(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 - شماره 20481

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
در جريان بازديد 2/5 ساعته صورت گرفت
گفت‌وگوي صميمي ناشران با رهبر انقلاب در نمايشگاه کتاب تهران
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
آغاز نام‌نويسي تکميل ظرفيت حج تمتع
رئيس سازمان حج و زيارت: بانك‌ها در پرداخت سود سپرده‌هاي حجاج تجديد نظر كنند
نقشه جامع فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي تدوين مي‌شود
امام جمعه کاشان: تعدد کانديداهاي رياست جمهوري انتخابات را به دور دوم مي‌کشاند
واحدهاي توليدي از تسهيلات صندوق ملي محروم هستند
تشييع پيکر شهيد انفجار اخير سوريه در رودسر
با تجليل از شهداي هسته‌اي در اصفهان انجام شد
برگزاري هم‌‌‌انديشي ملي فيزيولوژي در روانشناسي
تشرف 450 شرکت کننده اجلاس علما و بيداري اسلامي به حرم رضوي
کمک 1084 ميليارد توماني خيرين کشور به مدرسه‌سازي
واکنش استانداري سمنان به يک خبر
سردار سليماني: ايران امروز در اوج عزت و اقتدار است
دکتر يادگاري: مردم 58 درصد اطلاعات انتخاباتي را از رسانه‌ها مي‌گيرند
رونمايي از نماد صلح هسته‌اي کشور در يادواره شهداي روستاي فردو
صالحي در ديدار وزير خارجه هند: مشترکات ايران و هند سنگ بناي محکمي براي سرمايه‌گذاري بر مناسبات دو کشور است
کارشناس ارشد روس:‏ ايران قادر به پاسخ کوبنده به هر متجاوز خارجي است
توضيح وزارت خارجه درباره دستگيري 2 تبعه آذربايجاني
«فرياد ملت»
پايان کنفرانس «ان.پي.تي» در ژنو با انزواي آمريکا و همپيمانانش
شرط اعطاي وام شهريه به دانشجويان شاغل
انتصاب در دانشگاه علوم پزشکي تهران
   


حضرت امام راحل(ره): خدا مي‌داند که من مکرر به اين (بني‌صدر) گفتم که آقا؛ اين گرگ‌هايي که دور تو جمع شده‌اند و به هيچ چيز عقيده ندارند، تو را از بين مي‌برند، گوش نکرد. هي قسم خورد که اينها فداکار هستند.

 


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز از بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران در مصلاي امام خميني(ره) بازديد کردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رهبر معظم انقلاب اسلامي، در اين بازديد دو و نيم ساعته که آقاي حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رهبر معظم انقلاب را همراهي مي‌کرد، غرفه‌داران و برخي ناشران حاضر در نمايشگاه توضيحاتي در خصوص تازه‌هاي نشر و فعاليت‌هاي صورت گرفته در عرصه چاپ کتاب بيان کردند.
اما خبرگزاري فارس نيز در گزارشي به برخي از حواشي اين بازديد پرداخته است. براساس اين گزارش، شمار زيادي از غرفه‌داران و اصحاب رسانه در پشت در ورودي در شبستاني که رهبري حضور داشت، جمع شده بودند تا شايد بتوانند از نزديک با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ديدار کنند اما اين امکان فقط براي غرفه‌داراني که غرفه آن‌ها از رديف 26 تا پايان نمايشگاه بود، فراهم شد.
در زمان بازديد رهبر حکيم انقلاب، غرفه‌داران در راهروها جمع شده بودند و با ذکر صلوات ايشان را بدرقه مي‌کردند. در اين جمع افراد با تفکرات گوناگون گرد هم جمع آمده‌ بودند و با اولين ديدار اشک در چشمان آن‌ها حلقه زد. عده‌اي با خود زمزمه مي‌کردند که پيش از اين توفيق ديدار از نزديک را نداشتند و فقط از تلويزيون توانسته بودند رهبر خود را ببينند.
محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حميد شاه‌آبادي معاون هنري ارشاد، علي اسماعيلي معاون فرهنگي ارشاد و محمد الهياري معاون اجرايي نمايشگاه و ... رهبري را همراهي مي‌کردند.
مقام معظم رهبري از غرفه‌هاي نمايشگاه کتاب ديدار کرده و با غرفه‌داران درباره روند کاري آنها و کتاب‌هاي منتشر شده صحبت کردند.
عده‌اي از غرفه‌داران و حاضران در شبستان هم نامه‌ها و دلنوشته‌هاي خود را براي رهبر آماده کرده و به ايشان دادند. برخي ديگر در حالي که اشک شوق از چشمانشان جاري بود به تماشاي ولي امر نشسته بودند.
مقام معظم رهبري بيشترين فرصت خود را در انتشارات سوره مهر و ققنوس گذراندند و چفيه خود را به کارکنان سوره مهر اهدا کردند. همچنين کتاب «ضد» اثر فاضل نظري را خريداري کردند.
در انتشارات پيام آزادي هم فرهنگ ديوان پژمان بختياري را ديده و عنوان کردند کار جالبي است. ايشان همچنين در غرفه انتشارات پيام آزادي براي مرحوم عليان جاسبي که از پايه‌گذاران مجمع ناشران انقلاب اسلامي بود، از درگاه الهي طلب‌مغفرت کردند.
همچنين در اين بازديد با مسئولان حوزه نشر و نويسندگان و ناشران گفت‌وگو کرده و در جريان مشکلات آنها قرار مي‌گيرند.

 


راه اصلاح دنيا و آخرت اميرالمومنين علي(ع) فرموده‌اند:
کسي که ميان خود و خداوند را اصلاح کند، خداوند (هم) بين او و مردم را اصلاح خواهد فرمود.
و کسي که امور آخرت (خود) را درست نمايد، خداوند امور دنيايش را اصلاح خواهد فرمود.
و کسي که از درون جان واعظي دارد، خدا را بر او حافظي است.
نهج‌البلاغه
حکمت 89

 


