(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 - شماره 20482

دولت لبنان از رژيم صهيونيستي به شوراي امنيت شکايت کرد
رهبر حزب خلق ترکيه: اردوغان به سمت ديکتاتوري گام برمي‌دارد
معاون رئيس مجلس انگليس به جرم فساد اخلاقي بازداشت شد
با چراغ سبز آمريکا صورت گرفت
ورود اسرائيل به جنگ با سوريه
دمشق: انتقام مي‌گيريم
تداوم اعتراض‌ها به نبش مرقد مطهر صحابي رسول خدا(ص) در سوريه
رئيس‌جمهور افغانستان دريافت پول از سيا را تأييد کرد
انفجار بمب در موگاديشو 8 کشته و 5 مجروح برجاي گذاشت
تظاهرات ضد دولتي مردم فرانسه در نخستين سالگرد رياست‌جمهوري اولاند
تحريف حقايق جنگ در آمريکا !
تشديد درگيري‌هاي خونين در آستانه انتخابات پارلماني پاکستان
حزب نوري مالکي در انتخابات شوراهاي استاني به پيروزي رسيد
آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني مالزي
تظاهرات ضد صهيونيستي در خيابان‌هاي بوداپست
   


در پي تجاوز پياپي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به حريم هوايي لبنان و استفاده از آسمان اين کشور براي حمله به سوريه، بيروت رسما از اسرائيل به شوراي امنيت شکايت کرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه مصري اليوم اسابع، وزارت خارجه لبنان به طور رسمي از اسرائيل به دليل تجاوزهاي مکرر به حريم هوايي اين کشور به شوراي امنيت شکايت کرد و از اين شورا خواست مانع تکرار اقدامات خصمانه اسرائيل عليه لبنان شود.
در شکايت لبنان به شوراي امنيت آمده است: اقدامات اسرائيل نقض آشکار حاکميت لبنان است و بي‌توجهي به قطعنامه‌هاي صادر شده از سوي شوراي امنيت از جمله قطعنامه 1701 محسوب مي‌شود.

 


رهبر بزرگترين حزب مخالف دولت آنکارا اعلام کرد، «رجب طيب اردوغان» ديکتاتور جديد ترکيه مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «کمال قليچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوريخواه خلق» با متهم کردن نخست‌وزير ترکيه به گام برداشتن به سوي خودکامگي گفت که اردوغان ديکتاتور جديد ترکيه مي‌شود و قصد دارد که به تنهايي کشور را اداره کند.اوغلو گفت که اردوغان مدعي است قوه قضاييه و قوه مقننه در روند امور اجرايي کارشکني مي‌کنند. رهبر حزب جمهوريخواه همچنين به حملات خشونت‌آميز نيروهاي پليس به کارگران در اسلامبول اشاره کرد و اظهار داشت: رويدادهاي روز کارگر به وضوح حرکت دولت به سوي خودکامگي را نشان مي‌دهد. اوغلو قصد اردوغان براي انجام اصلاحات در قانون اساسي با هدف افزايش اختيارات رئيس‌جمهور را نيز مورد انتقاد قرار داد.

 


معاون رئيس مجلس انگليس به اتهام «تجاوز به عنف و فساد اخلاقي» بازداشت شد.
به گزارش «اسکاي نيوز»، «نايگل ايوانس»، معاون 55 ساله رئيس مجلس انگليس روز شنبه به اتهام «تجاوز به عنف و فساد اخلاقي» دستگير و چند ساعت پس از بازجويي آزاد شد.
براساس اين گزارش «ايوانس» متهم است بين ژوئيه سال 2009 تا مارس 2013 (حدود 2 ماه پيش) مرتکب چنين تخلفاتي شده است.
روزنامه انگليسي ديلي‌ميل نيز با انتشار اين خبر نوشت: تاکنون سياستمداران زيادي در انگليس مرتکب چنين اعمالي شده‌اند اما آنچه اين مورد را متمايز کرده اين است که تاکنون هيچ يک از آنها بازداشت نشده بودند.
معاون رئيس مجلس انگليس پس از افشاي اين رسوايي آن را تکذيب کرد! «ايوانس» بايد 19 ژوئن (29 خرداد) مجددا خود را به پليس معرفي کند.

