(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20479

PDF نسخه

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در ديدار شاعران و ذاکران اهل‌بيت‌(ع) تاکيد فرمودند
شکستن حريم زن گناه نابخشودني غرب است
چشم به راه سپيده
اخبار ادبی و هنری
مهمانپرست اقدام تروریستی میدان مرجه دمشق را محکوم کرد
حجت الاسلام محمدي گلپايگاني: بنده که اين چند دوره در خدمت مقام معظم رهبري بودم
نمي‌دانستم ايشان به چه کسي راي داده‌اند
صالحی: آماده میزبانی نشست چهارجانبه در خصوص سوریه هستیم
دادستان كل كشور از زندان وارتاشن ارمنستان بازديد كرد
هشدار وزیر جنگ رژيم اسرائیل به مقامات سابق درباره هرگونه اظهارنظر درباره ایران
راز قطعنامه (چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی)
پنجمین جلسه دادگاه پرونده کهریزک برگزار شد
انتقاد نماینده مجلس از ترویج ناهنجاری توسط صدا و سیما
مشهدالرضا و قم در شب میلاد حضرت زهرا(س) نورباران شدند
برگزاری نخستین یادواره سردار شهید عبدالحسین برونسی و شهدای کارگری در نیشابور
بافت 5 روزه تابلو فرش یادمان شهدا در شهر کرد
ذوب‌آهن اصفهان ریل تولید می‌کند
معاون وزیر نیرو: ایران در تولید برق رتبه چهاردهم دنیاست
همایش بین‌المللی روز ملی خلیج فارس در کیش برگزار شد
پرداخت 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به پرورش‌دهندگان آبزیان
صادرات نهنج گل نسترن به کشورهای اروپایی
رئیس سازمان ثبت احوال کشور: بیش از 6 میلیون نفر از ایرانیان سادات بنی زهرا(س)هستند
فعالیت 64 پردیس دانشگاهی ویژه فرهنگیان در کشور
نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی در شیراز گشایش یافت
   


استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره): دموکراسی در اسلام یعنی «انسانیت» رها شده (به حرکت و جوشش درآمده) و در غرب یعنی «حیوانیت» رها شده. بنابراین آزادی در قاموس اسلام جنبه انسانی دارد و در غرب جنبه حیوانی.

 


در خجسته سالروز ولادت باسعادت بانوي برگزيده دو‌عالم حضرت صديقه کبري سلام‌الله عليها و فرزند برومندش امام خميني کبير (ره)، فضاي حسينيه امام خميني (ره) مملو از عطر دل‌انگيز فضايل و مناقب فاطمي شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار که با حضور جمعي از شاعران و ذاکرين اهل بيت عليهم السلام برپا شد با تبريک روز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله عليها و گراميداشت اين روز با تولد امام خميني(ره)، مديحه‌سرايي را شيوه‌اي هنرمندانه براي معرفت‌افزايي، اميدآفريني و جوشاندن عواطف در دل‌هاي مردم دانستند و با انتقاد از نگاه غرب به مسأله زن تأکيد کردند: نگاه اسلام و قرآن به حقوق اجتماعي و فردي زن و مرد، منطقي‌ترين، متين‌ترين و عملي‌ترين نگاه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي وجود استعدادهاي درخشان و دل‌هاي مشتاق در ميان مداحان جوان و همچنين پيشکسوت در جهت گسترش توسل و اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت را يک فرصت ارزشمند و نعمت بزرگ و برکت عام براي کشور دانستند و افزودند: شأن مداح و ستايشگر اهل‌‌بيت عليهم السلام، برانگيختن عواطف و سپس هدايت کردن اين عواطف به سمت خرد و انديشه است و در طول تاريخ نيز همين قرار گرفتن عواطف در کنار عقل و خرد و استدلال، مايه حفظِ معنويت، دين و اخلاق بوده است.
ايشان خاطرنشان کردند: انتخاب شعر و لحن و شيوه اجرا از سوي مداح بايد در راستاي افزايش معرفت و عمق بخشيدن به هدايت مردم و دانايي‌هاي آنها از دين و راه زندگي باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تأثير عميق و زياد اجراي شايسته يک قصيده يا غزل در انتقال معارف ديني، تأکيد کردند: از اين فرصت بايد به درستي استفاده کرد و نبايد با انتخاب اشعار بدون محتوا يا داراي نکات ضعيف و غلط و يا اجراي نامناسب و خارج از حدود شرعي، اين فرصت مغتنم را ضايع کرد.
ايشان ناديده گرفتن نيازهاي ضروري مردم و تحولات مهم روز در شعر و مداحي را يکي از مصاديق ضايع کردن فرصت‌ها خواندند و افزودند: در دوران دفاع مقدس، شاعران و مداحان با دقت و توجه به نياز روز کشور، آن حماسه و جهاد پرشور عملي را به‌خوبي پشتيباني کردند و با ارائه آثار کم‌نظير و عميق به وظيفه خود عمل کردند.
استفاده از قريحه خدادادي شعر و ترکيب آن با مداحي در خدمت «اختلاف‌افکني» و «تحريک عصبيت‌هاي مذهبي»، نکته ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي از آن به عنوان يکي از مصاديق بارز ضايع کردن فرصت شعر و ستايشگري ياد کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به گسترش وسايل ارتباطي و استفاده از رفتارهاي نابخردانه در مسير اختلافات مذهبي تصريح کردند: امروز اختلاف‌افکني و تحريک تعصبات مذهبي اقدامي نادرست و به دور از مصلحت است، همان‌طور که در زمان ائمه معصومين عليهم السلام نيز آن بزرگواران، مانع چنين رفتارهايي مي‌شدند.رهبر انقلاب اسلامي همچنين دامن زدن به اختلافات داخلي را نيز يک نمونه ديگر ضايع کردن فرصت‌ها دانستند و افزودند: سال جاري به نام «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» نام‌گذاري شده است و حماسه با عقل، هدايت و با ايمان پشتيباني مي‌شود و بايد از دل بجوشد و يک مقوله دستوري و بخشنامه‌اي نيست.
ايشان لازمه حماسه‌آفريني را وجود فضاي اميد، حسن‌ظن و خوش‌بيني به چشم‌اندازهاي قطعي و يقيني پيش روي کشور خواندند و خاطرنشان کردند: با ايجاد ترديد در ذهن مردم و تزريق يأس و نااميدي به دل‌ها و دعوت به انزوا، تنبلي و بيکاري، حماسه ايجاد نمي‌شود. رهبر انقلاب تصريح کردند: حرکت مداوم و جهادگونه که نياز هر کشور و هر تمدني براي پيشرفت است، از مسير نشاط، شوق و اميد مي‌گذرد و در اين زمينه نقش شاعران و مداحان در معرفت‌افزايي و پراکندن بذرهاي حکمت، اميد و عقيده راسخ، برجسته است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به توجه مردم و مستمعان به رفتارها و اخلاقيات گويندگان مذهبي در عين توجه به شعر و اجراي آنها، نيز اشاره و تصريح کردند: هرچه مبلغان ديني و مداحان از لحاظ تقوا، اخلاق، عفت، تدين و پاکي دل و زبان، نمود تحسين‌آور بيشتري داشته باشند، در ايفاي مؤثر شأن مداحي و استفاده از اين فرصت براي اثرگذاري بر دل‌ها و معرفت‌افزايي توفيق بيشتري خواهند داشت.
دومين نکته‌اي که رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار به آن اشاره کردند ضرورت تکريم جايگاه زن بود.
ايشان با انتقاد از سياست‌هاي غرب در مواجهه با مسأله زن افزودند: حرکتي که تمدن مادي غرب در مواجهه با موضوع زن انجام داد گناه بزرگ و نابخشودني است که عوارض آن به هيچ عنوان قابل جبران نيست.
رهبر انقلاب اسلامي مظاهر تمدن غرب در ارتباط با مسأله زن را جلوه‌گري، فراهم کردن زمينه لذ‌ت‌جويي مردان و شکسته شدن حريم زنان برشمردند که غرب از آن به عنوان آزادي و از نقطه مقابل آن با عنوان اسارت تعبير مي‌کند.
ايشان با تأکيد بر اينکه نتيجه چنين نگاهي به زن، ويراني کانون خانواده بوده است، افزودند: وقتي در جامعه‌اي بنيان خانواده متزلزل شد مشکلات آن جامعه نهادينه مي‌شود و تمدن غربي با قوانين خباثت‌آميز جنسي که اجرا کرده است چه بخواهد و چه نخواهد محکوم به شکست و سقوط است.
رهبر انقلاب زوال تمدن‌ها را مانند سر برآوردن آن، امري تدريجي دانستند که در مورد تمدن غرب در حال وقوع است.
رهبر انقلاب در ادامه با تبيين نگاه قرآني و توجه ويژه اسلام به جايگاه زن، اين نگاه را منطقي‌ترين، متين‌ترين و عملي‌ترين نگاه دانستند و خاطرنشان کردند: نزد خداي متعال ميان زن و مرد در طي مراحل معنوي و برخورداري از حقوق اجتماعي و فردي هيچ تفاوتي نيست، البته براساس طبيعت انساني از امتيازات متفاوتي برخوردارند.
ايشان با برشمردن برخي امتيازات انحصاري زنان از جمله خانه‌داري، فرزندآوري، اهتمام به حفظ محيط خانواده، انس خانوادگي و پرورش و تربيت فرزندان تأکيد کردند: خانه‌داري و فرزندآوري مجاهدتي بزرگ و هنر زنانه است که توأم با صبر، عاطفه و احساسات مي‌باشد و اگر توجه لازم به آن صورت پذيرد، پيشرفت يک جامعه تضمين خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنان خود، ضرورت احترام و تکريم زن را يادآور شدند و افزودند: لازم است رفتار با زنان، احترام‌آميز، محبت‌آميز و همراه با نجابت و عفت باشد.
در ابتداي اين ديدار، تعدادي از مداحان اهل بيت عليهم السلام سروده‌هايي را در بيان شأن و عظمت دختر گرامي پيامبر اسلام قرائت کردند.

