(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20479

PDF نسخه

سخنگوي سازمان ملل آمريکا را به «جنايت» در زندان گوانتانامو محکوم کرد
ديده‌بان حقوق بشر خطاب به سازمان ملل: مقابل آل‌خليفه بايستيد
ساکنان غزه در مراسم تشييع شهيد فلسطيني فرياد انتقام سر دادند
به دنبال انفجارهاي تروريستي اخير
دمشق با ارسال نامه به شوراي امنيت خواستار برخورد قاطع با گروه‌هاي تروريستي شد
در پاسخ به تهديدات رژيم صهيونيستي
سيد حسن نصرالله: انگشت مقاومت روي ماشه است
يوسف قرضاوي: امنيت اسرائيل را تضمين مي‌کنم!
با چراغ سبز آمريکا صورت گرفت
توافق هسته‌اي توکيو- رياض
بودائيان افراطي صدها خانه و مسجد را در ميانمار به آتش کشيدند
با حکم ديوان عالي پاکستان مشرف مادام‌العمر از مشاغل دولتي محروم شد
با ادامه بحران اقتصادي اعتصاب و تظاهرات انگليس، قبرس و يونان را فرا گرفت
افزايش فشارها به بيشکک براي تعطيلي پايگاه نظامي آمريکا
همزمان در سر تاسر دنيا برگزار شد
تظاهرات ميليوني کارگران به مناسبت روز جهاني کارگر
   


سخنگوي سازمان ملل ايالات متحده را به «جنايت» و «نقض قوانين بين‌المللي» در زندان گوانتانامو محکوم کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني «پرس تي‌وي»، سخنگوي سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر با اشاره به اوضاع زندانيان اعتصابي زندان گوانتانامو گفت: «ممکن است از نظر انجمن پزشکي جهاني، غذا دادن اجباري به زندانيان، فقط مخالفت با ميل افراد تعبير شود اما از نظر ما اين اقدام آمريکايي‌ها عملي جنايي و غيرانساني است و نقض قوانين بين‌المللي محسوب مي‌شود.»اين واکنش در حالي از سوي «روبرت کولويل» اتخاذ مي‌شود که گزارش شده، حدود 100 نفر از زندانيان اين زندان در اعتراض به اقدامات غيرانساني زندانبانان، در اعتصاب غذا به سر مي‌برند اما ماموران آمريکايي به زور و با خشونت به آنها غذا مي‌خورانند!در حال حاضر 166 زنداني در زندان مخوف گوانتانامو در بدترين شرايط به سر مي‌برند.

 


ديده‌بان حقوق بشر بحرين از سازمان ملل خواست رژيم آل‌خليفه را براي جلوگيري از تخريب مجدد مساجد زير فشار قرار دهد.
به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، ديده‌بان حقوق بشر بحرين با اشاره به تهديد رژيم آل‌خليفه در مورد تخريب مجدد مساجد اظهار داشت، تمامي مساجد و حسينيه‌هاي بحرين که توسط مقامات آل‌خليفه با همراهي و همدستي آل سعود تخريب شده بايد بازسازي شود و رژيم بحرين بايد جدول زماني براي بازسازي اين مساجد تعيين کند.اين سازمان با صدور بيانيه‌اي از سازمان ملل خواست دولت بحرين را به خاطر نقض حقوق بشر تحت فشار قرار دهد و اين رژيم را به احترام به بيانيه جهاني حقوق بشر ملزم کند.گفتني است از آغاز انقلاب مردمي در بحرين تاکنون بيش از 40 مسجد و حسينيه تخريب شده است و مسلمانان براي اداي فريضه نماز مجبورند در خرابه‌هاي مساجد و آثار به جاي مانده از اين اماکن مقدس نماز به جاي آورند.

 


