(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 - شماره 20482

کوتاه اقتصادي
فرزين: مبلغ يارانه کاهش نمي‌يابد قطع هم نمي‌شود
مرکز آمار اعلام کرد
تورم فروردين‌ماه 8/29 درصد
وزير راه و شهرسازي: بازار مسکن از ثبات نسبي برخوردار است
معاون وزير راه و شهرسازي: عمليات اجرايي مترو شهر جديد پرند شهريور به اتمام مي‌رسد
رئيس سازمان بورس: سرمايه‌گذاري در طلا و ارز توجيه اقتصادي ندارد
اظهارنظرهاي ضد و نقيض مسئولان درباره واردات روغن و قيمت آن در بازار
مديرعامل خبر داد
راه‌اندازي بازار سوم بورس کالا در سال جاري
مديرعامل نفت فلات قاره خبر داد
امضاي قرارداد توسعه 3ميدان نفتي در سال‌جاري
کشکولي خبر داد
توزيع بنزين يورو 4 در 5 کلانشهر
   


* وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از اجراي طرح هم کدسازي شهرها و روستاهاي کشور خبر داد.محمدحسين نامي اظهار کرد: با اجراي طرح هم‌کدسازي شماره تلفن‌هاي مشترکين ثابت در سراسر کشور هزينه آبونمان افزايش نخواهد يافت و هزينه مکالمات پيش شماره به يک سوم کاهش مي‌يابد و مشترکين تلفن ثابت شهرهاي استان براي تماس با مشترکين تلفن مراکز استان نيازي به گرفتن کد ندارند همچنين مشترکان شهرها بايد براي تماس از پيش شماره استان استفاده کنند.
* در جلسه هيئت واگذاري قيمت پايه و شرايط واگذاري سهام 3 شرکت از طريق فرابورس و يک شرکت از طريق مزايده به تصويب رسيد.
در اين جلسه قيمت پايه و شرايط واگذاري 100 درصد سهام شرکت خدمات حمايتي کشاورزي از شرکتهاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي از طريق فرابورس به صورت نقد و اقساط و 100 درصد ارزش نيروگاه قائن از شرکتهاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي توانير از طريق مزايده به صورت نقد و اقساط به تصويب رسيد. همچنين 49 درصد سهام شرکت توليد و بهره برداري سد و نيروگاه شهيد عباسپور از شرکتهاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران از طريق فرابورس به صورت نقد و اقساط و 85/85 درصد سهام شرکت فرآورده‌هاي غذايي و قند ياسوج از شرکتهاي زيرمجموعه شرکت مادر تخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از طريق فرابورس به صورت نقد و اقساط واگذار خواهد شد.
* رئيس کل بيمه مرکزي با اشاره به نزديک شدن نخستين ماه حرام در سال جاري گفت: بيمه‌گذاراني که تاکنون اقدام به خريد الحاقيه بيمه شخص ثالث نکرده‌اند تا ابتداي ماه رجب اين کار را انجام دهند. سيد محمد کريمي در جمع خبرنگاران در مورد زمان خريد الحاقيه بيمه شخص ثالث گفت: با توجه به افزايش نرخ ديه تا 152 ميليون تومان در ماه‌هاي حرام در سال جاري، از هموطنان تقاضا دارم الحاقيه بيمه‌نامه شخص ثالث خود را تهيه کنند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7754 الي 7759، 3314، 3315، 3364، 3365، 3380 الي 3384، 4460، 4461، 4440 الي 4449 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


