(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - شماره 20491

دولت وحدت ملي فلسطين با توافق فتح و حماس تشکيل مي‌شود
آغاز مذاکرات واشنگتن و کابل
براي احداث پايگاه نظامي در افغانستان
در اعتراض به شرايط نامناسب کاري
کارکنان خط هوايي ترکيه دست از کار کشيدند
خشم جهاني از تازه‌ترين جنايت تروريست‌ها در سوريه
مذاکرات نتانياهو و پوتين درباره ارسال موشک‌هاي اس300 به سوريه
در اعتراض به ورود شبه نظاميان پ‌ک‌ک
دولت عراق عليه ترکيه به شوراي امنيت شکايت مي‌کند
نماينده کنگره آمريکا خواستار استيضاح اوباما شد
تظاهرات ضددولتي کارگران کارخانه فولکس واگن در آلمان
راهپيمايي گسترده ضد صهيونيستي در سالروز اشغال فلسطين
اعتراض مردمي در تونس همزمان با سفر وزير خارجه فرانسه
شرکت‌هاي جنايتکار! ( پرونده)
ديپلمات آمريکايي در مسکو جاسوس از آب درآمد
   


جنبش‌هاي فتح و حماس درباره نحوه اجرايي شدن توافقنامه آشتي ملي فلسطين به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از فلسطين اليوم، جنبش‌هاي فتح و حماس در نشست روز سه‌شنبه خود درباره مسائل مربوط به اجرايي شدن توافقنامه آشتي ملي و راهکارهاي پايان دادن به دو دستگي‌ها در صحنه فلسطين توافق کردند.طرفين متعهد شدند که نشست‌هاي آنان تا زمان تشکيل دولت توافق ملي و تعيين زمان برگزاري انتخابات به طور مداوم برگزار شود.طبق اين توافق دولت وحدت ملي فلسطين ظرف سه ماه آينده تشکيل مي‌شود.توافقات فتح و حماس در قاهره درباره آشتي ملي در حالي است که محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين روز گذشته براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات مصر از جمله محمد مرسي رئيس‌جمهور اين کشور به قاهره سفر کرد.

 


دولت کابل از انجام مذاکرات ميان مقامات افغانستان و آمريکا بر سر ايجاد 9 پايگاه نظامي دايمي آمريکا در خاک افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «ايمل فيضي» سخنگوي «حامد کرزاي» رئيس‌جمهوري افغانستان گفت، در چارچوب پيمان امنيتي که قرار است ميان واشنگتن و کابل امضا شود، مذاکراتي نيز درباره احداث 9 پايگاه دايمي آمريکا در افغانستان صورت گرفته است. به گفته وي، قرار است که اين پايگاه‌ها پس از پايان سال 2014 (10 دي 1393) در افغانستان باقي بمانند و يا احداث شوند.پيش از اين، «هوگو لورتر» معاون سفير آمريکا در کابل خبر فوق را تکذيب کرده بود.اهميت استراتژيک افغانستان به خاطر حضور قدرت‌هايي مثل چين، روسيه و ايران در همسايگي اين کشور است.

 


کارکنان شاغل در شرکت هواپيمايي ترکيه در اعتراض به اخراج 305 نفر از همکاران خود و شرايط نامناسب کاري اعتصاب کردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اتحاديه کارکنان بخش هوانوردي غيرنظامي ترکيه موسوم به «هوا-ايش» اعلام کرد، در پي بي‌نتيجه ماندن مذاکرات ميان اين اتحاديه و شرکت هواپيمايي ترکيه (ترکيش اير)، کارکنان بخش هوانوردي از نخستين ساعات ديروز اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتصاب‌کنندگان علاوه بر اعتراضي که نسبت به شرايط نامناسب کاري خود دارند، به اخراج 305 نفر از همکاران خود نيز معترض هستند.
همزمان با شروع اعتصاب، نيروهاي ضدشورش پليس اسلامبول نيز در ساختمان مرکزي ترکيش‌اير و فرودگاه بين‌المللي اسلامبول مستقر شده‌اند.
سال گذشته در پي اعتصاب کارکنان ترکيش‌اير، کارفرمايان ترکيش‌اير 305 نفر از کارکنان اين شرکت را اخراج کرده بودند.
اين شرکت 15 هزار و 857 پرسنل دارد که 14 هزار نفر آنها عضو «هوا-ايش» هستند. شرکت ترکيش‌اير به 96 کشور، 182 شهر و 219 فرودگاه پرواز دارد.