 


SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده‌اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروايي است که به تو زده‌اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي‌دانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي‌خوانند، ظهورت را از خدا مي‌طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي‌شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي‌گزند با تعجب مي‌گويند که تو را پيش از اين هم ديده‌اند. و راست مي‌گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي، جمعه که از راه مي‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي‌دهند و قرار ازکف مي‌نهند و قافله دل‌هاي بي‌قرار روي به قبله مي‌کنند و آمدنت را به انتظار مي‌نشينند...
و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه‌اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي‌کنيم.
فرياد شوق
عکس تو را به صفحه پندار مي‌کشم
عمري بود که حسرت ديدار مي‌کشم
بر صفحه سياه خيالم جمال توست
يا ماه را به لوح شب تار مي‌کشم
تا نقش بارگاه تو افتد به ديده‌ام
گردن به حسرت، از پس ديوار مي‌کشم
با هر نفس که مي‌گذرد در فراق تو
آه از خلال سينه تب‌دار مي‌کشم
جويم اگر به رهگذري، خاک پاي تو
چون سرمه‌اي به ديده خونبار مي‌کشم
لذت برم به راه تو اي گل ز نيشها
نوش است اگر که منت صد خار مي‌کشم
صحبت بدون ياد تو لذت نمي‌دهد
زين روي، پا ز مجلس اغيار مي‌کشم
يک بار اگر نگاه محبت به من کني
فرياد شوق از دل، صد بار مي‌کشم
بودم پي ‌گناه و تو چون سايه بر سرم
عمري بود خجالت اين کار مي‌کشم
جاي گنه به دوش دلم کي بود حسان
تا بار حسرت و غم دلدار مي‌کشم
حبيب چايچيان «حسان»
* * *
حضرت حاضر
اي حضرت حاضري که ناپيدايي
غايب شده از زشتي و نازيبايي
شرمنده که جاي آمدن مي‌گوئيم
آقا! تو چه وقت پيش ما مي‌آيي؟
* * *
عمر جاودان
اي جمالت بهشت جان، مهدي
روي از ما مکن نهان، مهدي
ما به عشق تو زنده‌ايم آقا!
ياد تو عمر جاودان مهدي
* * *
تک‌سوار
گفتند که تک‌سوارمان در راه است
از اول صبح چشممان بر راه است
از يازدهم، دوازده قرن گذشت
با ساعت تو چقدر ديگر راه است؟
* * *
يک گل
مدعي گويد که با يک گل نمي‌گردد بهار
من گلي دارم که دنيا را گلستان مي‌کند
* * *
هزاره چندم؟!
تا کي به شکل خاطره‌اي گم ببينمت
در عطر سيب و مزه گندم ببينمت
من آن هميشه چشم به راهم به من بگو
يک جمعه در هزاره چندم ببينمت؟

