(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 14 اردیبهشت 1392 - شماره 20480

ژاپن براي امارات و ترکيه نيروگاه هسته‌اي مي‌سازد
توگو رياست دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل را برعهده گرفت
در اعتراض به سفر اوباما
مردم مکزيک تظاهرات ضد آمريکايي برگزار کردند
به دليل ناتواني در حل بحران سوريه اخضر ابراهيمي استعفا کرد
در اعتراض به شرايط وخيم اقتصادي آغاز شد
دور تازه اعتصاب‌ها درصنايع آلمان
مذاکرات مالکي و بارزاني نتيجه داد
همه وزراي کرد به کابينه بازگشتند
انزجار گسترده از حمله تروريست‌ها به مرقد صحابي پيامبر(ص) در سوريه
دادستان پرونده بي‌نظير بوتو به ضرب 14 گلوله کشته شد
رئيس جمهور افغانستان هم اعتراض کرد
زندان گوانتانامو را فوراً تعطيل کنيد
سرکوب کارگران انقلابي از سوي نيروهاي آل‌خليفه
واکنش حماس به طرح تازه کميته صلح عربي
طرح اعراب آمريکايي است ، فلسطين را به زور پس مي‌گيريم
   


پس از عربستان سعودي، امارات عربي متحده و ترکيه نيز با ژاپن قرارداد ساخت نيروگاه هسته‌اي امضا کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها نخست‌وزير ژاپن که روز پنجشنبه به منظور عقد قرارداد احداث نيروگاه هسته‌اي وارد آنکارا شده بود در سفرهاي سريالي هسته‌اي خود با همتاي ترکيه‌اي خود ديدار و براي تاسيس کنسرسيومي متشکل از شرکت‌هاي ژاپني و فرانسوي به توافق رسيدند.رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه در گفت‌وگو با روزنامه نيکي ژاپن گفت؛ کنسرسيومي متشکل از شرکت ميتسوبيشي ژاپن و شرکت آروا فرانسه عهده‌دار ساخت دومين نيروگاه هسته‌اي ترکيه مي‌شوند.از سوي ديگر «شينزو آبه» پيش از سفر به ترکيه، روز پنجشنبه در امارات با «شيخ محمد بن راشد آل مکتوم» توافقنامه همکاري هسته‌اي امضا کردند.همچنين نخست‌وزير ژاپن روز چهارشنبه نيز با سفر به عربستان، در ديدار با «سلمان بن عبدالعزيز آل‌سعود» وليعهد اين کشور براي همکاري‌هاي هسته‌اي به توافق رسيدند.

 


کشور آفريقايي «توگو» رئيس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «کوجو منان» نماينده دايم کشور «توگو» پس از انتخاب شدن اين کشور به عنوان رئيس شوراي امنيت سازمان ملل در ماه مه (11ارديبهشت تا 11خرداد)، اعلام کرد شوراي امنيت طي اين ماه بررسي بحران‌هاي آفريقا از جمله سودان و سومالي را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار خواهد داد و علاوه بر آن، گفت‌وگوهاي صلح خاورميانه (اعراب و رژيم صهيونيستي) را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد.توگو يکي از 10 عضو غيردايم شوراي امنيت سازمان ملل است. ماه گذشته ميلادي (آوريل) کشور رواندا رياست شوراي امنيت را برعهده داشت. رياست شوراي امنيت هر ماه در اختيار يکي از اعضاي اين شورا قرار مي‌گيرد. آمريکا، روسيه، فرانسه، انگليس و چين پنج عضو دايم شوراي امنيت هستند. اين کشورها در شورا از حق وتو برخوردارند.