هزاران فلسطيني در مراسم تشييع جنازه قرباني حمله رژيم صهيونيستي به غزه از مقاومت فلسطين خواستند انتقام خون شهدا را بگيرد.
به گزارش شبکه خبري پرس‌تي‌وي، عزاداران فلسطيني با عبور از خيابان‌هاي غزه در حالي که پيکر شهيد «هيثم المشعل» 29 ساله را بر دوش خود حمل مي‌کردند تاکيد کردند که خون شهدا بي‌پاسخ نخواهد ماند.هيثم المشعل در جريان حمله رژيم صهيونيستي به اردوگاه شاطي در شمال غربي غزه روز دوشنبه به شهادت رسيد و يک نفر ديگر مجروح شد. جنبش حماس ضمن محکوم کردن اين جنايت رژيم صهيونيستي نسبت به عواقب آن هشدار داد.
حماس از مصر خواست که به رژيم اشغالگر فشار وارد کند تا آنها وادار به رعايت آتش‌بس شوند و تجاوز را متوقف کنند.نيروهاي رژيم صهيونيستي طي ماه‌هاي اخير حملات همه‌جانبه‌اي را به نوار غزه صورت داده‌اند که طي آن 160 فلسطيني شهيد و حدود 1200 نفر زخمي شدند.از سوي ديگر ارتش رژيم صهيونيستي دو عضو ارشد حماس را که در دانشگاه النجاح در شهر نابلس در شمال کرانه باختري سخنراني مي‌کردند بازداشت کرد.
شهرک‌نشينان اسرائيلي نيز به يک مسجد فلسطينيان در شمال کرانه باختري حمله کرده و قسمت‌هايي از اين مسجد را تخريب کردند.

 

 


در پي انفجارهاي اخير در دمشق که به کشته شدن 22 نفر و زخمي شدن 70 نفر منجر شد وزارت خارجه سوريه از شوراي امنيت خواست موضعي جدي در برابر اقدامات گروه‌هاي تروريستي و حاميان اين گروه‌ها اتخاذ کند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري سوريه نيوز، وزارت خارجه سوريه روز گذشته با ارسال دو نامه به رئيس شوراي امنيت و دبير کل سازمان ملل درباره انفجارهاي المزه و المرجه در دمشق اعلام کرد: دليل ادامه چنين اقدامات تروريستي حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي است که گروه‌‌هاي تروريستي وابسته به القاعده از برخي از کشورها دريافت مي‌کنند.
اين وزارتخانه افزود: دمشق روز 29 آوريل (دوشنبه) شاهد اقدام تروريستي جديدي بود که نخست‌وزير سوريه را هدف قرار داد که طي آن چهار تن کشته و 16 تن ديگر زخمي شدند.
وزارت خارجه سوريه افزود: روز 30 آوريل (سه‌شنبه) نيز گروه‌هاي تروريستي مسلح بار ديگر دست به انفجار تروريستي جديدي در منطقه المرجه دمشق زدند که نتيجه اين انفجار نيز کشته شدن 22 شهروند سوري و زخمي شدن 70 تن ديگر بود.
اين وزارتخانه اعلام کرد: اين اقدامات تروريستي در حقيقت بخشي از سلسله اقدامات سازماندهي شده تروريستي است که هدف آن غيرنظاميان، سازمان‌هاي دولتي، اموال عمومي و مکان‌هاي مقدس است.
وزارت خارجه سوريه با بزدلانه توصيف کردن اقدامات تروريستي اخير در دمشق آن را دليل آشکار شکست گروه‌هاي مسلح به خاطر پيشرفت‌هاي کميته وزارتي سوريه در رايزني با گروه‌هاي سياسي و اجتماعي براي مشارکت در کنفرانس ملي سوريه خواند.
دولت سوريه همچنين به شوراي امنيت و سازمان ملل نسبت به پيامدهاي خطرناک پافشاري برخي کشورهاي عربي و غربي براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي هشدار داد و اعلام کرد: غفلت شوراي امنيت در اتخاذ مواضعي واحد نسبت به چنين اقداماتي نشان‌دهنده شکست تلاش‌هاي بين‌المللي در مبارزه با تروريسم است.
وزارت خارجه سوريه تاکنون چندين نامه به شوراي امنيت و سازمان ملل داده و طي اين نامه‌ها با محدود کردن اقدامات تروريستي گروه‌هاي مسلح در سوريه خواستار محکوم کردن و اتخاذ موضعي جدي و قاطع از سوي شوراي امنيت و سازمان ملل شده است.
واکنش دولت سوريه به انفجارهاي اخير در حالي صورت مي‌گيرد که احزاب، گروه‌ها و شخصيت‌هاي مختلف نيز انفجارهاي اخير دمشق را محکوم کردند.
ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان انفجارهاي دمشق را محکوم کرد و اظهار داشت، خشونت به حل مشکل منتهي نمي‌شود بلکه بحران را پيچيده‌تر مي‌کند و خطر فروپاشي را افزايش مي‌دهد.
مقامات روسي نيز اقدامات تروريستي در سوريه را محکوم کردند و خواستار مهار حاميان تروريسم در سوريه شدند.
همچنين احزاب و گروه‌هاي فلسطيني اقدامات تروريستي در سوريه را نشانه ورشکستگي تروريست‌ها دانسته و تاکيد کردند که اصرار تروريست‌ها بر اين اقدامات انتقام‌جويي از ملت سوريه است که در مناطق مختلف سوريه تروريست‌ها را طرد کرده‌اند.
اين در حالي است که بشار جعفري سفير سوريه در سازمان ملل متحد نيز در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت، تروريست‌هاي مورد حمايت خارجي‌ها در سوريه از مواد شيميايي عليه غيرنظاميان استفاده مي‌کنند. وي افزود، عناصر مسلحي که عليه دولت بشار اسد مي‌جنگند محتويات کيسه‌هاي پلاستيکي حاوي مواد شيميايي را در نزديکي ادلب پخش کرده‌اند.
از سوي ديگر باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در يک کنفرانس خبري که در کاخ سفيد برگزار شد اظهار داشت، درباره استفاده بشار اسد از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه ترديد‌هاي زيادي وجود دارد.
ساير رويدادها
* معاون دبير کل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، موضع مسکو و حزب‌الله درباره بحران سوريه نزديک است.
* يک تحليلگر آمريکايي گفت، گروه‌هاي مسلح در سوريه بدون حمايت خارجي دوام ندارند.
* عناصر مسلح در سوريه با يورش به مناطق مسکوني 10 زن را ربودند.
* صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) اعلام کرد که نيمي از آوارگان سوري کودک هستند.
* نخست‌وزير اردن اظهار داشت،‌ اراضي اردن براي مداخله نظامي در سوريه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.
* نيروهاي ارتش سوريه در عمليات پاکسازي در حومه دمشق ده‌ها شورشي مورد حمايت خارجيان را از پاي در آوردند.

