(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20479

PDF نسخه

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کاري که مطهري کرد...(يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
سنگ‌ پا (گفت و شنود)
در بيانيه پاياني اجلاس علما و بيداري اسلامي تاکيد شد
سرزمين فلسطين ازبحرتانهر متعلق به فلسطينيان است
پاسخ حکومت اقليم کردستان عراق و توضيحات کيهان
اقامه نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت‌الله امامي کاشاني
مشارکتي‌ها آرزوي خود را تبديل به خبر مي‌کنند! (خبر ويژه)
يادلين: ايران به خطوط قرمز اسرائيل مي‌خندد(خبر ويژه)
انتخابات را ناموسي نکنيد
که حيثيت‌مان به باد مي‌رود(خبر ويژه)
سياست آمريکا از کنش به واکنش تبديل شده (خبر ويژه)
 
 


1- 12 ارديبهشت سالروز شهادت استاد مطهري، بهانه مبارکي است تا پاي درس اين معلم بزرگ انقلاب اسلامي نشست و کماکان از آثار گرانسنگ او که به تعبير امام راحل عظيم‌الشأن «بي‌استثناء آموزنده و مفيد» است بهره‌ها برد.
دهه‌هاي متوالي است که نسل‌هاي مختلف از خرمن کتب و آثار اين استاد انديشمند، خوشه‌هاي مورد نياز خود را مي‌چينند و هرچه زمان گذشته، غبار کهنگي بر آن آثار ننشسته است. روش متقن و عميق و دقيق استاد در ارايه مباحث اسلامي و مبارزه بي‌امان با افکار متحجر و التقاطي و انحرافي، شاخصه‌اي در آثار برجامانده از او ايجاد کرده است که نسل‌هاي جوياي فکر منطقي همواره کتب و انديشه‌هاي بدون اعوجاج او را چاره بر چالش‌هاي فکري و ذهني خود دانسته‌اند.
از همين روي است؛ که رهبر بصير انقلاب اسلامي به صراحت تأکيد مي‌کنند؛ «در حال حاضر بديلي براي مجموعه کتاب‌هاي شهيد مطهري نداريم.»
البته بديهي است که در آثار و انديشه ناب و شخصيت جامع‌الاطراف استاد مطهري نبايد توقف کرد و براي همين است که رهبر انقلاب پس از تأکيد بر اينکه «بديلي براي مجموعه کتاب‌هاي شهيد مطهري نداريم» تصريح مي‌فرمايند؛ «نيازهاي فکري روز به روز و نو به نو مي‌شود و جريان ورود به چالش با افکار وارداتي و نقادي علمي و تفکيک صحيح از سقيم آن، از وظايف مهمي است که بايد ادامه پيدا کند و ما در دهه‌هاي آينده به مطهري‌ها نياز مبرم داريم.»
نکته در خور تأمل اين است که آثار و انديشه «مطهري» و «مطهري‌ها» تنها بر حوزه فردي و فکري اشخاص و نسل‌ها تأثيرگذار نيست بلکه درعرصه اجتماع و سياست نيز اثري غيرقابل انکار دارد. با نگاه و تدقيق در اين نکته است که رهبر انقلاب در بياني حکيمانه خاطرنشان مي‌نمايند؛ «آثار شهيد مطهري مبناي فکري نظام جمهوري اسلامي ايران است.»
بنابراين بايد دوباره و چندباره اين بازخواني صورت بگيرد که «مطهري چه کرد»؟ بي‌شک کاري که مطهري و مطهري‌ها انجام مي‌دهند با خط سلامت فکري جامعه گره خورده است.
صيانت از انديشه‌هاي ناب اسلامي و دفاع منطقي و مستحکم از «فکر اسلامي» در برابر انديشه‌ها و الگوهاي وارداتي، انحرافي، التقاطي و اشرافي در صدر نيازهاي اساسي يک نظام اسلامي است.
گذر زمان و تاريخ گارانتي ندارد تا آسوده نشست و از انحرافيون غافل شد.
«انحراف» و «التقاط» در هر زماني به شکلي و با سيماي جديدي بروز و ظهور مي‌کند که «مطهري‌»هاي آن دوران را مي‌طلبد.
اکنون نيز بايد کاري که استاد مطهري هنرمندانه و هوشمندانه کرد، به همان قوت و با همان صلابت و منطق استوار سرلوحه قرار بگيرد و عملي شود؛ «کاري که شهيد مطهري کرد، امروز بايد همه فضلاي جوان درصدد باشند خود را براي آن آماده کنند، و اگر آماده هستند اقدام کنند. شهيد مطهري به عرصه ذهنيت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترين سؤالات ذهنيت جامعه جوان و تحصيلکرده و روشنفکر کشور را بيرون کشيد و آنها را با تفکر اسلامي و فلسفه اسلامي و منطق قرآني تطبيق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسئله «عدل الهي» و «قضا و قدر» و «علل گرايش به ماديگري» بگيريد- که مسايل بيشتر ذهني و عقلي است- تا مسايل مربوط به «زنان»، تا مسايل مربوط به «خدمات متقابل اسلام و ايران»، که اين هم تلاشي بود براي روشن کردن ذهنها.» (بيانات رهبر انقلاب در ديدار جمعي از روحانيون استان همدان-14/5/83)
