(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 14 اردیبهشت 1392 - شماره 20480

کوتاه اقتصادي
معاون وزير راه و شهرسازي: طرح تعزيرات اجاره مسکن امسال هم اجرا مي‌شود
فروش خودرو با کاهش 10 تا 20درصدي قيمت از امروز
معاون وزير نفت: کشور با مشکل کمبود پول روبه‌رو نيست ، منابع مالي بايد درست هزينه شود
تا پايان برنامه پنجم توسعه ظرفيت ذخيره‌سازي سوخت مايع کشور به 5/14 ميليارد ليتر افزايش مي‌يابد
عباسي، وزير کار: افزايش حق مسکن و خواروبارکارگران بزودي اعلام مي‌شود
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري خبر داد
تسهيلات بانک مرکزي براي خريد قطعات هواپيما
بهمني: هزينه حج تمتع بايد 30 درصد افزايش مي‌يافت
يک مقام مسئول خبر داد
ساخت جايگاه‌هاي عرضه سوخت با ابعاد کوچک
معاون سازمان امور مالياتي: ماليات به ارز تعلق نمي‌گيرد
معاون بودجه رياست جمهوري: يارانه نقدي امسال افزايش نمي‌يابد
 
   


* شاخص کل بورس از ابتداي سال تا پايان هفته منتهي به 11 ارديبهشت ماه، 6 هزار و 496 واحد رشد کرد تا بازدهي 1/17 درصدي را نصيب سرمايه‌گذاران کند.در هفته منتهي به يازده ارديبهشت ماه، يک ميليارد و 784 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 8 هزار و 624 ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در هفته‌اي که گذشت يک ميليارد و 737 ميليون سهم به ارزش 8 هزار و 331 ميليارد ريال به صورت خرد و بلوک تغيير مالکيت يافت. بر اين اساس، حجم معاملات خرد و بلوک 3/29 و ارزش آن 4/31 درصد افزايش يافت.
* دو قرارداد همکاري بين سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي با سازمان خواروبار کشاورزي (فائو) به امضاء‌رسيد.به گزارش روابط عمومي سازمان تحقيقات، آموزش و تروريج کشاورزي، دو پروژه افزايش توليد گياهان علوفه‌اي براي بهبود معيشت و بهره‌برداري از منابع ژنتيکي گياهي کشاورزي و غذا جهت سازگاري با تغييرات آب و هواي چهار کشور ايران، مصر،‌ لبنان و اردن با فائو به امضاء رسيد.
* معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايميدرو اعلام کرد: اکنون حدود 8 هزار و 500 ميليارد ريال طرح براي ايجاد زيربناهاي لازم در معادن کشور و نيز توسعه مناطق انرژي‌بر در حال اجراست. امير اميني گفت: طرح ايجاد زيربناهاي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني در بخش «برق‌رساني» و «احداث راه دسترسي» در 30 استان کشور فعال است که تاکنون 32 پروژه خاتمه يافته و 12 پروژه نيز در حال اجراست. ميزان سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده براي اين طرح، دو هزار و410 ميليارد ريال است و اکنون طرح ياد شده، بيش از 55 درصد پيشرفت دارد.
* مديرعامل بورس انرژي از ورود فرآورده‌هاي نفتي مانند سوخت جت و نفت کوره صادراتي به بورس انرژي خبر داد. شاپور محمدي گفت: در مدت يک سالي که از راه‌اندازي بورس انرژي مي‌گذرد، معاملات برق، زغال‌سنگ و قطران در اين بورس انجام شده است.وي ادامه داد با تصويب هيئت پذيرش، از اين پس فرآورده‌هاي نفتي شامل: سوخت جت، نفتاي سنگين و سبک، نفت آيزوماکس و گازوئيل آيزوماکس، نفت کوره صادراتي، پروپان و بوتان نيز مي‌توانند در بورس انرژي معامله شوند.
* سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد: دعوتنامه‌هاي مربوط به واگذاري سهام عدالت کارگران فصلي و ساختماني 6 استان کشور ارسال شده است. سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد: در راستاي طرح توزيع سهام عدالت کارگران فصلي و ساختماني و همزمان با روز جهاني کارگر، در اولين مرحله دعوتنامه‌هاي سهام عدالت 6 استان زنجان، خراسان جنوبي، چهارمحال‌و بختياري، ايلام، بوشهر و سمنان تحويل شد.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7704 الي 7708، 7736 الي 7738، 2621، 2265، 2266 و 2201 الي 2204 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه طرح برخورد تعزيراتي اجاره مسکن امسال نيز اجرا مي‌شود، گفت: اجراي اين طرح در سال گذشته به نفع مردم بود.
ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اين سوال که برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي براي اجاره بهاي مسکن قبل از آغاز فصل تابستان چيست؟ آيا طرح برخورد تعزيرات اجاره بها امسال نيز اجرا مي‌شود گفت: بايد حتما اجرا و اعلام شود، برخلاف يک عده بنده معتقد هستم که وقتي قيمت اعلام مي‌شود داراي مزيت‌هاي زيادي است و حداقل درصدي از خانوارها اين قيمت‌ها را رعايت مي‌کنند. وي افزود: سال گذشته نرخ تعزيرات اجاره مسکن 14 تا 15درصد اعلام شد شايد ميانگين آن در بازار 5 درصد بالاتر بوده باشد. آماري که رئيس اتحاديه املاک داده بود متوجه شديم که ميانگين اجاره بها 20 تا 21درصد رشد داشت. به عنوان مثال افرادي بودند که چون همديگر را مي‌شناختند اعلام مي‌کردند که زير قيمت بازار، مسکن خود را اجاره مي‌دهند. ما تمام پارامترها را درنظر مي‌گيريم تفاوت عدد ما با ميانگين عددي که رئيس اتحاديه املاک داده بود 5 تا 6درصد بود حتي براي 5 درصد به صورت خاص به بنده اعتراض کردند که شما بايد نرخ اجاره بها را 10درصد اعلام مي‌کرديد. معمولا وقتي آماري از سوي بانک مرکزي اعلام مي‌شود بايد يک يا دو درصد پايين‌تر از نرخ بانک مرکزي اعلام کنيد چرا که برخي از افراد بحث اجاره‌بها را رعايت مي‌کنند و افزايش را اعلام نمي‌کنند.
وي در پاسخ به اين سوال که جمع‌بندي شما از اجراي طرح در سال گذشته چيست، گفت: مزيت اجراي طرح برخورد تعزيرات اجاره بها اين بود که قدرت چانه‌زني را به مستاجران مي‌دهد. وقتي دولت نرخ اجاره بها را 15درصد اعلام مي‌کند برخي صاحبخانه‌ها و مالکان که رقم بالايي را درنظر مي‌گرفتند در نهايت 18 تا 20درصد اجاره بها را اعلام و در نظر مي‌گيرند.
وي درباره اينکه آيا اين عدد 14 تا 15 درصد نرخ اجاره بهاي سال گذشته در سال جاري افزايش مي‌يابد گفت: سال جاري با بررسي سامانه و مبايعه‌نامه‌هاي سال گذشته متوجه خواهيم شد که ميانگين اجاره بهاي ثبت شده در سال گذشته چه ميزان است اگر به ميانگين نزديک 20 درصد رسيديم احتمالا در عدد سال گذشته يک تجديدنظرهايي خواهد شد. صومعلو تاکيد کرد: مجددا با رئيس سازمان تعزيرات، سازمان حمايت از مصرف‌کننده و اتحاديه املاک براي تعيين نرخ اجاره بها جلسه خواهيم داشت. وي در ادامه افزود: قطعا اين طرح امسال بايد اجرا شود چون که برخلاف نظر برخي از کارشناسان اقتصادي که مي‌گويند طرح تعزيرات اجاره بها چندان مفيد نبوده اين گونه نيست. دولت موظف است در برخي از موارد براي حمايت از مصرف‌کننده‌ها موضعگيري کند. زماني که بازار، بازار 100درصد آرامي است اگر وضعيت بازار آرامش باشد دولت نبايد دخالت کند و عرضه و تقاضا بايد آن را تعيين کند. اما وقتي که مشکلات سياسي ناشي از تحريم و يا ساير عوامل را داشته باشيم و ساير مشکلات وجود داشته باشد اين جا نياز است که دولت بايد براي حمايت از مردم وارد شود.
جمع‌بندي ما اين است که اين طرح سال گذشته نيز به نفع مردم بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي آخرين وضعيت مسکن مهر را تشريح کرد و گفت: سال 91 از موفقيت‌هايي که در مسکن مهر به دست آمده اين بود که از دو ميليون و 157 هزار و 517 واحد مسکوني که در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، زير 25 هزار نفر، شهرهاي جديد و بافت فرسوده احداث شده يک ميليون و 85 هزار و 945 واحد مسکوني به مرحله بهره‌برداري و آماده افتتاح رسيده است که معادل 51 درصد برنامه مي‌شود. يعني اگر به تفکيک بخواهيم آنها را بررسي کنيم، بايد بگويم که 87 هزار و 555 واحد مسکوني قبل از سال 90، 277 هزار و 113 واحد مسکوني در سال 90 و 343 هزار و 657 واحد مسکوني در سال 91 افتتاح شده است. 377 هزار و 620 واحد مسکوني آماده افتتاح است که جمع آنها يک ميليون و 85 هزار و 945 واحد مسکوني مي‌شود که حاکي از محقق شدن معادل 51درصد برنامه مسکن مهر است.
يک ميليون و 71 هزار و 572 واحد مسکوني هم در سال 92 در برنامه افتتاح است.

