(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - شماره 20491

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
داستان برف و آفتاب تموز!(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
بلیت !(گفت و شنود)
آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت‌الله جنتی: ثواب رد صلاحیت بعضی‌کاندیداها از عبادات ماه رجب بیشتر است
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله حاج‌ آقا عزالدین حسینی زنجانی
کدخدایی : هیچ‌یک از اخبار منتشره درباره احراز صلاحیت‌ها را تأیید نمی‌کنیم
واکنش احمدی‌نژاد به رد صلاحیت مشایی
عالیجناب گاف نقشه افراطیون برای هاشمی را لو داد (خبر ویژه)
نقش انگلیس و آمریکا در تحولات جهانی رنگ باخته است (خبر ویژه)
انتخابات در ایران رقابتی‌جذاب و غیر قابل‌ پیش‌بینی است (خبر ویژه)
خدای نکرده قائل به شیوه قذافی که نیستید؟!(خبر ویژه)
جسارت عبور از حاکمیت دینی
شرط بی‌بی‌سی برای هاشمی! (خبر ویژه)
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی اقامه خواهد شد
 


در فاصله کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری، سوالات مهم و کلیدی وجود دارد که واکاوی پاسخ‌ها به بهتر روشن شدن صحنه انتخابات کمک می‌کند.
یادداشت پیش روی می‌کوشد از میان سوالات احتمالی مهم و قابل تفحص به واکاوی این پرسش بپردازد که در شرایط کنونی پروژه دشمن برای اثرگذاری بر انتخابات 24خرداد چیست؟ این پروژه با چه سناریوها و تاکتیک‌هایی در صحنه خطیر انتخابات پیگیری می‌شود؟ و پیوست رسانه‌ای شبکه بزرگ فریبکاری و دروغ‌پردازی‌های غربی- صهیونیستی در انتخابات چگونه خواهد بود؟
در این باره نکاتی قابل اعتناست که شواهد و قرائن پیرامونی به وضوح نشان می‌دهد تحرکات و کارشکنی‌های دشمن برای انتخابات 24 خرداد که از مدتها قبل تدارک و ساماندهی شده است داستان برف و آفتاب تموز است، چرا؟
1- نکته اول این است که رصد هوشمند و واقع‌گرایانه رفتار و گفتار دشمن در دو سال گذشته حاکی از آن است که راهبردها و تاکتیک‌های او برای اثرگذاری بر انتخابات 24 خرداد بصورت مداوم دچار «تغییر» شده و با نوسانات زیادی همراه بوده است.
راهبرد دشمن بعد از فتنه سال 88 و ناکامی بزرگ در انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری، او را به سوی «چالش در مشارکت» سوق داد.
این تصمیم راهبردی از آنجا گرفته شد که برای دشمن محرز گشت «چالش در مشروعیت انتخابات» - که در فتنه سال 88 به دنبال آن بودند- شدنی نیست و مکانیسم قانونی و قدرتمند انتخابات در ایران چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.
گفتنی است؛ چالش در مشروعیت انتخابات و ادعای بزرگ تقلب پلی برای براندازی نرم بود که البته بعدها و پس از فتنه سال 88، مراکز مطالعاتی و رسانه‌ای غربی اذعان کردند در ارزیابی این برآورد دچار خطای تحلیل شده بودند.
در این خصوص و از میان حجم انبوه نمونه‌ها و کدهای مستند غربی، گزارش مرکز مطالعات خاورمیانه سابان که در سایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد خواندنی است که به صراحت اذعان می‌کند؛ «براندازی نرم در ایران غیرممکن است».
بنابراین مشاهده می‌شود که دشمن در اولین انتخابات پس از فتنه سال 88- انتخابات مجلس نهم در اسفند سال 90- راهبرد چالش در مشارکت را برمی‌گزیند.
نتیجه انتخابات و حضور پرشور و 65 درصدی مردم در انتخابات مجلس، بار دیگر مواجهه دشمن در برابر ایران را به هم ریخت.
رویترز همان ایام درگزارشی علی‌رغم راهبرد دشمن برای چالش در مشارکت و ناامید کردن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای نوشت؛ «مردم ایران پیروز انتخابات هستند».
2- بدیهی است که وظیفه دشمن، دشمنی است و هر بار که شکست می‌خورد در ساحت دیگری تدارک می‌کند و به میدان می‌آید. برای انتخابات خرداد 92، دشمن کانون تحرکات و دسیسه‌هایش را در سال 91 یعنی سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری به پیش کشید. اکنون به اذعان مقامات ‌ذی‌نفوذ و رسانه‌های تصمیم‌ساز غربی به راحتی می‌توان از راهبرد دشمن در سال گذشته برای اثرگذاری بر انتخابات امسال سخن گفت.
راهبرد دشمن یکم- «تغییر محاسبات مسئولان ارشد نظام» و دوم - «خط جدایی مردم از نظام» بود.
جالب اینجاست که بهمن 91، موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مقاله‌ای تحلیلی به قلم جیمز جفری اعتراف می‌کند؛ «فشارهای اقتصادی - بخوانید تحریم‌ها - برای واداشتن مردم ایران به رویارویی با نظام شکست خورده است.»
واشنگتن‌پست نیز اسفند 91 به صراحت می‌نویسد؛ «تحریم‌ها نتوانست ناآرامی‌های اجتماعی ایجاد کند و رهبران ایران را مجبور به تغییر محاسبات‌شان کند.»
3- بنابراین در ادامه تغییر راهبردها و استیصال در مواجهه با ایران اسلامی، در شرایطی که چالش در مشروعیت انتخابات شدنی نیست و طرح چالش در مشارکت هم تجربه تلخی به همراه داشته است؛‌ چه راهبردی از سوی دشمن انتخاب خواهد شد؟ ضمن آنکه همواره مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به گواهی تمام ادوار گذشته حضوری پرشورتر و مشارکتی بالاتر از سایر انتخابات‌ها مانند مجلس و یا شوراها داشته‌اند.
