(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 - شماره 20481

کوتاه اقتصادي
صرفه‌جويي 90 ميليون دلاري با توليد ماده مکمل صنايع غذايي در ايران
معاون وزير صنعت و تجارت خبر داد
توليد 16 ميليون تن فولاد خام در سال جاري
وزير نيرو: کشور را با پرداخت سوبسيد به آب و برق نمي‌توان اداره کرد
خسارت 70درصدي بارندگي به گندمزارهاي 3 استان
کردبچه خبر داد
احتمال کاهش يارانه نقدي يا حذف برخي افراد
ثبت اطلاعات 2 ميليون کالا در سامانه ايران کد
بانک مرکزي اعلام کرد
مسکن مقام اول نرخ تورم در ايران
رئيس سازمان فناوري اطلاعات: مشکلات اينترنت ربطي به انتخابات ندارد
شاخص بورس به مرز 45 هزار واحد نزديک شد
در ادامه بحران اقتصادي اروپا رخ مي‌دهد
اخراج 30 هزار کارگر دولتي در پرتغال
خريد و فروش گواهي سپرده حج از نظر شرعي بلااشکال اعلام شد
   


* عرضه ارز در مرکز مبادلات که از اسفند ماه گذشته آغاز شده کماکان ادامه دارد. از ابتداي سال جاري تا روز پنجشنبه 12 ارديبهشت 92 تعداد 7192 فقره ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزي پذيرفته شده است. اين گزارش مي‌افزايد: در مجموع از بدو فعاليت مرکز تا تاريخ ياد شده، تعداد ثبت سفارش‌هاي پذيرفته شده 33 هزار و 426 فقره است و ميانگين هر هفته حدوداً 1/4 برابر ميانگين هفته‌هاي سال گذشته است.
* معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي با بيان اينکه شرکت‌هاي بيمه ثبت شده در مناطق آزاد، حق فعاليت در سرزمين اصلي را ندارند، گفت: بيمه‌گراني که مايل به فعاليت در همه رشته‌ها در سرزمين اصلي باشند، بايد خود را با اين شرايط منطبق کنند. رحيم مصدق در مورد نحوه فعاليت شرکت‌هاي بيمه در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور اظهار داشت: شرکت‌هايي که در مناطق آزاد به ثبت مي‌رسند، تنها اجازه فعاليت در رشته‌هايي که بيمه مرکزي اعلام کرده را دارند و مجاز به فعاليت در سرزمين اصلي نيستند.
* معاملات ديروز بازارهاي فرابورس 87 ميليون سهم به ارزش 864 ميليارد ريال در 10 هزار و 395 نوبت معامله شد. در ميان شرکت‌هاي فرابورسي نفت شيراز، بيشترين حجم معاملات را داشت به طوري که 11/6 ميليون سهم اين شرکت در ميان خريداران مورد معامله قرار گرفت و در پايان معاملات با رشد 5 درصدي به نرخ 20 هزار و 719 ريال رسيد. اين در حالي است که روان فناور با داد و ستد 100 سهم کمترين حجم معاملات را از آن خود کرد؛ هرچند در پايان معاملات با رشد 1/8 درصدي قيمت 2 هزار و 541 ريال را در سيستم معاملات ثبت کرد.
* به منظور رفاه بيشتر و تلاش جهت ايجاد حداکثر رضايتمندي مشتريان، سامانه اطلاعات جغرافيايي در سايت بانک پاسارگاد راه‌اندازي شد.به گزارش روابط عمومي بانک پاسارگاد،GIS سامانه‌اي نوين براي مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات مکاني است که قابليت جمع‌آوري، ذخيره، تجزيه و تحليل و نمايش اطلاعات جغرافيايي را دارد. اين سامانه با جمع‌آوري وتلفيق اطلاعات پايگاه‌ داده‌هاي مختلف، به وسيله تصويرسازي و استفاده از آناليزهاي جغرافيايي، امکان نمايش اطلاعات مورد نظر را در نقشه‌ها و براساس موقعيت شان فراهم مي‌کند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7769، 7799، 7725، 7726، 7728، 7781 الي 7784، 2614، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630 الي 2632، 7729، 7770 الي 7774 و 7786 الي 7788 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* به منظور مديريت بهتر و وحدت رويه در امور پاسخگويي به مشترکين مرکز فروش و پشتيباني اينترنت پرسرعت (ADSL) مخابرات استان تهران به صورت متمرکز در مخابرات منطقه 8 تهران راه‌اندازي شد.محمدرضا بيدخام معاون بازاريابي و فروش شرکت مخابرات استان تهران ضمن اعلام اين مطلب گفت: 2020 مرکز فروش و پشتيباني اينترنت پرسرعت (ADSL) مخابرات تهران به صورت شبانه‌روزي آماده پاسخگويي به مشترکين است.

