(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - شماره 20491

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
مجلس براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها درآمد هدفمندي را کاهش داد
درمکتب امام
قرب خدا؛ منشأ همه ارزش‌ها(2)
نظام ارزش‌گذاري اسلام
خارج از دستور
گفت‌و‌گوي جليلي و اشتون در اسلامبول
دهمين دور مذاکرات ايران و آژانس در وين
هشدار وزيرکشور نسبت به تبليغات زودرس برخي کانديداها
   


مناظره‌ کانديداهاي رياست جمهوري
حتماً زنده است
رئيس سازمان صداوسيما تاکيد کرد در صورت برگزاري مناظره‌ها بين کانديدا‌هاي انتخابات رياست جمهوري، اين مناظرات حتماً زنده خواهد بود .
سيد عزت‌الله ضرغامي در حاشيه جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت : ان‌شاءالله بعد از اينکه شوراي نگهبان نظر نهايي خود را در ارتباط با تاييد کانديدا‌ها اعلام کرد، صدا و سيما برنامه دقيق‌تر مناظرات انتخاباتي و ديگر برنامه‌هايش درباره انتخابات را اعلام خواهد کرد.
رئيس سازمان صداوسيما در پاسخ به اين پرسش که صدا و سيما چه برنامه‌اي دارد تا حوادثي که در مناظره‌هاي انتخاباتي سال 88 رخ داد بار ديگر تکرار نشود؟ اظهار کرد:‌ آيين نامه مربوط به چگونگي برگزاري مناظرات و برنامه تبليغاتي رسانه ملي در ارتباط با انتخابات آماده شده است و در کميته تبليغات مستقر در وزارت کشور به تصويب مي‌رسد و بر اساس آن عمل خواهد شد.
انصراف قطعي 6 داوطلب
از کانديداتوري
دبير ستاد انتخابات كشور اعلام کرد انصراف 6 داوطلب ثبت نام شده انتخابات رياست جمهوري از جمله دو عضو کابينه قطعي شده است.
سيدصولت مرتضوي معاون سياسي وزير كشور با اعلام اين مطلب افزود: به موجب تبصره ذيل ماده 55 قانون انتخابات رياست جمهوري هريك از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري در صورت تمايل به انصراف از داوطلبي بايد شخصاً و يا از طريق نماينده تام الاختيار خود و به صورت كتبي انصراف خود را به وزارت كشور اعلام کنند .
دبير ستاد انتخابات كشور، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور و صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي را از جمله 6 داوطلبي عنوان كرد كه رسماً انصراف خود از داوطلبي انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرده اند.
از سوي ديگر، صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد انصرافش از کانديداتوري در راستاي حمايت از هيچ کدام از کانديدا‌ها نبوده است.
تأييد صلاحيت ?? درصد داوطلبان شوراها
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد از مجموع 300 هزار و 165 داوطلب شوراها بيش از ?? درصد آنان تاييد شدند.
محمدجواد کوليوند درباره آخرين آمار مربوط به داوطلبان شوراهاي شهر و روستا اظهار داشت: تعداد 54 هزار و 29 نفر براي شوراي شهر و 246 هزار و 136 نفر براي شوراي روستا ثبت‌نام کردند که سهم شهرها از اين مجموع 7 هزار و 193 عضو اصلي و 2 هزار و 991 عضو علي‌البدل است.
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها درباره آمار رد صلاحيت شدگان گفت: از مجموع داوطلبان شوراها حدود 3 هزار نفر رد صلاحيت شدند که  2 هزار و 810 نفر آنها اعتراض کردند.
کوليوند افزود: بر اين اساس بيش از 90 درصد نامزدها تاييد صلاحيت شدند و از بين کساني‌که صلاحيت آنها احراز نشده نيز حدود 94 درصد اعتراض کردند و 5 درصد نيز اعتراض نکردند.
ماجراي انتخاب
رئيس ستاد انتخاباتي مشايي
وزير سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعي در واکنش به انتخابش به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي اسفنديار رحيم‌مشايي گفت: من اولين بار است که اين خبر را مي‌شنوم.
در حالي که فارس در گزارش حاشيه جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت به اظهارات اسفنديار رحيم مشايي در خصوص اينکه شيخ‌الاسلامي، مسئوليت ستاد انتخاباتي اش را بر عهده دارد، پرداخته است؛ عبدالرضا شيخ‌الاسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که شما به عنوان رئيس ستاد انتخابات مشايي انتخاب شده ايد، اظهار داشت: من اولين بار است که اين خبر را مي‌شنوم.
اعلاميه ستادهاي مردمي جليلي
ستادهاي خود جوش مردمي جليلي در اعلاميه شماره 3 خود اعلام کردند که اين ستادها نيازي به نصب نماينده‌ خاص در مراکز استاني و کشوري ندارند.
در اعلاميه ستادهاي خود جوش مردمي جليلي آمده است؛ هيچ ستاد خود جوشي نبايد خود را نماينده‌ رسمي يا انحصاري ايشان در منطقه يا صنف خود اعلام کند و شکل‌گيري ستادهاي موازي بلامانع است. اما هر مجموعه بايد ستاد مرکزي را از طريق راه‌هاي اعلام شده در سايت مطلع کند. پس از شروع رسمي تبليغات انتخاباتي مسئولان استاني صرفا براي نظارت بر کار ستادهاي خودجوش مردمي معرفي خواهند شد، پس از شروع رسمي تبليغات انتخاباتي مسئولان استاني صرفاً براي نظارت بر کار ستادهاي خودجوش مردمي معرفي خواهند شد.
رد صلاحيت شوم
از شوراي نگهبان تشکر مي‌کنم
کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره اينکه اگر شما از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شديد، چه واکنشي نشان خواهيد داد؟ گفت: از شوراي نگهبان تشکر مي‌کنم.
