(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 خرداد 1392 - شماره 20499

اعتراض مردم يمن به تجاوز هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا
4 شهيد و 16 مجروح در انفجارهاي فلوجه و تکريت
راه حلي براي کمبود برق!
تحليلگر آمريکايي: مقاومت سوريه مقابل دشمنان داخلي و خارجي همه را غافلگير کرده است
برگزاري نماز وحدت در عراق به دعوت نوري مالکي
دبيرکل حزب الله روزشکست اسرائيل درلبنان را يوم الله خواند
تظاهرات همبستگي با علماي ديني در بحرين
ابراز نگراني صليب سرخ از تداوم درگيري‌هاي خونين در شمال لبنان
حمله شبه نظاميان طالبان به مقر سازمان سيا در کابل
يورش پليس واشنگتن به معترضان سياست‌هاي اوباما
ورود نيروهاي ويژه فرانسه به نيجر به بهانه بازداشت اعضاي القاعده
گسترش شورش‌ها به حومه پايتخت سوئد
   


صدها يمني با برگزاري تظاهرات حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به استان‌هاي جنوبي يمن را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از راشاتودي، تظاهرکنندگان در استان‌هاي جنوبي يمن با سر دادن شعارهايي عليه آمريکا تاکيد کردند آنچه آمريکا تروريسم مي‌نامد در جنوب يمن وجود ندارد بلکه اين تجاوز به حقوق‌بشر است.آمريکا به بهانه مبارزه با القاعده به طور مستمر جنوب يمن را هدف حمله قرار مي‌دهد که طي اين حملات ده‌ها نفر از افراد غيرنظامي کشته شده‌اند.باراک‌اوباما رئيس‌جمهور آمريکا اخيرا در سخنراني خود در دانشکده وزارت دفاع به حملات پهپادهاي آمريکا اشاره و به کشته شدن غيرنظاميان به وسيله اين هواپيماهاي بدون سرنشين اعتراف کرد.

 


تروريست‌‌هاي فعال در عراق با تيراندازي و انفجار بمب در شهرهاي فلوجه و تکريت، چهار عراقي را شهيد و 16 نفر ديگر را زخمي کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، شماري از مراکز بازرسي و ايستگاه پليس شهر فلوجه ديروز هدف تيراندازي تروريست‌هاي مسلح قرارگرفت.اين حملات جان سه سرباز دولتي را گرفت و 12 زخمي بر جاي گذاشت. تروريست‌ها در شمال شهر تکريت نيز بمبي را در مسير حرکت خودروي گشتي پليس منفجر کردند. اين انفجار هم جان يک مامور پليس را گرفت و چهار تن ديگر را زخمي کرد. در پي تصميم نخست‌وزير عراق براي ايجاد تغييرات گسترده در سطوح فرماندهي نيروهاي امنيتي که هفته گذشته عملي شد شمار حملات تروريستي نيز کاهش يافته است. به اعتقاد کارشناسان، حملات تروريستي سال‌هاي اخير بدون پشتيباني از داخل دستگاه‌هاي امنيتي عراق غيرممکن بوده است.

 