 


فناوري پيشرفته توليد کربوکسي متيل سلولز (CMC) در گريدهاي صنعتي و خوراکي با حمايت و سرمايه‌گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بومي شده و هم‌اکنون طرح توليد روزانه يک تن از اين ماده در دست راه‌اندازي است.
افضل کريمي مجري اين طرح با اعلام اين خبر افزود: ماده CMC مصرف بالايي در صنايع مختلف کشور داشته و کاملا وارداتي است که اکنون با توليد اين ماده در داخل کشور و با فناوري کاملا بومي شده، نياز کشور برطرف خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه تبريز ادامه داد: قرارداد سرمايه‌گذاري در اين طرح که به حوزه بيوتکنولوژي مربوط مي‌شود با معاونت پژوهشي دانشگاه تبريز منعقد شد و به نتيجه رسيد.
به گفته کريمي سالانه حدود 6 هزار تن کربوکسي متيل سلولز گريد خوراکي و 4 هزار تن گريد صنعتي وارد کشور مي‌شود که بسته به ويسکوزيته و خلوص، قيمت گريد خوراکي آن تا هر تن 15 هزار دلار و گريد صنعتي آن تا هر تن 5 هزار دلار به مصرف‌کننده ايراني مي‌رسد.
بر اين اساس، ماده CMC در انواع صنايع غذايي، توليد خمير دندان، رنگ و رزين، نساجي، کاشي و سراميک، سفال و چيني، فرش و موکت، کاغذ و مقوا، چرم مصنوعي و حفاري چاه نفت کاربرد دارد.
کربوکسي متيل سلولز چيست
کربوکسي متيل سلولز يا CMC عبارت است از يک گرد سفيد رنگ، بي بو، قابل تعليق در آب و تحت شرايط نرمال غير قابل تخمير مي‌باشد.
از نظر خواص شيميايي و فيزيکي مورد لزوم در محيط استفاده معمولا از آن به جاي نشاسته و مواد طبيعي محلول در آب که نسبتا گران قيمت هستند مانند آلژينات سديم و ژلاتين استفاده مي‌گردد. CMC به دليل جهات اقتصادي آن در سال‌هاي اخير مورد توجه خاص قرار گرفته است و پيشرفت‌هاي عمده‌اي در تکنولوژي و کيفيت و کاربري اين محصول صورت گرفته است.
اين پيشرفت‌ها امکاناتي را فراهم آورده تا بتوان از کربوکسي متيل سلولز در کاربردهاي بسياري نظير خوراکي، دارويي، شوينده، رنگ و رزين و رونماي ساختمان، چسب‌ها، نساجي، چاپ و تکميل پارچه، کاشي و سراميک، سفال و چيني، کاغذ، الکترود جوشکاري، فرش و موکت، گل حفاري چاه‌هاي نفت، تخته‌هاي چند لايه، چرم مصنوعي، مواد آرايشي، خمير دندان و سموم و آفت‌کش‌ها استفاده کرد. علاوه بر غلظت بخشي، چسبندگي و ايجاد استحکام، عامل انتشار، عامل نگهدارنده آب، حفظ حالت کلوييدي، تثبيت‌کننده، عامل تعليق‌ساز، امولسيون‌ساز و عامل تشکيل لايه است.
به دليل ويژگي‌هاي متنوع، CMC در طيف گسترده‌اي استفاده مي‌شود. اين ماده به سرعت در آب سرد و گرم حل مي‌شود و اساسا در مواردي که کنترل ويسکوزيته هدف باشد از اين ماده استفاده مي‌گردد زيرا CMC حتي در حضور يون کلسيم نيز ژل تشکيل نمي‌دهد. اين که اين ماده عامل کنترل ويسکوزيته است باعث شده تا از آن به عنوان غلظت‌دهنده، تثبيت‌کننده، امولسيون‌ساز (مانند پروتئين شير) و عامل تعليق‌ساز بهره جست.

