(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 - شماره 20481

حديث دشت عشق
رونمايي از قهرمان جام حذفي و احتمال مشخص شدن تکليف قهرماني در ليگ برتر
استقلال،پرسپوليس و سپاهان؛جام به کدام تيم مي رسد؟!
اخبار کوتاه از فوتبال
کميته ملي المپيک نقشي در جذب مربيان خارجي ندارد‌
مهم‌ترين نشست‌ تاريخ ورزش کشتي
IOC براي دومين بار اساسنامه کميته ملي المپيک را تائيد نکرد
خواندني از ورزش ايران
جايزه50 هزار دلاري براي تيم‌هاي برتر جام تختي
   


به ياد روحاني بسيجي شهيد «محمدرضا کريملو هونجاني»
از هونجان تا شلمچه
از چوپاني تا شهادت چندان راهي نيست و فاصله بين اين دو، شاگردي مکتب امام صادق(ع) و آگاه شدن نسبت به سر هستي و حقيقت عالم و آدم... وقتي خاطراتش را در تاريخ 64/12/10 به زبان ساده و با همان حال و هواي روستاييش مي‌نويسد، مي‌گويد:‌«يک روحاني اهل اصفهان به روستايمان آمده بود که مشغول تبليغ شود، شيفته سخنان او شديم و با يکي از دوستانم به حوزه علميه قم رفتيم.»
شهيد محمدرضا ضمن درس در حوزه قم، کار مي‌کرد و بعدها به پيشنهاد برادرش به شيراز رفت و در مدرسه رضويه شيراز به ادامه تحصل پرداخت.
شهيد کريملو، مجاهدي از ديار حکمت و عرفان پس از سال‌ها کار و تلاش و کسب دانش و معنويت و هفت‌بار حضور در جبهه‌هاي حق عليه باطل، در عمليات کربلاي5 به شهادت رسيد و پيکر مطهرش در منطقه ماند.
روحاني بسيجي شهيد «محمدرضا کريملو هونجاني»، سال 1341 در هونجان استان اصفهان متولد شد و در 1365/12/9 در شلمچه به شهادت رسيد.

 


