(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 - شماره 20488

کوتاه اقتصادي
ترخيص 22 هزار تن کره از گمرک تا پايان هفته جاري
افزايش ظرفيت توليد سيمان کشور به 125 ميليون تن
تداوم کاهش قيمت سکه و ارز در بازار
معاون اجرايي بازار سرمايه خبر داد
معامله فيش‌هاي حج در بورس
براي دريافت سوخت صورت مي‌گيرد
اتصال فرودگاه امام(ره) به خط لوله سراسري
داجمر: تحريم کشتيراني جمهوري اسلامي فرصت‌هايي را براي کشور به دنبال داشت
بهره‌برداري از سردخانه و خط بسته‌بندي خرما در سيستان و بلوچستان
اختصاص سهميه ويژه بنزين به جانبازان و معلولان
تغيير سقف پرداخت خودپردازها امکان‌پذير نيست
افزايش 25 درصدي تأمين ارز کالاهاي اساسي و دارو
معاون بودجه خبر داد
مخالفت مجلس با استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي در برخي بخش‌ها
   


* مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران اعلام کرد: با آغاز خريد تضميني گندم در 4 استان خوزستان، فارس، بوشهر و کرمانشاه تاکنون بيش از 370 هزار تن گندم به نرخ تضميني از کشاورزان توسط بخش دولتي خريداري شده است. عباس قبادي درباره آخرين وضعيت خريد تضميني گندم از کشاورزان،‌ گفت: ميزان خريد تضميني گندم در استان خوزستان با فعاليت 90 مرکز خريد شرکت بازرگاني دولتي ايران به 280 هزار تن و در استان فارس به بيش از 46 هزار تن گندم رسيده است.
* سامانه خدمت و پاسخگويي به مردم در وزارت جهاد کشاورزي راه‌اندازي شد. به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي، سامانه خدمات و پاسخگويي به مردم با طراحي جديد در ساختمان اصلي وزارت جهاد کشاورزي واقع در تقاطع خيابان وليعصر و طالقاني جنب سينما قيام راه‌اندازي شد. در اين مراسم که با حضور شماري از مسئولان وزارت جهاد کشاورزي برگزار شد، علي‌اصغر منصور خاکي معاون مديريت و توسعه منابع انساني وزارت جهاد کشاورزي طي سخناني گفت: يکي از تکاليف و وظايف مهمي که قانون برعهده دستگاه‌‌هاي اجرايي در جهت خدمت به مراجعان، توليدکنندگان و همکاران گذاشته، استقرار دولت الکترونيک است که اين مهم خود يکي از 10 برنامه تحول اداري در نظام اداري کشور محسوب مي‌شود.
* شاخص کل بورس با 421 واحد افزايش به 45 هزار و 512 واحد رسيد تا ارزش بازار سهام را به 222 هزار ميليارد تومان برساند. سهامداران ديروز 451 ميليون و 88 هزار سهم را به ارزش دو هزار و 691 ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار تهران خريداري کردند. بر اين اساس شاخص از نيمه 45 هزار واحد در نتيجه معاملات بازار سهام بالا رفت.
* روابط عمومي بانک صادرات ايران در هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي‌ها که از سوي انجمن متخصصان روابط عمومي ايران در مرکز همايش سازمان اسناد ملي برگزار شد با دريافت لوح افتخار ويژه جشنواره در بخش پوستر رتبه دوم را در سطح ملي کسب نمود. در اين جشنواره 150 روابط عمومي از سازمان‌ها، بانک‌ها و وزارتخانه‌ها شرکت کرده بودند و با ارائه بيش از 1800 اثر در قالب نشريه، مقاله، خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، عکس، وب سايت، پوستر، بروشور، ويژه‌نامه و کتاب به رقابت پرداختند. هيات داوران و متخصصان روابط عمومي کشور پس از بررسي و مطالعه آثار ارسالي 40 اثر را برگزيدند که در اين ميان روابط عمومي بانک صادرات در بخش پوستر رتبه دوم در سطح ملي را از آن خود کرد.
* نخستين کنفرانس و نمايشگاه همکاري‌هاي اقتصادي و صنعتي ايران و گرجستان روزهاي 10 و 11 تير ماه 1392 در تفليس برگزار مي‌شود. اين کنفرانس و نمايشگاه با حضور بيش از صدها تن از مقامات، روساي اتحاديه‌ها و تشکل‌هاي صنعتي، مديران موسسات مالي و بانک‌ها، صاحبان پروژه‌ها، توليدکنندگان تراز اول و خريداران برتر کالا و خدمات فني و مهندسي کشور ايران و گرجستان برپا خواهد شد.