 


سرويس خارجي-
در پي حمله جنگنده‌هاي اسرائيلي به مراکز تحقيقاتي و امنيتي دمشق دولت سوريه تاکيد کرد، اين جنايت بي‌پاسخ نخواهد ماند.
در پي حمله هوايي رژيم صهيونيستي به مراکز تحقيقاتي و امنيتي حومه دمشق که بامداد روز گذشته با چراغ‌سبز آمريکا صورت گرفت مقامات ارشد دولت سوريه جلسه اضطراري تشکيل دادند تا راه‌هاي پاسخگويي به اين جنايت را بررسي کنند.
در همين رابطه فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه گفت، حمله به دمشق به منزله اعلان جنگ اسرائيل به سوريه است و دولت سوريه اين جنايت را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت.
وي افزود، سوريه در زمان مناسب و با روش خودش به اين اقدام صهيونيست‌ها پاسخ خواهد داد.
تلويزيون سوريه روز گذشته اعلام کرد، بر اثر حمله موشکي اسرائيل به منطقه جمريا در نزديکي منطقه الهامه در حومه دمشق مرکز تحقيقات علمي سوريه هدف قرار گرفت که خسارات زيادي به ساختمان‌هاي اطراف وارد آمد.
راشاتودي به نقل از منابع محلي اظهار داشت که حملات موشکي اسرائيل تيپ 104 و 105 گارد رياست‌جمهوري را هدف قرار داده که در اين حملات حدود 300 نفر کشته و زخمي شدند. اين در حالي است که منابع دولتي سوريه اين گزارش را تاييد نکرده‌اند. پايگاه خبري الحقيقه نيز گزارش داد که در اين حملات 43 پايگاه نظامي و تحقيقاتي دچار خسارت فراوان شده است و يکي از اين پايگاه‌ها انبار ذخيره موشک‌هاي دوربرد اسکاد بوده است. شاهدان عيني اظهار داشتند که انفجارها از فاصله دوکيلومتري احساس شده است و دود ناشي از اين انفجارها از فاصله دور نيز ديده مي‌شد. پايگاه خبري الحقيقه اين حملات را شديدترين حمله در نوع خود به سوريه از جنگ اکتبر 1973 دانسته است.
شبکه تلويزيوني المنار نيز اعلام کرد يک فروند از جنگنده‌هاي متجاوز رژيم صهيونيستي با آتش ضدهوايي سوريه سقوط کرده است. هنوز مشخص نيست که چه تعداد جنگنده در اين عمليات مشارکت داشته‌اند. به گزارش المنار دو خلبان اين جنگنده دستگير شده و در بازداشت مقامات امنيتي سوريه قرار دارند. منابع صهيونيستي نيز اعلام کردند که ارتباط راديويي با شموئيل عازار و اسيون گري دو خلبان اين جنگنده قطع شده و اطلاعي از سرنوشت آنها در دست نيست.
گفته شده که در اين حمله 12 موشک به مراکز تحقيقاتي و امنيتي دمشق اصابت کرده است.
منابع محلي خبر دادند که اسرائيلي‌ها در حملات موشکي خود به حومه دمشق از اورانيوم ضعيف شده استفاده کرده‌اند.خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) ضمن تاييد اين حمله موشکي در گزارشي اعلام کرد که اين حمله با هدف روحيه دادن به تروريست‌ها بوده است. شريف شعاده عضو پارلمان سوريه دراين‌باره گفت، حملات اسرائيل پس از پيروزي‌هاي پي در پي ارتش در سرکوب تروريست‌ها صورت گرفته است. وي افزود، صهيونيست‌ها مي‌خواهند که ارتش سوريه از درگيري‌ها با مخالفان مسلح عقب‌نشيني کند.
اين اظهارات در شرايطي مطرح مي‌شود که طي هفته‌هاي اخير ارتش سوريه موفق به بازپس‌گيري بسياري از مناطق مهم و استراتژيک از جبهه النصره و ارتش آزاد در القصير و حومه دمشق شده است.
گفتني است تنها ساعاتي بعد از حمله هوايي اسرائيل به دمشق تروريست‌ها تلاش کردند به مراکز نظامي در حومه دمشق نفوذ کنند که با مقابله ارتش سوريه مواجه شدند.
شبکه الميادين نيز اعلام کرد حمله موشکي بامداد روز يکشنبه به دمشق با تحرکات گسترده افراد مسلح مخالف دولت سوريه براي حمله به دمشق از چند جبهه همزمان بود.
