(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - شماره 20493

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
براساس مصوبه مجلس
سود بانک ها بيش از نرخ شوراي پول و اعتبار باشد جريمه مي‌شوند
درمکتب امام
عدم حاكميت رابطه و ضابطه پس از مرگ
خارج از دستور
حسين الله‌کرم:طبقه مرفهين بي‌درد حاصل سياست‌هاي اقتصادي رفسنجاني است
در جلسه سازمان همکاري اسلامي مطرح شد
پيشنهادات ايران براي توقف سرکوب مسلمانان در ميانمار
تشکيل کميته سياسي انتخابات در جامعه مدرسين
در تازه‌ترين نظرسنجي انتخاباتي ايسپا اعلام شد
نظر مردم نسبت به سوابق اجرايي کانديداها
   


آغاز اختلاف در ستاد هاشمي
دبيرکل جبهه مردمي اصلاحات با انتقاد از ترکيب ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني تاکيد کرد ستاد هاشمي فقط از کارگزاران تشکيل شده است و اگر اين‌طور ادامه يابد اصلاح‌طلبان ناچارند تجديدنظر کنند.
حجت‌الاسلام زارع فومني با بيان اينکه ستاد هاشمي رفسنجاني را تبديل به ستاد کارگزاران کرده‌اند،اظهارکرد: فکر نمي‌کرديم که ستاد هاشمي اين‌گونه شود و فقط اعضاي حزب کارگزاران ستاد وي را در اختيار بگيرند و هيچ گروه ديگري به ستاد دعوت نشود. شديداً به اين موضوع اعتراض داريم و اعتراض خودمان را خدمت هاشمي اعلام مي‌کنيم.
وي با تأکيد بر اينکه اکثر اصلاح‌طلبان از ترکيب فعلي ستاد انتخاباتي هاشمي ناراضي هستند و به اين موضوع اعتراض دارند، خاطرنشان کرد: اگر ترکيب ستاد به اين شکل باشد و تغييري نکند، گروه‌هاي اصلاح‌طلب ناچارند که تجديدنظر کنند و تصميم جدي‌تري روي اين قضايا بگيرند.
عکس شهداي هسته‌اي را بلند کنيد
عضو جبهه فرهنگي انقلاب در توصيه اي به اعضاي ستاد دانشجويي سعيد جليلي تاکيد کرد شما به جاي عکس سعيد، عکس شهداي هسته‌اي را بلند کنيد چرا که سعيد جليلي نماينده يک نسل پيشرو، متحول‌‌کننده و تاريخي است.
وحيد جليلي با اشاره به فعال شدن ستادهاي کشوري سعيد‌جليلي اظهار کرد: وظيفه ستادهاي تهران سنگين‌تر است چرا که به صورت يک الگو عمل مي‌کند و از اين‌رو نبايد خطا داشته باشد و در عين حال هيچ ستادي نيز نبايد خود را ستاد اصلي معرفي کند چرا که ستادهاي موازي بلامانع است.
مدير مسئول نشريه «را» افزود: هدف ما مواجهه و اقناع مردم است تا بدانند انقلاب اسلامي تنها راه پيشرفت و سعادت ملت است از اين‌رو نبايد درگير بازي‌هاي جناحي متعارف شويم و وظيفه داريم به سمت مردم حرکت کنيم و از اين‌رو سعيدجليلي معتقد است اگر اقناع مردم را در اين زمينه انجام دهيم انتخابات هرچه که باشد ما نتيجه‌ گرفته‌ايم.
به رد صلاحيت فکر نمي‌کنيم
اسفنديار رحيم مشايي با بيان اينکه در انتخابات به اين فکر نمي‌کنيم که ما را رد مي‌کنند يا نه، گفت: ما بر اساس يک تکليف آمده‌ايم.
مشاور احمدي نژاد که در دقيقه 90 آخرين روز ثبت نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه و رئيس‌جمهور نيز با انجام عملي غيرقانوني وي را همراهي کرد، در جديدترين موضع گيري انتخاباتي خود با تکرار واژه بهار اظهار کرد: ما براي رقابت انتخاباتي نيامده ايم و هيچ کسي رقيب ما نيست .
رئيس دفتر سابق رئيس جمهور بدون اينکه به برگزاري همايش‌هايي با هدف سوء استفاده انتخاباتي اشاره کند، با تکرار اين ادعا که شعار زنده باد بهار انتخاباتي نيست، افزود: ما ايجابي و اثباتي وارد انتخابات مي‌شويم.
فعلا کانديدايي نداريم
قائم مقام مرکز امور بين‌‌الملل حزب موتلفه اعلام کرد فعلا حزب موتلفه تصميم نهايي خود را براي چگونگي حضور و ادامه رقابت‌هاي انتخاباتي ميان کانديداهاي تأييد شده اتخاذ نکرده است.
مهدي صولي با اشاره به مطلب فوق افزود: تصميم به حمايت و يا عدم حمايت حزب موتلفه از کانديداهاي تأييد صلاحيت شده منوط به تصميم آتي حزب خواهد بود و اين موضوع به شکل رسمي از طرف دبيرکل اعلام مي‌شود.
همچنين مسئول ستاد انتخابات جبهه پيروان گفت: جبهه پيروان خط امام و رهبري در حال حاضر از هيچ گزينه‌اي در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت نمي‌کند و منتظر نظر شوراي نگهبان است.
محسن کوهکن افزود: جبهه پيروان در انتخابات رياست‌جمهوري مثل گذشته با يک استراتژي جلو مي‌رود و به طور حتم پس از تاييد صلاحيت‌ها گزينه مورد نظر خود را معرفي خواهد کرد.
رمضان شجاع کياسري سخنگوي فراکسيون رهروان ولايت نيز اعلام کرد اين فراکسيون تا اعلام نظر شوراي نگهبان در خصوص کانديداي مورد حمايت خود تصميم گيري نخواهد کرد.
افشاگري يک نامزد
محسن رضايي اعلام کرد يکي از نامزدهاي انتخاباتي که در آخرين لحظات ثبت‌نام کرده، از طريق فرزندش به يکي از اعضاي خانواده‌ام گفت که به سودتان است محسن رضايي به نفع پدر من کنار برود.
داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به اينکه هر چند از نظر اخلاقي برايم سخت است که دست به افشاگري بزنم، گفت: به دليل اينکه اين نوع شايعات به صورت حساب شده مطرح مي شود، ناگزير هستم مطالبي را بيان کنم.
رضايي خاطر‌نشان کرد: 3  ماه پيش يکي از ائتلاف‌ها به من پيشنهاد داد که شما اگر کنار برويد، در دولت آينده هر پست و مقامي که بخواهيد، به شما مي‌دهيم و چند روز پيش نيز يکي از نامزدهاي انتخاباتي که در آخرين لحظات ثبت‌نام کرده، از طريق فرزندش به يکي از اعضاي خانواده‌ام گفت که به سودتان است محسن رضايي به نفع پدر من کنار برود.
انتخاب مسئولان ستاد انتخابات متکي
مسئول کميته جوانان ستاد انتخاباتي منوچهر متکي از انتصاب برخي روساي ستادهاي منوچهر متکي خبر داد.
محمد حسين آزادبخت با اشاره به نزديک تر شدن به روزهاي برگزاري انتخابات رياست جمهوري گفت : منوچهر متکي در حکمي احمد زماني را به عنوان رئيس ستاد حاميان مردمي خود منصوب کرده است .
وي افزود: در حکم ديگري متکي مسعود جورابلو را به سمت رئيس ستاد مرکزي خود در تهران منصوب کرد .

