(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - شماره 20478

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
با حضور رئیس‌جمهور همایش بین‌المللی خلیج‌فارس برگزار شد
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
سفیر ایران در بیروت: متهم ساختن سوریه به تسلیحات شیمیایی نشانه ضعف و درماندگی توطئه‌گران است
جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره) و روز کارگر در موسسه کیهان
رویترز: اسرائیل از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران فقط می‌تواند عصبانی باشد
دیوان محاسبات در نامه‌ای به وزیر بهداشت: احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران غیرقانونی است
بهسازی خطوط انتقال آب چاه‌های جنوب تهران به رباط کریم
یک مسئول بانک مرکزی: پرونده تخلفات ارزی بانک‌ها در مرحله صدور رای قرار دارد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد
اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی - هنری خلیج‌فارس در بندرعباس
استاندار همدان از نارضایتی مردم از تأخیر در واگذاری مسکن مهر خبر داد
   


حضرت آیت‌الله بهجت فومنی(ره): اگر انسان یک گام در راه رضای خدا بردارد، دیگر گام‌های بعدی را نمی‌داند چه خواهد شد. همان گام‌ اول او را به جاهایی که نمی‌داند خواهد کشید.

 


همزمان با روز ملی خلیج‌فارس، همایش بین‌المللی خلیج‌فارس با حضور رئیس‌جمهور در وزارت کشور برگزار شد.
‌محمود احمدی‌نژاد‌ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس که در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه نامگذاری‌‌های تاریخی برگرفته از دو عامل مهم اقتدار و تمدن است، گفت: این طور نیست که عده‌ای بدون هیچ پیشینه تاریخی بتوانند اسمی را بر منطقه‌ای بگذارند و اسامی تاریخی محصول تمدن و اقتدار است.
وی افزود: امروز نگران تغییر در جغرافیا نیستیم، گرچه بدخواهان ملت‌ها و مستکبران علاقمند هستند با طرح موضوعاتی دغدغه خاطر و نگرانی ایجاد کنند.
احمدی‌نژاد گفت: در طول تاریخ، ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال تسلط بر دیگران نبوده و اگر برخی با خیال تسلط بر منطقه، اختلاف‌افکنی کردند، با عظمت، عقلانیت و ایمان ملت ایران به زباله‌دان تاریخ فرستاده شدند و ایران و خلیج‌فارس همواره باقی خواهند ماند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ممکن است برخی‌ها در اطراف و اکناف حرف‌هایی بزرگتر از دهان خود بزنند، گفت: آنها باید بدانند که هیچ‌گاه مدنیت، انسانیت و تمدن با پول نفت و درآمدهای نفتی ایجاد نمی‌شود. اقتدار و عزت از ناحیه این درآمدها به دست نمی‌آید، بلکه فرهنگ، مدنیت و اقتدار ملی از عمق جان یک ملت و باورهای آن بیرون می‌آید.
وی افزود: اگر برخی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند هویت و جایگاه ملت ایران را مورد هدف قرار دهند،‌اشتباه می‌کنند. ملت ایران همواره خواهان صلح و دوستی بوده و تاریخ این مرز و بوم سرشار از تلاش و فداکاری برای استقرار صلح و عدالت در جهان بوده است.
رئیس‌جمهور گفت: عدالت و صلح همواره در تمدن ایران زمین بوده است و معلوم است هر دست ناپاکی که به خیال دست‌اندازی به جغرافیای ایران دراز شود نصیبی جز قطع شدن نخواهد برد.
همچنین صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور و دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه البرز زنگ خلیج‌فارس در این مدرسه نواخته شد.
این زنگ به درخواست رئیس‌جمهور توسط یکی از دانش‌آموزان نواخته شد.
حاشیه‌های همایش بین‌المللی خلیج‌فارس
* در همایش بین‌المللی خلیج‌فارس، از فعالان و دست‌اندرکاران حفظ نام خلیج‌فارس با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
* تقدیرشدگان اساتید دانشگاه و خانواده‌های معظم شهداء بودند.
* در همایش بین‌المللی فرهنگی و گردشگری خلیج‌فارس، از اطلس کشتیرانی خلیج‌فارس و کتاب ملی خلیج‌فارس با حضور احمدی‌نژاد رونمایی شد.
* در این مراسم از کارگردان نمونه تئاتر، ناخدای نمونه و همچنین رفتگر نمونه تقدیر شد.
در هنگام تقدیر از رفتگر نمونه که مورد تشویق حاضران در این جلسه قرار گرفت، این رفتگر نمونه در حالی که خود لباس رفتگری بر تن داشت یک لباس رفتگری به رئیس‌جمهور به عنوان هدیه تقدیم کرد.
مهمان‌پرست:‌به هیچ جریانی
اجازه ایجاد ناامنی نمی‌دهیم
همچنین در حاشیه برنامه‌های روز خلیج‌فارس سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: منطقه خلیج‌فارس همواره مورد هجمه تبلیغاتی غرب و برخی کشورها قرار گرفته و می‌گیرد و تلاش می‌کنند مدعیانی برای منطقه خلیج‌فارس پیدا کنند و این نشان‌دهنده دشمنی‌های کشورهای متخاصم با یک ملت بزرگ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ملت بزرگ ما هم همواره برای حفظ تمامیت ارضی و هویت خود با تمام اقتدار ایستاده است و از این منطقه دفاع می‌کند.
مهمان‌پرست افزود: خلیج‌فارس از امن‌ترین مناطق استراتژیک جهان است و به هیچ جریان و کشوری اجازه نمی‌دهیم در این منطقه ناامنی ایجاد کند.
وی ادامه داد: در جهت ثبات در خلیج‌فارس از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و از این منطقه دفاع خواهیم کرد.