منابع آگاه از استقرار دو سامانه گنبد‌آهنين در مرزهاي فلسطين اشغالي با لبنان براي مقابله با حمله احتمالي سوريه به اسرائيل خبر دادند.
از سوي ديگر در پي حملات هوايي اخير اسرائيل به سوريه ناوهاي روسي از درياي سياه به سمت بندر طرطوس سوريه (پايگاه دائمي ناوگان دريايي روسيه) حرکت کردند تا حضور خود را بيشتر کنند. همچنين خبرگزاري اينترفکس روسيه اعلام کرد ولاديميرپوتين رئيس‌جمهور اين کشور در تماس تلفني با باراک اوباما همتاي آمريکايي خود درباره حملات اسرايل عليه سوريه گفت‌وگو کرده است.رژيم صهيونيستي روز جمعه نيز يک انبار تسليحاتي در حومه دمشق را هدف قرار داد.باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا ضمن حمايت از حمله اسرائيل به سوريه گفت که تل‌آويو حق دارد از خود دفاع کند.اين در حالي است که رئيس شوراي سياسي حزب‌الله تاکيد کرد که اين جنبش نخواهد گذاشت سوريه به دامن تل‌آويو و واشنگتن بيفتد.
ابراهيم امين‌السيد افزود، ما در سوريه دخالت نمي‌کنيم اما از ملت سوريه حمايت مي‌کنيم و معتقديم بحران سوريه، بحران درگيري با آمريکا و اسرائيل است.
درهمين حال به گزارش روسيا اليوم، محمود الزهار از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) خواستار تشکيل جبهه متحد از کشورهاي عربي براي مقابله با هرگونه حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به سوريه شد.‏
دفتر رياست جمهوري مصر نيز با انتشار بيانيه‌اي تجاوز اسرائيل به سوريه را محکوم کرد و آن را نقض اصول و قوانين بين المللي دانست.‏
«نبيل العربي» دبير کل اتحاديه عرب هم از شوراي امنيت خواست اقداماتي در راستاي عدم تکرار اين حملات اتخاذ کند.‏
شبکه خبري الميادين اعلام کرد که دمشق بعد از حملات صهيونيست‌ها موشک‌هاي خود را به سمت سرزمين‌هاي اشغالي نشانه رفت.‏
اين شبکه به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که سوريه سامانه‌هاي موشکي خود را به سمت اسرائيل نصب کرده است.‏اين منابع مطلع اعلام کردند که سوريه آماده است تا مقاومت در لبنان را با تمامي سلاح‌هاي مختلف تجهيز کند.‏
وزير اطلاع رساني سوريه نيزدر نشستي خبري بعد از جلسه اضطراري دولت سوريه گفت که همه گزينه‌ها براي پاسخ به تل‌آويو مطرح است.‏
روسيا اليوم نيزعصرديروزگزارش داد، يک منبع آگاه در سوريه خبر داد که ارتش اين کشور بيانيه‌اي مهم منتشر خواهد کرد.‏اين منبع که نخواسته نامش فاش شود گفته بيانيه ارتش براي اسرائيلي‌ها غافلگير کننده خواهد بود.‏
اين منبع همچنين مدعي شده که دمشق با متحدين خود در محور مقاومت گزينه‌هاي احتمالي و سازوکارها براي پاسخ را مورد بررسي قرار خواهد داد.‏
ازسوي ديگر هاآرتص گزارش داد، به دنبال حملات هوايي اسرائيل به يک مرکز تحقيقاتي در سوريه و احتمال حملات تلافي جويانه ارتش سوريه، آسمان شهر حيفا در مرز لبنان و مناطق شمالي سرزمين‎ ‎هاي اشغالي به روي پروازهاي داخلي و غيرنظامي بسته شد‎.‎
همچنين روزنامه تايمز‌آو‌اسرائيل نوشت: در پي احتمال پاسخ ارتش سوريه به حملات موشکي ديروز رژيم صهيونيستي، «يونا ياهف» شهردار حيفاء در سرزمين‌هاي اشغالي دستور آماده‌باش نيرو‌هاي امدادي و امنيتي را صادر کرد.‏بنا براين گزارش،وي در جلسه‌اي اضطراري با مقامات پليس، آتش‌نشاني، اورژانس و فرماندهي جبهه داخلي دستور آماده باش آنها و ايجاد پناهگاه‌ها را صادر کرد.‏

