(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 28 اردیبهشت 1392 - شماره 20492

اخوان‌المسلمين مصر: امنيت ما بدون امنيت فلسطين تامين نخواهد شد
ريچارد هاس: با تهديد خارجي روبه‌رو نيستيم مشکل در خود آمريکاست
رئيس شوراي عالي اسلامي قدس براي دفاع از مسجدالاقصي فراخوان داد
گسترش اعتراض مردم ترکيه به همسويي اردوغان و اوباما در حمايت از تروريست‌ها در سوريه
وزير خارجه روسيه: حزب‌الله وارداتي نيست نماد شيعيان لبنان است
در اعتراض به دخالت‌هاي واشنگتن مردم پاکستان پرچم آمريکا را آتش زدند
درگيري کارگران معترض با پليس در خيابان‌هاي لاپاز
تحصن و تظاهرات ضددولتي در ايتاليا، يونان و صربستان
اعلام همبستگي علماي بحرين با شيخ عيسي قاسم
با هدف جبران کسري بودجه پنتاگون 680 هزار کارمند خود را به مرخصي اجباري مي‌فرستد
روزنامه روسي خبر داد
استقرار سامانه موشکي اس-300 در خاک سوريه
عمليات تروريستي در عراق 50 شهيد و 80 مجروح برجاي گذاشت
در حمله شبه نظاميان به کاروان ناتو 5 نظامي آمريکايي در افغانستان به هلاکت رسيدند
   


رهبر جماعت اخوان‌المسلمين مصر تاکيد کرد امنيت مصر هرگز بدون امنيت فلسطين تامين نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمد بديع» گفت، فلسطين روح امت اسلامي است و آزادي و حفاظت از آن مسئوليت همه مسلمانان است.
وي تاکيد کرد جهان عربي و اسلامي و مصر جان و مال و فرزندان و همه مايملک خود را در راه فلسطين فدا مي‌کنند.
وي افزود: امنيت مصر از جمله مرزهاي شرقي با فلسطين، هرگز محقق نمي‌شود و تا زماني که امنيت فلسطين تامين نشود، مصر نيز ثبات پيدا نخواهد کرد.
وي با اشاره به سالروز اشغال فلسطين گفت، روز نکبت رسوايي بزرگي براي جامعه جهاني و انحطاط ارزش‌هاي انساني و اخلاقي است.

 


رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا گفت، اين کشور با تهديد خارجي مواجه نيست و دشمن در خود آمريکاست!
به گزارش واحد مرکزي خبر «ريچارد هاس»، رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا در گفت‌و‌گو با شبکه خبري «پي‌بي‌اس» وقتي از مشکلات «اساسي» آمريکا سخن مي‌گفت تصريح کرد، اين کشور با تهديد خارجي مواجه نيست و مشکل در خود آمريکاست.«هاس» افزود: همانگونه که چرچيل هم گفته، مي‌توان روي آمريکايي‌ها در انجام دادن درست کارها حساب کرد اما آنها کار درست را پس از امتحان همه راه‌هاي ديگر انجام مي‌دهند. بنابراين روشن است که ما بيشتر درگير امتحان کردن چيزهاي ديگر هستيم و کمتر روي مشکلات خودمان تمرکز داريم.فرد ديگري گفته ما (آمريکا) دنبال دشمن هستيم در حالي که دشمن خودمان هستيم.اين مقام بلندپايه آمريکايي همچنين يادآور شد سياست در آمريکا به نفع مردم نيست و سياستمداران به فکر منافع شخصي و گروهي هستند.

 