 


رسوایی‌های پی در پی شبکه الجزیره قطر
رسوایی‌های اخیر شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در حمایت از مخالفان سوری موجب کاهش شدید مخاطب‌های این شبکه و استعفای یکی از مجری‌های آن شد.
منابع خبری گزارش دادند: خانم «ایمان عیاد» گوینده فلسطینی اخبار در شبکه الجزیره از این شبکه استعفا داد و پس از استعفای خود گفت: «وجدانم اجازه نمی‌دهد در رسانه‌ای کار کنم که سهم به سزایی در ریختن خون مردم عرب داشته است.» از آغاز بیداری اسلامی تاکنون گویندگان سرشناس متعددی از کانال‌های خبری الجزیره و العربیه بخاطر مواضع غیرانسانی و فتنه‌افکنانه آنها در کشورهای عربی استعفا دادند و جذب شبکه‌های خبری معتدل شدند و یا اقدام به راه‌اندازی شبکه خبری مستقل کردند.
در همین حال به تازگی پژوهشی آماری در دانشگاه «نورث وسترن» آمریکا درباره شبکه «الجزیره» انجام شده است. این پژوهش در نتایج خود اعلام کرد که از زمان شروع خیزش‌های مردمی در کشورهای عربی نسبت بینندگان «الجزیره» در بحرین به چهار درصد، در تونس به 9 درصد و در مصر به 20 درصد تنزل یافته است. پژوهش علمی مذکور در طول چهار ماه و با شرکت بیش از 10 هزار نفر از 10 کشور عربی از جمله: مصر، قطر، تونس، بحرین، لبنان، سعودی، اردن، و امارات انجام شده است.
همچنین یک بازیگر و هنرمند سوری که پدرش یک ماه قبل در شهر حلب سوریه ربوده شده، تهدید کرد در صورت اثبات دست داشتن «فیصل قاسم» مجری شبکه «الجزیره» قطر، او را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند. به گزارش العالم، خانم «رغده» در یک فایل صوتی گفت: رابطه فیصل قاسم با پدرم چیست؟ چرا این همه به خانواده‌ام اهتمام می‌ورزد. رغده مدتی قبل پیشنهاد شبکه الجزیره قطر برای میانجی‌گری نزد مخالفان مسلح به منظور آزادی پدرش را رد کرد. این هنرمند سوری افزود که پدرش همچنان گروگان گروه‌‌های تروریستی در سوریه است، و هیچ خبری از پدرش در دست نیست. وی ادامه داد: پدرم را مانند تمام کشته‌شدگان جنگ کنونی در سوریه، شهید حساب می‌کنم. اقدام باندهای مسلح در ربودن پدر پیرم تغییری در وفاداری من به وطن، رهبری آن و ارتش سوریه ایجاد نمی‌کند؛ و به پیروزی سوریه و ثبات مواضع کشورم ایمان دارم. رغده خاطرنشان کرد: پدرم بیمار بود،‌ لذا اینکه ربایندگان عکس‌های وی را بدون فیلم پخش کردند نشان می‌‌دهد حرف‌هایی که به پدرم نسبت داده شده، نادرست است. شبکه الجزیره قطر با آغاز بحران و جنگ در سوریه همواره ارتباطی نزدیک و هماهنگ با گروه‌های مسلح و تروریستی و سران آنها داشته و به شدت از جنگ در سوریه جهت براندازی نظام این کشور حمایت کرده است. اطلاع‌رسانی این شبکه از انفجارهای تروریستی در مناطق مختلف سوریه قبل از وقوع آنها، بارها باعث رسوایی این شبکه و افشای ارتباط آن با گروه‌های تروریستی شده است.
توقف ساخت مستندی صهیونیستی
با تحریم گسترده فلسطینیان
در پی کناره‌گیری فیلمبرداران فلسطینی که متوجه اهداف شوم ساخت مستند «24 ساعت در قدس» شدند ساخت این مستند صهیونیستی متوقف شد.
به گزارش فارس به نقل از المنار، «24 ساعت در قدس» عنوان یک مستند آلمانی است که هر چند در ابتدای ساخت آن در سپتامبر گذشته با عنوان اهمیت قدس مورد توجه فلسطینی‌ها قرار گرفت اما پس از مدتی پیام ویژه آن مشخص شد.
بنابر این گزارش، برخی فیلمبرداران این مستند که فلسطینی بوده‌اند پس از توجه به پیام ویژه این مستند که همانا تلاش برای نشان دادن بیت‌المقدس به عنوان «شهر یکپارچه اسرائیلی» است از این کار کناره‌گیری کرده‌اند.
بیش از 20 فیلمبردار فلسطینی این مستند عظیم پس از آنکه متوجه پیام ویژه آن و به خصوص حضور شرکت‌های اسرائیلی «اسرائیلی پروداکو 24 کامونیکیشن» و حمایت شهرداری صهیونیستی قدس و صندوق اسرائیلی حمایت از تلویزیون و سینمای قدس شدند از این کار کنار کشیده و عملا ساخت آن را به تعطیلی کشانده‌اند.
این اقدام فیلمبرداران فلسطینی در تحریم این مستند و همچنین تحریم دیگر فعالان فلسطینی باعث شده است تا «توماس کوفوس» تهیه‌کننده آلمانی این مستند که در هفته گذشته به دنبال ادامه کار خود بوده است با مشکل روبرو شود و تصمیم بگیرد که به تمامی راش‌های گرفته خود اکتفا کند.
این تحریم گسترده هنری علیه یک اقدام در راستای همزیستی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان سازش‌کار آزادیبخش فلسطینی در بیانیه‌ای از ساخت این فیلم حمایت کرده و مدعی شده است که این مستند به دنبال ارائه تصویری از مصائب مردم فلسطین است.
بنابر این گزارش، توماس کوفوس تهیه‌کننده این مستند در عین اینکه از توقف کار خود عصبانی بود مدعی شده است که قصد داشته فیلمی همچو فیلم «برلین 24» تولید 2008 را که به بررسی روزمرگی دو بخش غربی و شرقی برلین می‌پردازد تولید کند اما دو بخش برلین کجا و دو بخش شرقی و غربی بیت‌المقدس که همچنان از اشغال رنج می‌برد کجا؟
برنده اسکار
در بیمارستان روانی بستری شد
یک بازیگر هالیوودی در بیمارستان روانی بستری شد.
به گزارش منابع خبری، کاترین زتاجونز بازیگر انگلیسی هالیوود در اثر ابتلا به اختلال دوقطبی برای دومین بار در تیمارستان بستری شده است. او به نوع دوم این بیماری روانی مبتلا است. این بیماری نوعی افسردگی همراه با بروز رفتارهای آزاردهنده است. این بازیگر 43 ساله که دریافت جایزه اسکار هم در کارنامه‌اش ثبت شده، پیش از این در سال 2011 به دلیل فشار روانی ناشی از مرگ شوهرش در بیمارستان روانی بستری شده بود.
گفتنی است، بیماری‌های روانی در بین بازیگران هالیوودی شیوع گسترده‌ای دارد که دلیل این مسئله سبک زندگی ناسالم و بی‌بند و بار آن‌هاست.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام تروریستی در میدان مرجه دمشق که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم بی‌گناه سوریه شد را به شدت محکوم کرد.
رامین مهمانپرست، اقدام کور تروریستی در میدان مرجه دمشق را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم بی‌گناه سوریه گردید، به شدت محکوم نمود و تاکید کرد: این حادثه یک بار دیگر چهره واقعی تروریست‌ها در سوریه را برای مردم این کشور و جهان آشکار ساخت.
وی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه و آرزوی سلامتی برای مجروحین؛ خاطرنشان کرد: مسئولیت این حوادث علاوه بر عاملان آن، متوجه برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که آشکارا به حمایت از تروریست‌ها و آشوبگران در سوریه می‌پردازند و با ارسال سلاح و تجهیزات تروریستی موجب کشتار بیشتر مردم این کشور می‌گردند.
مهمانپرست تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بشری و کلیه کشورهای طرفدار صلح و امنیت بین‌المللی می‌خواهد تا ضمن توجه به حوادث ناگوار تروریستی در سوریه، به مسئولیت انسانی خود در قبال جنایات تروریست‌ها در این کشور عمل نموده و از گسترش خشونت‌ها جلوگیری و راه حل سیاسی عبور از بحران را تشویق نمایند.