 


نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه مصوب کردند که بانک‌هايي که سود آنها بيش از نرخ سود تضمين شده توسط شوراي پول و اعتبار باشد جريمه مي‌شوند.
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز پيشنهاد حذف اين بخش از بند الحاقي به لايحه را مطرح کرد و گفت: اگر بانک‌ها بخواهند بيش از نرخ سود تعيين شده دريافت کنند اين اقدام خلاف قانون است.
ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان که در مخالفت با پيشنهاد اين بخش از بند الحاقي سخن مي‌گفت، اظهار کرد: مملکت به چند قانون نياز دارد، شوراي پول، نرخي را اعلام مي‌کند، اما از سوي ديگر مي‌خواهند مصوبه شورا را دور بزنند، اگر نرخ سود کم است بايد زياد شود.
وي افزود: اگر در اين زمينه منافعي وجود دارد آن منافع چيست؟ چرا کساني حاضر هستند مابه‌ازاي سود را پرداخت کنند.
نماينده مردم لاهيجان افزود: بايد تلاش کنيم در راستاي حفظ کشور تصميم بگيريم، اينکه بانک‌هاي عامل و مؤسسات پولي بخواهند با آن اهدافي که در توليد و سرمايه‌گذاري يا در بخش مسکن وجود دارد اقداماتي انجام دهند به ضرر اقتصاد کشور است.
براساس اين گزارش، بانک‌هاي عامل مکلف هستند سود تسهيلات اعطايي را مطابق دستورالعمل شوراي پول و اعتبار دريافت نمايند.
در صورتي که سود تسهيلات اعطايي بالاتر از نرخ سود تعيين شده توسط شوراي پول و اعتبار باشد، دولت مکلف است مبلغ مازاد را به عنوان ماليات تشخيص داده و صددرصد آن را وصول نمايد.
تأمين بودجه بازنشستگي پيش از موعد
نمايندگان در جلسه علني ديروز و در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه سال جاري محل تأمين اعتبار بازنشستگي پيش از موعد کارکنان دولت را مشخص کردند.
با تصويب مجلس بودجه بازنشستگي پيش از موعد کليه مشمولان قانون بازنشستگي پيش از موعد کارکنان دولت از محل واگذاري اموال دولتي و منابع دستگاه‌ها قابل پرداخت است.
مخالفت با معافيت دولت از پرداخت
هزينه دادرسي
نمايندگان در جلسه علني ديروز با معافيت دستگاه‌‌هاي اجرايي از پرداخت هزينه دادرسي مخالفت کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با پيشنهاد يکي از نمايندگان مبني بر بازگشت بند 85 لايحه بودجه مبني بر اينکه دعاوي راجع به حفظ حقوق اموال بيت‌المال از قبيل دعاوي مربوط به اراضي ملي، محيط‌زيست، منابع طبيعي، املاک اموال دولتي و عمومي از پرداخت هزينه دادرسي در مراحل مختلف معاف است، مخالفت کردند.
از 201 نماينده حاضر در جلسه کمتر از 80 نفر از نمايندگان با اين پيشنهاد موافق بودند.
تعرفه‌هاي جديد گذرنامه، کارت پايان خدمت و پلاک خودرو
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 در جلسه علني تعرفه‌هاي مربوط به صدور گذرنامه، کارت پايان خدمت، پلاک خودرو و دعوي شوراهاي حل اختلاف را تعيين کردند.
نمايندگان مجلس در بندهاي الحاقي به ماده واحده لايحه بودجه 92 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجازه دادند به ازاي صدور هر برگ سند مالکيت حدنگاري (کاداستري) مبلغ 30 هزار تومان اخذ کنند.
به موجب مصوبه ديگري به نيروي انتظامي هم اجازه داده شود بابت صدور، تعويض و تمديد هر جلد گذرنامه بيومتريک براي کليه شرايط سني، مبلغ 75 هزار تومان دريافت و به خزانه واريز کند.
در بند الحاقي ديگري به نيروي انتظامي اجازه داده شد به ازاي تعويض و تبديل هر قطعه کارت پايان خدمت عادي به هوشمند مبلغ 12 هزار تومان دريافت و به حساب خزانه‌داري کل کشور واريز کند.
مجلس در بند الحاقي ديگري به نيروي انتظامي اجازه داد به ازاي واگذاري پلاک خودرو اعم از نو شماره، نقل و انتقال و تعويض پلاک مبلغ 40 هزار تومان دريافت و به حساب خزانه‌داري کل کشور واريز کند.
در بند الحاقي ديگري تعرفه غرامت استفاده از بيسيم‌هاي اختصاصي و غيرحرفه‌اي حداقل 400 هزار تومان و حداکثر دو و نيم ميليون تومان تعيين شد.
به موجب مصوبه مجلس، تعرفه‌هاي رسيدگي به دعاوي حقوقي وکيفري شوراهاي حل اختلاف به ترتيب از سه هزار تومان به 10 هزار تومان و از 500 تومان به پنج هزار تومان افزايش مي‌يابد.