رئيس شوراي عالي اسلامي قدس با هشدار نسبت به تجاوز صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي، همه اعراب و مسلمانان سراسر جهان را به دفاع از قدس فراخواند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، «شيخ عکرمه صبري»، روز پنجشنبه با تأکيد بر اين که مسجدالاقصي فقط ملک فلسطيني‌ها نيست بلکه از آن همه مسلمانان جهان است گفت: صهيونيست‌هاي تندرو در صدد تجاوز به حريم مسجدالاقصي و تحميل شرايط تازه‌اي بر رواق‌ها و صحن‌هاي اين مکان مقدس هستند.وي هدف صهيونيست‌ها از افزايش تحريک صهيونيست‌ها براي ورود به مسجدالاقصي و شکستن حرمت آن را تلاش براي پاک کردن خاطره روز نکبت (سالروز اشغال فلسطين) از اذهان دانست.شيخ‌اکرمه صبري افزود: فلسطينيان در تلاشند با حضور فيزيکي در مسجدالاقصي، جلو تجاوزات صهيونيست‌ها را بگيرند.
رئيس شوراي اسلامي قدس اظهار داشت: ما سعي مي‌کنيم با حضور مداوم در مسجدالاقصي و عبادت و تلاوت قرآن کريم حرمت اين مسجد را حفظ کنيم و توطئه شهرک‌نشينان و يهوديان تندرو و نژادپرستان اسرائيلي براي تسلط بر بخش‌هايي از حرم قدس را خنثي سازيم.شيخ صبري در پايان با انتقاد از حرف و حديث‌ها درباره مبادله اراضي فلسطيني به منظور سازش با رژيم صهيونيستي، حق بازگشت را حقي غيرقابل سازش اعلام کرد و هشدار داد که هيچ کس حق ندارد در قبال اين حق سازش کند يا آن را با مابه‌ازايي معاوضه کند. از سوي ديگر، دولت منتخب فلسطين در غزه نيز خواستار خيزش همگاني براي دفاع از مسجدالاقصي در مقابل تعرضات مکرر شهرک‌نشينان صهيونيست و طرح‌هاي رژيم صهيونيستي براي يهودي‌سازي اين مسجد مقدس و تقسيم آن ميان مسلمانان و يهوديان شد.«طاهر النونو» سخنگوي دولت منتخب فلسطين تمامي امت اسلامي و عربي را به ايفاي وظايف و مسئوليت‌هاي خود براي دفاع از مسجدالاقصي در مقابل طرح‌هاي يهودي سازي صهيونيست‌ها فراخواند.

 