 


مسئولان ايران خودرو و سايپا اعلام کردند محصولاتشان از امروز با قيمت‌هاي مصوب شوراي رقابت عرضه و فروخته خواهد شد. کاهش قيمت خودروها براساس فرمول اين شورا بين 10 تا 20درصد خواهد بود.
به گزارش مهر، معاون بازاريابي و فروش سايپا از فروش محصولات اين شرکت از امروز با قيمت‌هاي شوراي رقابت خبر داد و گفت: با محاسبه نرخ‌هاي جديد بر اساس فرمول شوراي رقابت، فروش محصولات اين شرکت از شنبه 14ارديبهشت براساس قيمت‌هاي جديد انجام خواهد شد.
محمدعلي قادري خاطرنشان کرد: مشتريان مي‌توانند از امروز با مراجعه به نمايندگي‌هاي فروش سايپا در سراسر کشور و يا سايت فروش اينترنتي سايپا، خودروهاي انتخابي خود را براساس قيمت‌هاي جديد خريداري کنند.
همچنين مدير فروش گروه خودروسازي ايران خودرو گفت: فروش محصولات اين گروه از امروز براساس مصوبات شوراي رقابت آغاز مي‌شود. عبدالله بابايي افزود: مردم مي‌توانند به صورت اينترنتي و هم به صورت حضوري در نمايندگي‌هاي مجاز، خودرو مورد نياز خود را با قيمتي که شوراي رقابت اعلام کرده خريداري کنند.
وي افزود: قيمت خودروهاي خريداراني که از 17 بهمن اقدام به خريد خودرو از نمايندگي‌هاي مجاز ايران خودرو کرده‌اند هم بر اساس مصوباتي که از امروز ارائه خواهيم داد، تعيين خواهد شد و چنانچه افزايش دريافت وجود داشته باشد به مشتريان بازگردانده مي‌شود.
بابايي با عذرخواهي از شهروندان گفت: با مصوبات دولت و مستنداتي که به پليس راهور داديم از امروز مجوز شماره‌گذاري ارائه مي‌شود و اين دسته از مشتريان که حدود 70 هزار نفر هستند، مي‌توانند شماره و پلاک‌هاي خود را دريافت کنند.
پيش از اين، جمشيد پژويان رئيس شوراي رقابت از تعيين شاخص‌هاي فرمول قيمت خودرو بر اساس متوسط تورم 26/53 درصدي اين صنعت خبر داده و گفته بود: تورم بخشي خودروهاي کم تيراژ (به جز پرايد، پژو، سمند و تيبا) معادل 26/53 درصد درنظر گرفته شده، ضمن اينکه براي 4 مدل خودروي پرتيراژ به طور مشخص تورم بخشي مشخص شده که در همين حدود است.
در همين حال، تورم بخشي پرايد 131 با فرمان هيدروليک بدون کيسه هوا 8‍/50 درصد، تيبا با فرمان هيدروليک و کيسه هوا 1/52 درصد، سمند ال‌ايکس بنزيني با کيسه هوا 3/53 درصد، تيبا با فرمان هيدروليک و کيسه هوا 1/52 درصد، پژو 405 با ترمز ضد قفل و کيسه هوا 7/59 درصد و رانا 4/49درصد اعلام شده است.
از شوراي رقابت خبر مي‌رسد قيمت خودروها براساس فرمول شوراي رقابت بين 10 تا 20درصد کاهش خواهد يافت.
شوراي رقابت دستورالعمل تعيين قيمت خودروهاي ساخت داخل در هر سال را درجلسه اول ارديبهشت‌ماه خود به ترتيب زير تصويب کرد: بهاي هر نوع خودرو در هر سال معادل خواهد بود با بهاي آن خودرو در فروردين‌ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهاي همان خودرو در فروردين ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و 50درصد تغيير شاخص کيفيت همان خودرو در طول سال تقسيم بر بدترين شاخص کيفيت در سال قبل منهاي عدد ثابت 2 درصد بهاي همان خودرو در فروردين ماه سال قبل (بهره‌وري مورد انتظار).