رونمايي از قهرمان بيست و ششمين دوره رقابتها‌ي فوتبال جام حذفي ايران و احتمال مشخص شدن تکليف تيم قهرمان ليگ برتر و آخرين تيم سقوط کننده به ليگ دسته اول باعث شده فوتبال باشگاهي ايران امروز يکي از روزهاي حساس و فراموش نشدني خود را پشت سر بگذارد. فينال جام حذفي از راه رسيد، جامي که با حرف و حديث‌هاي بسياري آغاز و حاشيه‌هاي بسياري را به همراه داشت. حال بايد ديد جام بيست و ششم بالاي سر مهدي مهدوي کيا کاپيتان و اسطوره شماره 2 فوتبال ايران مي‌رود و يا محرم نويدکيا با بالا بردن اين جام، حسرت قهرماني و آسيايي شدن را به دل پرسپوليسي‌ها گذاشته و تيم‌هاي فولاد و نفت را خوشحال خواهد کرد.درست همزمان با مشخص شدن چهره تيم قهرمان در جام حذفي هزار کيلومتر آن طرف تر هفته سي و سوم از رقابتهاي ليگ برتر در حالي با برگزاري 7 مسابقه به پايان مي‌رسد که در يکي از فينال‌هاي ليگ، استقلال براي قهرماني به اهواز مي‌رود، جائيکه فولاد هم براي آسيايي شدن به فکر شکست دادن شاگردان با روحيه قلعه‌نويي است. ضمن اينکه در اين هفته دو تيم آلومينيوم و ذوب‌آهن هم براي بقا يا رسيدن به پلي‌آف ليگ 16 تيمي به ميدان مي‌روند.
بيست و ششمين دوره رقابتها‌ي فوتبال جام حذفي ايران پس از 144 روز پرحاشيه و تنش عصر امروز با معرفي قهرمان به پايان مي‌رسد، مسابقاتي که از سال 1355 با قهرمان ملوان بندرانزلي آغاز شد و فصل قبل نيز اين جام به کلکسيون افتخارات استقلال اضافه شد، تيمي که در مرحله نيمه نهايي، در ماراتن پنالتي‌ها مغلوب سپاهان اصفهان شد.
حالا همه فوتبال‌دوستان منتظر هستند تا ببيند پرسپوليس به عدد 6 در قهرماني‌هايش در جام حذفي مي‌رسد يا سپاهاني‌ها براي چهارمين مرتبه اين جام را بالاي سر مي‌برند.
قهرماني در جام حذفي براي پرسپوليسي‌ها از نان شب هم واجب‌تر است. آنها از يکسو مي‌خواهند مهدوي‌کيا با بالابردن اين جام به دوران بازيگري‌اش در فوتبال پايان دهد، از سوي ديگر قهرماني در اين جام تنها راه آسيايي شدن سرخپوشان تهراني است و از همه مهمتر آنها مي‌خواهند با فتح قله جام حذفي به دو سال ناکامي خود در مسابقات داخلي پايان دهند، خصوصا در اين فصل که نتوانستند در ليگ برتر انتظارات را برآورده کنند.
همانطور که اشاره شد، شاگردان گل‌محمدي براي جبران ناکامي‌هاي متوالي‌ خود در ليگ يازدهم و دوازدهم، جام حذفي فصل گذشته و آسيا در سال 90، در انديشه هديه کردن جام قهرماني اين رقابتها به هواداران متعصب خود است تا به بهترين شکل با آنها آشتي کنند. سرخپوشان که برخلاف ليگ، در جام حذفي عملکرد فوق‌العاده‌اي داشته و در 4 بازي 12 گل به ثمر رسانده و تنها 2 گل دريافت کرده‌اند، با هدف قهرماني به مصاف مهمترين حريف شهرستاني خود در 10 سال گذشته مي‌روند.
در کنار اين مسائل بايد به اين موضوع هم اشاره کرد که قهرماني در اين جام براي تيم مديريتي محمد رويانيان که در 18 ماه گذشته وعده رسيدن به جام و آسيايي شدن پرسپوليس را داده‌اند، بسيار مهم است و مي‌تواند به آنها براي حفظ جايگاه فعلي و بستن تيمي قدرتمندتر در ليگ آينده کمک کند. همچنين اين فرصت بسيار مقتنمي براي گل‌محمدي است که ثباتش روي نيمکت پرحاشيه پرسپوليس را قطعي‌تر کرده و بيش از اين خود را به مربي محبوب هواداران تيم سرخ پايتخت تبديل کند.