در پي توافقات آمريکا و ترکيه، فشارها بر دولت سوريه افزايش مي‌يابد. همزمان با آن، صدها نفر در آنکارا و اسلامبول عليه دخالت‌هاي ترکيه در سوريه تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير ترکيه و «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در کاخ‌سفيد، در مورد افزايش فشارها بر دولت «بشاراسد» و حمايت‌هاي بيشتر از مخالفان مسلح در سوريه به توافق رسيدند.
اوباما پس از اين ديدار و مذاکره به خبرنگاران گفت: در سوريه بايد يک دولت دموکراتيک بدون «بشاراسد» بر سر کار آيد. رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه مدعي شد اسنادي در دست دارد که نشان مي‌دهد دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده است. اوباما گفت به زودي اين اسناد را علني خواهد کرد.
اردوغان نيز پس از مذاکره با اوباما، به خبرنگاران گفت: ما با آمريکا درباره سوريه نظرات مشترکي داريم. وي افزود که آنکارا و واشنگتن در مورد برکناري رئيس‌جمهوري سوريه و حمايت از مخالفان اسد توافق کرده‌اند.
اردوغان بدون اشاره به حمايت‌هايي که ترکيه از گروه‌هاي افراطي مثل «جبهه النصره» در سوريه مي‌کند، مدعي شد، سوريه نبايد پناهگاه افراط‌گرايي باشد. اردوغان نيز مثل اوباما به سلاح‌هاي شيميايي اشاره کرد و گفت: پرونده استفاده دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي همچنان باز است.
دو کشور ترکيه و آمريکا همچنين توافق کردند که تحريم‌ها عليه سوريه را شدت بخشند.
همزمان با توافق آنکارا-واشنگتن، «جان بريتن» رئيس دستگاه اطلاعاتي آمريکا «سيا» به فلسطين اشغالي رفت و با سران رژيم صهيونيستي در مورد سوريه گفت‌وگو کرد. اسرائيل نيز ديروز دمشق را تهديد به حملات جديد خود کرد.
کارشناسان احتمال مي‌دهند که منطقه آبستن شيطنت‌هاي تازه‌اي از جانب جبهه ضدسوري باشد.
تظاهرات در ترکيه
مردم شهرهاي آنکارا و اسلامبول در اعتراض به دخالت‌هاي اردوغان در سوريه تظاهرات کردند؛ در آنکارا پليس ضد شورش به مقابله با تظاهرکنندگان پرداخت و معترضان نيز به سمت نيروهاي پليس سنگ پرتاب کردند.
در تظاهرات اسلامبول، مردم معترض مسئوليت انفجارهاي خونين اخير «ريحانلي» را متوجه دولت کردند و اين انفجارها را نتيجه مستقيم دخالت‌هاي ترکيه در سوريه دانستند. آخرين آمارهاي انفجار در شهر مرزي ريحانلي ترکيه 52 کشته و بيش از 100 زخمي است.
در اسلامبول پليس با قرار دادن موانع در مسير راهپيمايي معترضان، آنها را متوقف کرد و همين امر باعث درگيري دو طرف شد و نيروهاي پليس براي متفرق کردن معترضان از خودروهاي آب‌پاش ‌و گازهاي اشک‌آور استفاده کردند. تظاهرکنندگان خواستار استعفاي «احمد داود اوغلو» وزير خارجه شدند.
هلاکت 300 تروريست
خبرها از داخل سوريه حاکي است هواداران گروه‌هاي «عرباء الشام»، «لواءالتوحيد» و «هيئت الشريعه» در حومه حلب به جان هم افتادند و طي اين درگيري سه جانبه 300 تروريست به هلاکت رسيدند. «عرباء الشام» وابسته به شبکه القاعده و «لواء التوحيد» نيز شاخه نظامي اخوان‌المسلمين سوريه است.
در منطقه «الحسکه» نيز بيش از 600 تروريست خود و سلاح‌هايشان را تسليم نيروهاي ارتش سوريه کردند.
ارتش سوريه همچنين، سه منطقه در اطراف دمشق را کاملا تحت تسلط خود درآورد. در استان حمص نيز يک فرد انتحاري با انفجار خودروي بمب‌گذاري شده جان سه نفر را گرفت و تعدادي را نيز زخمي کرد.
در همين حال، روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» فاش کرد، آل‌ثاني امير قطر سه ميليارد دلار در اختيار تروريست‌هاي سوري قرار داده است.
ساير رويدادها
* شماري از جريان‌هاي مخالف دولت سوريه که سلاح به دست نگرفته‌اند، قطعنامه ضدسوري مجمع عمومي سازمان ملل را محکوم کردند.
*‌ «احمد بدرالدين» مفتي سوريه جنگ در اين کشور را بخشي از طرح رژيم صهيونيستي در منطقه خاورميانه دانست.
* روسيه 12 کشتي جنگي خود را به سواحل سوريه در درياي مديترانه اعزام کرد.
* سران قبايل عراق در ديدار با سفير سوريه در بغداد، حمايت خود را از دولت دمشق اعلام کردند.

 


وزير خارجه روسيه با اشاره به نقش حزب‌الله در لبنان گفت: حزب‌الله کالاي وارداتي نيست بلکه نماد شيعيان لبنان است.
به گزارش روز جمعه ايرنا از بيروت، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در مصاحبه با شبکه خبري «الميادين»، با اشاره به حضور حزب‌الله در سوريه گفت: با توجه به هتک حرمت اماکن مقدس سوريه، حضور حزب‌الله در سوريه براي حفظ و حمايت از اماکن ديني و مذهبي اين کشور است.
وي در مورد مسئله قراردادهاي تسليحاتي روسيه با سوريه افزود: روسيه به قراردادهاي تسليحاتي خود با سوريه همچنان پايبند است.
وي با اشاره به گسترش پديده تروريست در سوريه اظهار کرد: بايد جبهه‌اي متحد در جلوگيري از رشد و تقويت گروه‌هاي تروريستي در سوريه تشکيل شود، و متاسفانه شوراي امنيت سازمان ملل همچنان چشم خود را به مسئله وجود گروه‌هاي مسلح تروريستي در سوريه بسته است.
لاوروف تاکيد کرد: سوري‌ها در نهايت بايد براي حل مشکل کشورشان به توافق برسند و اين مسئله کار آساني نيست.
وزير خارجه روسيه در مورد مساله فلسطين گفت: حل کردن قضيه فلسطين مي‌تواند از گسترش بسياري از حرکت‌هاي تروريستي و تندروي در منطقه جلوگيري کند.