کامران باقري‌لنکراني با اشاره به نقش شوراي نگهبان، اظهارکرد: شوراي نگهبان در کشور ما نهادي است که مسئوليت نظارت اصلي بر انتخابات را برعهده دارد و  مطمئنيم با تركيبي که در قانون براي آن پيش‌بيني شده است، اين شورا آنچه را که لازم است انجام خواهد داد.
 نامزد نهايي جبهه پايداري درباره اينکه اگر شما از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شديد، چه واکنشي نشان خواهيد داد؟ تصريح کرد: از شوراي نگهبان تشکر مي‌کنم.
تکذيب تماس تلفني
احمدي‌نژاد با خاتمي و هاشمي
مرکز روابط عمومي دفتر رييس‌جمهور اظهار نظر غير واقعي مبني بر تماس تلفني احمدي نژاد با خاتمي و هاشمي براي تعويق انتخابات را قوياً تکذيب کرد.
دفتر رييس جمهور در تکذيبه خود ضمن اظهار تاسف از اينگونه رفتارهاي نادرست، افزود: تماس تلفني احمدي نژاد با خاتمي و هاشمي، براي تعويق انتخابات، از اساس دروغ و کذب محض است.
‌ صورت مسئله‌ پاک شده است
محمد باقر قاليباف با بيان اينکه با اتفاقات و وقايعي که در روز آخر ثبت‌نام افتاد، آرايش انتخاباتي دگرگون شده است، تاکيد کرد موضوع ائتلاف،‌ صورت مسئله‌اي پاک شده است.
عضو ائتلاف پيشرفت با اشاره به اينکه دولت اصلاحات زاييده دولت آقاي هاشمي بود، گفت: بدون تعارف بايد بگويم دولت اصلاحات زاييده دولت آقاي هاشمي است. شما مطبوعات آن زمان را نگاه کنيد. بسياري از بد اخلاقي ها، بد رفتاري ها و حرف هايي که امروز گله مند آن در دولت اصولگرا هستيم، آغاز و پايه آن ها از دولت اصلاحات بود.
درهمين رابطه، پرويز اسماعيلي سخنگوي ستاد انتخاباتي محمدباقر قاليباف با تاکيد بر ضرورت اجماع سريعتر چهره‌هاي اصلي جريان اصولگرايي روي کانديداي واحد، اظهار کرد: با توجه به روشن شدن صحنه، دوره ائتلاف به پايان رسيده و دوران اتحاد اصولگرايان آغاز شده است.

 


نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درآمد حاصل از اجراي هدفمندي يارانه‌ها را در سال 92 ، 50 هزار ميليارد تومان تعيين کردند که بر اين اساس قيمت حامل‌هاي انرژي 38 درصد افزايش مي‌يابد.
پيش از اين دولت در لايحه بودجه پيشنهادي خود درآمد هدفمندي يارانه‌ها را 120 هزار ميليارد تومان پيش بيني کرده بود اما کميسيون تلفيق تنها 50 هزار ميليارد تومان آن را به تصويب رساند و نمايندگان هم در جلسه علني چهارشنبه همين رقم را براي درآمد هدفمندي در سال 92 تعيين کردند .
به موجب بند 55 لايحه بودجه 92 درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در سال 92 تا مبلغ 50 هزار ميليارد تومان تعيين شد.
بر اين اساس تا مبلغ 38هزار و 800 ميليارد تومان به صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قيمت‌ حامل‌هاي انرژي و آب و تا مبلغ 11 هزار و 200 ميليارد تومان يارانه‌هاي نان و برق و ساير کالاها و خدمات مندرج در اين قانون، تامين خواهد شد.
علي لاريجاني رئيس مجلس در جريان بررسي درآمد هدفمندي يارانه‌ها از کميسيون تلفيق خواست که در بخش هزينه‌اي هدفمندي يارانه‌ها به نحوي عمل کند که ميزان يارانه نقدي پرداختي به مردم تغيير نکند.
مخالفت مجلس با افزايش درآمد هدفمندي
به 80 هزار ميليارد تومان
نمايندگان مجلس در جريان رسيدگي به بخش مربوط به درآمد هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه 92 با افزايش درآمد هدفمندي به 80 هزار ميليارد تومان مخالفت کردند.
جليل جعفري نماينده خلخال در تشريح پيشنهاد خود اظهار کرد:‌ بر اساس ماده 1 قانون هدفمندي يارانه‌ها لازم است قيمت سوخت تا پايان اجراي برنامه‌ي پنجم به قيمت فوب خليج فارس نزديک شود، در حالي که با تصويب درآمد 50 هزار ميليارد توماني هدفمندي در سال جاري کمتر از 25 تا 30 درصد اين قيمت محقق مي‌شود و ما ناچار خواهيم بود در دو سال آينده 70 درصد قيمت را افزايش دهيم که فشار زيادي به مردم وارد مي‌کند.
محمد قسيم عثماني در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: در سال 91 کل درآمد حاصل از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي 28 هزار ميليارد تومان بوده و اگر دولت مي‌خواست قانون را اجرا کند بايد حداکثر 60 درصد به خانواده‌ها پرداخت مي‌کرد، در حالي که رقم پرداختي به مردم 42 هزار ميليارد تومان بوده است، بنابراين قانون زير پا گذاشته شده و نقدينگي افزايش يافته است.
وي با بيان اينکه براي پرداخت يارانه نقدي به مردم در سال گذشته از بودجه عمومي صرف شده تصريح کرد: براي اين کار از خزانه و بانک مرکزي پول گرفته شده که دولت بعدي بايد آن را پس دهد، حالا اگر درآمد هدفمندي به 80 هزار ميليارد تومان افزايش يابد قيمت حامل‌هاي انرژي هم بايد 3 برابر شود که اين در شرايط تورمي فعلي آتش زدن به اقتصاد کشور است.
