(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - شماره 20491

کوتاه اقتصادي
تصميم تازه بانک مرکزي قيمت سکه را کاهش داد
با امضاي سند همکاري صورت گرفت
افزايش مبادلات تجاري ايران و ويتنام تا 500 ميليون دلار
کارکنان دولت با 25 سال سابقه مي‌توانند بازنشسته شوند
جزئيات عرضه بلوکي بزرگترين شرکت دولتي اعلام شد
معاون وزير راه خطاب به شرکت‌ها: قيمت‌ها را کمتر افزايش دهيد
تا مسافر بيشتري جذب کنيد
به علت عدم استقبال مردم قيمت بليت پروازهاي خارجي کاهش يافت
درخواست دامداران براي افزايش قيمت شيرخام
رئيس سازمان صنعت و تجارت استان تهران وعده داد
کاهش تدريجي قيمت روغن در بازار
معاون وزير نيرو: افزايش قيمت آب بايد با احتياط انجام شود
600 ميليارد تومان از درآمدهاي كشور كم شد
وزير اقتصاد: مصوبه کميسيون تلفيق کفاف اجراي هدفمندي تا پايان سال را نمي‌دهد
   


*‌رئيس کل گمرک ايران از ممنوعيت واردات پورشه و بنز به کشور خبر داد و گفت: واردات خودرو به کشور به شدت کاهش يافته و در فروردين ماه امسال تنها 800 اتومبيل خارجي ترخيص شد.عباس معمارنژاد از کاهش شديد واردات خودرو از ابتداي سال جاري تاکنون خبر داد و گفت: در فروردين ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات خودرو 30 درصد کاهش داشته است.
* مديرعامل شرکت پست با اشاره به تازه‌ترين اقدام اين شرکت گفت: با انعقاد قرارداد بين پست و بانک صادرات، دسته‌چک‌هاي بانک صادرات توسط پست توزيع مي‌شود.محمدحسن کرباسيان درخصوص تازه‌ترين اقدام اين شرکت اظهار داشت: شرکت پست به دنبال بحث توزيع دسته چک‌ها و ارائه خدمات بانکي از طريق پست است.مديرعامل شرکت پست ادامه داد: در اين زمينه در گذشته تفاهم‌نامه‌اي با بانک ملت به امضا رسيد که براساس آن تحويل ابلاغيه‌هاي بانک ملت به شرکت پست سپرده شد.
* رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار تهران، از کاهش قيمت پياز و سيب‌زميني تا 15 روز آينده خبر داد.حسين مهاجران افزود: هم‌اکنون هر کيلوگرم پياز دزفول با قيمتي بين 450 تا 750 تومان و سيب‌زميني نو و کهنه نيز بين 1300 تا 1900 تومان در ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود که با ورود اين دو محصول از ساير مناطق، قيمت‌ها کاهش مي‌يابد.
* واردات برنج در نخستين ماه سال جاري با افزايش 5/57 درصدي به 113 هزار تن رسيد.براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در فروردين 1392 ارزش واردات برنج به کشور با افزايش 78/101 درصدي نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 131 ميليون دلار رسيد. برنج در مدت زمان ياد شده سهمي معادل 4/6 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.همچون سال گذشته هند، امارات و پاکستان مبادي اصلي واردات برنج به کشور در فروردين امسال بودند. به طوري که 62 درصد از واردات برنج از هند، 23 درصد از امارات و 7 درصد از طريق پاکستان انجام شد.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 6690 الي 6694، 6656 الي 6659، 6612، 6642 و 6643 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد: سکه‌هاي پيش‌فروش شده را چهار ماه زودتر در اختيار خريداران قرار مي‌دهيم.
محمود بهمني ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در اين ارتباط ادامه داد: کساني که سکه پيش‌خريد کرده‌اند در چند روز‌ آينده با مراجعه به بانکها و شعبي که ثبت‌نام کرده‌اند اين سکه‌ها را دريافت کنند.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينکه تحويل زودتر سکه‌هاي پيش فروش شده به بازار و از طرف ديگر کاهش قيمت جهاني طلا سبب کاهش قيمت طلا در بازار داخلي شده است در مورد قيمت ارز نيز گفت: ما مرکز مبادلات ارزي را مرتب تقويت مي‌کنيم و در يک ماه اخير 3 ميليارد دلار و براي کالاهاي اساسي نيز 2 ميليارد دلار ارز اختصاص داده‌ ايم.