 


دبير انجمن صنايع لبني کشور گفت: طبق پيگيري‌هاي صورت گرفته، با تخصيص ارز مرجع 22 هزار تن کره وارداتي که در گمرکات باقي مانده است تا پايان هفته جاري ترخيص و روانه بازار مي‌شود.
رضا باکري در گفت‌وگو با ايرنا ميزان کره وارداتي به کشور را 60 هزار تن در سال دانست و افزود: هم‌اکنون برخي شرکت‌هايي که کالايشان در گمرک است پيگير دريافت ارز مرجع از بانک مرکزي هستند، اما تاکنون ابلاغيه‌اي از سوي بانک مرکزي درخصوص تخصيص ارز مرجع براي کره دريافت نشده است.
وي اظهار کرد: براساس رايزني‌هاي انجام شده تا پايان هفته جاري بحث تامين ارز مرجع حل مي‌شود و کل کره وارداتي موجود ترخيص خواهد شد.
دبير انجمن صنايع لبني درخصوص مدت ماندگاري کره نيز گفت: مجموع 22 هزار تن کره وارداتي، بخشي از اين کره حدود 3 تا 4 ماه و مابقي حدود يک ماه است که به کشور وارد شده است.
وي ادامه داد: تاريخ مصرف کره وارداتي يکسال است که هم‌اکنون نيز اين کالا در سردخانه‌هاي منهاي 45 درجه گمرک شهيد رضايي بندرعباس نگهداري مي‌شود.
به گفته باکري، بخش عمده کره وارداتي به ايران از کشورهاي نيوزيلند، استراليا، آلمان و هلند تامين مي‌شود.
وي سرانه مصرف کره در روز براي هر ايراني را 25/2 گرم عنوان کرد و افزود: هر ايراني سالانه حدود 800 گرم کره مصرف مي‌کند که ايران نسبت به کشورهاي اروپايي از مصرف کمتري برخوردار است.

 


مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تداوم روند کنوني فعاليت توليدکنندگان سيمان فراتر از اهداف برنامه پنجم توسعه است و انتظار مي‌رود امسال به ظرفيت توليد حدود 125 ميليون تن دست يابيم.
محمد فاطميان اظهار داشت: توليدکنندگان سيمان در سالهاي اخير با وجود تمام مشکلات، نه تنها بنگاه‌هاي خود را فعال نگه داشته‌اند، بلکه موفق شدند با اجراي طرح‌هاي توسعه، ظرفيت واحدهاي خودرا از 35 ميليون تن در ابتداي دولت نهم، به حدود 80 ميليون تن در سال جاري برسانند.
وي تصريح کرد: صادرات سيمان از حدود 400 هزار تن در سال 1389 به حدود 8 ميليون تن در سال 90 و سال گذشته نيز به بيش از 6/13 ميليون تن رسيد.
مديرکل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاهمنامه همکاري با انجمن سيمان، به منظور تحقق استراتژي تنظيم بازار داخلي سيمان در فصول مختلف سال و اجرايي شدن اهداف صادراتي سيمان کشور متناسب با پراکندگي و ظرفيت توليد و ارتقا سهم ايران در بازارهاي جهاني با حفظ مزيت هاي کيفي و قيمت محصول پيگيري مي‌شود.
فاطميان افزود: اکنون امکان تنوع توليد تا 27 نوع سيمان در کشور فراهم شده، از سوي ديگر بخشي از اختيارات مرتبط با صنعت سيمان از جمله تنظيم بازار داخل، صادرات و تعيين قيمت پايه صادرات به انجمن سيمان تفويض شد تا گامي موثر براي واگذاري تصدي‌گريهاي دولت به بخش خصوصي برداشته شود.
به اعتقاد اين مقام مسئول، انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان بايد بتواند علاوه بر تامين نياز کشور به سيمان، کل فرايند صادرات کشور به بازارهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را مديريت کند.

 


به دنبال آرامش دربازار سکه و ارز، دومين روز هفته جاري شاهد روند کاهش قيمت‌ها بود.
به گزارش خبرنگار کيهان، ديروز در بازار غيررسمي، هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با 25 هزار تومان کاهش قيمت نسبت به روز شنبه يک ميليون و 295 هزار تومان قيمت خورد.
تمام بهار طرح قديم نيز با 10هزار تومان افت قيمت يک ميليون و 290 هزار تومان، نيم سکه با 5 هزار تومان و سکه گرمي با 10 هزار تومان کاهش قيمت به ترتيب 680 و 300 هزار تومان قيمت‌گذاري شد. ربع سکه نيز بدون تغيير نسبت به روز شنبه 420 هزار تومان خريد و فروش مي‌شد. بنابراين گزارش: همچنين ديروز هر دلار آمريکا با 30 تومان کاهش قيمت نسبت به روز شنبه 3 هزار و 490 تومان، هر يورو با 50 تومان افت قيمت 4 هزار و 580 تومان و هر پوند با 80 تومان کاهش قيمت 5 هزار و 370 تومان معامله مي‌شد.
برخي از صرافان درباره روند کاهش قيمت سکه و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کردند: پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که قيمت سکه و ارز طي روزهاي آينده نيز روند کاهشي خود را ادامه خواهد داد.