 


خداوند هر روز در شأن و کاری است
قرآن مجید:
و او (خداوند سبحان)هر روز، در شأن و کاری است. سوره الرحمن-آیه 29

 


جمشید صداقت‌نژاد
نویسنده پیشکسوت درگذشت
جمشید صداقت‌نژاد، نویسنده، روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس پیشکسوت دوشنبه‌شب در اثر ابتلا به سرطان و ایست قلبی از دنیا رفت.
صداقت‌نژاد حدود نیم قرن سابقه فعالیت هنری و ادبی داشت و ده‌ها عنوان کتاب و فیلمنامه نوشته است. وی همچنین با ارسال مقالاتی با مجلات زن روز و روزنامه کیهان همکاری داشت.
عناوین برخی از کتاب‌های صداقت‌نژاد عبارتند از: ‌روایت نو از حکایتی کهنه‌، ‌مختار‌، ‌یل‌پیلتن‌، ‌آخرین زنگی زمانه‌ و... اشاره کرد.
صداقت‌نژاد از پاورقی‌نویسان برخی مجلات نظیر خانواده و سینما ویدئو در کارنامه خود داشت.
شاعر انقلابی سوریه
به دست تروریست‌ها کشته شد
«محمد ولید المصری»، شاعر انقلابی و رئیس مرکز اتحادیه نویسندگان سوریه در یک حمله هوایی در منطقه روستایی «القصیر» به دست مخالفان حاکمیت این کشور کشته شد.
اتحادیه ادبا و نویسندگان عرب کشته شدن این چهره فرهنگی سوریه توسط نیروهای تروریستی مخالف دولت را محکوم کرد. اتحادیه ادبا در بیانیه خود ضمن محکومیت این کشتار اظهار داشت: درگیری‌های مسلحانه سوریه به نفع هیچ‌کس نیست، نه تنها برای جوانان این کشور تهدید جدی محسوب می‌شود، بلکه آینده کشورهای عربی منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
«محمد ولید» از جمله شاعران انقلابی سوریه بود که اشعار و مقاله‌هایش در روزنامه‌های سوریه و کشورهای عربی منطقه به چاپ می‌رسید. او که متولد سال 1952 در شهر «القصیر» بود، در کارنامه ادبی خود دو دیوان «سلمون» در سال 1988 و «تناسخ» در سال 1991 را دارد.
انیمیشن زندگی «شهید مطهری» ساخته شد
انیمیشن زندگی «شهید مطهری» در قالب فیلم تلویزیونی ساخته شد.
«معلم عشق» عنوان فیلم تلویزیونی انیمیشنی است که با تکنیک دو و سه بعدی به کمک کامپیوتر به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی شهرام خوارزمی و مریم سعیدی تولید و قرار است به مناسبت روز معلم از شبکه پویا پخش شود.
در این فیلم که به زندگی استاد شهید مرتضی مطهری می‌پردازد سعی شده تا به جنبه‌های علمی شخصیت این شهید که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پرداخته شود.
گفتنی است، انیمیشن سینمایی معلم عشق روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ساعت 21 از شبکه پویا پخش می‌شود.