دبيرستاد هدفمندي يارانه‌ها با تأکيد بر کاهش نيافتن ميزان يارانه نقدي در سال جاري به انتقادات پيرامون گام نخست قانون هدفمندي پاسخ داد.
محمدرضا فرزين در نشست خبري ديروز خود با اشاره به اهميت قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: اين روزها کمتر کانديداي رياست جمهوري است که بر اهميت و ضرورت اجراي هدفمندي يارانه‌ها تأکيد نکند و به نوعي همه آنها بر ادامه اجراي اين طرح تأکيد دارند که علتش هم اين است که افکار عمومي مدافع طرح مذکور بوده‌اند.
وي افزود: طرح هدفمندي يارانه‌ها در سال اول اجرا (سال 90) معادل 5/17 ميليارد دلار صرفه‌جويي انرژي ايجاد کرد که دليل آن هم اين بود که قيمت حامل‌هاي انرژي با کار کارشناسي تعيين شده بود.
فرزين با اشاره به دو شاخص علم اقتصاد گفت: يکي از اين شاخص‌ها ضريب جيني است که در سال 90 اين شاخص در شهر و روستا بهبود پيدا کرد، همچنين شاخص دوم يعني نسبت 10 درصد اغنياء به فقراء پس از هدفمندي يارانه‌ها و براي اولين بار در اقتصاد ايران به زير 10 درصد رسيد.
وي با تأکيد بر اينکه آمارهاي فوق گزارش مرکز آمار است افزود: اين آمارها نشان مي‌دهد با اجراي هدفمندي يارانه‌ها ما توانستيم توزيع درآمد در کشور را بهبود ببخشيم.
معاون وزير اقتصاد در ادامه با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره اثرات هدفمندي‌يارانه‌ها از جمله افزايش نقدينگي، کسري بودجه، تورم و عدم حمايت از توليد گفت: ستاد هدفمندي تا پايان سال گذشته مجموعاً 91 هزار ميليارد تومان بابت يارانه‌ها، توليد و... پول پرداخت کرده است که اين پول چون از مردم گرفته شده و مجدداً به مردم پرداخت شده لذا منجر به افزايش نقدينگي نشده است. همچنين طبق آمار موجود، طرح هدفمندي يارانه‌ها پايه پولي را افزايش نداده است. وي درباره کسري بودجه ناشي از هدفمندي گفت: در سه ماهه اول اجراي طرح يعني سه ماهه آخر سال 89 دولت 9 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي بابت اجراي اوليه طرح تنخواه دريافت کرد که الان از آن مبلغ فقط 5 هزار و 700 ميليارد تومانش باقي مانده است که ستاد هدفمندي به همين ميزان هم از شرکت‌هاي پخش و پالايش طلب دارد که اگر آنها اين طلب را بدهند مابقي تنخواه مذکور نيز پرداخت مي‌شود بنابراين ما يک ريال بابت اجراي هدفمندي کسري بودجه نداريم.
فرزين در خصوص شوک‌هاي قيمتي و تورم موجود که عده‌اي معتقدند ناشي از اجراي هدفمندي يارانه‌هاست گفت: اثرات قيمتي هدفمندي يارانه‌ها در سال 90 تخليه شد و شوک‌هاي قيمتي که بعد از آن اتفاق افتاد عمدتاً ناشي از شوک‌هاي ارزي يا متأثر از انباشت تورم در سال‌هاي قبل از هدفمندي بوده است. دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در خصوص اينکه چرا همه افراد يارانه گرفتند و عده‌اي حذف نشدند گفت: ما براي حذف افراد چند کار کرديم که هيچ کدام از آنها جواب نداد مثلاً خوشه‌بندي يا حذف منطقه‌اي که به مشکل برخورد کرد و در نهايت ما به خود‌انصرافي رسيديم.
وي با تأکيد بر اينکه حذف افراد با پتانسيل موجود در پايگاه‌هاي اطلاعاتي کشور امکان‌پذير نيست گفت: حذف افراد با اين اطلاعات آسيب‌هاي اجتماعي دارد زيرا بسترهاي شناسايي افراد حداقل داراي 5 درصد خطاست و امکان دارد کساني که مستحق دريافت يارانه هستند به علت اين خطاها حذف شوند بنابراين حذف افراد فعلاً امکان‌پذير نيست. فرزين درباره عدم حمايت از توليد هم گفت: دولت براي حمايت از توليد چند کارکرد اول اينکه قيمت تبعيضي براي حامل‌هاي انرژي گذاشتيم. مثلاً قيمت برق را براي توليد ثابت نگه داشتيم ولي براي بخش خانگي تصاعدي محاسبه کرديم، ديگر اينکه بخش‌هايي از توليد که دچار مشکل حاد شدند مورد حمايت قرار داديم به طور مثال از کشتيراني، سيمان و... حمايت کرديم. البته از ابتدا هم اعتقاد داشتيم که پرداخت نقدي به توليد مشکل را حل نمي‌کند.
فرزين در پاسخ به سؤالي درباره عدم تخصيص سهم 30 درصدي از يارانه‌ها به توليد گفت: ما هم موافقيم که 30 درصد از هدفمندي يارانه‌ها به توليد اختصاص يابد ولي اينکه چگونه اختصاص پيدا کند مهم است. مثلاً اينکه ما نفت کوره 200 توماني را70 تومان به سيماني‌ها مي‌دهيم آيا اين حمايت از توليد هست يا نيست؟ وي با بيان اينکه نبايد همه مشکلات بخش توليد را به گردن هدفمندي يارانه‌ها انداخت گفت: مشکل نقدينگي سال گذشته بخش توليد به هدفمندي ربطي نداشت و علت آن شوک‌هاي ارزي و افزايش قيمت جهاني مواد اوليه بود.
دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران مبني بر اينکه آيا بالاخره از نظر شما هدفمندي يارانه‌ها اثرات منفي داشته است يا نه؟ گفت: هر طرح اقتصادي يکسري پيامدهاي مثبت و منفي دارد و لذا موفق بودن آن طرح بستگي به اهدافش دارد. اهداف ما در اجراي هدفمندي يارانه‌ها مديريت مصرف انرژي و عدالت بود، البته نگران تورم هم بوديم ولي من مي‌گويم اهداف ما از اجراي اين قانون محقق شده است. فرزين با بي‌اساس دانستن برخي انتقادات گفت: تورم ناشي از هدفمندي يارانه‌ها در سال 90 زير 10 درصد بود که طبيعي است اين تورم در ذات طرح نهفته است و ربطي به مديريت آن ندارد. وي سپس درباره گام دوم هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: براي اجراي گام دوم دولت 3 گزينه به مجلس داده است. طبق گزينه نخست که پايين‌ترين قيمت حامل‌هاي انرژي براي سال جاري در نظر گرفته شده است قيمت هر ليتر بنزين 1060 تومان مي‌شود و با بالاترين قيمت که گزينه سوم دولت است قيمت هر ليتر بنزين 2160 تومان تعيين شده است که البته بنزين 2160 توماني با پرداخت يارانه 250 هزار توماني به هر ايراني محاسبه شده است. بنابراين حتي با گزينه سوم دولت هم قيمت بنزين 5 يا 7 برابر نخواهد شد.
