(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 خرداد 1392 - شماره 20499

حديث دشت عشق
غيبت سوال برانگيز سرپرست فدراسيون و قهرماني ايران در جام يادگار امام(ره)
افت کيفي تورنمنت‌هاي کشتي
حضور کمرنگ تيم هاي خارجي و تعجب فيلا
اخبار کوتاه از فوتبال
اردوي تيم ملي بسکتبال در ترکيه
ثبت نام خادم در انتخابات رئيس فدراسيون کشتي
برگزاري مسابقات قهرماني آسيا با قرض
نگراني وزير ورزش از افزايش دستمزد فوتباليست ها
چرا سرمربي انتخاب نمي شود؟
بلاتکليفي تيم فوتبال جوانان و از دست رفتن فرصت ها
ناکامي تيراندازان در مسابقات جهاني
پايان غيبت 4 ساله وزنه برداران نوجوان ايران در آسيا
   


به ياد شهيد «باقر حاج تقي» بدرود زمينيان!
سال 1340 روز ولادت کريم اهل بيت(ع) زاده شد. از همان کودکي، سر ستايش بر آستان حق مي‌نهاد به گونه‌اي که وجودش همچون شمع در خلوتگاه شب‌هاي بندگي مي‌سوخت و گل ايمان در دامانش شکوفا مي‌شد. آنچنان شاگردي مکتب عشق را کرده بود که تمامي فرامين حضرت حق را در موعد خود بجاي مي‌آورد و ترک آن را گناه مي‌پنداشت.با هجوم کوردلان بعثي راهي ميدان مبارزه شد و يک چند به عنوان امدادرسان و چندي در جهت تامين مهمات در خط مقدم گام برداشت. سرانجام پس از سه ماه جوانمردانه در ديار عشق و ايثار گام زدن، سال 1362 در منطقه «شرهاني» با اصابت تير به چشم حقيقت‌بينش، سوار بر سمند تيزپاي شهادت زمينيان را بدرود گفت.

 