جعفر قادري در توضيح مخالفت کميسيون با پيشنهاد افزايش درآمد هدفمندي به 80 هزار ميليارد تومان تاکيد کرد:‌ برداشت از بانک مرکزي براي پرداخت يارانه‌ها 7 هزار و 800 ميليارد دلار بوده که تصويه نشده ضمن اينکه 3 هزار و 500 ميليارد دلار هم از خزانه برداشته شده است.
وي همچنين افزود که افزايش درآمد هدفمندي يارانه‌ها به 80 هزار ميليارد تومان از اساس داراي اشکال است.
در ادامه پيشنهاد جليل جعفري براي افزايش درآمد هدفمندي به 80 هزار ميليارد تومان با راي موافق 26 نماينده، راي مخالف 109 نماينده و راي ممتنع 15 نماينده از مجموع 197 نماينده حاضر مورد مخالفت قرار گرفت.
علي لاريجاني در همين رابطه گفت: آنچه دغدغه‌ نمايندگان در اين رابطه است بحث هزينه‌هاي هدفمندي است تا مبادا پولي که به مردم داده مي‌شود کاهش يابد.
بنابراين کميسيون تلفيق با همين نگاه هزينه‌هاي هدفمندي را به نحوي اصلاح کند که دريافتي مردم تغييري نکند.
وي تاکيد کرد: بايد پرداخت نقدي به مردم با روال موجود انجام شود و اگر مازادي بود به بخش بهداشت و درمان و ساير بخشها اختصاص يابد.
افزايش سقف معافيت مالياتي
نمايندگان ملت در ادامه جلسه بررسي جزئيات لايحه بودجه سقف معافيت مالياتي را به 100 ميليون ريال در سال افزايش دادند .
اعضاي کميسيون تلفيق اين مبلغ را 72 ميليون ريال به تصويب رسانده بودند. ولي پس از بحث و بررسي مجلس مبلغ 72 ميليون ريال به 100 ميليون ريال افزايش يافت بدين ترتيب سقف معافيت مالياتي از 600 هزار تومان به 830 هزار تومان در ماه افزايش يافت.
مخالفت با پرداخت بدهي هاي غيرجاري
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه 92 به دولت اجازه ندادند که بدهي‌هاي غيرجاري واحدهاي توليدي را به روش مصالحه با طرفين تسويه کند .
نمايندگان مجلس همچنين مصوب کردند که خريد و فروش اوراق اسلامي توسط بانک مرکزي ممنوع است.
مجلس روز سه شنبه بند 30 را تصويب کرده بود که به موجب آن دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامي را با حفظ قدرت خريد با سررسيد يک تا سه سال به صورت بي‌نام و بانام صادر کرده و به منظور تصويه بدهي مسجل خود بابت طرح‌هاي تملک دارايي سرمايه‌اي به قيمت اسمي تا سقف 100 هزار ميليارد ريال به طلبکاران غيردولتي واگذار کند. اين اسناد از پرداخت هرگونه ماليات معاف هستند.
الياس نادران با ارائه پيشنهادي در اين زمينه گفت: در شرايطي اين بند به تصويب رسيده است که مشخص نيست اسناد خزانه اسلامي را بانک مرکزي يا مردم مي‌خرند طبيعتا خريد اين اسناد توسط مردم يا بانک آثار مالي درپي دارد.
وي افزود: براي جلوگيري از هرگونه افزايش نقدينگي بهتر است در پايان اين بند اين جمله قيد شود که خريد و فروش اسناد اسلامي توسط بانک مرکزي به هر شکلي ممنوع است.
جعفر قادري سخنگوي کميسيون تلفيق نيز با اعلام موافقت اين کميسيون با رفع اين ابهام گفت: ‌اين اوراق مي‌تواند در بازار بورس خريد و فروش شود.
واريز ماليات و سود سهام به صورت يک دوازدهم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه مصوب کردند که در اجراي ماده 44 قانون محاسبات عمومي کشور مصوب 1366 تمامي شرکت‌هاي دولتي موظف به واريز ماليات و سود سهام متعلقه در هر ماه به صورت يک دوازدهم هستند.
نمايندگان در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه سال 1392 افزايش سرمايه‌ي بنگاه‌هاي اقتصادي را از پرداخت ماليات معاف کردند.
بنا بر تصويب نمايندگان افزايش سرمايه بنگاه‌هاي اقتصادي ناشي از تجديد ارزيابي دارايي‌هاي آنها از شمول ماليات معاف است مشروط بر آن که متعاقب آن به نسبت استهلاک دارايي مربوطه و يا در زمان فروش مبناي محاسبه ماليات اصلاح شود و بنگاه ياد شده طي پنج سال اخير تجديد ارزيابي نشده باشد.
نمايندگان در ادامه با افزايش تعيين سقف زماني براي پرداخت بدهي‌هاي قطعي شده بابت ماليات و عوارض متعلقه موديان مالياتي مخالفت کردند.
مجلسي ها همچنين تصويب کردند که اگر افراد مکلف به ثبت نام براي دريافت شماره اقتصادي در سال 92، در مهلت تعيين شده اين کار را انجام ندهند، از کليه معافيت‌ها و بخشودگي‌هاي مالياتي محروم خواهند شد.
نمايندگان مجلس در جلسه علني نوبت صبح ديروز و در ادامه بررسي جزييات لايحه بودجه 92 در بخش درآمدي بندهاي 41 و 42 اين لايحه را مربوط به نظام مالياتي، تعرفه و عوارض تصويب کرند.