انتقاد سرشار از تطهير بهايي‌ها و صهيونيست‌ها در يک کتاب!
محمدرضا سرشار در مراسم رونمايي از تازه‌ترين کتاب خود از تطهير برخي چهره‌هاي بهايي و صهيونيست در يک کتاب انتقاد کرد.
کتاب «روزنگاشت‌هايي درباره ادبيات داستاني پس از انقلاب» شامل مقالات محمدرضا سرشار با حضور نويسنده کتاب، روز گذشته در نمايشگاه کتاب برگزار شد.
سرشار در اين مراسم به انتقاد از کتاب «فرهنگ نام‌آوران» چاپ حوزه هنري پرداخت و گفت: ‌متأسفانه در جلد نخست اين کتاب، نکات منفي زندگي شخصيت‌هاي منفي را حذف کرده‌اند و تلاش کرده‌اند تا چهره‌اي پاکيزه و تطهير شده از آنها ارائه کنند.
وي مدعي شد، براي نمونه «داريوش آشوري» يک صهيونيست است که در اين کتاب چهره مثبتي از وي ارائه شده و يا يک فرد بهايي بي‌آنکه به بهايي بودن وي اشاره شود، در اين کتاب معرفي شده است. انتشار چنين کتابي آن هم در جايي که براي اهل دين و انقلاب مرجع است، به واقع جاي تأمل است.
«صحيفه رضويه جامعه» بيانگر
اثرات ادعيه در زندگي انسان‌ها است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست رونمايي از کتاب «صحيفه رضويه جامعه» به تأثيرات بالاي دعا در زندگي بشري تأکيد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در مراسم نشست رونمايي از کتب جديدالانتشار بنياد امام رضا(ع) سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به کتاب صحيفه رضويه گفت: اين کتاب شامل 62 دعا در پنج بخش به نيايش و تسبيح خداوند و درخواست‌هاي عمومي امام رضا(ع)، دعاها براي زمان‌ها و اوقات مختلف و دعا براي خود و ديگران خلاصه شده که بسيار درس‌آموز است.
وي در زمينه دعا و تأثيرات آن ادامه داد: دعا فقط درخواست از خداوند نيست بلکه دربرگيرنده جنبه‌هاي آموزشي بوده و بايد به مبناي آن توجه شود.
وي با توضيحات مختصري درباره کتاب ديگر افزود: کتاب‌هاي ديگر تحت عنوان‌هاي دانشنامه امام رضا(ع)، مجموعه مقالات برگزيده جشنواره امام رضا(ع)، «دو پيشواي ملل»، «جايگاه و تأثيرات عفاف در ارتباطات و تعاملات»، «حکومت و سيره امام رضا(ع)» نيز کتاب‌هاي بسيار مفيد و پندآموزي است و اميدواريم بتوانيم با برداشتن قدمي بزرگ، مسير نوراني اهل بيت(ع) را به دوستداران آن اهدا کنيم.
روز صائب تبريزي
در تقويم ثبت مي‌شود
عضو هيئت علمي کنگره ملي صائب تبريزي از ايجاد روز ملي صائب تبريزي در تقويم رسمي کشور خبر داد و گفت: با توجه به اينکه روز و ماه تولد اين شاعر هنوز مشخص نيست در حال رايزني با استادان دانشگاه هستيم تا روزي در تقويم به عنوان روز ملي صائب تبريزي گنجانده شود.
«سيدحميد برقعي» افزود: تعيين روز صائب همزمان با هفتم خرداد در کنگره صائب تبريزي مشخص خواهد شد.
عضو هيئت علمي کنگره ملي صائب تبريزي گفت: اين کنگره با هدف معرفي شعر اخلاقي و ادبيات پندي برگزار مي‌شود و هدف اصلي آن معرفي شعر اخلاقي به عنوان يک خلأ در شعر معاصر است.
وي با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري مبني بر اهميت ادبيات اخلاقي افزود: صائب تبريزي بر فراز قله شعر اخلاقي قرار دارد.
برقعي همچنين از رونمايي سه کتاب در حاشيه برگزاري کنگره شعر خبر داد و گفت: «مقالات و يادداشت‌هايي درباره شعر اخلاقي و شعر صائب تبريزي»، «بيانات مقام معظم رهبري درباره سبک هندي، شعر صائب اخلاقي» و «گزيده‌اي از اشعار اخلاقي صائب» از جمله کتاب‌هايي هستند که به سفارش دبيرخانه اين همايش توليد شده‌اند.
وي خاطرنشان کرد: تمبر يادبود صائب تبريزي در روز بزرگداشت اين شاعر اخلاق‌مدار در تالار وحدت رونمايي مي‌شود.
به گفته وي در حاشيه اين روز، نمايشگاهي از کتاب‌ها و مکتوبات و پايان‌نامه‌هاي مرتبط با اين شاعر بزرگ برپا مي‌شود.
« سيدحميد برقعي» اظهار داشت: کنگره صائب تبريزي و شعر اخلاقي در هفتم خرداد در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

 


دارندگان وديعه‌هاي حج تمتع 21 آبان 84 تا 20 آذر 84 مي‌توانند جهت نام‌نويسي به کاروان‌هاي معرفي شده در شهرستان‌ها مراجعه کنند.
به گزارش فارس، با توجه به پايان زمان نوبت اول، در راستاي تکميل ظرفيت هاي موجود، سازمان حج و زيارت از تمامي وديعه‌گذاران حج تمتع 21 آبان 84 تا 20 آذرماه 84 که در بانک ملي ثبت نام کرده‌اند، دعوت به عمل آورد به منظور تشرف به حج تمتع 1392 جهت تکميل ظرفيت‌هاي موجود ، به کاروان‌هاي اعلام شده درسطح استان‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.
براساس اين گزارش، واجدان شرايط تشرف قبلا مي‌توانند با مراجعه به سامانه http://haj92.ir از ظرفيت خالي و فهرست اسامي مديران کاروان‌هاي استان (به تفکيک شهر و شهرستان) مطلع و براي نام نويسي در ظرفيت خالي هر کاروان اقدام کنند.
اين گزارش حاکي است، چنانچه ظرفيت 50 درصد ثبت نام اينترنتي (غير حضوري) هر کاروان در اين مرحله تکميل نشده باشد، افراد مي‌تواند در سقف تعيين شده، بصورت غيرحضوري از طريق آدرس و سامانه فوق ثبت نام اينترنتي را داشته باشند.
شايان ذکر است، از آنجائيکه اين فراخوان تنها به منظور تکميل ظرفيت خالي کاروان‌ها است از اين‌رو به محض تکميل ظرفيت کاروان (در سطح شهر و شهرستان) امر ثبت نام نيز متوقف مي‌شود.
در مراجعات حضوري، ثبت‌نام بر اساس مراجعه افراد است که در صورت مراجعه همزمان‌، نام نويسي با رعايت اولويت و سابقه ثبت نام بانکي از افراد فوق خواهد بود.
سازمان حج و زيارت حداقل و حداکثر قيمت کاروان هاي حج امسال را به ترتيب 9 و 12 ميليون تومان اعلام کرده است و قرار است در حج امسال حدود 70 هزار ايراني به زيارت خانه خدا مشرف شوند.

 