 


معاون معدني وزير صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ريزي براي توليد بيش از 16 ميليون تن فولاد خام در سال 92 خبر داد و گفت: در سال جاري با راه‌اندازي چند واحد فولادسازي از سوي بخش خصوصي بيش از 3 ميليون تن به ظرفيت توليد فولاد کشور افزوده خواهد شد.
وجيه‌الله جعفري از رويکرد دولت در هدايت موضوعي حرکتها به سمت بخش خصوصي سخن گفت و اظهار داشت: تمام تلاش و همت دولت، افزايش توان بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري توسط مردم است.
وي ادامه داد: حرکت ما به سمتي است که دولت بر پايه حاکميت به دنبال هدايت و راهنمايي واحدهاي خصوصي باشد و در اين راستا بايد توان بخش خصوصي با سرمايه‌گذاري توسط آنها افزايش يابد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: در ابتداي انقلاب، ظرفيت توليد فولاد کشور 670 هزار تن و توليد فولاد کشور 368 هزار تن بود. اين در حالي است که ظرفيت توليد فولاد خام در کشور هم‌اکنون به بيش از 19 ميليون تن رسيده و تا پايان سال جاري از مرز 5/22 ميليون تن فراتر خواهد رفت. همچنين، توليد فولاد نيز سال گذشته بيش از 14 ميليون تن بوده است.وي افزود: سال گذشته بيش از 17 ميليون و 400 هزار تن انواع محصولات فولادي در کشور توليد شد و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اين ميزان در سال جاري به حدود 18 ميليون تن خواهد رسيد.به گفته وي، در افق سند چشم‌انداز بايد به ظرفيت توليد 55 ميليون تن فولاد خام و در پايان برنامه پنجم بايد به ظرفيت توليد 43 ميليون تن فولاد خام دست پيدا کنيم، همچنين براساس سند چشم‌انداز بايد به صادرات 10 ميليون و 500 هزار تن فولاد برسيم و 3 و نيم‌درصد از توليد فولاد جهان را در اختيار داشته باشيم.

 


وزير نيرو هشدار داد: با پرداخت سوبسيد به برق و آب نمي‌توان کشور را اداره کرد؛ تا وقتي که دولت بنا بر هر مصلحتي يارانه به بخش برق مي‌دهد ما متاسفانه توفيق پيدا نمي‌کنيم در بخش انرژي‌هاي نو اقدام موثري انجام دهيم.
مجيد نامجو در گفت‌و‌گو با ايسنا در پاسخ به چرايي توسعه نيروگاه‌هاي حرارتي در کشور با توجه به هدف گذاري براي استفاده از انرژي‌هاي نو براي توليد برق گفت: اصل قضيه به اقتصاد برق برمي‌گردد تا وقتي که قيمت‌هاي يارانه‌اي داشته باشيم و قيمت انرژي در کشورمان ارزان باشد هيچ وقت سرمايه‌گذاري انگيزه پيدا نمي‌کند و در حوزه انرژي‌هاي نو و به کارگيري انرژي‌هاي خورشيدي، بادي و آب سرمايه‌گذاري کند.
وي با اشاره به سرمايه‌گذاري سنگين موردنياز در بخش انرژي‌هاي نو اظهار کرد: بازگشت سرمايه وقتي منطقي است که قيمت انرژي واقعي باشد تا وقتي که دولت به بخش برق يارانه مي‌دهد نمي‌توانيم در بخش انرژي‌هاي نو اقدام موثري انجام دهيم هر چند که انرژي‌هاي نو جزو برنامه‌‌اي است و سرمايه‌گذاران را نيز بسيار براي ورود به اين حوزه تشويق کرده‌ايم و موضوع را مدام پيگيري مي‌کنيم.
وزير نيرو در ادامه تاکيد کرد: سرمايه‌گذار براي سرمايه‌گذاري بايد هم تضمين فروش برق خود را داشته باشد و هم محاسبات پکيچ اقتصادي که سرمايه‌گذار مي‌بندد پاسخگو باشد؛ در حال حاضر اين پکيچ اقتصادي جوابگو نيست و هيچ بانکي رغبت پيدا نمي‌کند که وام دهد.
نامجو با بيان اين که موضوع مذکور از اساسي‌ترين مشکلات وزارت نيرو در بخش برق است، گفت: تا وقتي که موضوع هدفمندي يارانه‌ها حل و فصل نشود و قيمت‌ها به نرخ واقعي نزديک نشوند اين معضل را در کشور خواهيم داشت.
وي با تاکيد بر اين که قانون افزايش قيمت در مجلس تصويب شده گفت: بايد بين دولت و مجلس توافقي صورت گيرد و اين کار ملي بزرگ (هدفمندي يارانه‌ها) انجام شود، ما بايد از اين مرحله عبور کنيم؛ کشور را با اين وضع نمي‌شود اداره کرد.وزير نيرو با اشاره به لزوم رعايت حال مردم و نبود گراني در کشور گفت: بايد بخش ديگر را هم ديد، ما تا کي مي‌خواهيم به اين وضع ادامه دهيم؟نامجو افزود: کاش ما در مرحله اول اين بحث را تمام کرده بوديم و الان مسائلمان چيز ديگري بود اما همراهي نشد. دولت هم تلاش مي‌کند که در پنج سالي که قانون بايد اجرا شود، طرح هدفمندي را عملياتي کند.
وي با تاکيد بر مقاومت‌هايي که در حوزه اجراي فازهاي ديگر هدفمندي يارانه‌ها صورت مي‌گيرد، گفت: دوستان مجلس هم نظارت دارند و مسائلي را مي‌بينند به هر حال نماينده مردم هستند، ما هم تابع قانون هستيم.
وزير نيرو افزود: قانون به ما اجازه افزايش قيمت ندهد نمي‌توانيم کاري کنيم و مجبوريم با همين وضعيت کشور را اداره کنيم.