طبق بند 41، اشخاصي که طبق سازمان امور مالياتي کشور در سال 92 مکلف به ثبت نام براي دريافت شماره اقتصادي مي‌شوند، در صورت عدم ثبت‌نام در مهلت تعيين شده توسط سازمان مذکور، از کليه معافيت‌هاي و بخشودگي جرائم مقرر در قانون ماليات‌هاي مستقيم و قانون ماليات بر ارزش افزوده در سال مربوط محروم خواهند شد.
همچنين بنابر مصوبه مجلس در بند 42، تمامي درآمدهاي حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌هاي دولتي موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات کشوري به استثناي بانک‌ها و بيمه‌ها و نهادهاي عمومي غيردولتي به حساب‌هاي معرفي شده ازسوي خزانه‌داري کل کشور واريز مي‌شود.
بخشودگي جريمه هاي رانندگي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مصوب کردند که در صورت پرداخت قبوض جريمه‌هاي راهنمايي تا پايان سال 90، جريمه ديرکرد آنها بخشيده خواهد شد. نمايندگان مجلس همچنين مقرر کردند که کليه اشخاص حقيقي و حقوقي استخراج کننده معادن سنگ آهن موظفند سهم دولت بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداري را پرداخت کنند.
مجلسي ها همچنين در جريان رسيدگي به جزييات لايحه بودجه مصوب کردند که صد ميليارد تومان از درآمد سازمان بنادر و دريانوردي صرف توسعه سواحل جنوب و شمال شود.
نمايندگان مجلس با تصويب بند 51 لايحه بودجه 92 نيز مقرر کردند که در سال 92 معافيت‌هاي گمرکي موضوع ماده 121 قانون امور گمرکي درخصوص اولويت ارزش‌گذاري کالاهاي وارداتي و همچنين ماده 12 قانون رفع برخي از موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي در خصوص تعرفه قطعات، جهت حمايت از توليد داخل لغو شود.
تکليف شرکت هاي بيمه اي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمد‌ي لايحه بودجه سال 92 شرکت‌هاي بيمه‌اي را مکلف کردند که مبلغ دو هزار ميليارد ريال از اصل حق بيمه شخص ثالث دريافت و به حساب درآمد عمومي واريز کنند.
نمايندگان همچنين در جريان رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه 92 مصوب کردند که واحد‌هاي مسکوني با پرداخت 150 تومان بيمه شوند.
بهارستان نشين ها در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه سال جاري، بانک مرکزي را موظف کردند از طريق بانک‌هاي عامل در سال جاري به حداقل صد‌هزار نفر از جانبازان 20 درصد و بالاتر با رعايت اولويت وام مسکن پرداخت کنند. مجلسي ها در ادامه مقرر کردند که 200 ميليارد تومان تسهيلات به زندانيان نيازمند پرداخت شود.
نمايندگان همچنين تحصيل ايثارگران، حافظان کل قرآن کريم و قاريان ممتاز کشوري را رايگان کردند.
بهارستان نشين ها در ادامه کليه شرکت‌هاي دولتي را مکلف کردند يک تا سه درصد از اعتباراتشان را براي انجام امور پژوهشي هزينه کنند.

 


در اسلام اصل بر تقواي افراد است
در اسلام، تقوا مطرح است. آن که تقوا دارد، هر که تقوايش زيادتر است، پيش خدا کرامتش زيادتر است...
آن رئيس‌جمهور که تقوا دارد، الهي است، اينها کريمند. و اگر خداي نخواسته تقوا در کار نباشد، همه از نظر خدا منفي‌اند!...
«ان اکرمکم عندالله اتقيکم»
استثناء ندارد! پيغمبر اکرم(هم) براي اين که اتقاي ناس بود اکرم‌الناس بود. اميرالمومنين علي (ع) (نيز) براي اين که بعد از رسول‌الله(ص) اتقي‌الناس بود، اکرم ناس بود.
نسب و سبب و اين حرف‌ها در کار نيست، تقوا در کار است!
صحيفه نور - ج 5 - ص 144

 


اختلافات فلسفي که درباره ارزش‌ها و اخلاق مطرح هست در درون جامعه اسلامي و بين انديشمندان مسلمان هم وجود دارد. از همان وقتي که مکتب اشعري و اعتزال مطرح شد و حتي قبل از آن هم چنين گرايش‌هايي وجود داشت. تربيت ارزش‌ها هم پيشينه زيادي دارد. اصلا خود همين که افراد فرزندشان را به مربي يا مودِّبي مي‌سپردند، همين انتظار را داشتند. مي‌خواستند او را ادب بياموزد. در متون فارسي، اشعار ديگران، کتاب‌هاي اشعار سعدي و ديگران که اين تعبيرات  به کار مي‌رود همين مراد است، همين تربيت ارزش‌هاست؛ يعني فرستادن بچه پيش يک مربي تا ارزش‌هاي خوب را به او تلقين کند و او را تربيت کند؛ اين‌ ارزش‌ها  در او نهادينه بشود و خودش به گونه اي بشود که با اين ارزش‌ها زندگي بکند؛ تنها هم که هست و عامل محرک و ناظر خارجي هم نيست، خود به خود اينها را عمل کند و ملکه‌اش بشود. در اين صورت مي‌گفتند او را ادب کرد و به او ادب آموخت. اين همان تربيت ارزش‌هاست. طبعا هر روز اينها به صورت علمي‌تر مطرح مي‌شود، هم ابزارها وسيع‌تر و بهتر مي‌شود هم شکل کار و مباني علمي گسترده‌تر مي‌شود تا مي‌رسد به اينکه بايد در چند سطح اينها را بررسي کرد. اول اينکه اصلا ارزش‌ها از کجا پيدا مي‌شود؛ ارزش اصلا چيست؟ ارزش چه رابطه‌اي با واقعيت دارد ؟ اين ارزش‌ها را چه کسي بايد تعيين بکند؟ آيا شخصي، گروهي، کل انسانيت، انبيا، نخبگان، فيلسوفان بايد تعيين بکنند؟ يا نه فطرت هر انساني خود به خود مي‌شناسد؟ همه‌اش را مي‌شناسد؟ يا اصولش را مي‌شناسد؟ رابطه فطرت با عقل چيست؟ رابطه فطرت با دين چيست؟ رابطه اخلاق با دين چيست؟ همه اينها مباحثي است که در اينکه ما روش خاصي را براي تربيت ارزش‌ها اتخاذ کنيم، تأثير‌گذار است. وقتي مي‌گوييم تربيت ديني، دين چيست؟ چه نسبتي با عقل دارد؟ آيا ارزش‌هايي که دين مطرح مي‌کند چيزي است در کنار ارزش‌هاي اخلاقي يا همان ارزش‌هاست با رويکرد ديگري؟ تعالي آن ارزش‌هاست يا نه، تنزل آن ارزش‌هاست؟ اگر آن ارزش‌ها عقلاني است اين تربيت مي‌گويد بدون استدلال عقلي هم بپذير؟ اينها مسائل بسيار ريشه‌اي است و اگر بخواهد بحث جامعي انجام بگيرد، روي همه اينها بايد کار بشود و طبعا با چند علم ديگر از جمله فلسفه اخلاق و روان‌شناسي ارتباط پيدا مي‌کند؛ البته آن جايي که ارزش‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود با جامعه‌شناسي هم بي‌ارتباط نخواهد بود.