 


سفیر کشورمان در لبنان متهم ساختن نظام سوریه به استفاده از هرگونه سلاح غیرمتعارف را نشانه ضعف و درماندگی توطئه‌گران در تحقق ضربه زدن به منظومه مقاومت دانست.
پانزده نفر از اساتید و تحلیلگران شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان به دعوت غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در اقامتگاه سفارت کشورمان پیرامون آخرین تحولات جاری درلبنان، سوریه و منطقه با وی به تبادل‌نظر پرداختند.
رکن‌آبادی در این نشست با یادآوری موضع ثابت و دائمی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت، وحدت و انسجام داخلی لبنان در برابر دشمن صهیونیستی، حمایت از مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی را مهمترین شاخص برای ارزیابی دولت لبنان برشمرد.وی در جمع نخبگان رسانه‌ای با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای مردمی در روزهای اخیر، اظهار داشت: پس از دو سال از بحران سوریه، علائم شکست طراحی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را مهمترین شاخص برای ارزیابی دولت لبنان برشمرد.
وی در جمع نخبگان رسانه‌ای با اشاره به پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای مردمی در روزهای اخیر، اظهار داشت پس از دو سال از بحران سوریه، علائم شکست طراحی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تغییر نقشه سیاسی منطقه که با اجرای برخی بازیگران منطقه‌ای صورت گرفت، روزبروز نمایان‌تر می‌گردد.سفیر کشورمان همچنین با محکوم کردن استفاده گروه‌های مسلح تروریستی از سلاح‌های شیمیایی، متهم ساختن نظام سوریه به استفاده از هرگونه سلاح غیرمتعارف رانشانه ضعف و درماندگی توطئه‌گران در تحقق آرزوهای موهوم خود برای ضربه زدن به منظومه مقاومت برشمرد.وی پیرامون سفر اخیر هیئت عالی‌رتبه مصری به تهران، تأکید کرد سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای منطقه بر تقویت وحدت و همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های دوجانبه استوار است.به گزارش فارس، در این جلسه همچنین تحلیلگران لبنانی شبکه‌های ماهواره‌ای انگلیسی زبان به طرح سوالات متعدد در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند که پاسخ‌های مقتضی از سوی سفیر کشورمان به حاضرین ارائه شد.

 


جشن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و میلاد حضرت امام خمینی(ره) و روز کارگر دیروز در موسسه کیهان برگزار شد.
این مراسم با حضور حسین شریعتمداری، نماینده رهبر معظم انقلاب و سرپرست کیهان، مدیران و پرسنل موسسه در محل نمازخانه برگزار گردید.
در ابتدای مراسم قاری بین‌المللی حاج آقا کریم منصوری آیاتی چند از قرآن کریم را تلاوت نمود. سپس گروه تواشیح به سرپرستی آقای خلیلی به اجرای برنامه پرداختند. در ادامه این مراسم حاج آقا شربیانی طبق سنت هر ساله مدیحه‌سرایی کرد.
در پایان مراسم از کارگران نمونه و زنان شاغل در موسسه کیهان تقدیر به عمل آمد.