2- بيش از سه دهه است که تحرکات و تلاش دشمن بر مبناي به چالش کشاندن «فکر اسلامي» متمرکز شده است. با وقوع انقلاب اسلامي و به صحنه آمدن «ايدئولوژي اسلامي»، پروژه دشمن مسخ «فکر اسلامي و گفتمان دين مدار» در حيات سياسي و اجتماعي است. چرا؟ علت روشن است؛ چون رخنه فکر اسلامي در حکومت و حاکميت، نامعادله سلطه‌گران را بهم ريخته و ادامه زياده‌خواهي‌ها و چپاولگري‌هاي آنان را با موانع جدي روبرو ساخت.
توطئه وتلاش دشمن براي اجرايي کردن پروژه مسخ فکر اسلامي و گفتمان دين‌مدار در هر دوره‌اي بنابر اقتضائات خاصي طراحي و ساماندهي شده است و هدف آن «انحراف» دولت و جامعه اسلامي از شيوع «فکر اسلامي» در تمامي لايه‌هاي حکومت و اجتماع است.
در دوره موسوم به اصلاحات، اين انحراف با طرح آشکار الگوي «سکولاريسم» در حکومت دنبال شد. اشاره به نمونه‌ها در اين باره مصداق مثنوي هفتاد من کاغذ است.
خلاصه و جان مطلب از سوي مدعيان اصلاحات که از زبان سخنگوي حزب کارگزاران و عضو7 نفره جبهه اصلاحات بيان شد اين گزاره موهن بود که؛ «اسلام، نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي ندارد».
البته عقبه اين اعوجاجات فکري و سياسي از مدتها قبل‌تر طرح‌ريزي شده بود؛‌ وقتي که نظريه‌هاي انحرافي «قبض و بسط شريعت»، «عصري شدن دين»، «پلوراليزم ديني» و... مطرح شد و طرفه آنکه به مذاق دشمن خوش آمد.
از باب نمونه بايد يادآور شد که چطور تلاش‌ها و دسيسه‌هاي جماعتي براي انحراف از «فکر اسلامي» مورد توجه دشمن قرار گرفت که گري‌سيک - مشاور وقت امنيت ملي آمريکا - پس از سفر به ايران در دوره اصلاحات مي‌گويد؛ «من در ايران روشنفکران و کساني را ديدم که به اشاره‌اي، ما را دنبال مي‌کنند؛ آنها ششلول‌هايي را بالا برده‌اند تا هر کس و هر چه با آمريکا ناسازگار است، هدف قرار دهند.»
اين مسير انحرافي تا جايي طي شد که در جريان فتنه سال 88، صريحا و گستاخانه جماعتي، از انحراف از فکر اسلامي به حذف و طرد «اسلام» روي آورده و شعار «جمهوري ايراني» - تکامل يافته ايران براي همه ايرانيان - سر دادند که البته طرفي نبستند چون عموم ملت بارها و در صحنه‌هاي حساس و سرنوشت، وفاداري خود را به «جمهوري اسلامي» ثابت کرده‌اند.
عمق انحراف ياد شده در اين دوره کاملا آشکار شده و پرده تزوير و نفاق مدعياني برون افتاد.
«م.م» از به اصطلاح نظريه‌پردازان جريان مدعي اصلاحات و فتنه در راديو فردا در تشريح «جمهوري ايراني» و چشم‌انداز «جنبش سبز» مي‌نويسد؛ «جمهوري اسلامي ديگر چارچوبي براي اصلاح‌طلبي نيست»! (آبان 1388)
اکنون نيز حلقه‌اي ورشکسته در امورسياسي با فاز تاخيري چندين ساله، حرف‌ها و ادعاهايي را به صحنه آورده‌اند که پيش از آنها منحرفان از «فکر اسلامي» با آب و تابي بيشتر و پررنگ و لعاب‌تر به پيش کشيده بودند ولي مشت بر سندان کوبيدن بود.
سخن از «مکتب ايراني» با اين توجيه سست و متزلزل که؛ «از مکتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مکتب ايران است»! در ادامه همان خط انحراف از «فکر اسلامي» است.
همچنانکه تعمد و تکرار «بيداري انساني» به جاي «بيداري اسلامي» رشحه ديگري از آن انحراف است.
3- و بالاخره بايد گفت پروژه مسخ «فکر اسلامي» و «گفتمان دين‌مدار» کاملا شکست‌خورده است و امروز اين «فکر اسلامي» به برکت انقلاب اسلامي مرزها را در نورديده است.
ترفند خارج کردن «فکر اسلامي» از لايه‌هاي حکومت و سياست به بن‌بست رسيده است.
چندي پيش «رابرت فيسک» طي مقاله‌اي در روزنامه انگليسي اينديپندنت به اين مطلب اذعان مي‌کند و با ادبيات و فهم خودش مي‌نويسد؛ «در خاورميانه، مذهب و سياست يکي شده است».
آيا اين اوج فلاکت و بدبختي جماعت و حلقه‌اي نيست که بخواهند با ادبياتي بي‌مايه و بي‌مقدار، انحراف از فکر اسلامي ناب را ترويج نمايند؟ اين دوره مدتهاست به بايگاني تاريخ سپرده شده است و نقش «مطهري»ها در اين باره بي‌بديل است هرچند که کماکان به مطهري‌ها نياز مبرم داريم.
حسام‌الدين برومند