با اين شرايط و با توجه به امتياز ميزباني و حضور هواداران پرشور در ورزشگاه آزادي، بايد ديد پرسپوليس مي‌تواند همانند بازي ليگ، عملکرد فوق العاده‌اي براي سپاهان ارائه کرده و با شکست اين تيم اصفهاني به هدف‌هاي بسيارش در اين بازي برسد و يا با شکستي که دراماتيک خواهد بود، روزهاي سخت‌تري را براي خود و هوادارانش رقم خواهد زد.
روز سوم و پاياني از هفته سي‌و سوم رقابتهاي فوتبال ليگ برتر باشگاه‌هاي کشور درحالي امروز با برگزاري هفت مسابقه پيگيري مي‌شود که ممکن است در اين هفته تکليف تيم قهرمان ليگ و تيم سقوط کننده به ليگ دسته اول، مشخص شود و ديدارهاي هفته پاياني جنبه تشريفاتي پيدا کند.در اين هفته ديدارهاي استقلال با فولاد در اهواز، ذوب‌آهن با صنعت نفت آبادان در اصفهان و آلومينيوم با تراکتورسازي در هرمزگان اهميت بسياري دارد.
در اهواز يک فينال حساس و سرنوشت ساز بين دو تيم فولاد و استقلال تهران برگزار مي‌شود، مسابقه‌اي که يک سوي آن آسيا و يک سوي ديگر قهرماني در ليگ است.در اين مسابقه استقلال تنها نماينده ايران در مرحله يک هشتم قهرمان ليگ آسيا درحالي با انگيزه مضاعف به خاطر صدرنشيني در گروه مرگ به اهواز سفر مي‌کند که مي‌داند با رسيدن به پيروزي، مي‌تواند قهرمان ليگ دوازدهم شود و در عين حال انتقام شکست بازي رفت را از ميزبان اهوازي بگيرد. البته ميزبان آبي‌پوشان، فولاد خوزستان است که اميدوار بوده با پيروزي در دو بازي پاياني، شانس صعود مستقيم به ليگ قهرمانان آسيا را بدست آورد. فولادي‌ها که اين فصل را با نتايج بسيار خوبي سپري کردند، مي‌توانند با رسيدن به رتبه سوم ليگ و آسيايي شدن اين موفقيت‌ها را تکميل کنند. امروز دو ديدار مهم ديگر هم در ليگ برتر برگزار مي‌شود جايي که جنگ بقا بين تيم‌هاي ذوب‌آهن و آلومينيوم به اوج خود رسيده است.آلومينيوم هم‌اکنون در رده چهاردهم جاي دارد و با اين وضعيت بايد براي ماندن در ليگ برتر تن به ديدار پلي‌آف دهد. ذوب‌آهن اما با دو امتياز کمتر نسبت به آلومينيوم کانديداي قطعي سقوط است. آلومينيوم هرمزگان امروز به مصاف تراکتورسازي مي‌رود؛ تيمي که به شدت تلاش مي‌کند جايگاه سومي‌اش را از تجاوز همسايه پاييني خود يعني فولاد حفظ کند و نيم نگاهي هم به نايب قهرماني دارد هر چند کادر فني تراکتورسازي به تازگي دستخوش تغيير شده است اما اين مساله شايد به سود تبريزي‌ها تمام شود و روند باخت‌هاي پياپي اين تيم برابر آلومينيوم شکسته شود.
ذوب‌آهن هم بايد با نفت آبادان تيم از پيش سقوط کرده بازي کند. برنامه کامل ديدارهاي امروز به شرح زير است:
يکشنبه - 15/02/92
* ذوب‌آهن - نفت آبادان* آلومينيوم هرمزگان - تراکتورسازي * مس‌کرمان - گهر دورود* پيکان - فجرسپاسي * سايپا - نفت تهران* راه‌آهن - صباي قم* فولاد- استقلال .