 


مردم پاکستان در دو شهر اين کشور تظاهرات ضدآمريکايي برگزار کردند و پرچم ايالات متحده را آتش زدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، شهرهاي کراچي و حيدرآباد پاکستان ديروز شاهد تظاهرات ضد آمريکايي مردم بود. تظاهرکنندگان نقض حاکميت پاکستان توسط پهپادهاي آمريکايي را محکوم کردند و از اسلام‌آباد خواستند روابط خود را با واشنگتن قطع کند و جاده تدارکاتي ناتو را در خاک پاکستان ببندد. معترضان خشمگين پاکستاني همچنين پرچم آمريکا را لگدمال کردند و آن را به آتش کشيدند.
در همين حال، از منطقه قبيله‌اي شمال غرب پاکستان خبر رسيد افراد مسلح ناشناس دو کاميون لجستيکي ناتو را به آتش کشيدند و رانندگان آنها را کشتند.تظاهرات ضد آمريکايي در حالي در پاکستان برگزار مي‌شود که «نواز شريف» رهبر حزب پيروز انتخابات پارلماني اخير پاکستان مواضع خود را نسبت به آمريکا ملايم‌تر کرد. وي در زمان انتخابات قول داده بود که جلو حملات پهپادهاي آمريکايي را مي‌گيرد.از شهر «مالاکند» در شمال غرب پاکستان هم خبر رسيد، انفجار بمب در دو مسجد اين شهر جان 15 نفر را گرفت و 30 مجروح برجاي گذاشت.خبر ديگر از پاکستان اينکه به گفته منابع پاکستاني «پرويز مشرف» رئيس‌جمهور سابق پاکستان قبل از آغاز به کار رسمي دولت جديد نواز شريف اسلام‌آباد را ترک مي‌کند. مشرف قبلا با انجام کودتا، نواز شريف را از قدرت (نخست‌وزيري) کنار گذاشته بود.

 


پليس ضدشورش بوليوي با کارگران معترض اين کشور که خواستار افزايش حقوق بودند درگير شد.
به گزارش پرس‌تي‌وي، اتحاديه کارگران بوليوي، بزرگترين اتحاديه کارگري در بوليوي، تظاهراتي را روز پنج‌شنبه در لاپاز ترتيب داده بود که با دخالت پليس ضدشورش اين کشور به خشونت کشيده شد.
اين اتحاديه از يک هفته گذشته در اعتصاب به سر مي‌برد و خواستار بهبود حقوق و دستمزد در کشور است.
در تظاهرات روز پنج‌شنبه معلمان و معدنچيان نيز به کارگران معترض پيوستند.
دولت بوليوي گفته است که تنها زماني با اين اتحاديه گفت‌و‌گو خواهد کرد که اعتراضات متوقف شده باشد. مورالس رئيس‌جمهور اين کشور اتحاديه کارگران بوليوي را متهم کرد که از پليس ضدشورش خواسته است که به اعتصاب آنها بپيوندد.

 