نکته دیگر در این میان این است که «چالش در رقابت» برای انتخابات در پیش روی جواب نمی‌دهد چرا که ثبت‌نام نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نشان داد از تمامی سلایق سیاسی حضور دارند. همچنانکه شواهد و قرائن حاکی از آن است که بازار رقابت‌ها میان نامزدها البته پس از احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان داغ خواهد بود.
با این حساب آنچه به عنوان گمانه‌ای قابل اعتنا وجود دارد این است که دشمن «چالش در کاندیداها» را نشانه رفته است و البته با توجه به شرایط کنونی این پروژه اصلی دشمن نخواهد بود.
از طریق «چالش در کاندیداها» خط تنش و ناآرامی انتخابات دنبال خواهد شد.
اینکه جماعتی یا جریانی بخواهند پس از اعلام نهایی احراز صلاحیت نامزدها از سوی شورای محترم نگهبان، به جای تمکین در برابر قانون دست به ماجراجویی بزنند جای کمترین تردیدی وجود ندارد که جدول دشمن را پر کرده‌اند.
به عبارت ساده دشمن خط تنش را دنبال کرده و ماجراجویان خط خیانت را رهگیری کرده‌اند؛ ان‌شاءالله که چنین مباد.
4- اما به نقطه راهبردی و پروژه اصلی دشمن در فاصله بیست و چند روز مانده به انتخابات می‌رسیم.
خاطرنشان می‌شود برای رسیدن به پروژه اصلی، باید این گمانه را مدنظر داشت که پروژه فرعی یعنی چالش در کاندیداها و خط تنش بخاطر تحمیل کاندیدای خاص، مقدم خواهد بود و به لحاظ منطق و سناریوی دشمن زودتر بروز و ظهور می‌نماید.
این پروژه هرچند فرعی است اما در بستر پروژه اصلی امکان مدیریت دارد.
پروژه اصلی القای انفعال و منزوی شدن گفتمان اصولگرایی است چرا؟ چند دلیل روشن و غیرقابل انکار وجود دارد؟
یکم - دشمن می‌خواهد از شکست‌های پی‌درپی در مواجهه با ایران در انتخابات‌های اخیر که با اقبال گسترده مردم به مبانی و آموزه‌های اسلامی و انقلابی بوده است انتقام بگیرد.
دشمن می‌خواسته صحنه انتخابات را چه به لحاظ مشروعیت یا مشارکت به چالش بکشاند اما نتوانست چون گفتمان اصولگرایی حضور گسترده و با مسئولیت و با بصیرت آحاد مردم را در پی داشته و بالطبع سناریوسازان بیرونی طرفی نبستند.
دوم- شاخصه‌های اصلی گفتمان اصولگرایی، «خدمت»، «مقاومت» و «پیشرفت» بوده است.
آیا این شاخصه‌ها را دشمنان نشان‌دار جمهوری اسلامی برمی‌تابند؟
بدون تردید پاسخ منفی است چون خروجی خدمت بدون منت به مردم، مقاومت در برابر باج‌‌خواهی و افزون‌طلبی قدرت‌های غربی و تمرکز بر پیشرفت کشور، آحاد جامعه را مصمم‌تر می‌کند تا در تمامی بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز نقشی بی‌بدیل ایفا کنند.
سوم- هر سناریو و راهبردی هم که دشمن بخواهد برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران به پیش بکشاند با زنده بودن گفتمان اسلام انقلابی که جوهره آن اقبال مردمی را در پی دارد پیشاپیش محکوم به شکست است.
بنابراین واضح است که این گفتمان مانع بزرگی بر سر راه سناریوها و دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمن است.
چهارم- القای انفعال و منزوی شدن اصولگرایی- به مفهوم یک گفتمان و نه این یا آن جریان سیاسی- این روزها در دستور کار رسانه‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین است.
این تلاش‌ها و تحرکات رسانه‌ای بیرونی و بعضا داخلی برای آن است که نقطه مقابل «مقاومت و پیشرفت» یعنی خط «تنش و سازش» دنبال شود.
ماموریت «انحراف» و «فتنه» در زمره خط یاد شده - تنش و سازش - دنبال می‌شود.
5- و بالاخره باید گفت؛ گفتمان اصولگرایی که مبتنی بر خدمت به مردم است و در برابر دشمن سازش‌ناپذیر است و متمرکز بر پیشرفت کشور بوده، دارای اقبال مردمی است و توده‌های مردم بصیر ایران با این شاخصه‌ها همخوانی و سازگاری دارند اما در این میان دلسوزان و نامزدهای اصولگرایان با توجه به شرایط حساس کنونی رسالت تاریخی مهمی برعهده دارند.
چرا که دو خط «انحراف» و «فتنه» در مقابل صلابت و بصیرت توده‌های اصولگرا و وفادار به آموزه‌های اسلامی و انقلابی تاب مقاومت ندارند و به برفی شبیه‌اند که «آفتاب تموز» به آن فرصت بقاء نمی‌دهد.
حسام الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
* اگر اعضای محترم شورای نگهبان در قبال صلاحیت فتنه‌گران و انحرافی‌ها مسامحه کنند و چنین افرادی به قدرت برسند هر خسارتی که به انقلاب وارد شود مسئول خواهند بود و به نظر می‌رسد نتوانند جواب خون شهدا و ایثارگران را بدهند.
ممتازنیا
* فردی که برای شغلی کم ارزش در اداره‌ای استخدام می‌شود از او مصاحبه، تحقیقات محلی و تست‌های درمانی و در صورت مثبت بودن سیرمراحل گزینش تعهد کتبی مبنی بر رعایت قانون و انجام امور محوله به نحو احسن گرفته می‌شود چطور برای جایگاه بزرگی که نفر دوم کشور است این قبیل امور خیلی ساده گرفته می‌شود. به نظرم علاوه بر تمامی این کار باید مصاحبه مفصلی نیز توسط شورای نگهبان گرفته شود و کاندیداها با سخنان شفاهی ضبط شده تعهد خود را بر اجرای قوانین و توجه به منویات رهبری را اذعان نمایند تا در صورت تخلف موارد مصاحبه پخش عمومی شود تا مردم به قضاوت بنشینند.