نظام ارزش‌گذاري اسلام
در ارزش‌هاي اسلامي، اولا ارزش‌ها، منحصر به آداب نيست؛ بلکه شامل اخلاق و همه رفتارهاي اختياري انسان، از جهت ارزشي‌اش مي‌شود؛ تنها ملکات نيست، تنها آداب عرفي هم نيست، تنها رفتارها هم نيست؛ بلکه کليه آن چيزهايي که خوب و بد در آن وجود دارد، مشمول ارزش است. اين کار خوب بود يا بد؟ اين منش، منش خوبي است يا منش غلطي است؟ اين خوب و بدهاي اخلاقي، حسن و قبحي که در اينجا به کار مي‌بريم، لازمه ارزش‌گذاري است؛ پس وقتي مي‌گوييم ارزش‌ها همه اين مفاهيم را دربر مي‌گيرد. بر اين اساس، ارزش‌ها چگونه تعيين مي‌شوند؟ شايد بشود گفت از يک ديد فيلسوفانه ما دو نوع ارزش داريم. ارزش اصيل ذاتي و ارزش ابزاري و رفتاري. وقتي کار خوبي مي‌کنيم يا مي‌گوييم راست گفتن خوب است، اگر مي‌پرسند چرا راستگويي خوب است؟ مثلا اين طور استدلال مي‌کنيم که براي آنکه مردم به هم اعتماد ‌کنند و بتوانند از اطلاعات و تجربيات يکديگر بهره‌مند شوند. بالاخره منافعي براي زندگي‌شان دارد. بعد مي‌گويند وقتي استفاده کردند چه مي‌شود؟ مي‌گوييم جامعه امنيت دارد، رفاه دارد، آسايش دارد و به کمالات و ايده‌آل‌هاي خودش مي‌رسد. [دوباره سؤال مي‌شود که]  آخر چه مي‌شود؟ بالاخره يک چيزي را بايد به عنوان ارزش نهايي در نظر بگيريم و بگوييم آن خوب است. کار خوب را بايد انجام بدهيم تا به آن خوب مطلق برسيم. خوب مطلق ديگر رفتار نخواهد بود؛ چون رفتار جنبه وسيله‌اي دارد؛ کاري مي‌کنيم براي [رسيدن به] هدفي. اصولا ماهيت کار، ابزاري است. کار انساني، کار اختياري آگاهانه‌اي که انسان مختار عاقل انجام مي‌دهد براي اين‌ است که نتيجه‌اي بگيرد. پس کار هميشه وسيله است. آن چيزي که انسان مي‌خواهد با اين کار به آن برسد، چيست؟ اينجاست که کساني اموري را هدف اصلي قرار مي‌دهند و مي‌گويند رفاه زندگي هدف است. ما همه اين تلاش‌ها را مي‌کنيم؛ راست مي‌گوييم، درستکاري مي‌کنيم، به عدالت رفتار مي‌کنيم، و ... براي اينکه زندگي آرام و خوبي داشته باشيم. يعني هدف در همين زندگي مادي دنيوي در نظر گرفته مي‌شود. براي اين گرايش، ارزش اصلي همين بهره‌هاي دنيوي است. برخي فراتر مي‌روند و معتقدند آدميزاد فقط منحصر به اين زندگي هفتاد هشتاد ساله دنيا نيست. انسان بعد [از اين دنيا نيز]  زندگي خيلي طولاني‌تري دارد، آن وقت برايش مطرح مي‌شود که با توجه به آن زندگي، ما بايد چه هدفي داشته باشيم؟ [در اين صورت] هدف کمي تعالي پيدا مي‌کند و از رفاه زندگي و منافع و ارزش‌هاي اين عالم فراتر مي‌رود و به امور اخروي و ابدي سرايت مي‌کند.