فرزين درباره آخرين وضعيت بودجه هدفمندي يارانه‌ها در مجلس گفت: طبق توافقاتي که با دوستان مجلس شده قرار است مجدداً بحث هدفمندي يارانه‌ها بررسي شود بنابراين يا دولت با مجلس درباره اجراي گام دوم به توافق مي‌رسد يا اينکه مجلس بايد اين اختيار را به دولت بدهد که گام اول را ادامه بدهد در غير اين صورت شرايط کشور سخت مي شود ولي من فکر مي‌کنم با توافقاتي که با مجلس داشتيم بتوانيم مشکل را حل کنيم
فرزين در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا در ادامه گام اول ميزان يارانه‌ها قطع مي‌شود يا کاهش مي‌يابد تأکيد کرد: مبلغ يارانه‌ها نه کاهش مي‌يابد و نه قطع مي‌شود. ما در حال حاضر نزديک به 40 هزار ميليارد تومان در سال به خانوارها مي‌دهيم که اگر بخواهيم اين شرايط را ادامه بدهيم بايد اين رقم را داشته باشيم.
وي در عين حال مجدداً اظهار داشت که پيشنهاد دولت اجراي گام دوم است ولي اگر مجلس نپذيرد حتماً بايد وضع موجود را ادامه دهيم و غير از آن دولت هيچ برنامه‌اي ندارد.
فرزين در بخش ديگري از نشست خبري خود به موضوع صندوق توسعه ملي پرداخت و گفت: موجودي صندوق در حال حاضر 49 ميليارد و 600 ميليون دلار است و اين صندوق در ميان 65 صندوق ثروت ملي جهان رتبه 22 را دارد.
رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي با تأکيد بر اينکه تمامي منابع صندوق متعلق به بخش خصوصي است گفت: در حال حاضر هر ايراني 700 دلار سرمايه زاينده در صندوق دارد که در افق 1404 و با ادامه فروش روزانه 2/2 ميليون بشکه نفت هر ايراني بيش از 6500 دلار سرمايه زاينده خواهد داشت.
وي با بيان اينکه کليه فعالان اقتصادي مي‌توانند به منابع صندوق توسعه ملي اعتماد داشته باشند گفت: کساني که تصوير نامناسبي از اقتصاد ايران نشان مي‌دهند قطعاً شناخت خوبي از صندوق توسعه ندارند.
فرزين با اشاره به تعاملات صندوق با نهادهاي پولي و مالي جهان گفت: رتبه شفافيت صندوق توسعه از عدد 61 به 32 کاهش يافته و در آينده به زير رقم 10 هم مي‌رسد.
وي با بيان اينکه صندوق توسعه از تمام طرح‌هاي بزرگ اقتصادي استقبال مي‌کند گفت: تا پايان سال گذشته 342 طرح اقتصادي کشور به ارزش 18/7 ميليارد دلار را صندوق پذيرفته است که تمام منابع اين طرح‌ها به صورت ارزي پرداخت شده است.
به گفته وي 12 طرح پتروشيمي، 18 طرح نيروگاهي، سه طرح بالادستي نفت و 31 طرح فولاد از جمله طرح‌هايي است که صندوق توسعه ملي پارسال بابت آنها تسهيلات ارزي داده است.
فرزين درباره تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي هم گفت: طبق مصوبه مجلس بالغ بر 6 هزار ميليارد تومان منابع ريالي به طرح‌هاي کشاورزي و صنعت پرداخت کرده‌ايم که اين طرح‌ها 156 هزار فرصت شغلي ايجاد کرده است.
وي با تأکيد بر اينکه تاکنون يک ريال از منابع صندوق بدون مجوز قانوني پرداخت نشده است درباره برداشت 2/7 ميليارد دلاري سال گذشته دولت هم گفت: اين مبلغ در قالب عيدانه و در پي توافق دولت و مجلس به رهبر انقلاب پيشنهاد شد که ايشان هم اين عيدانه را پذيرفتند و قرار شد 2/7 ميليارد دلار از منابع صندوق به صورت استقراض به دولت پرداخت شود و اين استقراض هم ظرف 3 سال به صندوق بازگردد.
در ادامه، خبرنگار کيهان از فرزين پرسيد: چه ساز و کار نظارتي براي نظارت بر هزينه‌کرد منابع ريالي و ارزي صندوق تدارک ديده‌ايد چرا که درگذشته بعضاً شاهد بوده‌ايم برخي افراد با طرح‌هاي صوري اقدام به دريافت تسهيلات مي‌کنند ولي آنها را در جاي ديگر هزينه مي‌کنند. ضمناً با توجه به اينکه منابع صندوق متعلق به بخش خصوصي است چه راهکاري براي مقابله با شرکت‌هاي شبه‌دولتي انديشيده‌ايد؟
رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي در پاسخ گفت: طبق اساسنامه صندوق پذيرش طرح‌ها توسط بانک‌هاي عامل صورت مي گيرد و اين بانک‌ها هستند که بايد توجيهات فني و اقتصادي لازم را اخذ کنند و لذا آنها بايد نظارت بر هزينه‌کردها کنند البته ما از سال گذشته به دنبال راه‌اندازي معاونتي تحت عنوان معاونت «نظارت» در صندوق هستيم که به طور موردي هم کار نظارت بر طرح‌ها را انجام دهد. ولي بهر حال اگر ما متوجه شويم که تسهيلات صندوق در غير جاي خودي هزينه مي‌شود از ادامه پرداخت منابع جلوگيري مي‌کنيم و جريمه‌هايي هم در اين رابطه در نظر گرفته‌ايم. همچنين اساسنامه صندوق مشکل شرکت‌هاي شبه‌دولتي را حل کرده است و ما نبايد بيش از 20 درصد منابع صندوق را به اين شرکت‌ها بدهيم.
وي در پايان اظهار داشت: هنوز زمان بازگشت اقساط هيچ کدام از تسهيلات صندوق فرا نرسيده است.