خانم انصاری از اهواز
* چگونه است که برای نامزدی شورای یک شهر مدرک لیسانس شرط است ولی برای رئیس‌جمهور شدن یک کشور دارای 75 میلیون جمعیت خواندن و نوشتن کافی است؟
8495---0911
* رهبر معظم انقلاب با آن عظمت و جایگاه مردمی‌شان اعلام می‌دارند من هم یک رای دارم که حتی نزدیکان من از اینکه به چه کسی رای خواهم داد اطلاعی ندارند اما آقای احمدی‌نژاد در پست ریاست‌جمهوری‌اش و مجری انتخابات بدون هیچ ابائی قانون را زیر پا گذاشته و صراحتا می‌گوید سه روز روزه و 14هزارصلوات برای کاندیدای مورد علاقه‌ام نذر کردم. آیا این نقض صریع قانون در انتخابات نیست؟!
غلامرضا عونی
* این روزها شورای نگهبان یک وظیفه تاریخی بر گردن دارد که اگر خدایی ناکرده اشتباهی در آن رخ دهد، کل مسیر تاریخ را عوض می‌کند. لذا از مسئولان شورای نگهبان تقاضا داریم بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای در رد صلاحیت کاندیدای بی‌صلاحیت برخورد کند و شخصی را تایید کند که ملت ایران 4 سال و 8 سال دیگر نگویند چه اشتباهی کردیم که به فلان و فلان کس رای دادیم و دل رهبر را به درد نیاورد.
کاشانی
* چرا فتنه‌گران و انحرافی‌ها علم فتنه را مجددا برافراشته‌اند از الان نقض قانون در رفتار این جریان‌ها موج می‌زند.
حسن شجاعتی
* آقای احمدی‌نژاد ریاست‌محترم جمهوری در این ‌چند ماه مانده به پایان دوره دهم ریاست‌جمهوری پیگیری امور جامعه را رها کرده و هر شب به سفر استانی آن هم با هدف و منظور تبلیغات انتخاباتی می‌رود. چرا مجلس ورود پیدا نمی‌کند. تقصیر و گناه مردم چیست که باید در این آتش گرانی و تورم بسوزند.
مجیدی
* دستگیری و محاکمه و مجازات عناصر تروریست و هتاکان به حرم و مرقد مطهر جناب حجر بن عدی یکی از خواسته‌های تمامی مسلمانان است که از دستگاههای امنیتی و قضایی سوریه می‌خواهم که با این عمل (دستگیری و مجازات هتاکان) قلوب مسلمین جهان را شاد نمایند.
6263---0938
* متأسفانه نتوانستم در نمایشگاه کتاب حاضر شوم و به خرید کتاب با ارزش «رازهای قطعنامه» اقدام کنم حال برای تهیه آن چه کار کنم.
یک خانم هموطن
کیهان: این کتاب را در تهران از کتابفروشی انتشارات کیهان واقع در خیابان انقلاب رو به روی دانشگاه تهران و در شهرستان‌ها از نمایندگی‌های موسسه کیهان می‌توانید تهیه کنید.
* وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد قیمت بلیت اتوبوس‌های بین شهری که ایام عید افزایش داشته از تاریخ 17 فروردین به قیمت سابق برمی‌گردد ولی در عمل چنین چیزی اتفاق نیفتاد. چرا مطلبی می‌گویند که به آن عمل نمی‌کنند؟
4992---0914
* چرا فیش حج را وارد معاملات بورس کرده‌اند و چرا مسائل مذهبی و دینی را وارد بازیهای اقتصادی و سیاسی می‌کنند.
یک شهروند
* شهرستان «باوی» در استان خوزستان با جمعیت بالای 200 هزار نفر از وجود یک بیمارستان محروم است تا کی باید به خاطر دوری از بیمارستان شاهد مرگ عزیزانمان باشیم. از وزارت بهداشت انتظار اقدام عملی را دارم.
8369---0916
* از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به خاطر موافقت با احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور تشکر می‌کنم. قطعا چنین مصوباتی به سود کشور است.
6263---0938
* بعضی از خانواده‌ها هستند که توان مالی خرید دستگاه‌ گیرنده دیجیتال را ندارند و به خاطر همین مشکل از دیدن برنامه‌های شبکه‌های دیجیتال محروم هستند. اگر برای مسئولین رسانه ملی امکان دارد حداقل فیلم‌های شبکه نمایش را در یکی از شبکه‌های آنالوگ به نمایش دربیاورند.
شیری
* از مسئولین امر درخواست می‌شود نگذارند برخی اسامی مقدس بر روی اماکنی قرار گیرد که هیچ سنخیتی با آن اسم ندارد مثل قهوه‌خانه فدک! قهوه‌خانه علقمه! و... یا آپاراتی حضرت اباالفضل(ع)!
1836---0938
* 4 ماه است که خودروهای فرسوده را تحویل داده‌ایم و همچنان در صف انتظار بانکها برای گرفتن وام بانکی هستیم. اما هرچه به نمایندگی سایپا در خمینی شهر زنگ می‌زنیم هیچ‌کس پاسخگو نیست و می‌گویند سایت سایپا در تهران قطع است. ما که دستمان به جایی نمی‌رسد لطفا شما بنویسید تا کسی پاسخگو باشد.
یک شهروند خمینی شهری
* گویا خودروسازان فقط خواستند خودروهایی را که پلیس تهدید به عدم شماره‌گذاری ‌آنها کرده بود، بفروش برسانند که موفق هم شدند و حال خودروهای تولیدی جدیدی را به پارکینگ هدایت می‌کنند تا بعد با قیمت مناسب به فروش برسانند.
8704---0935
* با توجه به بحث طرح تحول آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم این وزارت زیربنایی کشور با استفاده از کارشناسان متخصص و متعهد تبدیل به آموزش و پرورش پویا و ارزشی شود.
7213---0912
* مدتی پیش با دو فرزند دخترم به پارک ارم رفتیم. صحنه‌هایی اسف‌بار از اختلاط دخترها و پسرها دیدم که واقعا خجالت کشیدم. مسئولین شهری یک مکان تفریحی امن و سالم هم برای خانواده‌های اصیل ایرانی فراهم بکنند.
عرفانی