اسلام وپذيرش مراتب ارزشي
بينش  و نگاه ديگري نيز هست که مي‌گويد همه آنچه در عالم آخرت و نعمت‌هاي بهشتي است باز آن فطرت کمال‌جوي ما را سيراب نمي‌کند. چيزي فراتر مي‌خواهيم، چيزي مي‌خواهيم که اصالتش از ميوه‌هاي بهشتي، مرغ‌هاي بريان و حور و قصور بالاتر باشد. بالاخره ميوه‌ها را هم انسان مي‌خورد تا لذت ببرد. پس باز هدف لذت است. اين لذت چيزي است مال من. اين ارزش مطلقي نيست. چيزي را بايد پيدا کرد که خودبه‌خود ارزش و مطلوبيت مطلق داشته باشد؛ من باشم يا نباشم، کاري بکنم يا نکنم. بالاخره اين يک نوع گرايش معرفتي، عرفاني است که فقط در خداي متعال مصداق پيدا مي‌کند. تصور ما اين است که اسلام اين مراتب را حفظ کرده است. اگر فقط مي‌خواست بگويد ارزش مطلق، قرب به خداست و چيزهاي ديگر، هيچ ارزشي ندارد، به قول معروف، علي مي‌ماند و حوضش. در عالم و در کل بشريت، چند نفر پيدا بشوند که چنين همت و بينشي داشته باشند. بايد ديد چند علي عليه‌السلام پيدا مي‌شود  که بگويد ما عبدتک خوفا من نارک ولا طمعا في جنتک؛ (بحارالأنوار، ج 67، ص 186). البته اين را نفي نکرده، اما اين را آموزه‌اي عمومي براي همه قرار نداده که شما همه بايد اين طور بشويد والا هيچ. بر خلاف گرايشي که کمابيش در ديدگاه کانتي وجود دارد که ارزش‌هاي اخلاقي، يا صفر يا صد است. اگر همه‌اش بود ارزش است، اگر نبود هيچ [ارزشي ندارد]؛ حتي اگر انگيزه‌هاي عاطفي در کار اخلاقي مؤثر باشد ارزش ندارد. به حسب آنچه از عبارات کانت نقل شده کار ارزشي آن است که فقط به خاطر خوب بودن عقلاني‌اش انجام بگيرد؛ حتي اميد به پاداش‌هاي اخروي هم با ارزشي که کانت براي اخلاق در نظر مي‌گيرد، منافات دارد. به هر حال، اسلام واقع‌گراتر از اين‌گونه گرايش‌هاست.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش تعليم و تربيت ارزش‌ها  ـ 23/9/1391
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي‌شود.

 


نامه 100 نماينده مجلس
به شوراي نگهبان
جواد کريمي قدوسي نماينده مشهد از نامه 100 تن از نمايندگان مجلس به شوراي نگهبان خبر داد و گفت : در اين نامه نمايندگان از شوراي نگهبان خواسته اند راه را بر منحرفين سد نمايد .
کريمي قدوسي در گفت‌وگو با فارس، از امضاي نامه‌اي توسط نزديک به 100 نفر از نمايندگان مجلس و ارائه آن به آيت‌الله يزدي که از فقهاي شوراي نگهبان است خبر داد.
وي گفت: اين نامه قريب 100 امضاء از نمايندگان مجلس را داراست و البته امضاهاي آن در حال افزايش است، با نامه قبلي نمايندگان که در اعتراض به مواضع هاشمي رفسنجاني در مقابله با ولايت فقيه و مخالفت با عنصر مقاومت عليه رژيم صهيونيستي بود ، شب گذشته توسط يکي از نمايندگان مجلس از طريق دبيرخانه جامعه مدرسين حوزه علميه قم به آيت‌الله يزدي تقديم شد.
کريمي‌قدوسي در ادامه تصريح کرد: در اين نامه، نمايندگان مجلس از شوراي نگهبان استمداد طلبيدند تا نسبت به اعمال حقوق ملت و اسلام و جمهوري اسلامي ايران در رد صلاحيت سران فتنه و همچنين افراد منتسب به جريان انحرافي با توکل به خداوند همچون گذشته حقوق ملت و اسلام را اعمال کنند و نسبت به رد صلاحيت اين افراد در جايگاه رياست جمهوري اقدام کنند.
نماينده مشهد در مجلس گفت: نامه مذکور به علاوه نامه‌اي که 150 نفر از نمايندگان در اعتراض به مواضع هاشمي رفسنجاني امضا کرده بودند، تقديم آيت‌الله يزدي از فقهاي شوراي نگهبان شد، حدود 10 نفر از نمايندگان، امضاي خود را از اعتراض به هاشمي پس گرفتند اما 12 نماينده جديداً آن را امضا کردند و الان نزديک به 158 نفر در نامه اعتراض به هاشمي امضاء نمايندگان وجود دارد.
داستان تکراري راي ندادن نماينده ها !
در حالي که مجلس با گذشت دو ماه از آغاز سال جديد مشغول بررسي لايحه بودجه است تعداد زيادي از مجلسي ها در روند بررسي بودجه شرکت نمي کنند !
سيد‌ناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان نيز طي تذکري در صحن علني مجلس اظهار داشت: در راي‌گيري قبلي شاهد بوديم که حدود 78 نفر از نمايندگان در راي‌گيري شرکت نداشتند.
وي افزود: در دوره قبل هيئت‌رئيسه اقدام موثري را انجام داد و نام نمايندگاني را که در راي‌گيري شرکت نمي‌کردند روي مانيتور قرار مي‌داد و معلوم مي‌شد که هر فرد چه مقداري راي نداده است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: نمايندگاني که در مجلس نشسته‌اند براي اين آمده‌اند که سخنان موافق و مخالف و پيشنهادات را گوش دهند و بعد هم اظهار‌نظر کنند. وي گفت: مي‌بينيم که بعضي از مصوبات به خاطر کمبود يک يا 2 راي تصويب نمي‌شود و رد مي‌شود و حق افراد ضايع مي‌شود.
محمد‌رضا باهنر در پاسخ به تذکر موسوي لارگاني گفت: از جلسه بعد اسامي افرادي که در راي‌گيري شرکت نمي‌کنند نامشان روي مانيتور مي‌آيد.
وي افزود: متاسفانه هنوز برخي همکاران فکر مي‌کنند فقط بايد راي مثبت بدهند.