 


جنايت يکي از فرماندهان تروريست‌ها در سوريه خشم جهاني را برانگيخت. اين تروريست که از حمايت مالي سران غرب برخوردار است قلب سرباز ارتش سوريه را درآورد و آن را به دندان کشيد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، سازمان ديدبان حقوق‌بشر اعلام کرد که اينگونه اقدامات جرايم جنگي به شمار مي‌آيد که بايد از طريق دادگاه بين‌المللي به آنها رسيدگي و عاملان اينگونه جرايم مجازات شوند.
سازمان ديدبان حقوق‌بشر با انتشار تصوير اين تروريست اعلام کرد که فيلم‌هاي ديگري از اين شخص منتشر شده که با شليک موشک مناطق شيعه‌نشين لبنان را هدف قرار داده و با اجساد سربازاني که ادعا مي‌کند وابسته به حزب‌الله هستند عکس يادگاري مي‌گيرد.
«جيم موير» خبرنگار‌ بي‌بي‌سي که در بيروت حضور دارد اين فيلم را وحشتناک‌ترين تصويري که در دو سال گذشته در سوريه روي داده است توصيف کرد.
وي اظهار داشت، انتشار اين ويدئو در شرايطي که واشنگتن مسئله تسليح تروريست‌ها را بررسي مي‌کند براي اين گروه گران تمام خواهد شد.
«ناوي پيلاي» کميسر عالي حقوق‌بشر سازمان‌ملل متحد نيز گفت، اين اقدام حقيقتاً عملي شنيع است و از گروه‌هاي شورشي در سوريه مي‌خواهم چنين جناياتي را هرچه زودتر متوقف کنند.
ائتلاف مخالفان خارج‌نشين سوريه نيز که همواره از مخالفان مسلح در داخل سوريه حمايت مي‌کند اين اقدام را محکوم و تأکيد کرد که اين فرد مجرم است و محاکمه خواهد شد.
وزارت خارجه آمريکا نيز که به مخالفان مسلح در سوريه کمک تسليحاتي مي‌کند در واکنشي ديرهنگام اقدام تروريست سوري را محکوم کرد.
اين در حالي است که ايالات متحده آمريکا يکي از حاميان اصلي تروريست‌هاي سوري است و مقامات آمريکايي بارها از افزايش کمک‌هاي تسليحاتي و مالي خود به مخالفان مسلح خبر داده‌اند.
از سوي ديگر «خالد حمد» سرکرده گروهک تروريستي که قلب يک سرباز سوري را از سينه‌اش خارج کرده و آن را به دندان کشيده در مصاحبه با مجله آمريکايي تايم گفت، از کارم پشيمان نيستم و ويديوي ديگري دارم که در آن يک سرباز علوي را با اره قطعه قطعه کرده‌ام. وي مدعي شد که بازهم اين کار را خواهد کرد.
در همين حال رسانه‌هاي غربي اين اقدام را جنايتي وحشيانه توصيف کردند و خواستار محاکمه عامل اين جنايت شدند.
راديو اوستن نروژ در واکنش به اين فيلم اعلام کرد، دردناک است که ما در غرب متوجه شديم که از جنايتکاراني حمايت مي‌کنيم که برقراري دموکراسي در سوريه را بهانه کرده‌اند و مسئله دردناک‌تر اين است که اين صحنه‌هاي وحشيانه به نام اسلام صورت مي‌گيرد، اين خيانتي بزرگ به آن چيزي است که بشريت از اسلام و عظمت رسالت شريف پيامبر(ص) مي‌شناسد.
راديو اوستن افزود، دردناکتر اينکه هنوز اقدامي براي دستگيري و محاکمه اين جنايتکار صورت نگرفته است.
شبکه سي‌ان‌ان نيز اعلام کرد با طارق السيد يکي از نزديکان تروريستي که اين اقدام وحشيانه را انجام داده ارتباط برقرار کرده و او نيز تاييد کرده که دوستش مرتکب اين جنايت شده است.
روزنامه داگبلارت نروژ هم نوشت، اين فيلم نشان دهنده اوج وحشي‌گري گروه‌هاي مسلح در سوريه است.
«نديم حوري» محقق و ناظر سازمان ديدبان حقوق‌بشر در امور سوريه گفت، محکوم کردن اين جنايت به تنهايي کفايت نمي‌کند و تروريست‌هاي سوري بايد به طور جدي از تکرار چنين وقايعي خودداري کنند.
همزمان با انتشار اين ويدئو گزارش‌هاي مشابهي از اعدام سه افسر ارتش سوريه توسط عناصر مسلح در شمال اين کشور منتشر شد.
لزوم حضور بشار اسد
فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه با تأکيد بر لزوم حضور بشار اسد براي بررسي راه حل بحران سوريه اظهار داشت، هر راه‌حلي براي بحران کشور بدون بشار اسد فاجعه‌آميز خواهد بود.
وي افزود، سوريه از آغاز خواستار راه‌حل سياسي بوده و اين موضع تاکنون تغيير نکرده است، دغدغه اصلي نيز اين است که مردم و دولت سوريه به يک راهکار سياسي دست يابند که امنيت و ثبات را برقرار کند.
مقداد تأکيد کرد، ترکيه بازيچه ناتو است و اعراب بيش از اينکه به فکر خود باشند به فکر منافع اسرائيل هستند.
معاون وزير اطلاع‌رساني سوريه نيز تأکيد کرد، بحران سوريه تنها به دست مردمش حل مي‌شود.
در همين حال سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گزارشي اعلام کرد 75 درصد مردم سوريه بار ديگر بشار اسد را در انتخابات رياست جمهوري سال 2014 انتخاب خواهند کرد.
ساير رويدادها
* نشست گروه به اصطلاح دوستان سوريه هفته آينده در اردن برگزار مي‌شود.
* سه موشک متعلق به تروريست‌ها در سوريه به منطقه القاع در بقاع شمالي لبنان اصابت کرد.
* مردم شهر الرقه با برگزاري تظاهرات خواستار خروج تروريست‌هاي جبهه النصره وابسته به القاعده از شهرشان شدند.
* پايگاه خبري العهد لبنان اعلام کرد 250 فرد مسلح در شهر مرزي القصير خود را تسليم ارتش سوريه کردند.
* نهاد حمايت از قانون اساسي آلمان در جديدترين گزارش خود اعلام کرد، بيش از 50 تروريست آلماني در سوريه حضور دارند.
* منابع خبري از پرتاب سه خمپاره از سوي تروريست‌ها به منطقه سيده زينب(س) در شهر دمشق خبر دادند.
* يک مقام امنيتي قطري اعلام کرد، قصر امير قطر به اتاق عمليات ارسال سلاح به مخالفان سوري تبديل شده است.

