(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 28 اردیبهشت 1392 - شماره 20492

کوتاه اقتصادي
در پنجمين اجلاس کميسيون مشترک توافق شد
حجم تجارت ايران و بنگلادش به 500 ميليون دلار مي‌رسد
کارشناسان رسمي دادگستري قيمت شير خام را تعيين کردند
يک مقام مسئول: با اجراي مصوبه مجلس سوخت 30درصد گران اما يارانه ثابت مي‌ماند
مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي فرش دستباف: 180 هزار قاليباف فاقد بيمه هستند
بدون توجه به حق تقدم ثبت‌نام صورت مي‌گيرد
تحويل سکه‌هاي پيش فروشي از روز چهارشنبه
افندي‌زاده خبر داد
اعطاي تسهيلات براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي
تقاضاي افزايش تعرفه پالس و آبونمان تلفن ثابت در شوراي رقابت
با موافقت وزارت صنعت و تجارت سهميه معوق علوفه دامداران به قيمت سال گذشته تحويل مي‌شود
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگاني تهران: نامزدهاي رياست جمهوري برنامه‌هاي اشتغالزايي خود را ارائه کنند
ذخيره‌سازي مرغ براي ماه مبارک رمضان
اُفت قيمت 9 نفت پرطرفدار جهان
   


* معاون وزير راه و شهرسازي از اتمام مطالعات توانمندسازي و ساماندهي سکونتگاه‌هاي غيررسمي در 62 شهر و سکونت حداقل 15 درصد جمعيت شهري کشور در بافت‌هاي فرسوده خبر داد. مجيد کيان‌پور در تشريح برنامه‌هاي شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران اظهار کرد: شناسايي و مطالعات توانمندسازي و ساماندهي سکونتگاه‌هاي غيررسمي 25 هزار و 250 هکتار با جمعيتي بالغ بر هشت ميليون و 500 هزار نفر در 76 شهر در دستور کار قرار گرفته است که از اين ميزان مطالعات توانمندسازي و ساماندهي سکونتگاه‌هاي غيررسمي 62 شهر به مساحت 46300 هکتار به اتمام رسيده و به تصويب ستاد توانمندسازي و ساماندهي سکونتگاه‌هاي غيررسمي شهرستان‌ها و استان‌ها رسيده و مابقي نيز در دست انجام است.
* رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي از موفقيت اجراي 100 هزار دوره آموزشي در سال 91 در کشور خبر داد و گفت: براساس آمار زنان نسبت به مردان در فراگيري آموزش‌هاي مهارتي پيشي گرفتند. کوروش پرند با اشاره به فعاليت‌هاي اين سازمان در بخش‌هاي مختلف اظهار داشت: يکي از بازوهاي اجرايي سازمان در بخش‌آموزش‌ها بخش خصوصي است که در قالب آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي مشغول فعاليت هستند.
* معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در فاصله سالهاي 85 تا 91 تعداد 58 طرح در بخش صنايع معدني و 12 طرح در توسعه و تجهيز معادن تکميل و راه‌اندازي شد.اميراميني گفت: ايميدرو طي 7 سال گذشته بيش از 70 طرح معدن و صنايع معدني را وارد مرحله راه‌اندازي و افتتاح کرد. اين سازمان طي سال‌هاي 85 تا 91 در بخش صنايع معدني 58 طرح و در بخش توسعه و تجهيز معادن 12 طرح را تکميل و راه‌اندازي کرده است.
* برخلاف مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات که سقف تعرفه‌آواي انتظار را 300 تومان مصوب کرده همراه اول براي خريد آواي انتظار 500 تومان از مشترک مي‌گيرد و معتقد است اين تعرفه با يکي از بندهاي پروانه شرکت مخابرات مغايرت دارد.کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در تاريخ 5‍/6/1391 مصوبه‌اي داشت که براساس آن سقف تعرفه خريد هر آواي پيشواز با مدت اعتبار 30 روز 300 تومان تعيين شده است. اما همراه اول هر آواي انتظار خود را با مدت اعتبار 30 روزه 500 تومان ارائه مي‌کند که برخلاف دستورالعمل رگولاتوري و بيشتر از سقف مصوب است.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش شماره‌هاي 2217، 2218، 2240 الي 2243، 7754 الي 7759، 7775، 7798، 7715 الي 7717، 7740 الي7743، 7746 الي 7748 و 7628 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


پنجمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بنگلادش با امضاي سند همکاري اقتصادي بين وزراي صنعت، معدن و تجارت کشورمان و دارايي بنگلادش پايان يافت.
پنجمين اجلاس کميسيون مشترک ايران و بنگلادش روز پنجشنبه در داکا آغاز به کار کرد و روز جمعه با امضاي سند همکاري اقتصادي توسط مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت ايران و ابوالمعال عبدالمحيط وزير دارايي بنگلادش به عنوان روساي اين اجلاس به کار خود پايان داد.
شرکت‌کنندگان در اين اجلاس، در خلال اين رويداد با انجام ملاقات‌هايي در بخش‌هاي دولتي و خصوصي و با الهام از وجود روابط دوستانه در محيطي مناسب مذاکرات سازنده‌اي را در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي و بازرگاني، انرژي، حمل و نقل به عمل آورده و به توافق‌هاي مهمي دست يافتند.
موافقت‌نامه‌هاي زيرساختي و پايه اقتصادي نظير تعرفه ترجيحي، اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و گمرکي از جمله دستاوردهاي اين اجلاس محسوب مي‌شود.
قرار است مراحل تاييد نهايي و اجرايي مفاد موافقت‌نامه‌هاي مبادله شده به سرعت از طريق ديپلماتيک پيگيري شود.
با توجه به پتانسيل‌هاي جمهوري اسلامي ايران در بخش‌هاي مختلف، کشورمان قادر است بسياري از نيازهاي بنگلادش را تامين کند، از طرفي به دليل شناخت اندک تجار و کم رنگ بودن هيات‌هاي تجاري مقرر شد دو طرف با تشکيل شوراي مشترک تجاري اين مهم را به زودي اجرا کنند.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمهوري اسلامي ايران در اين نشست آمادگي فروش محصولات مورد نياز در حوزه‌هاي انرژي فرآورده‌ها و محصولات پتروشيمي را به بنگلادش اعلام کرد که دو کشور راه‌هاي اجرايي ساختن تصميمات را مورد تصويب قرار دادند.
حجم مبادلات دو کشور سال گذشته افزون بر 100 ميليون دلار ثبت شده که از اين رقم 40ميليون دلار صادرات ايران و 61ميليون دلار واردات کشورمان از بنگلادش بود و با توجه به توانمندي کنوني تهران و داکا، ميزان مبادلات در سطح پاييني قرار دارد.
مقام‌هاي دو کشور توافق کردند با برنامه‌ريزي و همکاري بخش‌هاي مختلف به زودي حجم تجارت بين ايران و بنگلادش به سه تا پنج برابر رقم فعلي و به ميزان 500 ميليون دلار برسد.
عمده محصولات صادراتي ايران به بنگلادش کود اوره، قير، نفت، آهن و فولاد و عمده محصولات وارداتي ايران محصولات نساجي، کنف و برنج است.
براساس اين گزارش: از جمله مواردي که در محتواي سند نهايي پنجمين اجلاس کميسيون مشترک بود مي‌توان به زمينه‌هاي همکاري و چشم‌انداز پيش روي براي توسعه همکاري‌هاي سرمايه‌گذاري در زمينه مسکن و امور زيربنايي، مخابرات و فناوري اطلاعات، بهداشت، فرهنگي و آموزش عالي، کشاورزي و شيلات، آموزش و تحقيقات اشاره کرد.
همچنين توسعه همکاري‌هاي گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي و انتقال فناوري براي صنايع تبديلي و کشاورزي، همکاري در زمينه‌هاي انرژي، نفت و گاز و پتروشيمي، حمل و نقل دريايي، هوايي و ريلي، تبادل هيات‌هاي تجاري، شرکت در نمايشگاه‌هاي دو طرف و تنظيم تفاهم‌نامه ميان اتاق بازرگاني ايران و فدراسيون بازرگاني بنگلادش از ديگر محورهاي سند نهايي پنجمين اجلاس کميسيون مشترک ايران و بنگلادش است.
برگزاري نشستي با حضور فعالان بخش خصوصي ايران و بنگلادش از ديگر برنامه‌هاي سفر وزير صنعت، معدن و تجارت به داکا بود، در اين نشست فعالان بخش خصوصي برخي مسائل و مشکلات خود در خصوص تجارت را مطرح کردند که غضنفري دستور رفع مشکلات و پيگيري آنها را داد.