 


رئيس مجمع ملي تشکل‌هاي کشاورزي ايران گفت: 48 ساعت بارندگي در 3 استان خوزستان، بوشهر و ايلام 70درصد به گندمزارهاي در حال برداشت خسارت وارد کرد.
مسعود اسدي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به بارندگي اخير در فصل برداشت گندم در سه استان اظهار داشت: باران سيل‌آساي بي‌سابقه‌اي که از پنجشنبه 12 ارديبهشت در 3 استان خوزستان، بوشهر و ايلام آغاز شده بود 70درصد به گندمزارهاي اين استان‌ها خسارت وارد کرد.رئيس مجمع ملي تشکل‌هاي کشاورزي ايران افزود: گندم‌هاي اين 3 استان در حال برداشت بود که بارش‌هايي که به گفته پيرمردان منطقه طي سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است، به آنها خسارت جدي وارد کرده است.وي ادامه داد: در برخي جاها شاهد ريزش تگرگ هم بوديم و هنوز بارش در اين استان‌ها به طور کامل قطع نشده است.اسدي در پاسخ به اينکه چه ميزان گندم از اين 3 استان کشور توليد مي‌شود، گفت:‌ کل گندم توليدي 2 ميليون تن است که بخشي از آن در حدود 30 درصد خريد تضميني شده بود و به مزارعي که هنوز برداشت نشده نيز خسارت جدي وارد شد.اسدي ادامه داد: البته به گندم‌هاي خريد تضميني شده از سوي دولت که معمولاً در انبارها نگهداري مي‌شود، هم خسارت وارد شده است.رئيس مجمع ملي تشکل‌هاي کشاورزي ايران گفت: انتظار داريم هيئت دولت جلسه اضطراري براي بررسي خسارت وارده و پرداخت به کشاورزان آسيب‌ديده انجام دهد.وي تصريح کرد: البته صندوق بيمه نيز براي کمک به خسارت‌ديدگان مي‌تواند هرچه سريعتر اقدام کند، اگر چه کمک‌هاي آنها نمي‌تواند خيلي قابل توجه باشد.
رئيس مجمع ملي تشکل‌هاي کشاورزي ايران از اين خسارت به عنوان فاجعه ياد کرد وگفت: حتي پيش‌بيني مي‌شود ميزان خسارت از آسيب‌ديدگان زلزله آذربايجان نيز بيشتر باشد.

 


مشاور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور از احتمال کاهش يارانه نقدي در سال جاري خبر داد.
محمد کردبچه با اشاره به اينکه در سال جاري افزايش يارانه نقدي نخواهيم داشت گفت: با توجه به کاهش منابع اختصاص يافته به يارانه نقدي يا دولت بايد ميزان يارانه را کاهش دهد و يا بخشي از افراد از دريافت يارانه نقدي حذف شوند که در اين زمينه دولت بايد خودش تصميم بگيرد.
کردبچه در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين که مجلس 22 هزار و 500 ميليارد تومان را براي پرداختي يارانه نقدي اختصاص داده است، گفت: احتمال افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در سال جاري وجود دارد.
وي درباره چگونگي هزينه منابع 50 هزار ميليارد توماني مربوط به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در بودجه سال 92 کل کشور اظهار کرد: نمايندگان کميسيون تلفيق اين منابع را مطابق با قانون هدفمندي يارانه‌ها به بخش‌هاي مختلف اختصاص داده‌اند.
وي افزود: بر اين اساس 10 درصد از اين منابع معادل پنج هزار ميليارد تومان به بهداشت و درمان اختصاص مي يابد و 45 هزار ميليارد تومان باقيمانده 50 درصد معادل 22 هزار و 500 ميليارد تومان صرف پرداخت يارانه مستقيم مي‌شود.
مشاور معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي با بيان اين‌که 30 درصد معادل 17 هزار و 500 ميليارد تومان به بخش توليد و همچنين 20 درصد به دولت اختصاص داده مي‌شود، خاطرنشان کرد: با اين تصميم مجلس،‌در سال جاري افزايش يارانه نقدي نخواهيم داشت.
کردبچه با بيان اين که اين تصميم کميسيون تلفيق به معناي توقف اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها است، تصريح کرد: البته اين تصميمات بايد در صحن علني مجلس نيز به تصويب برسد.
وي در پاسخ به اين که آيا با اين تصميم افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي منتفي مي‌شود گفت: در سال گذشته درآمدهاي مربوط به هدفمندي يارانه‌ها حدود 40 هزار ميليارد تومان بود و با توجه به اين که اين درآمدها در سال جاري 50 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است ممکن است قيمت حامل‌هاي انرژي در سال جاري افزايش يابد.
مشاور معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي با اشاره به سهم دولت از منابع مربوط به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: با توجه به اين که کاهش مصارف جاري سخت است احتمالا از اعتبارات عمراني کاسته مي‌شود.