باهنر از نمايندگان خواست تا انگشت مبارکشان را روي دکمه مبارک‌تر راي‌گيري قرار دهند و در راي‌گيري شرکت کنند.

 


دور تازه مذاکرات فني و کارشناسي ايران و آژانس روز چهارشنبه در حالي در وين برگزار شد که همزمان با آن ملاقات و مذاکرات دوجانبه «سعيد جليلي» و «کاترين اشتون» در ادامه مذاکرات سياسي ايران و 1+5 در آلماتي2، در اسلامبول ترکيه از سر گرفته شده است.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان به منظور ديدار با کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا صبح ديروز وارد اسلامبول شد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بدو ورود به فرودگاه اسلامبول گفت: درباره پاسخ آنها (1+5) به پيشنهادهاي‌مان پيش‌داوري نمي‌کنيم و منتظر نشست امشب با خانم اشتون هستيم.
سعيد جليلي افزود: ما پيشنهادهاي متوازني در آلماتي 2 داديم و 1+5 براي پاسخ به پيشنهاد ما فرصت چهار روزه خواستند، اما اين فرصت طولاني شده است.
همچنين کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز عصر ديروز ساعت 30/19 به وقت محلي وارد اسلامبول شد.
طبق برنامه، جليلي و اشتون در ساعت 21 به وقت ترکيه در کنسولگري ايران در اسلامبول، در ضيافت شام با يکديگر مذاکره کردند.
گفتني است؛ ديدار اشتون و جليلي در ادامه آخرين دور از مذاکرات ايران و 1+5 در آلماتي 2 که در تاريخ 16 و 17 فروردين ماه برگزار شد صورت مي‌گيرد.
براساس اعلام قبلي قرار است سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان صبح پنج‌شنبه 26 ارديبهشت در محل کنسولگري ايران در اسلامبول در کنفرانس خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.
تلاش 1+5 براي تاخير در مذاکرات
گمانه‌زني‌ها حکايت از آن دارد که کشورهاي 1+5 تحت تاثير انتخابات رياست‌جمهوري در ايران که در يک ماه آينده برگزار مي‌شود سعي دارند در مذاکرات بعدي با ايران تاخير بيندازند و اين در حالي است که ايران همواره براي انجام مذاکرات بدون تاخير اعلام آمادگي کرده است.
در همين راستا، عباس عراقچي از اعضاي تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران که به تازگي به عنوان سخنگوي وزارت خارجه منصوب شده است، گفت: انتخابات به صورت کلي تاثيرات خود را بر موضوع هسته‌اي ايران خواهد گذاشت، نه از اين جهت که تغييراتي در مواضع اصولي ما صورت گيرد، زيرا مواضع ايران در بحث هسته‌اي اصولي و غيرقابل سازش است و هر دولتي که در پي انتخابات بر سر کار آيد، مسلما اين روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولي ايران و حقوق ملت‌مان در بحث هسته‌اي دفاع خواهد کرد. تفاوت آن فقط اين است که با حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات حماسه سياسي که خلق خواهد شد دولت بعدي با قدرت و اقتدار و عزت بيشتري در مذاکرات حاضر خواهد شد و مسلما دست بالاتري در دفاع از حقوق ملت ايران خواهد داشت.
وي ادامه داد: اگر طرف‌هاي 1+5 ترجيح مي‌دهند تا پس از انتخابات ايران صبر کنند، مربوط به خودشان است، اما از نظر ما روند مذاکراتي مي‌تواند مسير طبيعي خود را طي کند. گفتني است؛ مذاکرات ايران و آژانس مدت‌هاست تحت‌الشعاع مذاکرات ايران و 1+5، بازديد از سايت نظامي پارچين و توافق بر سر يک مداليته حل و فصل مسائل ادامه دارد. اين بار نيز اين مذاکرات همزمان با ملاقات دوجانبه کاترين اشتون، نماينده 1+5 و سعيد جليلي، مذاکره‌کننده ارشد ايران در اسلامبول برگزار شد.
آغاز مذاکرات فني ايران و آژانس در وين
براساس گزارش آژانس اين دهمين دور از مذاکرات ايران و آژانس بود که 10 صبح روز چهارشنبه 25 ارديبهشت به وقت وين در محل نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در وين برگزار شد.
«علي‌اصغر سلطانيه»، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رياست هيئت فني کارشناسي ايران را در اين مذاکرات بر عهده دارد و «هرمان ناکارتس»، معاون مدير کل آژانس در امور پادمان‌ها نيز رياست هيئت آژانس را بر عهده دارد.
اين دور از مذاکرات ايران و آژانس در حالي برگزار شد که استعفاي «رافائل گروسي»، ديپلمات آرژانتيني در يک ماه گذشته حرف و حديث‌هايي را به همراه داشته است. برخي ديپلمات‌هاي غربي، استعفاي گروسي را نشانه وجود اختلاف‌هاي شخصي و داخلي در بين رهبران و مديران آژانس دانسته‌اند.
براساس گزارش رسانه‌هاي غربي، انتظار مي‌رود گروسي اوايل تابستان سمتش را ترک کرده و به عنوان سفير آرژانتين در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به فعاليت ادامه دهد.
به گزارش ايسنا، رافائل گروسي در هيئت آژانس در مذاکرات روز چهارشنبه حضور داشت.
همچنين پيش از اين، آژانس از بازنشستگي هرمان ناکارتس، معاون يوکيا آمانو و رئيس هيئت مذاکره‌کننده آژانس با ايران خبر داده بود. ترو وارجورانتا، مقام هسته‌اي عالي رتبه فنلاندي جانشين هرمان ناکارتس، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها در پاييز سال جاري (2013) خواهد شد.