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* موجي که بيداري اسلامي در منطقه ايجاد کرد و لرزه بر پيکر استکبار به‌ويژه رژيم غاصب و صهيونيستي و آمريکا و اذناب او انداخت باعث شد که ددمنشي و قتل و غارت و جنايت توسط دست‌نشاندگان پست و منحرف آن‌ها براي جلوگيري از اين موج اوج بگيرد. غافل از اينکه کشتن همين زن و بچه‌‌ و پير و بي‌گناه هزينه پايداري و مقاومت و پيروزي بيداري اسلامي است و نهايت اين بيداري ايجاد تمدن اسلامي است، که رهبر فرزانه انقلاب نويد آن را دادند. شک نداريم آنچه که پير و مراد امت رهبر فقيد انقلاب اسلامي حضرت امام راحل(ره) پايه‌هاي آن را نهادند و در ادامه رهبر با بصيرت و عزيزمان آن را مهندسي نمود ثمره‌اش تمدن بزرگ اسلامي خواهد بود ان‌شاءالله.
طالعي
* سخنان رهبر معظم انقلاب در اجلاس بيداري اسلامي واقعا عميق و راهگشا و راهبردي بود و ان‌شاءالله به زودي شاهد پيروزي‌هاي چشمگير در جهان اسلام خواهيم بود . جهان استکبار احساس ياس و شکست را در خود احساس کرد. اندکي صبر و استقامت که صبح ظفر نزديک است.
شجاع از بوکان
* شعار افزايش يارانه با سقف 250 هزار توماني به هر ايراني در جهت تبليغات انتخاباتي است و لازم است کارشناسان اقتصادي نسبت به پيامد اجراي اين طرح که لازمه آن افزايش بسيار زياد قيمت حامل‌هاي انرژي است روشنگري نمايند.
نصيري
* تمام انتخابات سه دهه گذشته انقلاب در کشورمان آزاد برگزار شده بايد بررسي کرد کساني که القاء آزاد نبودن انتخابات را مي‌کنند و با دشمن همسو شده‌اند چه هدفي در سر مي‌پرورانند.
8853---0912
* چرا از کلمه «جريان انحرافي» به «حلقه انحرافي» عدول کرديد؟!
0281---0937
کيهان : واقعيت اين است که اين مجموعه اکنون از هرگونه پايگاه اجتماعي لازم محروم است تا بتوان نام جريان بر آن نهاد. آنها افراد معدود و مشخصي هستند که تنها با تکيه بر رانت نزديکي به مهمترين نهاد اجرايي نظام ادامه حيات مي‌دهند.
* بسياري از گراني‌ها اگر ريشه‌يابي شود مي‌توان دست دولتي‌ها را در آن ديد. گاهي با يک مصاحبه نابجا و گاهي با يک حرف ناصحيح جامعه را به هم مي‌ريزند چرا؟ مگر نه اينکه مسئولين از صدقه سر ملت به پست‌هايي رسيد‌ه‌اند و بايد خادم ملت باشند.
3109---0935
* از کانديداهاي رياست جمهوري يازدهم مي‌خواهم که از دادن شعارهايي که توان عمل کردن به آن‌ها را ندارند خودداري کنند چرا که به عمل کار برآيد به سخنراني نيست.
سعيد پهلوان
* بانک مرکزي به جاي تک نرخي کردن ارز که باعث وارد آمدن شوک به قيمت‌ها مي‌شود کالاهاي برخوردار از ارز مرجع را به عدالت بين مردم تقسيم و توزيع کند.
1635---0913
* درد اين مردم بالا و پايين آمدن قيمت خودرو نيست که رسانه‌ها مرتب اين موضوع را پوشش مي‌دهند. گرفتاري مهم ملت مشکل تامين هزينه خورد و خوراک، پوشاک و همچنين دوا و درمانشان است.
5461---0918
* با عرض تبريک به مناسبت فرا رسيدن روز ملي خليج‌فارس پيشنهاد مي‌کنيم از مجموع تمام جزاير خليج‌فارس و درياي عمان استان جديدي با مرکزيت جزيره ابوموسي به وجود بيايد و ابلاغ بشود.
سوري از تهران
* وقتي مسئولي دلسوز مثل سردار رادان جانشين محترم فرماندهي نيروي انتظامي از وضعيت سگ‌گرداني مرفهين بي‌درد جامعه گلايه کرده و براي برخورد با مانکن‌‌هاي خياباني اعلام آمادگي کرده و برنامه‌هايي را تهيه ديده شايسته است ديگر مسئولين حمايت کنند و دلگرمي بدهند که ايشان در اين ماموريت مهم موفق بشود و ان‌شاءالله جامعه سالمي داشته باشيم.
عليمرداني
* اگر در دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد؛ رعايت احکام شرع درباره حريم زن و مرد و برخورد قانوني با اساتيد غربزده که مغرضانه ايمان و اعتماد دانشجويان را به ارزش‌هاي اسلامي به‌ويژه جايگاه متعالي ولايت فقيه سست مي‌کنند؛ مورد توجه قرار گيرد بسياري از معضلات در جامعه اسلامي رخ نخواهد داد و خدمتگذاران پاک و مومني تحويل جامعه اسلامي خواهد شد.
6263---0938
* از مسئولين فرهنگي و ناجا درخواست مي‌شود فکري به حال استان البرز نمايند. وضعيت وخيم فرهنگي کرج خصوصا در موضوع عفاف و حجاب نيازمند اصلاح است.
3453---0919
* به عنوان يک بسيجي که 30 ماه در جبهه حضور داشته‌ام از مسئولين امر درخواست مي‌کنم براي بيمه شدن ما بسيجيان جبهه رفته قدمي بردارند. برخي از بسيجيان جبهه رفته واقعا در اداره زندگي با مشکل مواجه شده‌اند.
محمدي
* صدا و سيما بايد با مسئول بنياد شهيد و ايثارگران مصاحبه بکند و از ايشان توضيح بخواهد که چرا در پرداخت پاداش بازنشستگي شهدا به خانواده هايشان کوتاهي صورت گرفته است.
6418---0916
* شرکت رجاء قيمت بليت تهران-اصفهان را که 7400 تومان بوده به صورت يک شب در ميان به 15 هزار تومان افزايش داد. مدتي که گذشت و موضوع عادي شد قيمت را به 18 هزار و 600 تومان رسانده و ثابت نگه داشته است.
9974---0912
* مدت يک ماه است که براي خريد تلفن ثابت در شهرستان اروميه اقدام کرده‌ام. علي‌رغم واريز هزينه و تحويل فيش واريزي به مخابرات و پي‌گيري‌هاي متعدد پس از يک ماه اعلام مي‌نمايند که به علت پر شدن ظرفيت پست منطقه بايد هزينه گسترش تجهيزات مخابرات در منطقه را هم بپردازيد چون به بخش خصوصي واگذار شده است. لطفا چاپ کنيد تا شايد مسئولي رسيدگي کند.
رستمي