 


نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ديدار با رئيس‌جمهور روسيه تهديد کرد در صورت تحويل موشک‌هاي اس300 مسکو به دمشق، تل‌آويو فورا اين موشک‌ها را هدف قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از تلويزيون سوريه، بنيامين نتانياهو در ديدار خود با ولاديمير پوتين که روز سه‌شنبه در شهر ساحلي سوچي صورت گرفت تهديد کرد که در صورت تحويل موشک‌هاي اس300 به سوريه آنها را بي‌ترديد مورد هدف قرار خواهد داد چرا که توازن نظامي تل‌آويو و دمشق را از بين مي‌برد.
در اين ديدار که بيش از 3 ساعت به طول انجاميد نخست‌وزير رژيم صهيونيستي تاکيد کرد اين موشک‌ها توانايي نظامي سوريه را افزايش مي‌دهد و براي امنيت اسرائيل خطرساز خواهد بود به همين دليل تل‌آويو ارسال اين سلاحها به سوريه را تحمل نخواهد کرد.
نتانياهو که در جنگ 33 روزه و 22 روزه شکست سنگيني از طرف مقاومت فلسطين و حزب‌الله تحمل کرد ديگر حاضر نيست شکست ديگري را اين بار از ناحيه سوريه تجربه کند.
هنوز گزارشي از پاسخ پوتين به تهديد نتانياهو مخابره نشده است. ناظران سياسي منطقه معتقدند انتشار خبر ارسال اس300 به دمشق سران رژيم صهيونيستي را به شدت نگران کرده است.