تشديد بحران اقتصادي در ايتاليا، يونان و صربستان قربانيان سياست‌هاي رياضتي را به تظاهرات و اعتصاب کشاند.
با ادامه بحران اقتصادي و به دنبال آن تشديد سياست‌هاي رياضتي، روز پنجشنبه نيز هزاران نفر از مردم آتن و چند شهر بزرگ ديگر يونان با برپايي تظاهرات، عليه دولت، اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللي پول شعار دادند.
گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است در آتن معترضان در ميدان «کلاتمانوس» واقع در مرکز شهر ضمن سر دادن شعارهاي ضددولتي از معلمان و استادان اعتصاب کننده حمايت کردند.
به دنبال تحميل سياست‌هاي رياضتي به بخش آموزشي يونان، جمعيت زيادي از کارکنان اين مراکز با دست‌زدن به يک اعتصاب هماهنگ امتحانات ورودي به دانشگاه‌ها را با خطر تعطيلي مواجه کرده‌اند.
نخست‌وزير يونان چند روز پيش هشدار داد، در صورت عملي شدن اين اعتصاب با اعزام نيروهاي ويژه تمام معلمان و استادان را جلب و به زور به محل کار خواهد آورد؛ تهديدي که با خشم مردم اين کشور و برگزاري چندين تظاهرات در حمايت از معلمان اعتصابي پاسخ داده شد.
کارگران ايتاليايي در شهر «پالرمو»، نيز با ريختن به خيابان‌ها عليه «بحران بيکاري و کمي حقوق و دستمزد» تظاهرات کردند.
گزارش‌هاي دريافتي حاکي است اين کارگران پس از تعطيل کردن کار (اعتصاب) و به دعوت اتحاديه‌هاي کارگري اين کشور دست به اين تظاهرات زدند. «تضمين شغل و افزايش حقوق» از جمله خواسته‌هاي کارگران ايتاليايي در تظاهرات روز پنجشنبه بود.
دانشجويان دانشگاه بلگراد نيز در اين روز پس از تعطيلي کلاس‌هاي درس در محوطه دانشگاه تحصن کردند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي، علت اين اعتراض را «افزايش شهريه‌ها» عنوان کرده است. براساس اين گزارش دانشجويان معترض با حمل دست‌نوشته‌هايي که روي آنها نوشته شده بود دانش کالا نيست، عليه اين وضع متحد شويد و ... وارد دفتر رئيس دانشکده بلگراد شدند. شمار زيادي از دانشگاه‌هاي صربستان براي جبران مشکلات مالي تصميم به افزايش شهريه‌ها گرفته‌اند.
دانشجويان معترض مي‌گويند با افزايش ماليات‌ها که پيش از اين صورت گرفت، در واقع آنها به نوعي شهريه‌ها را افزايش داده‌اند بنابراين حاضر به پرداخت بيشتر شهريه‌ها نيستند.
گفتني است اوضاع اقتصادي در کشورهاي اروپايي چند سالي است به شدت بحراني است و بر شدت وخامت اوضاع روز به روز اضافه مي‌شود.
شايد اظهارات اخير استاندار «لاتزيو» به درک اوضاع حاکم به اتحاديه اروپا کمي کمک کند.
اين مقام ايتاليايي روز پنجشنبه طي کنفرانسي که در «رم» برگزار شد گفت: اوضاع اقتصادي و سياسي کنوني ايتاليا طوري است که حتي مي‌توان گفت تا سال 2014 ممکن است چيزي از آن باقي نماند.
وي افزود: سياستمداران ايتاليا به هشدارها گوش نمي‌دهند و ما زنده به سال 2014 نمي‌رسيم ... ايتاليا در برابر حکم اعدام قرار گرفته و طناب اعدام دور گردن اين کشور همچنان تنگ‌تر مي‌شود.

 


پس از انتشار خبر حمله نيروهاي آل‌خليفه به منزل عالم‌برجسته بحريني، علماي اين کشور با وي اعلام همبستگي کردند.
به گزارش شبکه خبري «العالم»، ده‌ها نفر از نيروهاي آل‌خليفه روز گذشته به منزل «شيخ عيسي‌قاسم»، رئيس شوراي علماي بحرين حمله کردند و پس از شکستن در منزل وارد خانه شدند.
براساس اين گزارش خانه اين عالم برجسته بحريني در شهر «الدراز» واقع در غرب منامه است و عاملان حمله کننده هنگام يورش به اين خانه نقاب بر چهره داشتند. نظاميان مسلح سپس تمام اعضاي خانواده را در اتاقي حبس کرده و پس از جست‌و‌جوي منزل اقدام به تخريب وسايل خانه کردند. «عيسي‌قاسم» هنگام حادثه در خانه حضور نداشت.
انتشار همين چند خط خبر کافي بود تا علماي بحريني ضمن محکوم کردن اين اقدام با اين عالم برجسته شيعه اعلام همبستگي کنند.
جمعيت «الوفاق» بحرين، بزرگترين گروه شيعه مخالف در اين کشور با «جنايت» دانستن اين اقدام خواستار واکنش‌هاي بين‌المللي درباره آن شدند. گروهي از علماي بحريني نيز اعلام کردند «مسئوليت هرگونه خطري براي آيت‌الله عيسي‌قاسم» بر عهده «آل‌خليفه» است.
همزمان هزاران نفر از انقلابيون بحريني نيز در حمايت از اين عالم انقلابي در منامه تظاهرات کردند.
خبر ديگر اينکه «نبيل رجب» رئيس مرکز حقوق بشر بحرين که در زندان به سر مي‌برد پس از برقراري يک تماس تلفني با خانواده‌اش گفت: آل خليفه تلاش ‌مي‌کند وي را درباره جرم‌هايي که در زندان روي مي‌دهد ساکت کند.