مي‌گويند، در پاکستان جوراب پوشيدن تا اطلاع‌ثانوي ممنوع شده است!
در واقع، بحران مالي و اقتصادي و به خصوص بحران انرژي در اين کشور باعث شده تا اسلام‌آباد همه دستگاه‌هاي خنک کننده دفاتر و ادارات دولتي را خاموش کند و براي اين که شامه کارمندانش هم از انواع بوهاي ناخوشايند، از جمله بوي پاي همکاران، آزرده نشود، پوشيدن جوراب را ممنوع کرده است! «پاکستان تودي» در ارتباط با قانون جديد که از اواسط ماه مه به اجرا گذاشته شده، مي‌نويسد که اين تصميم جوابي بوده که دولت پاکستان توانسته براي قطعي روزانه و مکرر برق، که در بعضي مناطق به 16 تا 22 ساعت مي‌رسد، پيدا کرده است.دولت پاکستان همچنين دستور داده که از اين به بعد همه بايد پيراهن و شلوار سفيد رنگ و يا در رنگ‌هاي روشن بپوشند‍! کارمندان هم 7 روز مهلت دارند تا خودشان را با قوانين جديد پوشش لباس وفق بدهند! بايد گفت که، شرکت‌هاي برق پاکستان به دليل کمبود بودجه و فرسودگي نيروگاه‌هاي هسته‌اي، قادر نيستند بيشتر از دو سوم نياز برق کشور را تامين کنند. ضمن اين که، دولت هم پولي در بساط ندارد که بتواند بدهي‌اش را با اين شرکت‌ها صاف کند!به نوشته «پاکستان ديلي‌تايمز»، وزيران آب و برق، و نفت و منابع طبيعي اعتراف دارند که در حل اين بحران ناتوانند، و وعده داده‌اند که قيمت گاز و برق بيشتر هم خواهد شد، آنهم در کشوري که دماي کنوني‌اش بالاي 40 درجه است! ناگفته هم نماند که، قطعي برق تا به حال تظاهرات خشونت‌بار متعددي در اين کشور فقير که نرخ بيکاري‌اش غوغا مي‌کند، به راه انداخته است.
* سرويس خارجي کيهان

 