 


طبق اعلام مرکز آمار ايران، نرخ تورم در فروردين‌ماه 92 با تغيير 7/1 درصدي نسبت به دوره قبل به 8/29 درصد کاهش يافت.
مرکز آمار ايران با تجديدنظر در سال پايه شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوارها يعني مبناي محاسبه نرخ تورم کشور از سال پايه 1381 به سال پايه 1390 نرخ تورم فروردين‌ماه 92 را اعلام کرد، اين در حالي است که اين مرکز در اولين اعلام خود از نرخ تورم شاخص محاسبات را سال 81 قرار داده بود.
شاخص کل (بر مبناي 100= 1390) در فروردين‌ماه سال 92 عدد 1/155 را نشان مي‌دهد که نسبت به ماه قبل 2/3 درصد افزايش داشته است.افزايش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل يعني تورم نقطه به نقطه فروردين‌سال جاري 7/38 درصد بوده که نسبت به دوره قبل 9/1 کاهش يافته است.بر اين اساس، درصد تغييرات شاخص کل به عبارتي نرخ تورم شهري در 12 ماه منتهي به فروردين‌ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/29 درصد است که نسبت به تورم 12 ماه منتهي به اسفندماه سال گذشته 6/28 درصد افزايش يافته است.
شاخص گروه عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در فروردين‌ماه به رقم 5/194 رسيد که نسبت به ماه قبل 1/7 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.همچنين شاخص گروه اصلي خوراکي‌ها در ماه مورد بررسي به 193 رسيده که نسبت به ماه قبل 4/7 درصد افزايش داشته است.از اين رو شاخص گروه اصلي خوراکي‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 59 درصد افزايش داشته و نرخ تورم 12 ماهه اين گروه 8/46 درصد بوده است.بر اين اساس شاخص گروه عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/60 درصد افزايش را نشان مي‌دهد و درصد تغييرات اين گروه در 12 ماه منتهي به فروردين‌ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/47 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهي به اسفند پارسال 8/45 درصد افزايش يافته است.
شاخص گروه عمده کالاهاي غيرخوراکي و خدمات در فروردين ماه 92 به 5/141 رسيد که 5/1 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.همچنين ميزان افزايش شاخص گروه عمده کالاهاي غيرخوراکي و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/30 درصد بوده و نرخ تورم 12 ماهه منتهي به فروردين ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه اين گروه 5/23 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهي به اسفندماه 91، 6/22 درصد افزايش يافته است.

 


وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه از نظر کمي مشکلي براي ساخت خانه نداريم، اعلام کرد: با وجود شرايط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبي برخوردار است.
علي نيکزاد در حاشيه بازديد از روند ساخت پروژه‌هاي مسکن مهر شهر جديد پرديس با اشاره به در حال ساخت بودن 80 هزار واحد مسکوني در سه سايت اين شهر، گفت: با پايان يافتن ساخت اين واحدها، تعداد خانه‌هاي مسکوني در پرديس به 90 هزار واحد مي‌رسد که شهري 300 هزار نفري را ايجاد مي‌کند.
وي با بيان اينکه راه‌هاي دسترسي لازم به واحدهاي مسکوني در حال ساخت شهر جديد پرديس نيز در حال اجراست، اظهار کرد: نخستين بار در کشور فضاهاي روبنايي لازم مانند مدرسه، مسجد، مراکز تجاري و فضاهاي انتظامي توسط سازنده واحدهاي مسکوني تامين مي‌شود و اين در حاليست که شرکت عمران شهر جديد پرديس نيز تامين تاسيسات زيربنايي در درون سايت را بر عهده دارد.وزير راه و شهرسازي زمان آغاز تحويل واحدهاي مسکوني مهرشهر جديد پرديس را از خردادماه اعلام و تصريح کرد: اين واحدها در قالبي زيبا و به دو صورت حياط‌دار و پارکينگ‌دار و همچنين واحدهاي آپارتماني تحويل متقاضيان مي‌شوند.
وي با اشاره به تاثير جوسازي‌هاي رواني براي افزايش قيمت مسکن تاکيد کرد: در احداث واحدهاي مسکوني با مشکل مواجه نيستيم و در 22 ماه گذشته پروانه ساخت 400 هزار واحد مسکوني از سوي شهرداري تهران صادر شده است. از سوي ديگر طبق اعلام مسئولان شرکت‌هاي گاز و برق استان تهران در حال حاضر 400 هزار واحد مسکوني تهران خالي از سکنه هستند. علاوه بر اين 400 هزار واحد مسکوني در قالب طرح مسکن مهر در پرديس، پرند، انديشه و ساير مناطق استان تهران در حال ساخت است.