رئيس سازمان حج و زيارت به جزئيات دلايل افزايش قيمت حج تمتع پرداخت و علت اصلي آن را حذف سازمان حج از تخصيص ارز مرجع دانست.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين سيد احمد موسوي، با بيان اينكه دولت در لايحه بودجه بدليل شرايط اقتصادي كشور عدم تخصيص ارز مرجع را تصويب كرده است، افزود: قيمت ارز مبادله‌اي حدود 2650 تومان است كه نسبت به ارز مرجعي كه سال گذشته به موضوع حج تمتع اختصاص يافته بود، به دو برابر و نيم رسيده است، اين امر بطور طبيعي در محاسبه نرخ حج تمتع تاثير مستقيم داشته است و هر نهاد يا فردي كه توانايي كاهش نرخ ارز را دارد و مي‌تواند در اين زمينه كمكي كند از او استقبال مي‌كنيم زيرا بدون شك در اين امر مسئوليت متوجه همگان است.
وي افزود: اگر حداقل قيمت حج تمتع در سال گذشته بر مبناي ارز 1260 توماني 4/5 ميليون تومان بوده در سالجاري قيمت دلار به 2650 تومان رسيده كه طبق نرخ آن قيمت حداقلي حج تمتع در سالجاري 9ميليون تومان بوده است.
حجت الاسلام موسوي تاكيد كرد: تلاش شده كه قيمت نهايي هزينه‌هاي خدمات به زائران ايراني در عربستان باتوجه به تورم موجود تغييري نسبت به سال گذشته نداشته باشد و حتي كمتر هم محاسبه شود. بطور نمونه در زمينه تغذيه و تداركات نسبت به سال گذشته كاهش قيمت داشتيم اما چون كشور ميزبان، هزينه را به دلار محاسبه مي‌كند معادل ريالي آن در داخل كشور بدليل افزايش نرخ دلار و ارز بيشتر از سال گذشته شده است.
وي با بيان اينكه اجراي طرح تعديل عوامل اجرايي حج تمتع 92، حدود 600 هزار تومان از سرانه هر زائر كاهش مي‌دهد، گفت: اين مبلغ پيش از اين از جيب زائر تامين مي‌شد ولي با كاهش 1000 نفري عوامل اجرايي علاوه بر صرفه جويي در هزينه‌ها و حذف هزينه اين عوامل اجرايي از سبد پرداختي زائر، ما را قادر خواهد ساخت تا 1000 نفر از كساني كه در صف نوبت حج قرار دارند زودتر از موعد مقرر به سرزمين وحي اعزام نماييم.
حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي در خصوص ميزان محاسبه سود سپرده‌ها نيز افزود : بارها اعلام شده كه سپرده‌هاي حج و عمره در اختيار سازمان نيست و در دست بانك‌هاست، آنها نيز بر اساس قوانين و دستورالعمل‌هاي حاكم بر نظام بانكي كشور عمل مي‌كنند. با اين حال بنده در راستاي دفاع از حقوق زائران ايراني بارها با مسئولان بانك‌ها جلسه گذاشتيم و از آنها خواستيم كه در محاسبه ميزان و درصد سود سپرده زائران تجديد نظر كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت، خاطرنشان كرد: در سال گذشته اعلام كرديم نقل و انتقال فيش «عمره» ممنوع است اما خبرنگاري با ذوق‌زدگي و بدون درك تفاوت عمره و تمتع به ميان فروشندگان فيش تمتع رفته و بدون آنكه براي مخاطب فرق عمره و تمتع را توضيح دهد و بداند كه نقل و انتقال فيش تمتع از لحاظ حقوقي و قانوني ممنوع نبوده و نيست. بلكه نقل و انتقال فيش عمره بجز براي منسوبين درجه يك ممنوع شده است.
وي با مقايسه ميزان خدمات و هزينه حج در ايران و تركيه گفت: در حال حاضر هزينه حج تمتع براي هر نفر در كشور تركيه آنهم براي 15 روز بدون دادن وعده‌هاي غذايي روزانه برابر با 4600 دلار مي‌باشد اما هزينه هر زائر ايراني در حج تمتع با احتساب حداكثر 45 روز و با تامين بهترين وعده‌هاي غذايي و پذيرايي، بهداشت و درمان و غيره بين 3866 تا 4700 دلار اعلام شده و اين يك افتخار براي جمهوري اسلامي است كه با خدمات بيشتر و هزينه كمتر زائران را روانه سرزمين وحي مي‌كند.
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: هركس در هرجايي آناليز و ريز هزينه‌هاي حج تمتع 92 را بخواهد، سازمان حج در خدمت او خواهد بود.
وي افزود: سازمان حج و زيارت، بانك را مكلف كرده تا براي همه زائران حساب كوتاه مدت افتتاح كند تا در صورت اخذ تخفيف در همه سطوح خدماتي مانند تخفيف حاصل شده در بليط هواپيما، مابه التفاوت آن را به شكل اتوماتيك وار به حساب زائر مسترد واريز شود.
حجت‌الاسلام موسوي با بيان اينكه تا دو هفته آينده ان شاءالله تمامي ظرفيت‌هاي مربوط به حج تمتع 92 تكميل مي‌شود، گفت: در فراخوان نوبت اول، ظرفيت 61 هزار نفر را اعلام كرديم كه 40 هزار و 524 نفر از ظرفيت مرحله اول تكميل شد. براي مرحله دوم جهت دارندگان قبوض وديعه‌گذاري تا مورخ 20/9/84 فراخوان داده‌ايم تا ظرفيت بعدي پيش‌بيني شده نيز تكميل شود.

 


شيراز- خبرنگار کيهان:
همايش جامع فرهنگي با حضور 450 نفر از روساي مناطق 18 گانه، روساي نهاد نمايندگي رهبر انقلاب در مناطق و معاونان فرهنگي دانشگاه آزاد از 11 تا 13 ارديبهشت‌ماه در شيراز برگزار شد.
معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي در افتتاحيه همايش سراسري فرهنگي اين دانشگاه گفت: براي ترويج فرهنگ بايد کار فرهنگي کنيم يعني ايجاد باورهايي با 2 ارزش اسلامي و انساني اگر ارزش‌هاي اسلامي را به دانشجو منتقل کنيم ارزش انساني را ايجاد کرده‌ايم.
دکتر صمد مومن بالله گفت: اگر فرهنگ را از ما بگيرند حياتي نداريم دشمن دنبال همين قضيه است. وي با بيان اين که بعضي از تحصيلکرده‌هاي ما در عرصه فرهنگ نسبت به دين بي‌توجه هستند گفت: ما در باب علم به صورت مترجم عمل مي‌کنيم و فقط ترجمه مي‌کنيم در حالي که مردم هوشمندي داريم و در همه علوم حتي در علوم دقيقه يا مهندسي مي‌توانيم از دانش آنها بهره بگيريم.
مومن بالله همچنين گفت: نقشه جامع فرهنگي در دست تدوين است که اين نقشه پس از آسيب‌شناسي و بررسي شرايط و نيازهاي واقعي دانشگاه‌ها تهيه مي‌شود.
وي گفت: سند جامع شدن دانشگاه در شوراي انقلاب فرهنگي مطرح است که بنا داريم با استفاده از اين سند به دانشگاه مطلوب برسيم.
مومن بالله درباره آسيب‌شناسي سبک زندگي که يکي از موضوع‌هاي اين همايش بود گفت: چند دهه است که سبک زندگي ما عوض شده است. بايد اصالتمان را حفظ کنيم و تغييرات را به طور نسبي بپذيريم.
آيت‌الله اسدالله ايماني نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شيراز از سخنرانان اين جلسه بود و گفت: اين همايش در نوع خودش کمتر ديده شده يا اصلا ديده نشده است.
وي افزود: به همايش فرهنگي براي دانشگاهي با يک و نيم ميليون دانشجو با عناصر فرهنگي در شهري که مهد علم و ادب و فرهنگ کشور برگزار مي‌شود اميدها بسته شده است انشاءالله که ادامه‌دار و الگويي براي ساير دانشگاه‌هاي کشور باشد.