 


منتفي شدن خداحافظي مهدي مهدوي‌کيا
کاپيتان پرافتخار تيم فوتبال پرسپوليس در ديدار امروز برابر سپاهان خداحافظي نخواهد کرد. اين خبر در حالي بعدازظهر ديروز منتشر شد که پيش از اين قرار بود مهدي مهدوي‌کيا با حضوري چند دقيقه‌اي برابر سپاهان براي هميشه کفش‌هايش را بياويزد اما پاسخ مثبتي که باشگاه آلماني داد، اين برنامه‌ريزي را تغيير داد. با توجه به اعلام آمادگي باشگاه هامبورگ آلمان براي برگزاري ديدار تدارکاتي با پرسپوليس، مسئولان اين باشگاه تصميم گرفتند خداحافظي مهدي مهدوي‌کيا را در ديدار برابر سپاهان لغو کنند. قرار بود مهدوي‌کيا در ابتداي بازي چند دقيقه‌اي به صورت نمايشي حضور داشته باشد و بعد از آن بازي روال رسمي‌اش را طي کند.قدوسي مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس با تاييد اين خبر اعلام کرد قرار است در ديداري باشکوه که برابر تيم هامبورگ آلمان برگزار خواهد شد، مهدي مهدوي‌کيا براي هميشه از دنياي فوتبال خداحافظي کند. صندوق حمايت از قهرمانان و پيشکسوتان ورزشي قول همکاري براي ديدار با هامبورگ را داده است.
قلعه‌نويي: مي‌خواهيم نماز شکر قهرماني را در اهواز بخوانيم
سرمربي تيم فوتبال استقلال با بيان اينکه ديدار ما مقابل فولاد فينال ليگ دوازدهم خواهد بود گفت: من به شهري آمدم که سکوي پرتاب موفقيتم در دوران مربيگري‌ام بود.امير قلعه‌نويي در نشست خبري پيش از ديدار تيم‌هاي استقلال و فولاد اظهار داشت: فولاد تيم خوب و باانگيزه‌اي است و صراحتا مي‌گويم که فردا(امروز) سخت‌ترين بازي‌ را پيش رو داريم.با اين حال آماده پيروزي در اين ديدار هستيم تا قهرماني خود را در ليگ برتر مسجل کنيم. ديدار استقلال و فولاد فينال ليگ دوازدهم خواهد بود دوست داريم نماز شکر قهرماني را در اهواز بخوانيم.
آغاز اردوي تيم نوجوانان
تيم ملي زير 17 سال ايران از امروزاردوي آماده سازي خود را آغاز مي‌کند.تيم ملي زير 17 سال ايران قرار است در اردويي در کشور امارات حضور يابد و در آن جا در 2 مسابقه دوستانه به مصاف تيم ملي امارات برود.در همين راستا علي دوستي 20 بازيکن را به اردوي تيم ملي دعوت کرده و قرار است اين نفرات از امروز با حضور در کمپ تيم‌هاي ملي اردوي خود را آغاز کنند. ملي پوشان ايران روز 18 ارديبهشت به امارات سفر مي‌کنند.ديدار هاي دوستانه تيم ملي ايران مقابل امارات در روزهاي 19 و 21 ارديبهشت برگزار مي‌شود.
پشيماني نکونام از ترک اوساسونا و پيشنهاد از چند باشگاه اماراتي
هافبک آبي پوشان پايتخت از ترک اوساسونا بسيار پشيمان است. او گفت که از چند باشگاه اماراتي پيشنهاد دارد.جواد نکونام کاپيتان تيم ملي فوتبال ايران در گفتگو با يک روزنامه‌ اماراتي گفت: چند تيم اماراتي با من مذاکره داشته‌اند. الان درست نيست که اسم آنها را اعلام کنم و در زمان مناسب بهترين تصميم را خواهم گرفت. بايد بگويم که هدف من فقط پول نيست. من بازيکن فوتبال هستم و توجه زيادي به عملکردم در تيم جديدم دارم. در ليگ امارات بيگانه نيستم. پيش از اين در تيم‌هاي الوحده و الشارجه بازي کرده‌ام. البته بايد اين را بگويم که پيشنهادهاي رسيده هيچ ربطي به اين دو باشگاه ندارد.هافبک 30 ساله استقلال که فصل گذشته پس از شش سال حضور در فوتبال اسپانيا از اوساسونا جدا و به آبي پوشان پايتخت پيوست، افزود: با جدايي از اوساسونا مرتکب اشتباه بزرگي شدم. اوساسونا در حرفه‌اي شدن من سهم بسزايي داشت. اين که يک فرد به تصميم اشتباه خود اعتراف کند ايرادي ندارد. اين باعث مي‌شود که در آينده بهتر تصميم‌گيري کند. حضورم در استقلال چيزهاي زيادي به من ياد داد. ما الان در مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا هستيم و تلاش مي‌کنيم تا به مراحل بعدي راه پيدا کنيم.
برگزاري 2 ديدار دوستانه ايران و عربستان
دبير کل فدراسيون فوتبال از برگزاري دو ديدار دوستانه بين تيم‌هاي ملي ايران و عربستان خبر داد.محمدمهدي نبي درباره برنامه‌هاي تيم ملي گفت: چند روز آينده به عمان مي رويم و در آنجا يک بازي دوستانه مي کنيم و سپس با عراق بازي خواهيم کرد، حتي هماهنگي‌هايي براي بازي با عربستان داشته‌ايم.نبي در توضيح بازي با عربستان گفت: مذاکراتي انجام داديم و قرار شده بازي‌ها به صورت رفت و برگشت در تهران و عربستان برگزار شود.
دايي:غيرفوتبالي‌ها ليگ را 18 تيمي نگه مي‌دارند
سرمربي تيم فوتبال راه آهن با اشاره به مطرح شدن 16 تيمي شدن ليگ برتر گفت: قطعا بازهم غيرفوتبالي ها نفوذ خواهند کرد و ليگ را 18 تيمي نگه خواهند داشت. علي دايي در نشست خبري قبل از ديدار با صباي قم با اشاره به برگزاري ديدارهاي پاياني ليگ برتر گفت: به نظرم امسال ناهماهنگ ترين و بي برنامه ترين ليگ را شاهد بوديم که به خاطر تيم ملي و ليگ قهرمانان آسيا تيم ها لطمات زيادي را متحمل شدند. با اين حال الان بحث 16 تيمي شدن ليگ را مطرح کرده اند که قطعا دوباره غيرفوتبالي ها نفوذ خواهند کرد و ليگ 18 تيمي خواهد ماند.