 


گفت: حالا که آقای احمدی‌نژاد نشان داده است در دولت او مشایی همه کاره است، اگر مثلا دوره دیگر نامزد شود آیا شورای نگهبان صلاحیت او را تایید می‌کند؟
گفتم: معلومه که نه! این چه سؤالیه؟!
گفت: خب! حالا که آقای هاشمی با اعلام همه‌کاره بودن خاتمی ثبت نام کرده است آیا شورای نگهبان حق دارد صلاحیت او را تایید کند؟
گفتم: مگر حضور چند ده میلیونی مردم در حماسه 9 دی اعلام برائت از همین وطن‌فروشان نبود؟ شورای نگهبان چگونه می‌تواند خواست چندده میلیون از مردم را نادیده بگیرد؟!
گفت: شاید بعضی‌ها هنوز باور ندارند که 9 دی مراسم ختم فتنه‌گران بوده است؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو برادرش مرده بود، مراسم ختمش شلوغ شده بود، جوگیر شد و برای شب هفت بلیت فروخت!

 


رئیس جامعه مدرسین در اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری خطاب به دبیر این شورا تاکید کرد تعیین صلاحیت افراد بر اساس دلایل و مستندات و اینکه صریحاً بگوییم فلان شخص حق حضور ندارد ثوابی به مراتب بیشتر از دعا و اعتکاف خواهد داشت.
آیت‌الله محمد یزدی، در دیدار مسئولان برگزاری و خادمین مراسم اعتکاف استان قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این‌که بر اساس روایتی از امام‌‌‌صادق(ع) عبادت به کثرت و کمیت آن نیست، گفت: ملاک اصلی روح و انگیزه کار است که برای چه کسی انجام می‌شود.
رییس جامعه مدرسین ادامه داد: هر وظیفه‌ای که به درستی صورت گیرد دارای ثواب است؛ بنابراین انسان نباید به بهانه ماه رجب یا سایر مناسبت‌های مذهبی کار و تکلیفش را رها کند.
وی با تاکید بر این‌که مسئولین باید تا آخرین لحظه خدمت به وظایف خود عمل کنند ادامه داد: برخی از مسئولان به دلیل این‌که معلوم نیست در آینده چه کسی رییس‌جمهور می‌شود، بی‌انگیزه شده‌ و به وظیفه خود به خوبی عمل نمی‌کنند؛ این نوع نگرش اشتباه است و آنان باید کارها را برای رضای خدا انجام دهند.
آیت‌الله یزدی با بیان این‌که برخی مسئولان به بهانه نزدیکی انتخابات و تغییر دولت و این‌که نمی‌دانند در آینده چه رخ می‌دهد کار خود را رها می‌کنند، گفت: نباید به بهانه انتخابات کار رسمی را بر زمین نهاد و این تفکر اشتباه است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تلاقی بررسی صلاحیت کاندیداها با روز اول ماه رجب، خاطرنشان کرد: اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری با روز اول ماه رجب مصادف بود؛ آیت‌الله جنتی ابتدای جلسه با اشاره به فضیلت ماه رجب گفت : اکنون ماه رجب است و همه در حال دعا و اعتکاف ولی ما محروم شده‌ایم و بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را برای کاندیداتوری بررسی می‌کنیم، به ایشان گفتم بررسی برای تعیین صلاحیت افراد بر اساس دلایل و مستندات و این‌که صریحاً بگوییم فلان شخص حق حضور ندارد، ثوابی به مراتب بیشتر از دعا و اعتکاف خواهد داشت.
وی همچنین با اشاره به این‌که اعتکاف علاوه بر جنبه فردی، حالت اجتماعی هم دارد، یادآور شد: معتکفین باید در ایام اعتکاف برای سربلندی نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب دعا کنند.
نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که دعا نفس ارتباط با خداوند است، تاکید کرد: باید برای حفظ نظام اسلامی که حاصل مجاهدت‌های امام خمینی(ره) و خون شهداست، دعا کرد. وی یادآور شد: امروز شرایط سختی را پیش رو داریم و باید از خداوند متعال بخواهیم که توطئه های دشمنان اسلام را خنثی و شر آنان را از سر مسلمین دور کند. به گزارش ایسنا، رییس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اهمیت کار خادمان اعتکاف، تصریح کرد: خادمان اعتکاف بدانند که چه بسا ثواب کارشان از معتکفین بیشتر باشد.