 


کاشان- خبرنگار کيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: تکثر و تعدد کانديداهاي رياست جمهوري اگر در پايان به وحدت منتهي نشود انتخابات به دور دوم کشيده خواهد شد.
آيت‌الله عبدالنبي نمازي در ديدار با نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي، تکثر و تعدد کانديداهاي رياست جمهوري را در ابتدا هم فرصت و هم يک تهديد دانست و افزود: فرصت از اين جهت که مي‌توان از اين ظرفيت در دانشگاه‌ها و مراکز علمي و حوزوي براي بيان مباحث مديريت کلان کشور و بيان تهديدهاي تحريم‌هاي اقتصادي استفاده کرد.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه کاشان، يکي از برکات و فرصت‌هاي متعدد در مسافرت کانديداها به شهرها را مباحث عمومي، کارشناسي و تخصصي دانست و تأکيد کرد: اگر تعدد کانديداها در پايان منجر به وحدت و اتحاد نشود تهديدي است که داراي عوارض جبران‌ناپذيري خواهد بود.
آيت‌الله نمازي گفت: انتخابات ميدان امتحان اخلاقي براي مدعياني است که براي رضايت خداوند و براساس تکليف آمده‌اند که براي اثبات آن، مصلحت اسلام و کشور و نظام را بايد برخواسته‌هاي شخصي خود ترجيح داده و ميدان را براي کانديداي اصلح‌تر و توانمندتر از خود خالي کنند.
وي اظهار اميدواري کرد: کانديداهاي رياست جمهوري با الگوپذيري از شهدا که براي اسلام و انقلاب، اقتدار ملي و منافع و مصالح ملي فداکاري کردند و به شهادت رسيدند، آنها نيز با ايثار و فداکاري به نفع کانديداهاي با تجربه‌تر که صلاحيت بيشتري دارند، کنار بروند.
عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم، همچنين خواستار تشکيل ستادهاي مشترک بين کانديداهاي انتخابات شد و گفت: کانديداها با تشکيل ستادهاي مشترک مي‌توانند خصلت اخلاص در کار، خداجويي و پرهيز از خودمحوري را به جوانان آموزش بدهند.
به گفته وي، مسئولان در جمهوري اسلامي، جاه‌طلب، تکاثرطلب و به دنبال پست و مقام نيستند و اين ابعاد سازنده انتخابات است.

 


کرج - خبرنگار کيهان:
با توجه به اختصاص تسهيلات صندوق توسعه ملي به واحدهاي فاقد معوقه بانکي و چک برگشتي، بيشتر صنايع کشور از اين تسهيلات محروم هستند.
رئيس استاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان البرز با بيان اين خبر گفت: طبق گزارش‌ها و بررسي‌هاي صورت گرفته 90 درصد صنايع خوشه‌اي کشور داراي مشکل معوقات بانکي هستند و همين امر آنها را از تسهيلات صندوق توسعه ملي محروم ساخته است. حسين طوسي اظهار داشت: بخش خصوصي داراي مطالباتي در بخش توليد، صنعت و اقتصاد کشور بوده که لازم است مديران نظام با تدبير و برنامه‌ريزي مدون و اصولي بتوانند راه‌کارهاي موثر و مناسبي براي رفع مشکلات اقتصادي و توليد به کار گيرند. وي به واحدهاي توليدي داراي ليست بيمه اشاره کرد و گفت: اگر اين واحدها در ازاي تسهيلات دريافتي تا دو برابر آن سرمايه‌گذاري کرده و انحرافي در مصرف آن نيز نداشته باشند بايد حمايت شوند.
طوسي درباره راهکارهاي خروج از بن‌بست معوقات بانکي گفت: به اعتبار منابع ارزي صندوق توسعه ملي، منابع ريالي در اختيار وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي به عنوان وجوه اداره شده قرار گيرد تا از اين طريق بانک‌هاي عامل اقدام به تامين نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي با استفاده از راهکار خريد دين کند.

 


رودسر- خبرنگار کيهان:
پيکر پاسدار شهيد اميررضا عليزاده در ميان حزن و اندوه مردم شهيدپرور شهرستان رودسر تشييع و در گلزار مطهر شهداي اين شهرستان به خاک سپرده شد.
در اين مراسم که مسئولان استان گيلان ، شهرستان رودسر و اقشار مختلف مردم حضور داشتند پيکر مطهر اين شهيد در ميان ازدحام جمعيت حاضر از ميدان شهرداري رودسر به سمت گلزار مطهر شهداي اين شهرستان تشييع و به خاک سپرده شد. اين شهيد در اقدامات تروريستي انفجار اخير در مقابل سفارت ايران در سوريه به درجه رفيع شهادت نائل آمد.
حجت‌الاسلام والمسلمين اصغر عليزاده، پدر اين شهيد نيز طي سخناني اظهار داشت: شهيد امير عليزاده به آرزوي ديرينه‌اش رسيد و من و خانواده او از اين بابت بسيار خوشحاليم که در اين برهه از زمان چنين فرزندي را تقديم اسلام عزيز کرديم.
وي ادامه داد: شهيد عليزاده از مداحان دلسوخته و عاشق اهل بيت بود و با شهادتش ثابت کرد که براي شهيد شدن هنوز هم فرصت باقي است.
شهيد اميررضا عليزاده اهل رودسر متولد 1354 داراي مدرک تحصيلي ليسانس در رشته علوم سياسي بوده که از وي 2 فرزند پسر و دختر به يادگار مانده است.

 


اصفهان-خبرنگار کيهان:
همايش ملي فيزيولوژي در روانشناسي با سخنان پدر شهيد مصطفي احمدي‌روشن و با شرکت بالغ بر 1000 نفر از چهره‌‌هاي ماندگار فيزيولوژي و روانشناسي کشور در اصفهان برگزار شد.
در اين همايش علاوه بر ارائه 200 مقاله گريدر شده در 5 قالب اسلايد، مقاله، آموزشي، وبلاگ و پوستر از مقام‌ شهداي هسته‌اي ايران تجليل شده و دانشجويان با رهبر معظم انقلاب عهد و پيمان مي‌بندند.
در آيين افتتاحيه اين همايش پدر شهيد مصطفي احمدي‌روشن يکي از شهداي هسته‌اي ايران مورد تجليل رئيس دانشگاه امين اصفهان قرار گرفت.
رحيم احمدي‌روشن در سخناني ضمن قدرداني از برپايي اين هم‌انديشي بزرگ در اصفهان گفت: بعد از شهادت مصطفي هزاران دانشجو از سراسر کشور با انتخاب رشته فيزيک هسته‌اي و تغيير رشته، ادامه‌دهنده راه مصطفي و ديگر شهداي هسته‌اي شدند که اين مسئله مشکلاتي را براي مسئولان دانشگاه صنعتي شريف به وجود آورد.
وي با اشاره به اين که جوانان و دانشجويان ما به بلوغ فکري رسيده‌اند، تصريح کرد: حرکت اين دانشجويان نشان‌دهنده برپايي عَلم علم است و اجازه نمي‌دهند علم بر زمين بماند.
پدر شهيد مصطفي احمدي‌روشن با اشاره به اينکه دشمنان فرزندان ما را مظلومانه به شهادت مي‌رساند، تاکيد کرد: به ازاء هر شهيد، هزاران جوان مستعد در کشور از نظام و پرچم جمهوري اسلامي ايران در تحقق آرمان‌هاي انقلاب و دفاع از ولايت به پا مي‌خيزند.
وي دانشجويان را به پيروي از خط ولايت و رهنمودهاي ايشان براي ترسيم آينده بهتر کشور سفارش کرد.