سرويس ورزشي-
سي و سومين دوره رقابتهاي بين المللي کشتي فرنگي جام يادگار امام(ره) در شرايطي با قهرماني تيم ايران پايان يافت که طي سال هاي اخير شاهد پايين‌ترين سطح كمي و كيفي اين مسابقات بوديم.
رقابتهاي بين‌المللي کشتي فرنگي جام يادگار امام(ره) طي روزهاي دوم و سوم خردادماه با شرکت 109 کشتي گير از کشورهاي ايران، ترکيه، گرجستان و آذربايجان، طي هفت دور و با انجام 131 کشتي، در سالن شهداي هفتم تير تهران برگزار شد که در نهايت تيم ايران به مقام قهرماني رسيد وتيم‌هاي گرجستان، آذربايجان وترکيه به ترتيب مکان هاي دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
اين مسابقات با مقررات جديد داوري فدراسيون جهاني کشتي برگزار شد و نفرات شاخص اين مسابقات جواز شرکت در مرحله نهايي انتخابي تيم ملي در اوايل تيرماه را کسب کردند.
اما آنچه بيش از همه در اين تورنمنت به چشم آمد عدم استقبال کشورهاي خارجي وبه دنبال آن پايين آمدن سطح کمي و کيفي اين رقابتها بود به طوريکه به نظر مي‌رسد فدراسيون کشتي تنها براي خالي نبودن عريضه و برداشتن باري از دوش خود اين رقابت‌ها را با کيفيت نه چندان مطلوب برگزار کرد تا فعلا اين جام در تقويم فيلا باقي بماند.
زمان جنگ تيم‌هاي بيشتري مي‌آمدند
رحيم جدي مسئول برگزاري رقابتهاي كشتي فرنگي جام يادگار امام(ره) خود يکي از منتقدان اين تورنمنت است! وي ضمن نارضايتي از سطح كمي و كيفي اين پيكارها مي‌گويد: در زمان جنگ تيم‌هاي خارجي بيشتري با توجه به مشكلات فراوان آن زمان براي حضور در تورنمنت‌هاي داخلي به ايران مي‌آمدند! متاسفانه طي سالهاي گذشته و در زمان چندين رئيس فدراسيون قبلي سطح كمي و كيفي رقابتهاي بين‌المللي جام تختي و جام يادگار امام تا حد زيادي كاهش يافت و امسال نيز همچون سال‌هاي قبل، شاهد حضور كم تعداد و انگشت شمار كشتي‌گيران خارجي در اين مسابقات بوديم.
وي افزود: براي بررسي دقيق دلايل عدم استقبال خارجي‌ها از مسابقات بين‌المللي داخلي، بايد به چندين مورد اشاره كرد كه از همه مهمتر عدم برنامه ريزي دقيق براي ايجاد روابط دوجانبه بين‌المللي است. تا زماني كه ما به هر تورنمنت ساده و معمولي خارجي اعزام مي‌شويم و در مقابل هيچكدام از كشورهاي ميزبان به تورنمنت‌هاي ما نمي‌آيند، وضعيت هميني مي‌شود كه شاهد آن هستيم.
وي تصريح كرد: متاسفانه برگزاري رقابتهاي بين المللي در ايران به نوعي سنتي شده و انگار ما عادت كرده ايم در غياب بزرگان اين رشته به كشورهايي همچون پاكستان، عراق، تاجيكستان و ... روي آورده و آنان را به عنوان كشتي‌گيران خارجي به ايران دعوت كنيم! در حاليكه ما در تمامي تورنمنت‌هاي درجه دو و سه تركيه و بلغارستان شركت مي‌كنيم، اما اين كشورها هيچگاه با چهره‌هاي شاخص خود در مسابقات بين المللي ما حضور نمي يابند.
جدي در خاتمه به واكنش نماينده فيلا نيز اشاره كرد و گفت: «لازار» از داوران و دوستان قديمي من به عنوان نماينده فيلا در اين رقابتها حضور داشت و بارها با اظهار تعجب از من پرسيد چرا شما كه به عنوان يكي از سه قطب كشتي دنيا هستيد، اين چنين تورنمنت هاي بي كيفيتي را ميزباني مي‌كنيد. او نيز از عدم استقبال تيم هاي خارجي از تورنمنت‌هاي ما متعجب شده بود و اين اتفاق را كاملا غير طبيعي تلقي مي دانست.
خطيب ديگر گزينه نيست
اين تورنمنت که هر ساله در قم برگزار مي‌شد با انصراف قمي‌ها به خاطر مشکلات مالي هيات کشتي قم مثل جام تختي باز هم در سالن پير تهران (شهداي هفتم تير) و با حضور کمترين تماشاگر برگزار شد .خالي بودن بيشتر صندلي‌هاي سالن هفتم تير از مسائل آزار دهنده اين رقابت‌ها بود و بيشتر تماشاگران از آشنايان کشتي‌گيران و يا مربيانشان بودند. همچنين حجت الله خطيب ، سرپرست فدراسيون کشتي که در جام تختي حضور داشت، در هيچ يک از دو روز برگزاري جام يادگار امام به سالن نيامد. شايد حاضر نشدن او به شروع ثبت نام براي انتخابات رياست فدراسيون کشتي و زمزمه‌هاي نبودن او در بين گزينه هاي مورد نظر مسئولان ورزش مربوط باشد.
در چنين شرايطي بايد كميته‌اي براي بررسي كيفيت مسابقات داخلي و خارجي در فدراسيون تشكيل شود تا با جديت و تخصص، بتواند نظارت دقيقي بر روابط بين الملل و ايجاد يك تعامل دوجانبه با كشورهاي صاحب كشتي داشته باشد.