بهمني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه گفته مي‌شود ثبت‌نام برخي از کانديداها باعث ايجاد نوسانات در بازار شده و قيمت‌ها را کاهش داده است گفت: من در مورد مسائل علمي و اقتصادي صحبت مي‌کنم. البته مسائل رواني، شايعات و بعضاً يک سخنراني و يک مطلب نيز مي‌تواند روي بازار تأثير بگذارد چرا که در حال حاضر مسائل اقتصادي و مسائل ارزي ما کمي به مسائل سياسي وابسته شده ولي ما براساس اصول اقتصادي تصميم مي‌گيريم و کار مي‌کنيم.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در مورد افزايش تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و اينکه برخي از کشورها در تلاش هستند که ايران به منابع ارزي دست پيدا نکند گفت: ما براي 15 سال طلا خريد کرده‌ايم و مشکلي در اين زمينه نداريم، در مورد مسائل ارزي بانک مرکزي تمهيدات لازم را انديشيده و مانع بروز شرايط نامطلوب خواهد شد.
وي همچنين با بيان اينکه تاکنون ارزي که براي داروها اختصاص داده شده ارز مرجع بوده است گفت: بانک مرکزي تا پايان سال گذشته براي کالاهاي اساسي نرخ مرجع اختصاص داد. البته تا قبل از شهريور ماه به کل کالاها ارز مرجع اختصاص داده مي‌شد ولي بعد از شهريورماه براي برخي کالاها نرخ مبادله‌اي اختصاص داده شد ولي براي کالاهاي اساسي نرخ مرجع بود.
او با بيان اينکه براي دارو نيز ارز به اندازه کافي اختصاص داده شده است گفت: ارزي که براي دارو داريم به مراتب بيشتر از سال گذشته بوده است و گراني آن هيچ دليل اقتصادي ندارد.
بهمني همچنين در گفت و گو با فارس در مورد مصوبات جلسه سه‌شنبه شب شوراي پول و اعتبار گفت: در اين جلسه در مورد سامانه پرداخت الکترونيکي سيار (سپاس) بحث شد و اعضاي شورا ضمن تأييد و تحسين اين سامانه، بانک مرکزي را موظف به اقدام براي اجرايي شدن اين شيوه پرداخت کردند.
بهمني افزود: با اجرايي شدن سامانه پرداخت الکترونيکي سيار، صدور و انتشار پول الکترونيکي توسط مؤسسات و نهادهاي ذيربط نظام‌مند و اجرايي خواهد شد.
سخنگوي شوراي پول و اعتبار ادامه داد: نکته مهم در مورد صدور انتشار پول الکترونيکي اين است که همانند اسکناس و مسکوک، به ازاي هر واحد پول الکترونيکي خلق شده، وجه متناظر آن در بانک مرکزي مسدود مي‌شود.
رئيس کل بانک مرکزي گفت: سامانه پرداخت الکترونيکي سيار (سپاس) از سوي بانک مرکزي به منظور کنترل و نظارت بر نحوه صدور، انتشار و گردش پول الکترونيکي در نظام بانکي و مؤسسات و نهادهاي ذيربط طراحي شده است و به زودي اجرايي خواهد شد.
سکه و ارز در سراشيبي سقوط
قيمت سکه و ارز ديروز نيز مانند روزهاي گذشته هفته جاري روند کاهشي داشت.
به گزارش خبرنگار کيهان از بازار غيررسمي سکه و ارز، ديروز هر قطعه سکه تمام طرح جديد يک ميليون و 295 هزار تومان، سکه طرح قديم يک ميليون و 270 هزار تومان، نيم سکه 678 هزار تومان و سکه گرمي 295 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز سه‌شنبه به جز سکه تمام طرح قديم به ترتيب 10 هزار تومان، 3 هزار تومان و 5 هزار تومان کاهش قيمت داشتند.
قابل ذکر است کاهش قيمت دامنگير ربع سکه نيز شد و بعد از گذشت چند روز که ثابت بود ديروز با 3 هزار تومان کاهش 417 هزار تومان معامله شد.
بنابراين گزارش: ديروز همچنين هر دلار آمريکا 3500 تومان، يورو 4 هزار و 580 تومان و پوند 5 هزار و450 تومان فروخته مي‌شد که نسبت به روز سه شنبه 20 تومان، 35 تومان و 30 تومان کاهش قيمت داشت.