 


مديرعامل مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران
(ايران کد) گفت: به منظور شفافيت در زنجيره تامين، تاکنون اطلاعات 2 ميليون کالا و خدمات در سامانه اطلاعاتي اين مرکز به ثبت رسيده است.
احمد غلام‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از اين دو ميليون کالا، اطلاعات يک ميليون کالاي ايراني و يک ميليون کالاهاي وارداتي در سامانه مرکز ملي شماره‌گذاري کالا و خدمات به ثبت رسيده است.
وي با بيان اينکه، اطلاعات دو ميليون کالاي موجود در بانک اطلاعاتي اين مرکز به دو زبان فارسي و انگليسي تهيه شده است، گفت: متقاضيان مي‌توانند اطلاعات پايه مورد نياز کالا و خدمات خود را از اين سامانه پي‌گيري کنند.
وي با اشاره به راه‌اندازي سيستم ايران کد در حوزه واردات کالا نيز گفت: از تيرماه سال 90 تا پايان سال گذشته در مجموع 234 هزار درخواست مجوز تاييد استاندارد در اين سيستم به ثبت رسيده که از اين تعداد 205 هزار درخواست مورد تاييد قرار گرفته و 29 هزار درخواست ديگر نيز، از سوي سازمان ملي استاندارد فاقد کيفيت تشخيص داده شده است.
مديرعامل مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران يادآور شد: به اين ترتيب با راه‌اندازي سيستم تعاملي تاکنون، از ورود 14 درصد اقلام فاقد کيفيت به کشور جلوگيري شده است.
غلام‌زاده بر عدم ثبت سفارش کالاهاي وارداتي فاقد کيفيت به کشور تاکيد کرد و گفت: هر چه سيستم‌هاي ارتباطي بين سازمان توسعه تجارت، سازمان ملي استاندارد و مرکز ملي شماره‌گذاري کالا و خدمات ايران بيشتر شود از ورود کالاهاي فاقد کيفيت و قاچاق به کشور جلوگيري خواهد شد.
مديرعامل مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات کشور، سپس تاکيد کرد: هم‌اکنون ارتباط خوبي بين سيستم‌هاي سازمان توسعه تجارت، سازمان ملي استاندارد و اين مرکز برقرار شده تا شبکه توزيع در کشور بتواند با تبادل اطلاعات از ورود کالاهاي قاچاق به کشورمان جلوگيري کند.
وي مزيت‌هاي بکارگيري استانداردهاي اطلاعاتي ايران کد را تشريح کرد و گفت: بکارگيري استانداردهاي اطلاعاتي ايران کد سبب شده هم‌اکنون 40 تا 90 درصد هزينه‌هاي پشتيباني بنگاه‌هاي اقتصادي در کشور کاهش پيدا کند.

 