 


همزمان با سفر رئيس جمهور آمريکا به مکزيک مردم اين کشور تظاهرات ضد آمريکايي برگزار کردند.
سفر باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا به مکزيک با تدابير شديد امنيتي و تجمع ضد آمريکايي همراه شد.
براساس گزارش‌هاي منتشر شده، صدها نفر از مردم مکزيکوسيتي، با تجمع مقابل ساختمان سفارت آمريکا و ضمن سر دادن شعارهايي عليه اوباما خواستار اخراج وي از کشورشان شدند.
بخشي از معترضان را زناني تشکيل مي‌دادند که فرزندانشان به دليل سياست‌هاي مهاجرتي آمريکا دچار خساراتي شده‌اند.
به نوشته واحد مرکزي خبر، اوباما پنجشنبه براي ديدار با مقامات بلندپايه مکزيک و گفت‌وگو بر سر برخي مسائل سياسي و اقتصادي به اين کشور سفر کرد. گزارش‌هايي نيز از برگزاري يک تجمع ضد آمريکايي ديگر از سوي معلمان مکزيکي همزمان با انجام اين سفر مخابره شده است.

 


«اخضر ابراهيمي» استعفاي خود از سمت نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه را رسما به دبيرکل اين سازمان تقديم کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه ديروز رسما استعفاي خود را به «بان کي‌مون» تقديم کرد.
ديپلمات‌ها در مورد علت استعفاي ابراهيمي گفتند که وي نسبت به ادامه ماموريت خود احساس نااميدي کرده است. مسئله استعفاي ابراهيمي، امر تازه‌اي نيست، چرا که پيش از اين نيز بارها اين مسئله مطرح شده بود.
در مورد پذيرش استعفاي فوق از طرف بان کي‌مون خبري نرسيده است اما منابع ديپلماتيک در نيويورک گفتند که ابراهيمي تا آخر ماه مه (11خرداد) در سمت خود باقي خواهد ماند. شرايط مخالفان دولت دمشق و تفرقه و اختلافي که ميان آنها وجود داشت، کار ابراهيمي را براي ميانجيگري سخت کرده بود.
قبل از ابراهيمي «کوفي عنان» دبيرکل سابق سازمان ملل نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه بود. برخي خبرها حاکي است که «مختار لماني» معاون فعلي ابراهيمي از اين پس جاي ابراهيمي را خواهد گرفت.
برخي خبرها هم از احتمال آمدن «بيل کلينتون» رئيس‌جمهور اسبق آمريکا به جاي ابراهيمي خبر مي‌دهند!
از نيويورک همچنين خبر رسيد، بان کي‌مون به همراه نمايندگان اعضاي دائم شوراي امنيت (آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين) ديروز در شوراي امنيت موضوع بحران سوريه را به بحث گذاشتند.
بشار اسد
«بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه پنجشنبه از يک نيروگاه برق در محله «تشرين» دمشق بازديد کرد. وي در اين بازديد طي سخناني، از نقش و فعاليت کارگران در شرايط جاري سوريه تقدير کرد. اسد در ادامه، حمله تروريست‌ها به زيرساخت‌هاي سوريه را محکوم و تصريح کرد که اين اقدامات باعث نمي‌شود کارگران از فعاليت باز بايستند.
