(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20479

PDF نسخه

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
رئيس‌جمهوري در جمع مردم رشت: فشارهاي اقتصادي حرکت ملت ايران را متوقف نمي‌کند
درمکتب امام
اسلام وعزت ملي(بخش سوم وپاياني)
عوامل حقيقي عزت ملت ايران
با اشاره به کارنامه روشن قوه قضائيه در پرونده فساد بانکي
آملي لاريجاني: جايي که فساد في‌الارض و اخلال اقتصادي رخ داده احتياط معنا ندارد
دريادار سياري: ناوگروه بيست و پنجم ارتش در عمان پهلو مي‌گيرد
   


افشاگري درباره حلقه انحراف
احمدزاده کرماني از مستنداتي سخن گفت که درباره حلقه انحرافي در اختيار دارد و تاکيد کرد احمدي‌نژاد را به شرط پالايش از حلقه انحرافي دوست دارم.
معاون سابق احمدي‌نژاد با اشاره به اينکه وقتي ديدم عرصه برايم تنگ شده تصميم به جدايي از دولت گرفتم گفت: پس از آن بود که سخنگويي دولت را به من پيشنهاد دادند چرا که ترسيدند حال که از دولت رفته‌ام جيغ بکشم و فرياد بزنم.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري از سکوت خود گفت و با ذکر اين مطلب که در حال حاضر احساس خطر مي‌کنم، عنوان کرد: احساس مي‌کنم برخي از دوستان ميل به تداوم کارهاي خود دارند و مي‌خواهم به همين دليل آرام آرام حرف بزنم و مطمئن باشيد به وقتش همه چيز را خواهم گفت.
احمدزاده کرماني عزل خود را از جنس عزل در سنگال ندانست و گفت: نوع خروج من از جنس دلبستگي به آرمان‌هاي نظام و انقلاب بود، تا آنجا که در استانداري فارس نيز به همين دليل کنار رفتم و در مقابل دست‌درازي به بيت‌المال در آن استان ايستادگي کردم.
استاندار سابق فارس خود را از اولين حاميان مکتب ايراني معرفي کرد و افزود: به خيال اين‌که مکتب ايراني اين آقايان برگرفته از متون شهيد مطهري است از آن دفاع کردم ولي بعد ديدم که قضيه فرق مي‌کند.
اجماع نکنيد مي‌آيم
معاون اول دولت اصلاحات اعلام کرد اگر اصلاح‌طلبان در عرصه رقابت هاي رياست جمهوري به اجماعي نرسند، در صحنه رقابت ها حاضر مي شوم.
محمدرضا عارف نامزد جريان اصلاحات در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي که اگر خاتمي و هاشمي کانديدا نشوند و کانديداي آنها وارد عرصه شود، شما نيز کانديدا مي‌شويد؟ تصريح کرد: ما تصميم مي‌گيريم که اگر اجماع صورت گرفت، نتيجه هر چه باشد، من تمکين مي‌کنم و اگر اصلاح‌طلبان به اجماع نرسند در عرصه رقابت‌هاي رياست جمهوري حاضر خواهم شد.
اعلام ليست شوراهاي جبهه پيروان
رئيس ستاد انتخاباتي جبهه پيروان فهرست ??نفره اين جبهه را براي حضور در انتخابات شوراي شهر تهران منتشر کرد.
اسدالله بادامچيان رئيس ستاد انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري روز چهارشنبه با حضور در يک نشست خبري، از نهايي شدن فهرست 31نفره اين جبهه براي انتخابات شوراي شهر تهران خبر داد، نفراتي همچون حسن غفوري فرد و عباس شيباني در اين ليست قرار دارند.
واعظ‌ زاده رسما
اعلام کانديداتوري کرد
صادق واعظ ‌زاده براي انتخابات رياست جمهوري رسماً اعلام کانديداتوري کرد.
رئيس مرکز الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت با حضور در همايشي در تالار سيدالشهداء رسماً براي انتخابات رياست جمهوري اعلام کانديداتوري کرد.
واعظ ‌زاده در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: ورود من به عرصه انتخابات به خاطر تقاضايي بود که در جامعه و نسل جوان براي ايجاد تغيير و تحول مي‌بينم.
وي افزود: امروز با اين انگيزه به دعوت بزرگان، مديران و فرهيختگان پاسخ مي‌دهم که بتوانم ميدان انتخاب مردم را گسترش دهم و براي همين تصميم گرفتم تا وارد اين عرصه خطير شوم.
دعايي: خاتمي قطعا کانديدا نمي‌شود
مدير مسئول روزنامه اطلاعات اعلام کرد رئيس دولت اصلاحات قطعا براي انتخابات رياست جمهوري کانديدا نمي‌شود.