 


معاون سازمان بورس از ورود اوراق منفعت حج به بازار سرمايه خبر داد و گفت: معامله اين اوراق در بازار سرمايه فراهم شده و علاوه بر عادلانه‌تر کردن قيمت، باعث روان شدن حجم معاملات فيش‌هاي حج مي‌شود.
علي سعيدي در گفت‌وگو با ايسنا از ورود اوراق منفعت حج به بازار سرمايه خبر داد و گفت: اوراق منفعت حج اوراقي است که امکان مبادله فيش‌هاي حج را در بازار سرمايه امکان‌پذير مي‌کند.
وي با بيان اينکه زيرساخت‌هاي انتشار اين اوراق در بازار سرمايه فراهم شده اظهار کرد: مجموعه بازار سرمايه و کميته فقهي اقدامات زيربنايي اين اوراق را آماده کرده ولي براي اجرا شدن آن هنوز فاصله زيادي وجود دارد زيرا سازمان حج و سازمان بورس بايد جلسات متعددي را در اين خصوص برگزار کنند تا اين اوراق قابليت انتشار پيدا کند.
وي ادامه داد: همچنين بايد انتشار اين اوراق از جنبه فني و فرهنگي مورد بررسي قرار گيرد تا اين موضوع روشن شود که آيا بازار سرمايه براي معامله فيش حج اين پتانسيل را دارد يا خير.
معاون اجرايي سازمان بورس مزيت‌هاي انتشار اوراق منفعت حج را مورد اشاره قرار داد و گفت: با انتشار اوراق منفعت حج در بازار سرمايه همانند اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن مکاني رسمي براي معامله فيش‌هاي حج ايجاد مي‌شود به طوري که در گذشته اوراق تسهيلات مسکن در بنگاه‌هاي معاملاتي و شعب بانک مسکن مورد معامله قرار مي‌گرفت ولي در حال حاضر اين اوراق در شبکه مستقيم و يکساني معامله مي‌شود و هر کسي مي‌تواند در هر نقطه‌اي نفر مقابل خود را پيدا کند.
سعيدي ادامه داد: براين اساس سيستم، شبکه‌اي ايجاد مي‌کند که گروه‌هاي خريدار و فروشنده وارد معامله شده و علاوه بر قيمت عادلانه، حجم معاملات روان‌تر شود بر اين اساس کساني که قصد دارند به فريضه حج مشرف شوند کار آنها براي خريداري فيش‌هاي حج راحت‌تر مي‌شود.
وي در مورد نظر کميته فقهي در مورد انتشار اوراق منفعت حج در بورس گفت: کميته فقهي نظر خود را در اين خصوص اعلام کرده و در آخرين جلسه اصلاحات مورد نياز را انجام داده به طوري که انجام اين معاملات توسط کميته فقهي به تصويب رسيده است.
وي با اشاره به اينکه انجام معامله فيش‌هاي حج از نظر شرعي مشکلي ندارد، گفت: در حال حاضر فيش‌هاي حج به شکل رسمي معامله شده و از نظر شرعي مشکلي ندارد ولي ساز و کاري در بازار سرمايه ايجاد شده که دستورالعمل و قراردادها را از نظر فقهي مورد بررسي قرار مي‌دهد تا در آينده امکان معامله اوراق منفعت حج در بازار سرمايه فراهم شود.

 