عمليات ارتش
نيروهاي دولتي سوريه در تازه‌ترين حملات خود، 54 فرد مسلح را در «جسر الشغور» از توابع استان «ادلب» کشتند. ارتش سوريه طي اين عمليات همچنين توانست بمبي به وزن 200کيلوگرم که در مسير اريحا- جسرالشغور کار گذاشته شده بود را خنثي کند. 74 تروريست ديگر نيز در نزديکي زندان ادلب توسط نيروهاي دولتي کشته شدند.
نيروهاي ارتش سوريه همچنين با اجراي عملياتي در سواحل درياي مديترانه، توانستند کنترل جاده «بانياس» به «طرطوس» را در دست بگيرند. هم‌اکنون کنترل بيشتر مناطق در دست ارتش است و تروريست‌هاي حاضر در خاک سوريه به محاصره نيروهاي دولتي درآمده‌اند.
ارتش آزاد
به گزارش خبرگزاري فارس، گروه موسوم به «ارتش آزاد» در مناطق مرزي سوريه با نيروهاي مرزي ترکيه درگير شدند. براساس گزارش‌هاي رسانه‌هاي ترک در گذرگاه «تل ابيض» سوريه و در نزديکي شهر «آک چاکاله» ترکيه روي داده و طي آن دو عضو ارتش آزاد کشته و پنج نيروي پليس ترکيه زخمي شدند. علاوه بر آن، 10غيرنظامي که در محل حضور داشته‌اند نيز زخمي شدند. علت درگيري، ممانعت نيروهاي ترکيه از ورود سوري‌هاي مسلح به داخل خاک ترکيه اعلام شده است.
باراک اوباما
باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا اعلام کرد، کاخ سفيد در حال ارزيابي سطح کمک‌هاي نظامي خود به مخالفان سوريه است. وي طي سخناني دوپهلو ادامه داد: اگر خونريزي در سوريه ادامه يابد و امکان استفاده از سلاح‌هاي شيميايي به طور بالقوه وجود داشته باشد، همانطور که گفتيم همه گزينه‌ها را روي ميز داريم. گزينه‌هاي روي ميز ادبياتي است که آمريکا معمولا عليه دولت سوريه به کار مي‌برد. اين در حالي است که سلاح‌هاي شيميايي که اخيرا ادعاي استفاده آن در خاک سوريه مطرح شده، ربطي به دولت دمشق نداشته است. با اين حال، دولت سوريه ديروز اعلام کرد که به بازرسان سازمان ملل اجازه بازديد از منطقه «خان العسل» را داده است.
در همين حال، «عمران الزعبي» وزير اطلاع‌رساني سوريه اعلام کرد کشورهاي غربي سلاح‌هاي شيميايي در اختيار گروهک تروريستي «جبهه النصره» قرار داده است.
آخرين خبرها حاکي است، اخضر ابراهيمي رسما استعفاي خود را به دبيرکل سازمان ملل تقديم کرد.
ساير رويدادها
* روزنامه فلسطيني «المنار» نوشت، کساني که هم‌اکنون در سوريه عليه دولت دمشق مي‌جنگند، داراي مليت 25 کشور در جهان هستند.
* نتايج جديدترين نظرسنجي صورت گرفته از سوي خبرگزاري رويتر نشان مي‌دهد که اکثر آمريکايي‌ها با مداخله کشورشان در امور داخلي سوريه مخالفند.