 


واکنش مقامات ديني و سياسي جهان به اقدام جنايت‌آميز تروريست‌ها در نبش قبر حجر‌بن عدي در دمشق همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، شيخ محمد يزبک رئيس شوراي ديني حزب‌الله به شدت اقدامات ضداسلامي و ضداخلاقي گروهک‌هاي تروريستي تکفيري از جمله نبش قبر صحابي مکرم پيامبر اسلام(ص) را محکوم کرد.
وي با اشاره به تعرض گروهک‌هاي مسلح تروريستي به مقدسات اسلامي در سوريه گفت، بايد به دنبال اين سؤال بود که چگونه مقدسات اسلامي و جان مسلمانان و همچنين آينده امت اسلامي از دست اين گروهک‌هاي تکفيري و تروريستي در امان خواهند ماند؟
«عمار حکيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز با بيان اين که نبش قبر در همه اديان ناپسند است کشورهاي حامي گروه‌هاي تروريستي در سوريه را مسئول جنايت نبش قبر حجر‌بن عدي دانست.وي تاکيد کرد، مسئله نبش قبر در همه اديان ناپسند و در تمامي دنياي امروز مردود است چه برسد به قبور صحابه که در سوريه تخريب شد.شيخ «مهدي الصعيدعي» رئيس هيئت فتواي اهل سنت و جماعت عراق نيز از علما و روحانيون ديني خواست تا جنايت تخريب و نبش قبر حجربن‌ عدي صحابه جليل‌القدر را محکوم کنند و آن را قضيه‌اي سياسي به دور از هر گونه صبغه مذهبي خواند.سيد مرتضي السندي از علماي برجسته بحرين تاکيد کرد که نبش قبر صحابه گرانقدر پيامبر اسلام(ص) با هدف جنگ طايفه‌اي ميان مسلمانان صورت گرفته است.وي افزود، اين حادثه در حالي روي داد که جهان اسلام از هر زمان ديگر بيشتر به وحدت نياز دارد. اين افراد بازيچه دست استکبار جهاني هستند تا تفرقه و کينه را در ميان مسلمانان گسترش دهند.

 


رئيس‌جمهور افغانستان گفت، دولت وي بيش از يک دهه است که از سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) به صورت ماهانه پول دريافت مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «حامد کرزاي» ضمن تاييد اخباري که اين روزها در مورد ارسال پول از جانب سازمان سيا به دفتر وي فرستاده مي‌شود، گفت: کمک آمريکا با هدف تقويت امنيت ملي افغانستان است. اين نوع کمک‌ها کمک دولت به دولت و کشور به کشور است و امري عادي محسوب مي‌شود.رئيس‌جمهور افغانستان ادامه داد: ما همواره از اين کمک‌ها قدرداني مي‌کنيم، چرا که برايمان بسيار مفيد است و ما آن را در حوزه‌هاي مختلفي براي حل مشکلات کشور استفاده مي‌کنيم.کرزاي در اين اظهارات خود مشخص نکرد که دولت وي تاکنون چه مقدار کمک دريافت کرده است.
کرزاي همچنين در خصوص ديدار خود با نماينده سيا در کابل گفت: من به وي گفتم به شايعاتي که اخيرا در رسانه‌ها مطرح شده، توجه نکند و کمک‌هاي خود را همچنان ادامه دهد چرا که ما به راستي به آنها نياز داريم، ما خواستار ادامه يافتن اين نوع کمک‌ها هستيم و وي نيز به ما اين اطمينان را داد که کمک‌ها ادامه مي‌يابد.
کرزاي همچنين درباره تاخير در مذاکرات توافقنامه امنيتي دو جانبه گفت: اين مذاکرات به دليل شرايطي که افغانستان مطرح کرده، به تاخير افتاده است.اين توافقنامه در مورد حضور نظامي ارتش آمريکا پس از 2014 اعطاي حق کاپيتولاسيون به نيروهاي آمريکايي است.
هلاکت دو نظامي ناتو
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز يک سرباز افغان دو نظامي خارجي را در غرب افغانستان به رگبار بست و کشت. سرباز مهاجم نيز در اين عمليات کشته شد. شنبه گذشته نيز پنج نظامي آمريکايي در استان قندهار بر اثر انفجار بمب به هلاکت رسيدند.
علاوه بر آن، انفجار بمب کنار جاده‌اي در استان «ضراه» افغانستان پنج غيرنظامي جان باختند و چهار نفر ديگر به شدت مجروح شدند.

