(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 خرداد 1392 - شماره 20499

کوتاه اقتصادي
براساس تورم ارديبهشت ماه قيمت خودروها بازنگري مي‌شود
سازمان جهاني تجارت اعلام کرد
ايران بيست و هشتمين صادرکننده بزرگ جهان
بهمني: در صورت تصويب مجلس صورت مي‌گيرد
پرداخت يارانه ارزي به واردکنندگان کالاهاي اساسي
در صورت تصويب شوراي پول و اعتبار بانک ها بابت تراکنش‌هاي ناموفق به مشتريان‌هزينه پرداخت مي‌کنند
معاون وزير نفت خبر داد
راه‌اندازي بزرگترين مخزن گاز خاورميانه در خراسان
پوشش بيمه تکميلي براي افراد تحت‌تکفل بازنشستگان
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خبر داد
الزام ثبت خريد و فروش خودرو در سامانه معاملات
معاون وزير صنعت و تجارت: کمبود آرد و گندم در کشور نداريم
واگذاري 4 شرکت يک بانک مشمول اصل 44
افزايش 708 واحدي شاخص کل بورس
يک مسئول خبر داد
ورود ابزارهاي مالي جديد به بورس کالا
واکنش دولت به تصميم مجلس درباره طرح‌هاي نيمه تمام
   


* تفسير ماده 76 قانون تامين‌اجتماعي درباره مشاغل سخت و زيان‌آور که از سوي شوراي نگهبان تاييد شده بود، توسط رئيس‌جمهور ابلاغ شد.قانون تفسير ماده (76) قانون تامين‌اجتماعي درباره مشاغل سخت و زيان‌آور که به تاييد شوراي نگهبان رسيده از سوي رئيس‌جمهور ابلاغ شد. بر اين اساس افرادي که حداقل 20 سال متوالي و 25 سال متناوب درکارهاي سخت‌و زيان‌آور (مخل سلامت) اشتغال داشته باشند و در هر مورد حق بيمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند مي‌توانند تقاضاي مستمري بازنشستگي کنند.
*هر سال سابقه پرداخت حق بيمه در کارهاي سخت و زيان‌آور 5/1 سال محاسبه خواهد شد.رئيس انجمن بهره‌وري ايران گفت: در برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم بهره‌وري و رشد توليد ناخالص داخلي به 2/32 درصد برسد در حالي که نه تنها در اين خصوص رشدي صورت نگرفته بلکه نرخ رشد بهره‌وري کلي عوامل و بهره‌وري سرمايه در برنامه چهارم منفي بوده است و از آنجا که بنا بوده 5/2 درصد از ميزان 8 درصدي رشد اقتصادي از حوزه بهره‌وري بدست آيد، متاسفانه اين اتفاق نيفتاده است.سيدحميد کلانتري اظهار داشت: اول خرداد روز ملي بهره‌وري بهانه‌اي است براي اين که به اين موضوع پراهميت پرداخته شود و واقعا مشخص نيست چرا در تمام سال‌هاي گذشته به آن توجه مطلوبي صورت نگرفته است.
* رئيس اتحاديه لوازم خانگي گفت: در لوازم خانگي تنها به کولرگازي ارز مبادلاتي تعلق مي‌گيرد.محمد طحان‌پور اظهار کرد: کشورهاي ديگر به دليل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به دنبال کاهش هزينه‌ها هستند از اين رو حجم توليد کولرهاي گازي کم‌مصرف (اينورتر) در دنيا زياد شده است.وي با اشاره به کاهش مصرف 40 تا 50 درصدي اين کولرها، ادامه داد: بازار داخلي نيز به دليل تشديد مبارزه با قاچاق کالا، هدفمندي يارانه‌ها و عدم توليد داخلي از بازار جهاني تبعيت مي‌کند.
* معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اعلام کرد: با تغيير لايحه بودجه 92 سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با عدم تامين منابع در طرح‌هاي مناطق محروم مواجه مي‌شود.در لايحه بودجه 92 دولت مقرر شده بود، تا به منظور سرمايه‌گذاري در مناطق محروم کشور به سازمان‌هاي گسترش و نوسازي ايران (ايدرو)، سازمان توسعه صنعتي و معدني ايران (ايميدرو) و شرکت‌هاي شهرک‌هاي صنعتي و صنايع کوچک ايران اجازه داده شود، با بخش خصوصي و تعاوني تا سقف 49 درصد در قالب شخص حقوقي مشارکت کنند و از اين طريق از تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي مشابه و ساير شرکت‌هاي بخش خصوصي و تعاوني استفاده کنند، اما حذف اين بند در کميسيون تلفيق مجلس، باعث عدم رونق طرحها در مناطق محروم و عدم تامين منابع براي انجام وظايف توسعه‌اي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مي‌شود.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش شماره‌هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 2680، 8840 الي 8847، 7790 الي 7795، 7797، 7704 الي 7708، 7736 الي 7738 و 2270 الي 2275 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