 


ايران و ويتنام سطح مبادلات تجاري خود را افزايش مي‌دهند.
در هشتمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي و فني ايران و ويتنام که در هانوي برگزار شد، مقامات دو کشور با امضاي يک سند همکاري بر افزايش مبادلات تجاري ايران و ويتنام تا 500 ميليون دلار در يک دوره پنج‌ساله توافق کردند.
غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت کشورمان پس از امضاي سند فوق گفت: از زمان برگزاري هفتمين اجلاس کميسيون مشترک در تهران، در ژانويه (دي‌ماه) 2012 رقم مبادلات تجاري فيمابين با چهار درصد رشد در اين سال به 204 ميليون دلار رسيده است که البته اين رقم با توجه به سطح خوب همکاري‌هاي سياسي و توانمندي‌هاي دو طرف رضايت‌بخش نيست و اميدواريم با توجه به پيشنهاد ايران براي رساندن مبادلات به 500 ميليون دلار دو طرف نهايت تلاش خود را در اين خصوص انجام دهند.
وزير کشاورزي و عمران روستايي ويتنام نيز با اشاره به ظرفيت‌هاي توسعه روابط اقتصادي دو کشور بر استقامت و پايداري ملت‌ها در دسترسي به اهداف عالي خود تاکيد کرد.در اين اجلاس زمينه‌هاي همکاري دو کشور و موضوعات مورد علاقه در حوزه‌هاي مختلف صنعتي، معدني، کشاورزي، فرهنگي و هنري، جوانان و ورزش، فناوري اطلاعات و ارتباطات، همکاري در زمينه‌هاي نفت و پتروشيمي، توسعه همکاري در زمينه تبادل اطلاعات، دانش و تکنولوژي، توسعه شيلات و آبزيان نيز در کميسيون مشترکي به بحث و بررسي گذاشته شد.
در اين اجلاس همچنين يادداشت تفاهم توسعه همکاري‌هاي فرهنگي به مناسبت چهلمين سالگرد برقراري روابط سياسي تهران و هانوي به امضاي وزراي دو کشور رسيد.
يادآور مي‌شود: ارزش مبادلات ايران و ويتنام در سال گذشته بيش از 204 ميليون دلار بوده که از اين رقم سهم صادرات کشورمان به ويتنام 190 ميليون دلار است.عمده‌ترين اقلام صادراتي ايران به ويتنام شامل انجير تازه يا خشک‌کرده، مواد نفتي و قير، انواع پسته، انواع مواد پتروشيمي مخصوصا پلي‌اتيلن، ساير قطعات و احشاء خوراکي مرغ و خروس، کوسه‌ماهي و ماهي مرکب است.ايران از ويتنام ماهي، چاي سياه، اجزا و قطعات يدکي رايانه، تلفن همراه، ساير قطعات بردهاي چاپي، دستگاه‌هاي کارت‌خوان، شير کائوچو طبيعي و ساير ماهي‌ها، چاي سبز و ماشين‌آلات بسته‌بندي را وارد مي‌کند.

 


مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري از بازنشستگي پيش از موعد کارکنان دولت بدون سنوات ارفاقي در سال جاري خبر داد.
ايراندخت عطاريان گفت: کارکنان دولت که حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند مي‌توانند بدون شرط سني از اين قانون بهره‌مند شوند.
وي با اشاره به اين‌که اين صندوق طي سه سال گذشته اين قانون را براي کارکنان دولت اجرا کرده است گفت: از سال 87 تا پايان سال 90 با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي، اين کار براي افراد حائز‌شرايط انجام شده است.
وي گفت: براساس آمار ارائه شده در اين سه سال، بيش از 127 هزار و 927 نفر از کارکنان دولت پس از موافقت دستگاه متبوع خود درخواست بازنشستگي پيش از موعد را ارائه کردند که پس از بررسي پرونده آنان در صندوق بازنشستگي کشوري و تاييد درخواست کتبي آنان، اين تعداد از کارکنان دولت با استفاده از قانون مذکور پيش از موعد بازنشسته شدند.
عطاريان با بيان اينکه بيشترين درخواست در سال 87 از سوي کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي به صندوق بازنشستگي کشوري ارائه شده بود، گفت: همچنين سال 91 نيز هفت هزار و 281 نفر از کارکنان دولت بدون پنج سال سنوات ارفاقي درخواست بازنشستگي پيش از موعد داشتند که با تاييد درخواست آنان اين تعداد از افراد هم با 25 سال سابقه قابل قبول پيش از موعد بازنشسته شدند.
عطاريان درپاسخ به اين سوال که کارمنداني که بدون سنوات ارفاقي و با 25 سال سابقه و دريافت 25 روز حقوق پيش از موعد بازنشسته مي‌شوند چه ميزان پاداش پايان خدمت خواهند گرفت، گفت: پاداش پايان خدمت اين قبيل کارکنان به ازاي هر سال خدمت (معادل يک ماه حقوق) و درکل 25 ماه خواهد بود.
وي ادامه داد: همچنين بانوان شاغل در دستگاه‌هاي اجرايي نيز در سال جاري مي‌توانند بدون سنوات ارفاقي با 20 سال سابقه قابل قبول و با ارائه درخواست کتبي و موافقت دستگاه متبوع خود با 20 روز حقوق پيش از موعد بازنشسته شوند.
وي افزود: پاداش پايان خدمت اين گروه از بانوان متقاضي بازنشستگي پيش از موعد نيز 20 ماه محاسبه خواهد شد.
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري افزود: اين صندوق آمادگي دارد پس از دريافت درخواست کارکنان دولت مبني بر استفاده از قانون بازنشستگي کشوري در کوتاه‌ترين زمان پرونده مذکور را بررسي کرده اقدامات لازم اداري را براي بازنشستگي پيش از موعد فرد متقاضي ( پس از طي مراحل قانوني) انجام دهد.
براساس اين گزارش: دارا بودن سابقه قابل قبول خدمت به ميزان 25 سال براي مردان و حداقل 20 سال براي زنان بدون لحاظ شرط سني و همچنين اعلام موافقت و ارسال درخواست کتبي متقاضيان بازنشستگي در مهلت قانوني از سوي دستگاه متبوع براي استفاده از قانون بازنشستگي پيش از موعد کارکنان دولت از جمله شرايطي است که کارکنان شاغل دستگاه‌هاي دولتي بايد داشته باشند.