 

 


دبيرکل حزب‌الله لبنان با تاکيد بر اينکه مقاومت در آمادگي کامل قرار دارد گفت، انگشت مقاومت روي ماشه است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سيد حسن نصرالله در سخنراني خود اظهار داشت، اگر کسي در منطقه يا لبنان گرفتار اين توهم شده باشد يا گمان کند که مقاومت لبنان ضعيف و متزلزل شده به شدت در اشتباه است، ما در آمادگي کامل قرار داريم.
وي افزود، در هر جنگي که در آينده رخ دهد حزب‌الله پيروز خواهد بود و همه بايد بدانند که نبايد هيچ محاسبه اشتباهي کنند.
دبيرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: به تازگي بسيج تبليغاتي و رسانه‌اي گسترده‌اي عليه ما آغاز شده است تا مواضع و رفتار ما را مخدوش کند و به آن ضربه بزند ولي عوامل آن در تحقق اهداف مد نظر ناکام ماندند و ناکام باقي خواهند ماند.
نصرالله تاکيد کرد، اخبار منتشر شده درباره کاروان شهداي وابسته به حزب‌الله در سوريه، دروغ محض است.
وي گفت: ما در هيچ زماني شهداي خود را مخفي نمي‌کنيم و اخبار منتشر شده درباره کاروان شهداي حزب‌الله در سوريه بخشي از جنگ تبليغاتي عليه ما و دروغ‌پردازي تعمدي و مغرضانه است. هرکسي از ما در هر مکاني شهيد شود، به طور علني وي را تشييع جنازه و به آن افتخار مي‌کنيم.
دبيرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به ادعاي صهيونيست‌ها مبني بر سرنگون کردن هواپيماي بدون خلباني که از داخل لبنان وارد اراضي اشغالي شده بود، تاکيد کرد رسانه‌هاي صهيونيستي، کارشناسان اسرائيلي و ناظران به صورت مستقيم حزب‌الله را به اين افتخار که ما مدعي آن نبوديم، متهم کردند! برخي طرف‌هاي لبناني نيز به صورت مستقيم حزب‌الله را مسئول ارسال اين هواپيما دانسته و حملاتشان را آغاز کردند.
سيد حسن نصرالله تاکيد کرد: همگان مي‌دانند که حزب‌الله اين شجاعت را دارد که مسئوليت هر کاري را که انجام مي‌دهد، برعهده بگيرد؛ به ويژه اين که اگر آن کار ضد دشمن صهيونيستي باشد. اين اتهامات براي ما اهميتي ندارد و آنچه درباره اين هواپيما گفته شد، از ارسال هواپيماي ايوب به تاسيسات «ديمونا» که حزب‌الله مسئوليت آن را برعهده گرفت، مهمتر نيست.
سيد حسن نصرالله با بيان اين که دليلي براي تاييد ماجراي ورود هواپيماي بدون خلبان به اراضي اشغالي از لبنان وجود ندارد، اظهار داشت: حزب‌الله هيچ گاه کاري را که انجام داده، تکذيب نکرده است؛ حال هر کسي که بخواهد باور کند يا نکند، به خود او مربوط است.
دبيرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد: لبناني‌ها بايد اين فرضيه‌ها را بررسي کنند. برخي حزب‌الله را متهم مي‌کنند ولي اين اشتباه است. از گروه‌هاي سياسي خاص که خود را در جايگاه طرف‌هاي متخاصم قرار داده‌اند، مي‌خواهم مسائلي را که مربوط به رژيم صهيونيستي است به بازي نگيرند. گاهي برخي از رجال در اين گونه مسائل منطقشان در حد کودکان است. نشانه‌هايي نگران‌کننده در منطقه وجود دارد.
سيد حسن نصرالله مسئولان گروه‌هاي فلسطيني در غزه را به هوشياري فراخواند و هشدار داد: تلاش‌هايي از سوي آمريکا و برخي کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس در خصوص مسئله فلسطين وجود دارد تا شرط‌هايي جديد را بر فلسطيني‌ها تحميل کنند ولي در اين زمينه ترسي وجود ندارد زيرا معمولا هنگامي که براي تحميل اين گونه شروط حرکتي صورت مي‌گيرد، صهيونيست‌ها با تجاوزگري پيش‌دستي مي‌کنند؛ امري که موجب بروز شجاعت و پايداري فلسطيني‌ها مي‌شود.