تحليلگر آمريکايي گفت، سوريه با ادامه پايداري خود در برابر تروريست‌ها همه را غافلگير کرد.
به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، گوردن اف در مقاله‌اي در پايگاه اينترنتي «وترانس تودي» با اشاره به توانايي‌هاي ارتش سوريه در مقابله با تروريست‌ها اظهار داشت، پايداري سوريه طي دو سال گذشته در برابر گروه‌هاي مسلح همه را غافلگير کرد و مواضع بسياري از کشورها را تغيير داد.
وي ترکيه، اسرائيل و عربستان را به کشاندن تروريست‌ها و جنايتکاران جهان به سوريه متهم کرد و افزود، اسرائيل حتي در بحران سوريه دخالت مستقيم دارد و اين مسئله با کشف خودروي نظامي اين رژيم در شهر القصير آشکار شد.
اف تاکيد کرد، پايداري سوريه در مدت دو سال به روسيه جرئت داد تا به حمايت از دمشق ادامه دهد و اين مسئله باعث عقب‌نشيني آمريکا شد.
اين تحليلگر آمريکايي تصريح کرد، آمريکا با پايداري سوريه متوجه شد که تکيه کردن به نقش اسرائيل در اين منطقه کافي نيست.
وي همچنين گفت، بحران سوريه راه‌حل سياسي دارد و نه راه‌حل نظامي و اگر دخالت اسرائيل، ترکيه و عربستان و همکاري ناتو نبود راه‌حل سياسي تاکنون در سوريه تحقق يافته بود.
پيتر بوداني تحليلگر مسايل سياسي در جمهوري چک نيز تاکيد کرد، سازمان‌هاي اطلاعاتي کشورهاي غربي در ارزيابي اوضاع سوريه دچار اشتباه شدند.
وي افزود، سياستمداران غربي از روند تحولات سوريه تصور اشتباهي داشتند و به جاي اينکه به واقعيات اين کشور توجه کنند براساس روياها و آرزوهاي خود سخن مي‌گفتند.
وي در مقاله‌اي در مجله تيدني چاپ جمهوري چک نوشت، ارتش سوريه برتري خود را در جبهه‌هاي مختلف درگيري در اين کشور نشان داد و کساني که تصور مي‌کردند سوريه به سرعت تسليم خواهد شد ديدگاه‌هاي خود را تغيير دادند.
پيتر بوداني همچنين گفت، به اذعان سازمان‌هاي اطلاعاتي کشورهاي غربي وضع افراد مسلح در سوريه در حال وخيم‌تر شدن است.
از سوي ديگر در حالي که رسانه‌هايي همچون المنار، العالم، راشاتودي، الميادين و الاخبار سوريه با پوشش آخرين درگيري‌ها در القصير از موفقيت‌هاي ارتش خبر مي‌دهند، شبکه‌هايي همچون الجزيره، العربيه، بي‌بي‌سي عربي و اسکاي نيوز اين اخبار را رد مي‌کنند و تلاش دارند تا از اهميت موفقيت‌هاي ارتش بکاهند.
اين رسانه‌ها از خسارت‌هاي سنگين به تروريست‌ها و کشته و زخمي شدن صدها تن از آنها خبري منتشر نمي‌کنند و تلاش دارند تا موفقيت‌هاي ارتش را کوچک جلوه دهند.
در همين رابطه عمران الزعبي وزير اطلاع رساني سوريه از اتحاديه عرب خواست تا با عذرخواهي از اين کشور تمام تصميمات عليه سوريه را طي دو سال گذشته ملغي کند.
وزير امور اجتماعي سوريه نيز با اشاره به اينکه اگر قرار است مذاکراتي برگزار شود بايد مذاکراتي با حضور طرف‌هاي سوري-سوري باشد تاکيد کرد اولين گام در راه موفقيت حل بحران سوريه توقف خشونت‌ها و تروريسم است.
همچنين وائل الحلقي نخست‌وزير سوريه اظهار داشت، شورشيان و تروريست‌هاي مسلح که به دشمنان دل بسته‌اند در آينده سياسي سوريه جايگاهي نخواهند داشت.
از سوريه نيز خبر مي‌رسد که شمار زيادي از تروريست‌ها از جمله يکي ديگر از فرماندهان گروه تروريستي النصره در شهر القصير کشته شدند و يک تونل بزرگ نقل و انتقال سلاح و تروريست در حمص شناسايي شد.
شاکر شاکر معروف به ابوعدي در حمله نيروهاي ارتش سوريه در شمال شهر القصير به همراه شمار زيادي از اعضاي جبهه النصره کشته شد.
نيروهاي ارتش سوريه در شرايط حاضر کنترل بخش‌هاي مهمي از شمال، جنوب، مرکز و شرق اين شهر را در دست دارند و در حال پيشروي به بقيه مناطق شهر و پاکسازي تروريست‌ها هستند.
در ميان کشته‌شدگان شمار زيادي از اتباع اردن، ليبي، مصر، يمن، عربستان، لبنان، افغانستان و چچن ديده مي‌شود که در حملات ارتش سوريه به حلب، ادلب، حماه، درعا،‌ ديرالزور و القصير کشته شده‌اند.
پيروزي‌هاي ارتش در شرايطي حاصل شده است که يک منبع آگاه نزديک به مسئولان دوحه خبر داد که قطر تلاش دارد با ارسال سلاح‌هاي بيشتر به تروريست‌ها به کمک آنان در القصير برود.
به گفته اين منبع افراد مسلح نزديک به قطر تلاش دارند با حمله به روستاي مرزي در لبنان خود را به القصير برسانند.
ساير رويدادها
* يک مقام ارشد اردن فاش کرد اردن با اسرائيل در حمله به سوريه همکاري مي‌کند.
*‌ عفو بين‌الملل جامعه جهاني را به بي‌توجهي به ريختن خون مردم سوريه و تبديل اين کشور به عرصه‌اي براي نمايش بازي‌هاي سياسي قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي متهم کرد.
* وزيرخارجه آلمان در مورد دست‌نيافتن به توافق درباره تحريم تسليحاتي سوريه از سوي اعضاي اتحاديه اروپا ابراز نگراني کرد.
* در پي درگيري‌هاي اخير رژيم صهيونيستي و ارتش سوريه در بلندي‌هاي جولان، اسرائيل قصد دارد با مسلح کردن شهرک‌نشينان ساکن جولان به آنها اجازه دهد تا در اين منطقه به تمرين‌هاي نظامي بپردازند.
* آمريکا، ترکيه و قطر قصد دارند از طريق شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل متحد شکست تروريست‌ها در القصير را مورد بررسي قرار دهند.
* وزراي خارجه آمريکا، روسيه و فرانسه فردا در پاريس با يکديگر ديدار و درباره تحولات سوريه گفت‌وگو مي‌کنند.