 


معاون وزير نفت با اشاره به کسب 700ميليارد دلار درآمد نفتي در 8 سال اخير، دلايل 100 ماهه شدن برخي از پروژه‌‌هاي صنعت نفت و گاز کشور را تشريح کرد.
اصغر ابراهيمي‌اصل در هم‌انديشي صندوق پيمانکاران، سازندگان و مهندسان مشاور صنايع انرژي با اشاره به درآمد يکهزار ميليارد دلاري ايران از محل توليد و صادرات نفت خام از 103 سال گذشته تاکنون، گفت: 700 ميليارد دلار از اين درآمد نفتي در 8 سال گذشته تاکنون حاصل شده است.
معاون مهندسي و ساخت داخل وزير نفت با اعلام اينکه در صورتي که منابع مالي و اعتباري درست هزينه و مديريت شود کشور به هيچ‌وجه با مشکل کمبود پول براي اجراي طرح‌ها روبه‌رو نيست، تصريح کرد: در صنعت نفت هم بايد روند اجرايي پروژه‌هاي بزرگ مشمول يکسري تغييرات اساسي و بنيادي شود.
اين مقام نفتي با تاکيد بر اينکه پيشتر برخي از شرکت‌هاي خارجي با انجام مطالعات مهندسي، پايه و مفهومي در پروژه‌‌هاي بزرگ نفت و گاز کشورهمچون طرح توسعه فازهاي پارس جنوبي براي خود دکان باز کرده بودند، اظهار داشت: اين شرکت‌هاي خارجي سايز و اندازه اجراي مگا پروژه‌هاي نفت و گاز همچون پارس جنوبي را در اندازه شرکت‌هاي بزرگ سازنده کالا و تجهيزات اروپايي طراحي مي‌کردند.
وي با بيان اينکه اين شرکت‌ها با طراحي‌هاي خاص و پيچيده اصلا مجالي براي ورود سازندگان، پيمانکاران و صنعتگران داخلي در فازهاي پارس‌جنوبي باقي نمي‌گذاشتند، بيان کرد: سود 3 تا 4 درصدي طراحي پروژه‌ها پاسخگوي نيازهاي آنها نبود و شرکت‌هاي مشاور مهندسي و طراحي خارجي سود خود را در قبال اين طراحي‌ها از کارخانجات و سازندگان خارجي دريافت مي‌کردند.
ابراهيمي اصل با يادآوري اينکه با روش مهندسي معکوس و کپي برخي از طراحي‌هاي گذشته امکان افزايش چندين درصدي سهم سازندگان، پيمانکاران و مشاوران مهندسي ايراني در پروژه‌هاي نفت و گاز فراهم مي‌شود، اظهار داشت: هم‌اکنون در برخي از طرح‌هاي نفت و گاز کشور در مرحله بتن‌ريزي و اسکلت‌بندي فلزي پيشرفت‌ها روند مطلوبي دارد اما به پيش راه‌اندازي و راه‌اندازي که مي‌رسيم به يک‌باره تاخير‌هاي چندين ماهه حاصل مي‌شود.
معاون وزير نفت با اشاره به ضرورت احياي قوانين کنسرسيوم‌سازي در سطح صنعت نفت و انرژي کشور، يادآور شد: در طرح توسعه فاز 4 و 5 پارس‌جنوبي 4 ماه زودتر از برنامه زمان‌بندي کار تمام و توليد گاز آغاز شد.
وي با يادآوري اينکه هم‌اکنون برخي از پروژه‌هاي 60 ماهه صنعت نفت 100 ماهه هم تمام نمي‌شود، تاکيد کرد: اين در حالي است که در فاز 4 و 5 پارس‌ جنوبي با وجود جلوافتادگي هزينه‌ها و بار مالي قرارداد هم افزايش نيافت.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه در برخي از فازهاي پارس جنوبي پروژه را 3 سال ديرتر و 2 برابر قيمت مصوب تمام کرده‌ايم، گفت: قطعا شرايط تحريم طولاني بوده و روز به روز هم سخت‌تر خواهد شد.
افتتاح‌ها دواي درد مشکلات اقتصاد نيست
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي ايران با تاکيد بر اينکه اين روزها نبايد براي افتتاح پروژه‌‌ها «کف و سوت» کشيد، زيرا اين افتتاحيه‌ها به تنهايي مشکلات اقتصادي را حل نمي‌کند، از نرخ تورم به عنوان يک چالش اساسي براي سرمايه‌گذاران و اقتصاد ياد کرد و گفت: اين افتتاحيه‌ها در کنار تورم‌هاي چند ده درصدي، دستاوردهاي پروژه‌‌ها را مي‌بلعد.
محمد نهاونديان در هم‌انديشي راه‌اندازي صندوق پيمانکاران، سازندگان و مهندسان مشاور صنايع انرژي با بيان اينکه ابهام به آينده و بي‌اعتمادي مهمترين چالش پيش روي انجام سرمايه‌گذاري‌هاي کلان و بلندمدت در اقتصاد کشور است،‌گفت: اگر دولت آينده به اقتصاد با اولويت غير سياسي و با تضمين خودباوري اقتصادي و حمايت واقعي از توليد ملي نگاه کند، بسياري از مشکلات اقتصادي کشور حل مي‌شود.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاروزي ايران با اعلام اين‌که بايد منابع مالي و اعتباري از بازار مسکن، ارز و طلا و سکه کوچ کرده و به اقتصاد تزريق شود، تصريح کرد: قطعا احياي اعتماد بلندمدت به اقتصاد مي‌‌تواند منجر به کوچ سرمايه‌ها به اقتصاد شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اين‌که از چند سال گذشته تاکنون خصوصي‌سازي در اقتصاد انجام شده اما نتيجه اين خصوصي‌سازي ظهور يک بخش جديد به نام بخش عمومي و غيردولتي در اقتصاد ايران بوده بيان کرد: اين در حالي است که در قانون اساسي تاکنون هيچ‌گونه تعريفي براي بخش عمومي و يا غيردولتي در اقتصاد نشده است.