 


درپی ارتحال آیت الله آقای حاج‌‌آقا عزالدین حسینی زنجانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آن عالم جلیل القدر را به عموم ارادتمندان ایشان در مشهد و زنجان و به علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و بیت مكرّم ایشان تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم جلیل‌ القدر مرحوم آیت‌ الله آقای حاج‌ آقا عزالدین حسینی زنجانی رضوان الله تعالی علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در مشهد و زنجان و به علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و بطور ویژه به آقازادگان محترم و بیت مكرّم ایشان تسلیت می گویم. این بزرگوار كه از عالمان برجسته و ذیفنون به شمار می رفتند، از زنجان و نیز دوران اقامت طولانی در مشهد مقدس، كانون توجّه فرزانگان و اصحاب اندیشه و هنر نیز قرار داشتند و محفل گرم هدایت و افاده‌ ایشان محل حضور طبقات گوناگون بود. خداوند متعال بر علوّ درجات این عالم جلیل بیفزاید و بازماندگان را مشمول اجر و فضل خود قرار دهد.
سیّد علی خامنه‌ای
۲۴ اردیبهشت ۹۲

 


سخنگوی شورای نگهبان درباره خبرهای منتشرشده درباره احراز صلاحیت‌ها اظهار داشت: این خبرها غیررسمی است و هیچ‌یک را تأیید نمی‌کنیم.
عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بر اساس اسامی ثبت‌نام کنندگان در این شورا آغاز شده و این بررسی در جلسه روز چهارشنبه هم ادامه یافت.وی با بیان اینکه: پنج روز اول رسیدگی به صلاحیت‌ها فردا به پایان می‌رسد، اظهار داشت: به‌احتمال زیاد فرصت پنج‌روزه دیگر را هم تمدید و بعد نتایج را به وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.کدخدایی درباره فعالیت‌های شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها از کارهایی است که به‌عهده شورای نگهبان قرار گرفته است. اعضای این شورا حضور دارند و کارشناسان ما بررسی‌ها را انجام می‌دهند که امیدوارم در مهلت 10روزه بتوانیم نتایج را اعلام کنیم.
کدخدایی همچنین درباره خبرهای غیررسمی منتشرشده درباره احراز صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: این خبرها غیررسمی است و هیچ‌‌یک را تأیید نمی‌کنیم، هر خبر مربوط به شورای نگهبان و نتایج بررسی صلاحیت‌ها را از طریق رسانه‌های عمومی کشور اعلام می‌کنیم و وزارت کشور نیز از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.به گزارش تسنیم وی افزود: انتظار ما از سایت‌های منتشرکننده این‌گونه خبرها این است که از شایعات بپرهیزند و اجازه دهند شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی و قوانین و مقررات موضوعه، بررسی‌ها را انجام دهد؛ شورای نگهبان نیز در زمان مقرر نتایج را اعلام خواهد کرد.

 


رئیس‌جمهور به شورای نگهبان توصیه کرد که در بررسی صلاحیت‌ها طوری عمل کنند تا همه سلایق در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.
محمود احمدی‌نژاد در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه توصیه شما به شورای نگهبان چیست، گفت: همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند تا ملت بتوانند انتخاب خود را انجام دهند.
به گزارش فارس وی همچنین درباره حماسه سیاسی در سال جاری گفت: به نظر من انتخابات یک فرصت همگانی برای هم‌افزایی حرکت ملت است. انتخابات می‌تواند زمینه‌ای برای یک حماسه سیاسی بزرگ در کشور باشد.
رئیس‌جمهور درباره اینکه صدا و سیما حرکت وسیعی را برای تخریب دولت آغاز کرده است، گفت: بالاخره رابطه ملت و دولت رابطه‌ای مشخص و شفاف است و هیچ کس نمی‌تواند آن را تخریب کند.
همچنین رئيس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که واکنش شما در صورت رد صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان چیست گفت: امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است!
همچنین اسفندیار رحیم‌مشایی درباره احتمال عدم احراز صلاحیت خود گفت: این بحث جدیدی نیست و از ماه‌ها پیش مطرح بود، درباره صلاحیت خودم و هرکس دیگر باید بگویم طرح بحث رد صلاحیت‌ها اصالت ندارند و نگاهی منفی در جهت تحقق حماسه سیاسی است.
وی با بیان اینکه همه مردم و مسئولان باید بستر انتخابات پرشور را برای خلق حماسه ملی فراهم کنند، گفت: برخی مطالبی مطرح می‌کنند که سبب ایجاد فتنه و آشوب خواهد شد. برخی حرف‌ها بی‌اساس و برخلاف مصالح ملی است و ما تنها به خلق حماسه فکر می‌کنیم.رحیم‌مشایی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش به رد صلاحیت خود اظهار داشت: بارها من جواب این سؤال را داده‌ام. ما باید به تمام مسئولیت‌ها در چارچوب قانون عمل کنیم. پس هر کس که انتقاد و نظری دارد باید از مسیر قانونی پیگیری کند.