 


مردم شيعه و اهل سنت پايتخت عراق براي نمايش وحدت ميان خود، ‌نماز جمعه را مشترک برگزار کردند.
به گزارش شبکه العالم، شيعيان و سني‌هاي شهر بغداد اين هفته نماز جمعه را در صفوفي به هم فشرده و دوشادوش يکديگر به جا آوردند. اين نماز جمعه مشترک به دعوت «نوري مالکي» نخست‌وزير برگزار شد و جمع کثيري از اقشار مختلف مردم و علماي شيعه و سني در آن شرکت کردند.
شيخ «صالح الحيدري» رئيس ديوان اوقاف شيعه پس از امامت اين نماز به خبرنگار العالم گفت: اين (نماز جمعه مشترک) گفت‌وگو از طريق نماز است. ما از اين طريق (به جهانيان) اعلام مي‌کنيم که ملتي متحد و يکپارچه هستيم و اعلام مي‌کنيم که دوستي و صلح،‌ نقطه مشترک شيعه و سني است.
شيخ «عدنان عبدالرحمن» از علماي اهل سنت که در اين نماز جمعه مشترک حضور داشت، نيز به خبرنگار العالم گفت: ما مردم عراق چه شيعه و چه سني با هم برادريم و کساني که به دنبال تفرقه ميان شيعه و سني هستند، شکست خواهند خورد.
ديگر علماي شيعه و سني هم به خبرنگاران گفتند، برگزاري اين نماز در واقع ضربه‌اي به تکفيري‌ها و کساني است که به دنبال تفرقه‌افکني در عراق هستند. شيخ «محمدعلي» از علماي اهل سنت نيز اظهار داشت: برگزاري اين نماز مشترک حامل اين پيام است که عراق کشوري يکپارچه است.
جمعه گذشته در حالي بغداد شاهد نماز وحدت بود که در برخي از شهرهاي عراق به طور همزمان تظاهرات ضد دولتي صورت گرفت. طي ماه‌هاي جاري در شهرهاي استان‌هاي الانبار، موصل و صلاح‌الدين شماري از شرکت کنندگان در نماز جمعه عليه دولت «نوري مالکي» تظاهرات برگزار مي‌کنند.
در همين حال، شماري از نمايندگان مجلس عراق خواستار برکناري «اسامه النجيفي» از رياست پارلمان عراق شدند. النجيفي يکي از تحريک کنندگان مردم به برگزاري تظاهرات ضددولتي است.

 