 


سازمان خصوصي‌سازي قصد دارد 17 درصد سهام هلدينگ خليج فارس را بزودي در بورس عرضه کند.
به گزارش ايسنا براساس آگهي عرضه اين سهم که توسط سازمان خصوصي‌سازي اعلام شده قرار است چهار ميليارد و 214 ميليون و 64 هزار و 370 سهم معادل 17 درصد از سهام به قيمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه 30 درصد به شرط آنکه از مبلغ 1300 تومان کمتر نباشد در بورس تهران عرضه شود.
عرضه بلوکي بزرگ‌ترين شرکت بورسي به صورت 30 درصد نقد و مابقي در اقساط چهارساله انجام مي‌شود و حداکثر مهلت پرداخت ثمن نقدي 20 روز معاملاتي تعيين شده است. همچنين قرار است زمان قطعي عرضه اين بلوک توسط شرکت بورس تهران اعلام شود.
خريداران اين شرکت بزرگ دولتي بايد توجه کنند که شرايط عرضه يوتوليتي توسط شرکتهاي پتروشيمي فجر و مبين با شرايط رقابتي براي کليه استفاده کنندگان زيرمجموعه شامل شرکتهاي زيرمجموعه هلدينگ و شرکتهاي پتروشيمي متعلق به بخش خصوصي خواهد بود و شوراي رقابت ناظر بر عرضه يوتوليتي خواهد بود.
همچنين شرکت پتروشيمي خليج فارس موظف است قراردادهاي بلند مدتي را که دو شرکت پتروشيمي مبين و فجر با شرکتهاي زيرمجموعه هلدينگ و شرکتهاي پتروشيمي متعلق به بخش غيردولتي داشته‌اند را رعايت کرده و اجراي آن را تعهد کند. خريدار هم ملزم است از اعمال رويه‌هاي ضد رقابتي و انحصاري پرهيز کند در غير اين صورت مشمول مقررات اجرايي شوراي رقابت مي‌شود.
گفتني است پنج درصد از سهام هلدينگ خليج فارس براي اولين بار در روز 28 اسفند سال گذشته در بورس تهران عرضه شد که به علت قيمت بالاي عرضه کننده اين سهم به فروش نرفت؛ به اين ترتيب در روز 27 فروردين ماه سازمان خصوصي تصميم گرفت تا بار ديگر سهام بزرگ‌ترين شرکت دولتي را در بورس تهران عرضه کند که در زمان دومين عرضه نيز به دليل تفاوت قيمت خريدار و فروشنده تنها 267 ميليون سهم هلدينگ خليج فارس به قيمت 800 تومان مورد معامله قرار گرفت که به دليل به حد نصاب نرسيدن معامله و عدم استقبال سهامداران زمان معاملات تمديد شد.
به اين ترتيب بزرگ‌ترين شرکت اصل 44 در وقت اضافه به قيمت 750 تومان به فروش رسيد و بزرگ‌ترين خصوصي‌سازي تاريخ به وقوع پيوست. در حال حاضر قيمت اين سهم پس از فراز و فرودهاي زياد در طول اين يک ماه به قيمت 957 تومان رسيده است.