 


براساس بررسي دو ماهه کارشناسان رسمي دادگستري که به وزير دادگستري داده شده اگر قيمت يک کيلوگرم شير خام 11556 ريال درب دامداري باشد، دامدار سود منطقي خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، کارشناسان رسمي دادگستري نتيجه گزارش دو ماهه خود را در تعيين قيمت تمام شده شير خام به وزير دادگستري اعلام کردند.
براساس اين گزارش، در نتيجه بررسي کارشناسان رسمي دادگستري در 10 واحد معتبر از دامداري‌هاي کشور آمده است: در صورتي که قيمت 11556 ريال درب دامداري باشد دامدار سود منطقي خواهد داشت.
کارشناسان رسمي دادگستري محاسبه قيمت سال 92 را براساس قيمت علوفه و ساير نهاده‌ها تا 17 ارديبهشت سال جاري انجام داده‌اند.
همچنين براساس مطالعه اين کارشناسان قيمت تمام شده شير خام درب دامداري در سال 91 نيز مبلغ 10058 ريال بوده است. در حال حاضر، شير خام کيلويي 930 تومان از دامدار خريداري مي‌شود.
همچنين در اين گزارش تصريح شده است: 60 درصد ظرفيت دامداري‌هاي کشور فعال است و 40 درصد به دليل بالا بودن قيمت علوفه و مقرون به صرفه نبودن دامداري بلااستفاده مانده است.
براساس اين گزارش، نبودن تعادل نرخ شير و گوشت و قيمت علوفه باعث بي‌انگيزگي دامداران به توليد شده است.
بنابراين گزارش، در پي درخواست دامداران و صنايع لبني به افزايش قيمت، دو ماه پيش مقرر شد کارشناسان رسمي دادگستري پس از بررسي، قيمت تمام شده آنها را با سود مناسب اعلام کنند.
قرار است قيمت منطقي لبنيات از نگاه کارشناسان رسمي دادگستري هفته آينده اعلام شود.

 