 


رئيس دفتر مقام معظم رهبري گفت: بنده که اين چند دوره در خدمت مقام معظم رهبري بودم، نمي‌دانستم که آقا به چه کسي راي داده بودند و اهل خانه‌شان هم نمي‌دانستند.
«حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني» رئيس دفتر مقام معظم رهبري در اولين اجلاس شوراهاي نواحي و مناطق مجالس و افتتاحيه مجتمع فرهنگي _ آموزشي محراب، با بيان اينکه انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي مورد بمباران توطئه‌هاي دشمنان بوده است، افزود: شب و روزي نيست که آنان نقشه‌هاي خطرناکي براي ما نکشند، اما با اين وجود اين کشتي در اين درياي پرتلاطم به راه خود ادامه مي‌دهد؛ به اوضاع جهان نگاه کنيد، اما در واقع چه شده است که اين کشتي همچنان به راه خود ادامه مي‌دهد، البته کشتيبان هم لايق است.
وي به بيداري اسلامي در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: نطق رساي مقام معظم رهبري در سالن اجلاس و در جمع علماي اسلامي که اکثريت آنها اهل سنت بودند، يک دستاورد بزرگي است؛ همه مزاياي مقام معظم رهبري يک طرف و قدرت بيان ايشان نيز يک طرف.
حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني با بيان اينکه امام خميني (ره) به گردن ما حق دارد، گفت: امام عزت از دست رفته‌مان را به ما بازگرداندند و ما روحانيون نيز در حال حاضر در اوج عزت قرار داريم.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري به انتخابات پيش رو اشاره کرد و گفت: ما طي چند روز آينده انتخابات سرنوشت سازي را در پيش داريم و هرکدام از شما ائمه جماعات نيز مورد اعتماد اهالي آن مسجد هستيد.
وي افزود: مقام معظم رهبري فرمودند؛ مراقب باشيد که 4 سال يا 8 سال سرنوشت اجرايي کشور را به دست چه کسي مي‌دهيد. البته جاي نگراني نيست و کشتيبان بيدار است و عنايات و هدايت خداوند هم به موقع انجام مي‌شود.
وي تاکيد کرد: بنده که اين چند دوره خدمت مقام معظم رهبري بوده‌ام، نمي دانستم که ايشان به چه کسي راي داده‌اند و اهل خانه‌شان هم نمي‌دانستند البته ممکن است کسي حدس بزند اما کسي از دل ايشان خبر ندارد و بارها نيز مقام معظم رهبري فرموده‌اند که بنده يک راي دارم و از آن هم هيچ کسي خبر ندارد.
«آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی» نیز در این اجلاس با بیان اینکه مسجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشته است، افزود: در روزنامه‌ها خواندم که در بحرین مساجد‌ شیعیان را خراب می‌کنند یعنی مسجد محل تجمع آنان است و این برکتی بزرگ است که باید از آن استفاده کرد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نظم و انضباط در اداره و نظام مسئله خوبی است و مسجد نیز مرکز مدیریت انسانها است.
وی ضمن تشکر و قدردانی از ریاست فعلی سازمان امور مساجد و ریاست قبلی این سازمان گفت: اشتباه است که در انقلاب گذشتگان را نادیده بگیریم و این مسئله از اشتباهاتی است که بعضی از سیاسیون انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که فقط خود آنان هستند که کار می‌کنند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است نوساناتی در مسیر زندگی پیش بیاید اما خداوند کمک می‌کند و عقیده شخصی‌ام این است که مسجد را دولتی نکنیم باید مسجد به مردم وابسته باشد.