 


معاون وزير راه با اشاره به رشد 20 درصدي نرخ بليت اتوبوس بين‌شهري، به نحوه محاسبه قيمت‌هاي جديد بر حسب نفر کيلومتر و تن کيلومتر اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها مي‌توانند براي جذب مشتري بيشتر افزايش قيمت کمتري را در نرخ‌هاي خود اعمال کنند.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره افزايش 20 درصدي قيمت بليت اتوبوس بين‌شهري، اظهار داشت: با در نظر گرفتن نرخ تورم ساليانه، امسال نيز تلاش شد قيمت‌هاي بليت اتوبوس، ميني‌بوس و سواري کرايه، با توجه به نظريات شرکت‌هاي مسافري و حمايت از مصرف‌کننده و مردم، افزايش يابد.
وي ادامه داد: پس از افزايش 20 درصدي قيمت بليت اتوبوس براي ايام نوروز در راستاي جبران زيان ترددهاي يکسر خالي ناوگان دوباره از 16 فروردين ماه، قيمت‌ها به ارقام قبل از نوروز بازگشتند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: اما با توجه به افزايش قيمت لاستيک، روغن، قطعات يدکي و دستمزد کارکنان شرکت‌هاي تعاوني باري و مسافري در سال92، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي جلساتي را با اصناف و تشکل‌هاي حمل و نقلي درباره واقعي‌تر شدن نرخ‌ها برگزار کرد.
افندي‌زاده تصريح کرد: در راستاي حفظ کيفيت خدمات شرکت‌هاي حمل و نقلي، افزايش ايمني سير و کاهش هزينه شرکت‌ها در تورم فعلي، با هماهنگي مراجع مرتبط، افزايش نرخ بليت انواع ناوگان عمومي بين‌شهري جاده‌اي با رشد حداکثر 20 درصد مصوب شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح کرد: هر استان متناسب با ميزان تقاضاي سفر اين نرخ‌ها را به عنوان حداکثر قيمت مجاز در نظر مي‌گيرد اما شرکت‌ها مي‌توانند در راستاي جذب مسافر بيشتر افزايش قيمتي کمتر از 20 درصد در نرخ‌هاي بليت خود اعمال کنند و در شرايط رقابتي در اختيار شرکت‌هاي تعاوني است.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: اعمال نرخ‌ها بين شرکت‌هاي حمل و نقلي تا حداکثر 20 درصد کاملا توافقي است و دولت در راستاي حمايت از مصرف‌‌کننده و مسافر بر قيمت‌ها نظارت دارد.معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين که در بخش حمل کالا توسط کاميون نيز نرخ‌هاي حمل کاملا توافقي است، افزود: در اين بخش، افزايش حداکثر 18 درصدي نرخ حمل را ملاک قرار داديم؛ اين افزايش متناسب با ارائه خدمات، نوع کاميون، فاصله مسير، تناژ بار، ميزان سختي مسير، ميزان خدمات در پايانه‌‌هاي بار، زماني که کاميون براي بارگيري صرف مي‌‌کند و از اين قبيل، محاسبه شده است.
افندي‌زاده تصريح کرد: ادارات کل حمل و نقل و پايانه استان‌ها با هماهنگي‌اي که در استان‌‌ها انجام مي‌دهند و متناسب با مولفه‌هاي مذکور، افزايش حداکثر 18 درصدي را در نرخ‌هاي حمل کالا توسط کاميون اعمال مي‌کنند.

 


رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از کاهش قيمت بليت پروازهاي خارجي خبر داد.
حميدرضا پهلواني در گفت‌وگو با مهر با اشاره به کاهش قيمت بليت پروازهاي خارجي از سوي شرکتهاي هواپيمايي ايران، اظهار داشت: ايرلاين‌هاي داخلي قيمت بليت پروازهاي خارجي را کاهش دادند تا به اين وسيله تعداد مسافران خود را افزايش دهند.
وي افزود: با افزايش قيمت بليت پروازهاي خارجي ايرلاين‌هاي داخلي، فرصت براي ايرلاين‌هاي خارجي فراهم شد و آنها از اين بازار سود مي‌بردند، بنابراين شرکتهاي داخلي تصميم گرفتند تا قيمتها را کاهش دهند.
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در خصوص ميزان کاهش قيمت بليت پرواز ايرلاين‌هاي داخلي اظهار داشت: قيمت بليت پروازهاي خارجي از سوي شرکتها و بنابر شرايط بازار تعيين مي‌شود و ممکن است در مواقع خاص، تغييراتي را داشته باشند، بنابراين نمي‌توان درصد مشخصي را اعلام کرد.
پهلواني تصريح کرد: اميدواريم با کاهش قيمت بليت پروازهاي خارجي، شاهد حضور بيشتر مسافران در عرصه حمل‌ونقل هوايي باشيم.
وي در خصوص انتقال پروازهاي حج به فرودگاه امام‌خميني(ره) گفت: تمامي پروازهاي خارجي از تاريخ اول مهرماه از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خميني(ره) منتقل مي‌شود که اين پروازها شامل پروازهاي حج تمتع و عمره به استثناي پروازهاي VIP و باري است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه فرودگاه امام‌خميني(ره) دو باند براي پرواز هواپيماها دارد، اظهار داشت: يک باند براي شرايط اضطراري قابل استفاده است، بنابراين مشکلي در پرواز هواپيماها بوجود نمي‌آيد، ضمن آنکه در زمان پروازهاي خارجي مي‌توان از زمان مناسب پرواز بهره گرفت تا در ورود و خروج مشکلي بوجود نيايد.
پهلواني با تاکيد بر اينکه فرودگاه امام‌خميني(ره) با يک باند هم مشکلي ندارد، گفت: در طرح توسعه فرودگاه امام‌خميني(ره) ساخت هتل و امکانات زيادي در نظر گرفته شده که در صورت تامين تسهيلات با سرعت بيشتري به پايان مي‌رسد.

 


سه هفته متوالي است که ستاد تنظيم بازار براي تعيين قيمت شيرخام تشکيل جلسه نمي‌دهد.
سعيد سلطاني مديرعامل اتحاديه دامداران در گفت‌وگو با فارس با اعلام اينکه سه هفته متوالي است که ستاد تنظيم بازار براي تعيين قيمت شيرخام تشکيل نمي‌شود، گفت: مشکلات توليدکنندگان نبايد تحت تأثير فضاي سياسي انتخاباتي شود، توليدکنندگان بايد بدون دغدغه توليد خود را ادامه دهند و مسئولان نيز بدون تأثير از شرايط سياسي کشور شرايط مناسبي را مهيا کنند.
وي تصريح کرد: در حالي که قيمت انواع علوفه نيز در بازار افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است، اما هنوز قيمت شيرخام که سه هفته است دامداران در انتظار اعلام قيمت جديد هستند تصميم‌گيري نمي‌شود.
سلطاني گفت: کارشناسان رسمي دادگستري نيز نظر خود را اعلام کرده‌اند و کارگروه‌هايي نيز پيشنهاد توليدکنندگان را چکش‌کاري کرده و آماده تصميم‌گيري در ستاد تنظيم بازار است.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران قيمت پيشنهادي شير خام را به دليل آنچه که ايشان سوء استفاده برخي در بازار خواند اعلام نکرد، اما گزارش فارس از منابع آگاه حاکي است که در کارگروه، قيمت هر کيلوگرم شير خام 1040 تومان پيشنهاد شده است. وي همچنين در گفت‌وگويي با ايسنا ضمن رد تعيين قيمت 1040 توماني براي خريد هر کيلوگرم شير خام از دامداران، اعلام کرد: در صورتي که دولت مکلف شود نهاده‌هاي مورد نياز دامداران را به قيمت مناسب در اختيار آنها قرار دهد، قيمت هر کيلوگرم شيرخام از 1040 تومان بيشتر خواهد شد و در صورتي که اين نهاده‌ها تأمين نشود، مسلماً هزينه‌هاي توليد براي هرکيلوگرم شير خام بسيار بيشتر مي‌شود.
سلطاني گفت: براساس مذاکراتي که با وزارت صنعت،‌معدن و تجارت صورت گرفته،‌مقرر شد نهاده‌هاي معوق دامداران از دي‌ماه سال گذشته تا فروردين ماه به قيمت سال گذشته در اختيار دامداران قرار گيرد که اميدواريم شرکت پشتيباني امور دام براساس اين مذاکرات به تعهدات خود عمل کند.
جلسه روز سه‌شنبه ستاد تنظيم بازار که براي بررسي قيمت نهايي شير خام در سال 92 پيش‌بيني شده بود، براي دومين بار لغو شد.