 


برگزاري مراسم بدرقه تيم ملي تا قطر
مراسم بدرقه تيم ملي تا قطر در حالي در آکادمي فوتبال برگزار شد که چهره‌هاي شاخص فوتبالي در آن حضور به هم رساندند. در اين مراسم همچنين گروهي از جوانان که روي پيراهن آنها نوشته شده بود«هميار هوادار» در محل حضور داشتند.
پيام کريمي در حمايت از تيم ملي
علي کريمي در پيامي حمايت خود را از تيم ملي فوتبال اعلام کرد. کاپيتان سابق تيم ملي فوتبال ديروز پيامي در حمايت از تيم ملي منتشر کرده که متن اين پيام به اين شرح است:همه مي‌دانيم که تيم ملي در شرايط حساسي قرار دارد. همه ما بايد به نظر سرمربي تيم ملي احترام بگذاريم و با حمايت کردن از اين تيم بتوانيم به بازيکنان در راه صعود به جام‌جهاني کمک کنيم. من هم از امروز به عنوان يک تماشاگر تيم ملي را حمايت و دعا مي‌کنم. اميدوارم که با صعود به جام‌جهاني دل مردم شاد شود.
مشخص شدن تاريخ ديدار پلي‌آف ليگ‌برتر
مديرعامل ذوب‌آهن تاريخ ديدار پلي‌آف تيمش را اعلام کرد. خسرو ابراهيمي درباره‌ تاريخ ديدار تيمش در مرحله‌ي پلي‌آف رقابت‌هاي ليگ برتر گفت: ديدار پلي‌آف ليگ برتر فوتبال در تاريخ‌ شانزدهم و بيست ويکم خرداد ماه برگزار خواهد شد.ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تيم چهاردهم ليگ برتر بايد در دو تاريخ ياد شده به مصاف برنده‌ ديدار پاس همدان برابر مس سرچشمه برود.
دعوا بر سر ويسي
قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان از حضور قطعي عبدالله ويسي براي ليگ سيزدهم در اين تيم خبر داد.علي پورکياني با رد خبر انتقال عبدالله ويسي به صباي قم گفت: ويسي به طور قطع سرمربي سال آينده استقلال خوزستان است و ما منتظر ليست بازيکنان مد نظر او هستيم.قائم مقام استقلال خوزستان در ادامه افزود: همه‌ صحبت‌هاي حضور ويسي در صباي قم کذب است و ما با او به توافق نهايي رسيده‌ايم. پس از آنکه عبدالله ويسي از توافقش با باشگاه استقلال خوزستان صحبت کرد، باشگاه صباي قم اعلام کرد با اين سرمربي به توافق رسيده است. حال بايد منتظر ماند و ديد اين جدال به کجا مي انجامد.
انتخاب اعضاي جديد هيئت رئيسه سازمان ليگ
در جلسه مجمع عمومي سازمان ليگ اعضاي هيئت رئيسه جديد سازمان ليگ انتخاب شدند.مجمع عمومي سازمان ليگ فوتبال ايران، ديروز در محل اين سازمان برگزار شد و در نهايت نفرات زير به همراه مهدي تاج؛ رئيس سازمان ليگ به عنوان اعضاي جديد هيئت رئيسه سازمان ليگ انتخاب شدند. نماينده باشگاه‌هاي ليگ برتري:سيف‌الله‌دهکردي( مديرعامل فولاد خوزستان)، نماينده باشگاه‌هاي ليگ دسته اول:مرتضي حسن پور( مديرعامل باشگاه نيروي زميني) همچنين اميرعابديني با پيشنهاد مهدي تاج و موافقت علي کفاشيان به اعضاي مجمع عمومي سازمان ليگ به عنوان کارشناس معرفي شد و با راي اکثريت اعضا به عضويت هيئت رئيسه سازمان ليگ در آمد.
توافق اوليه انصاري‌فرد با پرسپوليس
کريم انصاري‌فرد مهاجم پرسپوليس پس از جلسه با مسئولان اين باشگاه با آنها به توافق رسيد.يکي از بازيکناني که علي دايي بر تمديد قراردادش در پرسپوليس تاکيد کرده بود،کريم انصاري‌فرد است.در همين راستا انصاري‌فرد ظهر ديروز جلسه‌اي با مسئولان باشگاه پرسپوليس برگزار کرد و به توافق اوليه براي ماندن در جمع سرخپوشان رسيد.
يک کروات سرمربي ملوان مي شود
مديرعامل باشگاه ملوان از امضاي پيش قرارداد اين باشگاه با يک سرمربي مطرح کروات و حضور وي طي دو يا سه روز آينده در ايران خبر داد.صادق درودگر در خصوص آخرين وضعيت سرمربي فصل آينده تيم فوتبال ملوان ضمن بيان مطلب فوق گفت: مذاکره ما با يک سرمربي مطرح کروات به نتيجه رسيده و وي پيش قرارداد خود با باشگاه ملوان را امضا کرده و براي ما فرستاده است.
پيشنهاد سپاهان براي بازي سوپر جام
باشگاه سپاهان پيشنهاد داد که بازي سوپر جام براي هميشه به نام جام ناصر حجازي برگزار شود. سوپر جام به عنوان ديدار تيم هاي قهرمان ليگ برتر و جام حذفي رقابتي است که در ايران به فراموشي سپرده شده و هر سال نيز که سخني از آن به ميان مي آيد با توجيحات متعددي از آن عبور مي شود.
استقبال پنجعلي از سرپرست شدن خوردبين
محمد پنجعلي از بازگشت محمود خوردبين به اين تيم استقبال کرد. وي درباره زمان صدور حکم سرپرستي اش گفت: همه صحبتها شده و همه چيز قطعي شده است اما نمي دانم چه زماني حکم سرپرستي من صادر مي شود. با اين حال اگر شخصي مثل خوردبين علاقه داشته باشد که سرپرست شود، حاضرم به خاطر او کنار بکشم.