 


معاون وزير نفت با تشريح آخرين وضعيت واردات و صادرات سوخت از صدور روزانه 20 ميليون ليتر انواع فرآورده‌ نفتي توسط ايران خبر داد و اعلام کرد: امسال ظرفيت ذخاير استراتژيک سوخت به ويژه بنزين و گازوئيل بيش از 3/1 ميليارد ليتر افزايش مي‌يابد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر در تشريح عملکرد شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از ابتداي آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون، گفت: در يکسال اخير ظرفيت پالايش نفت‌خام و ميعانات گازي کشور بيش از 330 هزار بشکه در روز افزايش يافته است به طوري که هم‌اکنون ظرفيت پالايش نفت به يک ميليون و 850 هزار بشکه در روز رسيده است.
وي همچنين در خصوص توليد انواع فرآورده‌هاي نفتي اظهار داشت: پس از ظرفيت پالايش، ظرفيت توليد فرآورده‌هاي نفتي دومين شاخص ميزان توسعه صنعت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي کشور است. عضو هيات‌مديره شرکت ملي نفت با يادآوري اينکه هم‌اکنون ظرفيت توليد انواع محصولات نفتي کشور به مرز 260 ميليون ليتر در روز رسيده است، بيان کرد: ظرفيت توليد فرآورده‌هاي نفتي نسبت به دهه 70 تاکنون از رشد حدود 60 ميليون ليتري در روز برخوردار بوده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه ظرفيت توليد بنزين به عنوان يکي از فرآورده‌هاي استراتژيک نفتي از 4/25 ميليون ليتر در دهه 70 به 60 ميليون ليتر در سال 1392 افزايش يافته است، تبيين کرد: تا پايان سالجاري هم به راه‌اندازي چهار طرح جديد اين ظرفيت از مرز 70 ميليون ليتر در روز عبور مي‌کند که شاهد رشد بيش از 4 برابري نسبت به دهه 70 است.
وي، ظرفيت فعلي توليد گازوئيل کشور را 92 ميليون ليتر در روز عنوان کرد و افزود: قطعا توليد اين محصول پرطرفدار نفتي در ادامه سالجاري از مرز 100ميليون ليتر در روز عبور خواهد کرد.
معاون وزير نفت با اشاره به کاهش توليد نفت‌سفيد از 26 ميليون ليتر به 15 ميليون ليتر در سالجاري، گفت: ظرفيت توليد روزانه نفت‌کوره از 84 ميليون ليتر به 80 ميليون ليتر کاهش يافته که اين روند کاهش تا سقف 60 ميليون ليتر در روز ادامه مي‌يابد.
ضيغمي با اشاره به واردات روزانه 28 ميليون ليتر بنزين در سال 1385، تصريح کرد: با اجراي سهميه‌بندي بنزين ميزان واردات اين محصول نفتي به 19 ميليون ليتر و هم‌اکنون به صفر رسيده است.
اين عضو هيات‌مديره شرکت ملي نفت همچنين با اشاره به توقف کامل واردات گازوئيل در سال 1390، بيان کرد: علاوه بر اين، سال گذشته با بهره‌برداري از طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت شازند علاوه بر توقف واردات گازمايع ايران به جرگه يکي از کشورهاي صادرکننده اين محصول نفتي پيوسته است.
وي با بيان اينکه سال گذشته حجم صادرات فرآورده هاي نفتي به 20 ميليون ليتر در روز رسيده است، اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود ميزان صادرات در ادامه سالجاري با امضاي چندين قرارداد جديد افزايش بيشتري يابد. به گفته معاون وزير نفت، هم‌اکنون محصولاتي همچون نفتا (بنزين پايه)، گوگرد، نفت‌کوره، گازوئيل، نفت‌سفيد و گاز مايع در سبد صادراتي فرآورده‌هاي نفتي کشور قرار دارند.
اين مقام مسئول تاکيد کرد: در شرايط فعلي عملا با صادرات انواع فرآورده‌هاي نفتي و توقف واردات اين محصولات تراز تجارت سوخت کشور به طور کامل مثبت شده است.
ضيغمي در ادامه با اشاره به برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاريهاي کلان براي افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي استراتژيک نفتي کشور گفت: هم‌اکنون ظرفيت ذخيره‌سازي سوخت مايع کشور به مرز 12 ميليارد ليتر افزايش يافته است. اين مقام مسئول با بيان اينکه با بهره‌برداري از 13 طرح جديد در مجموع ظرفيت ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي به ويژه بنزين و گازوئيل به 2/13 تا 3/13 ميليارد ليتر افزايش مي‌يابد، تصريح کرد: در مجموع تا پايان برنامه پنجم توسعه ظرفيت ذخيره‌سازي سوخت مايع کشور به 5/14 ميليارد ليتر افزايش مي‌يابد.