 


گفت: معاون رئيس جمهور در سازمان ميراث فرهنگي گفته است؛ «به من انگ مي‌زنند که متوهم هستم اما، باز هم مي‌گويم حکم خود را از امام زمان(عج) گرفته‌ام و احمدي‌نژاد صرفاً آن را ابلاغ کرده است»!
گفتم: ايول!
گفت: ايول به چي؟!
گفتم: ايول به اين همه پرروئي!... مي‌گويند شخصي ادعاي خدايي کرده بود. او را دستگير کرده و نزد قاضي بردند. قاضي به او گفت؛ مي‌داني که سال گذشته يک نفر ادعاي پيغمبري کرد و ما او را اعدام کرديم و يارو که خيلي پررو بود گفت؛ خيلي کار خوبي کرديد جناب قاضي! چون من سال گذشته هيچ پيغمبري نفرستاده بودم!

 


شرکت‌کنندگان در اجلاس بين‌المللي علما و بيداري اسلامي در بيانيه پاياني اين اجلاس بر تعلق فلسطين از بحر تا نهر به فلسطينيان و نيز ضرورت حل مسالمت‌آميز بحران کنوني سوريه بدون دخالت بيگانگان تأکيد کردند.
شرکت‌کنندگان در بيانيه پاياني نخستين اجلاس جهاني علما و بيداري اسلامي که روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، تأکيد کردند: دشمنان اسلام با توجه به نقش محوري رسول اکرم(ص) در وحدت نظر تمام مسلمانان، در تلاش هستند تا با توهين‌هاي مکرر به ساحت ايشان از آن پيامبر عظيم‌الشأن قداست‌زدايي کنند.
علماي شرکت‌کننده با بيان اينکه نقش و جايگاه کشورهاي اسلامي در نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي در حال حاضر متناسب با توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي عظيم اين کشورها نيست، تأکيد کردند: بر اين اساس، جوامع اسلامي براي تضمين دستيابي به حقوق بين‌المللي خود بايد نقش فعال‌تري در اين نهادها و سازمان‌ها ايفا کنند.
همچنين علماي جهان اسلام در اين بيانيه با اشاره به اينکه مقابله با مذاهب و رويکردهاي فکري افراط‌گرايانه و يا تفريط‌گرايانه مغاير با کتاب و سنت امري ضروري است، تصريح کردند: همچنان که افراط جايز نيست، تفريط در برابر تبليغات شبهه‌انگيز نيز قابل پذيرش نيست و بايستي ضوابط مزبور به منظور حفظ شايسته نام اسلام مورد توجه قرار گيرد.
در اين بيانيه تأکيد شده است: بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب محمدي(ص) و حضور ميليوني مردم داشته و اقامه ارزش‌هاي ديني، احياي هويت و تمدن اسلامي و برپايي عدالت اجتماعي از مهمترين تقاضاها و اهداف آن است. همچنين نفي استبداد داخلي و تأکيد بر حاکميت مردم، رهايي از وابستگي و مقابله با سلطه بيگانگان سرلوحه اهداف جنبش بيداري اسلامي قرار دارد.
علماي شرکت‌کننده در اجلاس بين‌المللي تهران با اشاره به وظيفه عالمان دين افزودند: وظيفه خطير علما و انديشمندان جهان اسلام در شرايط کنوني تبيين ابعاد نظري و بنيان‌هاي قرآني، روايي و فقهي بيداري اسلامي، اشاعه اهداف و آرمان‌هاي اصيل آن و مقابله با هر انديشه افراطي و يا تفريط‌گرايانه‌اي است که در پي به انحراف کشاندن اين حرکت مردمي است. اين امر تنها در سايه اجتهاد و جهاد مستمر امکان‌پذير خواهد بود.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: تکفير، تفسيق و وارد ساختن اتهام شرک و بدعت به مسلمانان ديگر و اهانت به مقدسات آنان موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و افزايش دشمني و اختلاف بين برادران ديني مي‌شود. علماي مذاهب مختلف اسلامي بايد با ترويج فرهنگ تعامل و مدارا همگان را به ميانه‌روي و گفت و گو دعوت کرده و با استفاده از نهادهاي مرتبط با تقريب مذاهب، به اصلاح نگرش نسبت به مذاهب مختلف اسلامي بپردازند. پيروان تمامي مذاهب اسلامي بايد بر اساس آيه شريفه «ادع الي سبيل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن» گفت و گوي منطقي و اخلاقي با ديگران را سرلوحه رفتار خود قرار دهند.
فلسطين از بحر تا نهر متعلق به فلسطينيان
شرکت‌کنندگان در کنفرانس مسئله فلسطين را مهمترين دغدغه و موضوع محوري جهان اسلام دانسته و ضمن محکوم کردن تلاش استکبار جهاني براي تغيير اين اولويت، تعلق سرزمين فلسطين از بحر تا نهر به فلسطينيان و ادامه پشتيباني همه‌جانبه از مقاومت اسلامي فلسطين و نفي هرگونه سازش را مورد تأکيد قرار مي‌دهند.
در اين بيانيه همچنين از مسلمانان سراسر جهان و به ويژه علماي امت خواسته شد تا در برابر توطئه‌هايي که با هدف تضعيف جبهه مقاومت اسلامي در برابر رژيم صهيونيستي و نظام استکباري حامي آن صورت مي‌گيرد، هوشياري لازم را به خرج داده و اجازه ندهند که جبهه مقاومت به‌عنوان خط مقدم مبارزه عليه اشغالگري، دستخوش تفرقه و تخطئه قرار گيرد. پيروزي‌هاي اخير مسلمانان در لبنان، غزه و عراق نشان مي‌دهد که مقاومت تنها مسير دستيابي به پيروزي و موفقيت است.
شرکت‌کنندگان در کنفرانس همچنين با محکوم کردن روند برادرکشي و تخريب زيرساخت‌هاي کشور سوريه، بر اين موضوع تأکيد کردند که بحران کنوني اين کشور تنها راه‌حل داخلي داشته و همه طرف‌هاي درگير بايد به جاي توسل به خشونت و نظامي‌گري که تنها به سود رژيم‌صهيونيستي است، از طريق گفت وگو و مشارکت همگاني و به دور از دخالت‌هاي بيگانگان به اين بحران پايان دهند.
محو رژيم صهيونيستي
در آينده نزديک
رئيس‌جمهور نيز در مراسم پاياني اجلاس علما و بيداري اسلامي حضور يافته و طي سخناني با اشاره به جنايت‌هاي مستکبران، رژيم صهيونيستي را رژيمي در آستانه نابودي و محو شدن خواند.
محمود احمدي‌نژاد با اشاره به اين نکته که بايد در اهداف وحدت داشته باشيم، گفت: بايد در هدف نزديک شويم هم‌اکنون گروه‌هاي مسلمان فراواني هستند که اهداف مختلفي دارند. يکي براي حکومت مي‌جنگد و ديگري به دنبال آن است که بقيه را به مذهب خود درآورد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: با يک تعريف ساده انساني برنامه زندگي براي ما مشخص مي‌کنند. مسلمانان بايد افکار و انديشه خود را ارائه کنند اما با کدام انديشه، انديشه قومي يا طايفه‌اي در اين صورت من مي‌گويم که ما از هم‌اکنون شکست خورده‌ايم ما بايد بدانيم اسلام جهاني است ما بايد به فکر 7 ميليارد انسان به فکر عدالت جهاني، به فکر استقرار توحيد و عدالت در جهان باشيم.
وي افزود: من در اينجا مي‌گويم که به خدا هم‌پيماني با مستکبران سرانجام خوبي ندارد همچون صدام مانند يک دستمال از شما استفاده کرده و به گوشه‌اي ديگر پرت مي‌کنند.
رئيس‌جمهور افزود: آنها امروز به بن‌بست رسيده‌اند و به دنبال ايجاد درگيري در آسيا و در بين مسلمانان و در آمريکاي لاتين هستند. به زودي زود رژيم‌صهيونيستي از بين خواهد رفت. امروز يک موج بيداري عظيم پديدار شده است و همه در حال بيدار شدن هستند.