حجت‌الاسلام محمود دعايي در گفت و گو با ايسنا، درباره احتمال نامزدي هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي براي انتخابات رياست جمهوري اظهار کرد: آقاي خاتمي قطعا کانديدا نمي‌شود و آقاي هاشمي را هم بعيد مي‌دانم.
گزينه هاشمي: هاشمي قطعا نمي‌آيد
حسن روحاني نامزد انتخابات رياست جمهوري يازدهم با بيان اينکه هاشمي رفسنجاني قطعا داوطلب رياست جمهوري نمي‌شود، انصرافش از کانديداتوري به نفع وي را رد کرد.
به گزارش فارس، حسن روحاني در حاشيه جشن ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن در مرکز دايره المعارف بزرگ اسلامي در جمع خبرنگاران گفت که هاشمي رفسنجاني قطعا نامزد رياست جمهوري نمي‌شود.
وي افزود: اگر قرار بود به نفع کسي کنار بروم اصلا وارد اين عرصه نمي‌شدم.
رئيس ستاد ابوترابي‌فرد
مشخص شد
سليمان محمديان به عنوان رئيس ستاد انتخابات ابوترابي‌فرد کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري انتخاب شد.
حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابي‌فرد عضو ائتلاف اكثريت اصولگرايان كه چندي پيش به طور رسمي حضور در انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرده بود، «سليمان محمديان» را به عنوان رئيس ستاد انتخابات خود معرفي کرد.
معتقد به نظرسنجي‌ علمي
عضو ائتلاف پيشرفت با بيان اينکه نظرسنجي‌ يک رکن اساسي است به شرط اينکه علمي باشد گفت: خلاف عقل است اگر کسي در نظرسنجي‌هاي علمي انجام شده و رأيش کمتر است مطرح شود.
علي‌اکبر ولايتي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه گفته مي‌شود شما نظرسنجي‌ها را بي‌پايه دانسته‌ايد و اينکه نظر جامعتين اولويت دارد، اظهار داشت: بنده نگفتم نظرسنجي‌ها بي‌پايه است بلکه گفتم نظرسنجي‌هاي بي‌پايه، بي‌ارزشند.
 عضو ائتلاف پيشرفت افزود: نظرسنجي‌هاي صحيح علمي به عنوان فاکتورهاي موثر به شمار مي‌رود و در واقع رأي آوري نيز بايد در نظر گرفته شود.
تاييد فهرست معتمدان وزارت کشور
معاون سياسي وزارت کشور اعلام کرد ليست معتمدان ارائه شده از سوي وزارت کشور به شوراي نگهبان توسط اين شورا تاييد شد.
صولت مرتضوي با اعلام اين خبر افزود: بعد از تاييد فهرست معتمدان توسط شوراي نگهبان، وزارت کشور ظرف مدت يک هفته مکلف است که هيئت اجرايي را تشکيل دهد.
وي در پاسخ به اين سوال که وزارت کشور چه تصميمي در خصوص نوع برگزاري مناظره هاي انتخاباتي در رسانه ملي گرفته است، گفت: بايد صداوسيما پيشنهادهاي خود را به کميسيون نظارت بر فعاليت هاي تبليغاتي کانديداهاي تاييد صلاحيت شده که رياست آن با وزير کشور است، ارائه کند تا تصميمات لازم اتخاذ شود.

 


رئيس‌جمهور گفت: براي کمبود نيروي کارکنان دولت در اداره‌ها، حدود 350 هزار نفر استخدام و سهم استان‌ها نيز معلوم مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، محمود احمدي‌نژاد ديروز در جمع مردم استان گيلان در ورزشگاه عضدي رشت با بيان اينکه جوانان گيلاني روي تابلو نوشته بودند که نفت استقلال نمي‌آورد و کار و اشتغال استقلال مي‌آورد، اظهار کرد: در دولت مي‌خواستند مشکل ايجاد کنند و ما با راه‌اندازي دو ستاد کشاورزي از سال گذشته، اختيارات را به استان‌ها واگذار کرديم.
وي با بيان اينکه تمام مسئولان مربوطه عضو ستاد هستند، افزود: در اين ستاد وام ارزان قيمت از صندوق توسعه ملي داديم و اختيار واگذاري زمين و صنايع تبديلي و ايجاد اشتغال در کشاورزي به استان واگذار کرديم و در کارگروه رشت قسط دوم وام را به جوانان مي‌دهيم.