نرخ تورم‌بخشي خودرو براي ارديبهشت امسال از سوي بانک مرکزي تعيين شده که بر اين اساس، قيمت خودروها مورد بازنگري قرار خواهد گرفت.
محمدعلي مددي عضو شوراي رقابت در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اينکه امروز جلسه شوراي رقابت براي قيمت‌گذاري جديد برگزار مي‌شود، اظهار داشت: با توجه به اعتراض خودروسازان در مورد قيمت‌گذاري جديد خودروها، از بانک مرکزي خواستيم تا نرخ تورم‌بخشي خودروها را مورد بازنگري قرار دهد و نرخ‌هاي جديد را براي ارديبهشت امسال نسبت به سال گذشته ارائه کند.
وي با بيان اينکه نرخ تورم از سوي بانک مرکزي به شوراي رقابت ارائه شده افزود: نرخ تورم اعلام شده بين 55 تا 60 درصد است که بر اين مبنا، همه خودروها مورد تجديدنظر قرار مي‌گيرد.
به گفته وي، قيمت‌هاي جديد افزايش چنداني نسبت به قيمت‌هاي قبلي نخواهد داشت و قيمت جديد خودروها براساس فرمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت و با توجه به نرخ تورم‌بخشي جديد مشخص خواهد شد.
مددي با بيان اينکه متغيرهايي مانند هزينه کارگري و نرخ ارز در نرخ تورم‌بخشي خودرو موثر است، تصريح کرد: بانک مرکزي نرخ تورم‌بخشي خودرو را با تاخير به شوراي رقابت اعلام کرد که آن نرخ بر مبناي هزينه‌هاي پايان سال 91 بود.
به گفته وي، نرخ جديد تورم خودروها بر مبناي هزينه‌هاي ناشي از توليد در ارديبهشت سال جاري محاسبه شده است.

 


سازمان جهاني تجارت (Wto) گزارش داد: ايران عليرغم تحريم‌هاي بين‌المللي در سال 2012 دررتبه بيست‌وهشتم صادرکنندگان بزرگ جهان قرار گرفت.
گزارش سازمان جهاني تجارت(Wto) در سال 2013 نشان داد که ارزش صادرات ايران سال گذشته ميلادي 96 ميليارد دلار بوده است. همچنين نرخ رشد تجارت جهاني در سال 2012 تنها 2درصد بوده است و انتظار نمي رود که اين رقم در سال جاري ميلادي از 3/3 درصد فراتر رود.
براساس گزارش سازمان جهاني تجارت، رکود اقتصادي دنيا و ضعف‌هاي آن سبب شده است که اغلب کشورها مجدداً به سياست‌هاي حمايتي روي آورند و تداوم اين روند بهبود وضع تجاري دنيا را به تأخير مي‌اندازد.همچنين در سال 2012 ارزش صادرات جهاني کالا 3/18 تريليون دلار بود که تنها 2/0درصد نسبت به سال 2011 افزايش نشان داد. علاوه بر اين ارزش صادرات خدمات تجاري دنيا در سال گذشته ميلادي 3/4 تريليون دلار بوده است که تنها رشدي معادل 2 درصد نسبت به سال 2011 داشته است.
سال گذشته کشور چين با صدور 2 هزار و 49 ميليارد دلار کالا 2/11 درصد صادرات جهاني را به خود اختصاص داده است. آمريکا و آلمان نيز به ترتيب با صدور يک هزار و 547 ميليارد دلار و يک هزار و 407 ميليارد دلار مقام‌هاي دوم و سوم را در اختيار داشته‌اند.
همچنين براساس اين گزارش: آمريکا با 2 هزار و 335 ميليارد دلار واردات کالا در رده اول واردکنندگان جهان قرار دارد. اين کشور بزرگترين واردکننده خدمات تجاري جهان نيز محسوب مي شود و ارزش واردات خدمات آن 6/4 ميليارد دلار در سال 2012 بوده است.در ميان مناطق جغرافيايي دنيا سال گذشته قاره آفريقا عملکرد بهتري داشته و به 3/9 درصد رشد اقتصادي دست يافته است که بيش از 4 برابر رشد اقتصادي دنيا (1/2درصد) بوده است.رشد واردات اين قاره در سال 2012 نيز معادل 3/11 درصد و رشد صادرات آن 1/6 درصد اعلام شده است که تقريباً برابر با رشد صادرات چين (2/6درصد) است.
رشد صادرات اقتصادهاي در حال توسعه و کشورهاي cis نيز در سال گذشته ميلادي 3/3 درصد گزارش شده است که بيش از 3 برابر رشد صادرات اقتصادهاي توسعه‌يافته بوده است.