تسهيلات براي اشتغال مددجويان
سازمان زندان‌ها
نمايندگان در جلسه علني ديروز بانک مرکزي را مکلف کردند تسهيلات 1440 ميليارد توماني براي اشتغال مددجويان سازمان زندان‌ها پرداخت کند.
در بند الحاقي به ماده واحده لايحه بودجه 92، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مکلف شد از طريق بانک‌هاي دولتي نسبت به تامين و پرداخت تسهيلات به مبلغ 1440 ميليارد تومان از محل پس‌اندازهاي قرض‌الحسنه با در نظر گرفتن دوره تنفس دو ساله و در اقساط پنج ساله جهت اشتغال مددجويان سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور به بنياد تعاون وحرفه‌آموزي و صنايع زندانيان کشور اقدام کند.
مخالفت با سپرده‌گذاري يک ميليارد دلاري
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي بودجه با سپرده‌گذاري يک ميليارد دلاري از منابع صندوق توسعه ملي با عنوان پشتيبان وثيقه انجام تعهدات شرکت پروژه خصوصي طرف قرارداد براي اخذ تسهيلات جهت اجراي طرح‌هاي عمراني نزد سيستم بانکي (نزد بانک مرکزي و بانک‌هاي عامل) مخالفت کردند.
بر اين اساس نمايندگان مخالفت خود را با اين مسئله که با تصويب هيئت امناي صندوق توسعه ملي مبلغ يک ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي نزد سيستم بانکي (بانک مرکزي و بانک‌هاي عامل) سپرده‌گذاري شود اعلام کردند.
گفتني است موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان پيشنهاد حذف اين بند از لايحه بودجه را مطرح کرد با اين عنوان که مغاير قانون برنامه است و گفت: اينگونه تصرف‌ها در سيستم سرمايه و مديريت صندوق به شدت باعث ناکارآمدي شده که بايد از آن جلوگيري نمود.
پس از بررسي نمايندگان در اين زمينه و اظهارات موافقان و مخالفان اين پيشنهاد به راي‌گيري گذاشته شد که با 105 راي موافق از ميزان 196 راي اخذ شده به تصويب رسيد.
در ادامه رسيدگي به اين بند پنج نفر از نمايندگان در اخطاري مطرح کردند که اين بند از لايحه مخالف قانون برنامه و قانون اساسي است اما ابوترابي که رياست جلسه علني را برعهده داشت اخطار نمايندگان را به راي‌گيري نگذاشت و تنها پيشنهاد حذف که مطرح شده بود مورد راي‌گيري قرار گرفت.
تعيين ضوابط همکاري دولت
با بخش خصوصي
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه مصوب کردند که زمين مورد نياز طرح‌هاي عمراني توسط دستگاه اجرايي و به مدت 50 سال حسب نوع بهره‌برداري در اختيار شرکت پروژه قرار گيرد.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه در مورد بند 90 اين لايحه که مربوط به واگذاري پروژه‌هاي عمراني دولت به بخش غيردولتي بود، مصوب کردند که زمين مورد نياز طرح‌هاي تملک دارايي و سرمايه‌اي ملي (پروژه‌هاي عمراني) با رعايت قوانين و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرايي تامين و به مدت حداکثر 50 سال حسب نوع بهره‌برداري از طرح در اختيار شرکت پروژه قرار مي‌گيرد.
در حين بررسي اين بند، نادر قاضي‌پور پيشنهاد حذف اين بند از لايحه را مطرح کرد و گفت:‌ مشخص نيست زمين‌هايي که از اين طريق واگذار مي‌شوند قابليت پس گرفتن داشته باشند و اگر بخواهيم چنين قانوني را وضع کنيم اکثر کارهاي عمراني دولت فلج خواهد شد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز در مخالفت از حذف اين بند از لايحه گفت: بايد بتوانيم در راستاي تامين نيازهاي طبيعي و فطري مردم قدم برداريم، لذا با حذف کردن اين بند مسئله حل نمي‌شود همانطور که اقتصاد بخشي از زندگي است و مي‌تواند به عنوان زيربنا به حساب شود اگر بخواهيم سود و امنيت را از سرمايه‌گذاري بگيريم چه کسي بايد اين سرمايه‌گذاري را انجام دهد.
موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان که در موافقت با حذف اين بند از لايحه سخن مي‌گفت، اظهار کرد: اين بند بهانه‌اي مي‌شود براي اين که دولت کارهاي عمراني را انجام نداده و تعطيل کند لذا ما در اين بند به دولت اجازه نمي‌دهيم بلکه آن را مکلف مي‌‌کنيم که در اين راستا برنامه‌هاي خود را اجرايي کند.