 


450 نفر از علماي مذاهب و فرق اسلامي و انديشمندان کشورهاي غيراسلامي شرکت‌کننده در اجلاس جهاني «علما و بيداري اسلامي» از 85 کشور دنيا به زيارت بارگاه مطهر امام‌رضا (ع) مشرف شدند.
به گزارش ايرنا از مشهد، علما و انديشمندان مذاهب اسلامي پنجشنبه و جمعه ضمن تشرف به حرم مطهر و زيارت بارگاه منور حضرت رضا(ع) از گنجينه قرآن و نفايس و نمايشگاه دائمي آستان قدس رضوي بازديد کردند.
يکي از علماي زائر بارگاه مطهر رضوي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اجلاس جهاني بيداري اسلامي تداوم اين برنامه‌ها را در انسجام و هماهنگي امت اسلامي بسيار موثر دانست.
استاد فقه دانشگاه هنزوان کشور «کمور» گفت: اين همايش فرصت مناسبي براي بيان ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران، انديشمندان و فرهيختگان کشورهاي مختلف اسلامي را به وجود آورد تا اين افراد ضمن بيان عقايد خود با ديدگاه‌هاي ديگر صاحب‌نظران نيز آشنا شوند.
«فاطمه سيدي» افزود: همه تحولات دنيا، متاثر از تحرکات بيداري در جهان اسلام است که همچنان تداوم دارد.
اين استاد دانشگاه گفت: تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) و زيارت ايشان، يکي از بهترين و زيباترين اتفاقات من طي اين سفر بوده است.
رئيس مجلس اسلامي علماي بحرين نيز در حاشيه تشرف به بارگاه مطهر رضوي با تاکيد بر اينکه وحدت يکي از مهم‌ترين عوامل تقويت بيداري اسلامي است، گفت: مردم کشورهاي اسلامي بايد با وحدت، انقلاب خود را حفظ کرده و با استکبار مقابله کنند.
حجت‌الاسلام «سيدمجيد المشعل» افزود: تداوم جريان بيداري اسلامي منوط به اتحاد جهان اسلام است.
وي تصريح کرد: بيداري اسلامي شکل گرفته در منطقه خاورميانه و ديگر کشورها نيز ملهم از انقلاب اسلامي جمهوري اسلامي ايران است.
اجلاس جهاني «علما و بيداري اسلامي» روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته با حضور 630 نفر از علماي جهان اسلام در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
سال گذشته يک هزار و 84 ميليارد تومان توسط خيرين مدرسه‌ساز کشور به امر مدرسه‌سازي اختصاص يافت و پيش‌بيني مي‌شود درسال جاري اين مبلغ از يکهزار و 500 ميلياردتومان فراتر رود.
رئيس مجمع خيرين مدرسه‌ساز کشور در پانزدهمين جشنواره خيرين مدرسه‌ساز استان مرکزي با بيان مطلب بالا گفت: تعداد خيرين اگر در 16 سال پيش انگشت‌شمار بود، در سال گذشته 400 هزار خير در امر مدرسه‌سازي مشارکت داشتند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم امسال به 500 هزار نفر افزايش پيدا کند و اين حرکت نشان از فرهنگ‌دوستي ملت است.
دکتر حافظي يادآور شد: در حال حاضر از کل مدارسي که در کشور وجود دارد 30 درصد آن به کمک خيرين ساخته شده است و پيش بيني مي‌شود امسال اين رقم تا 32 درصد افزايش پيدا کند. حافظي خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته، انجمن خيرين استان تهران تشکيل شد و تنها شهرستانهاي تابعه، نه کلانشهر تهران، 250 ميليارد تومان کمک خيرين بود. وي ادامه داد: فعاليت‌هاي اين مجمع در بيرون مرزهاي کشور براي ايرانيان خارج از کشور هم آغاز شده است.

 


در پي چاپ خبري تحت عنوان «بي‌تدبيري استاندار سمنان باعث تجمع مردم مهدي‌شهر در مقابل استانداري شد» در مورخه دهم ارديبهشت‌ماه جاري مديرکل روابط عمومي استانداري سمنان توضيحات زير را به کيهان ارسال کرده است.
در جريان سفر به ياد ماندني و خاطره‌انگيز فرزند برومند استان جناب آقاي دکتر احمدي‌نژاد اقشار مختلف از شهرها و روستاها حضور گسترده داشتند و حضور مردم شهميرزاد و ديگر شهرها از عشق و علاقه به خدمتگزاران دلسوزشان بود که در سفر چهارم رئيس‌جمهور محبوب خود حماسه خلق کردند. استاندار محترم سمنان و ديگر مسئولان استان تدبير و تفکرشان اين است که با تلاش وافر در فضايي آرام و بدون تنش با توجه به مطالبات و درخواست‌هاي مردم مسائل و مشکلات مربوط به تقسيمات کشوري را تبيين کرده و در اين رابطه جلسات مختلف و سازنده‌اي با معترضان برگزار شده است.
کيهان: روشن نيست روابط عمومي استانداري سمنان چه بخشي از خبر خبرنگار ما را تکذيب و چه قسمتي را تاييد کرده است.


 


فرمانده نيروي قدس سپاه تاکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران امروز از امن‌ترين و عزتمندترين کشورهاي دنيا است.
سرلشکر پاسدار «حاج قاسم سليماني» طي سخناني در يادواره شهداي روحاني شهر رفسنجان گفت: جايگاه و نقش روحانيت در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بسيار تاثيرگذار بود و حضور حجت‌الاسلام شيخ عباس شيرازي با لباس روحانيت در جبهه نوجوانان و جوانان را به وجد مي‌آورد. او در جبهه خوش‌نشين نبود بلکه در تمام صحنه‌‌ها جلودار بود. شهادت حجت‌الاسلام شيخ عباس شيرازي از روحانيون مبارز رفسنجاني صدمه‌اي براي جمهوري اسلامي بود و در دوران دفاع مقدس زماني که از جبهه برمي‌گشتيم به ديدار پدر اين شهيد گرانقدر مي‌رفتيم و از معنويت وي بهره مي‌برديم.
وي در بخشي ديگر از سخنانش تبليغات در جبهه را بسيار مهم خواند و بيان کرد: اين امر خطير بر دوش روحانيت بود و فضاي معنوي ايجاد شده در جبهه‌ها بر پيروزي‌ها مي‌افزود. تاثيرگذارترين صحنه‌هاي جنگ در ابعاد فرهنگي و معنوي آن بود و مي‌توان از جبهه به عنوان دانشگاه تاثيرگذار ابدي نام برد.
سرلشکر سليماني همچنين اظهار کرد: بيشتر فرماندهان رفسنجاني در دوران دفاع مقدس خط‌شکن جبهه و جنگ بودند و گردان‌هاي جلودار ما هميشه از نيروهاي همين شهر بودند.
وي يادآور شد: اوج کمال معنوي در دفاع مقدس نمايان و موجب ايجاد تحول عظيم شد، روحانيت و در راس آن امام خميني(ره) و فرماندهان شهيد از عناصر اصلي ايجاد اين تحول بودند.
سرلشکر سليماني وسعت جنگ را به کعبه و ثواب حضور در جبهه‌ها را به حج تشبيه کرد و مردمي بودن و معنويت را دو ويژگي مهم دوران دفاع مقدس دانست.
وي گفت: برخي تاثير جمهوري اسلامي را درک نمي‌کنند و نمي‌فهمند که تاثير اسلام در آن چه قدر بود اما بدانيم که امام خميني(ره) هنرمندانه واسلام‌گونه ايران را بيمه کرد و با معماري دقيق خود خيمه جمهوري اسلامي را سر پا نگه داشت و اين تازگي و نو ماندن جمهوري اسلامي هيچ‌گاه از بين نمي‌رود. عنصري که امام خميني(ره) در جسم ايران کار گذاشت، هرگز پوسيدني نيست و هر چند سال که بگذرد، هيچ کس نمي‌تواند از جمهوري اسلامي نظيف‌تر و پاک‌تر معرفي کند.
سرلشکر سليماني با اشاره به ايجاد دگرگوني اسلام در افراد طي دوران دفاع مقدس گفت: نوجوان 17 ساله‌اي که از دورترين نقطه ايران با التماس مي‌خواست در جنگ شرکت کند و پيرمرد 70 ساله‌اي که درعمر خود ذره‌اي آب را نديده بود، اما در جنگ غواص شد و از اروند عبور کرد، در اين راستا بهترين سند اين دگرگوني محسوب مي‌شوند.
فرمانده «لشکر 41 ثارالله» کرمان در دوران دفاع مقدس يادآور شد: عظمت روحانيت به‌ويژه روحانيان شهيد والا است و براي اين قشر تاثيرگذار بايد کنگره عظيمي برپا شود و ياد آن‌ها زنده بماند زيرا عده‌اي با سمپاشي خود عليه انقلاب اسلامي مي‌خواهند نقش روحانيت را کم‌رنگ کنند.
سرلشکر سليماني در پايان سخنانش گفت: ايران امروز از امن‌ترين و عزتمندترين کشورهاي دنيا است و برخلاف توطئه‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، همچنان بالندگي دارد و اگر روحانيت نبود، چنين نتيجه‌اي حاصل نمي‌شد.