 


رئيس سازمان صنعت و تجارت استان تهران از کاهش تدريجي قيمت روغن در بازار خبر داد.
يدالله صادقي با اشاره به توزيع 100هزار تن روغن در بازار گفت مهم‌ترين کارخانه توليدکننده روغن که سهم بالايي در توليد و توزيع روغن در کشور دارد در تهران قرار دارد و 100 هزار تن روغني که قرار بود در سطح کشور توزيع شود به تدريج در حال انجام است.
صادقي با بيان اينکه بازرسان و ناظران ما در کارخانه‌ها حضور داشته و به روند توزيع روغن در کارخانه‌ها نظارت مي‌کنند، خاطرنشان کرد: اين بازرسان ورودي مواد خام و خروجي روغن آماده مصرف را کنترل مي‌کنند ولي در حال حاضر عدد خاصي براي آخرين وضعيت ميزان روغن فروخته شده در بازار وجود ندارد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ما در زمينه عرضه روغن مايع هيچ مشکلي نداريم و اين کالا به وفور با قيمتي که 10درصد کاهش يافته است در بازار وجود دارد. فقط در زمينه عرضه روغن جامد مشکلاتي وجود دارد.
وي با بيان اين که کمبود روغن جامد در بازار نيز بيشتر به مواد بسته‌بندي و مشکلات کارخانه‌ها براي تامين مواد بسته‌بندي مرتبط است تصريح کرد: ولي روغن به شکل مايع توزيع مي‌شود و روغن واحدهاي توليدي و مصارف صنفي و صنعتي به طور متمرکز تحويل داده مي‌شود.
صادقي تاکيد کرد: اين واحدها ديگر براي تامين روغن مورد نياز خود نيازي نيست به بازار مراجعه کنند و مي‌توانند روغن خود را از ما تحويل بگيرند. به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مجموعه اين فرايند اقدامات انجام شده براي کنترل و تنظيم بازار روغن است.
وي با بيان اين که روغن نباتي در حال حاضر هم توسط بخش خصوصي و هم توسط شرکت بازرگاني دولتي وارد مي‌شود، اظهار کرد: شرکت بازرگاني دولتي سهميه مناسبي براي واردات روغن دارد که از آن محل اقدام به توليد و توزيع کالا مي‌کند. بخش خصوصي نيز منتظر واريز ارز مورد نياز به حساب فروشندگان است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به اين سوال ايسنا که چه زمان قيمت روغن نباتي کاهش مي‌يابد در حالي که احتمال تغيير نرخ ارز مرجع در لايحه بودجه وجود دارد تصريح کرد: ما براساس قانون مصوب مجلس اقدام مي‌کنيم و تا زماني که تغيير نرخ ارز مرجع ابلاغ نشود کالاهاي اساسي با همان ارز 1226 وارد مي‌شود.
وي در پايان گفت: هرچه ارز مرجع بيشتري به واردکنندگان براي واردات روغن داده شود رفته رفته در بازار شاهد کاهش قيمت اين کالا خواهيم بود.

 


سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: در حال حاضر قيمت تمام شده هر متر مکعب آب شرب 5900 ريال و هر متر مکعب آب کشاورزي 800 ريال است.
عليرضا دائمي با اعلام اين که قيمت فعلي آب کمتر از نصف قيمت واقعي آن است، گفت: قيمت تمام شده آب شرب هم‌اکنون (به قيمت سال 90) حدود 5900 ريال و قيمت تمام شده آب کشاورزي متر مکعبي 800 ريال است که با قيمت يک دهم در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با تاکيد بر اين که تا پايان برنامه پنجم قيمت‌ها بايد به قيمت تمام شده نزديک شود اظهار داشت: در نتيجه يک دهه خشکسالي، کشاورزان و مردم براي تامين آب به منابع زيرزميني روي آورده‌اند، اما وضعيت مخازن آب زيرزميني بسيار شکننده است.وي ادامه داد: يک حجم ديناميک قابل برداشت است و يک حجم استاتيک که نبايد برداشت شود، فرونشست‌هاي زمين و فروچاله‌ها را ايجاد مي‌کند و اين اتفاق اکنون در جنوب تهران و ناحيه استان‌هاي يزد و کرمان و اصفهان رخ داده است.
اين مقام مسئول وزارت نيرو با بيان اين که نگاه ما درآمد نيست بلکه مصرف بهينه آب است گفت: افزايش قيمت آب يک ابزار اقتصادي براي بهره‌وري آب است و تلاش مي‌کنيم با استفاده از اين ابزار بتوانيم هم خدمت‌رساني و هم بهره‌وري آب را اصلاح کنيم.
دائمي تصريح کرد: افزايش قيمت آب بايد به صورت پلکاني و با رعايت شرايط اقتصادي مردم و مباحث اجتماعي اجرا شود، نگراني از اين است که اجراي اين برنامه سبد اقتصادي مردم را محدودتر کند و به همين دليل بايد با احتياط اين کار انجام شود.