 


در حالي که بچيروويچ سرمربي تيم ملي بسکتبال اردوي مجارستان را براي تيم ملي بزرگسالان در نظر داشت رئيس سازمان تيم هاي ملي از احتمال شرکت در اردوي ترکيه خبر داد.
محمدرضا مشحون رئيس سازمان تيم هاي ملي بسکتبال در مورد اردوهاي تيم ملي تأکيد کرد: سفر تيم ملي جوانان به کشور مجارستان قطعي است اما براي تيم ملي بزرگسالان اردوي ترکيه را در نظر داريم که 70 درصد کارهاي آن انجام شده و احتمالاً در روز 17 يا 18 خرداد تيم به اين اردو اعزام مي شود. وي در ادامه تاکيد کرد: تيم ملي بزرگسالان از دوشنبه 6 خرداد وارد اردو شده و روز سه شنبه براي تست آمادگي جسماني به آکادمي ملي المپيک مي رود اما تمرين رسمي از عصر سه شنبه با دست به توپ شدن بازيکنان شروع مي شود.

 


امير رضا خادم براي انتخابات رياست فدراسيون کشتي ثبت‌نام کرد.
رئيس اسبق فدراسيون کشتي، قهرمان سال 1991 جهان و دارنده دو مدال برنز المپيک هاي 1992 و 1996 صبح ديروز با حضور در فدراسيون کشتي براي رياست اين فدراسيون و حضور در انتخابات نام نويسي کرد.مهلت ثبت‌نام متقاضيان رياست ازديروز تا 10 روز کاري خواهد بود و ثبت‌نام از ساعت 9 صبح تا 16 ادامه دارد. همچنين افراد بازنشسته و بازخريد شده حق شرکت در اين انتخابات را ندارند و کارمندان وزارت ورزش و جوانان بايد با هماهنگي اين وزارتخانه در انتخابات ثبت‌نام کنند.

 


سرپرست فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي در پايان مسابقات قهرماني آسيا گفت: مسابقات سنگ نوردي آسيا را با قرض گرفتن برگزار کرديم.
محمود شعاعي اظهار داشت: بيست و يکمين دوره مسابقات سنگ نوردي آسيا در پارک ملت به شکل عالي برگزار شد و از لحاظ کيفيت واقعا خوب بود. اما از لحاظ مادي و مالي در شرايط خيلي بدي اين مسابقات را برگزار کرديم. همه اين مسابقات را با قرض گرفتن برگزار کرديم. اميدوارم که مسئولان محترم وزارت ورزش و جوانان در اين زمينه کمک هاي لازم را انجام دهند.وي در پاسخ به اين سوال که آيا وزارتخانه براي برگزاري اين مسابقات کمکي کرد و هزينه برگزاري مسابقات چقدر شد؟ افزود: وزارتخانه که کمکي نکرده است و در مجموع حدود 70 هزار دلار هزينه برگزاري مسابقات بود که اين مبلغ را بدهکار هستيم. سرپرست فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي از پرداخت 50 هزار دلار جايزه به نفرات برتر اين دوره از رقابت‌هاي سنگ نوردي آسيا خبر داد و گفت: در رشته‌هاي سرطناب و سرعت به هشت نفر اول و در رشته بلدرينگ به شش نفر اول جايزه نقدي پرداخت کرديم که طبق قوانين است. لازم به يادآوري است در پايان اين مسابقات تيم ايران سه مدال طلا و سه نقره در مجموع مردان و زنان کسب کرد.