رئيس‌جمهور بيان کرد: ستاد دوم نيز از اول امسال در استان‌ها فعال شده و ستاد معدن و صنايع وابسته به معدن بوده که دولت اختيارات راواگذار کرده است و سهم استان گيلان از تسهيلات ارزان قيمت را تأمين مي‌کنيم و به خاطر جوانان گيلان به اين تسهيلات 40 تا 50 درصد اضافه مي‌شود.
وي با تصريح بر اينکه مشکلات موجود را برطرف مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: در طول هشت سال بيش از 700 هزار نفر از کارکنان دولت بازنشسته و بازخريد شدند و بسياري از اداره‌ها به لحاظ نيروي کارشناسي با کمبود نيرو مواجه هستند به همين منظور حدود 350 هزار نفر استخدام و سهم استان‌ها نيز معلوم مي‌شود و استاندار بايد اعلام عمومي کند تا سهم گيلان در همين دولت پر شود.
وي با بيان اينکه پس از انقلاب اقدام‌هاي خوبي صورت گرفت، اضافه کرد: راه‌آهن گيلان در حال ساخت است و ريل‌گذاري دو طرف آن آغاز مي‌شود و در آزادراه‌ها نيز فعاليت‌هاي خوبي انجام شد.
رئيس‌جمهور گفت: گيلان مشکلات و محروميت‌هايي دارد که پشت زيبايي طبيعت آن پنهان شده و ديده نمي‌شود.
وي با بيان اين‌که يک‌هزار روستا و دهها شهر گازدار شدند، افزود: براي نخستين بار تصميم بزرگي گرفته و محدوديت سرمايه‌گذاري از اين استان برداشته شد و گيلان به قطب توليد فولاد کشور تبديل مي‌شود و صنعت تبديلي فعال مي‌شود.
رئيس‌جمهور از تعيين تکليف نيروهاي قراردادي خبر داد و يادآور شد: در برخي از دستگاه‌هاي دولتي هنوز نيروهاي شرکتي و قراردادي فعاليت دارند که وضعيت آنها پيگيري مي‌شود.
احمدي‌نژاد گفت: مردم گيلان گله مي‌کردند که نامه هاي دوره‌هاي قبل رسيدگي نشده است اما اين نامه‌ها با کمک بقايي و ثمره‌هاشمي و آقايان وزرا امروز رسيدگي مي‌شود.
رئيس‌جمهور در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: امروز استکبار براي توقف حرکت ملت ايران فشارهاي اقتصادي وارد مي‌کنند و عده‌اي نيز در داخل با آنها همراهي کرده و خيال مي‌کنند با اين تحرکات و آسيب‌زدن به بازار مي‌توانند جلوي حرکت ملت ايران را بگيرند.
احمدي‌نژاد با بيان اينکه مستکبران و استعمارگران در شرق آسيا مي‌خواهند جنگ درست کنند که جلوي پيشرفت کشورها را بگيرند و ثروت آنها را غارت کنند، اذعان کرد: آنها مي‌خواهند با پول نفت و سلاح‌هاي آن‌چناني مردم‌کشي و مسلمان‌کشي راه بيندازند و ما را تضعيف کنند تا دوباره مسلط شوند و مشکلات خودشان را حل کنند. اما بدانند ملت ايران بيدار و هوشيار ايستاده و هوشمندانه توطئه‌ها را خنثي مي‌کند.
وي بهانه هسته‌اي را بزرگ‌ترين دروغ استکبار جهاني دانست و متذکر شد: امروز آنها به بهانه هسته‌اي، فشارهاي اقتصادي براي توقف حرکت ملت ايران وارد مي‌کنند و عده‌اي نيز در داخل با آنها همراهي کرده و خيال مي‌کنند با اين تحرکات و آسيب زدن به بازار مي‌توانند جلوي حرکت ملت ايران را بگيرند اما ملت ايران با مشکلات متوقف نمي‌شود و زمستان کارشکني‌ها خواهد رفت و روسياهي براي بدخواهان باقي مي‌ماند.
احمدي‌نژاد اضافه کرد: آنها براي اينکه فقير و محروم نيستيم و ماهواره مي‌فرستيم، ناراحت هستند و اينکه مي‌بينند روزانه ده‌ها پروژه در کشور افتتاح و دستاوردهاي تحقيقاتي حاصل مي‌شود، ناراحت هستند و بهانه‌سازي کرده‌اند.
افتتاح کارخانه سبز ديلمان
کارخانه سيمان سبز ديلمان با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهوري به بهره‌برداري رسيد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گيلان روز چهارشنبه در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: براي ساخت اين کارخانه، يک هزار و 800 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري شده است.
«محمد آقاجانزاده» افزود: با افتتاح اين واحد توليدي براي 300 نفر اشتغال مستقيم ايجاد شد.