 


معاون وزير راه با اشاره به اختصاص 200 ميليارد تومان به مترو پرند، از تکميل اين خط تا شهريور خبر داد و گفت: همچنين دولت 75 ميليارد تومان به مترو ورامين-پيشوا-گرمسار و تهران-پاکدشت اختصاص داد.
سيدحسين ميرشفيع در گفت‌وگو با فارس درباره پيشرفت عمليات احداث متروي فرودگاه امام‌خميني(ره) و شهر جديد پرند، تصريح کرد: عمليات اجرايي اين پروژه در حال انجام است و پيشرفت مطلوبي دارد و تا پايان شهريورماه به اتمام خواهد رسيد.
وي به بيان اينکه مطالبات اين پروژه از محل فروش سهام فولاد خوزستان تامين مي‌شود، اظهار داشت: سفارش‌هاي ريل و تجهيزات فني نيز ارائه شده و در حال واردات توسط پيمانکار است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: مبلغ 200 ميليارد تومان از محل فروش سهام کارخانه فولاد خوزستان به اين پروژه اختصاص مي‌يابد که اين موضوع در حال نهايي شدن است.
ميرشفيع افزود: همچنين احداث متروي ورامين-پيشوا-گرمسار- و متروي تهران - پاکدشت توسط وزارت راه و شهرسازي دنبال مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در اين باره پيگيري‌هاي مطلوبي انجام شد و دولت 75 ميليارد تومان براي اجراي اين 2 پروژه به شرکت مترو پرداخت کرد در واقع کل هزينه اجراي اين دو خط توسط دولت به شرکت مترو پرداخت مي‌شود.ميرشفيع اظهار داشت: جدولي ضميمه قانون بودجه بود که از رديف‌هاي متفرقه هزينه‌هاي اجرا پرداخت مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه در اين پروژه‌ها پيمانکار انتخاب شده و به زودي عمليات اجرايي انجام مي‌شود، تصريح کرد: در صورت آمادگي شرکت مترو، اين پروژه با حضور مسئولان رده بالاي کشور به زودي آغاز مي‌شود.ميرشفيع تصريح کرد: متروي ورامين - پيشوا روي زيرسازي که راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران قبلا انجام داده و براي 2 خط جديد تعريض کرده بود، اجرا مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: مترو ورامين - پيشوا به حوالي ايستگاه جوانمرد قصاب متصل مي‌شود.ميرشفيع اضافه کرد: همچنين متروي تهران - پاکدشت در 2 خط رفت و برگشت بزرگراه پاکدشت اجرا مي‌شود و از حريم راه استفاده مي‌شود تا اين 2 خط رفت و برگشت نياز به تملک نداشته باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه مسير ريلي به خط متروي شهري تهران متصل مي‌شود، توضيح داد: قطارهاي اين مسير همان قطارهاي مترو است.ميرشفيع يادآور شد: خط مترو پاکدشت نيز به خط مترو در حوالي افسريه متصل مي‌شود.معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: از چند سال پيش موضوع حريم در حريم در پروژه‌هاي راه و راه‌آهن‌سازي در راستاي کاهش هزينه‌هاي تملک اراضي مورد توجه قرار گرفت که از مصاديق اقتصاد مقاومتي است.

 


رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي ارز و طلا توجيه اقتصادي لازم را ندارد.
علي صالح‌آبادي در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به بحث فرهنگ‌سازي براي حرکت سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه به جاي انتقال سرمايه‌ها به بازارهاي سوداگرانه ارز و سکه گفت: در سال‌هاي اخير با توجه به فرهنگ‌سازي‌هاي صورت گرفته و برنامه‌هاي مختلفي که در اين زمينه اجرا شده، تعداد سهامداران بورس طي 5 سال گذشته حدود دو برابر شده است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مقايسه وضعيت سهامداري در بازار سرمايه ايران و کشورهاي همجوار گفت: کشور ترکيه با 75 ميليون نفر جمعيت تنها حدود يک ميليون سهامدار دارد و يا کشور پاکستان با حدود 180 ميليون نفر جمعيت تنها 400 هزار نفر سهامدار دارد.
وي با تاکيد بر اينکه در ايران بازار سرمايه توسعه يافته است و مي‌تواند بيش از اين توسعه يابد، تصريح کرد: براي آشنايي بيشتر مردم با مفاهيم بازار سرمايه و ايجاد تجربه خريد و فروش، فضاي مجازي ايجاد شده است که مردم با قيمت‌هاي واقعي در اين فضاي مجازي خريد و فروش کرده و سود و زيان را تجربه مي‌کنند.سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اخيرا قيمت طلا در بازارهاي جهاني به شدت کاهش يافته و بازار ارز به ثبات رسيده است، بنابراين سرمايه‌گذاري در اين حوزه‌ها توجيه لازم را ندارد و سرمايه‌گذاران به سمت بازارهاي سرمايه حرکت مي‌کنند که اين امر نقطه مثبتي تلقي مي‌شود.وي با تاکيد بر اين که هدف در بازار ارز نبايد سرمايه‌گذاري باشد، عنوان کرد: ارز يک کالاي مصرفي است، واحد پولي است که اگر وارد‌کننده‌اي بخواهد کالايي را وارد کشور کند، نياز به ارز دارد و بايد آن را خريداري کند، نه اين که افرادي با قصد دلالي و سفته‌بازي وارد اين بازارها شوند و طبق ضوابط و مقررات فعاليت دلالي در اين بازارها غيرمجاز است.صالح‌آبادي خاطرنشان کرد: به هر حال ثبات بازار ارز و کاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني کمک کرده است که سرمايه‌گذاران به سمت بازار مالي بورس حرکت کنند.