 


بغداد اعلام کرد در اعتراض به ورود عناصر حزب کارگران کرد ترکيه (پ‌ک‌ک) به داخل خاک عراق، عليه دولت آنکارا به شوراي امنيت سازمان ملل شکايت مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دولت بغداد سه‌شنبه اعلام کرد در اعتراض به ورود اولين گروه از عناصر پ‌ک‌ک به منطقه کردستان عراق، عليه ترکيه به شوراي امنيت سازمان ملل شکايت مي‌کند. در بيانيه دولت بغداد تاکيد شده است ورود اين افراد به خاک عراق لطمات زيادي به مناسبات بغداد- آنکارا وارد خواهد کرد. گفته شده است که دومين گروه از اعضاي پ‌ک‌ک نيز ديروز وارد خاک عراق شد.
اين در حالي است که نمايندگان مجلس منطقه خودمختار کردستان عراق از ورود شبه نظاميان پ‌ک‌ک به اين منطقه استقبال کردند.
در بغداد نيز نمايندگان وابسته به «ائتلاف دولت قانون» در مجلس ضمن مخالفت با ورود اعضاي پ‌ک‌ک به خاک عراق، از دولت آنکارا خواستند عراق را وارد مشکلات داخلي ترکيه نکند. «سعد المطلبي» نماينده پارلمان و عضو ائتلاف دولت قانون گفت، ترکيه نبايد با اعزام قاتلان و تروريست‌ها به خاک عراق، مشکلات داخلي خود را حل کند. به گفته وي، آنکارا با اين اقدام، حاکميت عراق را نقض کرده است. در پي توافق سال گذشته ميان آنکارا و «عبدالله اوجالان» رهبر حزب کارگران کرد ترکيه، شبه نظاميان پ‌ک‌ک بايد خاک ترکيه را ترک کنند.
عمليات تروريستي
تروريست‌هاي ناشناس با انفجار بمب در منطقه «القدس» شهر «موصل» يک کودک را شهيد کردند. در اين انفجار 15 غيرنظامي نيز زخمي شدند.
در شهر «تکريت» نيز نيروهاي دولتي طي عملياتي توانستند 10 مظنون به حملات تروريستي را دستگير کنند. يکي از دستگيرشدگان، از رهبران برجسته گروه موسوم به «دولت اسلامي عراق» است.
در بغداد نيز ديروز افراد مسلح ناشناس با حمله به مشروب‌فروشي‌هاي شرق پايتخت، 12 نفر را کشتند. مهاجمان سلاح‌هاي مجهز به صدا خفه‌کن در دست داشتند.

 