 


رئيس کل بانک مرکزي از تأمين ارز مرجع براي واردات کالاهاي اساسي به ميزان مورد نياز کشور خبر داد.
محمود بهمني با اعلام اينکه هر آنچه از درآمدهاي ارزي به حساب بانک مرکزي بازمي‌گردد از طريق مرکز مبادله در اختيار متقاضيان ارز قرار مي‌گيرد، گفت: پرداخت ارز مرجع به کالاهاي اساسي براساس اعلام نياز سازمان‌هاي ذيربط خواهد بود و هر ميزان نياز ارزي که سازمان‌هاي مربوطه به بانک مرکزي اعلام کنند ارز مرجع براي واردات کالاهاي اساسي در اختيارشان قرار خواهد گرفت.
به گفته بهمني اگر نرخ ارز مرجع براساس مصوبه بودجه سال جاري که در مجلس در حال بررسي است، تغيير کند، مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع فعلي با نرخ ارز مرجع جديد تعيين و به واردکنندگان کالاهاي اساسي پرداخت خواهد شد.
وي گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت به بانک مرکزي اعلام مي‌کنند که چه ميزان نياز به ارز براي کالاهاي مورد نياز دارند و بانک مرکزي هم به اين کالاها ارز مرجع يا مبادله‌اي مي‌دهد.
به گزارش مهر، بهمني همچنين برنامه بانک مرکزي در بخش ارزي را تقويت عملکرد مرکز مبادلات ارزي براي تأمين ارز مورد نياز متقاضيان ارز عنوان و اعلام کرد که تحت هيچ شرايطي فعاليت مرکز مبادلات ارزي تعطيل نخواهد شد و از اين پس تمام مبادلات ارزي کشور در اين مرکز انجام مي‌شود.
رئيس کل بانک مرکزي با اين اينکه تزريق ارز به مرکز مبادلات ارزي در سال جاري برخلاف سال گذشته براي تأمين نيازهاي ارزي بيشتر خواهد شد، تصريح کرد: تا پايان ارديبهشت ماه حدود 8 ميليارد دلار ارز به مرکز مبادلات ارزي تزريق شد.
بهمني در گفت‌وگو با فارس نيز با اشاره به مصوبه مجلس در مورد تعيين نرخ ارز توسط اين بانک و شوراي پول و اعتبار، اظهار داشت: بحثي که در مجلس مطرح شده هنوز توسط شوراي نگهبان تأييد نشده و ما منتظر اعلام نظر اين شورا هستيم.
وي با بيان اينکه تعيين نرخ ارز در شوراي پول و اعتبار يک موضوع کارشناسي است، ‌افزود: قيمت ارز با توجه به عرضه و تقاضاي بازار تعيين مي‌شود و نمي‌توان با آيين‌نامه و دستورالعمل به تنهايي قيمت ارز را مشخص کرد.
بهمني در اين گفت‌وگو هم تأکيد کرد: براي تأمين ارز به کالاهاي اساسي نگراني نداريم و تخصيص ارز متوقف نخواهد شد.
رئيس کل بانک مرکزي در مورد جابجايي مديران عامل بانکهاي سپه و ملي نيز اظهار داشت: من هم اين موضوع را فقط شنيده‌ام و بايد بگويم احکام مديران بانکهاي دولتي در رابطه با جابجايي از سوي وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام مي‌شود.

 