 


بزودي با نهايي شدن و اعلام ميزان افزايش حق مسکن و خواروبار امسال کارگران و مشمولان قانون کار پرونده حداقل دستمزد سال 92 در شوراي عالي کار بسته مي‌شود؛ با اين حال براي اولين بار در 20 سال گذشته اين شورا درباره دستمزد نشست فوق‌العاده برگزار مي‌کند.
اسدالله عباسي سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کرد: نشست فوق‌العاده شوراي عالي کار به منظور تعيين ميزان افزايش جديد حق خواروبار و حق مسکن امسال کارگران در نيمه ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود. قرار است در روزهاي آينده يک بار ديگر نمايندگان کارگران، کارفرمايان و دولت مذاکرات جديدي را انجام دهند.
با جمع‌بندي ميزان افزايش حق مسکن امسال کارگران که در 7 سال گذشته هيچگونه افزايشي نداشته و در رقم 10 هزار تومان در هر ماه ثابت مانده؛ اين پرونده براي تاييد نهايي به هيئت وزيران ارسال خواهد شد. طبق قانون، افزايش حق مسکن کارگران بايد به تاييد هيئت وزيران و رئيس جمهور برسد.
محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور در مراسم روز کارگر امسال از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي خواست تا درباره افزايش حق مسکن و حق خواروبار کارگران تصميمات جديدي اتخاذ شود.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در گفتگو با مهر اعلام کرد: تصميم‌گيري درباره ميزان افزايش حق مسکن امسال بر مبناي توافق نمايندگان کارگران و کارفرمايان خواهد بود؛ با اين حال هر رقمي که دو گروه بر سر آن به جمع‌بندي برسند براي تاييد رئيس‌جمهور به دولت ارسال مي‌شود.
برخي گروه‌هاي کارگري در اين باره اعلام کردند، پس از سال‌ها توقف حق مسکن در رقم 10 هزار تومان و بي‌اثر بودن اين رقم در تامين بخشي از هزينه‌هاي ماهيانه مسکن خانوار کارگري، بايد اين رقم تا 5 برابر يعني به ميزان 50 هزار تومان افزايش يابد. هر چند کارگران معتقدند افزايش هزينه‌هاي مربوط به اجاره و يا خريد مسکن آنقدر بالا است که چنين ارقامي ظرفيت کمک به پوشش هزينه‌ها در اين بخش را ندارد.

 