نماينده جمهوريخواه کنگره آمريکا با تاکيد بر اين که «کاخ سفيد درباره افتضاح بنغازي پنهان کاري مي کند»، خواستار استيضاح رئيس جمهور شد.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران،  به نقل از شبکه تلويزيوني
سي ان ان، «جيسون چافتز» در گفت وگو با اين شبکه درباره لزوم استيضاح اوباما رئيس جمهور آمريکا به خاطر وقوع حمله تروريستي به کنسولگري آمريکا در بنغازي ليبي گفت: البته اين مسئله به معناي پايان اين پرونده نخواهد بود و چيزي که من دنبال آن هستم، دانستن حقايق است و استيضاح رئيس جمهور يکي از احتمالاتي است که مطرح مي شود.
وي افزود: «ما مي خواهيم کساني که کوتاهي کرده و باعث اين رخداد شده اند، محاکمه شوند. ما مي خواهيم تروريست هايي که آمريکايي ها را در بنغازي کشته اند بازداشت و مجازات شوند. ما مي‌خواهيم رئيس جمهور کاري را کند که هميشه مدعي آن بوده و آن شفافيت و خودداري از پنهانکاري است اما تا کنون کاخ سفيد اين کار را نکرده است.»
به اعتقاد اين نماينده کنگره « البته کاخ سفيد هميشه تلاش کرده کساني را که مي خواهند مسائل را روشن کنند، بدنام کند.» «چافتز» در پايان به اظهارات «سه شاهد بسيارموثق» در مورد اين حادثه که به قتل سفير آمريکا منجر شد اشاره کرد و گفت: «حرف هايي که اين سه شاهد درباره حادثه بنغازي زده اند کاملا با آنچه کاخ سفيد مي گويد متفاوت است.» 
خبرگزاري فارس نيز به نقل از پايگاه خبري اوسط نيوز نوشت: براساس اعلام جمهوريخواهان ، چيزي که دولت آمريکا تاکنون کتمان کرده اين است که کنسولگري آمريکا در بنغازي در واقع کنسولگري نبوده بلکه تاسيساتي وابسته به سازمان جاسوسي آمريکا
(سي آي اي) بوده است که به عنوان مقري براي جمع آوري موشک‌هاي ضد هوايي و ديگر سلاح هايي که به طور گسترده از زمان قيام مردم ليبي در سال 2011 گسترش يافته استفاده مي شد.
 بر اساس اين گزارش ساکنان کنسولگري در زمان وقوع حادثه «کريستوفر استيونز»، سفير آمريکا در ليبي را که به طور تصادفي در محل حضور داشت بدون حفاظت امنيتي نگاه داشتند تا با کشته شدن او توجهات به سوي وي جلب شود زيرا ساختمان تحت نظارت وزارت خارجه آمريکا نبوده است و دولت ليبي مسئوليتي در قبال اتخاذ تدابير امنيتي در اطراف کنسولگري نداشته است. بنابر اين دولت آمريکا نتوانسته از دولت ليبي براي اتخاذ تدابير امنيتي در اطراف آن کمک بخواهد و چنين درخواستي را هم نکرده است بلکه نيروهايي ويژه را براي حفاظت از کنسولگري اعزام کرد تا هم «استيونز» را از آتش بيرون بکشند و هم اسناد و رايانه هاي وابسته به اطلاعات آمريکا را نابود کنند تا بدين گونه هويت مزدوران ليبيايي شناسايي نشود و جانشان در معرض خطر قرار نگيرد.

 