 


هزاران نفر از کارکنان صنايع مختلف آلمان در اعتراض به شرايط نامناسب کاري اعتصاب و تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه تلويزيوني يورونيوز با «شکست» دور سوم مذاکرات اتحاديه کارگري و کارفرمايان در «بزرگترين اقتصاد اروپا» يعني «آلمان» بسياري از کارخانه‌هاي صنايع فلزي و الکترونيکي و مهندسان آلمان اعتصاب خود را آغاز کردند.
ناکافي بودن حقوق و دستمزد دليل اين اعتصاب عنوان شده است.
نمايندگان بيش از 3 ميليون کارگر خواستار افزايش 5/5درصدي حقوق خود در سطح ملي به دليل افزايش نرخ تورم هستند.
کارکنان شرکت‌هاي خودروسازي «بنز»، «دايملر کرايسلر» و کارخانه‌هاي فولادسازي و... نيز در اين اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند.
همزمان تصاوير و گزارش‌هايي از برپايي تظاهرات‌ گسترده از سوي کارکنان کارخانه‌هاي فلزي، الکترونيکي و خودروسازي در شهرهاي مختلف آلمان منتشر شد.
براساس اين گزارش بحران مالي کارکنان مستقيم و غيرمستقيم شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي مثل بنز، دايملر کرايسلر و ... را به خيابان‌ها کشانده است.
معترضان ضمن برپايي اين تظاهرات کم‌سابقه هشدار دادند چنانچه مديران اقدام به افزايش حقوق آنها نکنند، دست به اعتصاب مي‌زنند. به گفته رهبران معترضان، آنها خواستار افزايش 5/5 درصدي حقوق و دستمزد هستند چرا که حقوق آنها متناسب با افزايش تورم بالا نرفته است.
تاکنون مديران صنايع آلمان با درخواست معترضان مخالفت کرده‌اند. در صورت ادامه اين وضع هيچ بعيد نيست خودروسازان آلمان نيز به سرنوشت «پژو» فرانسه دچار شوند. کارکنان يکي از کارخانه‌هاي پژو ستيروئن واقع در شمال فرانسه ماه‌هاست که در اعتراض به تعطيلي کارخانه‌شان طي ماه‌هاي آينده، اعتصاب کرده‌اند. تعطيلي اين کارخانه که هفته گذشته قطعيت يافت، به بيکاري دستکم 8 هزار نفر و تعطيلي ده‌ها کارگاه قطعه‌ساز ديگر منجر مي‌شود.از يونان نيز خبر مي‌رسد، احزاب سياسي و تند اين کشور با پليس و نيروهاي امنيتي به شدت درگير شده‌اند. آنطور که واحد مرکزي خبر نوشته شماري از اعضاي حزب راست‌افراطي «فجر طلايي» پس از درگيري با پليس مجروح شدند. اختلاف بر سر سياست‌هاي اقتصادي حاکم، از جمله دلايلي است که برخي رسانه‌ها از آن به عنوان دليل اين درگيري‌ها نام برده‌اند.
حضور سيا در يونان
به گزارش شبکه تلويزيوني پرس‌تي وي، در دو سال گذشته دولت يونان بر شدت پايش‌هاي امنيتي‌اش افزوده است. مردم معمولي، روزنامه‌نگاران مستقل و حتي سياستمداران يوناني، زير نظر شبکه‌اي گسترده از تشکيلات امنيتي و اطلاعاتي هستند که ظاهراً فراتر از حدود قانوني اختيارات خود عمل مي‌کنند. اينگونه اقدامات نقض حريم شخصي افراد و نقض اصول اساسي دموکراسي است. يکي از کارهايي که در اين زمينه انجام مي‌شود شنود مکالمات تلفني است. مرکز حفظ حريم شخصي و مخابرات يونان در گزارشي اعلام کرده است که در سال 2013 ميزان شنود مکالمات تلفني در يونان 70 درصد افزايش يافت. اين مرکز وظيفه محافظت از حريم شخصي و آزادي فردي در فضاي مخابراتي يونان را بر عهده دارد. دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي يونان به نام حفظ امنيت ملي کشور و مقابله با تروريسم اين کارها را انجام مي‌دهند.
در سال 2004 نيز رسوايي شنود مکالمات تلفني در يونان مطرح شده و آن زماني بود که مشخص شد سفارت آمريکا در آتن دستور شنود مکالمات تلفني يکصد سياستمدار يوناني را صادر کرده است. فعالان يوناني مي‌گويند دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکا و اسرائيل در يونان حضور دارند.با تشديد بحران اقتصادي در اروپا، بسياري از استانداردها که زماني غربي‌ها‌ به آن فخر مي‌فروختند، زير پا گذاشته مي شود.

 