مجري طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني‌(ره) گفت: براي دريافت سوخت مورد نياز هواپيماها با همکاري وزارت نفت به زودي به خط لوله سراسري متصل مي‌شويم.
هوشنگ پاکدل در گفت‌وگو با فارس درباره پارکينگ طبقاتي فرودگاه امام‌خميني(ره) اظهار داشت: در ابتداي امسال پل ارتباطي ترمينال به هتل فرودگاه و پارکينگ طبقاتي به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي در تشريح مشخصات فني پارکينگ طبقاتي فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) اظهار داشت: اين پارکينگ با 65 هزار و 700 متر مربع زير بنا و 1600 دستگاه اتومبيل ظرفيت در جنوب ترمينال مسافري قرار گرفته است.
مجري طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني(ره) يادآور شد: البته ساير تاسيسات مورد نياز مثل سيستم آتش‌نشاني، سيستم فاضلاب و جمع‌آوري باران فضاهاي باز پارکينگ، تعويض هوا و سيستم گرمايش به طور دقيق و مطابق استانداردهاي لازم طراحي شده است.
پاکدل اضافه کرد: پارکينگ در طبقه دوم مسقف نيست و ارتفاع مفيد پارکينگ در هر طبقه 3 متر است؛ براي ورود به پارکينگ از سمت شرق، راه انحرافي منشعب از جاده شرياني به قسمت مياني پارکينگ وارد مي‌شود و براي ورود به پارکينگ از سمت غرب مي‌توان مستقيم از قسمت سر باز شرقي پارکينگ و خروجي پارکينگ به سمت غرب از قسمت مياني طبقه پايين پارکينگ از طريق راه انحرافي به جاده شرياني استفاده کرد.
پاکدل يادآور شد: دسترسي مسافران از طبقات پارکينگ به ساختمان پايانه از طريق آسانسور و پله است؛ روي قسمت مسقف طبقه دوم پارکينگ جاده مسافران ورودي به عرض 15 متر و جاده تاکسي‌رو به عرض 5 متر قرار دارد که مسيرهاي مسافران ورودي به پايانه است.
مجري طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني(ره) تصريح کرد: همچنين روي قسمت پياده‌رو پل مسافران خروجي با عرض حدود 5/20 متر قرار گرفته است که مسير خروجي است؛ بين اين پل و ساختمان پايانه پياده‌رويي به عرض 6 متر قرار دارد.
پاکدل از افتتاح خط سوخت سراسري پالايشگاه در اين فرودگاه در آينده نزديک خبر داد و افزود: فرودگاه امام‌خميني(ره) براي دريافت سوخت مورد نياز هواپيماها با همکاري وزارت نفت به زودي به خط لوله سراسري متصل مي‌شود.
مجري طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني(ره) تصريح کرد: طرح ساخت خط لوله انتقال سوخت به فرودگاه امام‌خميني(ره)، همزمان با ساخت اين فرودگاه از سال‌ها پيش برنامه‌ريزي شده بود که به دليل برخي مشکلات اجرايي تاکنون اين خط به بهره‌برداري نرسيده بود.
وي تصريح کرد: هدف از راه‌اندازي اين خط انتقال کلان، پايدار و ايمن سوخت هواپيماهايي که در فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) سوختگيري مي‌کنند و کاهش خطرهاي جاني و زيست‌محيطي ناشي از حمل سوخت هوايي از طريق تانکرهاي جاده‌اي است.
پاکدل با بيان اينکه تمام هزينه‌هاي عمليات اجرايي اين خط 33 کيلومتري با قطر 10 اينچ از سوي فرودگاه امام پرداخت شده گفت: قبل از راه‌اندازي و انتقال مواد به فرودگاه، خط لوله به وسيله آب پيگراني خواهد شد.
مجري طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني(ره) اظهار داشت: خط لوله فرودگاه امام‌خميني(ره) که وظيفه انتقال سوخت هواپيما از مرکز انتقال نفت منطقه تهران را به عهده دارد، پس از آزمايش‌هاي فني و رفع مشکلات احتمالي، به بهره‌برداري رسمي خواهد رسيد.

 


مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي گفت: کشتيراني و حمل‌ونقل دريايي در خط مقدم مبارزه قرار دارد و طي اين سال‌ها از اين مبارزه سربلند بيرون آمده است.
محمدرضا داجمر در نشست خبري بيست‌ويکمين همايش ارگان‌هاي دريايي گفت: از سال 2008 که تحريم‌ها عليه کشورمان جدي‌تر شد بخش دريايي به طور ويژه مورد تهاجم و تحريم قرار گرفت که البته اين امر در نوع خود نشان دهنده اهميت بخش دريايي است.
به گفته وي ماهيت تحريم کشتيراني، هم تهديد و هم فرصت‌هايي را به دنبال داشت به طوري که با خروج شرکت‌هاي بين‌المللي زمينه فعاليت به ويژه در بخش نفت براي بخش خصوصي فراهم شد.
وي ادامه داد: طي اين سال ها علاوه بر تحريم‌ها بحران اقتصادي در عرصه بين‌الملل هم بروز کرد که منجر به کاهش شديد حجم تجارت جهاني و منفي شدن رشد اقتصادي شد.
به گفته داجمر، بحران اقتصاد جهاني منجر به رشد نرخ بيکاري در اروپا و آمريکا شده و رشد کشور چين هم به 8 درصد کاهش يافت و در نتيجه فعاليت بسياري از شرکت‌هاي بين‌المللي نيز دچار مشکل شد.
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ادامه داد: با اعمال محدوديت‌ها براي سيستم بانکي، نقل و انتقال پول دچار مشکل شده و در نتيجه درآمدهاي کشتيراني از 2 ميليارد دلار به کمتر از يک ميليارد دلار رسيد.
وي اضافه کرد: طي سال‌هاي قبل از بروز بحران در اقتصاد جهاني و رونق آن درآمدها و ظرفيت‌هاي خوبي ايجاد شد به طوري که بسياري از کشورها ناوگان کشتيراني خود را توسعه دادند و سفارش‌هاي زيادي درباره ساخت کشتي ارائه شد.
وي افزود: کشتيراني جمهوري اسلامي نيز سفارش ساخت سه کشتي به سازندگان داخلي داد که تاکنون 2 کشتي تحويل کشتيراني شده و اميدواريم يک فروند ديگر را هم در آينده نزديک دريافت کنيم.
داجمر همچنين در خصوص نحوه پوشش بيمه‌اي کشتي‌هاي ايراني در آبهاي بين‌المللي اظهار کرد: تحريم‌هاي غرب عليه کشورمان فرصتي را براي ما ايجاد کرد به طوري که ظرفيت‌هاي بالايي در اين زمينه فعال شدند.
وي افزود: شرکت‌هاي بيمه بين المللي ما را تحريم کردند و کشتي‌هاي جمهوري اسلامي و شرکت ملي نفتکش نتوانستند از شرکت‌هاي معتبر پوشش بيمه‌اي دريافت کنند.
داجمر خاطرنشان کرد: با حمايت دولت و اقدامات کارشناسي، بيمه معلم به عنوان نخستين شرکت بيمه ايراني توانست با يک ميليارد دلار سپرده دولت نزد بانک مرکزي به عنوان شرکت بيمه‌گر ثبت شود.
وي خاطرنشان کرد: امروز هم بسياري از کشورها پوشش بيمه‌اي اين شرکت را پذيرفتند و به اين ترتيب مشکلات بيمه‌اي کشتي‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي و شرکت ملي نفتکش برطرف شد.
به گفته مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي در زمان کنوني اين شرکت با 164 فروند کشتي با ظرفيت 8/5 ميليون تن فعاليت مي‌کند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره خطوطي که تردد کشتي‌هاي ايراني به دليل مسائل بيمه‌اي در آن قطع شده است، گفت: خط خليج‌فارس به اروپا طي سالهاي اخير قطع شده که اين امر نه به دليل مسائل بيمه‌اي بلکه به دليل تحريم متوقف شده و از بابت بيمه مشکلي وجود ندارد.
داجمر اضافه کرد: در زمان کنوني کشتي‌هاي ايراني به سمت بنادر آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين تردد مي‌کنند.
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي همچنين درباره مشکلات ارزي دريانوردان گفت: متاسفانه مشکلات ارزي دريانوردان هنوز رفع نشده و سيستم بانکي استدلال غلطي دارد که ارز را به دو نوع داخلي وخارجي تقسيم کرده در حالي که ارز تنها منشأ خارجي دارد.
وي با اشاره به اينکه سيستم بانکي اگر نقل و انتقال ارز در داخل وجود داشته باشد آن را ارز داخلي حساب مي‌کند، گفت: در حال حاضر سيستم بانکي حق ماموريت دريانوردان را با ارز يک هزار و 226 توماني محاسبه مي‌کند و با وجود پيگيري‌هاي کشتيراني هنوز نتيجه‌اي به دست نيامده است.

 