مدير کل ارتباطات و فناوري اطلاعات بانک مرکزي از ارائه طرحي به شوراي پول و اعتبار براي جبران هزينه‌هاي برداشت‌هاي ناموفق بانکي خبر داد.
ناصر حکيمي در گفت‌وگو با مهر گفت: براي تشويق بانکها به سرويس‌دهي مناسب از طريق دستگاه‌‌هاي خودپرداز، بانک مرکزي طرحي را به شوراي پول و اعتبار ارائه کرده است که اميدواريم به تصويب برسد.
مدير کل ارتباطات و فناوري اطلاعات بانک مرکزي افزود: براساس اين طرح افرادي که سرويس‌گيري آنها از طريق دستگاه‌‌‌هاي خودپرداز به مشکل برخورد مي‌کند و از حساب آنها پول برداشت مي‌شود اما خدمتي دريافت نمي‌کنند هزينه‌اي بابت تراکنش ناموفق به آنها پرداخت مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين هزينه از محل هزينه‌هاي تراکنش‌هاي ناموفق بانکها دريافت و به حساب افراد واريز مي‌شود، تصريح کرد: با توجه به اينکه از لحاظ ارتباطات شخصي و ارتباطات مالي اين امر اتفاق نامطلوبي براي مشتري بانکي محسوب مي‌شود، بانک مرکزي درصدد است به عنوان جبران بخشي از زحمتي که فرد متقبل شده ولي سرويسي دريافت نکرده است، از محل هزينه‌هاي تراکنش ناموفق بانکي مبلغي براي جبران زيان به حساب شخص زيان‌ديده به عنوان معذرت‌خواهي مالي واريز نمايد.
حکيمي با طرح اين مطلب که اين موضوع به عنوان پيشنهاد مطرح است، گفت:‌ نرخ جبران به ميزاني بالا است که هيچ شائبه‌اي ايجاد نشود که بانک از پول فرد در همان مدت زمان يک يا دو روزي که پول در حساب‌هاي بانکي است، استفاده مي‌کند، البته علاوه بر آن هزينه ثابتي هم در نظر گرفته مي‌شود.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي افزود: فرضا فردي به فروشگاهي مراجعه کرده و نتوانسته از طريق کارت خود هزينه خريد را پرداخت کند، بنابراين يا بايد از فروشگاه خارج شود و از دستگاه خودپرداز پول برداشت کرده و دوباره به فروشگاه باز گردد يا اينکه از خريد خود انصراف دهد.
وي با اشاره به اينکه به ازاي هر تراکنش ناموفق مبلغي در نظرگرفته مي‌شود، گفت: همچنين براساس طرح ديگري محاسبات تراکنش‌هاي ناموفق براساس جدول ساعتي تنظيم خواهد شد و در ساعات پيک مراجعه مشتريان بانکي هزينه تراکنش‌هاي ناموفق بيشتر از ساعت کم ترافيک خواهد بود.
هزينه تراکنش‌هاي ناموفق بانکي در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه مي‌شود و چنانچه تا 5 درصد خدمات ناموفق باشد هزينه‌اي از بانک دريافت نمي‌شود، اگر 10 تا 15 درصد ‌تراکنش‌ها ناموفق باشد 100 تومان هزينه دريافت مي‌شود. اگر تراکنش‌هاي موفق بيش از 85 درصد باشد به ازاي هر تراکنش ناموفق 50 تومان هزينه از بانک دريافت مي‌شود.

 