 


آقاي ناظم دباغ، نماينده محترم «حکومت اقليم کردستان عراق» در واکنش به يادداشت روز کيهان شنبه 92/2/7 که با عنوان «چند و چون درگيري‌هاي کردي- سني عراق» چاپ شده بود، جوابيه‌اي ارسال داشته‌اند که ضمن تشکر از ايشان متن جوابيه ياد شده و توضيحات کيهان از نظرتان مي‌گذرد.
جناب آقاي حسين شريعتمداري
مدير مسئول محترم روزنامه وزين کيهان
سلام عليکم
احتراماً پيرو مطلب يادداشت روز روزنامه کيهان تحت عنوان (چند و چون درگيري‌هاي کردي- سني عراق) صفحه 2 شماره 20477 مورخ شنبه 1392/02/07 جوابيه ذيل به حضور ارسال مي‌گردد. خواهشمند است به استناد قانون مطبوعات در اولين شماره روزنامه منتشر گردد.
همان‌گونه که شما و خوانندگان محترم روزنامه کيهان مستحضريد مردم کرد عراق در سالهاي طولاني جنگ و درگيري با صدام در کنار شيعيان عراقي و ساير اقشار، در مقابل سلطه و خشونت دولت بعثي مقاومت کرده و در اين راه هزينه‌هاي زيادي پرداخته‌اند، پس از سقوط دولت صدام حسين نيز کردها با همپيماني شيعيان در ساختار قدرت، دولت عراق مشارکتي جدي داشته‌اند. ضمن آنکه مردم کرد در عراق همواره افراط‌گرايي مذهبي القاعده و جريان‌هاي بعثي را به‌عنوان چالش جدي در نظر داشته‌اند. در ماه‌هاي اخير براي اجراي برخي از موارد قانون اساسي ميان کردها و نخست‌وزير عراق آقاي نوري مالکي مباحثي شکل گرفته است که هيچ نسبت و ارتباطي با درگيري‌هاي اخير گروه‌هاي تندرو با ارتش عراق ندارد، لذا يادداشت مورخ روزنامه کيهان بدون توجه به اين واقعيت‌هاي با اهميت، درگيري‌هاي اخير را به درگيري کردي- سني تأويل و تفسير نموده است.چنانچه منظور از يادداشت روز آن روزنامه وزين درگير‌هاي اخير عراق است انتخاب عنوان آن (چند و چون درگيري‌هاي کردي- سني عراق) چندان تناسب ندارد چرا که بسيار مشخص است که درگيري‌هاي اخير بين کردها و سني‌ها نيست بلکه بين عشاير عرب سني و نيروهاي ارتش عراق است و کردها به هيچ‌وجه در اين درگيري‌ها دخالت ندارند. از آنجا که عنوان يادداشت به درستي انتخاب نشده طبعاً در متن آن نيز اطلاعات غيرمستندي ارائه شده است. لازم به يادآوري است که آن‌طور که نويسنده محترم يادداشت نوشته‌اند درگيري‌هاي اخير عراق منحصراً در مناطق مشترک سني- کردي نبوده است بلکه در ساير مناطق عراق از جمله در حوزه ترکمن‌هاي شيعه نيز بوده است. در ادامه يادداشت بدون آنکه هيچ اشاره‌اي به زمينه‌هاي بروز اعتراضات مردمي در مناطق مورد مناقشه بشود به توصيف وزن‌کشي نيروهاي دو طرف پرداخته شده و کردها و سني‌ها را در يکطرف و در طرف ديگر قدرت 400 هزار نفري نظامي دولت بغداد قرار داده شده است.
مشخص نيست که نهايتاً اين کردها و سني‌ها هستند که با يکديگر درگيرند يا کردها و سني‌ها در يک طرف و قدرت چهارصد هزار نفري نظامي دولت بغداد به اذعان نويسنده در يکطرف. بدون شک قدرت پرتوان نظامي مورد ادعاي نويسنده محترم، دليل بر حقانيت موضع اين قدرت نظامي در برخورد با مناقشات سياسي و درگيري‌هاي داخلي نيست چرا که قانون اساسي عراق، ارتش را از دخالت در درگيري‌هاي داخلي و سياست صراحتاً منع کرده است و همين رويه قدرت‌طلبي ماجراجويانه نظامي رژيم بعث سابق و صدام بود که علي‌رغم قدرت و توانمندي نظامي غيرقابل مقايسه با ارتش 400 هزار نفري کنوني، خسارات جبران‌ناپذيري به مردم مظلوم عراق به ويژه کردها و شيعيان و همسايگان عراق و به ويژه مردم مظلوم ايران وارد کرد. در جاي ديگري از يادداشت آورده شده:«کردها حضور در کابينه مالکي را به تعليق درآورده‌اند و نمايندگان آنان نيز پارلمان عراق را ترک کرده‌اند و عملاً همپيماني خود با دولت مرکزي را نقض کرده‌اند و از آنطرف القاعده در بيانيه‌اي رسمي تشکيل يک امارت اسلامي در مناطق سني‌نشين عراق و سوريه را اعلام کرده است.»