 


انفجار خودرو بمب‌گذاري شده در مسير کاروان حامل يک هيئت سياسي قطري در پايتخت سومالي هشت کشته و پنج زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز يک خودروي بمب‌گذاري شده در مسير عبور کاروان حامل هيئت قطري در موگاديشو منفجر شد. وزير کشور سومالي در اين کاروان حضور داشت، اما به وي آسيبي نرسيد و فقط خودروي ضدگلوله وزير آسيب ديد.
پس از اين انفجار، ماموران امنيتي براي متفرق کردن مردم تير هوايي شليک کردند. اعضاي هيئت قطري که در مورد هويت آنها گزارشي نرسيده است، نيز آسيب نديده‌اند، اما اين انفجار جان هشت نفر را گرفت و پنج زخمي برجاي گذاشت که اکثر آنها غيرنظامي هستند.
هرچند کسي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته ولي به گفته ناظران شبه نظاميان وابسته به گروه «الشباب» معمولا دست به چنين حملاتي مي‌زنند. از زمان سقوط «محمد زياد باره»، ديکتاتور سومالي در سال 1991 ميلادي و بروز جنگ داخلي در اين کشور آفريقايي، سومالي يک دولت مرکزي تاثيرگذار نداشته است.

 


مردم فرانسه در اولين سالگرد رياست‌جمهوري فرانسوا اولاند دو تظاهرات ضد دولتي برگزار کردند.
روز گذشته همزمان با اولين سالگرد رياست‌جمهوري فرانسوا اولاند، فرانسه شاهد برپايي دو تظاهرات ضد دولتي بود. يکي از اين تظاهرات‌ها عليه سياست‌هاي رياضتي دولت و ديگري عليه قانوني شدن ازدواج همجنس‌گرايان.
شبکه تلويزيوني «فرانس24» در اين باره طي گزارشي اعلام کرد، با اين تظاهرات فهرست مشکلات اولاند تکميل شد.
تظاهرات عليه سياست‌هاي رياضتي دولت از سوي حزب چپ و به دعوت ژان لوک ملانشون برگزار شد. نکته قابل توجه اينکه، ملانشون در انتخابات سال گذشته رياست‌جمهوري از طرفداران «اولاند» بود اما رفته رفته تبديل به يکي از مخالفان وي شد. به گزارش واحد مرکزي خبر، با توجه به بحران اقتصادي و نزديکي انتخابات اروپا در سال آينده، مي‌توان درنظر گرفت که اين مخالفت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. «اولاند» مانند «نيکلا سارکوزي» قرباني بحران اقتصادي است و بي‌اعتمادي به او و دولتش به شدت افزايش يافته است. به دليل بحران اقتصادي اکنون سوالات زيادي در خصوص توانايي او در اداره امور کشور مطرح شده است.
از سوي ديگر خبر مي‌رسد صدها نفر از مردم لندن روز شنبه با تجمع مقابل ساختمان يک مرکز هنري واقع در ميدان «ترافالگا» عليه سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت «کامرون» شعار دادند. اين تجمع ضد دولتي روز يکشنبه نيز ادامه داشت. معترضان با زدن ماسک به صورت خواستار توقف اجراي چنين سياست‌هايي از سوي دولت شدند.
کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مدت‌هاست درگير يکي از پيچيده‌ترين بحران‌هاي مالي شده‌اند.
دولتمردان اين کشورها براي برون رفت از اين وضع به تصويب و اجراي سياست‌هاي رياضتي روي آورده‌اند که خواسته تروئيکاي اروپايي (اتحاديه اروپا، صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني) است. در اين بين مردم، به عنوان تنها بازندگان اين وضع همزمان با برپايي تظاهرات ضد دولتي، خواستار خروج کشورشان از اتحاديه اروپا و منطقه پولي يورو نيز هستند.
در همين رابطه گزارش شده سه چهارم مردم جمهوري چک با پيوستن کشورشان به منطقه يورو مخالف هستند.مرکز مطالعات افکار عمومي جمهوري چک اعلام کرد اکثر مردم اين کشور در حال حاضر مخالف پيوستن به منطقه يورو هستند.
براساس نظرسنجي انجام شده از سوي اين مرکز، سه چهارم مردم چک مخالف جابه‌جا شدن کرون چک (واحد پول اين کشور) با يورو هستند. 48درصد نيز به طور قطع با پيوستن اين کشور به منطقه يورو و 29 درصد نيز با چنين چشم‌اندازي مخالفند. تنها چهار درصد از شهروندان جمهوري چک با جايگزيني يورو به عنوان پول رسمي و 14درصد نيز با پيوستن اين کشور به منطقه يورو موافق هستند. به گزارش خبرگزاري ريانووستي، جامعه‌شناسان بر اين باورند که سطح حمايت از يورو در جمهوري چک در ميان افراد با تحصيلات عاليه و افراد کمتر از 30 سال بيشتر است.
در اين حال روزنامه انگليسي گاردين نيز با استناد به برخي آمارها و اظهارنظرهاي کارشناسانه پيش‌بيني کرد رکود اقتصادي اروپا تا پايان سال 2013 ادامه خواهد داشت.
براساس اين گزارش وضعيت اقتصادي کشورهاي عضو يورو بدتر از مابقي کشورهاي اروپايي خواهد بود و در 17کشوري که از پول واحد (يورو) استفاده مي‌کنند پيش‌بيني شده که اقتصاد آنها در پايان سال جاري ميلادي به ميزان 4/0 درصد کوچکتر شود.
اين در حالي است که در ماه گذشته ميلادي پيش‌بيني شده بود اقتصاد منطقه يورو در پايان سال 2013 به ميزان 3/0 درصد افت داشته باشد.
اتحاديه اروپا نيز پيش‌بيني کرده که در پايان سال جاري ميلادي نرخ بيکاري در منطقه يورو همچنان رشد داشته باشد به طوري که در پايان سال ميزان بيکاري در اين 17 کشور که 340 ميليون نفر جمعيت دارند به 12درصد برسد.