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: شرکتهاي هواپيمايي قطعات فني خود را از کانالهاي مختلف خريداري مي‌کنند و در اين راستا بانک مرکزي تسهيلاتي را مختص اين شرکتها در موضوع ارائه ارز مبادله‌اي در نظر گرفته است.
حميدرضا پهلواني در گفت‌وگو با فارس افزود: ايرلاين‌ها براي خريد قطعات قطعا در اين شرايط ويژه تحريم و نوسانات نرخ ارز، با مشکلاتي مواجه هستند که در اين راستا بانک مرکزي با آنها همکاري کرده است.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري افزود: شرکت‌هاي هواپيمايي براي تهيه قطعات هواپيما از خارج کشور، تامين اعتبار خود را از طريق مراکز آزاد انجام مي‌د‌هند.
معاون وزير راه و شهرسازي توضيح داد: پس از رايزني با بانک مرکزي اين مشکل شرکت‌هاي هواپيمايي برطرف شد؛ در واقع ايرلاين‌ها براي خريد يک قطعه پس از تعامل با بانک مرکزي، آن قطعه را ابتدا با ارز آزاد خريداري مي‌کنند سپس اين موضوع به بانک مرکزي ارجاع مي‌شود و پس از ارائه به بانک مرکزي و با تائيد اين بانک، ايرلاين‌ها مابه‌التفاوت ارز آزاد و ارز مبادله اي را دريافت مي‌کنند و در واقع از سهميه ارز مبادله‌اي استفاده کرده‌اند.
پهلواني با بيان اينکه مبالغ مورد نياز ايرلاين‌ها براي خريد قطعات هواپيما و اورهال، رقم‌هاي بالايي است، توضيح داد: قبلا کشوري را در نظر گرفته بوديم که ايرلاين‌ها به آن روش قطعات لازم خود را تامين مي‌کردند؛ قرار بود ايرلاين‌ها منابع مورد نياز خود را از آن کشور دريافت کنند اما آن کشور چون مجوز خروج پول خود را به مراکز نداده و اعلام کرده بود که به جاي پول بايد کالا ببريد، مجبور شديم از طريق بانک مرکزي عمل کنيم زيرا تهيه ارز آزاد از طريق صرافي‌ها نيز مناسب نبود.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: بنابراين ما کشور عامل را تغيير داده و منابع را خارج کرديم و از کشوري ديگر منابع مالي لازم را تامين کرديم.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: در حال حاضر قطعات فني هواپيما تهيه شده و سپس ارز مبادله‌اي از بانک مرکزي دريافت مي‌شود البته تمامي اين موارد با مجوز بانک مرکزي انجام شده است.
پهلواني با بيان اينکه 300 شرکت صنعتي در حال حاضر در توليد قطعات صنعت هواپيمايي فعاليت دارند، اظهار داشت: 18 شرکت هواپيمايي داخلي داريم و 30 شرکت نيز درخواست اجازه فعاليت در ايران را خواستار هستند که مجوز آنها بررسي خواهد شد.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري تصريح کرد: حدود 34 شرکت هواپيمايي خارجي در آسمان ايران فعاليت دارند.
بنابراين گزارش: رئيس سازمان هواپيمايي کشوري چندي پيش از توافق با شرکت‌هاي هواپيمايي به منظور تامين نياز ارزي خبر داده و گفته بود: به طور ميانگين 50 ميليون دلار مصرف ماهانه شرکت هواپيمايي است و با هماهنگي که انجام شده براساس توافقات 200 ميليون دلار ارز مبادله‌اي پرداخت خواهد شد.

 


رئيس‌کل بانک مرکزي از برنامه‌ريزي اين بانک براي تامين ارز زائران حج تمتع و عمره خبر داد و گفت: قيمت حج تمتع براي متقاضيان بايد به ميزان تورم سال 91 (5/30) درصد افزايش مي‌يافت.
محمود بهمني در گفت‌و‌گو با مهر در پاسخ به اين پرسش که آيا بانک مرکزي همچنان قرار است به زائران خانه خدا ارز مسافري اختصاص دهد، گفت: به زائران حج، ارز مسافرتي با نرخ مبادله‌اي مي‌دهيم.
وي با تاکيد بر اينکه نگراني براي تامين ارز زائران حج تمتع و عمره وجود ندارد، اطمينان داد به زائران حج به ميزان تعيين شده از طريق بانک‌ها ارز با نرخ مبادله‌اي داده خواهد شد.
از رئيس‌کل بانک مرکزي سؤال شد که سازمان حج و زيارت دلايل چند برابر شدن قيمت حج تمتع را گراني ارز عنوان کرده است؟ که وي در پاسخ گفت: اگر قرار باشد قيمت‌هاي حج تغيير کند، بايد براساس نرخ تورم بانک مرکزي اين کار صورت گيرد.
بهمني تصريح کرد: بانک مرکزي نرخ تورم در دوازده‌ماهه منتهي به اسفندماه سال 91 را معادل 5/30 درصد اعلام کرده است.اين در حالي است که غلامرضا رضايي معاون حج سازمان حج و زيارت پيش از اين با بيان اينکه حداقل قيمت براي اعزام به تمتع در سال جاري 9ميليون و حداکثر 12 ميليون و 600 هزار تومان است، گفته بود: اين رقم سال گذشته حداقل 4 ميليون و 500 هزار تومان و حداکثر 6 ميليون تومان بود.