وي ادامه داد: با افتتاح کارخانه سيمان سبز ديلمان، ظرفيت توليد سيمان از يک و نيم ميليون تن در سال به دو و نيم ميليون تن افزايش مي‌يابد.
کارخانه سيمان سبز ديلمان در بخش ديلمان از توابع شهرستان سياهکل در زميني به مساحت 600 هزار مترمربع و زير بناي مفيد 60 هزار مترمربع احداث شده است.
افتتاح مخزن 5 هزار مکعبي آب
مخزن پنج هزار متر مکعبي روستاي سرولات بخش چابکسر شهرستان رودسر با حضور معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور ديروز به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار مهر، اين پروژه به طول 21 کيلومتر و دبي آب 145 ليتر بر ثانيه و با اعتباري افزون بر 105 ميليارد ريال افتتاح شد. با ساخت اين مخزن، مجموع مخازن آبي اين شهر از 900 متر مکعب به پنج هزار و 900 متر مکعب افزايش يافت.
رفع مشکلات شرکت‌هاي چوکا و شفارود
وزير نيرو و نماينده رئيس‌جمهوري در جلسه شوراي اداري رضوانشهر گفت: مشکلات و شرايط کنوني شرکت‌هاي توليدي چوکا و شفارود اين شهرستان، در دولت مطرح و پيگيري خواهد شد.
به گزارش ايرنا «مجيد نامجو» روز چهارشنبه در اين نشست به پروژه سد شفارود اين شهرستان اشاره کرد و گفت: اين طرح بزرگ، به صورت فاينانس اجرا خواهد شد و سهم ريالي ما 44ميليارد ريال بود که به دليل تأخير صورت گرفته هم‌اکنون به 96 ميليارد ريال رسيده که باقي آن نيز تأمين خواهد شد.
وزير نيرو اعتبار اين پروژه را هفت هزار ميليارد ريال اعلام کرد که پس از اجرا قادر خواهد بود بالاي 10 هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي منطقه را تحت پوشش قرار دهد.
نامجو در ادامه به موضوع فاضلاب شهري رضوانشهر اشاره کرد و افزود: به واسطه حضور در اين شهرستان، اين پروژه که از مشکلات اساسي مردم اين شهرستان محسوب مي‌شود در اولويت اصلي پيگيري‌ها قرار خواهد گرفت.
نامجو همچنين با اشاره به پروژه نيروگاه سيکل ترکيبي پره سر اين شهرستان گفت: مرحله دوم اين نيروگاه و بخش بخار آن نيز تا تير ماه سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد و شاهد عبور انرژي توليدي اين واحد خواهيد بود.
اختصاص 100 ميليارد ريال به فاضلاب انزلي
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شبکه فاضلاب کشور از اختصاص 100 ميليارد ريال اعتبار براي تکميل تأسيسات فاضلاب شهرستان انزلي خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، حسين بنکداري ظهر امروز در بازديد از پروژه‌هاي آب و فاضلاب انزلي با اشاره به اهميت ساخت شبکه بهداشتي فاضلاب در شهر انزلي افزود: امسال 100 ميليارد ريال براي اجراي پروژه فاضلاب انزلي از طريق فروش اوراق مشارکت اختصاص داده شد.
وي اظهار داشت: با توجه به اجراي بيش از 100 کيلومتر شبکه فاضلاب در بخش انزلي در صورت اجراي پنج کيلومتر باقيمانده در محلات نيمه‌شعبان، کوي الله اکبر و شهرک بهار مي‌توان نسبت به جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب 10 هزار خانوار ساکن در منطقه انزلي اقدام کرد.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شبکه فاضلاب کشور در زمينه وضعيت تصفيه‌خانه فاضلاب غازيان گفت: اقدامات لازم براي ترخيص تجهيزات از گمرک صورت گرفته و با توجه به پيشرفت فيزيکي 75 درصدي پروژه سعي خواهيم کرد با تزريق نقدينگي کارگاه فعال شود.
حسن خسته‌بند نماينده بندرانزلي در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين بازديد خواستار توجه ويژه دولت نسبت به تکميل پروژه شبکه بهداشتي فاضلاب در حال اجراي اين شهرستان شد.

 


فقيه مستبد نمي‌شود
فقيه مستبد نمي‌شود.
فقيهي که اين اوصاف را دارد، عدالتي که غير از عدالت اجتماعي (مصطلح)، عدالتي که:
- يک کلمه دروغ او را از عدالت مي‌اندازد.
- يک نگاه به نامحرم او را از عدالت مي‌اندازد.
يک همچو آدمي نمي‌تواند خلاف بکند، خلاف (هم) نمي‌کند.