هزاران نفر از کارگران کارخانه«فولکس واگن» آلمان با برپايي تظاهرات ضددولتي به جمع ميليون‌ها کارگر معترض به «شرايط کاري» پيوستند.
هزاران نفر از کارگران شرکت خودروسازي «فولکس واگن» آلمان روز سه‌شنبه با برپايي تظاهرات مقابل ساختمان مرکزي اين شرکت در شهر «وولفسبورگ» خواستار بهبود شرايط کاري و افزايش حقوق و دستمزد به ميزان حداقل 5/5درصد شدند. معترضان تهديد کردند اگر به خواسته آنها توجه نشود دست از کار مي‌کشند.
اين تظاهرات در ادامه سلسله تظاهرات چند ماه گذشته اين کشور برگزار مي‌شود که در شهرهاي مختلف با تهديد به «تبديل تظاهرات به اعتصاب» برگزار مي‌شد. در همين رابطه شبکه خبري «بلومبرگ» آلمان نيز با انتشار گزارشي از تهديد به اعتصاب دستکم 130 هزار کارمند و کارگر بخش صنعت اين کشور خبر داد.
براساس اين گزارش اين کارکنان از ظهر روز سه‌شنبه در مناطق مختلف شهر «فرانکفورت» تظاهرات کردند. اتحاديه‌هاي کارگري که هدايت اين اعتراض‌ها را برعهده دارند اعلام کردند، مهمترين درخواست آنها بهبود شرايط حقوق و دستمزد کارگران است که در صورت تحقق نيافتن تظاهرات تبديل به اعتصابي «خردکننده» خواهد شد.
آخرين خبرها حاکي است با بالا گرفتن اعتراض‌ها، مسئولان صنايع آلمان در يک عقب‌نشيني آشکار با افزايش 4/3 درصدي حقوق مهندسان (نه کارگران) موافقت کرده‌اند.
آنطور که سايت خبري «فايننشال تايمز» نوشته، اين توافق در نخستين ساعات روز چهارشنبه (ديروز) و با هدف جلوگيري از آسيب‌ رسيدن به اقتصاد بزرگترين کشور اروپا حاصل شده است.
طبق توافق حاصل شده در فاز نخست ابتدا 4/3 درصد در ماه ژوئيه به حقوق مهندسان اضافه مي‌شود و رفته‌رفته تا مه 2014 نيز 2/2درصد ديگر به اين حقوق افزوده خواهد شد.
براساس اين گزارش، توافق فوق از سوي مديران کارخانه فولاد «آي جي» و اتحاديه کارگري و فقط براي مهندسان شهر «باواريا» حاصل شده است. به نظر مي‌رسد، افزايش کمتر از ميزان درخواست معترضان آن هم براي مهندسان (نه کارگران) قادر به توقف اين اعتراض‌ها نخواهد بود. مهم‌تر از همه اين که اين توافق فقط براي يک شهر حاصل شده است. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد که معترضان در ساير شهرها با ادامه اعتراض‌ها به حقوق مورد نظرشان خواهند رسيد يا خير.از طرفي عقب‌نشيني مديران «باواريا» احتمالا باعث افزايش روحيه معترضان در ساير شهرها نيز خواهد شد. آلمان قدرتمندترين کشور اروپاست و صنايع اين کشور نيز زبانزد است. عملي شدن تهديد اعتصاب کارگران مي‌تواند، اين غول اقتصادي را نيز همچون بسياري از اقتصادهاي اروپايي با چالش‌هاي جدي مواجه کند. ناظران سياسي از خود مي‌پرسند، وقتي اوضاع در قوي‌ترين عضو اتحاديه اروپا به اين نقطه رسيده، تکليف ساير کشورهاي اين اتحاديه روشن است!

 