 


مديربازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد: با اجراي 3 طرح جايگاه‌داري، عرضه سوخت اقتصادي خواهد شد.
محمدرضا مظلومي در گفت‌وگو با (ايسنا) با اعلام اين که طرح توسعه جايگاه‌هاي با ابعاد کوچک با هدف کاهش هزينه‌هاي ساخت جايگاه عرضه سوخت در دستور کار قرار گرفته است گفت: اين جايگاه‌ها در حداقل مساحت (50 تا 100متر) ساخته مي‌شود و هزينه‌هاي زمين که در حال حاضر اصلي‌ترين مشکل ورود سرمايه‌گذاران به اين بخش است را کاهش مي‌دهد.
وي با اشاره به اين که قيمت زمين در کلانشهرها بسيار بالا و در مقابل نياز به جايگاه بسيار زياد است، گفت: اگر بتوانيم تاييديه ساخت جايگاه‌هاي سيار را در کلانشهرها از مراجع ذيصلاح بگيريم مي‌توان از طريق اين نوع جايگاه‌ها نيز نياز اين شهرها به جايگاه سوخت را تامين کرد.
مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران همچنين از ايجاد محدوديت براي ساخت جايگاه در خارج از شهرها خبر داد و گفت: براي آن که انگيزه‌اي براي صاحبان جايگاه‌هاي فعلي ايجاد شود ساخت بي‌رويه جايگاه در خارج از شهر که در حال حاضر به صورت قارچ‌گونه در حال رشد است متوقف خواهد شد.
به گفته مظلومي، با توجه به اين که قيمت زمين در شهرهاي بزرگ بسيار بالا و هزينه‌هاي بخش خصوصي براي ورود به ساخت جايگاه زياد است سرمايه‌گذاران براي ساخت جايگاه در داخل شهر استقبال نمي‌کنند، به همين دليل ساخت جايگاه‌هاي کوچک در دستور کار قرار گرفت.
وي با تاکيد بر اين که ساخت جايگاه‌هاي کوچک و سيار و ايجاد محدوديت‌ براي ساخت جايگاه در خارج از شهرها موجب اقتصادي شدن فعاليت جايگاه‌داري مي‌شود گفت: به زودي اين دستورات به مناطق براي اجرا ابلاغ مي‌شود.

 


معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي با تشريح چگونگي دريافت ماليات از ارز گفت: سود و زيان تسعير ارز از سال‌ها پيش وجود داشته و در برخي سال‌ها سود آن بيشتر و در برخي سال‌ها کمتر شده است.
حسين وکيلي در گفت‌وگو با (ايسنا) درباره مسئله ماليات در بخش ارز اظهار کرد: ارز به خودي خود وسيله پرداخت بوده و الزاما درآمد نيست که بخواهيم براي آن ماليات پيش‌بيني کنيم به عبارت ديگر ارز وسيله پرداخت است و اگر تسعير آن سود يا زيان داشته باشد در درآمدها يا هزينه‌ها لحاظ شده و از آن ماليات دريافت مي‌شود.
وکيلي با اشاره به اينکه اين امر موضوع جديدي نيست، اظهار کرد: سود و زيان تسعير ارز از سال‌ها پيش وجود داشته و در برخي سال‌ها سود آن بيشتر و در برخي سال‌ها کمتر شده است.
وي درباره اظهارات وزير اقتصاد مبني بر اينکه نبود شفافيت مالياتي در بازار ارز باعث نوسانات قيمتي در سال گذشته شد، خاطر نشان کرد: نبود شفافيت در بازار ارز و برخي درآمدهاي ديگر وجود دارد که سازمان‌ مالياتي به دليل همين نبود شفافيت به آنها دسترسي ندارد.معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در ادامه تاکيد کرد: محور اصلي لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم، ايجاد شفافيت‌ و ضمانت اجرايي است که اميدوارم مقاومت فراريان از پرداخت ماليات بر ذهنيت افراد ديگر تأثير نگذارد.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور از توقف اجراي گام دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در سال جاري خبر داد.
رحيم ممبيني در گفت‌وگو با ايسنا درباره درآمدهاي درنظر گرفته شده براي هدفمندسازي يارانه‌ها در بودجه 92 اظهار کرد: پيشنهاد ما رقم 120 هزار ميليارد تومان بود اما در نهايت کميسيون تلفيق رقم 50هزار ميليارد تومان را مصوب کرد و با درخواست تجديدنظر موافقت نشد. وي با تاکيد بر اينکه تصويب رقم 50 هزار ميليارد تومان به معناي توقف اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها است، ادامه داد: در جلسه روز چهارشنبه کميسيون تلفيق، سهم يارانه نقدي، بهداشت، توليد و دولت اين درآمدها مشخص شد.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي گفت: با اين رقم يارانه نقدي نيز افزايش نمي‌يابد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10