در پي مذاکرات موفقيت‌آميز «نوري مالکي» با «نيچروان بارزاني» وزراي کرد دولت عراق پس از چند روز غيبت، به کابينه بازگشتند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز نوري مالکي نخست‌وزير عراق با حضور همه وزيران کرد خود تشکيل جلسه داد. اين وزيران در پي حادثه دو هفته قبل «الحويجه» دولت را ترک کرده بودند. اما هفته گذشته مالکي با نيچروان بارزاني نخست‌وزير منطقه خودمختار کردستان عراق مذاکرات موفقيت‌آميزي داشته و همين باعث بازگشت وزراي کرد شده است.
هرچند پنج وزير وابسته به «فهرست العراقيه» همچنان از بازگشت به کابينه خودداري مي‌کنند، ولي مذاکرات موفقيت‌آميز بغداد و اربيل وضعيت دولت را در شرايط جاري مستحکم کرده و حتي آرامش نسبي مناطق سني‌نشين را در پي داشته است.
برخي خبرها از عراق حاکي است که مالکي و اعضاي دولت به زودي به اربيل مي‌روند و در آنجا با حضور مقامات کردستان عراق جلسه فوق‌العاده تشکيل مي‌دهند. مالکي در اين سفر ادامه مذاکراتش با بارزاني را نيز پي مي‌گيرد.
طبق گزارش‌ها، طي روزهاي اخير آرامش به پايتخت عراق بازگشته است و نيروهاي امنيتي موفق شدند شماري از رهبران گروه «نقشبنديه» را در بغداد دستگير کنند. اين گروه که با طالبان عراق همکاري دارد، هفته گذشته اعلام کرده بود که افرادش قصد دارند به بغداد حمله کنند. با اين حال، تروريست‌ها ديروز توانستند با تيراندازي در غرب موصل، سه پليس را شهيد و هشت تن ديگر را مجروح کنند.
خبر ديگر اين که شماري از نمايندگان مجلس عراق اعلام کردند رژيم اسرائيل و قطر طرح‌هاي مخربي را در عراق اجراء مي‌کنند. به گفته اين نمايندگان، دامن زدن به منازعات مذهبي و قومي در عراق، بخشي از طرح اسرائيل و قطر در کل منطقه است.

 


تروريست‌هاي سلفي وهابي وابسته به ارتش آزاد سوريه در جديدترين جنايت خود اقدام به تخريب و نبش قبر «حجربن عدي» صحابي بزرگ پيامبر اکرم(ص) کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها- عناصر وهابي گروهک تروريستي موسوم به «ارتش آزاد سوريه» در شنيع‌ترين اقدام هتاکانه خود از بدو آغاز فعاليت‌هاي فرقه‌اي در کشور سوريه که با هدف دامن زدن به آتش تفرقه بين مسلمانان انجام گرفته است، با حمله به مرقد مطهر «حجر بن عدي» (رحمه‌الله عليه) و تخريب ضريح و نبش قبر آن صحابي جليل‌القدر، پيکر تازه و آغشته به خون او را بيرون کشيده و با خود به سرقت بردند.
اين گزارش حاکيست يگان تروريستي موسوم به «هماهنگي منطقه عدرا ابلد» در حومه دمشق وابسته به ارتش آزاد با انتشار تصاوير اين هتک حرمت بي‌سابقه در صفحه فيس بوک خود اعلام کرد: بارگاه حجربن‌عدي الکندي يکي از قبور معروف نزد شيعيان است که قهرمانان ارتش آزاد سوريه!؟ آن را نبش کرده و جنازه را به مکان ناشناخته ديگري منتقل کرد تا ديگر اين مکان مرکزي براي شرک‌ورزيدن به خدا نشود!
گزارش‌ها حاکيست نبش قبر اين يار باوفاوي اميرالمؤمنين(ع) بازتاب گسترده‌اي داشت. بلافاصله بعد از اين جنايت شنيع، حزب‌الله لبنان با صدور بيانيه‌اي شديد‌اللحن مراتب تأسف و اندوه فراوان خود را ابراز داشته و اين اقدام را محکوم کرد.
در اين بيانيه ضمن اشاره به اينکه سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله نيز دو روز پيش در مورد هتک حرمت مقدسات مذهبي در سوريه هشدار داده بود، آمده است: آنچه انتظار آن را داشته و نگرانش بوديم رخ داد.
براساس اين بيانيه، نبش قبر حجر بن‌عدي و هتک حرمت آن به خوبي منطق جنايتکارانه تروريست‌ها را که مبتني بر بي‌حرمتي به مقدسات مسلمانان و مسيحيان است به نمايش گذاشت و اکنون بايد پرسيد مخالفان سوري که مدعي حمايت از مقدسات و دفاع از بارگاه‌ها و مراکز مذهبي بودند، اکنون کجا هستند؟
حزب‌الله در پايان بيانيه خود ضمن ابراز نگراني شديد از ادامه هتک حرمت مراقد و مقدسات مذهبي در سوريه، تمام مسئولان را به مسئوليت‌پذيري در اين خصوص فراخوانده و تأکيد کرده است آنان نبايد اجازه دهند اين روند که زنگ خطري براي آغاز فتنه بزرگ و خطرناک است، ادامه يابد.
وزارت اوقاف سوريه و نوري المالکي نخست‌وزير عراق نيز با صدور بيانيه‌هاي جداگانه‌اي اين جنايت را محکوم کردند.
«حجربن عدي الکندي» در نوجواني به همراه برادرش به حضور نبي مکرم اسلام رسيد و به دين مبين اسلام مشرف شد. پس از زمان اندکي که از اسلام وي گذشت، پيامبر رحلت فرمود. حجربن عدي بعد از رحلت پيامبر همواره و در همه ناملايمات، سختي‌ها و جنگ‌ها در رکاب حضرت اسدالله الغالب علي‌بن ابيطالب بود. سرانجام بعد از شهادت اميرالمؤمنين و در سال 50 هجري حجر توسط زيادبن ابيه برادرخوانده بدنام و سفاک معاويه (عليه اللعنه) دستگير و به شام فرستاده شد و در آنجا توسط شخص معاويه به شهادت رسيد.
او قبل از شهادت به معاويه گفت: پس از مرگ من زنجير از دست و پايم باز نکنيد و خون پيکرم را نشوييد، زيرا مي‌خواهم روز رستاخيز با همين وضع با معاويه روبه رو شوم.