دبيرکل حزب‌الله لبنان به دشمن صهيونيستي و حاميان آن در خصوص «ارتکاب هرگونه حماقت ضد لبنان» هشدار داد و گفت: مقاومت با وجود هر آنچه در خصوص مشغوليت‌ها گفته مي‌شود، بيدار است. انگشت مقاومت روي ماشه قرار دارد و از اراضي و ملت لبنان دفاع مي‌کند.
سيد حسن نصرالله گفت: مخالفان سوريه ضعيف‌تر از آن هستند که حکومت بشار اسد را با اقدام نظامي ساقط کنند.
وي در عين حال هشدار داد: اگر زيارتگاه زينبيه که آرامگاه نوه پيامبر است، آسيب ببيند آتش انتقامي مهارنشدني شعله‌ور خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: از زمان آغاز بحران سوريه گرايش‌هايي بود که به دنبال راهکار نظامي براي براندازي نظام سوريه تا حد کشتار مردم و درخواست براي دخالت نظامي پيش رفت به طوري که در اين راستا صحبت درباره سلاح‌هاي شيميايي مطرح شد و از مسائلي که در اين زمينه مطرح است اين است که علما فتواهايي شديد صادر کردند اما ديدگاه دوم که ما نيز جزيي از آن بوديم همچنان به راهکار مسالمت‌آميز و سياسي بحران سوريه معتقد است.
سيد حسن نصرالله افزود: به سبب آنچه که در سوريه رخ مي‌دهد مسئله فلسطين با خطر نابودي واقعي روبرو شده و اوضاع سوريه بر لبنان، عراق و کل منطقه تاثير مي‌گذارد و سوريه در منطقه و جهان دوستان واقعي دارد که هرگز اجازه نمي‌دهند به دست آمريکا، اسرائيل و گروه‌هاي تکفيري بيفتد.
وي خاطرنشان کرد: نظام سوريه به رهبران روسيه اسامي هيات سوري را که قرار است در مذاکره با مخالفان شرکت کنند ابلاغ کرد اما طرف مقابل آن را رد کرد.
وي تاکيد کرد: کساني که مدعي‌اند براي خون‌هايي که در سوريه ريخته مي‌شود و نمي‌خواهند مسئله فلسطين نابود شود بايد براي ايجاد راهکار سياسي و حل سياسي اوضاع سوريه تلاش کنند.
دبيرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت که دولت لبنان نمي‌تواند به روستاهاي سوري که ساکنان لبناني دارند ارتش لبنان را بفرستد تا از آنها دفاع کند لذا اعضاي حزب‌الله لبنان در وقايع ريف‌القصير در سوريه شرکت کردند تا از ساکنان لبناني در آنجا دفاع کنند.
وي خاطرنشان کرد: هرگز لبناني‌ها را در برابر حملات و تجاوزات گروه‌هاي مسلح تنها نمي‌گذاريم.
دبيرکل حزب‌الله لبنان تصريح کرد: در ماه‌هاي اخير نيروهاي سوري ريف القصير را تخليه کردند و لبناني‌‌ها رو در روي افراد مسلح قرار گرفتند. سيد حسن نصرالله تاکيد کرد: ما لحظه‌اي در کمک به کساني که نياز به کمک دارند ترديد نخواهيم کرد.
بازتاب گسترده
اظهارات سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي جهان و منطقه داشت
خبرگزاري انگليسي رويترز با پوشش بخش‌هايي از اظهارات سيد حسن نصرالله نوشت، مخالفان دولت سوريه که به طور مسلحانه با نيروهاي اين کشور مي‌جنگند هرگز قادر نخواهند بود که دولت سوريه را ساقط کنند. روزنامه ديلي استار چاپ لبنان اظهارات دبيرکل حزب الله در باره اينکه دوستان سوريه اجازه نخواهند داد سوريه به دست آمريکا و رژيم صهيونيستي بيفتد را برجسته کرد.
شبکه روسي راشاتودي نيز اظهار داشت: بنا به گفته سيدحسن نصرالله گروه‌هاي مسلح توانايي ساقط کردن سوريه را ندارند.
خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس نيز اعلام کرد، اظهارات دبيرکل حزب‌الله نشان‌دهنده آمادگي دوستان سوريه براي جلوگيري از افتادن اين کشور به دست آمريکا و رژيم صهيونيستي است.
همچنين خبرگزاري فرانسه اظهار داشت، سيدحسن نصرالله کمک نيروهاي حزب‌الله به ارتش سوريه در نبرد عليه نيروهاي شورشي را تاييد کرد.