 


نشست مشترک مسئولان فدراسيون فوتبال و مديران عامل باشگاه ها در خصوص ليگ برتر و مسائل پيرامون آن در حضور وزير ورزش و جوانان برگزار شد.
محمد عباسي دراين نشست با تاکيد بر نگراني خود از افزايش دستمزد بازيکنان، بر نظام مندي و رعايت قوانين و آيين نامه هاي موجود در خصوص جذب بازيکنان تاکيد کرد.عباسي گفت: لزوما نمي توان رابطه مستقيمي در جذب بازيکنان گرانقيمت، هزينه کرد بالا و موفقيت يک تيم برقرار کرد و بايد باشگاه‌هاي ما به سمت نظام مند شدن و حرکت برمدار قانوني با تکيه بر دستورات و آيين نامه هاي مصوب حرکت کنند. وي گفت: فدراسيون فوتبال، سازمان ليگ و مديران عامل باشگاه‌ها در خصوص تمديد قراردادها بايد ضمن پايبندي به اجراي آيين نامه هاي مصوب و قانوني، در زمينه نقل و انتقال بازيکنان و هزينه کردها توجه ويژه نموده و به سمت نظام بودجه بندي و هزينه کردهاي قانوني حرکت کنند. عباسي افزود: فدراسيون فوتبال به ويژه سازمان ليگ بايد درجهت رفع برخي ابهامات نزد افکار عمومي اقدام کند و به خصوص در بحث بودجه ، تکليف و وظيفه باشگاها را در زمينه بودجه بندي و رعايت آيين نامه هاي مرتبط روشن کند.

 