يک مقام مسئول در معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور نتايج مصوبه اخير مجلس درباره ميزان درآمد هدفمندي يارانه‌ها در سال جاري را تشريح کرد.
امير باقري در گفت‌وگو با مهر ابتدا به افزايش مصرف انرژي در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق اطلاعات دريافتي از دستگاه‌هاي مسئول تامين انرژي، در صورت ادامه روند فعلي، کشور نيازمند واردات حداقل معادل 5/8 ميليارد دلار فرآورده نفتي است تا بتواند اين افزايش تقاضاي انرژي را پوشش دهد.لذا دولت در سال جاري با هدف مديريت مصرف انرژي و اجراي گام دوم قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، پيشنهاد افزايش قيمت‌ها را در لايحه بودجه سال 1392 ارائه نمود. ايده اصلي نيز بدين شکل بود که با توجه به نرخ ارز مبادله‌اي 2500 تومان حداقل نيمي از مسير قانون به انجام برسد و نيم ديگر نيز در دو سال باقيمانده از اجراي قانون و دو ساله پاياني برنامه پنجم به انجام رسد.
وي افزود: در لايحه‌اي که دولت به مجلس تقديم کرد، پيشنهاد شد قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي به گونه‌اي اصلاح شوند که با احتساب يارانه رديف‌هاي بودجه‌اي در مجموع منابع مالي معادل 120 هزار ميليارد تومان به دست آيد و از اين محل 90 هزار ميليارد تومان صرف باز توزيع موضوع ماده 7 قانون و در واقع بين مردم و 15 هزار ميليارد تومان صرف بودجه‌هاي عمراني و مخارج دولت و 15 هزار ميليارد تومان نيز صرف کمک به بخش‌هاي توليدي شود و بدين ترتيب ادعا شد اولا با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مصرف آنها کنترل شود و ثانيا کمک‌هاي لازم به بخش توليد صورت پذيرد، ثالثا بودجه‌هاي عمراني دولت نيز افزايش يافته و دست آخر نيز پرداخت به مردم نيز تا 2 برابر افزايش يابد.
رئيس امور برنامه‌ريزي اقتصاد کلان معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ادامه داد: اما کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با اين رويکرد که حداقل رشد قيمت‌ حامل‌هاي انرژي در سال جاري ايجاد شود، پيشنهاد کرد قيمت حامل‌ها به طور متوسط 30درصد اضافه شود اما منابع هدفمندسازي يارانه‌ها با احتساب رديف‌هاي بودجه‌اي يارانه‌ها به 50هزار ميليارد تومان کاهش يابد. از اين رقم نيز معادل 5/22 هزار ميليارد تومان بين مردم توزيع شود و 5/13هزار ميليارد تومان به بخش توليد و نهايتا 9هزار ميليارد تومان به دولت داده شود و بدين ترتيب کميسيون ميزان منابع تخصيصي بابت يارانه نقدي به مردم را تا حدود نصف کاهش داد به طوري که اگر بخواهيم به تمامي کساني که هم‌اکنون يارانه دريافت مي‌کنند، به طور يکسان پرداخت کنيم، رقم ماهيانه هر نفر از 45 هزار و پانصد تومان فعلي به 25 هزار تومان کاهش مي‌يابد؛ در اين ارتباط پيشنهاد شد که با حذف برخي از مردم با درآمدهاي بالا مي‌توان رقم پرداختي به گروه‌هاي کم‌درآمد را تا سطح ارقام قبلي ثابت نگه داشت، ليکن به نظر مي‌رسد با توجه به عدم امکان شناسايي سطح درآمد افراد و وجود احتمال خطا در شناسايي افراد مطابق اشکالاتي که در زمان خوشه‌هاي درآمدي پيش آمد، نمي‌توان اينک انجام داد. در واقع به لحاظ مسائل اجتماعي تا زماني که بانک‌هاي اطلاعاتي معتبر براي شناسايي در اختيار نداشته باشيم؛ نمي‌توان به راحتي به حذف برخي از اقشار از حوزه يارانه‌ها اقدام کرد و نمي‌توان از اين ايده استفاده کرد.
رئيس امور برنامه‌ريزي اقتصاد کلان معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور تاکيد کرد: در صحن علني مجلس نيز رقم 50 هزار ميليارد تومان تصويب شد اما موضوع براي اصلاح شيوه باز توزيع منابع به کميسيون برگشت داده شد تا کميسيون حداقل حدود 42 هزار ميليارد تومان را براي بازتوزيع بين مردم حفظ کند و 10درصد نيز براي بهداشت و درمان مطابق ماده 34 قانون برنامه منظور شود تا بدين ترتيب مبالغ باز توزيع بين مردم معادل رقم‌هاي فعلي و معادل 45 هزار و 500 تومان شود.
باقري در ارزيابي خود در مورد نتايج اين مصوبه و حتي با اصلاحاتي که قرار است انجام شود، اشاره کرد که اين مصوبه تنها 30 درصد قيمت حامل‌هاي انرژي را افزايش مي‌دهد، بنابراين نمي‌تواند جلوي قاچاق و افزايش مصرف داخلي را بگيرد، لذا کماکان نيازمند واردات تا 5/8 ميليارد دلار فرآورده نفتي خواهيم بود و کماکان خطر اختلال در بازار ارز و افزايش‌هاي نرخ ارز را شاهد خواهيم بود، همچنين کاهش شديد بودجه‌هاي عمراني اتفاق مي‌افتد و احتمالا بازار غيررسمي انرژي نيز در سطح کشور ايجاد خواهد شد اما نکته مهم اين است که چنانچه اصلاحات مد نظر مجلس در مورد بازتوزيع منابع انجام پذيرد، احتمالا هيچ منبعي براي بخش توليد باقي نمي‌ماند و از آن مهم‌تر اينکه با وجود افزايش 30 درصدي قيمت حامل‌هاي انرژي شاهد افزايش در رقم بازپرداخت به مردم نخواهيم بود که اين امر احتمالا مشکلاتي را پيش خواهد آورد؛ در مجموع شايد بتوان گفت «آش نخورده و دهن سوخته» را شاهد هستيم.

 


مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليدکننده فرش دستباف با بيان اينکه 180هزار قاليباف تحت‌پوشش بيمه‌تامين‌اجتماعي نيستند، گفت: مسئولان در امر آموزش از اين قشر هيچ حمايت مادي و معنوي نکردند.
عبدالله بهرامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعيت آموزش قاليبافان براي دريافت گواهي مهارت و بيمه تامين‌اجتماعي، اظهار داشت: در حال حاضر در 10 استان کشور مراکز آموزشي با همکاري سازمان آموزش فني و حرفه‌اي براي ارتقا سطح مهارت قاليبافان ايجاد شده است.وي ادامه داد: اين مراکز در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي، قم، اصفهان، تهران، البرز، خراسان رضوي، کرمانشاه، لرستان و گيلان هستند.
مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليدکننده فرش دستباف کشور با بيان اينکه پيش‌بيني آموزش براي 100 هزار کارآموز قاليبافي در سال جاري شده گفت: کل اعضاي تعاوني بيش از 459 هزار نفر هستند که تعدادي از آنها از طريق آزمون‌هاي صنفي و ادواري گواهي دريافت کردند و نيمي از آنها باقي مانده‌اند.
به گفته اين فعال تعاوني، بيش از 180 هزار قاليباف هنوز تحت پوشش بيمه تامين‌اجتماعي نيستند و نياز به گواهي مهارت براي اين موضوع دارند.وي ادامه داد: اين افراد در 23 مرکز مشغول ارتقاي سطح مهارت هستند تا بتوانند طبق استانداردهاي آموزشي ظرف 10 روز آموزش‌ها را فرا بگيرند.بهرامي افزود: در اين راستا هر ماه يکبار آزمون عملي و تئوري از افراد براي ارائه گواهي مهارت گرفته مي‌شود.اين فعال تعاوني‌ها با بيان اينکه تاکنون 20 هزار نفر آموزش ديده‌اند، تصريح کرد: هيچ يک از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه، مرکز ملي فرش و تشکل‌هاي ديگر کمک و حمايتي از اين موضوع نکردند.

 


مدير اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانک مرکزي از تحويل سکه‌هاي پيش‌فروشي از اول خرداد خبر داد.
پيمان قرباني در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آغاز واگذاري سکه‌هاي پيش‌فروشي از ابتداي خرداد ماه، اظهار داشت: با توجه به اينکه هدف اصلي در اين طرح، تأمين نيازهاي خرد مردم بود، امکان تحويل زودتر سکه‌هاي پيش‌فروش شده وجود داشت.
وي ادامه داد: حدود 850 هزار سکه پيش‌فروش شد که از اين تعداد حدود 298 هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراين بيش از 550 هزار سکه بايد به متقاضيان تحويل داده شود.
قرباني تصريح کرد: اين سکه‌ها در حال حاضر ضرب شده و بانک مرکزي در آستانه ولادت حضرت علي‌عليه‌السلام آماده ايفاي تعهدات خود است.وي در پاسخ به اين سؤال که آيا زمان‌بندي براي مراجعه خريداران سکه وجود دارد، گفت: هر کسي در مدت زمان اجراي طرح پيش‌فروش سکه ثبت‌نام کرده است مي‌تواند از ابتداي خرداد براي دريافت سکه مراجعه کند.
اين مسئول تأکيد کرد: بخش نشر و اسکناس بانک مرکزي تمهيدات لازم را انديشيده و تا روز چهارشنبه سکه‌ها را به شعب منتخب بانک تجارت ارسال خواهد کرد.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا در سال جاري بانک مرکزي باز هم طرح پيش‌فروش سکه را اجرا خواهد کرد، اظهار داشت: بانک مرکزي بازار را رصد مي‌کند و هر زمان احساس شد که بازار سکه از عوامل بنيادين اثرگذار فاصله گرفته، در صورت نياز به موقع اطلاع‌رساني و اين طرح را اجرا مي‌کند.

 


رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور با اعلام جزييات اعطاي تسهيلات به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي به منظور نوسازي، گفت: در شاخص‌هاي رتبه‌بندي شرکت‌هاي مسافري بازنگري مي‌شود.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا درباره نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي بين‌شهري گفت: در اين زمينه وظيفه اصلي با ستاد مديريت حمل‌ونقل سوخت است اما سازمان راهداري نيز همواره تلاش کرده است تا کمک‌هاي لازم را انجام دهد.
وي افزود: سال جاري نيز از محل وجوه اداره شده سازمان راهداري و حمل‌ونقل و در همکاري با بانک مسکن و موسسه مهر براي نوسازي بخشي از ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي بين‌شهري تسهيلات اعطا خواهد شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور ادامه داد: صاحبان اتوبوس وکاميون‌هاي برون‌شهري مي‌توانند با مراجعه به بانک مسکن وموسسه مالي مهر تا سقف 100 ميليون تومان تسهيلات با بازپرداخت 7 ساله و سود 15 درصد دريافت کنند.
افندي‌زاده با بيان اين که علاقه‌مندان به دريافت تسهيلات براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي بين‌شهري بايد به ادارات کل حمل‌ونقل استان‌ها و نيز پايانه‌ها براي ثبت‌نام مراجعه کنند، گفت: ثبت‌نام براي متقاضيان نوسازي اتوبوس و کاميون آغاز شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره کمک به نوسازي ناوگان ميني‌بوس و سواري کرايه بين شهري نيز گفت: براي اعطاي تسهيلات به اين بخش از ناوگان حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي با همکاري بانک مهر 20 ميليون تومان تسهيلات با بازپرداخت 3 ساله و سود 4 درصد براي ميني‌بوس و 15 ميليون تومان براي سواري‌هاي برون‌شهري اختصاص خواهد يافت.
وي خاطرنشان کرد: ثبت‌نام براي اعطاي تسهيلات نوسازي ناوگان ميني‌بوس و سواري کرايه بين‌شهري طي هفته‌هاي آينده آغاز خواهد شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور در ادامه با اشاره به افزايش نرخ بليت وسايل حمل‌ونقل عمومي جاده‌اي و نيز کاميون‌ها طي روزهاي گذشته، گفت: سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي افرايش نرخ بليت را مشروط بر افزايش کيفيت خدمات به مسافران پذيرفت که البته کيفيت سرويس‌ها متناسب با نوع وسيله نقليه يعني ‌VIP، ويژه و عادي بودن اتوبوس‌ها متفاوت است.
وي در ادامه به رتبه‌بندي شرکت‌هاي مسافربري اشاره کرد و گفت: سال گذشته 2000 شرکت مسافربري رتبه‌بندي شدند که بيشترين تعداد شرکت‌ها رتبه 5 يعني پايين‌ترين رتبه را دارا هستند.
به گفته رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور، يکي از شاخص‌هاي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در رتبه‌بندي شرکت‌هاي اتوبوسراني تعداد وسايل نقليه‌اي است که در مالکيت آن شرکت است.
افندي‌زاده افزود: شايد يک شرکت تعداد وسيله نقليه کمتري داشته باشد اما کيفيت و خدمات آن در حد بسيار مطلوبي است. اما به اين ترتيب اين شرکت رتبه پاييني گرفته است.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور در پايان خاطرنشان کرد: به منظور اعطاي رتبه واقعي به شرکت‌هاي اتوبوسراني در شرايط اعطاي رتبه بازنگري‌هايي خواهد شد و به طور مشخص درباره شاخص تعداد وسايل نقليه در مالکيت شرکت تجديدنظر مي‌کنيم.

 


جديدترين اخبار رسيده حاکي است در شوراي رقابت براي مبلغ جديد آبونمان تلفن ثابت 985 تومان پيشنهاد شده که مبلغ قديم و فعلي آن در قبوض 63 تومان است.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين روزها اخبار جديد از تعرفه‌هاي مخابرات زياد به گوش مي‌رسد.
مخابرات امسال پيگير افزايش ساختار تعرفه و آبونمان تلفن ثابت است. سيد مصطفي هاشمي رئيس هيئت مديره شرکت مخابرات ايران از ابتداي سال اعلام کرده: تقاضاي افزايش تعرفه پالس و آبونمان به شوراي رقابت ارسال شده است.
البته اين مدير مخابراتي نرخ پيشنهادي شرکت متبوع خود را براي مبلغ جديد آبونمان اعلام نکرد؛ اما شنيده‌ها حاکي از اين است که پيشنهاد شوراي رقابت براي مبلغ جديد آبونمان تلفن ثابت 985 تومان است که مبلغ قديم و فعلي آبونمان تلفن ثابت قبوض 63 تومان است.
يکي ديگر از اخبار تازه مخابراتي در خصوص حذف کدهاي بين شهري داخل استاني و هم‌کد شدن استان‌هاي کشور است که تکليف هيئت دولت است.قرار است هزينه اجراي اين طرح که اجبار مصوبه دولت را پشت سر دارد، با تعيين هزينه «آبونمان هم‌کدي» ماهانه از مشترکان گرفته شود.