همزمان با سالروز نکبت، مردم فلسطين در غزه، کرانه باختري و مناطق اشغال شده دست به تظاهرات زدند که با يورش نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي مواجه شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبکه خبري الجزيره، مردم فلسطين به مناسبت فرا رسيدن شصت و پنجمين سالروز نکبت، روز اشغال فلسطين به دست صهيونيست‌ها که در تاريخ 15 مه 1948 صورت گرفت تظاهرات گسترده‌اي به راه انداختند و تاکيد کردند ملت فلسطين از حق قانوني خود براي بازگشت به سرزمين مادري خود دست نخواهد کشيد.
اين تظاهرات در غزه، کرانه باختري و سرزمين‌هاي اشغالي صورت گرفت و تظاهرکنندگان اظهار داشتند سرزمين فلسطين هويت آنان است و آن را از چنگال اشغالگران آزاد خواهند کرد.
نيروهاي رژيم صهيونيستي براي متفرق کردن تظاهرکنندگان و ممانعت از گسترش تظاهرات به مناطق ديگر کرانه باختري و غزه، ضمن اتخاذ تدابير شديد از بمب‌هاي صوتي و گاز اشک‌آور در رويارويي با تجمعات فلسطيني استفاده کردند.
در اين درگيري چندين فلسطيني مجروح و تعدادي ديگر نيز از سوي نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي بازداشت شدند.فلسطينيان مقيم لبنان نيز با برگزاري تظاهراتي گسترده ضمن اعلام انزجار از ادامه ظلم و ستم رژيم صهيونيستي بر حق مسلم خويش مبني بر بازگشت به سرزمين مادري خود تاکيدکردند.سراسر شهرها، کوچه‌ها و خيابان‌هاي جنوب لبنان و اردوگاه‌هاي فلسطيني با پرچم‌هاي فلسطين و پارچه‌نوشته‌هايي با مضمون «ما به فلسطين بازخواهيم گشت» تزيين شده است.
در همين رابطه «ابوايهاب» عضو جبهه دموکراسي براي آزادي فلسطين گفت، اين روز براي همه فلسطيني‌ها روزي دردآور است، روزي که فلسطيني‌ها با زور و فشار رژيم صهيونيستي از خانه‌هاي خود رانده شدند.وي تاکيد کرد، مبارزه عليه رژيم اشغالگر قدس تا آزادي کامل فلسطين و بازگشت کليه آوارگان فلسطيني به خانه‌ها و سرزمين خود همچنان ادامه دارد.جنبش حماس نيز به مناسبت فرارسيدن سالروز نکبت، ضمن اعلام پايبندي به حقوق ملي فلسطين و مخالفت با امتيازدهي به صهيونيست‌ها تاکيد کرد، از ذره‌اي از خاک فلسطين چشم‌پوشي نمي‌کند و مقاومت را تنها راه تحقق آرمان‌هاي فلسطين مي‌داند.
در اين بيانيه آمده است، دل بستن به مذاکرات سازش با دشمن صهيونيستي بي‌نتيجه است و هرگونه راه حلي که با حقوق ملي فلسطينيان در تضاد باشد مردود و غيرقابل قبول است.از سوي ديگر، جمعي از مردم مصر به مناسبت روز نکبت تحت عنوان کاروان فجر به سمت مرز فلسطين و گذرگاه رفح راهپيمايي کردند.
سفير رژيم صهيونيستي اردن را ترک کرد
آخرين خبرها حاکي است با بالاگرفتن اعتراض‌ها از سوي مردم و نمايندگان پارلمان اردن، سفير رژيم صهيونيستي روز گذشته مجبور به ترک خاک اين کشور شد.
فارس به نقل از خبرگزاري الشرق الجديد نوشت، محمد المومني وزير مشاور در امور اطلاع‌رساني و ارتباطات در دولت اردن رسما خبر خروج «دانيل نيفو» از امان و عزيمت وي به تل‌آويو را تاييد کرده‌است.
اين مقام اردني گفت: سفير اسرائيل هنگامي که پنج‌شنبه از سوي قائم مقام وزير خارجه به دفتر وزارت خارجه احضار شد، سخنان تندي از وي در اعتراض به يورش ده‌ها شهرک نشين صهيونيست به محوطه مسجد الاقصي و تجاوز به نمازگزاران و ممانعت از ورود آنها به مسجد الاقصي شنيد.

 


همزمان با سفر وزير خارجه فرانسه مردم تونس به خيابان‌ها ريختند و دخالت‌هاي پاريس را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از خبرگزاري فرانسه، صدها نفر از مردم معترض تونس هنگام عبور کاروان خودرو حامل وزير خارجه فرانسه مقابل ساختمان نخست‌وزيري تجمع کردند.
معترضان از وزير خارجه فرانسه خواستند که در امور داخلي تونس دخالت نکند.
تجمع‌کنندگان پلاکاردهايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود: «آري به سرمايه‌گذاري، نه به استعمار».
لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه پس از ديدار با علي‌العريض نخست‌وزير تونس خواستار افزايش همکاري‌هاي دو کشور شده است.
فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه نيز قرار است ماه ژوئيه آتي به تونس سفر کند سفري که از ماه مه به تعويق افتاده است.
روابط فرانسه- تونس پس از انقلاب تونس با فراز و نشيب‌هايي روبه‌رو بوده است.
پاريس تا آخرين لحظات از عمر حکومت زين‌العابدين بن‌علي در بحبوحه قيام مردمي دسامبر 2010 تا يازدهم ژانويه 2011 که بن‌علي به عربستان فرار کرد از رژيمش حمايت مي‌کرد.
به گفته کارشناسان تونسي، پاريس از سال 1956 تاکنون هيچ‌گاه از دخالت در امور تونس دست برنداشته است.
کارشناسان هدف از تداوم دخالت‌هاي فرانسه در تونس، ليبي و مالي را حفظ منافع استعماري پاريس مي‌دانند و مي‌گويند: اين دخالت‌ها براي تحقق دموکراسي و آزادي مردم نيست.