 

 

يوسف قرضاوي رهبر معنوي سلفي‌هاي سوريه به آمريکا اطمينان داد شورشيان خطري براي امنيت اسرائيل به وجود نخواهند آورد!
يوسف قرضاوي مفتي قطر با قدرداني از آمريکا به دليل حمايت از گروه‌هاي مسلح در سوريه نگراني واشنگتن درباره رژيم صهيونيستي را بي‌مورد دانست و گفت، مخالفان سوريه براي اسرائيل خطر ندارند! قرضاوي که اصالتا مصري است و تابعيت قطري دارد و به عنوان پدر معنوي سلفي‌هاي افراطي شناخته مي‌شود گفت، از آمريکا به دليل کمک تسليحاتي 60 ميليون دلاري به جنگجويان تشکر مي‌کنيم و خواستار کمک‌هاي بيشتر هستيم.
وي اظهار داشت، چرا آمريکا مانند آنچه که در ليبي انجام داد در سوريه وارد عمل نمي‌شود. آمريکا بايد براي دفاع از مردم سوريه وارد عمل شود و در سوريه مداخله نظامي کند!

 


مقامات توکيو و رياض در مورد انتقال تکنولوژي هسته‌اي از ژاپن به عربستان توافق کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «شينزو آبه» نخست‌وزير ژاپن با «سلمان بن‌عبدالعزيز» وليعهد عربستان در رياض ديدار کرد. طرفين در اين ديدار در مورد انتقال تکنولوژي هسته‌اي از ژاپن به عربستان توافق کردند. دولت رياض متحد نزديک آمريکاست و در مورد توافقنامه‌هاي حساس بايد نظر واشنگتن را جلب کند. به همين خاطر، اين توافقنامه با چراغ سبز کاخ سفيد امضاء شده است. طرف‌هاي گفت و‌گو دقيقاً نگفته‌اند که اين توافقات شامل چه مواردي مي‌شود، ولي احتمالاً مسائلي چون غني‌سازي اورانيوم را شامل نخواهد شد.
به گفته کارشناسان، آمريکا در حوزه‌هاي استراتژيک بايد نظر تل‌آويو را جلب کند و به همين خاطر، نمي‌تواند تکنولوژي هسته‌اي در اختيار عربستان قرار دهد. علاوه بر آن، مقامات واشنگتن نسبت به شرايط سياسي عربستان بدبين هستند و سقوط رژيم آل‌سعود را از هم اکنون پيش‌بيني مي‌کنند.