 


در حالي‌که انجمن روغن نباتي از کاهش 10 درصدي قيمت روغن توسط سازمان حمايت خبر مي‌دهد، معاون وزير صنعت و تجارت اين ميزان را 20 درصد اعلام کرده است.
ابوالحسن خليلي عضو هيأت مديره انجمن روغن نباتي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، درباره وضعيت ارز مرجع روغن نباتي گفت: کليه ثبت سفارش‌ها در شبکه بانکي براساس ارز مبادله‌اي صورت مي‌گيرد و اين به معناي آن است که ارز مرجع روغن نباتي در حال حاضر براي ثبت سفارش اختصاص نمي‌يابد.
وي افزود: فقط موجودي مربوط به شرکت بازرگاني دولتي ايران با ارز مرجع وارد شده است و پس از آن واردات روغن با ارز مبادله‌اي بوده است.
عضو هيئت مديره انجمن روغن نباتي گفت: اعمال کاهش 10 درصدي قيمت روغن نباتي از روز يکشنبه توسط سازمان حمايت انجام شده است.
وي در واکنش به اين سؤال که آيا ساير کالاهاي اساسي ارز مرجع دريافت مي‌کنند يا خير؟ گفت: بايد اين موضوع را در سيستم ثبت سفارش کنترل کنم، اما تا جايي که مي‌دانم ثبت سفارش کالاهاي اساسي با ارز مبادله‌اي صورت مي‌گيرد. در همين زمينه حسن رادمرد در گفت‌وگو با ايسنا گفت: قيمت روغن طي روزهاي آينده تا 20 درصد کاهش پيدا مي‌کند و مصوبه آن نهايي و ابلاغ شده است.
معاون وزير صنعت و تجارت با بيان اين که توليد کنندگان و خرده‌فروشي‌ها بايد با قيمت درج شده بر روي روغن آن را توزيع کنند، تصريح کرد: در حال حاضر بازار در مورد اين کالا اشباع شده و روغن با بسته‌بندي‌هاي مختلف در شبکه‌هاي فروش در حال توزيع است.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براي تعيين قيمت روغن فرمول جديدي تعريف شده که براساس آن 70 درصد واردات اين کالا با ارز مرجع و 30 درصد آن با ارز مبادله‌اي انجام مي‌شود.
درباره گراني روغن، صادقي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نيز به ايسنا گفت: کارخانجات توليد کننده روغن مجاز هستند روغن خام وارد کنند. در حال حاضر کارخانجات اعلام کرده‌اند، هر ارزي که دولت در اختيار اين کارخانجات قرار دهد، وارداتي که پشت مرز وجود دارد را توزيع خواهند کرد.
وي ادامه داد: اين در حالي است که واردات شرکت بازرگاني دولتي ايران با ارز مرجع انجام مي‌شود، لذا تصميم تلفيقي که در اين باره اتخاذ شد و براساس آن مقرر شد 50 درصد روغن خام با ارز مرجع و 50 درصد با ارز مبادله‌اي انجام شود که پرداخت ارز مرجع برعهده شرکت بازرگاني دولتي و تأمين ارز مبادله‌اي نيز برعهده کارخانجات باشد و بر اين مبنا، قيمت‌ها مشخص شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: با توجه به اينکه در حال حاضر کارخانجات روغن خام در اختيار ندارند، ضمن آنکه تمام منابع روغن خامي که وارد شرکت مي‌شود، تحت نظر شرکت بازرگاني دولتي است و از نظر قيمت و مابه‌التفاوت در اين شرکت مديريت مي‌شود؛ لذا کارخانجات اختياري براي افزايش قيمت روغن ندارند.
از سوي ديگر در حالي که صادقي اعلام مي‌کند، کارخانجات روغن خام در اختيار ندارند، رادمرد اعلام کرد: طي روزهاي گذشته 100 هزار تن روغن براي تصفيه در اختيار کارخانه‌هاي توليدي اين کالا قرار گرفته بود و درحال حاضر روغن تصفيه شده بازار در حال توزيع است و به طور قطع طي روزهاي آينده قيمت اين کالا کاهش پيدا مي‌کند.