 


خبرگزاری رویترز طی مقاله‌ای با اذعان به پیشرفت چشمگیر برنامه هسته‌ای کشورمان تصریح کرد صهیونیست‌ها از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران فقط می‌توانند عصبانی باشند.
در مقاله‌ای به قلم رویترز، «کریسپین بالمر» و «دان ویلیامز» با اذعان به «بی‌اعتباری» تهدید رژیم صهیونیستی علیه کشورمان افزود: «تهدیدات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و خط قرمز تعیین شده از سوی آن رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران اعتبار خود را از دست داده‌اند.
اسرائیل قادر به تجاوز یکجانبه علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیست.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای برنامه هسته‌ای ایران «خط قرمز» تعیین کرد. وی در این سخنرانی ادعا کرد که کشورهای غربی می بایستی مانع غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران شوند و در این باره تصویری را نشان همگان داد که بر روی آن خط قرمزی کشیده شده بود.»
نویسندگان مقاله با اذعان به ناتوانی اسرائیل در تجاوز نظامی احتمالی علیه کشورمان اضافه کردند: «یکی از جاسوسان پیشین اسرائیل اعتراف کرده که جمهوری اسلامی ایران ماهرانه با چالش‌های پیش‌رو مقابله می‌کند. از جمله دیگر تحلیلگران نیز معتقدند که رژیم صهیونیستی بدون تصمیم دولت آمریکا و چراغ سبز آنان قادر به انجام هیچ اقدامی علیه ایران نخواهد بود. در این باره همچنین «گیورا ایثلاند» از مشاوران پیشین دستگاه امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز بر این باور است که «اکنون زمان مناسبی برای اقدام نظامی علیه ایران نیست و در واقع چنین توانی در این رژیم وجود ندارد.»
نویسندگان مقاله در ادامه با اذعان به اختلاف نظر موجود میان مقامات آمریکایی و مقامات صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان و احتمال حمله نظامی افزودند: اسرائیل دائما ادعا می‌کند که تنها راه جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای آن کشور است. مقامات صهیونیستی بطور مداوم از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند و این موضوع را به صدر مسائل مورد بحث بین‌المللی تبدیل کرده‌اند. با این حال بسیاری از مقامات دیگر آن رژیم در مورد ماهرانه بودن یا نبودن خط قرمز تعیین شده از سوی نتانیاهو برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تردید دارند.»
رویترز خاطرنشان کرد که مقامات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی نیز معترف به حقارت رژیم صهیونیستی در مقابل جمهوری اسلامی ایران هستند و در این باره می‌افزایند: «آموس یادلین» رئیس پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل نیز اخیرا در جریان سخنرانی در یکی از اندیشکده‌های «تل‌آویو» اذعان نمود که رژیم صهیونیستی در مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دچار انفعال شده است. وی به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اذعان کرد و مدعی شد که «جمهوری اسلامی ایران از خط قرمز تعیین شده توسط نتانیاهو عبور کرده است. با این حال دفتر نتانیاهو در مورد این ادعای مقام نظامی ارتش رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نداد. رژیم صهیونیستی در حالی چنین ادعاهایی را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند که ایران همواره بر «صلح‌آمیز» بودن ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش تاکید کرده و اظهار داشته که این برنامه برای تامین مصارف مورد استفاده در حوزه انرژی پیگیری می‌شود. اخیرا نیز چندین مقام نظامی رژیم صهیونیستی آشکارا به نتانیاهو در مورد حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند و وی را از این اقدام برحذر داشته‌اند.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی در مذاکره با مقامات رژیم صهیونیستی به آنان در مورد حمله احتمالی نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هشدار داد. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث شده‌اند تا احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از قوه قهریه علیه ایران کاهش یابد و تردیدهای مقامات آن رژیم در این باره افزایش یابد.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نویسندگان مقاله در ادامه به اذعان «ایهود باراک» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در مورد کشورمان اشاره می‌کنند و می‌افزایند «ایهود باراک» در نوامبر سال 2011 میلادی اذعان کرد که دیگر نمی‌توان جلوی پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را گرفت.»
نویسندگان مقاله مذکور با اذعان به «عصبانیت» مقامات رژیم صهیونیستی از پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌افزایند «علیرغم آنکه واشنگتن در مورد برنامه هسته‌ای ایران به اسرائیل اطمینان خاطر داده است اما صهیونیست‌ها از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران عصبانی هستند.»