 


در دور تازه خشونت‌ها در ميانمار صدها خانه، مغازه و مساجد مسلمانان ميانمار توسط بودائيان افراطي غارت و به آتش کشيده شد.
به گزارش فارس بودائيان افراطي در دور تازه خشونت‌ها به مساجد مسلمانان حمله کرده و شيشه‌هاي مساجد را شکستند و سپس ده‌ها مغازه و مراکز تجاري متعلق به مسلمانان را در منطقه راخين غارت کردند و به آتش کشيدند.
خبرگزاري رويترز از قول پليس ميانمار خبر داد درگيري‌ها پس از آن رخ داد که يک زن مسلمان در حين عبور از خيابان به يک راهب بودايي برخورد کرد!
اين گزارش حاکيست اين حمله روز سه‌شنبه انجام شد و خانواده‌هاي مسلمانان ميانماري براي در امان ماندن از تهاجم بودائيان به جنگل پناه بردند و شاهد به آتش کشيده شدن خانه‌هاي خود شدند. در اين حملات وحشيانه دو مسجد نيز به آتش کشيده و به کلي تخريب شد.
اين خشونت‌ها در حالي صورت گرفت که مثل گذشته نيروهاي امنيتي ميانمار هيچ گونه اقدامي براي حمايت از مسلمانان انجام ندادند. اخيراً نيز تصاويري منتشر شده که بودائيان افراطي در حضور مأموران پليس به کشتار مسلمانان مي‌پردازند. روز دوشنبه در يک اقدام تأمل‌برانگيز کميسيون تحقيق مجلس ميانمار دولت را مکلف کرد که براي جلوگيري از بروز خشونت‌هاي جديد از افزايش جمعيت مسلمانان جلوگيري کند.
مسلمانان روهينگيا حدود 5 درصد از جمعيت 60 ميليون نفري ميانمار را تشکيل مي‌دهند. آن‌ها از زمان استقلال اين کشور در سال 1948 تاکنون با اذيت و آزار، شکنجه، بي‌توجهي و سرکوب مواجه بوده‌اند.
در درگيري‌هاي ماه گذشته در شهر «ميکتيلا» در 130 کيلومتري شمال پايتخت اين کشور بيش از 200 نفر کشته و حدود 12000 نفر آواره شدند. خشونت‌هاي يک سال قبل در ميانمار هم باعث کشته شدن صدها مسلمان و آواره شدن حداقل 150 هزار نفر شده بود.
گفتني است سازمان‌هاي مدعي و متولي حقوق بشر جهاني تاکنون هيچ اقدام مؤثري براي حمايت از اقليت مسلمانان ميانمار در مقابل اين نسل‌کشي انجام نداده‌اند.

 

 


ديوان عالي پاکستان «پرويز مشرف» را از حضور در مشاغل دولتي به صورت مادام‌العمر محروم کرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديوان عالي پاکستان ديروز رئيس جمهور سابق پاکستان را در مورد برخي اتهاماتش مجرم شناخت و به همين خاطر، او را به طور مادام‌العمر از اشتغال در مشاغل دولتي محروم کرد. مشرف که طبق يک سنت ديرينه در پاکستان از طريق کودتا به قدرت رسيده بود، متهم به سرکوب قضات و مشارکت در قتل «بي‌نظير بوتو» نخست وزير اسبق پاکستان شده است.در پي صدور حکم فوق «سعد شبيلي» يکي از وکلاي ژنرال مشرف اعلام کرد که ژنرال را نبايد به خاطر اقداماتش که در زمان رياست جمهوري خود انجام داده است، مجازات کرد، زيرا در اين اقدامات افراد ديگري نيز دخيل بوده‌اند. به گفته اين وکيل، ديوان عالي بايد حدود 500 نفر ديگر را که در رأس ادارات و پست‌هاي مديريتي بودند نيز همراه با مشرف محاکمه کند. خبر ديگر از پاکستان اينکه «حکيم‌الله محسود» رئيس گروه طالبان پاکستان گفت، هدف طالبان، پايان دادن به نظام دموکراتيک در پاکستان است. افراد مسلح وابسته به اين گروه طي هفته‌هاي اخير حملات خونيني را عليه نشست‌هاي انتخاباتي ترتيب داده‌اند. انتخابات پارلماني پاکستان 21 ارديبهشت برگزار مي‌شود.