قادري سخنگوي کميسيون تلفيق نيز در توضيح اظهارات موافقان و مخالفان گفت: روال تصويب اين بند اينگونه بوده که ابتدا کليات آن در جلسات کميسيون تلفيق رد شده اما نهايتا با پيشنهاد جديدي تجديد راي شده و به تصويب رسيده است.
براساس اين گزارش تاجگردون پيشنهاد رفع ابهام در بندهاي مذکور با افزودن عبارت «با رعايت قوانين و مقررات مربوطه» را مطرح کرد که با 130 راي مورد موافقت نمايندگان قرار گرفت.
نمايندگان در ادامه جلسه علني ديروز تصميم‌گيري در مورد واگذاري 50 درصد از نرخ ماليات بر ارزش افزوده شهر تهران را به ساير شهرستانها به کميسيون تلفيق واگذار کردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني نوبت صبح ديروز بند الحاقي 8 لايحه بودجه مورد بررسي قرار دادند.
در بند الحاقي هشت آمده است که 50 درصد از عوارض موضوع بند الف ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده شهر تهران ماهانه به حساب تمرکز وجوه واريز شود تا در کل کشور براساس شاخص‌ها توسعه‌نيافتگي و جمعيت توزيع گردد، به عبارت ديگر اين بند ناظر بر اين موضوع که نصف عوارض ماليات بر ارزش افزوده شهر تهران به ساير شهرستان‌ها واريز شود.
هزينه انشعاب آب و برق و گاز اماکن ديني رايگان شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بندهاي الحاقي به لايحه بودجه سال 92 حوزه‌‌هاي علميه، مساجد و اماکن ديني اقليت‌هاي مذهبي را از پرداخت حق انشعاب خدمات شهري معاف کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب کردند هزينه مصرف با رعايت الگوي مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز براي حوزه‌‌هاي علميه، مساجد، دارالقرآن‌ها، حسينيه‌‌ها و اماکن ديني اقليت‌هاي ديني مصرح در قانون اساسي رايگان است. نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه در مصوبه‌اي مقرر کردند که يک درصد به قيمت بليط هواپيما و کشتي اضافه شود.
بهارستان‌نشين‌ها همچنين تعيين ميزان انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقفي توسط سازمان اوقاف و امور خيريه را به کميسيون تلفيق لايحه بودجه 92 واگذارکردند. نمايندگان در ادامه به دانشگاه‌ها اجازه دادند در راستاي تکميل پروژه‌هاي عمراني خود از بانک‌هاي دولتي وام بگيرند.
مجلسي‌ها به سازمان زندان‌ها نيز اجازه دادند نسبت به جابه‌جايي زندان‌ها از داخل شهرها اقدام کنند.
نمايندگان در مصوبه‌اي ديگر بانک مرکزي را مکلف کردند30 درصد مانده تسهيلات قرض‌الحسنه بانکي را به مددجويان کميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي کل کشور اختصاص دهد.
مجلسي‌ها همچنين در مصوبه‌اي وزارت نيرو را مکلف کردند علاوه بر دريافت بهاي برق به ازاي هر کيلو وات ساعت برق فروخته شده مبلغ 30 ريال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکين برق به استثناي مشترکين روستايي دريافت کند.
نمايندگان همچنين از ابتداي سال 92، عوارض واردات خودرو را براي واريز به حساب خزانه‌داري کل کشور تعيين کردند.
بر اين اساس به دولت (وزارت راه و شهرسازي) اجازه داده مي‌شود از ابتداي سال 92 به ازاي واردات هر دستگاه وسيله نقليه سواري يک ميليون و 500 هزار ريال تا دو ميليون و 500 هزار ريال، وانت يک ميليون ريال، ميني‌بوس دو ميليون ريال، اتوبوس 5 ميليون ريال، کاميون 5 ميليون ريال و تريلر 10 ميليون ريال به عنوان عوارض وصول و به حساب خزانه‌داري کل کشور واريز کند.
نمايندگان همچنين سازمان امور مالياتي را موظف کردند که از افزايش 15 درصدي قيمت نوشابه گازدار قندي وارداتي ماليات اخذ کند. مجلسي‌ها در ادامه مقرر کردند که تمامي جريمه‌هاي مالياتي بنگاه‌هاي توليدي که نسبت به تسويه اصل بدهي مالياتي خود اقدام کنند در سال‌هاي 89، 90 و 91 بخشيده مي‌شوند.
بهارستان‌نشين‌‌ها در ادامه رسيدگي به بندهاي الحاقي درآمدي به لايحه بودجه سال 92 بانک‌ها را موظف کردند که تسهيلات ريالي يا ارزي سررسيد گذشته و معوقه پرداختي به اشخاص حقيقي و يا حقوقي بابت فعاليت در امور توليدي، صنعتي و خدماتي را براي يکبار و تا 5 سال تقسيط کنند.