 


وزیر امور خارجه از آمادگی ایران برای میزبانی از نشست چهارجانبه در خصوص بحران سوریه خبر داد.
علی اکبر صالحی در مصاحبه با المیادین با بیان اینکه از مصر برای برگزاری فوری نشست چهارجانبه بین ایران، مصر، ترکیه و عربستان دعوت کردیم افزود: ایران آمادگی میزبانی از این نشست را دارد.
وی افزود: ایران با برگزاری نشست چهارجانبه در خصوص بحران سوریه در کشور دیگری نیز موافق است.
وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با هیئتی از علمای لبنان نیز تأکید کرد: اختلاف بین مذاهب توطئه جدید دشمنان علیه مسلمانان است.
«شیخ‌احمد‌زین» رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان که در رأس هیئتی از این تجمع برای شرکت در اجلاس علما و بیداری اسلامی در تهران حضور دارد، در حاشیه این اجلاس در روز سه‌شنبه با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات و پیرامون تحولات لبنان و منطقه گفت‌وگو کرد.
شیخ احمد زین در این دیدار با اشاره به اینکه تجمع علمای مسلمین متشکل از علمای برجسته شیعه و سنی است، در جهت تقریب بین مذاهب اسلامی فعالیت می‌کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران میزبان خوبی برای این اجلاس بوده و قطعاٌ برگزاری اینگونه اجلاس‌ها به اتحاد بیشتر بین مسلمانان کمک خواهد کرد.
صالحی هم در این دیدار با تأکید بر اهمیت و نقش علما در هدایت مسلمانان و کنترل فضای کشورهای اسلامی گفت: متأسفانه برخی به دنبال ایجاد اختلافات طایفه‌ای و مذهبی بین مسلمانان هستند.
وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: علمای جهان اسلام باید برای ایجاد وحدت بین مسلمانان به منظور شکست توطئه‌های تفرقه‌آمیز دشمنان اسلام و همچنین حمایت از ملت مسلمان فلسطین تلاش گسترده‌ای انجام دهند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي در جريان سفر به ارمنستان از زندان وارتاشن بازديد كرد.
در ادامه سفرحجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور به کشور ارمنستان، وی به اتفاق هیئت همراه از زندان وارتاشن بازدید کرده و با مسئولان و یازده زنداني ایرانی محبوس در این زندان دیدار كرد.
دادستان کل کشور پس از شنیدن سخنان و درخواست‌های زندانیان، نکات لازم را جهت توجه بیشتر به رفع مشکلات به مسئولان زندان متذکر شد.
گفتني است، پس از پیگیری‌ سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، مقامات دادگستری جمهوری ارمنستان موافقت خود را با انتقال هفت نفر از زندانیان كشورمان اعلام کردند که مقرر است این اقدام طي روزهای آینده انجام شود.
سال گذشته نیز 23 نفر از زندانیان ایرانی برای گذراندن ادامه دوران محکومیت به ایران منتقل شدند.

 


به دنبال اظهارات رئیس سابق اطلاعات نظامی و نیز نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائيل درباره مسئله‌ هسته‌ای ایران، وزیر جنگ این رژيم از مقامات اسرائیلی خواست از سخن گفتن در این باره خودداری کند.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، «موشه یعالون» که از پایگاه هوایی «هاتزریم» بازدید می‌کرد، درباره اظهارنظرهای مقامات سابق اسرائيلی گفت: مردم سخن می‌گویند و نظرات خود را آزادانه بیان می‌کنند. خوشحال می‌شوم اگر افراد مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. ما نیازی به سخنانی نظیر آنچه نخست‌وزیر سابق گفته، نداریم.براساس این گزارش، «موشه یعالون»، رئيس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل گفته بود، ایران در حال حاضر از خط قرمز تولید سلاح هسته‌ای گذشته است. «ایهود اولمرت»، نخست وزیر سابق اسرائيل نیز در کنفرانس سالانه نیویورک گفته بود،‌«بنیامین نتانیاهو» درباره ماهیت تهدیدآمیز برنامه هسته‌ای ایران مبالغه می‌کند.این اظهارات در حالی بیان شده بود که نتانیاهو دوشنبه هفته جاری اعلام کرده بود ایران هنوز از خط قرمز اسرائیل عبور نکرده، اما در حال نزدیک شدن به این خط قرمز است.
با توجه به مجموعه این موضع‌گیری‌ها بود که یعالون گفت: کل مبحث ایران موضوع حساسی است و ترجیح می‌دهیم اظهارنظر در این باره در جای درست خود انجام شود.

 


کتاب «راز قطعنامه» جلد 48 از مجموعه نیمه پنهان یکی از چالش برانگیزترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان به تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان هدیه می‌شود. زیرا چاپ پاورقی آن در روزنامه کیهان از یک سو با اعتراض برخی از مدیران دخیل در پذیرش قطعنامه و از سویی دیگر با استقبال و حمایت گسترده مردم همراه بود. بدین سبب مؤلف کتاب پس از جمع‌بندی بازتاب افکار عمومی اقدام به جمع‌آوری اسناد متقن تاریخی بیشتری کرد تا کتاب حاضر علاوه بر مطالب چاپ شده در روزنامه، حاوی پاسخ‌هایی به برخی شبهات باشد.
اگر بپذیریم که هر جنگی آغاز و فرجامی دارد تنها پرسشی که باقی می‌ماند این است که در فاصله تصویب قعطنامه 598 در تیرماه 1366 در «سازمان ملل متحد» تا پذیرش آن توسط حضرت امام(ره)، که از آن به »جام زهر» یاد کردند چه کسانی نوشیدند تا برتری نظامی بر عراق در سال 1366 را وارونه و ضعیف جلوه دهند؟!
در پشت پرده چه اقداماتی رقم خورد که حضرت امام(ره) که با خطابه‌های عاشورایی خود مردم و رزمندگان را به دفاع و جهاد تا رفع فتنه دعوت می‌نمود، به ناگهان «جام زهر» می‌نوشد؟!
آیا به واقع آن همه عزم و توانی که رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس، با وجود تحریم‌ها و با کمترین امکانات از خود نشان داده بودند، به یکباره فروکش کرد و مدیران و کارگزاران سیاسی- اقتصادی و نظامی کشور را به این نتیجه رسانده بود که همانند جنگ تحمیلی، صلح تحمیلی را باید پذیرفت؟! یا اینکه دست‌هایی در کار بود تا...
نویسنده کتاب حاضر تلاش دارد تا پاسخ این سؤالات را از رهگذر رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با گردآوری اظهارنظرها و عملکرد افرادی که در آن دوران از حیات سیاسی- اجتماعی برخوردار بودند، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.
کتاب حاضر همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران توسط انتشارات کیهان در اختیار علاقه‌مندان مباحث تاریخی- سیاسی و عموم تاریخ‌پژوهان قرار گرفته است.