بالاخره نويسنده مشخص نمي‌کند چگونه مي‌تواند در حاليکه کردها و عرب‌هاي سني که نويسنده به ناحق القاعده را نماينده و نماد آنها مي‌داند و با استدلال ايشان بالطبع بر ضد دولت مرکزي هماهنگ با هم عمل مي‌کنند. کجا و چگونه باهم درگير هستند؟ کساني که اوضاع سياسي عراق را دنبال مي‌کنند مي‌دانند که القاعده نماينده اعراب سني در عراق نيست و نيز اختلافات کردها با دولت مالکي ارتباطي به مناقشات اخير ندارد بلکه به اختلافات اساسي در خصوص چگونگي عملکرد انحصارطلبانه دولت مالکي و خودداري او از اجراي توافقات امضا شده مبني بر شراکت واقعي همه جناح‌هاي سياسي در عراق و همچنين خودداري او از اجراي کامل بندهاي مهمي از قانون اساسي عراق همانند بند 140 قانون اساسي که راه حل سياسي و ساز کار دمکراتيکي را مبتني بر آراي مردم براي حل صلح‌آميز اختلافات در مناطق مورد مناقشه، پيش‌بيني کرده است، برمي‌گردد. بدون شک بحث و ريشه‌يابي اختلافات داخلي عراق مجالي بسيار بيش از اين مي‌طلبد و هدف از اين نوشته اين است که نشان دهد نگاه و قضاوت جانبدارانه و يکطرفه از يک گروه و در اينجا طرفداري نويسنده يادداشت از دولت مالکي لزوماً حتي نمي‌تواند به نفع شيعيان عراق نيز باشد کما اينکه موضع حضرت آيت‌الله سيستاني مرجع عالي تقليد شيعيان و تأثيرگذارترين رهبر ديني در عراق همواره پرهيز از هرگونه خشونت و درگيري و نيز بازگشت به قانون است با اين همه بسيار جاي اميدواريست که همپيماني کردها و شيعيان با توجه به سابقه مظلوميت مشترک و نيز سابقه همکاري ديرينه و مبارزاتي مشترکشان بر عليه نظام بعثي سابق، و نيز گروه‌هايي از اهل تسنن که سالها عليه نظام ديکتاتوري بعثي مبارزه کرده‌اند همچنان پابرجاست.
با احترام
ناظم دباغ
توضيحات کيهان:
1- پاسخ نماينده محترم حکومت اقليم کردستان عراق در جمهوري اسلامي به تنهايي نشان‌دهنده اهميت موضوعي است که در يادداشت هفتم ارديبهشت ماه، اين روزنامه به آن پرداخته و حساس بودن مسئله را نيز به خوبي بيان مي‌کند. از اين رو پاسخ جناب«ناظم دباغ» شايسته توجه و تقدير ويژه است.
2- همانطوري که در بخش‌هاي مختلف پاسخ نمايندگي اقليم کردستان عراق آمده است عزت عراق و بخش‌هاي مختلف ملت آن و افتخاراتي که طي حدود 10 سال گذشته بدست آورده‌اند همه مرهون همدلي بخش‌هاي مختلف از جمله شيعيان، کردها و سني‌ها بوده است و از اين پس نيز بدون اين همکاري، طوايف عراق نمي‌توانند به اهداف خود برسند.
3- درگيري‌هاي دو هفته اخيرعمدتا در مناطق مشترک سني و کرد عراق بوده و در نامه آقاي دباغ هم به نقطه ديگري اشاره نشده است. اين درگيري‌ها مربوط به دو طايفه ياد شده مي‌باشد و گسترش حضور پيشمرگان مسلح کرد در مناطق مورد اختلاف که در خبرگزاري‌هاي مختلف منعکس گرديد، معنايي غير از آنچه در يادداشت هفتم ارديبهشت ماه آمد، ندارد.
4- اقدام مشترک بعثي‌ها و عناصر القاعده- که اين دو همانطور که آقاي دباغ هم به درستي به آن اشاره کرده نماد و يا نماينده اهل سنت عراق نيستند- عليه نيروهاي نظامي عراق در زماني صورت گرفته است که وزراي کرد و نمايندگان کرد پارلمان، دولت نوري مالکي و مجلس عراق را ترک کرده و عضويت خود را به حالت تعليق درآورده‌اند. نويسنده نگفته که اين ناشي از توافق رسمي ميان القاعده، بعثي‌ها و حکومت اقليم بوده است؛ اما تصريح کرده که اين اقدام به معناي زير پا گذاشتن توافق اوليه کردها، سني‌ها و شيعيان است. که اين واقعيت داشته و از اين رو به همان ميزان که همزماني خروج وزراي کرد و درگيري‌ نيروهاي بعثي و القاعده در حويجه، موصل، ديالي و... سوال‌برانگيز است، درگيري کردي سني در کرکوک و... هم ترديدبرانگيز مي‌باشد و تحليلگر سياسي حق دارد آن را محصول تصادف نداند و البته توطئه دست‌هايي که به هيچ يک ازگروه‌هاي ياد شده تعلق خاطر ندارند نيز يکي از احتمالات است.
5- ارتش در هر کشور حق دخالت در امور سياسي و اختلافات مذهبي و قومي ندارد ولي آنگاه که درگيري دو قوم، امنيت ملي، وحدت ملي و تماميت ارضي کشور را به خطر بياندازد، ارتش نمي‌تواند تماشاچي باشد. دولت نوري مالکي فارغ از سليقه و سياست، دولت قانوني عراق است که ازپشتوانه کافي حقوقي بهره‌مند بوده و حق اعمال حاکميت ملي در بخش‌هاي مختلف سرزمين عراق را دارد و اختلافات قومي نمي‌تواند ناقض اين حق باشد. البته در کشورها اقوام و طوايف بايد حضور موثر در حق حاکميت داشته و حکومت بدون تبعيض در خدمت آنان باشد. متاسفانه در مناقشات اخير، دولت براي حفظ وحدت و امنيت کشور ناگزير به اتخاذ سياست‌هاي قاطع‌تر است و اين مي‌تواند همانگونه که در نامه آقاي ناظم دباغ آمد به «انحصارطلبي» تعبير شود.
6- ما نيز ترديد نداريم که «هم‌پيماني کردها و شيعيان با توجه به سابقه مظلوميت مشترک و نيز سابقه همکاري ديرينه و مبارزاتي مشترکشان بر عليه نظام بعثي سابق و نيز اهل تسنن همچنان پابرجاست.»