سيد حسن نصر الله که به مناسبت سيزدهمين سالروز عقب نشيني خفت بار اسرائيل از لبنان سخن مي گفت ،اين روز را «يوم‌الله» خواند.
به گزارش واحد مرکزي خبر ، دبيرکل حزب الله لبنان در سيزدهمين سالروز آزاد سازي جنوب لبنان و بيرون راندن ارتش رژيم اشغالگر گفت: روز بيست‌وپنجم ماه مه سال 2000 به حق روزي از روزهاي خداوند تبارک و تعالي است که در آن روز رحمت خداوند و برکات و پيروزي و تاييد و حمايت و کرم و جود او به ملت صبور و مقاوم تجلي يافت و در آن روز خشم خداوند و نارضايتي او و اقتدار او بر صهيونيست هايي که اشغالگري و تجاوز کردند ، تجلي يافت. نصرالله افزود:پيروزي ما روزي از روزهاي خداوند است و شکست تاريخي آنها روزي از روزهاي خداوند است. مانند اين روز که روز مقاومت و آزادسازي شده است بايد در ذهن و حافظه ما زنده بماند و از نسلي به نسل ديگر و فرزندان و نوه ها و فرزندان نوه ها منتقل شود. وي تاکيد کرد: اين روزي از روزهاي خداوند است که نبايد فراموش شود و همچنين روزي که اسرائيل از نوارغزه با مقاومت فلسطين و فداکاري هاي ملت فلسطين در سپتامبر دو هزار و پنج خارج شد نيز اينگونه است. نصرالله گفت: همچنين نبايد روزهاي بسيار غم انگيز فراموش شود و بايد آنها را هر سال به خاطر آوريم. روز نکبت (فاجعه اشغال فلسطين) در ماه مه سال 1948 و يوم النکسه (روز شکست) در ژوئن سال 1967. نصرالله با اشاره به جنايات اسرائيل تاکيد کرد: در تاريخ معاصر ما فاجعه و شکست و پيروزي هايي وجود دارد. فاجعه اي که در سال 1948 رخ داد فقط مصيبت و فاجعه فلسطين و ملت فلسطين نيست بلکه فاجعه و مصيبت همه عرب ها و همه مسلمانان و همه ملت هاي منطقه اعم از مسيحيان و مسلمانان است و اشتباه است که با اين فاجعه اينگونه برخورد کنيم که به يک کشور مشخص و ملت مشخصي مربوط مي شود. امت ما و منطقه ما و ملت‌هاي منطقه ما همواره تا به امروز و بعد از 65سال پيامدها و آثار و نتايج منفي و خطرناک اين فاجعه و مصيبت را تحمل مي کنند و هنگامي که از روز شکست سخن مي گوييم نيز اين چنين است. بايد اين حوادث دردناک را به خاطر بياوريم تا از آنها عبرت و درس بگيريم. برخي از ما مي خواهند همه آن روزها را فراموش کنيم آنها از ما مي خواهند بدون حافظه و بدون تاريخ باشيم و در نتيجه بدون مسئله باشيم. دبير کل حزب الله به تحولات جاري منطقه هم اشاره کرد وگفت:ما امسال اين روز را در حالي جشن مي گيريم که به عنوان لبناني ها و ملت هاي منطقه با مجموعه اي از تهديدات و چالش ها و خطرات مواجه هستيم اما دو خطر بزرگ در راس آنها است: اول اسرائيل و بعد درگيري‌هاي سوريه است.

 


شهر الدراز بحرين روز جمعه شاهد تظاهرات کم‌سابقه‌اي بود که در حمايت از مرجعيت برگزار شد.
به گزارش شبکه خبري العالم، مردم شهر الدراز پس از برگزاري نمازجمعه در تظاهرات بي سابقه‌اي حمايت خود را از شيخ عيسي‌قاسم روحاني برجسته شيعه اعلام و تاکيد کردند روحانيت خط قرمز مردم است.
تظاهرکنندگان در حالي که عليه آل‌خليفه شعار مي‌دادند خواستار سرنگوني نظام شدند.
شيخ عيسي‌قاسم در خطبه‌هاي نمازجمعه اين شهر اظهار داشت، مردم بحرين همچنان بر پيگيري و اصرار بر خواسته‌هايشان تاکيد دارند و هيچ چيز مردم را از راه انقلاب باز نخواهد داشت.
وي افزود، حمله به خانه‌هاي هر کدام از شهروندان ممنوع است به همين دليل با نخستين حمله به يک خانه حرمت همه خانه‌هاي ما ريخته شده است.
در منامه و ديگر شهرهاي بحرين نيز تظاهرات مشابهي در حمايت از روحانيت برگزار شد.

 