تيم فوتبال جوانان ايران درحالي از روزهاي پاياني آبان‌ماه سال گذشته بلاتکليف است که وعده‌هاي مديران فدراسيون فوتبال در خصوص انتخاب سرمربي اين تيم تاکنون عملي نشده تا روزهاي سرنوشت‌ساز براي اين تيم به راحتي از دست برود و احتمالا پس از يک ناکامي ديگر حسرت اين روزها را بخوريم!
پس از شکست تيم فوتبال جوانان ايران برابر کره‌جنوبي در مرحله يک‌چهارم نهايي مسابقات قهرماني جوانان آسيا و ناکامي در صعود به مسابقات جام جهاني جوانان 2013 ترکيه، به همکاري اکبر محمدي با اين تيم پايان داده شد تا از تاريخ بيست و سوم آبان‌ماه سال گذشته تا به امروز، وضعيت کادرفني اين تيم نامشخص باشد.
البته آن شکست باعث ايجاد تغييرات در کميته جوانان هم شد زيرا فريدون معيني از سمتش استعفا کرد و مسئولان فدراسيون ميرشاد ماجدي سرپرست تيم استقلال را به عنوان سرپرست اين کميته منصوب کردند تا برنامه‌هاي اين کميته مهم و آينده‌ساز فوتبال ايران تحت تاثير منفي تغييرات قرار نگيرد. در روزهاي ابتدايي حضور ماجدي در اين سمت، بحث حضور علي دوستي‌مهر به عنوان سرمربي، مديرفني و يا نظارت بر فعاليت‌هاي تيم جوانان مطرح شد اما به خاطر فاصله اندک بين مسابقات جام جهاني نوجوانان و مسابقات انتخابي رقابتهاي قهرماني جوانان آسيا، فدراسيون نشينان تصميم به انتخاب گزينه ديگري براي هدايت تيم جوانان گرفتند.
در اين روزها نام مربياني از جمله عبدالله ويسي، فرهاد پورغلامي، محمد مايلي‌کهن، صمد مرفاوي و حتي مجيد جلالي براي هدايت اين تيم مطرح شد اما تاکنون مسئولان فدراسيون فوتبال مذاکره با اين مربيان را تائيد نکردند تا وضعيت تيم جوانان همچنان مبهم بماند.البته مهدي محمدنبي در نشست روز پنجم ارديبهشت‌ماه خود با خبرنگاران با صراحت اعلام کرد "سرمربي تيم فوتبال جوانان يک روز بعد از پايان ليگ معرفي مي‌شود". ليگ برتر اما 20 ارديبهشت‌ماه به پايان رسيد و از آن روز هم 15 روز گذشته است ولي تصميم جدي براي انتخاب سرمربي تيم جوانان گرفته نشده است. از سوي ديگر و پس از اتمام ليگ، مهدي محمدنبي پايان همان هفته را به عنوان زمان معرفي سرمربي تيم جوانان ايران وعده داد اما اين اتفاق هم عملي نشد زيرا گزينه سرپرست کميته جوانان با مسئولان ارشد فدراسيون متفاوت بود.
اين بلاتکليفي درحالي ادامه دارد که مسابقات انتخابي قهرماني جوانان آسيا از روز 19 مهرماه سال جاري در مشهد آغاز مي‌شود و تيم جوانان ايران در گروه D مرحله انتخابي جوانان آسيا بايد به مصاف تيم‌هاي عربستان، لبنان و تاجيکستان برود، گروهي که دو تيم مطرح عربستان و لبنان در آن حضور دارند و تيم تاجيکستان هم حريف دست و پا بسته‌اي براي رقيبان نخواهد بود. آنطور که شنيده مي‌‎شود قرار است به زودي نشستي بين علي کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال و ميرشاد ماجدي سرپرست کميته جوانان برگزار شود، نشستي که اهالي فوتبال اميدوار به انتخاب سرمربي تيم جوانان پس از پايان آن هستند.

 


در روز نخست مسابقات تيراندازي قهرماني جهان پنج تيرانداز ايران از صعود به مرحله‌ بعد باز ماندند.
مسابقات جهاني تيراندازي اهداف ثابت از صبح ديروز در مونيخ آلمان آغاز شد که در بخش تپانچه 25 متر مردان، تيراندازان در دو گروه به مصاف هم رفتند. سپهر صفاري نماينده ايران در اين ماده در گروه دوم قرار داشت که در بين 43 شرکت‌کننده با 270 امتياز به مقام بيست و ششم رسيد. هم‌چنين در ماده تپانچه 25 متر زنان هم بهناز غلامي در گروه اول اين رقابت‌ها حاضر بود که در بين 86 شرکت‌کننده با 140 امتياز به رتبه شصت و يکم رسيد.همچنين در ماده تفنگ بادي 10 متر مردان هم تيم ملي ايران با ترکيب مهدي جعفري پويا، مهدي احمدي و پوريا نوروزيان به مصاف حريفان رفته است که در گروه اول جعفري پويا در مجموع مرحله مقدماتي دوازدهم شد. در گروه دوم هم مهدي احمدي در مجموع مقدماتي با 625/1 امتياز در رتبه 13 قرار گرفت و نوروزيان با امتياز 623/9 بيست و دوم شد. در اين مسابقات هشت نفر برتر هر گروه امروزدر مرحله مقدماتي رقابت مي‌کنند که هيچ کدام از اين پنج تيرانداز ايراني موفق به صعود نشدند.

 


تيم وزنه برداري نوجوانان ايران پس از چهار سال دوري از مسابقات قهرماني آسيا ،براي حضور در اين رقابتها بامداد امروز راهي دوحه قطر شد.
تيم وزنه برداري نوجوانان ايران با همان نفراتي که در رقابتهاي قهرماني جهان شرکت کرده بود در قهرماني آسيا نيز حضور خواهد يافت و پس از چهار سال غيبت در آسيا،ملي پوشان از هفتم تا دوازدهم خردادماه براي کسب عنوان قهرماني بر روي تخته مي روند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10