 


پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور مستشاران قضایی برگزار شد.
«ع - ح» از متهمان پرونده کهریزک پیش از ورود به دادگاه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: احتمال دارد دفاعیات من در این جلسه از دادگاه هم ادامه داشته باشد، همچنین در این جلسه نوبت «ح - ز – د» یکی دیگر از متهمان پرونده کهریزک است که از خود دفاع کند.
وی افزود: علی‌القاعده این متهم در دادگاه حضور پیدا نمی‌کند و وکیل وی از او دفاع خواهد کرد.
«ع-ح» در خصوص واکنش روح‌الامینی به اظهارات وی مبنی بر اینکه شاهدان روح‌الامینی حق شهادت ندارند، گفت: من گفتم فرزند ایشان در اغتشاشات بوده و عکس او هم در سایتها منتشر شده اما هیچوقت نگفتم که شاهدان وی حق شهادت ندارند.
در حالی که «س – م» متهم ردیف اول پرونده کهریزک پس از پایان جلسه پنجم دادگاه از رییس شعبه رسیدگی‌کننده به این پرونده درخواست کرد که ادامه جلسات رسیدگی به این پرونده به طور علنی برگزار شود، قاضی مدیر خراسانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد دادگاه تا آخرین جلسه غیر علنی برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ها، عبدالحسین روح‌الامینی یکی از شاکیان پرونده کهریزک نیز پس از جلسه پنجم دادگاه اظهار داشت: من 3 نفر از جمله پورمحمدی، محسنی اژه‌ای و دری نجف‌آبادی را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کردم اما اینکه آنها بپذیرند بیایند یا دادگاه این موضوع را قبول کند برعهده ما نیست.
گفتنی است، تاکنون پنج جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قضات بازداشتگاه کهریزک برگزار شده است و تاریخ برگزاری جلسه ششم این دادگاه 15 اردیبهشت اعلام شد.

 


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عملکرد صدا و سیما در ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش ایرنا محمد اسماعیل‌ سعیدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه صدا و سیما باید در حکم یک دانشگاه عمل کند افزود: جای تأسف است که برخی از ناهنجاری‌های موجود در جامعه مربوط به بدآموزی‌های برنامه‌های تلویزیونی است و مسئولان مربوطه باید در این زمینه نسبت به تهیه و تولید برنامه‌های موجود صرف‌نظر کنند.
وی گفت: رسانه ملی با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد باید بکوشد افکار عمومی رادر راستای نیل به آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی مدیریت کند.
سعیدی ادامه داد: در چند سال اخیر تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی در سریال‌های تلویزیونی به وضوح دیده می‌شود که این امر برخلاف رسالت اصلی و اسلامی این رسانه است.
وی با تأکید بر اینکه صدا و سیما باید شاخص‌های سبک زندگی اسلامی- ایرانی را که همواره مورد تأکید رهبری بوده را در تولیدات خود لحاظ کند افزود: برنامه‌سازان در رسانه ملی باید دست به آینده‌پژوهی زده و برنامه‌هایی تولید کنند که به ایرانیان چشم‌انداز پیش رو را بشناساند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: رسانه ملی با صرف هزینه‌های هنگفت اقدام به خرید سریال‌ها و فیلم‌های خارجی می‌کند در صورتی که بخش عمده‌ای از ادبیات داستانی کشور مورد غفلت واقع شده و کسی در فکر به تصویر کشیدن مفاخر اسلامی و ایرانی نیست.

 


در سالروز ولادت دخت نبی مکرم ام‌ابیها حضرت زهرا(س) شهر مشهدالرضا و آسمان قم مقدسه نورباران و چراغانی شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از مشهد، آستان ملائک‌نشین رضوی به این مناسبت چراغانی و مملو از حضور زائران دلداده‌ای بود که در این عید بزرگ دلشان را راهی بقیع کرده، چونان کبوتران در حرم منور رضوی ماوا گرفته و از خوان پرنعمت امام باکرامت خویش حضرت رضا(ع) بهره می‌گرفتند.
در آستانه این عید بزرگ خیابانهای مشهد نیز چراغانی شده و در گوشه و کنار شهر آیین جشن و سرور در مساجد، تکایا و منازل برپا بود.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با فرا رسیدن شب میلاد حضرت زهرا(س) به همت شهرداری قم آسمان این شهر نورباران شد و جشن سرور، این شهر کریمه اهل بیت را فرا گرفت.
پیش از این در شب عید سعید غدیر خم، شب میلاد حضرت معصومه(س)، ولادت با سعادت امام رضا(ع)، رونمایی از ضریح مطهر امام حسین(ع)، عید سعید فطر، ولادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار و ولادت حضرت مهدی(عج) آسمان شهر قم نورافشانی شده بود.
مردم قم در شب میلاد حضرت زهرا(س) با حضور در مراسم‌های جشن و شادی، فرا رسیدن روز زن و مادر را گرامی داشتند.
همچنین در بیوت مراجع تقلید نیز مراسم‌های ویژه‌ای برگزار شده و طی آن جمعی از طلاب علوم دینی ملبس به لباس روحانیت شدند.