سرويس اجتماعي-
رئيس جهاد دانشگاهي گفت: زمان آن فرا رسيده است که از توانمندي‌هاي نيروهاي متخصص داخلي استفاده کنيم و تمامي نهادها بايد به نيروهاي داخلي اعتماد کنند.
به گزارش کيهان، دکتر محمدحسن يادگاري ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهاي بخش‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي مختلف فناوري يادآور شد: در حال حاضر مراکز تحقيقاتي اين نهاد در حوزه‌هايي چون توليد لوکوموتيو، سلول‌هاي بنيادي، نانو، بيوتکنولوژي، هوافضا و زيست‌فناوري از مرحله تحقيقات به مرحله توليد محصول وارد شده است.
يادگاري با بيان اينکه اين نهاد علمي قادر به رفع نيازهاي کشور است، از ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري خبر داد و در اين باره توضيح داد: اين نامه حاوي مطالبي در خصوص توانمندي‌هاي جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي مختلف است.
رئيس جهاد دانشگاهي با بيان اينکه نامه‌اي نيز از سوي مقام معظم رهبري به جهاد دانشگاهي ارسال شده است، ادامه داد: در اين نامه مقام معظم رهبري اين نهاد را فرزند وفادار انقلاب و اميدهاي آينده کشور ناميده‌اند.
در ادامه اين نشست دکتر ايماني، معاون آموزشي جهاد دانشگاهي اعلام کرد: امسال شاهد اتفاق بزرگ ايجاد شبکه سراسري تخصصي و فوق تخصصي آموزش در جهاد دانشگاهي هستيم.
وي ادامه داد: با استفاده از توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي، يکصد پايگاه آموزشي در کشور و نزديک به يک هزار عضو هيات علمي اين شبکه کار خودش را رسما آغاز مي‌کند.
دکتر ايماني تاکيد کرد: هدف از راه‌اندازي اين شبکه استفاده از توان تحصيلي فارغ‌التحصيلان دانشگاه در رفع نيازهاي اساسي جامعه است.
دکتر زعيم کهن، معاون هماهنگي و توسعه نيز در ادامه با اشاره به نظرسنجي مرکز «ايسبا» که بين 400 هزار نفر در مراکز استان‌ها انجام شده بود مردم دليل انتخاب کانديداي موردنظر خود را موارد زير اعلام کردند: 8/24 درصد براساس مناظره‌هاي تلويزيوني، 9/19 درصد براساس سوابق فردي، 1/17 درصد براساس شعارها و برنامه‌هاي نامزدها.
وي همچنين درخواست مردم از کانديداتورهاي دوره جديد را بهبود وضعيت اقتصادي، بهبود روابط بين‌الملل و ايجاد ثبات و آرامش در کشور اعلام کرد.
دکتر زعيم کهن گفت: باتوجه به نظرسنجي انجام شده در «ايسپا» 65 درصد مردم در انتخابات شرکت و 58 درصد مردم نيز اطلاعات مربوط به انتخابات را از رسانه‌هاي ملي دريافت مي‌کنند.
معاون هماهنگي و توسعه افزود: مرکز نظرسنجي جهاد دانشگاهي اين آمادگي را دارد تا با انجام مناظره در سايت «ايسپا» مردم را هر چه بيشتر با ديدگاه‌هاي کانديداهاي رياست‌جمهوري آشنا سازد و در اين مسير از هيچ کانديدايي حمايت و سياه‌نمايي نمي‌کند.

 


همزمان با برگزاري يادواره سرداران و 114 شهيد روستاي فردو، از نماد صلح هسته‌اي کشور با عنوان «فردو؛ نماد صلح و مقاومت ملت ايران» رونمايي شد.
به گزارش فارس يادواره سرداران و 108 شهيد روستاي فردو قم روز جمعه با حضور سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين، عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما، حسن قشقاوي معاون کنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه،‌کرم رضا پيريايي استاندار قم، پدر شهيد احمدي‌روشن و ديگر مسئولان کشوري و استاني برگزار شد.
در اين مراسم پدر شهيد احمدي‌روشن در سخناني با اشاره به اينکه شاهد تقويت روحيه خودباوري در کشور هستيم بيان کرد: در سال‌هاي گذشته دانشمندان جوان کشور در عرصه فناوري صلح‌آميز هسته‌اي به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دست پيدا کردند و به چرخه کامل سوخت هسته‌اي دست پيدا کرديم.
سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز در اين مراسم با اشاره به اينکه دشمن در برابر اراده ملت ايران شکست خورده است، به مطرح شدن مسئله مذاکره با آمريکا اشاره کرد و گفت: اين که گفته مي‌شود آمريکا آماده مذاکره با ايران است يک دروغ بزرگ است.
وي با اشاره به امتناع مسئولان آمريکايي از مصاحبه با خبرنگاران ايراني اظهار کرد: آنها چگونه مي‌خواهند با سياست‌مداران ايراني سرميز مذاکره بنشينند، مطرح شدن چنين سخناني فقط براي تضعيف نظام ايران صورت مي‌گيرد.
عزت‌الله ضرغامي نيز با تأکيد بر اينکه شبکه‌هاي ماهواره‌اي عليه نظام اسلامي تبليغات و هجمه بسيار گسترده‌اي را آغاز کرده‌اند خاطرنشان کرد: مدعيان آزادي بيان در دنياي غرب تاب انتشار برنامه‌هاي جمهوري اسلامي را نياوردند و 17 شبکه ماهواره‌اي ايران با دستور شخص اوباما از خدمات ماهواره‌اي محروم شدند.
ضرغامي افزود: آنها به قدري از پخش برنامه‌هاي شبکه‌هاي ايراني عصباني بودند که پخش شبکه آي فيلم که مختص نمايش فيلم است را هم قطع کردند.
در بخش پاياني اين مراسم از نماد صلح هسته‌اي کشور با عنوان «فردو؛ نماد صلح و مقاومت ملت ايران» رونمايي شد.
روستاي فردو در دوران دفاع مقدس 500 رزمنده در جبهه‌هاي حق عليه‌باطل به مناطق عملياتي اعزام کرده که 250 نفر از آنها جانباز و پنج نفر نيز سال‌ها در زندان‌هاي رژيم بعثي اسير بوده‌اند و 108 نفر از جوانان روستاي فردو نيز به شهادت رسيده‌اند.