 


با کاهش بودجه وزارت دفاع آمريکا، اين وزارتخانه از اعزام 680 هزار نفر از پرسنل خود به مرخصي اجباري خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «بلومبرگ»، وزارت دفاع آمريکا در حال صدور دستور مرخصي اجباري 680 هزار نفر از پرسنل غيرنظامي خود است تا از اين طريق بودجه‌اي معادل 8/1 ميليارد دلار را در طول سال جاري ميلادي صرفه‌جويي کند.
براساس اين خبر، «چاک هاگل» وزير دفاع آمريکا اعلام کرده بيشتر کارمندان غيرنظامي پنتاگون با 11 روز مرخصي اجباري و بدون حقوق روبه‌رو خواهند شد که اين مرخصي‌هاي بدون حقوق از تاريخ 8 ژوئيه و با يک روز در هفته شروع مي‌شود و ادامه آن نيز در سراسر سپتامبر اجرا خواهد شد.
وزير دفاع آمريکا خطاب به جمعي از کارکنان پنتاگون در «ويرجينيا» گفت: پنتاگون هرآنچه مي‌توانست براي جلوگيري از مرخصي‌ها انجام داد که اين اقدامات شامل کاهش شديد بودجه آموزشي و حفظ نيروهاي عملياتي و کاهش‌هايي است که به صورت جدي به آمادگي ارتش آسيب مي‌رسانند.
صدور حکم مرخصي اجباري کارکنان پنتاگون پس از آن صورت گرفت که وزارت دفاع آمريکا اقداماتي از جمله کاهش آموزش يگان‌هاي ارتش و تفنگداران نيروي دريايي، ممانعت از پرواز اسکادران جنگنده‌هاي نيروي هوايي، تعويق تعمير و نگهداري کشتي نيروي دريايي و تأخير در استقرار ناو هواپيمابر در خليج فارس را عملياتي کرد.
گفتني است «چاک هاگل» پيش از تصويب کاهش بودجه پنتاگون طي جلسات متعددي قانونگذاران اين کشور را نسبت به «خطرات» اين اقدام آگاه کرده و خواستار خودداري از اجراي چنين تصميماتي شده بود.
به اعتقاد وزير دفاع آمريکا و بسياري از ژنرال‌هاي ارتش اين کشور، کاهش بودجه نظامي باعث تضعيف قدرت نظامي آمريکا و آسيب‌پذيري آنها در سرتاسر جهان مي‌شود.

 


