت: انجمن حمایت از خانواده‌های قربانی ترور و مقابله با گروه‌های تروریستی را در صدر ا هداف خویش قرار داده است و با حضور در این اجلاس، تلاش‌های خویش را پیرامون ارتباط با خانواده‌های قربانی ترور کشورهای اسلامی قرار داده تا با تقویت خانواده‌های قربانیان ترور این کشورها صدای رساتری در محکومیت تروریسم و حامیان آن ایجاد شود.

 


دبیر شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان در سفر به تهران، با رئیس‌جمهور و چند تن از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
محمود احمدی‌نژاد در دیدار با «رامیز مهدی‌اف» خاطرنشان کرد: امروز دشمنان از سه ابزار، سرویس‌های اطلاعاتی (صهیونیستی، غربی و آمریکایی) انسانهای ضعیف و نادان و رسانه‌های وابسته که به نفع غربی‌ها در تلاش هستند، علیه روابط ملت‌ها استفاده می‌کنند اما بدون تردید با هوشمندی ملت و دولت ایران و آذربایجان آنها نمی‌توانند با استفاده از این سه ابزار کوچکترین خللی در روابط برادرانه دو کشور ایجاد کنند.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: باید به قدری بر برادری و پشتیبانی از هم در مجامع و محافل مختلف تاکید کنیم که دشمنان مایوس شوند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تجربه تاریخی نشان داده که هیچ کدام از قدرت‌های بین‌المللی به دنبال منافع دیگر ملت‌ها نبوده و صرفا به دنبال منافع تاریخی خود بودند آنها با ایجاد فاصله، اختلاف و درگیری ملت‌ها را ضعیف کرده و سود می برند.
دبیر امنیت ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را دوست بزرگ می‌داند، گفت: باید همکاری‌های وسیعی ایجاد کنیم و برای این منظور هم امکانات زیادی در اختیار داریم.
همچنین دبیر شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان با رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به مشترکات مختلف دو کشور گفت: مجلس شورای اسلامی از هر رویکرد مناسب برای افزایش همکاری‌ها و روابط دوستانه بین دو کشور در راستای احترام متقابل و منافع مشترک حمایت می‌کند.
رئیس مجلس تصریح کرد: پیشرفت و سعادت مردم آذربایجان همراه با استقرار ثبات و حفظ استقلال و حاکمیت ملی این کشور آرزوی دیرینه ماست و ما در دوستی با کشور همسایه خود آذربایجان ثابت قدم هستیم.
وی اضافه کرد: کشورهای منطقه به خوبی قادرند مسائل و مشکلات خود را با همکاری نزدیک یکدیگر حل‌وفصل کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران بر استمرار آمادگی خود برای کمک به رفع بحران موسوم به قره‌باغ تاکید می‌کند.
دبیر شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان در این دیدار تاکید کرد: یقینا برخی کشورها در خارج از حیطه روابط مبتنی بر حسن همجواری دو کشور، سعی در ایجاد اختلال در روابط دوستانه دو کشور مسلمان و همسایه آذربایجان و ایران دارند که باید آنها را به حاشیه راند و در اندیشه تعمیق پیوندهای دوستی بین دو کشور بود.
وی در پایان ضمن تقدیر از مساعی جمیله جمهوری اسلامی ایران در جهت حل‌وفصل موضوع اختلافات ارضی آذربایجان با ارمنستان در همسایگی این کشور، خواهان استمرار این همکاری‌ها در جهت رفع کامل این موضوع شد.
گفتنی است «رامیز مهدی‌اف» پیش از این دیدارها با سعید جلیلی، همتای ایرانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی قدرت‌های غربی به بهانه های مختلف با بی ثبات ساختن سایر کشورها درصدد بسترسازی برای حضور و تامین منافع خود در آن کشورها می‌باشند که نمونه‌های آن را در انقلاب‌های رنگی و برخی کشورهای منطقه همچون سوریه مشاهده می‌کنیم.
در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی آذربایجان با تاکید بر اهمیت بالای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دوست و همسایه مقتدر در سیاست خارجی آذربایجان، اظهار داشت: آرزوی ملت و دولت آذربایجان این است که ایران همواره کشوری قدرتمند و توسعه یافته باشد و ما پیشرفت هر چه بیشتر ایران را در جهت منافع ملی خود می‌دانیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10