 


معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به وزیر بهداشت احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران را غیر قانونی و باعث اتلاف بیت‌المال خواند.
پس از دستور وزیر بهداشت مبنی بر احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران و انتزاع بخش‌های درمانی و آموزشی آن از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، دیوان محاسبات کشور رأی به غیرقانونی بودن این تصمیم وزارت بهداشت داد.
به گزارش ایسنا، در نامه‌ای که از دیوان محاسبات کشور به وزیر بهداشت ارسال شده آمده که مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، ادغام، انتزاع و انحلال وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و واحدهای زیر مجموعه وزارتخانه‌ها باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.
شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، چندی پیش به پیشنهاد دکتر طریقت منفرد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رأی به احیای دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران داد اما دیوان محاسبات کشور این رأی را غیرقانونی دانست و اخیراً طی نامه‌ای این اقدام را غیرقانونی و باعث اتلاف بیت‌المال خواند.

 


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران از بهسازی خطوط انتقال آب چاه های جنوب تهران به رباط کریم خبر داد.
خسرو ارتقایی گفت: طرح انتقال آب از میدان محمدیه به رباط کریم شامل 119 حلقه چاه، 32 کیلومتر خطوط جمع آوری آب، 12 کیلومتر تونل و 28 کیلومتر کانال روباز می‌باشد که بیش از 50 درصد این چاه ها به طور مداوم در مدار بهره برداری قرار دارد.
وی، تامین سالانه 100 میلیون مترمکعب آب، از چاه های واقع در جنوب تهران و انتقال آن به دشت های اسلام شهر، شهریار و رباط کریم، به منظور تامین آب کشاورزی 10 هزار و 100 هکتار از اراضی دشت های مذکور را از اهداف اصلی طرح مذکور ذکر کرد.
وی با اشاره به این که، چاه های مذکور سالیانه 50 میلیون مترمکعب آب کشاورزی مورد نیاز اراضی تحت پوشش چهار شهرستان اسلامشهر، شهریار، بهارستان و رباط‌کریم را تأمین می‌کند، افزود: نظر به لزوم تأمین به موقع آب کشاورزی این اراضی، انجام تعمیرات دوره‌ای و رفع مشکلات پیش آمده در هر یک از اجزای طرح و تأسیسات مربوط به آن ضروری است.
بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای تهران، ارتقایی گفت: از آنجا که چاه های طرح به صورت خوشه ای توسط خطوط جمع آوری آب استحصال شده و به تونل اصلی انتقال آب متصل می شود، احتمال بروز نشت آب در هر یک از خطوط، منجر به خارج شدن تعدادی از چاه ها از مدار بهره برداری شده است که باید نسبت به مرمت و بازسازی آن ها اقدام لازم صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: به همین منظور از محل اعتبارات طرح مرمت و بازسازی، در هر سال مبالغی جهت رفع نشتی‌های احتمالی اختصاص می یابد و تلاش بر این است تا در روند بهره‌برداری وقفه ایجاد نشده و آب کشاورزی اراضی تحت پوشش به صورت مطمئن و پایدار تأمین شود.
ارتقایی همچنین طرح مرمت و بازسازی تأسیسات آبی در دست بهره برداری را یکی از طرح های مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای تهران ذکر کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح، سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و طالقان و شبکه‌های آبیاری و زهکشی ورامین، کرج و کردان به منظور بهره برداری بهینه و پایدار مرمت و بهسازی می شوند. وی از کاهش اعتبارات این طرح گفت و اضافه کرد: اعلام نیاز 50 میلیارد ریالی برای پروژه های پیش بینی شده در سال 91، تاکنون با حدود 20 درصد از این اعتبارات در قالب موافقت نامه طرح تصویب و ابلاغ شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای تهران، تخصیص اعتبار طرح را حدود 23 درصد و معادل دو میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس پیگیری های به عمل آمده هفت میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به طرح مرمت و بازسازی اختصاص داده شده که موافقت نامه مربوطه در حال مبادله با استانداری تهران می باشد.
بر اساس اظهارات ارتقایی، مرمت و بازسازی ایستگاه های حفاظت کاتدیک خط انتقال آب طالقان به آبگیر بیلقان و اجرای عملیات میکروژئودزی سدهای امیرکبیر و لار و اجرای عملیات رفع نشت چاه های انتقال آب جنوب تهران از پروژه های اولویت دار شرکت آب منطقه ای تهران می باشد.