 


انتظارات مردم از مجلس
انتظارات به حقي است که بايد آن را جدي گرفت
بايد گفت:
مجموعه خواسته‌ها و انتظارات اسلامي مردم از مجلس
- رفع گرفتاري‌ها
- و محروميت‌ها
- و دگرگوني‌ در نظام پرپيچ و خم اداري کشور
از انتظارات به حقي است که بايد آنها را جدي گرفت.
صحيفه نور - ج 20 - ص 214

 


در قرآن كريم فرمود: چون گروهي اهل بصيرت نبودند، اهل بصر هم نيستند؛ اينها اهل نظرند. در ادبيات و محاورات عرب بين «نظر» و «رؤيت» فرق مي‌گذارند. ما بين نگاه و ديدن فرق مي‌گذاريم؛ مي‌گوئيم نگاه كردم، ولي نديدم. در عربي مي‌گويند: نَظَرْتُ إلَي القَمَرِ وَ لَمْ اَرَه؛ من رفتم استهلال كردم، نگاه كردم؛ ولي ماه را نديدم. پس ممكن است انسان اهل نظر باشد، ولي اهل بصر نباشد. براي اينكه اين نظر مال شبكة چشم است، آن درك مال بصيرت است؛ وقتي بصير نبود و بصيرت نداشت، با نظر و با چشم چه كاري مي‌تواند بكند ؟! در قرآن كريم فرمود: رسول من ! يك عدّه اي مي‌آيند پيش تو، تو را مي‌بينند؛ امّا نمي‌فهمند تو كي هستي: وَ تَراهُمْ يَنظُرُونَ اِلِيكَ وَ هُمْ لا يُبصِرُون(1). اينها اهل نظرند، نه اهل بصر؛ اينها نگاه مي‌كنند، ولي نمي‌شناسند! اگر آن بزرگوار در شعر معروفش گفت: هر شجري ثمر ندارد، و هر نظري بصر ندارد؛ از اينجا گرفته!
پس مهمترين راه براي بصير شدن و بصيرت يابي، ( معرفت نفس ) است. و اگر خودمان را با ميزان شناختيم، توزين اشياء كاملاً آسان است كه چي براي ما خوب است، چه براي ما بد است، چه حق است، چه باطل است. نه آدم دير باوري هستيم، نه آدم زود باوري هستيم؛ نه با يك گوش آري مي‌گوئيم، نه با يك گوش نه مي‌گوئيم؛ نه هر چه را شنيديم بازگو مي‌كنيم ! ائمه فرمودند: كَفَي بِالمَرءِ كِذْباً اَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِع(2). همين كه هر چيزي را خواند يا ديد، براي ديگران گزارش مي‌دهد. فرمود: در دروغ گوئي يك ملّت و جامعه همين بَس، همين كه چيزي را شنيد منتشر مي‌كند.بنابراين اگر كسي بصير شد و خودش را خوب شناخت؛ اضلاع اين مثلث را كاملاً مي‌شناسد، جهان را مي‌شناسد، رابطه جهان را با خود مي‌شناسد، چون خودش را شناخته؛ و اگر اضلاع مثلث شناخته شد، انسان كامل است.
عدم حاكميت ( رابطه ) و ( ضابطه ) در صحنه برزخ
در بيانات نوراني حضرت امير در خطبه مربوط به آيه: اَلهاكُمُ التَّكاثُر آمده: اينهائي كه مرده‌اند، همه به يك ديار مي‌روند. هم آنهائي كه پياده بودند، هم آنهائي كه سواره بودند؛ هم آنهائي كه مالك بودند، هم آنهائي كه مملوك بودند، همه به جائي مي‌روند. در عين حال كه در كنار همند، از يكديگر بي‌خبرند. در عين حال كه جمعند، زندگي اجتماعي ندارند؛ نه روابط در برزخ حاكم است و نه ضوابط. در دنيا انسان نيازهاي خود را يا با ضابطه حل مي‌كند يا با رابطه. يعني اگر مسكن خواست، لباس خواست، خوراك خواست؛ با خريدن و فروختن و اجاره و اينها كه ضوابط تجاري و اقتصادي است تأمين مي‌كند. ضوابط نبود، با روابط تأمين مي‌كند؛ از پدرش، از برادرش، از فرزندش تأمين مي‌كند اما همين كه مُرديم، نه رابطه است و نه ضابطه: لا بِيعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّه(3). «خُلَّه» يعني خليل بازي و دوست داشتن و رفاقت و روابط خانوادگي و مانند آن.
هيچ كاري بعد از مرگ از غير انسان ساخته نيست ! اَحدي به فكر ديگري نيست. فرمود: اينها زير پاي شمايند؛ اگر سئوال بكنيد اينها كجا رفتند، روي خاك اينها شما يا خانه ساختيد يا مزرع و باغ درست كرديد؛ بيگانه نيستند، خيلي فاصله هم ندارند! يك غائباني هستند كه منتظَر نيستند، كسي منتظر آنها نيست كه آنها برگردند و مأذون نيستند كه ببينند و گزارش بدهند چه بر آنها گذشت و اگر گزارش دادند مي‌فهميديد آنها چه مي‌كنند!
سرنوشت مشترك تمام مردگان پس از مرگ