 


نیشابور-خبرنگار کیهان:
نخستین یادواره سردار شهید عبدالحسین برونسی و شهدای کارگری شهرستان نیشابور همزمان با روز جهانی کار وکارگر برگزار شد.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) تقارن برگزاری یادواره شهید برونسی در ایام ولادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) و پیدا شدن پیکر این شهید در روز ولادت حضرت زهرا(س) را مرتبط با عشق و ارادت این شهید والامقام به حضرت زهرا(س) دانست.
سرتیپ غلامرضا احمدی به بیان خاطره‌ای از چگونگی عنایت حضرت زهرا(س) به این شهید والامقام در عبور دادن نیروها از میدان مین پرداخت و افزود: بچه‌های تخریب‌چی بعد از دو سه هفته کار مین‌زدایی معبری را باز کردند اما در شب عملیات معبر را گم کردند. وقتی مطلب را با فرمانده تیپ (شهید برونسی) در میان گذاشتند شهید برونسی متوسل به حضرت زهرا(س) شد و شروع به نماز خواندن کرد که در مکاشفه‌ای حضرت زهرا(س) مکان معبر را به وی نشان می‌دهند.
وی در ادامه به اهمیت نقش کار و کارگر در اسلام پرداخت و افزود: در طول تاریخ در دو جا ثبت شده که حضرت رسول(ص) بوسه بر دست دیگران زدند یکی دست دختر گرامیشان و دومی بوسه بر تاول دست کارگری که برای امرار معاش خانواده‌اش کار می‌کرد.
در ادامه این یادواره فاطمه برونسی دختر شهید برونسی به بیان ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری و بیان خاطراتی از این شهید والامقام پرداخت و گفت: دقت در حلال و حرام بودن نان و دقت در بیت‌المال از ویژگی‌های برجسته این شهید است.
او افزود: در دستگاه الهی کارگر و مهندس و عناوین اینچنینی مهم نیست بلکه آنچه مهم است تقواست و فرقی نمی‌کند بچه کجا باشی نمونه‌اش پدر حقیر که در روستا کارگر بود اما با تقوایی که داشت به مقام والای مددگیری و راهنمایی گرفتن از بهانه خلقت حضرت زهرای مرضیه(س) رسید.
معاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی در ادامه این مراسم گفت: الگو قرار دادن این شهید برای جامعه کارگری به حق بود و اگر این جامعه دو خصلت ویژه این شهید یعنی توجه به روزی حلال و دقت در بیت‌المال را سرلوحه کارشان قرار دهند بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.
خانم طهماسبی ادامه داد: شعار دوران دفاع مقدس جنگ جنگ تا پیروزی بود اما شعار الان کار کنیم تا پیروز شویم می‌باشد.

 


شهرکرد - خبرنگار کیهان:
تابلو فرش یادمان شهدای هسته‌ای که در حاشیه بیست‌و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور در شهرکرد بافته شده است به سازمان انرژی اتمی ایران اهدا شد.
رئیس دانشگاه شهرکرد با اشاره به مطلب فوق افزود: این تابلوفرش توسط اسماعیل کمالی و محسن دادوند از استادان دانشگاه هنر دانشگاه شهرکرد طراحی شده بود.
دکتر اسماعیل اسدی اضافه کرد: این تابلوفرش نفیس که منقش به تصاویر شهدای جهاد علمی از جمله دکتر شهریاری، دکتر علی‌محمدی، مهندس احمدی روشن، مهندس رضایی‌نژاد و شهید قشقایی است توسط 4 نفر از دانشجویان دانشکده یادشده در طول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای از تاریخ 7 تا 11 اردیبهشت ماه جاری بافته و به سازمان انرژی اتمی ایران اهدا شد.
وی ادامه داد: مهسا داوری، مریم اسماعیل‌زاده، نجمه برخورداری و فهمیه اسماعیلی، دانشجویان بافنده تابلوفرش یادمان شهدای جهاد علمی هستند.
نگارگری تصاویر شهدا در این طرح‌بندی هم توسط روح‌الله جهانبین از اساتید دانشگاه هنر دانشگاه شهرکرد انجام شده است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
تفاهم‌نامه ساخت ریل بین ذوب‌آهن اصفهان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه یکی از بزرگترین قراردادهای صنعتی کشور برای تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان در خاورمیانه محسوب می‌شود.
ذوب‌آهن نخستین تولیدکننده ریل خاورمیانه با استقرار یک خط تولید ریل در این کارخانه به واردات ریل به کشور پایان می‌دهد و ایران به عنوان اولین تولید‌کننده این کالای استراتژیک در خاورمیانه به شمار خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار ما از اصفهان، تفاهم‌نامه ساخت ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ریل و صنایع وابسته در دانشگاه علم و صنعت ایران امضا شد که براساس آن تولید ریل راه‌آهن از نیمه دوم امسال در ذوب‌آهن اصفهان آغاز می‌شود.

 


کرمانشاه- خبرنگار کیهان:
ایران در تولید انرژی برق رتبه اول منطقه و در دنیا رتبه چهاردهم را داراست.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام این خبر در هجدهمین همایش سراسری شبکه‌های توزیع نیروی برق در کرمانشاه افزود: در شرایط تحریم بهترین وضعیت را در تولید برق داشته‌ایم و در همین مدت توانسته‌ایم علاوه بر افزایش تولید، خدمات بیشتری به مشترکان ارائه دهیم که یکی از این خدمات اجرای سیستم هوشمند و مکانیزه کردن نحوه پرداخت برق بهاء مشترکین است.
محمد بهزاد اظهار داشت: درسال گذشته 251 میلیارد کیلووات تولید برق در کشور داشته‌ایم و با توجه به اینکه امسال تابستانی گرم در پیش داریم با کمبود برق مواجه نخواهیم شد.
وی واگذاری شرکت‌های توزیع به بورس را یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در راستای اجرای اصل 44 و بهره‌وری بیشتر در صنعت برق عنوان کرد.
در این همایش 1312مقاله در 18 محور ارائه شد که از مجموع مقالات رسیده در کمیته علمی 256 مقاله پذیرش و از بین آنها 80 مقاله برای ارائه به همایش انتخاب شد.

 


کیش -خبرنگار کیهان:
همایش بین‌المللی روز ملی خلیج فارس با حضور 250 نفر از محققان داخلی و خارجی در جزیره کیش برگزار شد.
این همایش که سه شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی کیش افتتاح شد استادان برجسته علوم سیاسی و محیط زیست از کشورهای آمریکا - رومانی - چین - فنلاند - هند در کنار اندیشمندان ایرانی شرکت داشتند.
به گزارش خبرنگار ما، بیش از 300 مقاله در موضوعات امنیت تنگه هرمز، انرژی، جغرافیای سیاسی، تهدیدات زیست محیطی، تاثیرات منفی فرامنطقه‌ای بر امنیت و اقتصاد خلیج فارس، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، بیداری اسلامی و بررسی ذخایر زنده دریا و صید بی رویه آبزبان به این همایش ارسال شده است. همایش روز ملی خلیج فارس امروز به کار خود پایان می‌دهد.