 


مراسم اين هفته نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله امامي کاشاني در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
در اين مراسم که از ساعت 45/11 آغاز مي‌شود وزير آموزش و پرورش به مناسبت 12 ارديبهشت سالروز شهادت استاد مطهري و هفته معلم سخنراني خواهد کرد. در ادامه مراسم، نماز جمعه به امامت آيت‌الله امامي کاشاني اقامه خواهد شد.

 


مشاور خاتمي مي‌گويد با توجه به شناختي که از وي دارد، خاتمي کانديدا نمي‌شود.
صادق خرازي در خصوص اجماع اصلاح‌طلبان گفت: مشکل اصلي اصلاح‌طلبان اين است که رهبري اصلاح‌طلبي هنوز نتوانسته است که به موقعيت استراتژيک خودش پي ببرد و بتواند همه جريان‌ها و نحله‌هاي اصلاح‌طلبي را دور خودش جمع کند. وي در مصاحبه با تسنيم در مورد حضور خاتمي در انتخابات اظهار داشت: خاتمي در انتخابات شرکت نمي‌کند و دلايل خودش را هم قبلا اعلام کرده است.
مشاور خاتمي در پاسخ به اين سؤال که برخي از اعضاي حزب مشارکت از کانديداتوري خاتمي مي‌گويند، تصريح کرد: آنها علاقه خودشان را گفته‌اند، با توجه به شناختي که از خاتمي و مسائل کشور دارم، بعيد مي‌دانم خاتمي به تصميمي برسد که در انتخابات حضور يابد.
خرازي در خصوص مکانيزم اصلاح‌طلبان براي رسيدن به اجماع گفت: آنچه که در اين مجموعه مهم است، اين است که بزرگان اصلاح‌طلب هنوز نتوانستند به يک جمع‌بندي برسند و اميدوارم در روزهاي آينده به آن جمع‌بندي برسند و بتوانند کسي را معرفي کنند

 


وزير دفاع آمريكا اعلام كرد: نمي‌داند سياست فعلي دولت متبوع وي آيا مي‌تواند باعث مهار برنامه هسته‌اي ايران شود يا نه.
به گزارش «نشنال ريويو آن‌لاين»، هيگل در يكي از پايگاه‌هاي هوايي آمريكا در جنوب غرب آسيا به خبرنگاران گفت: نمي‌دانم تلاش‌هايي كه براي برخورد با ايران- از جمله تحريم‌هاي اقتصادي- صورت مي‌گيرد باعث تغيير نگرش ايراني‌ها درباره دستيابي به تسليحات هسته‌اي يا آن چيزي كه ما تصور مي‌كنيم هدف آنهاست، خواهد شد يا خير.
نشنال ريويو به نقل از گزارش ماه گذشته روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، هرچند ايران در حال حاضر با شديدترين تحريم‌ها در طول تاريخ مواجه است اما، كارشناسان مي‌گويند، اين كشور با استفاده از تركيبي از تاكتيك‌هاي هوشمندانه سياسي، و سرسختي توانسته است ايستادگي در برابر فشارها را سامان دهد.
همزمان عاموس يادلين رئيس سابق سازمان اطلاعات اسرائيل گفت: كه ايراني‌ها از يك سال پيش، از خط قرمز اسرائيل در مورد پرونده هسته‌اي عبور كرده و به اين خطوط اسرائيلي‌ها مي‌خندند.
روزنامه «يديعوت احرونوت» كه اين سخنان را منتشر كرده، نوشت: روند اعتراض‌ها در تل‌آويو عليه پرونده هسته‌اي ايران در حالي زياد مي‌شود كه ايران همچنان از پيشرفت برنامه‌هاي هسته‌اي خود خرسند است.
اين روزنامه صهيونيستي افزود: اعتماد اسرائيل به آمريكا نه تنها نسبت به پرونده هسته‌اي ايران، بلكه نسبت به بحران سوريه و تحولات آن خدشه‌دار شده است.
يديعوت احرونوت به نقل از محافل سياسي رژيم صهيونيستي نوشت: تل‌آويو در مورد وضع خطوط قرمز آمريكا براي پرونده هسته‌اي ايران با مشكل اعتمادسازي روبرو شده و اين مشكل براساس تجربه‌هايي است كه اسرائيل در اين زمينه در گذشته داشته است.
يديعوت احرونوت در پايان نوشت: اسرائيل در عصر حاضر نسبت به طرح‌هاي آمريكا در مورد رسم خطوط ممنوعه براي پرونده هسته‌اي ايران، اعتماد ندارد.

 


يک عضو گروهک ملي- مذهبي از محافل فتنه‌گر و ضدانقلاب خواست انتخابات را براي خود ناموسي نکنند تا درصورت ناکامي دچار نااميدي و سرخوردگي نشوند.
مرتضي- ک (مقيم پاريس) ضمن نوشته‌اي در سايت جرس خاطرنشان کرد: فضاي سياسي همچنان براي غيرخودي‌ها مسدود است. يک ماه و نيم مانده تا انتخابات نه‌تنها هيچ شاهدي از تغيير اوضاع مشاهده نمي‌شود بلکه تهديدها عليه اصلاح‌طلبان سبز همچنان ادامه دارد؛ جديدترين گواهان، بازداشت رئيس شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان فارس است و اين اظهارنظر جديد خاتمي است که «آيا فردي که هم محدوديت زيادي براي صحبت کردن و اظهارنظر و سفر کردن دارد و در معرض انواع تهمت‌هاست، به سادگي اجازه مي‌دهند اوضاع به دست او سپرده شود؟»
وي مي‌نويسد: بحث‌هاي متأثر از نامزدي محتمل خاتمي و تقاضا براي حضور وي در بستري که انتخابات مهيا مي‌کند، البته نبايد انتخابات و نتيجه نهايي آن را براي سبزها به امري «ناموسي» مبدل سازد.
اين عضو فراري گروهک ملي- مذهبي که تبديل به مهره‌اي بي‌خاصيت در خارج کشور شده مي‌افزايد: قابل پيش‌بيني است که مستقل از بخش‌هايي از جامعه که همسو با حاکميت هستند و همراه با اقتدارگرايان حاکم يا متأثر از تبليغات رسانه‌هاي رسمي جمهوري اسلامي، برخي لايه‌هاي اجتماعي ديگر نيز به دلايل و علل گوناگون (از دريافت يارانه گرفته و هراس از محروم شدن از برخي مزايا و امتيازات دولتي، تا مشارکت در انتخابات مبتني بر محاسبه مرسوم «انتخاب ميان بد و بدتر» و يا حتي فعال شدن در انتخابات شوراها، که قرار است همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شود) در انتخابات شرکت کنند؛ اين مشارکت با مديريت و هدايت و تهييج و مهندسي سپاه و بسيج و ديگر نهادهاي همسو با مرکز ثقل قدرت، «حماسه سياسي» را متحقق خواهد ساخت.
مرتضي-ک در ادامه مي‌نويسد: حاميان و متقاضيان نامزدي آقاي خاتمي، به تعبيري لشکر 72 فرقه‌اند؛ اما اصلاح‌طلبان وفادار به جنبش سبز از زاويه توانمندسازي نيروهاي حامي جنبش سبز ورود سبز خاتمي را به انتظار نشستند. [اما] چيزي از اعتماد مخدوش شده به روند و کيفيت برگزاري انتخابات در ايران، اعاده و ترميم نشده؛ «قهر» و بن‌بست در فضاي سياسي ادامه دارد. کسي از ناظران آگاه در داخل و خارج از کشور، بازي با مفهوم انتخابات را جدي نخواهد گرفت؛ آن هم در هنگامه‌اي که حاکمان تماميت‌خواه همچنان بر طبل انسداد سياسي مي‌کوبند.
وي سرانجام نوشته است: در چنين بستر و فضايي، و با ملاحظاتي که به اجمال آمد، «ناموسي کردن انتخابات» و نتيجه‌ آن، و محدود کردن سياست‌ورزي به حضور در انتخابات نمايشي و فرمايشي، خطايي نه‌چندان کوچک است؛ اشتباهي که نه‌تنها بذر نااميدي و انفعال مي‌پراکند، بلکه کنش‌ها را محدود به ميدان بازي مي‌کند که اقتدارگرايان ترسيم کرده‌اند.
يادآور مي‌شود اخيراً در اقدامي که موجب آبروي! بيشتر براي خاتمي است شماري از وابستگان به گروهک‌هاي ضدانقلاب (مقيم خارج کشور) از خاتمي دعوت کرده بودند در انتخابات نامزد شود. در ميان اين‌ اسامي از جمله نام محمد ارسي، بابک اميرخسروي، محسن حيدريان، عبدالعلي بازرگان و فرخ نگهدار ديده مي‌شود.
برخي خبرهاي موثق حاکي از آن است که عناصر ضدانقلاب و فتنه‌گران همسو با آنان با يقين درباره رد صلاحيت خاتمي، به وي براي نام‌نويسي فشار مي‌آورند و در واقع مايلند با هزينه کردن خاتمي براي آخرين بار و رقم زدن پايان عمر سياسي او، فرصت ايجاد تشنج را- به زعم خود- فراهم نمايند. اين طيف نفاق معامله مشابهي را با موسوي و کروبي انجام دادند و البته تودهني بزرگ و خوارکننده را از مردم متدين خوردند.