 


مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران از افزايش قيمت علوفه از سوي شرکت پشتيباني امور دام خبر داد و گفت: وزارت صنعت موافقت کرده علوفه معوق دامداران را به قيمت سابق تحويل دهد.
سعيد سلطاني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: قيمت علوفه‌هاي تحويلي توسط شرکت پشتيباني امور دام به دامداران تا 27درصد افزايش يافته است.
مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران افزود: قيمت يک کيلوگرم علوفه جو از 590 تومان به 650 تومان (10 درصد افزايش)، ذرت از 600 تومان به 700 تومان (16 درصد افزايش) و سويا از 900 تومان به 1050 تومان افزايش يافته است.
سلطاني اعلام کرد: از سوي ديگر شرکت پشتيباني امور دام به تفاهمنامه مبني بر تحويل علوفه ارزان به دامداران عمل نکرده است.
وي تصريح کرد: 70 درصد قيمت شير خام به علوفه بستگي دارد و به همين جهت با افزايش قيمت علوفه قيمت تمام شده دامداران بيشتر مي‌شود.
سلطاني گفت: به رغم اين افزايش قيمت‌ها هنوز دامداران شير توليدي را به قيمت کيلويي 930 تومان سال گذشته مي‌فروشند.
وي تصريح کرد: با اينکه ستاد تنظيم بازار دوبار جلسه براي تعيين نرخ شير خام تعيين کرده اما در هر دو بار اين جلسه تشکيل نشده است.
مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح کرد: با مذاکره‌اي که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته،‌قرار است، نهاده‌هاي معوق دامداران از دي ماه سال گذشته تا فروردين ماه به قيمت سال گذشته در اختيار دامداران قرار گيرد.

 


عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگاني تهران خواستار ارائه برنامه نامزدهاي انتخاباتي درباره اشتغالزايي شد.
محمد حسين برخوردار در گفتگو با مهر با بيان اينکه افزايش سطح اشتغال در حال حاضر با توجه به فشارهاي غيرانساني بيگانگان و تحريم‌هاي پيش‌رو يکي از اولويتهاي اساسي سياستگذاران حوزه اقتصاد و تجارت بايد تلقي شود، اظهار داشت: چرا نامزدهاي انتخاباتي در خصوص برنامه‌هاي خود در زمينه اشتغال‌آفريني سکوت کرده‌اند؟
وي افزود: بي‌شک يکي از مهم‌ترين مسائل امروز کشور که نيازمند تأمل و برنامه‌ريزي جدي و همکاري همه‌جانبه است، مسئله اشتغال است. تحريم‌هاي گوناگون، هدفمندي يارانه‌ها، رکود برخي کشورهاي جهان، تغييرات غافلگيرکننده قيمت‌ها نوسانات متوالي نرخ ارز از مسائلي است که در چند سال گذشته اثرات مستقيم و غير مستقيمي را بر بنگاه‌هاي اقتصادي تحميل کرده است که در صورت عدم آينده‌نگري در اين خصوص مي‌تواند به سطح اشتغالزايي بنگاه‌هاي فعال در بخش خصوصي آسيب وارد کند.
برخوردار تصريح کرد: اين همان نقطه‌اي است که دشمنان با استمرار تحريم‌ها به دنبال پياده‌سازي آن هستند و به همين جهت است که اشتغالزايي را بايد راهکاري براي بي‌اثر ساختن تحريم‌ها و تحقق حماسه اقتصادي و همچنين سياسي بدانيم.
وي افزود: بي‌توجهي به بحث اشتغال مي‌تواند حماسه سياسي و حماسه اقتصادي را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و نامزدهاي انتخاباتي بايد در اين رابطه برنامه جامع و عملياتي تدوين کنند.
عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگاني تهران،‌توسعه اشتغال را بر پايه رونق توليد و تجارت دانست و بيان کرد: بسياري از صاحبنظران،‌توليد و تجارت را نتيجه بديهي فراهم بودن عوامل توليد و تجارت دانسته‌اند. اين بدين معني است که هر جا همگي عوامل توليد تجارت با هم و در کنار هم وجود داشته باشند اشتغال خود به خود شکل خواهد گرفت و هر جا سدي بر سر راه تکامل يکي از اين عوامل پيدا شود،‌روند کار و تجارت و در نتيجه اشتغال، کند يا منحرف مي‌شود.
برخوردار با طرح اين پرسش که آيا دولت آينده مي‌خواهد برنامه‌هاي اشتغال‌آفريني دولت فعلي را ادامه دهد و يا اينکه رويکرد ديگري دارد، گفت: اشتغال موضوعي نيست که لحظه‌اي سياستگذاري و برنامه‌ريزي شود. بنابراين اشتغال‌آفريني موضوع دمدمي مزاجي نيست بلکه نيازمند تفکر آينده‌نگر و ثبات برنامه‌ها و وابسته به اسناد بالادستي نظام است و در اين رابطه سکوت نامزدهاي انتخاباتي در رابطه با برنامه اقتصادي و اجتماعي در حوزه اشتغال‌زايي بي‌مفهوم است.