بزرگترين طرح ذخيره‌سازي گاز خاورميانه در منطقه شوريجه خراسان راه‌اندازي مي‌شود.
جواد اوجي معاون وزير نفت در گفت و گو با مهر با بيان اينکه هم‌اکنون‌ آخرين مراحل نصب و راه‌اندازي تأسيسات فرآورش و تزريق گاز در مخزن ذخيره‌سازي گاز شوريجه خراسان آغاز شده است، بيان کرد: طرح ذخيره‌سازي گاز مخزن شوريجه در دو فاز تعريف شده که ظرفيت ذخيره‌سازي گاز در اين مخزن چهار ميليارد و 800 ميليون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخيره‌سازي دو ميليارد و 400 ميليون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد.
به گفته وي در فاز نخست طرح ذخيره‌سازي گاز شوريجه، روزانه 10 ميليون مترمکعب گاز تزريق (ذخيره سازي) و 20 ميليون متر مکعب قابل برداشت خواهد بود ضمن آنکه در فاز دوم اين طرح، امکان ذخيره‌سازي (تزريق) روزانه 20 ميليون مترمکعب گاز و برداشت روزانه 40 ميليون متر مکعب گاز فراهم خواهد بود.
اوجي درباره مهمترين طرح‌هاي در دست اجرا به منظور خودکفايي بيشتر از واردات گاز طبيعي، گفت: در حال حاضر عمليات اجرايي يک خط لوله انتقال جديد گاز در شمالشرق کشور آغاز شده است.
معاون وزير نفت با اعلام اينکه ساخت خط لوله کياسر- دامغان به طول تقريبي 170 کيلومتر و به قطر 42 اينچ توسط سازندگان و پيمانکاران ايراني آغاز شده است مهمترين هدف از ساخت اين خط لوله گاز را افزايش پايداري شبکه انتقال گاز در شمال شرق و استان‌هاي حاشيه درياي خزر عنوان کرد.
معاون وزير نفت با تأکيد بر اينکه با ساخت اين خط لوله گاز تا سال آينده امکان انتقال گاز بيشتر از ميادين گازي جنوب به شمال کشور و به ويژه حاشيه درياي خزر فراهم مي‌شود، بيان کرد: علاوه بر اين ساخت و راه‌اندازي مخزن ذخيره‌سازي گاز شوريجه و تأسيسات جديد تقويت فشار گاز در استان‌هاي شمالي آغاز شده است.
افزايش ظرفيت توليد گاز
با راه‌اندازي 3 طرح توسعه در پارس‌جنوبي، روزانه 100 ميليون متر مکعب گاز به ظرفيت توليد گاز ايران افزوده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، به گفته وزير نفت در نيمه اول سال جاري 3 طرح گازي که شامل فازهاي 12، 15، و 16 و 17 و 18 است در پارس‌جنوبي به بهره‌برداري مي‌رسد و حدود 100 ميليون مترمکعب گاز به ظرفيت توليد گاز ايران از بزرگترين ميدان مشترک جهان افزوده مي‌شود. هم‌اکنون فاز 12 پارس جنوبي داراي 89 درصد پيشرفت فيزيکي است که تاکنون از 7 ميليارد و 746 ميليون دلار سرمايه مورد نظر 5 ميليارد و 733 ميليون دلار در اين پروژه سرمايه‌گذاري شده است.
هدف از طرح توسعه فاز 12 برداشت روزانه 3000 ميليون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبي است که پس از اتمام اين فاز 81 ميليون مترمکعب گاز شيرين، 750 تن گوگرد و 120 هزار بشکه ميعانات گازي توليد مي‌شود.
پيشرفت فيزيکي فازهاي 15 و 16 به طور کلي 36/90 درصد بوده و از حجم سرمايه مورد نياز 4853 ميليون دلاري به ميزان 4588 ميليون دلار سرمايه تزريق شده است.
هدف از طرح توسعه فازهاي 15 و 16 توليد روزانه 50 ميليون متر مکعب گاز طبيعي، توليد 80 هزار بشکه ميعانات گازي، توليد ساليانه 05/1 ميليون تن گاز مايع فشرده LPG ، توليد ساليانه يک ميليون تن اتان به منظور تأمين خوراک واحدهاي پتروشيمي و توليد روزانه 400 تن گوگرد است.
فازهاي 17 و 18 نيز در مجموع 52/78 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و از 5 ميليارد و 748 ميليون دلار بودجه مورد نياز تاکنون4 ميليارد و 421 ميليون دلار سرمايه در اين طرح تزريق شده است.
هدف از توسعه فازهاي 17 و 18 ميدان گازي پارس‌جنوبي، توليد روزانه 50 ميليون متر مکعب گاز طبيعي، 80 هزار بشکه ميعانات گازي و 400 تن گوگرد و توليد ساليانه يک ميليون تن اتان و 05/1 ميليون تن گاز مايع (پروپان و بوتان) LPG است.

 


200 هزار نفر از کارگران ساختماني که موفق به گذراندن دوره‌هاي آموزش مهارت در سازمان فني وحرفه‌اي شده‌اند به زودي تحت پوشش بيمه تأمين‌اجتماعي قرار خواهند گرفت.
اسداله عباسي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اظهار کرد: افزايش گستره پوشش بيمه‌اي کارگران ساختماني يکي از برنامه‌هايي است که به جد پيگيري مي‌شود و به زودي 200 هزار نفر از کارگران ساختماني که موفق به گذراندن دوره‌هاي آموزش مهارت در سازمان فني و حرفه‌اي شده‌اند، تحت پوشش بيمه‌اي قرار خواهند گرفت. پيش از اين نيز 600 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
وي افزود: سازمان فني و حرفه‌اي و صندوق تأمين اجتماعي براي سرعت بخشي به اين موضوع تلاش مي‌کنند و بحث احراز صلاحيت شغلي و مهارت توسط سازمان فني وحرفه‌اي انجام مي‌شود.
عباسي در ادامه به برنامه جديد دولت براي پوشش بيمه تکميلي خانواده بازنشستگان اشاره کرد وگفت: يک ميليون و پنجاه هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش بيمه تکميلي قرار گرفته بودند که بنا داريم در روزهاي آينده افراد تحت تکفل آنها نيز تحت پوشش اين نوع بيمه قرار بگيرند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين به پرداخت مطالبات بازنشستگان سال 86 و 87 که در قالب سهام به سازمان بازنشستگي داده شده بود، اشاره کرد و افزود: اين مطالبات الان در بورس و فرابورس در حال واگذاري است تا بتوانيم سريع‌تر اين کار را انجام دهيم و بقيه مطالبات را نيز پرداخت کنيم.