منابع امنيتي لبنان از ادامه درگيري‌ها در طرابلس براي هشتمين روز متوالي خبر دادند که به کشته شدن دو تن ديگر و زخمي شدن ده‌ها تن منجر شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از سايت النشره، درگيري‌هاي جمعه شب در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان تا بامداد روز شنبه ادامه داشت و طي آن دو نفر کشته و ده‌ها نفر ديگر مجروح شدند.
در اين درگيري‌ها از خمپاره و سلاح‌هاي نيمه سنگين استفاده شد و طرفين از اين سلاح‌ها براي رويارويي با يکديگر استفاده مي‌کردند.
در همين حال، کميته بين‌المللي صليب سرخ به شدت نسبت به پيامدهاي انساني درگيري‌هاي مسلحانه در طرابلس ابراز نگراني کرده و از گروه‌هاي ذي‌ربط خواست تا از هدف قرار گرفتن غيرنظاميان ممانعت کنند.
وي همچنين از طرفين درگير در طرابلس خواست به زخمي‌ها اجازه دهند تا هر چه سريعتر براي درمان به بيمارستان منتقل شوند و غيرنظاميان را هدف قرار ندهند.
درگيري‌ها در طرابلس که دومين شهر بزرگ لبنان و مرکز شمال اين کشور محسوب مي‌شود از يکشنبه گذشته ميان ساکنان جبل محسن و باب التبانه آغاز شده و تاکنون بيش از دو نفر کشته و ده‌ها تن زخمي شده‌اند.
اکثريت ساکنان منطقه جبل محسن علوي بوده و حامي نظام سوريه هستند، در مقابل بيشتر ساکنان باب التبانه که اهل تسنن هستند طرفدار مخالفان سوريه هستند.
در همين رابطه سعدالدين حريري نخست‌وزير اسبق لبنان در بيانيه‌اي نسبت به توطئه ابزارهاي فتنه در لبنان و صاحبان طرح‌هاي ويرانگر عليه شهر طرابلس هشدار داد و اعلام کرد اين اقدامات با هدف ضربه زدن به هويت طرابلس و تضعيف جايگاه آن در معاملات سياسي صورت مي‌گيرد.
وي از مردم طرابلس خواست از نيروهاي امنيتي و نظامي حمايت به عمل آورند و در پايان دادن به اوضاع نامساعد در کنار آنها بايستند.

 


حمله انتحاري شماري از عوامل طالبان به يک مقر سازمان «سيا» در پايتخت افغانستان هشت کشته و 12زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، جمعه شب شماري از عوامل طالبان هتل «يوناما» را در محله «شهر آراي» کابل مورد حمله قرار دادند. اين حمله که به شيوه انتحاري انجام شد، به مداخله پليس انجاميد و تبادل آتش ميان طرفين 9 ساعت طول کشيد. به گفته منابع رسمي، پنج مهاجم و يک نيروي پليس طي اين تبادل آتش کشته و 13 تن ديگر نيز زخمي شدند. در ميان مجروحان پنج تبعه نپالي نيز ديده مي‌شوند. دو غيرنظامي نيز جان خود را طي اين درگيري از دست دادند.
«محمد ايوب سالنگي» فرمانده شهر کابل در مورد اين حمله گفت: مهاجمان پنج تن بودند و با استفاده از لباس زنانه و يک دستگاه خودرو شخصي به اين محل آمده بودند.
به گفته اين مقام امنيتي، ابتدا يک تن از اين مهاجمان مواد منفجره همراه خود را در نزديکي هتل خارجي‌ها (يوناما) منفجر کرد.
وي افزود: پس از اين انفجار، چهار مهاجم ديگر وارد يک منزل شخصي شده و درگيري را با نيروهاي امنيتي آغاز کردند.
در اطراف ساختماني که مهاجمان در آن مستقر شده بودند، معاونت پليس انتظامي کابل، سفارت هلند، بيمارستان «ملالي زيژيتون» و برخي از ادارات دولتي و غيردولتي قرار دارد.
طالبان مسئوليت حمله انتحاري دستجمعي در کابل را برعهده گرفت. «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان با اعلام اين مطلب افزود: شبه نظاميان به محل استراحت کارمندان سازمان اطلاعات آمريکا (سيا) حمله کرده‌اند.
مجاهد مدعي شد که حمله ياد شده ابتدا با انفجار يک خودرو بمب‌گذاري شده آغاز شد که موجب تخريب محل ورودي، کشته شدن محافظان و از بين رفتن تمامي موانع مقابل اين اداره شد.
وي ادعا کرد: حدود 60 تن از کارمندان خارجي (کارمندان سيا) که مسئوليت آموزش کارمندان اطلاعاتي افغان را برعهده داشتند مورد حمله قرار گرفته‌اند.
از استان «غزني» افغانستان نيز خبر رسيد، عوامل طالبان با انفجار بمب در مسجد منطقه «اندر» 10 نفر را کشته و 15 تن ديگر را زخمي کردند.
به گفته «محمدعلي احمدي» معاون استاندار غزني، انفجار زماني رخ داد که عناصر طالبان در داخل مسجد بودند و اين انفجار به طور ناخواسته به وقوع پيوست.
احمدي اظهار داشت: افراد «ملا نسيم» از فرماندهان محلي طالبان در اين مسجد نماز مي‌خواندند که انفجار رخ داد. گفته مي‌شود که ملا نسيم نيز در بين کشته‌شدگان است.
وي گفت: اين انفجار بسيار قوي بوده است و مسجد و خانه‌هاي اطراف آن تخريب شده‌اند.
خبر ديگري از استان غزني حاکي است، درگيري ميان شبه نظاميان و نيروهاي دولتي در منطقه «گيلان» اين استان، مرگ 16 شبه نظامي و يک فرمانده پليس محلي را در پي داشت. اين درگيري نيز ديروز رخ داد.