سردخانه 6 هزار تني و خط بسته‌بندي 8 هزار تني خرما با سرمايه‌گذاري 91 ميليارد ريالي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در مجتمع بافت بلوچ سيستان و بلوچستان به بهره‌برداري رسيد.
غلامرضا شافعي رئيس هيات عامل ايدرو در مراسم بازديد و بهره‌برداري از اين طرح با بيان اينکه اين سازمان از ابتدا متولي ايجاد کارخانه در مناطق مختلف کشور بوده و همچنان در اين مناطق سرمايه‌گذاري مي‌کند، افزود: بر اين اساس تاکنون 240 ميليارد ريال براي نوسازي و بازسازي بافت بلوچ هزينه شده است.
وي افزود: با اين روند، ايدرو انتظار دارد پس از واگذاري اين شرکت به بخش خصوصي، منابع صرف شده به اين سازمان بازگردد تا دوباره در سرمايه‌گذاري جديد مورد استفاده قرار گيرد.
شافعي با تاکيد بر اينکه اين مجموعه همچنان نياز به سرمايه‌گذاري دارد، تصريح کرد: هم‌اکنون 1/5 ميليون متر مربع زمين در اختيار اين مجموعه قرار دارد که مي‌توان با فروش بخشي از زمين مازاد اين مجموعه، سرمايه‌گذاري‌ها را تکميل کرد.
معاون وزير و رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به استعداد منطقه در بخش محصول خرما اظهار کرد: با توجه به اين توانمندي بايد فعاليت و سرمايه‌گذاري‌هاي موازي در اين بخش انجام شده و صادرات خرما به کشورهاي اسلامي در برنامه اين شرکت پيش‌بيني شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت مطالعات لازم براي تکميل وضع موجود بخش نساجي و خرماي اين مجموعه صنعتي را از برنامه‌هاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عنوان و تصريح کرد: تجهيز آزمايشگاه‌هاي اين مجموعه و نيز تربيت نيروي انساني با کمک سازمان گسترش و همياري همه مسئولان منطقه، انجام خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به درخواست نمايندگان سيستان و بلوچستان در مجلس شوراي اسلامي براي سرمايه‌گذاري در منطقه اظهار کرد: نمايندگان خواستار کمک به اجرايي شدن طرح سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران موسوم به 300 نقطه 300 طرح شدند، چرا که بخش غيردولتي در مناطقي نظير سيستان و بلوچستان سرمايه‌گذاري نکرده و به همين دليل انجام چنين سرمايه‌گذاري‌هايي در اين مناطق از واجبات است. منابع مورد نياز اين طرح سه ميليارد دلار است.

 


رئيس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت کشور از اختصاص سهميه ويژه بنزين براي معلولان و جانبازان خبر داد.
سيدمجتبي شفيعي افزود: با توجه به اينکه معلولان و جانبازان نيازمند ترددهاي اضافي براي دريافت خدمات درمان و پزشکي هستند و با توجه به اينکه اين افراد اغلب از خدمات حمل‌ونقل عمومي مناسب بهره‌مند نيستند، بررسي و پيشنهاد ستاد مبني بر افزايش سهميه معلولان و جانبازان به رياست‌جمهوري ارائه شد.
وي افزود: ‌با دستور رئيس‌جمهوري مقرر شد روزانه 200 هزار ليتر سهميه بنزين ويژه جانبازان و 50 هزار ليتر سهميه ويژه معلولان از طريق سازمان بهزيستي و بنياد شهيد در اختيار اين افراد قرار گيرد.
شفيعي تصريح کرد: در صورتي که موافقت‌هاي اوليه با دستگاه‌ها نهايي شود از خردادماه اين سهميه در اختيار معلولان و جانبازان قرار مي‌گيرد، در غير اين صورت از تيرماه از طريق کارت‌هاي ويژه و يا جبران مابه‌التفاوت هزينه سوخت با توجه به هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط در اختيار اين جامعه هدف قرار مي‌گيرد.
وي درباره اينکه چه ميزان به هر جانباز يا معلول سهميه سوخت اعطا خواهد شد گفت: جزئيات سهميه ويژه جانبازان و معلولان در اختيار سازمان‌هاي مربوطه و اطلاع‌رساني خواهد شد.
رئيس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره برنامه‌هاي ستاد براي جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز گفت: پيش از دولت نهم عمده مصرف سوخت براي خودروهاي سبک بنزين بود و تنها 50 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز وجود داشت اين در حالي ست که امروز تعداد خودروهاي دوگانه‌سوز به 5/3 ميليون رسيده که اين عملکرد جايگاه ايران را به رتبه اول جهاني رسانده است.
وي گفت: توسعه جايگاه CNG که در سال 84 تنها 33 جايگاه بود به 2004 جايگاه در پايان سال 91 بسيار حائز اهميت است.
شفيعي ادامه داد: توسعه CNG همچنين از لحاظ مصرف روزانه بنزين نيز شرايط را بهبود بخشيده به طوري که اگر شيب مصرف بنزين با همان شيب سال 84 بود الان مصرف روزانه به 140 ميليون ليتر بنزين مي‌رسيد در حالي که امروز مصرف روزانه بنزين در کشور به 67 ميليون ليتر رسيده است.
شفيعي گفت: گازوئيل (نفت گاز) همچنين هزينه سوخت را براي خودروهاي سبک به کمتر از نصف هزينه بنزين مي‌رساند و بر همين اساس با هماهنگي که با ايران‌خودرو صورت گرفته نمونه‌هايي از خودروهاي سبک با موتور گازوئيل سوز توليد شده و اين آمادگي از سوي خودروسازهاي داخلي براي تامين خودروهاي با اين سوخت وجود دارد.شفيعي گفت: شرکت پالايش نفت نيز آمادگي توليد 20 ميليون ليتر سوخت نفت گاز با استاندارد يورو 4 و 5 را دارد و ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور در حال برنامه‌ريزي براي جايگزيني خودروهاي سبک با سوخت پاک در حمل‌ونقل عمومي به عنوان تاکسي است.
وي با بيان اينکه سوخت گازوئيل با استاندارد يورو 4 در خودروهاي سبک نه تنها هزينه پايين‌تري نسبت به بنزين براي رانندگان تاکسي دارد بلکه به بهبود شرايط زيست محيطي و کاهش آلايندگي هوا نيز منجر خواهد شد.
رئيس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره سوخت ‌LPG نيز گفت: توان توليد و افزايش ظرفيت آن در کشور وجود دارد و اين سوخت به مراتب کم‌خطرتر و کم‌هزينه‌تر از CNG محسوب مي‌شود چرا که سوخت CNG پس از هر سوختگيري 150 کيلومتر پيمايش دارد در حالي که LPG 450 کيلومتر امکان پيمايش وجود دارد.
شفيعي گفت: اين سوخت نسبت به CNG خطر بسيار کمتري داشته و با توافقي که با وزارت نفت صورت گرفته تا پايان سال 92، 50 جايگاه LPG در کشور تجهيز خواهد شد که به نوبه خود به کاهش آلايندگي هوا کمک خواهد کرد.
وي با اشاره به نوسازي ناوگان حمل‌ونقل شهري و برون شهري خاطرنشان کرد: با هماهنگي که با يکي از بانک‌ها انجام شده مقرر گرديد تا 17 هزار فقره وام 10 ميليون توماني براي نوسازي تاکسي‌ها اختصاص دهد که اين کار تا پايان خرداد ماه عملياتي مي‌شود و از طرفي براساس برنامه‌ريزي انجام شده تا پايان سال 92 همه ميني‌بوس‌هاي شهر تهران نوسازي شوند.