 


رئيس سازمان شیلات کشور از اختصاص 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان آبزیان کشور خبر داد.
غلامرضا رازقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تسهیلات با نرخ سود هفت درصد به تولیدکنندگان آبزیان کشور در حال پرداخت است.
وی در ادامه از صادرات 250 میلیون دلاری ماهیان گرمابی و سردابی به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد.
رازقی تصریح کرد: ماهیان تولیدی کشور به طور عمده به عراق و کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی در زمینه اقدامات سازمان شیلات برای کاهش واردات تخم چشم زده ماهی به کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های این سازمان دستیابی به دانش تولید تخم چشم‌زده ماهی است و اقدامات اولیه آن نیز در حال انجام است.
رازقی در ادامه از ارتقای اداره شیلات چهارمحال و بختیاری به اداره کل خبر داد و گفت: تاکنون در بین استان های داخلی چارت سازمانی استان‌های اردبیل و کرمانشاه ارتقا یافته و ارتقای اداره شیلات چهارمحال و بختیاری پس از لرستان در دستور کار قرار دارد.

 


رشت- خبرنگارکیهان:
مدیر جهاد کشاورزی انزلی از صادرات نهنج گل نسترن از طریق گمرک این شهر بندری به چند کشور اروپایی خبر داد.
محمد رضایی ملایی با بیان اینکه بیشترین صادرات نهنج گل نسترن به آلمان و روسیه بوده است، در خصوص ویژگی‌های این گل اظهار داشت: گل نسترن بصورت درختچه‌ای کوچک است که ارتفاع آن تا 3 متر می‌رسد و نهنج این گل پس از رشد به جسم کوزه مانند و قرمز رنگی تبدیل می‌شود و قسمت داخلی آن الیاف ظریف و باریکی دارد که میوه‌های فندقه‌ای درون کوزه را دربر می‌گیرد. وی اضافه کرد: قسمت مورد استفاده گل نسترن، این کوزه‌هاست که بنام «هیپس» مشهور است و حاوی 5/0 درصد تا 7/1درصد ویتامین c که ترکیبی از آسکوربیک اسید و هیدروآسکوربیک اسید است، می‌باشد.
شایان ذکر است گل نسترن در اکثر نقاط کشور به طور خودرو می‌روید.

 


رئیس سازمان ثبت احوال گفت از جمعیت 76 میلیون نفره کشور بیش از 6 میلیون تن سادات بنی الزهرا(س) هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد ناظمی اردکانی در نخستین گردهمایی سادات فاطمی که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه از این تعداد سادات 3 میلیون و 111 هزار نفر مرد و 2 میلیون و 666 هزار نفر زن هستند، تصریح کرد: همچنین 550 هزار نفر فرزندان سیده داریم که در شناسنامه‌های برخی از این افراد عنوان میرزا درج شده است.
ناظمی اردکانی با اشاره به پراکندگی و جمعیت سادات در سطح کشور گفت: استان تهران با 12میلیون نفر جمعیت، بیش از یک میلیون نفر را که در واقع بیشترین تعداد از سادات کشور هستند، در خود جای داده است.
وی مازندران رابا 3 میلیون نفر جمعیت و حضور 600 هزار نفر سادات در رتبه دوم کشور دانست و اضافه کرد: خراسان رضوی با 600 هزار نفر، اصفهان با 520 هزار نفر، خوزستان با 440 هزار نفر، فارس با 340 هزار نفر، گیلان با 319 هزار نفر، آذربایجان شرقی با 200 هزار نفر، یزد و قم نیز با 180 هزار نفر سادات در رتبه‌های سوم تا دهم قرار دارند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه از لحاظ تراکم سادات به ازای هر هزار نفر بیشترین تعداد سادات در مازندران حضور دارند خاطرنشان کرد: مازندران به ازای هر هزار نفر، 192 نفر سادات دارد که 19 درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند.
وی یزد و کهگیلویه و بویراحمد را رتبه‌های دوم و سوم از لحاظ تراکم سادات عنوان کرد و افزود: استان قم به ازای هر هزار نفر، 140 سادات دارد که رتبه چهارم کشوری را از آن خود کرده است.

 


اراک- خبرنگارکیهان:
درکشور 64 پردیس دانشگاهی برای فرهنگیان با 56 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وجود دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور از یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و هم‌اکنون 64 پردیس در سراسر کشور با 25 هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته و 31هزار دانشجوی کارشناسی ناپیوسته فعال هستند.
محبی‌نیا افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با افزایش دیگر رشته‌های مرتبط با نیاز آموزش و پرورش فضای علمی دانشگاه روز به روز پربارتر شود.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون پردیس زینب کبرای ویژه دختران و پردیس شهید باهنر ویژه آقایان در اراک راه‌اندازی شده است.

 


نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی با حضور متخصصان، کارشناسان و بهره‌برداران داخلی و خارجی در شیراز گشایش یافت.
مدیر نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و نهاده‌های کشاورزی در آیین آغاز به کار این نمایشگاه گفت: نمایشگاه در شش بخش ماشین‌آلات، آبیاری و آبرسانی، کود، سم و بذر، تجهیزات دام و طیور، خوراک دام و طیور و گل و گیاه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی فارس دایر شده است.
رحیم افسری افزود: در این نمایشگاه 93 شرکت در زمینه کود، سم و بذر، 62 شرکت در بخش دام و طیور، 52 شرکت در بخش ماشین‌آلات، 47 شرکت آبیاری، 16 شرکت گل و گیاه و 12 نشریه تخصصی کشاورزی حضور دارند.
به گزارش ایرنا، افسری بیان کرد: این نمایشگاه با ارائه دستاوردهای جدید کشاورزی، با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی و توسعه اقتصادی شرکت‌ها و آگاه‌سازی بهره‌برداران درصدد توسعه توان کشاورزی است
وی اظهار داشت: در این نمایشگاه شرکت‌های خارجی از کشورهای اسپانیا، چین، کره جنوبی، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، ژاپن و هلند حضور دارند. وی گفت: در این نمایشگاه 18 استان کشور حضور دارند که تهران با 112 شرکت، فارس با 62 شرکت و اصفهان با 35 شرکت بیشترین حضور را دارند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10