 


دادستان ويژه پرونده ترور «بي‌نظير بوتو» در پايتخت پاکستان هدف 14 گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و در دم کشته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «چودري ذوالفقار» که ديروز با خودروي شخصي خود از منزلش در اسلام‌آباد به سمت دادگاه ضد ترور در «راولپندي» در حرکت بود، هدف گلوله موتورسواران مسلح قرار گرفت و کشته شد. به گفته شاهدان حادثه، دادستان هدف 14 گلوله قرار گرفت و محافظ شخصي وي نيز زخمي شد. اين مقام قضايي پاکستان در لحظه هدف قرار گرفتن خودش خودرو را رانندگي مي‌کرد و به همين خاطر، خودرو از مسير منحرف شد و جان يک زن عابر را گرفت.
«پرويز مشرف» رئيس‌جمهور سابق پاکستان يکي از متهمان اصلي پرونده بوتو است.
وي که سه‌شنبه گذشته طبق حکم ديوان عالي از هرگونه شغل دولتي به صورت مادام‌العمر محروم شد، پرونده‌اش در ارتباط با ترور بوتو همچنان باز است. به همين خاطر، برخي از ناظران عوامل مشرف را در اين ترور دخيل مي‌دانند. با اين حال، نمي‌‌توان عناصر طالبان محلي را از اين ماجرا مبرا دانست. نام ذوالفقار از قبل در فهرست سياه تروريست‌ها قرار داشت.
پسر بي‌نظير بوتو مشرف را به قتل مادرش متهم کرده است، اين در حالي است که شخص مشرف «بيت‌الله محسود» رهبر وقت طالبان را در اين قتل دخيل مي‌داند. مشرف اکنون در حبس خانگي به سر مي‌برد.
انتخابات
در حالي که مردم پاکستان خود را براي رفتن به پاي صندوق‌هاي راي انتخابات پارلماني در روز 21‍ ارديبهشت آماده مي‌‌کنند، حملات طالبان عليه نشست‌هاي انتخاباتي و نامزدها همچنان ادامه دارد؛ پنجشنبه گذشته يک بمب جاسازي شده در خودرو در خيابان «ابوالحسن اصفهاني» کراچي منفجر شد که جراحت شش نفر را در پي داشت. ساعات پاياني پنجشنبه شب نيز افراد ناشناس در مجاورت دفتر حزب «متحد قومي» بمبي را منفجر و هفت تن را مجروح کردند. ديروز نيز تروريست‌ها يک نامزد حزب ملي عوامي به همراه فرزند خردسالش را در شهر کراچي کشتند.
در حالي که طالبان هشدار داده رهبران و هواداران احزاب را هدف قرار مي‌دهد، سخنگوي ارتش پاکستان نيز اعلام کرد 70 هزار نيرو، امنيت انتخابات روز بيست و يکم را پوشش مي‌دهند.
کارشناسان روزهاي خونيني را طي هفته‌هاي آينده براي پاکستان پيش‌بيني مي‌کنند.