 


پليس واشنگتن تجمعات مردمي عليه اوضاع اقتصادي را به شدت سرکوب کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پليس ضد شورش به تجمع مسالمت‌آميز صدها نفراز معترضان سياست بانک‌هاي بزرگ آمريکا يورش برد و 17 نفر از معترضان را بازداشت کرد. پليس مي‌گويد معترضان در نظم عمومي اخلال ايجاد کرده بودند.
در اين تجمع که مقابل ساختمان وزارت دادگستري آمريکا در واشنگتن برگزار شده بود معترضان خواستار استرداد خانه‌هايشان از سوي بانک‌ها بودند. اين افراد به دليل ناتواني در بازپرداخت اقساط از خانه خود اخراج شده‌اند.
براساس اين گزارش اعضاي جنبش ضد سرمايه‌داري وال‌استريت نيز در اين تجمع مشارکت داشتند.
گفتني است، ايالات متحده آمريکا نيز تحت تأثير بحران جهاني اقتصادي قرار گرفته و اين مسئله بيش از هر چيز در کسري بودجه اين کشور مشهود است.
چند روز پيش خبر رسيد پنتاگون ده‌ها هزار نفر از پرسنل خود را به خاطر مواجه شدن با کسري بودجه به مرخصي اجباري فرستاده است.
روز گذشته نيز اعلام شد دولت اوباما دستکم 100 هزار نفر از کارمندان دولتي را به مرخصي اجباري فرستاده است.
آنطور که سايت شبکه تلويزيوني پرس‌تي‌وي نوشته، تقريباً تمامي کارکنان چند سازمان و نهاد آمريکايي مثل سازمان مسکن و شهرسازي و سازمان حفاظت از محيط‌زيست روز جمعه (24 ماه مه) در مرخصي بدون حقوق به سر بردند. اين مرخصي‌ها به نوعي کار همان سياست‌هاي رياضت اقتصادي در اروپا را انجام مي‌دهد. دولت آمريکا اعلام کرده اين سياست در جهت برنامه کاهش بودجه فدرال انجام مي‌شود.
خبر ديگر اينکه پنتاگون در تصميم تازه خود مي‌خواهد شمار زيادي از پرسنل غيرنظامي خود را به مدت 11 روز به مرخصي اجباري بفرستد.
براساس اين طرح 800 هزار نفر از کارمندان وزارت دفاع آمريکا از هشتم ژوئيه بايد به اين مرخصي اجباري بروند تا در هزينه‌ها صرفه‌جويي شود!