صحيفه نور - ج 11 - ص 133

 


هر ملتي در طول تاريخ، امتيازات و کمالات قابل تحسيني داشته‌اند. از جمله امتيازاتي که مي‌توان براي ايران شمرد اين است که اسلام كه مهد آن در عربستان بود و پيغمبر و اهل‌بيتش ـ‌عليهم‌السلام‌ـ در آنجا زندگي مي‌كردند، در ايران که صدها فرسنگ از آنجا فاصله دارد، بهتر شناخته شده و ملت ايران بيش از ساير ملل به پيامبر و اهل‌بيت عشق ورزيده‌اند؛ اين افتخاري بزرگ براي مردم ايران است كه کشور ما کشور اهل‌بيت ـ‌عليهم‌السلام‌ـ است. ما بايد به اين مسأله افتخار کنيم، نه اينکه پدران ما در دو هزار و پانصد سال گذشته چه مي‌پرستيدند. البته فضيلت‌هاي اخلاقي آنها هم قابل افتخار است؛ همچنانکه ممكن است ترک و کرد هم آن فضايل را داشته باشند. مرز جغرافيايي تعيين‌کننده نيست. ما بايد به فضيلت‌ها اهميت بدهيم؛ به اين افتخار كه ايران کشور اهل‌بيت است، بباليم و براي آن فداکاري کنيم، از آن جهت که چون منسوب به اهل‌بيت ـ‌عليهم‌السلام‌ـ است.
حد ومرز کرامت انساني
ممكن است کسي بگويد اسلام ارزشي بود كه قرن‌ها بر جامعه ايران حکومت کرد و مردم هم از ارزش‌هاي آن استفاده کردند،‌ اما امروز ارزشي فراتر از اسلام مطرح شده و آن ايرانيت است؛ يعني دوران اسلام‌گرايي گذشته و دوران ايران‌گرايي رسيده است. البته اين، مرحله نهايي نيست و بعد از آن انسان‌گرايي مطرح مي‌شود كه فوق همه اين ارزش‌هاست! خداپرست باشي يا نباشي؛ مسلمان باشي يا يهودي؛ شيعه باشي يا سني؛ مهم نيست؛ انسان باش! اين، فوق همه ارزش‌ها است! چرا؟ چون اومانيسم، ارزشي است که قرن‌ها در اروپا براي آن ارزش قائلند و براي توجيه آن فلسفه‌ها بافته‌اند، کتاب‌ها نوشته‌اند و مکتب‌هايي ايجاد كرده‌اند و امروز هم مورد قبول همه انسا‌ن‌هاي عالَم است! انسان از آن جهتي که انسان است، کرامت دارد؛ و اين كرامت نبايد به هيچ‌وجه مخدوش شود؛ مسلمان باشد يا كافر، حتي اگر صدام يا بوش باشد! بالاترين ارزش براي انسانيت است و ارزش‌هاي ديگر مادون آن است!
آيا ما بايد اين ادعا را به همين صورت بپذيريم؟ اگر كسي هزار نفر را کشت، يا با يک بمب اتم صدها هزار نفر را از بين برد، چون انسان است و از کرامت انساني برخوردار است، نبايد متعرض او شد؟ آيا اين منطق صحيح است؟ اين ادعا از کجا پيدا شده و چه کساني از اين منطق استفاده مي‌کنند؟ تحت پوشش اين مفاهيم چه هدف‌هايي دنبال مي‌شود؟ با بصيرت ببينيد چه عواملي موجب ترويج چنين مفاهيمي مي‌شوند که نه اصالتي دارد، نه دليل عقلي پشتوانه آن است، نه دليل نقلي براي آن مي‌توان يافت و نه با ارزش‌هاي اسلامي سازگار است.
مفاهيمي از اين قبيل، مثل آزادي، دموكراسي، كرامت انسان و عزت ملي، نه مطلقا خوب است و نه مطلقا بد و منفي؛ بلكه در اين ميان شق سومي وجود دارد و آن اينکه بايد قيود و حدود هر يك از اين مفاهيم و هدف و مقصود از آنها مشخص شود تا با توجه به آنها مثبت يا منفي بودن اين مفاهيم تعيين شود.