مديرکل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي گفت: بيشترين ضريب اهميت در بين گروههاي 12 گانه شاخص تورم به گروه مسکن تعلق دارد.
عليرضا مقتدايي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار کرد: گروه مسکن نسبت به ديگر گروه‌هاي شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي درصد بيشتري از وزن سبد را به خود اختصاص داده است.وي همچنين درباره شاخص بهاي حمل‌ونقل در محاسبات نرخ تورم اظهار کرد: ضريب اهميت حمل‌ونقل در تورم حدود 11 درصد است.
مقتدايي با بيان اين که در بخش مسکن برخي مالک مسکوني خويش هستند و برخي اجاره‌نشين گفت: گروه سومي نيز در اين ميان هستند که مجاني‌نشين هستند که هزينه‌هاي مربوط به گروه اجاره‌نشين تحت عنوان اجاره بهاي مسکن غيرشخصي (اجاري) و براي گروه مالک‌نشين تحت عنوان ارزش اجاري مسکن شخصي در محاسبات شاخص تورم منظور مي‌شود که اين هزينه‌ها بيشتر با اجاره سنخيت دارد تا با ارزش ملک و گروه آخر هم که هزينه‌اي در اين بابت پرداخت نمي‌کنند.
مديرکل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي ادامه داد: در بازار مسکن با دو رويکرد تقاضا براي خريد مسکن و تقاضا براي اجاره روبرو مي‌شويم که رفتار قيمت‌ها در اين دو بازار مي‌تواند متفاوت باشد.
مقتدايي با بيان اينکه سال پايه شاخص کالاها و خدمات مصرفي از 1383 به 1390 تغيير کرده است گفت: بانک مرکزي در طول 77 سال محاسبه شاخص تورم که شروع آن سال 1315 بوده است در سال‌هاي 1338، 1348، 1353، 1361، 1383 و 1390 سال پايه شاخص تورم را تغيير داده است.
اعتراض متقاضيان مسکن مهر پرديس به متراژ واحدهاي تحويلي
متقاضيان واحدهاي 122 متري مسکن مهر در شهر جديد پرديس در زمان تحويل واحدها متوجه شدند که متراژ آپارتمان‌هاي تحويل داده شده به آنها 90 و 105 متري است و به همين جهت واحدهاي خود را تحويل نگرفتند.
به گزارش مهر، صبح ديروز جمعي از متقاضيان مسکن مهر پرديس که براي تحويل واحدهاي 122 متري به شرکت عمران پرديس مراجعه کرده بودند، در کمال ناباوري به آنها واحدهاي 90 متري و 105 متري معرفي شد که اعتراض شديد آنها را به دنبال داشت.
بر اين اساس، شرکت عمران شهر جديد پرديس چندي پيش با پيامک، مالکان اين واحدها را دعوت مي‌کند که روز شنبه 14 ارديبهشت در پرديس حاضر شوند و واحدهاي خود را تحويل بگيرند. مطابق با قراردادي که اين متقاضيان با شرکت عمران پرديس داشتند قرار بود که آپارتمان‌هاي 125 مترمربعي در فاز 8 پرديس در منطقه دره بهشت به آنها واگذار شود.
اما متقاضيان هنگام انتخاب و تحويل واحدها متوجه مي‌شوند که متراژ آنها 90 متري يا 105 متري است با وجودي که از اين متقاضيان آورده واحدهاي 122 متري گرفته شد و تاکنون 70درصد پول واحدها را هم پرداخت کرده‌اند.
يکي از متقاضيان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از امروز ساعت 6 صبح در اين محل حاضر شديم اما مسئولان تا ساعت 10 صبح ما را معطل نگه داشتند و وقتي هم که براي تحويل واحدها آمدند، متوجه شديم که متراژ واحدها کمتر از قرارداد و آورده‌اي است که پرداخت کرده‌ايم.
وي افزود: ما جزو اولين متقاضيان مسکن مهر در پرديس بوديم؛ به همين جهت هم آپارتمان‌هايي با متراژهاي بالا را انتخاب کرديم اما الان مي‌بينيم که آن واحدها را به ما تحويل ندادند. به گفته اين متقاضي، تاکنون پاسخ مشخصي به آنها داده نشده است و متقاضيان هم از تحويل واحدها خودداري کردند.
يک مقام مسئول در شرکت عمران شهر پرديس در گفتگو با مهر اعلام کرد: در قرارداد مسکن مهر چند گزينه وجود دارد که متقاضيان در اين پروژه، واحدهاي سه خوابه را درخواست کردند اما در حال حاضر اين واحدها آماده تحويل نيست.
وي افزود: هم‌اکنون تنها اين واحدها آماده تحويل است، ضمن آنکه برخي از متقاضيان در پروژه کوزو ثبت‌نام کردند در حالي که اين پروژه واحدهاي بيشتر از 85 مترمربع ندارد اما به دليل اينکه در ابتدا گزينه بزرگترين واحد را درج کردند، تصورشان اين بود که آپارتمان‌ها سه خوابه است.
اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: متقاضيان مي‌توانند تا 9 ماه ديگر صبر کنند تا واحدهاي بزرگتر آماده شود، ضمن آنکه به تعداد همه متقاضيان واحدهاي سه خوابه وجود ندارد.