 


کنترل منطقه خاورميانه بعد از انقلاب در کشورهاي عربي از دست آمريکا خارج شده است.
روزنامه العرب چاپ لندن در تحليل اين مطلب نوشت: راهي که اوباما در تعامل با پرونده‌هاي بغرنج خاورميانه در پيش گرفته بر اساس وقايع پيش‌بيني نشده‌اي است که نقشي اساسي در تعامل با حکومت‌هاي تازه تأسيس که به تازگي در کشورهاي متأثر از بهار عربي به قدرت رسيده‌اند، دارد. اما او در پيمودن اين راه با دو مشکل اساسي روبه‌رو است؛ يکي، شکست سياست‌هاي رئيس‌جمهوري سابق، جورج دبليو بوش، براي دخالت در امور داخلي اين کشورها و تلاش براي تغيير سياست‌هاي آنها از طريق اعمال زور و ديگري ميل اوباما به خلاص شدن از خاورميانه و توجه فوري به آسياي دور که بيش از هر زماني به اين تغيير مسير احساس نياز مي‌کند.
تحليلگر اين روزنامه خاطرنشان مي‌کند: سياست خارجي آمريکا از کنش به واکنش تغيير پيدا کرده است. دليل آن نيز سياست‌هاي پيچيده ايران، مصر، سوريه، عراق، افغانستان و پاکستان است که بر اراده آمريکا تحميل شده است. بسياري بر اين اعتقادند که نظارت اوباما بر خاورميانه به پايين‌ترين حد خود پس از سقوط حکومت‌هاي هم پيمان آمريکا در اين منطقه رسيده است. با افزايش اعتراض‌ها در اين کشورها و تداوم تظاهرات عليه حکومت‌هاي جديد، واشنگتن بيش از هر زماني در تعامل با حکومت‌هاي نوپا منفعل و دستپاچه رفتار کرده است. با اين وجود آمريکا رفته‌رفته به اين درک نزديک مي‌شود که فرش از زير پاي او درحال کشيده شدن است و نظام چند قطبي‌اي که آمريکا بر آن تسلط داشت به سمت فروپاشي حرکت مي‌کند و مرکز ثقل بين‌المللي‌اي که پيش از اين آمريکا گمان مي‌کرد فقط در واشنگتن باشد به کشورهاي متعدد جهان درحال انتقال است. با اين‌حال اوباما همچنان اميدوار است که بتواند جلوي اين انتقال را از طريق همکاري با کشورهاي رو به رشد به جاي رقابت سياسي با آنها بگيرد و آمريکا همچنان به نقش رهبري خود ادامه دهد.
العرب تصريح کرد: اکنون اوباما با پرونده هسته‌اي ايران به عنوان يکي از حساس‌ترين پرونده‌هاي منطقه‌اي روبه‌رو است. شکست مذاکرات 5+1 با ايران نشان داد که حرکت ديپلماتيک آمريکا به دست‌اندازهاي سخت خود رسيده و مهار پرونده هسته‌اي ايران بيش از هر زماني سخت شده است.
نويسنده تأکيد مي‌کند: آمريکا تاکنون اعتراف کرده که تا اندازه‌اي در پيشبرد ديپلماسي خود شکست خورده است و لازم است براي انتقال خاورميانه به مرحله‌اي جديد که از اين مخاطرات دور باشد، تعاملات تازه‌اي را با ديگر کشورهاي فعال آغاز کند. براي همين است که مي‌بينيم اوباما چشمان خود را به روي جنگ ليبي و بعد از آن بحران سوريه بسته است.
العرب در پايان نوشت: علي‌رغم اين که ايالات متحده خود را در تنگناي سياسي شديدي در خاورميانه مي‌بيند و احساس مي‌کند با سختي‌هاي بسياري دست به گريبان است، همچنان نمي‌تواند به سادگي در ميراث سنگين سياست‌هاي شکست‌ خورده نيم قرن گذشته خود در خاورميانه تجديدنظر کند. آمريکا احساس مي‌کند که در درون جامعه عربي مشکلات بسياري براي حکومت‌ها براي حفظ هم‌پيماني با آمريکا وجود دارد و براي همين مصالح آمريکا را در خاورميانه در خطر مي‌بيند. به ويژه که يکي از دلايل اصلي انقلاب‌هاي عربي وجود همين هم‌پيماني‌هاي چشم و گوش بسته با آمريکا بود که طي دهه‌هاي گذشته در خاورميانه شکل گرفته بودند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10