مذاکرات ايران و آژانس از زمستان 1390 در تهران آغاز شد، اما تاکنون 9 دور مذاکره ميان ايران و آژانس درباره اسناد ادعايي در رابطه با ابعاد احتمالي نظامي (PMD) نسبت داده شده به برنامه و فعاليت هسته‌اي ايران به نتيجه‌اي که به يک توافق ميان دو طرف منجر شود، نينجاميده است.
سلطانيه پس از آخرين دور مذاکرات با آژانس اعلام کرد: ضمن رفع برخي اختلاف‌ها و توافق بر مواردي از متن مداليته مقرر شد پيرامون پيشنهادهاي جديدي که در اين جلسه ارائه شد، دو طرف بررسي و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند.
وي پيش‌تر نيز در گفت‌وگويي نسبت به پيشرفت اين دور از مذاکرات ابراز اميدواري کرده بود.
غربي‌ها بارها مدعي شدند که اجازه بازديد از تأسيسات پارچين به بازرسان آژانس داده نمي‌شود اما نماينده کشورمان تأکيد کرده که تحقق اين امر مستلزم مشخص شدن چارچوب اين بازديد است.
سلطانيه در اين باره گفته تا زماني که در چارچوب اين برنامه مذاکره نشود و دو طرف به توافق نرسند، چنين امري محقق نمي‌شود.
ناکارتس: براي رفع اختلاف با ايران
تلاش خواهيم کرد
همچنين «هرمان ناکارتس» که رياست هيئت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در نشست ديروز وين بر عهده داشت، قبل از ورود به محل مذاکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: هدف اين سند تسهيل حل و فصل موضوعات باقيمانده پيرامون برنامه هسته‌اي ايران است. وي اظهار داشت: همان‌طور که مي‌دانيد اختلافات باقي است اما ما به گفت‌وگو متعهديم و مصمم به حل اين مسائل هستيم؛ بنابراين امروز براي حل اين اختلافات به سختي تلاش خواهيم کرد. بنابراين گزارش به نظر مي‌آيد مذاکرات فني و سياسي در وين و اسلامبول مذاکراتي شکلي هستند و نتيجه فوري در بر ندارند. به ويژه در بحث مذاکرات ايران و آژانس با توجه به اختلاف‌نظرهاي ميان دو طرف بر سر برخي جزئيات در بحث رويکرد ساختاري بعيد است توافقي بر سر امضاي رويکرد ساختاري در اين مذاکرات صورت گيرد.

 


وزير کشور در حاشيه جلسه هيئت دولت بر اهميت رعايت قانون تاکيد و به کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري توصيه کرد از تبليغات زودرس خودداري کنند.
مصطفي محمد نجار در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به روند برگزاري انتخابات شوراها و با بيان اين‌که در 26 ارديبهشت‌ماه نتايج بررسي صلاحيت‌ها براي انتخابات شوراها از سوي هيئت نظارت اعلام مي‌شود و افراد رد صلاحيت شده در چارچوب تاريخ مشخص شده مي‌توانند به نتايج بررسي صلاحيت‌ها اعتراض کنند، گفت: بعد از اعلام نهايي بررسي صلاحيت ها از سوي هيات نظارت براي انتخابات شوراها کانديداها هفت روز فرصت دارند که تبليغات خود را انجام دهند و اين فرصت از روز 16 خردادماه آغاز مي‌شود.
وي با اشاره به روند بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري و با بيان اين‌که فرايند ثبت‌نام به اتمام رسيده و اسامي براي بررسي و تاييد صلاحيت به شوراي نگهبان ارسال شده است، ادامه داد: اين شوراها نيز در حال بررسي صلاحيت کانديداها در فرصت 5 روزه است، گرچه مي‌تواند از فرصت 5 روزه ديگر نيز استفاده و آن را تمديد کند.
نجار گفت: بعد از اين‌که شوراي نگهبان بررسي صلاحيت‌ها را انجام داد، نتيجه را به وزارت کشور اعلام مي‌کند و از زماني که وزارت کشور نتايج بررسي‌ها را اعلام کرد و اسامي نهايي کانديداها از سوي وزارت کشور اعلام شد فرصت براي تبليغات آغاز مي‌شود و اين فرصت تا يک روز از قبل برگزاري انتخابات ادامه پيدا خواهد کرد.
وزير کشور با تاکيد بر اين‌که تاکنون 6 نفرکانديداهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري انصراف داده‌اند، تصريح کرد: من در اينجا تاکيد مي‌کنم که کانديداهايي که مي‌خواهند انصراف دهند، طبق قانون بايد خودشان و يا نماينده تمام الاختيارشان اين موضوع را به وزارت کشور اعلام کنند.
وي با توصيه به کانديداها مبني بر اين‌که از تبليغات زودرس خودداري و همه در چارچوب قانون عمل کنند، در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که در انتخابات شوراها چند درصد از شرکت کنندگان توسط هيئت اجرايي تاييد شده‌اند و نظر شما در ارتباط با روند تاييد صلاحيت‌ها چيست؟ گفت: در اين دوره تعداد رد شدگان کم است و تاکنون خوب عمل شده و کار ادامه دارد و بايد منتظر باشيم تا نتايج نهايي اعلام شود.
نجار درباره تبليغات زودرس برخي کانديداها نيز گفت: نحوه برخورد با تبليغات زودرس از سوي کانديداها در قانون مشخص شده و براساس ضوابط قانوني عمل مي‌شود.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات نيز در حاشيه جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: سرويس هاي اطلاعاتي دشمن، طراحي هايي دارند و در طراحي آنها عليه انقلاب هيچ شکي نيست اما هيچ کاري نمي توانند بکنند و ما آنها را خنثي مي کنيم. مصلحي افزود: بيشترين طراحي هاي آنها در زمينه رسانه اي است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10