بعد از آن طليعه سخن، فرمود: اُولئِكُم سُلَفُ غايَتِكُم (4). يك جائي است كه همه تان بايد برويد، منتها اينها زودتر رفتند. به آخر خط بايد برسيد، منتها اينها زودتر از شما رفتند. وَ فُرّاطُ مَناهِلِكُم؛ آن آبشخور، آنجائي كه بايد آب بخورند، اينها زودتر رفتند آب بنوشند ! «فارِط» به كسي مي‌گويند كه بيش از ديگران و پيش از ديگران خود را به چشمه برساند. اَلَّذِينَ كانَتْ لَهُمْ مَقاوِمُ العِز‎ْ وَ حَلَباتُ اُو جَلَواتُ الفَخرْ مُلُوكاً وَ سُوَقا. «سُوَق» جمع سائِق است؛ يعني مالك و مملوك، فرمانده و فرمانبر، آقا و نوكر با هم در قبر آرميده‌اند؛ هيچ فرقي بين اينها نيست !
سَلَكُوا فِي بُطُونِ البَرزَخِ سَبيلاً سُلِّطَتِ الأرضُ عَلَيهِمْ فَاَكَلَتْ مِنْ لُحُومِهِمْ وَ شَرِبَتْ مِنْ دِمائِهِم. زمين بر اينها مسلّط شد، خونشان را مَكيد، پوستشان را خورد، گوشتشان را خورد؛ يك سلسله استخوانهاي خالي آنجا مانده كه آن هم كم كم مي‌پوسد. فَاَكَلَتْ مِنْ لُحُومِهِمْ وَ شَرِبَتْ مِنْ دِمائِهِمْ فَاَصبَحُوا فِي فَجَواتِ قُبُورِهِمْ جَماداً لا يَنْمُونْ وَ ضِماراً لا يُوجَدُون. اينها يك سلسله خاك خشك، يا يك تكه سنگ، يا چيزي به صورت جماد ديگر در آمدند كه به هيچ وجه نِموّ نمي‌كند، رشد نمي‌كنند؛ و گم شده‌اي‌اند كه هرگز پيدا نمي‌شوند! لا يُفزِعُهُمْ وُرُودُ الاَهوال. اين «اَهوال» به هاء هَوَّذ، آن ( هائل ) يعني هولناك؛ حوادث هولناك اينها را به فزع نمي‌آورد، اينها اصلاً بي هوشند! وَ لايَحزُنُهُمْ تَنَكُّرُ الاَحوال؛ رخدادهاي تلخ، ناشناخته و مانند آن اينها را به فَزع وادار نمي‌كند، نگران نمي‌شوند، مضطرب نمي‌شوند. وَ لا يَحفِلُونَ بِالرَّواجِف؛ اگر زلزله اي بيايد، براي اينها بي اثر است. وَ لا يَأذَنُونَ لِلقَواصِف؛ اگر رعد و برقي بيايد، اينها به گوش اينها نمي‌رسد، هر فريادي هم بكنند به گوش اينها نمي‌رسد. غُيَّباً لا يُنتَظَرُونَ؛ اينها افراد غائبي اند كه كسي منتظر برگشت اينها نيست. وَ شُهُوداً لا يَحضُرُونَ؛ اينها زير پاي مايند، فاصله‌اي با ما ندارند؛ امّا نمي‌آيند در محافل ما.
پراكندگي انسان از اجتماع به وسيله مرگ
فرمود: وَ اِنَّمَا كانُوا جَميعاً فَتَشَتَّتُوا. اينها در جامعه زندگي مي‌كردند، با هم روابط داشتند و ضوابط؛ امّا پراكنده شدند. الآن نه روابط بين اينها حاكم است، نه ضوابط. نه تجارتي، خريد و فروشي، اجاره‌اي، استجاره‌اي، عقود ديگري در بين اينهاست، نه دوستي و رفاقت و پدري و پسري و فرزندي و امثال ذلك ! فَتَشَتَّتُوا وَ آلافاً فَافْتَرَقُوا. قبلاً الفت داشتند، امّا الآن تفرقه بين اينها پيدا شد. منشاء آن چيست؟ منشاء آن اين است كه مي‌فرمايد: وَ مَا عَنْ طُولِ عَهدِهِمْ وَ لا بُعدِ مَحَلِّهِمْ عَمِيَتْ اَخبارُهُمْ وَ صَمَّتْ دِيارُهُم. اينكه كسي از آنها خبر ندارد، آنها هم بي‌خبرند؛ كسي منتظر آنها نيست، آنها هم بر نمي‌گردند؛ نه براي اينكه زمان و زمين فاصله است ! نخير؛ نه زماني بين ما و آنها فاصله است، براي اينكه بعضي ها ديروز مُردند؛ نه مكاني بين آنها فاصله است، براي اينكه زير پاي مايند ! اينكه مي‌بينيد از آنها خبري نيست، كسي منتظر برگشت آنها نيست و اين حوادث در آنها اثر نمي‌گذارد.
اينكه آنها چيزي را نمي‌بينند و كسي هم آنها را نمي‌بيند؛ روي بُعد زمان و زمين نيست! وَ لكِنَّهُمْ سُقُوا كَأساً بَدَّلَتْهُمْ بِالنُّطقِ خَرَساً وَ بِالسَّمعِ صَمَماً وَ بِالحَرَكاتِ سُكُوناً. اينها يك چيزي نوشيدند كه اينها را كر كرده ،‌كور كرده، ناشنوا كرده، ساكن كرده. اين مرگي را كه اينها نوشيدند، كُلُّ نَفسٍ ذائِقَهُ المُوت(5)؛ اين پديده مرگ حركت اينها را به سكون، گويائي اينها را به صَمم و خَرَس تبديل كرده، اَخرَس شدند و گويائي را از آنها گرفته؛ شنوائي اينها را به صَمم، بينائي اينها را به عَمي تبديل كرده است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) درجلسه درس اخلاق و تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم، قم؛ بهمن 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اعراف / 198 (2) وسائل الشيعه / 12 / 188 (3) بقره / 254
(4) نهج البلاغه / خ 221 (5) عنكبوت / 57 ؛ انبياء / 35 ؛ آل عمران / 185
خوان حکمت روزهاي يکشنبه منتشر مي شود.