 


شرکت‌هاي داروسازي غربي تا مدت‌ها داروهاي خود را بر روي مردم ساکن شرق آلمان آزمايش مي‌کرده‌اند و اين موضوع غالبا بدون اطلاع آنها انجام مي‌پذيرفته است.
روزنامه «لوموند» در اين ارتباط به نقل از «اشپيگل» مي‌نويسد، بيش از 50 هزار تن از ساکنان شرق آلمان سال‌ها موش‌هاي آزمايشگاهي شرکت‌هاي دارويي بوده و بسياري از آنها جان خود را بدين شکل از دست داده‌اند. طبق گزارش «اشپيگل» که تحقيقات خود را براساس داده‌هاي آرشيوهاي پزشکي و نيز اسناد وزارت بهداشت و آژانس پزشکي آلمان شرقي به انجام رسانده، بيش از 600 آزمايش با همکاري بيش از 50 بيمارستان انجام پذيرفته است، زيرا که شرکت‌هاي داروسازي معتقد بودند انجام اين گونه آزمايشات در آلمان شرقي آسان‌تر است و مي‌تواند مخفي باقي بماند. گفته مي‌شود، اين کشور در ازاي هر آزمايش تا 800 هزار مارک (400 هزار يورو) دريافت داشته و اين مبالغ را صرف خريد تجهيزات نو کرده است. «اشپيگل» با اشاره به اسامي شرکت‌هاي داروسازي «باير»، «شرينگ»، «هوخست»، «بوهرينگر»، «فايرز» و «ساندوز»، آنها را متهم مي‌کند که آزمايش‌هاي دارويي متعددي در تمامي زمينه‌ها از جمله در درمان‌هاي شيمي‌درماني، ضدافسردگي و بيماري‌هاي قلبي و عروق به انجام رسانده و موجبات مرگ بسياري از اين موش‌هاي آزمايشگاهي را فراهم آورده‌اند. اين شرکت‌ها امروز مدعي‌اند طبق قوانين و معيارهاي جاري عمل کرده‌اند.

 


سفير آمريکا در مسکو پس از دستگيري جاسوس سيا از سوي مقامات روس احضار شد.
به دنبال انتشار خبر دستگيري «رايان کريستوفر فوگل»، جاسوس سيا که تحت عنوان «دبير سوم بخش سياسي سفارت آمريکا» در مسکو فعاليت مي‌کرد وزارت خارجه روسيه سفير اين کشور را براي اداي توضيحات احضار کرد.
به گفته مقامات رسمي روسيه، اين جاسوس شامگاه دوشنبه وقتي قصد داشت يک افسر سازمان امنيت روسيه را به خدمت بگيرد، دستگير و پس از طي مراحل لازم به سفارت آمريکا تحويل شد.
خبرگزاري «اينترفکس» در اين باره نوشت: جاسوس سيا که پس از خوردن مهر «عنصر نامطلوب» از خاک روسيه اخراج شده، هنگام دستگيري يک دستورالعمل کتبي براي به خدمت گرفتن افسر روس، مبالغ زيادي پول، يک دستگاه خاص و وسايل تغيير چهره به همراه داشت.
در همين حال دفتر روابط عمومي سازمان امنيت فدرال روسيه اعلام کرد اخيرا ماموران اطلاعات آمريکايي بارها براي به خدمت گرفتن ماموران سازمان‌هاي امنيتي روسيه و نهادهاي ويژه تلاش کردند که اين تلاش‌ها همه ثبت شده و تحت کنترل ضد اطلاعات سازمان امنيت فدرال روسيه قرار داشتند.
در همين حال رسانه‌هاي خبري روسيه به نقل از گزارش دفتر روابط عمومي سازمان امنيت فدرال روسيه اعلام کردند، جاسوس دستگير شده آمريکايي به کارمند اطلاعاتي روس پيشنهاد پرداخت سالانه يک ميليون دلار در ازاي همکاري کرده بود.
«مايکل مک فول» سفير آمريکا در مسکو پس از اداي توضيحات به مقامات روس حاضر به پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران نشد. مقامات روس پس از انتشار اين خبر از اينکه چنين حادثه‌اي درست زماني رخ مي‌دهد که روساي جمهور دو کشور در تلاش بودند روابط تيره دو طرف را بهبود ببخشند، ابراز تاسف کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10