 


معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور اعلام كرد: با مصوبه مجلس مبني بر افزايش سقف معافيت مالياتي ، حداقل 600 ميليارد تومان از درآمدهاي كشور در بودجه سال 1392 كم شد .
رحيم ممبيني در گفت وگو ايرنا ، گفت: نمايندگان مجلس در حالي اقدام به كاهش درآمدهاي مالياتي دولت در لايحه بودجه سال 1392 كردند كه در قوانين بالادستي مانند قانون برنامه پنجم توسعه ،دولت ملزم به افزايش درآمدهاي غيرنفتي شده است .
وي افزود: جهت گيري دولت در تدوين لايحه بودجه سال 1392 ، كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي است ، اما اين موضوع با كاهش درآمدهاي مالياتي ناديده گرفته شد.
گفتني است ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني ديروز با افزايش سقف معافيت مالياتي از 72 ميليون ريال (كه در لايحه بودجه آمده بود) به 100 ميليون ريال موافقت كردند كه اين تصميم منجر به كاهش درآمدهاي دولت در سال 1392 شد . ممبيني ادامه داد: حكم ديگري كه ديروز در مجلس مطرح شد ، ولي به تصويب نرسيد و براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع شد، مربوط به تعميم افزايش سقف معافيت مالياتي به ساير حقوق بگيران است .
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور افزود: اين حكم پيشنهادي ازسوي مجلس مغاير با نص صريح قانون برنامه پنجم توسعه كشور است، چرا كه بر اساس اين قانون كساني كه مشمول قانون مديريت خدمات كشوري نيستند ، نبايد مشمول معافيت مالياتي بشوند.
ممبيني تاكيد كرد: در صورتي كه اين حكم تصويب شود، درآمدهاي مالياتي دولت بشدت كاهش خواهد يافت.
وي از نمايندگان عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي خواست ،در بررسي اين حكم دقيق تر عمل كنند ، چرا كه تعميم سقف معافيت مالياتي به ساير حقوق بگيران ( حقوق بگيراني كه مشمول قانون مديريت خدمات كشوري نيستند) علاوه بر كاهش درآمدهاي دولت ، عادلانه نيز نيست .
ممبيني گفت: پيشنهاد نمايندگان مجلس اين است كه حقوق بگيران كه از قانون مديريت خدمات كشوري نيز تبعيت نمي كنند ، شامل معافيت مالياتي شوند در صورتيكه اين حكم علاوه بر مغايرت قانوني و كاهش درآمدهاي كشور ، عادلانه نيز نيست .
وي در مورد تفاوت حقوق بگيران مشمول قانون مديريت خدمات كشوري و ساير حقوق بگيران خارج از شمول اين قانون گفت: دستمزد حقوق‌بگيران مشمول قانون مديريت خدمات كشوري با پرداخت تفاوت تطبيق جبران مي‌شود و رقم تفاوت تطبيق شامل افزايش سنواتي نمي‌شود ، بنابراين يكسان دانستن حقوق بگيران مشمول قانون مديريت خدمات كشوري با سايرين عادلانه نيست.

 


سخنگوي اقتصادي دولت گفت: ارقامي که براي درآمد هدفمندي يارانه‌ها در کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است، کفاف اجراي اين قانون را در تمام سال جاري نمي‌دهد.
سيدشمس‌الدين حسيني در گفت‌وگو با ايرنا درباره کاهش درآمد هدفمندي يارانه‌ها در بودجه سال 92، اظهار کرد: ارزيابي کلي از مصوبه کميسيون تلفيق درخصوص درآمد هدفمندي يارانه‌ها براي بودجه سال جاري حاکي از اين است که بايد مذاکراتي با نمايندگان کميسيون تلفيق انجام شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح کرد: دولت بايد درخصوص الزامات تداوم فاز اول هدفمندي يارانه‌ها گفت‌وگوهايي ر ا با مجلس شوراي اسلامي انجام دهد.
حسيني با تاکيد بر اينکه، همچنان فاز اول هدفمندي يارانه‌‌ها اجرا مي‌شود، گفت: دولت منابع لازم را براي اجراي اين قانون در ماه‌هاي آتي در دسترس دارد و يارانه‌‌ها همچنان پرداخت مي‌شود اما براي اينکه مشکلي ايجاد نشود بايد با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مذاکراتي انجام شود.
وي گفت: دولت هيچ برنامه‌اي براي خروج کالاهاي اساسي و دارو از اولويت ارز مرجع ندارد اما مديريت بايد به‌گونه‌اي باشد که مانع افزايش قيمت اين کالاها در بازار شويم.
سخنگوي اقتصادي دولت گفت: در مورد تغيير نرخ ارز مرجع هيچ بحث و گفت‌وگويي انجام نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10