 


رئيس اتحاديه کشوري نمايشگاه‌داران اتومبيل گفت: با هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و پليس راهور ناجا از اين پس تمامي نمايشگاه‌داران خودرو ملزم به ثبت‌نام، ثبت قرارداد و صدور کد رهگيري در سامانه ثبت معاملات خودرو هستند.
حسن زماني افشار در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: اين سامانه با پايگاه اطلاعات مراکز تعويض پلاک و شماره‌گذاري خودرو در ارتباط بوده و امکان استعلام و احراز هويت فروشندگان و اصالت خودرو در زمان ثبت‌‌نام قرارداد فراهم مي‌شود.
وي با بيان اينکه ثبت هر قرارداد در اين سامانه منوط به پرداخت هزينه صدور کد رهگيري است و تمهيدات لازم براي پرداخت هزينه به شيوه الکترونيکي نيز انديشيده شده گفت: اين هزينه 80 هزار ريال تعيين شده که در هنگام ثبت قرارداد توسط نمايشگاه‌داران پرداخت مي‌شود.
وي افزود: از اين پس تمامي نمايشگاه‌داران خودرو که عضويت آنها در سامانه توسط اتحاديه‌هاي مربوطه تاييد شده است، بايد نسبت به ثبت قرارداد و صدور کد رهگيري از اين سامانه اقدام کنند.

 


در پي دريافت گزارش‌هايي مبني بر عدم توزيع آرد توسط برخي از کارخانه‌‌ها به نانوايي‌ها و در نتيجه توقف فعاليت برخي از آنها، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اين موضوع را به صراحت رد کرد.
عباس قبادي در گفت‌وگو با ايسنا در واکنش به اين سوال که آيا صحت دارد برخي از کارخانه‌ها آرد توزيع نمي‌کنند تصريح کرد: ما توزيع آرد داريم و در مورد گندم و آرد هيچ مشکلي در کشور وجود ندارد.
وي ادامه داد: ما حتي به اندازه 10 سال گندم ذخيره کرده‌ايم و اظهارات بازرسان شوراي اصناف مبني بر عدم توزيع آرد توسط کارخانه‌ها صحت ندارد.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران با بيان اين که توزيع آرد به روال معمول انجام مي‌شود بيان کرد: موضوع آرد و گندم مستقيما به معيشت مردم برمي‌گردد و اظهاراتي نظير عدم توزيع اين کالاي اساسي صرفا باعث متشنج کردن بازار و فراهم کردن شرايط براي سودجويان مي‌شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان با تاکيد بر اين که ما مشکل آرد و گندم نداريم گفت: در هر کارخانه‌اي که آرد توزيع نکند را گل مي‌گيريم!
وي پيش از اين نيز در واکنش به وصول گزارش‌هايي مبني بر خروج گندم از کشور و حضور دلالان عراقي در خوزستان اعلام کرده بود که طبق هماهنگي و رايزني‌هاي انجام شده با مقامات استاني، نيروي انتظامي و گمرک، نظارت دقيق بر خريد انجام و با هرگونه خروج غيرقانوني گندم از استان برخورد خواهد شد.

 