 


همزمان با تشديد سياست‌هاي رياضتي اعتصاب و تظاهرات ضددولتي اين بار انگليس، قبرس و يونان را فرا گرفت.
يک روز پس از اعتصاب و تظاهرات در پرتغال و بلژيک اين بار هزاران نفر از قربانيان سياست‌هاي رياضت اقتصادي در شهرهاي مختلف انگليس، قبرس و يونان اعتصاب و تظاهرات برگزار کردند.
آن طور که سايت شبکه تلويزيوني پرس‌تي‌وي نوشته، روز سه‌شنبه کارکنان مراکز پستي انگليس به درخواست اتحاديه کارگران مخابرات سر کارهاي خود حاضر نشدند. ماجرا از اين قرار است که مسئولان پستي اين کشور قصد دارند براي مقابله با مشکلات مالي دستکم 76 مرکز پستي را تعطيل و کارکنان آنرا اخراج کنند. تعطيلي اين مراکز به معني از کار افتادن حدود 20 درصد از شبکه پستي- مخابراتي انگليس و بيکاري دستکم 800 نفر خواهد بود.
اتحاديه‌هاي کارگري انگليس مي‌گويند، مديران با اتخاذ چنين تصميم «ناعادلانه‌اي» زندگي 800 خانواده را نابود مي‌کنند. اوايل ماه آوريل نيز اعتصاب مشابهي از سوي هزاران نفر از کارکنان اداره پست انگليس در اعتراض به کاهش حقوق و دستمزد برگزار شد. از قبرس، ديگر کشور بحران‌زده اروپايي نيز خبر مي‌رسد، به رقم مخالفت‌هاي گسترده مردمي پارلمان اين کشور طرح جديد رياضت اقتصادي را تصويب کرد.
خبرگزاري شين‌هوا در اين باره نوشت: شمار زيادي از مردم اين کشور که هنگام بررسي اين لايحه رياضتي مقابل ساختمان پارلمان تجمع کرده بودند با نيروهاي امنيتي درگير شدند. تصويب اين لايحه به معني افزايش دور تازه فشارهاي اقتصادي بر مردم است. به گزارش مهر، طرح دريافت وام جديد با 29 رأي مثبت در برابر 27 رأي مخالف به تصويب رسيد. تصميم دولت براي دريافت اين وام با حمايت احزاب ائتلافي که در حدود 20 نماينده در مجلس دارند همراه بود. علاوه بر اين 20 نفر، هشت نماينده از حزب ميانه‌رو «ديکو» و دو نفر از اعضاي حزب «اروپا» به اين طرح رأي مثبت دادند.
اين دومين وامي است که دولت جديد قبرس از تروئيکا (اتحاديه اروپا، صندوق بين‌المللي پول و بانک مرکزي اروپا) دريافت مي‌کند.
وزيران اقتصادي کشورهاي عضو يورو در نشست 23 فروردين ماه خود که در «دوبلين» پايتخت ايرلند جنوبي برگزار شد، موافقت کردند براي خروج قبرس از بحران 10 ميليارد يورو به اين کشور وام بدهند.
به موجب دريافت اين وام قبرس نيز متعهد مي‌شود که نرخ ماليات‌ها را افزايش و هزينه را کاهش داده و براي توانايي در بازپرداخت بدهي‌هاي خود دست به انجام اصلاحات بنيادين بزند.
پيشتر اتحاديه اروپا نيز با پرداخت اين وام موافقت کرده بود. علاوه بر اين موضوع، وزيران اقتصادي کشورهاي عضو يورو با تمديد مهلت بازپرداخت بدهي‌هاي ايرلند و پرتغال به اتحاديه اروپا به مدت هفت سال ديگر نيز موافقت کردند.
يوناني‌ها نيز روز سه‌شنبه در شهرهاي مختلف اين کشور اعتصاب کردند. اين اعتصاب در بخش حمل و نقل عمومي و بهداشت باعث ايجاد اختلالات جدي شد. يوناني‌هاي شرکت‌کننده در اين اعتصاب خواستار پايان سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت شدند. نرخ بيکاري اين کشور با اجراي سياست‌هاي رياضتي از سوي دولت يونان به رقم بي‌سابقه 27 درصد رسيده است. گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است پليس در سرتاسر اين کشور به حال آماده‌باش درآمده است.
از فرانسه، دومين کشور مهم اروپايي نيز خبر مي‌رسد، بحران اقتصادي توان مالي ميليون‌ها نفر در اين کشور را تحت تاثير قرار داده است. به نوشته روزنامه «لوموند» کار به جايي رسيده که حدود 6 ميليون فرانسوي قادر به پرداخت قبوض برق نيستند.
براساس تحقيقي که به تازگي در فرانسه صورت گرفته است، حدود يازده درصد، بيش از شش ميليون نفر يا سه ميليون خانوار به سختي از عهده صورتحساب برق خود برمي‌آيند. اين تحقيق که در چارچوب مطالعات فقر در فرانسه صورت گرفته است نشان مي‌دهد ناتواني خانوارها در پرداخت هزينه‌هاي برق مصرفي در ميان مستاجران 18 درصد، در ميان مالکان 6 درصد و در ميان ساکنان مسکن‌هاي اجتماعي 24 درصد است. براساس تحقيق مؤسسه ملي آمار و مطالعات اقتصادي فرانسه، بيش از 10 درصد درآمد خانواده‌هاي کم‌درآمد صرف هزينه‌هاي انرژي مي‌شود. دولت فرانسه با تصويب قانوني که از اواسط آوريل به اجرا درآمد قصد دارد تخفيف‌هاي انرژي براي خانواده‌هاي کم درآمد قائل شود. نرخ برق مصرفي در فرانسه در پنج سال گذشته حدود 20 درصد افزايش يافته است در حالي که نرخ گاز هشت درصد رشد داشته است. بنا بر اعلام کميسيون تنظيم انرژي، پيش‌بيني مي‌شود نرخ برق تا سال دو هزار و شانزده تا 30 درصد افزايش يابد!