 


رئيس سازمان فناوري اطلاعات در پاسخ به برخي شبهاتي که اختلالات اخير اينترنت را به نزديک شدن به زمان انتخابات ربط مي‌دهند، تأکيد کرد: پارامترهاي متعددي در سرعت اينترنت دخيل است و نزديک شدن زمان انتخابات هيچ نقشي در کاهش سرعت نخواهد داشت.
علي حکيم جوادي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در بررسي سرعت اينترنت لازم است پارامترهاي مختلفي مورد بررسي قرار گيرد و بايد توجه داشت در هم گاه در ارائه سرويس‌ها و خدمات مشکلاتي از سوي ارائه کنندگان اينترنت ايجاد مي‌شد و اکنون نمي‌توان نزديک شدن زمان برگزاري انتخابات را دليل اين موضوع دانست.معاون وزير ارتباطات همچنين با بيان اين مطلب که در حال حاضر ضريب نفوذ اينترنت در کشور به سرعت در حال رشد است تصريح کرد: آمارهاي جهاني هم رشد ايران در اين زمينه را مورد تأييد قرار مي‌دهد.وي ادامه داد: اکنون خدمات فني هم به نسبت بيشتر شده و اگر قرار باشد اين موضوع مورد توجه قرار نگيرد، قطعاٌ بر روي سرويسي که به مردم داده مي‌شود اثر خواهد گذاشت.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به حقوق کاربران يادآور شد: در ماده 46 نيز به تضمين سطح خدمات اشاره شده که بايد حتماٌ هرچه سريع‌تر اين موضوع مورد توجه قرار گيرد تا بدين ترتيب فردي که سرويسي مي‌گيرد از تضمين ثبت خدمات برخوردار شود.وي بااشاره به اين که در حال حاضر بخشي به سنجش کيفيت خدمات شرکت‌هاي اينترنتي اختصاص داده شده اظهار کرد: لازم است که اين موارد مورد توجه بيشتري قرار گيرند چرا که اکنون به لحاظ زيرساختي آنچه به وزارت ارتباطات برمي‌گردد مشکلي ندارد و چه از نظر اينترنت و چه از نظر اينترانت، سرويس‌ها مرتب در حال بهبود است و به نوعي پهناي باند در حال گسترش محسوب مي‌شود.حکيم جوادي در پايان با تأکيد مجدد بر اين که لازم است به سطح خدماتي که ارائه مي‌شوند توجه بيشتري صورت بگيرد، يادآور شد: در حال حاضر با توجه به تسلطي که در وزارت ارتباطات وجود دارد به خصوص زيرساخت‌ها، از نظر علمي و فني از وضعيت خوبي برخوردار است.

 


شاخص کل بورس تهران در آستانه فتح قله 45هزار واحد قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي کيهان، شاخص بورس در ادامه رشد روزانه خود در اولين روز کاري هفته جديد با رشد چشمگيري به رقم 44هزار و 993 واحد رسيد.البته اين متغير بورس ديروز براي لحظاتي و در ساعت 21/10 دقيقه صبح به رقم 45هزار و 32واحد هم رسيد، اما در پايان معاملات روز شنبه نهايتا شاخص بورس به کانال 44هزار واحد برگشت.علت رشد بازار سرمايه در روزهاي اخير همچنان پالايشگاه‌ها و شرکت‌هاي بزرگ بورسي هستند که با اقبالي بسيار خوب از سوي سرمايه‌گذاران مواجه شده‌اند.
خاطرنشان مي‌شود شاخص بورس که امسال را از عدد 38هزار و 40 واحد آغاز کرده بود در دومين روز کاري سال 92 از مرز 39هزار واحد عبور کرد و در 14فروردين‌ماه، رکوردي ديگر را به ثبت رساند و از 40هزار واحد گذشت. اين متغير در 18 فروردين‌ماه دوباره وارد 39 هزار واحد شد، اما روند نزولي آن ادامه‌دار نشد و 19 فروردين‌ به کانال 40هزار واحد برگشت و روند صعودي را طي کرد.
اين نمايشگر وضعيت بازار، روز دوم ارديبهشت با تاثير هلدينگ خليج‌فارس، بزرگ‌ترين شرکت اصل چهل و چهاري و همچنين نمادهاي فولادي، وارد کانال 41هزار واحد شد.
شاخص در روز چهار ارديبهشت از 42هزار واحد گذشت و در هشتمين روز ارديبهشت ماه رقم 43هزار واحد را پشت سرگذاشت. اين متغير در دهم ارديبهشت ماه هم از 44هزار واحد گذشت.