 


اظهارات لاريجاني در مورد
نظارت بر انتخابات شوراها
رئيس‌مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز مجلس گفت: نکته‌اي که آيت‌الله جنتي به آن اشاره داشتند مبني بر اينکه نظارت در مورد انتخابات شوراها در حدصفر است اطلاع صحيحي نيست.
علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود در صحن علني مجلس با اشاره به صحبت‌هاي روزجمعه دبير شوراي نگهبان در نمازجمعه تهران درخصوص نظارت مجلس بر صلاحيت نامزدهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: قطعا ايشان يکي از شخصيت‌هاي مورد احترام براي همه هستند. عرض من نيز به اين مسئله مربوط است که مطلب به طور کامل روشن شود. نکته‌اي که ايشان به آن اشاره داشتند مبني بر اينکه نظارت در مورد انتخابات شوراها در حد صفر است، اطلاع صحيحي نيست.
وي ادامه داد: شما همگان مي‌دانيد که تا دو روز پيش پرونده‌ها در هيئت‌هاي اجرايي توسط دولت مورد رسيدگي قرار گرفته و از دو روز پيش نظارت کار خود را توسط نمايندگان شهرها و استان‌ها آغاز کرد، به محض اينکه اين زمان فرا رسيد همه نمايندگان روزهاي پنج‌شنبه و جمعه وقت خود را صرف همين امر کردند، مجلس روز پنجشنبه خود به خاطر اعمال نظارت صحيح بر امر انتخابات شوراها جلسه علني نداشت و تا آنجا که من اطلاع دارم همه نمايندگاني که درگير اين موضوع بودند در شهرها و استان‌هاي خود مشغول رسيدگي به اين موضوع بودند و تمام وقت روز پنجشنبه وجمعه آنها صرف همين موضوع شد و حتي جلسه امروز مجلس که با تاخير شروع شد به دليل اين بود که نمايندگان تا آخر وقت شب گذشته مشغول نظارت در اين حوزه بودند و نتوانستند امروز خود را به موقع به مجلس برسانند.
بعيد است تغييري در رياست‌مجلس
داده شود
سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس با بيان اينکه احتمال تغيير در ترکيب هيئت‌رئيسه مجلس قابل پيش‌بيني نيست گفت: بعيد است تغييري در رياست‌مجلس ايجاد شود.
عبدالرضا مصري در گفت‌وگو با ايسنا در ارزيابي خود از عملکرد هيئت رئيسه مجلس در يک سال گذشته، اظهار کرد: هيئت رئيسه تلاش خود را براي انجام وظايفش براساس آيين‌نامه انجام داده زيرا قسم خورده آيين‌نامه را اجرا کند و سعي بر اين بوده که آيين‌نامه دقيقا اجرا شود اما بايد از نمايندگان پرسيد که ما در اين کار چقدر توفيق داشته‌ايم.
مصري در پايان درباره احتمال تغيير در ترکيب هيئت رئيسه مجلس خاطر نشان کرد: اين اختيار با نمايندگان است و اين قابل پيش‌بيني نيست، چرا که بستگي به سليقه نمايندگان دارد اما بعيد مي‌دانم تغييري در رياست‌مجلس ايجاد شود چرا که ايشان مسلط به مسائل کشور هستند، رعايت اخلاق سرلوحه کار رئيس مجلس بوده و در نظم و اداره مجلس هم به خوبي عمل کرده‌اند.
نمايندگان سه شيفته کار مي‌کنند؟
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت: احتمال دارد مجلس براي بررسي جزئيات لايحه بودجه 92 شيفت سوم کاري تعيين کند.
مصري اظهار کرد: به نظر نمي‌رسد رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 تا پايان هفته جاري به اتمام برسد لذا اين احتمال وجود دارد که سه شيفت کاري براي بررسي بودجه در صحن علني پيش‌بيني شود.
نمايندگان مجلس از روز يکشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته جزئيات بودجه را در دو شيفت کاري مورد بررسي قرار دادند و تا ديروز علاوه بر بندهاي درآمدي لايحه بودجه، 9 بند الحاقي به ماده واحده لايحه بودجه را نيز در بخش درآمدي به تصويب رسانده‌اند.
مطهري: اينکه مي‌گويند
هاشمي اصلاح‌طلب است درست نيست!
علي مطهري در آستانه اعلام نتايج صلاحيت‌ها گفت: اينکه بعضي‌ها مي‌گويند هاشمي اصلاح‌طلب است و حاميان وي حاميان موسوي هستند درست نيست.
به گزارش فارس علي مطهري نماينده مردم تهران ديروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات دبير شوراي نگهبان مبني بر اينکه رئيس‌جمهور نبايد با بنز رفت‌و‌آمد کند اظهار داشت: به نظر من اين سخنان در شان نمازجمعه نبود.
وي افزود: اگر برخي مقامات سوار بنز مي‌شوند تشخيص تيم حفاظت آنهاست و در واقع اين بنزهايي که آقايان سوار مي‌شوند بنزهاي 20 تا 30 سال پيش است و به نظرم سخنان مطرح شده حرفهاي خامي بود.
وي افزود: بالاخره به يک فردي مي‌گويند که بايد با اين ماشين که ضدگلوله است رفت و آمد کني و به آقاي هاشمي هم براي موقعيتش اين موضوع را گفته‌اند؛ خود آقاي جنتي با چه چيزي رفت‌وآمد مي‌کند. فکر نمي‌کنم بنز آقاي هاشمي گرانتر از پژوي آقاي جنتي باشد؛ طرح اين مسائل نوعي عوامفريبي است. وي ادعا کرد: اينکه آقاي هاشمي را به جريان اصلاحات منتسب مي‌کنند قبول ندارم؛ واقعيت اين است که بخش قابل توجهي از اصولگرايان هم حامي هاشمي هستند و اينطور نيست که وي محصور در اصلاح‌طلبان باشد. مطهري همچنين خواستار رد صلاحيت مشايي و در عين حال تأييد صلاحيت هاشمي شد!

 


رئيس شوراي هماهنگي حزب‌الله خاطرنشان کرد: سياست‌هاي اجتماعي و اقتصادي آقايان هاشمي و خاتمي هر دو براساس تعديل اقتصادي است که باعث شکاف طبقاتي و به وجود آمدن طبقه سرمايه‌داري و مرفهين بي‌درد شد.
حسين ‌الله‌کرم با اشاره به اينکه سياست اقتصادي هاشمي باعث به وجود آمدن طبقه مرفهين بي‌درد شد، تصريح کرد: در دولت آقاي هاشمي متاسفانه در خصوصي‌سازي با نوعي فساد و رانت‌خواري مواجه بوديم و براي اينکه بتواند تورم 49 درصدي را کنترل کند به سمت برخي سياست‌هاي اقتصادي نادرست رفت که شاهد افزايش قيمت دلار از 60 تومان به 1100 تومان بوديم و باعث افزايش 100 برابري رشد نقدينگي بوديم که به هيچ وجهي با توجه به اين سيستم اقتصادي انتظار کاهش گراني‌ها و کاهش تورم در شرايط کنوني نمي‌رود.
وي خاطرنشان کرد: به هر حال سياست تعديل اقتصادي دوران آقاي هاشمي باعث شکاف طبقاتي و از بين رفتن ارزش‌هاي اسلامي به سمت ارزش‌هاي سرمايه محور و افزايش نقدينگي و تورم بوديم که باعث شکل‌گيري اعتراضات گروهي در مشهد و اسلامشهر و شهرهاي ديگري مواجه شديم که با دخالت رهبري و کنترل نقدينگي اين مشکلات تا حدودي برطرف شد.
الله‌کرم به فارس گفت: بنابراين آقاي هاشمي نمي‌تواند از ايجاد اشتغال حرفي بزند زيرا ايشان در زمان دولت سازندگي نتوانست مشکلات اقتصادي را برطرف کند و در اين زمينه تجربه خوبي ندارد.