ارزش ملت ايران
بحث درباره عزت ملي است و گفتيم كه اين مفهوم ارزش مطلق ندارد. عزت ملت ايران به واسطه خصلت حقيقت‌جويي و دفاع از حق و حقيقت است،‌ خصلتي كه موجب شده اين ملت با شناختن اسلام و دريافتن حقانيت اهل‌بيت ـ‌عليهم‌السلام‌ـ دين اسلام و مذهب تشيع را با آغوش باز پذيرا شوند و با جان و دل از آن دفاع كنند. همچنانکه شايد بسياري از ملل مستضعف ديگر که اين مذهب برايشان معرفي نشده، اگر حق برايشان تبيين شود،‌آن را بپذيرند. اما اگر ـ‌خداي ناکرده‌ـ زماني اين ملت از حق روي‌گردان شوند، آيا ما همچنان بايد بر ايرانيت و عزت ملي آن تأكيد كنيم؟! ايراني بودن به تنهايي اصالت ندارد. البته استفاده از عِرق ملي براي ترويج حق، كار درستي است. همچنانکه سيدالشهداء ـ‌عليه‌السلام‌ـ در روز عاشورا خطاب به لشكر عمر سعد فرمود: ان لم يکن لکم دين و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا في دنياکم؛(بحارالأنوار، ج 45، ص 51). اگر دين نداريد و از قيامت نمي‌ترسيد، لااقل در دنيايتان حريت داشته باشيد. آن حضرت با اين بيان قصد داشتند با استفاده از ارزش حريت، شوکي در آنها ايجاد کنند تا اندكي از فساد و جنايتشان کاسته شود. حضرت امير ـ‌ع‌ـ هم فرمود: از تعصب عربي‌تان براي حفظ مکارم اخلاق استفاده کنيد؛ اگر مقتضاي عربيت، اخلاق پاکيزه‌اي مثل مهمان‌دوستي است،‌ بر آن تعصب داشته باشيد. اما آيا منظور آن حضرت تعصب بر سنت‌هاي ناپسندي مثل زنده به گور کردن دختران هم هست؟!
بنابراين ما بايد بدانيم که عزت ملي براي ما هدف اعلي نيست؛ ملت ايران که شامل اقوام و مذاهب مختلف است، از آن جهت كه گرايش غالب در اين مجموعه اسلام و تشيع است، محترم است. ارزش اين ملت به واسطه ويژگي مثبتي است که در اينجا بيشتر از ساير کشورها وجود دارد و آن  حقيقت‌جويي، دفاع از حق، سابقه ايشان در تبعيت از اهل‌بيت و عشق به اهل‌بيت‌ ـ‌عليهم‌السلام‌ـ و پايبندي آنها نسبت به ارزش‌هاي اسلامي است؛ اين خصوصيات مثبت است كه به ملت ما ارزش مي‌دهد، نه اينکه ما فرزند داريوش و کوروش هستيم. آنها هم اگر فضايل و محاسني داشته‌اند، به واسطه آنها قابل احترامند.
اصل و فرع را نبايد با يكديگراشتباه کنيم؛ وسيله و هدف را نبايد با يكديگر خلط  کنيم. ما به ايرانيت خود افتخار مي‌کنيم، اين مردم بيش از ديگران به اسلام و تشيع پايبند هستند. برادران اهل تسنن و اقليت‌هاي ديني ديگر هم زندگي مسالمت‌آميزي را با اكثريت دارند و اين وحدت را پذيرفته‌اند؛‌ همه ما به اين وحدت احترام مي‌گذاريم؛ ولي اين احترام به خاطر عناصر حقي است که در اين مجموعه وجود دارد.
عزت ملي در پرتو اسلام و انقلاب اسلامي
از آنچه گفته شد، روشن مي‌شود که عزت ملي ارزش مطلق ندارد؛ ارزش اين مفهوم در پرتو اسلام و انقلاب اسلامي است؛ انقلابي که بيشترين گرايش و اهتمام مردم در آن متوجه ارزش‌هاي اسلامي و پيشوايان ديني، از ائمه اطهار(ع) تا امام راحل -ره‌ـ و رهبر معظم انقلاب ، به عنوان ولي‌فقيه و نائب امام زمان بوده است؛ اين براي ما ارزش است. كساني كه دوران قبل از انقلاب را درك كرده‌اند، به خاطر دارند شرايط جامعه در زمان سابق چگونه بود؟ تظاهر به حفظ ارزش‌‌هاي اسلامي در سطح جامعه مايه ننگ و عار بود؛ دختران دانشجو در دانشگاه از حجاب خود خجالت مي‌کشيدند؛ دانشجو بايد مخفيانه نماز بخواند تا مسخره‌اش نکنند. اما امروز در دانشگاه‌ها براي نام‌نويسي و شركت در مراسم اعتکاف که عملي مستحب است، صف مي‌کشند و اگر نوبت به آنها نرسد، ناراحت و متأثر مي‌شوند. همه اين تحولات به برکت انقلاب اسلامي پيدا شده است، نه به برکت داريوش و کوروش! آنها هم اگر صفات خوبي داشتند، به واسطه آن محترمند؛ همچنانکه حاتم طايي كه نه مسلمان بود و نه ايراني، به خاطر سخاوتش مورد احترام است. احترام به امتيازات و فضايل انساني مقتضاي فطرت است. اما احترام به كسي مثل حاتم طايي به واسطه يك خصلت پسنديده کجا و دوست داشتن رهبران ديني‌مان كجا؟!