 


وزير امور خارجه کشورمان مشترکات فراوان ايران و هند را سنگ بناي محکمي براي سرمايه‌گذاري بر مناسبات دو کشور دانست.
وزير امور خارجه کشورمان روز شنبه در آستانه برگزاري هفدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و هند در ديدار با سلمان خورشيد همتاي هندي خود، افزود: قدمت روابط ايران و هند به هزاره‌ها باز مي‌گردد و دو ملت از يک منشاء، زبان، تاريخ و فرهنگ مشترک برخوردارند که مي‌توان روي اين مشترکات سرمايه‌گذاري کرد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به سفر سلمان خورشيد به عنوان آغاز مرحله جديدي از روابط دو کشور اظهار داشت: دو کشور همواره از روابط گرمي برخوردار بوده و هيچ سدي نمي‌تواند مانع ارتقاء روابط فيمابين شود.
وزير امور خارجه هند نيز در اين ملاقات، با تأکيد بر مشترکات فراوان دو کشور، مناسبات تهران – دهلي نو را مهم، عميق، ديرينه و ديرپا خواند و گفت: ما روابط با ايران را ويژه مي‌دانيم.
سلمان خورشيد با اشاره به تأکيد مقامات عاليه کشورش براي گسترش مناسبات با ايران، افزود: علاوه بر اين مسئله ما با توجه به ريشه‌ها و فرهنگ مشترک، احساس دوستي عميقي با ايران داريم و تاثيرات فرهنگي ايران بر هند ارزشمند است.
وي تصريح کرد: ما مصمم به کشف و بهره برداري از همه ظرفيتهاي مشترک همکاري هستيم و کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور براي بسترسازي، رفع موانع و پيگيري توافقات بسيار اهميت دارد.
بررسي همکاري در حوزه حمل و نقل و ترانزيت پروژه بندر چاه بهار جهت اتصال به افغانستان، کريدور شمال – جنوب، انرژي و تسهيلات کنسولي از ديگر محورهاي مذاکرات وزراي امور خارجه ايران و هند در اين ملاقات بود.

 


رييس مرکز تحقيقات انرژي و اقتصادي کشورهاي خاورميانه و اوراسياي روسيه اعلام کرد: جمهوري اسلامي ايران از توانمندي دفاعي بزرگي برخوردار مي باشد و قادر به دادن پاسخ کوبنده به هر متجاوز خارجي است.‏
‏ ‏به گزارش روز شنبه ايرنا، ‏‎"‎کامل جان قلندروف‎"‎‏ گفت: آمريکا و اسراييل از قدرت و توانمندي دفاعي ايران اطلاع دارند و به همين دليل جرات حمله به اين کشور را ندارند.‏
وي افزود: علاوه بر آن آمريکا در زمان حاضر مشغول برطرف کردن عواقب بسيار جدي حملات نظامي خود به کشورهاي افغانستان و عراق است.‏قلندروف گفت: آمريکا همچنين بايد به فکر دفاع از منافع ژئوپليتيکي و ژئواقتصادي در اين دو کشور در شرايط خروج نيروهاي نظامي خود باشد.‏
کارشناس ارشد روس با هشدار نسبت به عواقب حمله به ايران اظهار داشت: در شرايط کنوني اگر آمريکا و متحدانش به ايران حمله کنند در مخمصه اي گرفتار خواهند شد که حملات نظامي به افغانستان و عراق در برابر آن بازي نظامي به نظر خواهد رسيد.‏
وي با اشاره به توانمندي دفاعي کشورمان افزود: اين کشور با داشتن پتانسيل هاي نظامي و اقتصادي بزرگ و ويژگي هاي ژئوپليتيکي مي تواند به هر تجاوز خارجي پاسخ کوبنده دهد.‏
قلندروف اضافه کرد: آمريکا اين واقعيت را به خوبي درک مي کند و به همين دليل وارد رويارويي مسلحانه نمي شود و ترجيح مي دهد به شيوه هاي اقتصادي متوسل شود.‏رييس مرکز تحقيقات انرژي و اقتصادي کشورهاي خاورميانه و اوراسيا گفت: سياستمداران اسراييلي هم بخوبي مي دانند که جنگ در خاورميانه با هر نتيجه اي هم که به پايان برسد، مي تواند موجوديت اين رژيم را از بين ببرد.‏
به گفته وي به همين دليل رژيم صهيونيستي ترجيح مي دهد وضع ايران در اين شرايط باقي بماند تا با احساس تهديد نظامي ، تل آويو همچنان از کمک هاي نظامي و مالي خارجي برخوردار باشد.‏

 


وزارت امور خارجه ايران اتهام 2 تبعه دستگير شده جمهوري آذربايجان را برقراري ارتباطات غيرمعمول خواند.
يک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر دستگيري دو نفر از اتباع جمهوري آذربايجان گفت: افراد ذکر شده به عنوان گردشگر به کشورمان سفر کرده‌اند و اتهام آنها اقدامات غيرقانوني از جمله برقراري برخي ارتباطات غيرمعمول بوده است و قوه قضاييه در حال رسيدگي به اين اتهامات است.
همچنين محسن پاک‌آيين، سفير ايران در جمهوري آذربايجان که با خبرنگاران در «گنجه» صحبت مي‌کرد گزارش داد: تحقيقات در آينده نزديک انجام خواهد گرفت و پاسخ به يادداشت (جمهوري آذربايجان) به کنسولگري تحويل داده خواهد شد.
بنابر گزارش «نيوز آذ» سفير ايران گفت که اطلاعات رسمي درباره شهروندان جمهوري آذربايجان که در ايران بازداشت شده‌اند ندارد.