 


بازار سوم بورس کالا امسال راه‌اندازي مي‌شود.اين بازار نقطه عطفي براي توسعه بازار سرمايه کشور به شمار مي‌رود.
دکتر حسين پناهيان مديرعامل بورس کالاي ايران پيش از ظهر ديروز در نشستي خبري با اشاره به برنامه‌هاي راهبردي و بلندمدت بورس کالا گفت: سال جاري در جهت تعميق کارکردهاي اصلي بورس کالا در اقتصاد ملي همانند مقابله با نوسانات شديد قيمتي، مرجع کشف قيمت‌هاي پايه، توسعه بازارهاي صادراتي، زمينه‌ساز پيوستن به سازمان تجارت جهاني، ارتقاي سياست‌هاي ملي اقتصاد و کشف راه‌حل‌هاي جديد براي رفع چالش‌هاي نوظهور گام برخواهيم داشت.
مديرعامل بورس کالاي ايران در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به راه‌اندازي بازار سوم بورس کالا در سال 92 گفت: راه‌اندازي بازار سوم بورس کالا يا همان بازار فرعي در حقيقت نقطه عطفي براي توسعه بازار سرمايه کشور به شمار مي‌رود و فرصتي جديد براي افزايش نقش بازار سرمايه در اقتصاد ملي است.
وي گفت: در اين بازار بستر لازم براي معاملات گروه‌هاي جديدي از کالاها در بورس فراهم خواهد شد که براساس دستورالعمل مربوطه در مرحله نخست معاملات اموال غيرمنقول شامل املاک و مستغلات با کاربردهاي گوناگون اعم از اداري، تجاري، مسکوني و اراضي زراعي و کالاهاي تعليق شده در بازار اول معامله خواهند شد.
پناهيان اظهار داشت: در مرحله بعدي، امکان معامله دامنه وسيعي از کالاها در اين بازار فراهم خواهد شد تا بتواند جانشين مناسبي براي فروش کالا از طريق مزايده باشد. به عبارت ساده‌تر کالاهايي که در حال حاضر به روش مزايده توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي به فروش مي رسند، امکان فروش در اين بازار را خواهند داشت. در واقع در بازار سوم برخلاف بازار معاملات کالاي فيزيکي که تداوم عرضه در آن جزو شرايط اصلي پذيرش کالاها مي‌باشد، اين امکان را فراهم خواهد کرد تا کالاهايي که تداوم عرضه ندارد در بورس قابل معامله باشند.
وي راهبردهاي 8 گانه شرکت در قالب سند استراتژيک را اعلام و بيان کرد: اولين راهبرد شرکت، تکميل و استانداردسازي چرخه فعاليت بورس کالا در زنجيره ارزش است.
مديرعامل بورس کالاي ايران با بيان اينکه توسعه کيفي و کمي پذيرش و عرضه کالاها و دارايي‌هاي پايه جديد از ديگر راهبردهاي سند استراتژيک شرکت است، توضيح داد: اهداف اين راهبرد شامل، گسترش فعاليت‌هاي رينگ صادراتي و افزايش انگيزه حضور شرکتها و افزايش عرضه و پذيرش کالاها با عملياتي کردن الزامات ماده 33 قانون بهره‌وري افزايش بخش کشاورزي در راستاي عرضه محصولات کشاورزي براي قيمت تضميني در تعامل با وزارت جهاد کشاورزي و اتحاديه تعاوني‌هاي روستايي است.
وي سومين راهبرد را ارتقاء شفافيت و امنيت فعاليت‌هاي معاملاتي، و پشتيباني از ارائه کيفي خدمات به مشتريان معرفي کرد.
پناهيان در ادامه توسعه ابزارهاي مالي جديد را از ديگر راهبردهاي سند استراتژيک بورس کالاي ايران معرفي کرد و اعلام کرد: راه‌اندازي و توسعه قراردادهاي آتي بر روي دارائيهاي پايه جديد، راه‌اندازي و توسعه معاملات سلف موازي استاندارد براي کالاهاي واجد شرايط از جمله ميلگرد و افزايش سهم ابزارهاي مالي جديد از معاملات بورس، از جمله اهداف در جهت توسعه ابزارهاي مالي جديد است.
وي در ادامه با تشريح راهبرد استراتژيک ترويج کارکردها و نقش بورس کالا در توسعه بازارهاي مدرن گفت: شناسايي و آموزش گروه‌هاي مختلف ذينفعان در مورد کارکردهاي بورس کالا در بخش‌هاي مختلف صنعتي و کشاورزي، راه‌اندازي و توسعه پورتال جديد بورس کالاي ايران و برگزاري همايش‌هاي و سمينارهاي تخصصي در خصوص ابزارها و کالاهاي پذيرش شده از اهداف اين راهبرد به شمار مي‌رود.
پناهيان ششمين راهبرد سند استراتژيک بورس کالاي ايران را ارتقاء سطح تعامل با نهادهاي تصميم‌ساز و تصميم‌گير معرفي کرد و با اشاره به اينکه راهبردي، توسعه و ارتقاء بهره‌وري دارايي‌هاي فکري از ديگر راهبردهاي سند استراتژيک بورس کالاي ايران در سال 92 است، گفت: افزايش بهره‌مندي از فرصت‌ها در جذب و نگهداشت نيروهاي متخصص، توسعه و بهبود توانمندي‌هاي منابع انساني، ايجاد چرخه مديريت دانش و بهبود مستمر شايستگي‌ها، ارزش‌هاي اخلاقي و شاخص‌هاي اجتماعي منابع انساني از اهم اهداف راهبرد مذکور است.
مديرعامل بورس کالاي ايران آخرين راهبرد سند استراتژيک بورس کالاي ايران را بازمهندسي فرآيندهاي شرکت بورس کالاي ايران معرفي کرد و توضيح داد: آسيب‌شناسي، بازنگري و بروزرساني فرآيندهاي شرکت بورس کالا، شناسايي نظامهاي فرآيندي بورس‌هاي کالايي مشابه، طراحي الگوي سنجش ارزش افزوده هر يک از فرآيندهاي شرکت و استقرار سيستم الکترونيکي ارزيابي عملکرد از اهداف اين راهبرد است.مديرعامل بورس کالاي ايران در ادامه از نسبت سهم 64 درصدي بورس کالاي ايران از آمار کل معاملات بازار سرمايه در سال 91 خبر داد و تصريح کرد: در اين سال ارزش معاملات بورس کالا بيش از 677 هزار ميليارد ريال بوده است که نسبت به سال 90 که بيش از 302 هزار ميليارد ريال بوده است، رشد بيش از دو برابر را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب بورس کالاي ايران در سال گذشته 64 درصد ارزش کل معاملات بازار سرمايه کشور را به خود اختصاص داده است؛ البته ناگفته نماند که سهم بورس کالا از کل ارزش بازار سرمايه کشور در سال 90 نيز 50 درصد بوده است.