 


«موزه تاريخ ملي آمريکا» و «فوق ميلياردر»ي که در نمايشگاه تازه‌تاسيس آن سرمايه‌گذاري کرده است، سعي دارند به بازديدکنندگان بقبولانند که «اگر مي‌خواهند آزاد باشند، بايد جنگ‌هاي بيشتري راه‌اندازي کنند!» حالا، اين که هر بار که کشور در جنگ باشد آزادي هم کمتر مي‌شود و يا اين که، خيلي از کشورها بدون آن که جنگ کنند آزادند، اصلا اهميتي ندارد! چرا که، تا آنجا که به آمريکايي‌ها مربوط مي‌شود، بهاي آزادي «جنگ» است! براي همين هم، نمايشگاه جديد کارش را با عنوان «بهاي آزادي: آمريکايي‌ها بايد بجنگند» شروع کرده است!
«ديويد سوانسون»، خبرنگار آمريکايي که اين مطلب را در سايت «مونديا ليزاسيون» منتشر کرده است، مي‌نويسد: در واقع، نمايشگاه با اين کلمات شروع مي‌شود: «آمريکايي‌ها براي به دست آوردن استقلال خود، گسترش سرزمين‌شان، مشخص کردن آزادي‌هاي خود و دفاع از منافع‌شان در جهان به جنگ رفته‌اند.» به عبارت ديگر، اين کانادايي‌ها که استقلال‌شان را بدون جنگيدن به دست آورده‌اند، واقعا احمق‌اند! تصور کنيد که چند نفر را مي‌توانستند بکشند! حالا، دست‌کم نمايشگاه آمريکايي در ارتباط با امپرياليسم به طرزي باورنکردني صادق است. مثلا، در آن توضيح داده شده (البته هر بار با ارائه توجيهات لازم) که يکي از اهداف جنگ 1812 تصاحب کانادا بوده است!
در عوض، تا آنجا که به قسمت دوم مربوط مي‌شود - يعني «مشخص کردن آزادي‌ها و دفاع از منافع‌شان در جهان» - بايد گفت که حقيقتا شرم‌آور است! چرا که، اصلا توضيح نمي‌دهد که چه طور يک جنگ مي‌تواند به «مشخص کردن آزادي‌ها» کمک کند! حالا، نيازي به اين توضيح نيست که اين دولت آمريکاست، و نه شهروندان آن، که فکر مي‌کند «منافعي در جهان» دارد که بايد به کمک جنگ از آنها «دفاع» کند.
در يک کلام، «نمايشگاه جنگ آمريکا» يکپارچه دروغ و تحريف است! مثلا جنگ داخلي آمريکا «مرگبارترين منازعه آمريکا» توصيف شده است! به چه دليل؟ چون نه فيليپيني‌ها خوني دارند که ريخته شود، نه ويتنامي‌ها و نه عراقي‌ها؟ و اين چيزي است که به کودکان و جوانان آمريکايي آموخته مي‌شود! جنگ اسپانيا و آمريکا اقدامي در جهت «آزادي کوبا» و اصولا «همه» معرفي شده است! اين نمايشگاه آمريکايي «دروغ» مي‌گويد، چرا که، روي بهانه‌هاي دروغيني که براي شروع جنگ‌ها ارائه شده، سرپوش مي‌گذارد و رياکارانه کشته‌شدگان و ويرانگري‌ها را ناديده مي‌گيرد. به غير از اين، کتابچه راهنمايي در اختيار آموزگاران و استادان قرار مي‌دهد که اين موارد را به دانش‌آموزان آموزش دهند.
بعضي از اين معلمان که با وجدان‌ترند مي‌گويند، اين جور روش‌ها به دانش‌آموزان ياد مي‌دهد که نسبت به رويدادهاي جهان بي‌تفاوت باشند! به عبارت ديگر، آنها را به لحاظ اخلاقي تنبل مي‌کند، در حالي که بايد طوري آموزش ببينند که بتوانند دروغ‌هاي «رسمي» را از حقيقت تشخيص دهند و «طبقه‌بندي» دروغ‌ها را هم بشناسند. به گفته اين مدرسان، فقط 3‍/0 درصد کشته‌شدگان جنگ عراق (2011-2003) را سربازان آمريکايي تشکيل مي‌دهند، اما دانش‌آموزان آمريکايي هرگز از 7/99 درصد باقي چيزي نشنيده‌اند! اما، آيا يک آموزگار خوب مي‌تواند با «موزه هوا و فضا» که تحت حمايت مالي شرکت «لاکهيد مارتين» قرار دارد، انواع بازي‌هاي ويدئويي، دروغ‌هاي پيچيده استخدام‌کنندگان نظامي، پروژه «يادبود جنگ ويتنام»، ابزاري کردن پرچم آمريکا در شبکه‌هاي تلويزيوني و فقدان چشم‌انداز يک زندگي بهتر بر پايه‌هايي ديگر، رقابت کند؟
* سرويس خارجي کيهان