 


(زندگي و مبارزات آيت‌الله کاشاني)
کتاب «فرياد ملت» جلد 47 از مجموعه کتاب‌هاي «نيمه پنهان» است که توسط «دفتر پژوهش‌هاي موسسه کيهان» به بازار کتاب عرضه شده است.
اين کتاب خواننده را به درون زندگي و زمانه يکي از مفاخر سياسي کشور- مرحوم آيت‌الله‌ کاشاني- مي‌برد، کسي که به واسطه مجاهدت‌هاي خود کارنامه درخشاني در تاريخ سياسي معاصر ايران داشته و دارد.چهره‌اي که در انديشه گسترش «احکام نوراني اسلام» در راه مبارزه با استعمارگران جان و مال و آبروي خود را در راه جهاد و اعتلاي اسلام ايثار کرد.
مدعيان دروغ‌پرداز وطن‌خواهي در طي ساليان طولاني بسيار کوشيدند تا حقيقت تابناک اين چهره مبارز و نستوه را به گونه‌اي واژگونه شده به تاريخ معرفي کنند. و ضمن ناديده گرفتن نقش کتمان‌ناپذير ايشان در جريان مجاهدت‌هاي مردم ايران که در تلاش براي ملي شدن صنعت نفت مبارزه کرد. آن تلاش‌ها را تنها به نام ديگران مصادره نمايند.
کتاب حاضر راوي بستر خانوادگي حضرت‌ آيت‌الله کاشاني از تولد و باليدن ايشان در کسوت روحاني مبارزي است که پرچم بيگانه‌ستيزي و اسلام‌خواهي خود را از زمان جنگ جهاني اول به دست گرفت، مبارزه‌اي که در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت به اوج رسيد و حتي پس از کودتاي ننگين 28 مرداد که منجر به انزواي ايشان شد نيز بارها کاخ‌هاي ظلم و ستم را لرزاند.
کتاب حاضر دربردارنده فصول زير است:
- فعاليت‌هاي آيت‌الله کاشاني در زمان رضاخان - شروع دوران مبارزه با کشف حجاب- مبارزه با فرقه‌هاي ضاله و استعماري- آيت‌الله کاشاني و مسئله فلسطين - کاشاني و قيام 30 تير - مخالفت کاشاني و التيماتوم مصدق - نامه کاشاني به مصدق - درگذشت آيت‌الله کاشاني - و...
اين کتاب همزمان با بيست و ششمين نمايشگاه کتاب تهران توسط انتشارات کيهان در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.

 


دو هفته نشست فشرده کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته اي، با انتقاد شديد از کشورهاي دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي، محکوميت رژيم صهيونيستي و انزواي آمريکا ناشي از حمايت از اين رژيم، شامگاه جمعه در ژنو بکار خود پايان داد.
علي‌اصغر سلطانيه سفير و نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، پس از پايان نشست کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته اي (ان.پي.تي) در گفت‌وگو با واحد مرکزي اظهار کرد: دو هفته جلسه فشرده نشست معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته اي (ان.پي.تي) به پايان رسيد که در مجموع شامل پيام‌هاي مهمي بود.
وي افزود: انتقاد شديد همه شرکت‌کنندگان از آمريکا به دليل ممانعت از برگزاري کنفرانس عاري‌سازي خاورميانه از سلاح‌هاي هسته اي که قرار بود در سال گذشته در هلسينکي برگزار شود. اولين بار بود که آمريکا بدين صورت، حتي از سوي همپيمانان خود مورد انتقاد قرار گرفت؛ لذا همگان در اين نشست شاهد انزواي کامل آمريکا به دليل حمايت از رژيم صهيونيستي بودند.
وي گفت: محکوميت کشورهاي دارنده سلاح‌هاي هسته اي به دليل پايبند نبودن به ماده 6 معاهده و مصوبات سال 2010 از ديگر موارد با اهميت اين کنفرانس بود.
نماينده کشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: محکوميت انگليس از سوي کشورهاي فاقد سلاح‌هاي هسته اي و سازمان‌هاي غيردولتي درباره تسليحات هسته اي اين کشور، به خصوص ادامه پروژه زيردريايي ترايدنت محکوميت همکاري مشترک تسليحات هسته اي انگليس و فرانسه در زمينه تسليحات هسته اي، ابراز نگراني شديد کشورهاي جنبش غيرمتعهدها از توانمندي رژيم صهيونيستي و نپيوستن به معاهده و تخلفات در حمله و يا تهديد حمله به تاسيسات هسته اي ديگر کشورها هم از مواردي بود که در اين کنفرانس مطرح شد.
وي افزود: علاوه بر محورهاي فوق، اجرا نشدن مصوبات کنفرانس بازنگري و بخصوص برگزاري نشدن کنفرانس عاري‌سازي خاورميانه از سلاح‌هاي هسته اي به دليل اقدام يکجانبه آمريکا، منجر به ترک جلسه توسط هيات مصري از نشست در هفته دوم و متعاقب آن اوج انتقادات کشورهاي عربي و بالاخره اعلام مواضع شديد از سوي جنبش غيرمتعهدها در روز پاياني ضد اين‌گونه اقدامات شد.
وي افزود: بالاخره در لحظات پاياني، جنبش غيرمتعهدها با تشکيل جلسه فوق‌العاده بيانيه‌اي را تصويب کرد که ضمن انتقاد به جمع‌بندي، مانع تصويب آن و الحاق به سند نهايي شد که اين خود نشان دهنده وحدت هرچه بيشتر جنبش غيرمتعهدها در اين عرصه مهم سياسي - بين‌المللي است.
در اين نشست علاوه بر بيانيه‌هاي کشورمان، بيانيه‌هاي اصلي جنبش غيرمتعهدها نيز از جانب نماينده کشورمان قرائت شد.
نشست کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته اي از دو هفته گذشته در ژنو آغاز شد و شامگاه روز جمعه بکار خود پايان داد.
نخستين کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته اي، سال گذشته در وين برگزار شد. اين معاهده هر پنج سال يک بار بازنگري مي شود و قبل از برگزاري کنفرانس بازنگري 2015ميلادي، سه کميته مقدماتي تشکيل مي‌شود.

 


رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشجويان شاغل و همچنين دانشجويان پرديس‌هاي خودگردان در اولويت اعطاي وام شهريه نيستند.
مهندس کيوان مراديان کوچکسرايي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين که دانشجويان دکتري پرديس خودگردان نيز در اولويت اعطاي وام‌هاي شهريه صندوق رفاه قرار ندارند، افزود: البته دانشجويان شبانه دکتري دانشگاه‌ها نسبت به دانشجويان پرديس‌هاي خودگردان براي دريافت وام شهريه در اولويت هستند.
وي با بيان اين که دانشجويان شاغل در اولويت اعطاي وام‌هاي 20 گانه صندوق به ويژه وام شهريه نيستند، گفت: در صورتي که دانشجوي شاغلي متقاضي دريافت وام باشد، بايد با تاييد صندوق رفاه اين اقدام صورت گيرد، بنابراين دانشگاه‌ها نبايد بدون تاييد صندوق رفاه دانشجويان به دانشجويان شاغل وام بدهند.
مراديان در پايان تاکيد کرد: صندوق رفاه دانشجويان به طور جدي بر عملکرد صندوق دانشگاه‌ها نظارت دارد تا وام‌هاي دانشجويي صرفا به متقاضيان واجد شرايط اعطا شود.

 


دو نفر از مديران دانشگاه علوم پزشکي تهران طي احکام جداگانه‌اي از سوي رئيس دانشگاه منصوب شدند.
محمدرضا منصوري رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران طي احکام جداگانه‌اي مدير دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و رسيدگي به شکايات و سرپرست حراست دانشگاه را منصوب کرد.
بر اين اساس، عباس حامديان به سمت مدير دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و رسيدگي به شکايات دانشگاه علوم پزشکي تهران و همچنين ابراهيم اسکندري به عنوان سرپرست جديد حراست دانشگاه منصوب شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10