آيا مي‌توانيم به جاي اسلام‌گرايي، ايران‌گرايي و ناسيوناليسم را جايگزين كنيم؟! و در مرحله بالاتر به جاي ناسيوناليسم، اومانيسم را كه مقتضاي انترناسيوناليسم است جايگزين كنيم؟! نكته جالب اين است كه بعضي اشخاص هم شعار ناسيوناليسم را سر مي‌دهند و هم از اومانيسم دفاع مي‌كنند و توجه ندارند كه بين اين دو چه تناقضي وجود دارد! اگر ملي‌گرايي اصل است، پس نبايد نسبت به ملت‌هاي ديگر اهتمامي داشته باشيد؛ اما اومانيسم اقتضا مي‌کند كه به هر انساني احترام بگذاريد؛ حال، شما کدام‌يك را قبول داريد؟!
مبناي ما در اين بحث چيست؟ مبنا حقيقت است، بندگي خدا است، ارتباط برقرار کردن با قدرت نامحدود الهي است؛ چون: مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا(فاطر/10).درست است که عزت، مطلوب فطري ماست؛ اما عزت با سياست‌بازي و حقه‌بازي فراهم نمي‌شود. ممکن است چند روزي کساني فريب بخورند؛ اما دوامي ندارد. عزت حقيقي از آن خدا است؛ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا. بايد با خدا ارتباط پيدا کنيد تا در دايره كساني قرار بگيريد كه در باره آنها مي‌فرمايد: وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ(منافقون/8).عزت اصلي از آن خدا است و از او به پيامبرش و پس از او به مؤمنين سرايت مي‌كند. مسير عزت اين است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در هجدهمين نشست ملي دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي با موضوع «عزت ملي در پرتو انقلاب اسلامي» - قم - 27/11/1391
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 


رئيس قوه قضائيه با اشاره به کارنامه روشن اين قوه در پرونده فساد بانکي گفت: جايي که فسادفي‌الارض و اخلال اقتصادي رخ داده احتياط معنا ندارد.
آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با تبريک ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، وجود مبارک حضرت زهرا(س) در جهان اسلام را بهترين دليل بر جايگاه والاي زن در اسلام و باطل بودن ادعاهاي غربي‌ها عليه حقوق بشر اسلامي و جايگاه زنان در اسلام دانست و افزود: وجود بانوان بزرگ و عارفه و عالمه در اسلام نشان مي‌دهد که اسلام مقدمات رشد و تعالي زنان را فراهم کرده و مي‌کند و اگر با رشد و تعالي زنان مخالف بود هيچ گاه در دانه عالم هستي حضرت فاطمه زهرا(س) پرورش پيدا نمي‌کرد.
رئيس دستگاه قضا در ادامه به سالروز صدور فرمان هشت‌ماده‌اي رهبر معظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره کرد و گفت: قوه قضاييه در اين خصوص کارهاي قابل توجهي انجام داده است که نمونه روشن آن رسيدگي به پرونده فساد بزرگ بانکي است؛ در حالي که بسياري از رسانه‌هاي غربي و حتي برخي رسانه‌هاي داخلي از ابتداي رسيدگي به اين پرونده از ناتواني قوه قضاييه در رسيدگي سخن مي‌گفتند و هجمه‌هاي زيادي عليه دستگاه قضا به راه انداختند اما همگان ديدند که قوه قضاييه فارغ از تمام فشارها در يک روند معقول و منطقي به پرونده رسيدگي کرد.
آيت‌الله آملي لاريجاني تصريح کرد متأسفانه اکنون نيز برخي افراد پاره‌اي ايرادات به روند رسيدگي به اين پرونده وارد مي‌کنند در حالي که نه محتويات پرونده را ديده‌اند و نه آرا را خوانده‌اند و تنها انتقادات بي‌مبنا مطرح مي‌کنند.
رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر اين که دستگاه قضايي در رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي کارنامه روشني از خود به جاي گذاشته است، افزود: متأسفانه برخي از افراد صلاحيت دادگاه را زير سؤال برده‌اند و حتي در عنوان اتهامي افساد في‌الارض تشکيک کرده‌اند، در حالي که صلاحيت رسيدگي به پرونده متهماني که در کيفرخواستشان عناوين اتهامي فساد في‌الارض است، مرجع رسيدگي جز دادگاه انقلاب کجا مي‌تواند باشد و آيا اخلالگر اقتصادي با قيود خاص خودش مطابق قانون مفسدفي‌الارض شناخته نشده است؟
آيت‌الله آملي لاريجاني با تأکيد بر اين که نمي‌توان در اجراي احکام به برخي اظهارنظرها مبني بر اين که در رسيدگي به اين پرونده احتياط کنيد، توجه کرد گفت: در جايي که در پرونده‌اي براي قاضي محرز شده که فساد في‌الارض و اخلال اقتصادي رخ داده است؛ احتياط معنا ندارد و اگر چنين باشد بايد در تمام آرا همين سخن را گفت.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين که پاره‌اي ادعاها و ايرادات غيرحقوقي از ناحيه برخي افراد و حتي برخي مسئولين اجرايي در خصوص اين پرونده صورت گرفته است،‌گفت: دستگاه قضايي از ابتداي ورود به اين پرونده با قدرت و قوت و کاملاً مستقل از تمام فشارها به رسيدگي خود ادامه داد و در موارد مشابه نيز همچنان با قاطعيت و مطابق با موازين قانوني به رسيدگي‌هاي عادلانه خود ادامه خواهد داد.
رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين که آنچه غربي‌ها و تروريست‌هاي مورد حمايت غرب و اذناب آنها در سوريه انجام مي‌دهند جنايت عليه بشريت است، تأکيد کرد: غربي‌ها نمي‌توانند چهره زشت خود را بپوشانند و در چنين شرايطي کشورهاي اسلامي و بويژه کشورهاي عربي بايد با بازيابي هويت اسلامي قدرت معنوي و دفاعي خود را تقويت کنند تا در مقابل زياده‌خواهي غرب بايستند نه اين که به عنوان نمايندگان آمريکا در منطقه و عليه مردم سوريه عمل کنند و به تروريست‌ها اجازه دهند که جان و مال و امنيت مردم مظلوم سوريه را به مخاطره بياندازند.
آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به لوايح دستگاه قضايي نيز خاطرنشان کرد: بايد فکري به حال لوايح معطل مانده دستگاه قضايي در مجلس و دولت کرد، اين لوايح در دولت با تغييراتي مواجه مي‌شود که بعضاً با لوايح ارسال شده دستگاه قضايي متفاوت است و اين برخلاف قانون اساسي است.
آيت‌الله آملي لاريجاني همچنين با اشاره به اشکالات موجود در قوانين ثبتي و ضرورت به‌روز شدن بسياري از اين قوانين، خواستار بازنگري آن شد و گفت: بازنگري در قوانين سازمان ثبت از اهميت خاصي برخوردار است و لازم است کارگروهي به منظور بازنگري در قوانين سازمان ثبت تشکيل و با دقت لايحه‌اي مناسب براي ارائه به مجلس تهيه و تدوين شود.
همچنين در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي بحث و بررسي پيش‌نويس آيين‌نامه نحوه بازرسي، نظارت و ارزشيابي رفتار و عملکرد قضات ادامه يافت.
در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارشي از عملکرد اين سازمان و مسائل و مشکلات آن ارائه کرد.

 


فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: ناوگروه دريايي اين نيرو که هم اکنون در ورودي باب‌المندب قرار دارد در بندر سلاله عمان پهلو خواهد گرفت.
اميردريادار «حبيب‌الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش در حاشيه همايش تجليل از مقام سرباز که به ميزباني اين نيرو برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران تجهيزات و آموزش در نيروي دريايي را متناسب با فناوري‌ها و استانداردهاي روز جهان توصيف کرد و گفت: با به کارگيري نيروي انساني متخصص و مؤمن توان دفاعي نيروهاي مسلح در سطح بسيار خوبي قرار دارد.
«سياري» با اشاره به اعزام ناوگروه‌هاي دريايي ارتش به آب‌هاي آزاد گفت: هم‌اکنون ناو گروه بيست و پنجم متشکل از ناوشکن البرز و ناو لجستيک لارک در ورودي باب‌المندب قرار دارد که مأموريت آن تأمين خطوط مواصلاتي و تجاري ايران در منطقه خليج عدن و درياي سرخ است.
وي خاطرنشان کرد: اين ناوگروه در روزهاي آينده در بندر سلاله عمان پهلو خواهد گرفت.
فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره اعزام ناوگروه‌ها به مأموريت‌هاي دوردست نيز اظهار داشت: در سال جاري طبق برنامه يکي از ناوگروه‌ها به آسياي جنوب شرق، مديترانه يا آفريقاي جنوبي سفر خواهد کرد.
گفتني است؛ در اين مراسم که با حضور فرماندهان ارشد ارتش برگزار شد به تعدادي از سربازان وظيفه نمونه نيز جوايزي اهدا شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10