 


مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي گفت: سقف پرداخت خودپردازها در سال جاري همان 200 هزار تومان تعيين شده است.
ناصر حکيمي در گفت‌وگو با ايرنا، افزود: هرچند بررسي‌هايي براي افزايش برداشت روزانه از دستگاه‌هاي خودپردازها انجام شده اما اين امر هم‌اکنون به دلايل مختلف امکان‌پذير نيست.
وي با بيان آنکه، افزايش برداشت روزانه از خودپردازها به چند دليل با مخالفت روبرو شده است، گفت: فرسودگي اسکناس‌ها به خصوص چک پول‌هاي 50 هزار توماني محدوديت‌هايي را براي افزايش سقف برداشت روزانه از خودپردازها ايجاد کرده است.
حکيمي تصريح کرد: همچنين ابهاماتي براي چاپ مجدد ايران چک‌ها با ضوابط کنوني وجود داشت که در تصميم‌گيري افزايش سقف روزانه برداشت تاثيرگذار بود.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي با بيان آنکه،‌ پايين بودن سقف برداشت از خودپردازها سبب شده تا بسياري از خريدها از طريق پايانه‌هاي فروش انجام شود، گفت: 200 هزار تومان به عنوان پول تو جيبي محسوب مي‌شود و سعي شده تا با ايجاد شاپرک، پايانه‌هاي فروش در تمامي مراکز خريد وجود داشته باشد.وي ادامه داد: بايد در نظر گرفت لجستيک چاپ ايران چک همگام با گراني‌ها رشد نيافته و به همين دليل نمي‌توان سقف برداشت از خودپردازها را افزايش داد اما طرح افزايش برداشت از اين دستگاه‌ها هر 3 ماه يکبار در بانک مرکزي بررسي مي‌شود.
وي با بيان آنکه، کارمزدهاي بانکي در سال‌هاي گذشته ثابت بوده است گفت: بانک‌ها براي بسياري از خدمات کارمزد مي‌پردازند و اين رقم از مردم دريافت نمي‌شود.
حکيمي تصريح کرد: البته در حال بررسي تغييرات ميزان کارمزدها در بانک مرکزي هستيم.
مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي اظهار داشت: اين بانک براي تبليغات بانک‌ها بر روي پايانه‌هاي فروش (pos) تذکر داده است زيرا با راه‌اندازي شاپرک از پنجم دي ماه 91 اين دستگاه‌ها ديگر متعلق به بانک‌ها نيست و مربوط به شرکت‌هاي psp است.
وي ادامه داد: ارتباط بانک‌ها با پايانه‌هاي فروش قطع شده و به بانک‌ها تذکر داديم که تبليغاتشان را متوقف کنند.حکيمي تصريح کرد: تنها نقش بانک‌ها در فروشگاه‌ها ترغيب پذيرنده پايانه‌ها براي افتتاح حساب در آن بانک و واريز وجوه است.