 


عمليات تروريستي و حملات ارتش عليه شبه‌نظاميان طالبان در آستانه انتخابات پارلماني پاکستان 29 کشته و 46 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز شبه نظاميان طالبان با انفجار دو بمب در مجاورت ستاد انتخاباتي «جنبش متحد قوي» سه نفر را کشتند و 40 نفر ديگر را زخمي کردند.
به گفته پليس، فاصله وقوع اين دو انفجار 20 دقيقه بود. پيش از اين طالبان اعلام کرده بود که احزاب لائيک را هدف قرار مي‌دهد.
جنبش متحد قومي اصلي‌ترين حزب سياسي در کراچي است.
ايالت بلوچستان در شمال غرب پاکستان نيز ديروز شاهد درگيري سنگين ميان نيروهاي دولتي و شبه نظاميان بود. در اين عمليات، ارتش به دو مخفيگاه طالبان در منطقه مرزي افغانستان حمله کرد. طي اين درگيري 16 شبه نظامي کشته شدند.
شمار تلفات نيروهاي ارتشي نيز دو نفر و زخمي‌ها سه تن اعلام شد.
در ايالت بلوچستان همچنين نظاميان دولتي توانستند با حمله شبه‌نظاميان به يک نشست انتخاباتي در منطقه «سيبي» مقابله کنند و شش مهاجم را بکشند. در اين درگيري نيز يک سرباز دولتي مجروح شد. ناآرامي‌هاي ديگر در ايالت بلوچستان نيز مرگ دو شبه‌نظامي و دو نيروي دولتي را در پي داشت.
انتخابات پارلماني پاکستان 21 ارديبهشت برگزار مي شود.


با اعلام نتايج رسمي انتخابات شوراهاي استاني عراق، «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري «نوري مالکي» به عنوان پيروز اين انتخابات اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، کميته برگزاري انتخابات شوراي استاني عراق نتايج نهايي اين انتخابات را اعلام کرد. بر اساس اين گزارش، ائتلاف دولت قانون تحت رهبري مالکي در هفت استان عراق از جمله بغداد و بصره به پيروزي قاطع رسيد. حزب مالکي در يک استان نيز با ائتلاف تحت رهبري «سيدعمار حکيم» موسوم به «شهروند» برابر شد.
خبرگزاري فارس شمار کرسي‌هاي ائتلاف دولت قانون را 96 کرسي، شهروند را 60 کرسي و «الاحرار» (جريان صدر) را 55 کرسي اعلام کرد.
انتخابات فوق از اين نظر اهميت دارد که نتايج تقريبي انتخابات پارلماني سال آينده را نيز از هم‌اکنون مشخص مي‌کند.
انتخابات شوراهاي استاني که 30 فروردين در 12 استان از 18 استان عراق برگزار شد. انتخابات در برخي استان‌هاي سني‌نشين بعدا برگزار مي‌شود.شمار کرسي‌هاي فهرست العراقيه نيز 11 کرسي اعلام شد.
خبرها از عراق همچنين حاکي است ديروز استان‌هاي نينوا و موصل در شمال کم و بيش ناآرام بود و طي عمليات تروريستي و عمليات متقابل ارتش دست کم 17 تن کشته و ده‌ها نفر ديگر مجروح شدند.
در کرکوک، طبق موافقتي که بين نخست‌وزيران بغداد و اربيل به عمل آمده است، نيروهاي پيشمرگ در مناطق حساس کرکوک مستقر شده‌اند. دولت مرکزي نگران آن است که حضور نيروهاي کرد در اين شهر نفت‌خيز هميشگي شود.