 


فدراسيون‌هاي ورزشي مسئول امضاي قرارداد با مربيان خارجي هستند و ديگر کميته ملي المپيک نقشي در جذب مربي براي فدراسيون‌ها ندارد.
بهرام افشارزاده دبير کل کميته ملي المپيک درباره امضاي قرارداد فدراسيون بسکتبال با بچيروويچ، سرمربي تيم ملي و چگونگي تامين مبلغ قرارداد وي اظهار کرد: ما بر اساس بودجه فدراسيون‌ها پولي را به آنها تخصيص مي‌دهيم که بايد خودشان هزينه کنند. اين مبلغ مشخص است و بالاتر نمي‌رود، چرا که ما پول اضافي نداريم که به فدراسيون‌ها اختصاص دهيم. وي افزود: بودجه فدراسيون بسکتبال در کميته ملي المپيک يک ميليارد تومان در سال 91 بوده که ما يک‌ميليارد و 180 ميليون تومان به آنها پرداخت کرديم، يعني مبلغي بيشتر هم به آنها اختصاص داده شده است. اين اعتبار تنها شامل حقوق مربي خارجي نيست و فدراسيون بايد براي برگزاري اردوهاي آماده سازي و هزينه‌هاي ديگر نيز از اين پول استفاده کند. افشارزاده با بيان اين که فدراسيون‌ها مسئول امضاي قرارداد با مربيان خارجي هستند، ادامه داد: قرارداد مربيان ديگر در دست فدراسيون‌ها است، ما بودجه لازم را براي آنها اختصاص داديم و خودشان بايد حواس‌شان را جمع کنند تا اعتبار را درست هزينه کنند تا مشکلي نداشته باشند.

 


فدراسيون جهاني کشتي از 177 کشور براي حضور در نشست فوق‌العاده فيلا دعوت کرد.
اين نشست 28 ارديبهشت در مسکو پايتخت روسيه برگزار مي‌شود و اعضاي حاضر در مورد تغييرات در قوانين کشتي و همچنين تغييرات در ساختار فدراسيون جهاني راي خواهند داد.ننادلالوويچ، رييس موقت فدراسيون جهاني کشتي در مورد اين نشست گفت: اين يکي از مهم‌ترين نشست‌هاي تاريخ ورزش کشتي است. اينجا زمان آن است که ورزش خود را بهتر کنيم. ما به گذشته‌مان افتخار مي‌کنيم، اما به آينده هم چشم داريم و به اندازه کافي قدرتمند خواهيم بود تا آن را تغيير دهيم.
يکي از تصميمات مهمي که در اين نشست فوق‌العاده‌ گرفته خواهد شد، راي گيري در مورد انتخاب لالوويچ به عنوان رييس فيلا خواهد بود.
اين در حالي است که رافائل مارتينتي در فوريه گذشته از سمت خود استعفا کرده است.11 روز پس از نشست مسکو، فدراسيون جهاني کشتي براي بقاي اين رشته در المپيک بايد در برابر کميته‌ اجرايي IOC از رشته‌اش دفاع کند.
قرار است در نشست 29 مي در سن پترزبورگ هشت رشته ورزشي از جمله کشتي به دفاع از رشته خود بپردازند. قرار است از بين اين هشت رشته، چند ورزش به عنوان فيناليست به اجلاس چهار سپتامبر بوئنوس آيرس در آرژانتين معرفي شوند تا سرانجام يکي از آنها آراي منتخب از 115 عضو IOC را براي حضور در المپيک 2020 به دست آورد.