 


اکبر گنجی می‌گوید مایل است عالیجناب سرخپوش تبدیل به عالیجناب سبزپوش شود و این شدنی است.
وی مهره اجیر شده احزاب تندرو در دوره اصلاحات برای ترور شخصیت هاشمی با استفاده از عنوان عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای (سال 77 و 78) بود. او اکنون ضمن تحلیلی در وب‌سایت رادیو زمانه می‌نویسد: انتخابات فرصتی برای تبدیل عالیجناب سرخپوش به عالیجناب سبزپوش است. هاشمی در ساختن وضعیت فعلی نقش اساسی داشته و یکی از ارکان بوده است. هاشمی دهه 70، هاشمی دهه 60 نیست و هاشمی دهه 80 هم هاشمی دهه 70 نیست. او رفته رفته به حاشیه رانده شده است. انتخابات 92 هاشمی، انتخابات 88 موسوی است.
وی خواستار ساختن دو قطبی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی و استفاده از هاشمی در این فضا شده و می‌نویسد: اگر این دو قطبی ساخته شود، هاشمی به طور طبیعی به درون آن رانده خواهد شد. در آن صورت باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند. در جبهه حاکمیت یا مخالفان قرار گیرد. انتخابات 88، موسوی پیشین را موسوی سبزپوش کرد. انتخابات 92 نیز ممکن است هاشمی پیشین را سبزپوش کند. او اگر نخواهد گفتار و رفتارش را سبز کند، بازی را کاملاً باخته است. در این شرایط، مخالفان نیز باید بکوشند تا «عالیجناب سرخپوش» را به موسوی / کروبی دیگری، یعنی «عالیجناب سبزپوش» تبدیل کنند.
گنجی که در لو دادن برخی سناریوها مهارت دارد، با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند در قالب یک سناریو لغو تحریم‌ها را به تغییر رژیم در ایران مشروط کنند، مجدداً به ضرورت قربانی کردن هاشمی پرداخته و نوشت: هاشمی رفسنجانی [برای سبزها] بهانه‌ای بیش نیست. اگر بتوان او را به عالیجناب سبزپوش تبدیل کرد، گامی به پیش است. اگر چه ممکن است هزینه آن سرنوشتی چون سرنوشت منتظری، موسوی و کروبی باشد.
کیهان پیش از این بارها تصریح کرده که افراطیون مدعیان اصلاح‌طلبی 12 سال پس از انتقام سختی که از هاشمی گرفتند، مجدداً درصدد تسویه حساب با هاشمی هستند اما با این تفاوت که این بار با ژست منافقانه حمایت از هاشمی می‌خواهند او را قربانی مطامع خود کنند و هاشمی را درگیر بازی دو سر باخت سازند.

 


«اثرگذاری آمریکا و انگلیس در تحولات جهانی کاهش یافته است».
پایگاه اینترنتی دویچه وله ضمن انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس کماکان به جای اقدام نظامی، به مذاکره جهت حل بحران در سوریه ادامه می‌دهند اما مذاکرات آنان در واشنگتن، کاهش تأثیر اتحاد این دو کشور را در صحنه جهانی برجسته‌تر کرده است.
این گزارش می‌افزاید: حدود 10 سال پیش، تونی‌بلر و جرج بوش، رهبران قبلی انگلیس و آمریکا در کاخ سفید مقابل خبرنگاران ظاهر شدند تا از تصمیم خود برای تهاجم به عراق و از جنگی سخن بگویند که قرار بود کوتاه و موفقیت‌آمیز باشد. با این حال این جنگ حدود 10 سال بطول انجامید و امروزه جهان همچنان با پیامدهای آن روبروست.
دویچه‌وله می‌نویسد: ملاقات اخیر نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن، بیش از اندازه با تأنی همراه بود. به اعتقاد «هیتر کونلی» عضو مرکز تحقیقاتی «مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» واشنگتن، این خودداری آمریکا و انگلیس، پیامد یک دهه جنگ است. واضح است که این امر ناشی از خستگی درگیری بین‌المللی 12 ساله این دو کشور در عراق و افغانستان است.
هیچ نشانی از اقدام از جانب واشنگتن یا لندن نبوده و هیچ صحبت رسمی در مورد منطقه ممنوعه پروازی آنگونه که برخی سیاستمداران در آمریکا خواستارش بودند،‌نیست.
«کونلی» می‌گوید دلایل زیادی برای دیدگاه‌های مشابه و قوی آمریکا و انگلیس در مورد اقتصاد وجود دارد اما به هنگام تأثیرگذاردن بر سیاست اقتصادی اروپا، مشاهده می‌کنیم که انگلیس تأثیر چندانی در این حوزه ندارد.
دویچه‌وله در پایان می‌نویسد: به رغم زمینه‌های مشترک بین اوباما و کامرون، نشست اخیر آنان در واشنگتن تأثیر چندانی بر صحنه جهانی نخواهد داشت.