 


رئيس جمهوري افغانستان از دولت آمريکا خواست زندان «گوانتانامو» را تعطيل کند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حامد کرزاي» طي سفرش به دانمارک و در نشست مشترک مطبوعاتي خود با همتاي دانمارکي‌اش اظهار داشت: از ابتدا طرفدار بسته شدن زندان گوانتانامو بوده‌ام. وي از آمريکا خواست بازداشتگاه گوانتانامو را تعطيل کند. کرزاي گفت: چند سالي است که ما براي آزادي زندانيان افغان در گوانتانامو تلاش مي‌کنيم.
«باراک اوباما» از زمان حضور در کاخ سفيد در سال 2009 بارها وعده داده که اين زندان را تعطيل کند، اما تاکنون اين وعده را عملي نکرده است.
زندان گوانتانامو که در خليج گوانتانامو در آمريکاي مرکزي قرار دارد، محل نگهداري افرادي است که آمريکا آنها را تروريست مي‌خواند. در اين زندان دست زندانبانان آمريکايي براي هرگونه شکنجه باز است.
چند روزپيش يکي از سخنگويان سازمان ملل آمريکا را به «جنايت» در اين زندان محکوم کرد. اين سخنگو گفت اطلاعاتي به دست آمده مبني بر اين که زندانبانان اين زندان مخوف اعتصابيون را شکنجه و آزار مي‌دهند. خوراندن به زور غذا، يکي از اين روش‌هاست که با هدف جلوگيري از ادامه اعتصاب‌ها صورت مي‌گيرد.
تاکنون بسياري از نهادهاي حقوق بشري در آمريکا و سرتاسر جهان از اينکه اين زندان تعطيل نشده اعتراض کرده‌اند. دولت اوباما اما در برابر اين همجمه اعتراض‌ها همچنان مقاومت مي‌کند!

 


دهها کارگر تظاهرکننده بحريني با حمله مزدوران آل‌خليفه زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، مردم و کارگران تظاهرکننده بحريني که به دعوت ائتلاف جوانان انقلابي چهاردهم فوريه اين کشور در مناطق مختلف و به بهانه روز کارگر در مناطق مختلف بحرين به خيابان‌ها ريخته بودند با حمله مزدوران آل‌خليفه مواجه و با آنان درگير شدند.
پليس و نيروهاي امنيتي با شليک گسترده گازهاي سمي به سوي معترضان شماري از آنان را مصدوم کردند به طوري که تعدادي از مصدومان بر اثر گازهاي شليک شده دچار خفگي گرديدند.
همچنين نظاميان رژيم آل‌خليفه يک جوان را به عمد با خودرو زير گرفتند که حال وي وخيم گزارش شده است. افزون بر اين سه تن نيز توسط ماموران امنيتي اين رژيم دستگير و به مکان نامعلومي انتقال داده شدند.
برپايه اين گزارش‌ها در اين تظاهرات که زنان نيز در آن حضور فعالي داشتند تظاهرکنندگان تصاويري از مخالفان زنداني در زندان‌هاي آل‌خليفه در دست داشتند و آزادي آنان را خواستار شدند.
گفتني است قيام خونين مردم بحرين عليه رژيم آل‌خليفه از بهمن‌ماه سال 1390 همزمان با بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه آغاز شده و مردم مسلمان و شيعه اين کشور خواستار اصلاحات سياسي و دموکراسي در اين کشور کوچک حاشيه خليج‌فارس هستند.