 


سازمان اجتماعي جبهه ملي قرقيزستان از پارلمان و رئيس جمهور اين کشور خواست هرچه سريعتر پايگاه نظامي آمريکا را تعطيل کنند.
در نشست مطبوعاتي اين سازمان که روز گذشته در «بيشکک» برگزار شد، اعلام گرديد که تداوم حضور نظامي آمريکا در قرقيزستان مغاير با منافع ملي اين کشور خواهد بود.
«عبدالملک ميرزايف» نماينده سازمان اجتماعي «جبهه ملي» تاکيد کرد: از مقامات کشور تقاضا مي‌کنيم تا به قول خود عمل و پايگاه «ماناس» را تعطيل کنند.
وي گفت: رئيس جمهور بارها اعلام کرده است که تا قبل از سال 2014 پايگاه ماناس را تعطيل مي‌کند ولي ما اکنون نگران تمديد حضور نظاميان آمريکا در قرقيزستان هستيم.«ميرزايف» در ادامه تصريح کرد: 9 آوريل پيام خود را به سفارتخانه‌هاي روسيه، ايران و قزاقستان تحويل داديم و خواستار ايجاد کميسيون بين‌المللي به منظور رسيدگي به فعاليت اين پايگاه شديم و معتقديم در صورت لزوم موضوع را با سازمان ملل متحد بايد در ميان گذاشت.
پايگاه نظامي ماناس از سال 2001 و به دنبال حوادث 11 سپتامبر در اختيار آمريکا قرار گرفت و اين اقدام پيوسته با اعتراض مردم، برخي فعالان و احزاب مخالف دولت قرقيزستان روبه‌رو بوده است.

 


ميليون‌ها نفر از مردم کشورهاي جهان همزمان با آغاز روز جهاني کارگر (ماه مه) تظاهرات کردند.
همچون سال‌هاي گذشته، اول ماه مه سال جاري نيز مردم به ويژه قشر کارگر در سر تا سر جهان به مناسبت روز جهاني کارگر در خيابان‌ها راهپيمايي کردند.
آخرين گزارش‌ها حاکي است، شمار زيادي از مردم در کشورهاي کره‌شمالي، ژاپن، فيليپين، روسيه، کره‌جنوبي، کامبوج، انگليس، يونان، آلمان، ترکيه، فرانسه و... راهپيمايي‌هاي خود را برگزارکرد‌ند.
معمولاً اين تظاهرات‌ها در برخي کشورها، به ويژه کشورهايي که با بحران اقتصادي رو به‌رو هستند به خشونت کشيده مي‌شود.
خبرهايي نيز از بروز خشونت در استانبول مخابره شده است. پليس ترکيه از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
کشور فرانسه جزو کشورهايي است که روز کارگر در آن گاهي روزها به طول مي‌انجامد و در جريان اعتراض‌ها، شهرها کاملاً ناآرام مي‌شود. شمار زيادي از نيروهاي امنيتي در اين کشورها در حال آماده‌باش قرار دارند.
با توجه به تشديد بحران اقتصادي، پيش‌بيني مي‌شود، ناآرامي‌هاي سال جاري از شدت بيشتري نسبت به سال‌هاي گذشته برخوردار باشد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10