 


مدير اداره نظارت ارز بانک مرکزي گفت: هيچ مشکلي براي تخصيص ارز به کالاهاي اساسي، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشکي وجود ندارد.
غلامرضا قاسمي با اعلام مطلب فوق افزود: بانک مرکزي ظرف 30 روز کاري (از آغاز سال جاري تاکنون)، مبلغ يک ميليارد و 865 ميليون دلار براي کالاهاي اساسي و بالغ بر 196 ميليون دلار براي دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشکي اختصاص داده است.
مدير اداره نظارت ارز ضمن اشاره به ارقام فوق خاطرنشان کرد: برخلاف مطالب منتشره در برخي رسانه‌هاي جمعي هيچ مشکلي جهت تخصيص ارز براي کالاهاي اساسي، دارو، مواد اوليه دارويي و تجهيزات پزشکي وجود ندارد.
قاسمي اظهار داشت: آمارها نشان مي‌دهد که تخصيص ارز در سال جديد حدوداً 25 درصد بيشتر از مبلغ توافق شده با وزارتخانه‌هاي صنعت،‌ معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي‌باشد.
وي گفت: در مرکز مبادلات ارزي طي سال گذشته 26231 فقره و در سال جديد (تا تاريخ 19 ارديبهشت ماه جاري) 8790 فقره ثبت سفارش مورد پذيرش قرار گرفته که اين موضوع بيانگر ادامه فعاليت مرکز مبادلات ارزي کشور و عملکرد مناسب آن نسبت به سال گذشته است.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي با بيان اين که دولت به هيچ عنوان قصد برداشت از منابع صندوق توسعه ملي به بهانه حضور در مناطق محروم را نداشته است، گفت: با مصوبه مجلس بخش‌هاي مسکن، حمل و نقل، ارتباطات و گردشگري امکان استفاده از تسهيلات ريالي صندوق توسعه ملي در سال جاري را نخواهند داشت.
رحيم ممبيني در گفت‌وگو با ايسنا درباره مخالفت کميسيون تلفيق با برداشت دولت از منابع صندوق توسعه ملي براي کمک به مناطق محروم و اختصاص به پروژه ‌هاي نيمه تمام عمراني اظهار کرد: دولت به هيچ عنوان قصد برداشت از منابع صندوق توسعه ملي را نداشته است.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ادامه داد: در لايحه بودجه سال جاري دولت پيشنهاد داده بود که به منظور سرمايه‌گذاري در مناطق محروم کشور به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، سازمان توسعه صنعتي و معدني ايران (ايميدرو) و شرکت شهرک‌هاي صنعتي و صنايع کوچک ايران اجازه داده شود با بخش خصوصي و تعاوني تا سقف 49 درصد در قالب شخص حقوقي مشارکت کنند و از اين طريق تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي مشابه ساير شرکت‌هاي بخش خصوصي و تعاوني استفاده کنند.
ممبيني همچنين با بيان اينکه در لايحه بودجه سال 92 کل کشور پيشنهاد داديم که 35 درصد از منابع صندوق توسعه در سال جاري به صورت ريالي تسهيلات داده شود، خاطرنشان کرد: در لايحه پيشنهاد شده بود که 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملي براي پرداخت تسهيلات به بخش‌هاي غيردولتي به طرح‌هاي داراي توجيه فني، اقتصادي، مالي به صورت پرداخت و بازپرداخت ريالي در زمينه‌هاي آب، پساب،‌ کشاورزي تخصيص يابد.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي افزود: همچنين پيشنهاد شده بود 10 درصد به بخش صنعت و معدن، پنج درصد بخش مسکن براي بخش‌هاي غيردولتي، 10 درصد نيز براي بخش‌هاي حمل و نقل ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات گردشگري محيط زيست به صورت ريالي تخصيص يابد.
وي با بيان اين که مجلس شوراي اسلامي با اين پيشنهاد مخالفت کردو سهم تسهيلات ريالي صندوق مانند سال گذشته 20 درصد خواهد بود گفت: با اين تصميم مجلس بخش‌هاي مسکن، حمل و نقل،‌ ارتباطات و گردشگري نمي‌توانند از تسهيلات ريالي صندوق توسعه در سال جاري استفاده کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10