 


دولت پرتغال تصميمات رياضتي جديدي براي مقابله با بحران اقتصادي گرفت.
دولت پرتغال که نگران است بار ديگر نيازمند بسته هاي نجات مالي شود در نظر دارد ظرف 3 سال آينده 4 ميليارد و 800 ميليون يوروي ديگر از بودجه عمومي را کاهش دهد.اين کاهش بودجه با انجام اقداماتي نظير افزايش سن بازنشستگي به 66 سال و اخراج حدود30 هزار کارگر دولتي انجام مي‌شود.به گزارش واحد مرکزي خبر پترو پاسوس نخست‌وزير پرتغال با اعلام تصميمات فوق در يک نطق تلويزيوني اظهار داشت: با توجه به اينکه به نظر نمي رسد بحران مالي منطقه يورو به پايان خود نزديک شده باشد لذا درخواست براي پول و بسته نجات بيشتر، مشکلات سياسي منطقه را تشديد خواهد کرد.وي افزود: نشانه‌ها در برخي کشورهاي ثروتمند شمال اروپا حاکي از آن است که مردم آنها از بسته‌هاي نجات خسته شده‌اند.
گفتني است دولت پرتغال که در سال 2011 به ورطه بدهي‌هاي سنگين اقتصادي افتاد 78 ميليارد دلار وام به شرط انجام اقدامات رياضتي دريافت کرد.
بحران يورو دنباله‌دار است
از سوي ديگر يک کارشناس اقتصادي اروپا تاکيد کرد: بحران اقتصادي منطقه يورو ديرپا و دنباله‌دار است.دانيل گراس کارشناس مرکز مطالعات سياست‌گذاري اروپا در بروکسل افزود: به نظر من، اقتصاد اروپا به وضعي همانند اقتصاد ژاپن در دهه 1990 مبتلا مي‌شود.
در اين شرايط، رشد اقتصادي بسيار کم خواهد بود. البته بانک مرکزي کشورهاي اروپايي نرخ بهره بانکي را بسيار کاهش مي‌دهند. تا چند سال ديگر، چنين وضعي دامنگير اقتصاد منطقه يورو و کشورهاي اروپايي خواهد بود.

 


عضو کميته فقهي بورس با بيان اينکه خريد و فروش گواهي سپرده حج و انتقال امتياز آن در فرابورس از نظر کميته فقهي بورس از نظر شرعي بلااشکال اعلام شد، گفت: اجرايي شدن اين موضوع بستگي به موافقت سازمان حج و زيارت دارد.
سيدعباس موسويان در گفتگو با مهر از برگزاري جلسه شوراي فقهي بورس به عنوان اولين جلسه کميته در سال جاري در روز چهارشنبه هفته گذشته خبرداد و گفت: در اين جلسه در مورد صکوک حج و عمره مباحثي مطرح شد و  موضوع خريد و فروش گواهي سپرده حج به صورت گزارشي به سازمان حج و زيارت ارائه شده است و منتظر اعلام موافقت يا مخالفت با اين طرح از سوي سازمان حج و زيارت هستيم تا اوراق منفعت حج خريد و فروش شود. 
عضو کميته فقهي بورس با بيان اينکه کميته موضوع خريد و فروش گواهي سپرده حج را از نظر فقهي بررسي کرده است، افزود: اين موضوع بحثي سه جانبه ميان سازمان حج و زيارت، نظام بانکي و بورس است، به اين صورت که سازمان حج و زيارت امتيازي را به سپرده گذاران مي دهد، سپرده گذار در بانک سپرده گذاري کرده و براي اين سپرده سود و سرمايه اي مترتب است و امتيازي دارد که مي خواهد اين امتياز خود را واگذار کند. 
وي ادامه داد: همچنين نظام بانکي طرف ديگر اين قضيه است که سپرده ها را در طرح ها و پروژه‌ها سرمايه گذاري مي کند و همچنين فرابورس به عنوان مکاني براي خريد و فروش گواهي سپرده حج و تعيين ضوابط.
موسويان با اعلام اينکه بحث فقهي آن در کميته مورد بررسي و تائيد قرار گرفته است، تصريح کرد: صاحبان گواهي سپرده حج و عمره از نظر شرعي مي تواننددر فرابورس سپرده خود را به ديگري منتقل کنند و سود و امتياز آن را اعم از حج و عمره به خريدار انتقال دهند، اما به هر حال اجرايي شدن آن بستگي به موافقت سازمان حج دارد که با ورود آن به فرابورس با توجه به سپرده‌گذاري در بانکها و افتتاح حساب و غيره تصميم گيري خواهد کرد.
عضو کميته فقهي بورس تاکيد کرد: سازمان بورس و فرابورس آمادگي دارند که در صورت موافقت سازمان حج و زيارت خريد وفروش گواهي سپرده حج را در فرابورس اجرايي کنند.
وي موضوع ديگر مورد بحث در جلسه کميته را بحث خريد اعتباري سهام ذکر کرد و گفت: در آئين نامه اين موضوع اشکالي وجود داشت که در کميته مطرح و حل شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10