 


یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد انتخابات در ایران همچنان رقابتی، جذاب و غیرقابل پیش‌بینی است.
سوزان مالونی تحلیلگر ارشد موسسه بروکینگز دراین‌باره نوشت: چهره‌های متفاوتی برای نامزدی ثبت‌نام کرده‌اند. توجه تحلیلگران غربی به انتخابات ایران موضوع جالبی است و نشان می‌دهد که سیاست در ایران همچنان رقابتی و جذاب است. به گزارش ایرنا، در این مقاله نوشته «سوزان مالونی» عضو ارشد بروکینگز آمده است: رقابت برای انتخاب جانشین احمدی‌نژاد هفته گذشته با ثبت‌نام نامزد‌ها آغاز شد و این در حالی است که مبارزات انتخاباتی نشان از یک رقابت خیره‌کننده دارد.
در این تحلیل خاطرنشان شده است: تقریبا ناممکن است که پیش‌بینی کنیم نامزدهای نهایی چه کسانی خواهند بود چه برسد به اینکه پیش‌بینی کنیم چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود. با این حال آنچه مشخص است اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، زنگ آغاز یک نقطه عطف تاریخی دیگر در مسیر تکاملی توأم با تلاطم حکومت دینی- انقلابی است.
مالونی با استقبال از نامزدی هاشمی و عملگرا خواندن وی می‌نویسد: با این حال وی با موانع بزرگی رو به رو است؛ موانعی که بسیاری از ناظران را قانع کرده بود که اشارات اخیر او درباره رقابت انتخاباتی تنها یک شوخی است. مهمتر از همه سن او است که تقریبا 79 ساله است که این امر علاوه بر اینکه پرسش‌هایی درباره توانایی او مطرح می‌کند ممکن است مبارزه انتخاباتی او را در کشوری با جمعیت جوان مخدوش سازد.
وی می‌افزاید: مساله مشکل‌سازتر این واقعیت ناخوشایند است که به نظر می‌رسد او در میان رسانه‌های غربی بیش از ایران دارای یک پایگاه رای احساساتی است. در میان تشکیلات ایران، رفسنجانی بطور گسترده به عنوان فردی دارای [...]و از حیث ایدئولوژیک غیرقابل اعتماد نگریسته می‌شود. مردم نیز در انتخابات مجلس در سال 2000 به او رای ندادند و در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2007 نیز به احمدی‌نژاد رای دادند.
وی سپس با اشاره به غلط بودن تحلیل‌های آمریکایی‌ها درباره ادعای نظامی بودن فضای انتخابات نوشت: 4سال پیش هیلاری کلینتون وزیروقت امورخارجه و بسیاری از محققان پیش‌بینی کردند که ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است. اما اکنون بسیاری از این پیش‌بینی‌ها کنار رفته‌اند. اجازه دهید روشن صحبت کنیم. همانطور که مانورهای ابتدایی رقابت انتخاباتی 2013 نشان می‌دهد، سیاست در ایران همچنان رقابتی، غیرقابل پیش‌بینی و جذاب است.

 


حسن روحانی ضمن ابراز تمایل به مذاکره با آمریکا گفت: آمریکا کدخدای ده است و بستن با کدخدا راحت‌تر است!
وی که در دانشگاه صنعتی شریف سخن می‌گفت، درباره مذاکره با آمریکا گفت: هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم از این رو مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر و شدنی است اما سخت است هر چند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است برساند.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره نامزدی هاشمی گفت: آقای هاشمی تا روزهای آخر قاطعانه به بنده گفت که کاندیدا نمی‌شود اما دلایلی پیش آمد که ایشان نامزد شد؛ آقای هاشمی به بنده گفت که ساعت 3 بعدازظهر روز آخر ثبت‌نام‌ها به تصمیم برای ثبت‌نام رسیده است.
وی تاکید کرد: هاشمی و بنده کاندیدا هستیم و با هماهنگی این مسیر را ادامه می‌دهیم اما در روز رای و در 24 خرداد یک نفر از ما در لیست رای قرار خواهد گرفت(!)
اظهارات حسن روحانی در زمینه مذاکره با آمریکا که تحریف صریح مواضع مقام معظم رهبری و حاکی از ساده‌دلی در قضاوت نسبت به آمریکاست، در حالی عنوان می‌شود که وزارت خارجه دولت اصلاحات - مقارن با تصدی شورای عالی امنیت ملی از سوی حسن روحانی- برخی مکاتبات را برای انجام مذاکره با آمریکا صورت داد اما با موضع متکبرانه و تحقیرآمیز طرف آمریکایی روبرو شد.
از سوی دیگر با عنایت به اینکه همچنان لابی ایپک به واسطه کنگره بر سیاست‌های دولت آمریکا درباره ایران نظارت فائقه دارد، بنابراین به سیاق اظهارات آقای حسن روحانی لابد باید گفت که باید دم صهیونیست‌ها را دید؛ از سوی دیگر جنس خوش‌بینی‌های امثال روحانی در مذاکرات هسته‌ای باعث دو سال و نیم تعطیلی مطلق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای هیچ شد و اگر درایت و مقاومت رهبر معظم انقلاب و ملت ایران نبود احتمالا برخی حضرات به شیوه معمر قذافی دم آمریکا و انگلیس را کامل می‌دیدند و تمام تأسیسات و تجهیزات هسته‌ای را بار کشتی‌ها می‌زدند و به سمت غرب‌ ترانزیت می‌کردند!
و نهایتا قابل ذکر است که آقای حسن روحانی فعلا نمی‌تواند چالش نامزدی خود با هاشمی را حل کند و به سادگی آب خوردن از طرف وی دور می‌خورد و در فضای انتخابات معلق می‌ماند. با این وصف چگونه می‌تواند مسائلی به مراتب بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را با آمریکا و غرب حل کند؟