 


دولت حماس توطئه خيانتکارانه اعراب براي ناديده گرفتن حق فلسطيني‌ها را بشدت محکوم کرد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، «اسماعيل هنيه»، نخست‌وزير دولت مردمي فلسطين روز پنجشنبه مخالفت صريح خود را با طرح کميته صلح عربي درباره تبادل اراضي و چشم‌پوشي از مرزهاي سال 1967 اعلام و آن را محکوم کرد.
هنيه که در اردوگاه آوارگان فلسطيني در غرب شهر غزه حضور يافته بود، با بيان اين که «سرزميني که به زور اشغال شده است به زور باز پس‌گرفته مي‌شود»، گفت: مرزهاي ما سرزمين تاريخي فلسطين است و اين سرزمين فقط به ما تعلق دارد و ما طرح ابتکاري عربي را رد مي‌کنيم.
خبرگزاري فرانسه در اين باره گزارش داد اين رهبر فلسطيني بر توسل به گزينه مقاومت به عنوان گزينه راهبردي نزد مردم فلسطين تاکيد کرد. هنيه افزود: مذاکرات گزينه مفيد و مناسبي براي آزادي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين نيست.
در همين حال، «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس نيز با انتقاد شديد از پذيرش طرح تبادل اراضي با رژيم صهيونيستي از سوي اتحاديه عرب، اعلام کرد جنبش حماس از تمام گزينه‌ها براي آزادسازي اراضي فلسطين استفاده مي‌کند.
مشعل افزود: حماس با هرگونه تبادل اراضي با رژيم صهيونيستي مخالف است و نمي‌گذارد هيچ‌گونه امتيازي عليه فلسطين داده شود.
خالد مشعل همچنين تاکيد کرد که اين طرح «جان‌کري»، وزير خارجه آمريکا با هدف ايجاد امنيت اقتصادي براي اسرائيل و ادغام کردن اين رژيم در کشورهاي منطقه صورت مي‌گيرد.
بنابراين گزارش‌ها يک عضو جبهه مردمي آزادسازي فلسطين نيز گفت طرح اتحاديه عرب با فشار آمريکا تنظيم شده است.
«کايد الغول» طرح صلح عربي را بيانگر دنباله‌روي اتحاديه عرب از آمريکا دانست و محتواي واقعي آن را اعتراف رسمي اعراب به چشم‌پوشي از حق ملت فلسطين ناميد.
همچنين جانشين وزير خارجه فلسطين در نوار غزه با اشاره تلويحي به سخنان وزير خارجه قطر هنگام مطرح کردن طرح صلح عربي تعديل شده، تاکيد کرد فلسطيني‌ها به کسي که به نمايندگي از آنها سخن بگويند نيازي ندارند.
گفتني است هيئت کميته صلح عربي روز دوشنبه گذشته در واشنگتن طي ديدار با «جان‌کري» وزير‌خارجه آمريکا موافقت خود را با تعديل طرح صلح عربي و تبادل زمين با رژيم صهيونيستي به منظور ادامه روند صلح با اين رژيم اعلام کردند.
در طرح مذکور مالکيت اشغالگران بر قسمت‌هاي بسيار مهمي از سرزمين فلسطينيان رسميت مي‌يابد و همچنين اين طرح قطعنامه‌هاي بين‌المللي در خصوص سرزمين‌هاي اشغال شده سال 1967 را که در آنها اين سرزمين‌ها فلسطيني قلمداد شده زير سوال مي‌برد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10