 


مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی آخرین وضعیت پرونده تخلفات ارزی بانکها را اعلام کرد.
ناصر حکیمی دیروز در نشستی خبری در بانک مرکزی از برگزاری جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور رحیمی معاون اول رئيس‌جمهور در محل این بانک خبر داد و گفت: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی در مورد چالش ها و اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی ارایه کرد.
وی ادامه داد: در جلسه مذکور نتیجه گزارش مصارف ارزی بانکها برای رسیدگی به هیئت انتظامی بانکها ارجاع شد این هیئت در ماههای اخیر فعال عمل کرده است، بر این اساس پرونده بانکهای متخلف در بخش ارزی در حال بررسی و صدور رای است.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اعلام اسامی بانکهایی که در بخش ارزی تخلف کرده‌اند، گفت: گزارش مذکور محرمانه است و در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفته و چنانچه آنها تشخیص دهند، اسامی و میزان تخلف ارزی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
وی گفت: بازار متشکل پولی به صورت غیررسمی خارج از استانداردها با نرخ‌های جذاب‌تر و بالاتر از سیستم بانکی عمل می‌کرد و فعالیت‌ها را در بازارهای سوداگرانه انجام می‌داد. برخی از مؤسسات پولی فعال در بازار غیرمتشکل پولی 10 تا 15 برابر سرمایه یک بانک از مردم سپرده‌ اخذ می‌کردند. متأسفانه تاکنون رویه این بوده که نهادهایی که تحت بازار غیرمتشکل پولی فعالیت می‌کنند، رشد قارچ‌گونه طی سال‌های اخیر داشتند.
حکیمی، فعالیت این مؤسسات و گسترش قارچ‌گونه آنها را از مظاهر بزرگ فساد اقتصادی عنوان و تصریح کرد: این مؤسسات بدون هیچ‌گونه تضمین لازمی از مردم سپرده دریافت می‌کردند و آنها را در فعالیت‌های غیرمولد و در بازار سوداگرانه به کار می‌گرفتند که این امر باعث تخریب اقتصاد می‌شد.
وی ادامه داد: با همکاری نهادهای انتظامی و قضائی برای ساماندهی آنها اقدام کردیم، بر این‌اساس تعاونی‌های اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه، صرافی‌ها و لیزینگ‌ها از این پس براساس چارچوب‌هایی باید عمل کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی از لغو مجوز 87 صرافی متخلف با توجه به نوسانات ارزی اخیر و تلاش برای التزام مؤسسات اعتباری در 5 مؤسسه خبر داد و تصریح کرد: فعالیت‌های لیزینگ‌ها از این پس مطابق ضوابط خواهد بود. بر این اساس، بررسی مجوز آنها در دستور کار قرار گرفته است و مجوزهای جدید با چارچوب‌های جدید صادر خواهد شد.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بانکی اشاره کرد و گفت: بخشنامه‌ها،‌ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید براساس اطلاعات روز باشد. حجم مبادلات و تراکنش‌ها در سیستم بانکی به حدی بالا رفته است که توان نیروی انسانی برای رسیدگی به این حجم پاسخگو نیست.
حکیمی گفت: راهبرد این بوده است که نظارت علاوه بر نظارت میدانی و کنترلی نظارت داده محور براساس سامانه‌های اطلاعاتی، داده‌های اطلاعاتی و سامانه‌های بانک‌ها پردازش شود و این امر یک راهبرد اساسی برای بانک مرکزی است.