مديرعامل بانک صادرات برنامه بورسي اين بانک مشمول اصل 44 را واگذاري 100 درصدي يک نيروگاه، 5/5 درصد هلدينگ خليج‌فارس و احتمال عرضه 10 تا 13 درصد سهام سرمايه‌گذاري غدير اعلام کرد.
محمدرضا پيشرو در گفت و گو با فارس با اشاره به برنامه سال جاري بانک صادرات اظهار داشت: علاوه بر اجراي عمليات بانکي و پيشبرد اهدافي مانند يکپارچه کردن بانکداري الکترونيکي، افزايش سهم بازار و کاهش حجم مطالبات، چند برنامه هم در مورد واگذاري زيرمجموعه‌ها و افزايش سرمايه حدود 100درصدي بانک صادرات مدنظر است.
وي ادامه داد: سال گذشته دولت بابت مطالبات بانک صادرات، واحدهايي مانند، هلدينگ خليج‌فارس و نيروگاه شهيد منتظر‌قائم فرديس کرج را به اين بانک تخصيص داد که با توجه به مصوبه بانک مرکزي تصميم به واگذاري اين مجموعه‌ها در سال جاري داريم، به اين ترتيب علاوه بر واگذاري 5/5 درصد سهام هلدينگ خليج فارس از طريق سازمان خصوصي سازي، نيروگاه شهيد منتظرقائم فرديس کرج را هم واگذار خواهيم کرد.
مديرعامل بانک صادرات خاطرنشان کرد: قرارداد هلدينگ خليج‌فارس با سازمان خصوصي‌سازي منعقد شده و قرار است وجوه حاصل از واگذاري 5/5 درصد سهام اين شرکت به بانک صادرات پرداخت شود.
به گفته وي ارزش 1/1 هزار ميليارد توماني نيروگاه هم به دليل نوسان ارز به حداقل 7/1 هزار ميليارد تومان رسيده و اين نيروگاه هم‌اکنون چند متقاضي جدي دارد.
پيشرو ادامه داد: بعد از واگذاري بلوک 67/16 درصدي سرمايه‌گذاري غدير در بهمن سال 91 که به دليل الزام بانک مرکزي مبني بر کاهش سرمايه‌گذاري بانک‌ها بود، در سال جاري هم احتمالاً 10 تا 13 درصد سهام اين شرکت توسط بانک صادرات در بورس عرضه خواهد شد، تا نسبت سرمايه‌گذاري ها حفظ شود.
وي تصريح کرد: با توجه به آمادگي چند زيرمجموعه ساختماني مانند، شرکت‌هاي ساختماني سپهر تهران، مشهد، اصفهان و فارس، طي سال جاري حداقل يکي از اين زيرمجموعه‌ها در بازار فرابورس عرضه اوليه مي‌شود.
به گفته مديرعامل بانک صادرات، اين اقدام در راستاي دستورالعمل ابلاغي بانک مرکزي مبني بر کاهش 40درصد سرمايه ثابت بانک‌ها به منابع و رسيدن آن 30 درصد صورت مي‌گيرد.

 


شاخص بورس تهران با 708 واحد رشد به 43 هزار و 485 واحد رسيد.
به گزارش فارس پس از تصويب بودجه 92 در مجلس شوراي اسلامي و مشخص شدن قيمت خوراک گاز پتروشيمي‌ها، مسئله نرخ بهره مالکانه و معافيت پالايشگاه‌هاي خصوصي از پرداخت سهم 26 درصدي صندوق توسعه ملي، نگراني‌‌هاي فعالان بازار سرمايه از آينده شرکت‌هاي مذکور برطرف شده و به نظر مي‌رسد پس از تصويب نهايي بودجه بازار به آرامش و ثبات رسيده است.
بر همين اساس تعداد معاملات ديروز بورس تهران 21 هزار و 380 دفعه، ارزش معاملات 651 ميليارد و 87 ميليون تومان و حجم معاملات 164 ميليون و 4836 هزار سهم بود.
ديروز شاخص صنعت با 658 واحد رشد به 37 هزار و 834 واحد، شاخص 50 شرکت فعال‌تر با 30/22 واحد افزايش به 1753 واحد، شاخص آزاد شناور با 818 واحد رشد به 49 هزار و 834 واحد، شاخص 30 شرکت بزرگ با 90/29 واحد رشد به 2 هزار و 146 واحد، شاخص بازار اول با 554 واحد رشد به 33 هزار و 235 واحد و شاخص بازار دوم با 1225 واحد افزايش به 79 هزار و 268 واحد رسيد.
بيشترين تاثير بر شاخص را شرکت‌هاي معدني و صنعتي گل‌گهر (139)، پالايش نفت اصفهان(78/73)، گسترش نفت و گاز پارسيان(74/64)، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس(32/53) و سرمايه‌گذاري غدير(24/53) داشتند.
بيشترين افزايش قيمت را شرکت‌‌هاي کارخانجات داروپخش (26/53)، داروسازي اسوه(54/50)،‌صنايع کاشي و سراميک سينا(83/32)، دوده صنعتي پارس(77/30)، پارس مينو(02/26)، معدني و صنعتي گل‌گهر(22/7) و لنت و ترمز ايران(39/6) کسب کرده‌اند.
بيشترين کاهش قيمت را رينگ‌سازي مشهد (72/3)، کاشي نيلو(02/3)، توسعه شهري طوس گستر(7/2)، ريختگري تراکتورسازي ايران(25/2)، چرخشگر(25/2) و سامان گستر اصفهان(97/1) و سيمان داراب(54/1) به ثبت رساندند.
همچنين ارزش بازار سرمايه ديروز به 210 هزار و 201 ميليون تومان افزايش يافت.