 


نيروهاي ويژه ارتش فرانسه به بهانه بازداشت تروريست‌هاي القاعده و مقابله با حملات انتحاري اين گروه به کشور نيجر اعزام شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها در پي حمله انتحاري با يک خودروي بمب‌‌گذاري شده به معدن توليد اورانيوم آرواي فرانسه در شهر «اليت» در شمال نيجر، نيروهاي ويژه فرانسوي وارد شهر اغاديز در شمال اين کشور شدند. در اين حمله انتحاري 13 تن از کارگران زخمي شدند. شرکت هسته‌اي آرواي فرانسه در پي اين حمله اعلام کرد که تدابير امنيتي در ديگر معادن وابسته به اين شرکت در نيجر را شدت خواهد بخشيد.
همچنين در پي حمله انتحاري به يک پادگان نظامي در شهر اغاديز، سربازان نيجري با گروه مسلحي که به اين پادگان حمله کردند، درگير شدند که به کشته شدن 18سرباز منجر شد. چند سرباز نيز در گروگان برخي از افراد مسلح در نزديکي همان پادگان نظامي بودند که به گفته سخنگوي دولت نيجر اين گروگان‌گيري ديروز با سيطره بر افراد مسلح خاتمه يافت.
القاعده ضمن پذيرش مسئوليت اين حملات اعلام کرد که در واکنش به کمک نظامي نيجر به فرانسه در مقابله با گروه‌هاي مسلح در شمال مالي دست به اين اقدام زده و حملات بيشتري را نيز در اين کشور تدارک ديده است.
وزير دفاع فرانسه روز جمعه مدعي شد نيروهاي ويژه اين کشور به درخواست رئيس‌جمهور نيجر و براي پايان دادن به عمليات گروگان‌گيري وارد شهراغاديز شده‌اند و هدفشان مقابله با اقدامات تروريستي گروه القاعده در مغرب عربي است.

 


شبکه تلويزيوني الجزيره از گسترش ناآرامي‌هاي سوئد به مناطق خارج از پايتخت اين کشور خبر مي‌دهد.
واحد مرکزي خبر به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره نوشت، با گذشت چند روز از ناآرامي‌هاي «استکهلم» اوضاع در اين شهر به دليل استقرار نيروهاي کمکي پليس آرام گزارش شده اما ناآرامي‌ها به خارج از شهر کشيده شده است.
در اين ناآرامي‌ها که از يکشنبه شب گذشته و به دنبال قتل يک پيرمرد 69 ساله به ضرب گلوله پليس آغاز شده، صدها نفر از جوانان «استکهلم» اقدام به آتش زدن ده‌ها خودرو، فروشگاه، رستوران، مدرسه، اداره پليس و ... کرده‌اند. پليس سوئد در اين مدت به شدت اقدام به سرکوب و دستگيري معترضان کرده است.
شبکه بي‌بي‌سي انگليسي طي گزارشي از محل حادثه اعلام کرد شورشيان را غالبا جوانان مهاجري تشکيل مي‌دهند که از اوضاع اقتصادي مناسبي برخوردار نيستند. روزنامه «فيگارو» نيز در اين باره نوشت، 60 درصد جوانان منطقه هاسبي (محل آغاز شورش‌ها) خارجي هستند و 16 درصد جوانان اين منطقه نيز بيکارند.
براساس گزارش اين روزنامه فقر و بيکاري حاصل از تمايلات نژادپرستانه يکي از ريشه‌هاي اصلي اين ناآرامي‌ها است.
معترضان مي‌گويند پيرمردي که کشته شدنش استکهلم را هفت روز است ناآرام کرده، قرباني خشونت پليس شده است. پليس سوئد اما مدعي است پس از آن مجبور به کشتن اين فرد شد که وي با چاقو به پليس حمله کرد.
اوضاع طي يکي دو روز گذشته در اين کشور آرام به حدي ناآرام شده بود که روزنامه انگليسي ديلي‌ميل از احتمال خارج شدن کنترل اوضاع از دست نيروهاي امنيتي سوئد ابراز نگراني کرده بود. اگرچه به لطف حضور گسترده نيروهاي امنيتي منطقه هاسبي آرام گزارش شده اما، با توجه به باقي ماندن ريشه‌هاي اصلي اين ناآرامي‌ها (فقر، شکاف طبقاتي و نژادپرستي) و از همه مهمتر کشيده شدن اين ناآرامي به خارج از اين منطقه احتمال ادامه ناآرامي‌ها همچنان وجود دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10