وی از فعال شدن سامانه‌های اطلاعاتی و عملیات بانکها خبر داد و گفت: از تاریخ 27 فروردین ماه سال جاری پورتال ارزی در کلیه گمرکات کشور فعال شد، بر این اساس چرخه ثبت سفارش، گشایش اعتبار اسنادی و ترخیص کالا در این پرتال قابل مشاهده و به جای اسناد کاغذی تمام این فعالیت‌ها از طریق این سامانه قابل رصد کردن و انجام است.
حکیمی به از بین رفتن مواردی که از فساد اقتصادی مربوط به جعل اسناد کاغذی می‌شد، با استفاده از پورتال ارزی خبر داد و افزود: سامانه‌های مربوط به صندوق‌های قرض‌الحسنه به نام شبکه فراگیر قرض‌الحسنه(شفق) سال گذشته راه‌اندازی شد، همچنین سامانه ارزی مربوط به صرافی‌ها نیز در حال توسعه است تا بر این اساس مبادلات ارزی مطابق با مقررات موجود مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه ساماندهی شبکه‌های اطلاعاتی موجود در دستور کار است، گفت: تراکنشهای تجاری، فعالیت‌های شبه بانکداری از طریق پایانه‌های فروش اتفاق می‌افتاد که در حال حاضر زمینه سوءاستفاده برای مقاصد غیر از خرید از این طریق مرتفع شده است.
به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، این بانک تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده طرح سامانه نظارت الکترونیکی بانکها را عملیاتی می‌کند که از طریق آن وضعیت بانک‌ها به صورت سریع و مبتنی بر داده‌های عملیاتی استخراج خواهد شد.
مدیرکل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به سامانه مدیریت اسناد بانکی که مصوبه شورای پول و اعتبار هم شده گفت: بخش مهمی از تراکنش‌های ما از طریق الکترونیکی انجام می‌شود ولی چک هنوز ابزار کاغذی مطلوب است که قابل حذف نیست لذا الکترونیکی کردن چک در دستور کار ما قرار دارد.
حکیمی همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث متفاوت بودن چک‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف توسط بانک‌ها است گفت: با همکاری مؤسسه استاندارد اقدامی را در دست داریم که صدور چک براساس استاندارد مشخص و واحدی باشد و از شاخصه‌های امنیتی در رابطه با نوع کاغذ چک نیز انجام شود.
اظهارات رحیمی
در همین حال معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بر اجرای فرمان 8 ماده‌ای رهبر انقلاب در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید کرد. محمدرضا رحیمی با اشاره به سالگرد صدور فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در جهت مبارزه با فساد اقتصادی، گفت: اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تلاش می‌کنند با جدیت تمامی هشت بند این فرمان را محقق کنند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در عین حال گفت: فاصله بسیاری تا ریشه‌کن شدن مفاسد اقتصادی وجود دارد و هرچه در این زمینه کار شود باز هم کم است.
رحیمی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی بانک مرکزی برای مقابله با فساد پولی و بانکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اقدامات قابل تقدیر و شایسته‌ای در سال‌های اخیر انجام داده و کارنامه موفقی را در مبارزه با مفاسد اقتصادی از خود برجای گذاشته است.