 


مديرعامل بورس کالاي ايران برنامه‌هاي سال جاري اين بورس را اعلام کرد.
حسين پناهيان در گفتگو با مهر با اعلام اينکه تجهيز رينگ صادراتي در سال جاري از برنامه‌هاي بورس کالا است، گفت: حجم معاملات رينگ صادراتي در سال 91 حدود 2 ميليارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 11درصد افزايش يافته است.مديرعامل بورس کالاي ايران افزود: امسال با توجه به زيرساخت‌هاي الکترونيکي و مهيا شدن شرايط پذيرش، رينگ صادراتي نقش بيشتري در معاملات بورس کالا خواهد داشت.وي تصريح کرد: سعي کرده‌ايم هر ماه و هر هفته يکسري پذيرش کالاي مشابه داشته باشيم، عمده کالاهاي اصلي در حوزه‌هاي پتروشيمي، صنعتي، نفتي و کشاورزي پذيرش شده‌اند، در زمينه ابزارهاي مالي نيز امکانات بيشتري براي پذيرش فراهم است.پناهيان افزود: سلف موازي و استاندارد يکي از ابزارهايي است که امکان چرخش مالي بيشتري را فراهم مي‌کند، همچنين تالار معاملات فرعي يا بازار سوم که يکي از بخش‌هاي اصلي آن معامله اموال غيرمنقول است به توسعه بورس کالا از لحاظ حجم و عملکرد کمک زيادي خواهد کرد و ايجاد آنها مدنظر قرار دارد.
درخواست رئيس بورس از بانک مرکزي
از سوي ديگر رئيس سازمان بورس از بانک مرکزي خواست تا براي تعامل بيشتر بازار سرمايه با بانک‌ها چند بخشنامه‌اش را اصلاح کند.علي صالح‌آبادي در گفت و گو با ايسنا توضيح داد: يکي از اين بخشنامه‌ها که با هدف تعامل بيشتر بانک‌ها و بازار سرمايه تصويب شده است ضمانت اوراق بهادار است به طوري که براساس اين بخشنامه هرگونه اوراقي براي انتشار در بازار سرمايه بايد از بانک مرکزي مجوز بگيرد.به گفته رئيس سازمان بورس بهتر است به جاي اين که براي هر موردي مجوز جداگانه با توجه به بروکراسي زياد و زمانبر اخذ شود، بانک مرکزي مصوبه‌اي را صادر کند که براساس آن هر بانکي قصد انتشار اوراق مشارکت دارد بايد شرايط مشخصي را احراز کند.صالح‌آبادي در خصوص اختلاف دو نهاد بازار پول و بازار سرمايه در خصوص افزايش سرمايه‌ها گفت: افزايش سرمايه‌ها معمولاً در کمترين زمان ممکن و حداکثر ظرف يک ماه در بورس انجام مي‌شود.رئيس سازمان بورس در مورد آخرين وضعيت ارائه تسهيلات بانک‌ها به شرکت‌هاي بورسي گفت: در بسته سياستي پولي بانک مرکزي قرار شده است بانک‌ها متناسب با شفافيت شرکت‌هاي بورسي و ميزان نقدشوندگي، آنها را براي اعطاي تسهيلات در اولويت قرار دهند.

 


معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اعلام کرد: تصميم مجلس در مورد حذف يک بند در بخش توليدي لايحه بودجه 92 موجب مي‌شود که طرح‌هاي نيمه تمام در کشور، خاتمه پيدا نکنند.
اين معاونت اعلام کرد: به موجب بند 7 لايحه بودجه 92، دولت مقرر کرده بود، تمام طرح‌هاي نيمه تمامي که از محل حساب ذخيره ارزي تسهيلات دريافت کرده‌اند، در صورتي که داراي بدهي معوق نبوده و توجيه اقتصادي و مالي داشته‌اند و همچنين اهليت متقاضيان آنها مجددا به تاييد بانک عامل برسد، براي تکميل مي توانند از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده کنند که اين بند با مخالفت مجلس شوراي اسلامي رو‌به‌رو شد.
همچنين در لايحه بودجه 92 دولت مقرر شده بود تا به منظور سرمايه‌گذاري در مناطق محروم کشور، به سازمان‌هاي گسترش و نوسازي ايران (ايدرو)، سازمان توسعه صنعتي و معدن ايران (ايميدرو) و شرکت‌هاي شهرک‌هاي صنعتي و صنايع کوچک ايران اجازه داده شود با بخش خصوصي و تعاوني تا سقف 49 درصد در قالب شخص حقوقي مشارکت کنند و از اين طريق از تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي مشابه و ساير شرکت‌هاي بخش خصوصي و تعاوني استفاده کنند، اما حذف اين بند در کميسيون تلفيق مجلس، باعث عدم رونق در مناطق محروم و عدم تامين منابع براي انجام وظايف توسعه‌اي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مي‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10