 


در راستاي تنظيم بازار و تأمين کالاي مورد نياز ايام ماه رمضان، تاکنون 22 هزار تن مرغ ذخيره‌سازي شده و اين روند همچنان ادامه دارد.
حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام خبر بالا اظهار کرد: از يک ماه پيش ذخيره‌سازي مرغ براي ماه مبارک رمضان شروع شده و اين روند همچنان ادامه دارد.وي با بيان اين که کف قيمت خريد براي ذخيره‌سازي اين کالا 5300 تومان است تصريح کرد: در حال حاضر به لحاظ تأمين و توزيع کالاهاي اساسي هيچ مشکلي وجود ندارد.
رادمرد درباره روند توزيع کره و کمبود اين کالا در بازار اظهار کرد: از سوي بانک مرکزي قرار بود که ارز براي واردات اين کالا اختصاص يابد.معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از اختصاص ارز براي واردات اين کالا روند واردات ترخيص و توزيع اين کالا توسط بخش خصوصي آغاز شده است.

 


قيمت 9 نفت پرطرفدار جهان همچون وست‌تگزاس آمريکا، دبي، عمان، عراق، ايران، مخلوط سوئز، سبد اوپک، برنت درياي شمال و اورال روسيه کاهش يافت.
به گزارش مهر، همزمان با کاهش رشد اقتصادي در چين، ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا، دور جديد سقوط آزاد قيمت جهاني طلاي سياه هم در بازارهاي چهار گوشه جهان کليد خورده است.
بر اين اساس، بهاي نفت خام وست‌تگزاس آمريکا، نفت کرکوک و سبک بصره عراق، نفت سنگين ايران، سبد اوپک، عمان، دوبي به زير 100 دلار به ازاي هر بشکه کاهش يافته است و اين نفت‌ها در محدوده 99 تا 97 دلار به مشتريان عرضه مي‌شود.
از سوي ديگر نفت خام‌هاي اورال روسيه و برنت درياي شمال هم در آخرين معاملات بازار جهاني در محدوده 100 تا 101 دلار به مشتريان عرضه شده است و پيش‌بيني مي‌شود با ادامه بحران اقتصادي در اروپا بهاي اين دو نوع نفت هم به زير 100 دلار سقوط کند.
در اين بين براساس آخرين گزارش شرکت ملي نفت ايران، از ابتداي ماه جاري ميلادي تاکنون متوسط قيمت هر بشکه نفت خام سبک ايران 101 دلار و 26 سنت و قيمت هر بشکه نفت خام سنگين ايران 99 دلار و 87 سنت به مشتريان عرضه شده است.
به اعتقاد کارشناسان، تجديد نظر نزولي صندوق بين‌المللي پول در پيش‌بيني‌هاي خود از رشد اقتصادي جهان در سال 2013 افزايش توليد نفت کشورهاي عضو اوپک، روسيه و آمريکا، افت رشد اقتصادي، افزايش ذخيره‌سازي نفت و کاهش مصرف بنزين در آمريکا، کاهش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در چين و برنامه عربستان براي افزايش ظرفيت توليد نفت به 15 ميليون بشکه در روز از مهمترين دلايل سقوط بهاي جهاني طلاي سياه در چند هفته گذشته تاکنون است.
همزمان با سقوط آزاد طلاي سياه در بازارهاي جهاني، ايران هم قصد دارد در نشست 10 خرداد اعضاي اوپک پيشهاد کاهش سقف توليد نفت اين سازمان را مطرح کند.
رستم قاسمي وزير نفت ايران هفته گذشته در گفتگو با مهر با بيان اينکه کاهش سقف توليد نفت اوپک جزو برنامه‌هاي ايران در اجلاس پيش روي اوپک است، گفت: در نشست پيش روي اوپک بررسي وضعيت عرضه و تقاضا در بازار نفت يکي از مسائل پيش روي است.
وي همچنين با اعلام اين که در حال حاضر وضعيت قيمت نفت در بازار مناسب نيست و روند قيمت‌ها را مطلوب ارزيابي نمي‌کنيم، تاکيد کرده بود: از نظر ايران، کف قيمت بازار جهاني نفت 100 دلار است و قيمت‌هاي بالاي 100 دلار در شرايط فعلي، منطقي است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10