 

 


بندرعباس - خبرنگار کیهان:
همزمان با روز ملی خلیج فارس سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج‌فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اندیشمندان و هنرمندان در تالار شهید آوینی بندرعباس به کار خود پایان داد.
در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال به سال بر شکوه و تنوع برنامه‌ها و آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره افزوده می‌شود گفت: با وجود اینکه دستگاه‌های مختلف حقوقی و دیپلماسی از نام خلیج‌فارس دفاع می‌کنند اما هنرمندان با ایجاد آثار فاخر و نو‌آوری می‌توانند این وظیفه را به نحو احسن به انجام برسانند و از هویت خلیج‌فارس دفاع کنند.
سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه یافته‌های باستانی و تاریخی فراوانی وجود دارد که بر نام خلیج‌فارس تاکید دارند افزود: براساس اسناد به دست آمده تشکیلات حکومتی از دوره مادها در این خطه شکل گرفته بوده است. در زمان داریوش اول ناوگان دریایی ایران بر آب‌های خلیج‌فارس کشتیرانی می‌کردند این در حالی است که نامی از غالب کشورهای منطقه وجود نداشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد برخی حکام کشورهای منطقه به جای اینکه به مسائل اصلی و دفاع از منافع مسلمانان منطقه بپردازند سعی دارند از ایران به یک تهدید نام ببرند.
حسینی با بیان اینکه در تمام مجامع جهانی و بین‌المللی در اسناد و مکاتبات خود از نام خلیج فارس استفاده می‌کنند گفت: کسانی که از نام جعلی استفاده می‌کنند به دنبال اهداف دیگری هستند. از جمله مسائل نژادی و قومی را در این مسئله دخیل می‌کنند.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج‌فارس نیز خواستار تداوم حمایت‌ها برای تثبیت این جشنواره در متن فرهنگ و هنر کشور شد.
به گفته وی، 25 هزار اثر به این جشنواره ارسال شده است.
در این مراسم از برگزیدگان جشنواره موضوعی، دلاوران، خانواده‌های شهدای خلیج فارس، جانبازان و ایثارگران، تقدیر شد. همچنین رونمایی از هفت جلد کتاب با موضوع خلیج‌فارس،‌معرفی بازی‌های رایانه‌ای ساخته شده با موضوع خلیج‌فارس و اجرای موسیقی محلی و... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
یادآور می‌شود؛ هم‌زمان با جشن سالروز آزادسازی جزیره هرمز، بزرگ‌ترین نقشه خاکی ایران به ابعاد هزار و 200 متر مربع که طی 10 روز فعالیت مستمر که با استفاده از خاک‌های رنگی این جزیره توسط 20 نفر از هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی جزیره هرمز طراحی شده بود، رونمایی شد. همچنین بادبان خلیج فارس هم زمان با سالگرد اخراج استعمارگران پرتغالی از جزیره هرمز، در این جزیره برافراشته شد.

 


همدان- خبرنگارکیهان:
استاندار همدان گفت: تأخیر در واگذاری مسکن مهر، باعث نارضایتی بسیاری از مردم این استان شده است.
علی‌محمد آزاد در جلسه شورای تأمین مسکن استان، افزود: عدم نصب به موقع انشعابات از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان، واگذاری واحدهای مسکن را به تأخیر انداخته و این امر موجب نارضایتی متقاضیان شده است.
وی ادامه داد: مردم برای خانه‌دار شدن نباید معطل نصب انشعابات بمانند چرا که این تأخیر حلاوت ساخت مسکن مهر را از بین می‌برد.
استاندار همدان تأکید کرد: باتوجه به مشکلات متعددی که مردم در زمینه مسکن و اجاره‌بها با آن مواجه هستند، باید دستگاه‌های خدمات‌رسان شامل آب، برق و گاز هرچه سریعتر نسبت به نصب انشعابات اقدام کنند.
وی یادآور شد: شرکت برق طی 15 روز و شرکت آب و فاضلاب نیز طی 25 روز آینده، باید نسبت به نصب و واگذاری انشعابات به تمام واحدهای مسکن مهر استان اقدام کنند و در زمان تحویل به متقاضیان امکانات آنها تکمیل شده باشد.
آزاد خاطرنشان ساخت: همدان از استان‌های برتر کشور در زمینه ساخت و ساز مسکن مهر است اما در صدور سند، رتبه خوبی ندارد که لازم است بررسی و تلاش بیشتری در این‌باره انجام شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10