 


محافل مخالف جمهوری اسلامی بر سر حمایت از هاشمی در انتخابات درگیر اختلاف‌نظر هستند. برخی از آنها می‌گویند این حمایت را باید به رادیکال شدن مواضع هاشمی در برابر نظام مشروط کرد و او را وادار به تندروی نمود. این همان مشیی است که محافل ضدانقلاب در مدیریت موسوی و کروبی به سمت تبدیل به پیاده‌نظام جنگ نیابتی آمریکا و اسرائیل در پیش گرفتند.
وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس در این باره، شق خوش‌بینانه آمدن هاشمی را قرار گرفتن در عرض حاکمیت و مطالبه تغییر قانون اساسی عنوان کرده و می‌نویسد: پیش‌فرض ما در این تحلیل، وجود درک واقعی در ذهن هاشمی از خواسته رای‌دهنده‌ها به اوست. آنها توقع دارند او جسارتی مانند احمدی‌نژاد در هموار کردن مسیر قانونی[!؟] برای گذر از حاکمیت دینی داشته باشد. امیدواریم او به گونه‌ای بیاید که هاشمی قبل از سال 76 فقط در اوراق تاریخی همان سالها مرور شود.
پایگاه اینترنتی روزنت نیز در تحلیلی نوشت: ایستادگی موسوی و کروبی مقابل حاکمیت مطلوب‌تر از مشی خاتمی و هاشمی بود. راهبرد موسوی و کروبی استراتژیک بود اما در سطح تاکتیکی اشتراک چشمگیری میان سبزها و هاشمی و خاتمی وجود دارد. باید بر همان استراتژی موسوی و کروبی تاکید کرد اما همکاری تاکتیکی با هاشمی را منتفی نکرد. هاشمی منجی و قهرمان نیست. جنبش سبز نباید در هاشمی ادغام شود و باید تمایز آن روشن باشد ولی باید از تقابل و رویارویی با وی نیز اجتناب کرد. کاستن آرای او اشتباه است منتها باید معلوم شود که هاشمی نماینده جنبش سبز نیست. تمایز باعث می‌شود تبعات شکست احتمالی او متوجه جنبش سبز نگردد اما پیروزی احتمالی او امر مثبتی است. در واقع هر قدر او در موضع نقد حاکمیت جلوتر برود یا نتیجه موضع‌گیری‌ها و اعمال او در ایام رقابت انتخابات باعث محدود شدن حوزه نفوذ و قدرت نهاد ولایت فقیه شود، باید همگرایی تاکتیکی سبزها با وی نیز گسترش یابد.
در همین حال پایگاه اینترنتی حلقه لندن (جرس) از هاشمی خواست تا شعار خود را «انتخابات آزاد» قرار دهد و افزود: مهمترین گره، انتخابات آزاد است که صرف‌نظر از نتیجه، حضور هاشمی می‌تواند فرصتی برای طرح مجدد این مطالبه باشد. به عبارتی دیگر انتخابات آزاد، مطالبه تاریخی است که هاشمی خود چندی پیش آن را به کار برد و امروز می‌تواند به شعار انتخاباتی وی تبدیل شود.
از سوی دیگر جمشید اسدی در سایت گویانیوز و در مطلبی تحت عنوان «رفسنجانی و شور انتخابات! کدام انتخابات؟» خاطرنشان کرد: رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و شور تازه‌ای در دل اپوزیسیون مصلحت‌اندیش انداخت! از خوش‌آمد به رفسنجانی گرفته تا شتاب برای پشتیبانی از او. اپوزیسیون شتابان و مصلحت‌اندیش، حتی بدون آن که بداند رفسنجانی چه برنامه‌ای دارد تصمیم خود را برای پیروی از وی گرفت.
وی می‌افزاید: جای شگفتی نیست! نگاهی با پیشینه‌ای دراز در اپوزیسیون هیچ سیاستی را برنمی‌تابد جز چشم بستن به بازی‌های درون حاکمیت و دل بستن به جناحی علیه جناح دیگر. به باور ما اما می‌بایستی گزینه آزادی و دموکراسی را دست کم در سپهر اندیشه فرا کشید و بالا دست کرد. استفاده بخردانه از فرصتی در دل نظام به معنای چشم‌پوشی از فرصت‌سازی برای دموکراسی راستین نیست.
اسدی می‌نویسد: تنها در پرتو تعریف و منشور روشنی از دموکراسی و انتخابات راستین است که می‌توان آمدن این یا آن نامزد انتخاباتی- رفسنجانی یا مشایی- را سنجید و واکنش نشان داد. جانمایه استراتژی انتخابات آزاد از قانون اساسی جمهوری اسلامی فراتر می‌رود.

 


مراسم نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران این مراسم از ساعت 12 آغاز و با سخنرانی محمدحسن نامی وزیر ارتباطات ادامه خواهد یافت. پس از ایراد سخنرانی وزیر ارتباطات، آیت‌الله جنتی به ایراد خطبه‌ها و اقامه نماز خواهد پرداخت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10