 


شمارش آراي انتخابات پارلماني مالزي که ميليون‌ها نفر از مردم اين کشور در آن شرکت کردند، آغاز شد.
به گزارش ايسنا ميليون‌ها تن از جمعيت 5/13 ميليون نفري راي‌دهندگان ثبت شده در مالزي روز يکشنبه در مقابل مراکز راي‌گيري صف کشيدند و در انتخابات پارلماني اين کشور شرکت کردند. بلافاصله پس از پايان مهلت 10 ساعته شرکت در انتخابات، شمارش آرا آغاز شد.نجيب رزاق نخست‌وزير و رهبر ائتلاف حاکم جبهه ملي که حزبش 56 سال است که قدرت را در اختيار دارد اطمينان داده است که حزبش در انتخابات به پيروزي برسد.
اين در حالي است که ائتلاف سه حزبي متعلق به انور ابراهيم، رهبر مخالفان اظهار اميدواري کرده که اعتراض گسترده به ائتلاف جبهه ملي به پيروزي مخالفان بينجامد.
بسياري از ناظران سياسي معتقدند که در اين انتخابات پارلماني رقابت بسيار نزديک خواهد بود هرچند که ائتلاف حزب حاکم جبهه ملي بر ائتلاف انور ابراهيم غلبه خواهد کرد که بخشي از آن به دليل حمايت تثبيت شده از حزب حاکم در مناطق عمدتا روستايي است.
همچنين مخالفان نيز به احتمال زياد کنترل دست کم دو مجلس قانونگذاري ايالتي از مجموع 13 مجلس قانونگذاري ايالتي را حفظ خواهند کرد و در حوزه هاي انتخاباتي شهري عملکرد خوبي خواهند داشت. در حوزه‌هاي انتخاباتي شهري راي‌دهندگان طبقه متوسط خواهان تغييرات سياسي در مالزي شده‌اند. در صورت پيروزي مخالفان دولت مالزي انور ابراهيم بازخواهد گشت.
انور ابراهيم در دهه 90 نخست‌وزير مالزي بود که در سال 1998 به دليل فساد از کار بر کنار و روانه زندان شد. وي در سال 2004 از زندان آزاد شد و اکنون رهبر يکي از احزاب رقيب ائتلاف جبهه ملي است.
براساس آخرين خبرها به نقل از شبکه بي‌بي‌سي، بيش از ده ميليون تن، يعني حدود 80 درصد واجدان شرايط راي دادن در انتخابات شرکت کرده‌اند.

 


مردم مجارستان در اعتراض به برگزاري کنگره جهاني يهوديان در کشورشان، تظاهرات ضد صهيونيستي برگزار کردند.
با وجود تهديدها و مخالفت‌هاي مقامات امنيتي و دولتي مجارستان، صدها نفر از مردم اين کشور با برپايي تظاهرات ضدصهيونيستي، برگزاري کنگره جهاني يهوديان در «بوداپست» را محکوم کردند.
شبکه تلويزيوني يورونيوز در اين باره گزارش داد، شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات غالبا جزو طرفداران حزب راست «جوبيک» بودند.
رهبر حزب «جوبيک» در اين تجمع ضدصهيونيستي سخنراني کرد.
«گابور وونا» گفت: «سرمايه‌گذاران اسرائيلي بايد به دنبال جاي ديگري باشند چرا که مجارستان فروشي نيست... ما اينجا در اروپا با بقيه فرق داريم، نه به خاطر اين که ضد يهوديم بلکه به اين خاطر که حتي اگر تمام اروپا هم به پابوسي آنها بروند ما چنين کاري نخواهيم کرد. گفتني است پس از اينکه مخالفان موفق به دريافت مجوز از دادگاه براي برپايي اين تظاهرات شدند، نخست‌وزير اين کشور به شدت عليه حکم دادگاه موضع گرفت.
کنگره جهاني يهوديان به نشانه همبستگي با جامعه يهوديان مجارستان از ديروز تحت تدابير شديد امنيتي در بوداپست برگزار شد. حدود 100 هزار تن از جمعيت ده ميليون نفري مجارستان يهودي هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10