 


نماينده کشورمان در سازمان‌ملل خواستار توقف سرکوب مسلمانان در ميانمار شد و پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران را دراين‌باره تشريح کرد.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌ملل متحد در نيويورک در جلسه سفرا و نمايندگان دائم کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي که براي بررسي وضعيت مسلمانان ميانمار تشکيل شده بود، از تداوم خشونت و نقض حقوق‌بشر عليه مسلمانان ميانمار ابراز نگراني کرد و خواستار انجام اقدامات فوري براي توقف سرکوب مسلمانان اين کشور شد.
سفير و نماينده دائم کشورمان با ابراز تعجب از اينکه خشونت و سرکوب مسلمانان ميانمار در سايه دموکراتيزه شدن و اصلاحات در اين کشور صورت مي‌گيرد، از عدم وجود هماهنگي و وحدت‌نظر کشورهاي اسلامي در تهيه يک قطعنامه عليه اقدامات وحشيانه بر ضد مسلمانان ميانمار انتقاد کرد.
وي اقدام در جهت پاکسازي قومي و مذهبي مسلمانان ميانمار را تحت هر بهانه‌اي غيرمنطقي و غيرقابل بخشش دانست و بر ضرورت اقدام همه جانبه براي توقف اين جنايات توسط دولت ميانمار تاکيد کرد.
سفير و نماينده دائم کشورمان به رئيس گروه کشورهاي سازمان همکاري اسلامي پيشنهاد کرد تا در تماس با دبيرکل سازمان ملل متحد از وي بخواهد تا به طور فوري اقدامات موثري را براي توقف روند کنوني و جلوگيري از ادامه تراژدي مردم مسلمان ميانمار به اجرا گذارد. وي سکوت و بي‌تفاوتي جامعه بين‌المللي در مورد شرايط ميانمار را باعث نقض هرچه بيشتر حقوق بشر مسلمانان اين کشور دانست.
خزاعي با استقبال از تشکيل گروه تماس سازمان همکاري اسلامي در مورد ميانمار، تصريح کرد: ما منتظر اقدامات، تحقيقات و توصيه‌هاي اين گروه براساس گزارش گروه حقيقت‌ياب سازمان همکاري اسلامي که به منطقه سفر کرده، هستيم.
سفير و نماينده دائم کشورمان تشکيل نشست ويژه مجمع عمومي سازمان ملل درخصوص ميانمار و دعوت دبيرکل اين سازمان و يا نماينده ويژه ايشان به اين نشست براي ارائه گزارش در مورد مسلمانان ميانمار و همچنين ضرورت صدور يک قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل در نشست 68 مجمع را خواستار شد.
مجمع خزاعي در پيشنهاد ديگري درخواست از دبيرکل سازمان ملل براي اعزام يک کميسيون مستقل تحقيق به ميانمار براي تحقيق در مورد نقض حقوق‌بشر در اين کشور و شناسايي مرتکبين آن را مطرح کرد و افزود: کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي بايد از دولت ميانمار بخواهند تا مرتکبين نقض حقوق‌بشر و خشونت عليه مسلمانان را دستگير و مجازات نمايد.

 


معاون جامعه و مردم جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح کرد: جامعه مدرسين از چند ماه قبل با تشکيل کميته سياسي، اوضاع را رصد کرده و به بررسي کانديداهاي احتمالي پرداخته است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدرضا آشتياني در گردهمايي طلاب و فضلاي استان مرکزي با اشاره به حساسيت انتخابات رياست‌جمهوري تصريح کرد: اهميت انتخابات اين دوره بيش از دوره‌هاي گذشته است، هرچند در دوره‌هاي گذشته هم پيچيدگي و توطئه‌هاي دشمنان وجود داشت، اما اين توطئه‌ها در سال 91 با وجود تحريم‌هاي شديد به اوج خود رسيده است.
معاون جامعه و مردم جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درمورد حضور حداکثري و خلق حماسه سياسي تاکيد کرد: اگر مردم با تمام توان به ميدان بيايند و انتخابات با شور و نشاط برگزار شود حماسه‌اي سياسي خلق شده و دشمن مأيوس و نااميد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري حوزه، وي همچنين با اشاره به موضع جامعه مدرسين در مسئله انتخابات گفت: جامعه مدرسين از چند ماه قبل با تشکيل کميته سياسي، اوضاع را رصد کرده و به بررسي کانديداهاي احتمالي پرداخته است و در اين خصوص جلساتي با کانديداهاي احتمالي داشته است.
آشتياني در پايان با اشاره به پيشرفت‌هاي علمي کشور اظهار داشت: تحريم‌هاي دشمن نتوانسته مانع پيشرفت کشور شود، اما اگر در انتخابات کوتاهي شود ممکن است لطمات جبران ناپذير همه جانبه‌اي به کشور وارد شود.

 


1/73 درصد از مردم اعلام کرده‌اند با ثبت‌نام افراد غيرسياسي و بدون داشتن سوابق اجرايي براي انتخابات رياست‌جمهوري مخالفند.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، در تمامي انتخابات‌هاي گذشته رياست‌جمهوري علاوه بر افراد سياسي که خبرساز شده‌اند، ساختمان وزارت کشور شاهد چهره‌هايي بوده که حضور آنها در ستاد انتخابات، باعث تفريح و سرگرمي خبرنگاران و مردم شده است. چهره‌هايي که در رفتار و کردار خود شاخص بودند و با سبيل خاص و دمپايي و پوشش عجيب شناخته مي‌شوند.
مرکز افکار سنجي دانشجويان ايران (ايسپا) وابسته به جهاد دانشگاهي از مردم در اين باره اينگونه پرسيده است: «در تمام دوره‌هاي رياست‌جمهوري افراد غيرسياسي بدون داشتن سوابق مناسب اجرايي به عنوان کانديداي رياست‌جمهوري ثبت‌نام مي‌کنند. نظر شما در اين مورد چيست؟» و در مجموع 1/73 درصد از مردم اعلام کرده‌اند که با ثبت‌نام چنين اشخاصي کاملا مخالف و مخالف هستند. قابل ذکر است که اين مرکز پس از تصويب کارگروه ويژه انتخابات رياست‌جمهوري در جهاد دانشگاهي به طور متناوب نظرسنجي‌هايي را انجام داده است که به‌زودي اطلاع‌رساني خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10