سامانه دفاع ضدموشکي «اس-300» با حضور مشاورين نظامي روسيه در مناطقي از خاک سوريه مستقر شد.
به گزارش فارس منابع خبري نظامي-سياسي از مستقر شدن 4 سامانه دفاع ضدموشکي «اس-300» در مناطقي از خاک سوريه با حضور مشاورين نظامي روسي براي آماده رزمي کردن اين تجهيزات تدافعي، براساس قرارداد نظامي سال 2010 بين مسکو و دمشق خبر دادند.
روزنامه «نيزا ويسيماياگازيه‌تا» به نقل از يک مقام نظامي-سياسي خبر روزنامه «القدس-العربي» را در مورد اين که سامانه «اس-300» به همراه مشاورين نظامي از هم‌اکنون در خاک سوريه مستقر است را مورد تائيد قرارداد.
تحويل اين نوع تجهيزات نظامي به سوريه طي دو سال گذشته به شکل کاملا مخفيانه انجام مي‌شده است. بدين ترتيب در حال حاضر هر 4 سامانه دفاع ضدموشکي اس-300 که قرارداد مربوط به آن در سال 2010 بين مسکو و دمشق امضا شده بود، به اين کشور تحويل داده شده است.
اين روزنامه مي‌افزايد، اين تجهيزات تدافعي در مناطقي که اکثر ساکنان آنها شيعه بوده و نسبت به رژيم «بشار اسد» وفادار هستند، مستقر شده‌اند.
بعيد نيست که اين مسئله در ديدار سه‌شنبه هفته گذشته پوتين و نتانياهو در مسکو مطرح شده باشد. روسيه موشک‌هاي اس-300 را سلاح‌ دفاعي دانسته و آن را شامل تحريم‌ها نمي‌داند.
«مارات موسين» مدير آژانس خبري «آنا-نيوز» که خبرنگاران آن بطور دائم در جبهه‌هاي ارتش سوريه حضور دارند، در گفت‌وگو با خبرنگار نيزاويسيمايا گفته است: اين احتمال بسيار قوي است که سامانه‌هاي موشکي اس-300 از هم‌اکنون در خاک سوريه مستقر شده باشند. مسکو طي سال‌هاي اخير کمک‌هاي نظامي-فني زيادي به دمشق کرده که از جمله آنها، مدرنيزه‌سازي بسياري از سامانه‌هاي دفاع ضدهوايي اين کشور است که از دوران اتحاد جماهير شوروي به سوريه فروخته شده بود.
به گفته وي، در اين رابطه حتي مشاورين نظامي روسي در سوريه حضور دارند تا در اقدامات مربوط به حالت آماده‌باش نظامي در آوردن اين تجهيزات به نظاميان سوري کمک کنند.

 


حملات تروريستي در مناطق مختلف عراق 50 شهيد و بيش از 80 مجروح برجاي گذاشت و نخست‌وزير عراق بازمانده‌هاي رژيم بعث را عامل اين حملات تروريستي دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالکي» در مورد انفجارهاي خونين جاري عراق گفت، کساني که مردم را زنده و به طور دسته‌جمعي دفن مي‌کردند، امروز با انفجار خودروهاي بمب‌گذاري شده در بازارها، مساجد و خيابان‌ها مردم را مي‌کشند و تروريست‌هاي قاتل و القاعده نيز با آنها همسو شده‌اند.
وي افزود: اين حزب لعنتي (اشاره به حزب منحل شده بعث) علي‌رغم اينکه مثل نازي‌ها و همه طاغوت‌ها در عراق جنايت کرد‌ه‌اند، وقتي مي‌بينيم مورد حمايت قرار مي‌گيرند، براي ما دردآور است.
عراق طي 48 ساعت اخير نيز انفجارهاي خونيني را در بغداد، کرکوک، موصل و فلوجه شاهد بود؛ در فلوجه انفجار بمب جان 14بي‌گناه را گرفت.
تروريست‌ها شهرک «صدر» بغداد را نيز با انفجار دو بمب هدف قرار دادند. در اين حملات شش غيرنظامي شهيد و 31 نفر ديگر زخمي شدند. شمار قربانيان دو حمله تروريستي شهر کرکوک نيز 29 نفر و زخمي‌ها 44 تن اعلام شد. بر اثر انفجار دو خودروي بمب‌گذاري‌شده در موصل هم هفت نفر کشته و زخمي شدند.

 


عمليات انتحاري در جنوب پايتخت افغانستان به هلاکت پنج نظامي آمريکايي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري مهر، فردي ناشناس خودروي مملو از مواد منفجره خود را در مسير حرکت خودروهاي ناتو منفجر کرد. اين انفجار که در استان «کاپيسا» واقع در جنوب کابل رخ داد، هلاکت پنج نظامي آمريکايي را در پي داشت و شش تن از نيروهاي ارتش افغانستان نيز در اين عمليات جان باختند. شدت اين انفجار به حدي بود که باعث انهدام شماري از خودروهاي پليس و غيرنظامي و آسيب‌ديدگي 10 منزل شد. شمار مجروحان حادثه هم 30 نفر از جمله سه نظامي خارجي اعلام شد.
هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين عمليات را برعهده نگرفته است.
ارتش افغانستان نيز تحت حمايت ناتو در استان‌هاي غزني، لغمان، ننگرهار، پکتيا و وردک دست به عمليات عليه طالبان زد. در اين حمله گسترده دست کم 11 شورشي طالبان کشته شدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10