 


پس از ارسال اساسنامه کميته ملي المپيک به IOC براي دومين بار، اين اساسنامه باز هم مورد تأييد قرار نگرفت.
21 فروردين 1392 بود که سرانجام بعد از گذشت چند هفته از اصلاح اساسنامه، سرانجام براي دومين بار اساسنامه کميته ملي المپيک به IOC ارسال شد تا شايد تکليف انتخابات کميته مشخص شود. با وجود اينکه مسئولان ورزش کشور اين بار مطمئن بودند که اين اساسنامه مورد تأييد قرار مي‌گيرد، اما بازهم اين اتفاق رخ نداد و IOC به چند بند اساسنامه کميته ملي المپيک ايران ايراد گرفت و خواستار پاسخ در خصوص برخي ابهامات موجود در اساسنامه شد. بر اين اساس اعضاي هيئت اجرايي کميته ملي المپيک قرار است در جلسه روز سه شنبه در خصوص اساسنامه گفت‌وگو کنند. اين خبر در حالي منتشر شد که پيش از اين افشارزاده مدعي شده بود که IOC اساسنامه کميته ملي المپيک را رد نکرده است. در همين خصوص هاشمي عضو هيئت اجرايي کميته ملي المپيک نيز گفت: اشکالاتي که IOC گرفته اساسي نبوده و ما اميدوار هستيم تا هفته جاري پاسخ نهايي ارسال شود. آنها به صورت شفاهي ابهاماتي داشتند که ما پاسخ داديم و رفع ابهام شد. وي درباره بند‌هايي که کميته بين المللي المپيک ايراد گرفته بود اظهار داشت: سوالات آنها درباره تعداد اعضاي مجمع بود و اينکه آيا رشته‌هاي المپيکي در ايران فعال هستند يا خير؟

 


*کوروش باقري از سوي کميته‌ فني فدراسيون ملي ورزش‌هاي دانشگاهي به عنوان سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري دانشجويان براي حضور در بيست و هفتمين دوره بازيهاي دانشجويان جهان انتخاب شد.اين مسابقات تير ماه امسال در شهر کازان روسيه برگزار مي‌شود.
* محمود خسروي‌وفا رئيس فدراسيون ورزش‌هاي جانبازان و معلولين در احکامي جداگانه بهمن رضايي را به عنوان مدير تيم‌هاي ملي دو و‌ميداني و هادي رضايي را به عنوان مدير تيم‌هاي ملي واليبال نشسته و سرمربي تيم واليبال نشسته بزرگسالان، منصوب کرد.
* اردوي دوم تيم ملي هندبال مردان ايران از21ارديبهشت ماه درتالارهندبال تهران آغازمي شود.دراين اردو 21بازيکن برتر حضور خواهند داشت و زيرنظرکاستلو رافائل سرمربي تيم ملي تمرين مي کند.تيم ملي هندبال ايران خود را آماده حضور در مسابقات جام ملت هاي آسيا مي کند که به رغم اينکه هر ساله بهمن ماه برگزار مي شود اما هنوز ميزبان آن مشخص نيست.تيم ملي ايران در دوره گذشته اين رقابت ها در جده عربستان به مقامي بهتر از پنجمي نرسيد.

 


رقابتهاي بين المللي کشتي آزاد جام تختي در حالي طي روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته جاري در سالن شهداي هفتم تير تهران برگزار مي شود كه تاكنون پنج تيم خارجي براي حضور در اين مسابقات اعلام آمادگي كرده اند.
تاکنون تيمهاي داغستان روسيه، گرجستان، پورتوريکو و تاجيکستان براي حضور در اين رقابتها اعلام آمادگي کرده اند و در کنار کشتي گيران داخلي با هم به رقابت مي پردازند. جوايز دلاري در نظر گرفته براي اين مسابقات نيز براي تيم‌هاي اول تا چهارم به ترتيب 20، 15، 10 و 5 هزار دلار خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10