 


مديرعامل نفت فلات قاره گفت: امسال قرارداد توسعه ميادين توسن، اسفنديار و سروش 2را امضاء مي‌کنيم.
محمود زيرکچيان‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينکه قرارداد توسعه ميدان توسن را با قرارگاه سازندگي خاتم‌الاوصيا امضاء خواهيم کرد افزود: قرارگاه درباره هزينه 800ميليون دلاري توسعه اين ميدان صحبت مي‌کند، اما ما هنوز آن را نهايي نکرده‌ايم.
مديرعامل نفت فلات قاره با بيان اينکه ما توليد نفت اين ميدان را تا 20 هزار بشکه درروز پيش‌بيني مي‌کنيم اضافه کرد: در ميدان توسن لرزه‌نگاري 3 بعدي انجام شده، سازه در مرحله طراحي انتخاب شده و تفاهم‌نامه اوليه امضاء شده وارد بخش اجرا شده‌اند. وي گفت: قرارداد ميدان اسفنديار را با بانک پاسارگاد منعقد خواهيم کرد که به تازگي به خوبي فعال شده‌اند و در نيمه اول سال جاري قرارداد اين ميدان نهايي و امضاء خواهد شد.وي اضافه کرد: در ميدان اسفندياربه دليل ورود دو يا سه پتانسيل داخلي و خارجي بيش از حد معطل شديم، اما بانک پاسارگاد درحال نهايي کردن اين قرارداد است و در نيمه اول قرارداد توسعه اسفنديار امضاء مي‌شود.زيرکچيان‌زاده افزود: براي فاز دوم ميدان سروش در نيمه اول سال جاري براي تزريق گاز نهايي خواهد شد که باعث افزايش ضريب بازيافت از 6 تا 7درصد به 18 تا 20 درصد خواهد شد و در نهايت افزايش توليد از اين ميدان را خواهيم داشت که رقم و طرف قرارداد آن هنوز نهايي نشده است. وي همچنين اضافه کرد: براي فرزاد B با يک شرکت خارجي درحال مذاکره هستيم که ريسک و سرمايه‌گذاري بالاي آن، آنها را به ترديد انداخته است.

 


مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از توزيع بنزين با استانداردهاي روز جهان در کشور خبر داد و زمان توزيع آن در پنج کلانشهر را نيز اعلام کرد.
مصطفي کشکولي از توزيع بنزين يورو 4 در کليه جايگاه‌هاي عرضه سوخت پايتخت خبر داد و گفت: تا يک ماه ديگر در کليه جايگاه‌هاي بنزين شهر تهران بنزين يورو 4 توزيع مي‌شود.
وي همچنين اعلام کرد که همزمان با توزيع بنزين با استانداردهاي جهاني در شهر تهران، اين نوع بنزين در دو شهر کرج و اراک هم عرضه مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از توزيع بنزين يورو 4 در دو کلانشهر تبريز و اصفهان خبر داد و گفت: توزيع اين نوع سوخت در اين دو شهر از مرداد ماه امسال آغاز مي‌شود.
بنابراين گزارش؛ به گفته معاون وزير نفت در امور پالايشي هم‌اکنون روزانه 22ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در کشور توليد مي‌شود که در حال حاضر به صورت مخلوط با بنزين معمولي در حال توزيع است.
عليرضا ضيغمي ادامه داد: 16ميليون ليتر از اين رقم در پالايشگاه امام‌خميني شازند اراک، 3ميليون ليتر در پالايشگاه آبادان و 3ميليون ليتر هم در پالايشگاه شهيد تندگويان تهران توليد مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از رسيدن رقم توليد بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 کشور به 77ميليون ليتر در روز تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: البته براي دستيابي به اين رقم از توليد بنزين با کيفيت بايد طرح‌هاي بزرگ ارتقاي کيفيت پالايشگاه آبادان و اصفهان اجرايي شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10